Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 761
Mamuakka ajeli moottoritiellä vasenta kaistaa alle 70km/h, oikealla kaistalla tilaa vaikka kuinka. Ei mitään reaktiota valojen välkäytykseen, kännykkä vie kaiken huomion. Ei siinä, oikealta ohi...
Mutta jos se olisikin ollut Pentti naapuripitäjästä. No mutta hyvä kun pääsit ohi :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 105
Kävin tänään Loimaan Prismassa. Mun perässä parkkipaikalle ajeli viininpunainen Subaru(?), naiskuljettaja. Mä ajoin ns. oikein, eli en oikaissut ruutujen yli mutta tää perässä tullut päätti niin tehdä, eikä ilmeestä päätellen ymmärtänyt ollenkaan miksi soitin hänelle torvea kun tuuppasi suoraan meikäläisen eteen.

Sininen nuoli on mun ajoreitti, punainen törttöilijän.
1699644105521.png
 
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
160
Pari asiaa on ärsyttänyt tällä viikolla.

- Perkele kun ihmiset ei yhtään ymmärrä etuajo-oikeuksia parkkihalleissa! Ihan järjestään lähes jokainen kuvittelee, että "kun mä ajan suoraan tätä väylää, niin mun ei tarvii väistellä ketään". Vaikka pitäisi ihan samalla tavalla väistää oikealta tulevia kuten muutenkin liikenteessä.

- Nyt kun taas rapaa lentää jatkuvasti, niin miksi motarilla sen ohittajan pitää palata oikealle kaistalle heti pari metriä ohituksen jälkeen vaikka tyhjää tietä olisi edessä kilometritolkulla. :confused2: No toki sen ymmärtää, että koko ajanhan mennään enemmän sellaiseen "minä-minä" -yhteiskuntaan ja muiden huomioiminen ei kiinnosta yhtään.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 211
Kävin tänään Loimaan Prismassa. Mun perässä parkkipaikalle ajeli viininpunainen Subaru(?), naiskuljettaja. Mä ajoin ns. oikein, eli en oikaissut ruutujen yli mutta tää perässä tullut päätti niin tehdä, eikä ilmeestä päätellen ymmärtänyt ollenkaan miksi soitin hänelle torvea kun tuuppasi suoraan meikäläisen eteen.

Sininen nuoli on mun ajoreitti, punainen törttöilijän.

Pari kertaa käynyt niin, että parkkiksella ajetaan yksisuuntaista minua vastaan. Ja käsimerkit jne kertoo että nuolen suuntaan ajaessani olen edessä ja joudan pois alta. Mikä ikävämpää tässä on, että väärään suuntaan ajavat enemminkin kiihdyttävät päin, kuin että edes elettä tekisivät väistääkseen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Pari kertaa käynyt niin, että parkkiksella ajetaan yksisuuntaista minua vastaan. Ja käsimerkit jne kertoo että nuolen suuntaan ajaessani olen edessä ja joudan pois alta. Mikä ikävämpää tässä on, että väärään suuntaan ajavat enemminkin kiihdyttävät päin, kuin että edes elettä tekisivät väistääkseen.
Itseä on uhattu ajaa päälle ja väkivallalla kun en lähtenyt peruuttamaan yksisuuntaisessa parkkihallissa kun sankari päätti ajaa väärään suuntaan. Samassa hallissa sattunut samaa pariinkin kertaan.

Samassa hallissa on toki myös sellainen hauska juttu että täysin sama rakenne joka kerroksessa, mutta ajojärjestys vaihtelee kerroksittain. No siinäpä onkin sitten hupia kun jengi ei katso tai ajattele.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Vanha ja useasti keskusteltu aihe, mutta en vain ymmärrä mikä siinä vilkun käyttämisessä voi olla niin hankalaa. Onko se sitten niin noloa laittaa ajoissa päälle, tai ylipäätään käyttää? Kaikista eniten hämmentää kun ajetaan yhdellä kaistalla josta erkanee kääntyvien kaista. Vilkkuhan ei mene päälle kuin vasta aikaisintaan siinä kun valo jo vaihtuu (tai joskus jopa kun hiljennetään siihen punaiseen valoon odottamaan). Syy miksi ihmettelen tätä aina on se, että se vilkku about menettää sen merkityksensä jo siinä vaiheessa. Kun olet kääntyvien kaistalla, käännyt, mutta kun olisi kiva tietää se kaistanvaihto. Kai siinä on jotain että käytetään koska on pakko, ja silloinkin viime tingassa, että ei sinänsä kiinnosta lainkaan mikä sen vilkun pointti on, vaan se pakollisuus ja rangaistuksen pelko. Taas tätä minä-minä-asennetta. Muutenkin liikenneympyröissä ja kiertoliittymissä se vilkun käyttö on niin olemattomalla tasolla että ei voi kuin päätä pyöritellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 105
Kun olet kääntyvien kaistalla, käännyt
Ei välttämättä. Joku viikko sitten tässä kohtaa oli auto vasemmalla kaistalla punaisissa odottamassa, kun mä tulin oikeanpuoliselle kaistalle odottamaan. Itse olin siis toki menossa suoraan. Valojen vaihduttua se kääntyvien kaistalla ollut kuitenkin ajeli suoraan ja kylkikosketus oli melko lähellä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 331
Päivän suurin ärsytys:

Moottoritiellä (jossa rajoitus n. 100 km/h) ohituskaistalla itsellä todellista nopeutta n. 110 km/h, tasaista muttei jatkuvaa hitaampien autojen ohittamista, välillä oli jonossa aukkoja.

Edessäni ajoi ohituskaistaa toinen auto samaa vauhtia, pidin tähän hyvää turvaväliä.

No, takaa tuli sitten joku arviolta n. 140km/h vauhtia, Ei edes yrittänyt jäädä taakseni tai vihjata, että menisin hitaammalle kaistalle, että haluaa ohi, vaan aivan suoraan hidastamatta koukkasi tuota vauhtia oikean kaistan kautta, kun oikealla puolella sattui juuri sillä hetkellä olemaan jonossa riittävä aukko josta mahtuu juuri ja juuri puikahtamaan. Ja sitten joutui heti jarruttamaan edessäni kun änkesi siihen turvaväliini ja edessäni oleva auto ajoi kuitenkin kanssani samaa vauhtia.

Outoa oli se, että kyseessä ei ollut bemari tai audi, vaan volkkari.

Päivän pikkuärsytykset: Volvon katumaasturi, joka ajoi jonkin matkaa aivan perseessä kiinni, ja jälleen yksi mersu, jossa melkoisen huonosti toimiva vilkku.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 083
Päivän suurin ärsytys:

Moottoritiellä (jossa rajoitus n. 100 km/h) ohituskaistalla itsellä todellista nopeutta n. 110 km/h, tasaista muttei jatkuvaa hitaampien autojen ohittamista, välillä oli jonossa aukkoja.

Edessäni ajoi ohituskaistaa toinen auto samaa vauhtia, pidin tähän hyvää turvaväliä.

No, takaa tuli sitten joku arviolta n. 140km/h vauhtia, Ei edes yrittänyt jäädä taakseni tai vihjata, että menisin hitaammalle kaistalle, että haluaa ohi, vaan aivan suoraan hidastamatta koukkasi tuota vauhtia oikean kaistan kautta, kun oikealla puolella sattui juuri sillä hetkellä olemaan jonossa riittävä aukko josta mahtuu juuri ja juuri puikahtamaan. Ja sitten joutui heti jarruttamaan edessäni kun änkesi siihen turvaväliini ja edessäni oleva auto ajoi kuitenkin kanssani samaa vauhtia.

Outoa oli se, että kyseessä ei ollut bemari tai audi, vaan volkkari.

Päivän pikkuärsytykset: Volvon katumaasturi, joka ajoi jonkin matkaa aivan perseessä kiinni, ja jälleen yksi mersu, jossa melkoisen huonosti toimiva vilkku.
Sulla ei ole sitten autossa peilejä, että olisit etukäteen nähnyt tämän kiireisemmän ja ehtinyt väistämään, kun siihen kerran oli tilaa?
Vai oliko tuo 10km/h ylinopeus se minkä itse päätti olevan sopiva keliolosuhteisiin ja siksi et antanut tilaa?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 211
Sulla ei ole sitten autossa peilejä, että olisit etukäteen nähnyt tämän kiireisemmän ja ehtinyt väistämään, kun siihen kerran oli tilaa?
Vai oliko tuo 10km/h ylinopeus se minkä itse päätti olevan sopiva keliolosuhteisiin ja siksi et antanut tilaa?
Jos olet jo jonossa, joka etenee tasatahtia ohi oikealla olevista hitaammista, mitä järkeä on väistää jotain yksittäistä pommittajaa? Ei mitään, eritoten kun voit pitää sen hyvän turvavälin siinä edessäsi olevaan.
Se että jos hyppäät siihen vasemmalle hinaamaan yksin jonoa taakses marginaalisella erolla, on ihan eri tilanne.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 083
Jos olet jo jonossa, joka etenee tasatahtia ohi oikealla olevista hitaammista, mitä järkeä on väistää jotain yksittäistä pommittajaa? Ei mitään, eritoten kun voit pitää sen hyvän turvavälin siinä edessäsi olevaan.
Se että jos hyppäät siihen vasemmalle hinaamaan yksin jonoa taakses marginaalisella erolla, on ihan eri tilanne.
Edessä ajoi toinen auto. Kahdesta ei mielestäni tule jonoa.
Eka ei varmaankaan tajua antaa tilaa, kun perässäolijalla reilu turvaväli.

Kyllä itse tässä tilanteessa väistäisin oikealle oli oma nopeus sitten 90, 100, 110 tai 160km/h.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 211
Ei välttämättä. Joku viikko sitten tässä kohtaa oli auto vasemmalla kaistalla punaisissa odottamassa, kun mä tulin oikeanpuoliselle kaistalle odottamaan. Itse olin siis toki menossa suoraan. Valojen vaihduttua se kääntyvien kaistalla ollut kuitenkin ajeli suoraan ja kylkikosketus oli melko lähellä.

Itselle meinas tulla oikeaan kylkeen auto pitskusta tässä kohtaa:

Olin keskimmäisellä kaistalla kääntymässä munkkaan/keskustaan. Tällä kaistalla saa ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Olin kääntymässä oikealle liittymästä.
Väistin oman kaistani äärivasempaan reunaan, jottei kolahda. Koska oikealta puoleltani auto alkoi kääntyä Pasilaan päin, kaistalta, josta ei saa ajaa suoraan, vaan on käännyttävä oikealle.

Ja sormilla selittäminen oli siinä skodassa vahvasti läsnä. Varmaan kiittelivät minua että tukin kaistaa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 211
Edessä ajoi toinen auto. Kahdesta ei mielestäni tule jonoa.
Eka ei varmaankaan tajua antaa tilaa, kun perässäolijalla reilu turvaväli.

Kyllä itse tässä tilanteessa väistäisin oikealle oli oma nopeus sitten 90, 100, 110 tai 160km/h.
Jos takaa tulee nopeampi, eikö olisi fiksuinta sen nopeamman pyytää latua laittamalla vilkku vielä vasemmalle, vaikka ajaa jo vasemman puoleisinta kaistaa? Sen sopivan etäisyyden voi silti säilyttää myös se Vataskakkonen.
Puskurissa roikkuminen ei nosta sympatioita lähtökohtaisesti kenellekään kanssa kulkijalle. Se on vittuilua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 331
Sulla ei ole sitten autossa peilejä, että olisit etukäteen nähnyt tämän kiireisemmän ja ehtinyt väistämään, kun siihen kerran oli tilaa?
Takanani tullut autoilija ei todennäköisesti ollut yhtään minua kiireisempi, vaan ainoastaan itsekkäämpi, typerämpi ja kusipäisempi.

Autossani on peilit, mutta kun itse en ole se "tientukkoauto" ei minulla ole velvollisuutta väistää autoja, jotka eivät ole yhtään minua kiireisempiä vaan ainoastaan käytökseltään törkeämpiä. Ja tässä tapauksessa se takanatuleva auto edes alkanut hidastamaan ja asettumaan taakseni odottamaan, että annan tiedä, vaan se vaan suoraan koukkasi sieltä oikean kaistan kautta.

Ja siinä vaiheessa kun olisi minulta ollut ajankohtaista antaa tietä, se takanatulija oli jo laittanut vilkun oikealle ja alkanut änkemään sinne oikealle kaistalle.

Ja liikenteessä ei ole lakia, että "kusipäisemmille autoilijoille pitää ajaa tilaa". Sen sijaan on kohteliasta antaa tilaa kiireisemmille autoille ja olla olematta itse tientukko.

Jos olisin itse se "tientukkoauto" niin antaisin toki tilaa heti hyvän tilanteen tullen. Tässä tapauksessa en ollut, vaan ajoin turvavälin päässä edessä ajavasta autosta, joka oli se "tientukkoauto".

Vai oliko tuo 10km/h ylinopeus se minkä itse päätti olevan sopiva keliolosuhteisiin ja siksi et antanut tilaa?
Se nopeuteni johtui siitä edessäni tulevasta autosta.

ja se, että ängetään toisten turvaväliin on vaan hyvin kusipäistä käytöstä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 083
Jos takaa tulee nopeampi, eikö olisi fiksuinta sen nopeamman pyytää latua laittamalla vilkku vielä vasemmalle, vaikka ajaa jo vasemman puoleisinta kaistaa? Sen sopivan etäisyyden voi silti säilyttää myös se Vataskakkonen.
Puskurissa roikkuminen ei nosta sympatioita lähtökohtaisesti kenellekään kanssa kulkijalle. Se on vittuilua.
Olisi, mutta kun nämä junnarit monesti ottaa siitä vielä enemmän kierroksia, ja yrittävät estää ohituksen...
Joskus alinopeutta ohituskaistalla ekana ajavalle näytin vilkkua, kun ei ollut ketään ohitettavaa vilautin pitkiä pari kertaa. Ei vaikutusta. Useamman kilsan jälkeen Toyota vaihtoi oikealle.
Rinnalle tullessani löytyi kaasu. 170km/h vauhtiin loppui Toyotan kulku, joten morjenstin ja painoin kaasua.
En tiedä mikä tuonkin aiheutti, kai se harmaa Toyota vaan käy niin hermoon.

Joo, kohta tulee 700-viestiä siitä miten olen hölmö kun ajan tuollaisia nopeuksia ym. Mutta ei hojohojon tuulipukukuskikaan elämänsä harmaudessa fiksusti toiminut...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 331
Olisi, mutta kun nämä junnarit monesti ottaa siitä vielä enemmän kierroksia, ja yrittävät estää ohituksen...
"nämä junnarit" kun tässä tapauksessa itse ajoin n. 10km/h yli nopeusrajoituksen (todellinen, ei mittarinopeus) ja vauhtiani rajoitti ohituskaistalla edessäni oleva auto, johon pidin turvaväliä.

On kyllä melkoinen asennevamma, jos tämä tulkitaan "junnaukseksi".
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 083
"nämä junnarit" kun tässä tapauksessa itse ajoin n. 10km/h yli nopeusrajoituksen (todellinen, ei mittarinopeus) ja vauhtiani rajoitti ohituskaistalla edessäni oleva auto, johon pidin turvaväliä.

On kyllä melkoinen asennevamma, jos tämä tulkitaan "junnaukseksi".
On kyllä melkoinen asennevamma, kun itse päätetään mikä ylinopeus on ok.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 331
On kyllä melkoinen asennevamma, kun itse päätetään mikä ylinopeus on ok.
Kannattaa katsoa peiliin näiden kommenttien kanssa.

Itse en tätä ole tietääkseni tehnyt , sinä sen sijaan olet ollut sitä mieltä, että ylinopeuteni on liian pieni (vaikka itse en sitä nopeutta valinnut vaan sen valitsi edessämenevä auto johon pidän turvaväliä) ja minun olisi pitänyt alkaa antamaan tietä tilantessa jossa se tien antaminen olisi vaan johtanut törmäykseen sen takanatulevan oikealtaohittavan kusipään kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
997
Noita oikealta ohittajia on alkanut näkemään enemmänkin, ja ilmeisesti jonkun mielestä jopa hyväksyttävää moottoritiellä, jos joku "junnaa" ohituskaistalla eikä koukkaa jokaiseen väliin että saa rauhassa paahtaa 100-alueella 150 lasissa. Tällainen tapaus tässä juuri oli, itse ohittelin (eli varmaankin junnasin) 100-alueella ohituskaistalla autoja, ja havaitsin takaa nopeasti lähestyvän auton. No ryhdyin koslaani siirtämään oikealle kaistalle nopeasti lähestyvän auton edestä, vilkku oikealle ja lähes saman tien auto teki hätäjarrutuksen ja ohjasi takaisin vasemmalle kaistalle. Auto tuli siis niin lujaa vauhtia takaa että päätti ohittaa oikealta samoilla vauhdeilla. Vauhtia oli siis todellakin riittävästi, kun en tuota edes itse havainnut ennen kuin auton kuolleen kulman varoitin reagoi, ja en tuota aivopierua osannut ennakoida. Ilmeisesti meni kaverillakin jännäkakka lahkeeseen kun jarrutti välittömästi tuon jälkeen sallittuun ajonopeuteen ja poistui takaani seuraavasta rampista.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Kannattaa katsoa peiliin näiden kommenttien kanssa.
Mieluummin katson peiliin siellä motarilla.

Kun ajoissa väistää, niin kummankaan ei tarvitse ärsyyntyä. Väistämistä helpottaakseen voi vaikka polkaista joskus kaasua, että kenenkään ei tarvitse jarruttaa, jos sattuu olemaan vieressä oikealla auto, mutta sen edessä ei. Nykyään kiitän hyvin väistäjiä yhdellä hätävilkun välkäyksellä, sen verran harvinaiseksi käynyt touhu.

Riippuu fiiliksestä, päivästä ja ruuhkasta ajanko motarilla oikeaa 100, vasenta 110, 120 vai 160. Yleensä tavoite on vain ajaa mahdollisimman yksin ja tasaista nopeutta. Oikea pumppaa ja vasemmalla ylinopeuspoliisit junnaa. Luonnollisesti ohitan myös aggressiivisesti oikealta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 083
Mieluummin katson peiliin siellä motarilla.

Kun ajoissa väistää, niin kummankaan ei tarvitse ärsyyntyä. Väistämistä helpottaakseen voi vaikka polkaista joskus kaasua, että kenenkään ei tarvitse jarruttaa, jos sattuu olemaan vieressä oikealla auto, mutta sen edessä ei. Nykyään kiitän hyvin väistäjiä yhdellä hätävilkun välkäyksellä, sen verran harvinaiseksi käynyt touhu.

Riippuu fiiliksestä, päivästä ja ruuhkasta ajanko motarilla oikeaa 100, vasenta 110, 120 vai 160. Yleensä tavoite on vain ajaa mahdollisimman yksin ja tasaista nopeutta. Oikea pumppaa ja vasemmalla ylinopeuspoliisit junnaa. Luonnollisesti ohitan myös aggressiivisesti oikealta.
Aina itsekkin kiihdytän reilusti, jos näen että takaa tulee kiireisempi. Riippumatta omasta vauhdista.
Ihan perus kohteliaisuutta.
Yhtälailla väistän sivuun kävelykadulla kävellessä jos joku on tulossa päin...

Toiset vain ottaa nämä NS. Kilpailutilanteena, tai sitten, että voin ajaa näin, koska minulla on oikeus ja en varmasti kiusallanikaan väistä.

Esim Virossa autoliikenne sujuu paljon kohteliaammin, nopeampia väistetään, eikä sumputeta tarkoituksella.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 576
Oli erikoinen tilanne, kun eräs herra meinasi viime viikolla tulla stop merkin takaa kylkeen. Meni niin läheltä keulaa, että näin tyypin katsovan kohti ja pystyin lukemaan huulilta sanat "Mitä vittua". Luuli varmaan tasa-arvoiseksi risteykseksi, jossa minä tulin häneen nähden oikealta puolelta.

Tollanen on siitä aika vaikea tilanne ennakoida, koska ei tule helpolla mieleen, että sieltä itselle tutusta risteyksestä voisi joku tulla tuolla tavalla ja huomasin, että se selkeästi vaikutti omaan reaktioaikaan, kun jäin miettimään, että kuinkahan pitkälle sieltä meinataan tulla kärkkymään ennen kuin tajusin, että sehän tulee päälle jos en pysäytä. Dash camiin olisi kyllä jäänyt talteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 338
Ei jumalauta. Mun päivä ei ainakaan muutu jos joku tulee motarilla 140kmh ajamaan perseeseen kiinni vasemmalla kun ohittelen muita sen sallitun 100-110kmh. Siinähän sitten nuohoaa tai kokeilee oikealta ohi. Nyt kun rajotukset vaihtu niin tuntuu että kaikki ajelee 120-130 vähintään. Itsekin voisin mutta en kyllä vittuuntuisi kun joku ajaa 100kmh vaan antasin rauhassa käyttää vasuria minkä tarvitsee.

Nää 120-130 ajelijat (ja myös 100 ajelijat) voisi myös opetella jättämään vasurilta palatessa sen täysperän kokoisen reijän ennen kaistanvaihtoa, mikään ei vituta enempää kun joku ohittaa rauhassa ja sitten työntää suoraan eteen kun jonnen 320i hiillostaa 0.5m turvavälillä takana (ja tässä syy on yhtälailla hiillostajalla mutta myös sillä joka päätyy kiireessä vaihtamaan heti toisen eteen).
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 470
Vasemman kaistan tutkijat on näitä narsistisia mulkkuja tai niitä,.ketkä ei omaa peilejä (lue:ei osata käyttää peilejä), tai vanhuksia keiden motoriikka vetelee jo viimeisiään.

Pitäisi hommata sellainen auto, missä on kunnon karjapuskuri, niin voisi työntää nämä sankarit ojaan.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 705
Onpas täällä paljon liikenneongelmaisia liikkeellä :) Jos joku ajelee vähän päällekin nopeusrajoitusta vasemmalla kaistaa oikealla olevia ohitellen, niin ei sieltä tarvitse nöyränä tunkea johonkin hätärakoon oikealle, jos joku ajelee huomattavaa ylinopeutta persiiseen kiinni. Pikemmin nuo mittariongelmaiset tien valtiaat, joille rajoitusten kohtuullinenkin noudattaminen on ongelma, pitäisi poliisin korjata talteen ennen kuin pistävät muita hautaan.

Se on sitten eri asia, jos siellä vasemmalla kaistalla nysvätään. Moottoritien vasemmalla kaistalla on muuten viime vuosina alkanut näkyä jotain ihme tapauksia, että ajetaan siellä koko ajan jopa oikea kaista tyhjänä ja alle nopeusrajoituksenkin. Jonkun kerran itsekin ajanut noista ohi tasaisesti oikeaa kaistaa ja sinne ne jää ohituksen jälkeenkin kuppaamaan vasemmalle, vaikka ketään muuta ei näy. Mahtaako olla jotain muualta tulleita, jotka eivät tiedä paikallista lainsäädäntöä vai mikä on. Väittäisin, että joku 10 vuotta sitten, noita ei ollut ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 470
Se on sitten eri asia, jos siellä vasemmalla kaistalla nysvätään. Vasemmalla kaistalla on muuten viime vuosina alkanut näkyä jotain ihme tapauksia, että ajetaan siellä koko ajan jopa oikea kaista tyhjänä ja alle nopeusrajoituksenkin. Jonkun kerran itsekin ajanut noista ohi tasaisesti oikeaa kaistaa ja sinne ne jää ohituksen jälkeenkin kuppaamaan vasemmalle, vaikka ketään muuta ei näy. Mahtaako olla jotain muualta tulleita, jotka eivät tiedä paikallista lainsäädäntöä vai mikä on. Väittäisin, että joku 10 vuotta sitten, noita ei ollut ollenkaan.
Tätä itsekin tarkoitin, että näitä näkyy ja kuulee valitettavan usein, että kyhnytetään sitä vasenta kaistaa ja osa tekee tuota ihan kiusaa, että ohi ei pääse. Johtuuko kateellisuudesta vai mistä, että tuommoista täytyy tehdä, mutta todennäköisesti narsistisista mulkuista vaan kyse. Nylkytetään rekkakolonnan ohi jollain 1-2 km/h nopeuserolla. Jos kaasupoljinta ei löydy, niin sitten ajetaan muiden perässä oikealla kaistalla.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Pari asiaa on ärsyttänyt tällä viikolla.

- Perkele kun ihmiset ei yhtään ymmärrä etuajo-oikeuksia parkkihalleissa! Ihan järjestään lähes jokainen kuvittelee, että "kun mä ajan suoraan tätä väylää, niin mun ei tarvii väistellä ketään". Vaikka pitäisi ihan samalla tavalla väistää oikealta tulevia kuten muutenkin liikenteessä.
Tätä oon aina ihmetellyt, parkkihalleissa tosiaan liikennemerkit menettää merkityksensä ja eri väylillä mielletään olevan jotain olemattomia etuajo-oikeuksia. Samoin jalankulkijat kuvittelee, että missä ja miten vaan saa kävellä auton eteen.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 875
Samoin jalankulkijat kuvittelee, että missä ja miten vaan saa kävellä auton eteen.
Jos muistaa että useimmissa halleissa sopiva ajonopeus on noin 10km/h ja että kääntyvä auto väistää aina risteävää väylää ylittävää jalankulkijaa, niin aika harvoin ainakaan itselleni tulee yllättäen eteen poukkaavia jalankulkijoita.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Jos muistaa että useimmissa halleissa sopiva ajonopeus on noin 10km/h ja että kääntyvä auto väistää aina risteävää väylää ylittävää jalankulkijaa, niin aika harvoin ainakaan itselleni tulee yllättäen eteen poukkaavia jalankulkijoita.
Ei ne usein yllättäviä olekaan, vaan näkee jo kaukaa, että kävelevät omistajan elkein suoraan eteen keskellä väylää, vaikka 15m päässä menisi suojatie. Tai sitten vaan kävellään ajoväylää pitkin kohti kaupan ovia niin, ettei ohi pääse autolla.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 875
Ei ne usein yllättäviä olekaan, vaan näkee jo kaukaa, että kävelevät omistajan elkein suoraan eteen keskellä väylää, vaikka 15m päässä menisi suojatie. Tai sitten vaan kävellään ajoväylää pitkin kohti kaupan ovia niin, ettei ohi pääse autolla.
No jos sen kulkijan näkee jo kaukaa, niin mikä se ongelma sitten on?
Kyllä mä ainakin kävelen suorinta reittiä sinne kauppaan. Jos joku joutuu sen takia vähän hidastamaan, niin ei ole iso ongelma.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
453
Itselle meinas tulla oikeaan kylkeen auto pitskusta tässä kohtaa:
Ajan tuosta melkein päivittäin ja juurikin tuota keskimmäistä kaistaa josta menen Munkkiniemeen päin. Siinä on useamman kerran ollut läheltäpiti-tilanne juurikin tuon takia että siellä oikealla kaistalla ajavat eivät osaa lukea tienviittoja. Aina saa pelätä että joku tulee kylkeen.

Tuossa Munkassa Huopalahdentiellä on useampi kohta missä kyrsii muiden käytös. Tämä risteys vaatii aikamoista ennakoimista:
- Aika usein, ilmeisesti ruokalähetit tekevät U-käännöstä tuon punaisen pikkuauton kohdalta. Siinä on tosin U-käännöksen kieltävä merkki.
- Joskus tästä lähtee ruokalähetti ja kääntyy vasemmalle. Ja senhän kieltää merkki. Tuo punainen auto tulee nuolivalolla joten se ei voi ennakoida että joku hyökkäisi eteen.
- Lähes aina Huopalahdentielle kun syttyy punainen valo sieltä tulee kaksi autoa punaisia päin. Nuolivalo kun on vaihtunut vihreäksi niin kannattaa vielä katsoa vasemmalle takaviistoon ettei sieltä enää kukaan tule.

 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
No jos sen kulkijan näkee jo kaukaa, niin mikä se ongelma sitten on?
Kyllä mä ainakin kävelen suorinta reittiä sinne kauppaan. Jos joku joutuu sen takia vähän hidastamaan, niin ei ole iso ongelma.
"Minä kävelen suorinta reittiä, jos joku joutuu sen takia hidastamaan, niin ei ole iso ongelma". Juuri tämä asenne on se ongelma. "Jos sen kolmion takaa eteen tulevan auton näkee jo kaukaa, niin mikä se ongelma sitten on?"

Puhe oli siitä, että ihmiset unohtaa perusasiat kun ollaan parkkihallissa. Se ärsyttää minua, että joudun väistämään katsomatta eteen kävelevää jalankulkijaa, kun tämä voisi kävellä sisäänkäyntiä kohti väylän reunaakin pitkin ja mennä yli vasta minun mentyä ohi tai sisäänkäynnin kohdalla olevan suojatien kohdalta. Tällöin kenenkään ei tarvitse pysähtyä odottelemaan, eikä jalankulkijakaan joudu kävelemään yhtään pidempää matkaa. Myös jalankulkijoita koskee samat säännöt parkkihalleissa, kuin niiden ulkopuolellakin.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 800
"Minä kävelen suorinta reittiä, jos joku joutuu sen takia hidastamaan, niin ei ole iso ongelma". Juuri tämä asenne on se ongelma. "Jos sen kolmion takaa eteen tulevan auton näkee jo kaukaa, niin mikä se ongelma sitten on?"

Puhe oli siitä, että ihmiset unohtaa perusasiat kun ollaan parkkihallissa. Se ärsyttää minua, että joudun väistämään katsomatta eteen kävelevää jalankulkijaa, kun tämä voisi kävellä sisäänkäyntiä kohti väylän reunaakin pitkin ja mennä yli vasta minun mentyä ohi tai sisäänkäynnin kohdalla olevan suojatien kohdalta. Tällöin kenenkään ei tarvitse pysähtyä odottelemaan, eikä jalankulkijakaan joudu kävelemään yhtään pidempää matkaa. Myös jalankulkijoita koskee samat säännöt parkkihalleissa, kuin niiden ulkopuolellakin.
Miksi sen jalankulkijan pitäisi mennä väylän yli vasta SINUN mentyä ohi?

Joku ostarin parkkihalli noin lähtökohtaisesti on aika poikkeusalue, ja jos siellä joku työntää ostoskärryjä keskellä väylää (tai ihan vaan käveleekin) niin se ei mun etenemistäni häiritsee yhtään sen enempää kuin joku baijerilainen etsimässä arvolleen sopivaa paikkaa ovenvierestä.

valitanpa kuitenkin omalla kohdallani epäsäännöllisesti toistuvista hallikokemuksista:

1) jalankulkijat ketkä haluavat kävellä aivan peruuttamaan lähdössä olevan auton takaa, vaikka auto siis on käynnissä, peruutusvalot palaa ja toi umpikoppipaku vieläpä piippaa mennessään.

2) Katso kohta yksi, mutta vaihda jalankulkijan tilalle nuorehko miesautoilija sekä tilanteeksi se että olen jo peruuttanut hyvän matkaa ruudusta pois isolla, hitaalla ja kankealla pakullani, kun tällainen ilmestyy taakse soittamaan torvea. Joo ei, tosta rellusta ei peruuttaessa kääntyessä näe paljon vittujakaan kuin todella rajoitettuihin suuntiin, sen takia siinä ne valot palaa ja ääntä tulee että sporttisempikin saksalaiskuski ehtii miettiä haluaako ottaa kontaktia teräspalkkia muistuttavan puskurin kanssa. Ja ei, se että mä peruutan just sun tullessa nurkan takaa paikalle ei ole mitään henkilökohtaista vittuilua. Toki voin vakuuttaa että torvea soittamalla saattaa pari ylimääräistä venkslauskierrosta joutua tekemään.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Miksi sen jalankulkijan pitäisi mennä väylän yli vasta SINUN mentyä ohi?

Joku ostarin parkkihalli noin lähtökohtaisesti on aika poikkeusalue, ja jos siellä joku työntää ostoskärryjä keskellä väylää (tai ihan vaan käveleekin) niin se ei mun etenemistäni häiritsee yhtään sen enempää kuin joku baijerilainen etsimässä arvolleen sopivaa paikkaa ovenvierestä.
Koska jalankulkija ylittää ajoväylän paikasta, jota ei ole suojatiellä osoitettu siihen tarkoitetuksi?

Ei tässä ole kyse mistään sekuntien hukkaamisesta, vaan toisten huomioon ottamisesta. Ihan yhtälailla siellä kaupassa ärsyttää kun pidetään torikokouksia keskellä käytävää eikä tehdä tilaa, kun joku pyrkii ohi.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 875
"Minä kävelen suorinta reittiä, jos joku joutuu sen takia hidastamaan, niin ei ole iso ongelma". Juuri tämä asenne on se ongelma. "Jos sen kolmion takaa eteen tulevan auton näkee jo kaukaa, niin mikä se ongelma sitten on?"
Nyt on taas sellaista olkiukkoilua että hohhoijaa. Jos auto liikkuu ~10km/h niin ei tarvitse montaa metriä olla välimatkaa, että jalankulkija ehtii puikkasta väylän yli ilman että tarvitsee edes jarrua hipaista.

IMO halleissa ja ahtailla parkkipaikoilla pitäisi olla pihakadun liikennesäännöt voimassa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Nyt on taas sellaista olkiukkoilua että hohhoijaa. Jos auto liikkuu ~10km/h niin ei tarvitse montaa metriä olla välimatkaa, että jalankulkija ehtii puikkasta väylän yli ilman että tarvitsee edes jarrua hipaista.
Jos nyt itse et kehittelisi omia tilanteita. Ei ärsytystä aiheuta semmoiset tilanteet, missä en joudu hipaisemaankaan jarrua :hmm: Kyllähän sitä itsekin tulee käveltyä ajoväylien poikki kun siihen tilaisuus tulee.

Tässä esimerkki ärsytyksestä:

Lähestyn juuri pysäköinyttä autoa, autosta lähtee ihmiset pois ja sivuilleen katsomatta astuvat ajoväylälle juuri minun eteeni, vaikka ovat matkalla 50m edempänä sijaitsevalle sisäänkäynnille, missä olisi suojatie. Tällä he eivät ei säästäneet yhtään aikaa tai matkaa, mutta häiritsivät muiden etenemistä.
IMO halleissa ja ahtailla parkkipaikoilla pitäisi olla pihakadun liikennesäännöt voimassa.
Voisi hyvin olla, tai vaihtoehtoisesti kunnolliset ja merkityt kävelyreitit. Tällä hetkellä useimmilla pysäköintialueilla jalankulkijoille ei ole mitään selkeitä kävelyreittejä muuta kuin rivien päädyissä.
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
97
Kauppakeskusten parkkipaikoista tuli mieleen ei niinkään ärsytys vaan ihmetys. Paikallisen Prisman parkkipaikalta on tapana etsiä vähän hiljaisempi osa ja ajaa auto ruudun läpi, siten että pääsee ajamaan ruudusta sitten keula edellä pois (ja ainakin kauppakierroksen alkaessa siis on takana oleva ruutu ollut tyhjä). Tarkoituksena kun on ostaa kärryllinen ruokaa niin jätän myös takapuskurin ja viivan väliin reilusti väliä, jotta pääsee sitten ostokset nostamaan kyytiin. Noh, aika usein tuntuu auton taakse löytyneen kauppareissun aikana toinen auto ja vielä siten, että keula on ajettu viivan yli lähelle omaa autoani. Luulisi, että maitokaupan piha ja farmarimallinen auto olisivat riittäviä vihjeitä, että sinne väliin saattaa joku haluta kärryillä?
Itseä tuo ei nyt niin paljoa haittaa, kun riittää että huolehdin kärryjen osuvan ennemmin naapuriin kuin omaan autoon. Naapuri ei välttämättä ole oppirahoistaan sitten niin tyytyväinen...
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
416
Kauppakeskusten parkkipaikoista tuli mieleen ei niinkään ärsytys vaan ihmetys. Paikallisen Prisman parkkipaikalta on tapana etsiä vähän hiljaisempi osa ja ajaa auto ruudun läpi, siten että pääsee ajamaan ruudusta sitten keula edellä pois (ja ainakin kauppakierroksen alkaessa siis on takana oleva ruutu ollut tyhjä). Tarkoituksena kun on ostaa kärryllinen ruokaa niin jätän myös takapuskurin ja viivan väliin reilusti väliä, jotta pääsee sitten ostokset nostamaan kyytiin. Noh, aika usein tuntuu auton taakse löytyneen kauppareissun aikana toinen auto ja vielä siten, että keula on ajettu viivan yli lähelle omaa autoani. Luulisi, että maitokaupan piha ja farmarimallinen auto olisivat riittäviä vihjeitä, että sinne väliin saattaa joku haluta kärryillä?
Itseä tuo ei nyt niin paljoa haittaa, kun riittää että huolehdin kärryjen osuvan ennemmin naapuriin kuin omaan autoon. Naapuri ei välttämättä ole oppirahoistaan sitten niin tyytyväinen...
Toivottavasti joudut maksamaan mahdollisesti toiseen autoon aiheuttamasi vahingot.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
689
Kauppakeskusten parkkipaikoista tuli mieleen ei niinkään ärsytys vaan ihmetys. Paikallisen Prisman parkkipaikalta on tapana etsiä vähän hiljaisempi osa ja ajaa auto ruudun läpi, siten että pääsee ajamaan ruudusta sitten keula edellä pois (ja ainakin kauppakierroksen alkaessa siis on takana oleva ruutu ollut tyhjä). Tarkoituksena kun on ostaa kärryllinen ruokaa niin jätän myös takapuskurin ja viivan väliin reilusti väliä, jotta pääsee sitten ostokset nostamaan kyytiin. Noh, aika usein tuntuu auton taakse löytyneen kauppareissun aikana toinen auto ja vielä siten, että keula on ajettu viivan yli lähelle omaa autoani. Luulisi, että maitokaupan piha ja farmarimallinen auto olisivat riittäviä vihjeitä, että sinne väliin saattaa joku haluta kärryillä?
Itseä tuo ei nyt niin paljoa haittaa, kun riittää että huolehdin kärryjen osuvan ennemmin naapuriin kuin omaan autoon. Naapuri ei välttämättä ole oppirahoistaan sitten niin tyytyväinen...
Minä taas ihmettelen, että miksi se auto pitää laittaa "väärinpäin" parkkiin, jos kontille on asiaa. Miten sinne kärrin kanssa edes pääsee, jos vielä viereen ilmaantuu autot? Jos taas ei ole vieressä autoja niin miksi sitä kärriä ei voi jättää auton viereen ja nostaa sieltä kassit kyytiin? Tuosta nyt jää itselle ainakin sellainen kuva, että survot kärrin autojen väliin ja teet tilasta vieläkin ahtaamman, jolloin kassit myös vaikeampi laittaa konttiin.
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
97
Minä taas ihmettelen, että miksi se auto pitää laittaa "väärinpäin" parkkiin, jos kontille on asiaa. Miten sinne kärrin kanssa edes pääsee, jos vielä viereen ilmaantuu autot? Jos taas ei ole vieressä autoja niin miksi sitä kärriä ei voi jättää auton viereen ja nostaa sieltä kassit kyytiin? Tuosta nyt jää itselle ainakin sellainen kuva, että survot kärrin autojen väliin ja teet tilasta vieläkin ahtaamman, jolloin kassit myös vaikeampi laittaa konttiin.
Yleisillä parkkipaikoilla pyrin välttämään peruuttamista silloin, kun se on mahdollista. Kolarin sattuessa kun peruuttaja on aina syyllinen riippumatta olisiko toinen osapuoli sen kolarin voinut välttää omalla toiminnallaan vai ei.
Kyseisellä parkkipaikalla ruudut ovat sivusuuntaan kyllä riittävän tilavia eikä toisen ruutuun pysäköiminenkään tunnu olevan siihen suuntaan ongelmana. Kärryähän ei voi "jättää" mihinkään, kun se lähtee kaltevalla parkkipaikalla siitä valumaan itsekseen.
 

-Koso-

"Jäsen"
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
33
Vanha ja useasti keskusteltu aihe, mutta en vain ymmärrä mikä siinä vilkun käyttämisessä voi olla niin hankalaa. Onko se sitten niin noloa laittaa ajoissa päälle, tai ylipäätään käyttää? Kaikista eniten hämmentää kun ajetaan yhdellä kaistalla josta erkanee kääntyvien kaista. Vilkkuhan ei mene päälle kuin vasta aikaisintaan siinä kun valo jo vaihtuu (tai joskus jopa kun hiljennetään siihen punaiseen valoon odottamaan). Syy miksi ihmettelen tätä aina on se, että se vilkku about menettää sen merkityksensä jo siinä vaiheessa. Kun olet kääntyvien kaistalla, käännyt, mutta kun olisi kiva tietää se kaistanvaihto. Kai siinä on jotain että käytetään koska on pakko, ja silloinkin viime tingassa, että ei sinänsä kiinnosta lainkaan mikä sen vilkun pointti on, vaan se pakollisuus ja rangaistuksen pelko. Taas tätä minä-minä-asennetta. Muutenkin liikenneympyröissä ja kiertoliittymissä se vilkun käyttö on niin olemattomalla tasolla että ei voi kuin päätä pyöritellä.
Tämä ihmetyttää kyllä itseänikin ja hieman laittaa välillä pyörityttämään päätä liikenteessä, kun näkee maantiellä jo kaukaa miten se edellä ajava auto alkaa pikkuhiljaa siirtymään kohti piennarta tai keskiviivaa ja vauhti alkaa ehkä hidastua vähän siitä rajoituksen sallimasta. Siinä kerkee itse pohtimaan useita sekunteja että jaaha, mahtaako olla kääntymässä. Tämän jälkeen optimaalisuoritus on että ensin syttyy jarruvalot ja sitten vasta se vilkku kun auto on jo aloittanut kääntymisen. :tup:

Kaistanvaihtokin on nimenomaan toinen. Varsinkin pienemmässä kaupungissa ajellessa huomaa, että vilkku tuntuu olevan merkki että kaista vaihtuu nyt, eli vaihto alkaa/on jo alkanut kun vilkku laitetaan päälle.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Parkkihalleissa ajoradalle autojen eteen poukkoilevat ihmiset vituttaa täälläkin. Ylitän itsekin ajoradan niin halleissa kuin tapauskohtaisesti ulkonakin mistä sattuu, kunhan olen varmistanut, että voin tehdä sen turvallisesti ketään häiritsemättä tai vaarantamatta. Enhän mä kuitenkaan sais siellä ajoradalla käppäillä kuin poikkeustilanteissa ja silloinkin ihan reunassa. Se on pelkkä asennevamma, että samaa ei sovelleta parkkihalleissa, vaan silloin yhtäkkiä koetaankin omaksi etuoikeudeksi ylittää ajorata mistä huvittaa muista piittaamatta.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Kaistanvaihtokin on nimenomaan toinen. Varsinkin pienemmässä kaupungissa ajellessa huomaa, että vilkku tuntuu olevan merkki että kaista vaihtuu nyt, eli vaihto alkaa/on jo alkanut kun vilkku laitetaan päälle.
Risteyksistä samaa mieltä, olisi kiva jos vilkulla viestittäisiin niistä aikeista ennen peliliikkeiden toteuttamista. Nuolivalo-ohjatulla kääntymiskaistalla tosin laitan vasta kääntyessä parin vilkauksen alibivilkutuksen, kun ei kelleen tarvi viestittää eikä jaksa punaisissa kuunnella naksetta musan yli turhaan.

Mutta kaistanvaihdossahan se pitääkin aloittaa vasta samaan aikaan vaihdon kanssa, ettei viereisellä kaistalla autoileva kanssasankari ehdi vetää väliä kiinni :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 360
Parkkihalleissa ajoradalle autojen eteen poukkoilevat ihmiset vituttaa täälläkin. Ylitän itsekin ajoradan niin halleissa kuin tapauskohtaisesti ulkonakin mistä sattuu, kunhan olen varmistanut, että voin tehdä sen turvallisesti ketään häiritsemättä tai vaarantamatta. Enhän mä kuitenkaan sais siellä ajoradalla käppäillä kuin poikkeustilanteissa ja silloinkin ihan reunassa. Se on pelkkä asennevamma, että samaa ei sovelleta parkkihalleissa, vaan silloin yhtäkkiä koetaankin omaksi etuoikeudeksi ylittää ajorata mistä huvittaa muista piittaamatta.
Parkkihallien kanssa voi myös miettiä että mitäs tieliikennelaki sanoo niistä parkkihallin säännöistä.

Tieliikennelaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala

Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 269
Parkkipaikat ovat yleensäkin vähän free-for-all paikka, koska ajosäännöt ovat vähintäänkin epäselviä ja kiistanalaisia vaikka noin yleisesti oikealta tulijalla onkin etuajo-oikeus.

Vähän kuin parkkipaikkaviiva ei ole sulkuviiva ja muut eroavaisuudet tieliikenteeseen.

Noissa vaan pitää olla erityisen varovainen..
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Parkkihallien kanssa voi myös miettiä että mitäs tieliikennelaki sanoo niistä parkkihallin säännöistä.

Tieliikennelaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala

Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä
Niin. Minä en nopealla vilkaisulla löytänyt kohtaa, jossa pysäköintialueita tai parkkihalleja eriteltäisi erikseen, muuten kuin väistämisvelvollisuuden osalta liityttäessä pysäköintialueelta yleiselle tielle. Korjatkoot joku joka tuntee tän asian paremmin, mutta mm. tuon nopean vilkaisun, pikaisen googlauksen ja sitä kautta löytyneiden uutisjuttujen perusteella pysäköintialueilla näyttäisi pätevän samat säännöt, ellei toisin ole liikennemerkein osoitettu.

Vai kuuluisiko sanamuodon olevan "sovelletaan TLL:a"? Raksilan cittarin parkkipaikalla mua hämmensi kun se Kajaanintien puoleinen väylä näyttää tieltä, eikä pysäköintialueen väylältä. En edelleenkään siis tiedä kumpi se on, joten osaisko joku paikallinen valaista pöljää?


Osoitetaanko pysäköintialue alkavaksi noilla merkeillä ja täten edessä näkyvään risteykseen johtavalla tiellä ajavia pitäisi väistää, koska tullaan pysäköintialueelta yleiselle tielle? Sisääntuloväylillä ei ainakaan kuvaushetkellä ollut pysäköintikylttejä, joten onkohan tulkintani oikein?

Lähinnä kuriositeeetti, koska kolhuitta yleensä selviää, kun noudattaa lainkin edellyttämää olosuhteiden mukaista huolellisuutta ja varovaisuutta.

Jalankulusta kuitenkin löytyy seuraavaa:

Jalan kulkeminen

13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen


Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.


Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.


Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.


Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.


14 §
Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla


Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.


15 §
Jalankulkijaryhmät ja kulkueet


Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.


Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.


16 §
Ajoradan ylittäminen


Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.


Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.


Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.


Minä edelleen kannatan maalaisjärjen soveltamista, oli se sitten ajoradan ylitys muutenkin kuin kohtisuoraan ajoradan yli, esimerkiksi raskaan ajoneuvon, lyhyttä kiihdytyskaistaa käyttävän, letkan tai muun "väistämistä" vasemmalle kaistalle motarilla, punaisia päin kävely tai jokin muu lainvastainen toiminta silloin, kun sen voi suorittaa turvallisesti muuta liikennettä häiritsemättä. Mun pulesta siellä parkkihallissa saa ylittää ajoradan mistä lystää ja vaikka ukemilla, kunhan ottaa muut huomioon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 360
Niin. Minä en nopealla vilkaisulla löytänyt kohtaa, jossa pysäköintialueita tai parkkihalleja eriteltäisi erikseen, muuten kuin väistämisvelvollisuuden osalta liityttäessä pysäköintialueelta yleiselle tielle. Korjatkoot joku joka tuntee tän asian paremmin, mutta mm. tuon nopean vilkaisun, pikaisen googlauksen ja sitä kautta löytyneiden uutisjuttujen perusteella pysäköintialueilla näyttäisi pätevän samat säännöt, ellei toisin ole liikennemerkein osoitettu.

Vai kuuluisiko sanamuodon olevan "sovelletaan TLL:a"? Raksilan cittarin parkkipaikalla mua hämmensi kun se Kajaanintien puoleinen väylä näyttää tieltä, eikä pysäköintialueen väylältä. En edelleenkään siis tiedä kumpi se on, joten osaisko joku paikallinen valaista pöljää?


Osoitetaanko pysäköintialue alkavaksi noilla merkeillä ja täten edessä näkyvään risteykseen johtavalla tiellä ajavia pitäisi väistää, koska tullaan pysäköintialueelta yleiselle tielle? Sisääntuloväylillä ei ainakaan kuvaushetkellä ollut pysäköintikylttejä, joten onkohan tulkintani oikein?

Lähinnä kuriositeeetti, koska kolhuitta yleensä selviää, kun noudattaa lainkin edellyttämää olosuhteiden mukaista huolellisuutta ja varovaisuutta.

Jalankulusta kuitenkin löytyy seuraavaa:

Jalan kulkeminen

13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen


Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.


Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.


Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.


Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.


14 §
Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla


Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.


15 §
Jalankulkijaryhmät ja kulkueet


Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.


Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.


16 §
Ajoradan ylittäminen


Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.


Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.


Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.


Minä edelleen kannatan maalaisjärjen soveltamista, oli se sitten ajoradan ylitys muutenkin kuin kohtisuoraan ajoradan yli, esimerkiksi raskaan ajoneuvon, lyhyttä kiihdytyskaistaa käyttävän, letkan tai muun "väistämistä" vasemmalle kaistalle motarilla, punaisia päin kävely tai jokin muu lainvastainen toiminta silloin, kun sen voi suorittaa turvallisesti muuta liikennettä häiritsemättä. Mun pulesta siellä parkkihallissa saa ylittää ajoradan mistä lystää ja vaikka ukemilla, kunhan ottaa muut huomioon.
Tuolla ei ole tiennimikylttejä, joten se on lähinnä ajoväylä, "vähäinen tie" ja loogisesti ajateltuna vain osa parkkipaikkaa. TLL ei siis semmoisenaan tuolla päde, eikä siellä ole ajorataa koska sekin on määritelty osaksi tietä, jota ei siis parkkipaikalla ole myöskään. Jalankulkijoita ei siis laki määrää siellä antamaan tilaa autoilijoille, nuo loput pykälät käsittelee muita sijainteja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 758
Viestejä
4 291 445
Jäsenet
71 719
Uusin jäsen
Temetsku

Hinta.fi

Ylös Bottom