Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vilkku unohtuu tutkitusti silloin kun tehdään samaan aikaan jotain muuta, kun se autolla ajaminen, ei se ole mikään refleksi niin kuin hengittäminen.
Vilkun käyttö ei tule ikinä mistään selkärangasta.

Totta kai vilkun käyttö pitää tulla selkärangasta. Joudutko sinä erityisesti uhraamaan ajatusaikaa esimerkiksi kytkimen käytölle ja vaihteiden vaihtamiselle, jos manuaalivaihteisella joku vielä ajaa.
 
Okei, tämä nyt ainakin selventää tilannetta ainakin sen suhteen että jos hinkataan "alinopeutta", tosin teidän nopeus on kyllä ollut modernilla autolla lähes rajoituksen mukainen, mutta ei lähelläkään "sakotusrajaa"
a) ei riitä vaikka "ohittaa"
b) takana tulevalle on syytä tehdä tilaa
c) ei haittaa vaikka hetkellisesti tilaa tehdessä turvavälit eivät 100% täyty

Just näin, mutta jos välit on 100-200m niin foorumipoliisien mukaan siinä ei ole tarpeeksi tilaa.

Takana ei tullut ketään muita kuin se poliisiauto. Ja sekin oli niin kaukana ettei siis todellakaan oltu tukkimassa sen kulkua.

Todennäköisesti nuo metrimäärät arvioin päin seiniä, kun näin vuosien jälkeen asiaa kertaan. Välit olivat niin pitkiä, että jos olisimme aina ohituksen jälkeen siirtyneet takaisin oikealle kaistalle, niin siinä olisi ehkä sen 20-30 sek ehtinyt ajella ennen kuin olisi pitänyt siirtyä takaisin vasemmalle kaistalle ohittamaan.

Eli mitään varsinaista jonoa siinä oikealla kaistalla ei todellakaan ollut.

Ja kaikille niille, jotka täällä väittävät, että sakko annettiin jostain muusta syystä: Me olimme siinä tilanteessa paikanpäällä ja tiedämme tasan tarkkaan mistä se sakko annettiin. On aika ylimielistä ja kusipäistä toimintaa tulla täysin ulkopuolisena väittämään että tiedätte paremmin mistä se sakko annettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Totta kai vilkun käyttö pitää tulla selkärangasta. Joudutko sinä erityisesti uhraamaan ajatusaikaa esimerkiksi kytkimen käytölle ja vaihteiden vaihtamiselle, jos manuaalivaihteisella joku vielä ajaa.

Useimmilla ei taida olla selkäranka ja aivot missään yhteydessä keskenään, kun se vilkunkäyttö ja ajaminen toisen takakontissa on niin haasteellista. :)
 
Takana ei tullut ketään muita kuin se poliisiauto. Ja sekin oli niin kaukana ettei siis todellakaan oltu tukkimassa sen kulkua.

Todennäköisesti nuo metrimäärät arvioin päin seiniä, kun näin vuosien jälkeen asiaa kertaan. Välit olivat niin pitkiä, että jos olisimme aina ohituksen jälkeen siirtyneet takaisin oikealle kaistalle, niin siinä olisi ehkä sen 20-30 sek ehtinyt ajella ennen kuin olisi pitänyt siirtyä takaisin vasemmalle kaistalle ohittamaan.

Eli mitään varsinaista jonoa siinä oikealla kaistalla ei todellakaan ollut.

Ja kaikille niille, jotka täällä väittävät, että sakko annettiin jostain muusta syystä: Me olimme siinä tilanteessa paikanpäällä ja tiedämme tasan tarkkaan mistä se sakko annettiin. On aika ylimielistä ja kusipäistä toimintaa tulla täysin ulkopuolisena väittämään että tiedätte paremmin mistä se sakko annettiin.
Jos tuosta on hyvin kauan aikaa, ja poliisi ei ollut liikenteen spesiaali (kyllä sedät on kirjoittaneet lappuja ihan päin honkia), tai jotain muuta taustalla, ja muistikuvat ei tarkkoja. Lait ja ohjeetkin täsmentyneet.

Tosin onhan se vähän outoa jos poliisi tulee jossain kaukaisuudessa perässä samanlailla ajaen ja sitten saa päähän ottaa teidät kiinni...


Mutta muistaa motarilla, kaistan vaihtaminen on riski, ja 20-30 sekunnin takia ei kannata tehdä kahta kaistan vaihtoa, jotkut tekee, ja onhan se vähän ärsyttävää.

Tilanne on sitten toinen, ohituskaisalla edessä tyhjää, ja takana tulee joku yksinäinen kiireellisempi, vaikka sitten poliisi pillit päällä, tai muuten kiireellisemmän näköisenä, niin hyvällä kelillä tuosta väistöstä muille haittaa.
 
Tosin onhan se vähän outoa jos poliisi tulee jossain kaukaisuudessa perässä samanlailla ajaen ja sitten saa päähän ottaa teidät kiinni...

Ei se ihan samanlailla tullut, vaan poliisiauto kävi aina ohituksen jälkeen oikeaoppisesti oikealla kaistalla.
 
Tiedän, että joillain on tollanen asenne ihan oikeasti, mutta vähän toi ettei hyviinkään selityksiin reagoitu lainkaan viittais trollaamiseen. Oli siellä joukossa kuitenkin yks ihan hyvä huomio

Valitettavasti jälkimmäiseen ryhmään kuuluu paljon ammattiautoilijoita.

Eniten ehkä hirvittää pienten turvavälien pitäminen isolla autolla. Toki aina ei näe sitä tilannetta mikä tähän on johtanut ja kysehän voi olla vaikka päinvastoin siitä, että ennakoinnin takia se väli on edelleen olemassa. Turvavälit nyt ärsyttää muutenkin.

Parin päivän takaa tuli mieleen taas yks kehän kontinnuuhkija. Ajoin ite vasenta kaistaa edellä ajavien mukaan, eli sellasta 80-90 haitaria kuten se kehällä usein menee. En tiedä kuvitteleeko osa, että ajan sitä letkaa hitaammin, koska mulla on vähän turvaväliä, vai mikä tarve mun kontissa on roikkua? Tää on mun heikkous liikenteessä, koska näissä tapauksissa herää mussakin se kusipäisyys ja tiputan ihan vittuillakseni nopeutta. Tällä kertaa olin jo pian vaihtamassa kaistaa, joten jäi perseilyt omalta osaltani suorittamatta, mutta tääkin oli joku tapanuuhkija, koska heti vaihdon jälkeen kiihdytys seuraavan perseeseen kiinni.
 
mutta tääkin oli joku tapanuuhkija, koska heti vaihdon jälkeen kiihdytys seuraavan perseeseen kiinni.

Tämä tapanuuhkija on todennäköisesti huomannut, että kun menee perseeseen kiinni, niin se edelläajava väistää toiselle kaistalle. Näin ollen ei ole aikomustakaan lopettaa toimintaansa.
 
Nykyautoissa kun on näitä tutkia, takaledinauhoja yms., niin joku valmistaja voisi tehdä ledinauhan reagoimaan takana tulevan etäisyyteen vaihtamalla väriä. Toki lainsäädäntö näissä voisi tulla vastaan, mutta käsittääkseni taaksepäin käytettävissä olevat värit ovat vähän vapaampia ja nykyleditekniikalla voitaisiin softalla ne soveltaa aina paikalliseen lainsäädäntöön.

Näkisi takana nuuhkijakin väreillä suoraan ajotapansa.
 
Tämä tapanuuhkija on todennäköisesti huomannut, että kun menee perseeseen kiinni, niin se edelläajava väistää toiselle kaistalle. Näin ollen ei ole aikomustakaan lopettaa toimintaansa.

Oliko tämä sitten vihaus että perässäroikkujat pitäisi kouluttaa jättämällä väistäminen tekemättä? :hmm: Ei varmastikaan edistä liikenteen sujuvuutta kokonaisuutena...
 
Näkisi takana nuuhkijakin väreillä suoraan ajotapansa.
Näkee se sen perseessä roikkumisen nytkin muttei joko tyhmyyttään ymmärrä tai vittumaisuuttaan välitä. Vielä huolestuttavampaa jos kyseessä on ammattiautoilija jolla pitäisi edes vähän parempi käsitys olla liikenteestä kuin satunnaisella autoilijalla.
 
Näkee se sen perseessä roikkumisen nytkin muttei joko tyhmyyttään ymmärrä tai vittumaisuuttaan välitä. Vielä huolestuttavampaa jos kyseessä on ammattiautoilija jolla pitäisi edes vähän parempi käsitys olla liikenteestä kuin satunnaisella autoilijalla.

Toki, mutta esim. taajamissa olevat kyltit jotka näyttävät nopeutta ja mutrunaamaa ylinopeudesta saavat kuitenkin osan kuskeista huomioimaan nopeutensa sillä hetkellä paremmin vaikka kuinka ylinopeus olisi esim. 30km/h alueella jatkuvaa.

Osalle tietty mikään ei auta, mutta noin yleisesti asiasta huomauttaminen auttaa ainakin osaan kuskeista ainakin sillä hetkellä jonkin aikaa. Tässä tarkoitan siis tuollaista ystävällistä huomautusta. Toisen kuskin "kouluttaminen" yleensä johtaa vaan isompaan perseilyyn yleisesti.
 
Oliko tämä sitten vihaus että perässäroikkujat pitäisi kouluttaa jättämällä väistäminen tekemättä? :hmm: Ei varmastikaan edistä liikenteen sujuvuutta kokonaisuutena...

Oli. Ja lisäksi vielä pitäisi hiljentää nopeutta niin kauan että turvaväli ilmestyy. Toki tämä kaikki sillä oletuksella, että itse ei ole siinä vasemmalla kaistalla tukkimassa tietä alinopeudella.
 
Tämä on niitä tilanteita joissa kaksi idioottia löytää toisensa :)

Ei kyse ole idiotismista, vaan liikenneturvallisuudesta. Jos toinen on perässä kiinni, niin on turvallisempaa ajaa hitaammin.

Eikä tarvitse olla aina lammas, joka aina alistuu ja väistyy, kun joku röyhkeämpi idiootti tulee vaatimaan omaa tilaasi.
 
Eikä tarvitse olla aina lammas, joka aina alistuu ja väistyy, kun joku röyhkeämpi idiootti tulee vaatimaan omaa tilaasi.

Tämä asenne onkin sitten askel kaikkeen joustamattomuuteen "minähän en oikeuksistani luovu", ja outoa vedota liikenneturvallisuuteen tilanteessa jossa turvallisinta olisi siirtyä pois jos mahdollisuus on, sen sijaan ollaan valmiita aloittamaan oma show ja mahdollisesti provosoimaan liikenteen vaarantajaa lisää.

Ihan kuin liikenne olisi joku kilpailu tai taistelu jossa pitää olla valmiina näyttämään sääntöjen rikkojalle että ei "alistu" ...
 
Nyt oli kyllä idioottimainen asuntoautokuski. Pitäisi hankkia kojelautakamera taaksekin.

Ajoin 80-rajoituksella vakkarilla 85kmh GPS-nopeutta ja asuntoauto liimautui aivan takapuskuriin kiinni. Turvaväliä ei ollut yhtään. Pienikin napakampi jarrutus, niin olisi tullut takalasista läpi. Tuli satasen alue ja edessä ajoi pari autoa selvästi hitaammin, niin hurautin ohi. Peileistä näin, kuinka asunto-auto hiillosti näitäkin autoja ja alamäen turvin lopulta pääsi ohi. Jatkoin 80-alueella vakkarilla ajoa ja sama asunto-auto tulee taas aivan perseeseen kiinni, sitten saa alamäessä vauhtia, ohittaa ja palaa kaistalle niin läheltä, että kura ja kivet lensi. Kameratolpilla jarruteltiin 60 km/h asti, ylämäkiin ei jaksanut pitää 85 vauhtia ja muutenkin ohituksien jälkeen kiire tuntui loppuneen täysin. Odotin innolla seuraavaksi tulevaa 100-rajoitusta ja ylämäkeen alkavaa ohituskaistaa, jossa olisi voinut heittää pienempää vaihdetta silmään ja painella reippaasti ohi, mutta tämä ehti kääntyä ennen sitä.

Kuskin asenne taitaa olla sitä luokkaa, että ajetaan jatkuvasti vain niin kovaa kuin asuntoauto kulkee, eikä välitetä turvaväleistä tai rajoituksista paskaakaan. Jos kaasu pohjassa alamäessä pääsee ohi, niin se tilaisuus hyödynnetään, vaikka seuraavassa ylämäessä tietää jäävänsä tukkeeksi.
 
Tämä asenne onkin sitten askel kaikkeen joustamattomuuteen "minähän en oikeuksistani luovu", ja outoa vedota liikenneturvallisuuteen tilanteessa jossa turvallisinta olisi siirtyä pois jos mahdollisuus on, sen sijaan ollaan valmiita aloittamaan oma show ja mahdollisesti provosoimaan liikenteen vaarantajaa lisää.

Ihan kuin liikenne olisi joku kilpailu tai taistelu jossa pitää olla valmiina näyttämään sääntöjen rikkojalle että ei "alistu" ...

Tämä on kyllä ihme kotipoliisien ja asianajajien foorumi. Ensin täällä osa itkee, että missään nimessä ei saa turhaan vaihtaa kaistaa, kun se vaarantaa liikennettä. Ja sitten perään tulee toiset kommentoimaan, että totta kai pitää tehdä ylimääräisiä kaistanvaihtoja ihan vain siksi, että joku ylimielinen kuski ajaa toisten perseessä kiinni :)
 
Tämä on kyllä ihme kotipoliisien ja asianajajien foorumi. Ensin täällä osa itkee, että missään nimessä ei saa turhaan vaihtaa kaistaa, kun se vaarantaa liikennettä. Ja sitten perään tulee toiset kommentoimaan, että totta kai pitää tehdä ylimääräisiä kaistanvaihtoja ihan vain siksi, että joku ylimielinen kuski ajaa toisten perseessä kiinni :)
Itse ajan liikenteessä sen mukaan mitä laki sanoo, kotipoliisi on se kuka alkaa keksimään omia sääntöjä jotka oikeuttaa hänet rikkomaan lakia ja muiden tekemään hänelle tilaa siihen.
 
Itse ajan liikenteessä sen mukaan mitä laki sanoo, kotipoliisi on se kuka alkaa keksimään omia sääntöjä jotka oikeuttaa hänet rikkomaan lakia ja muiden tekemään hänelle tilaa siihen.

Juuri näin teen itsekin ja olen täällä puhunut. Mutta silti löytyy useita muita kirjoittajia, joiden mielestä "liikenteen sujuvuuden" vuoksi lakia PITÄÄ rikkoa.
 
Tämä on kyllä ihme kotipoliisien ja asianajajien foorumi. Ensin täällä osa itkee, että missään nimessä ei saa turhaan vaihtaa kaistaa, kun se vaarantaa liikennettä. Ja sitten perään tulee toiset kommentoimaan, että totta kai pitää tehdä ylimääräisiä kaistanvaihtoja ihan vain siksi, että joku ylimielinen kuski ajaa toisten perseessä kiinni :)

Kommentointini lähti tästä ehdotuksestasi: "Ja lisäksi vielä pitäisi hiljentää nopeutta niin kauan että turvaväli ilmestyy."

Mielestäni toisten kouluttaminen on sitä kotipoliisien toimintaa, sen sijaan että ajaisi omaa ajoaan. Eikö voisi antaa poliisin valvoa liikennettä ja antaa rangaistukset eikä itse pitää muille oppitunteja auton ratissa?
 
Kommentointini lähti tästä ehdotuksestasi: "Ja lisäksi vielä pitäisi hiljentää nopeutta niin kauan että turvaväli ilmestyy."

Mielestäni toisten kouluttaminen on sitä kotipoliisien toimintaa, sen sijaan että ajaisi omaa ajoaan. Eikö voisi antaa poliisin valvoa liikennettä ja antaa rangaistukset eikä itse pitää muille oppitunteja auton ratissa?

Jos toinen ajaa ihan perseessä kiinni, niin se on turvallisinta hiljentää nopeutta. Se on fakta, ei mielipide. Jos joku ajaa motarilla perseeseeni kiinni, niin se on tämä perseeseen ajaja, joka vaarantaa minun henkeni.

Kerro nyt ihmeessä, miten sinun mielestäsä asia pitäisi hoitaa?
 
Jos toinen ajaa ihan perseessä kiinni, niin se on turvallisinta hiljentää nopeutta. Se on fakta, ei mielipide. Jos joku ajaa motarilla perseeseeni kiinni, niin se on tämä perseeseen ajaja, joka vaarantaa minun henkeni.

Kerro nyt ihmeessä, miten sinun mielestäsä asia pitäisi hoitaa?

Esimerkiksi jatkaa sillä nopeudella millä olikin ajamassa ja siirtyy oikealle kaistalle heti kun se on järkevästi mahdollista (ei aiheuttaen jarruttelua tai haitariliikettä menemällä liian pieneen rakoon)? Vai onko se vaara ja vaaran tunne oikeasti niin suuri että toimenpiteet täytyy aloittaa välittömästi?
 
Viimeksi muokattu:
Ja tämän takia itse pidän riittävää väliä muihin autoihin, siellä motarilla voi oikeasti tulla vastaan joku vasurilla jarrutteleva sekopää joita tälläkin palstalla näkyy olevan useita.
Pari sivua sitten postaamaani tinatähteä näkyy vielä olevan verkkokaupan saldoissa jos kiinnostelee.
 
Ongelmahan siinä on lähinnä se, että jos et heti väistä perskärpäsen edestä pois viistäen oikealla ajavan nokkaa, alkaa perskärpänen vilkuttamaan valoja ja pahimmassa tapauksessa vetää todella pienestä välistä sen oikealla kaistalla olevan ja sinun välistä vaarantaen kaikki. Eli sillä perskärpäsellä ei ole malttia odottaa, että se edellä ajava hitaampi väistää pois alta taikka tekee tarpeeksi väliä, että on perskärpäsen järkeä lähteä oikealta ohi.

Paras oli omalla kohdalla, kun ohitin rekkaa (toisen rekan takana, koska ammattikuskit ohittelivat toisiaan) turvavälin kanssa, niin perskärpänen vilkutteli valoja ja yrittiä kuikuilla välillä vasemmalta ja välillä oikealta, että mikä siellä nyt oikein hidastaa ja että pitäisi mennä pois alta sen oikealla olevan rekan alle.

Ja itse ainakin teen niin, että jos otan hitaamman kiinni, jään odottamaan turvavälin kanssa, että se väistää oikealle kaistalla, ja jos mitään ei tapahdu, niin sitten menen oikealta ohi, kuitenkin niin etten riskeeraa ketään, eli katson sen oikean kaistan, että on sitä väliä siihen oikealla ajavaan (taikka sitten ei ole dynaaminen kuski sieltä juuri tulossa). Niin kiire ei minulla ainakaan ole, että pyrkisin aiheuttamaan vaaraa vain sen takia, että joku ajaa hitaammin kuin minä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen samaa mieltä. Jos takana tuleva ei osaa sopeuttaa turvaväliä ajonopeuteen niin sitten sopeutetaan ajonopeus turvaväliin.

Ei tarvitse miettiä miksi monikaistaisilla teillä liikenne sujuu heikohkosti kun turvavälipoliisit jonouttavat vasemman kaistan :asif:

Ja ei, en itse kuulu liian kiireisiin perässäroikkujiin mutta en myöskään ymmärrä tätä koulutusmentaliteettia.
 
Oppi menee kyllä paremmin perille kun vain yksi kaista suuntaansa.

Tuolla saa vähennettyä perässäroikkumista, niin miksipäs ei. Jostain syystä virkavalta ei perässäroikkumiseen puuttu, niin ei tuolle ole hirveästi vaihtoehtoja.

Roikkuminen kuintekin lisää huomattavasti kolaririskiä jatkuvasti.

Voisin ehkä hyväksyä tämän yksikaistaisella tiellä kunhan on ensin varmistettu että kolmatta autoa ei ole kärsimässä jonossa takana (en tekisi itse tätäkään) , mutta saman suorittaminen moottoritiellä jossa on samassa tilanteessa kymmenen muuta vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaammin kulkevia ärsyttää jo ajatuksen tasolla.
 
Esimerkiksi jatkaa sillä nopeudella millä olikin ajamassa ja siirtyy oikealle kaistalle heti kun se on järkevästi mahdollista (ei aiheuttaen jarruttelua tai haitariliikettä menemällä liian pieneen rakoon)? Vai onko se vaara ja vaaran tunne oikeasti niin suuri että toimenpiteet täytyy aloittaa välittömästi?

Jos sinun perään ei ole koskaan törmätty, niin älä puhu asioista mistä et tiedä. Minä tiedän miltä tuntuu olla autossa, kun joku pamauttaa perään.
 
Ja ei, en itse kuulu liian kiireisiin perässäroikkujiin mutta en myöskään ymmärrä tätä koulutusmentaliteettia.

Sinullekin monta kertaa sanottu, ettei ole kyse kouluttamisesta, vaan ihan turvallisuudesta. Mutta ei näytä menevän perille.
 
Tilan antaminen perässäroikkujallame ob myls opettamista. Opetetaan että kannattaa roikkua perässä


Mietinkin että miten kirjoittelu vaikutti niin tutulta mutta tämähän on sama mies joka heittelee tavaraa perässä ajajien niskaan ja perustelee sitä mm. kyyditettävien lasten turvallisuudella.



Teen myös samaa. Ja jos ei mene muutoin perille niin ikkunasta on tullut nakeltua tavaraa ja talvella pystyy kunnon lumisumun pölläyttämään.

En pysty ymmärtämään tuota miten toiset kuvittelee heillä olevan niin vahva oikeus ylinopeuteen, että saavat oikeuden aiheuttaa vaaraa muille ajamalla perseessä kiinni.


Tuollainen tapaus saa sitten ne lumipöllyt/kivet keulalle. Toivottavasti herää omaan toimintaansa viimeistään tuulilasia uusiessa.
Minulla on muksu usein kyydissä niin en katsele perseilyä, joka vaarantaa lapseni.

E:turhan usein kuitenkin on se tilanne ettei takana hinkkaaja ohita vaikka kuinka hidastaisi

Oliskohan pieni itsetutkiskelun paikka?
 
Ei tarvitse miettiä miksi monikaistaisilla teillä liikenne sujuu heikohkosti kun turvavälipoliisit jonouttavat vasemman kaistan :asif:

Ja ei, en itse kuulu liian kiireisiin perässäroikkujiin mutta en myöskään ymmärrä tätä koulutusmentaliteettia.
Mulla ei ole mitään koulutusmentaliteettia. Mulla se on vain sitä, että ne kusipäät vituttaa ja alennun samalle tasolle ja olen kusipää takaisin. Joku nyt tulee tietysti osoittelemaan sormella, mutta en mä jaksa mennä minkään tekosyyn taakse tän kanssa. Se on mitä se on. Ehkä mä vielä kasvan tän asian osalta joku päivä aikuiseks.

Välillä tekis mieli antaa mennä ohi ja ajaa itse perseeseen kiinni vilkuttelemaan valoja, mutta se nyt vaan olis entistä typerämpää. En ole valmis ottamaan sitä riskiä, että ajan jonkun perään. Sen verran aikuinen mä kuitenkin oon.

Annan kyllä mielelläni tilaa nopeammille. Lasken mielelläni nopeuttani ja viivytän omaa ohitustani päästääkseni nopeammat ensin ohi. Tänäänkin tein sitä useamman kerran välillä Tampere - Helsinki, kun osa tuli takaa selkeästi kesärajoitusten mukaista vauhtia. Kehälläkin, vaikka kuinka saisi ajaa sitä vasenta kaistaa. Ei ole multa juuri pois antaa sitä tilaa, silloin kun se on järkevästi mahdollista. Paitsi jos tullaan suoraan roikkumaan perseeseen. Silloin hidastelen ihan vain pikkumaisuuttani. Ja en tarkoita sitä, kun väli hetkellisesti lyhenee ja jäädään sen jälkeen vähän kauemmas. Välillä tulee virheitä arvioinnissa (puhumattakaan ruuhkista), eikä hidasteta tarpeeksi ja väli pääsee kapenemaan hetkellisesti turhan paljon. Sitä sattuu. Tai käydään siinä takana ikään kuin ilmoittamassa, että täältä oltais tulossa nopeammin. Ihan ok.
 
Mulla ei ole mitään koulutusmentaliteettia. Mulla se on vain sitä, että ne kusipäät vituttaa ja alennun samalle tasolle ja olen kusipää takaisin. Joku nyt tulee tietysti osoittelemaan sormella, mutta en mä jaksa mennä minkään tekosyyn taakse tän kanssa. Se on mitä se on. Ehkä mä vielä kasvan tän asian osalta joku päivä aikuiseks.

Itsekin olen syyllistynyt perseilyyn silloin tällöin, vanhemmiten harvemmin kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Pääasia että sen tiedostaa ja myöntää olevan väärin eikä yritä verhota sitä turvallisuuden lisäämiseksi tai parhaaksi mahdolliseksi toimintatavaksi.
 
Ei se ihan samanlailla tullut, vaan poliisiauto kävi aina ohituksen jälkeen oikeaoppisesti oikealla kaistalla.
Teidän tilanteessa oli varmaan sakko ihan aiheesta, tai sitten ei ollut, poliisit ei ehkä osanneet kertoa kunnolla, tai sitten tilnne syvältä viimevuosisadalta.

Mutta paltaan tähän päivään.

Suositus mini turvaväli on 4s, (taajama vauhdissa 2s) satasen vauhdissa se on yli satametriä, n 110m , se kaksi kertaa on 220m.

Jos oikeasti ohitetaan oikealla puolelle lipuvaa liikennettä, ei takana kiirellisempää, niin tuollaiseen väliin tuikkiminen aiheuttaa pumppaamista, tai niistä turvaväleistä tinkimistä eli kaistan vaihdon lisäksi myös muuta turhaa turvallisuuden heikentämisestä.

Itse kaistan vaihto vie sen viisisekunttia tai enemmän, *2 eli eli toistakymmentä sekunttia,.

Se ei ole rangaistavaa että pitää mini suositusta pidempää turvaväliä, sillä sen turvavälin sekunnin tarkka arviointi on aika työlästä.

Poliisien ajotavasta ei yleisellä tasolla kannata ottaa mallia.

Kommentointini lähti tästä ehdotuksestasi: "Ja lisäksi vielä pitäisi hiljentää nopeutta niin kauan että turvaväli ilmestyy."

Mielestäni toisten kouluttaminen on sitä kotipoliisien toimintaa, sen sijaan että ajaisi omaa ajoaan. Eikö voisi antaa poliisin valvoa liikennettä ja antaa rangaistukset eikä itse pitää muille oppitunteja auton ratissa?
Moni taisi todeta, että tuossa ei ole kyse kouluttamisesta, vaan nopeuden sovittamisesta turvalliseksi.

Voi ihan omalla kohdalla miettiä mitä siinä tilanteessa tehdä, jatkaa matkaa ja toivoa ettei mitään tapahtu, hiljentää varovaisesti sopivaan kohtaa, toivoa että kontissa roikkuja ohittaa, poistuu muuten, tai ottaa vähän etäisyyttä. Jos jää roikkuun, niin poistua itse seuraavan tilaisuuden tullen.

Motarilla jos joku tulee ohituskaistalla kontiin roikkuun, ja oikealla jonoa niin tilanne on haastava, tärkeintä olla rauhallinen ja ennustettava ja varauduttava siihen että jos oikealla kaistaa tulee tilaa, niin ennen sinne vaihtamista varauduttava että se kontissa roikkuja saattaa koukkia oikealta ohi,
 
Tuosta turvavälistä kun oli juttua.

Tässä mestariteos E18 tieltä kehä kolmoselle hakeutuvilta kuskeilta. Oikealla kaistalla ajoneuvojen (paku ja kuvaava auto) on noin 2 sekuntia.

Vieressä vasemmalla ”mahtuu” samaan tilaan 3 autoa. Kolme.
Miksi näillä liikenteen vaarantajilla ei liiku päässä järki, vaan pidetään käytännössä 0.9 sekunnin väliä edellä ajavaan?
Haluavatko nämä paskottaa omat tuulilasissa mahdollisimman useasti? Vai onko pakko hakea peltizunamin alkua joka välistä?
(Jep, voisin itsekin pitää pidempää väliä. 2 sekuntia on ollut tapana)
 
Enemmän mua ärsyttää ne jotka ajelee 75-80 km/h todellista ja kameran kohdalla 65-70 km/h
Jos 80 alue, niin 90 ajavat katoavat horistonttiin, joten ihan sama miten jarruttelevat välillä. :)
Rajoitusten mukaan ajavat jotka himmaa kameran kohdalla, niin seuraa se että perässä tulia joutuu sen turvavälin ottaa sen jälkeen uudestaan, automatiikan puutteessa käsin. Ei iso juttu, mutta turhaa vaivaa kuitenkin.

Jos satasen alueella mennään(*, niin sitten 90->70 jarruttelusta voi seurata se että joutuu perässä tuliakin jarrutteleen, eli menee jos isomman ärsytyksen piikkiin


(*
Satasen alueen voi tulkita tikkareiksi, tai 90km/h letkan ns todelliseksi matkavauhdiksi. riippumatta tikkereisa
 
Tuosta turvavälistä kun oli juttua.

Tässä mestariteos E18 tieltä kehä kolmoselle hakeutuvilta kuskeilta. Oikealla kaistalla ajoneuvojen (paku ja kuvaava auto) on noin 2 sekuntia.

Vieressä vasemmalla ”mahtuu” samaan tilaan 3 autoa. Kolme.
Miksi näillä liikenteen vaarantajilla ei liiku päässä järki, vaan pidetään käytännössä 0.9 sekunnin väliä edellä ajavaan?
Haluavatko nämä paskottaa omat tuulilasissa mahdollisimman useasti? Vai onko pakko hakea peltizunamin alkua joka välistä?
(Jep, voisin itsekin pitää pidempää väliä. 2 sekuntia on ollut tapana)
Tosiaan jos itse nostat välin 5 sekuntiin niin sitten on varaa kommentoida muiden välejä. Samat perusteet pätee jotka juuri listasit.

Ja noilla pienemmän välin kuskeilla sama syy pätee siihen liian pieneen väliin, kun on ollut tapana.
 
Työmatkalla tuli taas teiden kuningas vastaan. Rajoitus oli pätkällä 40-60 ja kuningas pistää Saabbinsa ihan kiinni perään, jossa roikkui hyvän matkaa. Ohi ei ollut mahdollista päästä, koska mutkapätkä ja vastaan tulevat autot.

Pikkuinen suora vastaan ja Saabbi vetää kolmesta autosta ohi ja katoaa kaukaisuuteen.
 
No selvästi oli melkoista hidastelua jos kuitenkin pääsi pienellä suoralla kolmesta ohi ja katosi kaukaisuuteen. Siinä on jo jouduttu ajelemaan melkein kävelyvauhtia.
 
No selvästi oli melkoista hidastelua jos kuitenkin pääsi pienellä suoralla kolmesta ohi ja katosi kaukaisuuteen. Siinä on jo jouduttu ajelemaan melkein kävelyvauhtia.
Hmmh, jos kolmella autolla on rajoituksesta riippuen vauhtia 40-60, niin ei siinä kummoista ponnistelua vaadita että ohi pääsee. Jos nämä kolme autoa menevät rajoitusten mukaan, niin en ihan ymmärrä miten se on hidastelua. Samalla logiikalla 30km/h-alueella viiden auton jonon ohittaminen (varsinkin jos pääsee nopeasti ohi, koska kaahaa ylinopeutta) on ihan ok koska menevät "kävelyvauhtia"? Ehkä olen näin aamutuimaan hidas ja pösilö, mutta en tätä ohitettavien syyksi laittamista ymmärrä.
 
No selvästi oli melkoista hidastelua jos kuitenkin pääsi pienellä suoralla kolmesta ohi ja katosi kaukaisuuteen. Siinä on jo jouduttu ajelemaan melkein kävelyvauhtia.
neljänkympin nopeudessa voi pitää hyvällä kelillä pienempää turvaväliä. Jos kuvitellaan että sellainen 40 metrin jono + saabisti, 11m/s nopeuseroa, koukkiin kontista jonon eteen, aloittaa ohituksen ilman riittävää näkyvyyttä, niin pieni suora ei mahdonton, ei edes selkeästi pienemmällä nopeuserolla. Pienisuora on toki laaja käsite, mutta piti sitä pienenä ohittamiseen tai ihan metreinäkin noilla parametreilla sokkona montaa sataametriä joku paukapää tarvi.
 
Yleensä se syy silti on ohitettavissa, esim turhat jarruttelut ym. Toki ei puolla kaahaamista mutta itsekin painelen kaikenlaisista vatulointiletkoista aika nopsaan ohi jos vaan pääsee ja oma vauhti enempi kuin letkalla, ei tarvitse muiden pölyjä ja paskoja ihmetellä siellä tai kärsiä huonosta näkyvyydestä yöllä.
 
Yleensä se syy silti on ohitettavissa, esim turhat jarruttelut ym. Toki ei puolla kaahaamista mutta itsekin painelen kaikenlaisista vatulointiletkoista aika nopsaan ohi jos vaan pääsee ja oma vauhti enempi kuin letkalla, ei tarvitse muiden pölyjä ja paskoja ihmetellä siellä tai kärsiä huonosta näkyvyydestä yöllä.

Juu, en minäkään ohi aja sen takia että saisin ajaa ylinopeutta, vaan sen takia että 99% autoilijoista tuolla liikenteessä tekee täysin muuta kuin ajaa ja sellaisen perässä on hyvin ikävä ajaa.
 
Itselle tämä ketju toimii paremminkin mikä ärsyttää tech-autoilijoissa. Enemmän "ärsytystä" aiheuttaa lukea kommentteja asioista jotka näyttävät ärsyttävän kirjoittajia.
No joo, ehkä jonkin sortin masokismia tai jotain. Kun helpommalla pääsisi, kun olisi lukematta.




Itse en edes muista milloin olisi tienpäällä ärsyttänyt. Hitaammista pääsee ohi, eikä harmita muutenkaan muiden törttöilyt, kunhan eivät päälle tule.
 
Malli esimerkki kun väistetään rampilta tulijaa :facepalm:

Jep. Mutta siis tuossakin olisi pitänyt ajaa rampilta tulijaa perseeseen/kylkeen kun ei jarruttaminen riittänyt ja siten välttänyt syytteet? Tuo videoha on suht kaukaa kuvattu. Tokihan vasurin ajaja on tuossa täysin syytön koko mälliin.

Disclaimerina katoin videon vaan kerran iltasanomien mainospaskan takia ja varmaan saisi paremman tolkun kun jaksaisi katsoa joka kerta mainoksen että saa kelattua takaisin tuohon onnettomuuskohtaan.
 
Jep. Mutta siis tuossakin olisi pitänyt ajaa rampilta tulijaa perseeseen/kylkeen kun ei jarruttaminen riittänyt ja siten välttänyt syytteet? Tuo videoha on suht kaukaa kuvattu. Tokihan vasurin ajaja on tuossa täysin syytön koko mälliin.

Disclaimerina katoin videon vaan kerran iltasanomien mainospaskan takia ja varmaan saisi paremman tolkun kun jaksaisi katsoa joka kerta mainoksen että saa kelattua takaisin tuohon onnettomuuskohtaan.

Kohdassa 1:21 kaksi auto liittyy pösön eteen, joten siellä tilaa oli, kohdassa 1:25 rampilla olija laittaa vilkun päälle, mutta ei ala vaihtamaan kaistaa vaan näyttää siltä että odottaa että pösö menee ohi, mutta pösö alkaakin väistämään vasemmalle volvon kylkeen ja loppu on historiaa.
 
Kohdassa 1:21 kaksi auto liittyy pösön eteen, joten siellä tilaa oli, kohdassa 1:25 rampilla olija laittaa vilkun päälle, mutta ei ala vaihtamaan kaistaa vaan näyttää siltä että odottaa että pösö menee ohi, mutta pösö alkaakin väistämään vasemmalle volvon kylkeen ja loppu on historiaa.
Tarkennuksena pösö ei tee mitään äkkinäistä vasemmalle väistöä välttääkseen kolarin liittyjän kanssa, vaan ihan vilkun kanssa on rauhallisesti vaihtamassa kaistaa tilaa tehdäkseen (kiellettyä), kunnes huomaa kaistan olevan varattu (Volvo). Vasta sen jälkeen tapahtuu äkkinäinen väistöliike oikealle korjausliikkeineen, jotka menevät yli kuskin taitojen. Kuski oli jo aiemmin seilannut kaistalla, eli jotain epävarmuutta ajamisessa tai sitten riitelyä vaimon kanssa.

Ajonvakautus olisi ollut avuksi, mutta sitä vanhasta 206:sta ei löydy. Sen sijaan siitä löytyy yliohjaava alusta, mihin korkealle ja taakse konttiin ängetty pesukone tuo vielä oman lisämausteensa.

Liittyjiä ei saa väistää vasemmalle kaistalle. Liittymissä kannattaa olla itse hereillä ja tarvittaessa töötillä herätellä kylkeen liittymistä yrittävää. Samalla voi oman kaistan puitteissa väistää kaistan vasempaan reunaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
266 986
Viestejä
4 616 691
Jäsenet
75 969
Uusin jäsen
54kke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom