Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oletettavasti Helsingin suuntaan mennessä? Itse ajelin läpi poispäin Helsingistä valot manuaalilla mutta eipä tuossa kyllä sumareita olisi tarvinnut ja suurimmalla osalla valot olivat jopa päällä (asia jota ihmettelin suuresti).Täällä Kivenlahden alueella aamulla oli taas kunnon Silent Hillit, näkyvyys ehkä 15m. Mitä silloin tehdään? Arvasitte oikein! Luotetaan automaatioon ja ajetaan ilman mitään valoja. Parit sumuvalot taisin nähdä jopa.
Koko Kivenlahden/Espoonlahden ym. alue oli todella sumuinen aamulla, muttei enää siitä Helsinkiin päin Länsiväylää jatkaessa.Oletettavasti Helsingin suuntaan mennessä? Itse ajelin läpi poispäin Helsingistä valot manuaalilla mutta eipä tuossa kyllä sumareita olisi tarvinnut ja suurimmalla osalla valot olivat jopa päällä (asia jota ihmettelin suuresti).
Tämän jutun mukaan näitä joutuu vankilaan "jatkuvasti". Tosin suuri osa on taparikollisia, jolloin tuomionipussa painaa muutkin keissit.Näitä on vielä enemmänkin, uskomatonta ettei noille voi tehdä mitään.
Mitä niinkuin pitäisi tehdä? Koko ajokortti on käytännössä täysin hallinnollinen himmeli, kortin saamisen "vaativuus" on sitä tasoa että kädetön apinakin sen halutessaan saa. Tästä voidaan johtaa analogia että ajamisen "laatuun" tuo kortti ei vaikuta mitään ja sen voi ihan omin silmin todistaa joka päivä liikenteessä kun arviolta 99,9% siellä liikkuvalla on kortti taskussa ja suoritusten varianssi autojen välillä hipoo taivasta. Vastaavasti jos nyt vaikkapa kärähdät ratista niin ajatko selvinpäin jotenkin 'paremmin' kortin kanssa kuin kärähtämisen jälkeen ilman korttia? Vaikutusta liikenneturvallisuuteen ei ole ts. kortin poisotto on puhtaasti hallinnosta vittuilua.Näitä on vielä enemmänkin, uskomatonta ettei noille voi tehdä mitään.
Miten nää edes jää kiinni 20x vuodessa kun näen ehkä 10 partiota vuoden aikana eteläsuomessa...Näitä on vielä enemmänkin, uskomatonta ettei noille voi tehdä mitään.
Auto törmäsi pyöräilijään suojatiellä – Molemmissa oli vikaa
Pyöräilijä sai törmäyksessä vammoja.www.iltalehti.fi
Tässäkin on sitten hyvä ennakkotapaus kun muistatte pitää omista oikeuksistanne kiinni ajellessa.
Hölmö kommentti. Se vähä tieto, jonka tämä juttu tarjoaa, ei viittaa siihen, että oltais "pidetty oikeuksista kiinni". Pyöräilijä sanoo arvioineensa, että auto on pysähtymässä. Autokuski arvioi, että pyöräilijä ei tule tielle.Auto törmäsi pyöräilijään suojatiellä – Molemmissa oli vikaa
Pyöräilijä sai törmäyksessä vammoja.www.iltalehti.fi
Tässäkin on sitten hyvä ennakkotapaus kun muistatte pitää omista oikeuksistanne kiinni ajellessa.
Juttu ei tosiaan anna tän pureksimiseen ihan hirveästi matskua. Kuitenkin, jos pyöräilijä oli väistämisvelvollinen, niin autoilija on voinut saada sakot ns. ennakointivelvollisuuden noudattamatta jättämisen takia (nimikkeiksi sitten nämä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vammantuottamus).Sakot, vaikka pyöräilijä ei taluttanut suojatiellä?
Niin, päivän pointti tossa mun kommentissa oli, että nykypäivän lainsäädännön nojalla mikä tahansa onnettomuus jaetaan tuon ennakointivelvollisuuden nojalla osapuolten kesken, vaikka toisella on selkeästi laissa osoitettu väistämisvelvollisuus ja suojatielle on saavuttu vielä kovaa vauhtia.Hölmö kommentti. Se vähä tieto, jonka tämä juttu tarjoaa, ei viittaa siihen, että oltais "pidetty oikeuksista kiinni". Pyöräilijä sanoo arvioineensa, että auto on pysähtymässä. Autokuski arvioi, että pyöräilijä ei tule tielle.
Juttu ei tosiaan anna tän pureksimiseen ihan hirveästi matskua. Kuitenkin, jos pyöräilijä oli väistämisvelvollinen, niin autoilija on voinut saada sakot ns. ennakointivelvollisuuden noudattamatta jättämisen takia (nimikkeiksi sitten nämä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vammantuottamus).
Heikoltahan tuo vaikuttaa, mutta toistaalta autoilija ei uutisen perusteella valittanut hoviin ja vedonnut ennalta-arvattavuus periaatteeseen, joka tähän asti on ollut hyvin vahva (fillaristista mainittiin erikseen että hovi ei hänen valitusta ottanut käsittelyyn). Huomattavaa on myöskin että autoilijalle tuomittiin selvästi kovempi rangaistus kuin fillaristille 30 vs 20 päiväsakkoa ja autoilija sai päälle tuomion vielä vammantuottamuksesta vaikka fillaristi itse oli pääsyyllinen vammoihinsa. Jotenkin tolkun ratkaisu olisi ollut jättää edes tuo vammantuottamus pois listalta kun pääsyyllinen tilanteeseen oli toinen osapuoli, jos taas autoilijan olisi katsottu ajaneen edes puolitahallaan päälle niin silloin ei olisi jaettu toimiota liikenteen vaarantamisesta vaan jostain muusta.Niin, päivän pointti tossa mun kommentissa oli, että nykypäivän lainsäädännön nojalla mikä tahansa onnettomuus jaetaan tuon ennakointivelvollisuuden nojalla osapuolten kesken, vaikka toisella on selkeästi laissa osoitettu väistämisvelvollisuus ja suojatielle on saavuttu vielä kovaa vauhtia.
Eli suomeksi, autoilija on syyllinen aina, ihan sama vaikka spandex polkee 80kmh nurkan takaa suojatielle.
Ja minä siis ymmärrän uutisen niin että pyöräilijä polki suojatielle, eikä taluttanut kuten laki vaatii.
Jep, on ilo ajaa pelko perseessä ja koittaa sitten väistää noita kun jostain puskasta pyrähdetään tielle. Pyöräilijä vielä kehtasi valittaa tuomiostaan, vaikka on itse syyllinen onnettomuuteen.Heikoltahan tuo vaikuttaa, mutta toistaalta autoilija ei uutisen perusteella valittanut hoviin ja vedonnut ennalta-arvattavuus periaatteeseen, joka tähän asti on ollut hyvin vahva (fillaristista mainittiin erikseen että hovi ei hänen valitusta ottanut käsittelyyn). Huomattavaa on myöskin että autoilijalle tuomittiin selvästi kovempi rangaistus kuin fillaristille 30 vs 20 päiväsakkoa ja autoilija sai päälle tuomion vielä vammantuottamuksesta vaikka fillaristi itse oli pääsyyllinen vammoihinsa. Jotenkin tolkun ratkaisu olisi ollut jättää edes tuo vammantuottamus pois listalta kun pääsyyllinen tilanteeseen oli toinen osapuoli, jos taas autoilijan olisi katsottu ajaneen edes puolitahallaan päälle niin silloin ei olisi jaettu toimiota liikenteen vaarantamisesta vaan jostain muusta.
Mitä niinkuin pitäisi tehdä? Koko ajokortti on käytännössä täysin hallinnollinen himmeli, kortin saamisen "vaativuus" on sitä tasoa että kädetön apinakin sen halutessaan saa. Tästä voidaan johtaa analogia että ajamisen "laatuun" tuo kortti ei vaikuta mitään ja sen voi ihan omin silmin todistaa joka päivä liikenteessä kun arviolta 99,9% siellä liikkuvalla on kortti taskussa ja suoritusten varianssi autojen välillä hipoo taivasta. Vastaavasti jos nyt vaikkapa kärähdät ratista niin ajatko selvinpäin jotenkin 'paremmin' kortin kanssa kuin kärähtämisen jälkeen ilman korttia? Vaikutusta liikenneturvallisuuteen ei ole ts. kortin poisotto on puhtaasti hallinnosta vittuilua.
Ja minä siis ymmärrän uutisen niin että pyöräilijä polki suojatielle, eikä taluttanut kuten laki vaatii.
Veikkaan että paikkana ollut tämä:Autoilijalle kovempi tuomio, joten vissiin aika selekästi se pyörä on jommalle kummalle suojatielle tullut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/900f78eb-0ab7-41cd-b570-7990fbb1e173
Tässäkin on sitten hyvä ennakkotapaus kun muistatte pitää omista oikeuksistanne kiinni ajellessa.
Tuossa ei kai kumpikaan pitän oikeuksistaan kiinni, tai mitä sillä nyt tarkoitit, pyöräiliä valitti hoviin.Niin, päivän pointti tossa mun kommentissa oli, että nykypäivän lainsäädännön nojalla mikä tahansa onnettomuus jaetaan tuon ennakointivelvollisuuden nojalla osapuolten kesken, vaikka toisella on selkeästi laissa osoitettu väistämisvelvollisuus ja suojatielle on saavuttu vielä kovaa vauhtia.
Eli suomeksi, autoilija on syyllinen aina, ihan sama vaikka spandex polkee 80kmh nurkan takaa suojatielle.
Ja minä siis ymmärrän uutisen niin että pyöräilijä polki suojatielle, eikä taluttanut kuten laki vaatii.
il.fi sanoi:Auton tuulilasi rikkoutui. Pyöräilijän vasemman lapaluun siipeen tuli murtuma. Hän sai mustelmia jalkaan ja rintakehään, ruhjeita lapaluuhun ja otsaan sekä haavan vasempaan korvalehteen, jonka kohdalle muodostui myöhemmin rustopallo. Oikeus ei pitänyt pyöräilijän saamia vammoja vähäisinä.
Miten nää edes jää kiinni 20x vuodessa kun näen ehkä 10 partiota vuoden aikana eteläsuomessa...
Liikkuvan poliisin lakkauttamisen ainoa positiivinen puoli oli liikennevalvonnan vähentyminen ja painottuminen kameravalvontaan, muu rikollisuus sensijaan saa kukoistaa entistäkin enemmän.
Ja olikohan nuo taajamassa, taajamissa liikkuu ihan maijojakin. Ja artikkellin mukaan tuoksahti vahvasti sille että olivat poliisintuttuja, osa poliiseista ovat taitavia tunnistamaan, ja nykyään toki vielä huonommille sähköiset apuvälineet.Kyllä niitä poliiseja aika paljon tuolla liikkuu. Suurin osa on nykyään sivariautoja, niin et sinä varmaan niitä huomaakaan.
Onhan näitä tunareita, joille ei oikeasti pitäis ajokorttia antaa. Vastikään oli tää yks oikein lehdessä valittamassa, miten ei päässyt inssiä läpi kuin vasta seitsemännellä kerralla, ja silloinkin vasta kun vaihtoi pienemmälle paikkakunnalle. Vika oli tietenkin "haastavissa ajoreiteissä". Mitä nyt ryhmittyi vastaantulevien kaistalle, veteli stopmerkkien ohi, ajeli vähän jalkakäytävällä ja muuta pientä. Tyypin oma kommentti asiaan oli "”Yritän olla huolellinen ja keskittyä, silti tulee tuollaisia.”.Jodelissa tunti sitten:
Ja minä siis ymmärrän uutisen niin että pyöräilijä polki suojatielle, eikä taluttanut kuten laki vaatii.
Ei Bapsu varmaan sitä hakenut takaa, että taluttaa ois pitänyt, vaan sitä, että taluttiko vai ei määritti väistämisvelvollisuuden tossa tilanteessa.Mihin tämä käsityksesi siitä, että pyörää pitäisi taluttaa suojatiellä mahtaa perustua?
Pyörää pitää taluttaa, jos pyöräilijä haluaa olla jalankulkija (jolloin autolla on aina väistämisvelvollisuus suojatiellä). Mutta ei pyöräilijällä mitään pakkoa siihen ole. Silloin hän ei vain ole jalankulkija, vaan ajoneuvo, jolloin pyöräilijä on perustapauksessa väistämisvelvollinen (paitsi jos auto kääntyy risteyksessä tai jos autolle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä).
Uutisessa ei puhuttu autoilijan kolmiosta tai kelvistä mitään, eli paikka tosiaan lienee eri.Miten noissa suojateissä laki vaati taluttamaan aiemmin pyörää?
Autoilijalle kovempi tuomio, joten vissiin aika selekästi se pyörä on jommalle kummalle suojatielle tullut.
No saivarrellaan nyt sitten, oletus oli tosiaan se, että kyseessä normaali suojatie, ei kevyen liikenteen väylä. Eli lain mukaanhan pyörää tulee taluttaa suojatiellä, jos haluaa ylittää suojatien jalankulkijan tavoin. Eli huonosti muotoiltu multa, mutta asiayhteyteen liittyen lienee selvää että tarkoitin nimenomaan taluttamisen laillisuutta sillä, että autoilijalle syntyisi se väistämisvelvollisuus. Ja sitähän nyt sitten ilmeisesti ei ole syntynyt kun on poljettu suojatien yli.Mihin tämä käsityksesi siitä, että pyörää pitäisi taluttaa suojatiellä mahtaa perustua?
Pyörää pitää taluttaa, jos pyöräilijä haluaa olla jalankulkija (jolloin autolla on aina väistämisvelvollisuus suojatiellä). Mutta ei pyöräilijällä mitään pakkoa siihen ole. Silloin hän ei vain ole jalankulkija, vaan ajoneuvo, jolloin pyöräilijä on perustapauksessa väistämisvelvollinen (paitsi jos auto kääntyy risteyksessä tai jos autolle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä).
Tätä boldattua nimenomaan hain, pahoittelut huonosta muotoilusta. Eli käytännössähän lain mukaan tuossa tilanteessa pyörää taluttamalla autoilijasta tulisi se väistäjä.Ei Bapsu varmaan sitä hakenut takaa, että taluttaa ois pitänyt, vaan sitä, että taluttiko vai ei määritti väistämisvelvollisuuden tossa tilanteessa.
Edit: sori, luin Bapsun kommentin väärin. Sitähän hän väitti. Ja hän on väärässä. On vaikka kuinka paljon suojateitä, joita pitkin saa ajaa pyörällä.
Linkatussa jutussa ei kai ollut mitään epäselvää että pyöräiliän olisi pitänyt väistää, ja pyöräliä ajeli väärässä paikkaa ennen suojatiella ajoa, ja vauhtiakin reippaasti. Pyäräiliä sai tuomion (20 päiväsakkoa).Uutisessa ei puhuttu autoilijan kolmiosta tai kelvistä mitään, eli paikka tosiaan lienee eri.
Tossahan yksiselitteisesti 100% autolijan syy vaikka sieltä tulisi se spandex 80kmh ilman heijastimia syyssateella.
No saivarrellaan nyt sitten, oletus oli tosiaan se, että kyseessä normaali suojatie, ei kevyen liikenteen väylä. Eli lain mukaanhan pyörää tulee taluttaa suojatiellä, jos haluaa ylittää suojatien jalankulkijan tavoin. Eli huonosti muotoiltu multa, mutta asiayhteyteen liittyen lienee selvää että tarkoitin nimenomaan taluttamisen laillisuutta sillä, että autoilijalle syntyisi se väistämisvelvollisuus. Ja sitähän nyt sitten ilmeisesti ei ole syntynyt kun on poljettu suojatien yli.
Se nyt on varmaan kaikille täällä ihan selkeää missä tilanteessa sitä polkupyörää tulee taluttaa (tai siis voi) ja missä tilanteessa taas ei tarvitse.
Tätä boldattua nimenomaan hain, pahoittelut huonosta muotoilusta. Eli käytännössähän lain mukaan tuossa tilanteessa pyörää taluttamalla autoilijasta tulisi se väistäjä.
Ja korjataan vielä, että millä tahansa suojatiellä saat ajaa pyörällä, se väistämisvelvollisuus sitten vain vaihtelee sen mukaan missä ajellaan ja onko autoilija kääntymässä tai onko kolmioita jne.
Veikkaan että paikkana ollut tämä:
Kun kerta puhutaan ettei ole kevyenliikenteenväylää.Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.www.google.com
Tossahan yksiselitteisesti 100% autolijan syy vaikka sieltä tulisi se spandex 80kmh ilman heijastimia syyssateella.
No saivarrellaan nyt sitten, oletus oli tosiaan se, että kyseessä normaali suojatie, ei kevyen liikenteen väylä. Eli lain mukaanhan pyörää tulee taluttaa suojatiellä, jos haluaa ylittää suojatien jalankulkijan tavoin. Eli huonosti muotoiltu multa, mutta asiayhteyteen liittyen lienee selvää että tarkoitin nimenomaan taluttamisen laillisuutta sillä, että autoilijalle syntyisi se väistämisvelvollisuus. Ja sitähän nyt sitten ilmeisesti ei ole syntynyt kun on poljettu suojatien yli.
Se nyt on varmaan kaikille täällä ihan selkeää missä tilanteessa sitä polkupyörää tulee taluttaa (tai siis voi) ja missä tilanteessa taas ei tarvitse.
Tätä boldattua nimenomaan hain, pahoittelut huonosta muotoilusta. Eli käytännössähän lain mukaan tuossa tilanteessa pyörää taluttamalla autoilijasta tulisi se väistäjä.
Ja korjataan vielä, että millä tahansa suojatiellä saat ajaa pyörällä, se väistämisvelvollisuus sitten vain vaihtelee sen mukaan missä ajellaan ja onko autoilija kääntymässä tai onko kolmioita jne.
Ei kai tuolla paikalla liikennesääntöjen mukaan auton kuulu väistää pyöräilijää paitsi näistä tilanteista? Tuolta oikealta kääntyessä tai jos toinen auto on jo pysähtynyt/pysähtymässä antamaan tietä viereisellä kaistalla.Linkatussa jutussa ei kai ollut mitään epäselvää että pyöräiliän olisi pitänyt väistää, ja pyöräliä ajeli väärässä paikkaa ennen suojatiella ajoa, ja vauhtiakin reippaasti. Pyäräiliä sai tuomion (20 päiväsakkoa).
Pyöräilinä en tuossa tarinassa ihan hirvestä ärsyyntyisi autokuskeista.
Taluttamalla auton eteen olisi ehkä selvinnyt ilman tuomiota, sairaala reissu olisi silti voinut tulla. no oli mitä oli, niin kannttaa tehdä itsensä näkyväksi ja katsella ympärille.
Edit, jos siis se paikka oli tämä aiemmin linkattu
Ainakin nuo, jos nyt liikennesääntöjen vastaisia reittejä kiellettyyn ajosuuntaa ajon lisäksi miettii, niin mites silloin jos tekee U käännöksen vastakkaisen suunnan kaistoilta, tai tulee tuolta nurmikolta, toiselta jalkakäytävältä... (en vinoile, mutta tässä haen sitä että moottoriajoneuvolla vastuun isompia)Ei kai tuolla paikalla liikennesääntöjen mukaan auton kuulu väistää pyöräilijää paitsi näistä tilanteista? Tuolta oikealta kääntyessä tai jos toinen auto on jo pysähtynyt/pysähtymässä antamaan tietä viereisellä kaistalla.
Nyt kun uuden lain mukaan pyörällä (tai jossain jopa autolla) saat ylittää tien aina suojatien kohdalta, niin on tarpeetonta keksiä itse jotain taluttamispakkoa selkeisiin väistämissääntöihin.
Nykyäänkin oikeastaan pitäisi kulkea vasenta reunaa, ainakin lähtökohtaisesti:Nyt kun oon liikkunut pari kuukautta kevyenä liikenteenä niin ei ärsytä autoilijat mutta miksi joka toisen jalankulkijan pitää kävellä kevlillä eri puolelle
Varmaan joku juttu kun ennen on pitänyt kävellä vasemmalla puolella.
Nykyäänkin oikeastaan pitäisi kulkea vasenta reunaa, ainakin lähtökohtaisesti:
TLL
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa.
Tässä kelvi rinnastetaan ajorataan.
Tieliikennelaki sanoi:2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
5) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa pyörätietä lukuun ottamatta;
6) pientareella ajoradasta reunaviivalla erotettua tien pituussuuntaista osaa;
9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
10) pyöräkaistalla polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa;
11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
Tieliikennelaki sanoi:13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
Viimeisin virkkeesi ei taida pitää paikkaansa. Missä sanotaan näin? Kts. esim. Jalankulkijankin tulee olla varovainen liikenteessä - LiikenneturvaNykyäänkin oikeastaan pitäisi kulkea vasenta reunaa, ainakin lähtökohtaisesti:
TLL
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa.
Tässä kelvi rinnastetaan ajorataan.
Saivartelun tielle kun lähdettiin, niin laki ei tunnistua yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä. Sen sijaan puhekielessäNk. kevyenliikenteenväylää ei laki tunnusta, joten sitä ei myöskään voida rinnastaa ajorataan. Kyseessähän on yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie.
Pyörätie ja pyöräkaista ovat täysin eri asioita, eikä niitä tule niputtaa yhteen. Esimerkkejä eroista: pyöräkaista on aina yksisuuntainen. Pyörätie voi olla myös kaksisuuntainen. Pyöräkaista on osa ajorataa, pyörätie rakenteellisesti erotettu ajoradasta.Eli laissa selkeästi erotellaan jalkakäytävä, pyörätie/pyöräkaista ja ajorata. Laissa ei muutenkaan sanota, kumpaa reunaa tulee käyttää kun mennään pyörätiellä. Lainaamasi kohta koskee ainoastaan ajorataa.
Ts. kävelijät saavat vapaasti häröillä nk. kevyenliikenteenväylällä, kunhan kulkevat jommassa kummassa reunassa. Parastahan se olisi, jos kulkisi oikeassa reunassa, pl. ajorata, jossa pitää kulkea vasemmassa reunassa. Polkupyörä on ajoneuvo, joten sitä pitää kuljettaa oikeassa reunassa pyörätiellä sekä nk. kevyenliikeenteenväylällä, jolloin olisi loogista, että myös kävelijät menisivät oikeassa reunassa.
En tietääkseni sanonut, että laki tunnustaa myöskään yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä.Saivartelun tielle kun lähdettiin, niin laki ei tunnistua yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä. Sen sijaan puhekielessä
Kelvi = yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.
Olet oikeassa, että tuo lainaamani lainkohta ei sittenkään päde pyörätiellä. Olin varma että pätee, mutta olin väärässä. Pyörätien merkin D5 osalta säädetään Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta. Muokkasin tämän viestiini. Kyse on siis vain ajamisesta, eikä kävelemisestä.
Pyörätie ja pyöräkaista ovat täysin eri asioita, eikä niitä tule niputtaa yhteen. Esimerkkejä eroista: pyöräkaista on aina yksisuuntainen. Pyörätie voi olla myös kaksisuuntainen. Pyöräkaista on osa ajorataa, pyörätie rakenteellisesti erotettu ajoradasta.
Mistä päättelet, että kävelijät saisivat häröillä kelvillä miten sattuu?
Minun mielestäni tämä on hieman epäselvä ainakin ilman tutustumista lain esitöihin. Tämä johtuu siitä, että jalkakäytävällä jalankulkijalle ei määritellä laissa paikkaa. Pyörätiellä jalankulkijan paikaksi laki taas määrittelee pyörätien reunan (pykälä 13 momentti 2). Nämä yhdistetään kelvin merkissä D6 sanoilla " Merkillä osoitetaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään. " Onko yhdistelmässä siis vapaus käyttää mitä osaa väylästä tahansa vai velvollisuus käyttää reunaa?
Ajoneuvo haltuun ja paaliin, vaikeuttaa huomattavasti ajamista.Mitä niinkuin pitäisi tehdä? Koko ajokortti on käytännössä täysin hallinnollinen himmeli, kortin saamisen "vaativuus" on sitä tasoa että kädetön apinakin sen halutessaan saa. Tästä voidaan johtaa analogia että ajamisen "laatuun" tuo kortti ei vaikuta mitään ja sen voi ihan omin silmin todistaa joka päivä liikenteessä kun arviolta 99,9% siellä liikkuvalla on kortti taskussa ja suoritusten varianssi autojen välillä hipoo taivasta. Vastaavasti jos nyt vaikkapa kärähdät ratista niin ajatko selvinpäin jotenkin 'paremmin' kortin kanssa kuin kärähtämisen jälkeen ilman korttia? Vaikutusta liikenneturvallisuuteen ei ole ts. kortin poisotto on puhtaasti hallinnosta vittuilua.
Samoin se kortin olemassa olo tai olemattomuus vaikuta siihen jos joku päättää vetää 150km/h @ 40 alueella, kummaltakin se onnistuu yhtälailla. Toki sitten kun korttia ei ole niin kynnys ihan tavallisestakin ajosta lähteä esim. poliisia karkuun nousee, mutta tämä on taas tuon hallinnollisen himmelin syytä, mikäli pysäytys vaatisi liikennerikkeen (vrt USA) niin ei tarttisi lähteä kyttiä karkuun välttyäkseen taas uudelta hallinnolliselta sanktiolta.
Uudistuksen jälkeen on viestitty monella suulla että jalankulkijoille ei ole sitä reunaa määrätty noissa pyörä/jalanlkulku väylissä, mikä se tarkkaa termi nyt olikaan. En muista että olisi joku sitä lähtenyt oikomaan.Minun mielestäni tämä on hieman epäselvä ainakin ilman tutustumista lain esitöihin. Tämä johtuu siitä, että jalkakäytävällä jalankulkijalle ei määritellä laissa paikkaa. Pyörätiellä jalankulkijan paikaksi laki taas määrittelee pyörätien reunan (pykälä 13 momentti 2). Nämä yhdistetään kelvin merkissä D6 sanoilla " Merkillä osoitetaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään. " Onko yhdistelmässä siis vapaus käyttää mitä osaa väylästä tahansa vai velvollisuus käyttää reunaa?
Minkähänlainen ajatusvinouma tuonkin raivostuttavan ilmiön takana on?Se kuuluisa tasanopeuskuski...
Minkähänlainen ajatusvinouma tuonkin raivostuttavan ilmiön takana on?
Mielenkiinnosta, missäpäin tämä tapahtui? Itsellä takana ööööö 20v+ autoilua pääasiassa PK-seudulla ja en ole saanut yhtään ainakaan silmällä havaittavaa pysäköintikolhua tai aiheuttanut yhtään moista. Ajan aina kauemmas muista ja ruudun reunaan yms jutut mutta silti. Jengi aina kiroaa että kolhittu sitä tätä ja tuota mutta pistänyt viimeaikoina miettimään mitä pirua teen ettei autoissa ole ollut kolhuja, vaikka välillä joutuu pysäköimään hiukan ns. rajummille parkkiksille (juu olen tarkka autoistani mutta silti).Viime syksynä piti hioa kaksi ovea, oikaista lommot, maalata ja lakkauttaa liikkeessä kun joku oli avannut oven auton oikeaan kylkeen.
Eilen sillä välin kun hain postipaketin kaupan sisältä, joku oli avannut oven kunnolla tällä kertaa auton vasempaan kylkeen ja etu- ja takaovessa lommot ja maalit lähteneet taas. Ei muuta kun taas OP:n pysäköintiturvasta 200 euron omavastuulla auto istumaan neljäksi päiväksi kolarikorjaamoon. Jätän aina auton kaukaisimpaan paikkaan, ettei näin käy. Joku oli siis siinä välissä parkkeerannut oman autonsa autoni viereen sinne kauas ja lähtenyt varmaan menemään kun osui. Ymmärrys ei riitä siihen, kuinka pieni älykkyysosamäärä pitää olla ettei auton ovea osaa avata niin, ettei se osu mihinkään. Auto on muuten virheetön, niin kyllä v*tuttaa taas odotella kolarikorjaamolle aikaa yli kuukauden ja maksaa siitä, että joku tuhoaa omaisuutta. Juuri sain sisätilatkin priimakuntoon taas kesää varten, ja keraaminen pinnoite on päällä..
Ensimmäinen Lempäälässä, toinen Viialassa. Jätän aina roimasti tilaa ja kauas, ja aina joku on jättänyt oman ruostekasansa sentin päähän ja varmaan toistuvasti hakannut autoa kasaan. Joko kateutta, tai jotain käsittämätöntä aivotoiminnan puutetta. Omaa autoakin on valmistettu vain 5200 kpl maailmaan. Ärsyttää sekin, että maali on jotain kolmikerroksista helmiäisväriä ja siinä on taas liikkeellä oma hommansa saada se sulavaksi muihin paneeleihin, vaikka käyttävätkin alkuperäismaalia.Mielenkiinnosta, missäpäin tämä tapahtui? Itsellä takana ööööö 20v+ autoilua pääasiassa PK-seudulla ja en ole saanut yhtään ainakaan silmällä havaittavaa pysäköintikolhua tai aiheuttanut yhtään moista. Ajan aina kauemmas muista ja ruudun reunaan yms jutut mutta silti. Jengi aina kiroaa että kolhittu sitä tätä ja tuota mutta pistänyt viimeaikoina miettimään mitä pirua teen ettei autoissa ole ollut kolhuja, vaikka välillä joutuu pysäköimään hiukan ns. rajummille parkkiksille (juu olen tarkka autoistani mutta silti).
Tää on kyllä niin hämmentävä ilmiö, ja allekirjoitan kokemuksen täysin. Vaikka sinne aivan kaukaisimpaan nurkkaan jättäisi, tai aivan satunnaiseen kohtaan viimeiselle riville, niin viereen on ilmestynyt kauppareissun aikana auto. Joku minua järkevämpi joskus aprikoi sen olevan niin, että jotkut ihmiset eivät vain hahmota parkkiruutuja vaikka viivat onkin piirrettynä, että pitää olla vieressä se auto että osaa asetella sen oman nakkikoppinsa siihen suurinpiirtein kohdilleen. Tämän toki ymmärrän, mutten sitä, miksi sinne aivan takalaitaan pitää pysäköidä. Ehkä siinä alkukantainen osa päästä miettii että tässä auto lienee turvassa, kun täällä on tuo toinenkin varovainen. Ja sitten räimitään kuitenkin ne ovet auki tuhannen apinan raivolla ja vierusauton maalipinta lohkeilee. Eihän näitä juttuja voi järjellä ymmärtää.Viime syksynä piti hioa kaksi ovea, oikaista lommot, maalata ja lakkauttaa liikkeessä kun joku oli avannut oven auton oikeaan kylkeen.
Eilen sillä välin kun hain postipaketin kaupan sisältä, joku oli avannut oven kunnolla tällä kertaa auton vasempaan kylkeen ja etu- ja takaovessa lommot ja maalit lähteneet taas. Ei muuta kun taas OP:n pysäköintiturvasta 200 euron omavastuulla auto istumaan neljäksi päiväksi kolarikorjaamoon. Jätän aina auton kaukaisimpaan paikkaan, ettei näin käy. Joku oli siis siinä välissä parkkeerannut oman autonsa autoni viereen sinne kauas ja lähtenyt varmaan menemään kun osui. Ymmärrys ei riitä siihen, kuinka pieni älykkyysosamäärä pitää olla ettei auton ovea osaa avata niin, ettei se osu mihinkään. Auto on muuten virheetön, niin kyllä v*tuttaa taas odotella kolarikorjaamolle aikaa yli kuukauden ja maksaa siitä, että joku tuhoaa omaisuutta. Juuri sain sisätilatkin priimakuntoon taas kesää varten, ja keraaminen pinnoite on päällä..
Asia, joka ärsyttää muutenkin, koska se vaikeuttaa ajamista aivan turhaan ja - väitän - on osasyynä monissa kolareissa: jotkut istuvat niin alhaalla, ettei niiitä viivoja näe kuin kaukaa.Joku minua järkevämpi joskus aprikoi sen olevan niin, että jotkut ihmiset eivät vain hahmota parkkiruutuja vaikka viivat onkin piirrettynä, että pitää olla vieressä se auto että osaa asetella sen oman nakkikoppinsa siihen suurinpiirtein kohdilleen.
Se että sinä istut matalimmassa mahdolisessa asennossa ei varmaankaan sinun kohdallasi tarkoita sitä että pikkuisen päälaki näkyy mittariston takaa, tuollaisiakin kuskeja joskus olen nähnyt. En usein enkä lähiaikoina, onneksi.Ei mulla kyllä ole moista ongelmaa vaikka käytännössä aina istun autossa kuin autossa matalimmassa mahdollisessa asennossa.
Itse en taas ymmärrä niitä jotka ajaa pää katossa ja ratti sylissä, kun hallinta on ihan mahdotonta jos pitäisi johonkin reagoida.
Tarkoitan siis näitä (aika usein naisia) jotka ajaa niin että ratti on niin lähellä että hipoo tissejä.
Matalimmassa mahdollisessa asennossa ei todennäköisesti voi reagoida kunnolla tapahtumiin.Ei mulla kyllä ole moista ongelmaa vaikka käytännössä aina istun autossa kuin autossa matalimmassa mahdollisessa asennossa.
Itse en taas ymmärrä niitä jotka ajaa pää katossa ja ratti sylissä, kun hallinta on ihan mahdotonta jos pitäisi johonkin reagoida.
Tarkoitan siis näitä (aika usein naisia) jotka ajaa niin että ratti on niin lähellä että hipoo tissejä.
Juuri sen takia formulakuskitkin ajaa seisoma-asennossa...Matalimmassa mahdollisessa asennossa ei todennäköisesti voi reagoida kunnolla tapahtumiin.
No nyt oli huono vertaus. Nämä henkilöauton ratissa makaajat ovat vaarallisia, koska eivät pysty hallitsemaan ajoneuvoa. Kannattaa katsoa miten ne rallikuskit istuu autossa ja missä on ratti.Juuri sen takia formulakuskitkin ajaa seisoma-asennossa...
Muistelen, että tästä syystä ei alle 175 cm hukkapätkät saa ajaa autoa ilman lastenistuinta.Matalimmassa mahdollisessa asennossa ei todennäköisesti voi reagoida kunnolla tapahtumiin.