Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Malli esimerkki kun väistetään rampilta tulijaa :facepalm:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009517674.html
Sinänsä ihan tavanomainen lähtötilanne ympärisuomea. Jonoutunutta liikennettä, rampilti tulee possujuna.

Tuolla kuvaajan edessä olevalla autolla (Pegeot) näytti olevan jonkinlainen turvaväli eteenpäin, eli siinä milessä homma hanskassa, mutta rampilta ajoi possujuna siihen eteen, ja tuossa liitteen ekassa kuvassa kiihdytyskaistalla edessä/rinnalla autoja ja kiihdytyskaista päättymässä. ja olemassa se riski että sieltä edelleen tullaan eteen. Ja niin siinä myös kävi, (liite2)


Mutta hyvä esimerkki siitä että motarilla kaistanvaihto on riski

Ehkä käynyt niin että vasemmalla kaistalla ajanut jäänyt Pösö kuskin katsomiskerroilla kuolleenseen kuolmaan. Jos siis uskotaan siihen että tuo kuski on havainnut rampiltatulevan vaaratilanteen ja on hyvissä ajoin katsonut onko vasemmalla tilaa. Mutta oli tai ei, niin rauhalliset liikkeet, rauhalliset kaistanvaihdot. Jälleen esimerkki missä sarja virheitä johti tilanteeseen, nyt siitä maksoi nopeakaistanvaihtaja, joka teki kaistanvaihtoon asti niin kuin tässäkin ketjussa neuvottu.(*

Tärkein pointti videossa oli se ramppilta tulijoiden töppöily, oikein lauma virheen tekijöitä.


Videon alkua en kokonaan sisäistänyt, ilmeisesti sama kuljettaja kiilasi kuvaajan eteen videon alussa.

Videon lopputekstien perusteella autonsa pyöräyttänyt sai sakot, siis hän joka esti kolarin ja romutti oman auton.


(*
PIdä turvaväli, älä kiihdytä, älä jarruta, älä "annatilaa" vaihtamalla kaistaa, mitä tuossa voi tehdä jos oikealtaa tulee autoa kylkee, vaati aika paljon että tietoisesti kolaroi.


Edit:
Sietääkin saada sakkoa.
Rampilta tullut jono tuossa eniten töppäilli, oikein joukolla, pösö kuski sentäs yritti välttää kolaria, totta, romutti sen seurauksena oman auton yhden oman virheen takia, johon siis pääty tuon jonontakia.
 

Liitteet

  • kuva_2023-04-14_083829189.png
    kuva_2023-04-14_083829189.png
    710,9 KB · Luettu: 145
  • kuva_2023-04-14_085229718.png
    kuva_2023-04-14_085229718.png
    241,4 KB · Luettu: 148
Viimeksi muokattu:
Kuski oli jo aiemmin seilannut kaistalla, eli jotain epävarmuutta ajamisessa tai sitten riitelyä vaimon kanssa.
Tai kännykän räpläystä. Ei seuraa peilejä, niin ei tiedä että takaa vasemmalta on joku tulossa.

Oli noiden liittymästä tulojoidenkin ajo aika vammaista. Tai ainakaan tuo viimeinen ei selvästikään katsonut yhtään etukäteen mihin väliin ajaisi. Kuperkeikka-Pösön perässä olisi ollut hyvin tilaa.
 
Autonsa pyöräyttänyt on se, joka tässä hölmöili eniten. Olisi jatkanut suoraan omaa kaistaa niin mitään ei olisi tapahtunut, mutta ei. Vilkku päälle ja sokkona vaan kaistanvaihto. Lyön melkein vetoa, että kuskilla hartialukko päällä ja pää ei käänny senttiäkään suuntaan tai toiseen.

Sietääkin saada sakkoa.
 
Kohdassa 1:21 kaksi auto liittyy pösön eteen, joten siellä tilaa oli, kohdassa 1:25 rampilla olija laittaa vilkun päälle, mutta ei ala vaihtamaan kaistaa vaan näyttää siltä että odottaa että pösö menee ohi, mutta pösö alkaakin väistämään vasemmalle volvon kylkeen ja loppu on historiaa.
Joo eli kyllä sitä tilaa sielä sitten oli, kännyn näytöltä kerran katsoo niin jää vajavaiseksi tuo käsitys.

Turhalla sähläämisellä taas aiheutunut isompi soppa, kun tosiaan torvellakin voi vielä koittaa pelastaa tilannetta.
 
Sinänsä ihan tavanomainen lähtötilanne ympärisuomea. Jonoutunutta liikennettä, rampilti tulee possujuna.

Tuolla kuvaajan edessä olevalla autolla (Pegeot) näytti olevan jonkinlainen turvaväli eteenpäin, eli siinä milessä homma hanskassa, mutta rampilta ajoi possujuna siihen eteen, ja tuossa liitteen ekassa kuvassa kiihdytyskaistalla edessä/rinnalla autoja ja kiihdytyskaista päättymässä. ja olemassa se riski että sieltä edelleen tullaan eteen. Ja niin siinä myös kävi, (liite2)


Mutta hyvä esimerkki siitä että motarilla kaistanvaihto on riski

Ehkä käynyt niin että vasemmalla kaistalla ajanut jäänyt Pösö kuskin katsomiskerroilla kuolleenseen kuolmaan. Jos siis uskotaan siihen että tuo kuski on havainnut rampiltatulevan vaaratilanteen ja on hyvissä ajoin katsonut onko vasemmalla tilaa. Mutta oli tai ei, niin rauhalliset liikkeet, rauhalliset kaistanvaihdot. Jälleen esimerkki missä sarja virheitä johti tilanteeseen, nyt siitä maksoi nopeakaistanvaihtaja, joka teki kaistanvaihtoon asti niin kuin tässäkin ketjussa neuvottu.(*

Tärkein pointti videossa oli se ramppilta tulijoiden töppöily, oikein lauma virheen tekijöitä.


Videon alkua en kokonaan sisäistänyt, ilmeisesti sama kuljettaja kiilasi kuvaajan eteen videon alussa.

Videon lopputekstien perusteella autonsa pyöräyttänyt sai sakot, siis hän joka esti kolarin ja romutti oman auton.


(*
PIdä turvaväli, älä kiihdytä, älä jarruta, älä "annatilaa" vaihtamalla kaistaa, mitä tuossa voi tehdä jos oikealtaa tulee autoa kylkee, vaati aika paljon että tietoisesti kolaroi.


Edit:

Rampilta tullut jono tuossa eniten töppäilli, oikein joukolla, pösö kuski sentäs yritti välttää kolaria, totta, romutti sen seurauksena oman auton yhden oman virheen takia, johon siis pääty tuon jonontakia.

Ainoa syyllinen oli pösö kuski ja onneksi vei vain itsensä metsään.

Rampiltatulijahan vain laittoi vilkun päälle, johon vieressä olevan ei tarvitse reagoida mitenkään...
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Ainoa syyllinen oli pösö kuski ja onneksi vei vain itsensä metsään.

Rampiltatulijahan vain laittoi vilkun päälle, johon vieressä olevan ei tarvitse reagoida mitenkään...
Rampilta tuli neljän(?) auton pussujana, joista kolmas kiilasi jo ihan eteen, neljäs tulossa kylkeen. Neljäs oli sen kolmennen kontissa, kiihdytyskaista päättyy, ja vaihtoi siihen kohtaan missä pösö. Ei, ei ollut pysähtymässä kiihdytyskaistan päähän ja tuskin sinne penkkaakaan ajamassa.

Sen seurauksena pösö kuski teki virheen, ei varmistanut että vasemmalla tilaa ja toinen perusvirhe liiannopea kaistanvaihto.

Jos kuvitellaan tilanne että havaitaan rampilta uhkaava vaara, huomio kiinittyy siihen miten tilanne etenee, ei voi kiihdyttää, ei voi hidastaa, luonollisesti vähän vilastaan mitä takana/vasemmalla. tilanne pahenee, eteesi kiilattu, seuraava näyttää tulevan kylkeen (ohituskaista päättyy, ei havaintoa että väistäisi), aika kova kuski saa olla että kylmäveristi antaa kolarin tulla. Videon perusteella se vasemmankaista auto tuli yllätyksenä.

Jos videoiden tarkoitus vihteen lisäksi tarjota oppimista.

- rampilla kunnon, siis kunnon turvaväli. (että voi sen paikan katsoa ja siihen itsensä sovittaa, videossa jono meni ihan sokkona yhteen väliin)
- rampilta/kiihdytyskaistal ei tungeta letkassa yhden autontilan mittaiseen väliin, (Videossa ekä pösön eteen, toka taakse jne)
- riihdytyskaistalta katsotaan se oma paikka ja tehdään aikeet näkyväksi (no nyt letka kyllä viesti :) että täältä tullaan, väistäkää)
- Havaitaan riski paikat ja varaudutaan niihin ennakkoon (videossa mihin tilaa väistää)
- rauhalliset kaistanvaihdot (videossa se ehkä olisi estänyt tieltä suistumisen, joo joskus rauhallisuus ei riitä, mutta riski vs riski rauhallisuuden puolella)
 
Ei siinä kukaan kiilannut eteen vaan kolme ensimmäistä menivät eteen ihan nätisti. Neljäs vilkutti ja jarrutti jäädäkseen Pösön taakse mutta Pösön kuljettaja päättikin vetää tuollaiset kevätjuhlaliikkeet sitten tuohon paikkaan.
 
Rampilta tuli neljän(?) auton pussujana, joista kolmas kiilasi jo ihan eteen, neljäs tulossa kylkeen. Neljäs oli sen kolmennen kontissa, kiihdytyskaista päättyy, ja vaihtoi siihen kohtaan missä pösö. Ei, ei ollut pysähtymässä kiihdytyskaistan päähän ja tuskin sinne penkkaakaan ajamassa.

Sen seurauksena pösö kuski teki virheen, ei varmistanut että vasemmalla tilaa ja toinen perusvirhe liiannopea kaistanvaihto.

Jos kuvitellaan tilanne että havaitaan rampilta uhkaava vaara, huomio kiinittyy siihen miten tilanne etenee, ei voi kiihdyttää, ei voi hidastaa, luonollisesti vähän vilastaan mitä takana/vasemmalla. tilanne pahenee, eteesi kiilattu, seuraava näyttää tulevan kylkeen (ohituskaista päättyy, ei havaintoa että väistäisi), aika kova kuski saa olla että kylmäveristi antaa kolarin tulla. Videon perusteella se vasemmankaista auto tuli yllätyksenä.

Jos videoiden tarkoitus vihteen lisäksi tarjota oppimista.

- rampilla kunnon, siis kunnon turvaväli. (että voi sen paikan katsoa ja siihen itsensä sovittaa, videossa jono meni ihan sokkona yhteen väliin)
- rampilta/kiihdytyskaistal ei tungeta letkassa yhden autontilan mittaiseen väliin, (Videossa ekä pösön eteen, toka taakse jne)
- riihdytyskaistalta katsotaan se oma paikka ja tehdään aikeet näkyväksi (no nyt letka kyllä viesti :) että täältä tullaan, väistäkää)
- Havaitaan riski paikat ja varaudutaan niihin ennakkoon (videossa mihin tilaa väistää)
- rauhalliset kaistanvaihdot (videossa se ehkä olisi estänyt tieltä suistumisen, joo joskus rauhallisuus ei riitä, mutta riski vs riski rauhallisuuden puolella)

Se että ajat metsään sen takia kun viereisellä kaistalla laitetaan vilkku päälle ei ole sen vilkun päälle laittajan vika, vaan metsään ajajan vika!

Rampilta tulijalla + kaistanvaihtajalla on aina väistämisvelvollisuus ja jos kuvittelen itseni tuohon videon tilanteeseen, en olisi reagoinut rampilta tulijaan mitenkään, vaan jatkanut omaa kaistaa ja samaa vauhtia.
 
Ei siinä kukaan kiilannut eteen vaan kolme ensimmäistä menivät eteen ihan nätisti. Neljäs vilkutti ja jarrutti jäädäkseen Pösön taakse mutta Pösön kuljettaja päättikin vetää tuollaiset kevätjuhlaliikkeet sitten tuohon paikkaan.
Pariviestiä aiemmin koomentoin.
Rampilta tuli neljän(?) auton pussujana, joista kolmas kiilasi jo ihan eteen, neljäs tulossa kylkeen. Neljäs oli sen kolmennen kontissa, kiihdytyskaista päättyy, ja vaihtoi siihen kohtaan missä pösö. Ei, ei ollut pysähtymässä kiihdytyskaistan päähän ja tuskin sinne penkkaakaan ajamassa.
Jos ei takerruta siihen oliko ramppi jonon tokan kuulunut mennä pösön taakse vain eteen, niin se kolmas jo tuikkas eteen, ja neljäs oli koko kiihdystyskaistan sen kontissa, kiihdytyskaista päättymässä ja vaihto siihen pösönkohdalle. Jos se neljäs ei aiemmin tehnyt elettäkään, ei tehnyt myöhemmin, niin...

Ei tuo ihan tavatanto muuallakaan suomessa ole.

Joo, kyllä jos päättäväisesti päättänyt ajaa vaikka päiten, niin kyllä se osalta onnistuu, mutta ei kaikki siihen kykene.

Pösökuski toki ne omat virheet teki, ei havainnut vasemman kaistan autoa, kaistanvaihto liianäkkinäinen. Oliko hätäväistöstä johtuvaa, vai havointo virhe + tapa.

Siltikään virheitä vähemmän kuin rampin kolmella viimeisellä,


. Mahdollisuudet mitä pösökuski olisi voinut tehdä tässä ja kaikki olisivat menneet maaliin paremmin kuin videolla nähty suoritus. Vaihtoehdot pösö kuskilta: 1. jatkaa ajamista omalla kaistalla, koska rampista tulijoilla on väistämisvelvollisuus, 2. nostaa jalka tarvittaessa hieman kaasulta mikäli tilanne niin olisi vaatinut vaikka tätä ei olisi tarvinnut tehdä, ainoastaan jos se tuo joustavuutta,.
Äänimerkki hyvissä ajoin, viimeistään siinä kun se kolmas-auto kiilas eteen.

En tiedä oliko sitä pakoreittiä katsonut aiemmin, ja se vasemmankaista auto jäänyt huomaamatta, mutta jos on tuollainen tilanne niin se huomio menee niihin kylkeen tuleviin autoihin. (vs se että normaali suunniteltu kaistanvaihto)

Tuon äänimerkin jälkeen, jos homma kehittyy edelleen huonoon suuntaan, niin tilantekeminen omalla kaistalla. Siinäkin muistettava että samalla voi heikentää omaa näkyvyyttä liittyjälle. (Ymmärränkyllä jos luulee että vasemmalla kaistan verran tilaa, niin miksi ei väistä reilusti)

Hiljentämistä on riski, sen takia että se vaikeuttaa liittyjän liittymistä, eli vaaran että syntyy tilanne missä kumpikin sovittaa nopeutta samaan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon pösö videoon liittyen. Pösö teki kaikki mahdolliset virheet mitä vaan kuljettaja voi tehdä sanotaan nyt "pienessä paniikissa tuossa" kun olikin autoa noin monta pienessä sumassa. Mahdollisuudet mitä pösökuski olisi voinut tehdä tässä ja kaikki olisivat menneet maaliin paremmin kuin videolla nähty suoritus. Vaihtoehdot pösö kuskilta: 1. jatkaa ajamista omalla kaistalla, koska rampista tulijoilla on väistämisvelvollisuus, 2. nostaa jalka tarvittaessa hieman kaasulta mikäli tilanne niin olisi vaatinut vaikka tätä ei olisi tarvinnut tehdä, ainoastaan jos se tuo joustavuutta, 3. pahin mahdollinen vaihtoehto, että lähdetään vaihtamaan kaistaa tarkastamatta kuolluttakulmaa ollenkaan ja lopputulos on ajaa toisen auton kylkeen ja samalla olla syyllinen niistä kaikista skenaarioista mitä oli vaihtoehtoina.

Edit. pk-seudulla näitä suorituksia näkee aika usein ja melkein päivittäin missä joku meinaa teilata toisen jättämällä katsomatta kuolleenkulman tai pelisilmän puutteen vuoksi jouhevuuden kannalta.
 
Tai kännykän räpläystä. Ei seuraa peilejä, niin ei tiedä että takaa vasemmalta on joku tulossa.

Oli noiden liittymästä tulojoidenkin ajo aika vammaista. Tai ainakaan tuo viimeinen ei selvästikään katsonut yhtään etukäteen mihin väliin ajaisi. Kuperkeikka-Pösön perässä olisi ollut hyvin tilaa.
Kännykän tosiaan unohdin mainita. Siellä on saatettu esim. sumplia pesukonekuvioita.

Liittymästä tulevat ajoivat turhan lähellä toisiaan. Siitä seuraava liittymisen vaikeus on kuitenkin enemmän väistämisvelvollisten, eli heidän murheensa. Viimeinen ei katsonut sopivaa väliä. Hänellä oli vilkku päällä, mutta autoaan hän ei kuitenkaan siirtänyt viivan yli ennenkuin vasta siinä vaiheessa, kun kaista näytti vapautuvan pösön piipahtaessa Volvon vieressä. Viimeinen siis näytti olevan tietoinen pösöstä. Jos pösö olisi noudattanut lakia (TLL 61 § ja 35 §) eikä olisi lähtenyt toiselle kaistalle, olisi viimeinen luultavasti liittymiskaistan loppuessa jarruttanut ja siirtynyt pösön taakse. Tai jos pösön takanakaan ei olisi ollut tilaa, niin sitten viimeisenä keinona jäänyt kaistan loppupäähän paikalleen munimaan ja odottelemaan parempaa väliä. Noitahan näkee melko usein liikenteessä. Parempi olisi, kun liittyjä pitäisi väliä eteen, katsoisi sopivan kolon ja sovittaisi nopeuden sen mukaan.


@pulatunnus
Pösön ei olisi pitänyt olla millänsäkään, vaan ajaa omaa ajoaan. Jos kylkeä tavoitellaan, niin herätys töötillä ja samalla siirtyminen oman kaistan vasempaan reunaan. Harvinaista että ylipäänsä tavoitellaan, ja hyvin harvinaista ettei torvi ja siirtyminen riittäisi. Jos peili kuitenkin räpsähtäisi tai kylkeen tulisi jälkeä, niin vastapuolen liikennevakuutus hoitaa.

Jäättömällä asvaltilla ei helposti spinnaa, ellei joku takana yritä virkansa puolesta kilkata sinua pusikkoon. Silloinkaan pidonmenetys ei tapahdu ihan vähästä osumasta. Paljon suurempi riski on siinä sokkona tehdyssä paniikkikaistanvaihdossa, koska vasempaan kaistaan nähden saattaa olla suurikin nopeusero. Suuremman nopeuseron osumassa hallinta lähtee paljon herkemmin ja seuraukset ovat vakavampia kuin kahden suht samaa nopeutta ajavien maalinvaihto.


Taitava ja joustava kuski saattaisi tuollaisen juuri omalle kohdalleen loppuvan letkan liittyessä nostaa ajoissa (ettei pumppaa tasatahtiin liittyjän kanssa) hieman kaasua jättäytyen niiden taakse, jolloin kaikilla on helppoa ja riskitöntä. Tosin riskinä on, että taitamattomat liittyjät alkavat odottaa kaikilta motarilla jo olevilta joustavuutta. Jättäytyminen pitää siis tehdä niin ennakoiden ja vaivihkaa, etteivät liittyjät huomaa jonkun joustaneen heidän takiaan. Tai ei sittenkään, alkavat vielä luulla olevansa ihan taitavia liittyjiä.

Selkein joustamisen paikka on raskaan liikenteen liittyessä. Niiden kohdalla ei ole kyse liittymisen osaamattomuudesta, vaan liiketilan muutokset ovat hitaampia. Jos raskaan kuljettaja jättäytyisi yhden taakse himmaamalla, haittaisi hän seuraavaksi muita, koska ei kerännyt maksimaalista nopeutta liittymiskaistalla. Isot ajoneuvot näkee onneksi kaukaa ja oma nopeuden sovitus niiden eteen/taakse on helppoa.
 
Kännykän tosiaan unohdin mainita. Siellä on saatettu esim. sumplia pesukonekuvioita.

Liittymästä tulevat ajoivat turhan lähellä toisiaan. Siitä seuraava liittymisen vaikeus on kuitenkin enemmän väistämisvelvollisten, eli heidän murheensa. Viimeinen ei katsonut sopivaa väliä. Hänellä oli vilkku päällä, mutta autoaan hän ei kuitenkaan siirtänyt viivan yli ennenkuin vasta siinä vaiheessa, kun kaista näytti vapautuvan pösön piipahtaessa Volvon vieressä. Viimeinen siis näytti olevan tietoinen pösöstä. Jos pösö olisi noudattanut lakia (TLL 61 § ja 35 §) eikä olisi lähtenyt toiselle kaistalle, olisi viimeinen luultavasti liittymiskaistan loppuessa jarruttanut ja siirtynyt pösön taakse. Tai jos pösön takanakaan ei olisi ollut tilaa, niin sitten viimeisenä keinona jäänyt kaistan loppupäähän paikalleen munimaan ja odottelemaan parempaa väliä. Noitahan näkee melko usein liikenteessä. Parempi olisi, kun liittyjä pitäisi väliä eteen, katsoisi sopivan kolon ja sovittaisi nopeuden sen mukaan.


@pulatunnus
Pösön ei olisi pitänyt olla millänsäkään, vaan ajaa omaa ajoaan. Jos kylkeä tavoitellaan, niin herätys töötillä ja samalla siirtyminen oman kaistan vasempaan reunaan. Harvinaista että ylipäänsä tavoitellaan, ja hyvin harvinaista ettei torvi ja siirtyminen riittäisi. Jos peili kuitenkin räpsähtäisi tai kylkeen tulisi jälkeä, niin vastapuolen liikennevakuutus hoitaa.

Jäättömällä asvaltilla ei helposti spinnaa, ellei joku takana yritä virkansa puolesta kilkata sinua pusikkoon. Silloinkaan pidonmenetys ei tapahdu ihan vähästä osumasta. Paljon suurempi riski on siinä sokkona tehdyssä paniikkikaistanvaihdossa, koska vasempaan kaistaan nähden saattaa olla suurikin nopeusero. Suuremman nopeuseron osumassa hallinta lähtee paljon herkemmin ja seuraukset ovat vakavampia kuin kahden suht samaa nopeutta ajavien maalinvaihto.


Taitava ja joustava kuski saattaisi tuollaisen juuri omalle kohdalleen loppuvan letkan liittyessä nostaa ajoissa (ettei pumppaa tasatahtiin liittyjän kanssa) hieman kaasua jättäytyen niiden taakse, jolloin kaikilla on helppoa ja riskitöntä. Tosin riskinä on, että taitamattomat liittyjät alkavat odottaa kaikilta motarilla jo olevilta joustavuutta. Jättäytyminen pitää siis tehdä niin ennakoiden ja vaivihkaa, etteivät liittyjät huomaa jonkun joustaneen heidän takiaan. Tai ei sittenkään, alkavat vielä luulla olevansa ihan taitavia liittyjiä.

Selkein joustamisen paikka on raskaan liikenteen liittyessä. Niiden kohdalla ei ole kyse liittymisen osaamattomuudesta, vaan liiketilan muutokset ovat hitaampia. Jos raskaan kuljettaja jättäytyisi yhden taakse himmaamalla, haittaisi hän seuraavaksi muita, koska ei kerännyt maksimaalista nopeutta liittymiskaistalla. Isot ajoneuvot näkee onneksi kaukaa ja oma nopeuden sovitus niiden eteen/taakse on helppoa.
Juurikin näin. Ja isojen kanssa voi jo ihan kohteliaasti siirtyä etukäteen vasemmalle pois tieltä, ohitsehan siitä mennään jokatapauksessa. Eikä tehdä kuten eräs micrakuski aikanaan, bussi tuli rampista laittaen vilkun ja micra koitti vaihtaa (ja vaihtoi) kaistaa vasemmalle käytännössä keulaani, jarrulla sai pelastettua onneksi. Tuossakin tilanteessa micran ei kuuluisi enää edes olla oikealla kaistalla jos rampista näkee tulevan bussin/rekan. Tai jos on niin sitten kaasun nosto tosi hyvissä ajoin.
 
Tuo onkin jännä miten tuon tulkitsee. Mutta itse "ohitan" isomman rampilta tulijan jo ennakkoon koska se nyt vaan on järkevää. Varsinkin adaptiivisen vakkarin kanssa. Lisäksi vilkuilen peilejä aina ennen ramppeja, että tiedän mitä takana on vaikka rampilla ei ketään olisikaan. Muutenkin vahtaan peileistä takana tapahtuvaa vainoharhaisesti. Edessä oleviin voin jotenkin omalla ajolla vaikuttaa, takaa tuleviin en.
Kerran tietyömaalla jonossa valoihin pysähtyneessä jonossa viimeisenä, näin peileistä kun rekka tekee täysjarrutusta renkaat savuten. Vastaantulijoiden kaistalla ei ollut ketään niin ampaisin aika nopeaan jonon rinnalle. Saatoin ehkä jonossa olevien mielestä olla kusipää, mutta valo vaihtui vihreäksi niin jatkoin koko jonon ensimmäisenä. En tiedä olisinko sopinut olemaan rekan ja seuraavan välissä, mutta tällä kertaa ei ainakaan pelti kolissut.
 
Tuo onkin jännä miten tuon tulkitsee. Mutta itse "ohitan" isomman rampilta tulijan jo ennakkoon koska se nyt vaan on järkevää. Varsinkin adaptiivisen vakkarin kanssa. Lisäksi vilkuilen peilejä aina ennen ramppeja, että tiedän mitä takana on vaikka rampilla ei ketään olisikaan. Muutenkin vahtaan peileistä takana tapahtuvaa vainoharhaisesti. Edessä oleviin voin jotenkin omalla ajolla vaikuttaa, takaa tuleviin en.
Kerran tietyömaalla jonossa valoihin pysähtyneessä jonossa viimeisenä, näin peileistä kun rekka tekee täysjarrutusta renkaat savuten. Vastaantulijoiden kaistalla ei ollut ketään niin ampaisin aika nopeaan jonon rinnalle. Saatoin ehkä jonossa olevien mielestä olla kusipää, mutta valo vaihtui vihreäksi niin jatkoin koko jonon ensimmäisenä. En tiedä olisinko sopinut olemaan rekan ja seuraavan välissä, mutta tällä kertaa ei ainakaan pelti kolissut.
Tulkinnan pitäisi olla niin, että jos liittyjä voi turvallisesti liittyä eteesi, niin sitten on ok lähteä ohittamaan jo etukäteen jos on esim. hitaampi ajoneuvo liittymässä. Jos liittyjä ei voi eteesi liittyä turvallisesti, niin sitten hänen pitäisi liittyä taaksesi, eikä sinun tehdä mitään.
 
Tuossakin tilanteessa micran ei kuuluisi enää edes olla oikealla kaistalla jos rampista näkee tulevan bussin/rekan. Tai jos on niin sitten kaasun nosto tosi hyvissä ajoin.
Tuossa sulla varmaan mielessä joku tietty tilanne, noin yleisemmin jos näkee rampilla bussin tai rekan, niin se kai riippuu ihan kuinka kaukaa sen rampin näkee, monesti sen verran peitteisiä ettei tarvi toimia jos nopesueroa 100 vs <80. Tarkoitan sitä ettei lähde turhan päiten kaistoja vaihtaan.
Sun ajatuksessa varmaan nähty niin kaukaa että siinä sai valmistautua ohittamaan sen bussin tai rekan.

Aiemmin postatun videot on pahoja, kuin ei oikein tiedä mitä ne totoilee, pitäisi voida luottaa että tulevat sopiviin väleihin, mutta jos eivät tulekkaan.
 
Jaa katos, ajoin itse tuosta vastaan juuri kun tuo onnettomuus oli sattunut (jos bongaat punaisen Octavian videolta, minä). Mielenkiintoista nähdä ihan videolta tilanne. Aivan tyypillinen tilanne Oulussa, yksi hölmö ei osaa kiihdyttää rampilta ja kolme muuta perässä, sitten tämä pösökuski ei seuraa yhtään. Tuossa kohtaa ei ollut muuten tuo oikea kaista millään lailla liukas, täysin kuiva kun ajoin siitä takaisin päin. Aivan täysin jenkkityyliin lähti pösökuskilta auto lapasesta. 100% varmuudella katseli vain alaspäin ja räpläsi puhelinta, sitten sen jälkeen tehtiin kaikki väärin.

Olisi vain jatkanut ajamista/jarruttanut niin ei mitään olisi tapahtunut. Tollanen pösö muuten on aivan käsittämättömän huojakka vekotin ajaa, meinasi itselläkin kesärenkailla moinen lähtä luiruamaan moottoritiellä satasen vauhdista kun vaihdoin kaistaa aavistuksen liian rivakasti (oli autoliikkeen 206+ lainassa kun Seat Leon oli korjattavana), että en ihmettele yhtään miksi noin kävi. Ajonvakauden hallintajärjestelmä olisi estänyt onnettomuuden, tuollaisessa sitä ei ole.

Näitä samanlaisia tilanteita muuten näkee aivan päivittäin Oulussa tuolla samalla tiellä. Idiootit eivät osaa kiihdyttää lähellekkään 100km/h vauhtiin ja sitten toiset hölmöt väistelee vasemmalle kaistalle aivan viime tingassa. Se on suorastaan ihme, ettei näitä satu useammin. Pitäisi oikeasti laittaa poliisit kiihdytyskaistan päähän sakottamaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jokaista, joka ei saa henkilöautolla yli 80km/h vauhtia kiihdytyskaistalla. Tulisi muhkeat tulot valtiolle, ainakin täällä.
 
Jaa katos, ajoin itse tuosta vastaan juuri kun tuo onnettomuus oli sattunut (jos bongaat punaisen Octavian videolta, minä). Mielenkiintoista nähdä ihan videolta tilanne. Aivan tyypillinen tilanne Oulussa, yksi hölmö ei osaa kiihdyttää rampilta ja kolme muuta perässä, sitten tämä pösökuski ei seuraa yhtään. Tuossa kohtaa ei ollut muuten tuo oikea kaista millään lailla liukas, täysin kuiva kun ajoin siitä takaisin päin. Aivan täysin jenkkityyliin lähti pösökuskilta auto lapasesta. 100% varmuudella katseli vain alaspäin ja räpläsi puhelinta, sitten sen jälkeen tehtiin kaikki väärin.

Olisi vain jatkanut ajamista/jarruttanut niin ei mitään olisi tapahtunut. Tollanen pösö muuten on aivan käsittämättömän huojakka vekotin ajaa, meinasi itselläkin kesärenkailla moinen lähtä luiruamaan moottoritiellä satasen vauhdista kun vaihdoin kaistaa aavistuksen liian rivakasti (oli autoliikkeen 206+ lainassa kun Seat Leon oli korjattavana), että en ihmettele yhtään miksi noin kävi. Ajonvakauden hallintajärjestelmä olisi estänyt onnettomuuden, tuollaisessa sitä ei ole.

Näitä samanlaisia tilanteita muuten näkee aivan päivittäin Oulussa tuolla samalla tiellä. Idiootit eivät osaa kiihdyttää lähellekkään 100km/h vauhtiin ja sitten toiset hölmöt väistelee vasemmalle kaistalle aivan viime tingassa. Se on suorastaan ihme, ettei näitä satu useammin. Pitäisi oikeasti laittaa poliisit kiihdytyskaistan päähän sakottamaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jokaista, joka ei saa henkilöautolla yli 80km/h vauhtia kiihdytyskaistalla. Tulisi muhkeat tulot valtiolle, ainakin täällä.
Oulussa tuo moottoritiekäyttäytyminen on jotain aivan käsittämätöntä. On tullut ajettua Kiinassa, Los Angelesin ja San Franciscon ruuhkissa, ja vaikka missä, mutta missään muualla ei hirvitä niin paljon kuskien arvaamattomuus ja kädettömyys kuin Oulun moottoritiellä. Olen seonnut jo laskuissa kuinka monta kertaa motarilla ajaessani kiihdytyskaistalta ollaan liittymässä täysin kylkeeni, vaikka sekä edessä että takanani on satoja metrejä tyhjää moottoritietä. Kaupungin sisäiseen kulkemiseen en koskaan käytä motaria, vaan aina menen muita reittejä jos mahdollista. Minulla ei koskaan ole niin kiire ettenkö voisi uhrata muutamaa minuuttia enemmän kulkemiseen. Uskon näin toimimalla säästäneeni sielustani ainakin 400 vuotta ennenaikaista vanhenemista.
 
Ajelen itse tuota tietä edestakaisin päivittäin. Vasen kaista on se turvallisempi. Eihän sitä toki saa ajaa, mutta mieluummin ajan hitusen ylinopeutta ja ohitan niin paljon kuin mahdollista, kuin menen oikealle kaistalle ottamaan riskejä. Tietenkin ajan oikeata kaistaa kun en ole ohittamassa ja jos nyt joku sitten kiihdytyskaistalta yrittää liittyä, niin yritän auttaa mahdollisuuksien mukaan, mutta ei helvetti kun ihmiset ovat niin tolloja monesti, että pitää itsellä painaa kaasua ns. Alta pois etteivät tule kylkeen/eteen noin 20-30km/h hitaampaa vauhtia kuin itse ajaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Oli taas mielenkiintoista settiä, kun hirveästi ihmisiä perjantaiostoksilla samaan aikaan.

Olin peruuttamassa parkkipaikalta pois ja melkein jo omasta ruudusta pois, kun takana olevassa rivissä ollut vanha pappa ampaisee yhtäkkiä Hyundaillaan liikkeelle. Varmaan ajatteli livahtaa välistä pois sillä välin kun peruutan. Onneksi huomasin, etten peruuttanut tämän keulaan. Jos olisi jaksanut odottaa sen 5 sekuntia, että ajan itse pois alta, niin riskit olisivat olleet aika paljon pienemmät.

Toinen oli ihan ihmeellinen tilanne risteyksessä mikä kävi. Paikoin vilkkaassa ja hankalassa T-risteyksessä oli kolme autoa jonossa kolmion takana. Ainoastaan etummaisella oli vilkku vasemmalle ja kaksi muuta olivat tämän takana ilman vilkkua. Koska oikealla oli vielä tilaa ryhmittyä ja vilkkuja ei näkynyt, ajattelin, että nämä ovat kääntymässä vasemmalle. Ajoin oikealta ohi ja pääsin suoraan kääntymään isommalle tielle sopivaan väliin. Sitten katsoin taustapeilistä, että nämä vasemman auton takana olleet kaksi autoa kääntyivätkin myös oikealle, kun jonon ensimmäinen auto oli mennyt.

Tuolla tiellä oli vain yksi ajokaista, mutta leveässä risteyksessä järjenkin mukaan ryhmitytään rinnakkain. Ja niin tuossa risteyksessä autot aina tekevätkin. Vasemmalle kääntyvä joutuu todennäköisesti odottamaan sopivaa väliä paljon pidempään, kun taas oikealle kääntyvät pääsevät helposti tai jopa suoraan risteyksestä läpi. Sitten olisi ollut mielenkiintoinen tilanne, jos jonon toisena oleva oikealle kääntyjä olisi myös päässyt kääntymään samaan aikaan, kun itse olin kääntymässä oikealle. Eiköhän syy olisi kuitenkin ollut toisessa osapuolessa, joka ryhmittyi huonosti ja ilman vilkkua. Nyt näitä oli kaksi jonossa peräkkäin.

1681487107228.png


Toinen ryhmittymiseen liittyvä erikoinen juttu tapahtui ihan maantiellä 80-vauhdilla jokin aika sitten. Edellä on kaksi autoa, joista ensimmäinen laittaa vilkun vasemmalle tulevaa risteystä varten ja alkaa hidastamaan. Toisena oleva auto hidastaa myös, mutta ei laita vilkkua. Sitten alkaa levike oikealle ja koska toisena oleva auto ei siirry sille, vaan lähes pysähtyy, ajattelen sen kääntyvän myös vasemmalle, mutta ilman vilkkua. Itse hurautan oikealta ohi ja katson taustapeilistä, kun toisena oleva auto jatkaakin suoraan sen jälkeen, kun ensimmäinen auto oli kääntynyt. Tuossakin olisi voinut olla vaaratilanne lähellä, jos suoraan jatkava toisena ollut auto olisi huomannut levikkeen yhtäkkiä ja koukannut selvästi eteeni. Ja jos vielä ryhmittymisestä puhutaan, niin ärsyttää myös ne, jotka ovat kääntymässä vasemmalle, mutta pysähtyvät vilkku päällä metrin päähän kaistaviivasta, jolloin takana tulevat eivät ihan mahdu ohi.
 
Oli taas mielenkiintoista settiä, kun hirveästi ihmisiä perjantaiostoksilla samaan aikaan.

Olin peruuttamassa parkkipaikalta pois ja melkein jo omasta ruudusta pois, kun takana olevassa rivissä ollut vanha pappa ampaisee yhtäkkiä Hyundaillaan liikkeelle. Varmaan ajatteli livahtaa välistä pois sillä välin kun peruutan. Onneksi huomasin, etten peruuttanut tämän keulaan. Jos olisi jaksanut odottaa sen 5 sekuntia, että ajan itse pois alta, niin riskit olisivat olleet aika paljon pienemmät.

Toinen oli ihan ihmeellinen tilanne risteyksessä mikä kävi. Paikoin vilkkaassa ja hankalassa T-risteyksessä oli kolme autoa jonossa kolmion takana. Ainoastaan etummaisella oli vilkku vasemmalle ja kaksi muuta olivat tämän takana ilman vilkkua. Koska oikealla oli vielä tilaa ryhmittyä ja vilkkuja ei näkynyt, ajattelin, että nämä ovat kääntymässä vasemmalle. Ajoin oikealta ohi ja pääsin suoraan kääntymään isommalle tielle sopivaan väliin. Sitten katsoin taustapeilistä, että nämä vasemman auton takana olleet kaksi autoa kääntyivätkin myös oikealle, kun jonon ensimmäinen auto oli mennyt.

Tuolla tiellä oli vain yksi ajokaista, mutta leveässä risteyksessä järjenkin mukaan ryhmitytään rinnakkain. Ja niin tuossa risteyksessä autot aina tekevätkin. Vasemmalle kääntyvä joutuu todennäköisesti odottamaan sopivaa väliä paljon pidempään, kun taas oikealle kääntyvät pääsevät helposti tai jopa suoraan risteyksestä läpi. Sitten olisi ollut mielenkiintoinen tilanne, jos jonon toisena oleva oikealle kääntyjä olisi myös päässyt kääntymään samaan aikaan, kun itse olin kääntymässä oikealle. Eiköhän syy olisi kuitenkin ollut toisessa osapuolessa, joka ryhmittyi huonosti ja ilman vilkkua. Nyt näitä oli kaksi jonossa peräkkäin.

1681487107228.png


Toinen ryhmittymiseen liittyvä erikoinen juttu tapahtui ihan maantiellä 80-vauhdilla jokin aika sitten. Edellä on kaksi autoa, joista ensimmäinen laittaa vilkun vasemmalle tulevaa risteystä varten ja alkaa hidastamaan. Toisena oleva auto hidastaa myös, mutta ei laita vilkkua. Sitten alkaa levike oikealle ja koska toisena oleva auto ei siirry sille, vaan lähes pysähtyy, ajattelen sen kääntyvän myös vasemmalle, mutta ilman vilkkua. Itse hurautan oikealta ohi ja katson taustapeilistä, kun toisena oleva auto jatkaakin suoraan sen jälkeen, kun ensimmäinen auto oli kääntynyt. Tuossakin olisi voinut olla vaaratilanne lähellä, jos suoraan jatkava toisena ollut auto olisi huomannut levikkeen yhtäkkiä ja koukannut selvästi eteeni. Ja jos vielä ryhmittymisestä puhutaan, niin ärsyttää myös ne, jotka ovat kääntymässä vasemmalle, mutta pysähtyvät vilkku päällä metrin päähän kaistaviivasta, jolloin takana tulevat eivät ihan mahdu ohi.
Se on se kuuluisa possujuna, siinä ajetaan loppuun asti vaikka ei olla edes sinne suuntaan menossa. 90% ihmisistä tuolla liikenteessä ei ole mitään käsitystä tai logiikkaa ajamisessa, siellä mennään kuin ameebat muiden mukana ja seurataan edellä menevää tappituntumalla...
 
Työmatka vaihtuu ensviikolla. Tiedä vielä miten nuo valot toimii Järvenpään pohjoispuolella: vähänummentie/kartanonväylä. Näin aamuyöstä liikkuvalla, Keravalla saa välillä ventata koko valokierron läpi ja seuraava riesteys vaihtuu suoraan vihreään.
 
Oli taas mielenkiintoista settiä, kun hirveästi ihmisiä perjantaiostoksilla samaan aikaan.

Olin peruuttamassa parkkipaikalta pois ja melkein jo omasta ruudusta pois, kun takana olevassa rivissä ollut vanha pappa ampaisee yhtäkkiä Hyundaillaan liikkeelle. Varmaan ajatteli livahtaa välistä pois sillä välin kun peruutan. Onneksi huomasin, etten peruuttanut tämän keulaan. Jos olisi jaksanut odottaa sen 5 sekuntia, että ajan itse pois alta, niin riskit olisivat olleet aika paljon pienemmät.

Toinen oli ihan ihmeellinen tilanne risteyksessä mikä kävi. Paikoin vilkkaassa ja hankalassa T-risteyksessä oli kolme autoa jonossa kolmion takana. Ainoastaan etummaisella oli vilkku vasemmalle ja kaksi muuta olivat tämän takana ilman vilkkua. Koska oikealla oli vielä tilaa ryhmittyä ja vilkkuja ei näkynyt, ajattelin, että nämä ovat kääntymässä vasemmalle. Ajoin oikealta ohi ja pääsin suoraan kääntymään isommalle tielle sopivaan väliin. Sitten katsoin taustapeilistä, että nämä vasemman auton takana olleet kaksi autoa kääntyivätkin myös oikealle, kun jonon ensimmäinen auto oli mennyt.

Tuolla tiellä oli vain yksi ajokaista, mutta leveässä risteyksessä järjenkin mukaan ryhmitytään rinnakkain. Ja niin tuossa risteyksessä autot aina tekevätkin. Vasemmalle kääntyvä joutuu todennäköisesti odottamaan sopivaa väliä paljon pidempään, kun taas oikealle kääntyvät pääsevät helposti tai jopa suoraan risteyksestä läpi. Sitten olisi ollut mielenkiintoinen tilanne, jos jonon toisena oleva oikealle kääntyjä olisi myös päässyt kääntymään samaan aikaan, kun itse olin kääntymässä oikealle. Eiköhän syy olisi kuitenkin ollut toisessa osapuolessa, joka ryhmittyi huonosti ja ilman vilkkua. Nyt näitä oli kaksi jonossa peräkkäin.

1681487107228.png


Toinen ryhmittymiseen liittyvä erikoinen juttu tapahtui ihan maantiellä 80-vauhdilla jokin aika sitten. Edellä on kaksi autoa, joista ensimmäinen laittaa vilkun vasemmalle tulevaa risteystä varten ja alkaa hidastamaan. Toisena oleva auto hidastaa myös, mutta ei laita vilkkua. Sitten alkaa levike oikealle ja koska toisena oleva auto ei siirry sille, vaan lähes pysähtyy, ajattelen sen kääntyvän myös vasemmalle, mutta ilman vilkkua. Itse hurautan oikealta ohi ja katson taustapeilistä, kun toisena oleva auto jatkaakin suoraan sen jälkeen, kun ensimmäinen auto oli kääntynyt. Tuossakin olisi voinut olla vaaratilanne lähellä, jos suoraan jatkava toisena ollut auto olisi huomannut levikkeen yhtäkkiä ja koukannut selvästi eteeni. Ja jos vielä ryhmittymisestä puhutaan, niin ärsyttää myös ne, jotka ovat kääntymässä vasemmalle, mutta pysähtyvät vilkku päällä metrin päähän kaistaviivasta, jolloin takana tulevat eivät ihan mahdu ohi.
Nuo on hienoja paikkoja etenkin, jos siitä pääsee vielä jatkamaan suoraan. Kerran olen nähnyt, kun joku ryhmittyi melkein kaistan reunaan ja toinen auto ajoi siihen viereen, kun oletti sen kääntyvän, vilkku ei ollu päällä, mutta osa kuskeista panttaa sitä ihan viimeiseen asti. Molemmat lähti sitten suoraan ja toisen piti väistää, kun risteyksen toisella puolella ei tila riitä ajaa vierekkäin. Samalta kaistalta voi kääntyä vasemmalle tai ajaa suoraan. Ei ole mitään järkeä ryhmittyä kuin kääntyvä auto, jos ajaa kuitenkin suoraan, kaista on todella tilava, kuten kuvasta näkee.

kuva_2023-04-15_113125221.png
 
Viimeksi muokattu:
Nuo on hienoja paikkoja etenkin, jos siitä pääsee vielä jatkamaan suoraan. Kerran olen nähnyt, kun joku ryhmittyi melkein kaistan reunaan ja toinen auto ajoi siihen viereen, kun oletti sen kääntyvän, vilkku ei ollu päällä, mutta osa kuskeista panttaa sitä ihan viimeiseen asti. Molemmat lähti sitten suoraan ja toisen piti väistää, kun risteyksen toisella puolella ei tila riitä ajaa vierekkäin. Samalta kaistalta voi kääntyä vasemmalle tai ajaa suoraan. Ei ole mitään järkeä ryhmittyä kuin kääntyvä auto, jos ajaa kuitenkin suoraan, kaista on todella tilava, kuten kuvasta näkee.

kuva_2023-04-15_113125221.png
Tuossa kun on tilaa aika reilustikin, niin miksei tuohon ole tehty kolmea tai neljää kaistaa? Yksi vasemmalle kääntyville, yksi suoraan meneville ja yksi oikealle kääntyville. Tai riippuen liikennemääristä niin vaikka kaksi kaistaa oikealle kääntyville, yksi suoraan meneville ja yksi vasemmalle kääntyville? Eikä edes nuolivaloja mihinkään suuntaan.
 
Tuossa kun on tilaa aika reilustikin, niin miksei tuohon ole tehty kolmea tai neljää kaistaa? Yksi vasemmalle kääntyville, yksi suoraan meneville ja yksi oikealle kääntyville. Tai riippuen liikennemääristä niin vaikka kaksi kaistaa oikealle kääntyville, yksi suoraan meneville ja yksi vasemmalle kääntyville? Eikä edes nuolivaloja mihinkään suuntaan.
Ei tuossa mitään ongelmia tule, ellei sitten ryhmitytä kuten mainitsin ja tulkita sitä väärin, vasemmalle pääsee kehnommin ilman nuolivaloja. On siinä nuolivalot, tässä suunnassa ei ole. Vilkase siitä, jos jäi epäselvyyksiä toteutuksesta, tuo linkin kääntyvien kaista ruuhkaantuu joskus.

Google Maps
 
Ei tuossa mitään ongelmia tule, ellei sitten ryhmitytä kuten mainitsin ja tulkita sitä väärin, vasemmalle pääsee kehnommin ilman nuolivaloja. On siinä nuolivalot, tässä suunnassa ei ole. Vilkase siitä, jos jäi epäselvyyksiä toteutuksesta, tuo linkin kääntyvien kaista ruuhkaantuu joskus.

Google Maps
Mietin tuota talvella, kun tiemaalaukset ei näyt, nyt selkeää mistä mennään minne ja tilaa reilusti. Nuolivalojen puute tuo jostavuutta,

Mutta kommentistasi tuli aina välillä pinnalle nousseet jutut vilkunkäytöstä tai siis käyttämättömyydestä, kyllä se vaan helpottaa arpoa toisen aikeita.
 
Hieno esimerkki siitä, miten Kehillä ajetaan täysin laput silmillä miettimättä kahta metriä eteenpäin ja yllättävän tilanteen tullessa eteen, vaihdellaan vaan suoraan kaistaa muiden eteen.

Ja toki sen Minin olisi voinut rullata johonkin muuallekkin kuin keskelle tietä, jos mahdollista ollut, mutta paha näin ulkopuolisena sanoa mitä ennen videota on tapahtunut.

 
Hieno esimerkki siitä, miten Kehillä ajetaan täysin laput silmillä miettimättä kahta metriä eteenpäin ja yllättävän tilanteen tullessa eteen, vaihdellaan vaan suoraan kaistaa muiden eteen.

Ja toki sen Minin olisi voinut rullata johonkin muuallekkin kuin keskelle tietä, jos mahdollista ollut, mutta paha näin ulkopuolisena sanoa mitä ennen videota on tapahtunut.

Jos olisi edes yhdellä rekka- tai kuorma-autokuskilla ollut vähän pelisilmää, olisi jättänyt autonsa tuohon minin taakse hätävilkut päällä ja mennyt kysymään onko häkeen soitettu (tai soittanut itse) ja odottanut sen muutaman minuutin että poliisit pääsee paikalle.
 
Toinen ryhmittymiseen liittyvä erikoinen juttu tapahtui ihan maantiellä 80-vauhdilla jokin aika sitten. Edellä on kaksi autoa, joista ensimmäinen laittaa vilkun vasemmalle tulevaa risteystä varten ja alkaa hidastamaan. Toisena oleva auto hidastaa myös, mutta ei laita vilkkua.

Jos ei T-risteyksessä tuolla tavalla laita vilkkua jompaan kunpaan suuntaan niin siitä pitäisi mun mielestä sakottaa kunnolla. Jos kolisee niin helvetin vaikea todistaa ettei käyttänyt vilkkua.
 
Hieno esimerkki siitä, miten Kehillä ajetaan täysin laput silmillä miettimättä kahta metriä eteenpäin ja yllättävän tilanteen tullessa eteen, vaihdellaan vaan suoraan kaistaa muiden eteen.

Ja toki sen Minin olisi voinut rullata johonkin muuallekkin kuin keskelle tietä, jos mahdollista ollut, mutta paha näin ulkopuolisena sanoa mitä ennen videota on tapahtunut.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009530169.html
Kuva Lainaus linkkisi videosta
Aika liki meni. Mutta on siinä varmasti jännä paikka odottaa apua.
Koska videon lopussa autotyönnettiin pois, niin renkaat pyörineet, artikkelista ei selvinnyt tilanteen syntymistä, ei viitteita että olis renkaat lukkoon mennyt, mutta ilmaisesti ei ole rullaamalla päässyt tiensivuun, jos ns vasemmassa reunassa alkanyt meno tökkiin ja jos ajatus on ollut oikella poistua, niin ehkä ei ole saanut tilaa.
 

Liitteet

  • kuva_2023-04-20_093102442.png
    kuva_2023-04-20_093102442.png
    962,9 KB · Luettu: 141
Hieno esimerkki siitä, miten Kehillä ajetaan täysin laput silmillä miettimättä kahta metriä eteenpäin ja yllättävän tilanteen tullessa eteen, vaihdellaan vaan suoraan kaistaa muiden eteen.

Ja toki sen Minin olisi voinut rullata johonkin muuallekkin kuin keskelle tietä, jos mahdollista ollut, mutta paha näin ulkopuolisena sanoa mitä ennen videota on tapahtunut.


Kuvastaa jotenkin hyvin pääkaupunkiseudun ajotaidottomuutta ja rappeutunutta liikennekulttuuria.

Ihan vaikkapa yksittäisenä esimerkkinä vaikkapa Saksa. Siellä olisi pysähtyneen auton hätävilkut saaneet autosta taaksepäin kahden kilometrin hätävilkkuketjun jo ennen kun Mini olisi edes ehtinyt pysähtyä. Hätävilkut olisivat myös pysäyttäneet kaikkien kaistojen liikenteen, jolloin Mini olisi päässyt rullaamaan vanhoilla vauhdeilla pientareelle. Pahimmillaankin, jos mini on ehtinyt jo pysähtyä, olisivat kaikki kaistat pysähtyneenä vain hetken, jotta auto olisi työnnetty alta pois.

Siellä ei jäädä odottelemaan, että jollain rekkakuskilla löytyisi "pelisilmää", liikenne seis, ongelma pois, liikenne käyntiin. Yksi minuutti ja auto on pientareella odottamassa hinailua.
 
On kyllä silti kuskillakin parantamisen varaa jos 80/100 vauhista ei saa autoa pientareelle jos meno hyytyy ellei sitten jarru mennyt jumiin tai joku tukivarsi tms katki ja auto ei oikeasti enää rullaa/ohjaa.



Mulla loppu aikanaan bensa (ajotietokone lupasi että 30km pääsee, bensatankki oli eri mieltä) Tampereelle Hki motaria tultaessa ajaessa juuri ennen sitä nyppylää joka laskee Nekalaan, mistä näkyy koko kaupunki. Rykiminen alkoi ja auto sammui niin heti vapaalle, pääsi rullaten varmaan n. 60kmh nyppylälle ja siitä sitten kiihdytellen kohti Nekalaa ja parkkiin sivutielle, auto vielä lähti käymäänkin parkista ja pääsi ajamalla Nekalan ABC:lle. :D
 
On kyllä silti kuskillakin parantamisen varaa jos 80/100 vauhista ei saa autoa pientareelle jos meno hyytyy ellei sitten jarru mennyt jumiin tai joku tukivarsi tms katki ja auto ei oikeasti enää rullaa/ohjaa.



Mulla loppu aikanaan bensa (ajotietokone lupasi että 30km pääsee, bensatankki oli eri mieltä) Tampereelle Hki motaria tultaessa ajaessa juuri ennen sitä nyppylää joka laskee Nekalaan, mistä näkyy koko kaupunki. Rykiminen alkoi ja auto sammui niin heti vapaalle, pääsi rullaten varmaan n. 60kmh nyppylälle ja siitä sitten kiihdytellen kohti Nekalaa ja parkkiin sivutielle, auto vielä lähti käymäänkin parkista ja pääsi ajamalla Nekalan ABC:lle. :D

Sähkiksissä ja hybrideissä voi olla aika voimakas regeni, joten ei välttämättä ole taidosta kiinni jos meno loppuukin keskelle kaistoja.
 
Sähkiksissä ja hybrideissä voi olla aika voimakas regeni, joten ei välttämättä ole taidosta kiinni jos meno loppuukin keskelle kaistoja.
Kai sen vapaalle saa? Ainakin outlanderin saa vapaalle tosin en ikinä koittanut miten hyvin se sillä rullaa sitten...
 
Kai sen vapaalle saa? Ainakin outlanderin saa vapaalle tosin en ikinä koittanut miten hyvin se sillä rullaa sitten...

Saa varmaan jos hoksottimet pelaa ja kerkeää sen tehdä. Voin sanoa että jos oma auto yhtäkkiä lopettaisi vetämisen esim. Kehällä, niin en ehkä ensimmäiseksi tajuaisi laittaa autoa vapaalle ja regeni omassa autossa on sen verran voimakas, että ei siinä hirveän pitkälle rullattaisi vaihde silmässä.

Varmaan oma käsi hakeutuisi ensimmäisenä hätävilkulle samalla katsoen näkyykö mittaristossa mitään virheilmoitusta. Siinä vaiheessa vauhti olisikin jo vähentynyt niin paljon, että kaistanvaihto aiheuttaisi isomman riskin kuin vain pysähtyminen.
 
Kai sen vapaalle saa? Ainakin outlanderin saa vapaalle tosin en ikinä koittanut miten hyvin se sillä rullaa sitten...

Reagointiaikaa ei ole ihan hirveästi. Eikä sitä kaistaa ole tosiaan välttämättä pystynyt vaihtamaan pientareen puolelle, jos tossa on ollut juuri silloin paljon trafiikkia. Siinä olisi voinut saada isomman ongelman aikaan, jos nopeus hyytyen alkaa suunnata pientareelle monen kaistan yli. En puolusta, mutta hankala tilanne varmasti.
 
On kyllä silti kuskillakin parantamisen varaa jos 80/100 vauhista ei saa autoa pientareelle jos meno hyytyy ellei sitten jarru mennyt jumiin tai joku tukivarsi tms katki ja auto ei oikeasti enää rullaa/ohjaa.
Tähän https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009530169.html videoon viittaat ? siitä ei selvinnyt mitä on tapahtunut.
Voi kyllä arvailla miksi ei päässyt reunaan, mutta uutisen tiedoilla arvailua.

Autossa olia kyllä sen verran ajantasalla että ei lähtenyt hyppimään autosta ulos tuossa liikenteessä.

Reagointiaikaa ei ole ihan hirveästi. Eikä sitä kaistaa ole tosiaan välttämättä pystynyt vaihtamaan pientareen puolelle, jos tossa on ollut juuri silloin paljon trafiikkia. Siinä olisi voinut saada isomman ongelman aikaan, jos nopeus hyytyen alkaa suunnata pientareelle monen kaistan yli. En puolusta, mutta hankala tilanne varmasti.
Videon perusteella tosiaan ei voi arvailla, mutta liikenne , välit ja muiden käytös osoittaa sen ettei siellä hiipuvalla autolla välttämättä pitkällä turvallisesti pääse, vaikka auto rullailisi ja kokemusta olisi.
 
Laittoikohan edes hätävilkkuja päälle? Ja kyllä nykyautot saa vapaalle hyvinkin nopeasti tönäisemällä automaattivaihteiston valitsinta vapaata kohti. Esim. Työauto (BMW 320d xDrive mhev) saa vapaalle kun vaan tönäisee vaihdekeppiä eteenpäin vauhdista. Ei tarvitse edes vaihteenvalitsimen ns. "lukkoa" käyttää. Tuossa minissä taitaa olla samalla lailla, kun kuitenkin BMW:n tekemä auto.

Jos auto hyytyy niin hätävilkut olisi suotavaa yrittää kytkeä edes tai jos ei toimi, niin raottaa ovea aavistuksen ja työntää kättä ulos ovesta ja alkaa heiluttamaan kättä, että on ongelma, jotain edes takana tulijoille vinkiksi.
 
Laittoikohan edes hätävilkkuja päälle?
Mistä tiedät että pystyi laittamaan jos esim sähköjärjestelmä sökönä?
Kyllä tuo video esitteli hyvin miten tyhmiä ihmiset ovat liikenteessä. Olipa siellä sitten norsu tai rekka niin näköjään on vaikeuksia hahmottaa paikallaan olevaa kohdetta kaistalla. Kun känny ym. Olikohan tuossa 4 kolaria lähellä ainakin näiden uuvojen takia.

Ja juuri tämän tiedon takia jättäisin itse koslan keskelle kaistoja ja pomppisin äkkiä turvaan ennenkuin tulee peräänajo ja niskat retkahtaa.
 
Ja kyllä nykyautot saa vapaalle hyvinkin nopeasti tönäisemällä automaattivaihteiston valitsinta vapaata kohti.
Monessa nykyautossa ei ole vaihdekeppiä ollenkaan.

Tämä on yksi huono puoli autojen käyttöliittymien kehityksessä; et enää pysty tekemään asioita ns. näppituntumalla, vaan pitää katsoa mitä teet. Tuollaisessa tilanteessa se ei varmaan ole ihan päällimmäisenä mielessä.
 
Reagointiaikaa ei ole ihan hirveästi. Eikä sitä kaistaa ole tosiaan välttämättä pystynyt vaihtamaan pientareen puolelle, jos tossa on ollut juuri silloin paljon trafiikkia. Siinä olisi voinut saada isomman ongelman aikaan, jos nopeus hyytyen alkaa suunnata pientareelle monen kaistan yli. En puolusta, mutta hankala tilanne varmasti.
Totta, mullahan esim oma auto nykäisi kerran varottaen jollon kävi mielessä loppuuko bensa kun sillä valolla oli jo tovi menty. Onhan toi aina pahempi jos ihan puuntakaa tulee.

Ja aina on tosiaan sekin mahis että sähköt häviää jolloin ei kauheasti pysty asioille tekemään.
 
Monessa nykyautossa ei ole vaihdekeppiä ollenkaan.

Tämä on yksi huono puoli autojen käyttöliittymien kehityksessä; et enää pysty tekemään asioita ns. näppituntumalla, vaan pitää katsoa mitä teet. Tuollaisessa tilanteessa se ei varmaan ole ihan päällimmäisenä mielessä.

Siksi puhuinkin automaattivaihteiston valitsimesta, enkä kepistä.
 
a kyllä nykyautot saa vapaalle hyvinkin nopeasti tönäisemällä automaattivaihteiston valitsinta vapaata kohti. Esim. Työauto (BMW 320d xDrive mhev) saa vapaalle kun vaan tönäisee vaihdekeppiä eteenpäin vauhdista.
Siksi puhuinkin automaattivaihteiston valitsimesta, enkä kepistä.
Onko tämä nyt faktaa, jos siis kuvitellaan tilannetta että sähköt katosi totaalisesti (jos ne hätävilkutkaan ei toimineet)

Voisi ajatella jotenkin normitettu että tuollaisessa tilanteessa jollain voimalla vapautuu.
Laittoikohan edes hätävilkkuja päälle?
Videosta ei sitä pysty varmaksi sanomaan, poliisienkaan sinivalot kyllä erotti, mutta tuon minin osalta näytti epävarmalta, ei sen enmpää havainnut poliisienkaan tuuppiessa, luulisi :-) että he sen kytkevät jos ei ollut.
 
No jos sähköt katoaa täysin niin sitten ei varmaankaan saa, mutta kyseinen autohan liikkui työntämällä, mikä viittaisi siihen, että kyseessä saattaa olla manuaalivaihteinen auto?
 
Eilen olin odottelemassa kyytiläistä taksitolpan viereisellä parkkipaikalla ja parisen kymmentä minuuttia seurasin vierestä kuutta pakutaksia tolpalla. Yksikään auto ei lähtenyt ajoon tällä ajalla. Osa kuskeista seisoskelivat ja juttelivat niitä näitä. Mikäpä siinä jutellessa, kun on kaunis kevätpäivä ja aurinko paistaa lämpimästi, eikä ole kiire mihinkään. Leppoisaa meininkiä näytti olevan. Ainoa asia mikä tuossa pisti pikkusen ärsyttämään, oli autojen laiton tyhjäkäynti. Kaikki kuusi pakua olivat käynnissä koko se 20 minuutin ajan, mitä vierestä seurasin, enkä kyllä usko että sammuttivat senkään jälkeen autojansa, eivätkä niitä käyntiin minun vuoksi laittaneet. Eivät autojaan lämpiminä pitäneet, kun ikkunat olivat auki. Joo, ei se pakuvolkkarin dieselimoottori kuluta, kuin jotain vajaan litran tunnin tyhjäkäynnillä, eikä ole merkitsevä kuluerä. Suomessa on arviolta kuitenkin reilu 13000 taksia. Jos niiden oletetaan olevan kolmasosan vuorokaudesta 'ajossa' ja kolmasosan ajoajasta tyhjäkäynnillä, tarkoittaa se vuositasolla vajaan 13 miljoonan diesellitran polttamista tyhjäkäyntiin taksitolpilla. Yksittäisellä taksiyrittäjälle tuo tekee n. 1800€ vuositasolla tyhjäkäyntiin menevää kulua. Mutta tuolla ei liene merkitystä, kun dieseli on kuitenkin vielä niin halpaa, ettei se kokonaiskustannuksissa taksiyrityksesä merkitse.

"
1 §
Moottorikäyttöisen ajoneuvon seistessä muualla kuin tieliikennelainsäädännössä tarkoitetulla tiellä ei ajoneuvon moottoria saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C saa moottoria ennen ajoon lähtemistä kuitenkin käyttää enintään neljä minuuttia. Traktorin, moottorityökoneen ja auton alustalle rakennetun työkoneen moottoria saa kuitenkin käyttää ennen ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan.

Kielto ei koske kiireellisessä tehtävässä olevaa hälytysajoneuvoa. Kielto ei myöskään koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite, kuten jätteenpuristin, pumppu, kompressori tai nostolava, vaatii moottorin käyttämistä."

Vissiin tuo lakipykälä on aika tulkinnanvarainen. +10 astetta voi tuntua siellä taksin hytissä -15 asteelta. Tai sitten ne volkkarit eivät ole toimintavalmiita ennen puolen tunnin tyhjäkäyntiä aurinkoisena kevätpäivänä. Tai sitten niissä pakuissa oleva invahissin kompura ei toimi, jos auto on sammutettu jossain välissä päivän aikana.
 
Eilen olin odottelemassa kyytiläistä taksitolpan viereisellä parkkipaikalla ja parisen kymmentä minuuttia seurasin vierestä kuutta pakutaksia tolpalla. Yksikään auto ei lähtenyt ajoon tällä ajalla. Osa kuskeista seisoskelivat ja juttelivat niitä näitä. Mikäpä siinä jutellessa, kun on kaunis kevätpäivä ja aurinko paistaa lämpimästi, eikä ole kiire mihinkään. Leppoisaa meininkiä näytti olevan. Ainoa asia mikä tuossa pisti pikkusen ärsyttämään, oli autojen laiton tyhjäkäynti. Kaikki kuusi pakua olivat käynnissä koko se 20 minuutin ajan, mitä vierestä seurasin, enkä kyllä usko että sammuttivat senkään jälkeen autojansa, eivätkä niitä käyntiin minun vuoksi laittaneet. Eivät autojaan lämpiminä pitäneet, kun ikkunat olivat auki. Joo, ei se pakuvolkkarin dieselimoottori kuluta, kuin jotain vajaan litran tunnin tyhjäkäynnillä, eikä ole merkitsevä kuluerä. Suomessa on arviolta kuitenkin reilu 13000 taksia. Jos niiden oletetaan olevan kolmasosan vuorokaudesta 'ajossa' ja kolmasosan ajoajasta tyhjäkäynnillä, tarkoittaa se vuositasolla vajaan 13 miljoonan diesellitran polttamista tyhjäkäyntiin taksitolpilla. Yksittäisellä taksiyrittäjälle tuo tekee n. 1800€ vuositasolla tyhjäkäyntiin menevää kulua. Mutta tuolla ei liene merkitystä, kun dieseli on kuitenkin vielä niin halpaa, ettei se kokonaiskustannuksissa taksiyrityksesä merkitse.

"
1 §
Moottorikäyttöisen ajoneuvon seistessä muualla kuin tieliikennelainsäädännössä tarkoitetulla tiellä ei ajoneuvon moottoria saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C saa moottoria ennen ajoon lähtemistä kuitenkin käyttää enintään neljä minuuttia. Traktorin, moottorityökoneen ja auton alustalle rakennetun työkoneen moottoria saa kuitenkin käyttää ennen ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan.

Kielto ei koske kiireellisessä tehtävässä olevaa hälytysajoneuvoa. Kielto ei myöskään koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite, kuten jätteenpuristin, pumppu, kompressori tai nostolava, vaatii moottorin käyttämistä."

Vissiin tuo lakipykälä on aika tulkinnanvarainen. +10 astetta voi tuntua siellä taksin hytissä -15 asteelta. Tai sitten ne volkkarit eivät ole toimintavalmiita ennen puolen tunnin tyhjäkäyntiä aurinkoisena kevätpäivänä. Tai sitten niissä pakuissa oleva invahissin kompura ei toimi, jos auto on sammutettu jossain välissä päivän aikana.
Ihan mutulla heitän, mutta kuinkahan paljon ne sähköverneet siellä taksissa syö akkua jos auto ei käy ja on kuitenkin taksat yms. päällä.

Itse ainakin talvisin tyhjäkäytän autoa niin paljon kun huvittaa että saa kopin lämpöseksi, yleensä 5-10min ja kovemmilla pakkasilla vähän enempi.
 
Taksit taisivat olla käynnissä, koska alkolukko muuten vaatii uudelleen puhalluksen, kun moottori on ollut sammuksissa 20 minuuttia, mikä on helvetin ärsyttävää. Tästä syystä en minäkään monesti sammuta, mutta kelien salliessa koitan käyttää start&stop järjestelmää tolpalla. Tosin senkin kanssa joutuu kikkailemaan, kun jos oven aukasee (pihalle nikotiinia höyrylaitteesta), niin auto "sammuu" ja alkolukko alkaa tikittämään aikaa, eikä uudelleen käynnistyksen jälkeen resetoidu niin kuin pitäisi, koska se on starttimoottoriin kytketty ja auto käynnistää moottorin sähkömoottorilla, kevythybridi kun on kyseessä.
Eli mun pitää itse kaasupolkimella käynnistää moottori siksi aikaa kun seisoskelen pihalla, palata autoon ja sitten käyttää vaihdetta päällä, jotta start&stop järjestelmä sammuttaa moottorin taas.

Toki suurinta osaa taksinkuljettajista ei kiinnosta pätkääkään tyhjäkäynnin määrä. Jos pihalla on kylmä tai kuuma, en minäkään autoa sammuta, koska en rupea istumaan 40-asteisessa autossa, tai jääkylmässä autossa suorat housut + kauluspaita päällä.

En siis millään tavalla puolustele kuljettajien toimintaa, halusin vain kertoa mahdollisia syitä toimintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takseille pitäisi olla joku poikkeus laissa. Yllä tuli ainakin minulle riittävä perustelu joka on ihan maalaisjärjellä ajateltavissa. Ei kukaan missään saunassa istu ja vastaavasti taas pakasta itseään talvella.
 
En siis millään tavalla puolustele kuljettajien toimintaa, halusin vain kertoa mahdollisia syitä toimintaan.
Ärsyttää, että tällainen disclaimer on perusteltua lisätä.

Ihan sama vaikka latoisit vain faktoja ja lakipykäliä, niin joku alkaa kyselemään miksi kannatat niitä, vaikka kirjoittaja ei olisi millään tavalla esittänyt mielipidettään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 986
Viestejä
4 616 691
Jäsenet
75 969
Uusin jäsen
54kke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom