Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ymmärrätkö mitenkään etten ole kertonut mitään tuollaista? Keksit skenaarion päästäsi. Et ole sen varassa mitä olen kertonut, vaan pääsi sisäisen satumoodin varassa.
Kieltämättä en ymmärrä mitä olen keksinyt, kun luin uudelleen viestisi. Etkö siis hiljentänyt vauhtisi ennen ylämäkeä, jolloin takana tullut rekka joutui hidastamaan myös, eikä sillä massalla enää noussut mäkeä vaan jäi kauas taakse ja meni ohi vasta punaisia päin ajamalla.

Aion pyytää anteeksi jos kaikessa onkin kyse siitä, että olen keksinyt omiani, mutta en kyllä havainnut kertomastasi muuta kuin äsken mainitun.
 
Kiva kerätä ostokset pitkin autoa, kun joku vastaantuleva urpo pysähty päästämään pyöräilijää, joka vielä katsoi, että auto tulee ja silti meinasi survoa väkisin alle väistämisvelvollisena.
 
Kiva kerätä ostokset pitkin autoa, kun joku vastaantuleva urpo pysähty päästämään pyöräilijää, joka vielä katsoi, että auto tulee ja silti meinasi survoa väkisin alle väistämisvelvollisena.
Jatkossa osaatkin pakata ostokset siten, että ne pysyvät paikoillaan ennalta-arvattavissa ja vähän arvaamattomissakin tilanteissa. :thumbsup:
 
Tuollahan varmistettiin 30 kilometriä ilman perässä roikkuvaa rekkaa, joka on erittäin hyvä saavutus
Itsekin tekisin jotain, joko pakottaisin sen ohi tai vetäisin levärille. Ei huvita kuolla rekan murskaamana.
Noita pyöräilijöiden takia turhaan pysähtymisiä olen nähnyt itsekin todella paljon nyt. Ja käynyt tuota samaa että viereisellä kaistalla pysähdytty ja sitten pyörä meinaa tulla kylkeen. Mut kyllä ne sähköpotkulaudat ym. vimpaleet vetää silti voiton vaarallisuudessa.
 
Jatkossa osaatkin pakata ostokset siten, että ne pysyvät paikoillaan ennalta-arvattavissa ja vähän arvaamattomissakin tilanteissa. :thumbsup:
Veljellä lensi koko kassi takapenkiltä ja oma heitti muutaman tuotteen mallia jarru pohjaan. Jos olisi sattunut itselle omalla autolla niin päätökset olisi pitänyt puntaroida kyytiläisen ja pyöräilijän turvallisuuden välillä, jolloin pyöräilijä jää kyllä siinä kakkoseksi, vöitä ei ole omassa kotterossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku nuuhkii persettä, niin siinä voi hienovaraisesti jo oman turvallisuutensakin takia himmata vauhtia ja vinkata pysymään kauempana. En koe sitä opettamisena, vaan vinkkinä painua helvettiin kontista.
Kuorma-auton näköinen isompi auto hiillosti maantiellä aivan olemattomalla välillä. Ajattelin että siitä pääsee kun rajoitus nousee sataseen, mutta olikin ilmeisesti näitä uusia pakuja kun kulki yli 100. Ohituspaikan tullen hidastin sitten hieman ja näytin vilkkua oikealle, niin näytti ymmärtävän tahtotilani ja jätti turvavälin, muttei montaakaan kilometriä mennyt kunnes oli taas liimautuneena konttiin kiinni. Hidastin sitten bussipysäkille ja tämä ohitti minut, sitten ajelin yli sata kilsaa 100-200 metrin päässä ja katselin kun tämä on koko matkan edeltävän auton kontissa kiinni jarruvalot vähän väliä vilkkuen. Ilmeisesti sitä autoilijaa ei tämän ammattikuskin ajotapa niin haitannut.
 
Itsekin tekisin jotain, joko pakottaisin sen ohi tai vetäisin levärille. Ei huvita kuolla rekan murskaamana.
Noita pyöräilijöiden takia turhaan pysähtymisiä olen nähnyt itsekin todella paljon nyt. Ja käynyt tuota samaa että viereisellä kaistalla pysähdytty ja sitten pyörä meinaa tulla kylkeen. Mut kyllä ne sähköpotkulaudat ym. vimpaleet vetää silti voiton vaarallisuudessa.
Tarviiko noita sähkövempuloita muuten väistää suojatiellä jos siis vastaavassa tilanteessa pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen? Eli luetaanko sähköpotkulautailija jne. jalankulkijaksi vaikkei ne sitä ole?

Ja saako noilla ajaa kelvillä tai jalkakäytävällä laillisesti?
 
Kuorma-auton näköinen isompi auto hiillosti maantiellä aivan olemattomalla välillä. Ajattelin että siitä pääsee kun rajoitus nousee sataseen, mutta olikin ilmeisesti näitä uusia pakuja kun kulki yli 100. Ohituspaikan tullen hidastin sitten hieman ja näytin vilkkua oikealle, niin näytti ymmärtävän tahtotilani ja jätti turvavälin, muttei montaakaan kilometriä mennyt kunnes oli taas liimautuneena konttiin kiinni. Hidastin sitten bussipysäkille ja tämä ohitti minut, sitten ajelin yli sata kilsaa 100-200 metrin päässä ja katselin kun tämä on koko matkan edeltävän auton kontissa kiinni jarruvalot vähän väliä vilkkuen. Ilmeisesti sitä autoilijaa ei tämän ammattikuskin ajotapa niin haitannut.
:rolleyes: Välillä kyllä ihmettelee tätä ammattikuskien touhua. Isommassa autossa näkyvyys on tietysti parempi ja sieltä voi ennakoida suurimman osan tapahtumista, mutta sitten kun se yksi epäonninen tapahtuma(ketju) osuu omalle kohdalle ja menee siitä edessä olevasta pikkukotterosta läpi, niin siinähän elää sit sen ajatuksen kanssa, että sen olis voinu välttää...
 
Sähköpotkulauta on tieliikennelain kannalta käytännössä pyöräilijä, jota koskee pyöräilijän säännöt.
 
Sähköpotkulauta on tieliikennelain kannalta käytännössä pyöräilijä, jota koskee pyöräilijän säännöt.

Paitsi jos laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on max 15 km/h, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan. Eli muiden liikkujien on käytännössä mahdotonta varmasti tietää, missä asemassa joku random-sähköpotkulautailija on. Tähän olisi aiheellista saada joku korjaus. Nuo yleisesti vuokrattavat sähköpotkulaudat kulkevat kyllä tuota rajaa nopeammin, eli rinnastuvat polkupyöräilijään.
 
Kieltämättä en ymmärrä mitä olen keksinyt, kun luin uudelleen viestisi. Etkö siis hiljentänyt vauhtisi ennen ylämäkeä, jolloin takana tullut rekka joutui hidastamaan myös, eikä sillä massalla enää noussut mäkeä vaan jäi kauas taakse ja meni ohi vasta punaisia päin ajamalla.

Aion pyytää anteeksi jos kaikessa onkin kyse siitä, että olen keksinyt omiani, mutta en kyllä havainnut kertomastasi muuta kuin äsken mainitun.

Aloitetaanko ekasta viestistäsi, jonka sisältö oli pelkästään keksimääsi:

Vaikuttaa että kerrot tekosi ääni ylpeydestä väristen.


Jatketaan samalla vahvalla keksittyjen juttujen linjalla, ilmeisesti keksit jonkun oletuksen johon sitten piti keksiä vastaus, itsellesi?

Pääni toiminta riittää olemaan kehuskelematta, jos olenkin joskus syyllistynyt opettamiseen. En ihmettele jos et enää aja ammatiksesi.


Ja nyt vaikka tunnuit jo ymmärtävän pikkuhiljaa mitä siinä alkuperäisessä viestissä luki, vieläkin oli joku pakottava tarve lisäillä vähän fantasioitasi mukaan?
Plussana aloit keksimään tilanteelle laillisuusstatusta, vaikka olet yhä ilman mitään muuta tietoa tapahtuneesta kuin mitä kerroin. Kaikki lisäämäsi on puhdasta satuilua ja hyvin kaukana siitä mikä oikeasti johti tilanteeseen:

Sen varassa mitä olet kertonut. Takanasi oli raskas ajoneuvo joka oli liian lähellä. Sen sijaan että olisit antanut tietä sinua nopeammin etenevälle, päätitkin odottaa että saat "opetettua" mahdollisimman tehokkaasti kuskin tavoille, hiljensit ennen jyrkkää mäkeä. Tehokasta? Kyllä. Laillista? Ei.

Itselläni meinaa keittää jos perseessä tulee henkilöauto, jolla on mahdollisuus ohittaa halutessaan. Jos raskas liikenne haluaa ajaa ylinopeutta tai itse köröttelen, annan heille tietä, ellen päädy ratkaisuun nostaa oma nopeus 91, jolloin useimmiten asia ratkeaa.


Taustatiedoiksi nyt mikä tilanteeseen johti, niin ehkei tarvitse enää yrittää selittää omasta päästä satuja? Ja muutenkin vastaava tilanne on itselle syntynyt tasan tämän yhden kerran.

Talvella Tku - Hml - Tku, miltei koko matka 80km rajoituksella ja liikennettä hyvin vähän. Melko liukkaat tiet. Menomatkalla tuli jo pari hätäistä jarrutusta peurojen takia, joita tuolla reitillä on paljon.
Toisella näistä jarrutuksista jouduin jättämään jarrutuksen kesken, koska takana ajoi toinen henkilöauto liian lähellä ja peura ohitettiin suht läheltä. Vauhtina itsellä lähes koko reissun 80km/h (gps), paitsi peurakohtaamisten jälkeen hetken matkaa kympin alle rajoituksen.

Paluumatkalla 20 min ajettua jostain risteyksestä kääntyi perään täysperävaunuyhdistelmä, joka ajeli parin sadan metrin turvavälillä joku 30km kaukana perässä. Sitten kuski päätti siirtyä ajamaan 1-2m välilllä, koetin alkuun päästää tuota ohi kun tuli hyviä pitkiä suoria ilman näköesteitä, löysäämällä kaasua niin että vauhti tippui suunnilleen kympin, joka johtikin vain sen 1-2 metrin välin puolittumiseen entisestään. Tuossa oli jo niin tukala olla että vauhti takaisin 80. Yhdessä kohtaa koitin jopa vilkuttaa että menen bussipysäkille, mutta niin läheltä perästä ei tainnut vilkut näkyä kuskille asti kun ei syntynyt edes selaista rakoa että olisi voinut jarrua käyttää. Ajo jatkui aivan liian kontissa kiinni pitkään ja kun hermo rupesi menemään niin muutaman kerran irrotin kaasusta hetkeksi ja lopulta juuri ennen kun olisi tullut osumaa, rekan kuski kuitenkin himan jarrutti. Siitä kaasua polkaisemalla takaisin 80 vauhtiin sai edes pienen hetken jonkunlaisen turvavälin, muttei niin pitkäksi aikaa että olisi päässyt vaikka pysäyttämään bussipysäkille.

20-30km tuolla metrin-parin välillä kun oltiin ajeltu niin horisontissa tuli vastaan pitkä jyrkkä ylämäki johon sitten taktisesti löysäsin kaasun sopivasti että vauhti mäen alla oli ehkä 15km/h. Rekka aivan kiinni perässä koko tasaisen hidastuksen. Siitä sitten täyskaasulla mäki ylös ja sai ajella melkein turkuun asti ennenkuin perskärpänen tuli takaisin ja jatkoi ajamista taas siellä metrin päässä. Turun ohikulkutien kohdilla viereen tuli toinen kaista, edessä punaiset valot ja hidastin taas varsin ajoissa ja rekkakuski hyppäsikin toiselle kaistalle ja painoi reilua vauhtia päin punaisia.

Vieläkö jäi tilaa mielikuvitukselle?
 
Talvella Tku - Hml - Tku, miltei koko matka 80km rajoituksella ja liikennettä hyvin vähän. Melko liukkaat tiet. Menomatkalla tuli jo pari hätäistä jarrutusta peurojen takia, joita tuolla reitillä on paljon.
Toisella näistä jarrutuksista jouduin jättämään jarrutuksen kesken, koska takana ajoi toinen henkilöauto liian lähellä ja peura ohitettiin suht läheltä. Vauhtina itsellä lähes koko reissun 80km/h (gps), paitsi peurakohtaamisten jälkeen hetken matkaa kympin alle rajoituksen.

Paluumatkalla 20 min ajettua jostain risteyksestä kääntyi perään täysperävaunuyhdistelmä, joka ajeli parin sadan metrin turvavälillä joku 30km kaukana perässä. Sitten kuski päätti siirtyä ajamaan 1-2m välilllä, koetin alkuun päästää tuota ohi kun tuli hyviä pitkiä suoria ilman näköesteitä, löysäämällä kaasua niin että vauhti tippui suunnilleen kympin, joka johtikin vain sen 1-2 metrin välin puolittumiseen entisestään. Tuossa oli jo niin tukala olla että vauhti takaisin 80. Yhdessä kohtaa koitin jopa vilkuttaa että menen bussipysäkille, mutta niin läheltä perästä ei tainnut vilkut näkyä kuskille asti kun ei syntynyt edes selaista rakoa että olisi voinut jarrua käyttää. Ajo jatkui aivan liian kontissa kiinni pitkään ja kun hermo rupesi menemään niin muutaman kerran irrotin kaasusta hetkeksi ja lopulta juuri ennen kun olisi tullut osumaa, rekan kuski kuitenkin himan jarrutti. Siitä kaasua polkaisemalla takaisin 80 vauhtiin sai edes pienen hetken jonkunlaisen turvavälin, muttei niin pitkäksi aikaa että olisi päässyt vaikka pysäyttämään bussipysäkille.

20-30km tuolla metrin-parin välillä kun oltiin ajeltu niin horisontissa tuli vastaan pitkä jyrkkä ylämäki johon sitten taktisesti löysäsin kaasun sopivasti että vauhti mäen alla oli ehkä 15km/h. Rekka aivan kiinni perässä koko tasaisen hidastuksen. Siitä sitten täyskaasulla mäki ylös ja sai ajella melkein turkuun asti ennenkuin perskärpänen tuli takaisin ja jatkoi ajamista taas siellä metrin päässä. Turun ohikulkutien kohdilla viereen tuli toinen kaista, edessä punaiset valot ja hidastin taas varsin ajoissa ja rekkakuski hyppäsikin toiselle kaistalle ja painoi reilua vauhtia päin punaisia.

Vieläkö jäi tilaa mielikuvitukselle?
Ehh eli rekkakuski ajoi liian lähelle ja sinä entisenä ammattikuskina perseilit vielä kaksin verroin enemmän. Kaiken aiheuttamasi vaaran (ei vähennä rekkakuskin syyllisyyttä) olisit välttänyt noudattamalla lakia ja väistänyt nopeammin etenevää liikennettä. Ei ole totuudenmukaista väittää, ettei se onnistu, jos takana on joku liian lähellä. Onnistuu aivan varmasti joka kerta, kun ei tee äkkinäisiä liikkeitä.

Sinun tehtäväsi ei ole vahtia toisten ylinopeutta. Sen sijaan kiihdyttelit, hidastelit, jopa pakotit kertomasi mukaan liukkaalla kelillä raskaan ajoneuvon liki pysähtymään ennen mäkeä. En tiedä mitä olet ajanut, pulla-autoa kaupungissa vai tasamaalla irtoperiä, mutta oman kertomuksesi perusteella olet kaukana ammattikuskista.

Edelleenkin korostan: Rekkakuski on syyllinen tilanteeseen. Sinä et ratkaissut ongelmaa turvallisella tavalla, vaan aloitit käsittämättömän perseilyn.

Kiitos tarkennuksesta, ajokäytöksesi oli pahempaa kuin osasin kuvitellakaan.

Edit: Ilmeisesti kuitenkin hiljentäminen ennen isoa mäkeä onnistui turvallisesti 15 km/h vauhtiin asti. Miksi et silloin väistänyt sivuun vaan kiihdytit täysillä?
 
Viimeksi muokattu:
Ehh eli rekkakuski ajoi liian lähelle ja sinä entisenä ammattikuskina perseilit vielä kaksin verroin enemmän. Kaiken aiheuttamasi vaaran (ei vähennä rekkakuskin syyllisyyttä) olisit välttänyt noudattamalla lakia ja väistänyt nopeammin etenevää liikennettä. Ei ole totuudenmukaista väittää, ettei se onnistu, jos takana on joku liian lähellä. Onnistuu aivan varmasti joka kerta, kun ei tee äkkinäisiä liikkeitä.

Sinun tehtäväsi ei ole vahtia toisten ylinopeutta. Sen sijaan kiihdyttelit, hidastelit, jopa pakotit kertomasi mukaan liukkaalla kelillä raskaan ajoneuvon liki pysähtymään ennen mäkeä. En tiedä mitä olet ajanut, pulla-autoa kaupungissa vai tasamaalla irtoperiä, mutta oman kertomuksesi perusteella olet kaukana ammattikuskista.

Edelleenkin korostan: Rekkakuski on syyllinen tilanteeseen. Sinä et ratkaissut ongelmaa turvallisella tavalla, vaan aloitit käsittämättömän perseilyn.

Kiitos tarkennuksesta, ajokäytöksesi oli pahempaa kuin osasin kuvitellakaan.

Edit: Ilmeisesti kuitenkin hiljentäminen ennen isoa mäkeä onnistui turvallisesti 15 km/h vauhtiin asti. Miksi et silloin väistänyt sivuun vaan kiihdytit täysillä?
Olisi pitänyt olettaa jo ekasta vastauksesta että mielikuvitusmaailmasi on ainut jonka kanssa kykenet toimimaan. Hyviä jatkoja, ei puhuta enää. :thumbsup:

Muoks: Näköjään mielikuvituksen käytön selittää lähes täydellinen luetun ymmärtämisen puute
 
Viimeksi muokattu:
Pitöisikö perässä hiillostajaa väistää vaikka ojaan ?
Täällä on kyllä ihme perässä hinkkaajien fantasiointi.
Ei. Kertomansa mukaan liikenne oli vähäinen, joten hidastus ja oikeaan reunaan meno olisi ratkaissut tilanteen. Fantasiointisi voit tehdä omassa seurassasi.
 
Olisi pitänyt olettaa jo ekasta vastauksesta että mielikuvitusmaailmasi on ainut jonka kanssa kykenet toimimaan. Hyviä jatkoja, ei puhuta enää. :thumbsup:
Kertomasi perusteellahan minä saan käsityksen tapahtumista, en epäile ettetkö olisi perseillyt juuri kertomallasi tavalla. Jos et itse näe toiminnassasi moitittavaa, on se riski myös muille kuin sinulle. Toivottavasti kuitenkin joskus jotakin korjattavaa löydät myös omasta ajostasi.

Ps Miksi et vastannut kysymykseeni, vai etkö keksinyt lisää hätävalheita toiminnallesi kun tietoisesti jatkoit rekkakuskin kouluttamista, vaikka nopeus oli enää 15 km/h?
 
Viimeksi muokattu:
Pitöisikö perässä hiillostajaa väistää vaikka ojaan ?
Täällä on kyllä ihme perässä hinkkaajien fantasiointi.
Johtuu siitä että kaikkien elämässäni ajettujen kilometrien aikana en ole kertaakaan nähnyt ketään hiillostettavan ilman että siihen on täydellisen hyvä syy. HIDASTELU
 
Johtuu siitä että kaikkien elämässäni ajettujen kilometrien aikana en ole kertaakaan nähnyt ketään hiillostettavan ilman että siihen on täydellisen hyvä syy. HIDASTELU
Et ole ikinä nähnyt tilannetta, jossa 80-alueella 80 km/h liikkuvaa oikeaa kaistaa ohittaa auto esimerkiksi 90 km/h vauhdilla ja tämän auton perään liimautuu metrin päähän kuumottamaan joku kiireisempi kuski?
 
Huomautus - nollapostaus, keskustelun sotkeminen, jätä tällaiset kirjoittamatta
Joo, kaahaaminen on elämäm suala
 
Mites hidastaminen moottorijarrulla on samaan aikaan vaarallista ja tyhmää, mutta pitäisi jarruttaa ja pysähtyä osittain tielle ?
En jaksa vastata sinulle, koska saat vastauksen lukemalla kuinka tässä asiassa ovat menetelleet sekä henkilöauto- että rekkakuski. Noin ylipäätään perseessä ajaminen on yksi ärsyttävimmistä asioista tien päällä, mutta siitä ei ollut kyse.
 
Lapista Etelä-Suomeen tullessa ei ollut samaa ilmiötä kontissa roikkumiseen. Olisiko pohjoiseen mennessä syy ollut pitää minua ”poropuskurina”. Eli pidetään auto edessä joka havainnoi nelijalkaiset.
Muutenkin sai hyvinkin rauhallisesti ajaa omaa nopeutta, joku meni ohi jonkun toisen ohitin.
 
Lapista Etelä-Suomeen tullessa ei ollut samaa ilmiötä kontissa roikkumiseen. Olisiko pohjoiseen mennessä syy ollut pitää minua ”poropuskurina”. Eli pidetään auto edessä joka havainnoi nelijalkaiset.
Muutenkin sai hyvinkin rauhallisesti ajaa omaa nopeutta, joku meni ohi jonkun toisen ohitin.
Tästä tuli mieleen yksi asia mikä vituttaa. Lapista etelään tullessa huomaa hyvin kuinka sekoilun määrä lisääntyy ja turvavälit lyhenee mitä lähemmäksi Helsinkiä päästään.
 
No eikös tuosta ollut isot uutiset ja poliisikin otti kantaa että ovat pyöräilijöitä lukuunottamatta tuota 15kmh rakenteellinen nopeus versiota.
Välillä en aina tunnista alle 15km menevää mallia kun ovat teippailleet sitä itse omilla jutuilla. Mut käytän pari tuntia päivässä uusien mallien opetteluun.
 
Välillä en aina tunnista alle 15km menevää mallia kun ovat teippailleet sitä itse omilla jutuilla. Mut käytän pari tuntia päivässä uusien mallien opetteluun.
Juu ihan naurettava tuo max 15kmh poikkeavuus. Itse lautailin kaikki arkiajot vuoden verran ja sinä aikana tuli niin paljon uutta lautaa ja itsekin menin kolme lautaa läpi. Millä pirulla kenelläkään olisi mahdollista tunnistaa 15kmh lauta 25kmh laudasta. Ehkä pitää laatia laki joka vaatii ison vilkkuvalon lautaan tai joka suuntaan näkyvät isot 15kmh lätkät kuten aikanaan oli nämä 80kmh lätkät yms.
 
Ei niitä lätkiä kerkeä nähdä liikenteessä. Aivan mahdotonta tunnistaa. Pitäisi vaan jokainen sähköpotkulauta automaattisesti lukea polkupyöräksi. Taluttamallahan sitten käyttäjä on jalankulkija aivan kuten polkupyöränkin tapauksessa. Tämä tekisi näistä vehkeistä turvallisempia kaikkien kannalta. Ei kukaan voi tietää, että mikä näistä kulkee alle 15km/h ja mikä yli. Ei siihen mitkään tarrat auta, ei niitä liikenteessä kerkeä havaita tollaisissa laitteissa. Ehkä jokin värikoodi voisi olla, mutta mites värisokeat sitten? Ei sekään toimi.

Laki on jälleen kerran huonosti laadittu.
 
Hetkonen. Mikä laki määrää väistämään nopeammin etenevää liikennettä, jos ajat suurinta sallittua?
Kivasti saat ristiriidan esille, kun otat yhden lauseen viestistä, mutta selkeästihän lain noudattamisella kirjoittaja viittasi niihin kevätjuhla-liikkeisiin, joilla yritettiin kouluttaa rekkaa. Hiillostajan väistäminen on vain maalaisjärkeä, jolla turvataan oma henkikulta*. Tässä tapauksessa valinta oli toinen, mutta hei, saatiinhan rekkapena provosoitumaan niin paljon että veteli punaisia päin :tup:

Joskus tässä ketjussa tuntuu, että osalle kirjoittajista on huomattavasti tärkeämpää, että kaikki ajaa sääntöjen mukaan oikein kuin että kaikki pysyy hengissä. Idiooteilta ei voi välttyä, mutta ei pidä olla se idiootti, joka pahentaa idiootin tekemisiä.

e: * Jos vaihtoehtona ei esim. ole nopeuden nosto.
 
Kivasti saat ristiriidan esille, kun otat yhden lauseen viestistä, mutta selkeästihän lain noudattamisella kirjoittaja viittasi niihin kevätjuhla-liikkeisiin, joilla yritettiin kouluttaa rekkaa. Hiillostajan väistäminen on vain maalaisjärkeä, jolla turvataan oma henkikulta*. Tässä tapauksessa valinta oli toinen, mutta hei, saatiinhan rekkapena provosoitumaan niin paljon että veteli punaisia päin :tup:

Joskus tässä ketjussa tuntuu, että osalle kirjoittajista on huomattavasti tärkeämpää, että kaikki ajaa sääntöjen mukaan oikein kuin että kaikki pysyy hengissä. Idiooteilta ei voi välttyä, mutta ei pidä olla se idiootti, joka pahentaa idiootin tekemisiä.

e: * Jos vaihtoehtona ei esim. ole nopeuden nosto.
"Aiheuttamasi vaara" on oletettavasti nyt se "tarpeeton hidastelu", eikö vain? Mitä väistämislakia noudattamalla tämä hidastelu olisi ollut vältettävissä?
 
"Aiheuttamasi vaara" on oletettavasti nyt se "tarpeeton hidastelu", eikö vain? Mitä väistämislakia noudattamalla tämä hidastelu olisi ollut vältettävissä?
Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
 
Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
Tai vastaavasti nostaa vauhtia mikä luonnollisesti listää liikenneturvaa?

Juuri tänään sain nauraa kun taakse tulee Volvo ihan konttiin motarin vasempaan laitaan, meikäläisen edellä iso paku, mennään jatkuvasti oikeasta kaistasta ohi se noin 10kmh yli rajoituksen eikä oikealla ole tilaa väistää fiksusti. Noo, lopulta tulee sopiva rako ja niin minä ensin ja sen jälkeen välittömästi paku väistetään oikealle kaistalle. Veikkaan että pakukuskilla oli sama ajatus mielessä koska takuulla huomasi Volvon menohalut. Volvokuski ehti juuri sopivasti runtata kaasun pohjaan kun olin vaihtamassa kaistaa edestä että sai pakun heti kiinni, paku väistää ja Volvon vauhti kiihtyy... kunnes pakun takaa tulee näkyviin poliisin maijan perä ja sitten seisottiinkin jarrulla ja mentiin kiltisti sinne oikealle kaistalle maijan taakse, jatkamaan samaa nopeutta kuin me muut (eli vajaa10kmh+ gps nopeutta rajoituksen yli,mukaanlukien maija) :D
 
Viimeksi muokattu:
Tai vastaavasti nostaa vauhtia mikä luonnollisesti listää liikenneturvaa?
Jos vaihtoehtona on rekan ollessa perseessä jarruttelu tai pienoinen nopeuden nosto "karkaamiseen", niin kyllä minä nopeuden noston turvallisemmaksi katsoisin. Tai sitten vilkku hyvissä ajoin päälle ja bussipysäkille rekan mentävän tauon verran. Toki siinä sitten on riskinä, että löytyy joku muu sinne taakse hiillostamaan, mutta sellaista sattuu. Ja jos sattuu jatkuvasti, niin pienellä suurennoslasilla sitä omaakin ajoa voi tietysti pohtia, että miksi ne aina minun perässä on.
 
Tai vastaavasti nostaa vauhtia mikä luonnollisesti listää liikenneturvaa?

Juuri tänään sain nauraa kun taakse tulee Volvo ihan konttiin motarin vasempaan laitaan, meikäläisen edellä iso paku, mennään jatkuvasti oikeasta kaistasta ohi se noin 10kmh yli rajoituksen eikä oikealla ole tilaa väistää fiksusti. Noo, lopulta tulee sopiva rako ja niin minä ensin ja sen jälkeen välittömästi paku väistetään oikealle kaistalle. Veikkaan että pakukuskilla oli sama ajatus mielessä koska takuulla huomasi Volvon menohalut. Volvokuski ehti juuri sopivasti runtata kaasun pohjaan kun olin vaihtamassa kaistaa edestä että sai pakun heti kiinni, paku väistää ja Volvon vauhti kiihtyy... kunnes pakun takaa tulee näkyviin poliisin maijan perä ja sitten seisottiinkin jarrulla ja mentiin kiltisti sinne oikealle kaistalle maijan taakse, jatkamaan samaa nopeutta kuin me muut (mukaanlukien maija) :D
Tästä tulikin mieleen, kun joka autossani on navigaattori. On mukavaa ajaa ohitse poliisiauton perässä menevästä letkasta tarkasti rajoitusta noudattaen.
 
Ajaelin tänään Hämeenlinnan väylää pohjoiseen, itse ajan jonossa oikeaa kaistaa. Haagan/Metsälän liittymästä tulee useampi auto, jostain välistä tulee uudehko Volvo EX60 vaudilla kiihdyttäen väkisin eteeni ja edessä olevan auton taakse. Jouduin tekemään pienen paniikkijarrutuksen. Kunnes hän hetimiten siirtyy takaisin sille ramppikaistalle poistuakseen Kannelmäen liittymästä pois.
En ymmärrä.
 
Jos vaihtoehtona on rekan ollessa perseessä jarruttelu tai pienoinen nopeuden nosto "karkaamiseen", niin kyllä minä nopeuden noston turvallisemmaksi katsoisin. Tai sitten vilkku hyvissä ajoin päälle ja bussipysäkille rekan mentävän tauon verran. Toki siinä sitten on riskinä, että löytyy joku muu sinne taakse hiillostamaan, mutta sellaista sattuu. Ja jos sattuu jatkuvasti, niin pienellä suurennoslasilla sitä omaakin ajoa voi tietysti pohtia, että miksi ne aina minun perässä on.
Itse annan pääasiassa nätisti tilaa mutta valitettavan paljon tulee näitä sankareita jotka eivät osaa katsoa autonmittaa pidemmälle. Itse esim en vaihda oikealle kaistalle liittymien kohdalla jos on tiedossa että autoja tulee liittymään tielle erittäin suurella todennäköisyydellä, aiheuttaen turhia vaaratilanteita. Sama tilanne jos näen kauempana bussin pysäkillä ja huomaan sen vilkuttelevan liittymishaluja. Tietää tasantarkkaan mitä tapahtuu jos vedän siinä oikealle kaistalle. Liian monelle liian vaikea konsepti katsoa sitä omaa konepeltiä pidemmälle.

@Neuvostoliitto samaa tulee harrastettua melkein aina jos jossain isolla tiellä poliiseja näkee. Jengi vetää 120kmh alueella sitä reilua satasta jne jne ja itse paahdan GPS:n mukaan pari kolme kilometriä yli, ohi koko letkasta.

Tämän päivän ärsytys, ihmiset jotka tekevät virheen eivätkä suostu omistamaan sitä. Auto ryhmittyi väärin, ajoi sääntöjen vastaisesti risteyksen yli kaistalla miltä piti kääntyä jotta ei tarvitse tehdä ylimääräisiä käännöksiä (oli jo vilkku päällä oikealle aka eksyksissä tai muuten hukassa). Jatkoi kuitenkin ajoaan hienosti yrittämällä kiilata meikäläinen kanttariin kun tunki dösärin kautta eteen ja tööttiin tuli vain sentteriä ikkunasta. Mikä piru siinä on että sanotaan nyt vaikka että olisi ajanut tuosta suoraan aiheuttamatta vaaraa kenellekään (tuossa risteyksessä onnistuu kyllä koska bussit saavat ajaa siitä suoraan), mikä piru pakotti tietoisesti autoni huomattuaankin vääntämään siihen väliin sen sijaan että olisi jarruttanut hiukan ja liittynyt takaisin liikenteeseen takanani isoon väliin. Ja vaikka nyt olisi auton kuski olisi panikoinutkin ajettuaan väärin yms yms, mikä pirun idea tuossa sentterin näytössä oli koska tööttäsin koska en ollut 100% varma että kuski oli huomannut minut (veti ensin vasemmalle kuin liittyisi, sitten taas takaisin sinne pysäkin suuntaan jne).

Itse jos mogaan yritän kyllä myös omistaa sen. Kerran satuin ajamaan toisen auton eteen koska luin tilannetta väärin ja ulkopuolisen silmään ja toisen auton kuskin silmään varmaan näytti että olisin tietoisesti yrittänyt etuilla kikkailemalla kaistoilla, ajettiin samaan parkkihalliin sattumalta ja kävin ihan pyytämässä kaverilta anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ajaelin tänään Hämeenlinnan väylää pohjoiseen, itse ajan jonossa oikeaa kaistaa. Haagan/Metsälän liittymästä tulee useampi auto, jostain välistä tulee uudehko Volvo EX60 vaudilla kiihdyttäen väkisin eteeni ja edessä olevan auton taakse. Jouduin tekemään pienen paniikkijarrutuksen. Kunnes hän hetimiten siirtyy takaisin sille ramppikaistalle poistuakseen Kannelmäen liittymästä pois.
En ymmärrä.
Muisti, että kaljat oli loppu :D Aika moni tekee asioita rutiinilla ilman sen kummemmin pohtimatta mikä on seuraava askel. Rasittavimmillaan sitä sitten tyhjällä sateisella motarilla vedetään takaisin oikealle keulan eteen.
 
Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
Tulkitsen sitä kirjaimellisesti ja siinä sanotaan tasan tarkkaan niin, mutta annetaan sen väittelyn nyt olla. Tartuin vain asiaan, joka oli mielestäni yksinkertaisesti väärin, mutta jatketaan nyt itse aiheesta.

Mitään velvollisuuttahan ei ole palkita tollasta käytöstä, mutta se ei tarkoita etteikö se voisi olla siitä huolimatta viisasta. Eihän sitä keskellä katua tallustelevaa aineissa olevaa korstoakaan ole mikään pakko väistää, mutta oman terveytensä kannalta se voi olla silti oikea ratkaisu. Siitä oon samaa mieltä.

Mitä tulee sakotukseen, niin se poliisi olisi kirjoittanut sakon molemmille. Tai jos olisi sattunut ennen tuota ylämäkitemppua paikalle, niin oletettavasti ainoastaan rekkakuskille.
 
Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
Ei kai siellä pumppaamisesta mitään puhuta ja mitä jos on perusteltu pumppaaminen? Jos jostakin syystä tasakaasulla menee liian laihalle niin sitten pitää pumpata, ei ehkä kivaa muiden kannalta, mutta eihän joka paikkaan voi pysähtyä.
 
Tulkitsen sitä kirjaimellisesti ja siinä sanotaan tasan tarkkaan niin, mutta annetaan sen väittelyn nyt olla. Tartuin vain asiaan, joka oli mielestäni yksinkertaisesti väärin, mutta jatketaan nyt itse aiheesta.
En minä väitä etteikö siinä lue niin, jos luet vain sen yhden lauseen. Sä et vaan voi jättää muuta tekstiä ja aiempaa keskustelua huomiotta ja yksioikoisesti tulkita yhteyttä väistämisen ja lain välille. /äidinkielentunti
Mitään velvollisuuttahan ei ole palkita tollasta käytöstä, mutta se ei tarkoita etteikö se voisi olla siitä huolimatta viisasta. Eihän sitä keskellä katua tallustelevaa aineissa olevaa korstoakaan ole mikään pakko väistää, mutta oman terveytensä kannalta se voi olla silti oikea ratkaisu. Siitä oon samaa mieltä.
Ei tässä olla mitään lapsia liikenteessä joiden tuhmaa käytöstä ei saa palkita. Minusta on täysin väärä ajatusmalli, että kokee jotenkin palkitsevansa häirikön, jos hankkiutuu siitä eroon turvallisella tavalla. Ihan kuin se häirikkö jotain oppisi, antoi tilaa tai ei. Suuttua ne osaa kyllä nopeastikin.
Mitä tulee sakotukseen, niin se poliisi olisi kirjoittanut sakon molemmille. Tai jos olisi sattunut ennen tuota ylämäkitemppua paikalle, niin oletettavasti ainoastaan rekkakuskille.
Todennäköisesti olisi antanut joo. Ja sit taas oltais menty muutaman kymmenen km päästä kuten ennenkin.
 
Ei kai siellä pumppaamisesta mitään puhuta ja mitä jos on perusteltu pumppaaminen? Jos jostakin syystä tasakaasulla menee liian laihalle niin sitten pitää pumpata, ei ehkä kivaa muiden kannalta, mutta eihän joka paikkaan voi pysähtyä.
Eiköhän tuossa ollut ihan täysin selvää mitä siinä kukakin teki ja miksi. Ja millä vaihtelevalla nopeudella.
 
Eiköhän tuossa ollut ihan täysin selvää mitä siinä kukakin teki ja miksi. Ja millä vaihtelevalla nopeudella.
En tiedä mihin nyt viittaat, mutta tämä esimerkki oli omalla kohdalla todellinen ja ymmärrettävästi takana olevat ei tykännyt asiasta, eikä ainakaan ymmärtäneet, koska heillä ei ollut muuttujia, kun softa teki kaiken heidän puolesta. Jos kokeilen ns. persdynolla niin jotain menee välillä pieleen. Se hetki kun ei ole täysin tyytyväinen ja haluaa jotain parantaa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mihin nyt viittaat, mutta tämä esimerkki oli omalla kohdalla todellinen ja ymmärrettävästi takana olevat ei tykännyt asiasta, eikä ainakaan ymmärtäneet, koska heillä ei ollut muuttujia, kun softa teki kaiken heidän puolesta. Jos kokeilen ns. persdynolla niin jotain menee välillä pieleen.
Viittaan ihan siihen keskusteluketjuun, johon vastaukseni liittyi (ja ko. tapahtumaan). Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta se lappu varmaan virallisesti olisi tullut.

Mitä sun tapaukseen tulee, niin jos auto on rikki, niin poliisi varmaan ensisijaisesti ehdottaisi hinuria. Saattaa siitä sakotkin saada, jos ihan tosisssaan olisi kuskin pitänyt ymmärtää, että auto ei ole ajokuntoinen. Pätkivää käyntiä tuskin sellaiseksi laiminlyönniksi lasketaan.
 
Viittaan ihan siihen keskusteluketjuun, johon vastaukseni liittyi (ja ko. tapahtumaan). Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta se lappu varmaan virallisesti olisi tullut.

Mitä sun tapaukseen tulee, niin jos auto on rikki, niin poliisi varmaan ensisijaisesti ehdottaisi hinuria. Saattaa siitä sakotkin saada, jos ihan tosisssaan olisi kuskin pitänyt ymmärtää, että auto ei ole ajokuntoinen. Pätkivää käyntiä tuskin sellaiseksi laiminlyönniksi lasketaan.
Jos ekaksi on liian rikkaalla ja se laihenee liikaa matkan varrella niin käy sinä pätemään vielä lisää, se on ollut siis aluksi hyvinkin ajokelpoinen! Pelkkä käynnistys mekaanisella pumpulla vaikuttaa jo seokseen!
 
Viimeksi muokattu:
Nastarenkailla ajelijat kesäkuussa Kehä 3:n sisäpuolella. Päivittäin noita havaitsee kun on fillarilla liikenteessä.
 
Nastarenkailla ajelijat kesäkuussa Kehä 3:n sisäpuolella. Päivittäin noita havaitsee kun on fillarilla liikenteessä.
Juu pari moista on tullut bongattua omalta parkkikseltakin. En tiedä onko syynä ettei ole rahaa uusiin renkaisiin, laiskuus, olevinaan tarve vai yleinen kyvyttömyys. Tosin omalla pihalla noiden kohdalla en ole täysin varma ovatko autot aktiivisesti ajossa. Välillä vaikea sanoa mikä auto liikkuu ja mikä ei. Takuulla moni luulee esim että oma MX-5 ei ole koskaan ajossa kun nykyään pari kolme kertaa viikossa ajossa ja sopivasti isojen autojen välissä niin ei kukaan huomaa kun tuommoinen kirppu katoaa toviksi.
 
Ei niitä lätkiä kerkeä nähdä liikenteessä. Aivan mahdotonta tunnistaa. Pitäisi vaan jokainen sähköpotkulauta automaattisesti lukea polkupyöräksi. Taluttamallahan sitten käyttäjä on jalankulkija aivan kuten polkupyöränkin tapauksessa. Tämä tekisi näistä vehkeistä turvallisempia kaikkien kannalta. Ei kukaan voi tietää, että mikä näistä kulkee alle 15km/h ja mikä yli. Ei siihen mitkään tarrat auta, ei niitä liikenteessä kerkeä havaita tollaisissa laitteissa. Ehkä jokin värikoodi voisi olla, mutta mites värisokeat sitten? Ei sekään toimi.

Laki on jälleen kerran huonosti laadittu.
Tämä. Tuo 15kmh rajakin omituinen, ei normaali ympäristöään havannoiva jalankulkija kulje 15 kmh, miksi jotain sähkösukkulaa pitäisi pystyä väistämään?
 
Johtuu siitä että kaikkien elämässäni ajettujen kilometrien aikana en ole kertaakaan nähnyt ketään hiillostettavan ilman että siihen on täydellisen hyvä syy. HIDASTELU
Jos hiillostamisella viittaat siihen että joku liimautuu konttiin kiinni, siis ihan 80 alueella muutaman metrin päähän, näitä valitettavasti on. on myös ns ammattikuskeissa.


Poliisi kirjoittaa sakot nopeuden huomattavan suuresta liikennetilanteeseen nähden perusteettomasta pumppaamisesta. Tulkitset edelleen virheellisesti sitä lainaamaasi lausetta. Ei siinä sanota, että laki velvoittaa väistämään, vaan että vaaran olisi välttänyt väistämällä. Jos hiillostettua kuskia oikeasti kiinnostaa päästä vaarallisesta tilanteesta pois, silloin tuskin kannattaa jarruttamalla lisätä kolarin riskiä, vai mitä?
En ihan varma millaiseen toimintaan viittaat, mutta jos puhutaan siitä että joku tulee liianlähelle kontiin, ja edelläoleva maltilla alkaa sovittaa vauhtia turvavliin sopivaksi, niinei poliisilla siitä pitäisi olla huomautettavaa, vaan siitä konttiin liimautujasta.

Jos nopeus on siedettävästi sovitettu turvaväliin ja edelläoleva sen jälkeen lisää vauhtia, ylittämättä korkeinta salittua, tai muuta, niin en kyllä keksi mistä poliisit siinä tapauksessa laputtaisi. Jos perässä tulia yrittää edelleen liimautua konttiin, niin eiköhän se laputuksen kohde ole senkin jälkeen se perässätulia.

(Tässä ei nyt väännetä onko se mini turvaväli kaksi vai neljäseksunttia, vaan ihan muusta, ja tässä edelläoleva ei ole tekemässä arvaamattomia äkkijarrutuksia, vaan tarinan mukaan rauhallista tilanne nopeuden sovittamista)


Pitöisikö perässä hiillostajaa väistää vaikka ojaan ?
Täällä on kyllä ihme perässä hinkkaajien fantasiointi.
Tosiaan vähän mennyt ohjeet erikoiseksi, jos tarinassa sikailia oli se ammattikuski, joka ei ilmeisesti ollut ajokykyinen, koulutuksen puolesta pitäisi olla olla ajotaoitoa. Eikä nimenomaan hänen kannattaisi mennä hetkeksi sinne tiensivuun ja palata liikenteeseen kun ajaminen onnistuu.



Turvavälejä korostotetaan toistuvasti, ja toistuvasti onnettomuuksissa käsitelty sitä että jos edes ne turvavälit olisi olleet asialliset, olisi onnettomuusvältetty, tai vahingot paljon pienemmät.


Liikenteensijuvuun kannalta jos käsitellään kahtavaihtoehtoa, sovittaa nopeus turvavällin, ja kun väli on ok, niin palauttaa nopeus muiden tekijöiden mukaan, esim rajoitus.

vs se että hiljentää nopeus turvavälin mukaiseksi, jatkaa sillä ja sitten alkaa etsimään sopivaa pysäkkiä, mihin väistää, ja sovittaa se nopeus turvalliseen pysäkille ajoon. No en sano että niin ei joskus kannattaisi tehdä, mutta jos tämä lähti siitä että tilanne raukeisi ilman tuollaista kymmeniksi kilometreiksi, niin ehkä esimerkin tapauksessa olisi ollut tarpeetonta.
 
Tässä taas tuli "ahdistava" tilanne, josta kanssa autoilija sormea ja valoja vilkuttamalla syytti minua.
Ajoin Treen ohitustietä nokian suunnasta, adaptiivinen vakkari päällä. Pirkkalan liittymän kohdalla havaitsin että auto on tulossa liittymässä. Koska sekä edessäni ja takanani oli runsaasti tilaa, jatkoin tasaista nopeutta. Olettaen että liittymästä tuleva Skoda sijoittuu, joko eteeni tai taakseni. No se Skoda kiihdytti ja ei sitten osannut mennä eteeni tai taakseni vaan jäi siihen mun kohdalle, ja hätääntyneen näköinen nuori jamppa, tuijotteli minua Skoda Octaviasta. Totesin että jampalta loppuu kiihdystyskaista ihan just. Sekunnin murto-osassa tein päätöksen, polkasin kaasua ja pääsin kiidytyskaistalle jumittuneen Octavian edelle.
Octavia siirtyi taakseni, ja rupesi vilkuttamaan valoja, sen jälkeen ohitti minut keskisormea näyttäen.

Siinä oli taas aamu pelastettu ja hyvin mielin töihin....
 
Tässä taas tuli "ahdistava" tilanne, josta kanssa autoilija sormea ja valoja vilkuttamalla syytti minua.
Ajoin Treen ohitustietä nokian suunnasta, adaptiivinen vakkari päällä. Pirkkalan liittymän kohdalla havaitsin että auto on tulossa liittymässä. Koska sekä edessäni ja takanani oli runsaasti tilaa, jatkoin tasaista nopeutta. Olettaen että liittymästä tuleva Skoda sijoittuu, joko eteeni tai taakseni. No se Skoda kiihdytti ja ei sitten osannut mennä eteeni tai taakseni vaan jäi siihen mun kohdalle, ja hätääntyneen näköinen nuori jamppa, tuijotteli minua Skoda Octaviasta. Totesin että jampalta loppuu kiihdystyskaista ihan just. Sekunnin murto-osassa tein päätöksen, polkasin kaasua ja pääsin kiidytyskaistalle jumittuneen Octavian edelle.
Octavia siirtyi taakseni, ja rupesi vilkuttamaan valoja, sen jälkeen ohitti minut keskisormea näyttäen.

Siinä oli taas aamu pelastettu ja hyvin mielin töihin....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 996
Viestejä
4 617 087
Jäsenet
75 969
Uusin jäsen
Jontterii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom