Lare
Error 404
- Liittynyt
- 13.11.2016
- Viestejä
- 4 421
Oli taas mielenkiintoista settiä, kun hirveästi ihmisiä perjantaiostoksilla samaan aikaan.
Olin peruuttamassa parkkipaikalta pois ja melkein jo omasta ruudusta pois, kun takana olevassa rivissä ollut vanha pappa ampaisee yhtäkkiä Hyundaillaan liikkeelle. Varmaan ajatteli livahtaa välistä pois sillä välin kun peruutan. Onneksi huomasin, etten peruuttanut tämän keulaan. Jos olisi jaksanut odottaa sen 5 sekuntia, että ajan itse pois alta, niin riskit olisivat olleet aika paljon pienemmät.
Toinen oli ihan ihmeellinen tilanne risteyksessä mikä kävi. Paikoin vilkkaassa ja hankalassa T-risteyksessä oli kolme autoa jonossa kolmion takana. Ainoastaan etummaisella oli vilkku vasemmalle ja kaksi muuta olivat tämän takana ilman vilkkua. Koska oikealla oli vielä tilaa ryhmittyä ja vilkkuja ei näkynyt, ajattelin, että nämä ovat kääntymässä vasemmalle. Ajoin oikealta ohi ja pääsin suoraan kääntymään isommalle tielle sopivaan väliin. Sitten katsoin taustapeilistä, että nämä vasemman auton takana olleet kaksi autoa kääntyivätkin myös oikealle, kun jonon ensimmäinen auto oli mennyt.
Tuolla tiellä oli vain yksi ajokaista, mutta leveässä risteyksessä järjenkin mukaan ryhmitytään rinnakkain. Ja niin tuossa risteyksessä autot aina tekevätkin. Vasemmalle kääntyvä joutuu todennäköisesti odottamaan sopivaa väliä paljon pidempään, kun taas oikealle kääntyvät pääsevät helposti tai jopa suoraan risteyksestä läpi. Sitten olisi ollut mielenkiintoinen tilanne, jos jonon toisena oleva oikealle kääntyjä olisi myös päässyt kääntymään samaan aikaan, kun itse olin kääntymässä oikealle. Eiköhän syy olisi kuitenkin ollut toisessa osapuolessa, joka ryhmittyi huonosti ja ilman vilkkua. Nyt näitä oli kaksi jonossa peräkkäin.
Toinen ryhmittymiseen liittyvä erikoinen juttu tapahtui ihan maantiellä 80-vauhdilla jokin aika sitten. Edellä on kaksi autoa, joista ensimmäinen laittaa vilkun vasemmalle tulevaa risteystä varten ja alkaa hidastamaan. Toisena oleva auto hidastaa myös, mutta ei laita vilkkua. Sitten alkaa levike oikealle ja koska toisena oleva auto ei siirry sille, vaan lähes pysähtyy, ajattelen sen kääntyvän myös vasemmalle, mutta ilman vilkkua. Itse hurautan oikealta ohi ja katson taustapeilistä, kun toisena oleva auto jatkaakin suoraan sen jälkeen, kun ensimmäinen auto oli kääntynyt. Tuossakin olisi voinut olla vaaratilanne lähellä, jos suoraan jatkava toisena ollut auto olisi huomannut levikkeen yhtäkkiä ja koukannut selvästi eteeni. Ja jos vielä ryhmittymisestä puhutaan, niin ärsyttää myös ne, jotka ovat kääntymässä vasemmalle, mutta pysähtyvät vilkku päällä metrin päähän kaistaviivasta, jolloin takana tulevat eivät ihan mahdu ohi.
Olin peruuttamassa parkkipaikalta pois ja melkein jo omasta ruudusta pois, kun takana olevassa rivissä ollut vanha pappa ampaisee yhtäkkiä Hyundaillaan liikkeelle. Varmaan ajatteli livahtaa välistä pois sillä välin kun peruutan. Onneksi huomasin, etten peruuttanut tämän keulaan. Jos olisi jaksanut odottaa sen 5 sekuntia, että ajan itse pois alta, niin riskit olisivat olleet aika paljon pienemmät.
Toinen oli ihan ihmeellinen tilanne risteyksessä mikä kävi. Paikoin vilkkaassa ja hankalassa T-risteyksessä oli kolme autoa jonossa kolmion takana. Ainoastaan etummaisella oli vilkku vasemmalle ja kaksi muuta olivat tämän takana ilman vilkkua. Koska oikealla oli vielä tilaa ryhmittyä ja vilkkuja ei näkynyt, ajattelin, että nämä ovat kääntymässä vasemmalle. Ajoin oikealta ohi ja pääsin suoraan kääntymään isommalle tielle sopivaan väliin. Sitten katsoin taustapeilistä, että nämä vasemman auton takana olleet kaksi autoa kääntyivätkin myös oikealle, kun jonon ensimmäinen auto oli mennyt.
Tuolla tiellä oli vain yksi ajokaista, mutta leveässä risteyksessä järjenkin mukaan ryhmitytään rinnakkain. Ja niin tuossa risteyksessä autot aina tekevätkin. Vasemmalle kääntyvä joutuu todennäköisesti odottamaan sopivaa väliä paljon pidempään, kun taas oikealle kääntyvät pääsevät helposti tai jopa suoraan risteyksestä läpi. Sitten olisi ollut mielenkiintoinen tilanne, jos jonon toisena oleva oikealle kääntyjä olisi myös päässyt kääntymään samaan aikaan, kun itse olin kääntymässä oikealle. Eiköhän syy olisi kuitenkin ollut toisessa osapuolessa, joka ryhmittyi huonosti ja ilman vilkkua. Nyt näitä oli kaksi jonossa peräkkäin.
Toinen ryhmittymiseen liittyvä erikoinen juttu tapahtui ihan maantiellä 80-vauhdilla jokin aika sitten. Edellä on kaksi autoa, joista ensimmäinen laittaa vilkun vasemmalle tulevaa risteystä varten ja alkaa hidastamaan. Toisena oleva auto hidastaa myös, mutta ei laita vilkkua. Sitten alkaa levike oikealle ja koska toisena oleva auto ei siirry sille, vaan lähes pysähtyy, ajattelen sen kääntyvän myös vasemmalle, mutta ilman vilkkua. Itse hurautan oikealta ohi ja katson taustapeilistä, kun toisena oleva auto jatkaakin suoraan sen jälkeen, kun ensimmäinen auto oli kääntynyt. Tuossakin olisi voinut olla vaaratilanne lähellä, jos suoraan jatkava toisena ollut auto olisi huomannut levikkeen yhtäkkiä ja koukannut selvästi eteeni. Ja jos vielä ryhmittymisestä puhutaan, niin ärsyttää myös ne, jotka ovat kääntymässä vasemmalle, mutta pysähtyvät vilkku päällä metrin päähän kaistaviivasta, jolloin takana tulevat eivät ihan mahdu ohi.