- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 894
Ei tarvitse, voi myös tehdä selkeän vauhdin tiputukseen kun joku nuohoaa konttia. Ei ne sinne pitkäksi aikaa jää.Sinällään kyllä vähän erikoista että pitää ajaa ylinopeutta ettei saa perskärpäsiä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ei tarvitse, voi myös tehdä selkeän vauhdin tiputukseen kun joku nuohoaa konttia. Ei ne sinne pitkäksi aikaa jää.Sinällään kyllä vähän erikoista että pitää ajaa ylinopeutta ettei saa perskärpäsiä
Kerran olen rekalle tehnyt tuon. Ajoin 80 rajoituksella valtatietä, taas se 90 vakkarissa eli todellista nopeutta 86-87. Rekka tuli painostamaan niin lähelle että en nähnyt taustapeilistä kuin rekan säleikön. Liekkö rajoittimet poistettu tjs. kun tuossa vauhdissa saavutti.Ei tarvitse, voi myös tehdä selkeän vauhdin tiputukseen kun joku nuohoaa konttia. Ei ne sinne pitkäksi aikaa jää.
Tapa sekin mutta aika pitkiä matkoja voi tulla kun noita kontissa nyysääjiä tuntuu aina välillä piisaavan vaikka ajaakin sen +10kmh rajotukseen. Varmaan vielä enempi jos ajelisi juuri rajotuksen mukaan.Ei tarvitse, voi myös tehdä selkeän vauhdin tiputukseen kun joku nuohoaa konttia. Ei ne sinne pitkäksi aikaa jää.
Vastauksena otsikkoon: kaikenlainen muiden opettaminen liikenteessä.
Juu varmasti kasvaa jos ruuhkassa tai muuten väärässä paikkaa tekee. Minusta kyse ei ole kouluttamisesta vaan sen ajan minimoimisesta mitä se vaarallinen kärpänen siellä roikkuu. Toisekseen on sekin riski jos alat hidastamaan jarrulla pysäkille kun joku roikkuu perässä. Riippuu tilanteesta kumpi pahempi.Itse etsin mielummin jonkun tienpätkän tai pysäkin ja lasken konttaajan ohi. En kyllä näitä "kouluttajia" ymmärrä. Joku onnettomuuden todennäköisyys kasvaa kyllä hurjasti.
Niin, joskus sitä miettinyt että pitääkö vaihtaa oma hidastustaktiikka siihen että korostaa sitä vilkulla tienreunaa päin. Että tyhmempikin tajuaa että mene nyt ohi jo.Yleensä tuo vilkun käyttö on kyllä rauhoittanut perässä roikkujaa, kun hän on siitä saanut tiedon, että kohta pääsee ohi ja ajamaan omaa nopeuttaan.
Ensireaktio oli, että samaa mieltä, mut sit rupesin miettimään, että minkähän kukakin tulkitsee muiden opettamiseksi.Vastauksena otsikkoon: kaikenlainen muiden opettaminen liikenteessä.
Ymmärrän täysin mitä haet takaa tuolla väistämisellä, ja teoriassa se on kaunis ajatus joka sujuvoittaa liikennettä. Kolikon kääntöpuolena, esimerkiksi Oulussa paikalliset ovat tottuneet siihen, että moottoritietä ajavat väistävät. Joka päivä näkee kylkeen liittyjiä. Tämä siis seurausta tuosta sujuvoittamisesta ja kohteliaisuudesta. Ja toki, jos liittymisramppi on lyhyt, niin mikä ettei, mutta Oulussa aika paljon paranneltu motaria, jossa kiihdytyskaistat ovat parhaimmillaan todella pitkiä, ja edelleen sieltä yritetään liittyä kylkeen muuten lähes tyhjälle motarille koska on totuttu että motaria ajava väistää. Parastahan se olisi että kaikki ajaisivat samojen sääntöjän mukaan konsistentisti. Ehkä joskus maailmasta tulee vielä hyvä ja valmis, mutta matkaa sinne vielä on.Ensireaktio oli, että samaa mieltä, mut sit rupesin miettimään, että minkähän kukakin tulkitsee muiden opettamiseksi.
Jos joku nuuhkii persettä, niin siinä voi hienovaraisesti jo oman turvallisuutensakin takia himmata vauhtia ja vinkata pysymään kauempana. En koe sitä opettamisena, vaan vinkkinä painua helvettiin kontista.
Jos taas muuten tyhjällä kaksikaistaisella tiellä ajat oikeaa kaistaa ja näet, että joku on tulossa lyhyeltä kiihdytyskaistalta niin, että tulisitte olemaan siinä liittymispätkällä rinnakkain JA olet ollut sen verran tarkkaavainen ja ehdit tarkistaa vielä uudestaan, ettei vasemmalla kaistalla ole ketään, etkä silti väistä, niin mielestäni tämä voisi mennä kouluttamisen puolelle. Yleisin (ja itsessään ihan validi) selitys on se, ettet lain mukaan saisi väistää vasemmalle kaistalle (en edes tiedä mitä laki tarkalleen sanoo tästä, toistan vain apinana kuulemaani), mutta niin on laitonta se ylinopeuskin. Jos ajat ylinopeutta, mutta pidät tästä kiinni hamaan tappiin asti, on se jokseenkin tekopyhää ja menee vähän liikennesääntönörtteilyksi ja muiden kouluttamiseksi. Ja koska eri mieltä olevat haluavat tahallaan tai tahattomasti tulkita väärin, niin pitänee tässä vaiheessa korostaa, että suosittelen lähtökohtaisesti olemaan väistämättä, koska tän ei munkaan mielestä pidä olla mikään automaatio. Ei ole montaa sivua takaperin, kun asiasta oli hyvin havainnollistava video (vai linkki iltapäivälehden juttuun, jossa video) mihin se voi helposti johtaa. MUTTA, jos voit olla varma - siis niin varma kuin kaistanvaihdossa muutenkin, että voit turvallisesti vaihtaa vasemalle edesauttaaksesi joustavampaa liikennettä, niin miksi et tekisi sitä, jos muutenkin olet valmis joustamaan säännöistä yleisen sujuvuuden nimissä? Toki jos asenne on jääräpäisesti pitää oikeuksistaan kiinni muissakin asioissa, niin en varsinaisesti odota muutosta asenteeseen tässäkään asiassa.
Tää on taas vähän tällanen aihe, että riittää varmasti tulkintaa myös siitä, että onko se kouluttamista, vai sitä että olettaa toisen sovittavan vauhtinsa, kuten kuuluu. Itelle hyvin yleinen pätkä on Hämeenlinnanväylä ja siinä ainakin Kantsun liittymän kiihdytyskaista on aika lyhyt. Jos havaitsen ajoissa, että vasen kaista on tyhjä ja mun takana on reippaasti autoja jonossa (eli suoraan mun taakse on vaikea sovittaa liittymistä), niin vaihtamalla hetkeks vasemmalle se liittyvä auto mahtuu hyvin siihen "mun paikalle" sen sijaan, että se jää nököttämään siihen kiihdytyskaistan alkuun odottamaan sopivaa väliä. Tässä olennaista on toi "ajoissa havaitseminen". Sen takia liittyjän ei koskaan pidä olettaa saavansa tilaa tyhjälläkään tiellä, koska ikinä ei tiedä kuinka tarkkaavainen kuski on kyseessä, tai jos jokin juuri häiritsee keskittymistä.
Itse valitsin tuossa tilanteessa vielä pitkän jyrkän ylämäen alun matkavauhtiin pelaamiselle. Kyllä se rekka tosin tuli takaisin puskuriin joskus 30km päästä taas. Kaupinkialueelle saapuessa ja kaistojen lisääntyessä sitten painoi ohi päin punaisia valoja.Kerran olen rekalle tehnyt tuon. Ajoin 80 rajoituksella valtatietä, taas se 90 vakkarissa eli todellista nopeutta 86-87. Rekka tuli painostamaan niin lähelle että en nähnyt taustapeilistä kuin rekan säleikön. Liekkö rajoittimet poistettu tjs. kun tuossa vauhdissa saavutti.
Muutaman kilsan katselin sitä säleikköä taustapeilistä, otin vakkarin pois ja annoin auton hidastua (tasaisella) johonkin 30-40. Ei sitä sit enää näkynyt kun kiihdytin takaisin matkavauhtiin.
Ajoin tossa hetki sitten Keski-Euroopassa (Belgia - Hollanti) ja siellä oli vallallaan aika vahva väistelyn - tai pikemminkin tilan antamisen / huomioimisen kulttuuri. Vasemmalla ei yleisesti notkuttu ja liittymiä ennen vilkuteltiin ajoissa jos oli aikomusta poistua isommalta tieltä ja toisaalta liittyjille annettiin hyvin tilaa*. Turvavälit siellä oli usein hälyyttävän lyhyet, mutta toisaalta aika verrannolliset kehiin tai valtaväyliinkin ruuhka-aikoina (lyhyellä otannalla vaikea sanoa oliko vain joku vahvistusharha). Mitä ajan takaa on se, että jos liikennekulttuuri olisi kokonaisuudessaan joustava, niin myös muut kuin oikeaa kaistaa ajavat huomioisivat ne liittyjät ja heitä keskikaistalla ja/tai oikealla väistävät. Nyt kun tätä kirjoittaa, niin ehkä se usein vähintään kolme kaistaa leveä tiekin mahdollisti tän paremmin. Noh, oon kuitenkin samaa mieltä, että tollanen oletus väistämisestä on perseestä täällä Suomessa, koska se monesti vaatisi sitä pelisilmää siltä vasemmaltakin kaistalta. Ja liittyjän kannalta kaikista helpointa tässä meidän liikennekulttuurissa on se, että pitää tasaisen nopeuden, johon sen liittyjän on sitten mahdollisimman helppo sovittaa se oma vauhti.Ymmärrän täysin mitä haet takaa tuolla väistämisellä, ja teoriassa se on kaunis ajatus joka sujuvoittaa liikennettä. Kolikon kääntöpuolena, esimerkiksi Oulussa paikalliset ovat tottuneet siihen, että moottoritietä ajavat väistävät. Joka päivä näkee kylkeen liittyjiä. Tämä siis seurausta tuosta sujuvoittamisesta ja kohteliaisuudesta. Ja toki, jos liittymisramppi on lyhyt, niin mikä ettei, mutta Oulussa aika paljon paranneltu motaria, jossa kiihdytyskaistat ovat parhaimmillaan todella pitkiä, ja edelleen sieltä yritetään liittyä kylkeen muuten lähes tyhjälle motarille koska on totuttu että motaria ajava väistää. Parastahan se olisi että kaikki ajaisivat samojen sääntöjän mukaan konsistentisti. Ehkä joskus maailmasta tulee vielä hyvä ja valmis, mutta matkaa sinne vielä on.
En tiedä Hollannin systeemeistä, jos siis vilkkua käytetään vaan kun ei poistu heti vasemmalle?Ajoin tossa hetki sitten Keski-Euroopassa (Belgia - Hollanti) ja siellä oli vallallaan aika vahva väistelyn - tai pikemminkin tilan antamisen / huomioimisen kulttuuri. Vasemmalla ei yleisesti notkuttu ja liittymiä ennen vilkuteltiin ajoissa jos oli aikomusta poistua isommalta tieltä ja toisaalta liittyjille annettiin hyvin tilaa*. Turvavälit siellä oli usein hälyyttävän lyhyet, mutta toisaalta aika verrannolliset kehiin tai valtaväyliinkin ruuhka-aikoina (lyhyellä otannalla vaikea sanoa oliko vain joku vahvistusharha). Mitä ajan takaa on se, että jos liikennekulttuuri olisi kokonaisuudessaan joustava, niin myös muut kuin oikeaa kaistaa ajavat huomioisivat ne liittyjät ja heitä keskikaistalla ja/tai oikealla väistävät. Nyt kun tätä kirjoittaa, niin ehkä se usein vähintään kolme kaistaa leveä tiekin mahdollisti tän paremmin. Noh, oon kuitenkin samaa mieltä, että tollanen oletus väistämisestä on perseestä täällä Suomessa, koska se monesti vaatisi sitä pelisilmää siltä vasemmaltakin kaistalta. Ja liittyjän kannalta kaikista helpointa tässä meidän liikennekulttuurissa on se, että pitää tasaisen nopeuden, johon sen liittyjän on sitten mahdollisimman helppo sovittaa se oma vauhti.
Käyn tosi harvoin Oulussa, mutta pitääkin hankkia se kojelautakamera ennen seuraavaa reissua
*Toisaalta niillä oli ihan älytön vasemmalle vilkuttamisen tapa ympyröissä. Kysyin siitä paikallisilta, niin joku sanoi, että jos ei poistu ekasta, niin saattavat vilkuttaa. Eihän se saatana kerro mulle mitään siitä, että aikooko se siinä just mun kohdalla poistua ympyrästä vai ei Ainoa jolle se kertoo mitään on siitä lähtökohdasta seuraavalle liittymälle, mutta silloinkin voi vilkuttaa oikealle valmiiks tai olla vilkuttamatta. Jos joku osaa valaista tän suhteen, niin kuulen kyllä mielelläni
Katselen aika usein yhden brittiläisen ajo-opettajan videoita. Videoista päätellen siellä myös vilkutetaan oikealle kunnes ollaan poistumassa, jolloin vaihdetaan vasemmalle, koska vasemmanpuoleinen liikenne. Laitan tähän alle yhden huonon esimerkin siitä, koska videolla näkyy lähinnä miniympyröissä ajelua, mutta tämä video saa aina minut kiitolliseksi siitä miten simppeliä Suomessa ajaminen on:*Toisaalta niillä oli ihan älytön vasemmalle vilkuttamisen tapa ympyröissä.
Katselen aika usein yhden brittiläisen ajo-opettajan videoita. Videoista päätellen siellä myös vilkutetaan oikealle kunnes ollaan poistumassa, jolloin vaihdetaan vasemmalle, koska vasemmanpuoleinen liikenne. Laitan tähän alle yhden huonon esimerkin siitä, koska videolla näkyy lähinnä miniympyröissä ajelua, mutta tämä video saa aina minut kiitolliseksi siitä miten simppeliä Suomessa ajaminen on:
Käyttivät hyvin usein, ja meikäläisiin verrattuna suht ajoissa vilkkua oikealle, mikäli olivat poistumassa ensimmäisestä liittymästä ja saattoivat käyttää vilkkua vasemmalle, mikäli poistuivat muista kuin ensimmäisestä. Osa käytti vain oikeaa vilkkuaEn tiedä Hollannin systeemeistä, jos siis vilkkua käytetään vaan kun ei poistu heti vasemmalle?
Ausseissa missä siis vas puoleinen liikenne ajettiin ympyrään kuten t risteykseen, eli meet vasuriin, laitat vilkun vasuriin, suoraan ei vilkkua ollenkaan ja oikealle kääntyessä oikealle. Toimii. 30t tuli ajeltua tuolla ja ehkä 5 kertaa joutui turhaan pysähtymään sen takia ettei toisen liikkeistä tiennyt. Vähän aikaa menee hiffata mutta helvetisti helpompi systeemi kuin tämä Suomen ulosvilkutus joka jää puolelta tekemättä.
Tossa on tietty se logiikka, että sen oikeanpuoleisen vilkun (tai meillä vasemman) näkee aiemmin, jolloin oikein käytettynä liikenneympyrässä olevan aikeet voi havaita aiemminVideoista päätellen siellä myös vilkutetaan oikealle kunnes ollaan poistumassa, jolloin vaihdetaan vasemmalle, koska vasemmanpuoleinen liikenne.
Briteissä on kunnollinen liikenneopetus, ne oikeasti käyttää aikaa siihen ja tuurilla ei mennä läpi. Tuon näkee osaamistasossa.Nämä brittien liikenneympyrät on kyllä täysin käsittämättömiä. Kuinkahan paljon tuolla kolisee....
Näin se tosiaan on. Tuon aiemmin linkittämäni ajo-opettajan sivustolla kerrotaan, että keskimäärin ennen koetta harjoitellaan 52 tuntia ammattimaisen ajo-opettajan avustuksella ja 25 tuntia omatoimisesti jonkun yksityisen valvojan kanssa.Briteissä on kunnollinen liikenneopetus, ne oikeasti käyttää aikaa siihen ja tuurilla ei mennä läpi. Tuon näkee osaamistasossa.
Vaikuttaa että kerrot tekosi ääni ylpeydestä väristen.Itse valitsin tuossa tilanteessa vielä pitkän jyrkän ylämäen alun matkavauhtiin pelaamiselle. Kyllä se rekka tosin tuli takaisin puskuriin joskus 30km päästä taas. Kaupinkialueelle saapuessa ja kaistojen lisääntyessä sitten painoi ohi päin punaisia valoja.
Vaikuttaa siltä että keksit omiasi ja pää ei toimi tarpeeksi hyvin että pitäisit keksintösi itselläsi.Vaikuttaa että kerrot tekosi ääni ylpeydestä väristen.
Pääni toiminta riittää olemaan kehuskelematta, jos olenkin joskus syyllistynyt opettamiseen. En ihmettele jos et enää aja ammatiksesi.Vaikuttaa siltä että keksit omiasi ja pää ei toimi tarpeeksi hyvin että pitäisit keksintösi itselläsi.
Vielä pari pari vuotta tuota tilannetta ennen ajoin itse töikseni raskasta kalustoa.
Taidat tehdä kaikki päätelmäsi ilman mitään tietoa ja puhtaasti oman mielikuvituksen varassa? Eiköhän lopeteta "keskustelu" olkiukoistasi tähänPääni toiminta riittää olemaan kehuskelematta, jos olenkin joskus syyllistynyt opettamiseen. En ihmettele jos et enää aja ammatiksesi.
Itse valitsin tuossa tilanteessa vielä pitkän jyrkän ylämäen alun matkavauhtiin pelaamiselle. Kyllä se rekka tosin tuli takaisin puskuriin joskus 30km päästä taas. Kaupinkialueelle saapuessa ja kaistojen lisääntyessä sitten painoi ohi päin punaisia valoja.
Sen varassa mitä olet kertonut. Takanasi oli raskas ajoneuvo joka oli liian lähellä. Sen sijaan että olisit antanut tietä sinua nopeammin etenevälle, päätitkin odottaa että saat "opetettua" mahdollisimman tehokkaasti kuskin tavoille, hiljensit ennen jyrkkää mäkeä. Tehokasta? Kyllä. Laillista? Ei.Taidat tehdä kaikki päätelmäsi ilman mitään tietoa ja puhtaasti oman mielikuvituksen varassa? Eiköhän lopeteta "keskustelu" olkiukoistasi tähän
Ymmärrätkö mitenkään etten ole kertonut mitään tuollaista? Keksit skenaarion päästäsi. Et ole sen varassa mitä olen kertonut, vaan pääsi sisäisen satumoodin varassa.Sen varassa mitä olet kertonut. Takanasi oli raskas ajoneuvo joka oli liian lähellä. Sen sijaan että olisit antanut tietä sinua nopeammin etenevälle, päätitkin odottaa että saat "opetettua" mahdollisimman tehokkaasti kuskin tavoille, hiljensit ennen jyrkkää mäkeä. Tehokasta? Kyllä. Laillista? Ei.
Itselläni meinaa keittää jos perseessä tulee henkilöauto, jolla on mahdollisuus ohittaa halutessaan. Jos raskas liikenne haluaa ajaa ylinopeutta tai itse köröttelen, annan heille tietä, ellen päädy ratkaisuun nostaa oma nopeus 91, jolloin useimmiten asia ratkeaa.
Kieltämättä en ymmärrä mitä olen keksinyt, kun luin uudelleen viestisi. Etkö siis hiljentänyt vauhtisi ennen ylämäkeä, jolloin takana tullut rekka joutui hidastamaan myös, eikä sillä massalla enää noussut mäkeä vaan jäi kauas taakse ja meni ohi vasta punaisia päin ajamalla.Ymmärrätkö mitenkään etten ole kertonut mitään tuollaista? Keksit skenaarion päästäsi. Et ole sen varassa mitä olen kertonut, vaan pääsi sisäisen satumoodin varassa.
Jatkossa osaatkin pakata ostokset siten, että ne pysyvät paikoillaan ennalta-arvattavissa ja vähän arvaamattomissakin tilanteissa.Kiva kerätä ostokset pitkin autoa, kun joku vastaantuleva urpo pysähty päästämään pyöräilijää, joka vielä katsoi, että auto tulee ja silti meinasi survoa väkisin alle väistämisvelvollisena.
Itsekin tekisin jotain, joko pakottaisin sen ohi tai vetäisin levärille. Ei huvita kuolla rekan murskaamana.Tuollahan varmistettiin 30 kilometriä ilman perässä roikkuvaa rekkaa, joka on erittäin hyvä saavutus
Veljellä lensi koko kassi takapenkiltä ja oma heitti muutaman tuotteen mallia jarru pohjaan. Jos olisi sattunut itselle omalla autolla niin päätökset olisi pitänyt puntaroida kyytiläisen ja pyöräilijän turvallisuuden välillä, jolloin pyöräilijä jää kyllä siinä kakkoseksi, vöitä ei ole omassa kotterossa.Jatkossa osaatkin pakata ostokset siten, että ne pysyvät paikoillaan ennalta-arvattavissa ja vähän arvaamattomissakin tilanteissa.
Kuorma-auton näköinen isompi auto hiillosti maantiellä aivan olemattomalla välillä. Ajattelin että siitä pääsee kun rajoitus nousee sataseen, mutta olikin ilmeisesti näitä uusia pakuja kun kulki yli 100. Ohituspaikan tullen hidastin sitten hieman ja näytin vilkkua oikealle, niin näytti ymmärtävän tahtotilani ja jätti turvavälin, muttei montaakaan kilometriä mennyt kunnes oli taas liimautuneena konttiin kiinni. Hidastin sitten bussipysäkille ja tämä ohitti minut, sitten ajelin yli sata kilsaa 100-200 metrin päässä ja katselin kun tämä on koko matkan edeltävän auton kontissa kiinni jarruvalot vähän väliä vilkkuen. Ilmeisesti sitä autoilijaa ei tämän ammattikuskin ajotapa niin haitannut.Jos joku nuuhkii persettä, niin siinä voi hienovaraisesti jo oman turvallisuutensakin takia himmata vauhtia ja vinkata pysymään kauempana. En koe sitä opettamisena, vaan vinkkinä painua helvettiin kontista.
Tarviiko noita sähkövempuloita muuten väistää suojatiellä jos siis vastaavassa tilanteessa pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen? Eli luetaanko sähköpotkulautailija jne. jalankulkijaksi vaikkei ne sitä ole?Itsekin tekisin jotain, joko pakottaisin sen ohi tai vetäisin levärille. Ei huvita kuolla rekan murskaamana.
Noita pyöräilijöiden takia turhaan pysähtymisiä olen nähnyt itsekin todella paljon nyt. Ja käynyt tuota samaa että viereisellä kaistalla pysähdytty ja sitten pyörä meinaa tulla kylkeen. Mut kyllä ne sähköpotkulaudat ym. vimpaleet vetää silti voiton vaarallisuudessa.
Välillä kyllä ihmettelee tätä ammattikuskien touhua. Isommassa autossa näkyvyys on tietysti parempi ja sieltä voi ennakoida suurimman osan tapahtumista, mutta sitten kun se yksi epäonninen tapahtuma(ketju) osuu omalle kohdalle ja menee siitä edessä olevasta pikkukotterosta läpi, niin siinähän elää sit sen ajatuksen kanssa, että sen olis voinu välttää...Kuorma-auton näköinen isompi auto hiillosti maantiellä aivan olemattomalla välillä. Ajattelin että siitä pääsee kun rajoitus nousee sataseen, mutta olikin ilmeisesti näitä uusia pakuja kun kulki yli 100. Ohituspaikan tullen hidastin sitten hieman ja näytin vilkkua oikealle, niin näytti ymmärtävän tahtotilani ja jätti turvavälin, muttei montaakaan kilometriä mennyt kunnes oli taas liimautuneena konttiin kiinni. Hidastin sitten bussipysäkille ja tämä ohitti minut, sitten ajelin yli sata kilsaa 100-200 metrin päässä ja katselin kun tämä on koko matkan edeltävän auton kontissa kiinni jarruvalot vähän väliä vilkkuen. Ilmeisesti sitä autoilijaa ei tämän ammattikuskin ajotapa niin haitannut.
Sähköpotkulauta on tieliikennelain kannalta käytännössä pyöräilijä, jota koskee pyöräilijän säännöt.
Kieltämättä en ymmärrä mitä olen keksinyt, kun luin uudelleen viestisi. Etkö siis hiljentänyt vauhtisi ennen ylämäkeä, jolloin takana tullut rekka joutui hidastamaan myös, eikä sillä massalla enää noussut mäkeä vaan jäi kauas taakse ja meni ohi vasta punaisia päin ajamalla.
Aion pyytää anteeksi jos kaikessa onkin kyse siitä, että olen keksinyt omiani, mutta en kyllä havainnut kertomastasi muuta kuin äsken mainitun.
Vaikuttaa että kerrot tekosi ääni ylpeydestä väristen.
Pääni toiminta riittää olemaan kehuskelematta, jos olenkin joskus syyllistynyt opettamiseen. En ihmettele jos et enää aja ammatiksesi.
Sen varassa mitä olet kertonut. Takanasi oli raskas ajoneuvo joka oli liian lähellä. Sen sijaan että olisit antanut tietä sinua nopeammin etenevälle, päätitkin odottaa että saat "opetettua" mahdollisimman tehokkaasti kuskin tavoille, hiljensit ennen jyrkkää mäkeä. Tehokasta? Kyllä. Laillista? Ei.
Itselläni meinaa keittää jos perseessä tulee henkilöauto, jolla on mahdollisuus ohittaa halutessaan. Jos raskas liikenne haluaa ajaa ylinopeutta tai itse köröttelen, annan heille tietä, ellen päädy ratkaisuun nostaa oma nopeus 91, jolloin useimmiten asia ratkeaa.
Ehh eli rekkakuski ajoi liian lähelle ja sinä entisenä ammattikuskina perseilit vielä kaksin verroin enemmän. Kaiken aiheuttamasi vaaran (ei vähennä rekkakuskin syyllisyyttä) olisit välttänyt noudattamalla lakia ja väistänyt nopeammin etenevää liikennettä. Ei ole totuudenmukaista väittää, ettei se onnistu, jos takana on joku liian lähellä. Onnistuu aivan varmasti joka kerta, kun ei tee äkkinäisiä liikkeitä.Talvella Tku - Hml - Tku, miltei koko matka 80km rajoituksella ja liikennettä hyvin vähän. Melko liukkaat tiet. Menomatkalla tuli jo pari hätäistä jarrutusta peurojen takia, joita tuolla reitillä on paljon.
Toisella näistä jarrutuksista jouduin jättämään jarrutuksen kesken, koska takana ajoi toinen henkilöauto liian lähellä ja peura ohitettiin suht läheltä. Vauhtina itsellä lähes koko reissun 80km/h (gps), paitsi peurakohtaamisten jälkeen hetken matkaa kympin alle rajoituksen.
Paluumatkalla 20 min ajettua jostain risteyksestä kääntyi perään täysperävaunuyhdistelmä, joka ajeli parin sadan metrin turvavälillä joku 30km kaukana perässä. Sitten kuski päätti siirtyä ajamaan 1-2m välilllä, koetin alkuun päästää tuota ohi kun tuli hyviä pitkiä suoria ilman näköesteitä, löysäämällä kaasua niin että vauhti tippui suunnilleen kympin, joka johtikin vain sen 1-2 metrin välin puolittumiseen entisestään. Tuossa oli jo niin tukala olla että vauhti takaisin 80. Yhdessä kohtaa koitin jopa vilkuttaa että menen bussipysäkille, mutta niin läheltä perästä ei tainnut vilkut näkyä kuskille asti kun ei syntynyt edes selaista rakoa että olisi voinut jarrua käyttää. Ajo jatkui aivan liian kontissa kiinni pitkään ja kun hermo rupesi menemään niin muutaman kerran irrotin kaasusta hetkeksi ja lopulta juuri ennen kun olisi tullut osumaa, rekan kuski kuitenkin himan jarrutti. Siitä kaasua polkaisemalla takaisin 80 vauhtiin sai edes pienen hetken jonkunlaisen turvavälin, muttei niin pitkäksi aikaa että olisi päässyt vaikka pysäyttämään bussipysäkille.
20-30km tuolla metrin-parin välillä kun oltiin ajeltu niin horisontissa tuli vastaan pitkä jyrkkä ylämäki johon sitten taktisesti löysäsin kaasun sopivasti että vauhti mäen alla oli ehkä 15km/h. Rekka aivan kiinni perässä koko tasaisen hidastuksen. Siitä sitten täyskaasulla mäki ylös ja sai ajella melkein turkuun asti ennenkuin perskärpänen tuli takaisin ja jatkoi ajamista taas siellä metrin päässä. Turun ohikulkutien kohdilla viereen tuli toinen kaista, edessä punaiset valot ja hidastin taas varsin ajoissa ja rekkakuski hyppäsikin toiselle kaistalle ja painoi reilua vauhtia päin punaisia.
Vieläkö jäi tilaa mielikuvitukselle?
Olisi pitänyt olettaa jo ekasta vastauksesta että mielikuvitusmaailmasi on ainut jonka kanssa kykenet toimimaan. Hyviä jatkoja, ei puhuta enää.Ehh eli rekkakuski ajoi liian lähelle ja sinä entisenä ammattikuskina perseilit vielä kaksin verroin enemmän. Kaiken aiheuttamasi vaaran (ei vähennä rekkakuskin syyllisyyttä) olisit välttänyt noudattamalla lakia ja väistänyt nopeammin etenevää liikennettä. Ei ole totuudenmukaista väittää, ettei se onnistu, jos takana on joku liian lähellä. Onnistuu aivan varmasti joka kerta, kun ei tee äkkinäisiä liikkeitä.
Sinun tehtäväsi ei ole vahtia toisten ylinopeutta. Sen sijaan kiihdyttelit, hidastelit, jopa pakotit kertomasi mukaan liukkaalla kelillä raskaan ajoneuvon liki pysähtymään ennen mäkeä. En tiedä mitä olet ajanut, pulla-autoa kaupungissa vai tasamaalla irtoperiä, mutta oman kertomuksesi perusteella olet kaukana ammattikuskista.
Edelleenkin korostan: Rekkakuski on syyllinen tilanteeseen. Sinä et ratkaissut ongelmaa turvallisella tavalla, vaan aloitit käsittämättömän perseilyn.
Kiitos tarkennuksesta, ajokäytöksesi oli pahempaa kuin osasin kuvitellakaan.
Edit: Ilmeisesti kuitenkin hiljentäminen ennen isoa mäkeä onnistui turvallisesti 15 km/h vauhtiin asti. Miksi et silloin väistänyt sivuun vaan kiihdytit täysillä?
Ei. Kertomansa mukaan liikenne oli vähäinen, joten hidastus ja oikeaan reunaan meno olisi ratkaissut tilanteen. Fantasiointisi voit tehdä omassa seurassasi.Pitöisikö perässä hiillostajaa väistää vaikka ojaan ?
Täällä on kyllä ihme perässä hinkkaajien fantasiointi.
Kertomasi perusteellahan minä saan käsityksen tapahtumista, en epäile ettetkö olisi perseillyt juuri kertomallasi tavalla. Jos et itse näe toiminnassasi moitittavaa, on se riski myös muille kuin sinulle. Toivottavasti kuitenkin joskus jotakin korjattavaa löydät myös omasta ajostasi.Olisi pitänyt olettaa jo ekasta vastauksesta että mielikuvitusmaailmasi on ainut jonka kanssa kykenet toimimaan. Hyviä jatkoja, ei puhuta enää.
Johtuu siitä että kaikkien elämässäni ajettujen kilometrien aikana en ole kertaakaan nähnyt ketään hiillostettavan ilman että siihen on täydellisen hyvä syy. HIDASTELUPitöisikö perässä hiillostajaa väistää vaikka ojaan ?
Täällä on kyllä ihme perässä hinkkaajien fantasiointi.
Et ole ikinä nähnyt tilannetta, jossa 80-alueella 80 km/h liikkuvaa oikeaa kaistaa ohittaa auto esimerkiksi 90 km/h vauhdilla ja tämän auton perään liimautuu metrin päähän kuumottamaan joku kiireisempi kuski?Johtuu siitä että kaikkien elämässäni ajettujen kilometrien aikana en ole kertaakaan nähnyt ketään hiillostettavan ilman että siihen on täydellisen hyvä syy. HIDASTELU