Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajelin äsken kantatie 41:stä Aurasta kohti Huittisia ja ihmettelin miksi takana tuleva auto vilkuttelee valojaan. Tajusin sitten, että valoautomatiikkahan siellä arpoo mitä tekisi ja muutaman sekunnin välein sytytteli ja sammutteli pitkiä, sekä himmensi valokeilaa sieltä sun täältä vain muuttaakseen taas hetken päästä asetuksiaan. Se oli oikeasti aika häiritsevää muuten pimeällä tiellä.

Ei tuo siis ajanut kovin lähellä, sen takia varmaan auto ei osannut päättää valaistuksesta. Tesla Model 3 taisi olla kyseessä.
 
Ajelin äsken kantatie 41:stä Aurasta kohti Huittisia ja ihmettelin miksi takana tuleva auto vilkuttelee valojaan. Tajusin sitten, että valoautomatiikkahan siellä arpoo mitä tekisi ja muutaman sekunnin välein sytytteli ja sammutteli pitkiä, sekä himmensi valokeilaa sieltä sun täältä vain muuttaakseen taas hetken päästä asetuksiaan. Se oli oikeasti aika häiritsevää muuten pimeällä tiellä.

Ei tuo siis ajanut kovin lähellä, sen takia varmaan auto ei osannut päättää valaistuksesta. Tesla Model 3 taisi olla kyseessä.
Joku skodan tekele ajoi takana viime talvena lapista palatessa ja teki aivan samaa päivähämärässä. Erittäin ärsyttävää.
 
Ajelin äsken kantatie 41:stä Aurasta kohti Huittisia ja ihmettelin miksi takana tuleva auto vilkuttelee valojaan. Tajusin sitten, että valoautomatiikkahan siellä arpoo mitä tekisi ja muutaman sekunnin välein sytytteli ja sammutteli pitkiä, sekä himmensi valokeilaa sieltä sun täältä vain muuttaakseen taas hetken päästä asetuksiaan. Se oli oikeasti aika häiritsevää muuten pimeällä tiellä.

Ei tuo siis ajanut kovin lähellä, sen takia varmaan auto ei osannut päättää valaistuksesta. Tesla Model 3 taisi olla kyseessä.
Ei ole voinut olla Model 3, jos muutteli valokeilaansa. 2021 malleista eteenpäin löytyy kyllä matrix ledit, mutta kiitos jenkkien hv lainsäädännön, niitä ei ole aktivoitu ja valokuvio on kiinteä
 
Joku Land Rover teki samaa taannoin takana. Ihme discopallo matriisiledeineen. Ohittaessa valo näytti suoraan peiliin ja oli aika ikävä heijastus.
 
Ei ole voinut olla Model 3, jos muutteli valokeilaansa. 2021 malleista eteenpäin löytyy kyllä matrix ledit, mutta kiitos jenkkien hv lainsäädännön, niitä ei ole aktivoitu ja valokuvio on kiinteä

Sori OT. Mutta eikö ole jotain aftermarket sovellusta, tai joku paja joka koodaa noita "varusteita" ja toimintoja Tesloihin?
Vai onko niin hyvin suojattu, vai mistä johtuu jos ei ole tämmöistä saatavilla?

Varmaan jo kymmenta vuotta sitten alkoi tulemaan kännyllä tulevat sovellukset jolla sai erilaisia optioita, yms käyttöön esim carly, yms nykyään monet muut. Puhumattakaan ennen kännysovelluksia, jolloin tietokoneella pääsi käpälöimään eri optioita käyttöön, yms
 
Sori OT. Mutta eikö ole jotain aftermarket sovellusta, tai joku paja joka koodaa noita "varusteita" ja toimintoja Tesloihin?
Vai onko niin hyvin suojattu, vai mistä johtuu jos ei ole tämmöistä saatavilla?

Varmaan jo kymmenta vuotta sitten alkoi tulemaan kännyllä tulevat sovellukset jolla sai erilaisia optioita, yms käyttöön esim carly, yms nykyään monet muut. Puhumattakaan ennen kännysovelluksia, jolloin tietokoneella pääsi käpälöimään eri optioita käyttöön, yms
Ei ole tehty sopivaa koodia matrixien käyttöön kyseisessä autossa.
 
Ajoin lepuskin kohalla kehä1 itään, tulin perkkaan liittymästä eli ajan tunnelia kohti siinä sillalla niitä oikean laidan kaistoja. Siitä seuraavasta liittymästä just ennen siltaa tuli 2 autoa kehälle, olin siinä vaiheessa 50 lasissa vasemmalla kaistalla. Liittymä tulee dösäkaistalle ja etummainen liittyjä vaihtoi siinä keskinaistalle. Tää oli vissiin taaemman liittyjän mielestä tuskasen hidasta tms ja se meinasikin tulla suoraan mun eteen kerralla kaistan yli ilman vilkkua, huomasi just ennen kuin kolisi, väisti takasin siihen keskikaistalle ja vaihtoi sit mun taakse, alko tööttäämään, vilkuttamaan valoja ja ajo tunnelissa töötti pohjassa, näytti keskaria ja poistui vallikallion liittymään siinä tunnelin jälkeen.

En oikein tajunnut, että mistä toi provosoitui, kun meinaa ensin itse liittymästä kiskasta 2 kaistaa vasuriin ilman vilkkua liukkaalla ja alinopeudella ja sit kun siinä kaistalla onkin joku joka ei ilmeisesti tuon mielestä aiheesta vedä liinoja kiinni ja anna tilaa niin sit alkoi tööttikonsertti...
 
Kai se ajoitus sitten osui niin, että vaikutti sille että blokkasit sen. Tai sitten vaan joku elämästä huumaantunut....
 
Kuten sanoin, liikenteessä pääsee 10x helpommalla kun antaa olla. Antaa vain olla. Se "kaahari" ei varmasti pääse juuri yhtään nopeammin perille, mutta ainakaan se ei ole sinun perseessä roikkumassa -> tilanne ei jää mieleen -> ei ole tarvetta kirjoitella asiasta myöhemmin minnekään = pääset liikenteessä helpommalla? Ainakin näin itse tämän koen täällä pk-seudun ruuhkapaskassa, jossa noita "kaahareita" ja oikeastaan aivan kaikenlaista, kaikentasoista touhottajaa näkee varmasti aivan eri malliin kuin vaikkapa jossain Oulussa, Tampereella tai muualla vastaavissa ... rehellisesti sanoen pikkukaupungeissa.

Aikaisempiin kirjoituksiini viitaten ohessa sattumalta videoesimerkki juuri sellaisesta kuljettajasta, jonka asenteella (muiden virheiden tarkkailu, töötin huudatus, kaikenlaiseen muiden tekemiseen "vittuuntuminen") palaa varmasti hermot 10x päivässä täällä pk-seudun liikenteessä:



-Juuri tuollaista touhua näkee jokaikinen työpäivä omalla työmatkalla pitkin pk-seudun vittumaisimpia teitä. Kehä 2 -> Turun moottoritie -> Kehä 1 -> kolmostie. Mutta kun kaiken tuon videomateriaalin kaltaisen "liikennekulttuurin" ja typeryyden antaa vain mennä korvasta sisään ja toisesta ulos niin se jää juuri siihen. Ei tule millään tapaa kotiin tai töihin, saatika siten että sitä pitäisi purkaa nettiin tai videolle.
 
Aikaisempiin kirjoituksiini viitaten ohessa sattumalta videoesimerkki juuri sellaisesta kuljettajasta, jonka asenteella (muiden virheiden tarkkailu, töötin huudatus, kaikenlaiseen muiden tekemiseen "vittuuntuminen") palaa varmasti hermot 10x päivässä täällä pk-seudun liikenteessä:



-Juuri tuollaista touhua näkee jokaikinen työpäivä omalla työmatkalla pitkin pk-seudun vittumaisimpia teitä. Kehä 2 -> Turun moottoritie -> Kehä 1 -> kolmostie. Mutta kun kaiken tuon videomateriaalin kaltaisen "liikennekulttuurin" ja typeryyden antaa vain mennä korvasta sisään ja toisesta ulos niin se jää juuri siihen. Ei tule millään tapaa kotiin tai töihin, saatika siten että sitä pitäisi purkaa nettiin tai videolle.

En koko videota katsonut, mutta eiköhän melkein jokainen täällä kirjoittava törmää juuri tällaisiin tapauksiin päivittäin tai viikottain ja vain suhteellisen pieni osa tulee kerrottua täällä. Suurin osa niistä varmasti unohtuu hetken päästä, mutta koko ketjun idea kun on keskustella ärsyttävistä tekijöistä liikenteessä, niin en oikein tiedä, mitä virkaa tällä ketjulla sitten olisi, jos niistä ei keskustelisi. Jos siis itse kirjoitan, että vitutti tänään sulkuviivan päältä ilman vilkkua kaistaa vaihtanut kuski, ei se missään nimessä sitä tarkoita, että olisin tilanteen jälkeen tuntikaupalla angstannut ja kotona heitellyt astioita seinille.

Videon kuvaajalla oli kyllä töötti hyvin herkässä ja siitä olen samaa mieltä, että jos tällä tavalla jokaiseen ei-optimaaliseen suoritukseen liikenteessä reagoi töötillä ja kiroilulla, niin eniten se rasittaa itseään. Puoliväliin mennessä ehkä ainoa tööttäämisen arvoinen tilanne oli mielestäni toi Munkkivuoren kohdilla sulkuviivan päältä kiilannut musta Yango.
 
Mites sitten tulkitaan kun vasuria ajaa aura-auto ja sen ohitse pitäisi päästä.
Kuten se toinen nimimerkki kirjoitti, niin ohittaminen ja puhekielessä ohittaminen eri juttuja.
Pääpiirteittäin motarilla ohjeistettu täällä ja muualla että oikealta ei saa ohittaa, mutta oikealta saa sivuuttaa. Ei niin välia onko se Corolla vai joku muu.

Jos ajaa opasteet ja ajaa sitä kaistaa jota opastettu menemään, rajoitustenmukaan ja vasemmalla hitaampia, nii sivuuttaa saa oikealta. Jos ajelaa oikeaa kaistaa rajoitusten mukaan ja saavuttaa vasemmalla kaistalla junnaavan, niin saa sivuuttaa oikelta, tässä kyllä oltava varovainen, sillä se vasemmankaistan kuski voi herätä ja tehdä kaistanvaihdon oikealle.

Jos ajetaan rajoitustenmukaan vasentakaistaa ja saavutetaan joku vielä hitaammin ajava, niin jos sen ohittaa oikealta, niin silloin ohittamista, se sitten vaihtelee missä menee raja jos vaihtaa oikealle kaistalla ja sivuuttaa sen. jos vaihtaa oikealla ajoissa ja tekee varoen sivuuttamisen ja jää sinne oikealle kaistalle niin yhden postauksen mukaan ei tule lappua.

Se sitten oma vääntö miten tienkunnossapito töitä tekevä ajoneuvo pitää ohittaa.

Tesla joka tapauksessa, valkoinen. Näin vain taustapeilistä vilauksen kun olin kääntynyt pois.
Oliko se joku Teslan kolmosen vuosikerta missä valot häikiä tuoreempia enemmän, siis jos kyse oli siitä tienpinansta ja autojen korkeussuhteista.
 
En koko videota katsonut, mutta eiköhän melkein jokainen täällä kirjoittava törmää juuri tällaisiin tapauksiin päivittäin tai viikottain ja vain suhteellisen pieni osa tulee kerrottua täällä. Suurin osa niistä varmasti unohtuu hetken päästä, mutta koko ketjun idea kun on keskustella ärsyttävistä tekijöistä liikenteessä, niin en oikein tiedä, mitä virkaa tällä ketjulla sitten olisi, jos niistä ei keskustelisi. Jos siis itse kirjoitan, että vitutti tänään sulkuviivan päältä ilman vilkkua kaistaa vaihtanut kuski, ei se missään nimessä sitä tarkoita, että olisin tilanteen jälkeen tuntikaupalla angstannut ja kotona heitellyt astioita seinille.

Videon kuvaajalla oli kyllä töötti hyvin herkässä ja siitä olen samaa mieltä, että jos tällä tavalla jokaiseen ei-optimaaliseen suoritukseen liikenteessä reagoi töötillä ja kiroilulla, niin eniten se rasittaa itseään. Puoliväliin mennessä ehkä ainoa tööttäämisen arvoinen tilanne oli mielestäni toi Munkkivuoren kohdilla sulkuviivan päältä kiilannut musta Yango.

Kohdassa 1:10:



... tämä videokameroiva "kotipoliisi" vielä ihan itse toimi kusipäisesti; vaihtoi kaistaa pieneen väliin ja heti jarru pohjaan. Arvaten jos olisi itse tuollaisen kaistanvaihdon "kohteena" (edellä ajava toimisi noin) niin päätyisi tämän kameraan.

Ylipäätään se, että soittaa räikkää (tööttiä) edellä ajavalle eikä näe, että se koko ongelman ydin ajaa siellä edellä ajavan edellä = kertoo siitä miten pinna kireällä tämä(KIN) tyyppi tuntuu liikenteessä olevan.
 
Mitähän tapahtuisi tuon aiemman videon kuvaajalle tai oikeastaan hänen aivoverenkierrolle, jos joutuisi tähän tilanteeseen:



Siinä Suomenkin teiltä hyvin tuttua tapakouluttajaa saattaa hävetä.

Niin ja perusärsytykset taas tai isoin. Kaksikaistaisesta tiestä tulee täällä maaseudulla 1,5 kaistainen. Eli ajetaan lumiurien mukaan mutkat jne, ei oikean tien leveyden mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän tapahtuisi tuon aiemman videon kuvaajalle tai oikeastaan hänen aivoverenkierrolle, jos joutuisi tähän tilanteeseen:



Siinä Suomenkin teiltä hyvin tuttua tapakouluttajaa saattaa hävetä.

Niin ja perusärsytykset taas tai isoin. Kaksikaistaisesta tiestä tulee täällä maaseudulla 1,5 kaistainen. Eli ajetaan lumiurien mukaan mutkat jne, ei oikean tien leveyden mukaan.
Itse oisin varmaan tarjonnut pusun takakulmaan viimestään ton brake checkin kohalla. Ton ekan manööverin vielä kerkee väistämään mutta toista pysäystä vaikea ennakoida.
 
Tää ei oo kyllä terveelle ihmiselle normaalia käytöstä. Olis kiva, kun joku sais näitä videolle kertomaan ihan omin sanoin, että mitä siellä korvien välissä oikein liikkui.
Ei siinä tapahdu muuta kuin että kyseinen henkilö ei osaa käsitellä omiin virheisiin liittyviä tunteita ja näkyy tällaisenä käytöksenä. Häpeän ja pahoittelurefleksin sijaan siirrytään syyttämään toista osapuolta mielessään ja se johtaa tuohon sekoiluun. Kotona saattaa miettiä että "vittu mikä mulkku se torvensoittaja oli" ja kaikki on oikeutettua.

Ihan turha odottaa että tuo henkilö osaisi tuota itse purkaa sanoiksi...
 
Kohdassa 1:10:



... tämä videokameroiva "kotipoliisi" vielä ihan itse toimi kusipäisesti; vaihtoi kaistaa pieneen väliin ja heti jarru pohjaan. Arvaten jos olisi itse tuollaisen kaistanvaihdon "kohteena" (edellä ajava toimisi noin) niin päätyisi tämän kameraan.

Ylipäätään se, että soittaa räikkää (tööttiä) edellä ajavalle eikä näe, että se koko ongelman ydin ajaa siellä edellä ajavan edellä = kertoo siitä miten pinna kireällä tämä(KIN) tyyppi tuntuu liikenteessä olevan.
Hyvä merkki siitä Haagan liikenneympyrästä miksi se on ihan perseestä. Veikkaisin, että sekä merssu että taksi sekoilivat ihan puhtaasti sen takia, että arpoivat mihin mennä. Toki en ehkä olisi nyt merssuna siihen ympyrään pysähtynyt viittoja lukemaan, mutta... Kuvaaja oli kyllä ihan torvi.
 
"minä minä asenne"


Kumpi tässä oli "minä minä"?

EDIT:
Selvennettäköön että mielestäni molemmilla olisi ollut parannettavaa tuossa, mutta toisaalta ainoastaan myöhemmin kaistaa vaihtava oli se joka oli vaihtamassa kaistaa toisen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Se jääköön videonkatsojan tulkittavaksi ;)

Toyota kuski on selvästi tottunut siihen että tilaa tulee kun pitää tarpeeksi kauan vilkkua päällä.
 
Onhan se ärsyttävää, että geneerinen tojotamummeli on vaihtamassa erkanemiskaistaa eteen myöhemmin kuin mitä itse sen valitsit, mutta kyllä tämmöisessä lumimyräkkäkelissä mitä nyt pk-seudulla on pari päivää ollut (myös videon 13.12) on melko idioottimaista leikkiä tuolla tavalla mitä "Tuittupää" tekee.

Jokainen tavallaan, mutta juuri tuollainen meininki aiheuttaa niitä aivan turhanpäiväisiä "peltikolareita" näin hankalassa ajokelissä.
 
Se jääköön videonkatsojan tulkittavaksi ;)

Toyota kuski on selvästi tottunut siihen että tilaa tulee kun pitää tarpeeksi kauan vilkkua päällä.

No niinhän se toimivassa liikenteessä yleensä toimii. Vilkku päälle ja odotetaan tilaa.

Tässä takana oleva heikkohermo päätti ohittaa oikealta, ja hieman myöhässä reagoinut tojotakuski viestitti kyllä aikeensa silti hyvin. Tuittupää ei tätä hyväksynyt, vaan kuolemaa halveksien päätti kiihdyttää, ja aiheuttaa vaaratilanteen, jolla säästi matka-aikaa alle 2 sekuntia. Klassinen tilanne, jossa kanssa-autoilijan aika pieni haparointi muka oikeuttaa vaarantamaan kaikkien turvallisuuden.

Toyotakuskin töpeksintäluku 0-100 asteikolla n. 25, ohittajan töpeksintä n. 90.
 
No niinhän se toimivassa liikenteessä yleensä toimii. Vilkku päälle ja odotetaan tilaa.

Tässä takana oleva heikkohermo päätti ohittaa oikealta, ja hieman myöhässä reagoinut tojotakuski viestitti kyllä aikeensa silti hyvin. Tuittupää ei tätä hyväksynyt, vaan kuolemaa halveksien päätti kiihdyttää, ja aiheuttaa vaaratilanteen, jolla säästi matka-aikaa alla 2 sekuntia.

Toyotakuskin töpeksintäluku 0-100 asteikolla n. 25, ohittajan töpeksintä n. 90.
Aivan.

A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.

B. Tojotakuski vaihtoi kaistaa suoraan päin

C. Tojotakuski on aivan liian myöhään vaihtamassa kaistaa. Ramppiin pitäisi mennä heti kun se alkaa niin ei tule näitä tilanteita.

D. Tuittupää ei kiihdyttänyt vaan ajoi tasaseen kunnes himmasi kylkeenliittyjää.

E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?
 
Täysin idioottihan tuo kuvaaja on. Kiimassa vetää siihen väliin vaikka selkeästi olisi pitänyt jo useita autonmittoja ennen ongelmaa ymmärtää, että toinen siihen on varovasti tulossa. Vilkku ja varovainen siirtyminen alkoi samoihin aikoihin. Vähän myöhäiseen se toyolla jäi, mutta eipä asfaltilta pöllylumelle ole mitään järkeä jyrkkää tulokulmaa edes käyttää.

e: Toyolla oli ihan sama vauhti kuin kuvaajallakin, kunnes molemmat jarrutti rinnalla, kun kuvaaja oli aiheuttanut täysin turhan tilanteen.
 
Selvennettäköön että mielestäni molemmilla olisi ollut parannettavaa tuossa, mutta toisaalta ainoastaan myöhemmin kaistaa vaihtava oli se joka oli vaihtamassa kaistaa toisen päälle.
Se auto ylitti kaistaviivan paljon ennen kuin kuvaaja oli rinnalla ja vilkku oli ties miten pitkään päällä jo ennen sitä. Kuvaaja olisi saanut kaivaa lompakkoaan, tuossa ei tullu yhtään päälle vaan estettiin kaistanvaihto sellaisen jo alettua.

e: Eihän kuvaaja ollut edes itse kokonaan kaistalla kun toinen ylitti kaistaviivan :D
1702478721468.png
 
e: Eihän kuvaaja ollut edes itse kokonaan kaistalla kun toinen ylitti kaistaviivan :D
1702478721468.png

Tässä selkeä kuva tilanteesta jossa käytännössä ajetaan ja jo peräkkäin erkanemiskaistalla, molempien poistuessa kaistalle hyvällä turvavälillä, molempien tietäessä kuvan mukaisen tilanteen jatkuvan. Tämän hetken jälkeen ongelmat alkoivat kuvaajan aloittaessa mielenosoituksensa. Kuvaajalta yksiselitteisesti kortti pois, tsiisus mikä vatipää.

Edellä hidastelevä saa ärsyttää, mutta ei jumankauta kenenkään hidas ajovauhti saa ärsyttää niin paljoa että tuossa kelissä yritetään väkisin pientareen kautta oikealta ohi.
 
Yleisesti ärsyttää liian hitaasti liikennevirtaan liittyjät, mutta äsken tuli vastaan erikoisin keissi mitä olen todistanut. Hakunilan liittymästä Kehä 3 länteen päin, siinä on vielä mainio alamäki missä saa hitaammankin kipon kiihtymään. Smart ajelee siinä edessäni alamäkeen 25 km / h mittarinopeutta. Kun päästään tasaiselle ja olisi aika vaihtaa kaistaa Kehälle, kuski saa nostettua nopeutta peräti 30 km / h. Onneksi oli jo hiljaista tähän aikaan, eikä juuri silloin kohdalla ollut muita autoja... Ja kyllä, tööttäsin. Sanokaa mitä sanotte ettei "koulutusmielessä" saa tööttäillä, mutta joku vitun raja sentään :|
 
Juu hitaastihan se Toyota-kuski sieltä tuli, mutta muut huomioiva kuljettaja antaa varsinkin tällaisella kelillä tilaa, kun näkee vaihtoaikeen.

Sitten on näitä Tuittupäitä, jotka ajaa noin ihan tarkoituksella saadakseen sitä somemateriaalia. Varmaan selittää tuolla kommenteissakin, että se on kaistanvaihtajan vastuulla tehdä se vaihto turvallisesti, mutta unohtaa (tai ei tiedä), että vastuu on myös sillä liityttävän kaistan auton kuljettajalla.


4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.


Tuossa se vilkku oli niin hyvissä ajoin päällä, etten ihmettelis vaikka Tuittupääkin olis saanu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tms. sakkoa itsekin.
 
Yango-taksit. Koskelantiellä edellämenijät jarruttelevat kummallakin kaistalla ja vasemmalta aletaan pyrkiä oikealle kaistalle. No, sieltä vasemmalta paljastuu sitten lopulta katua väärään suuntaan ajava taksi, tietysti Yangon väreissä. Sen verran katsoin taustapeilistä, että heitti se sentään ympäri kerrostalon pihaliittymän kohdalla ja lähti ajamaan sitten oikeaan suuntaan meidän perässämme, mutta mutta...
 
Se auto ylitti kaistaviivan paljon ennen kuin kuvaaja oli rinnalla ja vilkku oli ties miten pitkään päällä jo ennen sitä. Kuvaaja olisi saanut kaivaa lompakkoaan, tuossa ei tullu yhtään päälle vaan estettiin kaistanvaihto sellaisen jo alettua.

e: Eihän kuvaaja ollut edes itse kokonaan kaistalla kun toinen ylitti kaistaviivan :D
1702478721468.png
Tässä selkeä kuva tilanteesta jossa käytännössä ajetaan ja jo peräkkäin erkanemiskaistalla, molempien poistuessa kaistalle hyvällä turvavälillä, molempien tietäessä kuvan mukaisen tilanteen jatkuvan. Tämän hetken jälkeen ongelmat alkoivat kuvaajan aloittaessa mielenosoituksensa. Kuvaajalta yksiselitteisesti kortti pois, tsiisus mikä vatipää.

Edellä hidastelevä saa ärsyttää, mutta ei jumankauta kenenkään hidas ajovauhti saa ärsyttää niin paljoa että tuossa kelissä yritetään väkisin pientareen kautta oikealta ohi.
Siis kuvaajahan on rampissa jo pitkän aikaa ennen kun tojota laittaa vilkun?

Ja toisekseen kuvaaja ei missään kiimassa vedä väliä kiinni vaan ajelee sen 75kmh kunnes jarruttaa tojotan tullessa kylkeen?

Ennakointivelvollisuus on joo mutta vaatiiko se jarruttelua kun joku laittaa vilkun päälle? Kohteliashan nostaa tuossa videon tilanteessa kaasun mutta velvoittaako joku laki siihen on sitten eri asia. Vilkku päälle ei edelleenkään ole mikään tilantarpeen ilmoitus tai muu yksipuolinen ilmoitus, vaan ilmoitus siitä että aikoo vaihtaa kaistaa kun siihen on tilaa.
 
Vice versa,

Ennakointivelv on myös kaistanvaihtajalla jos siellä on auto tulossa niin kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen.
 
Aivan.

A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.

B. Tojotakuski vaihtoi kaistaa suoraan päin

C. Tojotakuski on aivan liian myöhään vaihtamassa kaistaa. Ramppiin pitäisi mennä heti kun se alkaa niin ei tule näitä tilanteita.

D. Tuittupää ei kiihdyttänyt vaan ajoi tasaseen kunnes himmasi kylkeenliittyjää.

E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?

Toi keli on nyt ollut ehkä sellainen että kannattaisi olla aavistuksen joustava siellä. En tiedä missä itse asut, mutta täällä pk-seudulla on ollut useampi päivä putkeen oikein upeaa, talvista ajokeliä ilman minkäänlaista suolapaskaa. Lunta tullut as fuck ja helvetisti liikennettä, paljon enemmän kuin jossain Oulun, Tampereen tai Jyväskylän kaltaisissa kylissä -> tämä on tehnyt ihan paljaista kehäteiden asfalttipinnoistakin luistinratoja. Itse ainakin joustaisin, ihan vain vahinkojen välttämiseksi.

En tiedä sitten saako "tuittupään" kaltaiset kuskit jotain tyydystystä siitä, että ikään kuin "kouluttavat" huonossa kelissä heitä hiljempaa ajavaa kuskia esimerkiksi videon tavalla?

Sanotaanko näin että kesäkelillä mummoilijat nostaa itsellänikin ärsytyskynnystä, mutta tämöisellä ajokelillä ymmärrystä löytyy melko paljon.
 
Aivan.

A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.

Videon alusta näkee hyvin selvästi, että tuittupää vaihtoi kaistaa, ohittaakseen oikealta.

E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?

Videon alussa luokkaa 60-70km/h, mikä oli huonossa säässä ihan järkevä nopeus, ja nopeutta käytännössä rajoitti se rekka, jonka perässä toyota ajoi.

Sitten siinä vaihessa, kun alkoi vaihtaa kaistaa kääntyäkseen, hidasti lisää.
 
Tästä syystä ramppiin mennään heti kun se alkaa niin ei tarvi miettiä kuka kerkeää rinnalle.

Mielestäni videossa syyllinen tilanteeseen oli selvästi kuvaaja, aivan ihmeellistä ajamista ja edessä olevan kaistanvaihto alkoi hyvissä ajoin vilkun käytöllä.

Videolla näkyvään rampin jälkeen on Juvanmalmi/Niipperi -liittymä huomattavasti pidemmällä erkanemiskaistalla ja lisämaustetta alkaa nopeusrajoituksen nouseminen 80 -> 100 samassa kohdassa. Siinä näkee viikottain tilanteita kun joku pölvästi ei voi vaihtaa kaistaa liittymään heti sen alkaessa, vaan jättää kaistanvaihdon myöhemmäksi jolloin joku nopeampi on samaan aikaan vauhtia kiihdyttäen menossa oikeanpuoleisella kaistalla kovempaa.
 
Kuvaaja ajaa täysin kaikkien oppien mukaan ja ilmiselvästi myös havannoi liikennettä, mutta ei hyväksy sitä, että joku saa peiliin katsomatta tai vauhtiaan sovittamatta mennä just siihen väliin kuin huvittaa.

Voisin ihan yhtä hyvin olla tuo kuvaaja. Minulta löytyy joustoa ja ymmärrystä toisten kyvyttömyydelle, mutta ellei ole äärimmäisen pakko, en aio tinkiä käytännön elämän osoittamista ajosäännöistä, joihin kuuluu lain, ajojärjestysten ja kaistanvaihtosääntöjen noudattaminen. En tingi näistä, vaikka joutuisin ajamaan risteykseni ohi. Säätila ei tuo poikkeusta tähän periaatteeseen.

Ihmeen monelle tuo vilkku tuntuu olevan se taikasana, jolla saa änkeä johonkin suuntaan muista välittämättä. Olen yllättynyt, sillä täällä on yleensä ollut melko järkevää keskustelua.
 
Kuvaaja ajaa täysin kaikkien oppien mukaan ja ilmiselvästi myös havannoi liikennettä, mutta ei hyväksy sitä, että joku saa peiliin katsomatta tai vauhtiaan sovittamatta mennä just siihen väliin kuin huvittaa.

Voisin ihan yhtä hyvin olla tuo kuvaaja. Minulta löytyy joustoa ja ymmärrystä toisten kyvyttömyydelle, mutta ellei ole äärimmäisen pakko, en aio tinkiä käytännön elämän osoittamista ajosäännöistä, joihin kuuluu lain, ajojärjestysten ja kaistanvaihtosääntöjen noudattaminen. En tingi näistä, vaikka joutuisin ajamaan risteykseni ohi. Säätila ei tuo poikkeusta tähän periaatteeseen.

Ihmeen monelle tuo vilkku tuntuu olevan se taikasana, jolla saa änkeä johonkin suuntaan muista välittämättä. Olen yllättynyt, sillä täällä on yleensä ollut melko järkevää keskustelua.

Kyseessä on poistumisramppi, jossa vauhtia joutuu hidastamaan joka tapauksessa. Voisin olla samaa mieltä kanssasi, jos tuon tempun olisi tehnyt kiihdytyskaistalle kuvaajan eteen. Todella erikoinen paikka olla joustamatta ja väkisin aiheuttaa vaaratilanne.
 
Kyseessä on poistumisramppi, jossa vauhtia joutuu hidastamaan joka tapauksessa. Voisin olla samaa mieltä kanssasi, jos tuon tempun olisi tehnyt kiihdytyskaistalle kuvaajan eteen. Todella erikoinen paikka olla joustamatta ja väkisin aiheuttaa vaaratilanne.
Rampeissa on liikennemerkit ohjaamassa ajonopeutta, ja niiden mukaan on oikein soveliasta ajaa. Tuossa mikään kohta ei vaatinut hidastamista, paitsi Toyotan hidas reagointi rampissaan.

Olisin itse kuvaajan roolissa hidastanut, mutta mennyt heti seuraavassa mahdollisessa paikassa ohi tuosta Toyotasta, syystä että en todellakaan halua jäädä arvailemaan mitä hän arpoo seuraavassa risteyksessä. Ymmärrän hyvin näkökannat joustavuudesta, mutta ei tuo Toyotan kaltainen ajosuoritus missään nimessä ole liikenteeseen soveltuvaa.
 
En ole katsonut tilanteen videota, mutta aika hyvän kuvan saanut tilanteesta tekstin perusteella.

Itseä ainakin vituttaa nuo sankarit jotka liittyvät vasta kun puolet liittymäkaistasta on mennyt tai aivan viime hetkellä ja odottavat että vilkkua näyttämällä saa heti tilaa. Oma ns. "kotiliittymä" on hieno esimerkki paikasta jossa käy tuota päivittäin. Saa aina sopivasti varoa kun vaihtaa itse kaistaa poistuessa päätieltä heti kun mahdollista ja kiihdytän/kiihdytin ennen heti takaisin suurimpaan sallittuun kun pääsin kaistalle (kaista on pitkä ja jatkuu monta sataa metriä), aina joku yrittää liittyä alinopeutta kylkeen ajatuksella "laitoin vilkun, voin vetää kaistalle".

Toinen lemppari on T-risteykset jotka jakautuvat kahdeksi kaistaksi ennen risteystä. Itse vaihdan kaistaa vilkun kanssa heti kun mahdollista. Kun olen jo rinnalla, vaihtaa jengi vilkutta päälle. Kun lyöt tööttiä tai äkkijarrutuksen jälkeen väläytät valoja niin saat sentteriä tai jarruvalot vilkkuvat. Ja tietenkin sen jälkeen ajetaan sen toiselle kaistalle, suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä.
 
Videon alusta näkee hyvin selvästi, että tuittupää vaihtoi kaistaa, ohittaakseen oikealta.



Videon alussa luokkaa 60-70km/h, mikä oli huonossa säässä ihan järkevä nopeus, ja nopeutta käytännössä rajoitti se rekka, jonka perässä toyota ajoi.

Sitten siinä vaihessa, kun alkoi vaihtaa kaistaa kääntyäkseen, hidasti lisää.
60-70kmh joo alkuun, sen jälkeen vilkku päälle ja rekan taakse jarruttelu. Tässä kohtaa olisi ollut sekuntikaupalla aikaa vaihtaa sitä kaistaa ilman mitään ihmettelyjä.

Tuittupää ei ohita oikealta jos hänellä alkaa ramppi jonne ajaa ja siellä myös pysyy. Toisekseen tuossa ei olla moottoritiellä eli saisi ohittaakin oikealta jos se olisi edes mahdollista tuossa tilanteessa.
 
Rampeissa on liikennemerkit ohjaamassa ajonopeutta, ja niiden mukaan on oikein soveliasta ajaa. Tuossa mikään kohta ei vaatinut hidastamista, paitsi Toyotan hidas reagointi rampissaan.

Olisin itse kuvaajan roolissa hidastanut, mutta mennyt heti seuraavassa mahdollisessa paikassa ohi tuosta Toyotasta, syystä että en todellakaan halua jäädä arvailemaan mitä hän arpoo seuraavassa risteyksessä. Ymmärrän hyvin näkökannat joustavuudesta, mutta ei tuo Toyotan kaltainen ajosuoritus missään nimessä ole liikenteeseen soveltuvaa.

Joo, siis ehdottomasti olisi pitänyt kaistanvaihto hoitaa toisella tavalla, mutta tuo kuvaajan toiminta on silti aivan päätöntä. Ikuisuus aikaa ennakoida mitä kohta tapahtuu mutta silti pitää vain väkisin änkeä omaa tahtiaan väliin. Tuolla tyylillä jos ajaa pk-seudun kehäteillä kaiken aikaa niin en usko että on selvinnyt ilman peltikolareita vaikka olisikin jonkun muun syy.
 
Joo, siis ehdottomasti olisi pitänyt kaistanvaihto hoitaa toisella tavalla, mutta tuo kuvaajan toiminta on silti aivan päätöntä. Ikuisuus aikaa ennakoida mitä kohta tapahtuu mutta silti pitää vain väkisin änkeä omaa tahtiaan väliin. Tuolla tyylillä jos ajaa pk-seudun kehäteillä kaiken aikaa niin en usko että on selvinnyt ilman peltikolareita vaikka olisikin jonkun muun syy.
Aika pitkälti samaa mieltä. Jos ajelee enemmän vilkkaassa liikenteessä, niin törmää pakosti tilanteisiin, jossa joutuu luopumaan oikeuksistaan välttääkseen kolarin ja sama toisinpäin, eli joku muu luopuu oikeuksistaan sinun eduksesi. Ja sit kolisee, jos joustoa ei ole.
 
Joo, siis ehdottomasti olisi pitänyt kaistanvaihto hoitaa toisella tavalla, mutta tuo kuvaajan toiminta on silti aivan päätöntä. Ikuisuus aikaa ennakoida mitä kohta tapahtuu mutta silti pitää vain väkisin änkeä omaa tahtiaan väliin. Tuolla tyylillä jos ajaa pk-seudun kehäteillä kaiken aikaa niin en usko että on selvinnyt ilman peltikolareita vaikka olisikin jonkun muun syy.
No, miten sen nyt ottaa. Hänellä oli oma kaistansa, sopiva vauhti, eikä muuta velvoitetta toimia toisin kuin velvoite yleiseen varovaisuuteen. Varmuuden vuoksi hidastelijat ovat keskimäärin suurempi ongelmien aiheuttaja liikenteessä, kuin kuskit jotka pyrkivät ylläpitämään oikeaa ajojärjestystä.
 
Aivan.

A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.

B. Tojotakuski vaihtoi kaistaa suoraan päin

C. Tojotakuski on aivan liian myöhään vaihtamassa kaistaa. Ramppiin pitäisi mennä heti kun se alkaa niin ei tule näitä tilanteita.

D. Tuittupää ei kiihdyttänyt vaan ajoi tasaseen kunnes himmasi kylkeenliittyjää.

E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?

Veikkaan että tossa oli joku ulkopaikkakuntalainen ja lumen takia ei nähnyt mistä poistumiskaista oikeasti alkoi -> reagoi vasta lähellä poistumiskaistan opastetta. Itsellekin käynyt joskus tolla tavalla että en ollut aivan varma mistä kaista alkaa, lumen takia. Toi lumi tekee tilanteista hankalia, erityisesti kaupunkialueilla jotka eivät ole ennestään tuttuja. Ilman kaistaviivojen näkymistä on paikkoja joissa et todellakaan välttämättä tiedä missä kaistat menevät, eteenkin jos yläopasteet puuttuvat.
 
Veikkaan että tossa oli joku ulkopaikkakuntalainen ja lumen takia ei nähnyt mistä poistumiskaista oikeasti alkoi -> reagoi vasta lähellä poistumiskaistan opastetta. Itsellekin käynyt joskus tolla tavalla että en ollut aivan varma mistä kaista alkaa, lumen takia. Toi lumi tekee tilanteista hankalia, erityisesti kaupunkialueilla jotka eivät ole ennestään tuttuja. Ilman kaistaviivojen näkymistä on paikkoja joissa et todellakaan välttämättä tiedä missä kaistat menevät, eteenkin jos yläopasteet puuttuvat.

Tämä on totta, juuri eilen oli sama tilanne itsellä kun sateiden jäljiltä ajoin Kehä I:ltä Lahdenväylälle pohjoiseen päin. En muista vuosiin tuosta ajaneeni niin oli kyllä hankala hahmottaa mikä kaista oli missäkin kohdassa kiihdytyskaistan jälkeen.

Hetken aikaa neljä kaistaa rinnakkain ilman mitään opasteita: Google Maps
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom