Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tässä on nyt taas se sun ajatusvirhe josta rakensit olkiukon. Miten nopeus voi olla jonoa hitaampi jos pitää vakaata turvaväliä? Mieti nyt tarkkaan..

Se syy ei varmaankaan ole se turvaväli, vaan se että takana oleva ei näe nenäänsä pidemmälle ja kuvittelee että ajan hitaammin sen takia että edessäni on turvaväli (se tyhmyys johon viittäsin). Kokeile vaikka itse ajaa kehä 1:n vasenta kaistaa jonossa n. 3 sekunnin turvavälillä, yllättävän usein (oman kokemukseni mukaan n. 20 % ajokerroista) joku tulee taakse hiillostamaan ja jopa oikealta raivolla ohi.
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.
 
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.

Jos ajaa jonossa samaa vauhtia kuin edellä menevät, mutta niin että rakoa on enemmän kuin se perinteinen 10m, niin se ei ole mitään vasurin halaamista :facepalm:
 
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.
En näkemättä tuomitse mutta näitä "turvavälin" pitäjiä on myös varsin monenlaisia. Osa pitää oikeasti sen välin vakaana ja se ei haittaa. Osa taas pitää sen tajuttoman välin ja näkee takana ollessa kun jono karkaa kun ajetaan oikeaa kaistaa nopeammin mutta turvallinen kuski on päättänyt että nyt ajetaan 81.587436kmh GPS nopeutta ja tämä on hänen rajansa.

@Gespard täällä on omat juttunsa ja idioottinsa (välillä enemmän, välillä vähemmän) mutta joissain asioissa "there is a method to the madness" vs moni muu paikka. Itseä taas välillä kauhistuttanut nuo pikkukaupunkien kuskit joilla tuntuu olevan ne samanlaiset paikalliset säännöt kuin PK-seudulla ja siellä tuntuu että saa itse pelätä henkensä puolesta. Kuitenkin suhteutettuna automäärään ja tiheyteen, onnettomuuksia sattuu mielestäni kohtuu vähän.
 
Jos ajaa jonossa samaa vauhtia kuin edellä menevät, mutta niin että rakoa on enemmän kuin se perinteinen 10m, niin se ei ole mitään vasurin halaamista :facepalm:
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
 
En näkemättä tuomitse mutta näitä "turvavälin" pitäjiä on myös varsin monenlaisia. Osa pitää oikeasti sen välin vakaana ja se ei haittaa. Osa taas pitää sen tajuttoman välin ja näkee takana ollessa kun jono karkaa kun ajetaan oikeaa kaistaa nopeammin mutta turvallinen kuski on päättänyt että nyt ajetaan 81.587436kmh GPS nopeutta ja tämä on hänen rajansa.
Raivolla kun joku sieltä oikealta tulee ohi, niin aika helppo päätellä, että oikealla kaistalla olisi ollut jo pidempään tilaa mihin siirtyä ajamaan. Toinen klassikko on körötellä vasurilla "jonossa" oikean kaistan kanssa siten rinnakkain, että oikean kaistan tukon ohi ei pääse kukaan.
 
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.

Mihin olet muka menossa ohittamaan jos sun edellä ajavan edessäkin on autoja mitkä ajaa myös samaa vauhtia sitä vasenta kaistaa myös? Ihan sama onko siinä turvaväliä vai ei edessä et ole sen nopeampaan perillä mihin sitten oletkaan menossa. Noi turhaan perseessä roikkujat joilla on aina kiire joka paikkaan sais mennä taksilla tai julkisilla, mutta ei omalla autolla kyllä roikkumaan takapuskuriin mihin ei mahdu edes sunnuntaihesari väliin. Sitten mietitään kun tulee ketjukolari, että mistä se johtui.

Itse pidän aina turvaväliä olin sitten oikealla tai vasemmalla kaistalla ajamassa, ruuhkassa tai ei ruuhkassa. Enkä ole koskaan ollut tukkona tiellä vaan ajan samaa nopeutta mitä edellä menevät ajavat, sillä erotuksella ettei tarvitse olla koko ajan jarrulla kuten nämä perseessä roikkujat. Perseessä roikkujilla tuntuu olevan joku agenda oman pään sisällä, että turvaväliä pitävä olisi se tukko tiellä vaikka yleensä ne edellä ajavat ovat jo se tientukko itsessään.

Huom! Enkä puhu nyt kehällä ajavista vasemman kaistan ajajista ketkä tukkivat ensimmäisenä autona tietä ajamalla tasan nopeusrajoituksen mukaan, samaa vauhtia kuin oikeakaistakin ajaa.
 
Raivolla kun joku sieltä oikealta tulee ohi, niin aika helppo päätellä, että oikealla kaistalla olisi ollut jo pidempään tilaa mihin siirtyä ajamaan. Toinen klassikko on körötellä vasurilla "jonossa" oikean kaistan kanssa siten rinnakkain, että oikean kaistan tukon ohi ei pääse kukaan.
Ei se aina noin mene. Välillä tulee näitä jotka pitävät 10m+ väliä liian isona ja vetävät oikealta ohi ja vetävät eteen jarruvalot vilkkuen (sananmukaisesti vilkkuen). Parhaimmillaan tullut Kehä 1:n toisessa päässä takana moinen auto ja toisessa päässä on kaksi autoa edellä ja tällä välillä kuskilla on noin sata kaistanvaihtoa ja "ohitusta" jotta pääsee "nopeammin" perille.
 
No niin eli perinteinen vasurin halaaminen paljastui syyksi miksi sinut halutaan ohittaa. Kokeiles pitää sitä turvaväliä oikealla tai keskikaistalla, niin saatat yllättyä.
Nytkö vasemmalla kaistalla ei saa pitää turvaväliä? Ei helvetti soikoon :D
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
Ohittaa mihin? Jonon seuraavaksi? Valot päälle hyvä mies.
Raivolla kun joku sieltä oikealta tulee ohi, niin aika helppo päätellä, että oikealla kaistalla olisi ollut jo pidempään tilaa mihin siirtyä ajamaan. Toinen klassikko on körötellä vasurilla "jonossa" oikean kaistan kanssa siten rinnakkain, että oikean kaistan tukon ohi ei pääse kukaan.
Taas rakensit olkiukon. Palataan taas keskustelutaitokysymykseen. Jono se on edelleen, ei "jono". Miksi pitäisi väistää oikealle kun ajaa jonossa?

Käy vaikka lukemassa jokainen näistä läpi ennen kun vastaat tähän: Argumentointivirhe – Wikipedia

Jos tarvitset fysiikan oppitunnin, niin ajonopeus on sama, oli se turvaväli 10 metriä tai 3*83000/3600 metriä. Sama koskee jonon etenemisnopeutta.
 
Kävisitte oikeasti joskus ulkomailla ajamassa. 4+ kaistaisellakin oli ihan helppoa ajaa kun ajatellaan muitakin kuin itseään eikä tuijotea näihin ihme metrimääräisiin turvaväleihin. Ajoneuvojen nopeusero on se mikä ratkaisee. Joskus vitutti tulla suomeen ja sinne kehäkolmosen tienoille kun liikenne ei vaan toimi.
 
Tampere, Pirkanmaa

Klassinen esimerkki tuollaisesta rampista on esim. tuo. Jos tuo ramppi jonoutuu, niin himmailen suosiolla hieman, että tietä vapautuu riittävästi turvalliseen liittymiseen. Sitten hyvissä ajoin nilkka suoraksi. Takana tuleville vapautuu kaistaa tehdä sama temppu perässä tai muodostaa uusi possujuna.
Joo. Tuossa katsotaan koko matka peilistä viherkaistaleen yli sopivaa rakoa motarilla, ja vedetään himmailun jälkeen reippaasti nilkka suorana sulkualueen ja oikean kaistan yli suoraan vasemmalle, ohittaen koko hässäkkä vaivattomasti ja välttäen satasen vauhtiin muiden jalkoihin kuuttakymppiä liittyminen.

Samoin tuota liittymää ohittaessa ajetaan vasurilla ylinopeutta ettei tarvitse pumpata osana vetoketjua.

Vaikeampi liittymä on kuitenkin samassa paikassa toiseen suuntaan (partola/sarankulma), kun kiihdytyskaista nousee ylämäkeen. Siinä ei vaan saatana ne autot jostain syystä kiihdy millään tavoitenopeuteen vaikka kiihdytyskaista on pidempi kun tuo linkattu. Se suorastaan aina hätkähdyttää ja herättää kunnioitusta jos edellä ajava onnistuukin kiihdyttämään sataseen ennen liittymistä. Olen nähnyt tilanteen jossa liittymää ohittaessa koko motarilla on vain kaksi autoa, minä ja liittyjä, vakkarissa 100, ja liittyjä liittyy eteeni niin että joudun jarruttamaan (väistämään vasemmalle).

Kun kiihdytyskaistaa edeltää kiertoliittymä, niin siihen rampille olisi kiertoliittymän jälkeen käytännössä pysähdyttävä, jos haluaisi että 80-100m turvaväli säilyy ja liittyessä on vauhtia sata. Vaikka ajat yli puolet rampista kolmeakymppiä ja vasta sitten kiihdytät sataan, niin olet sen edeltävän kontissa kiinni ennen kuin on sata lasissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tyypit, jotka kehän aamuruuhkassa kiilailee ja vetää heti perään liinat kiinni ja ne toiset tyypit, jotka eivät samassa aamuruuhkassa keskity liikenteeseen sen vertaa että saisivat pysäytettyä vaikka nuo edellämainitut tötöilisivät mitä.

Erityisesti vituttaa päätyä olemaan näiden kahden välissä.

Lääkäriltä onneksi tuli puhtaat paperit, mutta sitten pitääkin miettiä, että minkälaista autoa sitä tällä kertaa ostaisi.
 
No itsehän sä ajatusvirheellä koko keskustelun aloitit, kun lähdit puhumaan paskaa siitä, että sut ohitetaan sen takia, että pidät turvaväliä :D
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
Hän aika selkeästi tarkoitti tilannetta missä ajetaan jonossa, ja pidetään kohtuullinen oikea turvaväli. Liikenteessä on yksittäisiä "dynaamisia" kuskeja jotka nelikaistaisella tiellä pujottelevat jonoissa kaistalta toisella päästääksen jonossa muutaman auton ohi.

Se toki lisää riskejä, lisää vaaratilanteita, ja heikentää sujuvuutta.

Joskus voi olla joku yksittäinen jonka mielestä "minimi" turvaväli aiheuttaa tarpeen ohittaan ja tunkeea siihen väliin, uskon että osa tajuua mokansa, mutta sen verran itsetuntoa ettei häpeissään jatkomokailee.

Yläistäen kyllä menee niin että jos pidät itse asiallisen turvavälin tasaat vähän sitä pumppaamista, niin usein perässätulevakin hetkun roikkunut ottaa asiallista väliä. (nyt en puhu kehistä)


Minäkin väitän että tuo lause ”pidän aina 50m turvavälin pk-seudulla erityisesti kehä 1:llä” on ihan täyttä paskapuhetta.

Ei tarvitse valita kuin satunnainen aika ja ramppi niin liittyessä tilanne on se että kaistalle jolle pitää liittyä kulkee autojono jonka välit on reilusti alle 50m. Eikä ne välit siitä miksikään muutu vaikka tekisit sen 100metrin liittymiskaistan aikana minkälaisia kevätjuhlaliikkeitä tahansa. Mikäli yllä oleva väite olisi totta niin lopputuloksena liittyjä pysäköi kiihdytyskaistan päähän ja jää odottamaan aamu/ilta”ruuhkan” loppumista :), sitten sieltä voi löytää 50m välin.
En välttämättä sisäistänyt viestiäsi.

Mutta se on totta että jos tietyillä aikoinan etelänpätkillä kiihdytyskaistalta pitää liittyä muuhun liikennevirtaan, niin joutuu sen tekemään pieniinväleihin, en usko että näissä nyt sitä on kritisoitu, syy on siellä pääväylällä söhläävät, ei liittyjä. Jos liittyjä on rampilla pitänyt sen oman turvavälin, ja vilkkua käyttänyt ja ollut ennustettava. Ottaa sitten liittymisen jälkeen asiallisen välin edelläajavaan.

Jos rampilta tullut possujunassa ruuhkaan, niin sitten on ihan itse syyllinen ongelmiin.
 
Viimeksi muokattu:
Oulussa huomannut kun tullut tuo 6 kaistainen pätkä muutaman liittymän väliin, että ruuhka-aikana keskikaista on ajettu ns. tukkoon. Laitakaistoilla on tilaa mutta keskikaista on minimiväleineen semmoinen muuri siinä välissä.
 
Kehä I:llä vasen kaista on vain yksi kaista muiden joukossa, jota käyttää ohittamiseen. Toisekseen siellä on yleistä, että ajelet vasemmalla kaistalla loputtoman jonon jatkeena ja joku takana oleva on sitä mieltä, että mennään liian hitaasti, vetää raivariohituksen oikealta (saa siis mennä ohi mistä vaan, ei siinä mitään), ja huomaa sitten että hitto tässä onkin kaikki kaistat kilometrien mitalla täynnä. Tai sitten tilanne on se, että joku kaista vetää tosiaan paremmin kuin se vasen, mutta silti kaistan vaihtaminen tehdään jollain ihmeen provosoituneella jyrkällä liikkellä kaasu pohjassa ikään kuin se vasemman kaistan hitaampi jono olisi ollut sen yhden autoilijan syy.

Mitä noin muuten pääkaupunkiseudun liikenteeseen tulee, niin varmaan suhteessa suuremmat liikennemäärät kuumentaa tunteita ja vaikuttaa monien silmiin minäminä-menolta, mutta siitäkin huolimatta täällä päin saa verrattaen hyvin tilaa. Nyt on muutamia kertoja viikon sisällä käynyt niin, että milloin joku turistibussi ja milloin siviiliauto on selvästi kuronut väliä umpeen tai kiihdyttänyt voimakkaasti, kun olen ollut ohittamassa, vain hidastaakseen myöhemmin, ja näinä kertoina valitettavasti on käynyt mielessä, josko kyseessä on joitain ulkopaikkakuntalaisia. Ei noin muuten, mutta kun ulkopaikkakuntalaisilta itseltään on usein kuullut, miten jossain Oulussa tai Tampereella (?) jne. ei todellakaan haluta muita ohi tai eteen.
 
No me ollaan tästä edelleen tukevasti eri mieltä. Täysin turhaa provoamista kyntää sitä vasenta, jos/kun siellä on liikennettä takana, joka haluaa käyttää vasuria ohittamiseen.
Ei, kun sinä voit lopettaa niiden omien sääntöjen ja provoilujen keksimisen. :facepalm:

Kyllä muaki ärsyttää kehän possujunat ja saatikka kun yksi auto jää roikkumaan vasemmalle kaistalle siihen possujunan kanssa 60km/h ja pahimmat vielä himmailee kameraan, mutta tuolla ei ole mitään tekemistä jonossa ajamisen kanssa, saatikka jos se jono liikkuu koko ajan sen +80km/h.

Kenenkään ei tarvitse antaa puskurissa roikkujalle tuossa tilanteessa tilaa ja opettaa että agressiivisella käytöksellä saa tilaa!

Ylinopeutta ajavat ajakoot ylinopeutta, mulle aivan se ja sama, mutta minä en heille tilaa anna, menkööt oikealta ohi.
 
Oulussa huomannut kun tullut tuo 6 kaistainen pätkä muutaman liittymän väliin, että ruuhka-aikana keskikaista on ajettu ns. tukkoon. Laitakaistoilla on tilaa mutta keskikaista on minimiväleineen semmoinen muuri siinä välissä.
Tämä on totta. Oululaisetkaan eivät tajua oikeita turvavälejä, joka on se ratkaisevin asia juuri tällaisilla osuuksilla. Voisi heittää, että jos turvavälit olisivat asialliset, 90% ongelmista motareiden liittymien liepeillä poistuisi.

Oululaisilla on sitten tietysti vielä tämä oma erityispiirteensä, jossa ruuhka-aikana jumitetaan väkisin sillä oikeanpuoleisella kaistalla (tässä tapauksessa se keskikaista), vaikka ollaan ajamassa pitkiä matkoja eteenpäin poistumatta ja vasemmalla puolella olisi tilaa.
 
Tästähän se meidän mielipide-ero loppujen lopuksi johtuu. Minä en ole leikkimissä tiellä kotipoliisia tai kouluttamassa.

Olethan! :facepalm:

Vaadit ettei kukaan saa ajaa vasenta kaistaa ja jos ajaa niin nopeammalle pitää antaa tilaa, sinä et valitettavasti ole laki.
 
Olethan! :facepalm:

Vaadit ettei kukaan saa ajaa vasenta kaistaa ja jos ajaa niin nopeammalle pitää antaa tilaa, sinä et valitettavasti ole laki.
Tieliikenteessä on laki, ja sen päälle kohteliaat ajotavat. Ne jotka eivät kohteliaisuussääntöjä osaa, ei niitä myöskään ymmärrä saati osaa soveltaa.

Jotkut jättää myös tyhjiä pizzalaatikoita pöydille lojumaan vaikkei ne sinne kuulu. Kaikki ei vain osaa.

Ja jos on muutenkin elämässään moniongelmainen niin tuskin haluaa edes oppia.
 
Tieliikenteessä on laki, ja sen päälle kohteliaat ajotavat. Ne jotka eivät kohteliaisuussääntöjä osaa, ei niitä myöskään ymmärrä saati osaa soveltaa.

Jotkut jättää myös tyhjiä pizzalaatikoita pöydille lojumaan vaikkei ne sinne kuulu. Kaikki ei vain osaa.

Ja jos on muutenkin elämässään moniongelmainen niin tuskin haluaa edes oppia.

Kohteliaan ajotavan omaava ylinopeus kuljettaja ei vilkuta valoja ja roiku 2m päässä puskurista :smoke:
 
Tästähän se meidän mielipide-ero loppujen lopuksi johtuu. Minä en ole leikkimissä tiellä kotipoliisia tai kouluttamassa.
Ymmärsin että oli puhetta siitä että jonoutuneessa liikenteessä ajellaan nelikaistaisella tiellä sitä sisempää kaistaa jonossa, kohtuullisella turvavälillä, niin joku esitti että pitäisi väistää toiselle kaistalle jos joku roikkuu kontissa. Jos ei takana ole "hälytysajosta" kyse, niin ei taida olla suositeltavaa.

Jos itsensä asemoi sinne jonon perässä tulijaksi, niin kyllä vähän hämmentää jos edessä oleva alkaa koukkiin välillä toiselle kaistalle. Näitä toki välillä näkee, mutta enemmän siitä on hämminkiä, kun se että jatkaisi vain ajamista.

Oli sitten kyse motarista tai ei. Ja noilla "tavallisilla" teillä, missä paljon liittyvää ja poistuvaa liikennettä, niin se koukkiminen vasemmalle lisää poistumisen ja liittyvän liikenteen sujuvuutta.

Kohteliaisuus peruste, niin ei ole kohteliasta tuuppia edelläolevaa sivuun, eikä ole netto kohteliasta vaihdella jonossa kaistalta toiselle tuupijan takia.

Jos tie tyhjenee, molemmat kaistat tyhjiä, niin sitten tilanne muuttuu, motarilla pitääkin siirtyä oikealle, ja tavis nelikaistaisella se voi olla joissain tilanteissa ihan hyvä tapaista (ei aina)
 
Ei tee, koska se ei ole kohteliasta.
Jos teolla palvelee myös muita tienkäyttäjiä, se todellakin on kohteliasta. On kohteliasta, että muiden perseilyä ei sallita, ja on kohteliasta muita kohtaan, että jollakin on munaa siitä huomauttaa. Toki nyansseista voidaan väitellä, mutta se kuvitelma, että liikenteessä voidaan touhuta mitä tahansa, ja vika on aina siihen reagoivassa, on lähtökohtaisesti väärin. Liikenne on kaikesta säännöstelystä huolimatta sosiaalinen tilanne, jossa pätee tulkinnan monimuotoisuus aivan kuten muissakin elämän sektoreissa.
 
Kohteliaan ajotavan omaava ylinopeus kuljettaja ei vilkuta valoja ja roiku 2m päässä puskurista :smoke:

Saattaapa muuten niin tehdäkin.

No jos kovasti miettiin niin ehkä keksii jokin erikoistapauksen. Tyyliin perässä lähestyy huimaa ylinopeutta jarruton ajoneuvo jossa "kaasu/laatikko" hirtänyt, ja pitäisi aidosti nopeasti päästä rinnallamenevän yhdistelmän ohi altapois. Äänimerkki siinä ensimmäinen ja muut lisätukena.





Jos teolla palvelee myös muita tienkäyttäjiä, se todellakin on kohteliasta. On kohteliasta, että muiden perseilyä ei sallita, ja on kohteliasta muita kohtaan, että jollakin on munaa siitä huomauttaa. Toki nyansseista voidaan väitellä, mutta se kuvitelma, että liikenteessä voidaan touhuta mitä tahansa, ja vika on aina siihen reagoivassa, on lähtökohtaisesti väärin. Liikenne on kaikesta säännöstelystä huolimatta sosiaalinen tilanne, jossa pätee tulkinnan monimuotoisuus aivan kuten muissakin elämän sektoreissa.
Tässä jono kuviossa, niin jonossa 100 kohteliasta, yksi sikaileva valojavilkettuleva kontissa roikkuja, joka "kohteliaisuuden" nimissä haluaa edellä olevien vaarantavan ja väistävän toisen kaistan jonoon, toistuvastavasti aina saavutettua seuraavan jonossa.

Etuilua , siis vaatimalla etuilua ei yleensä pidetä kohteliaana, jos tarina on hyvä, ja kohteliaasti pyydettynä, niin kohteliaat ihmiset voivat päästää ohi. Mutta jos toistuvasti on etuilemassa, niin hyvänkin tarinan tehoalkaa heikeneen.


Tuli mieleen vanha taksi vitsi, kuski veteli "vanhoilla vihreillä" useamman risteyksen muiden väistellessä, ja yhtä-äkkiä lyö jarrutkiinnin oikeilla vihreillä ja pysähty, matkustaja kysyy että mikäs nyt, kun tuossa meni jo viidet valot punaisilla, kohtelias kuski totetaa että kollekaa tuli vasemmalta vanhoilla vihreillä.
 
Mikä helvetti siinä on, että varsinkin peräkärryä vetäessä moottoritiellä ohittajien on vedettävä ohitettavan auton keulaa hipoen suoraan eteen, vaikka ohituskaistalta ei ole mitään pakottavaa tarvetta siirtyä.
Mä itse olen ottanut tavaksi siirtyä ohituskaistalle siksi aikaa, että apina on kauempana, siis jos on tyhjä kaista.
Toki tuskin noi osaa peileihin katsoa, mutta ei ainakaan oma tuulilasi hajoa niin herkällä...
 
Mä itse olen ottanut tavaksi siirtyä ohituskaistalle siksi aikaa, että apina on kauempana, siis jos on tyhjä kaista.
Toki tuskin noi osaa peileihin katsoa, mutta ei ainakaan oma tuulilasi hajoa niin herkällä...
Ne kivet lentää kyllä naapurikaistallekin. Itse nostan kaasujalan ja palaan aiempaan vauhtiin vasta kun väli on taas kunnossa. Pitkässä reissussa saattaa myöhästyttää perillepääsyä parikymmentä sekuntia.
 
Olethan! :facepalm:

Vaadit ettei kukaan saa ajaa vasenta kaistaa ja jos ajaa niin nopeammalle pitää antaa tilaa, sinä et valitettavasti ole laki.

Ehkä en ymmärtänyt, mutta kyllä minä ainakin annan tilaa vasemmalla kaistalla, jos joku tulee nopeampaa kuin minä.
 
Ehkä en ymmärtänyt, mutta kyllä minä ainakin annan tilaa vasemmalla kaistalla, jos joku tulee nopeampaa kuin minä.
Miten päättelet sen nopeamman tulemisen kun edessä on jonoa silmänkantamattomiin ja kaikilla on sama nopeus? Sellaisesta tilanteesta tässä on kyse.

Et varmaan lukenut keskustelua, mutta koko hölmöys lähti siitä että sanoin että kehä ykkösellä jonossa ajellessa näkee välillä sitä että roikutaan puskurissa ja ohitetaan raivoisasti oikealta tilanteessa jossa ajetaan jonossa. Ilmeisesti järkevä (3s) turvaväli saa takana olevan lyhytkatseisen kuljettajan kuvittelemaan että vauhti on tuon välin takia hidas..
 
Miten päättelet sen nopeamman tulemisen kun edessä on jonoa silmänkantamattomiin ja kaikilla on sama nopeus? Sellaisesta tilanteesta tässä on kyse.
Taustapeilistä ja turvavälistä se päätellään. Jos tullaan kauempaa parin autonmitan päähän, vaikka asiallinen väli on kymmenen autonmittaa, tai täynnä olevalla motarilla de facto viisi, niin tulkitsen signaaliksi että minun halutaan antavan tietä, ja samaa odotan toisin päin muiltakin, mikäli ajetaan vasenta ja oikealla olisi tilaa.

Oikealle väistäminen ja sitten vasemmalle takaisin siirtyminen kun ohittaja on ohittanut, vaatii huomattavasti vähemmän tilaaa oikealta kaistalta kuin oikean kaistan kautta ohittaminen. Kun peileistään tietoinen väistäjä katsoo väistölle sopivan ajoituksen, niin oikealle kaistalle voi väistää pieneenkin väliin, kun ohittajan ei tarvitse hidastaa lainkaan ja väistäjän ei tarvitse olla oikealla liian pienessä välissä kuin pari sekuntia.

Siinähän jonossa ohittelija sitten käsityskyvystään riippuen tuntee itsensä liikenteen voittajaksi tai idiootiksi kun väistäjä ajaa koko matkan perässä. Mieluummin väistän aina kuin häiriinnyn siitä että joku heiluu kontissa täyttäen koko taustapeilin.
 
yleisin lienee kehä ykkösellä kun takana oleva kuvittelee että 3 sekunnin turvaväli tarkoittaa että ajan niin hiljaa että pakko päästä ohi. Harmi ettei muiden tyhmyydelle oikein voi mitään.

Tämä sama mielenterveysongelma on levinnyt myös Turun väylälle. Sekopäisimmät hyppää puskuriin kiinni, kun esim kehä 1 - E18 liittymässä pidät ruuhkaan sopivaa vauhtia ja turvavälin edessä olevaan. Juuri se välin pitäminen näyttää triggeröivän muutamia kuskeja. Välinpitämättömyys on ilmeisesti näille joku henkinen turvasatama.
E18 suunnalla yleensä nämä apinat leikkaavat kaikkien kaistojen yli suoraan kehä 2 ramppiin muiden puskureita viistäen. Eli todellista ohitustarvetta heillä ei ollut, kunhan tarkoituksella sekoilevat liikenteessä vaaratilanteita tehtaillen. Kaksi muuta vastaavaa apinaramppia ovat 26 Nummela/Pori suuntaan ja sitten ne Lohjalle menevät. 25, 24.

Nauran joka kerta näitä peltizunami otsikoita, koska juurikin nämä kuskit niitä aiheuttavat.
 
Taustapeilistä ja turvavälistä se päätellään. Jos tullaan kauempaa parin autonmitan päähän, vaikka asiallinen väli on kymmenen autonmittaa, tai täynnä olevalla motarilla de facto viisi, niin tulkitsen signaaliksi että minun halutaan antavan tietä, ja samaa odotan toisin päin muiltakin, mikäli ajetaan vasenta ja oikealla olisi tilaa.

Oikealle väistäminen ja sitten vasemmalle takaisin siirtyminen kun ohittaja on ohittanut, vaatii huomattavasti vähemmän tilaaa oikealta kaistalta kuin oikean kaistan kautta ohittaminen. Kun peileistään tietoinen väistäjä katsoo väistölle sopivan ajoituksen, niin oikealle kaistalle voi väistää pieneenkin väliin, kun ohittajan ei tarvitse hidastaa lainkaan ja väistäjän ei tarvitse olla oikealla liian pienessä välissä kuin pari sekuntia.

Siinähän jonossa ohittelija sitten käsityskyvystään riippuen tuntee itsensä liikenteen voittajaksi tai idiootiksi kun väistäjä ajaa koko matkan perässä. Mieluummin väistän aina kuin häiriinnyn siitä että joku heiluu kontissa täyttäen koko taustapeilin.
En koe että kukaan voittaa siinä että siirretään ongelma seuraavalle jonossa olevalle, jolla saattaa olla surkea turvaväli edellä ajavaan. Kokonaisturvallisuutta ajatellen on parempi että puskurissa roikkuva on sellaisen takana jolla on edessään oikea turvaväli.
Tämä sama mielenterveysongelma on levinnyt myös Turun väylälle. Sekopäisimmät hyppää puskuriin kiinni, kun esim kehä 1 - E18 liittymässä pidät ruuhkaan sopivaa vauhtia ja turvavälin edessä olevaan. Juuri se välin pitäminen näyttää triggeröivän muutamia kuskeja. Välinpitämättömyys on ilmeisesti näille joku henkinen turvasatama.
E18 suunnalla yleensä nämä apinat leikkaavat kaikkien kaistojen yli suoraan kehä 2 ramppiin muiden puskureita viistäen. Eli todellista ohitustarvetta heillä ei ollut, kunhan tarkoituksella sekoilevat liikenteessä vaaratilanteita tehtaillen. Kaksi muuta vastaavaa apinaramppia ovat 26 Nummela/Pori suuntaan ja sitten ne Lohjalle menevät. 25, 24.

Nauran joka kerta näitä peltizunami otsikoita, koska juurikin nämä kuskit niitä aiheuttavat.
Heh, eilen tuli radiosta liikennetiedote ketjukolarista Kehä 1 itään välillä Pakila - Tuusulanväylä. Tuli väistämättä mieleen tämä sekoilu jota siinä usein näkee, eli vasenta kaistaa puskurissa kiinni ja viime tingassa pyyhkäisy oikealle kahden kaistan yli.
 
En koe että kukaan voittaa siinä että siirretään ongelma seuraavalle jonossa olevalle, jolla saattaa olla surkea turvaväli edellä ajavaan. Kokonaisturvallisuutta ajatellen on parempi että puskurissa roikkuva on sellaisen takana jolla on edessään oikea turvaväli.
Minä ainakin voitan kun pääsen siitä tunteesta kun audikuski hengittää niskaan ja varastaa huomiotani muulta liikenteeltä.

Jos kokonaisturvallisuutta haluaisi optimoida niin minun kannattaisi riskejä ottavana keskimäärin muita huomattavasti parempana mieskuljettajana matkustaa bussilla.
 
Heh, eilen tuli radiosta liikennetiedote ketjukolarista Kehä 1 itään välillä Pakila - Tuusulanväylä. Tuli väistämättä mieleen tämä sekoilu jota siinä usein näkee, eli vasenta kaistaa puskurissa kiinni ja viime tingassa pyyhkäisy oikealle kahden kaistan yli.
Itseä ei häiritse niin tuo Pakila-Tuuski väli mutta ai saatana tuo Vihdintie-Pakila väli on yhtä syöpää. Juu on kaistoja molempiin suuntiin, liittymiä jne mutta se touhu on aivan tajutonta vs muut osat Kehä1:llä. Tuli joskus jauhettua vuosia Kehää pästä päähän työmatkana ruuhka-aikoina ja pahimmat sekoilut tulivat joko tuolla välillä tai Espoon päässä.
 
Olethan! :facepalm:

Vaadit ettei kukaan saa ajaa vasenta kaistaa ja jos ajaa niin nopeammalle pitää antaa tilaa, sinä et valitettavasti ole laki.
Foorumilla yritän kertoa ajotavasta, joka ei ärsytä ja aiheuta haittaa muille. Perustavaa laatua olevia käytöstapoja liikenteen sujuvoittamiseksi. Pikkujuttuja, mutta ei vaan mene perille. Aina ei voi väistää, mutta siinä kohtaa kun viestissä alkaa olla useampaa riviä perusteluna miksi just ei tarvitse väistää, niin mönkäänhän se menee.

Autolla kun olen liikenteessä, niin en mä ole siellä vasurilla hiillostamassa, ihan turhaa touhua. Paljon kun ajaa niin siinä näkee kyllä hyvin mitä mikäkin ajotapa aiheuttaa ja vasurin varaaminen on top-3 ärsytyksen ja tilanteiden aiheuttajana (kanssa-autoilijoissa).
 
Kehillä ajelu on monelle ruuhka-aikoina yllättävän vaikeaa. yksi tällainen vilkuttelija tuli pari viikkoa sitten perään, itsellä 3s turvaväli edessä menevään jonoon, tuli sitten sopiva sauma päästää kouluttaja ohi ja kävin keskikaistalla, josta takaisin vasemmalle. 9km myöhemmin oltiin vielä peräkkäin kun oma ramppi tuli. Jannu oli kirinyt jonon kiinni ja veti siellä tappituntumalla, tavoitteena varmaan oli hiillostaa seuraavat 40 autoakin pois tieltä, mutta ei näyttänyt enää onnistuvan.
 
Tänään tuli nähtyä pahinta moottoritieperseilyä hetkeen. Itselläni vakkarissa 130km/h, eli suurin osa muista jää jalkoihin.

Noh, osuudella, jossa oli hetken väljempää, aloin pikkuhiljaa saavuttaa uudehkoa Toyotaa. Painoin samalla tasaisella nopeudella vasemmalle ja turvallisesti ohi Toyotan eteen, kun keula alkoi näkyä peruutuspeilistä. Oma tasainen vauhti jatkui, mutta ero Toyotaan ei kasva, vaan alkaa kohta kuroutua umpeen. Eikä aikaakaan, niin Toyota ottaa vasemman kaistan.

Pidin oman vauhtini samana, mutta Toyota kuroi kaulan umpeen suorittaen hitainta ohitusta mitä olen hetkeen nähnyt. Tuossa vaiheessa ajattelin vielä, että hän on varmaan laittanut oman vakkarinsa muutaman päälle 130, eli menköön rauhassa matkoihinsa.

Mutta ei, Toyotassa istuva rouva valuu ohitseni ja vaihtaa mun keulaa hipoen oikealle ja välittömästi nostaa jalan pois kaasulta. Olin onneksi seuraillut tilannetta takana sen verran hyvin, että pystyin ottamaan itse heti vasurin ja painelemaan vakkaria pudottamatta rouvasta ohi. Peräänajokaan ei ollut ihan hirveän kaukana. Sain siis nopeasti ihan hyvän hajuraon häneen omalla nopeudella. Hänen vastaus tähän: uudestaan vasurille ja uudestaan mun ohi?Tuossa vaiheessa meni hieman tunteisiin ja nostin nopeutta aluksi 135kmh, jolloin lakkasi vihdoin saavuttamasta mua ja hetkeksi melkein 140kmh.

Vihdoin alkoi syntyä jotain eroa ja muutakin liikennettä tuli sekoittaamaan tilannetta ja sai palauttaa oman matkavauhdin. Toyotaa ei sen jälkeen näkynyt. Todennäköisesti joku ääritapaus ihmisestä, joka ankkuroi itsensä lähimpään uhriin ja jolla ei ole mitään käsitystä omasta nopeudesta ja jalka lepää kaasulla tehden jatkuvasti pientä edestakas liikettä.
 
Tänään tuli nähtyä pahinta moottoritieperseilyä hetkeen. Itselläni vakkarissa 130km/h, eli suurin osa muista jää jalkoihi

Noh, osuudella, jossa oli hetken väljempää, aloin pikkuhiljaa saavuttaa uudehkoa Toyotaa. Painoin samalla tasaisella nopeudella vasemmalle ja turvallisesti ohi Toyotan eteen, kun keula alkoi näkyä peruutuspeilistä. Oma tasainen vauhti jatkui, mutta ero Toyotaan ei kasva, vaan alkaa kohta kuroutua umpeen. Eikä aikaakaan, niin Toyota ottaa vasemman kaistan.

Pidin oman vauhtini samana, mutta Toyota kuroi kaulan umpeen suorittaen hitainta ohitusta mitä olen hetkeen nähnyt. Tuossa vaiheessa ajattelin vielä, että hän on varmaan laittanut oman vakkarinsa muutaman päälle 130, eli menköön rauhassa matkoihinsa.

Mutta ei, Toyotassa istuva rouva valuu ohitseni ja vaihtaa mun keulaa hipoen oikealle ja välittömästi nostaa jalan pois kaasulta. Olin onneksi seuraillut tilannetta takana sen verran hyvin, että pystyin ottamaan itse heti vasurin ja painelemaan vakkaria pudottamatta rouvasta ohi. Peräänajokaan ei ollut ihan hirveän kaukana. Sain siis nopeasti ihan hyvän hajuraon häneen omalla nopeudella. Hänen vastaus tähän: uudestaan vasurille ja uudestaan mun ohi?Tuossa vaiheessa meni hieman tunteisiin ja nostin nopeutta aluksi 135kmh, jolloin lakkasi vihdoin saavuttamasta mua ja hetkeksi melkein 140kmh.

Vihdoin alkoi syntyä jotain eroa ja muutakin liikennettä tuli sekoittaamaan tilannetta ja sai palauttaa oman matkavauhdin. Toyotaa ei sen jälkeen näkynyt. Todennäköisesti joku ääritapaus ihmisestä, joka ankkuroi itsensä lähimpään uhriin ja jolla ei ole mitään käsitystä omasta nopeudesta ja jalka lepää kaasulla tehden jatkuvasti pientä edestakas liikettä.
Samaa teki Tampereen Taksi yöllä kahden maissa noin viikko sitten tyhjällä moottoritiellä. Saavutin vakkarilla, menin ohi. Liimautui kiinni konttiin ja meni ohi. Siirtyi eteen ja hidasti, menin ohi. Koskaan en vakkariin koskenut. Vuoroteltiin ehkä noin 10 kertaa näin kunnes kaveri jäi konttiin kiinni eikä enää mennyt ohi. Oli kiinni takapuskurissa noin 15 kilometriä kunnes lähdin moottoritieltä. Ratissa oli joku nuori kaveri, tabletti asetettu ratin eteen. Siinä kaveri jotain aina näpytteli katse visusti alaspäin. Varmaan luuli että on paljon liikennettä kun kokoajan ohitellaan ja pitää itse ohittaa.
 
Itse olen ajanut aika paljon nelostietä pohjoiseen päin ja siellä vastaava käytös on aika yleistä. Tykkään ajaa, kuten @qtba, vakkarilla vähän nopeampaa mittarinopeutta ja todella usein tyypit ohittaa, vetää eteen ja hiljentää vauhtia, jolloin taas käy niin, että ennen pitkää menen taas ohi.

Itselläni vauhti pysyy koko näytelmän ajan vakiona.

Varsinaista eteen kiilailevaa vittuilua ei ole juurikaan nähtyä.
 
Vähän vastaavia tosiaan mahtuu pitkällä reissulla aina vähintään muutama. Tämänkertainen jäi tökerydessään mieleen. Ei pelkästään se, että alkaa kiilaamisen jälkeen moottorijarruttamaan muutaman metrin välimatkasta, mutta että lähtee tietoisesti tai tiedostamattaan yrittämään heti uusiksi.
 
Taustapeilistä ja turvavälistä se päätellään. Jos tullaan kauempaa parin autonmitan päähän, vaikka asiallinen väli on kymmenen autonmittaa, tai täynnä olevalla motarilla de facto viisi, niin tulkitsen signaaliksi että minun halutaan antavan tietä, ja samaa odotan toisin päin muiltakin, mikäli ajetaan vasenta ja oikealla olisi tilaa.

Jos kuvitellaan että jonossa kaksi noilla tavoin toimivaa, niin siinä sitten kohteliaasti väistelevät toisiaan.

Jos nyt jätetään tapakiireet pois, niin jos olisi oikeasti kiire, mutta ei nyt kuitenkaan sitä sinistä valoa, niin toisen kontiin ajaminen ei tänäpäivänä ole kovin erottava tapa, millä siis voisi viestiä oikeasta muita akuutista suuremmasta kiireestä.

Jos konttiin puskemista harrastaa ja vaatii muilta kohteliaisuuttaa, jotta voi jatkaa sikailua seuraavan kontissa. Helpompaa toki ohittaa jos muut väistää, mutta kyse ei ole vain siitä edelläolevan vaivasta, kohteliaisuduesta, Jos hän väistää toiselle kaistalle, niin hän häiritsee sen kaistan liikennettä, ja palatakseen vasemmankaista jonoon, niin myös sen vasemmankaistan liikennettä, jos vain jatkaisi jonossa, niin ei häiritse ketään, tai no sitä kontissa sikailiaa, joka kuitenkin menisi seuraavan perään sitä tekemään.

Ilman muuta "ärsyttää" jos jono ei etene omaan tavoiteltuun matkavauhtiin, jonossa olijoiden kokonais ärsytys vain kasvaa jos siellä lähtee kohteliaasti antamaa tilaa yksittäiselle kuskille.


Vertaisin tuota siihen että annetaan tilaa väistämis velvolliselle pandex pyöräilijälle ylityspaikalla.
 
Suomen läpi nelostietä viikko sitten ajoin ja muutama tuollainen nukkuja jotka herää ohitettaessa tuli hetken kiusaksi. Yleensä kaasu löytyy kun ollaan rinnalla tai viimeistään siinä kohtaa kun olen nenän edessä. Itse kuitenkin olen näitä rajoitusnopeus +3-10km/h vakkarilla ajavia. Tuo ylityksen määrä riippuu siitä onko tiheästi kameroita ja 80 vai 100 alue.

Ehkä tällä kertaa ihmetytti enemmän ne kuljettajat jotka ohitin 100km/h rajoitusalueella ja kasvatin tasaisen hitaasti sitä eroa. Kun sitten rajoitusnopeus tippui 80km/h itsellä vakionopeus automaattisesti tippuu esim 105->85, niin sitten kiritään puskuriin kiinni. Taas nopeuden noustessa käy toisinpäin. Esimerkiksi Kemi-Rovaniemi välillä tuollainen voi seurata puolet matkasta. Yleensä eroon pääsee vasta seuraavan ohituksen tullessa eteen. Sitten tuo kärpänen jää yleensä pörräämään ohitetun taakse.

Viikonloppuna toiseen suuntaan tuo läpiajo, toivottavasti yhtä vähillä ihmetyksillä pärjää sen reissun myös. Itse olen jo sen verran kiireetön, että harvemmin mikään toisten temppu nostaa verenpainetta. Toki kerran painoin tööttiä, kun Oulun Bauhaussin parkkipaikalle mennessä joku jäi peräkärryn kanssa miettimään miten saa käännettyä 90 asteen mutkaan itsensä. Luultavasti kaikki jotka tuolla asioineet tietävät mistä puhun. Olin ainoa auto siinä lähimailla tuon jahkailijan takana.
 
Ehkä tällä kertaa ihmetytti enemmän ne kuljettajat jotka ohitin 100km/h rajoitusalueella ja kasvatin tasaisen hitaasti sitä eroa. Kun sitten rajoitusnopeus tippui 80km/h itsellä vakionopeus automaattisesti tippuu esim 105->85, niin sitten kiritään puskuriin kiinni. Taas nopeuden noustessa käy toisinpäin. Esimerkiksi Kemi-Rovaniemi välillä tuollainen voi seurata puolet matkasta. Yleensä eroon pääsee vasta seuraavan ohituksen tullessa eteen. Sitten tuo kärpänen jää yleensä pörräämään ohitetun taakse.
Ei kai tuo sen kummempaa ole, kuin että ajetaan taloudellisesti mutta vastaavalla nopeusrajoituskunnioituksella kuin keskimääräinen kuski muutenkin. Eli ei mennä esim. yli 90 km/h polttoainesäästön takoa ja ajetaan sitten samaa 90 km/h 80 rajoituksella kun ei siitä niin suurta sakkoa tule jos nasahtaa.

Itse ajan kiireettöminä hetkinä esim. 51:sen 100:n alueella (monikaistaosuudella) n. 85-86 km/h ja jatkan sitten Espoossa samaa tahtia kun rajoitus vaihtuu 80 km/h. Moni tuossa satasen pätkällä ohittanut jää sitten eteen munimaan ja ohitan ne sitten omassa rauhassa.
 
Kysyn mielipidettänne, etten päädy tähän ketjuun ärsyttävänä autoilijana. Tykkään usein "roikkua" jonkun rekan perässä ja ajella rauhakseen. Tavoitteena nopeusrajoituksen mukainen vauhti, mutta ei pakko ole siihenkään yltää. Jos tie on yksi kaista suuntaansa, haluaa usein moni ohi. Joten kumpi on parempi - pidän reilusti väliä rekkaan (maksimietäisyys adaptiivisella), jolloin ohittaja pääsee ensin minun ohitseni ja sitten rekan, vai lyhyt väli rekkaan, jolloin todennäköisemmin pääsee kerralla ohi molemmista?

Entäs kun on ohitus tapahtumassa, onko hyötyä hieman hidastaa että ohittava pääsee helpommin ohi, vai onko tämä enemmän arvaamaton tekijä ja siten riski? Erityisesti ohituskaistojen kohdalla olen tykännyt tiputtaa -10 km/h nopeudesta, että kaikki halukkaat pääsee ohi.
 
Kysyn mielipidettänne, etten päädy tähän ketjuun ärsyttävänä autoilijana. Tykkään usein "roikkua" jonkun rekan perässä ja ajella rauhakseen. Tavoitteena nopeusrajoituksen mukainen vauhti, mutta ei pakko ole siihenkään yltää. Jos tie on yksi kaista suuntaansa, haluaa usein moni ohi. Joten kumpi on parempi - pidän reilusti väliä rekkaan (maksimietäisyys adaptiivisella), jolloin ohittaja pääsee ensin minun ohitseni ja sitten rekan, vai lyhyt väli rekkaan, jolloin todennäköisemmin pääsee kerralla ohi molemmista?

Entäs kun on ohitus tapahtumassa, onko hyötyä hieman hidastaa että ohittava pääsee helpommin ohi, vai onko tämä enemmän arvaamaton tekijä ja siten riski? Erityisesti ohituskaistojen kohdalla olen tykännyt tiputtaa -10 km/h nopeudesta, että kaikki halukkaat pääsee ohi.
Muuten mielummin reilu väli rekkaan, mutta ohituskaistan lähestyessä kannattaa kiriä se väli umpeen. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin köröttelijä, joka ohituskaistan lähestyessä vielä hidastaa entisestään vauhtia niin, että etäisyys rekkaan vaan kasvaa ja lopulta perässätulijoista vain osa ehtii koko "junasta" ohi. Tällaisiin kun välillä törmää niin tuntuu ihan tahalliselta kiusanteolta.
 
Kysyn mielipidettänne, etten päädy tähän ketjuun ärsyttävänä autoilijana. Tykkään usein "roikkua" jonkun rekan perässä ja ajella rauhakseen. Tavoitteena nopeusrajoituksen mukainen vauhti, mutta ei pakko ole siihenkään yltää. Jos tie on yksi kaista suuntaansa, haluaa usein moni ohi. Joten kumpi on parempi - pidän reilusti väliä rekkaan (maksimietäisyys adaptiivisella), jolloin ohittaja pääsee ensin minun ohitseni ja sitten rekan, vai lyhyt väli rekkaan, jolloin todennäköisemmin pääsee kerralla ohi molemmista?

Entäs kun on ohitus tapahtumassa, onko hyötyä hieman hidastaa että ohittava pääsee helpommin ohi, vai onko tämä enemmän arvaamaton tekijä ja siten riski? Erityisesti ohituskaistojen kohdalla olen tykännyt tiputtaa -10 km/h nopeudesta, että kaikki halukkaat pääsee ohi.
Mielipide.

Jos se adaptiivinen on riittävän kykenevä(*, niin sillä kunnon turvaväli, parista syystä, itselle helpompi, leppoisampi, turvallisempi, toinen, jos joku haluaa ohittaa, niin hänelle helpompaa ja siitä sinulle vähemmän jumppaa.

Jos joku antannut viestiä ohitusaikesita, niin helpota hänen ohitusta, ensin parantamalla näkyvyyttä, ja jos vaikeassa maastossa havaitset ohituspaikan, niin antamalla siitä viesti takanatulevalle. Sen jälkeen ei tarvi edes hidastella, muuta kuin turvavälisäädön verran. Jos ohittaja lähtee ohittaan päinvastaantulijoita, niin varoita, jos silti jatkaa vastaantulijoiden kaistelle/kaistalla niin asemoi oikeaanreunaan, ja hiljennä/kiihdytä vasta sen jälkeen kun tiedät, keskeyttääkö ohituksen, vai yrittääkö väkisin viedä päätökseen.



(*
Adaptiivisen asetuksissa voi olla riittävästi aikaa, mutta nopeuksien noustessa ei riitä anturoinin etäisyyskyvyt. Minkä seurauksena parempi ajella kiinteällä vakkarilla, edellyttää toki käyttökelpoista käyttäliittymää. "kiinteällä" vakkarilla ajo myös vähentää jonon pumppaamista.

, niin sitten kiritään puskuriin kiinni.
Jos tuolla tarkoitat liianpientä turvaväliä, niin monella se sopiva turvaväli aivan liianlyhyt.

Jos asiallinen turvaväli, niin sitten harmitonta, ei ajoneuvoilla, eri kuskeilla "sopiva" vauhti eri tilanteissa jonkinverran poikkeaa, myös ajoneuvojen mittarivirheet poikkeaa toisistaan eri nopeuksissa.

Jos tilannetta edeltänyt ohitus, niin jotain sitten "ärsyttää" kun ensin ohitetaan ja sitten myöhemmin hidastellaan, vs oma haluttu matkavauhti, pahimillaan sitten vaihdellaa jonossa sitä järjestystä eli alueilla...
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuolla tarkoitat liianpientä turvaväliä, niin monella se sopiva turvaväli aivan liianlyhyt.

Tarkoitan todellakin sitä liian pientä turvaväliä. Eli ollaan perässä kuin ohitusta kärkkyvä matkaaja. Nykyään tiedostaa paremmin riskin tuostakin, jos omat refleksit esimerkiksi poroja nähdessä nopeammat. Tuleeko tuo takana ajava kontista sisälle vai ehtiikö jarruttaa. Kaupungissa ei kiusaa, mutta pitkällä matkalla voi kuvitella ettei tuollainen turvavälitön ajaminen voi olla järkevää.
Kaipaan niitä aikoja, kun uskalsi yö aikaan vetää hiljaisilla teillä jalkaa suoraksi. Maisema vaihtui ja vireystila oli paljon parempi. Nykyrajoituksilla joutuu oikeasti pitämään ylimääräisiä taukoja hitaan etenemisen aiheuttaessa väsymystä. Ja öisin en ole aikoihin matkoja ajanut. Tuolloin kaasuvivustoa kiristämällä pääsi säätämään turvavälin sopivaksi.
 
No tuommoinen perseessä roikkuja (5-20m) ei ehdi edes jalkaa nostaa kaasulta jos edessä menevä polkaisee täysjarrutuksen. Sen takia nuo vituttaakin niin älyttömästi että mielummin ajan sen +10 nopeusrajoitukseen nähden, niin hyvin harvoin tarvitsee noista kärsiä. Ja jos joku siihen perään liimautuu niin todennäköisesti menee seuraavalla suoralla ohi.
Sinällään kyllä vähän erikoista että pitää ajaa ylinopeutta ettei saa perskärpäsiä :(
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 367
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom