Ensireaktio oli, että samaa mieltä, mut sit rupesin miettimään, että minkähän kukakin tulkitsee muiden opettamiseksi.
Jos joku nuuhkii persettä, niin siinä voi hienovaraisesti jo oman turvallisuutensakin takia himmata vauhtia ja vinkata pysymään kauempana. En koe sitä opettamisena, vaan vinkkinä painua helvettiin kontista.
Jos taas muuten tyhjällä kaksikaistaisella tiellä ajat oikeaa kaistaa ja näet, että joku on tulossa lyhyeltä kiihdytyskaistalta niin, että tulisitte olemaan siinä liittymispätkällä rinnakkain JA olet ollut sen verran tarkkaavainen ja ehdit tarkistaa vielä uudestaan, ettei vasemmalla kaistalla ole ketään, etkä silti väistä, niin mielestäni tämä voisi mennä kouluttamisen puolelle. Yleisin (ja itsessään ihan validi) selitys on se, ettet lain mukaan saisi väistää vasemmalle kaistalle (en edes tiedä mitä laki tarkalleen sanoo tästä, toistan vain apinana kuulemaani), mutta niin on laitonta se ylinopeuskin. Jos ajat ylinopeutta, mutta pidät tästä kiinni hamaan tappiin asti, on se jokseenkin tekopyhää ja menee vähän liikennesääntönörtteilyksi ja muiden kouluttamiseksi. Ja koska eri mieltä olevat haluavat tahallaan tai tahattomasti tulkita väärin, niin pitänee tässä vaiheessa korostaa, että suosittelen lähtökohtaisesti olemaan väistämättä, koska tän ei munkaan mielestä pidä olla mikään automaatio. Ei ole montaa sivua takaperin, kun asiasta oli hyvin havainnollistava video (vai linkki iltapäivälehden juttuun, jossa video) mihin se voi helposti johtaa. MUTTA, jos voit olla varma - siis niin varma kuin kaistanvaihdossa muutenkin, että voit turvallisesti vaihtaa vasemalle edesauttaaksesi joustavampaa liikennettä, niin miksi et tekisi sitä, jos muutenkin olet valmis joustamaan säännöistä yleisen sujuvuuden nimissä? Toki jos asenne on jääräpäisesti pitää oikeuksistaan kiinni muissakin asioissa, niin en varsinaisesti odota muutosta asenteeseen tässäkään asiassa.
Tää on taas vähän tällanen aihe, että riittää varmasti tulkintaa myös siitä, että onko se kouluttamista, vai sitä että olettaa toisen sovittavan vauhtinsa, kuten kuuluu. Itelle hyvin yleinen pätkä on Hämeenlinnanväylä ja siinä ainakin Kantsun liittymän kiihdytyskaista on aika lyhyt. Jos havaitsen ajoissa, että vasen kaista on tyhjä ja mun takana on reippaasti autoja jonossa (eli suoraan mun taakse on vaikea sovittaa liittymistä), niin vaihtamalla hetkeks vasemmalle se liittyvä auto mahtuu hyvin siihen "mun paikalle" sen sijaan, että se jää nököttämään siihen kiihdytyskaistan alkuun odottamaan sopivaa väliä. Tässä olennaista on toi "ajoissa havaitseminen". Sen takia liittyjän ei koskaan pidä olettaa saavansa tilaa tyhjälläkään tiellä, koska ikinä ei tiedä kuinka tarkkaavainen kuski on kyseessä, tai jos jokin juuri häiritsee keskittymistä.