Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itselle meinas tulla oikeaan kylkeen auto pitskusta tässä kohtaa:

Ajan tuosta melkein päivittäin ja juurikin tuota keskimmäistä kaistaa josta menen Munkkiniemeen päin. Siinä on useamman kerran ollut läheltäpiti-tilanne juurikin tuon takia että siellä oikealla kaistalla ajavat eivät osaa lukea tienviittoja. Aina saa pelätä että joku tulee kylkeen.

Tuossa Munkassa Huopalahdentiellä on useampi kohta missä kyrsii muiden käytös. Tämä risteys vaatii aikamoista ennakoimista:
- Aika usein, ilmeisesti ruokalähetit tekevät U-käännöstä tuon punaisen pikkuauton kohdalta. Siinä on tosin U-käännöksen kieltävä merkki.
- Joskus tästä lähtee ruokalähetti ja kääntyy vasemmalle. Ja senhän kieltää merkki. Tuo punainen auto tulee nuolivalolla joten se ei voi ennakoida että joku hyökkäisi eteen.
- Lähes aina Huopalahdentielle kun syttyy punainen valo sieltä tulee kaksi autoa punaisia päin. Nuolivalo kun on vaihtunut vihreäksi niin kannattaa vielä katsoa vasemmalle takaviistoon ettei sieltä enää kukaan tule.

No jos sen kulkijan näkee jo kaukaa, niin mikä se ongelma sitten on?
Kyllä mä ainakin kävelen suorinta reittiä sinne kauppaan. Jos joku joutuu sen takia vähän hidastamaan, niin ei ole iso ongelma.
"Minä kävelen suorinta reittiä, jos joku joutuu sen takia hidastamaan, niin ei ole iso ongelma". Juuri tämä asenne on se ongelma. "Jos sen kolmion takaa eteen tulevan auton näkee jo kaukaa, niin mikä se ongelma sitten on?"

Puhe oli siitä, että ihmiset unohtaa perusasiat kun ollaan parkkihallissa. Se ärsyttää minua, että joudun väistämään katsomatta eteen kävelevää jalankulkijaa, kun tämä voisi kävellä sisäänkäyntiä kohti väylän reunaakin pitkin ja mennä yli vasta minun mentyä ohi tai sisäänkäynnin kohdalla olevan suojatien kohdalta. Tällöin kenenkään ei tarvitse pysähtyä odottelemaan, eikä jalankulkijakaan joudu kävelemään yhtään pidempää matkaa. Myös jalankulkijoita koskee samat säännöt parkkihalleissa, kuin niiden ulkopuolellakin.

"Minä kävelen suorinta reittiä, jos joku joutuu sen takia hidastamaan, niin ei ole iso ongelma". Juuri tämä asenne on se ongelma. "Jos sen kolmion takaa eteen tulevan auton näkee jo kaukaa, niin mikä se ongelma sitten on?"

Puhe oli siitä, että ihmiset unohtaa perusasiat kun ollaan parkkihallissa. Se ärsyttää minua, että joudun väistämään katsomatta eteen kävelevää jalankulkijaa, kun tämä voisi kävellä sisäänkäyntiä kohti väylän reunaakin pitkin ja mennä yli vasta minun mentyä ohi tai sisäänkäynnin kohdalla olevan suojatien kohdalta. Tällöin kenenkään ei tarvitse pysähtyä odottelemaan, eikä jalankulkijakaan joudu kävelemään yhtään pidempää matkaa. Myös jalankulkijoita koskee samat säännöt parkkihalleissa, kuin niiden ulkopuolellakin.
Miksi sen jalankulkijan pitäisi mennä väylän yli vasta SINUN mentyä ohi?

Joku ostarin parkkihalli noin lähtökohtaisesti on aika poikkeusalue, ja jos siellä joku työntää ostoskärryjä keskellä väylää (tai ihan vaan käveleekin) niin se ei mun etenemistäni häiritsee yhtään sen enempää kuin joku baijerilainen etsimässä arvolleen sopivaa paikkaa ovenvierestä.

valitanpa kuitenkin omalla kohdallani epäsäännöllisesti toistuvista hallikokemuksista:

1) jalankulkijat ketkä haluavat kävellä aivan peruuttamaan lähdössä olevan auton takaa, vaikka auto siis on käynnissä, peruutusvalot palaa ja toi umpikoppipaku vieläpä piippaa mennessään.

2) Katso kohta yksi, mutta vaihda jalankulkijan tilalle nuorehko miesautoilija sekä tilanteeksi se että olen jo peruuttanut hyvän matkaa ruudusta pois isolla, hitaalla ja kankealla pakullani, kun tällainen ilmestyy taakse soittamaan torvea. Joo ei, tosta rellusta ei peruuttaessa kääntyessä näe paljon vittujakaan kuin todella rajoitettuihin suuntiin, sen takia siinä ne valot palaa ja ääntä tulee että sporttisempikin saksalaiskuski ehtii miettiä haluaako ottaa kontaktia teräspalkkia muistuttavan puskurin kanssa. Ja ei, se että mä peruutan just sun tullessa nurkan takaa paikalle ei ole mitään henkilökohtaista vittuilua. Toki voin vakuuttaa että torvea soittamalla saattaa pari ylimääräistä venkslauskierrosta joutua tekemään.

Miksi sen jalankulkijan pitäisi mennä väylän yli vasta SINUN mentyä ohi?

Joku ostarin parkkihalli noin lähtökohtaisesti on aika poikkeusalue, ja jos siellä joku työntää ostoskärryjä keskellä väylää (tai ihan vaan käveleekin) niin se ei mun etenemistäni häiritsee yhtään sen enempää kuin joku baijerilainen etsimässä arvolleen sopivaa paikkaa ovenvierestä.
Koska jalankulkija ylittää ajoväylän paikasta, jota ei ole suojatiellä osoitettu siihen tarkoitetuksi?

Ei tässä ole kyse mistään sekuntien hukkaamisesta, vaan toisten huomioon ottamisesta. Ihan yhtälailla siellä kaupassa ärsyttää kun pidetään torikokouksia keskellä käytävää eikä tehdä tilaa, kun joku pyrkii ohi.

Nyt on taas sellaista olkiukkoilua että hohhoijaa. Jos auto liikkuu ~10km/h niin ei tarvitse montaa metriä olla välimatkaa, että jalankulkija ehtii puikkasta väylän yli ilman että tarvitsee edes jarrua hipaista.

IMO halleissa ja ahtailla parkkipaikoilla pitäisi olla pihakadun liikennesäännöt voimassa.

Nyt on taas sellaista olkiukkoilua että hohhoijaa. Jos auto liikkuu ~10km/h niin ei tarvitse montaa metriä olla välimatkaa, että jalankulkija ehtii puikkasta väylän yli ilman että tarvitsee edes jarrua hipaista.
Jos nyt itse et kehittelisi omia tilanteita. Ei ärsytystä aiheuta semmoiset tilanteet, missä en joudu hipaisemaankaan jarrua :hmm: Kyllähän sitä itsekin tulee käveltyä ajoväylien poikki kun siihen tilaisuus tulee.

Tässä esimerkki ärsytyksestä:

Lähestyn juuri pysäköinyttä autoa, autosta lähtee ihmiset pois ja sivuilleen katsomatta astuvat ajoväylälle juuri minun eteeni, vaikka ovat matkalla 50m edempänä sijaitsevalle sisäänkäynnille, missä olisi suojatie. Tällä he eivät ei säästäneet yhtään aikaa tai matkaa, mutta häiritsivät muiden etenemistä.
IMO halleissa ja ahtailla parkkipaikoilla pitäisi olla pihakadun liikennesäännöt voimassa.
Voisi hyvin olla, tai vaihtoehtoisesti kunnolliset ja merkityt kävelyreitit. Tällä hetkellä useimmilla pysäköintialueilla jalankulkijoille ei ole mitään selkeitä kävelyreittejä muuta kuin rivien päädyissä.

Kauppakeskusten parkkipaikoista tuli mieleen ei niinkään ärsytys vaan ihmetys. Paikallisen Prisman parkkipaikalta on tapana etsiä vähän hiljaisempi osa ja ajaa auto ruudun läpi, siten että pääsee ajamaan ruudusta sitten keula edellä pois (ja ainakin kauppakierroksen alkaessa siis on takana oleva ruutu ollut tyhjä). Tarkoituksena kun on ostaa kärryllinen ruokaa niin jätän myös takapuskurin ja viivan väliin reilusti väliä, jotta pääsee sitten ostokset nostamaan kyytiin. Noh, aika usein tuntuu auton taakse löytyneen kauppareissun aikana toinen auto ja vielä siten, että keula on ajettu viivan yli lähelle omaa autoani. Luulisi, että maitokaupan piha ja farmarimallinen auto olisivat riittäviä vihjeitä, että sinne väliin saattaa joku haluta kärryillä?
Itseä tuo ei nyt niin paljoa haittaa, kun riittää että huolehdin kärryjen osuvan ennemmin naapuriin kuin omaan autoon. Naapuri ei välttämättä ole oppirahoistaan sitten niin tyytyväinen...

Kauppakeskusten parkkipaikoista tuli mieleen ei niinkään ärsytys vaan ihmetys. Paikallisen Prisman parkkipaikalta on tapana etsiä vähän hiljaisempi osa ja ajaa auto ruudun läpi, siten että pääsee ajamaan ruudusta sitten keula edellä pois (ja ainakin kauppakierroksen alkaessa siis on takana oleva ruutu ollut tyhjä). Tarkoituksena kun on ostaa kärryllinen ruokaa niin jätän myös takapuskurin ja viivan väliin reilusti väliä, jotta pääsee sitten ostokset nostamaan kyytiin. Noh, aika usein tuntuu auton taakse löytyneen kauppareissun aikana toinen auto ja vielä siten, että keula on ajettu viivan yli lähelle omaa autoani. Luulisi, että maitokaupan piha ja farmarimallinen auto olisivat riittäviä vihjeitä, että sinne väliin saattaa joku haluta kärryillä?
Itseä tuo ei nyt niin paljoa haittaa, kun riittää että huolehdin kärryjen osuvan ennemmin naapuriin kuin omaan autoon. Naapuri ei välttämättä ole oppirahoistaan sitten niin tyytyväinen...
Toivottavasti joudut maksamaan mahdollisesti toiseen autoon aiheuttamasi vahingot.

Minä taas ihmettelen, että miksi se auto pitää laittaa "väärinpäin" parkkiin, jos kontille on asiaa. Miten sinne kärrin kanssa edes pääsee, jos vielä viereen ilmaantuu autot? Jos taas ei ole vieressä autoja niin miksi sitä kärriä ei voi jättää auton viereen ja nostaa sieltä kassit kyytiin? Tuosta nyt jää itselle ainakin sellainen kuva, että survot kärrin autojen väliin ja teet tilasta vieläkin ahtaamman, jolloin kassit myös vaikeampi laittaa konttiin.

Minä taas ihmettelen, että miksi se auto pitää laittaa "väärinpäin" parkkiin, jos kontille on asiaa. Miten sinne kärrin kanssa edes pääsee, jos vielä viereen ilmaantuu autot? Jos taas ei ole vieressä autoja niin miksi sitä kärriä ei voi jättää auton viereen ja nostaa sieltä kassit kyytiin? Tuosta nyt jää itselle ainakin sellainen kuva, että survot kärrin autojen väliin ja teet tilasta vieläkin ahtaamman, jolloin kassit myös vaikeampi laittaa konttiin.
Yleisillä parkkipaikoilla pyrin välttämään peruuttamista silloin, kun se on mahdollista. Kolarin sattuessa kun peruuttaja on aina syyllinen riippumatta olisiko toinen osapuoli sen kolarin voinut välttää omalla toiminnallaan vai ei.
Kyseisellä parkkipaikalla ruudut ovat sivusuuntaan kyllä riittävän tilavia eikä toisen ruutuun pysäköiminenkään tunnu olevan siihen suuntaan ongelmana. Kärryähän ei voi "jättää" mihinkään, kun se lähtee kaltevalla parkkipaikalla siitä valumaan itsekseen.

Vanha ja useasti keskusteltu aihe, mutta en vain ymmärrä mikä siinä vilkun käyttämisessä voi olla niin hankalaa. Onko se sitten niin noloa laittaa ajoissa päälle, tai ylipäätään käyttää? Kaikista eniten hämmentää kun ajetaan yhdellä kaistalla josta erkanee kääntyvien kaista. Vilkkuhan ei mene päälle kuin vasta aikaisintaan siinä kun valo jo vaihtuu (tai joskus jopa kun hiljennetään siihen punaiseen valoon odottamaan). Syy miksi ihmettelen tätä aina on se, että se vilkku about menettää sen merkityksensä jo siinä vaiheessa. Kun olet kääntyvien kaistalla, käännyt, mutta kun olisi kiva tietää se kaistanvaihto. Kai siinä on jotain että käytetään koska on pakko, ja silloinkin viime tingassa, että ei sinänsä kiinnosta lainkaan mikä sen vilkun pointti on, vaan se pakollisuus ja rangaistuksen pelko. Taas tätä minä-minä-asennetta. Muutenkin liikenneympyröissä ja kiertoliittymissä se vilkun käyttö on niin olemattomalla tasolla että ei voi kuin päätä pyöritellä.

Tämä ihmetyttää kyllä itseänikin ja hieman laittaa välillä pyörityttämään päätä liikenteessä, kun näkee maantiellä jo kaukaa miten se edellä ajava auto alkaa pikkuhiljaa siirtymään kohti piennarta tai keskiviivaa ja vauhti alkaa ehkä hidastua vähän siitä rajoituksen sallimasta. Siinä kerkee itse pohtimaan useita sekunteja että jaaha, mahtaako olla kääntymässä. Tämän jälkeen optimaalisuoritus on että ensin syttyy jarruvalot ja sitten vasta se vilkku kun auto on jo aloittanut kääntymisen. :tup:

Kaistanvaihtokin on nimenomaan toinen. Varsinkin pienemmässä kaupungissa ajellessa huomaa, että vilkku tuntuu olevan merkki että kaista vaihtuu nyt, eli vaihto alkaa/on jo alkanut kun vilkku laitetaan päälle.

Parkkihalleissa ajoradalle autojen eteen poukkoilevat ihmiset vituttaa täälläkin. Ylitän itsekin ajoradan niin halleissa kuin tapauskohtaisesti ulkonakin mistä sattuu, kunhan olen varmistanut, että voin tehdä sen turvallisesti ketään häiritsemättä tai vaarantamatta. Enhän mä kuitenkaan sais siellä ajoradalla käppäillä kuin poikkeustilanteissa ja silloinkin ihan reunassa. Se on pelkkä asennevamma, että samaa ei sovelleta parkkihalleissa, vaan silloin yhtäkkiä koetaankin omaksi etuoikeudeksi ylittää ajorata mistä huvittaa muista piittaamatta.

Kaistanvaihtokin on nimenomaan toinen. Varsinkin pienemmässä kaupungissa ajellessa huomaa, että vilkku tuntuu olevan merkki että kaista vaihtuu nyt, eli vaihto alkaa/on jo alkanut kun vilkku laitetaan päälle.
Risteyksistä samaa mieltä, olisi kiva jos vilkulla viestittäisiin niistä aikeista ennen peliliikkeiden toteuttamista. Nuolivalo-ohjatulla kääntymiskaistalla tosin laitan vasta kääntyessä parin vilkauksen alibivilkutuksen, kun ei kelleen tarvi viestittää eikä jaksa punaisissa kuunnella naksetta musan yli turhaan.

Mutta kaistanvaihdossahan se pitääkin aloittaa vasta samaan aikaan vaihdon kanssa, ettei viereisellä kaistalla autoileva kanssasankari ehdi vetää väliä kiinni :D

Parkkihalleissa ajoradalle autojen eteen poukkoilevat ihmiset vituttaa täälläkin. Ylitän itsekin ajoradan niin halleissa kuin tapauskohtaisesti ulkonakin mistä sattuu, kunhan olen varmistanut, että voin tehdä sen turvallisesti ketään häiritsemättä tai vaarantamatta. Enhän mä kuitenkaan sais siellä ajoradalla käppäillä kuin poikkeustilanteissa ja silloinkin ihan reunassa. Se on pelkkä asennevamma, että samaa ei sovelleta parkkihalleissa, vaan silloin yhtäkkiä koetaankin omaksi etuoikeudeksi ylittää ajorata mistä huvittaa muista piittaamatta.
Parkkihallien kanssa voi myös miettiä että mitäs tieliikennelaki sanoo niistä parkkihallin säännöistä.

Tieliikennelaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala

Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä

Parkkipaikat ovat yleensäkin vähän free-for-all paikka, koska ajosäännöt ovat vähintäänkin epäselviä ja kiistanalaisia vaikka noin yleisesti oikealta tulijalla onkin etuajo-oikeus.

Vähän kuin parkkipaikkaviiva ei ole sulkuviiva ja muut eroavaisuudet tieliikenteeseen.

Noissa vaan pitää olla erityisen varovainen..

Parkkihallien kanssa voi myös miettiä että mitäs tieliikennelaki sanoo niistä parkkihallin säännöistä.

Tieliikennelaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala

Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä
Niin. Minä en nopealla vilkaisulla löytänyt kohtaa, jossa pysäköintialueita tai parkkihalleja eriteltäisi erikseen, muuten kuin väistämisvelvollisuuden osalta liityttäessä pysäköintialueelta yleiselle tielle. Korjatkoot joku joka tuntee tän asian paremmin, mutta mm. tuon nopean vilkaisun, pikaisen googlauksen ja sitä kautta löytyneiden uutisjuttujen perusteella pysäköintialueilla näyttäisi pätevän samat säännöt, ellei toisin ole liikennemerkein osoitettu.

Vai kuuluisiko sanamuodon olevan "sovelletaan TLL:a"? Raksilan cittarin parkkipaikalla mua hämmensi kun se Kajaanintien puoleinen väylä näyttää tieltä, eikä pysäköintialueen väylältä. En edelleenkään siis tiedä kumpi se on, joten osaisko joku paikallinen valaista pöljää?

Osoitetaanko pysäköintialue alkavaksi noilla merkeillä ja täten edessä näkyvään risteykseen johtavalla tiellä ajavia pitäisi väistää, koska tullaan pysäköintialueelta yleiselle tielle? Sisääntuloväylillä ei ainakaan kuvaushetkellä ollut pysäköintikylttejä, joten onkohan tulkintani oikein?

Lähinnä kuriositeeetti, koska kolhuitta yleensä selviää, kun noudattaa lainkin edellyttämää olosuhteiden mukaista huolellisuutta ja varovaisuutta.

Jalankulusta kuitenkin löytyy seuraavaa:

Jalan kulkeminen

13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

14 §
Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla

Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.

15 §
Jalankulkijaryhmät ja kulkueet

Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.

Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.

16 §
Ajoradan ylittäminen

Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.

Minä edelleen kannatan maalaisjärjen soveltamista, oli se sitten ajoradan ylitys muutenkin kuin kohtisuoraan ajoradan yli, esimerkiksi raskaan ajoneuvon, lyhyttä kiihdytyskaistaa käyttävän, letkan tai muun "väistämistä" vasemmalle kaistalle motarilla, punaisia päin kävely tai jokin muu lainvastainen toiminta silloin, kun sen voi suorittaa turvallisesti muuta liikennettä häiritsemättä. Mun pulesta siellä parkkihallissa saa ylittää ajoradan mistä lystää ja vaikka ukemilla, kunhan ottaa muut huomioon.

Niin. Minä en nopealla vilkaisulla löytänyt kohtaa, jossa pysäköintialueita tai parkkihalleja eriteltäisi erikseen, muuten kuin väistämisvelvollisuuden osalta liityttäessä pysäköintialueelta yleiselle tielle. Korjatkoot joku joka tuntee tän asian paremmin, mutta mm. tuon nopean vilkaisun, pikaisen googlauksen ja sitä kautta löytyneiden uutisjuttujen perusteella pysäköintialueilla näyttäisi pätevän samat säännöt, ellei toisin ole liikennemerkein osoitettu.

Vai kuuluisiko sanamuodon olevan "sovelletaan TLL:a"? Raksilan cittarin parkkipaikalla mua hämmensi kun se Kajaanintien puoleinen väylä näyttää tieltä, eikä pysäköintialueen väylältä. En edelleenkään siis tiedä kumpi se on, joten osaisko joku paikallinen valaista pöljää?

Osoitetaanko pysäköintialue alkavaksi noilla merkeillä ja täten edessä näkyvään risteykseen johtavalla tiellä ajavia pitäisi väistää, koska tullaan pysäköintialueelta yleiselle tielle? Sisääntuloväylillä ei ainakaan kuvaushetkellä ollut pysäköintikylttejä, joten onkohan tulkintani oikein?

Lähinnä kuriositeeetti, koska kolhuitta yleensä selviää, kun noudattaa lainkin edellyttämää olosuhteiden mukaista huolellisuutta ja varovaisuutta.

Jalankulusta kuitenkin löytyy seuraavaa:

Jalan kulkeminen

13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

14 §
Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla

Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.

15 §
Jalankulkijaryhmät ja kulkueet

Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.

Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.

16 §
Ajoradan ylittäminen

Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.

Minä edelleen kannatan maalaisjärjen soveltamista, oli se sitten ajoradan ylitys muutenkin kuin kohtisuoraan ajoradan yli, esimerkiksi raskaan ajoneuvon, lyhyttä kiihdytyskaistaa käyttävän, letkan tai muun "väistämistä" vasemmalle kaistalle motarilla, punaisia päin kävely tai jokin muu lainvastainen toiminta silloin, kun sen voi suorittaa turvallisesti muuta liikennettä häiritsemättä. Mun pulesta siellä parkkihallissa saa ylittää ajoradan mistä lystää ja vaikka ukemilla, kunhan ottaa muut huomioon.
Tuolla ei ole tiennimikylttejä, joten se on lähinnä ajoväylä, "vähäinen tie" ja loogisesti ajateltuna vain osa parkkipaikkaa. TLL ei siis semmoisenaan tuolla päde, eikä siellä ole ajorataa koska sekin on määritelty osaksi tietä, jota ei siis parkkipaikalla ole myöskään. Jalankulkijoita ei siis laki määrää siellä antamaan tilaa autoilijoille, nuo loput pykälät käsittelee muita sijainteja.

TLL ei siis semmoisenaan tuolla päde, eikä siellä ole ajorataa koska sekin on määritelty osaksi tietä, jota ei siis parkkipaikalla ole myöskään.
TLL ei päde parkkipaikoilla, mutta silti sillä säännellään parkkipaikoilla pysäköintiä? Onpa meillä tyhmä lainsäätäjä, kun ei ole tätä epäkohtaa huomannut!

Raksilan Cittarissa tuo väylä on tie, tai ainakaan minä en ole huomannut mitään merkkiä siitä, että oltaisiin ajettu pois yleiseltä tieltä. Tuollahan kaikki myös ajaa sitä kuin tietä, minä mukaanlukien. P-kylttien takaa saapuvat pihalta tielle, ja siis väistävät, oman kokemukseni (33 v.) mukaan tämä on aina toiminut näin.

Viimeksi muokattu:
Raksilan Cittarissa tuo väylä on tie, tai ainakaan minä en ole huomannut mitään merkkiä siitä, että oltaisiin ajettu pois yleiseltä tieltä. Tuollahan kaikki myös ajaa sitä kuin tietä, minä mukaanlukien. P-kylttien takaa saapuvat tielle, ja siis väistävät, oman kokemukseni (33 v.) mukaan tämä on aina toiminut näin.
Tuolla tosiaan kaikki paitsi minä, ajavat sitä kuin tietä. Itse ajan kyllä oikealta eteen ja siinä saakin usein hauskoja tilanteita aikaiseksi. Samoin saa Kaakkurin Cittarin parkkipaikalla.

Tuo Raksilan parkkialue on aika tulkinnanvarainen. Sinänsä siinä ei ole missään kohtaa parkkialueen alkamisesta kertovia kylttejä ennen kuin kääntyy pois liikennevaloillta tulevalta osuudelta, jolloin sen voisi tulkita tieksi. Toisaalta sille ei ole omaa nimeä ja kulkee samassa tasossa muun parkkialueen kanssa, jolloin sen voisi tulkita olevan vain parkkialueen pääväylä. Jos kyseessä on tie, kaikki parkkipaikkoilta tielle liittyvät väistävät. Jos lasketaan parkkipaikan pääväyläksi, oikealta tulevalla on aina etuajo-oikeus. Tuossa on huonosti merkitty kokonaisuus, mutta ajattelisin todennäköisesti omaksi tiekseen.

Poliisin mukaan kyseessä on tie, ja parkkipaikalta tielle tulevat luonnollisesti väistävät.

Oulun poliisilaitos

Raksilan markettien väistämissäännöistä on puhuttu moneen otteeseen. Tieliikennelain 14 §:n mukaan kuljettajan on aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa pysäköintipaikalta. Pysäköintipaikka merkitään tieliikenneasetuksen mukaisella P- merkillä. Liikennemerkkien paikat ja asennus tulisi suunnitella siten, ettei väistämissäännöissä olisi epäselvyyksiä. Näkemykseni mukaan sekä Kajaanintien, että markettien edustan kokoojaväyliltä käännytään P-alueelle. Näin ollen P-alueelta tulijan tulisi väistää kokoojaväylillä ajajaa. Asia ei kuitenkaan välttämättä ole näin yksiselitteinen ja kolaritapauksia voidaankin joutua puimaan jopa oikeudessa. Jokaisen tulee joka tapauksessa noudattaa erityistä varovaisuutta risteyksissä. - Jani I

Edessä ajoi toinen auto. Kahdesta ei mielestäni tule jonoa.
Jonoksi tuota toiset kutsuu, mutta jos sinne tulee kolmas perään, niin vielä useampi kutsuu jonoksi.

Edessä ajoi toinen auto. Kahdesta ei mielestäni tule jonoa.
Eka ei varmaankaan tajua antaa tilaa, kun perässäolijalla reilu turvaväli.

Kyllä itse tässä tilanteessa väistäisin oikealle oli oma nopeus sitten 90, 100, 110 tai 160km/h.

Joku B saavuttaa jonon periämmäisen A, se A väistää oikealle, ja palaa takasin vasemmalla, A savuuttaa jonon viimeisen olevan B, B tietenkin väistää oikealle.

Siis ihan oikeesti, jos se A ajaa ylinopeutta niin se teiden sankari B ei voi saavuttaa A:ta tekemättä virhettä. (ajamalla ylinopeutta)

Jos ajetaan nelikaistaista tietä, vasemmalla joka vetelee ylinopeutta eikä ketään edessä, ja perään tulee joku vielä lujempaa ajava, niin toki se vasemmalla ensimmäisenä ajavat kohteliaana vaihtaa oikealla sitten kun tulee tilanne missä se onnistuu turvallisesti ja muita häiritsemättä.

Toki se takana vielä lujempaa ajavat sovittaa sen nopeuden ajoissa., eikä varsinkaan lähde tuuppiin, jos lähtee tuuppiin ja muuten riehuun, niin tuskin kannattaa ihmetellä jos ylimääräinen kohtiliaisuus hiipuu.

Eipä siinä mitään vahingonkorvausvelvollisuutta synny.
Jos kolhit jonkun autoa ostoskärryillä ?
Siis mikä juttu tämä on ettei vähingontokiä joutuisi korvaamaan. Tietenkin vastuita välttelevä ilkivalllan takia luikkii karkuun, mutta ei nyt istä haeta.

Tuolla ei ole tiennimikylttejä, joten se on lähinnä ajoväylä, "vähäinen tie" ja loogisesti ajateltuna vain osa parkkipaikkaa. TLL ei siis semmoisenaan tuolla päde, eikä siellä ole ajorataa koska sekin on määritelty osaksi tietä, jota ei siis parkkipaikalla ole myöskään. Jalankulkijoita ei siis laki määrää siellä antamaan tilaa autoilijoille, nuo loput pykälät käsittelee muita sijainteja.

Ei ihme että pysäköintipaikoilla saatuu kolareita kuin jokaisella ihka omat säännöt, tälläkin palstalla ollut noista ties kuinka monta oikeaa ohjetta.

Oma sääntö, väistä oikealta, vasemmalta ja suoraan ym. tulijoita, oli sitten mitä merkkiä sattuu. Jos kolahtaa niin älä ota syistä niskoille, vaan syytä toista, joka oli omasta mielestäni väistämisvelvollinen. Jos poliisit paikalle, niin älä usko heitä.

Sitten tuohon tulkintaasi, yleensä olen törmännyt ohjeisiin, tulkintoihin joissa P merkkin takaa tuleva väistää. tuon kauppakeskuslinkissä tyypisessä esimerkissä.

Parkkihalleista ja väistämisestä vielä. Sellon parkkihalliin tulee jätettyä melko usein merkatulle alueelle auto. Siitä ei ole mitään keinoa siirtyä suojatietä vastaavaa reittiä kauppaan vaan pitää mennä melko vilkkaasti liikenneidyn kohdan yli. Suurinosa autoista väistää kun vähän osoittaa että on nyt tästä tulossa mutta välillä näkee niitä jotka ajaisivat yli jos kävelijä ei väistä.

1699960802337.png

Tänään taasen ärsytti nämä negatiiviset ryhmittyjät. Koitetaan estää toisten liikkumista koska olisi kauheaa joutua kääntämään omaa rattia! Toki kyse ei ole pelkästään tyhmyydestä ja laiskuudesta, on myös järkevää miotivaatiota: se toisten haittaaminen. Ja lisäksi lieventävänä aspektina sekin että yhdellä kädellä on hankala kääntää sitä rattia, joutuisi vielä laittamaan puhelimen hampaisiin!

Tänään taasen ärsytti nämä negatiiviset ryhmittyjät....
En ihan varma mitä termi tarkoittaa.
Tarkoitatko heitä jotka kääntyy vasemmalle, niin ryhmittyvät enemmänkin oikealle ja oikealla kääntyjät jotka ryhmittää enemmänkin sinne keskiviivan tuntumaan.

Nuolivalo-ohjatulla kääntymiskaistalla tosin laitan vasta kääntyessä parin vilkauksen alibivilkutuksen, kun ei kelleen tarvi viestittää eikä jaksa punaisissa kuunnella naksetta musan yli turhaan.
Miten niin kenellekkään ei tarvi viestiä ?

Ilman vilkkua muut olettaa tai ainakin varautuu siihen että ajat suoraan. Tietenkin voi kuvitella paikan missä on jotkut järkyttävät kaiteet ja urat että mitään muuta ei voi tehdä. Mutta nähdä nyt vaivaa ettei vaan vilkuta ajoissa...

Viimeksi muokattu:
Jos kolhit jonkun autoa ostoskärryillä ?
Siis mikä juttu tämä on ettei vähingontokiä joutuisi korvaamaan. Tietenkin vastuita välttelevä ilkivalllan takia luikkii karkuun, mutta ei nyt istä haeta.
Suomessa vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamusta tai tahallisuutta.

Parkkihalleista ja väistämisestä vielä. Sellon parkkihalliin tulee jätettyä melko usein merkatulle alueelle auto. Siitä ei ole mitään keinoa siirtyä suojatietä vastaavaa reittiä kauppaan vaan pitää mennä melko vilkkaasti liikenneidyn kohdan yli. Suurinosa autoista väistää kun vähän osoittaa että on nyt tästä tulossa mutta välillä näkee niitä jotka ajaisivat yli jos kävelijä ei väistä.

1699960802337.png
Tää Sellon halli on kyllä aika kasetteja kiristelevä paikka.
Viime viikolla olin kävelemässä kuvan vihreetä reittiä. Tossa on siis se loiva ramppi kun noi alueet on jonkun 1m korkeuserolla toisistaan. Näin että vastaan on tulossa joku vanhempi Volvo, mutta aattelin että menen nopeasti niin ei se sieltä normaali järkevällä vauhdilla ehdi tulla siihen rampille ennen mua. No ei, kun tää tyyppi päättääkin sitten oikein ottaa vauhtia kun näki mut siinä kävelemässä ja ajaa sitten rampissa ohi varmaan jotain 30km/h niin että mun treenikassi hipas jo sen peiliä :facepalm:

Toinen mikä tuolla ärsyttää on että noilta yksisuuntaisilta käännyttäessä ryhmitytään aina ihan miten sattuu. Tunnustan että mun suurinta hupia on trollata oikeaan reunaan ryhmittyneitä vasemmalle kääntyviä ajamalla siihen rinnalle odottamaan :lonely:

1699960802337.png

Poliisin mukaan kyseessä on tie, ja parkkipaikalta tielle tulevat luonnollisesti väistävät.

Tai siis siinä on yhden poliisin "näkemys" asiasta ja samalla vielä todetaan ettei asia ole aina niin yksiselitteinen. :D

Laittaisivat tienviitat risteyksien valotolppiin niin ei tarvitsisi arpoa. Vai velvoittaisiko tämä kaupungin johonkin kunnossapitoon, joka nyt sitten varmaan on kaupan vastuulla, jos se ei kerran ole virallinen tie, vaikka on virallinen tie tai ei ole... :rofl2:

Suomessa vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamusta tai tahallisuutta.
Ok, eli jos menee metallikärryllä säätään paikkaan jossa tietää todennäköisesti kolhivan toisen autoa, niin se ei ole tuottamuksellisesti, saati tahallista.

Ja tuossa ei kai puhut muutaman kympin vahingosta, vaan satasista ja siitä ylöspäin. Ja rivien välistä arvattavissa ettei ole tarkoitus ottaa muutenkaan vastuuta vahingosta.

Ok, eli jos menee metallikärryllä säätään paikkaan jossa tietää todennäköisesti kolhivan toisen autoa, niin se ei ole tuottamuksellisesti, saati tahallista.

Ja tuossa ei kai puhut muutaman kympin vahingosta, vaan satasista ja siitä ylöspäin. Ja rivien välistä arvattavissa ettei ole tarkoitus ottaa muutenkaan vastuuta vahingosta.
Asia tietysti menee tunteisiin, kun kyseessä on rakas peltilehmä ja kuvitellaan että pienikin naarmu vaatii tietysti koko auton maalaamista ja puskurin vaihtoa.
Jos ei asiaa muuten hahmota niin kannattaa miettiä jotain ihan muuta tilannetta, missä ei ole auto mukana mitenkään.

Asia tietysti menee tunteisiin, kun kyseessä on rakas peltilehmä ja kuvitellaan että pienikin naarmu vaatii tietysti koko auton maalaamista ja puskurin vaihtoa.
Jos ei asiaa muuten hahmota niin kannattaa miettiä jotain ihan muuta tilannetta, missä ei ole auto mukana mitenkään.
Jos nyt -vain- kuvitellaan, että näen jonkun tuhoamassa autoni maalipintaa ja kieltäytyy maksamasta, niin minä vaikka otan lomapäiviä sitä varten, että kostan. Vaikka se maksaisi itselleni enemmän ja saisin rikollisen maineen, niin maailmassa on oltava oikeus, vaikka sitten korpilaki. Toisen posken kääntäminen ei ole vielä 2000 vuoteen toiminut niin ei kannata ihmettä odottaa.

Edit. Itse tein pienen naarmun vuokra-autoon. Ei tullut mieleenkään jättää naarmua kertomatta, mutta vuokraaja katsoi sen mitättömäksi eikä huomioinut koko naarmua. Samoin toimisin jos koheltaisin parkkipaikalla toisten omaisuuteen vahinkoa, tämän pitäisi olla selvää kaikille.

Viimeksi muokattu:
Jos nyt -vain- kuvitellaan, että näen jonkun tuhoamassa autoni maalipintaa ja kieltäytyy maksamasta, niin minä vaikka otan lomapäiviä sitä varten, että kostan. Vaikka se maksaisi itselleni enemmän ja saisin rikollisen maineen, niin maailmassa on oltava oikeus, vaikka sitten korpilaki. Toisen posken kääntäminen ei ole vielä 2000 vuoteen toiminut niin ei kannata ihmettä odottaa.
En olekaan ennen kuullut kenenkään tehostavan uhkailujaan kertomalla ottavansa ihan lomapäiviä asiaa varten :lol:

Luulisi, että maitokaupan piha ja farmarimallinen auto olisivat riittäviä vihjeitä, että sinne väliin saattaa joku haluta kärryillä?

Pakko ihailla. Naarmuttaa muiden autoja (tai ei ainakaan välitä jos naarmuuntuvat) varoen omaansa, mutta silti pystyy länkyttämään "rakkaasta peltilehmästä" ikäänkuin naarmuilla ei olisi mitään väliä. Vaikka foorumilla ei ole tarkoitus keskustella muista keskustelijoista niin kyllä sulla on varmaan päässä jotain vikaa.

Pakko ihailla. Naarmuttaa muiden autoja (tai ei ainakaan välitä jos naarmuuntuvat) varoen omaansa, mutta silti pystyy länkyttämään "rakkaasta peltilehmästä" ikäänkuin naarmuilla ei olisi mitään väliä. Vaikka foorumilla ei ole tarkoitus keskustella muista keskustelijoista niin kyllä sulla on varmaan päässä jotain vikaa.
Oman auton naarmuuntuminen ei todellakaan aiheuttaisi itsessäni sellaisia reaktioita kuin pelkästään tämä keskustelu näyttää aiheuttavan sinussa. Kannattaa vetää vähän henkeä, jos ei pysty kommentoimaan menemättä henkilökohtaisuuksiin heti kärkeen.
Sopivasti jätit muuten pois sen kohdan, missä oli mainittu toisen parkkeeranneen autonsa oman parkkiruutuni puolelle selvästi. Oppirahat tietysti kuuluvat silloin tälle toiselle.

Onko se nyt merkittävää paskotko munmuumimukin, kirjahyllyn, läppärin, puhelimen, vaateet, vai runnotko sillä käyrrällä koiran jalan.

No enemmän tuossa nyt sattu se asenne.

Onko se nyt merkittävää paskotko munmuumimukin, kirjahyllyn, läppärin, puhelimen, vaateet, vai runnotko sillä käyrrällä koiran jalan.

No enemmän tuossa nyt sattu se asenne.
En ole ihan varma ymmärsinkö kysymystäsi. "Paskominen" ei taida tarkoittaa ihan vahinkoa. Mutta jos tarkoitit esim. tilannetta jossa muumimuki tippuu kädestä kahvia juodessa niin ei siinä mitään vahingonkorvausvelvollisuutta synny.

TLL ei päde parkkipaikoilla, mutta silti sillä säännellään parkkipaikoilla pysäköintiä? Onpa meillä tyhmä lainsäätäjä, kun ei ole tätä epäkohtaa huomannut!
Kyllä tuon on suurin osa huomannut ja silti kun viime kerralla tieliikennelakia muutettiin, niin nämä kohdat jäi tulkinnanvaraisiksi. Kaikki epäselvät kohdat kattaa varovaisuusvelvollisuus.

Että sinänsä kun joku tulkitsee lakia tiukasti omalla tavallaan ja ajattelee että nyt voi olla "oikeassa" ja ajaa turvallisesti kolarin, onkin juuri se joka toimii vastoin lakia.

muoks: laitetaan tähän nyt vielä sitten että esimerkiksi nyt asiassa mistä keskustelu lähti, jalankulkijoiden ja autojen sijainti/ajovuoro parkkipaikoilla: laki ei kerro kuka menee ensiksi, se sanoo vain että edetään varovasti niin ettei tule vahinkoja. Jos joku kovasti ärsyyntyy luullessaan että laki antaisi hänelle itselleen jonkun etuajo-oikeuden niin siinähän ärsyyntyy, muttta turha väittää että laki jotenkin tukisi tuota ärsyyntymistä.

Viimeksi muokattu:
En ole ihan varma ymmärsinkö kysymystäsi. "Paskominen" ei taida tarkoittaa ihan vahinkoa. Mutta jos tarkoitit esim. tilannetta jossa muumimuki tippuu kädestä kahvia juodessa niin ei siinä mitään vahingonkorvausvelvollisuutta synny.
Tässä kommentoitu sitä että ei silleen tahallaan, vaan ihan vain sillein tahallaan toimitaan että "vahingossa" paskotaan toisen omaisuutta.

Siis näen jonkin koiran kaupan koiraparkissa makoilemassa niin jyrään niillä kärryillä tarkoituksella sitä kohti hivutellen, asenteella en ole korvausvervollinen, jos se onnistunkin sen jalan murtaan. En kuitenkaan niin tahallaan, että jos meneekin ohi, niin en peruuta, vaan yritän vasta takasin tullessa uudestaan.

Kaverilla muumimykihylly, joo en tahallaan pasko sitä vasaralla, ihan vaan paukutan vierestä, ajatuksella jos vaikka vahingossa osuisi.

Tosin tuossa en ole korvausvelvollinen taisi olla ihan siitä kyse että tuuppaa sen kärryn toisen auton viereen ja jos ei heti osu, niin siinä sitten touhutaan vähän pidempään, jos vaikka "vahingossa" saisi edes jotain vahinkoa aikaan.

Koska mä haluun, ja koska mulla ei ole mitään vastuuta/korvauvelvollisuutta aiheuttamilleni vahingoille.

Jos jossain kahvilassa muumimukin inhimillisenä tiputan ja se hajoaa, niin harva tuskin luikkii pakoon, vaan ilmoittaa henkilökunnalle ja vahinko ravintolan piikkiin. Jos kaverilla mokailee ja rikotaan jotain, niin aika moni kyllä ensisijaisesti pyrkii mokan hyvittään. Ja vielä useampi jos kyse kaverin rakkaasta asiasta jota vaurioittanut ihan omaa tyhmyyttään.

Mikäs tossa tampereen sammonkadun ratikkaristeyksessä nyt oikein on kun perus 5-10min odotusajan lisäksi on alettu työntää suoraan menevien kaistalle (eli kalevan puistokatua ajavien) sieltä kahdelta oikealle kääntyvien kaistalta? Nämä kaksi kaistaa jatkuvat siis oikealle ja keskimmäinen kaista suoraan, vasen kaista sitten vasemmalle.

Eilen viimeksi joku ajeli pokalla siihen n. 3 auton mitan päähän opastimesta ja löi vilkun päälle että haluaa siitä (sulkuviivan yli?) tunkea suoraan menevien kaistalle. Tän taakse tuli toinen ja sama peli. Ekan joku lammas päästi sen 5min valojen venaamisen jälkeen ja toinen koitti sitten mun eteen. En tehnyt elettäkään väistääkseni (kun kiitoksena olisi saanut jäädä seuraaviin viiden minuutin punasiin) niin takana soi torvi ilmeisesti liittyjän toimesta. Mitäköhän tämmöisen päässä liikkuu kun aletaan jankkaamaan kun ei saa keskellä tampereen vilkkainta risteystä tilaa, samalla kun tukkii sitä omaa kaistaansa. Ihan sama onko paikallinen vai ei, itse jos ajan väärää kaistaa johonkin risteykseen niin ajan kiltisti sitten vaikka 10km kiertoreitin, en tuki tampereen vilkkainta risteystä ja aiheuta kunnon manööveriä. Torvesta en ole varma oliko se tuo liittyjä joka soitti, toivottavasti tämän takana jumissa ollut auto/autoilijat.

Mitäköhän tämmöisen päässä liikkuu kun aletaan jankkaamaan kun ei saa keskellä tampereen vilkkainta risteystä tilaa, samalla kun tukkii sitä omaa kaistaansa. Ihan sama onko paikallinen vai ei, itse jos ajan väärää kaistaa johonkin risteykseen niin ajan kiltisti sitten vaikka 10km kiertoreitin, en tuki tampereen vilkkainta risteystä ja aiheuta kunnon manööveriä. Torvesta en ole varma oliko se tuo liittyjä joka soitti, toivottavasti tämän takana jumissa ollut auto/autoilijat.
Juuri nämä kusipäät. Se, että teki ajovirheen, ei ole mikään syy jatkaa etuilua, kiilata ja tukkia liikennettä. Kenenkään saati satojen muiden velvollisuus ei pitäisi olla hidastaa matkaansa jopa minuuteilla, jotta idiootti pääsee ennen muita perille. Jos meni vituiksi eikä pysty toisia haittaamatta korjaamaan, niin sitten ajetaan kierron kautta.

Parhaita torvensoittajia ovat suivaantuvat sääntöpoliisit. Koska valosyklit muistaa ulkoa, saatan joskus tehdä niin, että suoraan menevien kaistoilla ollessa jonon josta ei ehtisi edes seuraavilla vihreillä, jättäydynkin seuraaviin valoihin kääntyvien kaistan paalupaikalle, ja ammun siitä valon vaihtuessa pitkälle risteysalueelle ja vaihdan siellä kaikkien eteen. Kuorma-autoilija mulle tästä suivaantui tööttäilemään, vaikka hädin tuskin oli saanut omaa raskasta autoaan liikkeelle, kun jo tein kaistanvaihtoa jossain 40m päässä ketään millään lailla häiritsemättä.

Itsekin tööttäilen jos sääntöjä rikkomalla haitataan muita (ajetaan tukkimaan risteys, ryhmittäydytään huonosti, jne), mutta ketä kiinnostaa jos kukaan ei häiriinny.

Parhaita torvensoittajia ovat suivaantuvat sääntöpoliisit. Koska valosyklit muistaa ulkoa, saatan joskus tehdä niin, että suoraan menevien kaistoilla ollessa jonon josta ei ehtisi edes seuraavilla vihreillä, jättäydynkin seuraaviin valoihin kääntyvien kaistan paalupaikalle, ja ammun siitä valon vaihtuessa pitkälle risteysalueelle ja vaihdan siellä kaikkien eteen. Kuorma-autoilija mulle tästä suivaantui tööttäilemään, vaikka hädin tuskin oli saanut omaa raskasta autoaan liikkeelle, kun jo tein kaistanvaihtoa jossain 40m päässä ketään millään lailla häiritsemättä.
Saa muuten aika ison sakon tuosta täysin laittomasta ja typerästä tempusta jos sattuu se oikea poliisi kohdille.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 947
Jäsenet
76 688
Uusin jäsen
Pekkapekka8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom