Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No nyt oli huono vertaus. Nämä henkilöauton ratissa makaajat ovat vaarallisia, koska eivät pysty hallitsemaan ajoneuvoa. Kannattaa katsoa miten ne rallikuskit istuu autossa ja missä on ratti.
Tämä ns ongelma vaikuttaa vaan niin keksityltä, ettei sitä jaksa ottaa kovin tosissaan.
 
Matalimmassa mahdollisessa asennossa ei todennäköisesti voi reagoida kunnolla tapahtumiin.
Mitä ihmettä? Perse lattiassa, jalat suoraan eteenpäin ja ratti sopivasti edessä on paras ajoasento. Piste.

Paras ajoasento mitä olen kokenut normaalissa henkilöautossa on ollut ykköskoppaisessa Honda Integrassa. En ymmärrä miksi monissa autoissa istutaan ihan kun pakettiautossa. Mulla oli joskus RS Clio, niin siinä penkki oli niin järkyttävän korkealla että tällainen normaalimittainen kaveri olisi joutunut käymään giljotiinissa että olisi saanut ajoasennon järkeväksi. Sillä pystyi onneksi jotenkin ajamaan kun verhoilu oli revitty kuikkaan.
 
Mitä matalammalla istuu niin sitä huonommin autosta näkee ulos.

Mikä sitten on liian matalalla? No ainakin silloin kun silmät ovat tuulilasin alareunan korkeudella, ollaan aika naurettavissa, jopa vaarallisissa syvyyksissä. Näitäkin välillä näkee.
 
Lähinnä kuvittelin tilanteen, jossa kuljettaja on ruuvannut selkänojan taakse niin, että on puolittain makaavassa asennossa. Kädet ovat suorassa ja ulos ei näe kunnolla. Näitä näkee silloin tällöin nuorilla mieskuljettajilla.

Normaalin auton penkkiä saa säädettyä korkeussuunnassa pari senttiä, itsekin laitan tietysti alimpaan asentoon, vaikka olen vain 183 cm pitkä. Loput sitten määräytyykin itsekseen, rattia saa autoissa niin vähän taakse, että aika pystyyn jää selkänoja väkisin, eli puolimakaava asento ei ole mahdollinen, jos haluaa ylettyä polkimillekin. Säätövaraa ei juuri ole kun laittaa kädet oikein ratille. Eli tuo @taski :n "perse lattiassa" ei onnistu kuin urheiluautossa.
 
Tampereella pelataan taas jotain mailapeliä jonka takia keskusta tukottaa liikennettä Viinikan kuuluisaan sekoittajaan asti.

Asiassa ei olisi mitään ongelmaa jos ihmiset ei olisi niin helvetin tyhmiä ja/tai itsekkäitä, että tunkevat sinne tukossa olevaan risteykseen ja jäävät jumiin keskelle risteäviä ajokaistoja.

Jumalauta, ei helvetti. Kortti pois ja kasa päiväsakkkoja päälle.

IMG20230515163759.jpg
 
Tää on kyllä niin hämmentävä ilmiö, ja allekirjoitan kokemuksen täysin. Vaikka sinne aivan kaukaisimpaan nurkkaan jättäisi, tai aivan satunnaiseen kohtaan viimeiselle riville, niin viereen on ilmestynyt kauppareissun aikana auto. Joku minua järkevämpi joskus aprikoi sen olevan niin, että jotkut ihmiset eivät vain hahmota parkkiruutuja vaikka viivat onkin piirrettynä, että pitää olla vieressä se auto että osaa asetella sen oman nakkikoppinsa siihen suurinpiirtein kohdilleen. Tämän toki ymmärrän, mutten sitä, miksi sinne aivan takalaitaan pitää pysäköidä. Ehkä siinä alkukantainen osa päästä miettii että tässä auto lienee turvassa, kun täällä on tuo toinenkin varovainen. Ja sitten räimitään kuitenkin ne ovet auki tuhannen apinan raivolla ja vierusauton maalipinta lohkeilee. Eihän näitä juttuja voi järjellä ymmärtää.
Mites jos pitäisi takakontissa sellaista oranssia tötsää jonka voi nostaa viereiseen ruutuun? Sellaisen saisi helpostikin jostain työmaalta pöllittyä. Menettelin joskus vähän samalla tavalla kapakassa yksin käydessäni, kun perseensä nosti niin joku tollo valtasi pöydän vaikka siinä oli tyhjä reppu merkkinä. Aloin sitten kantamaan mukanani sellaista 'Pöytä varattu' kylttiä jonka laitoin pöydälle aina noustessani. Tepsi.
 
Tampereella pelataan taas jotain mailapeliä jonka takia keskusta tukottaa liikennettä Viinikan kuuluisaan sekoittajaan asti.

Satakunnankadulla oli palanut joku auto ja se ainakin tukki aikasemmin liikennettä, mutta joo, risteyksien tukkoon ajaminen vaatii kyllä jonkin aivosolun puuttumisen.
 
Satakunnankadulla oli palanut joku auto ja se ainakin tukki aikasemmin liikennettä, mutta joo, risteyksien tukkoon ajaminen vaatii kyllä jonkin aivosolun puuttumisen.
Tässä on sekin, että ihmiset ajavat ahdistuneena sinne risteyksiin tukkeeksi, koska takana olevat autoilijat tööttävät jos jäät ennen risteystä odottamaan kuten kuuluu. Heillä on kiire keskelle risteystä seisomaan.
 
Tässä on sekin, että ihmiset ajavat ahdistuneena sinne risteyksiin tukkeeksi, koska takana olevat autoilijat tööttävät jos jäät ennen risteystä odottamaan kuten kuuluu. Heillä on kiire keskelle risteystä seisomaan.
Ja jos esim Kalevan suunnasta tullaan, niin siinä on "Saarioisten" risteyksessä komiat ruksimaalaukset, jotka ovat toimineet hyvin. Ihmetyttää, että miksei tuonne melkein yhteen Tampereen pahimpaan liikennesumppuun saada moisia maalattua.

 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Ja jos esim Kalevan suunnasta tullaan, niin siinä on "Saarioisten" risteyksessä komiat ruksimaalaukset, jotka ovat toimineet hyvin. Ihmetyttää, että miksei tuonne melkein yhteen Tampereen pahimpaan liikennesumppuun saada moisia maalattua.


Voi olla ihan siitä syystä, että ne jouduttaisiin maalaamaan sinne pari kertaa vuodessa uusiksi, koska kaikki soraa pehmeämpi rouhitaan nastoilla hengitysilmaan. Jos katsoo ilmakuvaa tuosta linkkaamastasi risteyksestä, niin sekin on jo melkein kadoksissa, vaikka kyseinen kohta ei ole niin kovalla kulutuksella kuin itse sotkija.

Screenshot_2023-05-15-21-06-09-86_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
 
Voi olla ihan siitä syystä, että ne jouduttaisiin maalaamaan sinne pari kertaa vuodessa uusiksi, koska kaikki soraa pehmeämpi rouhitaan nastoilla hengitysilmaan. Jos katsoo ilmakuvaa tuosta linkkaamastasi risteyksestä, niin sekin on jo melkein kadoksissa, vaikka kyseinen kohta ei ole niin kovalla kulutuksella kuin itse sotkija.

Screenshot_2023-05-15-21-06-09-86_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
Ymmärrän mitä haet takaa, nyt jo kaikki kuviot kadonneet:
 

Liitteet

  • screenshot-www.google.fi-2023.05.15-21_20_20.png
    screenshot-www.google.fi-2023.05.15-21_20_20.png
    1,4 MB · Luettu: 94
Nyt on muutaman kerran ihmetyttänyt jälleen tämmöinen ilmiö, että kylmäasemaa lähestyessä edessä onkin tielle asti jonoa. Eli siis kylmäasema on varmaan ruuhkaksi asti täynnä autoja? Ei, odottavia autoja itse kylmäaseman varsinaisella odotusalueella on 1–2, muut taas siinä suoraan jonossa tielle asti. Viimeisimmällä kerralla se ensimmäisenä jonossa ollut kaveri vissiin huomasi taakseen kertyneen jonon ja liikahti yhden auton mitan eteenpäin. Hyöty lähellä nollaa ja valtaosa kylmäaseman alueesta tyhjää asfalttia.

Näitä välillä on näkynyt ennenkin, enkä tiedä mikä ajatus siinä on taustalla. Ikään kuin se yksi kärjessä oleva auto tarvitsee koko alueen itselleen eikä ymmärrä tehdä tilaa, ja toisaalta muut ei ymmärrä tarvittaessa hakea sitä tilaa itse.
 
Nyt on muutaman kerran ihmetyttänyt jälleen tämmöinen ilmiö, että kylmäasemaa lähestyessä edessä onkin tielle asti jonoa. Eli siis kylmäasema on varmaan ruuhkaksi asti täynnä autoja? Ei, odottavia autoja itse kylmäaseman varsinaisella odotusalueella on 1–2, muut taas siinä suoraan jonossa tielle asti. Viimeisimmällä kerralla se ensimmäisenä jonossa ollut kaveri vissiin huomasi taakseen kertyneen jonon ja liikahti yhden auton mitan eteenpäin. Hyöty lähellä nollaa ja valtaosa kylmäaseman alueesta tyhjää asfalttia.

Näitä välillä on näkynyt ennenkin, enkä tiedä mikä ajatus siinä on taustalla. Ikään kuin se yksi kärjessä oleva auto tarvitsee koko alueen itselleen eikä ymmärrä tehdä tilaa, ja toisaalta muut ei ymmärrä tarvittaessa hakea sitä tilaa itse.

Miten se jonon ensimmäinen auto siinä tankkaavan peräkontissa saa ne kaikki muut jonottajat ryhmittymään tiiviimmin?
 
Miten se jonon ensimmäinen auto siinä tankkaavan peräkontissa saa ne kaikki muut jonottajat ryhmittymään tiiviimmin?
Jonon ensimmäinen ei siis ollut kenenkään kontissa, vaan näitä tankkauspisteitä kauttaaltaan ympäröi kohtuu tilava asfaltoitu alue. Se ensimmäinen auto oli siis ajanut kylmäasemalle ja pysähtynyt kirjaimellisesti melkein heti siinä suuaukolle.

Ideaalitilanteessa ensimmäinen auto ajaisi sinne pidemmälle toiseen laitaan, muut siihen viistosti perään. Tämä toki tuo esille sen ongelman, että kun kaikki odottavat tavallaan tasavertaisesti rivissä, kuljettajien täytyy kohteliaasti pitää muistissa, kuka oli ensimmäinen.

Screenshot_20230516_151827_Maps.jpg


Kuva varmaan havainnollistaa paremmin. Punaiset laatikot siis jonottavia autoja. Ensimmäinen voisi ajaa tuota kaartavaa reunaa pidemmälle (eli tästä kulmasta katsoen vasemmalle), jolloin perässä mahtuu muitakin. Toki tuolta tieltä voi aina lähteä kaikkien muiden ohi tuolle kylmäasemalle, mutta se tuskin muiden silmissä näyttää sekään kovin hyvätapaiselta.
 
Jonon ensimmäinen ei siis ollut kenenkään kontissa, vaan näitä tankkauspisteitä kauttaaltaan ympäröi kohtuu tilava asfaltoitu alue. Se ensimmäinen auto oli siis ajanut kylmäasemalle ja pysähtynyt kirjaimellisesti melkein heti siinä suuaukolle.

Ideaalitilanteessa ensimmäinen auto ajaisi sinne pidemmälle toiseen laitaan, muut siihen viistosti perään. Tämä toki tuo esille sen ongelman, että kun kaikki odottavat tavallaan tasavertaisesti rivissä, kuljettajien täytyy kohteliaasti pitää muistissa, kuka oli ensimmäinen.

Screenshot_20230516_151827_Maps.jpg


Kuva varmaan havainnollistaa paremmin. Punaiset laatikot siis jonottavia autoja. Ensimmäinen voisi ajaa tuota kaartavaa reunaa pidemmälle (eli tästä kulmasta katsoen vasemmalle), jolloin perässä mahtuu muitakin. Toki tuolta tieltä voi aina lähteä kaikkien muiden ohi tuolle kylmäasemalle, mutta se tuskin muiden silmissä näyttää sekään kovin hyvätapaiselta.

Ihmiset on tyhmiä, jos tuossa olisi kolmessa rivissä esim mittarit, niin pitäisi olla kolme jonoa, jolloin kaikki mahtuu pihaan jonottamaan :facepalm:
 
Se ensimmäinen haluaa tukkia muiden tien, koska muuten sieltä joku törppö etuilee. Normaalisti siellä missä on vähintään 2 mittaria, muodostuu molemmille erikätiset jonot sen mukaan kummalla puolella on tankki.
 
Se ensimmäinen haluaa tukkia muiden tien, koska muuten sieltä joku törppö etuilee. Normaalisti siellä missä on vähintään 2 mittaria, muodostuu molemmille erikätiset jonot sen mukaan kummalla puolella on tankki.
Elikä voi olla sinänsä loogiseen ongelmaan, jonka aikeuttaa joku muu idiootti, toimiva joskin tyhmä ratkaisu.
 
Se ensimmäinen haluaa tukkia muiden tien, koska muuten sieltä joku törppö etuilee. Normaalisti siellä missä on vähintään 2 mittaria, muodostuu molemmille erikätiset jonot sen mukaan kummalla puolella on tankki.
Kyllä se ainoa törppö tässä on se jonon eka. Normaalilla älyllä varustettu valitsee auton tankille sopivan puolen ja menee siihen yhteen paikkaan jonottamaan. Vapaasti voi valita mikä paikoista näyttää saapumishetkellä eniten "valmiilta". Jos nyt sitten sattuisi käymään tyhjä arpa ja joku toinen paikka vapautuu 30 s aiemmin niin voivoi.
 
Kyllä se ainoa törppö tässä on se jonon eka. Normaalilla älyllä varustettu valitsee auton tankille sopivan puolen ja menee siihen yhteen paikkaan jonottamaan. Vapaasti voi valita mikä paikoista näyttää saapumishetkellä eniten "valmiilta". Jos nyt sitten sattuisi käymään tyhjä arpa ja joku toinen paikka vapautuu 30 s aiemmin niin voivoi.
Tietysti se ensimmäinen on se törppö, ei kai kukaan muuta väitäkään. Totesin vain että miten se törppö ennakoi sitä toista törppöä ja aiheuttaa ennakoinnillaan sen suurimman ongelman.
 
Joo törppöjä on myös kiilaajat. Tankatessa ei kuitenkaan kovin paljon aikaa voita käyttäytymällä kuin idiootti.
 
Kyllä se ainoa törppö tässä on se jonon eka. Normaalilla älyllä varustettu valitsee auton tankille sopivan puolen ja menee siihen yhteen paikkaan jonottamaan. Vapaasti voi valita mikä paikoista näyttää saapumishetkellä eniten "valmiilta". Jos nyt sitten sattuisi käymään tyhjä arpa ja joku toinen paikka vapautuu 30 s aiemmin niin voivoi.
Olin tuossa muutama päivä sitten tankilla ja auto oli "väärinpäin" siinä mittarilla, niin kaksi, kaksi!! ihmistä mainitsi että olen väärinpäin :facepalm:
 
Naurattaa kyllä aina, jos tankilla käydessä on monta mittaria ja järjestään tyhjänä(/max yksi auto jonottamassa) auton vasemmalle puolelle jäävät mittarit kun muut mittarit aina ihan täynnä. Siinä saa yleensä muutaman vihaisen katseen kun ajaa siihen tankille vähän pitkäksi ja vetäisee sen letkun auton toiselle puolelle (auton oikea kylki) missä omakin luukku sijaitsee monen muun eurooppalaisen auton tapaan. Muutaman kerran on joku viisas tullut sanomaan et oot väärinpäin tankilla; ilmeet ollu näkemisen arvoisia kun ovat huomanneet letkun yltävän sinne auton toisellekin puolelle :D
 
Tietysti se ensimmäinen on se törppö, ei kai kukaan muuta väitäkään. Totesin vain että miten se törppö ennakoi sitä toista törppöä ja aiheuttaa ennakoinnillaan sen suurimman ongelman.
Ja kommentoin juuri sitä, että miksi se toinen olis törppö? Kaupassakin valitaan kassajono ja pysytään siinä. En minä ainakaan pidä sitä etuiluna, jos joku myöhemmin tullut sattuu pääsemään toisesta jonosta nopeammin. Oma vika, kun kassani valitsin. Olisi harvinaisen törppöä monen samansuuntaisen tankkauspisteen kanssa alkaa mitään yhtä jonoa pitämään. Jokaiselle pisteelle oma jono ja sillä siisti. Ei tarvitse kadulle asti levitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Yllättävän moni autoilija ajaa tässä Turun Jäkärlän asemalla ns. vastakarvaan, eli kääntyy suoraan mittarille tuosta sisäänajosta. Tämä siitä huolimatta, että nuolet (jotka toki nyttemmin ovat melko kuluneet) osoittavat ajosuunnan ja tuohon tolppaan on kuvan ottamisen jälkeen lisätty kielletty ajosuunta -liikennemerkki.

Jokusen kerran olen nähnyt miten joku ohittaa koko jonon tuolla tavalla.

1684248006255.png
 
Ja kommentoin juuri sitä, että miksi se toinen olis törppö? Kaupassakin valitaan kassajono ja pysytään siinä. En minä ainakaan pidä sitä etuiluna, jos joku myöhemmin tullut sattuu pääsemään toisesta jonosta nopeammin. Oma vika, kun kassani valitsin. Olisi harvinaisen törppöä monen samansuuntaisen tankkauspisteen kanssa alkaa mitään yhtä jonoa pitämään. Jokaiselle pisteelle oma jono ja sillä siisti. Ei tarvitse kadulle asti levitä.
Tämä samaa olen ihmetellyt. Jos mittarikentällä on useampi pumppu, niin kuin yleensä on, niin kaikkien pumppujen ollessa varattuna miten jollakin voi olla ajatus jonottaa kaikkiin pumppuihin yhtäaikaa. Ja siihen sen auton perään pitäisi sitten tehdä sitä jonoa. Tuollaisen "jonon" ohi, kun ajat tankkaavan auton perään jonottamaan sille yhdellä valitsemallesi pumpulle, niin johan siitä joku hermanni tulee vielä ojentamaan miten täällä muut jonottaa.
Mitenköhän pärjäävät Prisman Jouluruuhkassa, jos samaan aikaan on toistakymmentä kassaa auki.
 
Jos menen asemalle, missä kaksi pumppua ja molemmat varattu, muttei muita jonottajia, eikä minulla tietoa kumpi autoista ehkä ensin lähdössä, niin asetun kyllä odottamaan siten että voi ajaa kummalle vaan pumpulle mikä ensin vapautuu. Jos on jo valmiiksi jonoa niin sitten sen mukaan miten muut jonottaa.

Edit: Yleensä toki jos on parikin autoa jo jonottamassa, niin en jää jonottamaan vaan menen muualle tai tankkaan myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko noilla pumpuilla jotain ilmaisia ämpäreitä jaossa?
Tätä olen myös miettinyt, kun on tuntunut lisääntyvään nämä jonotusongelmat. Vai lieko sitten vain Nesteellä uusi vatipää suunnittelemassa asemien layouttia ja homma ei suju ihan yhtä hyvin kuin eläköityneellä kaverilla.
 
Joka päivä tässä risteyksessä on sen kymmenen autoa yhdessä jonossa kääntymässä vasemmalle ja ei yhtään siinä viereisellä kaistalla, sitten ihmetellään kun risteys ei vedä :facepalm:

Joka kerta kun menen tuohon toiselle viereiselle kaistalle niin toisen kaistan ensimmäinen yrittää kiihdyttää niin etten vain pääse hänen edelle:facepalm:

Että kyllä se on herkkää...

thrh.JPG

Tulee tästä yhdestä jonosta bensamittarilla mieleen tämä risteys, käsittämätöntä että ihmiset ei osaa täyttää molempia kaistoja tasaisesti, vaan vedetään se yksi kaista loppuun asti tukkoon ja viereen jää kokonaan tyhjä kaista.
 
Tätä olen myös miettinyt, kun on tuntunut lisääntyvään nämä jonotusongelmat. Vai lieko sitten vain Nesteellä uusi vatipää suunnittelemassa asemien layouttia ja homma ei suju ihan yhtä hyvin kuin eläköityneellä kaverilla.
On tiettyjä asemia, joilla lähes aina muita paikkoja edullisempaa bensaa (5-10 senttiä). Näissä sitten jatkuvasti jonoa, välillä pitkiäkin. Krapin Neste Tuusulassa yksi esimerkki.
 
On tiettyjä asemia, joilla lähes aina muita paikkoja edullisempaa bensaa (5-10 senttiä). Näissä sitten jatkuvasti jonoa, välillä pitkiäkin. Krapin Neste Tuusulassa yksi esimerkki.
Silti tuntuu joskus että on päinvastoinkin. Tien toisella puolella voi olla nesteellä 15snt halvempaa ainetta ja silti porukka jonottaa absille. Tosin kai ne boonukset tietyllä käyttöprofiililla aika hyvin tasoittaa eroja sitten.
 
Navigaattorizombiet, joilla kaikki harkinta katoaa liikenteessä ja noudatetaan täysin orjallisesti sitä, mitä navigaattori sanoo, piittaamatta liikennesäännöistä yms.

Tuli hiljattain oltua yhden kyydissä. Tiellä oli tietyömaa siten että tieltä oli kaikki asfaltti kerätty pois ja siinä oli hirveätä sepeliä, mutta sitä pystyi ajamaan. Tietyömaan ohi oli hyväkuntoinen toinen asfaltoitu mutta n. 10% pidempi tie, jota kautta liikenne oli ohjattu, tietyömaalla oli selvät kieltomerkit. Mutta siitä sitten kuitenkin ajettiin luvattomasti tietyömaan läpi hirveätä sepeliä pitkin kun navigaattori neuvoi ajamaan siitä. Ja tuo kuski oli siis pari tuntia aiemmin ajanut jo sitä toista reittiä toiseen suuntaan joten piti kyllä tietää sen toisen tien olemassaolo.

Ja annoin kyllä palautetta kun kuski kääntyi sinne tietyömaalle, mutta palaute ei johtanut muutokseen kuskin toiminnassa.
 
Kiihdytyskaistalle ku mennään. Mie aina jään odottamaan hetkeksi että se edessä oleva auto on noin 50 metrin päässä ennenku ite lähden siihen kiihdtysrampille liittymään isolle tielle. Todella usein tulee huomattua että rampilla ajaa miltein peräkkäin useampi auto ja miten he sitten luottavat siihen että isolla tiellä on tilaa yks kaks niin monelle autolle yhtäaikaa?
 
Kiihdytyskaistalle ku mennään. Mie aina jään odottamaan hetkeksi että se edessä oleva auto on noin 50 metrin päässä ennenku ite lähden siihen kiihdtysrampille liittymään isolle tielle. Todella usein tulee huomattua että rampilla ajaa miltein peräkkäin useampi auto ja miten he sitten luottavat siihen että isolla tiellä on tilaa yks kaks niin monelle autolle yhtäaikaa?

Varmaankin katsovat silmillä että onko siellä tiellä tilaa? Harvemmin(ikinä?) kiihdytyskaistan ja moottoritien välissä on mitään läpinäkemätöntä metsää tai muuria? Päätä kun kääntää vasemmalle niin näkee minkälainen määrä sieltä on autoja tulossa ja sen mukaan voi päätellä että mahtuuko siihen kaistalle. Itsellä ei ole ~20 vuoden aikana tullut kertaakaan tilannetta että moottoritielle ei mahtuisi, tärkeää toki on että tielle liitytään oikealla nopeudella.
 
Varmaankin katsovat silmillä että onko siellä tiellä tilaa? Harvemmin(ikinä?) kiihdytyskaistan ja moottoritien välissä on mitään läpinäkemätöntä metsää tai muuria? Päätä kun kääntää vasemmalle niin näkee minkälainen määrä sieltä on autoja tulossa ja sen mukaan voi päätellä että mahtuuko siihen kaistalle. Itsellä ei ole ~20 vuoden aikana tullut kertaakaan tilannetta että moottoritielle ei mahtuisi, tärkeää toki on että tielle liitytään oikealla nopeudella.
Juu, no jospa se tästä. Kiitos kannustuksesta, eiköhän se tästä.
 
En kyllä itsekään tähtää liittymään alle 50 metrin välillä. Eihän se täytä edes turvaväliä 80 km/h nopeudessa...
 
Varmaankin katsovat silmillä että onko siellä tiellä tilaa? Harvemmin(ikinä?) kiihdytyskaistan ja moottoritien välissä on mitään läpinäkemätöntä metsää tai muuria? Päätä kun kääntää vasemmalle niin näkee minkälainen määrä sieltä on autoja tulossa ja sen mukaan voi päätellä että mahtuuko siihen kaistalle. Itsellä ei ole ~20 vuoden aikana tullut kertaakaan tilannetta että moottoritielle ei mahtuisi, tärkeää toki on että tielle liitytään oikealla nopeudella.
Aika usein on tosin niitä tilanteita, että esimerkiksi neljä autoa kiihdyttää vailla turvavälejä moottoritielle tai väylälle ja vasta liittyessä kai huomaavat, ettei sieltä löydy neljän auton mentävää väliä ihan automaattisesti. Ehkä ajatellaan, että joku kuitenkin väistää toiselle kaistalle. Näissä tilanteissa on ihan tarpeen jäädä vähän himmailemaan sinne kiihdytyskaistan alkuun.
 
En kyllä itsekään tähtää liittymään alle 50 metrin välillä. Eihän se täytä edes turvaväliä 80 km/h nopeudessa...
80 hevosvoiman autolla kun jätät rampin mutkan alussa 150 metrin turvavälin, niin yleensä se on 40 metriä siinä vaiheessa kun pitäisi liittyä.

300 hevosvoiman autolla pääsee sentään jatkamaan kiihdytyskaistaa oikealta ohi siitä kanssa-autoilijasta, joka hyppää 100kmh liikennevirran sekaan seitsemääkymppiä.
 
80 hevosvoiman autolla kun jätät rampin mutkan alussa 150 metrin turvavälin, niin yleensä se on 40 metriä siinä vaiheessa kun pitäisi liittyä.

300 hevosvoiman autolla pääsee sentään jatkamaan kiihdytyskaistaa oikealta ohi siitä kanssa-autoilijasta, joka hyppää 100kmh liikennevirran sekaan seitsemääkymppiä.
Ei, osaan säädellä nopeutta kaasujalalla. Väli pysyy sopivana koko matkan. En tarvitse 300 hevosvoimaa onnistuakseni motarille liittymisessä...
 
80 hevosvoiman autolla kun jätät rampin mutkan alussa 150 metrin turvavälin, niin yleensä se on 40 metriä siinä vaiheessa kun pitäisi liittyä.

300 hevosvoiman autolla pääsee sentään jatkamaan kiihdytyskaistaa oikealta ohi siitä kanssa-autoilijasta, joka hyppää 100kmh liikennevirran sekaan seitsemääkymppiä.
Kyllä se tuntuu että onnistuisi tuo oikealta ohi vaikka rättisitikalla. Niin monta kertaa töistä lähtiessä jättänyt reilua väliä edellä ajaviin kun halunnut että on tilaa kiihdyttää ettei joudu liittymään monta kymppiä alle rajoitusten. Silti tulee hypittyä jarrulle ihan liian usein kun jengillä on helvetin pitkän rampin päässä viiden auton possujono jossa raot totaalisen kiinni ja vauhtia se 60kmh 100kmh tielle liittyessä. Liian usein otan jonon melkein kiinni about puolen rampin kohdalla vaikka olen yrittänyt kiihdytellä himmaillen (samalla kun takana ollaan puskurissa kiinni ja mietitään miten päästä meikäläisestä ohi osaksi possujonoa) kun on nähnyt mitä edellä tapahtuu. Ilmeisesti eka kuski aikoo liittyä sen 60kmh, seuraava panikoi ja ensin yrittää jarruttaa tai kiihdyttää, sitten jarruttaa ja lopulta liittyy ja, kolmas lyö jarrut pohjaan ja pientareen kautta liittyminen kun päätiellä auto väistää vasemmalle kaistalle jne.

Teho tuo "turvaa" antamalla optioita, mutta ei sitäkään periaatteessa tarvitse kunhan pitää silmät auki ja uskaltaa käyttää sitä vähää tehoa mitä autosta löytyy.
 
En kyllä itsekään tähtää liittymään alle 50 metrin välillä. Eihän se täytä edes turvaväliä 80 km/h nopeudessa...
Ei varmaan tarvitse sitten paljoa ajella pk-seudulla :D

e: Ei turvaväli tarkoita sitä, että se täytyy pitää aina ja iänkaikkisesti, hetkellinen alitus esim. tällaisessa liittymistilanteessa on ihan ok.
 
Ei varmaan tarvitse sitten paljoa ajella pk-seudulla :D

e: Ei turvaväli tarkoita sitä, että se täytyy pitää aina ja iänkaikkisesti, hetkellinen alitus esim. tällaisessa liittymistilanteessa on ihan ok.
Ihan hyvin on onnistunut pk-seudulla ajo viimeiset 20 vuotta ja n. 1,5 miljoonaa kilometriä, ainakin omaa turvaväliä edeltävään pitämällä. Ja kyllä, turvaväli on tärkein juuri niissä muuttivissa tilanteissa joissa moni kokee voivansa olla välittämättä niistä, koska silloin se mahdollinen tapahtuma on odottamaton ja keskittyminen muualla.
 
Ihan hyvin on onnistunut pk-seudulla ajo viimeiset 20 vuotta ja n. 1,5 miljoonaa kilometriä, ainakin omaa turvaväliä edeltävään pitämällä. Ja kyllä, turvaväli on tärkein juuri niissä muuttivissa tilanteissa joissa moni kokee voivansa olla välittämättä niistä, koska silloin se mahdollinen tapahtuma on odottamaton ja keskittyminen muualla.
Aikamoinen on suoritus, jos turvaväliä pystyy pitämään myös ruuhka-aikoina varsinkin liittymistilanteissa. Toki näitä yrittäjiä valitettavan säännöllisesti näkee, yhdistävänä tekijänä helvetillinen sekamelska ko. kaverin takana, kun ajaa täysin eri tavalla kuin muut.
 
Aikamoinen on suoritus, jos turvaväliä pystyy pitämään myös ruuhka-aikoina varsinkin liittymistilanteissa. Toki näitä yrittäjiä valitettavan säännöllisesti näkee, yhdistävänä tekijänä helvetillinen sekamelska ko. kaverin takana, kun ajaa täysin eri tavalla kuin muut.
Se on itseasiassa usein yllättävän helppoa: laittaa vilkun päälle ennen kun liittysmiskohta osuu kohdalle, siinä kohtaa liityttävällä tiellä takana oleva kiihdyttää vierelle ja luo taakseen tilaa mihin liittyä

Takana tulevilla on tietenkin vastuu omasta ajamisestaan, eikä muiden sekoilu tarkoita että itse tarvitsee sekoilla. Tosi harvoin ajamisen kuitenkaan mitään ongelmia aiheuttaa, yleisin lienee kehä ykkösellä kun takana oleva kuvittelee että 3 sekunnin turvaväli tarkoittaa että ajan niin hiljaa että pakko päästä ohi. Harmi ettei muiden tyhmyydelle oikein voi mitään.
 
Se on itseasiassa usein yllättävän helppoa: laittaa vilkun päälle ennen kun liittysmiskohta osuu kohdalle, siinä kohtaa liityttävällä tiellä takana oleva kiihdyttää vierelle ja luo taakseen tilaa mihin liittyä

Takana tulevilla on tietenkin vastuu omasta ajamisestaan, eikä muiden sekoilu tarkoita että itse tarvitsee sekoilla. Tosi harvoin ajamisen kuitenkaan mitään ongelmia aiheuttaa, yleisin lienee kehä ykkösellä kun takana oleva kuvittelee että 3 sekunnin turvaväli tarkoittaa että ajan niin hiljaa että pakko päästä ohi. Harmi ettei muiden tyhmyydelle oikein voi mitään.
Minusta on selkeästi enemmän tyhmää ajaa ko. väylän ajotavasta poikkeavalla tavalla. Siitä ne häiriöt ja onnettomuudet tulee, kun joku alkaa sooloilemaan.
 
Minusta on selkeästi enemmän tyhmää ajaa ko. väylän ajotavasta poikkeavalla tavalla. Siitä ne häiriöt ja onnettomuudet tulee, kun joku alkaa sooloilemaan.
Mielenkiintoisesti käänsit turvavälin pitämisen vaaralliseksi sooloiluksi ja vaaralliseksi. Hyvähän se vain on että edes joku pitää pelivaran että noi nykyaikana yleiset ketjukolarit pysyvät edes vähän pienempinä.
 
Mielenkiintoisesti käänsit turvavälin pitämisen vaaralliseksi sooloiluksi ja vaaralliseksi. Hyvähän se vain on että edes joku pitää pelivaran että noi nykyaikana yleiset ketjukolarit pysyvät edes vähän pienempinä.
Toivottavasti sentään vakuutusyhtiöt eväävät korvaukset liian lähellä ajamisen takia.
 
Mielenkiintoisesti käänsit turvavälin pitämisen vaaralliseksi sooloiluksi ja vaaralliseksi. Hyvähän se vain on että edes joku pitää pelivaran että noi nykyaikana yleiset ketjukolarit pysyvät edes vähän pienempinä.
Johtuu varmaan siitä, että omat havainnot ei tue mitenkään sitä, että normaalia vauhtia ajavaa ohitettaisiin sen takia, että edessä on tilaa. Epävarma alinopeusarpoja sen sijaan kyllä tulee jatkuvasti ohitetuksi.

e: Viestini pointti siis oli pääasiassa se, että tiheässä liikenteessä ei ole mitään järkeä mennä "sääntökirjalla päähän" tyylisesti ajamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 023
Viestejä
4 617 793
Jäsenet
75 974
Uusin jäsen
Apneahko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom