Tänään iltapäivällä klo 14:30-15:30 Helsingin Kehä I:llä kaksi tapausta:
1. Itäänpäin mennessä Tuusulantien paikkeilla, tielle tulee joku hidas työmaakone, ajaa ehkä viittäkymppiä (80 km/h rajoitus).
Sen taakse jääneet, minä myös, ohittavat sen vaihtamalla vasemmalle kaistalle... mutta yksi Toyota lähteekin ohittamaan oikealta, käyttäen kohta päättyvää kaistaa (bussikaista? Siinä aika tarkalleen Tuusulanväylän yläpuolella itäänpäin ajaessa).
Onneksi huomasin koska olin aikeissa vaihtaa vasemmalta kaistalta takaisin samalle kaistalle työmaakoneen eteen, kun hänkin oli kaasuttamassa samalle kaistalle oikealta päättyvältä kaistalta jolle oli hetkeksi vaihtanut.
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.fi
2. Takaisin länteen tullessa, vähän tuosta länteen, Kehä-tielle on Pakilasta (Teboil-liittymästä) tulossa yksi pieni auto.
Ajaa kyllä varovasti ja hitaasti varmaan 60 km/h. Hän on aika paljon edessäni oikealla liittymäkaistalla joten varmuudeksi hieman höllennän kaasua jotta hän ehtii hyvin eteeni, varsinkin kun takalaudassanikin on jonoa kiinni joten ei hän sinne heti mahtuisi. Oletan että hän nostaisi nopeuttaan ehtiäkseen kunnolla eteeni.
Hän ei vaan tunnu nostavan nopeuttaan ja kaista uhkaa loppua, mutta lopulta tulee kuin tulee eteeni.
Mutta se vauhti jää edelleen jonnekin max 65 km/h paikkeille (80 km/h rajoitus, tie kuiva ja keli hyvä, valoisaa ja pilvistä).
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.fi
No siinä sitten madellaan jono hänen takanaan, kunnes hän lopulta vaihtaa taas oikealle, muistaakseni kääntyi Helsinkiin tai Kannelmäkeen.
Kaistanvaihtokin on tuossa outo, ajaa pitkän aikaa kahdella kaistalla eikä tietenkään käytä vilkkua. Ei ollut mopoauto jos joku sitä epäilee hitauden syyksi, joku pieni vanha aasialaisauto, veikataan nyt vaikka Honda tms.
Sinänsä minun ei kai olisi pitänyt hiljentää päästääkseni häntä eteeni, olisi vaan pitänyt jatkaa 80 km/h kaistallani ja antaa hänen päättää mitä tekee, yrittääkö nostaa nopeuttaan muun liikenteen mukaiseksi vai hiljentääkö ja jumittaa liittymäkaistan loppuun. Oletin väärin hänen nostavan nopeuttaan kun huomaa etten ole aikeissa pyrkiä väkipakolla hänen rinnalleen/eteen, mutta kun ei niin ei.
Tätä ei ehkä saisi ääneen sanoa mutta molemmissa tapauksissa ratissa oli (=näytti olevan; saatan tietenkin olla väärässäkin) jokin muu kuin kantasuomalainen. Kun nyt tuli tuossa aiemmin uumoiltua oliko toisessa viestissä Kehällä pakittanut mahdollisesti sisäistänyt liikennekulttuurin jossain muualla. ihan vain koska minun on vaikea kuvitella miten kukaan Suomen liikennekulttuuria ikänsä ammentanut menisi tekemään sellaista.
En sano tätä väittäen että me suomalaiset olisimme ylivertaisia kuskeja, viittaan vain mahdollisiin eri maiden välisiin liikennekulttuurieroihin.
Törttöilinhän minäkin aikoinaan Kanadassa Montrealin seudulla, ajaen yksinäni kimppakyytikaistalla, aiheuttaen sydämentykytyksiä paikallisille autoilijoille. Kun ei tiedä niin ei tiedä.