Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viimeksi muokattu:
Tässä on yksi kohta, jossa välillä näkee aika lennokkaita liittymisiä. Kohdan huonosti tuntevat jättävät helposti sen kiihdyttämisen mutkan jälkeen ja sitten ollaankin sormi suussa, kun matkaa tehdä se kiihdytys ja turvallinen liittyminen on jäljellä noin 100 metriä.
Mikähän tässä on syynä, että tehty noin lyhyt kaista tuohon. Tilaa näyttäisi olevan. Edellisessä tapauksessa oli silta, ja on ymmärrettävää että säästää miljoonia kun ei tarvitse tehdä siltaan viidettä kaistaa.
 
Jokin kuudes aisti pelasti tällä kertaa. Ajelin rekan perässä ja sillä kyydissä työmaakontteja. Leveähkö kuljetus, joten mitoitin turvavälin siten, että rekankuljettaja näkee minut peileistä. Rekka alkoi kääntymään tutussa paikassa vasemmalle ja tiesin, että pääsen oikealta ohi 80km/h vauhtia. Jokin tunne käski kuitenkin hiljentää, koska en nähnyt koko kokoonpanoa. Edessä olikin yllätys, kun kontti oli lastattu mielenkiintoisesti ja takaylitystä olikin melkoisesti. Tuosta kun olisi jollain bussilla pyyhkäissyt oikealta ohi niin olisi tullut rumaa jälkeä.

 
Jokin kuudes aisti pelasti tällä kertaa. Ajelin rekan perässä ja sillä kyydissä työmaakontteja. Leveähkö kuljetus, joten mitoitin turvavälin siten, että rekankuljettaja näkee minut peileistä. Rekka alkoi kääntymään tutussa paikassa vasemmalle ja tiesin, että pääsen oikealta ohi 80km/h vauhtia. Jokin tunne käski kuitenkin hiljentää, koska en nähnyt koko kokoonpanoa. Edessä olikin yllätys, kun kontti oli lastattu mielenkiintoisesti ja takaylitystä olikin melkoisesti. Tuosta kun olisi jollain bussilla pyyhkäissyt oikealta ohi niin olisi tullut rumaa jälkeä.



En ilman hidastusta ensin edes nähnyt tuota ylitystä. Hyvä tuuri / taito kävi.
 
Kaksi metriä saa olla takana peräylitystä vaihtokorilla. Taisi ylittyä tuossa niin että heilahti.
 
Työmatka vaihtui sellaiseksi, että nopeusrajoitukset seilaavat jatkuvasti ees taas. Ulkomuistista 8 km matkalla: 40-50-40-30-40-30-40-50-40-50-30-50.

Kyllä hämmentää, miten vaikea niitä rajoituskylttejä voi olla lukea. Suurin osa vetelee vähintään 40 km/h tuon ensimmäisen ja toisen 30 km/h alueen, vaikka kummassakin on hidastetöyssy, rajoituksen pituus n. satametriä ja syynä toisessa koulu ja toisessa päiväkoti. Hidasteen jälkeen taas kaasu pohjaan, ja jos joku kehtaa noudattaa nopeusrajoitusta, tullaan perään kiinni ajamaan. Viimeisellä 40 km/h alueella suurin osa jatkaa 50 km/h edellä menevään kiinni, mutta rajoituksen noustessa jää ajamaan 40 km/h.

Viimeinen 30 km/h on miinoitettu neljällä hidastetöyssyllä, joihin näin lumien taas sulettua joutuu todellakin hidastamaan. Turhan monelle se tuntuu tulevan täydellisenä yllätyksenä ja takana hypitään hädissään jarrulle. Kiihdytykset hidasteen jälkeen suoritetaan mahdollisimman hitaasti ja takana tulevaan syntyy yleensä reilu välimatka, mutta joka kerta on pakko takana ajaa ylinopeutta perään kiinni ajelemaan.

Toinen reittivaihtoehto kiertää moottoritien kautta ja siellä on yhtä hauskaa ajella. Liittymiskaistalle laskee todella pitkä ramppi, ja oma nopeuteni on moottoritielukemissa kauan ennen liittymiskaistan alkua. Takana tapahtuu yleensä jompi kumpi kahdesta vaihtoehdosta: joko takana tuleva jää kauas taakse ja ajelee ylinopeutta kiinni, eikä lähde ohi, tai sitten hinkkaa koko liittymisen ajan puskurissa, eikä lähde liittymisen jälkeenkään ohi.

Mikä siinä takapuskurissa niin kovasti kiinnostaa? Eikö pysty ajamaan ilman vetoautoa, vai onko liikenteeseen keskittyminen sillä tasolla, että edessä oleva ajoneuvo on vain jokin este, jonka saavuttaessa pitää hidastaa?
 
Työmatka vaihtui sellaiseksi, että nopeusrajoitukset seilaavat jatkuvasti ees taas. Ulkomuistista 8 km matkalla: 40-50-40-30-40-30-40-50-40-50-30-50.

Kyllä hämmentää, miten vaikea niitä rajoituskylttejä voi olla lukea. Suurin osa vetelee vähintään 40 km/h tuon ensimmäisen ja toisen 30 km/h alueen, vaikka kummassakin on hidastetöyssy, rajoituksen pituus n. satametriä ja syynä toisessa koulu ja toisessa päiväkoti. Hidasteen jälkeen taas kaasu pohjaan, ja jos joku kehtaa noudattaa nopeusrajoitusta, tullaan perään kiinni ajamaan. Viimeisellä 40 km/h alueella suurin osa jatkaa 50 km/h edellä menevään kiinni, mutta rajoituksen noustessa jää ajamaan 40 km/h.

Viimeinen 30 km/h on miinoitettu neljällä hidastetöyssyllä, joihin näin lumien taas sulettua joutuu todellakin hidastamaan. Turhan monelle se tuntuu tulevan täydellisenä yllätyksenä ja takana hypitään hädissään jarrulle. Kiihdytykset hidasteen jälkeen suoritetaan mahdollisimman hitaasti ja takana tulevaan syntyy yleensä reilu välimatka, mutta joka kerta on pakko takana ajaa ylinopeutta perään kiinni ajelemaan.

Toinen reittivaihtoehto kiertää moottoritien kautta ja siellä on yhtä hauskaa ajella. Liittymiskaistalle laskee todella pitkä ramppi, ja oma nopeuteni on moottoritielukemissa kauan ennen liittymiskaistan alkua. Takana tapahtuu yleensä jompi kumpi kahdesta vaihtoehdosta: joko takana tuleva jää kauas taakse ja ajelee ylinopeutta kiinni, eikä lähde ohi, tai sitten hinkkaa koko liittymisen ajan puskurissa, eikä lähde liittymisen jälkeenkään ohi.

Mikä siinä takapuskurissa niin kovasti kiinnostaa? Eikö pysty ajamaan ilman vetoautoa, vai onko liikenteeseen keskittyminen sillä tasolla, että edessä oleva ajoneuvo on vain jokin este, jonka saavuttaessa pitää hidastaa?
Kyvyttömyys pitää tasaista nopeutta ilman kiintopistettä :D? Tuli mieleen siitä että ajoin reissun kameravalvottuja teitä sähköautolla jossa moottorin ääntä ei siis ole joten nopeuden arviointi matka-ajossa on pirun vaikeaa vs polttis (tarkkuus siis mallia ettei kamera välähdä vs että nopeus heittää jonkin verran) ja vakkarin tutka oli peittynyt jäällä joten vakkari oli poissa pelistä. Silloin tuli 80kmh teillä napsittua se random rekka ja jäätyä sen perään niin ei tarvinnut tuijotella niin mittaria kunhan vaan seurasi aivottomana rekkaa. Toinen mikä voisi olla on jokaisen oma kieroutunut logiikka mikä on ok nopeus ajaa vs että mennään liian kovaa (itsellä oma logiikka on mittari joka on säädetty kilsalleen gps nopeuteen jonka päälle voin tarvittaessa lyödä sen 5-10kmh gps nopeutta kun jotkut taas toteavat että 60kmh alue on vain ohje ja paahtavat huoleti 100kmh kuten esim pari työkaveria) tai liian hiljaa (automallit joita ajaa yleensä vanhempi väki tai väki jota autoilu ei kiinnosta pätkääkään) joten jäädään sitten jumiin konttiin.
 
Kyvyttömyys pitää tasaista nopeutta ilman kiintopistettä :D? Tuli mieleen siitä että ajoin reissun kameravalvottuja teitä sähköautolla jossa moottorin ääntä ei siis ole joten nopeuden arviointi matka-ajossa on pirun vaikeaa vs polttis (tarkkuus siis mallia ettei kamera välähdä vs että nopeus heittää jonkin verran) ja vakkarin tutka oli peittynyt jäällä joten vakkari oli poissa pelistä. Silloin tuli 80kmh teillä napsittua se random rekka ja jäätyä sen perään niin ei tarvinnut tuijotella niin mittaria kunhan vaan seurasi aivottomana rekkaa.
Mikäs siinä, mutta voi kai sitä seurata ihan normaalin, vähintään muutaman sekunnin turvavälin päästä. Kaupunkialueella tosin pitäisi olla vähän enemmän hereillä.

Itse tulee sähköllä ajellessa kuunneltua moottorin pörinän sijaan renkaiden ääntä. Se toki vaihtelee pinnan mukaan, mutta ihan hyvin pysyy vauhti tasaisena, kunhan pari kertaa minuutissa jaksaa vilkaista mittaristoa. Niin se moottorin äänikin toisaalta muuttuu mäkien mukaan.
 
Mikäs siinä, mutta voi kai sitä seurata ihan normaalin, vähintään muutaman sekunnin turvavälin päästä. Kaupunkialueella tosin pitäisi olla vähän enemmän hereillä.

Itse tulee sähköllä ajellessa kuunneltua moottorin pörinän sijaan renkaiden ääntä. Se toki vaihtelee pinnan mukaan, mutta ihan hyvin pysyy vauhti tasaisena, kunhan pari kertaa minuutissa jaksaa vilkaista mittaristoa. Niin se moottorin äänikin toisaalta muuttuu mäkien mukaan.
Eipä tuossa ongelmaa ole pitää nopeutta jos ei tarvitse kameroita varoa. 10kmh heittely tulee täydet tehot käytössä ja tehot puolittamalla saisi varmaan vielä huomattavasti pienemmäksi. Kyllähän se sähkökin ääntä pitää renkaittensa kanssa yms mutta itsellä musiikki peittää (ja kuulo kiittää). Tuo olennainen pari kmh ero taas voi olla se ero ei välähdystä/välähdys+ei seurauksia/välähdys+varoitus/välähtys+sakkoja välillä. Kerran olen elämäni aikana tolpan väläyttänyt ja sekin prkl alinopeutta ajaessa kun vissiin kalibroivat laitteita tms :D. Lompakon kannalta ei järkevää harjoitella tuota diskoversiota.
 
Viimeksi muokattu:
Työmatka vaihtui sellaiseksi, että nopeusrajoitukset seilaavat jatkuvasti ees taas. Ulkomuistista 8 km matkalla: 40-50-40-30-40-30-40-50-40-50-30-50.

Kyllä hämmentää, miten vaikea niitä rajoituskylttejä voi olla lukea. Suurin osa vetelee vähintään 40 km/h tuon ensimmäisen ja toisen 30 km/h alueen, vaikka kummassakin on hidastetöyssy, rajoituksen pituus n. satametriä ja syynä toisessa koulu ja toisessa päiväkoti. Hidasteen jälkeen taas kaasu pohjaan, ja jos joku kehtaa noudattaa nopeusrajoitusta, tullaan perään kiinni ajamaan. Viimeisellä 40 km/h alueella suurin osa jatkaa 50 km/h edellä menevään kiinni, mutta rajoituksen noustessa jää ajamaan 40 km/h.

Viimeinen 30 km/h on miinoitettu neljällä hidastetöyssyllä, joihin näin lumien taas sulettua joutuu todellakin hidastamaan. Turhan monelle se tuntuu tulevan täydellisenä yllätyksenä ja takana hypitään hädissään jarrulle. Kiihdytykset hidasteen jälkeen suoritetaan mahdollisimman hitaasti ja takana tulevaan syntyy yleensä reilu välimatka, mutta joka kerta on pakko takana ajaa ylinopeutta perään kiinni ajelemaan.

Samaa ihmettelen melkein aina, kun noita 30kmh alueita ajaa. Laitan itse vakkariin aina sen rajoitus + 5kmh. Harvoin jää yksin. Sama ilmiö toki kaikilla alueilla: jono muodostuu perään, jos ei aja vähintään +10kmh vauhtia.

Nythän noita rajoitusohjeita aletaan uusia, ja odotettavissa on runsaasti lisää 30kmh alueita sekä mahdollisesti myös muita pudotuksia taajamanopeuksiin. Tällä toivottavasti olisi edes jotain vaikutusta liikennekulttuuriin. 30kmh alueiden määrä lisää narahtamisriskiä ja pikkuhiljaa kaasujalka alkaa ehkä kevenemään taajamissa.
 
Samaa ihmettelen melkein aina, kun noita 30kmh alueita ajaa. Laitan itse vakkariin aina sen rajoitus + 5kmh. Harvoin jää yksin. Sama ilmiö toki kaikilla alueilla: jono muodostuu perään, jos ei aja vähintään +10kmh vauhtia.

Nythän noita rajoitusohjeita aletaan uusia, ja odotettavissa on runsaasti lisää 30kmh alueita sekä mahdollisesti myös muita pudotuksia taajamanopeuksiin. Tällä toivottavasti olisi edes jotain vaikutusta liikennekulttuuriin. 30kmh alueiden määrä lisää narahtamisriskiä ja pikkuhiljaa kaasujalka alkaa ehkä kevenemään taajamissa.
Kerros pointti tuossa jatkuvan 30kmh rajoituksen himossasi? Koulut yms tottakai ymmärrettävää... Mutta mikä piru saa hinkumaan taajamanopeuksien pudottamista. Johan tässä jo madellaan monin paikoin nytkin.

EDIT: Ja tarkennuksena, itsellä on se 3-4kmh yli rajoituksen vakkarissa taajamassa eli ei voi kaahailijaksi huudella.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa ihmettelen melkein aina, kun noita 30kmh alueita ajaa. Laitan itse vakkariin aina sen rajoitus + 5kmh. Harvoin jää yksin. Sama ilmiö toki kaikilla alueilla: jono muodostuu perään, jos ei aja vähintään +10kmh vauhtia.

Nythän noita rajoitusohjeita aletaan uusia, ja odotettavissa on runsaasti lisää 30kmh alueita sekä mahdollisesti myös muita pudotuksia taajamanopeuksiin. Tällä toivottavasti olisi edes jotain vaikutusta liikennekulttuuriin. 30kmh alueiden määrä lisää narahtamisriskiä ja pikkuhiljaa kaasujalka alkaa ehkä kevenemään taajamissa.

Olen huomannut, että yllättävän moni kuski ei tunnu osaavan ajaa autolla hiljaa. Puoliso ajelee ihan surutta 10-20km/h ylinopeuksia 30-60 alueilla ja auton ryömittäminen on ihan utopiaa. Kytkin ylös ja kaasua on aina tyylinä.

Kerros pointti tuossa jatkuvan 30kmh rajoituksen himossasi? Koulut yms tottakai ymmärrettävää... Mutta mikä piru saa hinkumaan taajamanopeuksien pudottamista. Johan tässä jo madellaan monin paikoin nytkin.

Oma teoria on, että nyt autoilijat ajaa keskimäärin 10km/h ylinopeutta aina taajamissa eli 40 alueella autot ajaa keskimäärin 50. Kun rajoitus pudotetaan 30 niin ajetaan 40 ja jarrutusmatka lyhenee huomattavasti ja kevyen liikenteen turvallisuus paranee huomattavasti. Muistaakseni tällä perusteltiin myös sitä miksi motareiden nopeuksia ei nostettu 130km/h, koska yhä useampi olisi ajanut 140km/h ja päästöt olisi lisääntyneet.
 
Olen huomannut, että yllättävän moni kuski ei tunnu osaavan ajaa autolla hiljaa. Puoliso ajelee ihan surutta 10-20km/h ylinopeuksia 30-60 alueilla ja auton ryömittäminen on ihan utopiaa. Kytkin ylös ja kaasua on aina tyylinä.



Oma teoria on, että nyt autoilijat ajaa keskimäärin 10km/h ylinopeutta aina taajamissa eli 40 alueella autot ajaa keskimäärin 50. Kun rajoitus pudotetaan 30 niin ajetaan 40 ja jarrutusmatka lyhenee huomattavasti ja kevyen liikenteen turvallisuus paranee huomattavasti. Muistaakseni tällä perusteltiin myös sitä miksi motareiden nopeuksia ei nostettu 130km/h, koska yhä useampi olisi ajanut 140km/h ja päästöt olisi lisääntyneet.
Voi olla mutta mitä enemmän noita lasketaan, sen enemmän jengi vaan toteaa että haistakaa vittu ajan mitä ajan ja jos jotain tulee niin tulee. Tuohon kun lisää sen papparaisen vanhalla Toyotallaan jossa mittari näyttää 10kmh liikaa niin tadaa mennään 30kmh alueella 20kmh. Viimeksi tänään painoin 50kmh alueella ohi ukosta joka ajoi 35kmh ja heristi vielä nyrkkiä kun kun olin rinnalla. Paikkana suora avoin tie jossa ei risteävää liikennettä yms.
 
Kerros pointti tuossa jatkuvan 30kmh rajoituksen himossasi? Koulut yms tottakai ymmärrettävää... Mutta mikä piru saa hinkumaan taajamanopeuksien pudottamista. Johan tässä jo madellaan monin paikoin nytkin.

Ne ovat turvallisuuden kannalta tärkeitä alueilla, jossa liikkuu paljon kevyttä liikennettä. Ero törmätessä 40kmh vs 30kmh kevlin kanssa on luumurtumat vs. mustelmat. 50kmh niin alkaakin olla jo todennäköisempää että lähtee henki. Eikä varmaan tarvi edes mainita sitä, että havainnointi on helpompaa, kun menee hiljaisempaa?

Viihtyvyys on toinen seikka,joskin toissijainen. On kivempaa liikkua kävellen/pyörällä sellaisilla alueilla, jossa autot menee hiljaisempaa. Vähemmän melua ja pölyä.
 
Ne ovat turvallisuuden kannalta tärkeitä alueilla, jossa liikkuu paljon kevyttä liikennettä. Ero törmätessä 40kmh vs 30kmh kevlin kanssa on luumurtumat vs. mustelmat. 50kmh niin alkaakin olla jo todennäköisempää että lähtee henki. Eikä varmaan tarvi edes mainita sitä, että havainnointi on helpompaa, kun menee hiljaisempaa?

Viihtyvyys on toinen seikka,joskin toissijainen. On kivempaa liikkua kävellen/pyörällä sellaisilla alueilla, jossa autot menee hiljaisempaa. Vähemmän melua ja pölyä.
En väitä vastaan mutta yritän tuoda muitakin näkemyksiä mukaan. Itse ainakin olen huomannut että nykyautolla 30kmh on niin naurettavan pieni nopeus että keskittyminen herpaantuu helpommin. Nykyisen mallin mukaan 30kmh on PÄÄOSIN varattu juurikin noille kriittisille alueille mallilla "hei nyt on 30kmh rajoitus, pitäkäähän silmät auki" vs mitä tunnutaan haluavan eli 30kmh normi ajoon mikä tarkottaisi että tuo 30kmh alueen "erikoisuus" ja painoarvo katoaisi ja jengi ajaisi sillä ihan samalla tavalla aivot narikassa kuin muuallakin. Ja kyllä, olen ottanut itse kontaktia auton kanssa vuosia sitten, sisko on lentänyt 50kmh ajaneen auton konepellin kautta katuun suojatieltä jne jne eli on kokemusta myös siitä kun jokin menee vikaan.
 
Voi olla mutta mitä enemmän noita lasketaan, sen enemmän jengi vaan toteaa että haistakaa vittu ajan mitä ajan ja jos jotain tulee niin tulee. Tuohon kun lisää sen papparaisen vanhalla Toyotallaan jossa mittari näyttää 10kmh liikaa niin tadaa mennään 30kmh alueella 20kmh. Viimeksi tänään painoin 50kmh alueella ohi ukosta joka ajoi 35kmh ja heristi vielä nyrkkiä kun kun olin rinnalla. Paikkana suora avoin tie jossa ei risteävää liikennettä yms.

Valtion kirstussa pohja ei täyty ihan hetkessä. Jos siis maksukykyä riittää, niin mikä ettei. Mun mielestä on vaan ollut paljon vähemmän stressaavaa mennä taajamissa hiljempaa, jos vertaa aiemmin kun nuorena ajotyyli oli paljon aggressiivisempi. Hyvät podcastit auttaa myös kummasti.

Sitäpaitsi kesällä on jopa ihan mielekästä ajella hiljaa ja katsella maisemia :tup:
 
Valtion kirstussa pohja ei täyty ihan hetkessä. Jos siis maksukykyä riittää, niin mikä ettei. Mun mielestä on vaan ollut paljon vähemmän stressaavaa mennä taajamissa hiljempaa, jos vertaa aiemmin kun nuorena ajotyyli oli paljon aggressiivisempi. Hyvät podcastit auttaa myös kummasti.

Sitäpaitsi kesällä on jopa ihan mielekästä ajella hiljaa ja katsella maisemia :tup:
Eli katselet maisemia... Mitenkäs tämä menee yhteen 30kmh ja turvallisuuden kanssa? Eikös autoa ajaessa tulisi keskittyä ajamiseen, etenkin näillä erityistä varovaisuutta vaativilla alueilla?
 
Eli katselet maisemia... Mitenkäs tämä menee yhteen 30kmh ja turvallisuuden kanssa? Eikös autoa ajaessa tulisi keskittyä ajamiseen, etenkin näillä erityistä varovaisuutta vaativilla alueilla?

Keskustella voi monella tapaa. Jos jätetään nämä olkiukot pois heti alkuunsa?
 
Keskustella voi monella tapaa. Jos jätetään nämä olkiukot pois heti alkuunsa?
Toki. Samantien jos jätetään ne 30kmh rajoituksen yhtä hyvät perustelut pois. MIelestäni esitin kuitekin ihan järkeviä argumentteja 30kmh rajoituksen puolesta valikoiduilla alueilla ja miksi ne tulisi säilyttää ja miksi se ei monin paikoin olisi se oikea rajoitus.
 
Toki. Samantien jos jätetään ne 30kmh rajoituksen yhtä hyvät perustelut pois. MIelestäni esitin kuitekin ihan järkeviä argumentteja 30kmh rajoituksen puolesta valikoiduilla alueilla ja miksi ne tulisi säilyttää ja miksi se ei monin paikoin olisi se oikea rajoitus.

No, ei mulla sen turvallisuuden (+viihtyvyyden) lisäksi muuta ollut. Tästä turvallisuusteosta on ihan kohtalaisen vahvaa tutkimusnäyttöä, joskaan yleensä se pelkkä kyltti ei itsessään riitä, vaan tueksi tarvitaan oikea ympäristö ja valvontaa.

Ymmärrän tuon pointtisi, että 30kmh spämmi ei vaan toimi, mutta ollaan kyllä vielä aika kaukana siitä, että noita olisi riesaksi asti. Eikä siitä ole tulossakaan mitään yleisrajotusta ja hyvä niin. Hyvänä esimerkkinä on esim oman 20k kaupungin keskusta, jossa melko vilkkaan torikeskustan läpi menee 0,5km pätkä 40kmh rajoitusaluetta. Tuossa se 30kmh olisi oikeasti paikallaan. Tarkemmin mietittynä täällä ei taida olla ensimmäistäkään ei-työmaa 30kmh aluetta (varmasti on siis jossain, mutta ei omassa kuplassa).
 
No, ei mulla sen turvallisuuden (+viihtyvyyden) lisäksi muuta ollut. Tästä turvallisuusteosta on ihan kohtalaisen vahvaa tutkimusnäyttöä, joskaan yleensä se pelkkä kyltti ei itsessään riitä, vaan tueksi tarvitaan oikea ympäristö ja valvontaa.

Ymmärrän tuon pointtisi, että 30kmh spämmi ei vaan toimi, mutta ollaan kyllä vielä aika kaukana siitä, että noita olisi riesaksi asti. Eikä siitä ole tulossakaan mitään yleisrajotusta ja hyvä niin. Hyvänä esimerkkinä on esim oman 20k kaupungin keskusta, jossa melko vilkkaan torikeskustan läpi menee 0,5km pätkä 40kmh rajoitusaluetta. Tuossa se 30kmh olisi oikeasti paikallaan. Tarkemmin mietittynä täällä ei taida olla ensimmäistäkään ei-työmaa 30kmh aluetta (varmasti on siis jossain, mutta ei omassa kuplassa).
Ja itse taas ajelen Helsingin lähiössä 30kmh alue/yleisrajoituksilla :D. Kukaan ei aja tuota 30kmh kuin yhdessä tiukassa mutkassa talvella koska kadut ovat ihan normi katuja joissa ei ole kouluja tms, näkyvyydet eivät ole huonot vs moni 50kmh tie ja silti piti lätkiä se 30kmh rajoitus.

EDIT: Tuo on niin alueriippuvaista. Edellisen kämpän alueella oli ihan perus 50kmh tai 40kmh rajoitukset ja kouluilla 30kmh. Nykyinen onkin sitten tämä 30kmh ihan missä sattuu lähiö. Onneksi asuu alueen laidalla joten pääsee nopeasti "normaali" alueelle.
 
Ja itse taas ajelen Helsingin lähiössä 30kmh alue/yleisrajoituksilla :D. Kukaan ei aja tuota 30kmh kuin yhdessä tiukassa mutkassa talvella koska kadut ovat ihan normi katuja joissa ei ole kouluja tms, näkyvyydet eivät ole huonot vs moni 50kmh tie ja silti piti lätkiä se 30kmh rajoitus.

EDIT: Tuo on niin alueriippuvaista. Edellisen kämpän alueella oli ihan perus 50kmh tai 40kmh rajoitukset ja kouluilla 30kmh. Nykyinen onkin sitten tämä 30kmh ihan missä sattuu lähiö. Onneksi asuu alueen laidalla joten pääsee nopeasti "normaali" alueelle.

Tässähän meillä Suomessa olisi runsaasti opittavaa teiden suunnittelussa esim. Hollannista. Kun tie muistuttaa lentokenttää, niin ei toki ole mikään valtava ihme, että siinä mennään kovaa, vaikka se 30kmh olisi ihan perusteltu turvallinen nopeus.

Silti näen, että pelkästään rajoituksia päivittämällä saadaan edes jonkinlainen nettopositiivinen (laskeva) vaikutus taajamanopeuksiin. Näin asian näkee ilmeisesti myös valtioneuvosto.
 
Tässähän meillä Suomessa olisi runsaasti opittavaa teiden suunnittelussa esim. Hollannista. Kun tie muistuttaa lentokenttää, niin ei toki ole mikään valtava ihme, että siinä mennään kovaa, vaikka se 30kmh olisi ihan perusteltu turvallinen nopeus.
No tavalllaan tuokin. Kyllähän se kummasti pistää monen ihmettelemään miksi rajoitus on 30kmh jos kaikkialle näkee, missään ei näytä liikkuvan mitään yms yms kun et tunne aluetta. Tosiasiassa alueella voi olla vaikka 3 päiväkotia, kaksi koulua ja vanhustenkoti ihan kiinni toisissaan ja tuota ei aina autolla ajaessa näe mitenkään.
 
Ymmärrän tuon pointtisi, että 30kmh spämmi ei vaan toimi, mutta ollaan kyllä vielä aika kaukana siitä, että noita olisi riesaksi asti. Eikä siitä ole tulossakaan mitään yleisrajotusta ja hyvä niin.
Ymmärtääkseni Helsinkin ja Tampere on kolmenkympin rajoituksia ottanut ahkerasti käyttöön, eli käytännössä tullut pätkille joissa autoilijat tottuneet 40km/h+ rajoituksiin, jotka aiemmin 50km yleisrajoitusilla.

Näiden rettien välilä asuvilla tai usein liikkuvilla on voinut syntyä ei vain satojen metrien, vaan kilometrien pätkiä joita pitäisi körötellä kolmeakymppiä, vs nuoruuden 50 minimi.

Siitähän tuossa kyse että se ihmishenki on nykyään niin rajusti kalliimpi.
No tavalllaan tuokin. Kyllähän se kummasti pistää monen ihmettelemään miksi rajoitus on 30kmh jos kaikkialle näkee, missään ei näytä liikkuvan mitään yms yms kun et tunne aluetta. Tosiasiassa alueella voi olla vaikka 3 päiväkotia, kaksi koulua ja vanhustenkoti ihan kiinni toisissaan ja tuota ei aina autolla ajaessa näe mitenkään.

Tämä juuri se ongelma, autolija mieltää sen sopivan nopeuden noilla kriteereillä, miten lujaa pystyy ajamaan, miten näkee maisemaa. Mistä seuraa se että ajetaan lujempaa kuin se sopiva, tai jopa määrätty korkein sallittu.
Tästä seuraa sitten se että tienpitäjä alkaa rakentelee tiellä esteitä, ensin niitä töyssyjä, sitten ihan kierrettäviä esteitä, kavennuksia jne. pitkälti ihan sen takia että se kuljettaja ei pysty henkisesti sitä auton nopeutta hallitseen ilman noita ulkoisia fyysisiä esteitä. Näistä esteistä taasen syntyy lisäkustannus, niin väylän ylläpidolle, kuin sille tiellä liikkujalle.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän tässä on syynä, että tehty noin lyhyt kaista tuohon. Tilaa näyttäisi olevan. Edellisessä tapauksessa oli silta, ja on ymmärrettävää että säästää miljoonia kun ei tarvitse tehdä siltaan viidettä kaistaa.
Onko tuossa ajatus että tiukan T-liittymään sijaan tehdään pieni kiihdytyskaista hepottaan, mutta käyttäjät tuikkaa suoraan sekaan, miettimättä onko tie vapaa vai ei. Linkin perusteella kolmion kohdalla erinomainen näkyvyys.

Linkissä toinen huomio, kuvausautolla kun vähän peruuttaa, niin esimerkki välien kiinni pitämisestä, missä ns turvavälissä jo valmiina pari henkilöautoa (linja-auton ja kuorma-auton välissä kaksi henkilöautoa)
 
Ymmärtääkseni Helsinkin ja Tampere on kolmenkympin rajoituksia ottanut ahkerasti käyttöön, eli käytännössä tullut pätkille joissa autoilijat tottuneet 40km/h+ rajoituksiin, jotka aiemmin 50km yleisrajoitusilla.

Näiden rettien välilä asuvilla tai usein liikkuvilla on voinut syntyä esi satojen metrien, vaan kilometrien pätkiä joita pitäisi körötellä kolmeakymppiä, vs nuoruuden 50 minimi.

Siitähän tuossa kyse että se ihmishenki on nykyään niin rajausti kalliimpi.


Tämä juuri se ongelma, autilija mieltää sen sopivan nopeuden noilla kriteereillä, miten lujaa pystyy ajamaan, miten näkee maisemaa. Mistä seuraa se että ajetaan lujempaa kuin se sopiva, tai jopa määrätty korkein sallittu.
Tästä seuraa sitten se että tienpitäjä alkaa rakentelee tiellä esteitä, ensin niitä töyssyjä, sitten ihan kierrettäviä esteitä, kavennuksia jne. pitkälti ihan sen takia että se kuljettaja ei pysty henkisesti sitä auton nopeutta hallitseen ilman noita ulkoisia fyysisiä esteitä. Näistä esteistä taasen syntyy lisäkustannus, niin väylän ylläpidolle, kuin sille tiellä liikkujalle.
No siis yksi ongelma on se että autojen järjestelmät ovat parantuneet vitusti, jarrutusmatkat kutistuneet, valot parantuneet, vauhdin tunne kadonnut (120kmh ei tunnu miltään ja 80kmh tielle kiihdyttäessä saa olla tosi himmaillen kaasun kanssa ettei ole se 120kmh liittymässä) mutta nopeudet vain painetaan väkisin alas. 30kmh 100a:n ratissa ei tunnu yhtään niin typerältä kuin ajaa tuoreella autolla jossa on kaikki järjestelmät ja turvajutut ja tuntuu ettet edes liiku. Vaikuttaa kummasti fiilikseen ja haluun totella noita. Itse olen niitä kusipäitä jotka noudattavat ja sekös pistää jengiä vituttamaan.
 
No siis yksi ongelma on se että autojen järjestelmät ovat parantuneet vitusti, jarrutusmatkat kutistuneet, valot parantuneet, vauhdin tunne kadonnut (120kmh ei tunnu miltään ja 80kmh tielle kiihdyttäessä saa olla tosi himmaillen kaasun kanssa ettei ole se 120kmh liittymässä) mutta nopeudet vain painetaan väkisin alas. 30kmh 100a:n ratissa ei tunnu yhtään niin typerältä kuin ajaa tuoreella autolla jossa on kaikki järjestelmät ja turvajutut ja tuntuu ettet edes liiku. Vaikuttaa kummasti fiilikseen ja haluun totella noita. Itse olen niitä kusipäitä jotka noudattavat ja sekös pistää jengiä vituttamaan.
Vain hyvin pienessä osassa autoja on jotenkin toimivat päälleajo estimet, siis järjestelmät pitkä pysäyttää auton ja/tai väistää kohteen. Ja vain osassa niitä autoja jotka eivät noita ominaisuuksia ulosmittaa.

Ja eikä se tekniikka meille ympärivuotista kesäsäätä tee.

Eli kyllä tässä kai joutuu odottamaan niitä itseajavia-autoja ja ns "älyteitä" ennenkuin voidaan alkaa muuttaa suuntaa nopeuksissa.

Jos taasen meinasti että kuskin on vaikea sitä nopeutta ns takapuolituntumalla arvioida, se toki totta, varsinkin jos ei tuttu ajoneuvo, siinä taasen auttaa hyvät vakkarit. Täsä voi tulla vähän apuja jos ennen itseajavia, jos ajoneuvoihin tulee hyviä kattonopeusrajoittimia.
 
Oletko kenties se kuka meinasi tulla mun kylkeen kun olin siinä vasemmalla kaistalla juuri vierellä!? :facepalm:

Kun sitä rampilta tulijaa EI VÄISTETÄ että liikenne helpottuu!
Paljon helpompaa kun ramppeja sisältävät pätkät roilottelee menemään vasenta kaistaa vaikka oikea olisi enimmäkseen tyhjä.

Tälleen on tullut tehtyä koko autoiluhistoria ja toistaseksi ei ole tullut sanomista vaikka se vähän laitonta olisikin.
 
Ymmärtääkseni Helsinkin ja Tampere on kolmenkympin rajoituksia ottanut ahkerasti käyttöön, eli käytännössä tullut pätkille joissa autoilijat tottuneet 40km/h+ rajoituksiin, jotka aiemmin 50km yleisrajoitusilla.

Näiden rettien välilä asuvilla tai usein liikkuvilla on voinut syntyä ei vain satojen metrien, vaan kilometrien pätkiä joita pitäisi körötellä kolmeakymppiä, vs nuoruuden 50 minimi.

Siitähän tuossa kyse että se ihmishenki on nykyään niin rajusti kalliimpi.
Melu- ja pölypäästöt on myös merkittävästi pienemmät kun nopeuksia alennetaan. Vaikuttaa kaupungin viihtyvyyteen.
 
Sen verran tullut kaikenlaista liikenteessä vastaan, että tein uuden kokoelmavideon. Löysin myös joitakin vanhempia pätkiä, jotka otin mukaan.




Videon puolivälissä väkisin eteen tunkenut Volvo XC70 oli kyllä mielenkiintoinen tapaus. Oletin, että se jää liikenteenjakajan viereen odottamaan vuoroaan, mutta sehän tulikin yllättäen eteen. Tie oli jäinen, eikä toiselle kaistalle voinut väistää. Kyseisellä tiellä oli vielä 60-rajoitus ja jos olisin ajanut sitä vauhtia, olisi pelti voinut kolista jouluaattona.
 
Sen verran tullut kaikenlaista liikenteessä vastaan, että tein uuden kokoelmavideon. Löysin myös joitakin vanhempia pätkiä, jotka otin mukaan.




Videon puolivälissä väkisin eteen tunkenut Volvo XC70 oli kyllä mielenkiintoinen tapaus. Oletin, että se jää liikenteenjakajan viereen odottamaan vuoroaan, mutta sehän tulikin yllättäen eteen. Tie oli jäinen, eikä toiselle kaistalle voinut väistää. Kyseisellä tiellä oli vielä 60-rajoitus ja jos olisin ajanut sitä vauhtia, olisi pelti voinut kolista jouluaattona.


Aika sekopäisiä ihmisiä näkyy tuossa videolla. Itse ajanut täällä PK-seudulla 2 vuotta ja noin paljoa ei kyllä olisi saanut materiaalia :D Missä päin oikein nuo on kuvattu? Keski-Suomessa? Onkohan tuossa liikennevalokeississä joku ulkkari kuskina, kun kääntyy punaisilla oikealle... eikös joissain päin se oo sallittu? :think:
 
Aika sekopäisiä ihmisiä näkyy tuossa videolla. Itse ajanut täällä PK-seudulla 2 vuotta ja noin paljoa ei kyllä olisi saanut materiaalia :D Missä päin oikein nuo on kuvattu? Keski-Suomessa? Onkohan tuossa liikennevalokeississä joku ulkkari kuskina, kun kääntyy punaisilla oikealle... eikös joissain päin se oo sallittu? :think:
Keski-Suomen alueella tulee pyörittyä eniten. Pätkiä olisi tuntuvasti lisääkin, jos kahden vuoden ajalta kerätyt kojelautakameran videot eivät olisi kadonneet mystisesti. Varsinkin yhteen aikaan oman kodin läheltä korvattiin hetkeksi liikennevaloristeys liikenneympyrällä ja joka toinen päivä olisi saanut siitä videon talteen. Aina sai hakata torvea, kun ihmiset eivät tajunneet katsoa liikennemerkkejä ja tunkivat vain täysillä muiden eteen ympyrään. Tuon Audin punaisia päin ajo saattoi tosin olla vain aivopieru esimerkiksi ulkopaikkakuntalaiselta. Itsekin vetänyt ajatuksissa pari kertaa päin punaisia, mutta molemmilla kerroilla kyllä väistänyt kiltisti jalankulkijoita ja muita autoja :D
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin vetänyt ajatuksissa pari kertaa päin punaisia, mutta molemmilla kerroilla kyllä väistänyt kiltisti jalankulkijoita ja muita autoja :D

Oma paras(pahin) aivopieru oli kerran kun istuin punaisissa valoissa ja soitin puhelun handsfreen kautta. Puhelin tuuttasi pari kertaa ja heti kun puhelun vastaanottaja vastasi niin aivot tulkitsi tämän niin että nyt saa mennä. Keskellä risteystä ihmettelin että miksi sieltä sivulta auto tulee punaisia päin kunnes tajusin että mulla ne punaset edelleen palaa. Oli kyllä tuuria matkassa että ei käynyt mitään.
 
Tossa varmaan hämäsi se stop-merkki sekä vastakkaisen puolen liikennevalot jotka ovat vähän sivummalla joten helppo sekoittaa jalakulkijavaloon?
 
Oma paras(pahin) aivopieru oli kerran kun istuin punaisissa valoissa ja soitin puhelun handsfreen kautta. Puhelin tuuttasi pari kertaa ja heti kun puhelun vastaanottaja vastasi niin aivot tulkitsi tämän niin että nyt saa mennä. Keskellä risteystä ihmettelin että miksi sieltä sivulta auto tulee punaisia päin kunnes tajusin että mulla ne punaset edelleen palaa. Oli kyllä tuuria matkassa että ei käynyt mitään.
Itselläni pahin se kun vihreistä käännyin vasemmalle enkä tajunnut että sinne mun suuntaan vois ajaa auto edestä päin kun ei oo mikään iso tie kuitenkaa. Onneks oli valppaana se suoraan ajaja ja käännyin vasemmalle niin vilkutin sille että "sori" :D Jotenki sai aivot lagaamaan kun luulin että autoon tuli jotain vikaa siinä kun vihreitä odottelin... olikin takana olevan mopojonnen pärrä josta se ihme ääni kuului eikä mun autosta :D
 
Hienoja nää kuskit jotka ei uskalla ohittaa 20-30 km/h ajavaa trukkia/kauhakuormaajaa. Kortti pois semmosilta
 
Ei nyt varsinaisesti ärsytys, mutta tänään olisi ollut taas dashcam päivä...

Edellä menevä pakettiauto hiillosti henkilöautoa, minkä edessä taas oli muita autoja. Ihan jatkuvaa jarruvalojen vilkkumista (pakulta) ja metrin päässä roikkumista... Tiedä sitten oliko jossain aiemmin tullut ärsytystä.
Noh sitten pakettiauto kääntyy pois, niin tämä henkilöauto minkä perässä nyt ajan, päättää että pitää päästä seuraavasta vasemmalle. Siinä vaan on kääntyminen kielletty (maantiellä) täältä suunnasta. Vilkku päälle 200m ennen ja pitkä hidastus, melkein lähtee jo kääntymään, puoliksi vastaantulijoitten kaistalla ja eikun homma seis, jatketaankin suoraan. Luonnollisesti hitain mahdollinen kiihdytys eikä koskaan saavuteta sitä 80 vauhtia. Eipä sitä tosin ollut aiemminkaan. Loppujen lopuksi ajettiin peräkanaa aivan täysin eri paikkaan.

Semmosta...
 
Sen verran tullut kaikenlaista liikenteessä vastaan, että tein uuden kokoelmavideon. Löysin myös joitakin vanhempia pätkiä, jotka otin mukaan.




Videon puolivälissä väkisin eteen tunkenut Volvo XC70 oli kyllä mielenkiintoinen tapaus. Oletin, että se jää liikenteenjakajan viereen odottamaan vuoroaan, mutta sehän tulikin yllättäen eteen. Tie oli jäinen, eikä toiselle kaistalle voinut väistää. Kyseisellä tiellä oli vielä 60-rajoitus ja jos olisin ajanut sitä vauhtia, olisi pelti voinut kolista jouluaattona.

Toi eka oli noista ehkä pahin (huoltamon kohdalla ohitus oli kanssa arveluttava?), hienoa että ei peltiä muotoiltu uusiksi.

Punaisia päin mennyt auto, et näyttänyt pysähtyikö jo valoihin/stop merkkiin.
Eihän sieltä ketään tullut (luultavasti näkikin tilanteen hyvin?) joten ei tossa isoa vaaraa ollut?

Toi keskellä missä melkein pysähdyit oli hyvä esimerkki turvavälien merkityksestä. Sulla oli vain n. 2 sekkaa jäisellä? tiellä eli et olisi luultavasti kerinnyt pysähtyä jos "seinä" olisi tullut vastaan. Uskon kyllä että syke tossakin nousi, hienosti piti hermot kaikilla. "Yhteistyöllä" tostakin selvittiin. Ehkä tossa pidon vähäisyys yllätti sen jakajan takaa eteen tulijan, saattoi pelätä puskemistakin noissa on niin vähän aikaa.

Noi vesilammikot ovat vaikeita arvioida, mennäkö vai ei tuplasulkuviivan yli niitä kiertäessään.
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.
Kojelautakamera... mikä ihana keksintö moisia tilanteita varten. Juuri nuo brake checkkaajat yms saa talteen. Ja ylipäänsä jos jotain outoa tapahtuu niin ei tarvitse miettiä kuka mitä häh.
 
Kojelautakameroissa on se ikävä puoli että ne melkein aina paljastaa sen että yhden kuljettajan virheet ei yksinään johtanut mihinkään, ellei toinenkin osapuoli myös ole jollain tapaa tehnyt virheitä ;)

Tosi harvoin meinaa on oikeasti tilanteita joissa "syyllisyys" menee 100% toiselle osapuolelle.
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.
Vaikea kysymys, ja vois kääntyä ihan kummin päin vaan. Kyllä, yleensä perään ajaja on "syyllinen", mutta motarilla se vasen kaista on ohituskaista, ja jos toinen vetää liinat kiinni niin vauriot autoissa tulee olemaan sitä luokkaa ettei niitä ole saatu aikaseks perään ajamalla ilman edessä olevan odottamatonta liikettä. Voi olla, että tässä kummatkin maksas omat viulunsa, kojelautakamera tosiaan on nykyään täälläkin valitettavasti suositeltavissa samalla tavalla kuin itänaapurissa ja rapakon takana kun noita tunareita tuntuu ilmestyvän tuonne teille koko ajan enemmän :S

Edit: En ole varma miten uusiin pitää mennä, mutta saksalaisissa alkaa olla ajotietokoneissa datatallennin joka seuraa mitä autolla on tehty. Sieltä voi valmistajan työkaluilla onkia esimerkiksi onnettomuustilanteiden kohdalla nuo tuommoset äkilliset jarrutukset, tai autoon tulleet tekniset viat.
 
Kojelautakameroissa on se ikävä puoli että ne melkein aina paljastaa sen että yhden kuljettajan virheet ei yksinään johtanut mihinkään, ellei toinenkin osapuoli myös ole jollain tapaa tehnyt virheitä ;)

Tosi harvoin meinaa on oikeasti tilanteita joissa "syyllisyys" menee 100% toiselle osapuolelle.
Tottakai. Mutta antaa sentään oikeasti sen kuka teki mitä teki. Mikään ei vituta yhtä paljon kuin sana sanaa vastaan ja joka parhaimmillaan vielä muuttuu kun tilannetta myöhemmin lähdetään selvittelemään.
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.
Tämä näitä esimerkkejä miksi kannattaa heti ottaa sitä turvaväliä jos joku kiilaa eteen.

Vanhoilla pykälilläkin taisi jarruttajalla olla vastuuta tahallisissa, mutta sitä kai vähän uudessa lisä selvennettiin. Olisko seuraus se että ihan automaattisesti ei mene kaikki edellä ajavan tarinat läpi.

äläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta.

Tota en tajua, että ensin tehdään virhe, jos joku huomauttaa/varoittaa, niin suututaan ja aletaan riehua, kaikki me tehdään joskus virheitä ja parhaiten niistä selviää kuin pyytää anteeksi ja yrittää korjata vahingot.
 


Nyt vasta huomasin tämän ketjun... Aika paljon tilanteita Keski-Suomesta täällä missä itsekin asustelen ja ~40tkm vuodessa huristelen :D Tunnistin tuosta videolta paljonkin paikkoja missä vastaavia sattuu useamminkin. Varsinkin tuo Kuohun jälkeen oleva ylämäki (Seat ohittaa -kohta) on todella yleinen.

Ja koska ketjuhan on mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa niin listataan omia ärsytyksen aiheita:

- Aivan ehdoton älyttömyys mikä ei mene omaan jakeluun, eli takana tuleva roikkuu puskurissa ja hakee useita kertoja ohituspaikkaa mutta ei mene missään vaiheessa ohi vaan jatkaa roikkumista. Ei ymmärrä.
- Risteyskamikazet. Tullaan risteyksiin sukka syylärissä aivan sokkona ja kiilataan kolmion takaa eteen katsomatta mitä ympärillä tapahtuu. Kaiken huippu on, ettei sitten viitsitä kiihdyttää ripeästi suurimpaan sallittuun vaan jäädään matelemaan nenän eteen.
- Jäädääs jonottaan -kuskit. Keski-Suomessa on paljon pitkiä ja "tyhjiä" teitä missä ei juuri liikennettä normaaliaikaan ole. Yleensä vanhempi henkilö ajaa autollansa reilustikin alle suurimman sallitun ja takana tulevat eivät voi mennä paikan tullen ohi, vaan keräävät jonon ja väläyttelevät vanhukselle että koitas nyt mennä. Jos kerta on tarve päästä ohi, ja paikka ja tilaa on niin miksi sitten jonottaa?
- Tyhjän jarruttajat. Ajetaan tasaisesti pitkää matkaa turvaväleillä, mutta väläytetään silti jarruvaloja, ihan vain varmuuden vuoksi vaikka ei ole mitään syytä. Joskus monta kertaa putkeenkin, joskus muutaman kilometrin välein. Tosin en tiedä että tekevätkö nykyautojen nopeusavustajat tai vastaavat sähköhimmelit tuota vai onko kyseessä vaan jalkaansa jarrupolkimen päällä lepuuttaja.
- Vilkun käyttämättä jättämiset ja eräillä saksalaismerkillä törttöilevät onkin taidettu jo käsitellä mutta siitä huolimatta ne ärsyttävät minuakin.

Myönnettäköön, että ei sitä aina itsekään tule oltua se puhtain pulmunen liikenteessä ja hölmöiltyä itsekin välillä....
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.

Nämä on niitä pahimpia. Törttöilevät ja sitten kun siitä kerrotaan, niin loukkaantuvat ja kostavat.
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.
Ihan vastaava kävi itselle pari vuotta takaperin. Jarruttelijasankari sai vielä omasta autostaan hätävilkutkin päälle kun räppäsi jarrua niin kovaa.

Tilanteen alku oli täysin identtinen, keulaa viistäen kiilataan vasurilla eteen, väläytän valoja ja tän jälkeen tulee brake checkiä. Tän jälkeenhän tämä jeesus ei oikealle mennyt vaikka tilaa olis ollut ja takana oli varmaan 100 autoa jonossa (ajeltiin 90@120 alueella). Onneksi jeesustelijan mokkakikkelissä oli tehoja sen max 150hp ja itellä on se 250hp niin ei paljoa oikealta ohitellessa tarvinnut miettiä kerkeääkö.

Tämmönen kun sattus uudelleen ja olisin sillä tonnin pommilla liikenteessä niin taitaisin kyllä antaa kolahtaa konttiin ja sen jälkeen tuhatta ja sataa taivaanrantaan kun viulut tulisi kuitenkin vähintään puoliksi itselle.
 
Eilen pääsiäisliikenteessä oli, noh, liikennettä. Kymmeniä, kymmeniä ja kymmeniä autoja jonossa, kaikki suunnilleen sitä suurinta sallittua ajaen. Horisonttiin asti autoa auton perään, eli ellet aio ohittaa n. viittäkymmentä autoa yhtä monen kilometrin matkalla, kun vastaan tulee sama määrä autoja, on yhdenkään ohittaminen vähän turhaa. Tuli taas ihmeteltyä näitä joiden on pakko ohittaa vain siksi, että (uskoisin ainakin tämän olevan syynä, muuta en keksi) pidän tarpeeksi hyvää turvaväliä edelläni ajavaan, enkä aja aivan puskurissa kiinni. Autossani on adaptiivinen vakkari, ja pidän sitä sillä etäisyysasetuksella joka sattuu täsmäämään tiehen merkittyjen "Muista turvaväli!" -merkintöjen kanssa. Muutaman kerran takanani olleen piti päästä vain minun ohitseni, ja jäädä sitten siihen. Tämä ei siis ärsytä eikä haittaa lainkaan, vaan lähinnä ihmetyttää että miksi ruuhkaliikenteessä tehdä tarpeettomia ohituksia tiukoissa paikoissa. Kaikki ohittaneet olivat korkeilla SUVeilla liikenteessä, joten aivan varmasti näkivät yhtä kauas kuin minäkin, että jonoa oli niin kauas kuin kuin maapallon kaarevuus antoi nähdä. Yksi näistä sankareista oli mamma Lexuksen ratissa, joka välillä kävi (liioittelematta) metrin päässä takapuskurissa, ja lopulta ohitti, vain pysähtyäkseen kilometrin päässä keskelle tietä odottamaan että pääsee kääntymään vasemmalle. Tämä oli ehkä älyttömin homma eilisessä, siis mitä ihmettä. Ajan täysin normaalisti, provosoimatta, adaptiivinen vakkari päällä (joka kiihdyttää aika rivakasti jos jono kiihdyttää). En edes ymmärrä miten jonotilanteessa voi edes "provosoida" vain ajamalla, jarruja väläyttelemättä? Nämä on näitä mysteereitä joita vaimon kanssa naureskeltiin ja ihmeteltiin.

Ei-ruuhkatilanteissa taajamien ulkopuolella ajan kyllä reippaasti, ja usein mittarissa vähintään se +10 sallittua, kunhan ei ole ihmeemmin liikennettä. Pyrin aina sopeutumaan tilanteeseen, eli ruuhkajonoissa tiedostan että ohittelu on turhaa, kun taas satojen kilometrien matkalla lähden hyvinkin pienellä kynnyksellä mittarimaksimia ajavan yksinäisen auton ohitse. Jos teen virheitä, pyrin aina oppimaan niistä. En roiku kenenkään puskurissa, enkä varsinkaan lähde ketään "opettamaan". Pyrin aina parantamaan ja kehittämään itseäni, joten näitä eilisen tilanteista jäi niin monttu auki että en oikein keksi mitä minun kuuluisi tehdä toisin parantaakseni kokonaistilannetta. Ihan siihen edellä ajavan puskuriin en kuitenkaan lähtisi. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom