Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Melkosia ittensä kiusaajia sellaset jotka jättävät yli auton mittaisen raon jota sitten kytkimellä lipsuttelemalla kudotaan umpeen sentti sentiltä. Ei voi ymmärtää niin millään tuollaista.

No mitenkäs sitten liikennevalojen "aavistelijat". Eli nytkytetään sitä koslaa 3-4 kertaa eteenpäin "vauhtilähdön" toivossa, mikä kuitenkin päätyy jarrun painamiseen, kun ei se valo vieläkään vaihdu.
Nämä ovat ilmeisesti samoja mukamas hyviä ennakoivia kuskeja. Useimmiten tälläisellä ennakoijalla on keltainen kupu auton katolla, mistä voisi päätellä että jonkinlainen ennakointikyky ja muutenkin kyky toimia auton kanssa järkevästi liikenteessä olisi hallussa, mutta ei..
 
Moni asia ärsyttää liikenteessä mutta on ajotavat parantuneet entisiin verrattuna. Tässä Karpon pätkässä näkyvä tyyli pakottaa ohitettava pientareelle ja ohittaa vastaantulijoista piittaamatta vaikuttaa aika hurjalta tavalta :beye: Ja ilmeisesti ollut vuosikymmeniä sitten ihan normaali tapa.
Heeeiii tuohan on juuri sama ilmiö mitä kommentoin positiivisesti nähneeni Thaimaassa. :) En tiennytkään että se on Suomessakin olllut joskus tapana...
 
Näillä bensahinnoilla ei kyllä kohta enää pysähdytä suojatiellekkään ja vedetään punasista läpi jossei sieltä ketään tule.

Sinänsä alan itsekin vihdoin ymmärtämään tota liikennevaloihin himmailua.
 
Näillä bensahinnoilla ei kyllä kohta enää pysähdytä suojatiellekkään ja vedetään punasista läpi jossei sieltä ketään tule.

Sinänsä alan itsekin vihdoin ymmärtämään tota liikennevaloihin himmailua.
Mä olenkin vuosikymmeniä ihmetellyt miksi meidän pitää seisoskella punaisissa valoissa vaikka kääntyisimme oikealle, eikä ketään näy missään. Ei edes huoli ilmastosta ole riittänyt asiaa korjaamaan, joten tuskin bensan hinnan nousukaan saa korjausta lakiin, tais sentään muuttua rikesakokettavaksi virheeksi. Harmi vaan, että pienituloiselle se rikesakkokin on iso.
 
Sinänsä joo, mutta myönnän että pari kertaa on tullut mieleen, ja ehkä tehtyäkin, siten että vasemmalta kaistalta olen sitten vaihtanut oikealle kaistalle himmailijan eteen, odottamaan valoihin hänen eteensä.
Riippuu paljonko siinä on sitä väliä. Tietenkin jos on vähän, aika vaarallista siinä on ennen valoja vaihtaa toisen eteen, mutta jos toinen ajaa puolet hitaammin kuin sinä ja muu liikenne ja väliä kuitenkin on reippaasti (ennen valoja), tuntuu monesti että turhaako siinä enää jää vasemmalle kaistalle, vaikka himmailijan moottorijarrutuslaskelmat siitä ehkä hieman häiriintyisivätkin koska laskettu välimatka lyhenee yhden auton pituuden verran.
2-kaistaa suuntaansa ja ajallaan vasemmalla kaistalla ja sitten päätetään vaihtaa oikealle kahden auton väliin ennen punaisena palavia valoja, sen takia kun joku ennakoi niitä valoja.

No ei kai tuollaisia paljon oikeasti ole, tästä tuli mieleen se selitys miksi ei pidetä turvavälejä, siihen aina joku kiilaa...
 
No mitenkäs sitten liikennevalojen "aavistelijat". Eli nytkytetään sitä koslaa 3-4 kertaa eteenpäin "vauhtilähdön" toivossa, mikä kuitenkin päätyy jarrun painamiseen, kun ei se valo vieläkään vaihdu.
Eilen sattui matkalle tällainen mallisuorittaja. Ehti nytkytellä autonsa puoliksi suojatien päälle, onneksi oli suojatielläkin punaiset niin ei blokannut ketään. :rofl2:
 
Mä olenkin vuosikymmeniä ihmetellyt miksi meidän pitää seisoskella punaisissa valoissa vaikka kääntyisimme oikealle, eikä ketään näy missään. Ei edes huoli ilmastosta ole riittänyt asiaa korjaamaan, joten tuskin bensan hinnan nousukaan saa korjausta lakiin, tais sentään muuttua rikesakokettavaksi virheeksi. Harmi vaan, että pienituloiselle se rikesakkokin on iso.

Tuo jenkkityylinen ns. vapaa-oikea on ihan tappavaa kevyelle liikenteelle. Jenkkilässä kevyttä liikennettä ei käytännössä ole, niin siellä se ei ole niin justiinsa.
 
Mä olenkin vuosikymmeniä ihmetellyt miksi meidän pitää seisoskella punaisissa valoissa vaikka kääntyisimme oikealle, eikä ketään näy missään. Ei edes huoli ilmastosta ole riittänyt asiaa korjaamaan, joten tuskin bensan hinnan nousukaan saa korjausta lakiin, tais sentään muuttua rikesakokettavaksi virheeksi. Harmi vaan, että pienituloiselle se rikesakkokin on iso.
Jatkoin tuonne liikennesäännöt ja ajatavat ketjuub
Näitä vapaa oikea (vai millä nimellä ne on) risteyksiä on Suomeen tullut, ero jossain valtiossa olevista saa ajaa punaisia päin siinä että noissa ei ajeta punaisia päin, ovat siis ilman valoja, ja muilla valoilla tehdään se että pääsee myös ns vilkkaaseen aikaan.

Ei noita aivan kaikissa risteyksissä ole missä niistä voisi olla hyötyä.

Yritän keksi asiinsiltaa miten voisin ärsyntyyä muista, joten jatkoin liikennesäännöt ja ajotavat ketjuun
 
Tuo jenkkityylinen ns. vapaa-oikea on ihan tappavaa kevyelle liikenteelle. Jenkkilässä kevyttä liikennettä ei käytännössä ole, niin siellä se ei ole niin justiinsa.

Jep, en käsitä miten Suomessa joku haikailee tällaisen perään. Tässä on tosi hyvä video asiasta, kuinka 800m kävelymatka Houstonissa on yhtä helvettiä.

 
Tuo jenkkityylinen ns. vapaa-oikea on ihan tappavaa kevyelle liikenteelle. Jenkkilässä kevyttä liikennettä ei käytännössä ole, niin siellä se ei ole niin justiinsa.

Tuo on totta että jenkkilässä kulttuuri on täysin eri. Mutta en silti näe miten tämä eroaisi nykytilanteesta, jossa auto kääntyy oikealle vihreillä valoilla, tai jos ei ole liikennevaloja ollenkaan? Silloinkin auto on väistämisvelvollinen kevyeen liikenteeseen nähden, joten miksi sama sääntö ei toimisi tässäkin? Punaisilla valoilla kääntyessä kaiken lisäksi melkoisella varmuudella ne risteävän tien jalankulkijavalot ovat punaisena eikä vihreänä (koska risteävällä autoliikenteellä on vihreät). Joten eihän siinä olisi edes kevyttä liikennettä mitä väistää, ellei se tule punaisia päin jolloin syy on sen osapuolen joka tapauksessa.

Jenkkilässä vähän eri homma jos ei edes ole kevyenliikenteen väyliä eikä liikennevaloja niille, väistämissäännöistä puhumattakaan. Täällä on.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on totta että jenkkilässä kulttuuri on täysin eri. Mutta en silti näe miten tämä eroaisi nykytilanteesta, jossa auto kääntyy oikealle vihreillä valoilla, tai jos ei ole liikennevaloja ollenkaan? Silloinkin auto on väistämisvelvollinen kevyeen liikenteeseen nähden, joten miksi sama sääntö ei toimisi tässäkin? Punaisilla valoilla kääntyessä kaiken lisäksi melkoisella varmuudella ne risteävän tien jalankulkijavalot ovat punaisena eikä vihreänä (koska risteävällä autoliikenteellä on vihreät). Joten eihän siinä olisi edes kevyttä liikennettä mitä väistää, ellei se tule punaisia päin jolloin syy on sen osapuolen joka tapauksessa.

Jenkkilässä vähän eri homma jos ei edes ole kevyenliikenteen väyliä eikä liikennevaloja niille, väistämissäännöistä puhumattakaan. Täällä on.

Ennakoitavuus kärsii ja tärkeämpänä: vapaata oikeata käyttävä auto lähtökohtaisesti tarkkailee käännöksen turvallisuutta omasta näkökulmastaan, ts. tuleeko suoraan ajava auto, kevyen liikenteen jäädessä toissijaiseksi. Enemmän asioita mihin keskittyä -> keskitytään siihen mikä on oman turvallisuuden kannalta kriittisintä.
 
Ennakoitavuus kärsii ja tärkeämpänä: vapaata oikeata käyttävä auto lähtökohtaisesti tarkkailee käännöksen turvallisuutta omasta näkökulmastaan, ts. tuleeko suoraan ajava auto, kevyen liikenteen jäädessä toissijaiseksi. Enemmän asioita mihin keskittyä -> keskitytään siihen mikä on oman turvallisuuden kannalta kriittisintä.

Edelleenkään en näe tässä mitään eroa jos vertaa vaikkapa valottomaan risteykseen. Silloinkin kääntyjän pitää havainnoida risteävältä tieltä sekä autoliikenne että kevyt liikenne. Ja kuten tuossa aiemmassa viestissä jo mainitsin, jos valot ovat punaiset, niin ne ovat myös risteävän tien kevyelle liikenteelle punaiset.
 
Edelleenkään en näe tässä mitään eroa jos vertaa vaikkapa valottomaan risteykseen. Silloinkin kääntyjän pitää havainnoida risteävältä tieltä sekä autoliikenne että kevyt liikenne.

Ero tulee siitä, että valolliset risteykset ovat aina lähtökohtaisesti sellaisia, mitkä ollaan nähty sen verran vaarallisiksi, että ohjausta tarvitaan. Ts. liikennettä on enemmän -> varomista on enemmän.
 
Ero tulee siitä, että valolliset risteykset ovat aina lähtökohtaisesti sellaisia, mitkä ollaan nähty sen verran vaarallisiksi, että ohjausta tarvitaan. Ts. liikennettä on enemmän -> varomista on enemmän.

Editoin jo edelliseenkin viestiin, että ei tuossa edelleenkään ole kuin yksi liikennevirta jota pitää varoa.
1. käännyt oikealle vihreillä valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on vihreä => väistät kevyttä liikennettä
2. käännyt oikealle punaisilla valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on punainen => voit mennä jos mahdut risteävän tien autoliikennevirtaan liikennettä vaarantamatta
 
Editoin jo edelliseenkin viestiin, että ei tuossa edelleenkään ole kuin yksi liikennevirta jota pitää varoa.
1. käännyt oikealle vihreillä valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on vihreä => väistät kevyttä liikennettä
2. käännyt oikealle punaisilla valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on punainen => voit mennä jos mahdut risteävän tien autoliikennevirtaan liikennettä vaarantamatta

Kakkoskohta: "risteävän tien kevyellä liikenteellä on punainen". Kyllä, mutta kohtisuoralla tiellä kevlille on vihreä. Ja vaikka siinä kohtisuoralla ei kevyt liikenne saisikaan kulkea, niin joku saattaa silti siitä mennä, kun näkee että autoille palaa punainen. Tässä tapauksessa kevlin käyttäjä on toki väärässä, mutta palataan siihen, että ihmiset on ihmisiä ja siksi meidän turvaksi pitää kehitellä sääntöjä.

En myöskään menisi ihan takuuseen siitä, että risteävällä tiellä on aina kevlille valot, mutta tästä en ole ihan varma.

Mutta ei tämä ihan pelkästään oma mielipide ole. Asiasta on ihan akateemista tutkimustakin.
 
En myöskään menisi ihan takuuseen siitä, että risteävällä tiellä on aina kevlille valot, mutta tästä en ole ihan varma.

En itse ole sellaista risteystä nähnyt missä ei olisi. Aika järjetöntähän se olisi jos autoille on valot kaikkiin suuntiin, mutta jalankulkijoille ei.

Mutta ei tämä ihan pelkästään oma mielipide ole. Asiasta on ihan akateemista tutkimustakin.

Epäilemättä on tutkittu, mutta ei tuota tutkimusta voi suoraan mielestäni suomalaiseen liikennekulttuuriin eikä -arkkitehtuuriin soveltaa. Täällä on täysin eri mentaliteetti ja arkkitehtuuri, kuten tuosta Houstonin videostakin hyvin huomaa. Jenkeissä autoilija on kuningas eikä siellä ole autokoulusta lähtien tolkutettu sitä, että jalankulkijoita väistetään aina ja pyöräilijöitäkin lähes aina.

Mutta tämä keskustelu menee sen verran ohi ketjun aiheen, että ehkä tämä jää osaltani tähän tai jatketaan sopivammassa threadissa. En ole itse muutenkaan mitenkään kiihkoilemassa tämän asian puolesta, että punaisella kääntyminen pitäisi saada Suomeen. Monissa paikoissa on nuolivalo erikseen, ja silloin kääntyminen on varmasti turvallista kaikille osapuolille. Olen vain sitä mieltä ettei se punaisilla oikealle kääntyminen suomalaisessa liikenneympäristössä olisi juurikaan sen vaarallisempaa kevyen liikenteen kannalta kuin nykysäännötkään.
 
Mutta tämä keskustelu menee sen verran ohi ketjun aiheen, että ehkä tämä jää osaltani tähän tai jatketaan sopivammassa threadissa. En ole itse muutenkaan mitenkään kiihkoilemassa tämän asian puolesta, että punaisella kääntyminen pitäisi saada Suomeen. Monissa paikoissa on nuolivalo erikseen, ja silloin kääntyminen on varmasti turvallista kaikille osapuolille. Olen vain sitä mieltä ettei se punaisilla oikealle kääntyminen suomalaisessa liikenneympäristössä olisi juurikaan sen vaarallisempaa kevyen liikenteen kannalta kuin nykysäännötkään.

No toki, jos tosiaan aktiivisesti unohtaa sen kohtisuorasti tien ylittävän kevyen liikenteen.
 
No toki, jos tosiaan aktiivisesti unohtaa sen kohtisuorasti tien ylittävän kevyen liikenteen.

Palaan vielä tämän viestin verran, koska nyt vasta hoksasin mitä tarkoitit kohtisuoralla. Joo, pakko myöntää että tuo on vaaratekijä kyllä, jos ennen risteystäkin on suojatie. Mutta jos tämä laki tulisi Suomeen, niin olettaisin että se sisältäisi myös vähintäänkin pysähtymisvelvoitteen eli käytännössä punainen valo olisi silloin stop-merkki samalla. Eli tämän voisi kyllä halutessaan toteuttaa suht turvallisesti, mutta olet ihan oikeassa, ongelmakohtia on. Ehkä tämä nyt riittää tästä aiheesta tässä ketjussa.
 
Monissa paikoissa on nuolivalo erikseen, ja silloin kääntyminen on varmasti turvallista kaikille osapuolille.

Ei muuten ole turvallista. Autoilijat kun ajaa, ja kevyt liikenne liikkuu miten sattuu täällä sääntö-Suomessa, jossa kuvitellaan ettei omaa tervettä järkeä tarvitse käyttää.

Liekö Ruotsissa edelleenkin voimassa se, että oikealle saa kääntyä punaisia päin kunhan sen tekee turvallisesti? Siellä siihen pystyttiin, täällä omaan napaan tuijottaminen voisi varmaan olla esteenä. Ihan se sama, joka aiheuttaa haitariliikkeen tiellä, jossa on ajoittain kaistaa yhteen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Palaan vielä tämän viestin verran, koska nyt vasta hoksasin mitä tarkoitit kohtisuoralla. Joo, pakko myöntää että tuo on vaaratekijä kyllä, jos ennen risteystäkin on suojatie. Mutta jos tämä laki tulisi Suomeen, niin olettaisin että se sisältäisi myös vähintäänkin pysähtymisvelvoitteen eli käytännössä punainen valo olisi silloin stop-merkki samalla. Eli tämän voisi kyllä halutessaan toteuttaa suht turvallisesti, mutta olet ihan oikeassa, ongelmakohtia on. Ehkä tämä nyt riittää tästä aiheesta tässä ketjussa.

Joo, tuo voisi riittää ainakin siihen, että stop-merkillä saisi vaihdettua kuolemat ja vakavat loukkaantumiset lievempiin tapauksiin vs. täysin vapaa oikea. Ehkä toimisi, mutta itse olen vähän pessimistinen sen suhteen, kuinka hyvin autoilijat noudattavat noita kylttiohjeita ja säännön kunnollinen omaksuminen veisi paljon aikaa.

Lopputuloksena yhtälö on kuitenkin: "autoilijoiden säästetty aika" vs. "meilahdessa vietetty ylimääräinen aika + onnettomuuksien selvittelyt + sairauspoissaolot". Mun nähdäkseni tästä ei saa oikein mitenkään nettopositiivista, koska yksikin ylimääräinen onnettomuus on yhteiskunnalle aika kallis.
 
Kommentoinkin aiheesta tonne ajotavat ja liikennesäännöt ketjuun, mutta siis lähtökohdat esim Suomi vs USA on hyvin erilaiset tuolle punasella oikealle kääntyminen - liikennesäännölle. Suomessa kaupunkirakenne on hyvin erilainen kuin jenkeissä. Ruutukaava-aluetta on vähän ja se on tyypillisesti liikennevalojen osalta kaupunkikeskustat käsittävää aluetta eli siirtymät tällaisilla alueilla ovat suhteellisen lyhyitä siinä missä jenkeissä voidaan ajaa yhden kaupungin sisälläkin kymmeniä kilometreja. Valtaosa Suomen autolla suoritettavasta liikennesuoritteesta ajetaan maanteitä, kehäteitä ja motareita pitkin ja kaupunkialueillakin on selkeitä runkoväyliä. Se aika mitä punasissa valoissa vietetään oikealle kääntymistä odotellessa on täysin mitätöntä ja niitä tapauksia yksittäiseen ajosuoritteeseen ei montaa osu, ellei ole joku pakettikuriiri, joka suhaa jossain kantakaupunkialueella, joten jo ihan siitä syystä tuolle ei oikeasti ole täällä tarvetta, vaikka myönnän itsekin, että aika-ajoin mahdollisuus tuolle nopeuttaisi omaa senkertaista ajosuoritetta.

Tohon voidaan vielä lisätä sellanen käytännön liikenneinfra, missä yleensä useampikaistainen alue sisältää kääntyvien kaistat erikseen omilla nuolivaloillaan ja muuten kaikki kääntyjät käyttää monessa paikassa sitä samaa kaistaa, jolloin siinä jonossa odotettaisiin suoraanmeneviäkin, niin tarve tuolle vähenee entisestään. Esim losissa oli koko kaupunki pääosin ruutukaavaa suht leveällä katuverkolla ja kaikissa paikoissa käytännössä kadunvarsipysäköinti, joka sitten katkesi sinne risteyksen lähelle, jolloin sielä oli se paikka koukata oikealle valoista, vaikkei varsinaista erillistä kääntyvien kaistaa ollutkaan.

Sit otetaan tuohon vielä nää keissit, että tosiaan siinä autoilijalla olis kääntyessään usein "kolmio" poikittaiselle kevyelle liikenteelle ja pitäis muistaa väistää kääntyessäkin sitä kevyttä liikennettä ja nää ei valottomissa risteyksissäkään toteudu monellakaan kuskilla ja sit vielä pitää tarkkailla ajoradan liikenne eri suuntiin samalla, niin sairaalareissuja tosta seuraisi.

Ei siis taida olla oikein perusteita tuolle lain päivitykselle, vaikka mukava ominaisuushan tuo paikoin olisi. Itsellä on arjessa pientaloalueelta lähdettäessä ennen kehäteille tai motareille siirtymisiä 1kpl risteyksiä, josta haluan ehkä n. 80% ajokerroista kääntyä oikealle, ja yleensä perille kohteeseen ajettaessa noita valoja työpaikalle, sukulaisille, isoihin kauppakeskuksiin, terveysasemille, jne mennessä on 0kpl lisää. Jokainen voi miettiä, että montako käännyn oikealle tilannetta omassa liikkumisessaan valoristeysten osalta osuu ja jos vaikka minuutin säästäisi, että vaikuttaako se siihen arkeen mitenkään. Veikkaan, että suht harvassa on henkilöt, joilla se matka-aika esim minuuteissa kauheasti lisääntyisi.
 
Mä olenkin vuosikymmeniä ihmetellyt miksi meidän pitää seisoskella punaisissa valoissa vaikka kääntyisimme oikealle, eikä ketään näy missään. Ei edes huoli ilmastosta ole riittänyt asiaa korjaamaan, joten tuskin bensan hinnan nousukaan saa korjausta lakiin, tais sentään muuttua rikesakokettavaksi virheeksi. Harmi vaan, että pienituloiselle se rikesakkokin on iso.
Siitä olisiko tuo hyvä vai huono käytäntö voidaan toki keskustella, mutta eikös nykyautot yleensä sammuta moottorin pysähdyttäessä? Eli valoissa seisominen ja siitä kiihdyttäminen kyllä varmaan vähentäisi energiankulutusta minimaalisesti, ja kaiketi tuollaisessa tapauksessa joutuisi joka tapauksessa pysähtymään lähes kokonaan, tarkistaakseen että tuleeko sieltä risteävältä tieltä mitään jotta voi mennä punaisia vastaan.
 
2-kaistaa suuntaansa ja ajallaan vasemmalla kaistalla ja sitten päätetään vaihtaa oikealle kahden auton väliin ennen punaisena palavia valoja, sen takia kun joku ennakoi niitä valoja.

No ei kai tuollaisia paljon oikeasti ole, tästä tuli mieleen se selitys miksi ei pidetä turvavälejä, siihen aina joku kiilaa...
Jos kerran ajaa niin perin hitaasti ja matkaa on vielä ihan rutosti valoihin jo pysähtyneisiin, miksi se haittaa ohitettavaa vaikka siinä joku ehtisikin valoihin odottamaan edelle sinne 50-80m päähän? Ohittelenhan minä Vihdintielle eksyneitä mopoautojakin jotka samalla tavalla ajavat muuhun liikenteeseen verrattuna kovin hitaasti. En tee kyseistä kaistanvaihtoa aggressiivisesti tai pieneen rakoon, enkä tee mitään "jarrutustestiä" takana olevaan, kettuillakseni hänelle.

En muista että kukaan olisi tuosta saanut tähän mennessä rattiraivoa, ehkä eivät itsekään kokeneet niin pahaksi harmitukseksi.
 
Jep, en käsitä miten Suomessa joku haikailee tällaisen perään. Tässä on tosi hyvä video asiasta, kuinka 800m kävelymatka Houstonissa on yhtä helvettiä.

Juu, tuolta samalta tubettajalta katsoin aiemmin toisen videon joka teki minulle tutuksi käsitteen "stroad", eli jotain joka ei ole katu (street) tai tie (road), vaan jotain niiden välimaastosta.

Kanadassa työmatkalla vuokra-autolla ajaessani taisin nuo "stroad":it panna merkille alitajunnassani, ihmetellen miten vaarallisesti sieltä ajetaan suoraan pihoilta vilkkaan ja nopean liikenteen sekaan, ja kuinka karseaa siellä olisi yrittää kävellä tai pyöräillä. Nyt niille löytyi nimikin.

Kun on noita tuben törmäyskameravideoita katsellut, aika paljon just tapahtuu tuollaisia sivutörmäyksiä suurella nopeudella tuollaisilla toisiaan risteävillä "stroadeilla", just noita että joku pyrkii tielle jonkun kaupan pihasta, tai hidastaa voimakkaasti päästäkseen pois tieltä jollekin pihalle.


 
Viimeksi muokattu:
Jep, en käsitä miten Suomessa joku haikailee tällaisen perään. Tässä on tosi hyvä video asiasta, kuinka 800m kävelymatka Houstonissa on yhtä helvettiä.
Aloin miettiä mikä Suomessa olisi tuollaista "stroad":ia eniten vastaava. Aloin miettiä nelikaistaista Vihdintietä... mutta eihän siinä kävelijät tai pyöräilijät joudu ajamaan tien sivussa, vaan kävely- ja pyörätiet on erotettu kokonaan autotiestä missä on turvallista edetä vaikka jalkaisin.

Eli juu, en kyllä kaipaa tuollaisia "stroadeja" Suomeen.
 
Punaisilla valoilla kääntyessä kaiken lisäksi melkoisella varmuudella ne risteävän tien jalankulkijavalot ovat punaisena eikä vihreänä (koska risteävällä autoliikenteellä on vihreät).
Aiemmin mainitulla Kanadan työmatkalla ihmettelin kanadalaiselle isännällemme vähän tuota "punaisiin kääntymisen" logiikkaa, koska se oli minulle aivan uusi juttu. Hänen mielestään se on erinomainen juttu, ja perusteli sitä juuri sillä että jos kerran risteävältä tieltä vasemmalta ei tule ketään, miksi ei voisi yhtä hyvin ajaa punaisia päin ja kääntyä oikealle?

Vastakysymykseni oli että miksi ei sitten samantien saisi ajaa punaisia päin suoraan, tai jopa kääntyä vasemmalle? "No ei tietenkään jos sieltä tulee joku auto risteävältä tieltä!". No mutta, jos ei kerran tule, sama perustelu kuin tuossa oikealle kääntymisessä? Eli punaisia päin saisi aina ajaa jos olisi sitä mieltä ettei risteäviltä teiltä tai muualtakaan ole ketään muuta tulossa?

Oli sillä reissulla paljon muutakin minulle uutta, eräällä tiellä viereisen auton kuski sai rattiraivokohtauksen minua kohtaan ja ihmettelin mitä hän oikein vauhkoaa (olin palaamassa lentoasemalta hotellille kun olin käynyt heittämässä yhden työkaverin lentoasemalle). Hotellilla kollega arveli että olin tainnut ajaa kaistaa joka on tarkoitettu vain kimppakyytiä ajaville, ja minä olin paluumatkalla yksin autossa.

No, en kyllä silloin tiennyt mitään tuollaisesta "kimppakyytikaistoista"... Jos siellä joku liikennemerkki oli, en kai sitten ymmärtänyt sen tarkoitusta. Kyseinen kanadalainen varmaan kirjoitti vastaavanlaiseen foorumiin minun törttöilystäni liikenteessä.
 
Editoin jo edelliseenkin viestiin, että ei tuossa edelleenkään ole kuin yksi liikennevirta jota pitää varoa.
1. käännyt oikealle vihreillä valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on vihreä => väistät kevyttä liikennettä
2. käännyt oikealle punaisilla valoilla => risteävän tien kevyellä liikenteellä on punainen => voit mennä jos mahdut risteävän tien autoliikennevirtaan liikennettä vaarantamatta
Suomessa tuo on yleensä hoidettu oikealle kääntyville erillisillä valoilla, tai jopa että vain eteenpäin ajaville on valot ja oikealle kääntyvillä erillinen kaista ja kolmio.
 
Jos kerran ajaa niin perin hitaasti ja matkaa on vielä ihan rutosti valoihin jo pysähtyneisiin, miksi se haittaa ohitettavaa vaikka siinä joku ehtisikin valoihin odottamaan edelle sinne 50-80m päähän? harmitukseksi.
Kommentoin sitä että sieltä vasemmalta kaistalta vaihdetaan siihen oikealle toisen eteen, koska ennakoi valoja.

Jos siinä ajellaan kahta kaistaa suuntaansa, ja tulee tarve vaihtaa kaistaa, esim tulevan ajoreitin takia, niin sitten toimitaan sen mukaan. jos siinä neljän kympin vauhdissa on sitä toista satametriä edellä, niin ei kai siinä mitään syytä odotella että toinen pääsee rinnalle ja ohi.
 
Tulipa sit ensimmäistä kertaa nähtyä tämäkin, punainen ford pakitteli puolisen tuntia sit vastaan rampin vasenta laitaa kun liityin kehä 1 lännen suunnasta tuusulanväylälle kohti pohjoista. Onneksi ei ollut juurikaan muuta liikennettä niin ehdin väistää.

Toivottavasti tuo kyseinen urpo syntyy torakaksi seuraavassa elämässä.

E. Siis tässä
 
Tulipa sit ensimmäistä kertaa nähtyä tämäkin, punainen ford pakitteli puolisen tuntia sit vastaan rampin vasenta laitaa kun liityin kehä 1 lännen suunnasta tuusulanväylälle kohti pohjoista. Onneksi ei ollut juurikaan muuta liikennettä niin ehdin väistää.

Toivottavasti tuo kyseinen urpo syntyy torakaksi seuraavassa elämässä.

E. Siis tässä
Aika paha paikka kyllä, tuttu paikka, autot menevät 80 ramppiin.

Pakostakin epäilen että pakittaja on oppinut liikennekulttuurin jossain muualla kuin Suomessa tai pohjoismaissa. Vaikea vaan kuvitella että joku saisi päähänsä tehdä noin Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä tiellä.
 
Tänään vähän ärsytti kanssa-autoilijan tilannetajun puute. Pieni juttu, mutta olin tulossa risteykseen, jossa pääsee kääntymään nuolivaloilla, tai menemään suoraan. Olin kääntymässä oikealle, ja olin yhden auton perässä keskikaistalla odottamassa että pääsisin vaihtamaan oikeanpuoleiselle kaistalle. Noh, tämä arjen sankari oli jättänyt reilun autonmitallisen verran väliä edessään olevaan autoon, niin kukaan ei päässyt vaihtamaan sinne oikealle kaistalle. Siinä kohdassa siis missä odotin, ajoväylä oli niin kapea että siitä ei vielä mahtunut vaihtamaan kaistaa. Jos tämä edessäni oleva auto olisi vähän edes ajatellut että liikenteessä on muitakin, tai katsonut että minulla on vilkku päällä, niin olisi helpottanut suunnattomasti minun ja takanani tulevien elämää kun olisimme voineet vaihtaa kaistaa ja päästä kääntymään. Nuolivihreä siis paloi, mutta eihän sinne päässyt.
 
Tänään vähän ärsytti kanssa-autoilijan tilannetajun puute. Pieni juttu, mutta olin tulossa risteykseen, jossa pääsee kääntymään nuolivaloilla, tai menemään suoraan. Olin kääntymässä oikealle, ja olin yhden auton perässä keskikaistalla odottamassa että pääsisin vaihtamaan oikeanpuoleiselle kaistalle. Noh, tämä arjen sankari oli jättänyt reilun autonmitallisen verran väliä edessään olevaan autoon, niin kukaan ei päässyt vaihtamaan sinne oikealle kaistalle. Siinä kohdassa siis missä odotin, ajoväylä oli niin kapea että siitä ei vielä mahtunut vaihtamaan kaistaa. Jos tämä edessäni oleva auto olisi vähän edes ajatellut että liikenteessä on muitakin, tai katsonut että minulla on vilkku päällä, niin olisi helpottanut suunnattomasti minun ja takanani tulevien elämää kun olisimme voineet vaihtaa kaistaa ja päästä kääntymään. Nuolivihreä siis paloi, mutta eihän sinne päässyt.

Ja sitä torvea ei osata käyttää?

Vituttaa kun jonon ensimmäinen sekoilee, mutta se ettei kukaan uskalla soittaa torve vituttaa vielä enemmän, siinä ollaan sitten jonossa kuin köyhäntalon porsaat.
 
Ja sitä torvea ei osata käyttää?

Vituttaa kun jonon ensimmäinen sekoilee, mutta se ettei kukaan uskalla soittaa torve vituttaa vielä enemmän, siinä ollaan sitten jonossa kuin köyhäntalon porsaat.
Torveahan saa laillisesti tööttäillä vain ohituksissa valoisaan aikaan taajaman ulkopuolella ja silloin kun sen käyttö vaaran välttämiseksi on tarpeen.
edit: lakia muutettu tuon ajan suhteen, nyt saa yölläkin sitä käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Torveahan saa laillisesti tööttäillä vain ohituksissa valoisaan aikaan taajaman ulkopuolella ja silloin kun sen käyttö vaaran välttämiseksi on tarpeen.

Sillä torvella voi myös herätellä sitä nukkuvaa siinä risteyksessä :facepalm:

Ei tarvitse pitää pohjassa, vaan pari nopeaa niin varmasti olisi liikkunut sen verran että tilaa olisi tullut ja jono purkautunut ja risteys vetänyt taas vähän useamman auton.
 
Sillä torvella voi myös herätellä sitä nukkuvaa siinä risteyksessä :facepalm:

Ei tarvitse pitää pohjassa, vaan pari nopeaa niin varmasti olisi liikkunut sen verran että tilaa olisi tullut ja jono purkautunut ja risteys vetänyt taas vähän useamman auton.
Voi toki, eri asia taas sitten onko se sallittua..
 
Voi toki, eri asia taas sitten onko se sallittua..

En yhtään ihmettele että Suomessa liikenne on mitä on jos ihmiset miettii saanko painaa torvea kun toinen seisoo risteyksessä edessä :facepalm:

Oletko joskus kuullut että joku on saanut sakon tuollaisesta?

Toinen tämä nopeusrajoitukset, ajetaan tasan mittarin mukaan, mielummin hieman alle ja kameran kohdalla vielä kymppi pois, sitten ihmetellään kun valot vilkkuu takana kun ei ymmäretä että se hieman alle mittarin mukaan on 10km/h alle suurimman sallitun ja lopulta kun kameran kohdalla 80 tiellä nopeus on "varuksi" pudotettu 60km/h niin itsellä alkaa kyllä otsasuoni sykkimään.
 
Maalaisjärjen käyttö on aina sallittua. Jos tuollaisessa tilanteessa saisin sakot, riitauttaisin asian ja lähtisin hakemaan maalaisjärkeä vaikka sitten oikeuden kautta.
 
Maalaisjärjen käyttö on aina sallittua. Jos tuollaisessa tilanteessa saisin sakot, riitauttaisin asian ja lähtisin hakemaan maalaisjärkeä vaikka sitten oikeuden kautta.

Mutta kun laki sanoo että ei saa käyttää ja muut aku ankan parhaat, niin suomalainen ei vahingossakaan lakia riko :facepalm:
 
Sillä torvella voi myös herätellä sitä nukkuvaa siinä risteyksessä :facepalm:
Se ei kai vaarallista jos edellä olevalla kestää hetki pidempään.


Ei tarvitse pitää pohjassa, vaan pari nopeaa niin varmasti olisi liikkunut sen verran että tilaa olisi tullut ja jono purkautunut ja risteys vetänyt taas vähän useamman auton.
Miksi kaksi , jos tarve vain vähän herätellä, niin eikö yksi niin lyhyt kun voi riitä ?

Mututuntumalla tuntuu että osa herättelijöistä on sen torvenpäällä jo silloin kun keltainen juuri sammunut, on vähän pilannut valoissa torvien käyttö kulttuurin.

Kommenttini sävystä huolimatta en vastusta, vaan kannatan sitä että jos siinä valoissa joku on nukahtanut, eikä näytä muilla konsteilla heräilevän, niin kannatan kyllä pientä äänimerkkiä, ainakin ns valveilla olo aikaan. Omalla pienellä otanalla harvoin kukaan totaali nukahtaneita äänimerkkiä vaativia on, ja jos joskus ollut, niin esim. joku sellainen nuoli risteys jossa nuolisuunta voi aidosti jäädä huomaatta jos ei tarkkana/tunne kuviota. Osa jumiin jääneistä on sitten niitä jotka yrittävät, mutta homma epäonnistuu, jossa torveilu on sitten lähinnä päänaukomista.

Niin, ja toki ärsyttää ne tilanteet missä jäädään aidosti kupeksiin vihreisiin lyhyissä valoissa. Pahimissa voi sitten tulla useamman minuutin viive omaan matkantekoon. (tässä kai oli totaali jumittanut)
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitä torvea ei osata käyttää?

Vituttaa kun jonon ensimmäinen sekoilee, mutta se ettei kukaan uskalla soittaa torve vituttaa vielä enemmän, siinä ollaan sitten jonossa kuin köyhäntalon porsaat.
Noh, en minä takaa katsoen voinut varmaksi sanoa ennen kuin pääsin siihen viereiselle kaistalle. Kun keskikaistalle vaihtui vihreä, se alkoi valumaan hiljalleen eteenpäin, ja pääsin siinä vaihtamaan kaistaa, ja siinä vasta kunnolla huomasin minkälaisen välin se oli jättänyt. Ja koska se oli jo vähän valunut siinä (kun pääsin lopulta vaihtamaan kaistaa), taisi siinä olla aika reilukin väli. Siinä oli korkea auto sen edessä, niin sen arjen sankarin takaa en pystynyt varmuudella sanomaan oliko se kuinka lähellä. Toki tööttiä osaan painaa, mutta haluan että se on sitten varma keissi. :)
 
Olin kääntymässä oikealle, ja olin yhden auton perässä keskikaistalla odottamassa että pääsisin vaihtamaan oikeanpuoleiselle kaistalle.

Alkoiko se oikeanpuoleisin kaista vasta siitä vai oliko vaan joku muu este ettei sille voinut vaihtaa jo aiemmin? Töötättiinkö takanasi? Ellei, niin et muodostanut häiritsevää tien tuketta eli ei hätää.
 
Toinen tämä nopeusrajoitukset, ajetaan tasan mittarin mukaan, mielummin hieman alle ja kameran kohdalla vielä kymppi pois, sitten ihmetellään kun valot vilkkuu takana kun ei ymmäretä että se hieman alle mittarin mukaan on 10km/h alle suurimman sallitun ja lopulta kun kameran kohdalla 80 tiellä nopeus on "varuksi" pudotettu 60km/h niin itsellä alkaa kyllä otsasuoni sykkimään.

Siellä takana valoja vilkutteleva kuuluu yleensä siihen toiseen puolikkaaseen ajokansaa, joka ajaa reteesti mittarinopeutta nopeusrajoitus +10-15 km/h paitsi kun polkaisee jarrua hieman ennen valvontakameraa. Tämä porukka on tod.näk. enemmistönä myös vasemmalla (ohitus) kaistalla vielä 100m ennen sen loppumista että pääsisi vielä 1-2 jonossa ajavasta autosta ohi.
 
Tulipa sit ensimmäistä kertaa nähtyä tämäkin, punainen ford pakitteli puolisen tuntia sit vastaan rampin vasenta laitaa kun liityin kehä 1 lännen suunnasta tuusulanväylälle kohti pohjoista. Onneksi ei ollut juurikaan muuta liikennettä niin ehdin väistää.

Toivottavasti tuo kyseinen urpo syntyy torakaksi seuraavassa elämässä.

E. Siis tässä
Samassa kohtaa on pari kertaa tultu oikeaa kaistaa hirveää kyytiä ohi ja tungettu pieneen väliin just ennen kun ne kaistat rampin lopussa yhdistyy, vähän mun makuun liian isolla riskillä. Toisella kerralla erään "ammatti"autoilijaryhmän edustaja kyseessä, vieläpä tila-autolla. Ei mahdu kaaliin, että miksi ollaan valmiita ottamaan niin iso riski, että liikenne tökkää siinä kaistoja vaihdellessa ja ajetaan jonkun perään tai ulos.
 
Alkoiko se oikeanpuoleisin kaista vasta siitä vai oliko vaan joku muu este ettei sille voinut vaihtaa jo aiemmin? Töötättiinkö takanasi? Ellei, niin et muodostanut häiritsevää tien tuketta eli ei hätää.
Se kaista alkoi about siitä joo, ja nuolivihreä syttyi ehkä 20s ennen suoraan menevien vihreitä. Myös isot lumivallit vähän blokkasivat sitä kaistan alkua. Ei siinä kukaan tööttäillyt, eikä kellään sen kummempaa hätää. Pointtinahan tässä oli tosiaan se miten jotkut eivät vaan havainnoi yhtään ympärillä tapahtuvia asioita, eikä ole sellaista ajantasaista tilannetajua. Sitä vaan mietitään omia eikä katsella ympärille, vaikka liikenteessä yhdessä kaikki ollaan.
 
Samassa kohtaa on pari kertaa tultu oikeaa kaistaa hirveää kyytiä ohi ja tungettu pieneen väliin just ennen kun ne kaistat rampin lopussa yhdistyy, vähän mun makuun liian isolla riskillä. Toisella kerralla erään "ammatti"autoilijaryhmän edustaja kyseessä, vieläpä tila-autolla. Ei mahdu kaaliin, että miksi ollaan valmiita ottamaan niin iso riski, että liikenne tökkää siinä kaistoja vaihdellessa ja ajetaan jonkun perään tai ulos.
Jos ei ite tarvi maksaa niin kyyti on paikotellen sitä luokkaa.
 
Tänään iltapäivällä klo 14:30-15:30 Helsingin Kehä I:llä kaksi tapausta:

1. Itäänpäin mennessä Tuusulantien paikkeilla, tielle tulee joku hidas työmaakone, ajaa ehkä viittäkymppiä (80 km/h rajoitus).
Sen taakse jääneet, minä myös, ohittavat sen vaihtamalla vasemmalle kaistalle... mutta yksi Toyota lähteekin ohittamaan oikealta, käyttäen kohta päättyvää kaistaa (bussikaista? Siinä aika tarkalleen Tuusulanväylän yläpuolella itäänpäin ajaessa).
Onneksi huomasin koska olin aikeissa vaihtaa vasemmalta kaistalta takaisin samalle kaistalle työmaakoneen eteen, kun hänkin oli kaasuttamassa samalle kaistalle oikealta päättyvältä kaistalta jolle oli hetkeksi vaihtanut.


2. Takaisin länteen tullessa, vähän tuosta länteen, Kehä-tielle on Pakilasta (Teboil-liittymästä) tulossa yksi pieni auto.
Ajaa kyllä varovasti ja hitaasti varmaan 60 km/h. Hän on aika paljon edessäni oikealla liittymäkaistalla joten varmuudeksi hieman höllennän kaasua jotta hän ehtii hyvin eteeni, varsinkin kun takalaudassanikin on jonoa kiinni joten ei hän sinne heti mahtuisi. Oletan että hän nostaisi nopeuttaan ehtiäkseen kunnolla eteeni.
Hän ei vaan tunnu nostavan nopeuttaan ja kaista uhkaa loppua, mutta lopulta tulee kuin tulee eteeni.
Mutta se vauhti jää edelleen jonnekin max 65 km/h paikkeille (80 km/h rajoitus, tie kuiva ja keli hyvä, valoisaa ja pilvistä).


No siinä sitten madellaan jono hänen takanaan, kunnes hän lopulta vaihtaa taas oikealle, muistaakseni kääntyi Helsinkiin tai Kannelmäkeen.
Kaistanvaihtokin on tuossa outo, ajaa pitkän aikaa kahdella kaistalla eikä tietenkään käytä vilkkua. Ei ollut mopoauto jos joku sitä epäilee hitauden syyksi, joku pieni vanha aasialaisauto, veikataan nyt vaikka Honda tms.

Sinänsä minun ei kai olisi pitänyt hiljentää päästääkseni häntä eteeni, olisi vaan pitänyt jatkaa 80 km/h kaistallani ja antaa hänen päättää mitä tekee, yrittääkö nostaa nopeuttaan muun liikenteen mukaiseksi vai hiljentääkö ja jumittaa liittymäkaistan loppuun. Oletin väärin hänen nostavan nopeuttaan kun huomaa etten ole aikeissa pyrkiä väkipakolla hänen rinnalleen/eteen, mutta kun ei niin ei.


Tätä ei ehkä saisi ääneen sanoa mutta molemmissa tapauksissa ratissa oli (=näytti olevan; saatan tietenkin olla väärässäkin) jokin muu kuin kantasuomalainen. Kun nyt tuli tuossa aiemmin uumoiltua oliko toisessa viestissä Kehällä pakittanut mahdollisesti sisäistänyt liikennekulttuurin jossain muualla. ihan vain koska minun on vaikea kuvitella miten kukaan Suomen liikennekulttuuria ikänsä ammentanut menisi tekemään sellaista.

En sano tätä väittäen että me suomalaiset olisimme ylivertaisia kuskeja, viittaan vain mahdollisiin eri maiden välisiin liikennekulttuurieroihin.
Törttöilinhän minäkin aikoinaan Kanadassa Montrealin seudulla, ajaen yksinäni kimppakyytikaistalla, aiheuttaen sydämentykytyksiä paikallisille autoilijoille. Kun ei tiedä niin ei tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään iltapäivällä klo 14:30-15:30 Helsingin Kehä I:llä kaksi tapausta:

1. Itäänpäin mennessä Tuusulantien paikkeilla, tielle tulee joku hidas työmaakone, ajaa ehkä viittäkymppiä (80 km/h rajoitus).
Sen taakse jääneet, minä myös, ohittavat sen vaihtamalla vasemmalle kaistalle... mutta yksi Toyota lähteekin ohittamaan oikealta, käyttäen kohta päättyvää kaistaa (bussikaista? Siinä aika tarkalleen Tuusulanväylän yläpuolella itäänpäin ajaessa).
Onneksi huomasin koska olin aikeissa vaihtaa vasemmalta kaistalta takaisin samalle kaistalle työmaakoneen eteen, kun hänkin oli kaasuttamassa samalle kaistalle oikealta päättyvältä kaistalta jolle oli hetkeksi vaihtanut.
Tässähän ei nyt varsinaisesti tapahtunut muuta, kuin että kaksi autoa meinasi vaihtaa kaistaa samalle kaistalle samaan aikaan? Tuo ei ole bussikaista, eikä kehällä päde moottorietien kaistasäännöt.
 
Tässähän ei nyt varsinaisesti tapahtunut muuta, kuin että kaksi autoa meinasi vaihtaa kaistaa samalle kaistalle samaan aikaan?
Kuvaillut tilanteet vähän haasteellisempia, kun joutuu kyttään useampaa kaistaa ettei käy kuten tuossa uhkasi. Lisä haastetta tuo se että kaikkia ei käytä vilkkua ajoissa.

Ja esimerkki ettei tuossa kannata ajatella että vasemmalta tuleva väistää.
 
Vanha tuttu ärsytyksen kohde. Tiellä yksi auto (minä), ja mersukuski onnistuu säätämään nopeuden niin, että ollaan lähes rinnakkain kiihdytyskaistan loppuessa. Sieltä sitten ilman vilkkua eteen ja pui nyrkkiä kun tööttäsin. Nopeusero oli vielä ihan huomattava ennen katkoviivan alkamista, minun taakse liittyminen ei selvästi ollut vaihtoehto.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 694
Viestejä
4 660 006
Jäsenet
76 491
Uusin jäsen
ÄsP1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom