Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
125
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)
Ymmärsinkö nyt oikein; runttaat tulemaan kiihdytyskaistalta lappu lattiassa ja pään kääntymättä, koska ei nyt vaan ole aikaa katsella helvetin pieniä peilejä, ja jostain syystä se nyt on vielä sen pääväylää ajavan vika jos kolahtaa koska valinta ja vastuu omasta sekoilusta on päätetty työntää muille?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 354
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)
Nyt alkaa olla jo hämmentävän pielessä toiminta ja niiden taustalla olevat periaatteet. Kun olet tilanteessa osapuolena joka on etuajo-oikeutettu, väistät ja kun olet väistämisvelvollisena, ajat päin ja sanot että se oli toisen valinta?

Yli 6k rpm tilanteessakin riittäisi kun tiputtaisit kierroksia tonnilla päästäksesi tasaista vauhtia sääntöjen mukaan ajavan taakse, etkä päin. Velvollisuutesi olisi jopa näyttää ajoissa päätietä ajaville että mihin väliin olet tulossa, eikä niin että sovitat vauhtisi tähdäten jonkun kylkeen.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 211
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)

Auto vaan ei enää pysähdy, enkä minä enää siinä vaiheessa voi sitä hel**tin pientä sivupeiliä,( josta huomattavasti vaikeampi hammottaa nopeutesi) , katso vaan minun pitää katsoa eteenpäin ja keskittyä ohjaamaan sitä autoa, etten ajaudu kaistan päästä ulos. Nyt jos mä jarruttaisin ja sinäkin sen teksit törmäisimme, mutta kun sä näet, että eihän toi enää voi pysähtyä vaan sen on pakko tulla eteen 99.9% autoilijoista jarruttaa sen verran että mahdun.

Mä luotan että se terve järki estää sen päätiellä olevan estämästä liittymistäni ja hän vähän jarruttaa ei siinä paljon tarvise sun vautiasi pudottaa, mutta mulla ei siis enää ole aikaa muuhun kuin sen loppuvan kaistan pään tarkkailuun.

Itse en siis estele liittymistä se on typerää, vaarallista ja myöskin laitonta. Tossa videolla oleva tapaus, jos olisi kolariin johtanut kuvaajakin olis saanut sakot liikenteen vaarantamisesta (veikkaan, että ajoi ylinopeutta).


Toi on tuurista kiinni ketä milloinkin kohtaamme. Toi mun Kehä1 vaarallisempana tieto on vanha, ja nythän se on aiemmaa turvallisempi joten tilanne voi olla eri nyt. Vaarallinen se on edelleen.

Tästä provosta vois antaa jo huomautuksen. Tässä on kaikki niin perkuleen paljon pielessä suhteessa vallitsevaan ajojärjestykseen että ei voi olla ajokorttia tämän kirjoittajalla. Tai sitten se on ostettu olikos se nyt Kouvolasta. Videon mersu ajoi päin helvettiä 100% ja kuvaava auto ajoi juuri kuten pitääkin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 453
Tuli noista motarin kiihdytyskaistoista mieleen. Näillä seuduilla kun tuota lunta on välillä tullut aika saakelisti niin on ollut muutama liittymä ja kiihdytyskaista jota aurat eivät ole auranneet kunnolla niin sinne on välillä tullut semmoisia kivoja "ratoja" moottoritielle, eli kiihdytyskaistalla on ollut tasan yksi kolo josta liittyä moottoritielle kun ohituskaista on muuten ollut täysin lumessa, eli ilman Quattroa tai maasturia sun on pakko mennä sinne tielle juuri siitä kolosta missä lunta ei ole, sanomattakin selvää että noissa liittymissä tulee vaaratilanteita kun sitä "ajouraa" on pakko ajaa sinne isolle tielle jos ei halua ottaa kamalaa riskiä ja ajaa siellä "hangessa" kelaten vauhtia. Noissa kohdissa kyllä ihan mielellään väistää sinne ohituskaistan puolelle kun joku pyrkii tielle.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
118
Toissapäivänä oli läheltä piti tilanne moottoritiellä. Olen jo moottoritieltä poistuvalla rampilla kun urhea duracell autoilija ohittaa moottoritiellä takana tulleet auton ja siitä keulaa hipoen rampille ohittaen minutkin. Auto meni osittain hiekan puolella ohituksessa. En tiedä mitä tällaisen sankarin päässä oikein liikkui mutta vaaransi kiitettävästi monen hengen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Mä siirryn tollasissa tilanteissa vasemmalle kaistalle turvaan. Samalla helpottuu toi Mersun liittyminen.
Motarilla kaistan vaihdot on vaarallisia, siksi lainsäätäjäkin on kirjoittanut pykälät niin että kaistanvaihtoja tehtäisiin mahdollisimman vähän.

Video on hyvä esimerkki kaistanvaihdon riskeistä, jos kuvaaja olisi myös vaihtanut kaistaa, niin olisi tullut yksi kaistanvaihto lisää, jossa samat riskit (oikeastaan kaksi ylimääräistä kaistanvaihtoa, koska kuvaaja olisi myöhemmin vaihtanut takaisin)

Päälle ei tienkään saa ajaa ja jos näyttää siltä että tilanne kehittyy vaaralliseksi niin valitaan vähemmän huono vaihtoehto, mutta ei hätiköidä. Ohittaa toki saa ja kolarit saa välttää.

Kameran video ei kerro aina ihan sitä tunnetta mikä on, mutta oletetaan että taitava kamera-auton kuski on hyvissä ajoin katsonut ja varmistanut tilanteen ympäriltä, mukaan lukien sen että voisi siirtyä kaistalla tai jopa vaihtaa kaistaa hätätilassa.

Kuvaavan auton kuski ajoi tasaista nopeutta (*, asiallinen turvaväli edellä ajavaan, jos takan samatilanne, niin mersukuskille ihanteellinen paikka liittyä liikennevirtaan. ilmeisesti ei pahoja näkyvyys ongelmia ja silti mersukuski onnistu sen sössiin. No vilkunkäyttökin oli hukassa, joten ehkä ole oli ensikertalainen, aloitteleva nuorikuljettaja.

Kun mersu kiilasi eteen, niin kuvajaa otti turvaväliä, eli oli hereillä ja heti reagoi, videot voi vääristää., sillä näytti että ehkä sen jälkeen vähän lähti perään tuuppaa.

Videossata toinen juttu, näytti siltä että autot ajeli ilman takavaloja, eli esimerkki siitä että ne takavalot ei ole turhia näkyvyyden takia.

(*
Lievää ylinopeutta jos satasen rajoitus, mutta noilla toleransseilla ei pitäisi olla ongelma.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 290
Ite ainakin mieluummin rikon lakia kun kolhin omaa tonnin pommia ja otan kolaririskin.

...

Tuo toiminnan ruokkiminen toki tossa munkin tavassa huonoa, mutta ei toisaalta ole mun ongelma jos porukalle on toi liittyminen ja ajaminen noin vaikeaa. Itse en aio kärsiä muiden kolaroimisista jos ne voi välttää.
Jos siinä oikea kolaririski pääsee tulemaan, voi sitä itsekin painaa vähän jarrua ja päästää kaveri tielle. Tuo on aika iso ongelma kun jengi alkaa keksiä omia liikennesääntöjä ja ottaa sitten tuommoiseen riskitilanteeseen mukaan ne vasempaan kaistaa ajavat ihan turhaan. Peilit on, joo mutta ajokokemus on opettanut että nimenomaan näillä vasemmalle väistävillä niitä ei katsota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Tuli noista motarin kiihdytyskaistoista mieleen. Näillä seuduilla kun tuota lunta on välillä tullut aika saakelisti niin on ollut muutama liittymä ja kiihdytyskaista jota aurat eivät ole auranneet kunnolla niin sinne on välillä tullut semmoisia kivoja "ratoja" moottoritielle, eli kiihdytyskaistalla on ollut tasan yksi kolo josta liittyä moottoritielle kun ohituskaista on muuten ollut täysin lumessa, eli ilman Quattroa tai maasturia sun on pakko mennä sinne tielle juuri siitä kolosta missä lunta ei ole, sanomattakin selvää että noissa liittymissä tulee vaaratilanteita kun sitä "ajouraa" on pakko ajaa sinne isolle tielle jos ei halua ottaa kamalaa riskiä ja ajaa siellä "hangessa" kelaten vauhtia. Noissa kohdissa kyllä ihan mielellään väistää sinne ohituskaistan puolelle kun joku pyrkii tielle.
Näitä oli etelemmässäkin viime talvena, jos alunperin lyhyt kaista ja silti se "ajoura" kaartaa toiselle kaistalla kesken kiihdytyskaistan, niin tuntemattomassa paikassa menee tilanne hankalaksi varsinkin pienillä vajaavetoisilla. No joissa kohteissa oli aurattu lumivallikin edessä sellainen ettei sinne asiaa isommallakaan, + joissain yksittäis tapauksessa se varsinaisen tien oikenkaista ajoura lekkaisi kiihdytyskaistan puolelle.

Kyllähän noiden kanssa pärjäisi jos siellä kohde tiellä olisi asialliset turvavälit
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Ton tekee ihan enempiä miettimättä, tossa näki selvästi, että se on sieltä tulossa eikä vaan meinannut ja kuvaajakin sen tajusi toimien fiksusti, paitsi töötti oli kyllä aivan turha, ellei se sitten aivan mahdottoman paljon häntä henkisesti helpottanut :)
Jos joku väistämisvelvollinen kiihdyttää ja näkee oikein vaivaa liittyäkseen ilman vilkkua aivan mun eteen niin, että joudun jarruttamaan väistääkseni häntä, niin töötti ei mielestäni ole turha. Hänellä oli kyllä kiihdytyskaistalla aikaa katsella peiliin ja kuolleeseen kulmaan todetakseen, että minä tulen sieltä kovempaa ja mun takana on tilaa liittyä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Joku jo mainitsikin mutta kiihdytyskaistalla on kolmio joten sieltä tuleva on väistämisvelvollinen. Jos vauhti on sama kuin päätiellä ajava ni on tasan 1 vaihtoehto. Hidastaa sen verran että pääsee sen päätiellä ajavan taakse. Kiihdyttäminen eteen ei käsittääkseni ole sallittua sillä ohittaminen laillisesti tapahtuu vasemmalta puolelta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Jos joku väistämisvelvollinen kiihdyttää ja näkee oikein vaivaa liittyäkseen ilman vilkkua aivan mun eteen niin, että joudun jarruttamaan väistääkseni häntä, niin töötti ei mielestäni ole turha. Hänellä oli kyllä kiihdytyskaistalla aikaa katsella peiliin ja kuolleeseen kulmaan todetakseen, että minä tulen sieltä kovempaa ja mun takana on tilaa liittyä.
En tiedä miten tööttäsit, mutta jos siinä vaiheessa kun alkoi näkymään siirtyminen päiten, niin se ihan oikein, jos varoituksena, eikä jotain mielenosoitusta.

En tiedä onko sitä mahdollisuutta että jotenkin kuolleenseen kulmaan kuvaaja jäänyt, mutta vilkuttomuus tuo mieleen että ne ajamisen aivan perusjutut on mersukusilla muutenkin hakusessa.
no muistan joskus jossain ketjussa joku ei aloitteleva kuski perusteli sitä miksi ei "tuhaan" käytä vilkkua, videossa yksi esimerkki miksi sitä vilkkua kannattaa aina käyttää, vaikka kuinka tuntuisi turhalta.


Jos joku väistämisvelvollinen kiihdyttää ja näkee oikein vaivaa liittyäkseen ilman vilkkua aivan mun eteen niin,...
Videon perusteella ensin näytti ihan hyvältä, mersukuski ottaa paikkansa kuvaajan takaa, mutta sitten sai päähän kiihdyytää etukulmaan.
Lähtökohta juuri se missä kuvaajan aseamassa tehdää liittyminen helpoksi, eli ei muuteta nopeutta, ei vaihdeta kaistaa jne.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Kun mä lähestyn liittymää ja totean, että nyt vois olla sujuvan liikenteen kannalta tarkoituksenmukaista väistää vasemmalle kaistalle, niin vilkaisen peiliin ja ikkunasta kuolleen kulman hyvissä ajoin. Olis todella tekopyhää jättää tekemättä tuo sen sakkouhan takia, kun kuitenkin olen tietoisesti ajanut ylinopeutta, keltaisia tai jopa punaisia päin, ohittanut ohituskiellon vaikutusalueella ja muuta pientä. Kunnon "paremman autoilijan" larppaamista jos jääräpäisesti pysyy oikealla kaistalla _tilanteessa kuin tilanteessa_, koska "ei saa vaihtaa sääntöjen mukaan". Ellei sitten muuten aja ja toimi tuolla täysin kirjan mukaan.

Jos ja yleensä kun pysyy siinä oikealla kaistalla, niin tasainen vauhti, johon sen liittyjän (jolla velvollisuus suorittaa kaistanvaihto turvallisesti, ihan niin kuin mullakin, jos vaihdan sinne vasemmalle) on helpompi sovittaa nopeutensa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
171
On muuten todella mielenkiintoinen tilanne olla itse vasemman kaistan pientareella lähes kiinni keskikaiteessa kun tällainen vasemmalle kaistalle väistelijä päättää antaa tilaa rampista tulijalle (lähes tyhjällä motarilla). Pelkällä hyvällä tuurilla selvittiin ilman vauroita. Ainoa mitä itse teen ramppien kohdalla on nopeuden säilyttäminen tasaisena. Väistämisvelvollinen hoitakoon tehtävänsä kuten kuuluu.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 137
Tuossa videon esimerkissä ei ollut siitä kyse, mutta tuntuu että lähes jokainen vastaava vaaratilanne tulee siitä, että jään itse kuolleeseen kulmaan ja rampista motarille liittyvä autoilija ei huomaa kuollutta kulmaansa. Mieluusti sitä alkaa näissä tilanteissa joko reilusti kiihdyttämään omaa vauhtiaan tai sitten siirtymään sille vasemmalle kaistalle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
On muuten todella mielenkiintoinen tilanne olla itse vasemman kaistan pientareella lähes kiinni keskikaiteessa kun tällainen vasemmalle kaistalle väistelijä päättää antaa tilaa rampista tulijalle (lähes tyhjällä motarilla). Pelkällä hyvällä tuurilla selvittiin ilman vauroita. Ainoa mitä itse teen ramppien kohdalla on nopeuden säilyttäminen tasaisena. Väistämisvelvollinen hoitakoon tehtävänsä kuten kuuluu.
Tämä hyvä esimerkki siitä että turha väistö on yksi turha kaistavanvaihtoriski lisää.

Hallitusti sen tekeminen veisi sekuntteja, vilkku ajoissa, vapaantilan varmistaminen jne.

Edellisessä mersuvideossa kaistanvaihto olisi pitänyt aloittaa tilanteessa missä kaikki näytti hyvältä, ja siinä vaiheessa kun alkoi näyttää epävarmalta, niin se olisi ollut enemmän tai vähemmän hätävaihto, joissa aina suuremmat riskit.


Tuossa videon esimerkissä ei ollut siitä kyse, mutta tuntuu että lähes jokainen vastaava vaaratilanne tulee siitä, että jään itse kuolleeseen kulmaan ja rampista motarille liittyvä autoilija ei huomaa kuollutta kulmaansa. Mieluusti sitä alkaa näissä tilanteissa joko reilusti kiihdyttämään omaa vauhtiaan tai sitten siirtymään sille vasemmalle kaistalle.
Yritin videosta tuota arpoa, mutta tärkeä pointti, on hyvin tärkeää että pidetään oma ajoneuvo mahdollisimman hyvin näkyvänä, sijoittumalla kaistalle sopivasti voi tilannetta helpottaa, tai pahimillaan piilottaa itsensä.

Ja merskuskille, käyttää sitä vilkkua. Vilkunkäyttömöttömyys on merkki siitä ettei vaihda kaistaa vielä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Kun mä lähestyn liittymää ja totean, että nyt vois olla sujuvan liikenteen kannalta tarkoituksenmukaista väistää vasemmalle kaistalle, niin vilkaisen peiliin ja ikkunasta kuolleen kulman hyvissä ajoin. Olis todella tekopyhää jättää tekemättä tuo sen sakkouhan takia, kun kuitenkin olen tietoisesti ajanut ylinopeutta, keltaisia tai jopa punaisia päin, ohittanut ohituskiellon vaikutusalueella ja muuta pientä. Kunnon "paremman autoilijan" larppaamista jos jääräpäisesti pysyy oikealla kaistalla _tilanteessa kuin tilanteessa_, koska "ei saa vaihtaa sääntöjen mukaan". Ellei sitten muuten aja ja toimi tuolla täysin kirjan mukaan.

Jos ja yleensä kun pysyy siinä oikealla kaistalla, niin tasainen vauhti, johon sen liittyjän (jolla velvollisuus suorittaa kaistanvaihto turvallisesti, ihan niin kuin mullakin, jos vaihdan sinne vasemmalle) on helpompi sovittaa nopeutensa.
Jos nyt vielä tarkennetaan, niin on tilanteita, joissa kaistan vaihtaminen on mielestäni ihan ok ja voidaan rinnastaa ohitukseen. Esimerkiksi:

1. ajan selvästi liittyvää ajoneuvoa nopeammin ja hän on sen verran kaukana edessä, että voi turvallisesti alottaa liittymisen. Kaikkienhan ei tarvitse ajaa motarilla 120km/h ja jos eteesi liittyy 50m päässä joku 80km/h, niin pitää ymmärtää, että tämä on hänelle todennäköisesti paras mahdollinen tilanne liittyä. Tällöinkin usein kyllä odotan, että alkavat liittymään tai vähintäänkin osoittavat aikeensa liittyä vilkulla ja arvioin vielä nouseeko heidän nopeus sen verran, etten saavutakaan.
2. ajan selvästi nopeammin, ja liittyvä ajoneuvo on tyypiltään semmoinen, ettei tule kiihdyttämään mun nopeuteen, ja en ehdi hänestä ohi ennen kiihdytyskaistan loppumista. Eli esim. raskas liikenne.

Eli ei ajatus ole, että jos hitaampi liittyy mun eteen ja saavutan hänet muutaman sekunnin päästä, niin ajan puskuriin tööttäilemään. Jossain kohtaa on rajapinta, jolloin liittyvän väistämisvelvollisuus muuttuu nopeamin ajavan ohitustarpeeksi. Videon mersun vauhti oli kiihdytyskaistan alussa semmoinen, että arvioin ehtiväni hänen ohi ja hänen voivan liittyä turvallisesti taakseni. Tämän jälkeen hän päättikin kiihdyttää ja jouduin väistämään häntä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Huh, tulipa flashback parhaasta vastaavasta tapauksesta jonka Oulussa motarilla koin. Ei siis juurikaan erilainen kuin videossa näkyvä:
- Takanani ~400m tyhjää, edessäni varmaan kilometri tyhjänä.
- Ajan vakkari päällä oikeaa kaistaa, täysin nopeusrajoituksen mukaan.
- Kaunis kesäpäivä, ei häikäissyt aurinko mistään suunnasta.
- Liittymisrampilta lähestyy kopperoinen, kiihdyttää autonsa täysin rinnalleni, rampin puolivälissä on sentilleen kohdallani, ja alkaa liittymään motarille.
Torvihan siinä minulla soi kun seurasin tilannetta hämmentyneenä, ja toki olin "erityisvalmiudessa" väistymään pois jos tilanne sitä olisi vaatinut, mutta ei jumalauta. Kyllä se siitä väisti onneksi.
En vaan siis yhtään mitenkään voi ymmärtää mitä tuollaisen kuskin päässä liikkuu. Onko siellä pingispallo pyörimässä, ja tyhjässä pääkopassa kuuluva kaiku häiritsee sitä keskittymistä niin paljon ettei kykene täysin perustason ajovaatimusta täyttämään?
Vuosikymmenten aikana muutamassa isommassa suomalaisessa kaupungissa asuneena tuntuu Oulussa olevan kaikista pahinta (ajoneuvomäärään suhteutettuna) tuo rampilta päälle puskeminen. En ole oikein muualla niin valtavissa määrin sitä havainnut kuin Oulussa. Ja juuri tästä syystä (turvallisuus ja tilannetaju mukana) en väistä vasemmalle kaistalle kovin helpolla. Kuten joku jo kirjoittikin, paikalliset oppivat siihen toimintatapaan, ja lopulta puolet kuskeista väistää vasemmalle, puolet ei, ja johan pelti kolisee. Kun kaikki vain voisivat mennä niiden samojen sääntöjen mukaan ilman että keksitään omia sääntöjä "helpottamaan" tilannetta. Uskaltaisin väittää että että lähes kaikissa tilanteissa (joitain poikkeuksia, superruuhkia, raskasta liikennettä ja lumikaaoksia lukuunottamatta) pelkällä ennakoinnilla, pään kääntämisellä, ja sopivalla kiihdyttämisellä/jarruttamisella sinne motarille pystyy liittymään ilman että tarvitsee motarilla jo ajavien tehdä yhtään mitään.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 335
Raskaalle liikenteelle tulee joskus annettua tilaa, mutta silloinkin hyvissä ajoin, kun on aikoja sitten todennut, että liittymästä on joku raskaampi ajoneuvo tulossa. Silloin ehtii hyvin varmistaa, ettei häiritse ketään vasemmalla, ja väistäminen tapahtuu hyvinkin ennen liittymää.

Muuten voi ennakoiden ajoissa maltillisesti tiputella tai nostaa omaa vauhtia, jos liittyjä vaikuttaa epävarmalta. Sekin kuitenkin niin, että oma toiminta ei juuri ulospäin näy. 90% ajasta hoituu kyllä, kun pitää oman vauhdin tasaisena ja turvavälit muihin etenkin liittymien lähellä riittävinä, jotta liittyjän ei tarvitse arpoa johonkin Smartin menevään väliin.

Joskus kortin saatuani junnuna väistelin välillä autoja vasemmalle, koska kuvittelin, että se helpottaa kaikkien elämää. Onneksi on tullut opittua toisin.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 073
Nyt kävi sellainen juttu mitä ei ole ajourani aikana ikinä aiemmin tapahtunut. Ajelin valtatiellä ja perään liimautui kanssa-autoilija. Siinä se roikkui mun perässä varmaan kymmenkunta kilometriä noin sekunnin turvavälillä, mutta ei lähtenyt ohittamaan vaikka tuli siihen sopivia paikkoja. Kyllästyin tähän perseilyyn, joten vilautin sille jarruvaloja niin, että nopeuteni laski korkeintaan 10 km/h lähinnä kaasun nostamisen vaikutuksesta, minkä jälkeen kaasutin nopeuteni takaisin aiempaan eli sakkorajan tuntumaan. Uskomatonta kyllä, autoilija perääntyi ja jätti reilun turvavälin. Siellä se ajoi nätisti kunnollisen turvavälin kanssa loput 100 km mitä meillä oli yhteistä taivalta jäljellä.

Koskaan aiemmin ei ole jarruvalojen väläyttämisellä ollut mitään vaikutusta. Se voi näköjään oikeasti toimia ystävällisenä muistutuksena, että pidäpä varasi.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
610
Jos siinä oikea kolaririski pääsee tulemaan, voi sitä itsekin painaa vähän jarrua ja päästää kaveri tielle. Tuo on aika iso ongelma kun jengi alkaa keksiä omia liikennesääntöjä ja ottaa sitten tuommoiseen riskitilanteeseen mukaan ne vasempaan kaistaa ajavat ihan turhaan. Peilit on, joo mutta ajokokemus on opettanut että nimenomaan näillä vasemmalle väistävillä niitä ei katsota.
Tässä on se ongelma, että jos kaistalla olevana painat jarrua niin miten indikoit sen rampista tulevalla kaistalla olevalle? Ite muutaman kerran joutunu tekemään näin kun rampista tulija ei yksinkertasesti ole tajunnu hidastaa tai painaa sitä kaasua, että pääsis eteen, ja asiassa on käyny niin, että molemmat on jarruttanu samaan aikaan ja tilanne ei ratkea mihinkään. Jos haluat ennakoida ja auttaa rampista tulijaa, niin päästä se jalka kaasulta heti kun huomaat et sieltä joku pyrkii sata lasissa tulemaan, eli yleensä jo ennen kuin päällyste rampin ja ajoradan välillä yhdistyy. Takana tulevan on myös helpompi reagoida kun et vedä jarrua pohjaan vaan kevyesti päästät hetkeksi kaasupolkimen ylös. Tietenkään ei saa pudottaa älyttömästi, vaan hallitusti tasan rajotukseen tai hieman alle. Jos rampista tulija taas tulee selvästi sinua hitaammin niin ei tartte mitään toimenpiteitä ajoradalla olevalta. Havainnointi & ennakointi & turvaväli on kaiken A ja O.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 726
Tässähän ei nyt varsinaisesti tapahtunut muuta, kuin että kaksi autoa meinasi vaihtaa kaistaa samalle kaistalle samaan aikaan? Tuo ei ole bussikaista, eikä kehällä päde moottorietien kaistasäännöt.
Oli silti jokseenkin outo tilanne kun yksi hidastelijan takana olevan letkan autoista päätti nimenomaisesti vaihtaa oikealle kaistalle joka oli pian loppumassa, päästäkseen sieltä ohittamaan ohi ja nopeasti takaisin "keskikaistalle" ennenkuin oikeanpuoleisin kaista loppuu.

Kaikki muut käyttivät vasemmanpuoleista kaistaa ohitukseen, mikä kyseisessä tilanteessa tuntui selkeimmältä ja järkevimmältä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Tässä on se ongelma, että jos kaistalla olevana painat jarrua niin miten indikoit sen rampista tulevalla kaistalla olevalle? Ite muutaman kerran joutunu tekemään näin kun rampista tulija ei yksinkertasesti ole tajunnu hidastaa tai painaa sitä kaasua, että pääsis eteen, ja asiassa on käyny niin, että molemmat on jarruttanu samaan aikaan ja tilanne ei ratkea mihinkään. Jos haluat ennakoida ja auttaa rampista tulijaa, niin päästä se jalka kaasulta heti kun huomaat et sieltä joku pyrkii sata lasissa tulemaan, eli yleensä jo ennen kuin päällyste rampin ja ajoradan välillä yhdistyy. Takana tulevan on myös helpompi reagoida kun et vedä jarrua pohjaan vaan kevyesti päästät hetkeksi kaasupolkimen ylös.
Samaa mieltä.

Jos itse on sieltä rampilta tullessa jotenkin homman sössinyt ja osunnut ns jonkun rinnalle, niin on paljon parempi että hän siellä varsinaisella väylällä vetää tasaisesti ja kiihdytyskaistalla saa arpoa sitten se kummalle puolelle sijoittuu.

Jos taasen ajetaan motarilla ja liittymässä on ajoneuvo jossa ajoneuvokohtainen rajoitus tai jopa rajoitin, siinä yksimuuttuja vähemmän, eli motarilla voi kiihdyttää ohi, ei se rekka määräänsä enempää kulje, tai vaihtoehtoisesti jos itse tulee taaempaa, niin voi motarilla hiljentää, tai pitääkin hiljentää ettei kärryyn törmää (*, jos ei ole sitä ohituspaikkaa hakenut/saanut ajoissa.

Jos kiihdytyskaista heppu käyttää vilkkua, niin todennäköisesti rauhalliset liikkeet, jolloin toisen toiminta luettavissa ja tarvittaessa reagoitavissa.

(*
Näissä tosin se miina että sieltä rampilta voi tulla sen rekan perässä jono olemattomin turvavälein. Joten jos ramppa ja tilanne näkyy ajoissa, niin aloittaa tulevan jonon ohitus hyvissä ajoin (jos mahdollista)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
921
Toissapäivänä oli läheltä piti tilanne moottoritiellä. Olen jo moottoritieltä poistuvalla rampilla kun urhea duracell autoilija ohittaa moottoritiellä takana tulleet auton ja siitä keulaa hipoen rampille ohittaen minutkin. Auto meni osittain hiekan puolella ohituksessa. En tiedä mitä tällaisen sankarin päässä oikein liikkui mutta vaaransi kiitettävästi monen hengen.
Mahtokohan olla sama tilanne minkä itsekin näin Helsingin suuntaan Valkeakosken liittymän kohdalla?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Täh? Käsitinkö oikein, että noudatat tarkoituksella ajotapaa joka tuottaa jatkuvasti vakavia vaaratilanteita ja samaan aikaan luotat siihen, että muut väistävät koska kaikilla muilla on tervettä järkeä ja paremmat taidot? Mitä ihmettä juuri luin? Ainakin jotain otsikon mukaista.
Käsitit, mulla on aina tuolla kaistan päässä vauhtia sen verran, että sen kaistalla ajavan pitää tahallaa yrittää estää minun sinne siirtyminen ja vain kerran on noin käynyt. Em "itsemurhahalkuisen?" sivuvaunu motoristin kanssa.
Yleensä pystyn kyllä liittymään ja sovittamaan vauhtini turvalliseen liittymiseen sopivaksi. Noissa paikoissa ei kannata pelleillä. Itselläni ei ole koskaan mielessäni käynyt estellä liittymistä.

Liitymisessä mielestäni pitää molempien käyttää tervettä järkeä, eikä sitä kaistalle siirtymistä saa estää.
Liittymästä liittyjä tulee kolmion takaa. Sinä joka tulet motarille suhteutat nopeutesi motarilla liikkuviin. Mikäli tulet kylkeen niin silloin se on sinun syysi, koska et noudattanut väistämisvelvollisuutta. En ole kokenut, että Kehä olisi edes vaarallinen paikka vaikka siellä on tullut ajettua nelisen vuotta suhtsäännöllisesti.
Kuten tossa yllä jo totesin, se riippuu myös miten se toinen siinä käyttäytyy.

Ei vaan valinta on sinun kun yrität väkisin väistämisvelvollisena siihen pääväylälle vaikka sinun olisi aikoja sitten ollut mahdollisuus ja ennen kaikkea velvollisuus sovittaa oma nopeutesi siten että, yhä väistämisvelvollisena voit turvallisesti liittyä pääväylään.
Kuten jo totesin siinä lopussa on turha enää kummankaan pelleillä (oikeuksienssa puolesta), vaan pitää toimia johdonmukaisesti, jotta se kolaritilanne estyy.
Ymmärsinkö nyt oikein; runttaat tulemaan kiihdytyskaistalta lappu lattiassa ja pään kääntymättä, koska ei nyt vaan ole aikaa katsella helvetin pieniä peilejä, ja jostain syystä se nyt on vielä sen pääväylää ajavan vika jos kolahtaa koska valinta ja vastuu omasta sekoilusta on päätetty työntää muille?
t
Pääosin ymmärsit väärin, kts ed vastaukset, tossa oli kyse siitä viimeisestä sekunnista, mitä siinä oikeasti taahtuu kun kaista meinaa loppua.

Nyt alkaa olla jo hämmentävän pielessä toiminta ja niiden taustalla olevat periaatteet. Kun olet tilanteessa osapuolena joka on etuajo-oikeutettu, väistät ja kun olet väistämisvelvollisena, ajat päin ja sanot että se oli toisen valinta?

Yli 6k rpm tilanteessakin riittäisi kun tiputtaisit kierroksia tonnilla päästäksesi tasaista vauhtia sääntöjen mukaan ajavan taakse, etkä päin. Velvollisuutesi olisi jopa näyttää ajoissa päätietä ajaville että mihin väliin olet tulossa, eikä niin että sovitat vauhtisi tähdäten jonkun kylkeen.
Toi tapahtui todella lyhyellä kiihdytyskaistalla ja vasen kaista vapaa oli Kehä 3:lla
Tästä provosta vois antaa jo huomautuksen. Tässä on kaikki niin perkuleen paljon pielessä suhteessa vallitsevaan ajojärjestykseen että ei voi olla ajokorttia tämän kirjoittajalla. Tai sitten se on ostettu olikos se nyt Kouvolasta. Videon mersu ajoi päin helvettiä 100% ja kuvaava auto ajoi juuri kuten pitääkin.
En nyt nää kommentoitko minuan kertomustani , mutta vai videon tapahtummia
Ei tämä minun tapaus mikään provo (kts yllä vastaukseni) ollut vaan tosiesikerkki miten voi käydä, kun kiihdyttämällä vauhtiaan (tai ajoi ylinopeutta) estää liittymisen.
Halusin tämän kertoa, kun oletin henkilön jolle vastasin olevan vielä nuori.


Jos joku väistämisvelvollinen kiihdyttää ja näkee oikein vaivaa liittyäkseen ilman vilkkua aivan mun eteen niin, että joudun jarruttamaan väistääkseni häntä, niin töötti ei mielestäni ole turha. Hänellä oli kyllä kiihdytyskaistalla aikaa katsella peiliin ja kuolleeseen kulmaan todetakseen, että minä tulen sieltä kovempaa ja mun takana on tilaa liittyä.
Joo tossa oli kyllä (ulkomuisista katsoin sen eilen) vielä ehkä 1-2 sekkaa aikaa, mutta kyllähän tosta selvästi näki, että hän sieltä on tulossa, eikä mitään tosiasiallista syytä liittymistä estellä ollut.
Missähän kohtaa toi oli.
Varoittamiseen tarkoitettu, töötti ei enää tossa ketään muuta hyödyttänyt kuin, korkeintaan sen painajan henkisiä paineita. Mutta ei se muuten hirveästi haittannut tässä ilmeisti? Joskus vaan noi voi johtaa vaikka kolariin, kun tunteet liikaa kuumenee.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mä siirryn tollasissa tilanteissa vasemmalle kaistalle turvaan. Samalla helpottuu toi Mersun liittyminen.
Oletko kenties se kuka meinasi tulla mun kylkeen kun olin siinä vasemmalla kaistalla juuri vierellä!? :facepalm:

Kun sitä rampilta tulijaa EI VÄISTETÄ että liikenne helpottuu!
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 211
Joo tossa oli kyllä (ulkomuisista katsoin sen eilen) vielä ehkä 1-2 sekkaa aikaa, mutta kyllähän tosta selvästi näki, että hän sieltä on tulossa, eikä mitään tosiasiallista syytä liittymistä estellä ollut.
Missähän kohtaa toi oli.
Tuossa ainut virhe oli edelleen se Mersukuskin ajotaitojen puute.

Miksi yhtäkkiä kiihdytti jo tasaista vauhtia ajaneen tahtiin, kun ensin ajoi selkeästi hitaampaa? Mercedeskuski selvästi indikoi tulevansa kuvaajan taakse liittymästä.
Miksi lavettimies heitti suoraan eteen ilman vilkkua?

Mercedeskuskin toiminnassa mikään kohdallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 104
@tietokonerikki En tiedä kenelle vastasit, kun lainauksesi ovat päin seiniä mutta jos minulle, niin ajokortti taskussa vuodesta 1995 eli on tässä tovi jo ajettu autolla.

Mutta hei, tule vaan päälle liittymästä. Saadaan sitten poliisin kanssa kaikki hyvät naurut.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Joo tossa oli kyllä (ulkomuisista katsoin sen eilen) vielä ehkä 1-2 sekkaa aikaa, mutta kyllähän tosta selvästi näki, että hän sieltä on tulossa, eikä mitään tosiasiallista syytä liittymistä estellä ollut.
Missähän kohtaa toi oli.
Varoittamiseen tarkoitettu, töötti ei enää tossa ketään muuta hyödyttänyt kuin, korkeintaan sen painajan henkisiä paineita. Mutta ei se muuten hirveästi haittannut tässä ilmeisti? Joskus vaan noi voi johtaa vaikka kolariin, kun tunteet liikaa kuumenee.
Kuvaaja hiljensi kun alkoi valua kohti, vaara tilanteessa sitä asiallista äänimerkin käyttöä ei kannata arastella, varoitus vaaratilanteesta on ihan eriasia kuin vaaratilanteen tai törttöilyn jälkeen annetun mielen ilmaisut.

Tuossa tilanteessa kaistanvaihto olisi ollut hätiköity ja saman tyyppinen virhe minkä mersukuski teki.

Kolarit syntyy yleensä useamman virheen seurauksena, siksi kannattaa vältellä tahallisia virheitä.

Toki oletetaan että kuvajaa on tarkkaillut myös omaa ympäristöä ja sen onko tilaa vaihtaa kaistaa, mutta huomioitava että tuollaisessa tilanteessa huomiota ja keskittymistä vie tuo mersu, joten riski vaihdella kaistaa, varsinkin kun kolarin pysty välttään ilman kaistanvaihtoa.

Tässä vielä se tilanne että rampilla ja kiihdytyskaistalla mersukuskilla oli hyvät mahdollisuudet liittyä turvallisesti.
Tilanne on toinen silloin jos siellä rampilla/kiihdytyskaistalla on hässäkkä josta näkee jo päälle ettei siltä pystytä liittymään turvallisesti ilman väistämistä.

Mitä voi tehdä ensikerralla paremmin, yrittää varmistaa että rampilta kiihdytyskaistalle tulija havaitsee minut sinut mahdollisimman hyvin. Ja aina katsoa valmis pakkoreitti, jos tilanne pahanee, ja valmistautua varoittamaan, esim äänimerkillä vaarasta, ajoissa. (ja ei siellä ohituskaistalla aina ole asiallista tilaa ja miksi mennä vaarantamaan muita, se vähän sellaista rintamakarkuruutta)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
@tietokonerikki En tiedä kenelle vastasit, kun lainauksesi ovat päin seiniä mutta jos minulle, niin ajokortti taskussa vuodesta 1995 eli on tässä tovi jo ajettu autolla.

Mutta hei, tule vaan päälle liittymästä. Saadaan sitten poliisin kanssa kaikki hyvät naurut.
En tiedä mihin viittaat, en edellisessä "usealle kerralla" vastauksessani sinulle vastannut. Mä en ja tahallani kenenkään päälle, se on hel**tin typerää., Mutta en myöskään vedä ulos tollasessa paikassa, jos joku siihen yrittää pakottaa.
Kertomassani tapauksessakin ajoin piennarta pitkin niin reunassa kuin pystyin.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
216
Älä ikinä oleta kenenkään antavan sulle tilaa. Kun vaihdat kaistaa (myös kiihdytyskaistalta), niin SINULLA on vastuu sen suorittamisesta turvallisesti. SINUN tulee sovittaa vauhtisi niin, että sen vaihdon voi tehdä turvallisesti (valitettavasti tätä ohjenuoraa sovelletaan hyvin heikosti myös ns. normaaleissa kaistanvaihdoissa).

Kyllä, tilaa annetaan ja joskus hyvä niin, mutta et voi olettaa näin tapahtuvan. Ikinä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Kuvaaja hiljensi kun alkoi valua kohti, vaara tilanteessa sitä asiallista äänimerkin käyttöä ei kannata arastella, varoitus vaaratilanteesta on ihan eriasia kuin vaaratilanteen tai törttöilyn jälkeen annetun mielen ilmaisut.

Tuossa tilanteessa kaistanvaihto olisi ollut hätiköity ja saman tyyppinen virhe minkä mersukuski teki.

Kolarit syntyy yleensä useamman virheen seurauksena, siksi kannattaa vältellä tahallisia virheitä.

Toki oletetaan että kuvajaa on tarkkaillut myös omaa ympäristöä ja sen onko tilaa vaihtaa kaistaa, mutta huomioitava että tuollaisessa tilanteessa huomiota ja keskittymistä vie tuo mersu, joten riski vaihdella kaistaa, varsinkin kun kolarin pysty välttään ilman kaistanvaihtoa.

Tässä vielä se tilanne että rampilla ja kiihdytyskaistalla mersukuskilla oli hyvät mahdollisuudet liittyä turvallisesti.
Tilanne on toinen silloin jos siellä rampilla/kiihdytyskaistalla on hässäkkä josta näkee jo päälle ettei siltä pystytä liittymään turvallisesti ilman väistämistä.

Mitä voi tehdä ensikerralla paremmin, yrittää varmistaa että rampilta kiihdytyskaistalle tulija havaitsee minut sinut mahdollisimman hyvin. Ja aina katsoa valmis pakkoreitti, jos tilanne pahanee, ja valmistautua varoittamaan, esim äänimerkillä vaarasta, ajoissa.
Vastaan tässä sulle erikseen, niin ei mene vaikeaksi seurata.
Katsoin ton Mersun liittymisen videon nyt uudestaan.
-Kellon ollessa 26 sekunnin kohdalla autojen väli oli n. 6m ja kuvaajalla vauhtia 106Km/H
- kellon ollessa 28 sekunnin kohdalla väli käytännössä sama ja kuvaajalla edelleen vauhtia 106KM/H
(Toi on siis kohta missä Mersun kannattaa olla johdonmukainen ja hän siinä keskittynee jo siihen kaistan päähän)

Tosta siis voidaan päätellä, että se Mersukin ajoi 106Km/H. Luulen siis, että saattoi olla 100km/h rajoitusalue.
Tuossa siis kuvaajalla oli riittävästi aikaa todeta tilanne ja järkeäkin sen verran että tilanteelta selvittiin.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
En kiistä ollenkaan, ettenkö olisi jo hyvissä ajoin arvannut mitä kiihdytyskaistan päässä tulee tapahtumaan. Pointti oli se, että ärsyttää kun ei osata liittyä motarille niin kuin pitää. Tuohan on käytännössä sama kuin jos lähestyisit T-risteystä kolmion takaa, ensin näytät pysähtyvän ja sitten kiihdytätkin päätietä ajavan auton eten niin, että se joutuu jarruttamaan.

Jos olisi vaikka nostanut kätensä virheen merkiksi niin tätä videota ei täällä olisi, mutta oman mokan tiedostamisen sijaan päätti heristellä nyrkkiä ikään kuin olisi ollut mun homma antaa tilaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 292
Vastaan tässä sulle erikseen, niin ei mene vaikeaksi seurata.
Katsoin ton Mersun liittymisen videon nyt uudestaan.
-Kellon ollessa 26 sekunnin kohdalla autojen väli oli n. 6m ja kuvaajalla vauhtia 106Km/H
- kellon ollessa 28 sekunnin kohdalla väli käytännössä sama ja kuvaajalla edelleen vauhtia 106KM/H
(Toi on siis kohta missä Mersun kannattaa olla johdonmukainen ja hän siinä keskittynee jo siihen kaistan päähän)

Tosta siis voidaan päätellä, että se Mersukin ajoi 106Km/H. Luulen siis, että saattoi olla 100km/h rajoitusalue.
Tuossa siis kuvaajalla oli riittävästi aikaa todeta tilanne ja järkeäkin sen verran että tilanteelta selvittiin.
Hyvät poiminnat
26-27 sekunnin kohdalla (video 10s) kuvaaja saavutti mersua 27-28s (video 11-12) kohdalla mersu kiilasi eteen.

Nuo siis ne kohdat missä kuvaajan ei kuulu nopeutta muuttaa, mersulla parempi mahdollisuus liittyä taakse, vs se että kiihdytti ja kiilasi ilman vilkkua eteen.

Jos kuvaaja ei ollut muutamaa sekunttia aiemmin tehnyt kaistanvaihto päätöstä, niin tuossa se olisi enään mahdollista vain riskialttiina hätävaihtona (jos tilaa), eli tilanteessa missä ainoa konsti välttää kolari. Kuvaajan valinta hiljentää vauhtia oli pienin paha, en varma väistikö vasempaan.

Jos kuvaajaa haluat välttämättä kritisoida, niin ilmeisesti vähän kuohahti kun hiljentämisen jälkeen lähti tuuppiin.


Jos olisi vaikka nostanut kätensä virheen merkiksi niin tätä videota ei täällä olisi, mutta oman mokan tiedostamisen sijaan päätti heristellä nyrkkiä ikään kuin olisi ollut mun homma antaa tilaa.
Kaikki tehdään virheitä, myös ammattilaiset, niistä kyllä selviäisi paljon paremmin jos pyydettäisiin anteeksi. Jos edes vähän itsetuntoa niin luulis olevan nöyrää poikaa. ja kaikilla parempi mieli.

En kiistä ollenkaan, ettenkö olisi jo hyvissä ajoin arvannut mitä kiihdytyskaistan päässä tulee tapahtumaan.
Tämä hyvä, siis se että varautuu pahimpaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Hyvät poiminnat
26-27 sekunnin kohdalla (video 10s) kuvaaja saavutti mersua 27-28s (video 11-12) kohdalla mersu kiilasi eteen.

Nuo siis ne kohdat missä kuvaajan ei kuulu nopeutta muuttaa, mersulla parempi mahdollisuus liittyä taakse, vs se että kiihdytti ja kiilasi ilman vilkkua eteen.
Mun pointti tossa oli, että se Mersu ajoi jo ylinopeutta, minusta olisi voinut lisätäkin vauhtiaan. Mutta emme tiedä. hänen autonsa välityksiä eli joutuiko tossa vaihtamaan. Sitten tossa on niitä kuolleita kulmiakin.
Jos kuvaaja ei ollut muutamaa sekunttia aiemmin tehnyt kaistanvaihto päätöstä, niin tuossa se olisi enään mahdollista vain riskialttiina hätävaihtona (jos tilaa), eli tilanteessa missä ainoa konsti välttää kolari. Kuvaajan valinta hiljentää vauhtia oli pienin paha, en varma väistikö vasempaan.
Joo noissa tosiaan kannattaa katsella taakseenkin, jotta tietää etukäteen. Mitä on mahdollista tehdä jos eteen tulee.
Jos kuvaajaa haluat välttämättä kritisoida, niin ilmeisesti vähän kuohahti kun hiljentämisen jälkeen lähti tuuppiin.
No mä sillä, fiksustihan tossa kuitenkin toimi, minusta vaan hyvä esimerkki siitä, miten kaksi kuskia voi saman tilanteen kokea aivan erilailla. Töötti on tossa ihan inhimillistä :)
Kaikki tehdään virheitä, myös ammattilaiset, niistä kyllä selviäisi paljon paremmin jos pyydettäisiin anteeksi. Jos edes vähän itsetuntoa niin luulis olevan nöyrää poikaa. ja kaikilla parempi mieli.

Tämä hyvä, siis se että varautuu pahimpaan.
Aivan, jos luit mun tapauksen, nostin kaverille peukkua. On aivan turhaa tilannetta lisää kärjistää. Uskon, että hänelläkin oli mukavampi säikähdyksen? jälkeen jatkaa matkaansa.
En kiistä ollenkaan, ettenkö olisi jo hyvissä ajoin arvannut mitä kiihdytyskaistan päässä tulee tapahtumaan. Pointti oli se, että ärsyttää kun ei osata liittyä motarille niin kuin pitää. Tuohan on käytännössä sama kuin jos lähestyisit T-risteystä kolmion takaa, ensin näytät pysähtyvän ja sitten kiihdytätkin päätietä ajavan auton eten niin, että se joutuu jarruttamaan.
Ei tota kyllä T-risteykseen voi verrata. Siinä sinne risteykseen pysähtyminen ei haittaa, koska näin oletetaankin tapahtuvan. Tossa kaistalla taas siitä ei pitäisi pysähtyä muuten kuin pakosta. Mä siis uskon, että toi Mersu kuski oletti sun antavan tietä.
Jos olisi vaikka nostanut kätensä virheen merkiksi niin tätä videota ei täällä olisi, mutta oman mokan tiedostamisen sijaan päätti heristellä nyrkkiä ikään kuin olisi ollut mun homma antaa tilaa.
Joo tässä me ollaan samaa mieltä :)

Missäs toi muuten tapahtui?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 257
Ei tota kyllä T-risteykseen voi verrata. Siinä sinne risteykseen pysähtyminen ei haittaa, koska näin oletetaankin tapahtuvan. Tossa kaistalla taas siitä ei pitäisi pysähtyä muuten kuin pakosta. Mä siis uskon, että toi Mersu kuski oletti sun antavan tietä.
Mikä sun mielestä on se pakkotilanne jossa pitää pysähtyä, jos kerran se ei riitä että ilman pysähtymistä ajat toisen auton kylkeen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 719
Näitä oli etelemmässäkin viime talvena, jos alunperin lyhyt kaista ja silti se "ajoura" kaartaa toiselle kaistalla kesken kiihdytyskaistan, niin tuntemattomassa paikassa menee tilanne hankalaksi varsinkin pienillä vajaavetoisilla. No joissa kohteissa oli aurattu lumivallikin edessä sellainen ettei sinne asiaa isommallakaan, + joissain yksittäis tapauksessa se varsinaisen tien oikenkaista ajoura lekkaisi kiihdytyskaistan puolelle.

Kyllähän noiden kanssa pärjäisi jos siellä kohde tiellä olisi asialliset turvavälit
Joo. Joskus harvoin tällainen pahan kelin ja laiminlyödyn tienpidon yhdistelmä on niin paha, ettei sinne moottoritielle kannata riskienhallintanäkökulmasta lainkaan mennä vaan kaarrella ties mistä muualta vaikka läpi umpihangen. Tuollaisilla raiteilla kun ei enää välttämättä väistetä kun seuraavassa liittymässä sieltä tulee tämä, joka ilmoitti niittaavansa suoraan kylkeen jalka työasennossa, ellei toinen väistä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Mikä sun mielestä on se pakkotilanne jossa pitää pysähtyä, jos kerran se ei riitä että ilman pysähtymistä ajat toisen auton kylkeen?
Jos huomaat, että sinne väliin ei vaan voi mennä ilman, että siellä pääväyllä tulee ketjukolari. Kokenut kuljettaja osaa sen kyllä arvioida halutessaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Jos huomaat, että sinne väliin ei vaan voi mennä ilman, että siellä pääväyllä tulee ketjukolari. Kokenut kuljettaja osaa sen kyllä arvioida halutessaan.
Koetko olevasi kokenut kuljettaja sitten? Ja jos peilejä ei voi katsoa tai käyttää kun ovat niin pienet niin miten huomaat missä vaiheessa sinne väliin voi mennä ja ei voi mennä. Tai mites liittymät joissa on huono näkyvyys? Tai paha keli? Kerros missä tilanteissa aiot ajaa kylkeen?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Koetko olevasi kokenut kuljettaja sitten? Ja jos peilejä ei voi katsoa tai käyttää kun ovat niin pienet niin miten huomaat missä vaiheessa sinne väliin voi mennä ja ei voi mennä. Tai mites liittymät joissa on huono näkyvyys? Tai paha keli? Kerros missä tilanteissa aiot ajaa kylkeen?
Olen kokenut kuljettaja (monenlaisia ajoneuvoja ajaneena), enkä ole koskaan saanut sakkoja paria lievää ylinopeussakkoa lukkunottamatta.
Osaan kyllä katsoa peileistä, mutta siinä vaan on kuolleita kulmia ja kaikki eivät osaa se on realismia ja
peilin kautta toisen nopeuden arviointi on vaan monelle vaikeampaa. Varsinkin kun itse samalla kiihdyttää lyhyellä kaistalla.

-Pieni vinkki uusille kuskeille. Kumartumalla lyhyeksi ajaksi eteenpäin pystyt näkemään paremmin onko siellä kuoleessa kulmassa auto.

Mä jo kerroin käytännön esimerkin, en aja metsään sen takia, että joku tahallaan ylinopeutta käyttäen yrittää estää liittymisen kaistan päässä muuten tyhjällä tiellä. Itselläni on ollut toi ongelma vain kerran. Kykenen kyllä liittymään normaaliin liikennevirtaan.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Olen kokenut kuljettaja (monenlaisia ajoneuvoja ajaneena), enkä ole koskaan saanut sakkoja paria lievää ylinopeussakkoa lukkunottamatta.
Osaan kyllä katsoa peileistä, mutta siinä vaan on kuolleita kulmia ja kaikki eivät osaa se on realismia ja
peilin kautta toisen nopeuden arviointi on vaan monelle vaikeampaa.
-Pieni vinkki uusille kuskeille. Kumartumalla lyhyeksi ajaksi eteenpäin pystyt näkemään paremmin onko siellä kuoleessa kulmassa auto.

Mä jo kerroin käytännön esimerkin, en aja metsään sen takia, että joku tahallaan ylinopeutta käyttäen yrittää estää liittymisen kaistan päässä muuten tyhjällä tiellä. Itselläni on ollut toi ongelma vain kerran. Kykenen kyllä liittymään normaaliin liikennevirtaan.
Kuitti tälle :facepalm:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 652
Siis miten tahallaan yrittää estää liittymisen?
Se mitä moni tekee ruuhka-aikaan eli kiihdytetään sulkemaan väli ettei joku vain pääse liittymään edellesi. Myönnän tekeväni tuota vasemmalla kaistalla parin tietyn liittymän kohdalla kun jengi ampuu kohtuu tyhjältä pitkältä liityntäkaistalta suoraan keskikaistan yli vasemmalle kaistalle hidastaen koko liikennevirtaa ja aiheuttaen vaaratilanteita. Vedän välin kiinni ennen liittymää ja löysään kun liittymän ohi on ajettu. Oikealla kaistalla tuossa taas ei olisi mitään järkeä mutta silti jengi tykkää tuota tehdä varsin paljon.

Aiemmin rikkinäiseltä koneelta vain unohtui mainita tuo estely.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Joo. Joskus harvoin tällainen pahan kelin ja laiminlyödyn tienpidon yhdistelmä on niin paha, ettei sinne moottoritielle kannata riskienhallintanäkökulmasta lainkaan mennä vaan kaarrella ties mistä muualta vaikka läpi umpihangen. Tuollaisilla raiteilla kun ei enää välttämättä väistetä kun seuraavassa liittymässä sieltä tulee tämä, joka ilmoitti niittaavansa suoraan kylkeen jalka työasennossa, ellei toinen väistä.
Tätä en huomannut sait vastaamaan. Joo keli pitää aina huomioda ja arvioida sen muodostamat lisäriskit. Tossa mun tapauksessani kuiva kesäkeli ja lyhyt kiihdytyskaista 80Km tielle n. 30 km vauhdista kiihdyttäen.
Joskus tosiaan on fiksumpaa jopa kierrellä. Etelässä onneksi noi päätiet ovat usein hyvässä kunnossa. Sivutiet asuinalueilla nyt aivan järkyttävän huonossa. Ei oikein tiedä mistä uskaltaa matalla maavaralla olevalla autolla ajaa, ettei pohjaa kolhisi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 335
Se mitä moni tekee ruuhka-aikaan eli kiihdytetään sulkemaan väli ettei joku vain pääse liittymään edellesi. Myönnän tekeväni tuota vasemmalla kaistalla parin tietyn liittymän kohdalla kun jengi ampuu kohtuu tyhjältä pitkältä liityntäkaistalta suoraan keskikaistan yli vasemmalle kaistalle hidastaen koko liikennevirtaa ja aiheuttaen vaaratilanteita. Vedän välin kiinni ennen liittymää ja löysään kun liittymän ohi on ajettu. Oikealla kaistalla tuossa taas ei olisi mitään järkeä mutta silti jengi tykkää tuota tehdä varsin paljon.

Aiemmin rikkinäiseltä koneelta vain unohtui mainita tuo estely.
Niin joo. Noita suoraan liittymästä vasemmalle kaistalle ampuvia raketteja ei tule hyvällä katsottua. Siinä ei paljoa kuski nenäänsä pidemmälle ajattele.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Katsoin ton paikan, jos Mersu tulee huoltoasemalta, tossa on ton kaarteen kohdalla ehkä 30km/h, josta on max 200m kiihdyttää liittymisnopeuteen.
Jos Mersu 0-sataan 12s (niitä on hitaampiakin kiihtymään liikenteessä) =>vie n. 8 sekkaa kun on 30-100 => km 65km/h eli 18m/s=> 8*18=144m
jos 100km/h auto kulkee 28m/s eli sillä on 2 sekkaa liittymisnopeuteen tulonsa jälkeen ennenkuin on vaan mentävä sille päätielle.
Pyhtymistä ei voi enää edes harkita pysähtymismatka (joka sisältää sen reagoimisajankin) ollee reilusti yli 100m 100km/h vauhdista.

Ei mikään kovin turvallinen liittymä
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 748
Viestejä
4 296 374
Jäsenet
71 697
Uusin jäsen
taaplaaja

Hinta.fi

Ylös Bottom