Kysyn mielipidettänne, etten päädy tähän ketjuun ärsyttävänä autoilijana. Tykkään usein "roikkua" jonkun rekan perässä ja ajella rauhakseen. Tavoitteena nopeusrajoituksen mukainen vauhti, mutta ei pakko ole siihenkään yltää. Jos tie on yksi kaista suuntaansa, haluaa usein moni ohi. Joten kumpi on parempi - pidän reilusti väliä rekkaan (maksimietäisyys adaptiivisella), jolloin ohittaja pääsee ensin minun ohitseni ja sitten rekan, vai lyhyt väli rekkaan, jolloin todennäköisemmin pääsee kerralla ohi molemmista?
Entäs kun on ohitus tapahtumassa, onko hyötyä hieman hidastaa että ohittava pääsee helpommin ohi, vai onko tämä enemmän arvaamaton tekijä ja siten riski? Erityisesti ohituskaistojen kohdalla olen tykännyt tiputtaa -10 km/h nopeudesta, että kaikki halukkaat pääsee ohi.
Mielipide.
Jos se adaptiivinen on riittävän kykenevä(*, niin sillä kunnon turvaväli, parista syystä, itselle helpompi, leppoisampi, turvallisempi, toinen, jos joku haluaa ohittaa, niin hänelle helpompaa ja siitä sinulle vähemmän jumppaa.
Jos joku antannut viestiä ohitusaikesita, niin helpota hänen ohitusta, ensin parantamalla näkyvyyttä, ja jos vaikeassa maastossa havaitset ohituspaikan, niin antamalla siitä viesti takanatulevalle. Sen jälkeen ei tarvi edes hidastella, muuta kuin turvavälisäädön verran. Jos ohittaja lähtee ohittaan päinvastaantulijoita, niin varoita, jos silti jatkaa vastaantulijoiden kaistelle/kaistalla niin asemoi oikeaanreunaan, ja hiljennä/kiihdytä vasta sen jälkeen kun tiedät, keskeyttääkö ohituksen, vai yrittääkö väkisin viedä päätökseen.
(*
Adaptiivisen asetuksissa voi olla riittävästi aikaa, mutta nopeuksien noustessa ei riitä anturoinin etäisyyskyvyt. Minkä seurauksena parempi ajella kiinteällä vakkarilla, edellyttää toki käyttökelpoista käyttäliittymää. "kiinteällä" vakkarilla ajo myös vähentää jonon pumppaamista.
, niin sitten kiritään puskuriin kiinni.
Jos tuolla tarkoitat liianpientä turvaväliä, niin monella se sopiva turvaväli aivan liianlyhyt.
Jos asiallinen turvaväli, niin sitten harmitonta, ei ajoneuvoilla, eri kuskeilla "sopiva" vauhti eri tilanteissa jonkinverran poikkeaa, myös ajoneuvojen mittarivirheet poikkeaa toisistaan eri nopeuksissa.
Jos tilannetta edeltänyt ohitus, niin jotain sitten "ärsyttää" kun ensin ohitetaan ja sitten myöhemmin hidastellaan, vs oma haluttu matkavauhti, pahimillaan sitten vaihdellaa jonossa sitä järjestystä eli alueilla...