• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sinäkö sen parannetun tiehuollon maksat josssain perämetsässä? Kerro samalla millä päivämäärällä tien pitää olla sula, jotta huolto on riittävää. Joku kuusien varjostama pätkä notkossa, niin se on jäässä hyvässä lykyssä vielä kuukauden päivät.
Kyllä se pihatien tapauksessa on ihan asukkaan oma homma tai maksaa joku tekemään. Voin myös suositella taloyhtiöön muuttamista niin ei tarvitse moisille asioille uhrata sekuntiakaan ajatuksistaan (olettaen, että taloyhtiön hallitus hoitaa hommansa...).

Pohjoisessa tilanne on toki kovasti eri ajankohtien suhteen, mutta alkuperäisen viestin "+15 lämmintä" viittaisi vahvasti eteläisempään suomeen.
 
Kyllä se pihatien tapauksessa on ihan asukkaan oma homma tai maksaa joku tekemään. Voin myös suositella taloyhtiöön muuttamista niin ei tarvitse moisille asioille uhrata sekuntiakaan ajatuksistaan (olettaen, että taloyhtiön hallitus hoitaa hommansa...).

Pohjoisessa tilanne on toki kovasti eri ajankohtien suhteen, mutta alkuperäisen viestin "+15 lämmintä" viittaisi vahvasti eteläisempään suomeen.
Nytkin taitaa Vaasassa olla lämpimintä ja ei tarvitse sielläkään kovinkaan pitkälle pääväyliltä mennä, kun sitä jäätä löytyy. Sama se ihan etelässäkin vielä on, jos siitä taloyhtiön pihalta ja ruutukaava-alueelta uskaltautuu kauemmas. 9/10 sulaa mutkaa ei lohduta, jos se 1/10 on pohjoisrinteessä oleva jäätyneiden sulamisvesien liukastama kenttämestarin erikoinen.

e: Ennustaa muuten etelässäkin vapun tienoolle yöpakkasia ja lumisadetta :D
 
Viimeksi muokattu:


Helsingin poliisin varsin selkeät linjaukset, toivottavasti näistä pidetään kiinni.

FQr9ApcXEAQ_MY9


Vituttaa tuo toiseksi ylimmäinen.
Kun meillä on sellainen kummallinen jalankulkija laji, joka jää seisomaan metrin suojatiestä, vaikka se auto olisi sadan metrin päässä ja suojatiestä yli olisi ehtinyt yksijalkainen kinkkaamalla. Vaikea on välillä päätellä mitä se tekee? Ottaa aurinkoa, odottaa kaveria, mehusteleeko kohta tulevaa hyvää pierua vai onko sillä mielenosoitus menossa siitä, että minä olen jalankulkija ja vittu haluan pysäyttää liikenteen, koska se on minun oikeus?
 
Siinähän sitten pysähdyt, ruuvaat ikkunan auki ja huutelet, että pistää siihen perseeseen vauhtia, jos meinaa yli mennä. Hyvin ärsyttävää kyllä.

Enemmän ihmettelen tuota giljotiinin asteikkoa - Mihin hemmettiin sitä rangaistusalennusta tarvitaan, jos tuurilla ei olekaan jalankulkijaa menossa? Rangaistuksen syyhän on juuri se, että ei katso eikä hidasta, ei siihen jalankulkijan läsnäolo mitenkään vaikuta.
 
Enemmän ihmettelen tuota giljotiinin asteikkoa - Mihin hemmettiin sitä rangaistusalennusta tarvitaan, jos tuurilla ei olekaan jalankulkijaa menossa? Rangaistuksen syyhän on juuri se, että ei katso eikä hidasta, ei siihen jalankulkijan läsnäolo mitenkään vaikuta.
Helpottaako jos ajattelee niin että jos sattuu vahinko niin kovempi rangaistus.

Jos ajaa yli niin ei sitten jo onnistuttu, eikä vain yritetty.
Ja voi niitä vahinkoja tapahtua ja näkyvyyskin voi vaihdella.
 
Enemmän ihmettelen tuota giljotiinin asteikkoa - Mihin hemmettiin sitä rangaistusalennusta tarvitaan, jos tuurilla ei olekaan jalankulkijaa menossa? Rangaistuksen syyhän on juuri se, että ei katso eikä hidasta, ei siihen jalankulkijan läsnäolo mitenkään vaikuta.

Samoin. Korjattu versio:

1650531390606.png


Olisi kyllä ihan perusteltua ylintä lukuunottamatta aloittaa tuosta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, mutta onhan noissa tilanteissa joskus aika runsaasti tulkinnanvaraa.
 
Enemmän ihmettelen tuota giljotiinin asteikkoa - Mihin hemmettiin sitä rangaistusalennusta tarvitaan, jos tuurilla ei olekaan jalankulkijaa menossa? Rangaistuksen syyhän on juuri se, että ei katso eikä hidasta, ei siihen jalankulkijan läsnäolo mitenkään vaikuta.

Itselleni, tuo giljotiini ei ole vitutuksen kohde, kun olen pysähtynyt suojatien edessä olevan auton viereen aina, joten siitä tuskin tulen sakkoja keräämään tulevaisuudessakaan.
 
Itselleni, tuo giljotiini ei ole vitutuksen kohde, kun olen pysähtynyt suojatien edessä olevan auton viereen aina, joten siitä tuskin tulen sakkoja keräämään tulevaisuudessakaan.
Nyt en ihan hahmota miksi lainasit minun viestiäni. Enhän minä sakkojen antamista giljotiinikuskeille halua vaan haluan, että hirtetään palleistaan lähimpään lipputankoon (vähintäänkin kuvainnollisesti). Just sen ikäisiä lapsia, että helposti vielä jäävät (isomman) auton konepellin alle piiloon, mutta liikkuvat jo liikenteessä yksin. Onneksi koulumatkalla ei ole giljotiinin mahdollisuutta.
 
Nyt en ihan hahmota miksi lainasit minun viestiäni. Enhän minä sakkojen antamista giljotiinikuskeille halua vaan haluan, että hirtetään palleistaan lähimpään lipputankoon (vähintäänkin kuvainnollisesti). Just sen ikäisiä lapsia, että helposti vielä jäävät (isomman) auton konepellin alle piiloon, mutta liikkuvat jo liikenteessä yksin. Onneksi koulumatkalla ei ole giljotiinin mahdollisuutta.

Ehkä oma viestisi vastasi tähän todella tyhjentävästi. Minua giljotiini ei ärsytä. Sinua ärsyttää.
 
Autoilijat jotka jää odottamaan sinisen laatikon kohdalle ja seisovat siinä kuin kyrpä häissä tajuamatta että liikenteen sekaan on paaaaljon helpompi päästä jos seisoisi punaisen laatikon kohdalla.

asdfg.JPG
 
Samoin. Korjattu versio:

1650531390606.png


Olisi kyllä ihan perusteltua ylintä lukuunottamatta aloittaa tuosta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, mutta onhan noissa tilanteissa joskus aika runsaasti tulkinnanvaraa.
Hymiöit unohtu. siis on niitäkin jotka tosissaan ajattelee noin. ja koska kuva muistuttaa aluperäistä, niin tuo voi vaikka levitä jonnekkin parsternakka meemiin.

No toinen äärilaita on sitä mieltä että jotain rangaistuksia tarvitaan vasta sitten jos tapahtuu jotain.
 
Ehkä oma viestisi vastasi tähän todella tyhjentävästi. Minua giljotiini ei ärsytä. Sinua ärsyttää.
En tiedä mitä 4D shakkia tässä yrität nyt pelata. Ei minua mikään ärsytä. Kunhan totesin, että giljotiinin toteuttamisesta pitäisi minusta rankaista samalla tavalla rankasti riippumatta siitä onko ihminen todella vaarassa vai ei.
 
Jos se perässätulija mielestään ajoi normaalin ajosuoritteen ja edessä tehdään kaikki mahdolliset kevätjuhla-liikkeet näennäisesti ilman järkevää syytä --
Sehän siinä se ongelma onkin, että tiellä on autoilijoita, joiden mielestä on ihan normaalia ajaa autonmitan päässä. Jos laajennetaan ajattelua idioottijoukkoon, joka ajaa alle poliisin puuttumisrajan, eli 2 sekunnin päässä, puhutaankin lähes kaikista autoilijoista. Valitettavasti poliisi ei puutu, vaikka Palsternakan twitter-viestiä vastaavassa taulukossa on turvavälit listattu.
 
Sehän siinä se ongelma onkin, että tiellä on autoilijoita, joiden mielestä on ihan normaalia ajaa autonmitan päässä. Jos laajennetaan ajattelua idioottijoukkoon, joka ajaa alle poliisin puuttumisrajan, eli 2 sekunnin päässä, puhutaankin lähes kaikista autoilijoista. Valitettavasti poliisi ei puutu, vaikka Palsternakan twitter-viestiä vastaavassa taulukossa on turvavälit listattu.
Ihan yhtälailla se on ongelma, jos ajaa sitä autoa peräpeiliin tuijottaen ja käyttää huomion kaikennäköiseen epämääräiseen viestittelyyn ja kikkailuun. Ihan varmasti on todella häiritsevästi ja aivan liian lähellä ajavia, mutta jatkuvalla syötöllä ja vähäisessäkin liikenteessä - Aika oudolta kuulostaa. Aiemminkin olen useasti todennut, että satunnaisesti mulkkuun törmää jokainen, mutta jos kohtaamisia tapahtuu jatkuvasti, niin sitten se peili vois olla hyvä vilkaisupaikka. Ei ny helvetti kukaan oikeasti mitään käänteistä ohitusta ala reaalimaailmassa tekemään vaikka teoriassa kuulostaakin huvittavalta. Paljon enemmän noi toilailut vaaraa aiheuttaa kuin se, että joku ajaa mielestäsi liian lähellä perässä. Jos haluaa sen oman vaaransa yhtälöstä minimoida, niin se ehdottamani ryhmittyminen pysäkin kautta toimii aina ja varmasti. Ei tarvitse yhtään mitään erityistä viestitellä sen perskärpäsen kanssa.
 
Hymiöit unohtu. siis on niitäkin jotka tosissaan ajattelee noin. ja koska kuva muistuttaa aluperäistä, niin tuo voi vaikka levitä jonnekkin parsternakka meemiin.

No toinen äärilaita on sitä mieltä että jotain rangaistuksia tarvitaan vasta sitten jos tapahtuu jotain.

En kiistä, olihan tuossa liioittelua, ja ehkä hyvä että kukaan meistä ei ole asiasta päättämässä. Giljotiinista tekee erittäin raskauttavan nimenomaan se, että autoilija ei voi varmuudella tietää onko yli meneminen turvallista vai ei. Eikä tässä nykyään pitäisi olla kellekkään mitään epäselvää. Siksi seuraamus pitää olla sen mukainen ja hyvä että tähän ollaan hiljakseen heräämässä.
 
Ei se vaadi kuin varjoisan pihatien, niin on edelleen 10 senttiä jäätä. Ja yöpakkasia vielä löytyy. Viikon-parin päästä on vasta sakkojen aika jos kelit jatkuu samanlaisena eli jäät sulaa vauhdilla.

Itse tykkään kitkoista juuri sen takia ettei tule kiire koskaan kumpaankaan suuntaan. Ei se lumisade vappuna mikään harvinaisuus ole…

Vähänkin mäkisempi ja varjon puolella oleva, isojen lumikasojen reunustama pihatie, niin kaupungissakaan ei vielä pärjää nastoilla. Pahimmillaan ahtaille pihoille aurauksesta muodostuneet lumikasat on jo tässä vaiheessa teräsjäätä joten ei niitä pääse työstämään pienemmiksikään.

Yöpakkaset pidentää nyt myös katupölykautta, kun hiekoitussoran siivoamisessa pitäisi päästä käyttämään vettä.
 
Giljotiinista tekee erittäin raskauttavan nimenomaan se, että autoilija ei voi varmuudella tietää onko yli meneminen turvallista vai ei. Eikä tässä nykyään pitäisi olla kellekkään mitään epäselvää. Siksi seuraamus pitää olla sen mukainen ja hyvä että tähän ollaan hiljakseen heräämässä.
Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto, niin muille autoilijoille se viestii että sieltä on suojatietä pitkin tulossa joku.

Se sitten riippuu tilanteesta, ajoneuvoista jne. kuinka vaikea on varmistaa onko todella noin, eli kyllä ihan perusteltua pysähtyä aina ja koska lisäksi pitää antaa esteetön, niin sekin vaatii jo käytännössä pysähtymistä. Eli haitta vähäinen (turha pysähtyminen).

Ja kuten kerroit niin riskipaikka niin lainsäätäjä on tehnyt siitä pysähtymisestä rangaistuksen uhalla pakollista.

Sakko on jo aika kova rangaistus, joten sillä pitäs päästä jo pitkälle, nykyisten HKI ym nyky taajama rajoitusten aikaan joku tapon yritys menee jo pahasti yli.

Liikennevirhemaksu ja sakko, niillä pääsee pitkälle (jos ei onnettomuutta), liikkuvaa kameratekniikkaa suojateille, saisko sillä kustannustehokkuutta ja sitä kautta kiinnijäämis riskiä.
 
En kiistä, olihan tuossa liioittelua, ja ehkä hyvä että kukaan meistä ei ole asiasta päättämässä. Giljotiinista tekee erittäin raskauttavan nimenomaan se, että autoilija ei voi varmuudella tietää onko yli meneminen turvallista vai ei. Eikä tässä nykyään pitäisi olla kellekkään mitään epäselvää. Siksi seuraamus pitää olla sen mukainen ja hyvä että tähän ollaan hiljakseen heräämässä.

Kyllä autoilija useasti voi, ja kuuluukin tietää onko suojatielle tulossa joku. Vain osa giljotiineista on törkeitä/vaarallisia, eli sellaisia ettei autoilija näe suojatielle.

Esimerkiksi 4.99 m etäisyydelle suojatietä kadunvarteen parkkeerattu mopo muodostaa juridisesti giljotiinin. Jos kyseessä on normaalia leveämpi kaista, ei kadunvarteen pysäköity matala autokaan muodosta yleensä näköestettä.

Sen sijaan viereiselle kaistalle äkisti jarruttava mikä tahansa kulkupeli muodostaa mainitsemasi "tässä nykyään pitäisi olla kellekkään mitään epäselvää" - tilanteen.
 
Yleisesti suojatiesäännöistä alettiin Suomessa puhua reilu kymmenen vuotta sitten. Esimerkiksi Kuopion yksisuuntaisessa keskustassa, joka oli täynnä giljotiineille alttiita risteyksiä, ei silloin vielä asiasta jaettu sakkoja ja poliisit eivät itsekään noudattaneet säntöjä. Kymmenen vuotta mediaa ja nyt vasta asiaan puututtaan näkyvillä tempauksilla.

Tässä asiassa näen hyvin samaa kuin pyöräilijöiden liikennekulttuurissa. Tällä hetkellä ihmisiä vasta herätellään siihen, että myös pyöräilijöillä on olemassa liikennesääntöjä, veikkaan että menee vuosia ennen kuin nähdään ensimmäinen laajamittainen sakotusksmpanja.
 
Viimeksi muokattu:
Yleisesti suojatiesäännöistä alettiin Suomessa puhua reilu kymmenen vuotta sitten.
Tämä yllätys, luullut että niistä jauhettu jo viimevuosisadalla.

Kuntaeroja, ja kyllä jossain vielä tänä päivänäkin kuntia joissa suoajatien idea on lähinnä keskittää onettomuudet niihin.

Rautalankaa, jos kuskina annat tietä suojatielle pyrkivälle, niin menee koko kunnan liikenne sekaisin, tai jos jalankulkijana katsot ensin ja astus suojatielle, niin torvet soi ja varoitukset kaikuu.

ja poliisit eivät itsekään noudattaneet säntöjä.
Poliisit ja taksikuskit, esimerkki "ammattilaisista" joista ei kannata ottaa mallia. :-(

Vaikka heidän joukossa myös niitä esimerkkillisiä tapauksia.
 
Oli eilen mahdollisuus suhteelliseen vaaralliseen tilanteeseen. Tulin pyörällä näsihallilta päin tiporaittia alas ja alikulussa kerrostalojen välissä ennen rantatietä oli kuorma-auto parkissa. Siihen tullaan vähän pimeestä kurvista. Ilman sepeliä itsellä olisi ollut enemmän vauhtia ja olisi voinut tulla pahaa jälkeä.
 
Minusta voisi nyt antaa sakkoja liukuhihnalta näille nastoilla ajaville kun on +15 lämmintä. Jos on niin pakko käyttää nastoja niin käyttäkööt sitten välikelin renkaita myös ettei tarvitse ropistella kesäkeleissä pölyä ilmaan kuukausikaupalla. Tuntuu niin käsittämättömälle kun 80% ohiajavista ropistelee kun on t-paita jo päällä.

Mitä helevetin väliä? Muutenkin ajellaan 80%:sti sulalla tiellä koko talvi. Ja esim. Oulussa ei ole mitään syytä vaihtaa vielä kesärenkaita, vappu on se ajankohta. Suurempi ongelma on se, että katupölyä ei puhdisteta keväällä harjaamalla.
 
Mitä helevetin väliä? Muutenkin ajellaan 80%:sti sulalla tiellä koko talvi. Ja esim. Oulussa ei ole mitään syytä vaihtaa vielä kesärenkaita, vappu on se ajankohta. Suurempi ongelma on se, että katupölyä ei puhdisteta keväällä harjaamalla.
Uhm... Oletko ajellut talvinakeilla kesää ja todennut että pito on mallia hyi vittu tää ei pysähdy käänny eikä kiihdy? Oletko saanut nastoja tuulilasiin keväällä kun jengi jauhaa ne vikatkin nastat irti kun kumi on pehmeää lämmöstä? Ja nastat jauhavat sen pölyn ja kitkat nostavat sen ilmaan näin kärjistettynä joten ainakin meikäläisen nenä kiittää. Kiva mennä asiakkaalle kun ääni maassa ja koronapelko päällä.
 
Uhm... Oletko ajellut talvinakeilla kesää ja todennut että pito on mallia hyi vittu tää ei pysähdy käänny eikä kiihdy? Oletko saanut nastoja tuulilasiin keväällä kun jengi jauhaa ne vikatkin nastat irti kun kumi on pehmeää lämmöstä? Ja nastat jauhavat sen pölyn ja kitkat nostavat sen ilmaan näin kärjistettynä joten ainakin meikäläisen nenä kiittää. Kiva mennä asiakkaalle kun ääni maassa ja koronapelko päällä.
No vastasin kritiikkiin, jossa ihmeteltiin nastoilla ajoa kun lämmintä on +15 astetta. Aivan epärelevantti asia, väliin on +15, seuraavalla viikolla sataa 25 cm lunta. Jos nastarenkaat on valittu talviajoon, niin yksi +15 päivä ei siihen voi vaikuttaa, ja varsinkin kun muutenkin koko talvi ajetaan melkein koko ajan sulalla tiellä. Tarvitaanko lisää rautalankaa?
 
No vastasin kritiikkiin, jossa ihmeteltiin nastoilla ajoa kun lämmintä on +15 astetta. Aivan epärelevantti asia, väliin on +15, seuraavalla viikolla sataa 25 cm lunta. Jos nastarenkaat on valittu talviajoon, niin yksi +15 päivä ei siihen voi vaikuttaa,

Nastarenkaat on tarkoitettu talviajoon, kuten totesit itsekin. Välikeliajoon on joko välikelin renkaat tai kitkarenkaat.
 
Nastarenkaat on tarkoitettu talviajoon, kuten totesit itsekin. Välikeliajoon on joko välikelin renkaat tai kitkarenkaat.
Mitkä helvetin välikelin renkaat? Itse en ainakaan aja millään Formula 1-autolla. Kuulun siihen joukkoon, joka asentaa syksyllä talvirenkaat järkevään aikaan ja keväällä kesärenkaat järkevään aikaan. En vaihda erikseen kesärenkaita yksittäisen +15 -asteisen päivän vuoksi. Herätys nyt reaalimaailmaan! Valita pölystä kunnan katujen ylläpitoon, siellä oikea osoite.
 
Oli eilen mahdollisuus suhteelliseen vaaralliseen tilanteeseen. Tulin pyörällä näsihallilta päin tiporaittia alas ja alikulussa kerrostalojen välissä ennen rantatietä oli kuorma-auto parkissa. Siihen tullaan vähän pimeestä kurvista. Ilman sepeliä itsellä olisi ollut enemmän vauhtia ja olisi voinut tulla pahaa jälkeä.
Moottoripyörällä kun tulee paljon ajettua niin oppinut että sokeaan mutkaan ei kannata ajaa tuppi nurin, kaksipyöräisellä pysähtyminen saattaa ottaa aikaa yllättävän paljon.

Vika on aina törmääjässä, ei paikoillaan olijassa
 
Minusta voisi nyt antaa sakkoja liukuhihnalta näille nastoilla ajaville kun on +15 lämmintä. Jos on niin pakko käyttää nastoja niin käyttäkööt sitten välikelin renkaita myös ettei tarvitse ropistella kesäkeleissä pölyä ilmaan kuukausikaupalla. Tuntuu niin käsittämättömälle kun 80% ohiajavista ropistelee kun on t-paita jo päällä.
Osa ihmisistä joutuu/pääsee ajamaan töihin klo 05 aamulla. Silloin on vielä tälläkin viikolla ollut etelässä -5 astetta pakkasta. Et varmasti aamuyöstä ole t-paita päällä?
 
Pistetääs klassikko:
-miten vaikeaa se on olla huitomatta naapuriautoja oman auton ovilla?

Itse olen muksut opettanut odottamaan, mikäli ollaan tiukemmassa välissä, että pääsen itse väliin pidättelemään ovea. Taas oli joku kolauttanut ovellaan kylkeen sen verran kovaa, että varmasti on itsekin tapahtuneen huomannut. Vieraan värin sain kyljestä pois, mutta lommo jäi ja alemmasta kohtaa pokkauksesta maalit lähteneet…
 
Tää nyt menee "en äärsyyntynyt" Mutta kerran Kuopion motonetin pihassa olin tulossa autolle ja näin läheltä kun tumman sinisen autoni viereen tuli valkoinen auto ja lapsi aukaisi takaoven vähän kovasti. Isukki nousi autosta ja samaan aikaan tulin juuri autolleni. Kuski oli vähän että mitähän tää tulee maksamaan. Totesin ettei omani ainakaan ole mikään näyttely auto. 1000-3000€ hintaset autot vaan vaihto vähän maalia toisilleen. Lommoja ei tullut ja maalipinta näytti ehjälle.
Kuin moni näistä ovikolhu porukasta on käynyt etelässä ja jopa ajanut siellä? On kalusto hieman elämää nähnyttä ihan uusissakin autoissa.
 
Ei se varmaan harmitakkaan tonnin pommissa, mutta jos autolla rupeaa olemaan hintaa useamman kymmentuhatlappusen verran, niin eihän se mukavaa ole, että joku muu kolhii sitä huolimattomuuttaan. Ihan sama minkälainen autokulttuuri jossain päin muualla maailmaa on.

Edit. Kaikki lommot ja naarmut kuitenkin vaikuttaa jälleenmyyntiin ja auton arvoon. Ne kaikki on sinun/minun omasta pussista pois, kun joku muu on kolhinut autoa eikä jää maksumieheksi.
 
Viimeksi muokattu:
Osa ihmisistä joutuu/pääsee ajamaan töihin klo 05 aamulla. Silloin on vielä tälläkin viikolla ollut etelässä -5 astetta pakkasta. Et varmasti aamuyöstä ole t-paita päällä?
Mutta ei ole jäätä vaan kuivat tiet. Nastarenkaita ei saa käyttää huhtikuussa jos keli ei sitä edellytä. Tähän on turha mitään mussuttaa kun laki on aivan yksiselitteinen.
 
Edit. Kaikki lommot ja naarmut kuitenkin vaikuttaa jälleenmyyntiin ja auton arvoon. Ne kaikki on sinun/minun omasta pussista pois, kun joku muu on kolhinut autoa eikä jää maksumieheksi.

Lommojen oikaisukin on kallistunut. Joskus 5v sitten sai pienen lommon, siis pelkkä lommo ei rikkoutunutta maalipintaa, oiottua 60e-80e niin nyt se on 120-150e
 
Lommojen oikaisukin on kallistunut. Joskus 5v sitten sai pienen lommon, siis pelkkä lommo ei rikkoutunutta maalipintaa, oiottua 60e-80e niin nyt se on 120-150e
Täällä justiin oli parkkipaikalla kanssa-autoilija peruuttanut oveen kuluneella viikolla. Asiallisesti oli jättänyt yhteystietonsa, mutta korjaushinta on rontti 10ke. Halpaa touhua, jota me kaikki sitten maksamme.
 

Liitteet

  • C5D39C6B-751E-4318-A73F-7A07747385E4.jpeg
    C5D39C6B-751E-4318-A73F-7A07747385E4.jpeg
    4,2 MB · Luettu: 362
Oliko tuo joku sadan tonnin tesla vai miten tuohon kymppitonni upposi?
 
Oliko tuo joku sadan tonnin tesla vai miten tuohon kymppitonni upposi?
Se nyt ei ollut se pointti vaan siinä, että aika hyvin alkaa nykyautoissa uudet osat maksamaan, kun lommoja saadaan aikaan ja niitä merkkihuollossa sitten värien suhteen matchataan. Teslan ovi nyt tuskin kymppitonnia maksaa.
 
Usein ärsyttänyt ihmiset, jotka ajavat aina maantiellä samaa nopeutta, oli rajoitus mikä tahansa. 100-alueella ajetaan 90kmh, menet ohi ja 80-rajoituksen alkaessa nämä liimautuvat perseeseen ja 60-rajoituksella hyvä ettei tule takalasista läpi.

Nyt tuli pahin tämmöinen vastaan. Itsellä GPS-nopeus vakionopeudensäätimellä 85-86 km/h 80-alueella. Bemarin on kuitenkin pakko ohittaa heti keltaisella sulkuviivalla, vaikka tiellä on jatkuvasti hyviä ohituspaikkoja. Sitten tulee 100-rajoitus ja bemari jää silti ajamaan 90 km/h nopeutta. Ajattelin, ettei vain huomannut 100-kylttiä, mutta sama toistui jatkuvasti. 80-alueella bemari karkasi aina ja 100-alueella tuli perä edellä vastaan. Harkitsin tuon ohittamista, mutta tiedä sitten, miten paljon bemarikuski kiinanledeillä siitä provosoituu ja kotikin alkoi olla lähellä. Tuo teki vielä kaksi ohitusta 80-alueella, joista toinen oli myös sulkuviivalla ja koko loppumatkan aikana ei missään tilanteessa käyttänyt vilkkua. Ei ole järjellä siunattu.

Oma nopeus näkyy alareunassa.

 
Viimeksi muokattu:
Pistetääs klassikko:
-miten vaikeaa se on olla huitomatta naapuriautoja oman auton ovilla?

Itse olen muksut opettanut odottamaan, mikäli ollaan tiukemmassa välissä, että pääsen itse väliin pidättelemään ovea. Taas oli joku kolauttanut ovellaan kylkeen sen verran kovaa, että varmasti on itsekin tapahtuneen huomannut. Vieraan värin sain kyljestä pois, mutta lommo jäi ja alemmasta kohtaa pokkauksesta maalit lähteneet…
Mites nuo "Hei siisti auto, käynpä hiplaamassa!" muksut? Etenkin jos YHTÄÄN mielenkiintoisempi auto tai väri (mikä on sinällään mahtavaa jos saa jonkun junnun innostumaan ja itse ainakin olen ilomielin näyttämässä kippojani jos muksu osaa käyttäytyä/kunnioittaa autoa). Tänään viimeksi tuli junnu joka kovasti oli tulossa autoon piirtelemään tms mutta olin itse kantamassa kamaa autoon ja isäpappa näki ilmeeni kun muksu käveli kohti autoa kädet ojossa ja kovasti kiirehti ohjeistamaan muksua ettei saakkaan koskea ja muksu olin kovin ihmeissään. Olen itse säästynyt vielä kolhuilta parkkiksella mutta on yllä vaatinut välillä pirun tarkkaa pysäköintiä sivuun/kauas/päätypaikalle/millilleen oman ruudun sivuun taloyhtiön autopaikalla ja nyt uudella kämpällä kamerat 24/7 päällä näin ainakin alkuun kun on uudet naapurit, uusi taloyhtiö ja parkkipaikka jossa ei tarvitse pelätä että kuvaisin jonkun kämppään sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Usein ärsyttänyt ihmiset, jotka ajavat aina maantiellä samaa nopeutta, oli rajoitus mikä tahansa. 100-alueella ajetaan 90kmh, menet ohi ja 80-rajoituksen alkaessa nämä liimautuvat perseeseen ja 60-rajoituksella hyvä ettei tule takalasista läpi.

Nyt tuli pahin tämmöinen vastaan. Itsellä GPS-nopeus vakionopeudensäätimellä 85-86 km/h 80-alueella. Bemarin on kuitenkin pakko ohittaa heti keltaisella sulkuviivalla, vaikka tiellä on jatkuvasti hyviä ohituspaikkoja. Sitten tulee 100-rajoitus ja bemari jää silti ajamaan 90 km/h nopeutta. Ajattelin, ettei vain huomannut 100-kylttiä, mutta sama toistui jatkuvasti. 80-alueella bemari karkasi aina ja 100-alueella tuli perä edellä vastaan. Harkitsin tuon ohittamista, mutta tiedä sitten, miten paljon bemarikuski kiinanledeillä siitä provosoituu ja kotikin alkoi olla lähellä. Tuo teki vielä kaksi ohitusta 80-alueella, joista toinen oli myös sulkuviivalla ja koko loppumatkan aikana ei missään tilanteessa käyttänyt vilkkua. Ei ole järjellä siunattu.

Oma nopeus näkyy alareunassa.



No mitäs odotat moiselta tollolta, joka ohittaa keltaisen viivan aikana eteesi... Tuommoiset Yangon kyytiin vaan loppuelämäkseen pelkäämään.
Siis en ollut yllättynyt, että siellä oli taas kerran se Baijerin tuotos perseilyvälineenä.
Ehkäpä pitäisi laittaa tulevan kuskinsa luonnetestiin ennenkuin tuon merkkistä autoa saisi edes hankkia. Ja sen jälkeen 3 kk:n koeaika alkuun :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Mutta ei ole jäätä vaan kuivat tiet. Nastarenkaita ei saa käyttää huhtikuussa jos keli ei sitä edellytä. Tähän on turha mitään mussuttaa kun laki on aivan yksiselitteinen.
Tälläkin hetkellä on Vaasassa ainakin terassi kuorrutettu jäällä, vaikka lämpötila on jo asteen verran plussalla. Katsos kun kaste tiivistyy pinnoille lämpötilan laskiessa ja jäätyy sitten siihen. Pari viikkoa on ollut kuuden aikoihin vielä liukasta ja ennen kahdeksaa tiet jo sulat ja kuivat. Parissa risteyksessä tosin on ollut vielä tälläkin viikolla sulavia lumikasoja, jotka saavat aikaan jäätyviä lätäköitä. Nastarenkaillakin lähti hetkeksi pieneen luisuun 20 km/h nopeudella kääntyessä. Vaihdoin silti kesärenkaat eilen.
 
Osa ihmisistä joutuu/pääsee ajamaan töihin klo 05 aamulla. Silloin on vielä tälläkin viikolla ollut etelässä -5 astetta pakkasta. Et varmasti aamuyöstä ole t-paita päällä?
Uuden tieliikennelain mukaan niitä saa käyttää silloin kun on tarvetta talven jälkeen. Ei ole joka päivä miinusta yöllä ollut. Tarkoittaa että nastapellejen pitäisi vaihtaa ne all season renkaat tai kitkarenkaat silloin kun on sekaisin plussa- ja miinuspäiviä. Sitähän se lain mukaan tarkoittaa. Saa korjata jos olen väärässä. Tuskin niitä kukaan päivittäin vaihtelee sentään kelin mukaan.

Minulle itselleni ei oikein avaudu tämä käänteinen logiikka että jos on vaikka 1 pakkasyö kesäkuussa niin saisin ajaa koko kuukauden nastoilla ihan sen takia.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom