Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Oli eilen mahdollisuus suhteelliseen vaaralliseen tilanteeseen. Tulin pyörällä näsihallilta päin tiporaittia alas ja alikulussa kerrostalojen välissä ennen rantatietä oli kuorma-auto parkissa. Siihen tullaan vähän pimeestä kurvista. Ilman sepeliä itsellä olisi ollut enemmän vauhtia ja olisi voinut tulla pahaa jälkeä.
Moottoripyörällä kun tulee paljon ajettua niin oppinut että sokeaan mutkaan ei kannata ajaa tuppi nurin, kaksipyöräisellä pysähtyminen saattaa ottaa aikaa yllättävän paljon.

Vika on aina törmääjässä, ei paikoillaan olijassa
 
Minusta voisi nyt antaa sakkoja liukuhihnalta näille nastoilla ajaville kun on +15 lämmintä. Jos on niin pakko käyttää nastoja niin käyttäkööt sitten välikelin renkaita myös ettei tarvitse ropistella kesäkeleissä pölyä ilmaan kuukausikaupalla. Tuntuu niin käsittämättömälle kun 80% ohiajavista ropistelee kun on t-paita jo päällä.
Osa ihmisistä joutuu/pääsee ajamaan töihin klo 05 aamulla. Silloin on vielä tälläkin viikolla ollut etelässä -5 astetta pakkasta. Et varmasti aamuyöstä ole t-paita päällä?
 
Pistetääs klassikko:
-miten vaikeaa se on olla huitomatta naapuriautoja oman auton ovilla?

Itse olen muksut opettanut odottamaan, mikäli ollaan tiukemmassa välissä, että pääsen itse väliin pidättelemään ovea. Taas oli joku kolauttanut ovellaan kylkeen sen verran kovaa, että varmasti on itsekin tapahtuneen huomannut. Vieraan värin sain kyljestä pois, mutta lommo jäi ja alemmasta kohtaa pokkauksesta maalit lähteneet…
 
Tää nyt menee "en äärsyyntynyt" Mutta kerran Kuopion motonetin pihassa olin tulossa autolle ja näin läheltä kun tumman sinisen autoni viereen tuli valkoinen auto ja lapsi aukaisi takaoven vähän kovasti. Isukki nousi autosta ja samaan aikaan tulin juuri autolleni. Kuski oli vähän että mitähän tää tulee maksamaan. Totesin ettei omani ainakaan ole mikään näyttely auto. 1000-3000€ hintaset autot vaan vaihto vähän maalia toisilleen. Lommoja ei tullut ja maalipinta näytti ehjälle.
Kuin moni näistä ovikolhu porukasta on käynyt etelässä ja jopa ajanut siellä? On kalusto hieman elämää nähnyttä ihan uusissakin autoissa.
 
Ei se varmaan harmitakkaan tonnin pommissa, mutta jos autolla rupeaa olemaan hintaa useamman kymmentuhatlappusen verran, niin eihän se mukavaa ole, että joku muu kolhii sitä huolimattomuuttaan. Ihan sama minkälainen autokulttuuri jossain päin muualla maailmaa on.

Edit. Kaikki lommot ja naarmut kuitenkin vaikuttaa jälleenmyyntiin ja auton arvoon. Ne kaikki on sinun/minun omasta pussista pois, kun joku muu on kolhinut autoa eikä jää maksumieheksi.
 
Viimeksi muokattu:
Osa ihmisistä joutuu/pääsee ajamaan töihin klo 05 aamulla. Silloin on vielä tälläkin viikolla ollut etelässä -5 astetta pakkasta. Et varmasti aamuyöstä ole t-paita päällä?
Mutta ei ole jäätä vaan kuivat tiet. Nastarenkaita ei saa käyttää huhtikuussa jos keli ei sitä edellytä. Tähän on turha mitään mussuttaa kun laki on aivan yksiselitteinen.
 
Edit. Kaikki lommot ja naarmut kuitenkin vaikuttaa jälleenmyyntiin ja auton arvoon. Ne kaikki on sinun/minun omasta pussista pois, kun joku muu on kolhinut autoa eikä jää maksumieheksi.

Lommojen oikaisukin on kallistunut. Joskus 5v sitten sai pienen lommon, siis pelkkä lommo ei rikkoutunutta maalipintaa, oiottua 60e-80e niin nyt se on 120-150e
 
Lommojen oikaisukin on kallistunut. Joskus 5v sitten sai pienen lommon, siis pelkkä lommo ei rikkoutunutta maalipintaa, oiottua 60e-80e niin nyt se on 120-150e
Täällä justiin oli parkkipaikalla kanssa-autoilija peruuttanut oveen kuluneella viikolla. Asiallisesti oli jättänyt yhteystietonsa, mutta korjaushinta on rontti 10ke. Halpaa touhua, jota me kaikki sitten maksamme.
 

Liitteet

  • C5D39C6B-751E-4318-A73F-7A07747385E4.jpeg
    C5D39C6B-751E-4318-A73F-7A07747385E4.jpeg
    4,2 MB · Luettu: 362
Oliko tuo joku sadan tonnin tesla vai miten tuohon kymppitonni upposi?
 
Oliko tuo joku sadan tonnin tesla vai miten tuohon kymppitonni upposi?
Se nyt ei ollut se pointti vaan siinä, että aika hyvin alkaa nykyautoissa uudet osat maksamaan, kun lommoja saadaan aikaan ja niitä merkkihuollossa sitten värien suhteen matchataan. Teslan ovi nyt tuskin kymppitonnia maksaa.
 
Usein ärsyttänyt ihmiset, jotka ajavat aina maantiellä samaa nopeutta, oli rajoitus mikä tahansa. 100-alueella ajetaan 90kmh, menet ohi ja 80-rajoituksen alkaessa nämä liimautuvat perseeseen ja 60-rajoituksella hyvä ettei tule takalasista läpi.

Nyt tuli pahin tämmöinen vastaan. Itsellä GPS-nopeus vakionopeudensäätimellä 85-86 km/h 80-alueella. Bemarin on kuitenkin pakko ohittaa heti keltaisella sulkuviivalla, vaikka tiellä on jatkuvasti hyviä ohituspaikkoja. Sitten tulee 100-rajoitus ja bemari jää silti ajamaan 90 km/h nopeutta. Ajattelin, ettei vain huomannut 100-kylttiä, mutta sama toistui jatkuvasti. 80-alueella bemari karkasi aina ja 100-alueella tuli perä edellä vastaan. Harkitsin tuon ohittamista, mutta tiedä sitten, miten paljon bemarikuski kiinanledeillä siitä provosoituu ja kotikin alkoi olla lähellä. Tuo teki vielä kaksi ohitusta 80-alueella, joista toinen oli myös sulkuviivalla ja koko loppumatkan aikana ei missään tilanteessa käyttänyt vilkkua. Ei ole järjellä siunattu.

Oma nopeus näkyy alareunassa.

 
Viimeksi muokattu:
Pistetääs klassikko:
-miten vaikeaa se on olla huitomatta naapuriautoja oman auton ovilla?

Itse olen muksut opettanut odottamaan, mikäli ollaan tiukemmassa välissä, että pääsen itse väliin pidättelemään ovea. Taas oli joku kolauttanut ovellaan kylkeen sen verran kovaa, että varmasti on itsekin tapahtuneen huomannut. Vieraan värin sain kyljestä pois, mutta lommo jäi ja alemmasta kohtaa pokkauksesta maalit lähteneet…
Mites nuo "Hei siisti auto, käynpä hiplaamassa!" muksut? Etenkin jos YHTÄÄN mielenkiintoisempi auto tai väri (mikä on sinällään mahtavaa jos saa jonkun junnun innostumaan ja itse ainakin olen ilomielin näyttämässä kippojani jos muksu osaa käyttäytyä/kunnioittaa autoa). Tänään viimeksi tuli junnu joka kovasti oli tulossa autoon piirtelemään tms mutta olin itse kantamassa kamaa autoon ja isäpappa näki ilmeeni kun muksu käveli kohti autoa kädet ojossa ja kovasti kiirehti ohjeistamaan muksua ettei saakkaan koskea ja muksu olin kovin ihmeissään. Olen itse säästynyt vielä kolhuilta parkkiksella mutta on yllä vaatinut välillä pirun tarkkaa pysäköintiä sivuun/kauas/päätypaikalle/millilleen oman ruudun sivuun taloyhtiön autopaikalla ja nyt uudella kämpällä kamerat 24/7 päällä näin ainakin alkuun kun on uudet naapurit, uusi taloyhtiö ja parkkipaikka jossa ei tarvitse pelätä että kuvaisin jonkun kämppään sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Usein ärsyttänyt ihmiset, jotka ajavat aina maantiellä samaa nopeutta, oli rajoitus mikä tahansa. 100-alueella ajetaan 90kmh, menet ohi ja 80-rajoituksen alkaessa nämä liimautuvat perseeseen ja 60-rajoituksella hyvä ettei tule takalasista läpi.

Nyt tuli pahin tämmöinen vastaan. Itsellä GPS-nopeus vakionopeudensäätimellä 85-86 km/h 80-alueella. Bemarin on kuitenkin pakko ohittaa heti keltaisella sulkuviivalla, vaikka tiellä on jatkuvasti hyviä ohituspaikkoja. Sitten tulee 100-rajoitus ja bemari jää silti ajamaan 90 km/h nopeutta. Ajattelin, ettei vain huomannut 100-kylttiä, mutta sama toistui jatkuvasti. 80-alueella bemari karkasi aina ja 100-alueella tuli perä edellä vastaan. Harkitsin tuon ohittamista, mutta tiedä sitten, miten paljon bemarikuski kiinanledeillä siitä provosoituu ja kotikin alkoi olla lähellä. Tuo teki vielä kaksi ohitusta 80-alueella, joista toinen oli myös sulkuviivalla ja koko loppumatkan aikana ei missään tilanteessa käyttänyt vilkkua. Ei ole järjellä siunattu.

Oma nopeus näkyy alareunassa.



No mitäs odotat moiselta tollolta, joka ohittaa keltaisen viivan aikana eteesi... Tuommoiset Yangon kyytiin vaan loppuelämäkseen pelkäämään.
Siis en ollut yllättynyt, että siellä oli taas kerran se Baijerin tuotos perseilyvälineenä.
Ehkäpä pitäisi laittaa tulevan kuskinsa luonnetestiin ennenkuin tuon merkkistä autoa saisi edes hankkia. Ja sen jälkeen 3 kk:n koeaika alkuun :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Mutta ei ole jäätä vaan kuivat tiet. Nastarenkaita ei saa käyttää huhtikuussa jos keli ei sitä edellytä. Tähän on turha mitään mussuttaa kun laki on aivan yksiselitteinen.
Tälläkin hetkellä on Vaasassa ainakin terassi kuorrutettu jäällä, vaikka lämpötila on jo asteen verran plussalla. Katsos kun kaste tiivistyy pinnoille lämpötilan laskiessa ja jäätyy sitten siihen. Pari viikkoa on ollut kuuden aikoihin vielä liukasta ja ennen kahdeksaa tiet jo sulat ja kuivat. Parissa risteyksessä tosin on ollut vielä tälläkin viikolla sulavia lumikasoja, jotka saavat aikaan jäätyviä lätäköitä. Nastarenkaillakin lähti hetkeksi pieneen luisuun 20 km/h nopeudella kääntyessä. Vaihdoin silti kesärenkaat eilen.
 
Osa ihmisistä joutuu/pääsee ajamaan töihin klo 05 aamulla. Silloin on vielä tälläkin viikolla ollut etelässä -5 astetta pakkasta. Et varmasti aamuyöstä ole t-paita päällä?
Uuden tieliikennelain mukaan niitä saa käyttää silloin kun on tarvetta talven jälkeen. Ei ole joka päivä miinusta yöllä ollut. Tarkoittaa että nastapellejen pitäisi vaihtaa ne all season renkaat tai kitkarenkaat silloin kun on sekaisin plussa- ja miinuspäiviä. Sitähän se lain mukaan tarkoittaa. Saa korjata jos olen väärässä. Tuskin niitä kukaan päivittäin vaihtelee sentään kelin mukaan.

Minulle itselleni ei oikein avaudu tämä käänteinen logiikka että jos on vaikka 1 pakkasyö kesäkuussa niin saisin ajaa koko kuukauden nastoilla ihan sen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Uuden tieliikennelain mukaan niitä saa käyttää silloin kun on tarvetta talven jälkeen. Ei ole joka päivä miinusta yöllä ollut. Tarkoittaa että nastapellejen pitäisi vaihtaa ne all season renkaat tai kitkarenkaat silloin kun on sekaisin plussa- ja miinuspäiviä. Sitähän se lain mukaan tarkoittaa. Saa korjata jos olen väärässä. Tuskin niitä kukaan päivittäin vaihtelee sentään kelin mukaan.

Minulle itselleni ei oikein avaudu tämä käänteinen logiikka että jos on vaikka 1 pakkasyö kesäkuussa niin saisin ajaa koko kuukauden nastoilla ihan sen takia.

Nyt kyllä sanoisin, että käänteisen logiikan käsite on käännetty käänteiseksi. Vai onko huumoria?
 
Uuden tieliikennelain mukaan niitä saa käyttää silloin kun on tarvetta talven jälkeen. Ei ole joka päivä miinusta yöllä ollut. Tarkoittaa että nastapellejen pitäisi vaihtaa ne all season renkaat tai kitkarenkaat silloin kun on sekaisin plussa- ja miinuspäiviä. Sitähän se lain mukaan tarkoittaa. Saa korjata jos olen väärässä. Tuskin niitä kukaan päivittäin vaihtelee sentään kelin mukaan.

Minulle itselleni ei oikein avaudu tämä käänteinen logiikka että jos on vaikka 1 pakkasyö kesäkuussa niin saisin ajaa koko kuukauden nastoilla ihan sen takia.

Itse ajoin tällä viikolla joka arkipäivä tietä, jossa muutamassa kohtaa paksu jääkerros. Kyseiset paikat oli mäessä metsän ympäröivänä. Aurinko ei paista kohtiin "koskaan" ja huono tien pito/runsas luminen talvi kerrytti paksun jääpeitteen.
Myöskin ojat/rummut jäässä, joten päivän plus asteilla tulee lisää vettä tielle, joka jäätyy yöllä.
Kyseessä nelinumeroinen asfalttitie. Paikka jääköön salaisuudeksi. Työn takia jouduin tietä käyttämään sora-autolla.

Ja mulle avautuu huhti- ja kesäkuun ero, mulla almanakka näyttää huhtikuuta ja tietääkseni seuraavaksi tulee vappu, ei juhannus.
 
Usein ärsyttänyt ihmiset, jotka ajavat aina maantiellä samaa nopeutta, oli rajoitus mikä tahansa. 100-alueella ajetaan 90kmh, menet ohi ja 80-rajoituksen alkaessa nämä liimautuvat perseeseen ja 60-rajoituksella hyvä ettei tule takalasista läpi.

Nyt tuli pahin tämmöinen vastaan. Itsellä GPS-nopeus vakionopeudensäätimellä 85-86 km/h 80-alueella. Bemarin on kuitenkin pakko ohittaa heti keltaisella sulkuviivalla, vaikka tiellä on jatkuvasti hyviä ohituspaikkoja. Sitten tulee 100-rajoitus ja bemari jää silti ajamaan 90 km/h nopeutta. Ajattelin, ettei vain huomannut 100-kylttiä, mutta sama toistui jatkuvasti. 80-alueella bemari karkasi aina ja 100-alueella tuli perä edellä vastaan. Harkitsin tuon ohittamista, mutta tiedä sitten, miten paljon bemarikuski kiinanledeillä siitä provosoituu ja kotikin alkoi olla lähellä. Tuo teki vielä kaksi ohitusta 80-alueella, joista toinen oli myös sulkuviivalla ja koko loppumatkan aikana ei missään tilanteessa käyttänyt vilkkua. Ei ole järjellä siunattu.

wwe-that-man-is-me.gif


Yleensä ajan bemarilla ja silloin olen huomioinut sen, että kanssa-autoilijat kunnioittaa (tuo tulee päälle kuitenkin), en tiedä. Pääsiäisenä menoliikenteessä oltiin nelostiellä akan Hyundai i20 ja vitunmoinen letka ohituskaistalla. Kelasin että annan tietä takana olevalle Audi A6 heti kun pääsen letkasta ohi.. Mutta se homo koukkausi oikealta ohi turvaväliin.

Vitutti niin paljon että jos olisin ollut yksin superbemarilla liikenteessä niin olisin varmaan ottanut kiinni ja tahallaan vaikeuttanut menoa.
 
Mistä lähtien Vaasa on ollut etelässä? :sdarra:
En tiennytkään, että todellisuuden rakenne muuttuu etelään päin mennessä. Ihan samanlaisia pakkasia öisin ja t-paitakelejä päivisin on täällä ollut. Se, ettei juuri sinun käyttämilläsi teillä juuri sillä hetkellä kun sinä niitä käytät ole liukasta, ei tarkoita sitä, ettei toisena hetkenä saman vuorokauden aikana jollain toisella lähitiellä olisi ollut.
 
Itse ajoin tällä viikolla joka arkipäivä tietä, jossa muutamassa kohtaa paksu jääkerros. Kyseiset paikat oli mäessä metsän ympäröivänä. Aurinko ei paista kohtiin "koskaan" ja huono tien pito/runsas luminen talvi kerrytti paksun jääpeitteen.
Myöskin ojat/rummut jäässä, joten päivän plus asteilla tulee lisää vettä tielle, joka jäätyy yöllä.
Kyseessä nelinumeroinen asfalttitie. Paikka jääköön salaisuudeksi. Työn takia jouduin tietä käyttämään sora-autolla.

Ja mulle avautuu huhti- ja kesäkuun ero, mulla almanakka näyttää huhtikuuta ja tietääkseni seuraavaksi tulee vappu, ei juhannus.
Kerro nyt suunnilleen missä päin. Muuten tarinassa ei ole mitään pointtia. Suomi on niin pitkä maa.
 
Ihmettelen miten jotkut kehtaavat ajella Lidlin pihalle istumaan ja lataamaan autoaan ilman että käyvät ostoksilla. Ehkä sitä on itse saanut niin erilaisen kasvatuksen että ei tulisi mieleenkään vain ajaa sinne lataamaan. Tässä kevään ajan olen seurannut, niin se on 90% tapauksissa Tesla joka latauspaikalle ajelee, ja jamppa vain jää istumaan sinne autoon. En tiedä, olisiko kannattanut ostaa vähän halvempi auto että olisi jäänyt varaa omaan latauspisteeseen tai pystyisi käymään tavallisissa maksullisissa latauspaikoissa? Ja tottakai, eihän sitä mikään taho kiellä etteikö sinne saisi mennä kököttämään, mutta mielestäni töykeää ja itsekästä jos ei käydä edes ostoksilla. Joskus seurannut miten oikeasti asioimaan tulevat joutuvat jättämään sen autonsa latauksen välistä oman asiointinsa ajaksi kun Tesla kököttää siinä latauspaikalla. Itsekin mielelläni sen vartin latailisin plugariani, mutta ellen mene aamuseitsemältä, en sitä pääse tekemään. Toki lataan sitten kotona, eikä siinä ihmeitä. Mukavaa jos niitä latauspaikkoja kohdeltaisiin juurikin asiointilatauspaikkoina, eikä mentäisi sinne vain kököttämään ilman ostoksilla käyntiä. Enemmän tätä ihmettelen kuin "ärsyynnyn".

Pätee mielestäni vähän sama juttu kuin ostoskärryihin - ei ole laitonta jättää ostoskärryä parkkialueelle, mutta onhan se ajattelematonta, itsekästä, ja perseestä.
 
Ihmettelen miten jotkut kehtaavat ajella Lidlin pihalle istumaan ja lataamaan autoaan ilman että käyvät ostoksilla. Ehkä sitä on itse saanut niin erilaisen kasvatuksen että ei tulisi mieleenkään vain ajaa sinne lataamaan. Tässä kevään ajan olen seurannut, niin se on 90% tapauksissa Tesla joka latauspaikalle ajelee, ja jamppa vain jää istumaan sinne autoon. En tiedä, olisiko kannattanut ostaa vähän halvempi auto että olisi jäänyt varaa omaan latauspisteeseen tai pystyisi käymään tavallisissa maksullisissa latauspaikoissa? Ja tottakai, eihän sitä mikään taho kiellä etteikö sinne saisi mennä kököttämään, mutta mielestäni töykeää ja itsekästä jos ei käydä edes ostoksilla. Joskus seurannut miten oikeasti asioimaan tulevat joutuvat jättämään sen autonsa latauksen välistä oman asiointinsa ajaksi kun Tesla kököttää siinä latauspaikalla. Itsekin mielelläni sen vartin latailisin plugariani, mutta ellen mene aamuseitsemältä, en sitä pääse tekemään. Toki lataan sitten kotona, eikä siinä ihmeitä. Mukavaa jos niitä latauspaikkoja kohdeltaisiin juurikin asiointilatauspaikkoina, eikä mentäisi sinne vain kököttämään ilman ostoksilla käyntiä. Enemmän tätä ihmettelen kuin "ärsyynnyn".

Pätee mielestäni vähän sama juttu kuin ostoskärryihin - ei ole laitonta jättää ostoskärryä parkkialueelle, mutta onhan se ajattelematonta, itsekästä, ja perseestä.
Itse taas bongaan aina KIA:n tai Huyndain noilta :D. EV5:n tuntuu olevan suosittu omaan silmään.
 
Ihmettelen miten jotkut kehtaavat ajella Lidlin pihalle istumaan ja lataamaan autoaan ilman että käyvät ostoksilla. Ehkä sitä on itse saanut niin erilaisen kasvatuksen että ei tulisi mieleenkään vain ajaa sinne lataamaan. Tässä kevään ajan olen seurannut, niin se on 90% tapauksissa Tesla joka latauspaikalle ajelee, ja jamppa vain jää istumaan sinne autoon. En tiedä, olisiko kannattanut ostaa vähän halvempi auto että olisi jäänyt varaa omaan latauspisteeseen tai pystyisi käymään tavallisissa maksullisissa latauspaikoissa? Ja tottakai, eihän sitä mikään taho kiellä etteikö sinne saisi mennä kököttämään, mutta mielestäni töykeää ja itsekästä jos ei käydä edes ostoksilla. Joskus seurannut miten oikeasti asioimaan tulevat joutuvat jättämään sen autonsa latauksen välistä oman asiointinsa ajaksi kun Tesla kököttää siinä latauspaikalla. Itsekin mielelläni sen vartin latailisin plugariani, mutta ellen mene aamuseitsemältä, en sitä pääse tekemään. Toki lataan sitten kotona, eikä siinä ihmeitä. Mukavaa jos niitä latauspaikkoja kohdeltaisiin juurikin asiointilatauspaikkoina, eikä mentäisi sinne vain kököttämään ilman ostoksilla käyntiä. Enemmän tätä ihmettelen kuin "ärsyynnyn".

Pätee mielestäni vähän sama juttu kuin ostoskärryihin - ei ole laitonta jättää ostoskärryä parkkialueelle, mutta onhan se ajattelematonta, itsekästä, ja perseestä.
Minusta on töykeää jo se, että kaupassa käyvät maksattavat kaupassa käyntinsä niillä muilla asiakkailla. Saisivat olla kaikki laturit maksullisia, ei bensaakaan jaella missään kaupassa ilmaiseksi.
 
Toiset tulee kauppaan halvan juuston takia, toiset etsii ilmaiset sähköt. Sinällään kyllä hieman touhua ihmettelen (pisteellä odottamista), saatu hyöty kun on niin kärpäisen paskan kokoinen, että ainakin itse keksin parempaakin tekemistä. Toki jos kaupassa käydessä paikka on vapaa ja sitä käyttääkseen ei tarvitse kaivaa omaa johtoa kontista, niin voihan sen silloin siihen tökätä ostosten ajaksi.
 
Itselleni selvisi vasta hiljattain, että kauppojen asiointilatauspisteet ovat ilmaisia. Luulin, että pelkkä maksullinenkin tehokas lataus olisi vetonaula. Jännä juttu, että sähköä saa sieltä ilmaiseksi ilmeisesti kymmenien eurojen arvosta asioinnin aikana?

Liikenteessä viimeksi ärsytti Volvo-kuski, joka ohitti minut ohituskaistalla, mutta parin kilometrin jälkeen oli edessäni hidastelemassa.
 
Itselleni selvisi vasta hiljattain, että kauppojen asiointilatauspisteet ovat ilmaisia. Luulin, että pelkkä maksullinenkin tehokas lataus olisi vetonaula. Jännä juttu, että sähköä saa sieltä ilmaiseksi ilmeisesti kymmenien eurojen arvosta asioinnin aikana?
Kymmenet sentit ovat lähempänä totuutta peruslatauksessa (max. 11 kW). Pikalatauksesta voi parin-kolmen euron edestä sähköä saada, jos oikein viivyttelee juustotiskillä. Pikalatauspisteitä ei ihan hirveästi ilmaisena ole ja taitaa tavallisetkin pisteet olla katoava luonnonvara.
 
Lidl taitaa olla harvoja mestoja missä enää on ilmaiset lataukset, alkaa olla suurin osa muuttunut maksullisiksi juurikin näiden väärinkäytösten myötä mutta myös töpselivatkainten yleistymisen ja energian hinnan nousun takia.

Tuntuu, että osa näistä vatkainkuskeista harrastaa tuota latailua ilman asiointia vain sen takia, että saadaan kahvipöytään keskustelua että kuka on saanut olla pisimpään laturissa ja minkälainen tappelu on saatu siitä ainoasta pistokkeesta, että kuka sen saa….
 
Minusta on töykeää jo se, että kaupassa käyvät maksattavat kaupassa käyntinsä niillä muilla asiakkailla. Saisivat olla kaikki laturit maksullisia, ei bensaakaan jaella missään kaupassa ilmaiseksi.
Äläpä sinäkään osta sieltä kaupasta sitten sitä tarjousmakkaraa mitä minä en tarvitse, minähän senkin lystin maksan jos laitetaan tarjouksia tuotteista joille minulla ei ole käyttöä.

Laturi houkuttelee kauppaan asiakkaita siinä missä ne tarjouslehdet. Et sä voi mitenkään ajatella, että laturia hyödyntävät maksattavat kaupassakäyntinsä muilla. Ihan samalla tavalla jalan siellä käyvät maksavat tuotteiden hinnoissa pysäköintialueen ylläpidosta ja tonttivuokrasta, ja netistä ostoksensa tilaavat kivijalkakaupan pyörittämisestä.

Jokasessa liiketoiminnassa asiakas maksaa kokonaisuuden, sähköautojen 3 euron lataus vaan jostain syystä aiheuttaa enemmän närää ku tappiolla myytävät kaljapakkaukset.
 
Eipä se ole keltään pois jos yksityinen yhtiö tarjoaa ilmaista latausta. Eiköhän siellä ole kannattavuuslaskenta tehty.
 
Eipä se ole keltään pois jos yksityinen yhtiö tarjoaa ilmaista latausta. Eiköhän siellä ole kannattavuuslaskenta tehty.
Miten tämäkin kääntyi taas tähän kun pohdinta lähti ihan moraalis-eettisenä kysymyksenä. Jos kauppa tarjoaa latausta asiakkailleen (lukee Lidlin sivuilla) niin onko oikein, että sinne laturille ajetaan vain lataamaan käymättä siellä kaupassa? Mielestäni ei ole - etenkään jos tämän takia monelta siellä kaupassa oikeasti käyvältä jää lataamiset tekemättä.
 
Miten tämäkin kääntyi taas tähän kun pohdinta lähti ihan moraalis-eettisenä kysymyksenä. Jos kauppa tarjoaa latausta asiakkailleen (lukee Lidlin sivuilla) niin onko oikein, että sinne laturille ajetaan vain lataamaan käymättä siellä kaupassa? Mielestäni ei ole - etenkään jos tämän takia monelta siellä kaupassa oikeasti käyvältä jää lataamiset tekemättä.
Monestihan saa parkkimaksut ilmaiseksi kuittia vastaan, niin latureissa voisi olla joku vastaava systeemi.
 
Juuri kun oli noista pyöräilijöistä ja niiden väistämisestä niin eikös tuossa tullut bongattua kaupoilla käydessä bemari joka oli vetänyt fillarin eteen ja pyöräilijällä tietenkään kypärää ja eipä sillä vaikka olisi ollutkin niin naama oli varsin täynnä verta kun oli hiekkaiselle pyöräteille lentänyt auton yli oletettavasti. Mikä siinä on vaikeaa katsoa sivuille kun tulee risteykseen.
 
Ja tottakai, eihän sitä mikään taho kiellä etteikö sinne saisi mennä kököttämään, mutta mielestäni töykeää ja itsekästä jos ei käydä edes ostoksilla.

Lidl latauspisteista lataaminen on maksutonta asiakkaille.

En ole varma miten "asiakkaille" sana raastuvassa tulkitaan, mutta maalikkona tulikinnut että sillä kertaa asioi liikkeessä, eikä niin että on viimekesänä jotain pulloja palautellut. Tiedossa toki että jos jossain parkkipaikalla pysäköinti sallittu liikkeen asiakkaille, niin jotkin tulkinnut että jos joku asiakas suhde konserniin on niin se riittäisi. Nykyään kai pitää nuokin sitten vääntää rautalangasta, asiointia varten tai jotain muuta.

Eipä se ole keltään pois jos yksityinen yhtiö tarjoaa ilmaista latausta. Eiköhän siellä ole kannattavuuslaskenta tehty.
Se ei ole ilmainen, vaan veloitukseton asiakkaille, vähän sama kuin osalla kauppoja on veloitukseton pysäköinti asiakkaille. Jos sen täyttää viereisen rakennustyömään väki, niin se on pois kaupalta ja parkkipaikkaa tarvitsevilta kaupan asiakkailta.

Siitä seuraa sitten se että valvontaa pitää tiukentaa ja palkata joku sitä tekemään, missä yhteydessä myös ehdot tuppaavat kiristymään. Se nostaa kaupan kustannuksia ja heikentää ko kaupan kilpailuykyä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta eikö se ole Lidlin päänsärky järjestää asiat? Jos on väärinkäytöksiä niin maksu käyttöön tai sitten pitää käyttää max 0,5h vanhan kuitin viivakoodia lukijassa tms. En näe, että Lidlin asiakkaana minun tarvii kantaa huolta Lidlin kannattavuudesta. Ja sähköautoni lataan jossain muualla, jos ei satu olemaan laturi vapaana.
 
Mutta eikö se ole Lidlin päänsärky järjestää asiat? Jos on väärinkäytöksiä niin maksu käyttöön tai sitten pitää käyttää max 0,5h vanhan kuitin viivakoodia lukijassa tms. En näe, että Lidlin asiakkaana minun tarvii kantaa huolta Lidlin kannattavuudesta. Ja sähköautoni lataan jossain muualla, jos ei satu olemaan laturi vapaana.
Jos minulle kommentoit, niin vaikka varastaminen on kielletty, niin se on toki sen vika jolta varastetaan.

Ja tietenkin sen vastuulla jolta varastetaan.

Yllä oleva toki totta, mutta yritin olla sarkastinen.

Tuosta sitten seuraa ne mitä aiemmin kirjoitettu, omistajat joutuu lisäämään valvontaa, mikä lisää kustannuksia, heikentää palvelu ja heikentää kilpailukykyä.
 
Juuri kun oli noista pyöräilijöistä ja niiden väistämisestä niin eikös tuossa tullut bongattua kaupoilla käydessä bemari joka oli vetänyt fillarin eteen ja pyöräilijällä tietenkään kypärää ja eipä sillä vaikka olisi ollutkin niin naama oli varsin täynnä verta kun oli hiekkaiselle pyöräteille lentänyt auton yli oletettavasti. Mikä siinä on vaikeaa katsoa sivuille kun tulee risteykseen.
Noi on joskus oikeasti kuumottavia tilanteita kun olet autolla kääntymässä oikealle ja sieltä tulee se spandexkiituri +25 km/h hiljentämättä suojatielle jossa pyörätie jatke. Taakse oikealle ei vaan kovin paljon saa päätä käännettyä vaikka olisi kuinka vetreä ukkeli. Pakko vaan koittaa ennakoida ennen kääntymistä sitä pyörätien liikennettäkin.
 
Noi on joskus oikeasti kuumottavia tilanteita kun olet autolla kääntymässä oikealle ja sieltä tulee se spandexkiituri +25 km/h hiljentämättä suojatielle jossa pyörätie jatke. Taakse oikealle ei vaan kovin paljon saa päätä käännettyä vaikka olisi kuinka vetreä ukkeli. Pakko vaan koittaa ennakoida ennen kääntymistä sitä pyörätien liikennettäkin.
Ennakointi toki tarpeellista, mutta vähän ihmettelen mikä taakse katsomisessa on vaikeaa ja mistä se kuumotus oikein syntyy. Normaali liikennetilanne.
 
Noi on joskus oikeasti kuumottavia tilanteita kun olet autolla kääntymässä oikealle ja sieltä tulee se spandexkiituri +25 km/h hiljentämättä suojatielle jossa pyörätie jatke. Taakse oikealle ei vaan kovin paljon saa päätä käännettyä vaikka olisi kuinka vetreä ukkeli. Pakko vaan koittaa ennakoida ennen kääntymistä sitä pyörätien liikennettäkin.
Pitäisikö pyöräilijän mielestäsi sitten noissa hiljentää? Paljonko? Kyllä menisi pyöräily hankalaksi jos joka risteyksessä pitää hiljentää ettei väistämisvelvolliset aja päälle.

Eihän kukaan täysjärkinen autollakaan maantiellä hiljentele joka risteävän tien kohdalla, vaan luotetaan että väistämisvelvolliset hoitavat sen väistämisen.
 
Pitäisikö pyöräilijän mielestäsi sitten noissa hiljentää? Paljonko? Kyllä menisi pyöräily hankalaksi jos joka risteyksessä pitää hiljentää ettei väistämisvelvolliset aja päälle.

Eihän kukaan täysjärkinen autollakaan maantiellä hiljentele joka risteävän tien kohdalla, vaan luotetaan että väistämisvelvolliset hoitavat sen väistämisen.
Jos autolla koheltaa, niin parempi hiljennellä, tai voi kolahtaa.

Sama toki pyörällä., jos tykittää >25km/h(* niin ajoissa hiljentää, a, jotta muut näkee, että itse näkee.

(Tässä siis puhe tilanteeseen nähden lujaa ajavista "spandexkiitureista")

En tarkoita että joku 25km/h olisi joka tilanteeseen sopiva

Edit:
Jos hiljentäminen on vaikeaa, niin sitten ei kannata kiihdyttää, vaan ajella rauhallisesti, se varmaan muutenkin turvallisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettava fakta vain on se, että ihmisille sattuu virhearvioita liikenteessä, ja tuo aiempi tarina on ihan hyvä muistutus siitä, että sillä munamankelilla on ihan hyvä hidastaa risteyksiin, koska sen <100 kg vs >1500 kg -tilanteen suurin häviäjä on se munamankeloija. Ja kyllä, autoilijan pitäisi pystyä sen verran havainnoimaan, että muistaa edes sen 10 sekuntia, että oliko siinä viereisellä pyörätiellä sitä pyöräilijää vaiko eikö ennen kuin kääntyy risteyksestä. Tämän tavan olen itse ottanut, että aina kun tulee kääntymistilanne risteyksessä, katson, että meneekö pyörätiellä pyöräilijää. Jos menee, niin ekstravarovaisuutta siihen risteykseen, koska ne oikeasti tuppaa tulemaan sieltä vauhdilla. Ja pyörällä ajaessani tiedostan, että on niitä, joilla se pää ei käänny ja olen valmiina vetämään jarrut lukkoon, etten jää alle. Sopisi näiden spandexienkin oppia se hidastaminen ja väistäminen.

edit: Ajo-opettajani tapasi sanoa, että "helvetin varovaisesti sinne risteykseen ja Häkkisen lailla vittuun sieltä". Eli varovaisuutta, ja kun reitti selvä, niin ei jäädä tupeksimaan.

edit2: Ja kyllä maantiellä ajaessa menee jalka jarrun lähelle aina, kun näen auton sivutien risteyksessä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun kolmion takaa on joku idiootti tullut eteen. Ajelen vakkarilla jopa kaupungissa (adaptiivinen), joten sen suhteen on helppo tehdä tuo jalansiirto ilman, että vauhti edes hidastuu.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisikö pyöräilijän mielestäsi sitten noissa hiljentää? Paljonko? Kyllä menisi pyöräily hankalaksi jos joka risteyksessä pitää hiljentää ettei väistämisvelvolliset aja päälle.
Ihan oman turvallisuuden vuoksi on hyvä hiljentää. Kolarin sattuessa ei paljoa lohduta vaikka olisit kuinka oikeassa tai etuajo-oikeutettu. Pyöräillessä on hyvä muistaa viidakon lait, pienempi varoo isompaa. Elinajanodote kasvaa kummasti.
 
Pitäisikö pyöräilijän mielestäsi sitten noissa hiljentää? Paljonko? Kyllä menisi pyöräily hankalaksi jos joka risteyksessä pitää hiljentää ettei väistämisvelvolliset aja päälle.

Eihän kukaan täysjärkinen autollakaan maantiellä hiljentele joka risteävän tien kohdalla, vaan luotetaan että väistämisvelvolliset hoitavat sen väistämisen.

Taitaa ihan tieliikennelaki sanoa että risteyksissä missä muuta liikennettä on syytä hidastaa ja käyttää erityistä varovaisuutta, kun kaksi osapuolta ei varo, on kolari 100%, kun toinen varoo on se 50/50 ja kun molemmat varoo ei tule kolaria.

25km/h on 7m sekunnissa, ihmisen reaktioaika 1-2s, eli 7-14m metriä, mieti itse mikä on sopiva vauhti risteykseen että ehdit pysäyttämään jos jotain yllättävää tapahtuu :tup:

Mieti kuinka hankalaa autoilu on, on valoja ja risteyksiä, suojateitä, hidastustöyssyjä ja kavennettuja kohtia :facepalm:

jos mä ajan maantiellä ja näen että auto lähestyy risteystä ja sillä on kolmio, siirrän jalan kaasulta jarrulle ja olen valmis jarruttamaan, suosittelen jokaiselle spendexille samaa, voi muuten sattua ja arkussa ei huudella "olin oikeassa".

Tässä loistava esimerkki, ei auta että pyöräilijä on oikeassa, pipi tulee, ennakointi


 
Viimeksi muokattu:
Ihan oman turvallisuuden vuoksi on hyvä hiljentää. Kolarin sattuessa ei paljoa lohduta vaikka olisit kuinka oikeassa tai etuajo-oikeutettu. Pyöräillessä on hyvä muistaa viidakon lait, pienempi varoo isompaa. Elinajanodote kasvaa kummasti.
jos mä ajan maantiellä ja näen että auto lähestyy risteystä ja sillä on kolmio, siirrän jalan kaasulta jarrulle ja olen valmis jarruttamaan, suosittelen jokaiselle spendexille samaa, voi muuten sattua ja arkussa ei huudella "olin oikeassa".
Hienosti se, mikä lähti autoilijan ongelmasta kääntyikin pyöräilijän ongelmaksi. Aika mestarillista keskustelun twistaamisesta

timo-soini-which-way.gif
 
Hienosti se, mikä lähti autoilijan ongelmasta kääntyikin pyöräilijän ongelmaksi. Aika mestarillista keskustelun twistaamisesta

Kun pyöräilijä kysyy pitääkö muka risteykseen hidastaa, tarviiko siihen edes vastata? :facepalm:

Ei siinä ole mitään twistaamista, ihmisille tapahtuu vahinkoja ja jos toinen on edes hereillä niin vahinko voidaan vielä välttää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 776
Viestejä
4 663 242
Jäsenet
76 503
Uusin jäsen
Cartier

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom