- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 864
Kommentoinkin aiheesta tonne ajotavat ja liikennesäännöt ketjuun, mutta siis lähtökohdat esim Suomi vs USA on hyvin erilaiset tuolle punasella oikealle kääntyminen - liikennesäännölle. Suomessa kaupunkirakenne on hyvin erilainen kuin jenkeissä. Ruutukaava-aluetta on vähän ja se on tyypillisesti liikennevalojen osalta kaupunkikeskustat käsittävää aluetta eli siirtymät tällaisilla alueilla ovat suhteellisen lyhyitä siinä missä jenkeissä voidaan ajaa yhden kaupungin sisälläkin kymmeniä kilometreja. Valtaosa Suomen autolla suoritettavasta liikennesuoritteesta ajetaan maanteitä, kehäteitä ja motareita pitkin ja kaupunkialueillakin on selkeitä runkoväyliä. Se aika mitä punasissa valoissa vietetään oikealle kääntymistä odotellessa on täysin mitätöntä ja niitä tapauksia yksittäiseen ajosuoritteeseen ei montaa osu, ellei ole joku pakettikuriiri, joka suhaa jossain kantakaupunkialueella, joten jo ihan siitä syystä tuolle ei oikeasti ole täällä tarvetta, vaikka myönnän itsekin, että aika-ajoin mahdollisuus tuolle nopeuttaisi omaa senkertaista ajosuoritetta.
Tohon voidaan vielä lisätä sellanen käytännön liikenneinfra, missä yleensä useampikaistainen alue sisältää kääntyvien kaistat erikseen omilla nuolivaloillaan ja muuten kaikki kääntyjät käyttää monessa paikassa sitä samaa kaistaa, jolloin siinä jonossa odotettaisiin suoraanmeneviäkin, niin tarve tuolle vähenee entisestään. Esim losissa oli koko kaupunki pääosin ruutukaavaa suht leveällä katuverkolla ja kaikissa paikoissa käytännössä kadunvarsipysäköinti, joka sitten katkesi sinne risteyksen lähelle, jolloin sielä oli se paikka koukata oikealle valoista, vaikkei varsinaista erillistä kääntyvien kaistaa ollutkaan.
Sit otetaan tuohon vielä nää keissit, että tosiaan siinä autoilijalla olis kääntyessään usein "kolmio" poikittaiselle kevyelle liikenteelle ja pitäis muistaa väistää kääntyessäkin sitä kevyttä liikennettä ja nää ei valottomissa risteyksissäkään toteudu monellakaan kuskilla ja sit vielä pitää tarkkailla ajoradan liikenne eri suuntiin samalla, niin sairaalareissuja tosta seuraisi.
Ei siis taida olla oikein perusteita tuolle lain päivitykselle, vaikka mukava ominaisuushan tuo paikoin olisi. Itsellä on arjessa pientaloalueelta lähdettäessä ennen kehäteille tai motareille siirtymisiä 1kpl risteyksiä, josta haluan ehkä n. 80% ajokerroista kääntyä oikealle, ja yleensä perille kohteeseen ajettaessa noita valoja työpaikalle, sukulaisille, isoihin kauppakeskuksiin, terveysasemille, jne mennessä on 0kpl lisää. Jokainen voi miettiä, että montako käännyn oikealle tilannetta omassa liikkumisessaan valoristeysten osalta osuu ja jos vaikka minuutin säästäisi, että vaikuttaako se siihen arkeen mitenkään. Veikkaan, että suht harvassa on henkilöt, joilla se matka-aika esim minuuteissa kauheasti lisääntyisi.
Tohon voidaan vielä lisätä sellanen käytännön liikenneinfra, missä yleensä useampikaistainen alue sisältää kääntyvien kaistat erikseen omilla nuolivaloillaan ja muuten kaikki kääntyjät käyttää monessa paikassa sitä samaa kaistaa, jolloin siinä jonossa odotettaisiin suoraanmeneviäkin, niin tarve tuolle vähenee entisestään. Esim losissa oli koko kaupunki pääosin ruutukaavaa suht leveällä katuverkolla ja kaikissa paikoissa käytännössä kadunvarsipysäköinti, joka sitten katkesi sinne risteyksen lähelle, jolloin sielä oli se paikka koukata oikealle valoista, vaikkei varsinaista erillistä kääntyvien kaistaa ollutkaan.
Sit otetaan tuohon vielä nää keissit, että tosiaan siinä autoilijalla olis kääntyessään usein "kolmio" poikittaiselle kevyelle liikenteelle ja pitäis muistaa väistää kääntyessäkin sitä kevyttä liikennettä ja nää ei valottomissa risteyksissäkään toteudu monellakaan kuskilla ja sit vielä pitää tarkkailla ajoradan liikenne eri suuntiin samalla, niin sairaalareissuja tosta seuraisi.
Ei siis taida olla oikein perusteita tuolle lain päivitykselle, vaikka mukava ominaisuushan tuo paikoin olisi. Itsellä on arjessa pientaloalueelta lähdettäessä ennen kehäteille tai motareille siirtymisiä 1kpl risteyksiä, josta haluan ehkä n. 80% ajokerroista kääntyä oikealle, ja yleensä perille kohteeseen ajettaessa noita valoja työpaikalle, sukulaisille, isoihin kauppakeskuksiin, terveysasemille, jne mennessä on 0kpl lisää. Jokainen voi miettiä, että montako käännyn oikealle tilannetta omassa liikkumisessaan valoristeysten osalta osuu ja jos vaikka minuutin säästäisi, että vaikuttaako se siihen arkeen mitenkään. Veikkaan, että suht harvassa on henkilöt, joilla se matka-aika esim minuuteissa kauheasti lisääntyisi.