Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Kyllä se pihatien tapauksessa on ihan asukkaan oma homma tai maksaa joku tekemään. Voin myös suositella taloyhtiöön muuttamista niin ei tarvitse moisille asioille uhrata sekuntiakaan ajatuksistaan (olettaen, että taloyhtiön hallitus hoitaa hommansa...).Sinäkö sen parannetun tiehuollon maksat josssain perämetsässä? Kerro samalla millä päivämäärällä tien pitää olla sula, jotta huolto on riittävää. Joku kuusien varjostama pätkä notkossa, niin se on jäässä hyvässä lykyssä vielä kuukauden päivät.
Nytkin taitaa Vaasassa olla lämpimintä ja ei tarvitse sielläkään kovinkaan pitkälle pääväyliltä mennä, kun sitä jäätä löytyy. Sama se ihan etelässäkin vielä on, jos siitä taloyhtiön pihalta ja ruutukaava-alueelta uskaltautuu kauemmas. 9/10 sulaa mutkaa ei lohduta, jos se 1/10 on pohjoisrinteessä oleva jäätyneiden sulamisvesien liukastama kenttämestarin erikoinen.Kyllä se pihatien tapauksessa on ihan asukkaan oma homma tai maksaa joku tekemään. Voin myös suositella taloyhtiöön muuttamista niin ei tarvitse moisille asioille uhrata sekuntiakaan ajatuksistaan (olettaen, että taloyhtiön hallitus hoitaa hommansa...).
Pohjoisessa tilanne on toki kovasti eri ajankohtien suhteen, mutta alkuperäisen viestin "+15 lämmintä" viittaisi vahvasti eteläisempään suomeen.
Helsingin poliisin varsin selkeät linjaukset, toivottavasti näistä pidetään kiinni.
Helpottaako jos ajattelee niin että jos sattuu vahinko niin kovempi rangaistus.Enemmän ihmettelen tuota giljotiinin asteikkoa - Mihin hemmettiin sitä rangaistusalennusta tarvitaan, jos tuurilla ei olekaan jalankulkijaa menossa? Rangaistuksen syyhän on juuri se, että ei katso eikä hidasta, ei siihen jalankulkijan läsnäolo mitenkään vaikuta.
Enemmän ihmettelen tuota giljotiinin asteikkoa - Mihin hemmettiin sitä rangaistusalennusta tarvitaan, jos tuurilla ei olekaan jalankulkijaa menossa? Rangaistuksen syyhän on juuri se, että ei katso eikä hidasta, ei siihen jalankulkijan läsnäolo mitenkään vaikuta.
Enemmän ihmettelen tuota giljotiinin asteikkoa - Mihin hemmettiin sitä rangaistusalennusta tarvitaan, jos tuurilla ei olekaan jalankulkijaa menossa? Rangaistuksen syyhän on juuri se, että ei katso eikä hidasta, ei siihen jalankulkijan läsnäolo mitenkään vaikuta.
Nyt en ihan hahmota miksi lainasit minun viestiäni. Enhän minä sakkojen antamista giljotiinikuskeille halua vaan haluan, että hirtetään palleistaan lähimpään lipputankoon (vähintäänkin kuvainnollisesti). Just sen ikäisiä lapsia, että helposti vielä jäävät (isomman) auton konepellin alle piiloon, mutta liikkuvat jo liikenteessä yksin. Onneksi koulumatkalla ei ole giljotiinin mahdollisuutta.Itselleni, tuo giljotiini ei ole vitutuksen kohde, kun olen pysähtynyt suojatien edessä olevan auton viereen aina, joten siitä tuskin tulen sakkoja keräämään tulevaisuudessakaan.
Nyt en ihan hahmota miksi lainasit minun viestiäni. Enhän minä sakkojen antamista giljotiinikuskeille halua vaan haluan, että hirtetään palleistaan lähimpään lipputankoon (vähintäänkin kuvainnollisesti). Just sen ikäisiä lapsia, että helposti vielä jäävät (isomman) auton konepellin alle piiloon, mutta liikkuvat jo liikenteessä yksin. Onneksi koulumatkalla ei ole giljotiinin mahdollisuutta.
Hymiöit unohtu. siis on niitäkin jotka tosissaan ajattelee noin. ja koska kuva muistuttaa aluperäistä, niin tuo voi vaikka levitä jonnekkin parsternakka meemiin.Samoin. Korjattu versio:
Olisi kyllä ihan perusteltua ylintä lukuunottamatta aloittaa tuosta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, mutta onhan noissa tilanteissa joskus aika runsaasti tulkinnanvaraa.
En tiedä mitä 4D shakkia tässä yrität nyt pelata. Ei minua mikään ärsytä. Kunhan totesin, että giljotiinin toteuttamisesta pitäisi minusta rankaista samalla tavalla rankasti riippumatta siitä onko ihminen todella vaarassa vai ei.Ehkä oma viestisi vastasi tähän todella tyhjentävästi. Minua giljotiini ei ärsytä. Sinua ärsyttää.
Sehän siinä se ongelma onkin, että tiellä on autoilijoita, joiden mielestä on ihan normaalia ajaa autonmitan päässä. Jos laajennetaan ajattelua idioottijoukkoon, joka ajaa alle poliisin puuttumisrajan, eli 2 sekunnin päässä, puhutaankin lähes kaikista autoilijoista. Valitettavasti poliisi ei puutu, vaikka Palsternakan twitter-viestiä vastaavassa taulukossa on turvavälit listattu.Jos se perässätulija mielestään ajoi normaalin ajosuoritteen ja edessä tehdään kaikki mahdolliset kevätjuhla-liikkeet näennäisesti ilman järkevää syytä --
Ihan yhtälailla se on ongelma, jos ajaa sitä autoa peräpeiliin tuijottaen ja käyttää huomion kaikennäköiseen epämääräiseen viestittelyyn ja kikkailuun. Ihan varmasti on todella häiritsevästi ja aivan liian lähellä ajavia, mutta jatkuvalla syötöllä ja vähäisessäkin liikenteessä - Aika oudolta kuulostaa. Aiemminkin olen useasti todennut, että satunnaisesti mulkkuun törmää jokainen, mutta jos kohtaamisia tapahtuu jatkuvasti, niin sitten se peili vois olla hyvä vilkaisupaikka. Ei ny helvetti kukaan oikeasti mitään käänteistä ohitusta ala reaalimaailmassa tekemään vaikka teoriassa kuulostaakin huvittavalta. Paljon enemmän noi toilailut vaaraa aiheuttaa kuin se, että joku ajaa mielestäsi liian lähellä perässä. Jos haluaa sen oman vaaransa yhtälöstä minimoida, niin se ehdottamani ryhmittyminen pysäkin kautta toimii aina ja varmasti. Ei tarvitse yhtään mitään erityistä viestitellä sen perskärpäsen kanssa.Sehän siinä se ongelma onkin, että tiellä on autoilijoita, joiden mielestä on ihan normaalia ajaa autonmitan päässä. Jos laajennetaan ajattelua idioottijoukkoon, joka ajaa alle poliisin puuttumisrajan, eli 2 sekunnin päässä, puhutaankin lähes kaikista autoilijoista. Valitettavasti poliisi ei puutu, vaikka Palsternakan twitter-viestiä vastaavassa taulukossa on turvavälit listattu.
Hymiöit unohtu. siis on niitäkin jotka tosissaan ajattelee noin. ja koska kuva muistuttaa aluperäistä, niin tuo voi vaikka levitä jonnekkin parsternakka meemiin.
No toinen äärilaita on sitä mieltä että jotain rangaistuksia tarvitaan vasta sitten jos tapahtuu jotain.
Ei se vaadi kuin varjoisan pihatien, niin on edelleen 10 senttiä jäätä. Ja yöpakkasia vielä löytyy. Viikon-parin päästä on vasta sakkojen aika jos kelit jatkuu samanlaisena eli jäät sulaa vauhdilla.
Itse tykkään kitkoista juuri sen takia ettei tule kiire koskaan kumpaankaan suuntaan. Ei se lumisade vappuna mikään harvinaisuus ole…
Eilen oli Tekniikka&Talous-lehdessä juttua siitä, että kevät on etelässä aika lailla myöhässä.Jos vielä tässä vaiheessa näin niin kyllä se vaatii tienhuollon parantamista eikä mitään nastarenkaita.
Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto, niin muille autoilijoille se viestii että sieltä on suojatietä pitkin tulossa joku.Giljotiinista tekee erittäin raskauttavan nimenomaan se, että autoilija ei voi varmuudella tietää onko yli meneminen turvallista vai ei. Eikä tässä nykyään pitäisi olla kellekkään mitään epäselvää. Siksi seuraamus pitää olla sen mukainen ja hyvä että tähän ollaan hiljakseen heräämässä.
En kiistä, olihan tuossa liioittelua, ja ehkä hyvä että kukaan meistä ei ole asiasta päättämässä. Giljotiinista tekee erittäin raskauttavan nimenomaan se, että autoilija ei voi varmuudella tietää onko yli meneminen turvallista vai ei. Eikä tässä nykyään pitäisi olla kellekkään mitään epäselvää. Siksi seuraamus pitää olla sen mukainen ja hyvä että tähän ollaan hiljakseen heräämässä.
Tämä yllätys, luullut että niistä jauhettu jo viimevuosisadalla.Yleisesti suojatiesäännöistä alettiin Suomessa puhua reilu kymmenen vuotta sitten.
Poliisit ja taksikuskit, esimerkki "ammattilaisista" joista ei kannata ottaa mallia. :-(ja poliisit eivät itsekään noudattaneet säntöjä.
Aika tasan samanverran puhutaan nyt kuin vaikka 15 vuotta sitten, tai 25 vuotta sitten.Yleisesti suojatiesäännöistä alettiin Suomessa puhua reilu kymmenen vuotta sitten
Minusta voisi nyt antaa sakkoja liukuhihnalta näille nastoilla ajaville kun on +15 lämmintä. Jos on niin pakko käyttää nastoja niin käyttäkööt sitten välikelin renkaita myös ettei tarvitse ropistella kesäkeleissä pölyä ilmaan kuukausikaupalla. Tuntuu niin käsittämättömälle kun 80% ohiajavista ropistelee kun on t-paita jo päällä.
Uhm... Oletko ajellut talvinakeilla kesää ja todennut että pito on mallia hyi vittu tää ei pysähdy käänny eikä kiihdy? Oletko saanut nastoja tuulilasiin keväällä kun jengi jauhaa ne vikatkin nastat irti kun kumi on pehmeää lämmöstä? Ja nastat jauhavat sen pölyn ja kitkat nostavat sen ilmaan näin kärjistettynä joten ainakin meikäläisen nenä kiittää. Kiva mennä asiakkaalle kun ääni maassa ja koronapelko päällä.Mitä helevetin väliä? Muutenkin ajellaan 80%:sti sulalla tiellä koko talvi. Ja esim. Oulussa ei ole mitään syytä vaihtaa vielä kesärenkaita, vappu on se ajankohta. Suurempi ongelma on se, että katupölyä ei puhdisteta keväällä harjaamalla.
Suurempi ongelma on se, että katupölyä ei puhdisteta keväällä harjaamalla.
No vastasin kritiikkiin, jossa ihmeteltiin nastoilla ajoa kun lämmintä on +15 astetta. Aivan epärelevantti asia, väliin on +15, seuraavalla viikolla sataa 25 cm lunta. Jos nastarenkaat on valittu talviajoon, niin yksi +15 päivä ei siihen voi vaikuttaa, ja varsinkin kun muutenkin koko talvi ajetaan melkein koko ajan sulalla tiellä. Tarvitaanko lisää rautalankaa?Uhm... Oletko ajellut talvinakeilla kesää ja todennut että pito on mallia hyi vittu tää ei pysähdy käänny eikä kiihdy? Oletko saanut nastoja tuulilasiin keväällä kun jengi jauhaa ne vikatkin nastat irti kun kumi on pehmeää lämmöstä? Ja nastat jauhavat sen pölyn ja kitkat nostavat sen ilmaan näin kärjistettynä joten ainakin meikäläisen nenä kiittää. Kiva mennä asiakkaalle kun ääni maassa ja koronapelko päällä.
No vastasin kritiikkiin, jossa ihmeteltiin nastoilla ajoa kun lämmintä on +15 astetta. Aivan epärelevantti asia, väliin on +15, seuraavalla viikolla sataa 25 cm lunta. Jos nastarenkaat on valittu talviajoon, niin yksi +15 päivä ei siihen voi vaikuttaa,
Mitkä helvetin välikelin renkaat? Itse en ainakaan aja millään Formula 1-autolla. Kuulun siihen joukkoon, joka asentaa syksyllä talvirenkaat järkevään aikaan ja keväällä kesärenkaat järkevään aikaan. En vaihda erikseen kesärenkaita yksittäisen +15 -asteisen päivän vuoksi. Herätys nyt reaalimaailmaan! Valita pölystä kunnan katujen ylläpitoon, siellä oikea osoite.Nastarenkaat on tarkoitettu talviajoon, kuten totesit itsekin. Välikeliajoon on joko välikelin renkaat tai kitkarenkaat.
Moottoripyörällä kun tulee paljon ajettua niin oppinut että sokeaan mutkaan ei kannata ajaa tuppi nurin, kaksipyöräisellä pysähtyminen saattaa ottaa aikaa yllättävän paljon.Oli eilen mahdollisuus suhteelliseen vaaralliseen tilanteeseen. Tulin pyörällä näsihallilta päin tiporaittia alas ja alikulussa kerrostalojen välissä ennen rantatietä oli kuorma-auto parkissa. Siihen tullaan vähän pimeestä kurvista. Ilman sepeliä itsellä olisi ollut enemmän vauhtia ja olisi voinut tulla pahaa jälkeä.
Osa ihmisistä joutuu/pääsee ajamaan töihin klo 05 aamulla. Silloin on vielä tälläkin viikolla ollut etelässä -5 astetta pakkasta. Et varmasti aamuyöstä ole t-paita päällä?Minusta voisi nyt antaa sakkoja liukuhihnalta näille nastoilla ajaville kun on +15 lämmintä. Jos on niin pakko käyttää nastoja niin käyttäkööt sitten välikelin renkaita myös ettei tarvitse ropistella kesäkeleissä pölyä ilmaan kuukausikaupalla. Tuntuu niin käsittämättömälle kun 80% ohiajavista ropistelee kun on t-paita jo päällä.
Mutta ei ole jäätä vaan kuivat tiet. Nastarenkaita ei saa käyttää huhtikuussa jos keli ei sitä edellytä. Tähän on turha mitään mussuttaa kun laki on aivan yksiselitteinen.Osa ihmisistä joutuu/pääsee ajamaan töihin klo 05 aamulla. Silloin on vielä tälläkin viikolla ollut etelässä -5 astetta pakkasta. Et varmasti aamuyöstä ole t-paita päällä?
Ostin 18k€ kinnerin 3 vuoden iässä ja ekana päivänä tämmönen 2k€ paskeen kuski löi takakaaren pokkauksen sisään. .i..Kuin moni näistä ovikolhu porukasta on käynyt etelässä ja jopa ajanut siellä?
Ai s**tana, vähän eri juttu.Ostin 18k€ kinnerin 3 vuoden iässä ja ekana päivänä tämmönen 2k€ paskeen kuski löi takakaaren pokkauksen sisään. .i..
Edit. Kaikki lommot ja naarmut kuitenkin vaikuttaa jälleenmyyntiin ja auton arvoon. Ne kaikki on sinun/minun omasta pussista pois, kun joku muu on kolhinut autoa eikä jää maksumieheksi.
Täällä justiin oli parkkipaikalla kanssa-autoilija peruuttanut oveen kuluneella viikolla. Asiallisesti oli jättänyt yhteystietonsa, mutta korjaushinta on rontti 10ke. Halpaa touhua, jota me kaikki sitten maksamme.Lommojen oikaisukin on kallistunut. Joskus 5v sitten sai pienen lommon, siis pelkkä lommo ei rikkoutunutta maalipintaa, oiottua 60e-80e niin nyt se on 120-150e
Se nyt ei ollut se pointti vaan siinä, että aika hyvin alkaa nykyautoissa uudet osat maksamaan, kun lommoja saadaan aikaan ja niitä merkkihuollossa sitten värien suhteen matchataan. Teslan ovi nyt tuskin kymppitonnia maksaa.Oliko tuo joku sadan tonnin tesla vai miten tuohon kymppitonni upposi?
Nämä molemmat ovat suoria edunsaajia tuossa 2 vs 1 kuviossa.Vai vakuutusyhtiöitten ja korjaamoiden välinen salaliitto, että saa vakuutusmaksut isoiksi?
Mites nuo "Hei siisti auto, käynpä hiplaamassa!" muksut? Etenkin jos YHTÄÄN mielenkiintoisempi auto tai väri (mikä on sinällään mahtavaa jos saa jonkun junnun innostumaan ja itse ainakin olen ilomielin näyttämässä kippojani jos muksu osaa käyttäytyä/kunnioittaa autoa). Tänään viimeksi tuli junnu joka kovasti oli tulossa autoon piirtelemään tms mutta olin itse kantamassa kamaa autoon ja isäpappa näki ilmeeni kun muksu käveli kohti autoa kädet ojossa ja kovasti kiirehti ohjeistamaan muksua ettei saakkaan koskea ja muksu olin kovin ihmeissään. Olen itse säästynyt vielä kolhuilta parkkiksella mutta on yllä vaatinut välillä pirun tarkkaa pysäköintiä sivuun/kauas/päätypaikalle/millilleen oman ruudun sivuun taloyhtiön autopaikalla ja nyt uudella kämpällä kamerat 24/7 päällä näin ainakin alkuun kun on uudet naapurit, uusi taloyhtiö ja parkkipaikka jossa ei tarvitse pelätä että kuvaisin jonkun kämppään sisään.Pistetääs klassikko:
-miten vaikeaa se on olla huitomatta naapuriautoja oman auton ovilla?
Itse olen muksut opettanut odottamaan, mikäli ollaan tiukemmassa välissä, että pääsen itse väliin pidättelemään ovea. Taas oli joku kolauttanut ovellaan kylkeen sen verran kovaa, että varmasti on itsekin tapahtuneen huomannut. Vieraan värin sain kyljestä pois, mutta lommo jäi ja alemmasta kohtaa pokkauksesta maalit lähteneet…
Usein ärsyttänyt ihmiset, jotka ajavat aina maantiellä samaa nopeutta, oli rajoitus mikä tahansa. 100-alueella ajetaan 90kmh, menet ohi ja 80-rajoituksen alkaessa nämä liimautuvat perseeseen ja 60-rajoituksella hyvä ettei tule takalasista läpi.
Nyt tuli pahin tämmöinen vastaan. Itsellä GPS-nopeus vakionopeudensäätimellä 85-86 km/h 80-alueella. Bemarin on kuitenkin pakko ohittaa heti keltaisella sulkuviivalla, vaikka tiellä on jatkuvasti hyviä ohituspaikkoja. Sitten tulee 100-rajoitus ja bemari jää silti ajamaan 90 km/h nopeutta. Ajattelin, ettei vain huomannut 100-kylttiä, mutta sama toistui jatkuvasti. 80-alueella bemari karkasi aina ja 100-alueella tuli perä edellä vastaan. Harkitsin tuon ohittamista, mutta tiedä sitten, miten paljon bemarikuski kiinanledeillä siitä provosoituu ja kotikin alkoi olla lähellä. Tuo teki vielä kaksi ohitusta 80-alueella, joista toinen oli myös sulkuviivalla ja koko loppumatkan aikana ei missään tilanteessa käyttänyt vilkkua. Ei ole järjellä siunattu.
Oma nopeus näkyy alareunassa.
Tälläkin hetkellä on Vaasassa ainakin terassi kuorrutettu jäällä, vaikka lämpötila on jo asteen verran plussalla. Katsos kun kaste tiivistyy pinnoille lämpötilan laskiessa ja jäätyy sitten siihen. Pari viikkoa on ollut kuuden aikoihin vielä liukasta ja ennen kahdeksaa tiet jo sulat ja kuivat. Parissa risteyksessä tosin on ollut vielä tälläkin viikolla sulavia lumikasoja, jotka saavat aikaan jäätyviä lätäköitä. Nastarenkaillakin lähti hetkeksi pieneen luisuun 20 km/h nopeudella kääntyessä. Vaihdoin silti kesärenkaat eilen.Mutta ei ole jäätä vaan kuivat tiet. Nastarenkaita ei saa käyttää huhtikuussa jos keli ei sitä edellytä. Tähän on turha mitään mussuttaa kun laki on aivan yksiselitteinen.
Mistä lähtien Vaasa on ollut etelässä?Tälläkin hetkellä on Vaasassa
Uuden tieliikennelain mukaan niitä saa käyttää silloin kun on tarvetta talven jälkeen. Ei ole joka päivä miinusta yöllä ollut. Tarkoittaa että nastapellejen pitäisi vaihtaa ne all season renkaat tai kitkarenkaat silloin kun on sekaisin plussa- ja miinuspäiviä. Sitähän se lain mukaan tarkoittaa. Saa korjata jos olen väärässä. Tuskin niitä kukaan päivittäin vaihtelee sentään kelin mukaan.Osa ihmisistä joutuu/pääsee ajamaan töihin klo 05 aamulla. Silloin on vielä tälläkin viikolla ollut etelässä -5 astetta pakkasta. Et varmasti aamuyöstä ole t-paita päällä?