Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Paikallisen ruokakaupan pihassa oli joku myös valinnut reunapaikan ja jättänyt autonsa rivin viimeisen paikan viereen, keskelle ajorataa. Talvisin maalausten peittyessä tuolla parkkiksella on varsin yleistä, että useammassa rivissä on levitetty pysäköinnit pihaa halkovalle ajoradalle. On teoriassa mahdollista, että jos tulee toisesta päädystä pihaan, ei ole koskaan ennen käynyt paikassa ennen ja maalaukset ovat lumen alla, voisi epähuomiossa pysäköidä autonsa rivin viereen. Nyt ei ymmärrä, kun kuskinpuoleisesta ovesta poistuessa on täytynyt astua ensimmäisenä kaistaviivan päälle.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
156
Olitko ehkä liikkeellä nimimerkin mukaisella mööpelillä, ehkä se oli kateellisen kiusantekoa
ihan perus Skodillak taisi olla alla tuossa tapauksessa. Asiaa muistellessa harmittaa, että en pienen lapsen takia halunnut jäädä mihinkään rähinään. Koskaan kun ei tiedä millainen epeli on toisella puolella vastassa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ihmisten aivot on sellaiset, että kun ajotaito on kehittynyt hieman tämän ketjun tasoa paremmaksi ajetaan tuttu reitti töistä kauppaan täysin autopilotilla eikä mietitä hiki hatussa jokaista omaa liikettä. Jos se oma ruutu on tyhjä, ei ihmisten tarvitse oikeasti miettiä miten päin olisi helpompaa ruutua lähstyä ja pakitellaanko vai ei. Keula ruutuun, samaa reittiä kävellen kauppaan kuin ennenkin ja ostoskärryt edessä havahdutaan miettimään että minkäs takia täällä ylipäätään ollaan.

Toi on itse asiassa aivoille todella hyvää lepoa ja tärkeää palautumista esimerkiksi toimistotyön päätteeksi. Ilman tuota palautumista hankkii vaan itselleen ennenaikaisesti Alzheimerin tai muistisairauden.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Ihmisten aivot on sellaiset, että kun ajotaito on kehittynyt hieman tämän ketjun tasoa paremmaksi ajetaan tuttu reitti töistä kauppaan täysin autopilotilla eikä mietitä hiki hatussa jokaista omaa liikettä. Jos se oma ruutu on tyhjä, ei ihmisten tarvitse oikeasti miettiä miten päin olisi helpompaa ruutua lähstyä ja pakitellaanko vai ei. Keula ruutuun, samaa reittiä kävellen kauppaan kuin ennenkin ja ostoskärryt edessä havahdutaan miettimään että minkäs takia täällä ylipäätään ollaan.

Toi on itse asiassa aivoille todella hyvää lepoa ja tärkeää palautumista esimerkiksi toimistotyön päätteeksi. Ilman tuota palautumista hankkii vaan itselleen ennenaikaisesti Alzheimerin tai muistisairauden.
Vanha kunnon "älä keskity ajamiseen" ohje.

Toivottavasti ne itseajavat autot on täällä pian. Kuulostaisi ihan rennolta keskittyä johonkin ihan muuhun. Ja kaistapäiseltä jos sitä tekisi jo nyt.

Muoks: luimpa huvikseen viestini ja sehän näyttää melkein tahalliselta väärinymmärtämiseltä. Kyllähän tietyt vakiojutut menee samalla rutiinilla kuin kävely, mutta se valppaus ympäristöstä on kyllä iso osa sitä vakiojuttua, eikä pelkät ohjausliikkeet.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Vanha kunnon "älä keskity ajamiseen" ohje.

Toivottavasti ne itseajavat autot on täällä pian. Kuulostaisi ihan rennolta keskittyä johonkin ihan muuhun. Ja kaistapäiseltä jos sitä tekisi jo nyt.

Muoks: luimpa huvikseen viestini ja sehän näyttää melkein tahalliselta väärinymmärtämiseltä. Kyllähän tietyt vakiojutut menee samalla rutiinilla kuin kävely, mutta se valppaus ympäristöstä on kyllä iso osa sitä vakiojuttua, eikä pelkät ohjausliikkeet.
Tuohon jäkimmäiseen juuri viittasin. Itse asiassa tietyt ärsykkeet aiheuttavat vasteen paremmin autopilotilla ajaessa koska ainoa asia mitä ihminen seuraa on se ympäristö ja sen muuttujat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Onhan taas ollut hieman tapahtumia pääsääntöisesti helsingissä, katajanokan risteyksessä oikealle kääntyvien kaistalta pyyhkäisi suoraan menevien kaistalle joku hintin värinen smartti. Ei tässä mitään mutta tojotakuski keulilla joten kyrpä sai tahtonsa läpi.

Sitten manskulta-hämeentielle pätkällä löytyi octavia joka vaihtoi kaistaa sinkoillen puolin ja toisin noin 15 kertaa. Olihan se hämeentien valoihin tullessa saanut jo minuun nähden 10m etua, ajelin kuitenkin ihan normaalisti.

Sitten tietysti nämä tojotat 'hybrid' merkinnällä jotka ei pääse valoista liikkeelle mitenkään inhimillisessä ajassa, jolloin mahdollisesta 10-15 autoa pääsee vain 3-5.

Sörkän rantatie on metka paikka sekin, liikenne kun jonoutuu niin ajetaan miljoonaa vasemman kaistan päähän ja luullaan että annetaan tilaa mulkulle jonka tavoite on vain ohittaa mahdollisimman monta autoa,
muutama yrittäjä oli jotka meinas että vaan tulee, eipähän sitten tulleet. Katsokoon ennen kaistan päätä valin mihin tunkea, eikä vaan oleta että joku lopussa antaa tilaa mikä tietysti kovin usein tapahtuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Onhan taas ollut hieman tapahtumia pääsääntöisesti helsingissä, katajanokan risteyksessä oikealle kääntyvien kaistalta pyyhkäisi suoraan menevien kaistalle joku hintin värinen smartti. Ei tässä mitään mutta tojotakuski keulilla joten kyrpä sai tahtonsa läpi.

Sitten manskulta-hämeentielle pätkällä löytyi octavia joka vaihtoi kaistaa sinkoillen puolin ja toisin noin 15 kertaa. Olihan se hämeentien valoihin tullessa saanut jo minuun nähden 10m etua, ajelin kuitenkin ihan normaalisti.

Sitten tietysti nämä tojotat 'hybrid' merkinnällä jotka ei pääse valoista liikkeelle mitenkään inhimillisessä ajassa, jolloin mahdollisesta 10-15 autoa pääsee vain 3-5.

Sörkän rantatie on metka paikka sekin, liikenne kun jonoutuu niin ajetaan miljoonaa vasemman kaistan päähän ja luullaan että annetaan tilaa mulkulle jonka tavoite on vain ohittaa mahdollisimman monta autoa,
muutama yrittäjä oli jotka meinas että vaan tulee, eipähän sitten tulleet. Katsokoon ennen kaistan päätä valin mihin tunkea, eikä vaan oleta että joku lopussa antaa tilaa mikä tietysti kovin usein tapahtuu.
Luin vain kohdat hintti, kyrpä ja mulkku. Taitaa nuo kolme ihmisryhmää muutenkin olla ne yleisimmät huomiota herättävät kuljettajat.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Olenkin joskus mulkku ja kyrpä, valitettavasti hinttiä ei saa tekemälläkään.
Täällä tietysti aina löytyy ymmärtäjät sukkuloinnille kaistojen välillä, kuin myös siihen että oman perseen ajattelu hidastaa kaikkea liikennettä takana, eihän sillä väliä koska se on takana.
En jostain syystä ole oppinut antamaan tilaa sellaisille joista välittyy(ajotavan mukaan) suoraan se "minä ensin ja muut takana", enkä näe liikenteen sujuvuuden kannalta siinä mitään hyvää.
Tuo laji kun on vaan loiseläjiä, luotetaan vain että muut väistää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Olenkin joskus mulkku ja kyrpä, valitettavasti hinttiä ei saa tekemälläkään.
Täällä tietysti aina löytyy ymmärtäjät sukkuloinnille kaistojen välillä, kuin myös siihen että oman perseen ajattelu hidastaa kaikkea liikennettä takana, eihän sillä väliä koska se on takana.
Noo... ehkä sitten miettisin hiukan tuota kielenkäyttöä ja tekstin rakennetta. Vituttaa voi ja mulkkuja riittää mutta ihan mielenkiinnosta... minkä värinen on hintti? Voisi katsos harkita oman auton värin vaihtoa moiseen jos on hyvän näköinen.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Sörkän rantatie on metka paikka sekin, liikenne kun jonoutuu niin ajetaan miljoonaa vasemman kaistan päähän ja luullaan että annetaan tilaa mulkulle jonka tavoite on vain ohittaa mahdollisimman monta autoa,
muutama yrittäjä oli jotka meinas että vaan tulee, eipähän sitten tulleet. Katsokoon ennen kaistan päätä valin mihin tunkea, eikä vaan oleta että joku lopussa antaa tilaa mikä tietysti kovin usein tapahtuu.
Ei noin, miksi sä nysväät jo tukossa olevassa jonossa jos viereinen kaista on tyhjä? Sinä ja muut jonottajat tukitte vain edellisenkin risteyksen kun ette osaa käyttää molempia kaistoja.

Oikea tapa on valita tyhjempi kaista, ajaa se päähän saakka ja sitten vetoketjutyylillä vasta aivan kaistan päässä yhdistyminen vuorotellen molemmilta kaistoilta. Minäminä -asennetta on tuo sinun itsekäs tapa olla antamatta liittyjälle tilaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ei noin, miksi sä nysväät jo tukossa olevassa jonossa jos viereinen kaista on tyhjä? Sinä ja muut jonottajat tukitte vain edellisenkin risteyksen kun ette osaa käyttää molempia kaistoja.

Oikea tapa on valita tyhjempi kaista, ajaa se päähän saakka ja sitten vetoketjutyylillä vasta aivan kaistan päässä yhdistyminen vuorotellen molemmilta kaistoilta. Minäminä -asennetta on tuo sinun itsekäs tapa olla antamatta liittyjälle tilaa.
Tämä, tuossa tammistossa yksi loistava esimerkki, risteys joka oli aina tukossa mihin sitten lisättiin toinen kaista vasemmalle kääntyjille jotta siihen mahtuu tuplat enemmän autoja odottamaan täyttämättä takana olevaa risteystä. Joko sitä ei käytetä, urpot ajaa possujunassa yhteen jonoon ja toinen kaista jää kokonaan tyhjäksi tai sitten kun sitä käytetään niin käännöksen jälkeen urpot vetää välit kiinni mikä aiheuttaa sen ettei kukaan liiku mihinkään :facepalm:

asf.JPG
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Oikea tapa on valita tyhjempi kaista, ajaa se päähän saakka ja sitten vetoketjutyylillä vasta aivan kaistan päässä yhdistyminen vuorotellen molemmilta kaistoilta. Minäminä -asennetta on tuo sinun itsekäs tapa olla antamatta liittyjälle tilaa.
Eli ajat kaasu pohjassa kaistan päähän, tunget "vetoketju" -tyylillä väliin jota ei käytännössä edes ole, pysäyttäen koko takana olevan kaistan johon tunget väkisin väliin.
Käytännössä asia menee kuitenkin niin että kaupungissa turvavälit ovat olemattomat, jos ei tilaa ole niin etsi väli hyvissä ajoin ja lakkaa tunkemasta väkisin väliin.
Mulla ei muistaakseni ole suoralla tiellä velvollisuutta väistää kylkeen tulevaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Eli ajat kaasu pohjassa kaistan päähän, tunget "vetoketju" -tyylillä väliin jota ei käytännössä edes ole, pysäyttäen koko takana olevan kaistan johon tunget väkisin väliin.
Käytännössä asia menee kuitenkin niin että kaupungissa turvavälit ovat olemattomat, jos ei tilaa ole niin etsi väli hyvissä ajoin ja lakkaa tunkemasta väkisin väliin.
Mulla ei muistaakseni ole suoralla tiellä velvollisuutta väistää kylkeen tulevaa.
Jos valoissa on kaksi kaistaa niin ne on rakennettu siihen jotta molempia pitkin mennään pullonkaulasta ohi. Osaamattomat jonottaa täydellä kaistalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Jos valoissa on kaksi kaistaa niin ne on rakennettu siihen jotta molempia pitkin mennään pullonkaulasta ohi. Osaamattomat jonottaa täydellä kaistalla.
On niitä paljon semmoisiakin että valojen yli kaistat sitten yhdistuu. Hanurista varsinkin talvella, ei vasemmalla kaistalle kannata mennä jos ei ole nelivetoautoa :D

69e5c8f5-a510-461e-b8ee-332f7b5db853.png

Tämmönen paikka löytyy omalta kotipaikkakunnalta jossa en valitse kyllä vasenta kaistaa valoissa juuri ikinä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 228
On niitä paljon semmoisiakin että valojen yli kaistat sitten yhdistuu. Hanurista varsinkin talvella, ei vasemmalla kaistalle kannata mennä jos ei ole nelivetoautoa :D



Tämmönen paikka löytyy omalta kotipaikkakunnalta jossa en valitse kyllä vasenta kaistaa valoissa juuri ikinä.
Kyllä tuommoinenkin risteys vetäisi enemmän autoja kuin yhden kaistan risteys, jos Suomessa vihdoin opittaisiin ajamaan vetoketjutyylillä. Jos siinä olisi vain yksi kaista suoraan, aina välillä koko jono joutuisi odottamaan, kun kärjessä oleva oikealle kääntyvä odottaa, että ihmiset ehtii suojatien yli siellä oikealla puolella. Olisi tasa-arvoisempaa, kun kaikki seisoo punaisissa pidempään. :D
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kato pyrresin profiilikuvaa, siinä lievästi sellanen. Ja metallinhohtona vielä enemmän.


Ylä-asteikäiset osaa noista kertoa enemmän.
Cool. Autokin kun on vielä kuulema suunniteltu kampaajille. Pitää ehkä vielä kysellä kavereiden muksuilta tarkennusta.

Ja yksi ärsytys lisää. Sankari päätti vetää parkkihallin yksisuuntaista väärään suuntaan ja kun en alkanut peruuttelemään että voisi jatkaa väärään suuntaan ajoaan olin kuulema apina ja ihan apinan näköinen ja autokin oli kuulema romu :(. Mikä siinä yksisuuntaisessa liikenteessä on hankalaa...
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Kyllä tuommoinenkin risteys vetäisi enemmän autoja kuin yhden kaistan risteys, jos Suomessa vihdoin opittaisiin ajamaan vetoketjutyylillä. Jos siinä olisi vain yksi kaista suoraan, aina välillä koko jono joutuisi odottamaan, kun kärjessä oleva oikealle kääntyvä odottaa, että ihmiset ehtii suojatien yli siellä oikealla puolella. Olisi tasa-arvoisempaa, kun kaikki seisoo punaisissa pidempään. :D
Se kanssa ärsyttää kun letkan kärjessä oikealle kääntyvä vatuloi, eikä aja reippaasti suojatiehen kiinni odottelemaan. Monessa paikkaa siihen mahtuisi kaksikin kääntyvää autoa niin että suoraan menevät pääsee.

Luulis että ajan mittaan kaikkiin tollasiin paikkoihin tulee se vetoketjumerkki. Aika näyttää osaavatko suomalaiset. Ainakin pääsee jakamaan kustannukset kun tulee kylkiosumaa.

Ehkä tarvitaan vielä toinen vetoketjumerkki ennen risteystä nurinpäin. :p
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Se kanssa ärsyttää kun letkan kärjessä oikealle kääntyvä vatuloi, eikä aja reippaasti suojatiehen kiinni odottelemaan. Monessa paikkaa siihen mahtuisi kaksikin kääntyvää autoa niin että suoraan menevät pääsee.

Luulis että ajan mittaan kaikkiin tollasiin paikkoihin tulee se vetoketjumerkki. Aika näyttää osaavatko suomalaiset. Ainakin pääsee jakamaan kustannukset kun tulee kylkiosumaa.

Ehkä tarvitaan vielä toinen vetoketjumerkki ennen risteystä nurinpäin. :p
Risteyksiä on erilaisia ja tosiaan olisi ihan hyvä jos merkein kerrottaisiin miten suunniteltu. Tie maalauskin olisi hyvä, toimisi vinkkinä ja paikalliset oppisi. Usein tuollaisissa risteyksissä on ne opasteet ylhäällä, joten siellä voisi olla pienenä opasteena, näkyisi talvella.

Joka risteyksssä se vetoketju edes takaisin ei ole tehokkain, opasteen / maalauksen puute taasen viestisi että jonossa tarkoitus mennä, toistakin voi mennä odottaan vuoroa/tilaa.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
66
Eli ajat kaasu pohjassa kaistan päähän, tunget "vetoketju" -tyylillä väliin jota ei käytännössä edes ole, pysäyttäen koko takana olevan kaistan johon tunget väkisin väliin.
Käytännössä asia menee kuitenkin niin että kaupungissa turvavälit ovat olemattomat, jos ei tilaa ole niin etsi väli hyvissä ajoin ja lakkaa tunkemasta väkisin väliin.
Mulla ei muistaakseni ole suoralla tiellä velvollisuutta väistää kylkeen tulevaa.
No tällä asenteella varustettujen kuljettajien ollessa liilenteessä ei tarvitse haaveilla siitä, että liikenne sujuvoituisi ruuhkaisilla osuuksilla.

Ja ehkäpä sillä sopivalla turvavälillä jonot voisivat yhdistyä ilman, että kumpikaan jono pysähtyy. Ei päättyvältä kaistalta toki saa väkisin jonoon änkeä ja jos sopivaa rakoa ei tule, niin voihan vasen päättyvän kaistan jono vaihtaa kaistaa vasta toisen kaistan tyhjennyttyä. Ei ne seuraavat risteyksestä tulijat heti perään tule.

Nämä foorumeitten "Mikä ärsyttää ilmiössä ... ?" -keskustelut olisi muuten osuvampi otsikoida muotoon "Mistä minä ärsyynnyn ... ?".
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Se kanssa ärsyttää kun letkan kärjessä oikealle kääntyvä vatuloi, eikä aja reippaasti suojatiehen kiinni odottelemaan. Monessa paikkaa siihen mahtuisi kaksikin kääntyvää autoa niin että suoraan menevät pääsee.

Luulis että ajan mittaan kaikkiin tollasiin paikkoihin tulee se vetoketjumerkki. Aika näyttää osaavatko suomalaiset. Ainakin pääsee jakamaan kustannukset kun tulee kylkiosumaa.

Ehkä tarvitaan vielä toinen vetoketjumerkki ennen risteystä nurinpäin. :p
Tuota ensimmäisen kappaleen ärsytystä en allekirjoita. Jonon etummaisella on oikeus ajatella myös omaa lompakkoaan - pysähtyminen suojatien eteen ja uusi liikkeellelähtö aiheuttaa autolle aivan turhaa kulumaa versus pari sekuntia pidempään odottaminen ja/tai tyhjäkäynnillä ryömittäminen. Lisäksi jalankulkijan näkökulmasta aggressiivisesti päin hyökkäävä auto on lähtökohtaisesti uhka. En minä ainakaan hyppäisi suojatielle luottaen autoilijan äkkijarrutukseen metri ennen suojatietä, vaan toimisin sen mukaan, ettei minua ole havaittu tai ettei minun oikeuksistani yleensäkään välitetä. Sitten autot seisovat vielä kauemmin, kun jalankulkija epäröi ylitystään.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Aihepiiriä sivuten voisi todeta, että liikennesuunnittelijoissa ärsyttää suoraan menevän kaistan ja kääntyjäkaistan yhdistäminen kahdelle eri valolle. Edellä oleva haluaa ajaa suoraan ja hänelle palaa punainen, kun taas oikealle palaa nuolivalo, jota mielelläni hyödyntäisin, jos edessä ei olisi toista ajoneuvoa tukkimassa kääntymismahdollisuutta.

Kanssa-autoilijoiden eduksi on tosin myönnettävä, että aika usein näissä paikoissa suoraan ajavat valitsevat toisen suoraan menevän kaistan (jos sellainen on) eivätkä tuki kääntymiskaistaa. Näin pyrin itsekin toimimaan suoraan ajaessani, mutta aina tätä mahdollisuutta ei ole.

Voi toki kysyä, olisiko parempi, että kääntyjävaloa ei olisi lainkaan. Ehkä ei, mutta ainakin se olisi tasa-arvoisempaa ja vähemmän häiritsevää.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Tuota ensimmäisen kappaleen ärsytystä en allekirjoita. Jonon etummaisella on oikeus ajatella myös omaa lompakkoaan - pysähtyminen suojatien eteen ja uusi liikkeellelähtö aiheuttaa autolle aivan turhaa kulumaa versus pari sekuntia pidempään odottaminen ja/tai tyhjäkäynnillä ryömittäminen. Lisäksi jalankulkijan näkökulmasta aggressiivisesti päin hyökkäävä auto on lähtökohtaisesti uhka. En minä ainakaan hyppäisi suojatielle luottaen autoilijan äkkijarrutukseen metri ennen suojatietä, vaan toimisin sen mukaan, ettei minua ole havaittu tai ettei minun oikeuksistani yleensäkään välitetä. Sitten autot seisovat vielä kauemmin, kun jalankulkija epäröi ylitystään.
Melkoista saivartelua jo keksiä kuvitteellisilla jalankulkijoiden peloilla tekosyitä "ettei aiheuta autolle kulumaa". En edes keksi heti mikä se "kuluma" on, josta aiheutuisi kustannuksia.

Enemmän jalankulkijoita pelottaa nuo autot, jotka näyttävät nukahtaneen kuurin ääreen vihreiden vaihtuessa, ja kun takana oleva väläyttää valoja tai antaa ääninerkin, lähtevät yhtään katsomatta kiihdyttäen nopeasti. Noita nukkujia on paljon, ne unohtavat että jalankulkijaa tai pyöräilijää kuuluu väistää, ja ne nolostuneena kiihdyttävät aivan liian nopeasti.

Hallitusti liikennettä lukeva suojatien reunaan hiljentävä autoilija on se, joka luo jalankulkijalle parhaan turvan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tuota ensimmäisen kappaleen ärsytystä en allekirjoita. Jonon etummaisella on oikeus ajatella myös omaa lompakkoaan - pysähtyminen suojatien eteen ja uusi liikkeellelähtö aiheuttaa autolle aivan turhaa kulumaa versus pari sekuntia pidempään odottaminen ja/tai tyhjäkäynnillä ryömittäminen. Lisäksi jalankulkijan näkökulmasta aggressiivisesti päin hyökkäävä auto on lähtökohtaisesti uhka. En minä ainakaan hyppäisi suojatielle luottaen autoilijan äkkijarrutukseen metri ennen suojatietä, vaan toimisin sen mukaan, ettei minua ole havaittu tai ettei minun oikeuksistani yleensäkään välitetä. Sitten autot seisovat vielä kauemmin, kun jalankulkija epäröi ylitystään.
Pointtisi hyviä, tai no tuo auton kuluminen kuullosti vähän etäiseltä nyky kustannuksin, saati normaaliaikaan.

Veikkaan että tässä eri kirjoittajat kuvailee ja ajattelee vähän eri tilanne/toimintaa. Ehdottomasti samaa mieltä että kuljettajan pitää olla ennustettava, liian dynaamisella ajotavalla haittaa muuta liikennettä, johtaa kuvaillemiisi tilanteisiin missä muu liikkenne joutuu varomaan, hidastamaan, viivyttämään sun muuta takkuamista.

Itse kuvittelin kuvaillun ongelmaa missä joku kuljettaja matelee ylähäisessä yksinäisessä kuplassa, eli häneltä jää huomaamatta osa muusta liikenteestä tilanteessa missä voisi olla vähän reippaampi.

Yksi esimerkki, kaksikaistainen tie joka risteyksen kohdalla kolme tai nelikaistainen, hänelle punaiset valot, mutta toiselle ryhmityskaistalle vihreät, hiljentää ajoissa sinänsä oikein, mutta huomattavasti enemmän kuin liikenneturvallisuus tarvii, perässä tulevan pääsy vihreän valon ryhmityskaistalle viivästyy niin paljon että valot vaihtuu keltaiselle.

Aihepiiriä sivuten voisi todeta, että liikennesuunnittelijoissa ärsyttää suoraan menevän kaistan ja kääntyjäkaistan yhdistäminen kahdelle eri valolle. Edellä oleva haluaa ajaa suoraan ja hänelle palaa punainen, kun taas oikealle palaa nuolivalo, jota mielelläni hyödyntäisin, jos edessä ei olisi toista ajoneuvoa tukkimassa kääntymismahdollisuutta.

Kanssa-autoilijoiden eduksi on tosin myönnettävä, että aika usein näissä paikoissa suoraan ajavat valitsevat toisen suoraan menevän kaistan (jos sellainen on) eivätkä tuki kääntymiskaistaa. Näin pyrin itsekin toimimaan suoraan ajaessani, mutta aina tätä mahdollisuutta ei ole.

Voi toki kysyä, olisiko parempi, että kääntyjävaloa ei olisi lainkaan. Ehkä ei, mutta ainakin se olisi tasa-arvoisempaa ja vähemmän häiritsevää.
Vähän helpottaa ärtymystä että joissain tapauksissa vaihtoehto olisi pyöreät liikennevalot, kuvaillussa tilanteessa nuolivalolla saatu lisää läpimenoa.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
474
Oikea tapa on valita tyhjempi kaista, ajaa se päähän saakka ja sitten vetoketjutyylillä vasta aivan kaistan päässä yhdistyminen vuorotellen molemmilta kaistoilta. Minäminä -asennetta on tuo sinun itsekäs tapa olla antamatta liittyjälle tilaa.
Näinhän se on, käytännössä tuo vain vaatisi toimiakseen jatkavalla kaistalla sellaiset turvavälit, että joka väliin mahtuu 1-2 autoa, ja liittyvällä kaistalla jonkin järjen siihen , ettei ajeta sumppuun ja sitten vasta aleta miettiä miten voisi vaihtaa kaistaa. Nykyisellään tuo toimii niin, että jatkavan kaistan autojono ajaa tappituntumalla ja joka kerta kun joku tulee väliin jono pysähtyy.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Toinen ongelma niiden lisäksi, jotka vetävät jatkuvalla kaistalla välit kiinni, on ne jotka ymmärtävät kyllä ajaa sitä päättyvää kaistaa, mutta jostain syystä parkkeeraavat autonsa puoleen väliin kaistaa vilkku päällä sen sijaan, että jatkaisivat kohti loppua. Ruuhkat mm. tuolla Sörnäisten rantatiellä on välillä sen verran pahoja, että toivoisi kyllä ihmisten ymmärtävän toimivan vetoketjumenetelmän päälle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
No tällä asenteella varustettujen kuljettajien ollessa liilenteessä ei tarvitse haaveilla siitä, että liikenne sujuvoituisi ruuhkaisilla osuuksilla.



Ja ehkäpä sillä sopivalla turvavälillä jonot voisivat yhdistyä ilman, että kumpikaan jono pysähtyy. Ei päättyvältä kaistalta toki saa väkisin jonoon änkeä ja jos sopivaa rakoa ei tule, niin voihan vasen päättyvän kaistan jono vaihtaa kaistaa vasta toisen kaistan tyhjennyttyä. Ei ne seuraavat risteyksestä tulijat heti perään tule.



Nämä foorumeitten "Mikä ärsyttää ilmiössä ... ?" -keskustelut olisi muuten osuvampi otsikoida muotoon "Mistä minä ärsyynnyn ... ?".
Kaksisuuntainen vetoketju ei sinänsä ole tehokas, valoristeyksessä on niitä valonvaihto viiveitä, eli yksittäisessä risteyksessä voi tuoda etua, mutta muistettava että taajamissa risteyksiä on paljon, joten suunnittelun laskelmat voi olla toisenlaisia.

Jos ja kun ei ole vetoketju merkkiä, niin hyvä käytäntö voisi olla se että vasemanpuoleisen päättyvän kaistan kuljettajat odottavat oikeankaista tyhjenemistä, eikä tungeta turvaväleihin, saati alimittaisiin turvaväleihin. Tälläinen malli myös itsestään hakisi sitä optimitilannetta yksittäisen risteyksen kohdalla. Toimiakseen vaatii toki sen että päättyvän kaistan jono pitäisi purkaa päästä, eikä perästä.

Näinhän se on, käytännössä tuo vain vaatisi toimiakseen jatkavalla kaistalla sellaiset turvavälit, että joka väliin mahtuu 1-2 autoa,...
Kuvaa lähinnä sitä että vetoketjussa heikentää tehokkuutta. Toimii lähinnä kohteissa joissa riittäävää valoissa odotustilaa ei ole saatu yhdelle kaistalle, mutta niissä se valojen jälkeen päättyvä kaistan kuskit voisi odottaa oikean kaistan tyhjenemistä ennen sinne liittymistä.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Näinhän se on, käytännössä tuo vain vaatisi toimiakseen jatkavalla kaistalla sellaiset turvavälit, että joka väliin mahtuu 1-2 autoa, ja liittyvällä kaistalla jonkin järjen siihen , ettei ajeta sumppuun ja sitten vasta aleta miettiä miten voisi vaihtaa kaistaa. Nykyisellään tuo toimii niin, että jatkavan kaistan autojono ajaa tappituntumalla ja joka kerta kun joku tulee väliin jono pysähtyy.
Vetoketju parantaa sujuvuutta ja vähentää ruuhkaa monentyypoisissä risteyksissä myös vaikka turvaväliä ei ruuhkasta johtuen olisi.

Edellyttää vain, että puolet autoista ovat toisella kaistalla. Tällöin vuoronperään molemmat jonot pysähtelevät sitä mukaa kun ruuhkaa puretaan. Jokaisen tienosan käyttö on tällöin maksimissa.

Muutaman kerran Saksassa ja Brysselissä Brysselissä olen ajanut seisovassa ruuhkassa ja silloin liikenteen vetokyky maksimoidaan ajamalla turvavälit muutamaan senttiin ja hyödyntämällä täydellistä vetoketjua. Toimii kun kaikki tajuavat tilanteen. Eikä kenelläkään ole kiire kun jokainen tietää että seuraava tunti valutellaan seuraavaa kilometriä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Muutaman kerran Saksassa ja Brysselissä Brysselissä olen ajanut seisovassa ruuhkassa ja silloin liikenteen vetokyky maksimoidaan ajamalla turvavälit muutamaan senttiin ja hyödyntämällä täydellistä vetoketjua.
Jos liikenne seisoo, niin eikö tuossa ole vain kyse siitä missä autoja on tehokkainta säilyttää. Eli jotta etua, niin se etu on jossain ruuhkan ulkopuolella ja onko se etu niin suuri että esim. muutaman sentin turvaväliriski ylittyy
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
777
Sattui pari päivää sitten: Odottelin liikennevaloissa yhden auton takana, että valo vaihtuu vihreäksi. Selvästi näkyi harmaa pörröpehko kuskin paikalta ja uimalakkimallinen hiuskuontalo repsikan paikalta, eli jokin elohopeakerhon edustajisto liikkeellä mikä sai jo kellot hieman soimaan. Pari kertaa paikallaan seisoessa autossa vilkahti peruutusvalo, joten yhdistettynä aiempiin havaintoihin alkoi todella epäilyttämään tilanne, ja katselin jo valmiiksi taustapeilistä onko oman autoni takana ketään.

Valo vaihtui vihreäksi, taas pakkivalo syttyi ja auto alkoi liikkumaan kohti keulaani. Liikkui noin 20-30cm, sitten taas välkytystä ja sama juttu. Ehdin napauttaa R vaihteen silmään ja karata pari metriä pois alta (aiemmin olin tähän jo varautunut) samalla kiroten ja painaen tööttiä. Auto peruutti yhä keulaani kohti, mutta hetken päästä kuski löysi edes jarrun ja hetken päästä sai runkattua sen autonsa liikkumaan myös eteenpäin. Ainoa vaan, että siinä kikkaillessa valot olivat jo vaihtuneet punaiseksi. Painoi sitten aivan totaalisesti päin punaisia, onneksi ei tullut ratikkaa tai muita autoja risteävältä tieltä, ei nimittäin katsonut yhtään. Tietä ylittävät jalankulkijat hieman saivat väistellä ja katselivat perään että mitä vittua? .Jäin itse valoihin ja seurasin kun sama auto paineli vielä seuraavastakin risteyksestä sujuvasti vastoin kaistamerkintöjä.

Kyllä paljon näitä vanhuksia liikkuu joilta kortti pitäisi välittömästi ottaa pois!! Mietin soittamista tutulle komisarioille että soittaisi edes perään ja kyselisi onko siellä kaikki ihan ok kun tuli vähän tötöiltyä, mutta tilanteesta kun oli jo hieman aikaa kulunut niin en muistanut rekkaria enää eikä seuraamaankaan enää ehtinyt.

Edit: Muksu oli tietysti takapenkillä kun koulusta olin hakemassa, naureskeli vaan että "isi sanoit V- ja P- ja S-sanat kaikki samassa lauseessa" ja totesin että jep näin kävi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
301
Äkkiä tulis mieleen, että lapsenlapset vakuuttaneet, että se uusi sähköauto palvelee teitä paremmin. "Ei tarvitse murehtia enää mistään bensanhinnoista ja ajaminen on helppoa, senkun käynnistää ja lataa sitä sitten öisin kuin papan partakonetta"

Ekana tulisi mieleen tosiaan joku automaattilaattikko ja vanhasta tottumuksesta sitä sitten säädellään miten sattuu uuden auton lumoissa/peloissa/shokissa. Vanhat pantterit liikenteessä harvoin aiheuttaa närää, isompi keskusta toki ja liikenteen pitäisi "sujua" ns kirjoittamattomien sääntöjen mukaan varmaan laittaisi omankin aivosuonen sykkeen korkealle, jos mitään ei tapahdu. On siellä valkoinen kolmio tai harmaahapsu ratissa, samoissa ollaan oltu ja tulemme olemaan.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
777
Hyvin haisteltu, uudempi sähkövatkainhan siinä oli alla, hinnat alkaen -malli. Itse valojen missaaminen ei niinkään pistänyt verenpainetta nousemaan kun ei kiire ollut, vaan lähinnä tuo tapa millä tilanne purkautui. Siinä oli todella lähellä ettei tullut jalankulkijoista ruumiita tai vähintäänkin peltiä mennyt ruttuun, mikä nyt ei sekään mieltä ylennä suht uuden auton kanssa vaikka olisikin ottavana osapuolena.

En tiedä mikä siinä on, mutta tuntuu että viimeisen 10v sisällä nuo harmaahapset on selvästi enemmän olleet esillä näissä törttöilyissä mitä itse todistanut. Onko se vaan sattumaa vai onko asia ollut aina näin. Useinhan nuo ovat hyvinkin rauhallisia ja tiedostavat varmasti omat "puutteensa", mutta sitten on taas nämä joiden toiminta on suorastaan hengenvaarallista.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
En tiedä mikä siinä on, mutta tuntuu että viimeisen 10v sisällä nuo harmaahapset on selvästi enemmän olleet esillä näissä törttöilyissä mitä itse todistanut. Onko se vaan sattumaa vai onko asia ollut aina näin. Useinhan nuo ovat hyvinkin rauhallisia ja tiedostavat varmasti omat "puutteensa", mutta sitten on taas nämä joiden toiminta on suorastaan hengenvaarallista.
Viimeisen 10 vuoden sisällä liikenne on muuttunut sujuvammaksi ja mm. suojateillä kävelijöiden väistäminen on tullut normiksi. Kevyen liikenteen määrä on myös lisääntynyt. Harmaahapsille vaikeita ongelmakohtia on enemmän kuin ennen ja ainakin siksi törttöilyjä näkee enemmän.

Niitä on joilta pitäisi ottaa kortti pois, mutta jotka pystyvät sen kymmenen minuuttia lääkärille ttäysin toimintakykyistä näyttelemään. Eipä niille mitään voi pelkän olemassaolon perusteella niin kauan kun jotain sattuu ja viranomaiset voi aloittaa prosessin. Video aiheesta voi myös riittää tai riittävä määrä soittoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
554
Kyllähän se on ihan tilastofakta, että ikäihmiset aiheuttavat onnettomuuksia liikenteessä enemmän nuorempiin kuskeihin verrattuna. Itse ajan työn puolesta paljon ja pidän itseäni melko varmana kuskina, mutta silti olen tehnyt periaatepäätöksen että viimeistään 70v luovun kortista. Sen verran kauheita tilanteita olen nähnyt, missä omasta mielestään "täysin ajokelpoinen" vanhus sekoilee liikenteessä. Jännä miten se käsitys omasta toimintakyvystä katoaa.
Lisättäköön myös, että tilastoissa läheltäpiti tilanteita ei luotettavasti näy. Mutu-tuntumalla sanoisin, että näitäkin on vanhuksilla huomattavasti enemmän, kun muilla kuskeilla. Useimmiten tilannenopeudet niissä on tosin matalia ja syy siihen ettei kolise / tule onnettomuutta on muiden tienkäyttäjien kyky reagoida ajoissa näiden sekoiluihin, kuten yllä olevassa peruutusepisodissakin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
En tiedä mikä siinä on, mutta tuntuu että viimeisen 10v sisällä nuo harmaahapset on selvästi enemmän olleet esillä näissä törttöilyissä mitä itse todistanut. Onko se vaan sattumaa vai onko asia ollut aina näin. Useinhan nuo ovat hyvinkin rauhallisia ja tiedostavat varmasti omat "puutteensa", mutta sitten on taas nämä joiden toiminta on suorastaan hengenvaarallista.
Väestö on lisääntynyt, mutta jos harmailla tarkoitat yli 65 vuotiaita (valitsin kun nopea käppyrälöyty), niin niiden määrä on vuosituhanteen vaihteen jälkeen kasvanut suuresti (no jos ei 100% niin 50% tällä vuosisadalla, surkeasta käppyrästä arvioiden), kun suuret ikäluokat vanhentuneet. Ovat siis suurempia kuin nuorten kuskien ikäryhmät.

Lisäksi huomioitava se että jossain vaiheessa alkaa vanhenemisen myötä tulevat jutut tuntuun negatiivisesti liikenteessä, yksilölisesti kehitys voi olla nopeaa. Isoon massaan mahtuu yksilöitä joilla tuo vaihe juuri menossa, mutta ei vielä huomannut mahdollisen rajan ylittämistä.

Edit, ja se 55 -65 ikäluokka on myös suuri.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 228
Tuota ensimmäisen kappaleen ärsytystä en allekirjoita. Jonon etummaisella on oikeus ajatella myös omaa lompakkoaan - pysähtyminen suojatien eteen ja uusi liikkeellelähtö aiheuttaa autolle aivan turhaa kulumaa versus pari sekuntia pidempään odottaminen ja/tai tyhjäkäynnillä ryömittäminen. Lisäksi jalankulkijan näkökulmasta aggressiivisesti päin hyökkäävä auto on lähtökohtaisesti uhka. En minä ainakaan hyppäisi suojatielle luottaen autoilijan äkkijarrutukseen metri ennen suojatietä, vaan toimisin sen mukaan, ettei minua ole havaittu tai ettei minun oikeuksistani yleensäkään välitetä. Sitten autot seisovat vielä kauemmin, kun jalankulkija epäröi ylitystään.
Siihen suojatien reunaan voi ajaa reippaasti muttei ryntäämällä. Kenenkään ei tarvitse säikähtää. Se kolmen metrin turvaväli, jonka monet jättävät, on aivan turha ja tukkii koko takana olevan liikenteen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Siihen suojatien reunaan voi ajaa reippaasti muttei ryntäämällä. Kenenkään ei tarvitse säikähtää.
Veikkaan että reipas aiheuttaa erilaisia mielikuvia.
Mutta jos tarkoitat ettei sinne tarvi hissutella, jos hissuttelusta on muille haittaa, tuskin kukaan eri mieltä.

Väistämisvelvollisen kannattaa näyttää se että väistää, tämä tuohon reipas juttuun. Joku voi ajatella että reippaasti suojatie viivalla tarkoittaa että hiljennetään niin että keritään koohtuudella pysähtyyn viivalle, siitä taasen seuraa muille se että joutuvat pidempään hiljentään tai odottaan että mitä tuo kuski meinaa. (no en muista tarkkaan että mistä tämä lähti, onko juuri siinä tapauksessa millaisia riksejä)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Siihen suojatien reunaan voi ajaa reippaasti muttei ryntäämällä. Kenenkään ei tarvitse säikähtää. Se kolmen metrin turvaväli, jonka monet jättävät, on aivan turha ja tukkii koko takana olevan liikenteen.
Ei tarvitse säikähtää, mutta kyllä se epävarmuutta luo. Itsekin ajan usein parista risteyksestä, joissa oikealle kääntyessä kevyen liikenteen valot vaihtuvat tasan samalla hetkellä, ja vaikka varovastikin sovittelee autonsa kiinni suojatiehen, osa selvästi epäröi lähteä lähestyvät auton eteen tietä ylittämään.

Parhaiten tuntuvat toimivan sellaiset risteykset, joissa autoille vaihtuu vihreä pari sekuntia ennen kevyttä liikennettä, jolloin auton ehtii siirtää reipppaasti vielä tyhjänä olevan suojatien eteen ja pysähtyä odottamaan, ennen kuin kevyt liikenne lähtee yli. Tämä vaatii kuitenkin sen, että myös muut mahdolliset oikealle kääntyvät tietävät risteyksen ajoitukset ja ymmärtävät, että suojatien eteen ollaan ihan just pysähtymässä reippaasta lähdöstä huolimatta. Osalle kun tulee yllätyksenä, että kevyttä liikennettä olisi tarkoitus väistää.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Olen varmasti avautunut ennenkin tänne mutta nyt kun taas 200km päivittäiset työmatka-ajot ovat ajankohtaisia niin:

1. nutaaminen eli ajetaan pahasti alle nopeusrajoituksen ilman mitään järkevää syytä
2. ei käytetä vilkkua risteyksissä eikä kaistanvaihdoissa
3. roikutaan perseessä kiinni
4. seilataan tien reunalta toiselle ja huomaan ohitustilanteessa että kuskilla on puhelin naaman edessä
5. ajetaan pimeällä ilman takavaloja, tai sitten ne palaa mutta edessä onkin vain parkit

Siinä kait ne tärkeimmät.

ps. parkkipaikalla kolhitaan oman auton ovella muita autoja ihan surutta, ei välitetä toisten omaisuudesta ollenkaan
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Olen varmasti avautunut ennenkin tänne mutta nyt kun taas 200km päivittäiset työmatka-ajot ovat ajankohtaisia niin:

1. nutaaminen eli ajetaan pahasti alle nopeusrajoituksen ilman mitään järkevää syytä
2. ei käytetä vilkkua risteyksissä eikä kaistanvaihdoissa
3. roikutaan perseessä kiinni
4. seilataan tien reunalta toiselle ja huomaan ohitustilanteessa että kuskilla on puhelin naaman edessä
5. ajetaan pimeällä ilman takavaloja, tai sitten ne palaa mutta edessä onkin vain parkit

Siinä kait ne tärkeimmät.

ps. parkkipaikalla kolhitaan oman auton ovella muita autoja ihan surutta, ei välitetä toisten omaisuudesta ollenkaan
Mielenkiinnosta, lasketko 1. kohtaan kaikki autot vai oletko ottanut huomioon jotkin pienempi koneisten pikkukippojen rajoitukset? Esim joskus Ibiza Cupralla jossa oli toki se 180hp+ mutta todella lyhyet välitykset kiihtyvyyden parantamiseksi+kuivan DSG7 askin suojelemiseksi ja meluisa kun mikä joten tuli ajettua yleensä max satasta koska kierrokset nousivat törkeiksi ja melu todella pahaksi. Samaa on näissä econoboxeissa joissa pienet tehottomat koneet joten kierrokset tapissa kun mennään motarivauhteja että ovat tehoalueella eikä väännätetä pientä moottoria ja mahdollisesti herkkää askia. Sama toki osassa vanhemmista autoista. Itsellä kaikki harrasteet olleet matka-ajossa käytännössä max 80-100kmh vauhdeilla koska melu ja lyhyet välitykset.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 228
Ei tarvitse säikähtää, mutta kyllä se epävarmuutta luo. Itsekin ajan usein parista risteyksestä, joissa oikealle kääntyessä kevyen liikenteen valot vaihtuvat tasan samalla hetkellä, ja vaikka varovastikin sovittelee autonsa kiinni suojatiehen, osa selvästi epäröi lähteä lähestyvät auton eteen tietä ylittämään.

Parhaiten tuntuvat toimivan sellaiset risteykset, joissa autoille vaihtuu vihreä pari sekuntia ennen kevyttä liikennettä, jolloin auton ehtii siirtää reipppaasti vielä tyhjänä olevan suojatien eteen ja pysähtyä odottamaan, ennen kuin kevyt liikenne lähtee yli. Tämä vaatii kuitenkin sen, että myös muut mahdolliset oikealle kääntyvät tietävät risteyksen ajoitukset ja ymmärtävät, että suojatien eteen ollaan ihan just pysähtymässä reippaasta lähdöstä huolimatta. Osalle kun tulee yllätyksenä, että kevyttä liikennettä olisi tarkoitus väistää.
Mikä ongelma se on, jos ihmiset katsovat tilanteen ennen suojatielle astumista? Siihenhän jo tieliikennelaki velvoittaa ("Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.") ja se on muutenkin järkevää. Toki se hidastaa ehkä kääntyvän auton matkantekoa parilla sekunnilla, mutta samalla takaa pääsee moni ohi ajamaan suoraan.

Itse ajan säännöllisesti suoraan sellaisesta risteyksestä, jossa oikealle kääntyvät aika säännöllisesti jäävät ryömimään muutaman metrin päähän suojatiestä. Eivät tunarit huomaa, että takana on 30 autoa jonossa odottamassa. Liikennevaloista pääsee alle 50 % kapasiteetista läpi kun joku jumittaa.

Eikä se tarkoittamani "ripeä" merkitse kaahaamista. Jo 6 km/h nopeudella auto liikkuu 1.7 metriä, eli jos liikutaan 5-10 km/h, päästään suoraan ajavien jaloista pois parissa sekunnissa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mikä ongelma se on, jos ihmiset katsovat tilanteen ennen suojatielle astumista? Siihenhän jo tieliikennelaki velvoittaa ("Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.") ja se on muutenkin järkevää. Toki se hidastaa ehkä kääntyvän auton matkantekoa parilla sekunnilla, mutta samalla takaa pääsee moni ohi ajamaan suoraan.

Itse ajan säännöllisesti suoraan sellaisesta risteyksestä, jossa oikealle kääntyvät aika säännöllisesti jäävät ryömimään muutaman metrin päähän suojatiestä. Eivät tunarit huomaa, että takana on 30 autoa jonossa odottamassa. Liikennevaloista pääsee alle 50 % kapasiteetista läpi kun joku jumittaa.

Eikä se tarkoittamani "ripeä" merkitse kaahaamista. Jo 6 km/h nopeudella auto liikkuu 1.7 metriä, eli jos liikutaan 5-10 km/h, päästään suoraan ajavien jaloista pois parissa sekunnissa.
Väärä lainkohta. Lainauksesi koskee tien ylittämistä ilman suojatietä. Suojatiellä jalankulkijalle on annettava esteetön kulku: siis jos jalankulkija joutuu edes hidastamaan autoilijan vuoksi, on lakia jo rikottu. Lisäksi ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus osoittaa aikeensa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan hidastamalla ajoissa. Voisi myös miettiä, miksi koet jalankulkijoiden pysähtymisen varmuuden vuoksi olevan ihan normaalia, mutta jos autot pääsevät liikkumaan vähän hitaammin, se on aivan kamalankauheaa.

Suurin ongelma eivät kuitenkaan ole liikennesäännöt ja niiden rikkominen, vaan se, että suojatiellä olevaa liikennettä kohti reilulla nopeudella ajaminen on epäsosiaalista liikennekäyttäytymistä, vaikka itse tietäisikin aikovansa pysähtyä. Vertaisin sitä lähinnä ikiteiniin, joka kännissä ja läpällä uhkaa vetää turpaan ja sitten nauraa omalle vitsilleen.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 228
Väärä lainkohta. Lainauksesi koskee tien ylittämistä ilman suojatietä. Suojatiellä jalankulkijalle on annettava esteetön kulku: siis jos jalankulkija joutuu edes hidastamaan autoilijan vuoksi, on lakia jo rikottu. Lisäksi ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus osoittaa aikeensa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan hidastamalla ajoissa. Voisi myös miettiä, miksi koet jalankulkijoiden pysähtymisen varmuuden vuoksi olevan ihan normaalia, mutta jos autot pääsevät liikkumaan vähän hitaammin, se on aivan kamalankauheaa.

Suurin ongelma eivät kuitenkaan ole liikennesäännöt ja niiden rikkominen, vaan se, että suojatiellä olevaa liikennettä kohti reilulla nopeudella ajaminen on epäsosiaalista liikennekäyttäytymistä, vaikka itse tietäisikin aikovansa pysähtyä. Vertaisin sitä lähinnä ikiteiniin, joka kännissä ja läpällä uhkaa vetää turpaan ja sitten nauraa omalle vitsilleen.
Onnittelut! Onnistuit sisällyttämään kommenttiisi sekä väärää tietoa että kaksi olkiukkoa.

Väärä tieto: Tuo lainkohta puhuu mistä hyvänsä ajoradan ylityksestä. Samassa 16. pykälässä juuri tätä kohtaa ennen sanotaan, että käytettävä suojatietä.

Olkiukko 1: En ole väittänyt että autot pääsisivät liikkumaan "vähän hitaammin", vaan totesin että risteyksen välityskyky noissa tilanteissa pienenee merkittävästi.

Olkiukko 2: En kehottanut ajamaan suojatietä kohti "reilulla nopeudella", vaan käytin esimerkkinä 5-10 km/h nopeutta. Nämä tientukot ajavat yleensä luokkaa 1 km/h tai pysähtyvät kokonaan niin että liikenne katkeaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
En kehottanut ajamaan suojatietä kohti "reilulla nopeudella", vaan käytin esimerkkinä 5-10 km/h nopeutta. Nämä tientukot ajavat yleensä luokkaa 1 km/h tai pysähtyvät kokonaan niin että liikenne katkeaa.
Pyydäpä vaikka jotain tuttavaasi ajamaan sinua kohti 10 km/h metrin päässä pysähtyen, kun et kerran kykene arvioimaan, minkälainen nopeus se on.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 401
Viestejä
4 159 819
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom