Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä se ainoa törppö tässä on se jonon eka. Normaalilla älyllä varustettu valitsee auton tankille sopivan puolen ja menee siihen yhteen paikkaan jonottamaan. Vapaasti voi valita mikä paikoista näyttää saapumishetkellä eniten "valmiilta". Jos nyt sitten sattuisi käymään tyhjä arpa ja joku toinen paikka vapautuu 30 s aiemmin niin voivoi.
Tietysti se ensimmäinen on se törppö, ei kai kukaan muuta väitäkään. Totesin vain että miten se törppö ennakoi sitä toista törppöä ja aiheuttaa ennakoinnillaan sen suurimman ongelman.
 
Joo törppöjä on myös kiilaajat. Tankatessa ei kuitenkaan kovin paljon aikaa voita käyttäytymällä kuin idiootti.
 
Kyllä se ainoa törppö tässä on se jonon eka. Normaalilla älyllä varustettu valitsee auton tankille sopivan puolen ja menee siihen yhteen paikkaan jonottamaan. Vapaasti voi valita mikä paikoista näyttää saapumishetkellä eniten "valmiilta". Jos nyt sitten sattuisi käymään tyhjä arpa ja joku toinen paikka vapautuu 30 s aiemmin niin voivoi.
Olin tuossa muutama päivä sitten tankilla ja auto oli "väärinpäin" siinä mittarilla, niin kaksi, kaksi!! ihmistä mainitsi että olen väärinpäin :facepalm:
 
Naurattaa kyllä aina, jos tankilla käydessä on monta mittaria ja järjestään tyhjänä(/max yksi auto jonottamassa) auton vasemmalle puolelle jäävät mittarit kun muut mittarit aina ihan täynnä. Siinä saa yleensä muutaman vihaisen katseen kun ajaa siihen tankille vähän pitkäksi ja vetäisee sen letkun auton toiselle puolelle (auton oikea kylki) missä omakin luukku sijaitsee monen muun eurooppalaisen auton tapaan. Muutaman kerran on joku viisas tullut sanomaan et oot väärinpäin tankilla; ilmeet ollu näkemisen arvoisia kun ovat huomanneet letkun yltävän sinne auton toisellekin puolelle :D
 
Tietysti se ensimmäinen on se törppö, ei kai kukaan muuta väitäkään. Totesin vain että miten se törppö ennakoi sitä toista törppöä ja aiheuttaa ennakoinnillaan sen suurimman ongelman.
Ja kommentoin juuri sitä, että miksi se toinen olis törppö? Kaupassakin valitaan kassajono ja pysytään siinä. En minä ainakaan pidä sitä etuiluna, jos joku myöhemmin tullut sattuu pääsemään toisesta jonosta nopeammin. Oma vika, kun kassani valitsin. Olisi harvinaisen törppöä monen samansuuntaisen tankkauspisteen kanssa alkaa mitään yhtä jonoa pitämään. Jokaiselle pisteelle oma jono ja sillä siisti. Ei tarvitse kadulle asti levitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Yllättävän moni autoilija ajaa tässä Turun Jäkärlän asemalla ns. vastakarvaan, eli kääntyy suoraan mittarille tuosta sisäänajosta. Tämä siitä huolimatta, että nuolet (jotka toki nyttemmin ovat melko kuluneet) osoittavat ajosuunnan ja tuohon tolppaan on kuvan ottamisen jälkeen lisätty kielletty ajosuunta -liikennemerkki.

Jokusen kerran olen nähnyt miten joku ohittaa koko jonon tuolla tavalla.

1684248006255.png
 
Ja kommentoin juuri sitä, että miksi se toinen olis törppö? Kaupassakin valitaan kassajono ja pysytään siinä. En minä ainakaan pidä sitä etuiluna, jos joku myöhemmin tullut sattuu pääsemään toisesta jonosta nopeammin. Oma vika, kun kassani valitsin. Olisi harvinaisen törppöä monen samansuuntaisen tankkauspisteen kanssa alkaa mitään yhtä jonoa pitämään. Jokaiselle pisteelle oma jono ja sillä siisti. Ei tarvitse kadulle asti levitä.
Tämä samaa olen ihmetellyt. Jos mittarikentällä on useampi pumppu, niin kuin yleensä on, niin kaikkien pumppujen ollessa varattuna miten jollakin voi olla ajatus jonottaa kaikkiin pumppuihin yhtäaikaa. Ja siihen sen auton perään pitäisi sitten tehdä sitä jonoa. Tuollaisen "jonon" ohi, kun ajat tankkaavan auton perään jonottamaan sille yhdellä valitsemallesi pumpulle, niin johan siitä joku hermanni tulee vielä ojentamaan miten täällä muut jonottaa.
Mitenköhän pärjäävät Prisman Jouluruuhkassa, jos samaan aikaan on toistakymmentä kassaa auki.
 
Jos menen asemalle, missä kaksi pumppua ja molemmat varattu, muttei muita jonottajia, eikä minulla tietoa kumpi autoista ehkä ensin lähdössä, niin asetun kyllä odottamaan siten että voi ajaa kummalle vaan pumpulle mikä ensin vapautuu. Jos on jo valmiiksi jonoa niin sitten sen mukaan miten muut jonottaa.

Edit: Yleensä toki jos on parikin autoa jo jonottamassa, niin en jää jonottamaan vaan menen muualle tai tankkaan myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko noilla pumpuilla jotain ilmaisia ämpäreitä jaossa?
Tätä olen myös miettinyt, kun on tuntunut lisääntyvään nämä jonotusongelmat. Vai lieko sitten vain Nesteellä uusi vatipää suunnittelemassa asemien layouttia ja homma ei suju ihan yhtä hyvin kuin eläköityneellä kaverilla.
 
Joka päivä tässä risteyksessä on sen kymmenen autoa yhdessä jonossa kääntymässä vasemmalle ja ei yhtään siinä viereisellä kaistalla, sitten ihmetellään kun risteys ei vedä :facepalm:

Joka kerta kun menen tuohon toiselle viereiselle kaistalle niin toisen kaistan ensimmäinen yrittää kiihdyttää niin etten vain pääse hänen edelle:facepalm:

Että kyllä se on herkkää...

thrh.JPG

Tulee tästä yhdestä jonosta bensamittarilla mieleen tämä risteys, käsittämätöntä että ihmiset ei osaa täyttää molempia kaistoja tasaisesti, vaan vedetään se yksi kaista loppuun asti tukkoon ja viereen jää kokonaan tyhjä kaista.
 
Tätä olen myös miettinyt, kun on tuntunut lisääntyvään nämä jonotusongelmat. Vai lieko sitten vain Nesteellä uusi vatipää suunnittelemassa asemien layouttia ja homma ei suju ihan yhtä hyvin kuin eläköityneellä kaverilla.
On tiettyjä asemia, joilla lähes aina muita paikkoja edullisempaa bensaa (5-10 senttiä). Näissä sitten jatkuvasti jonoa, välillä pitkiäkin. Krapin Neste Tuusulassa yksi esimerkki.
 
On tiettyjä asemia, joilla lähes aina muita paikkoja edullisempaa bensaa (5-10 senttiä). Näissä sitten jatkuvasti jonoa, välillä pitkiäkin. Krapin Neste Tuusulassa yksi esimerkki.
Silti tuntuu joskus että on päinvastoinkin. Tien toisella puolella voi olla nesteellä 15snt halvempaa ainetta ja silti porukka jonottaa absille. Tosin kai ne boonukset tietyllä käyttöprofiililla aika hyvin tasoittaa eroja sitten.
 
Navigaattorizombiet, joilla kaikki harkinta katoaa liikenteessä ja noudatetaan täysin orjallisesti sitä, mitä navigaattori sanoo, piittaamatta liikennesäännöistä yms.

Tuli hiljattain oltua yhden kyydissä. Tiellä oli tietyömaa siten että tieltä oli kaikki asfaltti kerätty pois ja siinä oli hirveätä sepeliä, mutta sitä pystyi ajamaan. Tietyömaan ohi oli hyväkuntoinen toinen asfaltoitu mutta n. 10% pidempi tie, jota kautta liikenne oli ohjattu, tietyömaalla oli selvät kieltomerkit. Mutta siitä sitten kuitenkin ajettiin luvattomasti tietyömaan läpi hirveätä sepeliä pitkin kun navigaattori neuvoi ajamaan siitä. Ja tuo kuski oli siis pari tuntia aiemmin ajanut jo sitä toista reittiä toiseen suuntaan joten piti kyllä tietää sen toisen tien olemassaolo.

Ja annoin kyllä palautetta kun kuski kääntyi sinne tietyömaalle, mutta palaute ei johtanut muutokseen kuskin toiminnassa.
 
Kiihdytyskaistalle ku mennään. Mie aina jään odottamaan hetkeksi että se edessä oleva auto on noin 50 metrin päässä ennenku ite lähden siihen kiihdtysrampille liittymään isolle tielle. Todella usein tulee huomattua että rampilla ajaa miltein peräkkäin useampi auto ja miten he sitten luottavat siihen että isolla tiellä on tilaa yks kaks niin monelle autolle yhtäaikaa?
 
Kiihdytyskaistalle ku mennään. Mie aina jään odottamaan hetkeksi että se edessä oleva auto on noin 50 metrin päässä ennenku ite lähden siihen kiihdtysrampille liittymään isolle tielle. Todella usein tulee huomattua että rampilla ajaa miltein peräkkäin useampi auto ja miten he sitten luottavat siihen että isolla tiellä on tilaa yks kaks niin monelle autolle yhtäaikaa?

Varmaankin katsovat silmillä että onko siellä tiellä tilaa? Harvemmin(ikinä?) kiihdytyskaistan ja moottoritien välissä on mitään läpinäkemätöntä metsää tai muuria? Päätä kun kääntää vasemmalle niin näkee minkälainen määrä sieltä on autoja tulossa ja sen mukaan voi päätellä että mahtuuko siihen kaistalle. Itsellä ei ole ~20 vuoden aikana tullut kertaakaan tilannetta että moottoritielle ei mahtuisi, tärkeää toki on että tielle liitytään oikealla nopeudella.
 
Varmaankin katsovat silmillä että onko siellä tiellä tilaa? Harvemmin(ikinä?) kiihdytyskaistan ja moottoritien välissä on mitään läpinäkemätöntä metsää tai muuria? Päätä kun kääntää vasemmalle niin näkee minkälainen määrä sieltä on autoja tulossa ja sen mukaan voi päätellä että mahtuuko siihen kaistalle. Itsellä ei ole ~20 vuoden aikana tullut kertaakaan tilannetta että moottoritielle ei mahtuisi, tärkeää toki on että tielle liitytään oikealla nopeudella.
Juu, no jospa se tästä. Kiitos kannustuksesta, eiköhän se tästä.
 
En kyllä itsekään tähtää liittymään alle 50 metrin välillä. Eihän se täytä edes turvaväliä 80 km/h nopeudessa...
 
Varmaankin katsovat silmillä että onko siellä tiellä tilaa? Harvemmin(ikinä?) kiihdytyskaistan ja moottoritien välissä on mitään läpinäkemätöntä metsää tai muuria? Päätä kun kääntää vasemmalle niin näkee minkälainen määrä sieltä on autoja tulossa ja sen mukaan voi päätellä että mahtuuko siihen kaistalle. Itsellä ei ole ~20 vuoden aikana tullut kertaakaan tilannetta että moottoritielle ei mahtuisi, tärkeää toki on että tielle liitytään oikealla nopeudella.
Aika usein on tosin niitä tilanteita, että esimerkiksi neljä autoa kiihdyttää vailla turvavälejä moottoritielle tai väylälle ja vasta liittyessä kai huomaavat, ettei sieltä löydy neljän auton mentävää väliä ihan automaattisesti. Ehkä ajatellaan, että joku kuitenkin väistää toiselle kaistalle. Näissä tilanteissa on ihan tarpeen jäädä vähän himmailemaan sinne kiihdytyskaistan alkuun.
 
En kyllä itsekään tähtää liittymään alle 50 metrin välillä. Eihän se täytä edes turvaväliä 80 km/h nopeudessa...
80 hevosvoiman autolla kun jätät rampin mutkan alussa 150 metrin turvavälin, niin yleensä se on 40 metriä siinä vaiheessa kun pitäisi liittyä.

300 hevosvoiman autolla pääsee sentään jatkamaan kiihdytyskaistaa oikealta ohi siitä kanssa-autoilijasta, joka hyppää 100kmh liikennevirran sekaan seitsemääkymppiä.
 
80 hevosvoiman autolla kun jätät rampin mutkan alussa 150 metrin turvavälin, niin yleensä se on 40 metriä siinä vaiheessa kun pitäisi liittyä.

300 hevosvoiman autolla pääsee sentään jatkamaan kiihdytyskaistaa oikealta ohi siitä kanssa-autoilijasta, joka hyppää 100kmh liikennevirran sekaan seitsemääkymppiä.
Ei, osaan säädellä nopeutta kaasujalalla. Väli pysyy sopivana koko matkan. En tarvitse 300 hevosvoimaa onnistuakseni motarille liittymisessä...
 
80 hevosvoiman autolla kun jätät rampin mutkan alussa 150 metrin turvavälin, niin yleensä se on 40 metriä siinä vaiheessa kun pitäisi liittyä.

300 hevosvoiman autolla pääsee sentään jatkamaan kiihdytyskaistaa oikealta ohi siitä kanssa-autoilijasta, joka hyppää 100kmh liikennevirran sekaan seitsemääkymppiä.
Kyllä se tuntuu että onnistuisi tuo oikealta ohi vaikka rättisitikalla. Niin monta kertaa töistä lähtiessä jättänyt reilua väliä edellä ajaviin kun halunnut että on tilaa kiihdyttää ettei joudu liittymään monta kymppiä alle rajoitusten. Silti tulee hypittyä jarrulle ihan liian usein kun jengillä on helvetin pitkän rampin päässä viiden auton possujono jossa raot totaalisen kiinni ja vauhtia se 60kmh 100kmh tielle liittyessä. Liian usein otan jonon melkein kiinni about puolen rampin kohdalla vaikka olen yrittänyt kiihdytellä himmaillen (samalla kun takana ollaan puskurissa kiinni ja mietitään miten päästä meikäläisestä ohi osaksi possujonoa) kun on nähnyt mitä edellä tapahtuu. Ilmeisesti eka kuski aikoo liittyä sen 60kmh, seuraava panikoi ja ensin yrittää jarruttaa tai kiihdyttää, sitten jarruttaa ja lopulta liittyy ja, kolmas lyö jarrut pohjaan ja pientareen kautta liittyminen kun päätiellä auto väistää vasemmalle kaistalle jne.

Teho tuo "turvaa" antamalla optioita, mutta ei sitäkään periaatteessa tarvitse kunhan pitää silmät auki ja uskaltaa käyttää sitä vähää tehoa mitä autosta löytyy.
 
En kyllä itsekään tähtää liittymään alle 50 metrin välillä. Eihän se täytä edes turvaväliä 80 km/h nopeudessa...
Ei varmaan tarvitse sitten paljoa ajella pk-seudulla :D

e: Ei turvaväli tarkoita sitä, että se täytyy pitää aina ja iänkaikkisesti, hetkellinen alitus esim. tällaisessa liittymistilanteessa on ihan ok.
 
Ei varmaan tarvitse sitten paljoa ajella pk-seudulla :D

e: Ei turvaväli tarkoita sitä, että se täytyy pitää aina ja iänkaikkisesti, hetkellinen alitus esim. tällaisessa liittymistilanteessa on ihan ok.
Ihan hyvin on onnistunut pk-seudulla ajo viimeiset 20 vuotta ja n. 1,5 miljoonaa kilometriä, ainakin omaa turvaväliä edeltävään pitämällä. Ja kyllä, turvaväli on tärkein juuri niissä muuttivissa tilanteissa joissa moni kokee voivansa olla välittämättä niistä, koska silloin se mahdollinen tapahtuma on odottamaton ja keskittyminen muualla.
 
Ihan hyvin on onnistunut pk-seudulla ajo viimeiset 20 vuotta ja n. 1,5 miljoonaa kilometriä, ainakin omaa turvaväliä edeltävään pitämällä. Ja kyllä, turvaväli on tärkein juuri niissä muuttivissa tilanteissa joissa moni kokee voivansa olla välittämättä niistä, koska silloin se mahdollinen tapahtuma on odottamaton ja keskittyminen muualla.
Aikamoinen on suoritus, jos turvaväliä pystyy pitämään myös ruuhka-aikoina varsinkin liittymistilanteissa. Toki näitä yrittäjiä valitettavan säännöllisesti näkee, yhdistävänä tekijänä helvetillinen sekamelska ko. kaverin takana, kun ajaa täysin eri tavalla kuin muut.
 
Aikamoinen on suoritus, jos turvaväliä pystyy pitämään myös ruuhka-aikoina varsinkin liittymistilanteissa. Toki näitä yrittäjiä valitettavan säännöllisesti näkee, yhdistävänä tekijänä helvetillinen sekamelska ko. kaverin takana, kun ajaa täysin eri tavalla kuin muut.
Se on itseasiassa usein yllättävän helppoa: laittaa vilkun päälle ennen kun liittysmiskohta osuu kohdalle, siinä kohtaa liityttävällä tiellä takana oleva kiihdyttää vierelle ja luo taakseen tilaa mihin liittyä

Takana tulevilla on tietenkin vastuu omasta ajamisestaan, eikä muiden sekoilu tarkoita että itse tarvitsee sekoilla. Tosi harvoin ajamisen kuitenkaan mitään ongelmia aiheuttaa, yleisin lienee kehä ykkösellä kun takana oleva kuvittelee että 3 sekunnin turvaväli tarkoittaa että ajan niin hiljaa että pakko päästä ohi. Harmi ettei muiden tyhmyydelle oikein voi mitään.
 
Se on itseasiassa usein yllättävän helppoa: laittaa vilkun päälle ennen kun liittysmiskohta osuu kohdalle, siinä kohtaa liityttävällä tiellä takana oleva kiihdyttää vierelle ja luo taakseen tilaa mihin liittyä

Takana tulevilla on tietenkin vastuu omasta ajamisestaan, eikä muiden sekoilu tarkoita että itse tarvitsee sekoilla. Tosi harvoin ajamisen kuitenkaan mitään ongelmia aiheuttaa, yleisin lienee kehä ykkösellä kun takana oleva kuvittelee että 3 sekunnin turvaväli tarkoittaa että ajan niin hiljaa että pakko päästä ohi. Harmi ettei muiden tyhmyydelle oikein voi mitään.
Minusta on selkeästi enemmän tyhmää ajaa ko. väylän ajotavasta poikkeavalla tavalla. Siitä ne häiriöt ja onnettomuudet tulee, kun joku alkaa sooloilemaan.
 
Minusta on selkeästi enemmän tyhmää ajaa ko. väylän ajotavasta poikkeavalla tavalla. Siitä ne häiriöt ja onnettomuudet tulee, kun joku alkaa sooloilemaan.
Mielenkiintoisesti käänsit turvavälin pitämisen vaaralliseksi sooloiluksi ja vaaralliseksi. Hyvähän se vain on että edes joku pitää pelivaran että noi nykyaikana yleiset ketjukolarit pysyvät edes vähän pienempinä.
 
Mielenkiintoisesti käänsit turvavälin pitämisen vaaralliseksi sooloiluksi ja vaaralliseksi. Hyvähän se vain on että edes joku pitää pelivaran että noi nykyaikana yleiset ketjukolarit pysyvät edes vähän pienempinä.
Toivottavasti sentään vakuutusyhtiöt eväävät korvaukset liian lähellä ajamisen takia.
 
Mielenkiintoisesti käänsit turvavälin pitämisen vaaralliseksi sooloiluksi ja vaaralliseksi. Hyvähän se vain on että edes joku pitää pelivaran että noi nykyaikana yleiset ketjukolarit pysyvät edes vähän pienempinä.
Johtuu varmaan siitä, että omat havainnot ei tue mitenkään sitä, että normaalia vauhtia ajavaa ohitettaisiin sen takia, että edessä on tilaa. Epävarma alinopeusarpoja sen sijaan kyllä tulee jatkuvasti ohitetuksi.

e: Viestini pointti siis oli pääasiassa se, että tiheässä liikenteessä ei ole mitään järkeä mennä "sääntökirjalla päähän" tyylisesti ajamaan.
 
Johtuu varmaan siitä, että omat havainnot ei tue mitenkään sitä, että normaalia vauhtia ajavaa ohitettaisiin sen takia, että edessä on tilaa. Epävarma alinopeusarpoja sen sijaan kyllä tulee jatkuvasti ohitetuksi.
Turhaan vedät olkiukkoja nopeudesta tässä kohtaa, se ei liittynyt tuohon mitenkään.
 
Tampere, Pirkanmaa

Klassinen esimerkki tuollaisesta rampista on esim. tuo. Jos tuo ramppi jonoutuu, niin himmailen suosiolla hieman, että tietä vapautuu riittävästi turvalliseen liittymiseen. Sitten hyvissä ajoin nilkka suoraksi. Takana tuleville vapautuu kaistaa tehdä sama temppu perässä tai muodostaa uusi possujuna.
 
Turhaan vedät olkiukkoja nopeudesta tässä kohtaa, se ei liittynyt tuohon mitenkään.
No itse sinä valittelit, että porukka menee sinun ohi, kun luulee sinun ajavan liian hiljaa (mutta vihjaisit että et aja). Omat kokemukset eivät tue väitettäsi, kyllä ne ohitetyt järjestäen ajavat muuta kuin kaistan nopeutta.
 
No itse sinä valittelit, että porukka menee sinun ohi, kun luulee sinun ajavan liian hiljaa (mutta vihjaisit että et aja). Omat kokemukset eivät tue väitettäsi, kyllä ne ohitetyt järjestäen ajavat muuta kuin kaistan nopeutta.
Keskustelu ei varsinaisesti johda mihinkään väittelytaidoillasi. Eiköhän tämä aihe ole keskusteltu.
 
No itse sinä valittelit, että porukka menee sinun ohi, kun luulee sinun ajavan liian hiljaa (mutta vihjaisit että et aja). Omat kokemukset eivät tue väitettäsi, kyllä ne ohitetyt järjestäen ajavat muuta kuin kaistan nopeutta.
Voi tulla yllätyksenä, mutta nopeus on tismalleen sama pitää eron edellä ajavaan sitten sekunnissa tai kymmenessä.
 
Jos tuo ramppi jonoutuu, niin himmailen suosiolla hieman, että tietä vapautuu riittävästi turvalliseen liittymiseen. Sitten hyvissä ajoin nilkka suoraksi. Takana tuleville vapautuu kaistaa tehdä sama temppu perässä tai muodostaa uusi possujuna.
Jossain maissa on "annostelevalla" liikennevalolla pakotettu tämä turvavälien synnyttäminen. Se lieventää ruuhkaisuuttakin, kun päätielle koituu vähemmän jarrutuksia.
 
Voi tulla yllätyksenä, mutta nopeus on tismalleen sama pitää eron edellä ajavaan sitten sekunnissa tai kymmenessä.
Näinhän se on. Ja tällöin, jos kaistan nopeutta ajaa, niin ei sieltä porukka lähde mitään erikseen ohittelemaan. Yllättäen tässä nyt kuitenkin ohittelu koettiin ongelmaksi eli joku syy laukaisee ohittamisen. Oman kokemuksen mukaan se on alinopeus ja/tai ihme arpominen.

Keskustelu ei varsinaisesti johda mihinkään väittelytaidoillasi. Eiköhän tämä aihe ole keskusteltu.
Ei minulla ole mitään tarvetta väitellä. Kunhan totesin faktan, että täsmälleen sääntöjen mukaan ajamalla voi ajaa liikenteen kokonaistilanteen kannalta ihan yhtä päin persettä kuin sääntöjä noudattamatta. Mukautuminen vallitseviin olosuhteisiin tarkoittaa muutakin kuin keliä.
 
Jossain maissa on "annostelevalla" liikennevalolla pakotettu tämä turvavälien synnyttäminen. Se lieventää ruuhkaisuuttakin, kun päätielle koituu vähemmän jarrutuksia.

Ainakin Kanadassa jossain ruuhka-alueilla oli kamerat liittymissä. Sääntönä oli että ruuhka-aikaan joka toinen päästää aina 2 autoa eteensä. Muuten rapsahtaa sakot. En sitten tosiaankaan tiedä miten tuo teknisesti on toteutettu.
 
Ei minulla ole mitään tarvetta väitellä. Kunhan totesin faktan, että täsmälleen sääntöjen mukaan ajamalla voi ajaa liikenteen kokonaistilanteen kannalta ihan yhtä päin persettä kuin sääntöjä noudattamatta. Mukautuminen vallitseviin olosuhteisiin tarkoittaa muutakin kuin keliä.
Esität läjäpäin väitteitä, joista suuri osa perustuu ajatusvirheisiin (esim. "olen kokenut asian näin, siten sen on oltava totta") tai on suoria argumentointivirheitä (esim. olkiukko: "sanoit ettet aja hitaammin, mutta perustan seuraavan väittämäni siihen") ja nyt toteat ettei sinulla ole tarvetta väitellä.

Sen jälkeen kun olet tutustunut faktan ja väittämän eroon, voit tutustua erilaisiin argumentointivirheisiin ja opiskella mitkä kaikki niistä onnistuit tämän lyhyen keskustelun aikana tekemään.

En jaksa perata asiaa sen enempää, mutta ehkä tästä lähti jokin siemen kasvamaan joka nostaisi keskustelun tasoa.
 
Minäkin väitän että tuo lause ”pidän aina 50m turvavälin pk-seudulla erityisesti kehä 1:llä” on ihan täyttä paskapuhetta.

Ei tarvitse valita kuin satunnainen aika ja ramppi niin liittyessä tilanne on se että kaistalle jolle pitää liittyä kulkee autojono jonka välit on reilusti alle 50m. Eikä ne välit siitä miksikään muutu vaikka tekisit sen 100metrin liittymiskaistan aikana minkälaisia kevätjuhlaliikkeitä tahansa. Mikäli yllä oleva väite olisi totta niin lopputuloksena liittyjä pysäköi kiihdytyskaistan päähän ja jää odottamaan aamu/ilta”ruuhkan” loppumista :), sitten sieltä voi löytää 50m välin.
 
Kysehän on enemmän siitä että onko asenne se että pyrkii pitämään kunnollista turvaväliä, vaiko se että "ajetaan nyt loppumatka perseessä kun ei siitä mitään tule kuitenkaan".
 
Joustava ajotapa ilman jatkuvaa jarrunkäyttöä ei esim onnistu ilman pientä turvaväliä. Ja sitten jos kokee sen henkilökohtaisena loukkauksena että joku ohittaa niin sekin vesittää kyllä kaikki hyvän ajotavan mahdollisuudet vaikka kuinka niin haluaisi tehdä.
 
Kysehän on enemmän siitä että onko asenne se että pyrkii pitämään kunnollista turvaväliä, vaiko se että "ajetaan nyt loppumatka perseessä kun ei siitä mitään tule kuitenkaan".
Kyllä noilla pk-väylillä pystyy ilman jarrua ajamaan pienelläkin välillä kunhan ymmärtää katsoa mitä siellä edempänä 5. tak 15. auto tjsp tekee. Toki tämä ei onnistu jos edessä on auto jos ei näe millään muotoa läpi. Mutta hyvä ohjesääntö on nosta jalkaa kaasulta heti kun jossain ”kaukana” edessä jarruvalot välähtää, jos/kun ne yleensä alkaa palamaan myös alkuperäisen väläyttäjän takana niin tietää ettei kaasulle tartte ihan heti palata.
 
Mutta hyvä ohjesääntö on nosta jalkaa kaasulta heti kun jossain ”kaukana” edessä jarruvalot välähtää, jos/kun ne yleensä alkaa palamaan myös alkuperäisen väläyttäjän takana niin tietää ettei kaasulle tartte ihan heti palata.
Mulla on vielä stressittömämpi ehdotus. Jätä sen verran väliä että pystyt silmämääräisesti havannnoimaan lähestyykö vai pysyykö edellämenijä. Ei tarvitse havannoida koko jonoa. Eikä tarvitse jarrua kun otat kaasun heti pois kun alkaa lähestyä.
 
Kyllä noilla pk-väylillä pystyy ilman jarrua ajamaan pienelläkin välillä kunhan ymmärtää katsoa mitä siellä edempänä 5. tak 15. auto tjsp tekee. Toki tämä ei onnistu jos edessä on auto jos ei näe millään muotoa läpi. Mutta hyvä ohjesääntö on nosta jalkaa kaasulta heti kun jossain ”kaukana” edessä jarruvalot välähtää, jos/kun ne yleensä alkaa palamaan myös alkuperäisen väläyttäjän takana niin tietää ettei kaasulle tartte ihan heti palata.
Niin monelta ongelmalta vältyttäisiin jos jengi vain osaisi katsoa sitä edellä ajavan puskuria pidemmälle. Itselläkin aina katse vähintään sinne viiden auton päähän jos mahdollista ja pyrin aina rakoon missä edessä ei ole isompia autoja jotka blokkaavat näkyvyyden. Etenkin jos ajan MX:llä jossa luonnollisesti perse maassa ja rekan renkaat on yhtä korkeita kuin auto.
 
Esität läjäpäin väitteitä, joista suuri osa perustuu ajatusvirheisiin (esim. "olen kokenut asian näin, siten sen on oltava totta") tai on suoria argumentointivirheitä (esim. olkiukko: "sanoit ettet aja hitaammin, mutta perustan seuraavan väittämäni siihen") ja nyt toteat ettei sinulla ole tarvetta väitellä.

Sen jälkeen kun olet tutustunut faktan ja väittämän eroon, voit tutustua erilaisiin argumentointivirheisiin ja opiskella mitkä kaikki niistä onnistuit tämän lyhyen keskustelun aikana tekemään.

En jaksa perata asiaa sen enempää, mutta ehkä tästä lähti jokin siemen kasvamaan joka nostaisi keskustelun tasoa.
No itsehän sä ajatusvirheellä koko keskustelun aloitit, kun lähdit puhumaan paskaa siitä, että sut ohitetaan sen takia, että pidät turvaväliä :D
 
Mulla on vielä stressittömämpi ehdotus. Jätä sen verran väliä että pystyt silmämääräisesti havannnoimaan lähestyykö vai pysyykö edellämenijä. Ei tarvitse havannoida koko jonoa. Eikä tarvitse jarrua kun otat kaasun heti pois kun alkaa lähestyä.
Ei onnistu pk-seudun liikennetiheydellä tuollaisen välin pitäminen. Lisäksi tässä on toinenkin looginen ongelma, se edellä menevä voi ajaa satkua pysähtyneen jonon perään ja vetää lukkojarrutuksella siihen niin sellaista väliä et voi pitää ”missään” että tuostakin selviät kaasua nostamalla kun se sun edessä menevä väli alkaa pienenemään.

Paljon järkevämpää aina katsoa sinne horisonttiin kuin edelle menevän takapuskuriin riippumatta turvavälistä. Tämän kun kaikki osaisi niin nykyiset haitariliikkeet pienenisi murto-osaan kun hitaahkot 5km/h nopeusmuutokset riittäisi lähes joka tilanteeseen.
 
No itsehän sä ajatusvirheellä koko keskustelun aloitit, kun lähdit puhumaan paskaa siitä, että sut ohitetaan sen takia, että pidät turvaväliä :D
Tässä on nyt taas se sun ajatusvirhe josta rakensit olkiukon. Miten nopeus voi olla jonoa hitaampi jos pitää vakaata turvaväliä? Mieti nyt tarkkaan..

Se syy ei varmaankaan ole se turvaväli, vaan se että takana oleva ei näe nenäänsä pidemmälle ja kuvittelee että ajan hitaammin sen takia että edessäni on turvaväli (se tyhmyys johon viittäsin). Kokeile vaikka itse ajaa kehä 1:n vasenta kaistaa jonossa n. 3 sekunnin turvavälillä, yllättävän usein (oman kokemukseni mukaan n. 20 % ajokerroista) joku tulee taakse hiillostamaan ja jopa oikealta raivolla ohi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom