Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vanha tuttu ärsytyksen kohde. Tiellä yksi auto (minä), ja mersukuski onnistuu säätämään nopeuden niin, että ollaan lähes rinnakkain kiihdytyskaistan loppuessa. Sieltä sitten ilman vilkkua eteen ja pui nyrkkiä kun tööttäsin. Nopeusero oli vielä ihan huomattava ennen katkoviivan alkamista, minun taakse liittyminen ei selvästi ollut vaihtoehto.


Mä siirryn tollasissa tilanteissa vasemmalle kaistalle turvaan. Samalla helpottuu toi Mersun liittyminen.
 
Sakon arvoista suorittamista.
Voi olla, en ole koskaan saanut, mutta noin minä yleensä toimin. En muista, että kukaan olisi töötännyt tai osoittanut muuta ärtyneisyyden merkkejä.

Itselle kävi kerran vastaavassa paikassa olin jo kaistan päässä ja vauhtia sanotaan nyt sallittu määrä. Niin muistaakseni sivuvaunu motoristi luultavasti kuvitteli, että teen lukkojarrutuksen ja vedän metsään, en tehnyt vaan väistin niin paljon kuin pientareelle pystyi.
No hän siihen mahtui rinnalleni väistettyäni. Joten näytin hänelle peukkua. Noissa voi siis käydä huonostikin...
 
Voi olla, en ole koskaan saanut, mutta noin minä yleensä toimin. En muista, että kukaan olisi töötännyt tai osoittanut muuta ärtyneisyyden merkkejä.

Itselle kävi kerran vastaavassa paikassa olin jo kaistan päässä ja vauhtia sanotaan nyt sallittu määrä. Niin muistaakseni sivuvaunu motoristi luultavasti kuvitteli, että teen lukkojarrutuksen ja vedän metsään, en tehnyt vaan väistin niin paljon kuin pientareelle pystyi.
No hän siihen mahtui rinnalleni väistettyäni. Joten näytin hänelle peukkua. Noissa voi siis käydä huonostikin...
Noissa vaan on se että jengi olettaa tuon takia että juu kyllä ne väistää ja se kerta kun onkin sitten tilanne ettei ole tilaa minne väistää tai väistät kiireellä suoraan takaa kovempaa tulevan eteen niin ollaan taas isolla riskillä menossa. On todella yleistä että nyrkki heiluu, töötti soi tai valot vilkkuvat kun ajan kruise päällä jotta saa vauhtinsa sopimaan että ajaa eteeni tai taakseni enkä väistä kuten olettavat. Tuntuvat myös odottavan että lyön liinat kiinni jos tulevat liittymässä kolmion takaa kun parin liittymän kaistat yhtyvät ja tuloksena että paniikissa lyövät jarrut viimetingassa kiinni tai vetävät melkein kylkeen. Jälkimmäisiin on 90% tilanteista yhdistettävissä nopeus joka on reilusti alle rajoituksen. Ajan itse 80kmh liittymää kohti ja sankarit vetävät kolmion takaa eteen sen 50kmh ja parhaimmillaan brake chekkaavat kun olen yhtäkkiä niin lähellä.
 
Noissa vaan on se että jengi olettaa tuon takia että juu kyllä ne väistää ja se kerta kun onkin sitten tilanne ettei ole tilaa minne väistää tai väistät kiireellä suoraan takaa kovempaa tulevan eteen niin ollaan taas isolla riskillä menossa. On todella yleistä että nyrkki heiluu, töötti soi tai valot vilkkuvat kun ajan kruise päällä jotta saa vauhtinsa sopimaan että ajaa eteeni tai taakseni enkä väistä kuten olettavat. Tuntuvat myös odottavan että lyön liinat kiinni jos tulevat liittymässä kolmion takaa kun parin liittymän kaistat yhtyvät ja tuloksena että paniikissa lyövät jarrut viimetingassa kiinni tai vetävät melkein kylkeen. Jälkimmäisiin on 90% tilanteista yhdistettävissä nopeus joka on reilusti alle rajoituksen. Ajan itse 80kmh liittymää kohti ja sankarit vetävät kolmion takaa eteen sen 50kmh ja parhaimmillaan brake chekkaavat kun olen yhtäkkiä niin lähellä.
Kyllä autoilijat osaavat katsoa, onko siinä tilaa ja silloin ei tietenkään siirrytä toiselle kaistalle, mutta silloin kyllä pidän vauhtini tasaisena jättäen eteen tilaa liittyä ja arvioin mitä se liittyjä aikoo tehdä. Ton tekee ihan enempiä miettimättä,
tossa näki selvästi, että se on sieltä tulossa eikä vaan meinannut ja kuvaajakin sen tajusi toimien fiksusti, paitsi töötti oli kyllä aivan turha, ellei se sitten aivan mahdottoman paljon häntä henkisesti helpottanut :)
 
Kyllä autoilijat osaavat katsoa, onko siinä tilaa ja silloin ei tietenkään siirrytä toiselle kaistalle, mutta silloin kyllä pidän vauhtini tasaisena jättäen eteen tilaa liittyä ja arvioin mitä se liittyjä aikoo tehdä. Ton tekee ihan enempiä miettimättä,
tossa näki selvästi, että se on sieltä tulossa eikä vaan meinannut ja kuvaajakin sen tajusi toimien fiksusti, paitsi töötti oli kyllä aivan turha, ellei se sitten aivan mahdottoman paljon häntä henkisesti helpottanut :)
Ei, autoilijat eivät ole tarpeeksi fiksuja. Voin sanoa että melkein päivittäin tulee työmatkalla noita vasemmalle eteen vaihtavia ja joutuu lyömään jarruja päälle ettei aja perään vaikka oma vauhti on gps:n mukaan kilometrilleen rajoituksen mukainen vasemmalla kaistalla (iso osa työmatkaa Kehä1:stä). Bonuksena, tuo että arvioit itse tilannetta on myös riski, samaa meinaan tekee se toinen kuski. Se on ihana lyödä kunnon paniikkijarrutusta (okei ei nyt YLEENSÄ ihan noin pahasti mutta kuitenkin varsin yllättävää, nopeaa ja agressiivista hidastamista missä riski saada joku konttiin) kun liittyjä sekä oikeaa kaistaa menevät päättävät jarruttaa samaan aikaan. Ottaen huomioon että ajan aktiivivakkari päällä joka tykkää jättää selkeästi isomman turvavälin kuin keskiverto kuskit samalla tiellä niin tuo on varsin perseestä. Melkein joka viikko on jossain kohdassa kolari liittymän kohdalla ja Kehä seisoo.
 
Ei, autoilijat eivät ole tarpeeksi fiksuja. Voin sanoa että melkein päivittäin tulee työmatkalla noita vasemmalle eteen vaihtavia ja joutuu lyömään jarruja päälle ettei aja perään vaikka oma vauhti on gps:n mukaan kilometrilleen rajoituksen mukainen vasemmalla kaistalla (iso osa työmatkaa Kehä1:stä). Bonuksena, tuo että arvioit itse tilannetta on myös riski, samaa meinaan tekee se toinen kuski. Se on ihana lyödä kunnon paniikkijarrutusta (okei ei nyt YLEENSÄ ihan noin pahasti mutta kuitenkin varsin yllättävää, nopeaa ja agressiivista hidastamista missä riski saada joku konttiin) kun liittyjä sekä oikeaa kaistaa menevät päättävät jarruttaa samaan aikaan. Ottaen huomioon että ajan aktiivivakkari päällä joka tykkää jättää selkeästi isomman turvavälin kuin keskiverto kuskit samalla tiellä niin tuo on varsin perseestä. Melkein joka viikko on jossain kohdassa kolari liittymän kohdalla ja Kehä seisoo.
Joo Kehä1:llä sattuu kolareita eniten, mutta on siellä niitä autojakin. Jos ajat kehällä rajoitusten mukaan ja jätät oikeat turvavälit, minulla ei ole mitään ongelmaa liittyä sinun eteen tai taakse. Enkä siis käytännössä koskaan pysähdy sinne rampille. Arpojat (menenkö vain en) ovat ne kaikkein vaarallisimmat. Toki kehäll' on heitäkin ja niistä luulen useimpien kolareiden johtuvan + liian lyhyet turvavälit. Kehä 1 ei pitäisi vasta kortin saaneen koskaan mennä.

Aikoinaan sain puolisoni tosi vihaiseksi kun esittelin, että kiertelet rauhallisimpi teitä, ennekuin opit ajamaan. Onneksi sentään uskoi.
no nyt kun on minua parempi kuski on kyllä myöntänyt että olin oikeassa :)
 
Joo Kehä1:llä sattuu kolareita eniten, mutta on siellä niitä autojakin. Jos ajat kehällä rajoitusten mukaan ja jätät oikeat turvavälit, minulla ei ole mitään ongelmaa liittyä sinun eteen tai taakse. Enkä siis käytännössä koskaan pysähdy sinne rampille. Arpojat (menenkö vain en) ovat ne kaikkein vaarallisimmat. Toki kehäll' on heitäkin ja niistä luulen useimpien kolareiden johtuvan + liian lyhyet turvavälit. Kehä 1 ei pitäisi vasta kortin saaneen koskaan mennä.

Aikoinaan sain puolisoni tosi vihaiseksi kun esittelin, että kiertelet rauhallisimpi teitä, ennekuin opit ajamaan. Onneksi sentään uskoi.
no nyt kun on minua parempi kuski on kyllä myöntänyt että olin oikeassa :)
Juu mutta muista, me jotka kirjoittelemme tänne olemme edes hiukan kiinnostuneita autoista. Tuo tarkoittaa että edes mietimme näitä asioita toisin kuin moni muu kuski tuolla. Tänäänkin ajeli edellä Kia joka veteli kahta kaistaa tasan keskeltä ilmeisesti koska auto oli juuri pesty ja halusi vältellä märkiä kohtia tiessä aiheuttaen pari kolme vaaratilannetta parin kilometrin matkalla. Poistui tieltä sivukadulle juuri kun olin soittamassa poliisit perään.

Mitä tuohon Kehä1:n tms välttämiseen kortin saatua... en allekirjoita. Liian usein näkee näitä sankareita jotka pelkäävät ja se johtuu pääasiassa kokemuksen puutteesta juuri kortin saatuaan. Oma autokoulumaikka pisti meikäläisen Kehä1:lle ensimmäisellä ajotunnilla ja vaikka olin taajamassa ajellut monta tuhatta kilometriä (ei sovi kysyä missä tai miksi mutta vuonna miekka ja kivi) niin kyllä tuo kuumotti. Ajelin aivan hiljaa ja maikka käskytti polkemaan kaasua jos aion liittyä kehälle ja opetti hyvin yksiselitteiseksi että autokoulu on yksi juttu... tosielämä aivan toinen ja pahinta mitä voit tehdä on ajaa autokoulun pikkuautolla pikkuteitä varovasti, ylirauhallisesti ja ehkä peläten jonka jälkeen ajella hyvin vähän. Oli kovin tyytyväinen kun kerroin että tulisin ajelemaan pääosan ajoistani MK3 farkku Mondeolla (siihen aikaan varsin iso kippo) heti kortin saatuani. Sanoi että kun osaat ajaa isolla, osaat ajaa pienelläkin. Tämä on omalla ja tuttujen kohdalla pätenyt erittäin hyvin. Exän ensimmäinen "arkiauto" oli MK8 Fiesta ST ja autokoulumaikka vain totesi että pirun hyvä kippo opetella ja vittumaisin osuus tulee kun joutuu ajamaan ns "normimallilla". Kyseinen exä on yhä yksi kolmesta ihmisestä kenen kyydissä voisin vaikka nukkua kun auto on täysin poikittain ja vaaratilanteita on huomattavasti vähemmän kuin keskimääräisellä kuskilla. Yksi luottohenkilöistä on ammattikuski, yksi entinen kauppamies joka suhaili kymmeniä ja kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa pitkin poikin maata ja kolmas on tuo exä joka on ammentanut oppejaan itseltä ja ammattikuskeilta ja autonhallintaa sieltä ja täältä junnuajoilta.
 
Mä siirryn tollasissa tilanteissa vasemmalle kaistalle turvaan. Samalla helpottuu toi Mersun liittyminen.
En väistä koskaan tuollaisessa. Painakoot kaasua jos eteen haluaa tai jarrua ja liittyköön taakse.

Aiemmin väistin ja annoin tilaa, mutta se on turhaa ja opetetaan kanssakulkijat vain toimimaan väärin.
 
Viimeksi muokattu:
En väistä koskaan tuollaisessa. Painakoot kaasua jos eteen haluaa tai jarrua ja liittyköön taakse.

Aiemmin väistin ja annoin tilaa, mutta se on turhaa ja opetetaan kanssakulkijat vain toimimaan väärin.
Ei saisi väistää. Sen lisäksi että se on laitonta, on se vaarallista. Siellä nimittäin vasenta ohituskaistaa tuleva voi joutua tekemään äkkijarrutuksen, joka etenkin talvella voi tuottaa onnettomuuden.
 
Ite ainakin mieluummin rikon lakia kun kolhin omaa tonnin pommia ja otan kolaririskin.

Vakkarilla kun ajelen niin ei jaksa olla jalka jarrun päällä valmiina reagoimaan jos mummo päättää liittyä keulaan. Helpompi mennä vasurilla jos sielä on tilaa. Jos ei oo tilaa niin jatkan vakkarilla ja en reagoi ajamisellani mitenkään liittyjään.

Itse liittyessä huomaan monesti että vasurille väistetään, hauska osuus onkin sitten kun tuo vasemmalle väistäjä tajuaa että kelasin sen 110/130 rampin loppuun ja ei ois tarvinnu väistää. Mutta mieluummin väistää kun ryttää peltiä ja vaarantaa henkensä
Ei saisi väistää. Sen lisäksi että se on laitonta, on se vaarallista. Siellä nimittäin vasenta ohituskaistaa tuleva voi joutua tekemään äkkijarrutuksen, joka etenkin talvella voi tuottaa onnettomuuden.
Autossa on peili ja kuolleet kulmat näkee ikkunasta.

En ymmärrä miksi joku olettaisi että liittyjää väistetään, mutta tyhmää se väistäminen ei silti ole jos näyttää siltä että toinen tulee kylkeen.

Tuo toiminnan ruokkiminen toki tossa munkin tavassa huonoa, mutta ei toisaalta ole mun ongelma jos porukalle on toi liittyminen ja ajaminen noin vaikeaa. Itse en aio kärsiä muiden kolaroimisista jos ne voi välttää.
 
Ite ainakin mieluummin rikon lakia kun kolhin omaa tonnin pommia ja otan kolaririskin.

Vakkarilla kun ajelen niin ei jaksa olla jalka jarrun päällä valmiina reagoimaan jos mummo päättää liittyä keulaan. Helpompi mennä vasurilla jos sielä on tilaa. Jos ei oo tilaa niin jatkan vakkarilla ja en reagoi ajamisellani mitenkään liittyjään.

Itse liittyessä huomaan monesti että vasurille väistetään, hauska osuus onkin sitten kun tuo vasemmalle väistäjä tajuaa että kelasin sen 110/130 rampin loppuun ja ei ois tarvinnu väistää. Mutta mieluummin väistää kun ryttää peltiä ja vaarantaa henkensä
Autossa on peili ja kuolleet kulmat näkee ikkunasta.

En ymmärrä miksi joku olettaisi että liittyjää väistetään, mutta tyhmää se väistäminen ei silti ole jos näyttää siltä että toinen tulee kylkeen.

Tuo toiminnan ruokkiminen toki tossa munkin tavassa huonoa, mutta ei toisaalta ole mun ongelma jos porukalle on toi liittyminen ja ajaminen noin vaikeaa. Itse en aio kärsiä muiden kolaroimisista jos ne voi välttää.
Tajuan tottakai pointin mitä ajat takaa mutta tuo tavan ruokinta on tuo pahin asia. Ihmiset tottuvat että tilaa annetaan vaikka itse ajaisi miten ja tadaa kolareita alkaa kerääntyä. Vähän sama kuin suoralla tiellä pyöräilijöille tilan antaminen. Niin monta kertaa saanut polkea jarrua kun pyöräilijä vetää täyttä vauhtia eteen suojatiellä missä olisi itse väistämisvelvollinen ja joko edellä ajava jarruttaa antaen tietä tai itse jarruttelen abs huutaen kun sankari vetää eteen ja heristään nyrkkiä ja näyttää sentteriä. Tottakai itsekin väistän mutta vasta jos muuta optiota kolarin välttämiseksi ei ole. Lisäksi pidän silmällä liittymiä ja aika usein vaihdan vasemmalle kaistalle jo reilusti ennen liittymää jolloin en joudu tekemään nopeita kaistanvaihtoja vaan olen jo valmiiksi vasemmalla kaistalla jos siellä tilaa on ja takana ei ei ole kukaan nopeampi kontissa. Lisäksi tuo mentaliteetti että ei ole minun kolari voi kostautua. Väistät itse vasemmalle kaistalle liian vikkelään ja joku onkin yhtäkkiä kontissa tai kyljessä ja tadaa syy onkin sinun vs sankarin joka vaihtaisi kaistaa kylkeesi. Riski kolarista on yhä olemassa mutta syyllinen vaihtuukin maagisesti jos kolari tapahtuu.
 
Mitä tuohon Kehä1:n tms välttämiseen kortin saatua... en allekirjoita. Liian usein näkee näitä sankareita jotka pelkäävät ja se johtuu pääasiassa kokemuksen puutteesta juuri kortin saatuaan.
Mun pontti on, että Kehä 1 on suomen vaarallisin tie, jos mitataan kolareiden määrällä. Siellä on muistaakseni pahimmillaan 4-kaistaa yhteen suuntaan. Kuskin taso sellainen, että ratti kääntyy kun pää kääntyy. Vaihteita vaihtaessa pitää niitä välillä katsoa => Aivan hullua mennä Kehä 1:lle opettelemaan ruuhka-aikana.
Arvaa sainko kehuja :) , kun hän kertoi ikävästä insistä kun ei meinannut antaa hänelle korttia ja erehdyin sanomaan rehellisenä, että mä en olisi sitä sulle vieläkään antanut kun pelotti olla kyydissä.

Kehällä pitää kyetä hallitsemaan auto ilman mitää ajamiseen liittyvää miettimistä. Sitten on edellytykset havaita ja ennenkaikkea reagoida äkillisiin tilanteisiin.
Oma autokoulumaikka pisti meikäläisen Kehä1:lle ensimmäisellä ajotunnilla ja vaikka olin taajamassa ajellut monta tuhatta kilometriä (ei sovi kysyä missä tai miksi mutta vuonna miekka ja kivi) niin kyllä tuo kuumotti.
Oletan opettajan nähneen, että osasit käyttää auton hallintalaitteita ja hän oli siinä tukenasi.

En väistä koskaan tuollaisessa. Painakoot kaasua jos eteen haluaa tai jarrua ja liittyköön taakse.

Aiemmin väistin ja annoin tilaa, mutta se on turhaa ja opetetaan kanssakulkijat vain toimimaan väärin.
Toivotaan, ettei me satuta vastakkain, mäkään en jarruta jos olen kaistan päässä vaan liityn. Kolisee sitten tai ei, kuten tossa aiemmin jo kerroin. Onneksi on vähän paikkoja jossa on pakko sinne asti vetää, ilman että voi aiemmin liittyä.
 
Viimeksi muokattu:
Mun pontti on, että Kehä 1 on suomen vaarallisin tie, jos mitataan kolareiden määrällä. Siellä on muistaakseni pahimmillaan 4-kaistaa yhteen suuntaan. Kuskin taso sellainen, että ratti kääntyy kun pää kääntyy. Vaihteita vaihtaessa pitää niitä välillä katsoa => Aivan hullua mennä Kehä 1:lle opettelemaan ruuhka-aikana.
Arvaa sainko kehuja :) , kun hän kertoi ikävästä insistä kun ei meinannut antaa hänelle korttia ja erehdyin sanomaan rehellisenä, että mä en olisi sitä sulle vieläkään antanut kun pelotti olla kyydissä.

Kehällä pitää kyetä hallitsemaan auto ilman mitää ajamiseen liittyvää miettimistä. Sitten on edellytykset havaita ja ennenkaikkea reagoida äkillisiin tilanteisiin.

Oletan opettajan nähneen, että osasit käyttää auton hallintalaitteita ja hän oli siinä tukenasi.


Toivotaan, ettei me satuta vastakkain, mäkään en jarruta jos olen kaistan päässä vaan liityn. Kolisee sitten tai ei, kuten tossa aiemmin jo kerroin. Onneksi on vähän paikkoja jossa on pakko sinne asti vetää, ilman että voi aiemmin liittyä.
Vaarallisin, en tiedä. En ole tutkinut tilastoja. Tosiasia on kuitenkin että jos PK-seudulla ajelee niin se pitää hallita oli vaarallinen tai ei. Jokainen oppilas vietiin Kehälle ekan parin ajotunnin aikana ellei sattunut kuskia jolla autonhallinta oli jotain aivan olematonta. Kuskeja on niin niin joka lähtöön. Otetaan esimerkkinä broidi jonka olen antanut tasan kerran ajaa omaa autoani ja voi jumalauta että pelotti. Ei meinannut kaistalla pysyä vaikka siirteli mm autoja työkseen liikkeestä toiseen ja alla oli viritelty Focus ST diesel jossa oli tehon lisäksi mukavasti vääntöä joten voin sanoa että paskat meinasi tulla ja totesin kohteeseen päästyä että annas avaimet tänne, sä et aja enää metriäkään meikäläinen kyydissä. Eli skaala kuskeissa on todella laaja näistä täysin kaheleista jotka vetävät ihan miten sattuu minä minä asenteella siihen ettei osata pitää automaattivaihteista kippoa kaistalla ilman että joku on apparin paikalla puuttumassa tilanteeseen.

Ja juu, toki maikka tajusi että autoa on tullut ajeltua ja siinä missä muut jäivät säätelemään ensimmäisellä tunnilla vielä peilejään itsellä oli mäkilähdön onnistumisen jälkeen suunta suoraan liikenteeseen ja sen jälkeen mentiinkin jo tunnin lopulla Kehän liittymään ja kaasu pohjassa kaikki mitä 1.6l vapari Fokkerista lähti.

Ja mitä sinun toimintaan liittymäkaistan päässä. Tosiaan toivotaan ettei mekään satuta samaan liittymään jos ruuhkaa. En aio säätää ja vääntää ja kääntää vaan ajan kuten pitää. Jos kykenen välttämään onnettomuuden niin vältän sen mutta ihan turha valittaa jos kolahtaa kun päätät ajaa väistämisevelvollisena kylkeen koska en aio tuossa kaistan päättyessä alkaa vaihtamaan omaaa nopeutta jotta toiselle jää joko mahdollisuus runtata se kaasu pohjaan ja ajaa edelle tai jarruttaa ja ajaa taakseni. Niin monta tilannetta saanut seurata kun molemmat jarruttavat ja yhtäkkiä kaista loppuukin ja molemmat ovat 80 alueella 30-40kmh vauhdeissa ja takana tulevat seisovat jarrulla ketjukolarin partaalla ettei liikaa huvita olla se joka rohkaisee moiseen käytökseen.

EDIT: Ja mitä suomen vaarallisimpaan tiehen tulee niin jos Kehäteistä pitäisi valita vaarallisin niin valitsisin kyllä enemmänkin Kehä3:n ja PK-seudun vaarallisimmaksi pääväyläksi Länsiväylän. Länärillä kun nuo nopeuserot ja kuskien ajotapaerot ovat niin tapissaan vs esim Itä-väylä. Länärillä on nuo varovaiset ja ne isolla rahalla hankitut BMW/Audi/Mersu/tms kuskit jotka kokevat omistavansa tien ja tilanteita tuntuu olevan jatkuvasti kun joku puikkelehtii ja haluaa ajaa ruuhka-aikanakin 150kmh+ jatkuvasti. Itä-väylällä on ne pari moista mutta pääasiassa tasaisempi liikennevirta ja ajotapa paria poikkeusta lukuunottamatta. Kehä 1 vs Kehä 3 aivan sama. Kehä 3:lla tuntuu löytyvän ne "normaalit" ja ne totaali sekopäät jotka näkevät koko tien vain pujotteluratana.
 
Viimeksi muokattu:
Ja mitä sinun toimintaan liittymäkaistan päässä. Tosiaan toivotaan ettei mekään satuta samaan liittymään jos ruuhkaa. En aio säätää ja vääntää ja kääntää vaan ajan kuten pitää. Jos kykenen välttämään onnettomuuden niin vältän sen mutta ihan turha valittaa jos kolahtaa kun päätät ajaa väistämisevelvollisena kylkeen koska en aio tuossa kaistan päättyessä alkaa vaihtamaan omaaa nopeutta jotta toiselle jää joko mahdollisuus runtata se kaasu pohjaan ja ajaa edelle tai jarruttaa ja ajaa taakseni. Niin monta tilannetta saanut seurata kun molemmat jarruttavat ja yhtäkkiä kaista loppuukin ja molemmat ovat 80 alueella 30-40kmh vauhdeissa ja takana tulevat seisovat jarrulla ketjukolarin partaalla ettei liikaa huvita olla se joka rohkaisee moiseen käytökseen.
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)

Auto vaan ei enää pysähdy, enkä minä enää siinä vaiheessa voi sitä hel**tin pientä sivupeiliä,( josta huomattavasti vaikeampi hammottaa nopeutesi) , katso vaan minun pitää katsoa eteenpäin ja keskittyä ohjaamaan sitä autoa, etten ajaudu kaistan päästä ulos. Nyt jos mä jarruttaisin ja sinäkin sen teksit törmäisimme, mutta kun sä näet, että eihän toi enää voi pysähtyä vaan sen on pakko tulla eteen 99.9% autoilijoista jarruttaa sen verran että mahdun.

Mä luotan että se terve järki estää sen päätiellä olevan estämästä liittymistäni ja hän vähän jarruttaa ei siinä paljon tarvise sun vautiasi pudottaa, mutta mulla ei siis enää ole aikaa muuhun kuin sen loppuvan kaistan pään tarkkailuun.

Itse en siis estele liittymistä se on typerää, vaarallista ja myöskin laitonta. Tossa videolla oleva tapaus, jos olisi kolariin johtanut kuvaajakin olis saanut sakot liikenteen vaarantamisesta (veikkaan, että ajoi ylinopeutta).

EDIT: Ja mitä suomen vaarallisimpaan tiehen tulee niin jos Kehäteistä pitäisi valita vaarallisin niin valitsisin kyllä enemmänkin Kehä3:n ja PK-seudun vaarallisimmaksi pääväyläksi Länsiväylän. Länärillä kun nuo nopeuserot ja kuskien ajotapaerot ovat niin tapissaan vs esim Itä-väylä. Länärillä on nuo varovaiset ja ne isolla rahalla hankitut BMW/Audi/Mersu/tms kuskit jotka kokevat omistavansa tien ja tilanteita tuntuu olevan jatkuvasti kun joku puikkelehtii ja haluaa ajaa ruuhka-aikanakin 150kmh+ jatkuvasti. Itä-väylällä on ne pari moista mutta pääasiassa tasaisempi liikennevirta ja ajotapa paria poikkeusta lukuunottamatta. Kehä 1 vs Kehä 3 aivan sama. Kehä 3:lla tuntuu löytyvän ne "normaalit" ja ne totaali sekopäät jotka näkevät koko tien vain pujotteluratana.
Toi on tuurista kiinni ketä milloinkin kohtaamme. Toi mun Kehä1 vaarallisempana tieto on vanha, ja nythän se on aiemmaa turvallisempi joten tilanne voi olla eri nyt. Vaarallinen se on edelleen.
 
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)

Auto vaan ei enää pysähdy, enkä minä enää siinä vaiheessa voi sitä hel**tin pientä sivupeiliä,( josta huomattavasti vaikeampi hammottaa nopeutesi) , katso vaan minun pitää katsoa eteenpäin ja keskittyä ohjaamaan sitä autoa, etten ajaudu kaistan päästä ulos. Nyt jos mä jarruttaisin ja sinäkin sen teksit törmäisimme, mutta kun sä näet, että eihän toi enää voi pysähtyä vaan sen on pakko tulla eteen 99.9% autoilijoista jarruttaa sen verran että mahdun.

Mä luotan että se terve järki estää sen päätiellä olevan estämästä liittymistäni ja hän vähän jarruttaa ei siinä paljon tarvise sun vautiasi pudottaa, mutta mulla ei siis enää ole aikaa muuhun kuin sen loppuvan kaistan pään tarkkailuun.
Täh? Käsitinkö oikein, että noudatat tarkoituksella ajotapaa joka tuottaa jatkuvasti vakavia vaaratilanteita ja samaan aikaan luotat siihen, että muut väistävät koska kaikilla muilla on tervettä järkeä ja paremmat taidot? Mitä ihmettä juuri luin? Ainakin jotain otsikon mukaista.
 
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)

Auto vaan ei enää pysähdy, enkä minä enää siinä vaiheessa voi sitä hel**tin pientä sivupeiliä,( josta huomattavasti vaikeampi hammottaa nopeutesi) , katso vaan minun pitää katsoa eteenpäin ja keskittyä ohjaamaan sitä autoa, etten ajaudu kaistan päästä ulos. Nyt jos mä jarruttaisin ja sinäkin sen teksit törmäisimme, mutta kun sä näet, että eihän toi enää voi pysähtyä vaan sen on pakko tulla eteen 99.9% autoilijoista jarruttaa sen verran että mahdun.

Mä luotan että se terve järki estää sen päätiellä olevan estämästä liittymistäni ja hän vähän jarruttaa ei siinä paljon tarvise sun vautiasi pudottaa, mutta mulla ei siis enää ole aikaa muuhun kuin sen loppuvan kaistan pään tarkkailuun.

Itse en siis estele liittymistä se on typerää, vaarallista ja myöskin laitonta. Tossa videolla oleva tapaus, jos olisi kolariin johtanut kuvaajakin olis saanut sakot liikenteen vaarantamisesta (veikkaan, että ajoi ylinopeutta).


Toi on tuurista kiinni ketä milloinkin kohtaamme. Toi mun Kehä1 vaarallisempana tieto on vanha, ja nythän se on aiemmaa turvallisempi joten tilanne voi olla eri nyt. Vaarallinen se on edelleen.
Liittymästä liittyjä tulee kolmion takaa. Sinä joka tulet motarille suhteutat nopeutesi motarilla liikkuviin. Mikäli tulet kylkeen niin silloin se on sinun syysi, koska et noudattanut väistämisvelvollisuutta. En ole kokenut, että Kehä olisi edes vaarallinen paikka vaikka siellä on tullut ajettua nelisen vuotta suhtsäännöllisesti.
 
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)

Ei vaan valinta on sinun kun yrität väkisin väistämisvelvollisena siihen pääväylälle vaikka sinun olisi aikoja sitten ollut mahdollisuus ja ennen kaikkea velvollisuus sovittaa oma nopeutesi siten että, yhä väistämisvelvollisena voit turvallisesti liittyä pääväylään.
 
Rampeissa eniten vituttaa siinä edessä mateleva auto joka ei osaa kiihdyttää ajoissa liittymistä varten. Itelle jää vaihtoehdoksi joko A) hiihtää perässä samaa 50km/h joka on todella paska vaihtoehto, tai B) madella rampin alussa selvästi edellä menevää hitaammin ja siten kasvattaa väliä, jonka jälkeen polkee lapun lattiaan, kun on edessä tilaa tarpeeks oikean liittymisnopeuden saamiseks ja riittävästi aikaa havainnoida tiellä kulkevaa liikennettä ilman pelkoa edessä menevän perseeseen törmäämisestä. Paska vaihtoehto tämäkin, koska rampin alussa sun takana voi olla joku painavalla / tehottomalla kalustolla ja oikeasti tartteis sen koko rampin pituuden siihen kiihdytykseen.

Ramppien kohdalla tiellä kulkevissa eniten vituttaa riittämättömät turvavälit kun ajetaan aivan edellä menevän perseessä kiinni. Vaikeuttaa liittymistä ihan saatanasti, kun vaikka miten katot peileistä ja olan yli, että ton säiliöauton perään pääsee lipumaan nätisti, niin siellä onkin joku urpo roikkumassa 10m säiliön takapuskurista eikä sitä nää ennen kun se koko kombo on käytännössä siinä sun rinnalla.
 
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)

Ymmärsinkö nyt oikein; runttaat tulemaan kiihdytyskaistalta lappu lattiassa ja pään kääntymättä, koska ei nyt vaan ole aikaa katsella helvetin pieniä peilejä, ja jostain syystä se nyt on vielä sen pääväylää ajavan vika jos kolahtaa koska valinta ja vastuu omasta sekoilusta on päätetty työntää muille?
 
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)
Nyt alkaa olla jo hämmentävän pielessä toiminta ja niiden taustalla olevat periaatteet. Kun olet tilanteessa osapuolena joka on etuajo-oikeutettu, väistät ja kun olet väistämisvelvollisena, ajat päin ja sanot että se oli toisen valinta?

Yli 6k rpm tilanteessakin riittäisi kun tiputtaisit kierroksia tonnilla päästäksesi tasaista vauhtia sääntöjen mukaan ajavan taakse, etkä päin. Velvollisuutesi olisi jopa näyttää ajoissa päätietä ajaville että mihin väliin olet tulossa, eikä niin että sovitat vauhtisi tähdäten jonkun kylkeen.
 
Sä totesitkin jo syyn miksi mä en jarruta kaistan päässä. Kun sinä tulet sitä pääväylää sinulla on monta sekuntia aikaa arvioida mitä minä teen ja näet että mä tulen sieltä äkäsesti kiihdyttänen (n.6000-6500kierrosta) eli sä tiedät, että minulla ei siellä lopussa ole mitään muuta vaihtoetoa kuin tulla sun eteesi tai kylkeen (valinta on sun)

Auto vaan ei enää pysähdy, enkä minä enää siinä vaiheessa voi sitä hel**tin pientä sivupeiliä,( josta huomattavasti vaikeampi hammottaa nopeutesi) , katso vaan minun pitää katsoa eteenpäin ja keskittyä ohjaamaan sitä autoa, etten ajaudu kaistan päästä ulos. Nyt jos mä jarruttaisin ja sinäkin sen teksit törmäisimme, mutta kun sä näet, että eihän toi enää voi pysähtyä vaan sen on pakko tulla eteen 99.9% autoilijoista jarruttaa sen verran että mahdun.

Mä luotan että se terve järki estää sen päätiellä olevan estämästä liittymistäni ja hän vähän jarruttaa ei siinä paljon tarvise sun vautiasi pudottaa, mutta mulla ei siis enää ole aikaa muuhun kuin sen loppuvan kaistan pään tarkkailuun.

Itse en siis estele liittymistä se on typerää, vaarallista ja myöskin laitonta. Tossa videolla oleva tapaus, jos olisi kolariin johtanut kuvaajakin olis saanut sakot liikenteen vaarantamisesta (veikkaan, että ajoi ylinopeutta).


Toi on tuurista kiinni ketä milloinkin kohtaamme. Toi mun Kehä1 vaarallisempana tieto on vanha, ja nythän se on aiemmaa turvallisempi joten tilanne voi olla eri nyt. Vaarallinen se on edelleen.


Tästä provosta vois antaa jo huomautuksen. Tässä on kaikki niin perkuleen paljon pielessä suhteessa vallitsevaan ajojärjestykseen että ei voi olla ajokorttia tämän kirjoittajalla. Tai sitten se on ostettu olikos se nyt Kouvolasta. Videon mersu ajoi päin helvettiä 100% ja kuvaava auto ajoi juuri kuten pitääkin.
 
Tuli noista motarin kiihdytyskaistoista mieleen. Näillä seuduilla kun tuota lunta on välillä tullut aika saakelisti niin on ollut muutama liittymä ja kiihdytyskaista jota aurat eivät ole auranneet kunnolla niin sinne on välillä tullut semmoisia kivoja "ratoja" moottoritielle, eli kiihdytyskaistalla on ollut tasan yksi kolo josta liittyä moottoritielle kun ohituskaista on muuten ollut täysin lumessa, eli ilman Quattroa tai maasturia sun on pakko mennä sinne tielle juuri siitä kolosta missä lunta ei ole, sanomattakin selvää että noissa liittymissä tulee vaaratilanteita kun sitä "ajouraa" on pakko ajaa sinne isolle tielle jos ei halua ottaa kamalaa riskiä ja ajaa siellä "hangessa" kelaten vauhtia. Noissa kohdissa kyllä ihan mielellään väistää sinne ohituskaistan puolelle kun joku pyrkii tielle.
 
Toissapäivänä oli läheltä piti tilanne moottoritiellä. Olen jo moottoritieltä poistuvalla rampilla kun urhea duracell autoilija ohittaa moottoritiellä takana tulleet auton ja siitä keulaa hipoen rampille ohittaen minutkin. Auto meni osittain hiekan puolella ohituksessa. En tiedä mitä tällaisen sankarin päässä oikein liikkui mutta vaaransi kiitettävästi monen hengen.
 
Mä siirryn tollasissa tilanteissa vasemmalle kaistalle turvaan. Samalla helpottuu toi Mersun liittyminen.
Motarilla kaistan vaihdot on vaarallisia, siksi lainsäätäjäkin on kirjoittanut pykälät niin että kaistanvaihtoja tehtäisiin mahdollisimman vähän.

Video on hyvä esimerkki kaistanvaihdon riskeistä, jos kuvaaja olisi myös vaihtanut kaistaa, niin olisi tullut yksi kaistanvaihto lisää, jossa samat riskit (oikeastaan kaksi ylimääräistä kaistanvaihtoa, koska kuvaaja olisi myöhemmin vaihtanut takaisin)

Päälle ei tienkään saa ajaa ja jos näyttää siltä että tilanne kehittyy vaaralliseksi niin valitaan vähemmän huono vaihtoehto, mutta ei hätiköidä. Ohittaa toki saa ja kolarit saa välttää.

Kameran video ei kerro aina ihan sitä tunnetta mikä on, mutta oletetaan että taitava kamera-auton kuski on hyvissä ajoin katsonut ja varmistanut tilanteen ympäriltä, mukaan lukien sen että voisi siirtyä kaistalla tai jopa vaihtaa kaistaa hätätilassa.

Kuvaavan auton kuski ajoi tasaista nopeutta (*, asiallinen turvaväli edellä ajavaan, jos takan samatilanne, niin mersukuskille ihanteellinen paikka liittyä liikennevirtaan. ilmeisesti ei pahoja näkyvyys ongelmia ja silti mersukuski onnistu sen sössiin. No vilkunkäyttökin oli hukassa, joten ehkä ole oli ensikertalainen, aloitteleva nuorikuljettaja.

Kun mersu kiilasi eteen, niin kuvajaa otti turvaväliä, eli oli hereillä ja heti reagoi, videot voi vääristää., sillä näytti että ehkä sen jälkeen vähän lähti perään tuuppaa.

Videossata toinen juttu, näytti siltä että autot ajeli ilman takavaloja, eli esimerkki siitä että ne takavalot ei ole turhia näkyvyyden takia.

(*
Lievää ylinopeutta jos satasen rajoitus, mutta noilla toleransseilla ei pitäisi olla ongelma.
 
Ite ainakin mieluummin rikon lakia kun kolhin omaa tonnin pommia ja otan kolaririskin.

...

Tuo toiminnan ruokkiminen toki tossa munkin tavassa huonoa, mutta ei toisaalta ole mun ongelma jos porukalle on toi liittyminen ja ajaminen noin vaikeaa. Itse en aio kärsiä muiden kolaroimisista jos ne voi välttää.
Jos siinä oikea kolaririski pääsee tulemaan, voi sitä itsekin painaa vähän jarrua ja päästää kaveri tielle. Tuo on aika iso ongelma kun jengi alkaa keksiä omia liikennesääntöjä ja ottaa sitten tuommoiseen riskitilanteeseen mukaan ne vasempaan kaistaa ajavat ihan turhaan. Peilit on, joo mutta ajokokemus on opettanut että nimenomaan näillä vasemmalle väistävillä niitä ei katsota.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli noista motarin kiihdytyskaistoista mieleen. Näillä seuduilla kun tuota lunta on välillä tullut aika saakelisti niin on ollut muutama liittymä ja kiihdytyskaista jota aurat eivät ole auranneet kunnolla niin sinne on välillä tullut semmoisia kivoja "ratoja" moottoritielle, eli kiihdytyskaistalla on ollut tasan yksi kolo josta liittyä moottoritielle kun ohituskaista on muuten ollut täysin lumessa, eli ilman Quattroa tai maasturia sun on pakko mennä sinne tielle juuri siitä kolosta missä lunta ei ole, sanomattakin selvää että noissa liittymissä tulee vaaratilanteita kun sitä "ajouraa" on pakko ajaa sinne isolle tielle jos ei halua ottaa kamalaa riskiä ja ajaa siellä "hangessa" kelaten vauhtia. Noissa kohdissa kyllä ihan mielellään väistää sinne ohituskaistan puolelle kun joku pyrkii tielle.
Näitä oli etelemmässäkin viime talvena, jos alunperin lyhyt kaista ja silti se "ajoura" kaartaa toiselle kaistalla kesken kiihdytyskaistan, niin tuntemattomassa paikassa menee tilanne hankalaksi varsinkin pienillä vajaavetoisilla. No joissa kohteissa oli aurattu lumivallikin edessä sellainen ettei sinne asiaa isommallakaan, + joissain yksittäis tapauksessa se varsinaisen tien oikenkaista ajoura lekkaisi kiihdytyskaistan puolelle.

Kyllähän noiden kanssa pärjäisi jos siellä kohde tiellä olisi asialliset turvavälit
 
Ton tekee ihan enempiä miettimättä, tossa näki selvästi, että se on sieltä tulossa eikä vaan meinannut ja kuvaajakin sen tajusi toimien fiksusti, paitsi töötti oli kyllä aivan turha, ellei se sitten aivan mahdottoman paljon häntä henkisesti helpottanut :)
Jos joku väistämisvelvollinen kiihdyttää ja näkee oikein vaivaa liittyäkseen ilman vilkkua aivan mun eteen niin, että joudun jarruttamaan väistääkseni häntä, niin töötti ei mielestäni ole turha. Hänellä oli kyllä kiihdytyskaistalla aikaa katsella peiliin ja kuolleeseen kulmaan todetakseen, että minä tulen sieltä kovempaa ja mun takana on tilaa liittyä.
 
Joku jo mainitsikin mutta kiihdytyskaistalla on kolmio joten sieltä tuleva on väistämisvelvollinen. Jos vauhti on sama kuin päätiellä ajava ni on tasan 1 vaihtoehto. Hidastaa sen verran että pääsee sen päätiellä ajavan taakse. Kiihdyttäminen eteen ei käsittääkseni ole sallittua sillä ohittaminen laillisesti tapahtuu vasemmalta puolelta.
 
Jos joku väistämisvelvollinen kiihdyttää ja näkee oikein vaivaa liittyäkseen ilman vilkkua aivan mun eteen niin, että joudun jarruttamaan väistääkseni häntä, niin töötti ei mielestäni ole turha. Hänellä oli kyllä kiihdytyskaistalla aikaa katsella peiliin ja kuolleeseen kulmaan todetakseen, että minä tulen sieltä kovempaa ja mun takana on tilaa liittyä.
En tiedä miten tööttäsit, mutta jos siinä vaiheessa kun alkoi näkymään siirtyminen päiten, niin se ihan oikein, jos varoituksena, eikä jotain mielenosoitusta.

En tiedä onko sitä mahdollisuutta että jotenkin kuolleenseen kulmaan kuvaaja jäänyt, mutta vilkuttomuus tuo mieleen että ne ajamisen aivan perusjutut on mersukusilla muutenkin hakusessa.
no muistan joskus jossain ketjussa joku ei aloitteleva kuski perusteli sitä miksi ei "tuhaan" käytä vilkkua, videossa yksi esimerkki miksi sitä vilkkua kannattaa aina käyttää, vaikka kuinka tuntuisi turhalta.


Jos joku väistämisvelvollinen kiihdyttää ja näkee oikein vaivaa liittyäkseen ilman vilkkua aivan mun eteen niin,...
Videon perusteella ensin näytti ihan hyvältä, mersukuski ottaa paikkansa kuvaajan takaa, mutta sitten sai päähän kiihdyytää etukulmaan.
Lähtökohta juuri se missä kuvaajan aseamassa tehdää liittyminen helpoksi, eli ei muuteta nopeutta, ei vaihdeta kaistaa jne.
 
Kun mä lähestyn liittymää ja totean, että nyt vois olla sujuvan liikenteen kannalta tarkoituksenmukaista väistää vasemmalle kaistalle, niin vilkaisen peiliin ja ikkunasta kuolleen kulman hyvissä ajoin. Olis todella tekopyhää jättää tekemättä tuo sen sakkouhan takia, kun kuitenkin olen tietoisesti ajanut ylinopeutta, keltaisia tai jopa punaisia päin, ohittanut ohituskiellon vaikutusalueella ja muuta pientä. Kunnon "paremman autoilijan" larppaamista jos jääräpäisesti pysyy oikealla kaistalla _tilanteessa kuin tilanteessa_, koska "ei saa vaihtaa sääntöjen mukaan". Ellei sitten muuten aja ja toimi tuolla täysin kirjan mukaan.

Jos ja yleensä kun pysyy siinä oikealla kaistalla, niin tasainen vauhti, johon sen liittyjän (jolla velvollisuus suorittaa kaistanvaihto turvallisesti, ihan niin kuin mullakin, jos vaihdan sinne vasemmalle) on helpompi sovittaa nopeutensa.
 
On muuten todella mielenkiintoinen tilanne olla itse vasemman kaistan pientareella lähes kiinni keskikaiteessa kun tällainen vasemmalle kaistalle väistelijä päättää antaa tilaa rampista tulijalle (lähes tyhjällä motarilla). Pelkällä hyvällä tuurilla selvittiin ilman vauroita. Ainoa mitä itse teen ramppien kohdalla on nopeuden säilyttäminen tasaisena. Väistämisvelvollinen hoitakoon tehtävänsä kuten kuuluu.
 
Tuossa videon esimerkissä ei ollut siitä kyse, mutta tuntuu että lähes jokainen vastaava vaaratilanne tulee siitä, että jään itse kuolleeseen kulmaan ja rampista motarille liittyvä autoilija ei huomaa kuollutta kulmaansa. Mieluusti sitä alkaa näissä tilanteissa joko reilusti kiihdyttämään omaa vauhtiaan tai sitten siirtymään sille vasemmalle kaistalle.
 
On muuten todella mielenkiintoinen tilanne olla itse vasemman kaistan pientareella lähes kiinni keskikaiteessa kun tällainen vasemmalle kaistalle väistelijä päättää antaa tilaa rampista tulijalle (lähes tyhjällä motarilla). Pelkällä hyvällä tuurilla selvittiin ilman vauroita. Ainoa mitä itse teen ramppien kohdalla on nopeuden säilyttäminen tasaisena. Väistämisvelvollinen hoitakoon tehtävänsä kuten kuuluu.
Tämä hyvä esimerkki siitä että turha väistö on yksi turha kaistavanvaihtoriski lisää.

Hallitusti sen tekeminen veisi sekuntteja, vilkku ajoissa, vapaantilan varmistaminen jne.

Edellisessä mersuvideossa kaistanvaihto olisi pitänyt aloittaa tilanteessa missä kaikki näytti hyvältä, ja siinä vaiheessa kun alkoi näyttää epävarmalta, niin se olisi ollut enemmän tai vähemmän hätävaihto, joissa aina suuremmat riskit.


Tuossa videon esimerkissä ei ollut siitä kyse, mutta tuntuu että lähes jokainen vastaava vaaratilanne tulee siitä, että jään itse kuolleeseen kulmaan ja rampista motarille liittyvä autoilija ei huomaa kuollutta kulmaansa. Mieluusti sitä alkaa näissä tilanteissa joko reilusti kiihdyttämään omaa vauhtiaan tai sitten siirtymään sille vasemmalle kaistalle.
Yritin videosta tuota arpoa, mutta tärkeä pointti, on hyvin tärkeää että pidetään oma ajoneuvo mahdollisimman hyvin näkyvänä, sijoittumalla kaistalle sopivasti voi tilannetta helpottaa, tai pahimillaan piilottaa itsensä.

Ja merskuskille, käyttää sitä vilkkua. Vilkunkäyttömöttömyys on merkki siitä ettei vaihda kaistaa vielä.
 
Kun mä lähestyn liittymää ja totean, että nyt vois olla sujuvan liikenteen kannalta tarkoituksenmukaista väistää vasemmalle kaistalle, niin vilkaisen peiliin ja ikkunasta kuolleen kulman hyvissä ajoin. Olis todella tekopyhää jättää tekemättä tuo sen sakkouhan takia, kun kuitenkin olen tietoisesti ajanut ylinopeutta, keltaisia tai jopa punaisia päin, ohittanut ohituskiellon vaikutusalueella ja muuta pientä. Kunnon "paremman autoilijan" larppaamista jos jääräpäisesti pysyy oikealla kaistalla _tilanteessa kuin tilanteessa_, koska "ei saa vaihtaa sääntöjen mukaan". Ellei sitten muuten aja ja toimi tuolla täysin kirjan mukaan.

Jos ja yleensä kun pysyy siinä oikealla kaistalla, niin tasainen vauhti, johon sen liittyjän (jolla velvollisuus suorittaa kaistanvaihto turvallisesti, ihan niin kuin mullakin, jos vaihdan sinne vasemmalle) on helpompi sovittaa nopeutensa.
Jos nyt vielä tarkennetaan, niin on tilanteita, joissa kaistan vaihtaminen on mielestäni ihan ok ja voidaan rinnastaa ohitukseen. Esimerkiksi:

1. ajan selvästi liittyvää ajoneuvoa nopeammin ja hän on sen verran kaukana edessä, että voi turvallisesti alottaa liittymisen. Kaikkienhan ei tarvitse ajaa motarilla 120km/h ja jos eteesi liittyy 50m päässä joku 80km/h, niin pitää ymmärtää, että tämä on hänelle todennäköisesti paras mahdollinen tilanne liittyä. Tällöinkin usein kyllä odotan, että alkavat liittymään tai vähintäänkin osoittavat aikeensa liittyä vilkulla ja arvioin vielä nouseeko heidän nopeus sen verran, etten saavutakaan.
2. ajan selvästi nopeammin, ja liittyvä ajoneuvo on tyypiltään semmoinen, ettei tule kiihdyttämään mun nopeuteen, ja en ehdi hänestä ohi ennen kiihdytyskaistan loppumista. Eli esim. raskas liikenne.

Eli ei ajatus ole, että jos hitaampi liittyy mun eteen ja saavutan hänet muutaman sekunnin päästä, niin ajan puskuriin tööttäilemään. Jossain kohtaa on rajapinta, jolloin liittyvän väistämisvelvollisuus muuttuu nopeamin ajavan ohitustarpeeksi. Videon mersun vauhti oli kiihdytyskaistan alussa semmoinen, että arvioin ehtiväni hänen ohi ja hänen voivan liittyä turvallisesti taakseni. Tämän jälkeen hän päättikin kiihdyttää ja jouduin väistämään häntä.
 
Viimeksi muokattu:
Huh, tulipa flashback parhaasta vastaavasta tapauksesta jonka Oulussa motarilla koin. Ei siis juurikaan erilainen kuin videossa näkyvä:
- Takanani ~400m tyhjää, edessäni varmaan kilometri tyhjänä.
- Ajan vakkari päällä oikeaa kaistaa, täysin nopeusrajoituksen mukaan.
- Kaunis kesäpäivä, ei häikäissyt aurinko mistään suunnasta.
- Liittymisrampilta lähestyy kopperoinen, kiihdyttää autonsa täysin rinnalleni, rampin puolivälissä on sentilleen kohdallani, ja alkaa liittymään motarille.
Torvihan siinä minulla soi kun seurasin tilannetta hämmentyneenä, ja toki olin "erityisvalmiudessa" väistymään pois jos tilanne sitä olisi vaatinut, mutta ei jumalauta. Kyllä se siitä väisti onneksi.
En vaan siis yhtään mitenkään voi ymmärtää mitä tuollaisen kuskin päässä liikkuu. Onko siellä pingispallo pyörimässä, ja tyhjässä pääkopassa kuuluva kaiku häiritsee sitä keskittymistä niin paljon ettei kykene täysin perustason ajovaatimusta täyttämään?
Vuosikymmenten aikana muutamassa isommassa suomalaisessa kaupungissa asuneena tuntuu Oulussa olevan kaikista pahinta (ajoneuvomäärään suhteutettuna) tuo rampilta päälle puskeminen. En ole oikein muualla niin valtavissa määrin sitä havainnut kuin Oulussa. Ja juuri tästä syystä (turvallisuus ja tilannetaju mukana) en väistä vasemmalle kaistalle kovin helpolla. Kuten joku jo kirjoittikin, paikalliset oppivat siihen toimintatapaan, ja lopulta puolet kuskeista väistää vasemmalle, puolet ei, ja johan pelti kolisee. Kun kaikki vain voisivat mennä niiden samojen sääntöjen mukaan ilman että keksitään omia sääntöjä "helpottamaan" tilannetta. Uskaltaisin väittää että että lähes kaikissa tilanteissa (joitain poikkeuksia, superruuhkia, raskasta liikennettä ja lumikaaoksia lukuunottamatta) pelkällä ennakoinnilla, pään kääntämisellä, ja sopivalla kiihdyttämisellä/jarruttamisella sinne motarille pystyy liittymään ilman että tarvitsee motarilla jo ajavien tehdä yhtään mitään.
 
Raskaalle liikenteelle tulee joskus annettua tilaa, mutta silloinkin hyvissä ajoin, kun on aikoja sitten todennut, että liittymästä on joku raskaampi ajoneuvo tulossa. Silloin ehtii hyvin varmistaa, ettei häiritse ketään vasemmalla, ja väistäminen tapahtuu hyvinkin ennen liittymää.

Muuten voi ennakoiden ajoissa maltillisesti tiputella tai nostaa omaa vauhtia, jos liittyjä vaikuttaa epävarmalta. Sekin kuitenkin niin, että oma toiminta ei juuri ulospäin näy. 90% ajasta hoituu kyllä, kun pitää oman vauhdin tasaisena ja turvavälit muihin etenkin liittymien lähellä riittävinä, jotta liittyjän ei tarvitse arpoa johonkin Smartin menevään väliin.

Joskus kortin saatuani junnuna väistelin välillä autoja vasemmalle, koska kuvittelin, että se helpottaa kaikkien elämää. Onneksi on tullut opittua toisin.
 
Nyt kävi sellainen juttu mitä ei ole ajourani aikana ikinä aiemmin tapahtunut. Ajelin valtatiellä ja perään liimautui kanssa-autoilija. Siinä se roikkui mun perässä varmaan kymmenkunta kilometriä noin sekunnin turvavälillä, mutta ei lähtenyt ohittamaan vaikka tuli siihen sopivia paikkoja. Kyllästyin tähän perseilyyn, joten vilautin sille jarruvaloja niin, että nopeuteni laski korkeintaan 10 km/h lähinnä kaasun nostamisen vaikutuksesta, minkä jälkeen kaasutin nopeuteni takaisin aiempaan eli sakkorajan tuntumaan. Uskomatonta kyllä, autoilija perääntyi ja jätti reilun turvavälin. Siellä se ajoi nätisti kunnollisen turvavälin kanssa loput 100 km mitä meillä oli yhteistä taivalta jäljellä.

Koskaan aiemmin ei ole jarruvalojen väläyttämisellä ollut mitään vaikutusta. Se voi näköjään oikeasti toimia ystävällisenä muistutuksena, että pidäpä varasi.
 
Jos siinä oikea kolaririski pääsee tulemaan, voi sitä itsekin painaa vähän jarrua ja päästää kaveri tielle. Tuo on aika iso ongelma kun jengi alkaa keksiä omia liikennesääntöjä ja ottaa sitten tuommoiseen riskitilanteeseen mukaan ne vasempaan kaistaa ajavat ihan turhaan. Peilit on, joo mutta ajokokemus on opettanut että nimenomaan näillä vasemmalle väistävillä niitä ei katsota.
Tässä on se ongelma, että jos kaistalla olevana painat jarrua niin miten indikoit sen rampista tulevalla kaistalla olevalle? Ite muutaman kerran joutunu tekemään näin kun rampista tulija ei yksinkertasesti ole tajunnu hidastaa tai painaa sitä kaasua, että pääsis eteen, ja asiassa on käyny niin, että molemmat on jarruttanu samaan aikaan ja tilanne ei ratkea mihinkään. Jos haluat ennakoida ja auttaa rampista tulijaa, niin päästä se jalka kaasulta heti kun huomaat et sieltä joku pyrkii sata lasissa tulemaan, eli yleensä jo ennen kuin päällyste rampin ja ajoradan välillä yhdistyy. Takana tulevan on myös helpompi reagoida kun et vedä jarrua pohjaan vaan kevyesti päästät hetkeksi kaasupolkimen ylös. Tietenkään ei saa pudottaa älyttömästi, vaan hallitusti tasan rajotukseen tai hieman alle. Jos rampista tulija taas tulee selvästi sinua hitaammin niin ei tartte mitään toimenpiteitä ajoradalla olevalta. Havainnointi & ennakointi & turvaväli on kaiken A ja O.
 
Tässähän ei nyt varsinaisesti tapahtunut muuta, kuin että kaksi autoa meinasi vaihtaa kaistaa samalle kaistalle samaan aikaan? Tuo ei ole bussikaista, eikä kehällä päde moottorietien kaistasäännöt.
Oli silti jokseenkin outo tilanne kun yksi hidastelijan takana olevan letkan autoista päätti nimenomaisesti vaihtaa oikealle kaistalle joka oli pian loppumassa, päästäkseen sieltä ohittamaan ohi ja nopeasti takaisin "keskikaistalle" ennenkuin oikeanpuoleisin kaista loppuu.

Kaikki muut käyttivät vasemmanpuoleista kaistaa ohitukseen, mikä kyseisessä tilanteessa tuntui selkeimmältä ja järkevimmältä.
 
Tässä on se ongelma, että jos kaistalla olevana painat jarrua niin miten indikoit sen rampista tulevalla kaistalla olevalle? Ite muutaman kerran joutunu tekemään näin kun rampista tulija ei yksinkertasesti ole tajunnu hidastaa tai painaa sitä kaasua, että pääsis eteen, ja asiassa on käyny niin, että molemmat on jarruttanu samaan aikaan ja tilanne ei ratkea mihinkään. Jos haluat ennakoida ja auttaa rampista tulijaa, niin päästä se jalka kaasulta heti kun huomaat et sieltä joku pyrkii sata lasissa tulemaan, eli yleensä jo ennen kuin päällyste rampin ja ajoradan välillä yhdistyy. Takana tulevan on myös helpompi reagoida kun et vedä jarrua pohjaan vaan kevyesti päästät hetkeksi kaasupolkimen ylös.
Samaa mieltä.

Jos itse on sieltä rampilta tullessa jotenkin homman sössinyt ja osunnut ns jonkun rinnalle, niin on paljon parempi että hän siellä varsinaisella väylällä vetää tasaisesti ja kiihdytyskaistalla saa arpoa sitten se kummalle puolelle sijoittuu.

Jos taasen ajetaan motarilla ja liittymässä on ajoneuvo jossa ajoneuvokohtainen rajoitus tai jopa rajoitin, siinä yksimuuttuja vähemmän, eli motarilla voi kiihdyttää ohi, ei se rekka määräänsä enempää kulje, tai vaihtoehtoisesti jos itse tulee taaempaa, niin voi motarilla hiljentää, tai pitääkin hiljentää ettei kärryyn törmää (*, jos ei ole sitä ohituspaikkaa hakenut/saanut ajoissa.

Jos kiihdytyskaista heppu käyttää vilkkua, niin todennäköisesti rauhalliset liikkeet, jolloin toisen toiminta luettavissa ja tarvittaessa reagoitavissa.

(*
Näissä tosin se miina että sieltä rampilta voi tulla sen rekan perässä jono olemattomin turvavälein. Joten jos ramppa ja tilanne näkyy ajoissa, niin aloittaa tulevan jonon ohitus hyvissä ajoin (jos mahdollista)
 
Viimeksi muokattu:
Toissapäivänä oli läheltä piti tilanne moottoritiellä. Olen jo moottoritieltä poistuvalla rampilla kun urhea duracell autoilija ohittaa moottoritiellä takana tulleet auton ja siitä keulaa hipoen rampille ohittaen minutkin. Auto meni osittain hiekan puolella ohituksessa. En tiedä mitä tällaisen sankarin päässä oikein liikkui mutta vaaransi kiitettävästi monen hengen.

Mahtokohan olla sama tilanne minkä itsekin näin Helsingin suuntaan Valkeakosken liittymän kohdalla?
 
Täh? Käsitinkö oikein, että noudatat tarkoituksella ajotapaa joka tuottaa jatkuvasti vakavia vaaratilanteita ja samaan aikaan luotat siihen, että muut väistävät koska kaikilla muilla on tervettä järkeä ja paremmat taidot? Mitä ihmettä juuri luin? Ainakin jotain otsikon mukaista.
Käsitit, mulla on aina tuolla kaistan päässä vauhtia sen verran, että sen kaistalla ajavan pitää tahallaa yrittää estää minun sinne siirtyminen ja vain kerran on noin käynyt. Em "itsemurhahalkuisen?" sivuvaunu motoristin kanssa.
Yleensä pystyn kyllä liittymään ja sovittamaan vauhtini turvalliseen liittymiseen sopivaksi. Noissa paikoissa ei kannata pelleillä. Itselläni ei ole koskaan mielessäni käynyt estellä liittymistä.

Liitymisessä mielestäni pitää molempien käyttää tervettä järkeä, eikä sitä kaistalle siirtymistä saa estää.
Liittymästä liittyjä tulee kolmion takaa. Sinä joka tulet motarille suhteutat nopeutesi motarilla liikkuviin. Mikäli tulet kylkeen niin silloin se on sinun syysi, koska et noudattanut väistämisvelvollisuutta. En ole kokenut, että Kehä olisi edes vaarallinen paikka vaikka siellä on tullut ajettua nelisen vuotta suhtsäännöllisesti.
Kuten tossa yllä jo totesin, se riippuu myös miten se toinen siinä käyttäytyy.

Ei vaan valinta on sinun kun yrität väkisin väistämisvelvollisena siihen pääväylälle vaikka sinun olisi aikoja sitten ollut mahdollisuus ja ennen kaikkea velvollisuus sovittaa oma nopeutesi siten että, yhä väistämisvelvollisena voit turvallisesti liittyä pääväylään.
Kuten jo totesin siinä lopussa on turha enää kummankaan pelleillä (oikeuksienssa puolesta), vaan pitää toimia johdonmukaisesti, jotta se kolaritilanne estyy.
Ymmärsinkö nyt oikein; runttaat tulemaan kiihdytyskaistalta lappu lattiassa ja pään kääntymättä, koska ei nyt vaan ole aikaa katsella helvetin pieniä peilejä, ja jostain syystä se nyt on vielä sen pääväylää ajavan vika jos kolahtaa koska valinta ja vastuu omasta sekoilusta on päätetty työntää muille?
t
Pääosin ymmärsit väärin, kts ed vastaukset, tossa oli kyse siitä viimeisestä sekunnista, mitä siinä oikeasti taahtuu kun kaista meinaa loppua.

Nyt alkaa olla jo hämmentävän pielessä toiminta ja niiden taustalla olevat periaatteet. Kun olet tilanteessa osapuolena joka on etuajo-oikeutettu, väistät ja kun olet väistämisvelvollisena, ajat päin ja sanot että se oli toisen valinta?

Yli 6k rpm tilanteessakin riittäisi kun tiputtaisit kierroksia tonnilla päästäksesi tasaista vauhtia sääntöjen mukaan ajavan taakse, etkä päin. Velvollisuutesi olisi jopa näyttää ajoissa päätietä ajaville että mihin väliin olet tulossa, eikä niin että sovitat vauhtisi tähdäten jonkun kylkeen.
Toi tapahtui todella lyhyellä kiihdytyskaistalla ja vasen kaista vapaa oli Kehä 3:lla
Tästä provosta vois antaa jo huomautuksen. Tässä on kaikki niin perkuleen paljon pielessä suhteessa vallitsevaan ajojärjestykseen että ei voi olla ajokorttia tämän kirjoittajalla. Tai sitten se on ostettu olikos se nyt Kouvolasta. Videon mersu ajoi päin helvettiä 100% ja kuvaava auto ajoi juuri kuten pitääkin.
En nyt nää kommentoitko minuan kertomustani , mutta vai videon tapahtummia
Ei tämä minun tapaus mikään provo (kts yllä vastaukseni) ollut vaan tosiesikerkki miten voi käydä, kun kiihdyttämällä vauhtiaan (tai ajoi ylinopeutta) estää liittymisen.
Halusin tämän kertoa, kun oletin henkilön jolle vastasin olevan vielä nuori.


Jos joku väistämisvelvollinen kiihdyttää ja näkee oikein vaivaa liittyäkseen ilman vilkkua aivan mun eteen niin, että joudun jarruttamaan väistääkseni häntä, niin töötti ei mielestäni ole turha. Hänellä oli kyllä kiihdytyskaistalla aikaa katsella peiliin ja kuolleeseen kulmaan todetakseen, että minä tulen sieltä kovempaa ja mun takana on tilaa liittyä.
Joo tossa oli kyllä (ulkomuisista katsoin sen eilen) vielä ehkä 1-2 sekkaa aikaa, mutta kyllähän tosta selvästi näki, että hän sieltä on tulossa, eikä mitään tosiasiallista syytä liittymistä estellä ollut.
Missähän kohtaa toi oli.
Varoittamiseen tarkoitettu, töötti ei enää tossa ketään muuta hyödyttänyt kuin, korkeintaan sen painajan henkisiä paineita. Mutta ei se muuten hirveästi haittannut tässä ilmeisti? Joskus vaan noi voi johtaa vaikka kolariin, kun tunteet liikaa kuumenee.
 
Mä siirryn tollasissa tilanteissa vasemmalle kaistalle turvaan. Samalla helpottuu toi Mersun liittyminen.

Oletko kenties se kuka meinasi tulla mun kylkeen kun olin siinä vasemmalla kaistalla juuri vierellä!? :facepalm:

Kun sitä rampilta tulijaa EI VÄISTETÄ että liikenne helpottuu!
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Joo tossa oli kyllä (ulkomuisista katsoin sen eilen) vielä ehkä 1-2 sekkaa aikaa, mutta kyllähän tosta selvästi näki, että hän sieltä on tulossa, eikä mitään tosiasiallista syytä liittymistä estellä ollut.
Missähän kohtaa toi oli.

Tuossa ainut virhe oli edelleen se Mersukuskin ajotaitojen puute.

Miksi yhtäkkiä kiihdytti jo tasaista vauhtia ajaneen tahtiin, kun ensin ajoi selkeästi hitaampaa? Mercedeskuski selvästi indikoi tulevansa kuvaajan taakse liittymästä.
Miksi lavettimies heitti suoraan eteen ilman vilkkua?

Mercedeskuskin toiminnassa mikään kohdallaan.
 
@tietokonerikki En tiedä kenelle vastasit, kun lainauksesi ovat päin seiniä mutta jos minulle, niin ajokortti taskussa vuodesta 1995 eli on tässä tovi jo ajettu autolla.

Mutta hei, tule vaan päälle liittymästä. Saadaan sitten poliisin kanssa kaikki hyvät naurut.
 
Joo tossa oli kyllä (ulkomuisista katsoin sen eilen) vielä ehkä 1-2 sekkaa aikaa, mutta kyllähän tosta selvästi näki, että hän sieltä on tulossa, eikä mitään tosiasiallista syytä liittymistä estellä ollut.
Missähän kohtaa toi oli.
Varoittamiseen tarkoitettu, töötti ei enää tossa ketään muuta hyödyttänyt kuin, korkeintaan sen painajan henkisiä paineita. Mutta ei se muuten hirveästi haittannut tässä ilmeisti? Joskus vaan noi voi johtaa vaikka kolariin, kun tunteet liikaa kuumenee.
Kuvaaja hiljensi kun alkoi valua kohti, vaara tilanteessa sitä asiallista äänimerkin käyttöä ei kannata arastella, varoitus vaaratilanteesta on ihan eriasia kuin vaaratilanteen tai törttöilyn jälkeen annetun mielen ilmaisut.

Tuossa tilanteessa kaistanvaihto olisi ollut hätiköity ja saman tyyppinen virhe minkä mersukuski teki.

Kolarit syntyy yleensä useamman virheen seurauksena, siksi kannattaa vältellä tahallisia virheitä.

Toki oletetaan että kuvajaa on tarkkaillut myös omaa ympäristöä ja sen onko tilaa vaihtaa kaistaa, mutta huomioitava että tuollaisessa tilanteessa huomiota ja keskittymistä vie tuo mersu, joten riski vaihdella kaistaa, varsinkin kun kolarin pysty välttään ilman kaistanvaihtoa.

Tässä vielä se tilanne että rampilla ja kiihdytyskaistalla mersukuskilla oli hyvät mahdollisuudet liittyä turvallisesti.
Tilanne on toinen silloin jos siellä rampilla/kiihdytyskaistalla on hässäkkä josta näkee jo päälle ettei siltä pystytä liittymään turvallisesti ilman väistämistä.

Mitä voi tehdä ensikerralla paremmin, yrittää varmistaa että rampilta kiihdytyskaistalle tulija havaitsee minut sinut mahdollisimman hyvin. Ja aina katsoa valmis pakkoreitti, jos tilanne pahanee, ja valmistautua varoittamaan, esim äänimerkillä vaarasta, ajoissa. (ja ei siellä ohituskaistalla aina ole asiallista tilaa ja miksi mennä vaarantamaan muita, se vähän sellaista rintamakarkuruutta)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 750
Viestejä
4 662 200
Jäsenet
76 496
Uusin jäsen
oskaraspvik89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom