Mites sitten tulkitaan kun vasuria ajaa aura-auto ja sen ohitse pitäisi päästä.Mitä tulkinnanvaraisuutta tuossa lainaamassani momentissa on, jos ihan kaistaa vaihtamatta ohiajaminenkin on sen mukaan ohittamista?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites sitten tulkitaan kun vasuria ajaa aura-auto ja sen ohitse pitäisi päästä.Mitä tulkinnanvaraisuutta tuossa lainaamassani momentissa on, jos ihan kaistaa vaihtamatta ohiajaminenkin on sen mukaan ohittamista?
Tulkitse siten, että ihminen ei ole lakia varten, vaan laki ihmistä.Mites sitten tulkitaan kun vasuria ajaa aura-auto ja sen ohitse pitäisi päästä.
Joku skodan tekele ajoi takana viime talvena lapista palatessa ja teki aivan samaa päivähämärässä. Erittäin ärsyttävää.Ajelin äsken kantatie 41:stä Aurasta kohti Huittisia ja ihmettelin miksi takana tuleva auto vilkuttelee valojaan. Tajusin sitten, että valoautomatiikkahan siellä arpoo mitä tekisi ja muutaman sekunnin välein sytytteli ja sammutteli pitkiä, sekä himmensi valokeilaa sieltä sun täältä vain muuttaakseen taas hetken päästä asetuksiaan. Se oli oikeasti aika häiritsevää muuten pimeällä tiellä.
Ei tuo siis ajanut kovin lähellä, sen takia varmaan auto ei osannut päättää valaistuksesta. Tesla Model 3 taisi olla kyseessä.
Ei ole voinut olla Model 3, jos muutteli valokeilaansa. 2021 malleista eteenpäin löytyy kyllä matrix ledit, mutta kiitos jenkkien hv lainsäädännön, niitä ei ole aktivoitu ja valokuvio on kiinteäAjelin äsken kantatie 41:stä Aurasta kohti Huittisia ja ihmettelin miksi takana tuleva auto vilkuttelee valojaan. Tajusin sitten, että valoautomatiikkahan siellä arpoo mitä tekisi ja muutaman sekunnin välein sytytteli ja sammutteli pitkiä, sekä himmensi valokeilaa sieltä sun täältä vain muuttaakseen taas hetken päästä asetuksiaan. Se oli oikeasti aika häiritsevää muuten pimeällä tiellä.
Ei tuo siis ajanut kovin lähellä, sen takia varmaan auto ei osannut päättää valaistuksesta. Tesla Model 3 taisi olla kyseessä.
Tesla joka tapauksessa, valkoinen. Näin vain taustapeilistä vilauksen kun olin kääntynyt pois.Ei ole voinut olla Model 3, jos muutteli valokeilaansa.
Ei ole voinut olla Model 3, jos muutteli valokeilaansa. 2021 malleista eteenpäin löytyy kyllä matrix ledit, mutta kiitos jenkkien hv lainsäädännön, niitä ei ole aktivoitu ja valokuvio on kiinteä
Ei ole tehty sopivaa koodia matrixien käyttöön kyseisessä autossa.Sori OT. Mutta eikö ole jotain aftermarket sovellusta, tai joku paja joka koodaa noita "varusteita" ja toimintoja Tesloihin?
Vai onko niin hyvin suojattu, vai mistä johtuu jos ei ole tämmöistä saatavilla?
Varmaan jo kymmenta vuotta sitten alkoi tulemaan kännyllä tulevat sovellukset jolla sai erilaisia optioita, yms käyttöön esim carly, yms nykyään monet muut. Puhumattakaan ennen kännysovelluksia, jolloin tietokoneella pääsi käpälöimään eri optioita käyttöön, yms
Kuten sanoin, liikenteessä pääsee 10x helpommalla kun antaa olla. Antaa vain olla. Se "kaahari" ei varmasti pääse juuri yhtään nopeammin perille, mutta ainakaan se ei ole sinun perseessä roikkumassa -> tilanne ei jää mieleen -> ei ole tarvetta kirjoitella asiasta myöhemmin minnekään = pääset liikenteessä helpommalla? Ainakin näin itse tämän koen täällä pk-seudun ruuhkapaskassa, jossa noita "kaahareita" ja oikeastaan aivan kaikenlaista, kaikentasoista touhottajaa näkee varmasti aivan eri malliin kuin vaikkapa jossain Oulussa, Tampereella tai muualla vastaavissa ... rehellisesti sanoen pikkukaupungeissa.
Aikaisempiin kirjoituksiini viitaten ohessa sattumalta videoesimerkki juuri sellaisesta kuljettajasta, jonka asenteella (muiden virheiden tarkkailu, töötin huudatus, kaikenlaiseen muiden tekemiseen "vittuuntuminen") palaa varmasti hermot 10x päivässä täällä pk-seudun liikenteessä:
-Juuri tuollaista touhua näkee jokaikinen työpäivä omalla työmatkalla pitkin pk-seudun vittumaisimpia teitä. Kehä 2 -> Turun moottoritie -> Kehä 1 -> kolmostie. Mutta kun kaiken tuon videomateriaalin kaltaisen "liikennekulttuurin" ja typeryyden antaa vain mennä korvasta sisään ja toisesta ulos niin se jää juuri siihen. Ei tule millään tapaa kotiin tai töihin, saatika siten että sitä pitäisi purkaa nettiin tai videolle.
Kuten se toinen nimimerkki kirjoitti, niin ohittaminen ja puhekielessä ohittaminen eri juttuja.Mites sitten tulkitaan kun vasuria ajaa aura-auto ja sen ohitse pitäisi päästä.
Oliko se joku Teslan kolmosen vuosikerta missä valot häikiä tuoreempia enemmän, siis jos kyse oli siitä tienpinansta ja autojen korkeussuhteista.Tesla joka tapauksessa, valkoinen. Näin vain taustapeilistä vilauksen kun olin kääntynyt pois.
En koko videota katsonut, mutta eiköhän melkein jokainen täällä kirjoittava törmää juuri tällaisiin tapauksiin päivittäin tai viikottain ja vain suhteellisen pieni osa tulee kerrottua täällä. Suurin osa niistä varmasti unohtuu hetken päästä, mutta koko ketjun idea kun on keskustella ärsyttävistä tekijöistä liikenteessä, niin en oikein tiedä, mitä virkaa tällä ketjulla sitten olisi, jos niistä ei keskustelisi. Jos siis itse kirjoitan, että vitutti tänään sulkuviivan päältä ilman vilkkua kaistaa vaihtanut kuski, ei se missään nimessä sitä tarkoita, että olisin tilanteen jälkeen tuntikaupalla angstannut ja kotona heitellyt astioita seinille.
Videon kuvaajalla oli kyllä töötti hyvin herkässä ja siitä olen samaa mieltä, että jos tällä tavalla jokaiseen ei-optimaaliseen suoritukseen liikenteessä reagoi töötillä ja kiroilulla, niin eniten se rasittaa itseään. Puoliväliin mennessä ehkä ainoa tööttäämisen arvoinen tilanne oli mielestäni toi Munkkivuoren kohdilla sulkuviivan päältä kiilannut musta Yango.
Itse oisin varmaan tarjonnut pusun takakulmaan viimestään ton brake checkin kohalla. Ton ekan manööverin vielä kerkee väistämään mutta toista pysäystä vaikea ennakoida.Mitähän tapahtuisi tuon aiemman videon kuvaajalle tai oikeastaan hänen aivoverenkierrolle, jos joutuisi tähän tilanteeseen:
Siinä Suomenkin teiltä hyvin tuttua tapakouluttajaa saattaa hävetä.
Niin ja perusärsytykset taas tai isoin. Kaksikaistaisesta tiestä tulee täällä maaseudulla 1,5 kaistainen. Eli ajetaan lumiurien mukaan mutkat jne, ei oikean tien leveyden mukaan.
Ei siinä tapahdu muuta kuin että kyseinen henkilö ei osaa käsitellä omiin virheisiin liittyviä tunteita ja näkyy tällaisenä käytöksenä. Häpeän ja pahoittelurefleksin sijaan siirrytään syyttämään toista osapuolta mielessään ja se johtaa tuohon sekoiluun. Kotona saattaa miettiä että "vittu mikä mulkku se torvensoittaja oli" ja kaikki on oikeutettua.Tää ei oo kyllä terveelle ihmiselle normaalia käytöstä. Olis kiva, kun joku sais näitä videolle kertomaan ihan omin sanoin, että mitä siellä korvien välissä oikein liikkui.
Hyvä merkki siitä Haagan liikenneympyrästä miksi se on ihan perseestä. Veikkaisin, että sekä merssu että taksi sekoilivat ihan puhtaasti sen takia, että arpoivat mihin mennä. Toki en ehkä olisi nyt merssuna siihen ympyrään pysähtynyt viittoja lukemaan, mutta... Kuvaaja oli kyllä ihan torvi.Kohdassa 1:10:
... tämä videokameroiva "kotipoliisi" vielä ihan itse toimi kusipäisesti; vaihtoi kaistaa pieneen väliin ja heti jarru pohjaan. Arvaten jos olisi itse tuollaisen kaistanvaihdon "kohteena" (edellä ajava toimisi noin) niin päätyisi tämän kameraan.
Ylipäätään se, että soittaa räikkää (tööttiä) edellä ajavalle eikä näe, että se koko ongelman ydin ajaa siellä edellä ajavan edellä = kertoo siitä miten pinna kireällä tämä(KIN) tyyppi tuntuu liikenteessä olevan.
"minä minä asenne"
Se jääköön videonkatsojan tulkittavaksi
Toyota kuski on selvästi tottunut siihen että tilaa tulee kun pitää tarpeeksi kauan vilkkua päällä.
Tästä syystä ramppiin mennään heti kun se alkaa niin ei tarvi miettiä kuka kerkeää rinnalle."minä minä asenne"
Aivan.No niinhän se toimivassa liikenteessä yleensä toimii. Vilkku päälle ja odotetaan tilaa.
Tässä takana oleva heikkohermo päätti ohittaa oikealta, ja hieman myöhässä reagoinut tojotakuski viestitti kyllä aikeensa silti hyvin. Tuittupää ei tätä hyväksynyt, vaan kuolemaa halveksien päätti kiihdyttää, ja aiheuttaa vaaratilanteen, jolla säästi matka-aikaa alla 2 sekuntia.
Toyotakuskin töpeksintäluku 0-100 asteikolla n. 25, ohittajan töpeksintä n. 90.
Se auto ylitti kaistaviivan paljon ennen kuin kuvaaja oli rinnalla ja vilkku oli ties miten pitkään päällä jo ennen sitä. Kuvaaja olisi saanut kaivaa lompakkoaan, tuossa ei tullu yhtään päälle vaan estettiin kaistanvaihto sellaisen jo alettua.Selvennettäköön että mielestäni molemmilla olisi ollut parannettavaa tuossa, mutta toisaalta ainoastaan myöhemmin kaistaa vaihtava oli se joka oli vaihtamassa kaistaa toisen päälle.
e: Eihän kuvaaja ollut edes itse kokonaan kaistalla kun toinen ylitti kaistaviivan
Se auto ylitti kaistaviivan paljon ennen kuin kuvaaja oli rinnalla ja vilkku oli ties miten pitkään päällä jo ennen sitä. Kuvaaja olisi saanut kaivaa lompakkoaan, tuossa ei tullu yhtään päälle vaan estettiin kaistanvaihto sellaisen jo alettua.
e: Eihän kuvaaja ollut edes itse kokonaan kaistalla kun toinen ylitti kaistaviivan
Siis kuvaajahan on rampissa jo pitkän aikaa ennen kun tojota laittaa vilkun?Tässä selkeä kuva tilanteesta jossa käytännössä ajetaan ja jo peräkkäin erkanemiskaistalla, molempien poistuessa kaistalle hyvällä turvavälillä, molempien tietäessä kuvan mukaisen tilanteen jatkuvan. Tämän hetken jälkeen ongelmat alkoivat kuvaajan aloittaessa mielenosoituksensa. Kuvaajalta yksiselitteisesti kortti pois, tsiisus mikä vatipää.
Edellä hidastelevä saa ärsyttää, mutta ei jumankauta kenenkään hidas ajovauhti saa ärsyttää niin paljoa että tuossa kelissä yritetään väkisin pientareen kautta oikealta ohi.
Ja jos kaistalle ei voi turvallisesti mennä niin sinne ei mennä.Vice versa,
Ennakointivelv on myös kaistanvaihtajalla jos siellä on auto tulossa niin kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen.
Aivan.
A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.
B. Tojotakuski vaihtoi kaistaa suoraan päin
C. Tojotakuski on aivan liian myöhään vaihtamassa kaistaa. Ramppiin pitäisi mennä heti kun se alkaa niin ei tule näitä tilanteita.
D. Tuittupää ei kiihdyttänyt vaan ajoi tasaseen kunnes himmasi kylkeenliittyjää.
E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?
Aivan.
A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.
E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?
Tästä syystä ramppiin mennään heti kun se alkaa niin ei tarvi miettiä kuka kerkeää rinnalle.
Kuvaaja ajaa täysin kaikkien oppien mukaan ja ilmiselvästi myös havannoi liikennettä, mutta ei hyväksy sitä, että joku saa peiliin katsomatta tai vauhtiaan sovittamatta mennä just siihen väliin kuin huvittaa.
Voisin ihan yhtä hyvin olla tuo kuvaaja. Minulta löytyy joustoa ja ymmärrystä toisten kyvyttömyydelle, mutta ellei ole äärimmäisen pakko, en aio tinkiä käytännön elämän osoittamista ajosäännöistä, joihin kuuluu lain, ajojärjestysten ja kaistanvaihtosääntöjen noudattaminen. En tingi näistä, vaikka joutuisin ajamaan risteykseni ohi. Säätila ei tuo poikkeusta tähän periaatteeseen.
Ihmeen monelle tuo vilkku tuntuu olevan se taikasana, jolla saa änkeä johonkin suuntaan muista välittämättä. Olen yllättynyt, sillä täällä on yleensä ollut melko järkevää keskustelua.
Rampeissa on liikennemerkit ohjaamassa ajonopeutta, ja niiden mukaan on oikein soveliasta ajaa. Tuossa mikään kohta ei vaatinut hidastamista, paitsi Toyotan hidas reagointi rampissaan.Kyseessä on poistumisramppi, jossa vauhtia joutuu hidastamaan joka tapauksessa. Voisin olla samaa mieltä kanssasi, jos tuon tempun olisi tehnyt kiihdytyskaistalle kuvaajan eteen. Todella erikoinen paikka olla joustamatta ja väkisin aiheuttaa vaaratilanne.
60-70kmh joo alkuun, sen jälkeen vilkku päälle ja rekan taakse jarruttelu. Tässä kohtaa olisi ollut sekuntikaupalla aikaa vaihtaa sitä kaistaa ilman mitään ihmettelyjä.Videon alusta näkee hyvin selvästi, että tuittupää vaihtoi kaistaa, ohittaakseen oikealta.
Videon alussa luokkaa 60-70km/h, mikä oli huonossa säässä ihan järkevä nopeus, ja nopeutta käytännössä rajoitti se rekka, jonka perässä toyota ajoi.
Sitten siinä vaihessa, kun alkoi vaihtaa kaistaa kääntyäkseen, hidasti lisää.
Rampeissa on liikennemerkit ohjaamassa ajonopeutta, ja niiden mukaan on oikein soveliasta ajaa. Tuossa mikään kohta ei vaatinut hidastamista, paitsi Toyotan hidas reagointi rampissaan.
Olisin itse kuvaajan roolissa hidastanut, mutta mennyt heti seuraavassa mahdollisessa paikassa ohi tuosta Toyotasta, syystä että en todellakaan halua jäädä arvailemaan mitä hän arpoo seuraavassa risteyksessä. Ymmärrän hyvin näkökannat joustavuudesta, mutta ei tuo Toyotan kaltainen ajosuoritus missään nimessä ole liikenteeseen soveltuvaa.
Aika pitkälti samaa mieltä. Jos ajelee enemmän vilkkaassa liikenteessä, niin törmää pakosti tilanteisiin, jossa joutuu luopumaan oikeuksistaan välttääkseen kolarin ja sama toisinpäin, eli joku muu luopuu oikeuksistaan sinun eduksesi. Ja sit kolisee, jos joustoa ei ole.Joo, siis ehdottomasti olisi pitänyt kaistanvaihto hoitaa toisella tavalla, mutta tuo kuvaajan toiminta on silti aivan päätöntä. Ikuisuus aikaa ennakoida mitä kohta tapahtuu mutta silti pitää vain väkisin änkeä omaa tahtiaan väliin. Tuolla tyylillä jos ajaa pk-seudun kehäteillä kaiken aikaa niin en usko että on selvinnyt ilman peltikolareita vaikka olisikin jonkun muun syy.
No, miten sen nyt ottaa. Hänellä oli oma kaistansa, sopiva vauhti, eikä muuta velvoitetta toimia toisin kuin velvoite yleiseen varovaisuuteen. Varmuuden vuoksi hidastelijat ovat keskimäärin suurempi ongelmien aiheuttaja liikenteessä, kuin kuskit jotka pyrkivät ylläpitämään oikeaa ajojärjestystä.Joo, siis ehdottomasti olisi pitänyt kaistanvaihto hoitaa toisella tavalla, mutta tuo kuvaajan toiminta on silti aivan päätöntä. Ikuisuus aikaa ennakoida mitä kohta tapahtuu mutta silti pitää vain väkisin änkeä omaa tahtiaan väliin. Tuolla tyylillä jos ajaa pk-seudun kehäteillä kaiken aikaa niin en usko että on selvinnyt ilman peltikolareita vaikka olisikin jonkun muun syy.
Aivan.
A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.
B. Tojotakuski vaihtoi kaistaa suoraan päin
C. Tojotakuski on aivan liian myöhään vaihtamassa kaistaa. Ramppiin pitäisi mennä heti kun se alkaa niin ei tule näitä tilanteita.
D. Tuittupää ei kiihdyttänyt vaan ajoi tasaseen kunnes himmasi kylkeenliittyjää.
E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?
Veikkaan että tossa oli joku ulkopaikkakuntalainen ja lumen takia ei nähnyt mistä poistumiskaista oikeasti alkoi -> reagoi vasta lähellä poistumiskaistan opastetta. Itsellekin käynyt joskus tolla tavalla että en ollut aivan varma mistä kaista alkaa, lumen takia. Toi lumi tekee tilanteista hankalia, erityisesti kaupunkialueilla jotka eivät ole ennestään tuttuja. Ilman kaistaviivojen näkymistä on paikkoja joissa et todellakaan välttämättä tiedä missä kaistat menevät, eteenkin jos yläopasteet puuttuvat.