Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
BMW on myös yliedustettuna vilkun käyttämättömyyden vuoksi siksi, että sillä ajaa paljon keskimääräistä heikommilla motorisilla kyvyillä varustettuja henkilöitä. Siis sellaisia, jotka eivät ikinä opi laittamaan vilkkua automaattisesti, vaan aina risteykseen ajettaessa käydään läpi toimenpiteitä jotka tulee muistaa (jarrutus, vaihteen vaihto, kaistalla pysyminen, miten kädet laitetaan kun rattia tullaan kääntämään, vilkku....). Noilla joskus ihan vaan unohtuu asioita kun ajaminen on niin vaikeaa.
En ole BMW fani mutta uhm... Olisiko antaa jotain dataa väitteiden perusteiksi?
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
En ole BMW fani mutta uhm... Olisiko antaa jotain dataa väitteiden perusteiksi?
Katso ihan minkä tahansa vakuutusyhtiön tilasto korvattavista vahingoista. Tai poliisin jos satut löytämään.

Aika avuttomia tapauksia tuolla näkee. Se ettei osaaminen riitä edes vilkun käyttöön, on vain yksi osoitus kehnoista ajotaidoista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Katso ihan minkä tahansa vakuutusyhtiön tilasto korvattavista vahingoista. Tai poliisin jos satut löytämään.

Aika avuttomia tapauksia tuolla näkee. Se ettei osaaminen riitä edes vilkun käyttöön, on vain yksi osoitus kehnoista ajotaidoista.
Aa okei. Vilkun käyttämättömyys vain on varsin eri kuin mitä itse kuvailet. Kuvailemasi perusteella tulee kyllä mieleen vanhus Toyota Yariksen ratissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Liikenteessä näkee ongelmia vähän kaiken merkkisten autojen kuskeilta, mutta selkeästi korostuu näiden premium autojen kuskit välinpitämättömyytenä ja sellasena kaahailevana ajotapana ja näillä vanhuksilla tai muuten epävarmoilla kuskeilla näkee alinopeuksia ja kaikenlaista empimistä. En kaipaa kumpaakaan liikenteeseen, mutta toinen ääripää on asenteesta johtuvaa ja toinen aidoista puutteista havainnointikyvyssä tms. Ainakin sellanen asenneongelman poistaminen olisi sellainen, minkä luulisi voivan korjata suht helpostikin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Liikenteessä näkee ongelmia vähän kaiken merkkisten autojen kuskeilta, mutta selkeästi korostuu näiden premium autojen kuskit välinpitämättömyytenä ja sellasena kaahailevana ajotapana ja näillä vanhuksilla tai muuten epävarmoilla kuskeilla näkee alinopeuksia ja kaikenlaista empimistä. En kaipaa kumpaakaan liikenteeseen, mutta toinen ääripää on asenteesta johtuvaa ja toinen aidoista puutteista havainnointikyvyssä tms. Ainakin sellanen asenneongelman poistaminen olisi sellainen, minkä luulisi voivan korjata suht helpostikin.
Ja asennevammaisten ajotapa on miljoona kertaa helpompi ennakoida ja siten turvallisempi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Liikenteessä näkee ongelmia vähän kaiken merkkisten autojen kuskeilta, mutta selkeästi korostuu näiden premium autojen kuskit välinpitämättömyytenä ja sellasena kaahailevana ajotapana ja näillä vanhuksilla tai muuten epävarmoilla kuskeilla näkee alinopeuksia ja kaikenlaista empimistä. En kaipaa kumpaakaan liikenteeseen, mutta toinen ääripää on asenteesta johtuvaa ja toinen aidoista puutteista havainnointikyvyssä tms. Ainakin sellanen asenneongelman poistaminen olisi sellainen, minkä luulisi voivan korjata suht helpostikin.
Nimenomaan näin. Bmw jonnet ja muut premium merkeillä tai "premium" merkeillä ajavat osaavat kyllä usein ajaa ihan kohtuullisesti, sen sijaan muiden kunnioitus ei kuulu tietotaitoon. Bmwkään ei enää haittaa kun olettaa kaikki mulkuksi heti kättelyssä.

Sen sijaan nissani ym japsikippokuskit erottaa jo pitkältä oikeasti epäröiviksi kuskeiksi ja nämä melkein aiheuttaa enempi ongelmaa kun käytös on täysin ennakoimatonta.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Tästä päästiinkin lopputulemaan, että parhaat kanssakuskit, jotka eivät ärsytä, ajavat "dynaamisesti" JA ottavat muut huomioon.

Tällä viikolla vältyin varmalta sakolta, kun ajan (kuten kaikki muutkin) erästä 30 aluetta yleensä puuttumiskynnyksellä eli mittarinopeutta ~43, kun ei sen suojateillä koskaan liiku yhtään kevyttä liikennettä, tai jos liikkuu, niin näkyvyys on mielettömän hyvä. Onneksi epävarma kuljettaja ajoi maksimissaan kolmea kymppiä, ohitettiin sitten peräkanaa kamera-auto. Tuhannet kiitokset hänen hitaudelleen.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Liikenteessä näkee ongelmia vähän kaiken merkkisten autojen kuskeilta, mutta selkeästi korostuu näiden premium autojen kuskit välinpitämättömyytenä ja sellasena kaahailevana ajotapana ja näillä vanhuksilla tai muuten epävarmoilla kuskeilla näkee alinopeuksia ja kaikenlaista empimistä. En kaipaa kumpaakaan liikenteeseen, mutta toinen ääripää on asenteesta johtuvaa ja toinen aidoista puutteista havainnointikyvyssä tms. Ainakin sellanen asenneongelman poistaminen olisi sellainen, minkä luulisi voivan korjata suht helpostikin.
Jep. Molempien ennakoimattomuus häiritsee liikennettä. Varsinkin sellaisten nuorten jonnejen päätön ajelu 20 vuotta vanhoilla bemareilla. Onhan niillä muitakin merkkejä, Audia, Civikkiä ja erinäisisiä sporttimalleja.

Mutta ihan iman elämänkokemuksen perusteella melko vahvasti voin todeta jonneilla olevan myös vahvas heikkolahjaisuutta ja puutteita kyvyissä. Auto kompensoi todella monella nuorella sitä kun ei koulussa/harrastuksissa/urheilussa ole pärjännyt kanssanuorten tavoin.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Kompetenssi ei riitä kuin arvailemaan, mutta kun nyt kerran porukalla istutaan keittiöpsykologin nojatuolissa, niin oma veikkaukseni on yhdistelmä nuorta arroganssia ja oman osaamisensa yliarviointia. Se ei tietenkään rajoitu vain nuoriin, vaan yleisestikin klassikkotutkimukseen viitaten, jossa 76% koki olevansa keskivertoa parempi kuljettaja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Tällä viikolla vältyin varmalta sakolta, kun ajan (kuten kaikki muutkin) erästä 30 aluetta yleensä puuttumiskynnyksellä eli mittarinopeutta ~43, kun ei sen suojateillä koskaan liiku yhtään kevyttä liikennettä, tai jos liikkuu, niin näkyvyys on mielettömän hyvä. Onneksi epävarma kuljettaja ajoi maksimissaan kolmea kymppiä, ohitettiin sitten peräkanaa kamera-auto. Tuhannet kiitokset hänen hitaudelleen.
Mistä keksit että kuljettaja oli epävarma? Itse ajan 30-alueella aina rajoituksen mukaan (tai max 3-4 yli) enkä todellakaan ole mikään epävarma kuljettaja.

Mun mielestä tuollaiset melkein 50% ylinopeutta ajavat paremmintietäjät voisi viedä korttinta laitokselle jo ihan vapaaehtoisesti niin ei tarvitse käyttää poliisin resursseja niiden keräämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
Tästä päästiinkin lopputulemaan, että parhaat kanssakuskit, jotka eivät ärsytä, ajavat "dynaamisesti" JA ottavat muut huomioon.

Tällä viikolla vältyin varmalta sakolta, kun ajan (kuten kaikki muutkin) erästä 30 aluetta yleensä puuttumiskynnyksellä eli mittarinopeutta ~43, kun ei sen suojateillä koskaan liiku yhtään kevyttä liikennettä, tai jos liikkuu, niin näkyvyys on mielettömän hyvä. Onneksi epävarma kuljettaja ajoi maksimissaan kolmea kymppiä, ohitettiin sitten peräkanaa kamera-auto. Tuhannet kiitokset hänen hitaudelleen.
Mikähän siinä on niin vaikeaa ajaa sen nopeusrajoituksen mukaan? Miksi ajaa 13 ylinopeutta sakkouhalla? Liikaa rahaa?
Ei millään pahalla, mutta ylinopeuden ajamista en ole koskaan ymmärtänyt. 37v ajellut autolla ja se yksi ylinopeussakko, minkä sain kun en huomannut 60 alueeksi muutettua rajoitusta, niin vitutti aivan suunnattomasti, aivan turhaa rahan kulua! Aina olen ollut ajoissa perillä vaikka ajan rajoitusten mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ja asennevammaisten ajotapa on miljoona kertaa helpompi ennakoida ja siten turvallisempi.
No en sanois sitä välttämättä turvallisemmaksi, jos ajotapaan kuuluu samalla toistuva ylinopeus ja muu "dynaamisuus". Onnettomuustilastoista saisi varmasti parhaimman käsityksen, oma näppituntuma on sellainen, että vanhuksilla ja muilla yleisesti epävarmoilla kuljettajilla ajonopeudet ovat hiljaiset ja varmaankin sitä kautta vähintäänkin onnettomuuden sattuessa lopputulos useammin vähemmän vakava, kuin kovempaa ajavilla. En ihan hahmota, että miksi sulla on niin puolustava meininki kun bemaristeja kritisoidaan, kun sulla on omassa profiilikuvassakin mazda ja käsittääkseni oot ajellut fordeilla ja ties millä muulla merkillä, mutta samapa se. Itse oon sitä mieltä, että liikenteessä pitäisi kaikilta osin koittaa kunnioittaa sellaista turvallisen ja järkevän liikenteen henkeä. En kritisoi sitä, jos joku ajelee maantiellä tai motarilla vähän päälle rajoituksen, jos liikennettä sen verran vähän on, että se onnistuu tai en kritisoi sitäkään, jos joku nyt joskus ei näytä vlikkua olettaen, että siinä on vähän funtsittu sitä, että onko nyt joku kanssaliikkuja, jonka se vilkutus tai kääntymisaie olisi hyvä havaita. Kritisoin sen sijaan sitä, että tietentahtoen perseillään. Jos joku kokematon varovainen kuljettaja nyt liikenteessä ärsyttää, niin siinä on valitettavasti sellainen tilanne, että ajamalla vaan ne ajotaidot oppii. Vanhusten suhteen oon sitä mieltä, että liikenteeseen ei pitäisi kyllä enää päästää ja lähteä, jos pää ei käänny ja toiminta aiheuttaa muille vaaraa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Mistä keksit että kuljettaja oli epävarma? Itse ajan 30-alueella aina rajoituksen mukaan (tai max 3-4 yli) enkä todellakaan ole mikään epävarma kuljettaja.

Mun mielestä tuollaiset melkein 50% ylinopeutta ajavat paremmintietäjät voisi viedä korttinta laitokselle jo ihan vapaaehtoisesti niin ei tarvitse käyttää poliisin resursseja niiden keräämiseen.
Muistan hyvin muutaman vuoden takaisen keskustelun siitä, kun pelättiin uuden tieliikennelain muuttavan poliisin puuttumiskynnystä ylinopeuksiin. Oltiin valmiita lähtemään barrikaadeille, kun enää ei saisikkaan ajaa "rajoitus + puuttumiskynnys 7km/h + mittauskompensaatio 3km/h + mittarivirhe 3km/h", eli teknisesti siis juuri toi 43 mittarinopeutta 30 alueella, saattaa olla vielä "ok" myös poliisin mielestä.

Tässä huomaa hyvin sen, että saavutettuihin etuihin puuttuminen on tosi kivuliasta. Autolla pitää saada ajaa kovaa, jos kuski itse tulkitsee alueen turvalliseksi ja suurin sallittu on nähdään olevan absoluuttinen minimi. Puuttumiskynnys pitäisi olla nimenomaan se 1km/h, koska mittauksissa otetaan kuitenkin aina se 3km/h mittauskompensaatio ja jokaisesta autosta löytyy jarrupoljin, jota voi käyttää ellei hoksannut ennakoida alemmalle rajoitusalueelle siirtymistä. Nykyään noi alkupään ylitykset on vieläpä niitä hallinnollisia maksuja, eli halvalla pääsee, jos on oikeasti kiire.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Muistan hyvin muutaman vuoden takaisen keskustelun siitä, kun pelättiin uuden tieliikennelain muuttavan poliisin puuttumiskynnystä ylinopeuksiin. Oltiin valmiita lähtemään barrikaadeille, kun enää ei saisikkaan ajaa "rajoitus + puuttumiskynnys 7km/h + mittauskompensaatio 3km/h + mittarivirhe 3km/h", eli teknisesti siis juuri toi 43 mittarinopeutta 30 alueella, saattaa olla vielä "ok" myös poliisin mielestä.

Tässä huomaa hyvin sen, että saavutettuihin etuihin puuttuminen on tosi kivuliasta. Autolla pitää saada ajaa kovaa, jos kuski itse tulkitsee alueen turvalliseksi ja suurin sallittu on nähdään olevan absoluuttinen minimi. Puuttumiskynnys pitäisi olla nimenomaan se 1km/h, koska mittauksissa otetaan kuitenkin aina se 3km/h mittauskompensaatio ja jokaisesta autosta löytyy jarrupoljin, jota voi käyttää ellei hoksannut ennakoida alemmalle rajoitusalueelle siirtymistä. Nykyään noi alkupään ylitykset on vieläpä niitä hallinnollisia maksuja, eli halvalla pääsee, jos on oikeasti kiire.
Yhtenä syynä nopeuksien alentamiseen taajamassa (usein vieläpä 50 --> 30 ja 60 --> 40) oli juuri keskinopeuksien alentaminen, koska sakkoraja on kameravalvonnssa 10 km/h ja poliisilla vieläkin enemmän, joten keskinopeudet merkittävästi rajoituksia kovemmat. Reilu 15 vuotta sitten keskusteltiin mahdollisuudesta nostaa nopeusrajoituksia taajaman ulkopuolella paremmilla tietyypeillä joissa saa talvellakin ajaa 100 km/h. Mutta tämäkin kuitattiin sillä, että jo nyt on "sallittua" ajaa kovempaa.

Esimerkiksi omalla lapsuuden kilometrirolkulla entistä 50 km/h taajamaa on muutettu 40 ja 30 alueeksi. Muuttotappiokylässä ei ole enää edes koulua, ei suojatieitä, ei risteyksiä. Ainot suojatiet ovat entisten bussipysäkkien yhteydessä joile liikennöinti loppui jo 90-luvulla. Sakkoraja tuntuu joskus paremmalta kuin kirjaimellinen nopeuden noudattaminen.
 
Viimeksi muokattu:

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Mikähän siinä on niin vaikeaa ajaa sen nopeusrajoituksen mukaan? Miksi ajaa 13 ylinopeutta sakkouhalla? Liikaa rahaa?
Ei millään pahalla, mutta ylinopeuden ajamista en ole koskaan ymmärtänyt. 37v ajellut autolla ja se yksi ylinopeussakko, minkä sain kun en huomannut 60 alueeksi muutettua rajoitusta, niin vitutti aivan suunnattomasti, aivan turhaa rahan kulua! Aina olen ollut ajoissa perillä vaikka ajan rajoitusten mukaan.
Eihän se vaikeaa olisikaan. Mutta on myös helppoa ajaa kympin ylinopeutta, kun sillä ei ole mitään seurauksia, koska vastaan ajavat poliisit eivät enää puutu. Silloin kun mopoiltiin tai saatiin ajokortti, niin tuollaisesta käännyttiin aina perään, silloin kannattikin ajaa rajoitusten mukaan. Nykyään ainoastaan kamerat sakottavat, mutta niissäkään useimmiten välähdys ei ole johtanut sakkoon, kun tietää mitä ylinopeutta niihin voi ajaa. Motarillakin voi ohittaa suurinta sallittua ajavan poliisiauton.

Vain kerran sain minäkin ylinopeussakon automaattivalvonnasta jossain itselle tuntemattomalla salolaisella suoralla, kun oli keskellä suoraa vaihtunut 100 -> 80. Toinen vastaava rysä on Sastamalassa Tampereen suuntaan tullessa, jossa keskellä suoraa vaihtuva rajoitus on niin epäortodoksinen, että monet joille se on tuntematonta seutua väläyttävät sitten seuraavaan mutkaan laitettua kameraa.

Vakioreiteilläni on monta neljänkympin aluetta jossa rajoituksen syy on melu ja liikennevirta ajaa aina 50 tai jopa 55. Onhan siinä täysi oikeus ajaa sitä 38:aa, mutta kyllä se minusta tuntuisi vähän muiden jalkoihin jäämiseltä, enkä näe sellaiselle varsinaista tarvetta. On kuitenkin hyvä että rajoitus on 40, koska jos se olisi 50, niin liikennevirta ajaisi 60.

Sitten on toisaalta 30 tai 40 alueita joissa ei kannata vilkkaan kevyen liikenteen vuoksi ajaa yhtään ylinopeutta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Kyllä noi 30 40 ja 60 alueet on monessa paikkaa ihan turhaan. Toki jos on puolisokea ja räplää kännyä ajaessa niin se rajoituksen mukainen vauhti on ihan ok, muuten voi aika huoletta lasketella 10-20kmh yli niin pysyy se keskittymimen asiassa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kertokaa missä asutte niin mä tulen teidän kotikadulle vetämään rallia 20km/h ylinopeudella vaikka joku arkiaamu kun lapset on menossa kouluun :tup:
Elä nyt. Nää on todellisia kisakuskeja. Joo, on paikkoja missä rajoitukset ovat naurettavan alhaisia mutta vastaavasti on myös paikkoja missä et välttämättä tiedä että puskan x takana on esim koulu/juoppojen kokoushuone tms paskaa. En MISSÄÄN tapauksessa väitä että rajoitukset olisivat aina oikein mutta pokkana huudellaan että vedellään ties missä ylinopeutta vain koska poliisi ei puutu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Kertokaa missä asutte niin mä tulen teidän kotikadulle vetämään rallia 20km/h ylinopeudella vaikka joku arkiaamu kun lapset on menossa kouluun :tup:
Harvoimpa noilla 30kmh asuinalueilla tulee ajettua edes 30kmh kun aina autoja yms parkissa tiellä ja mitään näe muutenkaan.

Tarkoitin esimerkillä esim pispalan valtatien lielahden päätyä, tampereentietä hämeenlinnassa ja miljoonia muita pätkiä missä ajetaan kävelyvauhtia vaikka jalankulkijoita tms ei juuri ole. Puhumattakaan 60kmh alueista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
50 ja siitä yli rajoituksilla on ihan ok mennä rajoituksen mukaan kun tasa-arvoiset puuttuu. Mutta 40 ja siitä alaspäin tyypillisesti on syytä mennä vain hetkittäin maksimisallittua ja yleisesti ottaen selvästi sen alle.

Omasta puolesta kaikki asuinalueiden sisäiset tiet voisi muuttaa pihakaduiksi jättäen vain joitain isompia väyliä läpikulkuliikenteelle.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kyllä noi 30 40 ja 60 alueet on monessa paikkaa ihan turhaan. Toki jos on puolisokea ja räplää kännyä ajaessa niin se rajoituksen mukainen vauhti on ihan ok, muuten voi aika huoletta lasketella 10-20kmh yli niin pysyy se keskittymimen asiassa.
Taitaa käydä pikemminkin niin, että keskittymishäiriöt pysyvät, mutta nyt ei ole sitäkään vähää aikaa reagoida tilanteisiin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kyllä noi 30 40 ja 60 alueet on monessa paikkaa ihan turhaan. Toki jos on puolisokea ja räplää kännyä ajaessa niin se rajoituksen mukainen vauhti on ihan ok, muuten voi aika huoletta lasketella 10-20kmh yli niin pysyy se keskittymimen asiassa.
Jos omassa autossa on joku törmäysavustin(estin), ulkopuoliset turvatyynyt jne. onko siltikään syys ajella ylinopeutta.

30 voi selvitä hengissä, 40 voi, mutta huonommin, 60 on tappava.

60 alueilla ei ole suoajateitä ja rajoitus on niin korkea että voi olla muita syitä kuin kevytliikenne. Jos syy on kevytliikenne niin siinä laskettu sen varaan että hyvä näkyvyys, autoilijat hanskaa hyvin vaaranpaikat, kannattaa ajella sen mukaan, ettei muutaman tötöilijän takia lasketa rajoitusta turvallisemmalle tasolla.

Noita kyydenkympi alueita on mm sellaisissa paikoissa jossa turvallinen olisi alempi, mutta väylä autoliikenteelle sen verran tärkeä ja pitkä että venytetty ylöspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905


Tässä on kaikki mitä tarvitsee sisäistää taajamien nopeusrajoituksista. Ne ei ole sen takia että autoilijoille vittuillaan.

Vaan sen takia, koska sitten kun jotain sattuu, niin seuraukset olisivat pienet.

Te 30km/h alueella kaahaavat olette itsekkäitä kusipäitä, joille muiden tienkäyttäjien turvallisuus on yhdentekevää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
50 ja siitä yli rajoituksilla on ihan ok mennä rajoituksen mukaan kun tasa-arvoiset puuttuu. Mutta 40 ja siitä alaspäin tyypillisesti on syytä mennä vain hetkittäin maksimisallittua ja yleisesti ottaen selvästi sen alle.

Omasta puolesta kaikki asuinalueiden sisäiset tiet voisi muuttaa pihakaduiksi jättäen vain joitain isompia väyliä läpikulkuliikenteelle.
Samaa mieltä tästä. Moni paikka vaan muuttunut 50 alueesta 40 alueeksi. Esim hämeenlinnassa tampereentien pätkä. Syytä en ole vielä keksinyt.

Nuo 40 alueetkin vaihtelee tosi paljon. Jossain saattaa olla kilsatolkulla 40kmh pätkää missä voi ajaa huoletta 50-60, toisaalla taas 40 alue täyttä sokkeloa missä uskaltaa ajaa ehkä sen 30kmh.

Siteeraukseen liittymättä monet voisi oikeasti opetella hallitsemaan autoaan ja havainnointikykyään sen mukaan mitkä on omat kyvyt. Vähän kuulostaa siltä että ajetaan nenä kiinni mittarissa ja silti se jalankulkija tulee "yllättäen" jostain. Jos keskittyy ajamiseen niin havaitsee asiat vähän aiemmin, ajoi sitten 30 tai 40kmh.

Asustelen itse 40kmh alueen varrella. Osa ajaa tästä 80kmh (60 alue päättyy lähistöllä), osa 40 ja suurin osa n.50kmh. 80 ajelijat voisin vetää hirteen mutta 50kmh ajelen itsekin monesti ilman ongelmaa.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Minulle ainakin sanoi jo ajo-opettaja aikoja sitten että hänen ajokyvyn taso on tasan 100, mutta ei koskaan yli. Et eipä se superkuskina oleminen pelasta kaikilta tilanteilta. Havainnointikyky on yks juttu, mutta riskienhallinta on sitten eri juttu. Sen takia ne nopeusrajoitukset on siellä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Kaikki on varmaan samaa mieltä siitä, että jos 30:n alueella lähimainkaan liikkuu jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mitä tahansa muuta kevyttä liikennettä, ei ole mitään syytä ajaa sen kovempaa? Jotenkin ei tunnu kovin hedelmälliseltä alkaa puhua tilanteista, joissa vähän kärjistetysti sanottuna sattuu olemaan pelkkää matalaa peltoaukeaa joka suuntaan kymmenen kilometriä seudulla, jossa ei ole nähty yhtäkään lasta vuosikymmeneen, ja silti rajoitus on 30 km/h. Sen verran usein saa noita puskurissa roikkujia 30:n alueella peräänsä, että voi puhua vähän vastaavasta asenneongelmasta kuin suojateiden kohdalla.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Samaa mieltä tästä. Moni paikka vaan muuttunut 50 alueesta 40 alueeksi. Esim hämeenlinnassa tampereentien pätkä. Syytä en ole vielä keksinyt.

Nuo 40 alueetkin vaihtelee tosi paljon. Jossain saattaa olla kilsatolkulla 40kmh pätkää missä voi ajaa huoletta 50-60, toisaalla taas 40 alue täyttä sokkeloa missä uskaltaa ajaa ehkä sen 30kmh.
Syy saattaa olla turvallisuuden lisäksi myös viihtyisyyden lisäämisessä. On aika iso ero olla kevyen liikenteen käyttäjä väylällä, jossa vieressä ajaa autoja 50-60km/h, vs 30-40km/h. Melun ja pölyn määrä on moninkertainen.

Se on toki jossain määrin ymmärrettävää, että se 30km/h rajoitus ei oikein istu, jos se vaan lätkäistään tyypilliselle 70-luvun autokiimassa kaavoitetulle lentokenttää muistuttavalle taajamatielle. Nykyään pitäisi ajatella myös muiden, kuin ilmastoidussa ja äänieristetyssä kopissa istuvan mukavuutta. Mutta tähän tarvittaisiin myös rakenteellisia muutoksia, esim. kuristuksia, kaventamista tai töyssyjä. Sekä tietysti valvontaa.

edit. Ideaalitilanne olisi tietysti se, että autot ja kävelijät kulkisivat ihan omia reittejään. Tampereellakin tästä ihan rohkaisevia esimerkkejä esim. Hervannan ratikkasilta ja sen kevli-väylä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Koska selkeästi halusit ajaa 20 kmh ylinopeuksia juuri koulujen ja koululaisten lähellä.

Kaahailu on parempi ehkä kuitenkin jättää muualle, jos sitä on pakko päästä toteuttamaan.
Näin väärin ei voi ymmärtää kuin tahallaan.

Tarkoitin, että asuinkaduilla kaahailu häiritsee alueella asuvia ja siksi se on typerää. Välillä voi yrittää ajatella muitakin kuin itseään.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Oisko google mapsista löytyviä esimerkkejä näistä turhista 30:n rajoituksista?
Säkyläntiellä löytyy aika turha 50 rajoitus etelästä Säkylään ajettaessa. Vastaantulevalla kaistalla on 100 km/h rajoitus, luoteeseen menevällä kaistalla 50 km/h. Ei kevyttä liikennettä, ei risteyksiä eikä mitään muutakaan, mutta 300 metrin päässä lähestyvän liikenneympyrän vuoksi rajoitus vaihtuu tuossa jo viiteen kymppiin.

Toi on ikävän turhauttava ajaa päivittäin rajoitusten mukaan, kun ensin moottorijarrutat satasesta ajoissa viitenkymppiin ja sitten ajat kaasulla viittäkymppiä kantatiellä. Oman kokemukseni mukaan olen ainoa joka noudattaa tuolla rajoitusta.

E: kantatie
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Mussunmussun, mutta se ei ole valtatie. Ei edes kantatie. Seututie on kyseessä. Enkä mä oo tuota koskaan kokenut ongelmalliseksi, se satkun pätkä edellisen risteyksen jälkeen on häthätää ehkä kilometri. Omalla autolla kun pudottaa cruisen pois päältä 80-lätkää lähestyessä, ei välttämättä tarvitse koskea jarruun ollenkaan ennen ympyrään tuloa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Mussunmussun, mutta se ei ole valtatie. Ei edes kantatie. Seututie on kyseessä. Enkä mä oo tuota koskaan kokenut ongelmalliseksi, se satkun pätkä edellisen risteyksen jälkeen on häthätää ehkä kilometri. Omalla autolla kun pudottaa cruisen pois päältä 80-lätkää lähestyessä, ei välttämättä tarvitse koskea jarruun ollenkaan ennen ympyrään tuloa.
Jaxuhalit :love:

Se on 50 lätkä, ei 80. Aluetta lähestytään satasen maksimivauhtia. Ongelma ei ole jarrun painaminen, vaan kaasun jota tarvitaan turhaan ajettaessa viittäkymmppiä tiellä jossa vastaantulevat ajaa satasta.


Tuolla sinun tavallasi lopputulema on, että ajat edelleen törkeää ylinopeutta 50 lätkän kohdalla. Jos tuo 50 lätkä olisi normaalisti sijoitettu, lähestyvä liikenne voisi moottorijarruttaa kuvailemallasi tavalla kuten muuallakin. Nyt tuossa 99.9% ajaa reipasta ylinopeutta hiljentäen vasta lähempänä ympyrää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ootkohan sä ajanut siitä ollenkaan silmät auki? Rajoitus putoaa ensin 80 ja sen jälkeen 50.
Street view
Kyllä, ja puhuttiin tuosta viidenkympin alueesta. Tuossa kahdeksankympin lätkällä nopeus on jo reippaasti alle sallitun, jotta auto hiljenee alle 50 km/h sallittuun nopeuteen ajoissa.

Ettet vaan olisi se, joka ajaa tuossa viidenkympin rajoitusalueella ylinopeutta?

ps. muistelen ohjeistuksen olevan, ettei satasesta pudoteta suoraan viiteenkymppiin ja siksi tuossa on tuo 80 lätkä heti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Tuossa kahdeksankympin lätkällä nopeus on jo reippaasti alle sallitun, jotta auto hiljenee alle 50 km/h sallittuun nopeuteen ajoissa.
Ai jaa?
Se on 50 lätkä, ei 80. Sitä lähestytään satasen maksimivauhtia.
Jos lopettaisit tän ristiin puhumisen. Sinä selvästi väitit, että viidenkympin aluetta lähestytään satasen vauhdilla. Kun sitten huomautin, että siinä on välissä 80 alue, niin kertomus muuttuikin niin, että 80 lätkän kohdalla ajellaan jo reippaasti alle 80 (koska muutenhan nopeus ei olisi "reippaasti alle sallitun").
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Jos lopettaisit tän ristiin puhumisen. Sinä selvästi väitit, että viidenkympin aluetta lähestytään satasen vauhdilla. Kun sitten huomautin, että siinä on välissä 80 alue, niin kertomus muuttuikin niin, että 80 lätkän kohdalla ajellaan jo reippaasti alle 80 (koska muutenhan nopeus ei olisi "reippaasti alle sallitun").
Nyt sulle sitä rautalankaa:

Säkylässä rajoitusten mukaan ajavana köröttelet 45-50 km/h vauhtia tiellä, jossa vastaantuleva liikenne ajaa 100 km/h. En ole muualla tavannut noin aikaiseen laskettavaa nopeutta.


Ja kyllä, lähestyt aluetta satasta ajaen, rajoitus muuttuu -- > 80 --> 50, tällä ei lopputuleman kannalta ole väliä. Nopeus tuossa viiden kympin kohdalla on oltava rajoitusten mukainen.


Jämsässä on vastaava toteutettu mukavasti. 50 lätkä tulee vasta 100 metriä ennen ympyrää, niin sopivasti voi moottorijarruttaa rajoitusten mukaan ja auto pysähtyy nätisti ympyrään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Säkylässä rajoitusten mukaan ajavana köröttelet 45-50 km/h vauhtia tiellä, jossa vastaantuleva liikenne ajaa 100 km/h. En ole muualla tavannut noin aikaiseen laskettavaa nopeutta.
Nii. Onhan sitä 50 aluetta siinä peräti 350 metriä ennen ympyrää, eli matkaan menee reilut 20 sekuntia. Muistatko kun tuo ympyrä tehtiin tuohon? Ei ollut yksi tai kaksi autoa, jotka siitä posottivat suoriksi rajoituksista ja tärinäraidoista huolimatta. Mä en ihmettele yhtään, että se rajoitus laskee siinä missä laskee. Matka-aikaan sillä on kokonaisuudessaan merkitystä ehkä viisi sekuntia?

Ja se, että ympyrästä poistuva liikenne saa lähteä heti kiihdyttämään maantienopeuksiin, on ihan tavallista.

edit: suoraan sanottuna hieman ihmettelen miksi se kilsan väli siinä ylipäätään edes on satkun aluetta. Mitään tarvetta sille ei ole. Rajoitus voisi Turun suuntaan ajaessa hyvin vaihtua vasta sen alikulun jälkeen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Samaa mieltä tästä. Moni paikka vaan muuttunut 50 alueesta 40 alueeksi. Esim hämeenlinnassa tampereentien pätkä. Syytä en ole vielä keksinyt.

Nuo 40 alueetkin vaihtelee tosi paljon. Jossain saattaa olla kilsatolkulla 40kmh pätkää missä voi ajaa huoletta 50-60, toisaalla taas 40 alue täyttä sokkeloa missä uskaltaa ajaa ehkä sen 30kmh.

Siteeraukseen liittymättä monet voisi oikeasti opetella hallitsemaan autoaan ja havainnointikykyään sen mukaan mitkä on omat kyvyt. Vähän kuulostaa siltä että ajetaan nenä kiinni mittarissa ja silti se jalankulkija tulee "yllättäen" jostain. Jos keskittyy ajamiseen niin havaitsee asiat vähän aiemmin, ajoi sitten 30 tai 40kmh.

Asustelen itse 40kmh alueen varrella. Osa ajaa tästä 80kmh (60 alue päättyy lähistöllä), osa 40 ja suurin osa n.50kmh. 80 ajelijat voisin vetää hirteen mutta 50kmh ajelen itsekin monesti ilman ongelmaa.
Jos katsoo Google tuota Hämeenlinnan ja Tampereen tietä , niin niiden perusteella asutusta, liittymiä pihoihin, kavyenliikenteen väyliä, suojateita,pysäkkejä jne.

Eli kyse ei ole siitä pystyykö joku kuski ajamaan autolla 50-60km/h, suht suorilta näyttäviä teitä, joten eiköhän kortilliset tiellä pysy.

Kyse on tuota aiemmin postatusta käppyrästä, 60 tappaa "aina", ja muistettava että kuoleman lisäksi kyse vakavista loukkaantumisesta.
Kyse on hinnasta, paljonko enemmän autoilijalla kuluu aikaa vs riskit.

Ei kaikilla ole törmäyksenestimiä ja jalankulkijan turvatyynyjä ajoneuvossaan, ei se Volvonkaan rauta tunnus tappamatonta tee.

Yksi ongelma on se että osa kuljettajista pitää korkeinta salittua minimiä ja tietoisesti ajaa sen kympin enemmän, jolla käytöksellä sitten edesauttava rajoitusten laskemista. Se on totta että jos suora helpostiajettava tie, niin onhan siinä vaikea halita mieltä ja vauhtia, jos me ei siihen pystytä, niin sitten se suunnittelia velho tekee tiestä vaikeammin ajattavan, vaikeammin kunnospidettävän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Nii. Onhan sitä 50 aluetta siinä peräti 350 metriä ennen ympyrää, eli matkaan menee reilut 20 sekuntia. Muistatko kun tuo ympyrä tehtiin tuohon? Ei ollut yksi tai kaksi autoa, jotka siitä posottivat suoriksi rajoituksista ja tärinäraidoista huolimatta. Mä en ihmettele yhtään, että se rajoitus laskee siinä missä laskee. Matka-aikaan sillä on kokonaisuudessaan merkitystä ehkä viisi sekuntia?
Jos tuota 50 merkkiä toisia 150metriä lähemmäksi, muutaman sekunnin säästäisi ajoaikaa (80 sitä ennen), eli olisihan siinä ideaa.
Kertomasi mukaan syynä ilmeisesti autoilijoiden töppäily, eli kuljettajat ihan itse tuo merkin tilanneet tuohon.

Ketjussakin on keskusteltu siitä että osa kuljettajista ei näe merkkejä ajoissa ja joutuisivat jarruttamaan , mutta ympäristöarvojen takia rullailevat ylinopeutta ohi merkin ja ovat toivoneet että merkit olisivat niin kaukana ettei tarvitsisi jaruutella , vaan rullaamalla vauhti tippuisi ajoissa haluttuun.

Ketjussa tullut useampi esimerkki miksi kannattaisi miettiä että pitäisi puuttumiskynnystä laskea. Jolloin merkin voisi siirtää lähemmäksi ja sen perään kamera.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Ei itseä kyllä haittaa noi 60 ja alle rajoitukset, ne on yleensä syystä. Mutta jännä kun todella usein joutuu ohittamaan alinopeutta ajavan pelkäävän kuljettajan 80-alueella, mutta ne ovat yleensä aina perseessä kiinni kun rajoitus laskee.

Alemmilla nopeuksilla olevilla teillä voisi valvontaa lisätä, mutta joku 80 alueella 100km/h nopeus ohittaessa ei ketään vaaranna. Parempi vain olla vähemmän aikaa vastaantulijan kaistalla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Skootterityttö veti oikein kunnon perseilyputken edessäni. Noin kilometrin matkalla tapahtunutta:
- Ajoi pyörätietä pitkin
- Siirtyi pyörätieltä ajoradalle "väistäen" siellä kulkevia autoja puikahtamalla bussipysäkille
- Ajoi bussipysäkiltä väistämättä eteeni
- Nopeus tasainen 45, nopeusrajoitukset pätkällä 40 ja 30
- Saavutti edellä ajaneen auton ja jäi n. 2 metrin päähän ajamaan
- Ajoi pysähtymättä stop-merkin ohi
- Ei väistänyt pyöräilijää liikenneympyrään ajaessaan
- Pujahti n. 10 sentin marginaalilla oikealle kääntyneen auton ja liikenteenjakajan välistä
- Vilkkua ei käyttänyt kertaakaan
- Peilit säädetty niin, että niistä näkee kätevästi takana istuneen kaverin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Katso ihan minkä tahansa vakuutusyhtiön tilasto korvattavista vahingoista. Tai poliisin jos satut löytämään.

Aika avuttomia tapauksia tuolla näkee. Se ettei osaaminen riitä edes vilkun käyttöön, on vain yksi osoitus kehnoista ajotaidoista.
Tulis äkkiä mieleen että voisko olla niin, että paljon ajavat ostaa jonkun vähän keskimääräistä paremman auton?
Ei ole kovin mukava ajella vaikka jollain Renault Meganella 30tkm vuosi työmatkaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 435
Viestejä
4 161 652
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom