Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Joka päivä tässä risteyksessä on sen kymmenen autoa yhdessä jonossa kääntymässä vasemmalle ja ei yhtään siinä viereisellä kaistalla, sitten ihmetellään kun risteys ei vedä :facepalm:

Joka kerta kun menen tuohon toiselle viereiselle kaistalle niin toisen kaistan ensimmäinen yrittää kiihdyttää niin etten vain pääse hänen edelle:facepalm:

Että kyllä se on herkkää...

Tulee tästä yhdestä jonosta bensamittarilla mieleen tämä risteys, käsittämätöntä että ihmiset ei osaa täyttää molempia kaistoja tasaisesti, vaan vedetään se yksi kaista loppuun asti tukkoon ja viereen jää kokonaan tyhjä kaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 385
Tätä olen myös miettinyt, kun on tuntunut lisääntyvään nämä jonotusongelmat. Vai lieko sitten vain Nesteellä uusi vatipää suunnittelemassa asemien layouttia ja homma ei suju ihan yhtä hyvin kuin eläköityneellä kaverilla.
On tiettyjä asemia, joilla lähes aina muita paikkoja edullisempaa bensaa (5-10 senttiä). Näissä sitten jatkuvasti jonoa, välillä pitkiäkin. Krapin Neste Tuusulassa yksi esimerkki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 184
On tiettyjä asemia, joilla lähes aina muita paikkoja edullisempaa bensaa (5-10 senttiä). Näissä sitten jatkuvasti jonoa, välillä pitkiäkin. Krapin Neste Tuusulassa yksi esimerkki.
Silti tuntuu joskus että on päinvastoinkin. Tien toisella puolella voi olla nesteellä 15snt halvempaa ainetta ja silti porukka jonottaa absille. Tosin kai ne boonukset tietyllä käyttöprofiililla aika hyvin tasoittaa eroja sitten.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
10 645
Navigaattorizombiet, joilla kaikki harkinta katoaa liikenteessä ja noudatetaan täysin orjallisesti sitä, mitä navigaattori sanoo, piittaamatta liikennesäännöistä yms.

Tuli hiljattain oltua yhden kyydissä. Tiellä oli tietyömaa siten että tieltä oli kaikki asfaltti kerätty pois ja siinä oli hirveätä sepeliä, mutta sitä pystyi ajamaan. Tietyömaan ohi oli hyväkuntoinen toinen asfaltoitu mutta n. 10% pidempi tie, jota kautta liikenne oli ohjattu, tietyömaalla oli selvät kieltomerkit. Mutta siitä sitten kuitenkin ajettiin luvattomasti tietyömaan läpi hirveätä sepeliä pitkin kun navigaattori neuvoi ajamaan siitä. Ja tuo kuski oli siis pari tuntia aiemmin ajanut jo sitä toista reittiä toiseen suuntaan joten piti kyllä tietää sen toisen tien olemassaolo.

Ja annoin kyllä palautetta kun kuski kääntyi sinne tietyömaalle, mutta palaute ei johtanut muutokseen kuskin toiminnassa.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Kiihdytyskaistalle ku mennään. Mie aina jään odottamaan hetkeksi että se edessä oleva auto on noin 50 metrin päässä ennenku ite lähden siihen kiihdtysrampille liittymään isolle tielle. Todella usein tulee huomattua että rampilla ajaa miltein peräkkäin useampi auto ja miten he sitten luottavat siihen että isolla tiellä on tilaa yks kaks niin monelle autolle yhtäaikaa?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Kiihdytyskaistalle ku mennään. Mie aina jään odottamaan hetkeksi että se edessä oleva auto on noin 50 metrin päässä ennenku ite lähden siihen kiihdtysrampille liittymään isolle tielle. Todella usein tulee huomattua että rampilla ajaa miltein peräkkäin useampi auto ja miten he sitten luottavat siihen että isolla tiellä on tilaa yks kaks niin monelle autolle yhtäaikaa?
Varmaankin katsovat silmillä että onko siellä tiellä tilaa? Harvemmin(ikinä?) kiihdytyskaistan ja moottoritien välissä on mitään läpinäkemätöntä metsää tai muuria? Päätä kun kääntää vasemmalle niin näkee minkälainen määrä sieltä on autoja tulossa ja sen mukaan voi päätellä että mahtuuko siihen kaistalle. Itsellä ei ole ~20 vuoden aikana tullut kertaakaan tilannetta että moottoritielle ei mahtuisi, tärkeää toki on että tielle liitytään oikealla nopeudella.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Varmaankin katsovat silmillä että onko siellä tiellä tilaa? Harvemmin(ikinä?) kiihdytyskaistan ja moottoritien välissä on mitään läpinäkemätöntä metsää tai muuria? Päätä kun kääntää vasemmalle niin näkee minkälainen määrä sieltä on autoja tulossa ja sen mukaan voi päätellä että mahtuuko siihen kaistalle. Itsellä ei ole ~20 vuoden aikana tullut kertaakaan tilannetta että moottoritielle ei mahtuisi, tärkeää toki on että tielle liitytään oikealla nopeudella.
Juu, no jospa se tästä. Kiitos kannustuksesta, eiköhän se tästä.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
837
En kyllä itsekään tähtää liittymään alle 50 metrin välillä. Eihän se täytä edes turvaväliä 80 km/h nopeudessa...
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 016
Varmaankin katsovat silmillä että onko siellä tiellä tilaa? Harvemmin(ikinä?) kiihdytyskaistan ja moottoritien välissä on mitään läpinäkemätöntä metsää tai muuria? Päätä kun kääntää vasemmalle niin näkee minkälainen määrä sieltä on autoja tulossa ja sen mukaan voi päätellä että mahtuuko siihen kaistalle. Itsellä ei ole ~20 vuoden aikana tullut kertaakaan tilannetta että moottoritielle ei mahtuisi, tärkeää toki on että tielle liitytään oikealla nopeudella.
Aika usein on tosin niitä tilanteita, että esimerkiksi neljä autoa kiihdyttää vailla turvavälejä moottoritielle tai väylälle ja vasta liittyessä kai huomaavat, ettei sieltä löydy neljän auton mentävää väliä ihan automaattisesti. Ehkä ajatellaan, että joku kuitenkin väistää toiselle kaistalle. Näissä tilanteissa on ihan tarpeen jäädä vähän himmailemaan sinne kiihdytyskaistan alkuun.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
En kyllä itsekään tähtää liittymään alle 50 metrin välillä. Eihän se täytä edes turvaväliä 80 km/h nopeudessa...
80 hevosvoiman autolla kun jätät rampin mutkan alussa 150 metrin turvavälin, niin yleensä se on 40 metriä siinä vaiheessa kun pitäisi liittyä.

300 hevosvoiman autolla pääsee sentään jatkamaan kiihdytyskaistaa oikealta ohi siitä kanssa-autoilijasta, joka hyppää 100kmh liikennevirran sekaan seitsemääkymppiä.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
837
80 hevosvoiman autolla kun jätät rampin mutkan alussa 150 metrin turvavälin, niin yleensä se on 40 metriä siinä vaiheessa kun pitäisi liittyä.

300 hevosvoiman autolla pääsee sentään jatkamaan kiihdytyskaistaa oikealta ohi siitä kanssa-autoilijasta, joka hyppää 100kmh liikennevirran sekaan seitsemääkymppiä.
Ei, osaan säädellä nopeutta kaasujalalla. Väli pysyy sopivana koko matkan. En tarvitse 300 hevosvoimaa onnistuakseni motarille liittymisessä...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 217
80 hevosvoiman autolla kun jätät rampin mutkan alussa 150 metrin turvavälin, niin yleensä se on 40 metriä siinä vaiheessa kun pitäisi liittyä.

300 hevosvoiman autolla pääsee sentään jatkamaan kiihdytyskaistaa oikealta ohi siitä kanssa-autoilijasta, joka hyppää 100kmh liikennevirran sekaan seitsemääkymppiä.
Kyllä se tuntuu että onnistuisi tuo oikealta ohi vaikka rättisitikalla. Niin monta kertaa töistä lähtiessä jättänyt reilua väliä edellä ajaviin kun halunnut että on tilaa kiihdyttää ettei joudu liittymään monta kymppiä alle rajoitusten. Silti tulee hypittyä jarrulle ihan liian usein kun jengillä on helvetin pitkän rampin päässä viiden auton possujono jossa raot totaalisen kiinni ja vauhtia se 60kmh 100kmh tielle liittyessä. Liian usein otan jonon melkein kiinni about puolen rampin kohdalla vaikka olen yrittänyt kiihdytellä himmaillen (samalla kun takana ollaan puskurissa kiinni ja mietitään miten päästä meikäläisestä ohi osaksi possujonoa) kun on nähnyt mitä edellä tapahtuu. Ilmeisesti eka kuski aikoo liittyä sen 60kmh, seuraava panikoi ja ensin yrittää jarruttaa tai kiihdyttää, sitten jarruttaa ja lopulta liittyy ja, kolmas lyö jarrut pohjaan ja pientareen kautta liittyminen kun päätiellä auto väistää vasemmalle kaistalle jne.

Teho tuo "turvaa" antamalla optioita, mutta ei sitäkään periaatteessa tarvitse kunhan pitää silmät auki ja uskaltaa käyttää sitä vähää tehoa mitä autosta löytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
En kyllä itsekään tähtää liittymään alle 50 metrin välillä. Eihän se täytä edes turvaväliä 80 km/h nopeudessa...
Ei varmaan tarvitse sitten paljoa ajella pk-seudulla :D

e: Ei turvaväli tarkoita sitä, että se täytyy pitää aina ja iänkaikkisesti, hetkellinen alitus esim. tällaisessa liittymistilanteessa on ihan ok.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
837
Ei varmaan tarvitse sitten paljoa ajella pk-seudulla :D

e: Ei turvaväli tarkoita sitä, että se täytyy pitää aina ja iänkaikkisesti, hetkellinen alitus esim. tällaisessa liittymistilanteessa on ihan ok.
Ihan hyvin on onnistunut pk-seudulla ajo viimeiset 20 vuotta ja n. 1,5 miljoonaa kilometriä, ainakin omaa turvaväliä edeltävään pitämällä. Ja kyllä, turvaväli on tärkein juuri niissä muuttivissa tilanteissa joissa moni kokee voivansa olla välittämättä niistä, koska silloin se mahdollinen tapahtuma on odottamaton ja keskittyminen muualla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Ihan hyvin on onnistunut pk-seudulla ajo viimeiset 20 vuotta ja n. 1,5 miljoonaa kilometriä, ainakin omaa turvaväliä edeltävään pitämällä. Ja kyllä, turvaväli on tärkein juuri niissä muuttivissa tilanteissa joissa moni kokee voivansa olla välittämättä niistä, koska silloin se mahdollinen tapahtuma on odottamaton ja keskittyminen muualla.
Aikamoinen on suoritus, jos turvaväliä pystyy pitämään myös ruuhka-aikoina varsinkin liittymistilanteissa. Toki näitä yrittäjiä valitettavan säännöllisesti näkee, yhdistävänä tekijänä helvetillinen sekamelska ko. kaverin takana, kun ajaa täysin eri tavalla kuin muut.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
837
Aikamoinen on suoritus, jos turvaväliä pystyy pitämään myös ruuhka-aikoina varsinkin liittymistilanteissa. Toki näitä yrittäjiä valitettavan säännöllisesti näkee, yhdistävänä tekijänä helvetillinen sekamelska ko. kaverin takana, kun ajaa täysin eri tavalla kuin muut.
Se on itseasiassa usein yllättävän helppoa: laittaa vilkun päälle ennen kun liittysmiskohta osuu kohdalle, siinä kohtaa liityttävällä tiellä takana oleva kiihdyttää vierelle ja luo taakseen tilaa mihin liittyä

Takana tulevilla on tietenkin vastuu omasta ajamisestaan, eikä muiden sekoilu tarkoita että itse tarvitsee sekoilla. Tosi harvoin ajamisen kuitenkaan mitään ongelmia aiheuttaa, yleisin lienee kehä ykkösellä kun takana oleva kuvittelee että 3 sekunnin turvaväli tarkoittaa että ajan niin hiljaa että pakko päästä ohi. Harmi ettei muiden tyhmyydelle oikein voi mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Se on itseasiassa usein yllättävän helppoa: laittaa vilkun päälle ennen kun liittysmiskohta osuu kohdalle, siinä kohtaa liityttävällä tiellä takana oleva kiihdyttää vierelle ja luo taakseen tilaa mihin liittyä

Takana tulevilla on tietenkin vastuu omasta ajamisestaan, eikä muiden sekoilu tarkoita että itse tarvitsee sekoilla. Tosi harvoin ajamisen kuitenkaan mitään ongelmia aiheuttaa, yleisin lienee kehä ykkösellä kun takana oleva kuvittelee että 3 sekunnin turvaväli tarkoittaa että ajan niin hiljaa että pakko päästä ohi. Harmi ettei muiden tyhmyydelle oikein voi mitään.
Minusta on selkeästi enemmän tyhmää ajaa ko. väylän ajotavasta poikkeavalla tavalla. Siitä ne häiriöt ja onnettomuudet tulee, kun joku alkaa sooloilemaan.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
837
Minusta on selkeästi enemmän tyhmää ajaa ko. väylän ajotavasta poikkeavalla tavalla. Siitä ne häiriöt ja onnettomuudet tulee, kun joku alkaa sooloilemaan.
Mielenkiintoisesti käänsit turvavälin pitämisen vaaralliseksi sooloiluksi ja vaaralliseksi. Hyvähän se vain on että edes joku pitää pelivaran että noi nykyaikana yleiset ketjukolarit pysyvät edes vähän pienempinä.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 179
Mielenkiintoisesti käänsit turvavälin pitämisen vaaralliseksi sooloiluksi ja vaaralliseksi. Hyvähän se vain on että edes joku pitää pelivaran että noi nykyaikana yleiset ketjukolarit pysyvät edes vähän pienempinä.
Toivottavasti sentään vakuutusyhtiöt eväävät korvaukset liian lähellä ajamisen takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Mielenkiintoisesti käänsit turvavälin pitämisen vaaralliseksi sooloiluksi ja vaaralliseksi. Hyvähän se vain on että edes joku pitää pelivaran että noi nykyaikana yleiset ketjukolarit pysyvät edes vähän pienempinä.
Johtuu varmaan siitä, että omat havainnot ei tue mitenkään sitä, että normaalia vauhtia ajavaa ohitettaisiin sen takia, että edessä on tilaa. Epävarma alinopeusarpoja sen sijaan kyllä tulee jatkuvasti ohitetuksi.

e: Viestini pointti siis oli pääasiassa se, että tiheässä liikenteessä ei ole mitään järkeä mennä "sääntökirjalla päähän" tyylisesti ajamaan.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 164
Tampere, Pirkanmaa

Klassinen esimerkki tuollaisesta rampista on esim. tuo. Jos tuo ramppi jonoutuu, niin himmailen suosiolla hieman, että tietä vapautuu riittävästi turvalliseen liittymiseen. Sitten hyvissä ajoin nilkka suoraksi. Takana tuleville vapautuu kaistaa tehdä sama temppu perässä tai muodostaa uusi possujuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Turhaan vedät olkiukkoja nopeudesta tässä kohtaa, se ei liittynyt tuohon mitenkään.
No itse sinä valittelit, että porukka menee sinun ohi, kun luulee sinun ajavan liian hiljaa (mutta vihjaisit että et aja). Omat kokemukset eivät tue väitettäsi, kyllä ne ohitetyt järjestäen ajavat muuta kuin kaistan nopeutta.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
837
No itse sinä valittelit, että porukka menee sinun ohi, kun luulee sinun ajavan liian hiljaa (mutta vihjaisit että et aja). Omat kokemukset eivät tue väitettäsi, kyllä ne ohitetyt järjestäen ajavat muuta kuin kaistan nopeutta.
Keskustelu ei varsinaisesti johda mihinkään väittelytaidoillasi. Eiköhän tämä aihe ole keskusteltu.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
955
No itse sinä valittelit, että porukka menee sinun ohi, kun luulee sinun ajavan liian hiljaa (mutta vihjaisit että et aja). Omat kokemukset eivät tue väitettäsi, kyllä ne ohitetyt järjestäen ajavat muuta kuin kaistan nopeutta.
Voi tulla yllätyksenä, mutta nopeus on tismalleen sama pitää eron edellä ajavaan sitten sekunnissa tai kymmenessä.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
519
Jos tuo ramppi jonoutuu, niin himmailen suosiolla hieman, että tietä vapautuu riittävästi turvalliseen liittymiseen. Sitten hyvissä ajoin nilkka suoraksi. Takana tuleville vapautuu kaistaa tehdä sama temppu perässä tai muodostaa uusi possujuna.
Jossain maissa on "annostelevalla" liikennevalolla pakotettu tämä turvavälien synnyttäminen. Se lieventää ruuhkaisuuttakin, kun päätielle koituu vähemmän jarrutuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Voi tulla yllätyksenä, mutta nopeus on tismalleen sama pitää eron edellä ajavaan sitten sekunnissa tai kymmenessä.
Näinhän se on. Ja tällöin, jos kaistan nopeutta ajaa, niin ei sieltä porukka lähde mitään erikseen ohittelemaan. Yllättäen tässä nyt kuitenkin ohittelu koettiin ongelmaksi eli joku syy laukaisee ohittamisen. Oman kokemuksen mukaan se on alinopeus ja/tai ihme arpominen.

Keskustelu ei varsinaisesti johda mihinkään väittelytaidoillasi. Eiköhän tämä aihe ole keskusteltu.
Ei minulla ole mitään tarvetta väitellä. Kunhan totesin faktan, että täsmälleen sääntöjen mukaan ajamalla voi ajaa liikenteen kokonaistilanteen kannalta ihan yhtä päin persettä kuin sääntöjä noudattamatta. Mukautuminen vallitseviin olosuhteisiin tarkoittaa muutakin kuin keliä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 364
Jossain maissa on "annostelevalla" liikennevalolla pakotettu tämä turvavälien synnyttäminen. Se lieventää ruuhkaisuuttakin, kun päätielle koituu vähemmän jarrutuksia.
Ainakin Kanadassa jossain ruuhka-alueilla oli kamerat liittymissä. Sääntönä oli että ruuhka-aikaan joka toinen päästää aina 2 autoa eteensä. Muuten rapsahtaa sakot. En sitten tosiaankaan tiedä miten tuo teknisesti on toteutettu.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
837
Ei minulla ole mitään tarvetta väitellä. Kunhan totesin faktan, että täsmälleen sääntöjen mukaan ajamalla voi ajaa liikenteen kokonaistilanteen kannalta ihan yhtä päin persettä kuin sääntöjä noudattamatta. Mukautuminen vallitseviin olosuhteisiin tarkoittaa muutakin kuin keliä.
Esität läjäpäin väitteitä, joista suuri osa perustuu ajatusvirheisiin (esim. "olen kokenut asian näin, siten sen on oltava totta") tai on suoria argumentointivirheitä (esim. olkiukko: "sanoit ettet aja hitaammin, mutta perustan seuraavan väittämäni siihen") ja nyt toteat ettei sinulla ole tarvetta väitellä.

Sen jälkeen kun olet tutustunut faktan ja väittämän eroon, voit tutustua erilaisiin argumentointivirheisiin ja opiskella mitkä kaikki niistä onnistuit tämän lyhyen keskustelun aikana tekemään.

En jaksa perata asiaa sen enempää, mutta ehkä tästä lähti jokin siemen kasvamaan joka nostaisi keskustelun tasoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 576
Minäkin väitän että tuo lause ”pidän aina 50m turvavälin pk-seudulla erityisesti kehä 1:llä” on ihan täyttä paskapuhetta.

Ei tarvitse valita kuin satunnainen aika ja ramppi niin liittyessä tilanne on se että kaistalle jolle pitää liittyä kulkee autojono jonka välit on reilusti alle 50m. Eikä ne välit siitä miksikään muutu vaikka tekisit sen 100metrin liittymiskaistan aikana minkälaisia kevätjuhlaliikkeitä tahansa. Mikäli yllä oleva väite olisi totta niin lopputuloksena liittyjä pysäköi kiihdytyskaistan päähän ja jää odottamaan aamu/ilta”ruuhkan” loppumista :), sitten sieltä voi löytää 50m välin.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 179
Kysehän on enemmän siitä että onko asenne se että pyrkii pitämään kunnollista turvaväliä, vaiko se että "ajetaan nyt loppumatka perseessä kun ei siitä mitään tule kuitenkaan".
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 179
Joustava ajotapa ilman jatkuvaa jarrunkäyttöä ei esim onnistu ilman pientä turvaväliä. Ja sitten jos kokee sen henkilökohtaisena loukkauksena että joku ohittaa niin sekin vesittää kyllä kaikki hyvän ajotavan mahdollisuudet vaikka kuinka niin haluaisi tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 576
Kysehän on enemmän siitä että onko asenne se että pyrkii pitämään kunnollista turvaväliä, vaiko se että "ajetaan nyt loppumatka perseessä kun ei siitä mitään tule kuitenkaan".
Kyllä noilla pk-väylillä pystyy ilman jarrua ajamaan pienelläkin välillä kunhan ymmärtää katsoa mitä siellä edempänä 5. tak 15. auto tjsp tekee. Toki tämä ei onnistu jos edessä on auto jos ei näe millään muotoa läpi. Mutta hyvä ohjesääntö on nosta jalkaa kaasulta heti kun jossain ”kaukana” edessä jarruvalot välähtää, jos/kun ne yleensä alkaa palamaan myös alkuperäisen väläyttäjän takana niin tietää ettei kaasulle tartte ihan heti palata.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 179
Mutta hyvä ohjesääntö on nosta jalkaa kaasulta heti kun jossain ”kaukana” edessä jarruvalot välähtää, jos/kun ne yleensä alkaa palamaan myös alkuperäisen väläyttäjän takana niin tietää ettei kaasulle tartte ihan heti palata.
Mulla on vielä stressittömämpi ehdotus. Jätä sen verran väliä että pystyt silmämääräisesti havannnoimaan lähestyykö vai pysyykö edellämenijä. Ei tarvitse havannoida koko jonoa. Eikä tarvitse jarrua kun otat kaasun heti pois kun alkaa lähestyä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 217
Kyllä noilla pk-väylillä pystyy ilman jarrua ajamaan pienelläkin välillä kunhan ymmärtää katsoa mitä siellä edempänä 5. tak 15. auto tjsp tekee. Toki tämä ei onnistu jos edessä on auto jos ei näe millään muotoa läpi. Mutta hyvä ohjesääntö on nosta jalkaa kaasulta heti kun jossain ”kaukana” edessä jarruvalot välähtää, jos/kun ne yleensä alkaa palamaan myös alkuperäisen väläyttäjän takana niin tietää ettei kaasulle tartte ihan heti palata.
Niin monelta ongelmalta vältyttäisiin jos jengi vain osaisi katsoa sitä edellä ajavan puskuria pidemmälle. Itselläkin aina katse vähintään sinne viiden auton päähän jos mahdollista ja pyrin aina rakoon missä edessä ei ole isompia autoja jotka blokkaavat näkyvyyden. Etenkin jos ajan MX:llä jossa luonnollisesti perse maassa ja rekan renkaat on yhtä korkeita kuin auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Esität läjäpäin väitteitä, joista suuri osa perustuu ajatusvirheisiin (esim. "olen kokenut asian näin, siten sen on oltava totta") tai on suoria argumentointivirheitä (esim. olkiukko: "sanoit ettet aja hitaammin, mutta perustan seuraavan väittämäni siihen") ja nyt toteat ettei sinulla ole tarvetta väitellä.

Sen jälkeen kun olet tutustunut faktan ja väittämän eroon, voit tutustua erilaisiin argumentointivirheisiin ja opiskella mitkä kaikki niistä onnistuit tämän lyhyen keskustelun aikana tekemään.

En jaksa perata asiaa sen enempää, mutta ehkä tästä lähti jokin siemen kasvamaan joka nostaisi keskustelun tasoa.
No itsehän sä ajatusvirheellä koko keskustelun aloitit, kun lähdit puhumaan paskaa siitä, että sut ohitetaan sen takia, että pidät turvaväliä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 576
Mulla on vielä stressittömämpi ehdotus. Jätä sen verran väliä että pystyt silmämääräisesti havannnoimaan lähestyykö vai pysyykö edellämenijä. Ei tarvitse havannoida koko jonoa. Eikä tarvitse jarrua kun otat kaasun heti pois kun alkaa lähestyä.
Ei onnistu pk-seudun liikennetiheydellä tuollaisen välin pitäminen. Lisäksi tässä on toinenkin looginen ongelma, se edellä menevä voi ajaa satkua pysähtyneen jonon perään ja vetää lukkojarrutuksella siihen niin sellaista väliä et voi pitää ”missään” että tuostakin selviät kaasua nostamalla kun se sun edessä menevä väli alkaa pienenemään.

Paljon järkevämpää aina katsoa sinne horisonttiin kuin edelle menevän takapuskuriin riippumatta turvavälistä. Tämän kun kaikki osaisi niin nykyiset haitariliikkeet pienenisi murto-osaan kun hitaahkot 5km/h nopeusmuutokset riittäisi lähes joka tilanteeseen.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
837
No itsehän sä ajatusvirheellä koko keskustelun aloitit, kun lähdit puhumaan paskaa siitä, että sut ohitetaan sen takia, että pidät turvaväliä :D
Tässä on nyt taas se sun ajatusvirhe josta rakensit olkiukon. Miten nopeus voi olla jonoa hitaampi jos pitää vakaata turvaväliä? Mieti nyt tarkkaan..

Se syy ei varmaankaan ole se turvaväli, vaan se että takana oleva ei näe nenäänsä pidemmälle ja kuvittelee että ajan hitaammin sen takia että edessäni on turvaväli (se tyhmyys johon viittäsin). Kokeile vaikka itse ajaa kehä 1:n vasenta kaistaa jonossa n. 3 sekunnin turvavälillä, yllättävän usein (oman kokemukseni mukaan n. 20 % ajokerroista) joku tulee taakse hiillostamaan ja jopa oikealta raivolla ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Tässä on nyt taas se sun ajatusvirhe josta rakensit olkiukon. Miten nopeus voi olla jonoa hitaampi jos pitää vakaata turvaväliä? Mieti nyt tarkkaan..

Se syy ei varmaankaan ole se turvaväli, vaan se että takana oleva ei näe nenäänsä pidemmälle ja kuvittelee että ajan hitaammin sen takia että edessäni on turvaväli (se tyhmyys johon viittäsin). Kokeile vaikka itse ajaa kehä 1:n vasenta kaistaa jonossa n. 3 sekunnin turvavälillä, yllättävän usein (oman kokemukseni mukaan n. 20 % ajokerroista) joku tulee taakse hiillostamaan ja jopa oikealta raivolla ohi.
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.
Jos ajaa jonossa samaa vauhtia kuin edellä menevät, mutta niin että rakoa on enemmän kuin se perinteinen 10m, niin se ei ole mitään vasurin halaamista :facepalm:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 217
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.
En näkemättä tuomitse mutta näitä "turvavälin" pitäjiä on myös varsin monenlaisia. Osa pitää oikeasti sen välin vakaana ja se ei haittaa. Osa taas pitää sen tajuttoman välin ja näkee takana ollessa kun jono karkaa kun ajetaan oikeaa kaistaa nopeammin mutta turvallinen kuski on päättänyt että nyt ajetaan 81.587436kmh GPS nopeutta ja tämä on hänen rajansa.

@Gespard täällä on omat juttunsa ja idioottinsa (välillä enemmän, välillä vähemmän) mutta joissain asioissa "there is a method to the madness" vs moni muu paikka. Itseä taas välillä kauhistuttanut nuo pikkukaupunkien kuskit joilla tuntuu olevan ne samanlaiset paikalliset säännöt kuin PK-seudulla ja siellä tuntuu että saa itse pelätä henkensä puolesta. Kuitenkin suhteutettuna automäärään ja tiheyteen, onnettomuuksia sattuu mielestäni kohtuu vähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Jos ajaa jonossa samaa vauhtia kuin edellä menevät, mutta niin että rakoa on enemmän kuin se perinteinen 10m, niin se ei ole mitään vasurin halaamista :facepalm:
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
En näkemättä tuomitse mutta näitä "turvavälin" pitäjiä on myös varsin monenlaisia. Osa pitää oikeasti sen välin vakaana ja se ei haittaa. Osa taas pitää sen tajuttoman välin ja näkee takana ollessa kun jono karkaa kun ajetaan oikeaa kaistaa nopeammin mutta turvallinen kuski on päättänyt että nyt ajetaan 81.587436kmh GPS nopeutta ja tämä on hänen rajansa.
Raivolla kun joku sieltä oikealta tulee ohi, niin aika helppo päätellä, että oikealla kaistalla olisi ollut jo pidempään tilaa mihin siirtyä ajamaan. Toinen klassikko on körötellä vasurilla "jonossa" oikean kaistan kanssa siten rinnakkain, että oikean kaistan tukon ohi ei pääse kukaan.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
495
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
Mihin olet muka menossa ohittamaan jos sun edellä ajavan edessäkin on autoja mitkä ajaa myös samaa vauhtia sitä vasenta kaistaa myös? Ihan sama onko siinä turvaväliä vai ei edessä et ole sen nopeampaan perillä mihin sitten oletkaan menossa. Noi turhaan perseessä roikkujat joilla on aina kiire joka paikkaan sais mennä taksilla tai julkisilla, mutta ei omalla autolla kyllä roikkumaan takapuskuriin mihin ei mahdu edes sunnuntaihesari väliin. Sitten mietitään kun tulee ketjukolari, että mistä se johtui.

Itse pidän aina turvaväliä olin sitten oikealla tai vasemmalla kaistalla ajamassa, ruuhkassa tai ei ruuhkassa. Enkä ole koskaan ollut tukkona tiellä vaan ajan samaa nopeutta mitä edellä menevät ajavat, sillä erotuksella ettei tarvitse olla koko ajan jarrulla kuten nämä perseessä roikkujat. Perseessä roikkujilla tuntuu olevan joku agenda oman pään sisällä, että turvaväliä pitävä olisi se tukko tiellä vaikka yleensä ne edellä ajavat ovat jo se tientukko itsessään.

Huom! Enkä puhu nyt kehällä ajavista vasemman kaistan ajajista ketkä tukkivat ensimmäisenä autona tietä ajamalla tasan nopeusrajoituksen mukaan, samaa vauhtia kuin oikeakaistakin ajaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 217
Raivolla kun joku sieltä oikealta tulee ohi, niin aika helppo päätellä, että oikealla kaistalla olisi ollut jo pidempään tilaa mihin siirtyä ajamaan. Toinen klassikko on körötellä vasurilla "jonossa" oikean kaistan kanssa siten rinnakkain, että oikean kaistan tukon ohi ei pääse kukaan.
Ei se aina noin mene. Välillä tulee näitä jotka pitävät 10m+ väliä liian isona ja vetävät oikealta ohi ja vetävät eteen jarruvalot vilkkuen (sananmukaisesti vilkkuen). Parhaimmillaan tullut Kehä 1:n toisessa päässä takana moinen auto ja toisessa päässä on kaksi autoa edellä ja tällä välillä kuskilla on noin sata kaistanvaihtoa ja "ohitusta" jotta pääsee "nopeammin" perille.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
837
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.
Nytkö vasemmalla kaistalla ei saa pitää turvaväliä? Ei helvetti soikoon :D
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
Ohittaa mihin? Jonon seuraavaksi? Valot päälle hyvä mies.
Raivolla kun joku sieltä oikealta tulee ohi, niin aika helppo päätellä, että oikealla kaistalla olisi ollut jo pidempään tilaa mihin siirtyä ajamaan. Toinen klassikko on körötellä vasurilla "jonossa" oikean kaistan kanssa siten rinnakkain, että oikean kaistan tukon ohi ei pääse kukaan.
Taas rakensit olkiukon. Palataan taas keskustelutaitokysymykseen. Jono se on edelleen, ei "jono". Miksi pitäisi väistää oikealle kun ajaa jonossa?

Käy vaikka lukemassa jokainen näistä läpi ennen kun vastaat tähän: Argumentointivirhe – Wikipedia

Jos tarvitset fysiikan oppitunnin, niin ajonopeus on sama, oli se turvaväli 10 metriä tai 3*83000/3600 metriä. Sama koskee jonon etenemisnopeutta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
585
Kävisitte oikeasti joskus ulkomailla ajamassa. 4+ kaistaisellakin oli ihan helppoa ajaa kun ajatellaan muitakin kuin itseään eikä tuijotea näihin ihme metrimääräisiin turvaväleihin. Ajoneuvojen nopeusero on se mikä ratkaisee. Joskus vitutti tulla suomeen ja sinne kehäkolmosen tienoille kun liikenne ei vaan toimi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
225 406
Viestejä
3 988 400
Jäsenet
68 072
Uusin jäsen
HannuX

Hinta.fi

Ylös Bottom