Ei se ihan samanlailla tullut, vaan poliisiauto kävi aina ohituksen jälkeen oikeaoppisesti oikealla kaistalla.
Teidän tilanteessa oli varmaan sakko ihan aiheesta, tai sitten ei ollut, poliisit ei ehkä osanneet kertoa kunnolla, tai sitten tilnne syvältä viimevuosisadalta.
Mutta paltaan tähän päivään.
Suositus mini turvaväli on 4s, (taajama vauhdissa 2s) satasen vauhdissa se on yli satametriä, n 110m , se kaksi kertaa on 220m.
Jos oikeasti ohitetaan oikealla puolelle lipuvaa liikennettä, ei takana kiirellisempää, niin tuollaiseen väliin tuikkiminen aiheuttaa pumppaamista, tai niistä turvaväleistä tinkimistä eli kaistan vaihdon lisäksi myös muuta turhaa turvallisuuden heikentämisestä.
Itse kaistan vaihto vie sen viisisekunttia tai enemmän, *2 eli eli toistakymmentä sekunttia,.
Se ei ole rangaistavaa että pitää mini suositusta pidempää turvaväliä, sillä sen turvavälin sekunnin tarkka arviointi on aika työlästä.
Poliisien ajotavasta ei yleisellä tasolla kannata ottaa mallia.
Kommentointini lähti tästä ehdotuksestasi: "Ja lisäksi vielä pitäisi hiljentää nopeutta niin kauan että turvaväli ilmestyy."
Mielestäni toisten kouluttaminen on sitä kotipoliisien toimintaa, sen sijaan että ajaisi omaa ajoaan. Eikö voisi antaa poliisin valvoa liikennettä ja antaa rangaistukset eikä itse pitää muille oppitunteja auton ratissa?
Moni taisi todeta, että tuossa ei ole kyse kouluttamisesta, vaan nopeuden sovittamisesta turvalliseksi.
Voi ihan omalla kohdalla miettiä mitä siinä tilanteessa tehdä, jatkaa matkaa ja toivoa ettei mitään tapahtu, hiljentää varovaisesti sopivaan kohtaa, toivoa että kontissa roikkuja ohittaa, poistuu muuten, tai ottaa vähän etäisyyttä. Jos jää roikkuun, niin poistua itse seuraavan tilaisuuden tullen.
Motarilla jos joku tulee ohituskaistalla kontiin roikkuun, ja oikealla jonoa niin tilanne on haastava, tärkeintä olla rauhallinen ja ennustettava ja varauduttava siihen että jos oikealla kaistaa tulee tilaa, niin ennen sinne vaihtamista varauduttava että se kontissa roikkuja saattaa koukkia oikealta ohi,