Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Johtuu varmaan siitä, että omat havainnot ei tue mitenkään sitä, että normaalia vauhtia ajavaa ohitettaisiin sen takia, että edessä on tilaa. Epävarma alinopeusarpoja sen sijaan kyllä tulee jatkuvasti ohitetuksi.
Turhaan vedät olkiukkoja nopeudesta tässä kohtaa, se ei liittynyt tuohon mitenkään.
 
Tampere, Pirkanmaa

Klassinen esimerkki tuollaisesta rampista on esim. tuo. Jos tuo ramppi jonoutuu, niin himmailen suosiolla hieman, että tietä vapautuu riittävästi turvalliseen liittymiseen. Sitten hyvissä ajoin nilkka suoraksi. Takana tuleville vapautuu kaistaa tehdä sama temppu perässä tai muodostaa uusi possujuna.
 
Turhaan vedät olkiukkoja nopeudesta tässä kohtaa, se ei liittynyt tuohon mitenkään.
No itse sinä valittelit, että porukka menee sinun ohi, kun luulee sinun ajavan liian hiljaa (mutta vihjaisit että et aja). Omat kokemukset eivät tue väitettäsi, kyllä ne ohitetyt järjestäen ajavat muuta kuin kaistan nopeutta.
 
No itse sinä valittelit, että porukka menee sinun ohi, kun luulee sinun ajavan liian hiljaa (mutta vihjaisit että et aja). Omat kokemukset eivät tue väitettäsi, kyllä ne ohitetyt järjestäen ajavat muuta kuin kaistan nopeutta.
Keskustelu ei varsinaisesti johda mihinkään väittelytaidoillasi. Eiköhän tämä aihe ole keskusteltu.
 
No itse sinä valittelit, että porukka menee sinun ohi, kun luulee sinun ajavan liian hiljaa (mutta vihjaisit että et aja). Omat kokemukset eivät tue väitettäsi, kyllä ne ohitetyt järjestäen ajavat muuta kuin kaistan nopeutta.
Voi tulla yllätyksenä, mutta nopeus on tismalleen sama pitää eron edellä ajavaan sitten sekunnissa tai kymmenessä.
 
Jos tuo ramppi jonoutuu, niin himmailen suosiolla hieman, että tietä vapautuu riittävästi turvalliseen liittymiseen. Sitten hyvissä ajoin nilkka suoraksi. Takana tuleville vapautuu kaistaa tehdä sama temppu perässä tai muodostaa uusi possujuna.
Jossain maissa on "annostelevalla" liikennevalolla pakotettu tämä turvavälien synnyttäminen. Se lieventää ruuhkaisuuttakin, kun päätielle koituu vähemmän jarrutuksia.
 
Voi tulla yllätyksenä, mutta nopeus on tismalleen sama pitää eron edellä ajavaan sitten sekunnissa tai kymmenessä.
Näinhän se on. Ja tällöin, jos kaistan nopeutta ajaa, niin ei sieltä porukka lähde mitään erikseen ohittelemaan. Yllättäen tässä nyt kuitenkin ohittelu koettiin ongelmaksi eli joku syy laukaisee ohittamisen. Oman kokemuksen mukaan se on alinopeus ja/tai ihme arpominen.

Keskustelu ei varsinaisesti johda mihinkään väittelytaidoillasi. Eiköhän tämä aihe ole keskusteltu.
Ei minulla ole mitään tarvetta väitellä. Kunhan totesin faktan, että täsmälleen sääntöjen mukaan ajamalla voi ajaa liikenteen kokonaistilanteen kannalta ihan yhtä päin persettä kuin sääntöjä noudattamatta. Mukautuminen vallitseviin olosuhteisiin tarkoittaa muutakin kuin keliä.
 
Jossain maissa on "annostelevalla" liikennevalolla pakotettu tämä turvavälien synnyttäminen. Se lieventää ruuhkaisuuttakin, kun päätielle koituu vähemmän jarrutuksia.

Ainakin Kanadassa jossain ruuhka-alueilla oli kamerat liittymissä. Sääntönä oli että ruuhka-aikaan joka toinen päästää aina 2 autoa eteensä. Muuten rapsahtaa sakot. En sitten tosiaankaan tiedä miten tuo teknisesti on toteutettu.
 
Ei minulla ole mitään tarvetta väitellä. Kunhan totesin faktan, että täsmälleen sääntöjen mukaan ajamalla voi ajaa liikenteen kokonaistilanteen kannalta ihan yhtä päin persettä kuin sääntöjä noudattamatta. Mukautuminen vallitseviin olosuhteisiin tarkoittaa muutakin kuin keliä.
Esität läjäpäin väitteitä, joista suuri osa perustuu ajatusvirheisiin (esim. "olen kokenut asian näin, siten sen on oltava totta") tai on suoria argumentointivirheitä (esim. olkiukko: "sanoit ettet aja hitaammin, mutta perustan seuraavan väittämäni siihen") ja nyt toteat ettei sinulla ole tarvetta väitellä.

Sen jälkeen kun olet tutustunut faktan ja väittämän eroon, voit tutustua erilaisiin argumentointivirheisiin ja opiskella mitkä kaikki niistä onnistuit tämän lyhyen keskustelun aikana tekemään.

En jaksa perata asiaa sen enempää, mutta ehkä tästä lähti jokin siemen kasvamaan joka nostaisi keskustelun tasoa.
 
Minäkin väitän että tuo lause ”pidän aina 50m turvavälin pk-seudulla erityisesti kehä 1:llä” on ihan täyttä paskapuhetta.

Ei tarvitse valita kuin satunnainen aika ja ramppi niin liittyessä tilanne on se että kaistalle jolle pitää liittyä kulkee autojono jonka välit on reilusti alle 50m. Eikä ne välit siitä miksikään muutu vaikka tekisit sen 100metrin liittymiskaistan aikana minkälaisia kevätjuhlaliikkeitä tahansa. Mikäli yllä oleva väite olisi totta niin lopputuloksena liittyjä pysäköi kiihdytyskaistan päähän ja jää odottamaan aamu/ilta”ruuhkan” loppumista :), sitten sieltä voi löytää 50m välin.
 
Kysehän on enemmän siitä että onko asenne se että pyrkii pitämään kunnollista turvaväliä, vaiko se että "ajetaan nyt loppumatka perseessä kun ei siitä mitään tule kuitenkaan".
 
Joustava ajotapa ilman jatkuvaa jarrunkäyttöä ei esim onnistu ilman pientä turvaväliä. Ja sitten jos kokee sen henkilökohtaisena loukkauksena että joku ohittaa niin sekin vesittää kyllä kaikki hyvän ajotavan mahdollisuudet vaikka kuinka niin haluaisi tehdä.
 
Kysehän on enemmän siitä että onko asenne se että pyrkii pitämään kunnollista turvaväliä, vaiko se että "ajetaan nyt loppumatka perseessä kun ei siitä mitään tule kuitenkaan".
Kyllä noilla pk-väylillä pystyy ilman jarrua ajamaan pienelläkin välillä kunhan ymmärtää katsoa mitä siellä edempänä 5. tak 15. auto tjsp tekee. Toki tämä ei onnistu jos edessä on auto jos ei näe millään muotoa läpi. Mutta hyvä ohjesääntö on nosta jalkaa kaasulta heti kun jossain ”kaukana” edessä jarruvalot välähtää, jos/kun ne yleensä alkaa palamaan myös alkuperäisen väläyttäjän takana niin tietää ettei kaasulle tartte ihan heti palata.
 
Mutta hyvä ohjesääntö on nosta jalkaa kaasulta heti kun jossain ”kaukana” edessä jarruvalot välähtää, jos/kun ne yleensä alkaa palamaan myös alkuperäisen väläyttäjän takana niin tietää ettei kaasulle tartte ihan heti palata.
Mulla on vielä stressittömämpi ehdotus. Jätä sen verran väliä että pystyt silmämääräisesti havannnoimaan lähestyykö vai pysyykö edellämenijä. Ei tarvitse havannoida koko jonoa. Eikä tarvitse jarrua kun otat kaasun heti pois kun alkaa lähestyä.
 
Kyllä noilla pk-väylillä pystyy ilman jarrua ajamaan pienelläkin välillä kunhan ymmärtää katsoa mitä siellä edempänä 5. tak 15. auto tjsp tekee. Toki tämä ei onnistu jos edessä on auto jos ei näe millään muotoa läpi. Mutta hyvä ohjesääntö on nosta jalkaa kaasulta heti kun jossain ”kaukana” edessä jarruvalot välähtää, jos/kun ne yleensä alkaa palamaan myös alkuperäisen väläyttäjän takana niin tietää ettei kaasulle tartte ihan heti palata.
Niin monelta ongelmalta vältyttäisiin jos jengi vain osaisi katsoa sitä edellä ajavan puskuria pidemmälle. Itselläkin aina katse vähintään sinne viiden auton päähän jos mahdollista ja pyrin aina rakoon missä edessä ei ole isompia autoja jotka blokkaavat näkyvyyden. Etenkin jos ajan MX:llä jossa luonnollisesti perse maassa ja rekan renkaat on yhtä korkeita kuin auto.
 
Esität läjäpäin väitteitä, joista suuri osa perustuu ajatusvirheisiin (esim. "olen kokenut asian näin, siten sen on oltava totta") tai on suoria argumentointivirheitä (esim. olkiukko: "sanoit ettet aja hitaammin, mutta perustan seuraavan väittämäni siihen") ja nyt toteat ettei sinulla ole tarvetta väitellä.

Sen jälkeen kun olet tutustunut faktan ja väittämän eroon, voit tutustua erilaisiin argumentointivirheisiin ja opiskella mitkä kaikki niistä onnistuit tämän lyhyen keskustelun aikana tekemään.

En jaksa perata asiaa sen enempää, mutta ehkä tästä lähti jokin siemen kasvamaan joka nostaisi keskustelun tasoa.
No itsehän sä ajatusvirheellä koko keskustelun aloitit, kun lähdit puhumaan paskaa siitä, että sut ohitetaan sen takia, että pidät turvaväliä :D
 
Mulla on vielä stressittömämpi ehdotus. Jätä sen verran väliä että pystyt silmämääräisesti havannnoimaan lähestyykö vai pysyykö edellämenijä. Ei tarvitse havannoida koko jonoa. Eikä tarvitse jarrua kun otat kaasun heti pois kun alkaa lähestyä.
Ei onnistu pk-seudun liikennetiheydellä tuollaisen välin pitäminen. Lisäksi tässä on toinenkin looginen ongelma, se edellä menevä voi ajaa satkua pysähtyneen jonon perään ja vetää lukkojarrutuksella siihen niin sellaista väliä et voi pitää ”missään” että tuostakin selviät kaasua nostamalla kun se sun edessä menevä väli alkaa pienenemään.

Paljon järkevämpää aina katsoa sinne horisonttiin kuin edelle menevän takapuskuriin riippumatta turvavälistä. Tämän kun kaikki osaisi niin nykyiset haitariliikkeet pienenisi murto-osaan kun hitaahkot 5km/h nopeusmuutokset riittäisi lähes joka tilanteeseen.
 
No itsehän sä ajatusvirheellä koko keskustelun aloitit, kun lähdit puhumaan paskaa siitä, että sut ohitetaan sen takia, että pidät turvaväliä :D
Tässä on nyt taas se sun ajatusvirhe josta rakensit olkiukon. Miten nopeus voi olla jonoa hitaampi jos pitää vakaata turvaväliä? Mieti nyt tarkkaan..

Se syy ei varmaankaan ole se turvaväli, vaan se että takana oleva ei näe nenäänsä pidemmälle ja kuvittelee että ajan hitaammin sen takia että edessäni on turvaväli (se tyhmyys johon viittäsin). Kokeile vaikka itse ajaa kehä 1:n vasenta kaistaa jonossa n. 3 sekunnin turvavälillä, yllättävän usein (oman kokemukseni mukaan n. 20 % ajokerroista) joku tulee taakse hiillostamaan ja jopa oikealta raivolla ohi.
 
Tässä on nyt taas se sun ajatusvirhe josta rakensit olkiukon. Miten nopeus voi olla jonoa hitaampi jos pitää vakaata turvaväliä? Mieti nyt tarkkaan..

Se syy ei varmaankaan ole se turvaväli, vaan se että takana oleva ei näe nenäänsä pidemmälle ja kuvittelee että ajan hitaammin sen takia että edessäni on turvaväli (se tyhmyys johon viittäsin). Kokeile vaikka itse ajaa kehä 1:n vasenta kaistaa jonossa n. 3 sekunnin turvavälillä, yllättävän usein (oman kokemukseni mukaan n. 20 % ajokerroista) joku tulee taakse hiillostamaan ja jopa oikealta raivolla ohi.
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.
 
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.

Jos ajaa jonossa samaa vauhtia kuin edellä menevät, mutta niin että rakoa on enemmän kuin se perinteinen 10m, niin se ei ole mitään vasurin halaamista :facepalm:
 
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.
En näkemättä tuomitse mutta näitä "turvavälin" pitäjiä on myös varsin monenlaisia. Osa pitää oikeasti sen välin vakaana ja se ei haittaa. Osa taas pitää sen tajuttoman välin ja näkee takana ollessa kun jono karkaa kun ajetaan oikeaa kaistaa nopeammin mutta turvallinen kuski on päättänyt että nyt ajetaan 81.587436kmh GPS nopeutta ja tämä on hänen rajansa.

@Gespard täällä on omat juttunsa ja idioottinsa (välillä enemmän, välillä vähemmän) mutta joissain asioissa "there is a method to the madness" vs moni muu paikka. Itseä taas välillä kauhistuttanut nuo pikkukaupunkien kuskit joilla tuntuu olevan ne samanlaiset paikalliset säännöt kuin PK-seudulla ja siellä tuntuu että saa itse pelätä henkensä puolesta. Kuitenkin suhteutettuna automäärään ja tiheyteen, onnettomuuksia sattuu mielestäni kohtuu vähän.
 
Jos ajaa jonossa samaa vauhtia kuin edellä menevät, mutta niin että rakoa on enemmän kuin se perinteinen 10m, niin se ei ole mitään vasurin halaamista :facepalm:
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
 
En näkemättä tuomitse mutta näitä "turvavälin" pitäjiä on myös varsin monenlaisia. Osa pitää oikeasti sen välin vakaana ja se ei haittaa. Osa taas pitää sen tajuttoman välin ja näkee takana ollessa kun jono karkaa kun ajetaan oikeaa kaistaa nopeammin mutta turvallinen kuski on päättänyt että nyt ajetaan 81.587436kmh GPS nopeutta ja tämä on hänen rajansa.
Raivolla kun joku sieltä oikealta tulee ohi, niin aika helppo päätellä, että oikealla kaistalla olisi ollut jo pidempään tilaa mihin siirtyä ajamaan. Toinen klassikko on körötellä vasurilla "jonossa" oikean kaistan kanssa siten rinnakkain, että oikean kaistan tukon ohi ei pääse kukaan.
 
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.

Mihin olet muka menossa ohittamaan jos sun edellä ajavan edessäkin on autoja mitkä ajaa myös samaa vauhtia sitä vasenta kaistaa myös? Ihan sama onko siinä turvaväliä vai ei edessä et ole sen nopeampaan perillä mihin sitten oletkaan menossa. Noi turhaan perseessä roikkujat joilla on aina kiire joka paikkaan sais mennä taksilla tai julkisilla, mutta ei omalla autolla kyllä roikkumaan takapuskuriin mihin ei mahdu edes sunnuntaihesari väliin. Sitten mietitään kun tulee ketjukolari, että mistä se johtui.

Itse pidän aina turvaväliä olin sitten oikealla tai vasemmalla kaistalla ajamassa, ruuhkassa tai ei ruuhkassa. Enkä ole koskaan ollut tukkona tiellä vaan ajan samaa nopeutta mitä edellä menevät ajavat, sillä erotuksella ettei tarvitse olla koko ajan jarrulla kuten nämä perseessä roikkujat. Perseessä roikkujilla tuntuu olevan joku agenda oman pään sisällä, että turvaväliä pitävä olisi se tukko tiellä vaikka yleensä ne edellä ajavat ovat jo se tientukko itsessään.

Huom! Enkä puhu nyt kehällä ajavista vasemman kaistan ajajista ketkä tukkivat ensimmäisenä autona tietä ajamalla tasan nopeusrajoituksen mukaan, samaa vauhtia kuin oikeakaistakin ajaa.
 
Raivolla kun joku sieltä oikealta tulee ohi, niin aika helppo päätellä, että oikealla kaistalla olisi ollut jo pidempään tilaa mihin siirtyä ajamaan. Toinen klassikko on körötellä vasurilla "jonossa" oikean kaistan kanssa siten rinnakkain, että oikean kaistan tukon ohi ei pääse kukaan.
Ei se aina noin mene. Välillä tulee näitä jotka pitävät 10m+ väliä liian isona ja vetävät oikealta ohi ja vetävät eteen jarruvalot vilkkuen (sananmukaisesti vilkkuen). Parhaimmillaan tullut Kehä 1:n toisessa päässä takana moinen auto ja toisessa päässä on kaksi autoa edellä ja tällä välillä kuskilla on noin sata kaistanvaihtoa ja "ohitusta" jotta pääsee "nopeammin" perille.
 
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.
Nytkö vasemmalla kaistalla ei saa pitää turvaväliä? Ei helvetti soikoon :D
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
Ohittaa mihin? Jonon seuraavaksi? Valot päälle hyvä mies.
Raivolla kun joku sieltä oikealta tulee ohi, niin aika helppo päätellä, että oikealla kaistalla olisi ollut jo pidempään tilaa mihin siirtyä ajamaan. Toinen klassikko on körötellä vasurilla "jonossa" oikean kaistan kanssa siten rinnakkain, että oikean kaistan tukon ohi ei pääse kukaan.
Taas rakensit olkiukon. Palataan taas keskustelutaitokysymykseen. Jono se on edelleen, ei "jono". Miksi pitäisi väistää oikealle kun ajaa jonossa?

Käy vaikka lukemassa jokainen näistä läpi ennen kun vastaat tähän: Argumentointivirhe – Wikipedia

Jos tarvitset fysiikan oppitunnin, niin ajonopeus on sama, oli se turvaväli 10 metriä tai 3*83000/3600 metriä. Sama koskee jonon etenemisnopeutta.
 
Kävisitte oikeasti joskus ulkomailla ajamassa. 4+ kaistaisellakin oli ihan helppoa ajaa kun ajatellaan muitakin kuin itseään eikä tuijotea näihin ihme metrimääräisiin turvaväleihin. Ajoneuvojen nopeusero on se mikä ratkaisee. Joskus vitutti tulla suomeen ja sinne kehäkolmosen tienoille kun liikenne ei vaan toimi.
 
Tampere, Pirkanmaa

Klassinen esimerkki tuollaisesta rampista on esim. tuo. Jos tuo ramppi jonoutuu, niin himmailen suosiolla hieman, että tietä vapautuu riittävästi turvalliseen liittymiseen. Sitten hyvissä ajoin nilkka suoraksi. Takana tuleville vapautuu kaistaa tehdä sama temppu perässä tai muodostaa uusi possujuna.
Joo. Tuossa katsotaan koko matka peilistä viherkaistaleen yli sopivaa rakoa motarilla, ja vedetään himmailun jälkeen reippaasti nilkka suorana sulkualueen ja oikean kaistan yli suoraan vasemmalle, ohittaen koko hässäkkä vaivattomasti ja välttäen satasen vauhtiin muiden jalkoihin kuuttakymppiä liittyminen.

Samoin tuota liittymää ohittaessa ajetaan vasurilla ylinopeutta ettei tarvitse pumpata osana vetoketjua.

Vaikeampi liittymä on kuitenkin samassa paikassa toiseen suuntaan (partola/sarankulma), kun kiihdytyskaista nousee ylämäkeen. Siinä ei vaan saatana ne autot jostain syystä kiihdy millään tavoitenopeuteen vaikka kiihdytyskaista on pidempi kun tuo linkattu. Se suorastaan aina hätkähdyttää ja herättää kunnioitusta jos edellä ajava onnistuukin kiihdyttämään sataseen ennen liittymistä. Olen nähnyt tilanteen jossa liittymää ohittaessa koko motarilla on vain kaksi autoa, minä ja liittyjä, vakkarissa 100, ja liittyjä liittyy eteeni niin että joudun jarruttamaan (väistämään vasemmalle).

Kun kiihdytyskaistaa edeltää kiertoliittymä, niin siihen rampille olisi kiertoliittymän jälkeen käytännössä pysähdyttävä, jos haluaisi että 80-100m turvaväli säilyy ja liittyessä on vauhtia sata. Vaikka ajat yli puolet rampista kolmeakymppiä ja vasta sitten kiihdytät sataan, niin olet sen edeltävän kontissa kiinni ennen kuin on sata lasissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tyypit, jotka kehän aamuruuhkassa kiilailee ja vetää heti perään liinat kiinni ja ne toiset tyypit, jotka eivät samassa aamuruuhkassa keskity liikenteeseen sen vertaa että saisivat pysäytettyä vaikka nuo edellämainitut tötöilisivät mitä.

Erityisesti vituttaa päätyä olemaan näiden kahden välissä.

Lääkäriltä onneksi tuli puhtaat paperit, mutta sitten pitääkin miettiä, että minkälaista autoa sitä tällä kertaa ostaisi.
 
No itsehän sä ajatusvirheellä koko keskustelun aloitit, kun lähdit puhumaan paskaa siitä, että sut ohitetaan sen takia, että pidät turvaväliä :D
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
Hän aika selkeästi tarkoitti tilannetta missä ajetaan jonossa, ja pidetään kohtuullinen oikea turvaväli. Liikenteessä on yksittäisiä "dynaamisia" kuskeja jotka nelikaistaisella tiellä pujottelevat jonoissa kaistalta toisella päästääksen jonossa muutaman auton ohi.

Se toki lisää riskejä, lisää vaaratilanteita, ja heikentää sujuvuutta.

Joskus voi olla joku yksittäinen jonka mielestä "minimi" turvaväli aiheuttaa tarpeen ohittaan ja tunkeea siihen väliin, uskon että osa tajuua mokansa, mutta sen verran itsetuntoa ettei häpeissään jatkomokailee.

Yläistäen kyllä menee niin että jos pidät itse asiallisen turvavälin tasaat vähän sitä pumppaamista, niin usein perässätulevakin hetkun roikkunut ottaa asiallista väliä. (nyt en puhu kehistä)


Minäkin väitän että tuo lause ”pidän aina 50m turvavälin pk-seudulla erityisesti kehä 1:llä” on ihan täyttä paskapuhetta.

Ei tarvitse valita kuin satunnainen aika ja ramppi niin liittyessä tilanne on se että kaistalle jolle pitää liittyä kulkee autojono jonka välit on reilusti alle 50m. Eikä ne välit siitä miksikään muutu vaikka tekisit sen 100metrin liittymiskaistan aikana minkälaisia kevätjuhlaliikkeitä tahansa. Mikäli yllä oleva väite olisi totta niin lopputuloksena liittyjä pysäköi kiihdytyskaistan päähän ja jää odottamaan aamu/ilta”ruuhkan” loppumista :), sitten sieltä voi löytää 50m välin.
En välttämättä sisäistänyt viestiäsi.

Mutta se on totta että jos tietyillä aikoinan etelänpätkillä kiihdytyskaistalta pitää liittyä muuhun liikennevirtaan, niin joutuu sen tekemään pieniinväleihin, en usko että näissä nyt sitä on kritisoitu, syy on siellä pääväylällä söhläävät, ei liittyjä. Jos liittyjä on rampilla pitänyt sen oman turvavälin, ja vilkkua käyttänyt ja ollut ennustettava. Ottaa sitten liittymisen jälkeen asiallisen välin edelläajavaan.

Jos rampilta tullut possujunassa ruuhkaan, niin sitten on ihan itse syyllinen ongelmiin.
 
Viimeksi muokattu:
Oulussa huomannut kun tullut tuo 6 kaistainen pätkä muutaman liittymän väliin, että ruuhka-aikana keskikaista on ajettu ns. tukkoon. Laitakaistoilla on tilaa mutta keskikaista on minimiväleineen semmoinen muuri siinä välissä.
 
Kehä I:llä vasen kaista on vain yksi kaista muiden joukossa, jota käyttää ohittamiseen. Toisekseen siellä on yleistä, että ajelet vasemmalla kaistalla loputtoman jonon jatkeena ja joku takana oleva on sitä mieltä, että mennään liian hitaasti, vetää raivariohituksen oikealta (saa siis mennä ohi mistä vaan, ei siinä mitään), ja huomaa sitten että hitto tässä onkin kaikki kaistat kilometrien mitalla täynnä. Tai sitten tilanne on se, että joku kaista vetää tosiaan paremmin kuin se vasen, mutta silti kaistan vaihtaminen tehdään jollain ihmeen provosoituneella jyrkällä liikkellä kaasu pohjassa ikään kuin se vasemman kaistan hitaampi jono olisi ollut sen yhden autoilijan syy.

Mitä noin muuten pääkaupunkiseudun liikenteeseen tulee, niin varmaan suhteessa suuremmat liikennemäärät kuumentaa tunteita ja vaikuttaa monien silmiin minäminä-menolta, mutta siitäkin huolimatta täällä päin saa verrattaen hyvin tilaa. Nyt on muutamia kertoja viikon sisällä käynyt niin, että milloin joku turistibussi ja milloin siviiliauto on selvästi kuronut väliä umpeen tai kiihdyttänyt voimakkaasti, kun olen ollut ohittamassa, vain hidastaakseen myöhemmin, ja näinä kertoina valitettavasti on käynyt mielessä, josko kyseessä on joitain ulkopaikkakuntalaisia. Ei noin muuten, mutta kun ulkopaikkakuntalaisilta itseltään on usein kuullut, miten jossain Oulussa tai Tampereella (?) jne. ei todellakaan haluta muita ohi tai eteen.
 
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
Ei, kun sinä voit lopettaa niiden omien sääntöjen ja provoilujen keksimisen. :facepalm:

Kyllä muaki ärsyttää kehän possujunat ja saatikka kun yksi auto jää roikkumaan vasemmalle kaistalle siihen possujunan kanssa 60km/h ja pahimmat vielä himmailee kameraan, mutta tuolla ei ole mitään tekemistä jonossa ajamisen kanssa, saatikka jos se jono liikkuu koko ajan sen +80km/h.

Kenenkään ei tarvitse antaa puskurissa roikkujalle tuossa tilanteessa tilaa ja opettaa että agressiivisella käytöksellä saa tilaa!

Ylinopeutta ajavat ajakoot ylinopeutta, mulle aivan se ja sama, mutta minä en heille tilaa anna, menkööt oikealta ohi.
 
Oulussa huomannut kun tullut tuo 6 kaistainen pätkä muutaman liittymän väliin, että ruuhka-aikana keskikaista on ajettu ns. tukkoon. Laitakaistoilla on tilaa mutta keskikaista on minimiväleineen semmoinen muuri siinä välissä.
Tämä on totta. Oululaisetkaan eivät tajua oikeita turvavälejä, joka on se ratkaisevin asia juuri tällaisilla osuuksilla. Voisi heittää, että jos turvavälit olisivat asialliset, 90% ongelmista motareiden liittymien liepeillä poistuisi.

Oululaisilla on sitten tietysti vielä tämä oma erityispiirteensä, jossa ruuhka-aikana jumitetaan väkisin sillä oikeanpuoleisella kaistalla (tässä tapauksessa se keskikaista), vaikka ollaan ajamassa pitkiä matkoja eteenpäin poistumatta ja vasemmalla puolella olisi tilaa.
 
Tästähän se meidän mielipide-ero loppujen lopuksi johtuu. Minä en ole leikkimissä tiellä kotipoliisia tai kouluttamassa.

Olethan! :facepalm:

Vaadit ettei kukaan saa ajaa vasenta kaistaa ja jos ajaa niin nopeammalle pitää antaa tilaa, sinä et valitettavasti ole laki.
 
Olethan! :facepalm:

Vaadit ettei kukaan saa ajaa vasenta kaistaa ja jos ajaa niin nopeammalle pitää antaa tilaa, sinä et valitettavasti ole laki.
Tieliikenteessä on laki, ja sen päälle kohteliaat ajotavat. Ne jotka eivät kohteliaisuussääntöjä osaa, ei niitä myöskään ymmärrä saati osaa soveltaa.

Jotkut jättää myös tyhjiä pizzalaatikoita pöydille lojumaan vaikkei ne sinne kuulu. Kaikki ei vain osaa.

Ja jos on muutenkin elämässään moniongelmainen niin tuskin haluaa edes oppia.
 
Tieliikenteessä on laki, ja sen päälle kohteliaat ajotavat. Ne jotka eivät kohteliaisuussääntöjä osaa, ei niitä myöskään ymmärrä saati osaa soveltaa.

Jotkut jättää myös tyhjiä pizzalaatikoita pöydille lojumaan vaikkei ne sinne kuulu. Kaikki ei vain osaa.

Ja jos on muutenkin elämässään moniongelmainen niin tuskin haluaa edes oppia.

Kohteliaan ajotavan omaava ylinopeus kuljettaja ei vilkuta valoja ja roiku 2m päässä puskurista :smoke:
 
Tästähän se meidän mielipide-ero loppujen lopuksi johtuu. Minä en ole leikkimissä tiellä kotipoliisia tai kouluttamassa.
Ymmärsin että oli puhetta siitä että jonoutuneessa liikenteessä ajellaan nelikaistaisella tiellä sitä sisempää kaistaa jonossa, kohtuullisella turvavälillä, niin joku esitti että pitäisi väistää toiselle kaistalle jos joku roikkuu kontissa. Jos ei takana ole "hälytysajosta" kyse, niin ei taida olla suositeltavaa.

Jos itsensä asemoi sinne jonon perässä tulijaksi, niin kyllä vähän hämmentää jos edessä oleva alkaa koukkiin välillä toiselle kaistalle. Näitä toki välillä näkee, mutta enemmän siitä on hämminkiä, kun se että jatkaisi vain ajamista.

Oli sitten kyse motarista tai ei. Ja noilla "tavallisilla" teillä, missä paljon liittyvää ja poistuvaa liikennettä, niin se koukkiminen vasemmalle lisää poistumisen ja liittyvän liikenteen sujuvuutta.

Kohteliaisuus peruste, niin ei ole kohteliasta tuuppia edelläolevaa sivuun, eikä ole netto kohteliasta vaihdella jonossa kaistalta toiselle tuupijan takia.

Jos tie tyhjenee, molemmat kaistat tyhjiä, niin sitten tilanne muuttuu, motarilla pitääkin siirtyä oikealle, ja tavis nelikaistaisella se voi olla joissain tilanteissa ihan hyvä tapaista (ei aina)
 
Ei tee, koska se ei ole kohteliasta.
Jos teolla palvelee myös muita tienkäyttäjiä, se todellakin on kohteliasta. On kohteliasta, että muiden perseilyä ei sallita, ja on kohteliasta muita kohtaan, että jollakin on munaa siitä huomauttaa. Toki nyansseista voidaan väitellä, mutta se kuvitelma, että liikenteessä voidaan touhuta mitä tahansa, ja vika on aina siihen reagoivassa, on lähtökohtaisesti väärin. Liikenne on kaikesta säännöstelystä huolimatta sosiaalinen tilanne, jossa pätee tulkinnan monimuotoisuus aivan kuten muissakin elämän sektoreissa.
 
Kohteliaan ajotavan omaava ylinopeus kuljettaja ei vilkuta valoja ja roiku 2m päässä puskurista :smoke:

Saattaapa muuten niin tehdäkin.

No jos kovasti miettiin niin ehkä keksii jokin erikoistapauksen. Tyyliin perässä lähestyy huimaa ylinopeutta jarruton ajoneuvo jossa "kaasu/laatikko" hirtänyt, ja pitäisi aidosti nopeasti päästä rinnallamenevän yhdistelmän ohi altapois. Äänimerkki siinä ensimmäinen ja muut lisätukena.





Jos teolla palvelee myös muita tienkäyttäjiä, se todellakin on kohteliasta. On kohteliasta, että muiden perseilyä ei sallita, ja on kohteliasta muita kohtaan, että jollakin on munaa siitä huomauttaa. Toki nyansseista voidaan väitellä, mutta se kuvitelma, että liikenteessä voidaan touhuta mitä tahansa, ja vika on aina siihen reagoivassa, on lähtökohtaisesti väärin. Liikenne on kaikesta säännöstelystä huolimatta sosiaalinen tilanne, jossa pätee tulkinnan monimuotoisuus aivan kuten muissakin elämän sektoreissa.
Tässä jono kuviossa, niin jonossa 100 kohteliasta, yksi sikaileva valojavilkettuleva kontissa roikkuja, joka "kohteliaisuuden" nimissä haluaa edellä olevien vaarantavan ja väistävän toisen kaistan jonoon, toistuvastavasti aina saavutettua seuraavan jonossa.

Etuilua , siis vaatimalla etuilua ei yleensä pidetä kohteliaana, jos tarina on hyvä, ja kohteliaasti pyydettynä, niin kohteliaat ihmiset voivat päästää ohi. Mutta jos toistuvasti on etuilemassa, niin hyvänkin tarinan tehoalkaa heikeneen.


Tuli mieleen vanha taksi vitsi, kuski veteli "vanhoilla vihreillä" useamman risteyksen muiden väistellessä, ja yhtä-äkkiä lyö jarrutkiinnin oikeilla vihreillä ja pysähty, matkustaja kysyy että mikäs nyt, kun tuossa meni jo viidet valot punaisilla, kohtelias kuski totetaa että kollekaa tuli vasemmalta vanhoilla vihreillä.
 
Mikä helvetti siinä on, että varsinkin peräkärryä vetäessä moottoritiellä ohittajien on vedettävä ohitettavan auton keulaa hipoen suoraan eteen, vaikka ohituskaistalta ei ole mitään pakottavaa tarvetta siirtyä.
Mä itse olen ottanut tavaksi siirtyä ohituskaistalle siksi aikaa, että apina on kauempana, siis jos on tyhjä kaista.
Toki tuskin noi osaa peileihin katsoa, mutta ei ainakaan oma tuulilasi hajoa niin herkällä...
 
Mä itse olen ottanut tavaksi siirtyä ohituskaistalle siksi aikaa, että apina on kauempana, siis jos on tyhjä kaista.
Toki tuskin noi osaa peileihin katsoa, mutta ei ainakaan oma tuulilasi hajoa niin herkällä...
Ne kivet lentää kyllä naapurikaistallekin. Itse nostan kaasujalan ja palaan aiempaan vauhtiin vasta kun väli on taas kunnossa. Pitkässä reissussa saattaa myöhästyttää perillepääsyä parikymmentä sekuntia.
 
Olethan! :facepalm:

Vaadit ettei kukaan saa ajaa vasenta kaistaa ja jos ajaa niin nopeammalle pitää antaa tilaa, sinä et valitettavasti ole laki.

Ehkä en ymmärtänyt, mutta kyllä minä ainakin annan tilaa vasemmalla kaistalla, jos joku tulee nopeampaa kuin minä.
 
Ehkä en ymmärtänyt, mutta kyllä minä ainakin annan tilaa vasemmalla kaistalla, jos joku tulee nopeampaa kuin minä.
Miten päättelet sen nopeamman tulemisen kun edessä on jonoa silmänkantamattomiin ja kaikilla on sama nopeus? Sellaisesta tilanteesta tässä on kyse.

Et varmaan lukenut keskustelua, mutta koko hölmöys lähti siitä että sanoin että kehä ykkösellä jonossa ajellessa näkee välillä sitä että roikutaan puskurissa ja ohitetaan raivoisasti oikealta tilanteessa jossa ajetaan jonossa. Ilmeisesti järkevä (3s) turvaväli saa takana olevan lyhytkatseisen kuljettajan kuvittelemaan että vauhti on tuon välin takia hidas..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 035
Viestejä
4 618 066
Jäsenet
75 976
Uusin jäsen
EeZee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom