Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Oli taas mielenkiintoista settiä, kun hirveästi ihmisiä perjantaiostoksilla samaan aikaan.

Olin peruuttamassa parkkipaikalta pois ja melkein jo omasta ruudusta pois, kun takana olevassa rivissä ollut vanha pappa ampaisee yhtäkkiä Hyundaillaan liikkeelle. Varmaan ajatteli livahtaa välistä pois sillä välin kun peruutan. Onneksi huomasin, etten peruuttanut tämän keulaan. Jos olisi jaksanut odottaa sen 5 sekuntia, että ajan itse pois alta, niin riskit olisivat olleet aika paljon pienemmät.

Toinen oli ihan ihmeellinen tilanne risteyksessä mikä kävi. Paikoin vilkkaassa ja hankalassa T-risteyksessä oli kolme autoa jonossa kolmion takana. Ainoastaan etummaisella oli vilkku vasemmalle ja kaksi muuta olivat tämän takana ilman vilkkua. Koska oikealla oli vielä tilaa ryhmittyä ja vilkkuja ei näkynyt, ajattelin, että nämä ovat kääntymässä vasemmalle. Ajoin oikealta ohi ja pääsin suoraan kääntymään isommalle tielle sopivaan väliin. Sitten katsoin taustapeilistä, että nämä vasemman auton takana olleet kaksi autoa kääntyivätkin myös oikealle, kun jonon ensimmäinen auto oli mennyt.

Tuolla tiellä oli vain yksi ajokaista, mutta leveässä risteyksessä järjenkin mukaan ryhmitytään rinnakkain. Ja niin tuossa risteyksessä autot aina tekevätkin. Vasemmalle kääntyvä joutuu todennäköisesti odottamaan sopivaa väliä paljon pidempään, kun taas oikealle kääntyvät pääsevät helposti tai jopa suoraan risteyksestä läpi. Sitten olisi ollut mielenkiintoinen tilanne, jos jonon toisena oleva oikealle kääntyjä olisi myös päässyt kääntymään samaan aikaan, kun itse olin kääntymässä oikealle. Eiköhän syy olisi kuitenkin ollut toisessa osapuolessa, joka ryhmittyi huonosti ja ilman vilkkua. Nyt näitä oli kaksi jonossa peräkkäin.

1681487107228.png


Toinen ryhmittymiseen liittyvä erikoinen juttu tapahtui ihan maantiellä 80-vauhdilla jokin aika sitten. Edellä on kaksi autoa, joista ensimmäinen laittaa vilkun vasemmalle tulevaa risteystä varten ja alkaa hidastamaan. Toisena oleva auto hidastaa myös, mutta ei laita vilkkua. Sitten alkaa levike oikealle ja koska toisena oleva auto ei siirry sille, vaan lähes pysähtyy, ajattelen sen kääntyvän myös vasemmalle, mutta ilman vilkkua. Itse hurautan oikealta ohi ja katson taustapeilistä, kun toisena oleva auto jatkaakin suoraan sen jälkeen, kun ensimmäinen auto oli kääntynyt. Tuossakin olisi voinut olla vaaratilanne lähellä, jos suoraan jatkava toisena ollut auto olisi huomannut levikkeen yhtäkkiä ja koukannut selvästi eteeni. Ja jos vielä ryhmittymisestä puhutaan, niin ärsyttää myös ne, jotka ovat kääntymässä vasemmalle, mutta pysähtyvät vilkku päällä metrin päähän kaistaviivasta, jolloin takana tulevat eivät ihan mahdu ohi.
 
Oli taas mielenkiintoista settiä, kun hirveästi ihmisiä perjantaiostoksilla samaan aikaan.

Olin peruuttamassa parkkipaikalta pois ja melkein jo omasta ruudusta pois, kun takana olevassa rivissä ollut vanha pappa ampaisee yhtäkkiä Hyundaillaan liikkeelle. Varmaan ajatteli livahtaa välistä pois sillä välin kun peruutan. Onneksi huomasin, etten peruuttanut tämän keulaan. Jos olisi jaksanut odottaa sen 5 sekuntia, että ajan itse pois alta, niin riskit olisivat olleet aika paljon pienemmät.

Toinen oli ihan ihmeellinen tilanne risteyksessä mikä kävi. Paikoin vilkkaassa ja hankalassa T-risteyksessä oli kolme autoa jonossa kolmion takana. Ainoastaan etummaisella oli vilkku vasemmalle ja kaksi muuta olivat tämän takana ilman vilkkua. Koska oikealla oli vielä tilaa ryhmittyä ja vilkkuja ei näkynyt, ajattelin, että nämä ovat kääntymässä vasemmalle. Ajoin oikealta ohi ja pääsin suoraan kääntymään isommalle tielle sopivaan väliin. Sitten katsoin taustapeilistä, että nämä vasemman auton takana olleet kaksi autoa kääntyivätkin myös oikealle, kun jonon ensimmäinen auto oli mennyt.

Tuolla tiellä oli vain yksi ajokaista, mutta leveässä risteyksessä järjenkin mukaan ryhmitytään rinnakkain. Ja niin tuossa risteyksessä autot aina tekevätkin. Vasemmalle kääntyvä joutuu todennäköisesti odottamaan sopivaa väliä paljon pidempään, kun taas oikealle kääntyvät pääsevät helposti tai jopa suoraan risteyksestä läpi. Sitten olisi ollut mielenkiintoinen tilanne, jos jonon toisena oleva oikealle kääntyjä olisi myös päässyt kääntymään samaan aikaan, kun itse olin kääntymässä oikealle. Eiköhän syy olisi kuitenkin ollut toisessa osapuolessa, joka ryhmittyi huonosti ja ilman vilkkua. Nyt näitä oli kaksi jonossa peräkkäin.

1681487107228.png


Toinen ryhmittymiseen liittyvä erikoinen juttu tapahtui ihan maantiellä 80-vauhdilla jokin aika sitten. Edellä on kaksi autoa, joista ensimmäinen laittaa vilkun vasemmalle tulevaa risteystä varten ja alkaa hidastamaan. Toisena oleva auto hidastaa myös, mutta ei laita vilkkua. Sitten alkaa levike oikealle ja koska toisena oleva auto ei siirry sille, vaan lähes pysähtyy, ajattelen sen kääntyvän myös vasemmalle, mutta ilman vilkkua. Itse hurautan oikealta ohi ja katson taustapeilistä, kun toisena oleva auto jatkaakin suoraan sen jälkeen, kun ensimmäinen auto oli kääntynyt. Tuossakin olisi voinut olla vaaratilanne lähellä, jos suoraan jatkava toisena ollut auto olisi huomannut levikkeen yhtäkkiä ja koukannut selvästi eteeni. Ja jos vielä ryhmittymisestä puhutaan, niin ärsyttää myös ne, jotka ovat kääntymässä vasemmalle, mutta pysähtyvät vilkku päällä metrin päähän kaistaviivasta, jolloin takana tulevat eivät ihan mahdu ohi.
Se on se kuuluisa possujuna, siinä ajetaan loppuun asti vaikka ei olla edes sinne suuntaan menossa. 90% ihmisistä tuolla liikenteessä ei ole mitään käsitystä tai logiikkaa ajamisessa, siellä mennään kuin ameebat muiden mukana ja seurataan edellä menevää tappituntumalla...
 
Työmatka vaihtuu ensviikolla. Tiedä vielä miten nuo valot toimii Järvenpään pohjoispuolella: vähänummentie/kartanonväylä. Näin aamuyöstä liikkuvalla, Keravalla saa välillä ventata koko valokierron läpi ja seuraava riesteys vaihtuu suoraan vihreään.
 
Oli taas mielenkiintoista settiä, kun hirveästi ihmisiä perjantaiostoksilla samaan aikaan.

Olin peruuttamassa parkkipaikalta pois ja melkein jo omasta ruudusta pois, kun takana olevassa rivissä ollut vanha pappa ampaisee yhtäkkiä Hyundaillaan liikkeelle. Varmaan ajatteli livahtaa välistä pois sillä välin kun peruutan. Onneksi huomasin, etten peruuttanut tämän keulaan. Jos olisi jaksanut odottaa sen 5 sekuntia, että ajan itse pois alta, niin riskit olisivat olleet aika paljon pienemmät.

Toinen oli ihan ihmeellinen tilanne risteyksessä mikä kävi. Paikoin vilkkaassa ja hankalassa T-risteyksessä oli kolme autoa jonossa kolmion takana. Ainoastaan etummaisella oli vilkku vasemmalle ja kaksi muuta olivat tämän takana ilman vilkkua. Koska oikealla oli vielä tilaa ryhmittyä ja vilkkuja ei näkynyt, ajattelin, että nämä ovat kääntymässä vasemmalle. Ajoin oikealta ohi ja pääsin suoraan kääntymään isommalle tielle sopivaan väliin. Sitten katsoin taustapeilistä, että nämä vasemman auton takana olleet kaksi autoa kääntyivätkin myös oikealle, kun jonon ensimmäinen auto oli mennyt.

Tuolla tiellä oli vain yksi ajokaista, mutta leveässä risteyksessä järjenkin mukaan ryhmitytään rinnakkain. Ja niin tuossa risteyksessä autot aina tekevätkin. Vasemmalle kääntyvä joutuu todennäköisesti odottamaan sopivaa väliä paljon pidempään, kun taas oikealle kääntyvät pääsevät helposti tai jopa suoraan risteyksestä läpi. Sitten olisi ollut mielenkiintoinen tilanne, jos jonon toisena oleva oikealle kääntyjä olisi myös päässyt kääntymään samaan aikaan, kun itse olin kääntymässä oikealle. Eiköhän syy olisi kuitenkin ollut toisessa osapuolessa, joka ryhmittyi huonosti ja ilman vilkkua. Nyt näitä oli kaksi jonossa peräkkäin.

1681487107228.png


Toinen ryhmittymiseen liittyvä erikoinen juttu tapahtui ihan maantiellä 80-vauhdilla jokin aika sitten. Edellä on kaksi autoa, joista ensimmäinen laittaa vilkun vasemmalle tulevaa risteystä varten ja alkaa hidastamaan. Toisena oleva auto hidastaa myös, mutta ei laita vilkkua. Sitten alkaa levike oikealle ja koska toisena oleva auto ei siirry sille, vaan lähes pysähtyy, ajattelen sen kääntyvän myös vasemmalle, mutta ilman vilkkua. Itse hurautan oikealta ohi ja katson taustapeilistä, kun toisena oleva auto jatkaakin suoraan sen jälkeen, kun ensimmäinen auto oli kääntynyt. Tuossakin olisi voinut olla vaaratilanne lähellä, jos suoraan jatkava toisena ollut auto olisi huomannut levikkeen yhtäkkiä ja koukannut selvästi eteeni. Ja jos vielä ryhmittymisestä puhutaan, niin ärsyttää myös ne, jotka ovat kääntymässä vasemmalle, mutta pysähtyvät vilkku päällä metrin päähän kaistaviivasta, jolloin takana tulevat eivät ihan mahdu ohi.
Nuo on hienoja paikkoja etenkin, jos siitä pääsee vielä jatkamaan suoraan. Kerran olen nähnyt, kun joku ryhmittyi melkein kaistan reunaan ja toinen auto ajoi siihen viereen, kun oletti sen kääntyvän, vilkku ei ollu päällä, mutta osa kuskeista panttaa sitä ihan viimeiseen asti. Molemmat lähti sitten suoraan ja toisen piti väistää, kun risteyksen toisella puolella ei tila riitä ajaa vierekkäin. Samalta kaistalta voi kääntyä vasemmalle tai ajaa suoraan. Ei ole mitään järkeä ryhmittyä kuin kääntyvä auto, jos ajaa kuitenkin suoraan, kaista on todella tilava, kuten kuvasta näkee.

kuva_2023-04-15_113125221.png
 
Viimeksi muokattu:
Nuo on hienoja paikkoja etenkin, jos siitä pääsee vielä jatkamaan suoraan. Kerran olen nähnyt, kun joku ryhmittyi melkein kaistan reunaan ja toinen auto ajoi siihen viereen, kun oletti sen kääntyvän, vilkku ei ollu päällä, mutta osa kuskeista panttaa sitä ihan viimeiseen asti. Molemmat lähti sitten suoraan ja toisen piti väistää, kun risteyksen toisella puolella ei tila riitä ajaa vierekkäin. Samalta kaistalta voi kääntyä vasemmalle tai ajaa suoraan. Ei ole mitään järkeä ryhmittyä kuin kääntyvä auto, jos ajaa kuitenkin suoraan, kaista on todella tilava, kuten kuvasta näkee.

kuva_2023-04-15_113125221.png
Tuossa kun on tilaa aika reilustikin, niin miksei tuohon ole tehty kolmea tai neljää kaistaa? Yksi vasemmalle kääntyville, yksi suoraan meneville ja yksi oikealle kääntyville. Tai riippuen liikennemääristä niin vaikka kaksi kaistaa oikealle kääntyville, yksi suoraan meneville ja yksi vasemmalle kääntyville? Eikä edes nuolivaloja mihinkään suuntaan.
 
Tuossa kun on tilaa aika reilustikin, niin miksei tuohon ole tehty kolmea tai neljää kaistaa? Yksi vasemmalle kääntyville, yksi suoraan meneville ja yksi oikealle kääntyville. Tai riippuen liikennemääristä niin vaikka kaksi kaistaa oikealle kääntyville, yksi suoraan meneville ja yksi vasemmalle kääntyville? Eikä edes nuolivaloja mihinkään suuntaan.
Ei tuossa mitään ongelmia tule, ellei sitten ryhmitytä kuten mainitsin ja tulkita sitä väärin, vasemmalle pääsee kehnommin ilman nuolivaloja. On siinä nuolivalot, tässä suunnassa ei ole. Vilkase siitä, jos jäi epäselvyyksiä toteutuksesta, tuo linkin kääntyvien kaista ruuhkaantuu joskus.

Google Maps
 
Ei tuossa mitään ongelmia tule, ellei sitten ryhmitytä kuten mainitsin ja tulkita sitä väärin, vasemmalle pääsee kehnommin ilman nuolivaloja. On siinä nuolivalot, tässä suunnassa ei ole. Vilkase siitä, jos jäi epäselvyyksiä toteutuksesta, tuo linkin kääntyvien kaista ruuhkaantuu joskus.

Google Maps
Mietin tuota talvella, kun tiemaalaukset ei näyt, nyt selkeää mistä mennään minne ja tilaa reilusti. Nuolivalojen puute tuo jostavuutta,

Mutta kommentistasi tuli aina välillä pinnalle nousseet jutut vilkunkäytöstä tai siis käyttämättömyydestä, kyllä se vaan helpottaa arpoa toisen aikeita.
 
Hieno esimerkki siitä, miten Kehillä ajetaan täysin laput silmillä miettimättä kahta metriä eteenpäin ja yllättävän tilanteen tullessa eteen, vaihdellaan vaan suoraan kaistaa muiden eteen.

Ja toki sen Minin olisi voinut rullata johonkin muuallekkin kuin keskelle tietä, jos mahdollista ollut, mutta paha näin ulkopuolisena sanoa mitä ennen videota on tapahtunut.

 
Hieno esimerkki siitä, miten Kehillä ajetaan täysin laput silmillä miettimättä kahta metriä eteenpäin ja yllättävän tilanteen tullessa eteen, vaihdellaan vaan suoraan kaistaa muiden eteen.

Ja toki sen Minin olisi voinut rullata johonkin muuallekkin kuin keskelle tietä, jos mahdollista ollut, mutta paha näin ulkopuolisena sanoa mitä ennen videota on tapahtunut.

Jos olisi edes yhdellä rekka- tai kuorma-autokuskilla ollut vähän pelisilmää, olisi jättänyt autonsa tuohon minin taakse hätävilkut päällä ja mennyt kysymään onko häkeen soitettu (tai soittanut itse) ja odottanut sen muutaman minuutin että poliisit pääsee paikalle.
 
Toinen ryhmittymiseen liittyvä erikoinen juttu tapahtui ihan maantiellä 80-vauhdilla jokin aika sitten. Edellä on kaksi autoa, joista ensimmäinen laittaa vilkun vasemmalle tulevaa risteystä varten ja alkaa hidastamaan. Toisena oleva auto hidastaa myös, mutta ei laita vilkkua.

Jos ei T-risteyksessä tuolla tavalla laita vilkkua jompaan kunpaan suuntaan niin siitä pitäisi mun mielestä sakottaa kunnolla. Jos kolisee niin helvetin vaikea todistaa ettei käyttänyt vilkkua.
 
Hieno esimerkki siitä, miten Kehillä ajetaan täysin laput silmillä miettimättä kahta metriä eteenpäin ja yllättävän tilanteen tullessa eteen, vaihdellaan vaan suoraan kaistaa muiden eteen.

Ja toki sen Minin olisi voinut rullata johonkin muuallekkin kuin keskelle tietä, jos mahdollista ollut, mutta paha näin ulkopuolisena sanoa mitä ennen videota on tapahtunut.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009530169.html
Kuva Lainaus linkkisi videosta
Aika liki meni. Mutta on siinä varmasti jännä paikka odottaa apua.
Koska videon lopussa autotyönnettiin pois, niin renkaat pyörineet, artikkelista ei selvinnyt tilanteen syntymistä, ei viitteita että olis renkaat lukkoon mennyt, mutta ilmaisesti ei ole rullaamalla päässyt tiensivuun, jos ns vasemmassa reunassa alkanyt meno tökkiin ja jos ajatus on ollut oikella poistua, niin ehkä ei ole saanut tilaa.
 

Liitteet

  • kuva_2023-04-20_093102442.png
    kuva_2023-04-20_093102442.png
    962,9 KB · Luettu: 141
Hieno esimerkki siitä, miten Kehillä ajetaan täysin laput silmillä miettimättä kahta metriä eteenpäin ja yllättävän tilanteen tullessa eteen, vaihdellaan vaan suoraan kaistaa muiden eteen.

Ja toki sen Minin olisi voinut rullata johonkin muuallekkin kuin keskelle tietä, jos mahdollista ollut, mutta paha näin ulkopuolisena sanoa mitä ennen videota on tapahtunut.


Kuvastaa jotenkin hyvin pääkaupunkiseudun ajotaidottomuutta ja rappeutunutta liikennekulttuuria.

Ihan vaikkapa yksittäisenä esimerkkinä vaikkapa Saksa. Siellä olisi pysähtyneen auton hätävilkut saaneet autosta taaksepäin kahden kilometrin hätävilkkuketjun jo ennen kun Mini olisi edes ehtinyt pysähtyä. Hätävilkut olisivat myös pysäyttäneet kaikkien kaistojen liikenteen, jolloin Mini olisi päässyt rullaamaan vanhoilla vauhdeilla pientareelle. Pahimmillaankin, jos mini on ehtinyt jo pysähtyä, olisivat kaikki kaistat pysähtyneenä vain hetken, jotta auto olisi työnnetty alta pois.

Siellä ei jäädä odottelemaan, että jollain rekkakuskilla löytyisi "pelisilmää", liikenne seis, ongelma pois, liikenne käyntiin. Yksi minuutti ja auto on pientareella odottamassa hinailua.
 
On kyllä silti kuskillakin parantamisen varaa jos 80/100 vauhista ei saa autoa pientareelle jos meno hyytyy ellei sitten jarru mennyt jumiin tai joku tukivarsi tms katki ja auto ei oikeasti enää rullaa/ohjaa.



Mulla loppu aikanaan bensa (ajotietokone lupasi että 30km pääsee, bensatankki oli eri mieltä) Tampereelle Hki motaria tultaessa ajaessa juuri ennen sitä nyppylää joka laskee Nekalaan, mistä näkyy koko kaupunki. Rykiminen alkoi ja auto sammui niin heti vapaalle, pääsi rullaten varmaan n. 60kmh nyppylälle ja siitä sitten kiihdytellen kohti Nekalaa ja parkkiin sivutielle, auto vielä lähti käymäänkin parkista ja pääsi ajamalla Nekalan ABC:lle. :D
 
On kyllä silti kuskillakin parantamisen varaa jos 80/100 vauhista ei saa autoa pientareelle jos meno hyytyy ellei sitten jarru mennyt jumiin tai joku tukivarsi tms katki ja auto ei oikeasti enää rullaa/ohjaa.



Mulla loppu aikanaan bensa (ajotietokone lupasi että 30km pääsee, bensatankki oli eri mieltä) Tampereelle Hki motaria tultaessa ajaessa juuri ennen sitä nyppylää joka laskee Nekalaan, mistä näkyy koko kaupunki. Rykiminen alkoi ja auto sammui niin heti vapaalle, pääsi rullaten varmaan n. 60kmh nyppylälle ja siitä sitten kiihdytellen kohti Nekalaa ja parkkiin sivutielle, auto vielä lähti käymäänkin parkista ja pääsi ajamalla Nekalan ABC:lle. :D

Sähkiksissä ja hybrideissä voi olla aika voimakas regeni, joten ei välttämättä ole taidosta kiinni jos meno loppuukin keskelle kaistoja.
 
Sähkiksissä ja hybrideissä voi olla aika voimakas regeni, joten ei välttämättä ole taidosta kiinni jos meno loppuukin keskelle kaistoja.
Kai sen vapaalle saa? Ainakin outlanderin saa vapaalle tosin en ikinä koittanut miten hyvin se sillä rullaa sitten...
 
Kai sen vapaalle saa? Ainakin outlanderin saa vapaalle tosin en ikinä koittanut miten hyvin se sillä rullaa sitten...

Saa varmaan jos hoksottimet pelaa ja kerkeää sen tehdä. Voin sanoa että jos oma auto yhtäkkiä lopettaisi vetämisen esim. Kehällä, niin en ehkä ensimmäiseksi tajuaisi laittaa autoa vapaalle ja regeni omassa autossa on sen verran voimakas, että ei siinä hirveän pitkälle rullattaisi vaihde silmässä.

Varmaan oma käsi hakeutuisi ensimmäisenä hätävilkulle samalla katsoen näkyykö mittaristossa mitään virheilmoitusta. Siinä vaiheessa vauhti olisikin jo vähentynyt niin paljon, että kaistanvaihto aiheuttaisi isomman riskin kuin vain pysähtyminen.
 
Kai sen vapaalle saa? Ainakin outlanderin saa vapaalle tosin en ikinä koittanut miten hyvin se sillä rullaa sitten...

Reagointiaikaa ei ole ihan hirveästi. Eikä sitä kaistaa ole tosiaan välttämättä pystynyt vaihtamaan pientareen puolelle, jos tossa on ollut juuri silloin paljon trafiikkia. Siinä olisi voinut saada isomman ongelman aikaan, jos nopeus hyytyen alkaa suunnata pientareelle monen kaistan yli. En puolusta, mutta hankala tilanne varmasti.
 
On kyllä silti kuskillakin parantamisen varaa jos 80/100 vauhista ei saa autoa pientareelle jos meno hyytyy ellei sitten jarru mennyt jumiin tai joku tukivarsi tms katki ja auto ei oikeasti enää rullaa/ohjaa.
Tähän https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009530169.html videoon viittaat ? siitä ei selvinnyt mitä on tapahtunut.
Voi kyllä arvailla miksi ei päässyt reunaan, mutta uutisen tiedoilla arvailua.

Autossa olia kyllä sen verran ajantasalla että ei lähtenyt hyppimään autosta ulos tuossa liikenteessä.

Reagointiaikaa ei ole ihan hirveästi. Eikä sitä kaistaa ole tosiaan välttämättä pystynyt vaihtamaan pientareen puolelle, jos tossa on ollut juuri silloin paljon trafiikkia. Siinä olisi voinut saada isomman ongelman aikaan, jos nopeus hyytyen alkaa suunnata pientareelle monen kaistan yli. En puolusta, mutta hankala tilanne varmasti.
Videon perusteella tosiaan ei voi arvailla, mutta liikenne , välit ja muiden käytös osoittaa sen ettei siellä hiipuvalla autolla välttämättä pitkällä turvallisesti pääse, vaikka auto rullailisi ja kokemusta olisi.
 
Laittoikohan edes hätävilkkuja päälle? Ja kyllä nykyautot saa vapaalle hyvinkin nopeasti tönäisemällä automaattivaihteiston valitsinta vapaata kohti. Esim. Työauto (BMW 320d xDrive mhev) saa vapaalle kun vaan tönäisee vaihdekeppiä eteenpäin vauhdista. Ei tarvitse edes vaihteenvalitsimen ns. "lukkoa" käyttää. Tuossa minissä taitaa olla samalla lailla, kun kuitenkin BMW:n tekemä auto.

Jos auto hyytyy niin hätävilkut olisi suotavaa yrittää kytkeä edes tai jos ei toimi, niin raottaa ovea aavistuksen ja työntää kättä ulos ovesta ja alkaa heiluttamaan kättä, että on ongelma, jotain edes takana tulijoille vinkiksi.
 
Laittoikohan edes hätävilkkuja päälle?
Mistä tiedät että pystyi laittamaan jos esim sähköjärjestelmä sökönä?
Kyllä tuo video esitteli hyvin miten tyhmiä ihmiset ovat liikenteessä. Olipa siellä sitten norsu tai rekka niin näköjään on vaikeuksia hahmottaa paikallaan olevaa kohdetta kaistalla. Kun känny ym. Olikohan tuossa 4 kolaria lähellä ainakin näiden uuvojen takia.

Ja juuri tämän tiedon takia jättäisin itse koslan keskelle kaistoja ja pomppisin äkkiä turvaan ennenkuin tulee peräänajo ja niskat retkahtaa.
 
Ja kyllä nykyautot saa vapaalle hyvinkin nopeasti tönäisemällä automaattivaihteiston valitsinta vapaata kohti.
Monessa nykyautossa ei ole vaihdekeppiä ollenkaan.

Tämä on yksi huono puoli autojen käyttöliittymien kehityksessä; et enää pysty tekemään asioita ns. näppituntumalla, vaan pitää katsoa mitä teet. Tuollaisessa tilanteessa se ei varmaan ole ihan päällimmäisenä mielessä.
 
Reagointiaikaa ei ole ihan hirveästi. Eikä sitä kaistaa ole tosiaan välttämättä pystynyt vaihtamaan pientareen puolelle, jos tossa on ollut juuri silloin paljon trafiikkia. Siinä olisi voinut saada isomman ongelman aikaan, jos nopeus hyytyen alkaa suunnata pientareelle monen kaistan yli. En puolusta, mutta hankala tilanne varmasti.
Totta, mullahan esim oma auto nykäisi kerran varottaen jollon kävi mielessä loppuuko bensa kun sillä valolla oli jo tovi menty. Onhan toi aina pahempi jos ihan puuntakaa tulee.

Ja aina on tosiaan sekin mahis että sähköt häviää jolloin ei kauheasti pysty asioille tekemään.
 
Monessa nykyautossa ei ole vaihdekeppiä ollenkaan.

Tämä on yksi huono puoli autojen käyttöliittymien kehityksessä; et enää pysty tekemään asioita ns. näppituntumalla, vaan pitää katsoa mitä teet. Tuollaisessa tilanteessa se ei varmaan ole ihan päällimmäisenä mielessä.

Siksi puhuinkin automaattivaihteiston valitsimesta, enkä kepistä.
 
a kyllä nykyautot saa vapaalle hyvinkin nopeasti tönäisemällä automaattivaihteiston valitsinta vapaata kohti. Esim. Työauto (BMW 320d xDrive mhev) saa vapaalle kun vaan tönäisee vaihdekeppiä eteenpäin vauhdista.
Siksi puhuinkin automaattivaihteiston valitsimesta, enkä kepistä.
Onko tämä nyt faktaa, jos siis kuvitellaan tilannetta että sähköt katosi totaalisesti (jos ne hätävilkutkaan ei toimineet)

Voisi ajatella jotenkin normitettu että tuollaisessa tilanteessa jollain voimalla vapautuu.
Laittoikohan edes hätävilkkuja päälle?
Videosta ei sitä pysty varmaksi sanomaan, poliisienkaan sinivalot kyllä erotti, mutta tuon minin osalta näytti epävarmalta, ei sen enmpää havainnut poliisienkaan tuuppiessa, luulisi :-) että he sen kytkevät jos ei ollut.
 
No jos sähköt katoaa täysin niin sitten ei varmaankaan saa, mutta kyseinen autohan liikkui työntämällä, mikä viittaisi siihen, että kyseessä saattaa olla manuaalivaihteinen auto?
 
Eilen olin odottelemassa kyytiläistä taksitolpan viereisellä parkkipaikalla ja parisen kymmentä minuuttia seurasin vierestä kuutta pakutaksia tolpalla. Yksikään auto ei lähtenyt ajoon tällä ajalla. Osa kuskeista seisoskelivat ja juttelivat niitä näitä. Mikäpä siinä jutellessa, kun on kaunis kevätpäivä ja aurinko paistaa lämpimästi, eikä ole kiire mihinkään. Leppoisaa meininkiä näytti olevan. Ainoa asia mikä tuossa pisti pikkusen ärsyttämään, oli autojen laiton tyhjäkäynti. Kaikki kuusi pakua olivat käynnissä koko se 20 minuutin ajan, mitä vierestä seurasin, enkä kyllä usko että sammuttivat senkään jälkeen autojansa, eivätkä niitä käyntiin minun vuoksi laittaneet. Eivät autojaan lämpiminä pitäneet, kun ikkunat olivat auki. Joo, ei se pakuvolkkarin dieselimoottori kuluta, kuin jotain vajaan litran tunnin tyhjäkäynnillä, eikä ole merkitsevä kuluerä. Suomessa on arviolta kuitenkin reilu 13000 taksia. Jos niiden oletetaan olevan kolmasosan vuorokaudesta 'ajossa' ja kolmasosan ajoajasta tyhjäkäynnillä, tarkoittaa se vuositasolla vajaan 13 miljoonan diesellitran polttamista tyhjäkäyntiin taksitolpilla. Yksittäisellä taksiyrittäjälle tuo tekee n. 1800€ vuositasolla tyhjäkäyntiin menevää kulua. Mutta tuolla ei liene merkitystä, kun dieseli on kuitenkin vielä niin halpaa, ettei se kokonaiskustannuksissa taksiyrityksesä merkitse.

"
1 §
Moottorikäyttöisen ajoneuvon seistessä muualla kuin tieliikennelainsäädännössä tarkoitetulla tiellä ei ajoneuvon moottoria saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C saa moottoria ennen ajoon lähtemistä kuitenkin käyttää enintään neljä minuuttia. Traktorin, moottorityökoneen ja auton alustalle rakennetun työkoneen moottoria saa kuitenkin käyttää ennen ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan.

Kielto ei koske kiireellisessä tehtävässä olevaa hälytysajoneuvoa. Kielto ei myöskään koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite, kuten jätteenpuristin, pumppu, kompressori tai nostolava, vaatii moottorin käyttämistä."

Vissiin tuo lakipykälä on aika tulkinnanvarainen. +10 astetta voi tuntua siellä taksin hytissä -15 asteelta. Tai sitten ne volkkarit eivät ole toimintavalmiita ennen puolen tunnin tyhjäkäyntiä aurinkoisena kevätpäivänä. Tai sitten niissä pakuissa oleva invahissin kompura ei toimi, jos auto on sammutettu jossain välissä päivän aikana.
 
Eilen olin odottelemassa kyytiläistä taksitolpan viereisellä parkkipaikalla ja parisen kymmentä minuuttia seurasin vierestä kuutta pakutaksia tolpalla. Yksikään auto ei lähtenyt ajoon tällä ajalla. Osa kuskeista seisoskelivat ja juttelivat niitä näitä. Mikäpä siinä jutellessa, kun on kaunis kevätpäivä ja aurinko paistaa lämpimästi, eikä ole kiire mihinkään. Leppoisaa meininkiä näytti olevan. Ainoa asia mikä tuossa pisti pikkusen ärsyttämään, oli autojen laiton tyhjäkäynti. Kaikki kuusi pakua olivat käynnissä koko se 20 minuutin ajan, mitä vierestä seurasin, enkä kyllä usko että sammuttivat senkään jälkeen autojansa, eivätkä niitä käyntiin minun vuoksi laittaneet. Eivät autojaan lämpiminä pitäneet, kun ikkunat olivat auki. Joo, ei se pakuvolkkarin dieselimoottori kuluta, kuin jotain vajaan litran tunnin tyhjäkäynnillä, eikä ole merkitsevä kuluerä. Suomessa on arviolta kuitenkin reilu 13000 taksia. Jos niiden oletetaan olevan kolmasosan vuorokaudesta 'ajossa' ja kolmasosan ajoajasta tyhjäkäynnillä, tarkoittaa se vuositasolla vajaan 13 miljoonan diesellitran polttamista tyhjäkäyntiin taksitolpilla. Yksittäisellä taksiyrittäjälle tuo tekee n. 1800€ vuositasolla tyhjäkäyntiin menevää kulua. Mutta tuolla ei liene merkitystä, kun dieseli on kuitenkin vielä niin halpaa, ettei se kokonaiskustannuksissa taksiyrityksesä merkitse.

"
1 §
Moottorikäyttöisen ajoneuvon seistessä muualla kuin tieliikennelainsäädännössä tarkoitetulla tiellä ei ajoneuvon moottoria saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C saa moottoria ennen ajoon lähtemistä kuitenkin käyttää enintään neljä minuuttia. Traktorin, moottorityökoneen ja auton alustalle rakennetun työkoneen moottoria saa kuitenkin käyttää ennen ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan.

Kielto ei koske kiireellisessä tehtävässä olevaa hälytysajoneuvoa. Kielto ei myöskään koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite, kuten jätteenpuristin, pumppu, kompressori tai nostolava, vaatii moottorin käyttämistä."

Vissiin tuo lakipykälä on aika tulkinnanvarainen. +10 astetta voi tuntua siellä taksin hytissä -15 asteelta. Tai sitten ne volkkarit eivät ole toimintavalmiita ennen puolen tunnin tyhjäkäyntiä aurinkoisena kevätpäivänä. Tai sitten niissä pakuissa oleva invahissin kompura ei toimi, jos auto on sammutettu jossain välissä päivän aikana.
Ihan mutulla heitän, mutta kuinkahan paljon ne sähköverneet siellä taksissa syö akkua jos auto ei käy ja on kuitenkin taksat yms. päällä.

Itse ainakin talvisin tyhjäkäytän autoa niin paljon kun huvittaa että saa kopin lämpöseksi, yleensä 5-10min ja kovemmilla pakkasilla vähän enempi.
 
Taksit taisivat olla käynnissä, koska alkolukko muuten vaatii uudelleen puhalluksen, kun moottori on ollut sammuksissa 20 minuuttia, mikä on helvetin ärsyttävää. Tästä syystä en minäkään monesti sammuta, mutta kelien salliessa koitan käyttää start&stop järjestelmää tolpalla. Tosin senkin kanssa joutuu kikkailemaan, kun jos oven aukasee (pihalle nikotiinia höyrylaitteesta), niin auto "sammuu" ja alkolukko alkaa tikittämään aikaa, eikä uudelleen käynnistyksen jälkeen resetoidu niin kuin pitäisi, koska se on starttimoottoriin kytketty ja auto käynnistää moottorin sähkömoottorilla, kevythybridi kun on kyseessä.
Eli mun pitää itse kaasupolkimella käynnistää moottori siksi aikaa kun seisoskelen pihalla, palata autoon ja sitten käyttää vaihdetta päällä, jotta start&stop järjestelmä sammuttaa moottorin taas.

Toki suurinta osaa taksinkuljettajista ei kiinnosta pätkääkään tyhjäkäynnin määrä. Jos pihalla on kylmä tai kuuma, en minäkään autoa sammuta, koska en rupea istumaan 40-asteisessa autossa, tai jääkylmässä autossa suorat housut + kauluspaita päällä.

En siis millään tavalla puolustele kuljettajien toimintaa, halusin vain kertoa mahdollisia syitä toimintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takseille pitäisi olla joku poikkeus laissa. Yllä tuli ainakin minulle riittävä perustelu joka on ihan maalaisjärjellä ajateltavissa. Ei kukaan missään saunassa istu ja vastaavasti taas pakasta itseään talvella.
 
En siis millään tavalla puolustele kuljettajien toimintaa, halusin vain kertoa mahdollisia syitä toimintaan.
Ärsyttää, että tällainen disclaimer on perusteltua lisätä.

Ihan sama vaikka latoisit vain faktoja ja lakipykäliä, niin joku alkaa kyselemään miksi kannatat niitä, vaikka kirjoittaja ei olisi millään tavalla esittänyt mielipidettään.
 
Täällä Kivenlahden alueella aamulla oli taas kunnon Silent Hillit, näkyvyys ehkä 15m. Mitä silloin tehdään? Arvasitte oikein! Luotetaan automaatioon ja ajetaan ilman mitään valoja. Parit sumuvalot taisin nähdä jopa.
 
Täällä Kivenlahden alueella aamulla oli taas kunnon Silent Hillit, näkyvyys ehkä 15m. Mitä silloin tehdään? Arvasitte oikein! Luotetaan automaatioon ja ajetaan ilman mitään valoja. Parit sumuvalot taisin nähdä jopa.
Oletettavasti Helsingin suuntaan mennessä? Itse ajelin läpi poispäin Helsingistä valot manuaalilla mutta eipä tuossa kyllä sumareita olisi tarvinnut ja suurimmalla osalla valot olivat jopa päällä (asia jota ihmettelin suuresti).
 
Oletettavasti Helsingin suuntaan mennessä? Itse ajelin läpi poispäin Helsingistä valot manuaalilla mutta eipä tuossa kyllä sumareita olisi tarvinnut ja suurimmalla osalla valot olivat jopa päällä (asia jota ihmettelin suuresti).
Koko Kivenlahden/Espoonlahden ym. alue oli todella sumuinen aamulla, muttei enää siitä Helsinkiin päin Länsiväylää jatkaessa.
 
Näitä on vielä enemmänkin, uskomatonta ettei noille voi tehdä mitään.
Mitä niinkuin pitäisi tehdä? Koko ajokortti on käytännössä täysin hallinnollinen himmeli, kortin saamisen "vaativuus" on sitä tasoa että kädetön apinakin sen halutessaan saa. Tästä voidaan johtaa analogia että ajamisen "laatuun" tuo kortti ei vaikuta mitään ja sen voi ihan omin silmin todistaa joka päivä liikenteessä kun arviolta 99,9% siellä liikkuvalla on kortti taskussa ja suoritusten varianssi autojen välillä hipoo taivasta. Vastaavasti jos nyt vaikkapa kärähdät ratista niin ajatko selvinpäin jotenkin 'paremmin' kortin kanssa kuin kärähtämisen jälkeen ilman korttia? Vaikutusta liikenneturvallisuuteen ei ole ts. kortin poisotto on puhtaasti hallinnosta vittuilua.

Samoin se kortin olemassa olo tai olemattomuus vaikuta siihen jos joku päättää vetää 150km/h @ 40 alueella, kummaltakin se onnistuu yhtälailla. Toki sitten kun korttia ei ole niin kynnys ihan tavallisestakin ajosta lähteä esim. poliisia karkuun nousee, mutta tämä on taas tuon hallinnollisen himmelin syytä, mikäli pysäytys vaatisi liikennerikkeen (vrt USA) niin ei tarttisi lähteä kyttiä karkuun välttyäkseen taas uudelta hallinnolliselta sanktiolta.
 
Näitä on vielä enemmänkin, uskomatonta ettei noille voi tehdä mitään.
20230428_092022_copy_1500x2000.jpg
Miten nää edes jää kiinni 20x vuodessa kun näen ehkä 10 partiota vuoden aikana eteläsuomessa...

Liikkuvan poliisin lakkauttamisen ainoa positiivinen puoli oli liikennevalvonnan vähentyminen ja painottuminen kameravalvontaan, muu rikollisuus sensijaan saa kukoistaa entistäkin enemmän.
 

Tässäkin on sitten hyvä ennakkotapaus kun muistatte pitää omista oikeuksistanne kiinni ajellessa.
Hölmö kommentti. Se vähä tieto, jonka tämä juttu tarjoaa, ei viittaa siihen, että oltais "pidetty oikeuksista kiinni". Pyöräilijä sanoo arvioineensa, että auto on pysähtymässä. Autokuski arvioi, että pyöräilijä ei tule tielle.

Sakot, vaikka pyöräilijä ei taluttanut suojatiellä?
Juttu ei tosiaan anna tän pureksimiseen ihan hirveästi matskua. Kuitenkin, jos pyöräilijä oli väistämisvelvollinen, niin autoilija on voinut saada sakot ns. ennakointivelvollisuuden noudattamatta jättämisen takia (nimikkeiksi sitten nämä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vammantuottamus).
 
Viimeksi muokattu:
Hölmö kommentti. Se vähä tieto, jonka tämä juttu tarjoaa, ei viittaa siihen, että oltais "pidetty oikeuksista kiinni". Pyöräilijä sanoo arvioineensa, että auto on pysähtymässä. Autokuski arvioi, että pyöräilijä ei tule tielle.


Juttu ei tosiaan anna tän pureksimiseen ihan hirveästi matskua. Kuitenkin, jos pyöräilijä oli väistämisvelvollinen, niin autoilija on voinut saada sakot ns. ennakointivelvollisuuden noudattamatta jättämisen takia (nimikkeiksi sitten nämä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vammantuottamus).
Niin, päivän pointti tossa mun kommentissa oli, että nykypäivän lainsäädännön nojalla mikä tahansa onnettomuus jaetaan tuon ennakointivelvollisuuden nojalla osapuolten kesken, vaikka toisella on selkeästi laissa osoitettu väistämisvelvollisuus ja suojatielle on saavuttu vielä kovaa vauhtia.

Eli suomeksi, autoilija on syyllinen aina, ihan sama vaikka spandex polkee 80kmh nurkan takaa suojatielle.

Ja minä siis ymmärrän uutisen niin että pyöräilijä polki suojatielle, eikä taluttanut kuten laki vaatii.
 
Niin, päivän pointti tossa mun kommentissa oli, että nykypäivän lainsäädännön nojalla mikä tahansa onnettomuus jaetaan tuon ennakointivelvollisuuden nojalla osapuolten kesken, vaikka toisella on selkeästi laissa osoitettu väistämisvelvollisuus ja suojatielle on saavuttu vielä kovaa vauhtia.

Eli suomeksi, autoilija on syyllinen aina, ihan sama vaikka spandex polkee 80kmh nurkan takaa suojatielle.

Ja minä siis ymmärrän uutisen niin että pyöräilijä polki suojatielle, eikä taluttanut kuten laki vaatii.
Heikoltahan tuo vaikuttaa, mutta toistaalta autoilija ei uutisen perusteella valittanut hoviin ja vedonnut ennalta-arvattavuus periaatteeseen, joka tähän asti on ollut hyvin vahva (fillaristista mainittiin erikseen että hovi ei hänen valitusta ottanut käsittelyyn). Huomattavaa on myöskin että autoilijalle tuomittiin selvästi kovempi rangaistus kuin fillaristille 30 vs 20 päiväsakkoa ja autoilija sai päälle tuomion vielä vammantuottamuksesta vaikka fillaristi itse oli pääsyyllinen vammoihinsa. Jotenkin tolkun ratkaisu olisi ollut jättää edes tuo vammantuottamus pois listalta kun pääsyyllinen tilanteeseen oli toinen osapuoli, jos taas autoilijan olisi katsottu ajaneen edes puolitahallaan päälle niin silloin ei olisi jaettu toimiota liikenteen vaarantamisesta vaan jostain muusta.
 
Heikoltahan tuo vaikuttaa, mutta toistaalta autoilija ei uutisen perusteella valittanut hoviin ja vedonnut ennalta-arvattavuus periaatteeseen, joka tähän asti on ollut hyvin vahva (fillaristista mainittiin erikseen että hovi ei hänen valitusta ottanut käsittelyyn). Huomattavaa on myöskin että autoilijalle tuomittiin selvästi kovempi rangaistus kuin fillaristille 30 vs 20 päiväsakkoa ja autoilija sai päälle tuomion vielä vammantuottamuksesta vaikka fillaristi itse oli pääsyyllinen vammoihinsa. Jotenkin tolkun ratkaisu olisi ollut jättää edes tuo vammantuottamus pois listalta kun pääsyyllinen tilanteeseen oli toinen osapuoli, jos taas autoilijan olisi katsottu ajaneen edes puolitahallaan päälle niin silloin ei olisi jaettu toimiota liikenteen vaarantamisesta vaan jostain muusta.
Jep, on ilo ajaa pelko perseessä ja koittaa sitten väistää noita kun jostain puskasta pyrähdetään tielle. Pyöräilijä vielä kehtasi valittaa tuomiostaan, vaikka on itse syyllinen onnettomuuteen.

Sama kun joku ajaisi kolmion takaa alle, jaetaan kulut puoliksi pilipaliperiaatteen perusteella ja sitten kolmion takaa alle tulija vielä valittaa hoviin ja vaatii omien syytteidensä kumoamista, johan se toinen ajoi saatanan huolimattomasti kun ei antanut tilaa väistämisvelvolliselle.

Samantien voisi sitten ottaa kolmiot ynnämuut säännöt pois ja aletaan ajamaan niinkun Intiassa.
 
Mitä niinkuin pitäisi tehdä? Koko ajokortti on käytännössä täysin hallinnollinen himmeli, kortin saamisen "vaativuus" on sitä tasoa että kädetön apinakin sen halutessaan saa. Tästä voidaan johtaa analogia että ajamisen "laatuun" tuo kortti ei vaikuta mitään ja sen voi ihan omin silmin todistaa joka päivä liikenteessä kun arviolta 99,9% siellä liikkuvalla on kortti taskussa ja suoritusten varianssi autojen välillä hipoo taivasta. Vastaavasti jos nyt vaikkapa kärähdät ratista niin ajatko selvinpäin jotenkin 'paremmin' kortin kanssa kuin kärähtämisen jälkeen ilman korttia? Vaikutusta liikenneturvallisuuteen ei ole ts. kortin poisotto on puhtaasti hallinnosta vittuilua.

Jodelissa tunti sitten:

IMG_20230428_162500.jpg
 
Ja minä siis ymmärrän uutisen niin että pyöräilijä polki suojatielle, eikä taluttanut kuten laki vaatii.

Miten noissa suojateissä laki vaati taluttamaan aiemmin pyörää?

Autoilijalle kovempi tuomio, joten vissiin aika selekästi se pyörä on jommalle kummalle suojatielle tullut.
 

Liitteet

  • a.png
    a.png
    1,2 MB · Luettu: 123
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/900f78eb-0ab7-41cd-b570-7990fbb1e173

Tässäkin on sitten hyvä ennakkotapaus kun muistatte pitää omista oikeuksistanne kiinni ajellessa.
Niin, päivän pointti tossa mun kommentissa oli, että nykypäivän lainsäädännön nojalla mikä tahansa onnettomuus jaetaan tuon ennakointivelvollisuuden nojalla osapuolten kesken, vaikka toisella on selkeästi laissa osoitettu väistämisvelvollisuus ja suojatielle on saavuttu vielä kovaa vauhtia.

Eli suomeksi, autoilija on syyllinen aina, ihan sama vaikka spandex polkee 80kmh nurkan takaa suojatielle.

Ja minä siis ymmärrän uutisen niin että pyöräilijä polki suojatielle, eikä taluttanut kuten laki vaatii.
Tuossa ei kai kumpikaan pitän oikeuksistaan kiinni, tai mitä sillä nyt tarkoitit, pyöräiliä valitti hoviin.

Pyäräiliä ilmeisesti ajeli jalkakäytävllä, mahdollisesti aikuinen, lähti ylittämään suojatietä ja törmäsi kääntyvään (edit ei kääntymisestä puhuttu mitään) autoon, sai 20 päiväsakkoa, ja ei saanut hoviin valituslupaa. Tarinassa ilmeisesti uskottavaa se että ajoi suhteellisen kovaa vauhtia, mitä sitten tarkoittaakin ja kaiken lisäksi ei ollut hidastanut suojatille tullessa.

Aika harvoin on uutisia missä pyöräiliä tuomitaan ja vielä non kovaan sakkoon (liikenneturvallisuuden vaarantaminen)

Kääntyvä autoilija sai 30 päiväsakkoa, tarinassa ei puhuttu hänen valituksesta, eli oli ilmeisesti tyytynyt.
Autoilijan olisi siis pitänyt huomioida muuta liikennettä ja linkissä kerrottiin että takunatulija oli huomioinut pyöräilijän. Autoilijan tuomio siis liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamisesta.

Edit.
(pois kääntymis pohdintaa)


Pyörä ilman muuta väärässä paikassa, mutta vaikka siellä ei olisi yhtään pyöräiliään, niin suojatiellä autoilijan pitää aina havainnoida. Jo moottoriajonneuvon kuljettajalla on ollut vuosikaudet kovempi vastuu kun ei moottorilla liikkuvilla.

Vammat ilmeisesti riidattomia
il.fi sanoi:
Auton tuulilasi rikkoutui. Pyöräilijän vasemman lapaluun siipeen tuli murtuma. Hän sai mustelmia jalkaan ja rintakehään, ruhjeita lapaluuhun ja otsaan sekä haavan vasempaan korvalehteen, jonka kohdalle muodostui myöhemmin rustopallo. Oikeus ei pitänyt pyöräilijän saamia vammoja vähäisinä.

Tuulilasin rikkoutuminen, tuo mieleen että auto keulan puolelle osuttu, ei kylkeen. Tietämättä autosta, pyöräilijän massasta, niin siitä miten tuulilaisrikkoutu, niin tulee mielikuva että ei ihan matelua ollut autollakaan vauhti. Siis mielikuva että autolia käänty oikealle (huonompi havaita sitä pyöräiliää). Näitä ei tainnut linkistä selkeästi selvitä.


Edit, jos tuollaisessa pikkaa mistä Googlen katukuva otettu, niin vauhtia varmaan voinut olla, jos autoilia ei ole lainkaan havainnut pyöräiliää.

Jos siis tuon kuvan mukaan, niin on toki vähän huono ennakoida kielletystä ajosuunnasta tulevia ajoneuvona, tai ajoneuvoja jalkakäytävältä.
Mutta googlen kuvan mukaan näkyvyys hyvä, ja jokatapauksessa pitää se suojatietarkistaa, ilmeisesti autoilia puolustus ei pystynyt sitä vakuuttaa, ja marraskuu, ehkä kuivahyvä keli.
 
Viimeksi muokattu:
Miten nää edes jää kiinni 20x vuodessa kun näen ehkä 10 partiota vuoden aikana eteläsuomessa...

Liikkuvan poliisin lakkauttamisen ainoa positiivinen puoli oli liikennevalvonnan vähentyminen ja painottuminen kameravalvontaan, muu rikollisuus sensijaan saa kukoistaa entistäkin enemmän.

Kyllä niitä poliiseja aika paljon tuolla liikkuu. Suurin osa on nykyään sivariautoja, niin et sinä varmaan niitä huomaakaan.
 
Kyllä niitä poliiseja aika paljon tuolla liikkuu. Suurin osa on nykyään sivariautoja, niin et sinä varmaan niitä huomaakaan.
Ja olikohan nuo taajamassa, taajamissa liikkuu ihan maijojakin. Ja artikkellin mukaan tuoksahti vahvasti sille että olivat poliisintuttuja, osa poliiseista ovat taitavia tunnistamaan, ja nykyään toki vielä huonommille sähköiset apuvälineet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom