Ymmärsin että tuossa rajoitus nousee, jolloin luonnollista että nostetaan nopeuttaa korkeammaksi.
En ole varma oliko, se on vähän paha paikka lähteä ohittamaan just jos rajoitus nousee (jolloin on luonnollista kaasuttaa). Luulin että kyseessä oli perushimmailija joka herää yhtäkkiä ajavansa alinopeutta koska joku lähtee ohittamaan.
Koko keskustelusta tulee mieleen taas autokulttuuri eri maissa. Puolassa en ainakaan haluaisi ajaa autolla, siellä ollaan todella aggressiivisia ja autoilijat (jopa ammattiautoilijat, taksit jne.) tekevät toisilleen pienistäkin mokista kurkunleikkauseleitä murhaavan tuijotuksen kera jne.
Toisessa ääripäässä on Thaimaa, jonka ajokulttuurissa näen (Suomeen verrattuna) sekä heikkouksia että vahvuuksia. Siellä ehkä hyvänä puolena on mielestäni varsin joustava suhtautuminen muihin tielläolijoihin. Tämä iski mieleeni kun eräällä 80 km/h kaksisuuntaisella maantiellä, missä oli leveät pientareet, yksi vastaantuleva auto sai päähänsä alkaa ohittaa hitaammin ajavia, vaikka olin tulossa vastaan. Hän teki sen suoralla tiellä jo hyvissä ajoin ennen kohtaamista, vilkauttaen minulle ja ohitettavalleen valoja.
Jostain syystä siellä tämä ei saanut minua kuitenkaan vilkuttelemaan valoja ja tööttäilemään raivon vallassa, vaan hitaasti vaan siirryin enemmän pientareelle ja hieman laskin nopeuttani, kuten teki myös ohitettava. Meitä oli sitten ohitustilanteessa siinä kolme auto rinnakkain kaksikaistaisella tiellä, enkä silti pelännyt tai raivonnut. Ehkä se ei mennyt ihan sääntöjen mukaan, mutta silti jotenkin jouhevasti ja muille tilaa antaen, ilman negatiivisia tunteita.
Suomessa olen enemmän iskostunut siihen että sääntöjä on noudatettava (ja pyrin itsekin tekemään niin parhaani mukaan), ja sääntöjen rikkojia kohti raivoan muiden mukana.
Toinen ero, joka ehkä on mielestäni negatiivisempi, on että jos esimerkiksi olet liittymässä tielle, ja etuajo-oikeutettuna sitä paahtaa toinen auto, hänen valojensa vilkahdus tarkoittaisi minulle Suomessa "annan tilaa, saat tulla eteeni", kun taas Thaimaassa ja varmaan monessa muussa maassa se on varoitus "Täältä tullaan! Älä missään nimessä pyri eteeni!".