Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sen verran tullut kaikenlaista liikenteessä vastaan, että tein uuden kokoelmavideon. Löysin myös joitakin vanhempia pätkiä, jotka otin mukaan.




Videon puolivälissä väkisin eteen tunkenut Volvo XC70 oli kyllä mielenkiintoinen tapaus. Oletin, että se jää liikenteenjakajan viereen odottamaan vuoroaan, mutta sehän tulikin yllättäen eteen. Tie oli jäinen, eikä toiselle kaistalle voinut väistää. Kyseisellä tiellä oli vielä 60-rajoitus ja jos olisin ajanut sitä vauhtia, olisi pelti voinut kolista jouluaattona.


Aika sekopäisiä ihmisiä näkyy tuossa videolla. Itse ajanut täällä PK-seudulla 2 vuotta ja noin paljoa ei kyllä olisi saanut materiaalia :D Missä päin oikein nuo on kuvattu? Keski-Suomessa? Onkohan tuossa liikennevalokeississä joku ulkkari kuskina, kun kääntyy punaisilla oikealle... eikös joissain päin se oo sallittu? :think:
 
Aika sekopäisiä ihmisiä näkyy tuossa videolla. Itse ajanut täällä PK-seudulla 2 vuotta ja noin paljoa ei kyllä olisi saanut materiaalia :D Missä päin oikein nuo on kuvattu? Keski-Suomessa? Onkohan tuossa liikennevalokeississä joku ulkkari kuskina, kun kääntyy punaisilla oikealle... eikös joissain päin se oo sallittu? :think:
Keski-Suomen alueella tulee pyörittyä eniten. Pätkiä olisi tuntuvasti lisääkin, jos kahden vuoden ajalta kerätyt kojelautakameran videot eivät olisi kadonneet mystisesti. Varsinkin yhteen aikaan oman kodin läheltä korvattiin hetkeksi liikennevaloristeys liikenneympyrällä ja joka toinen päivä olisi saanut siitä videon talteen. Aina sai hakata torvea, kun ihmiset eivät tajunneet katsoa liikennemerkkejä ja tunkivat vain täysillä muiden eteen ympyrään. Tuon Audin punaisia päin ajo saattoi tosin olla vain aivopieru esimerkiksi ulkopaikkakuntalaiselta. Itsekin vetänyt ajatuksissa pari kertaa päin punaisia, mutta molemmilla kerroilla kyllä väistänyt kiltisti jalankulkijoita ja muita autoja :D
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin vetänyt ajatuksissa pari kertaa päin punaisia, mutta molemmilla kerroilla kyllä väistänyt kiltisti jalankulkijoita ja muita autoja :D

Oma paras(pahin) aivopieru oli kerran kun istuin punaisissa valoissa ja soitin puhelun handsfreen kautta. Puhelin tuuttasi pari kertaa ja heti kun puhelun vastaanottaja vastasi niin aivot tulkitsi tämän niin että nyt saa mennä. Keskellä risteystä ihmettelin että miksi sieltä sivulta auto tulee punaisia päin kunnes tajusin että mulla ne punaset edelleen palaa. Oli kyllä tuuria matkassa että ei käynyt mitään.
 
Tossa varmaan hämäsi se stop-merkki sekä vastakkaisen puolen liikennevalot jotka ovat vähän sivummalla joten helppo sekoittaa jalakulkijavaloon?
 
Oma paras(pahin) aivopieru oli kerran kun istuin punaisissa valoissa ja soitin puhelun handsfreen kautta. Puhelin tuuttasi pari kertaa ja heti kun puhelun vastaanottaja vastasi niin aivot tulkitsi tämän niin että nyt saa mennä. Keskellä risteystä ihmettelin että miksi sieltä sivulta auto tulee punaisia päin kunnes tajusin että mulla ne punaset edelleen palaa. Oli kyllä tuuria matkassa että ei käynyt mitään.
Itselläni pahin se kun vihreistä käännyin vasemmalle enkä tajunnut että sinne mun suuntaan vois ajaa auto edestä päin kun ei oo mikään iso tie kuitenkaa. Onneks oli valppaana se suoraan ajaja ja käännyin vasemmalle niin vilkutin sille että "sori" :D Jotenki sai aivot lagaamaan kun luulin että autoon tuli jotain vikaa siinä kun vihreitä odottelin... olikin takana olevan mopojonnen pärrä josta se ihme ääni kuului eikä mun autosta :D
 
Hienoja nää kuskit jotka ei uskalla ohittaa 20-30 km/h ajavaa trukkia/kauhakuormaajaa. Kortti pois semmosilta
 
Ei nyt varsinaisesti ärsytys, mutta tänään olisi ollut taas dashcam päivä...

Edellä menevä pakettiauto hiillosti henkilöautoa, minkä edessä taas oli muita autoja. Ihan jatkuvaa jarruvalojen vilkkumista (pakulta) ja metrin päässä roikkumista... Tiedä sitten oliko jossain aiemmin tullut ärsytystä.
Noh sitten pakettiauto kääntyy pois, niin tämä henkilöauto minkä perässä nyt ajan, päättää että pitää päästä seuraavasta vasemmalle. Siinä vaan on kääntyminen kielletty (maantiellä) täältä suunnasta. Vilkku päälle 200m ennen ja pitkä hidastus, melkein lähtee jo kääntymään, puoliksi vastaantulijoitten kaistalla ja eikun homma seis, jatketaankin suoraan. Luonnollisesti hitain mahdollinen kiihdytys eikä koskaan saavuteta sitä 80 vauhtia. Eipä sitä tosin ollut aiemminkaan. Loppujen lopuksi ajettiin peräkanaa aivan täysin eri paikkaan.

Semmosta...
 
Sen verran tullut kaikenlaista liikenteessä vastaan, että tein uuden kokoelmavideon. Löysin myös joitakin vanhempia pätkiä, jotka otin mukaan.




Videon puolivälissä väkisin eteen tunkenut Volvo XC70 oli kyllä mielenkiintoinen tapaus. Oletin, että se jää liikenteenjakajan viereen odottamaan vuoroaan, mutta sehän tulikin yllättäen eteen. Tie oli jäinen, eikä toiselle kaistalle voinut väistää. Kyseisellä tiellä oli vielä 60-rajoitus ja jos olisin ajanut sitä vauhtia, olisi pelti voinut kolista jouluaattona.

Toi eka oli noista ehkä pahin (huoltamon kohdalla ohitus oli kanssa arveluttava?), hienoa että ei peltiä muotoiltu uusiksi.

Punaisia päin mennyt auto, et näyttänyt pysähtyikö jo valoihin/stop merkkiin.
Eihän sieltä ketään tullut (luultavasti näkikin tilanteen hyvin?) joten ei tossa isoa vaaraa ollut?

Toi keskellä missä melkein pysähdyit oli hyvä esimerkki turvavälien merkityksestä. Sulla oli vain n. 2 sekkaa jäisellä? tiellä eli et olisi luultavasti kerinnyt pysähtyä jos "seinä" olisi tullut vastaan. Uskon kyllä että syke tossakin nousi, hienosti piti hermot kaikilla. "Yhteistyöllä" tostakin selvittiin. Ehkä tossa pidon vähäisyys yllätti sen jakajan takaa eteen tulijan, saattoi pelätä puskemistakin noissa on niin vähän aikaa.

Noi vesilammikot ovat vaikeita arvioida, mennäkö vai ei tuplasulkuviivan yli niitä kiertäessään.
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.
Kojelautakamera... mikä ihana keksintö moisia tilanteita varten. Juuri nuo brake checkkaajat yms saa talteen. Ja ylipäänsä jos jotain outoa tapahtuu niin ei tarvitse miettiä kuka mitä häh.
 
Kojelautakameroissa on se ikävä puoli että ne melkein aina paljastaa sen että yhden kuljettajan virheet ei yksinään johtanut mihinkään, ellei toinenkin osapuoli myös ole jollain tapaa tehnyt virheitä ;)

Tosi harvoin meinaa on oikeasti tilanteita joissa "syyllisyys" menee 100% toiselle osapuolelle.
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.
Vaikea kysymys, ja vois kääntyä ihan kummin päin vaan. Kyllä, yleensä perään ajaja on "syyllinen", mutta motarilla se vasen kaista on ohituskaista, ja jos toinen vetää liinat kiinni niin vauriot autoissa tulee olemaan sitä luokkaa ettei niitä ole saatu aikaseks perään ajamalla ilman edessä olevan odottamatonta liikettä. Voi olla, että tässä kummatkin maksas omat viulunsa, kojelautakamera tosiaan on nykyään täälläkin valitettavasti suositeltavissa samalla tavalla kuin itänaapurissa ja rapakon takana kun noita tunareita tuntuu ilmestyvän tuonne teille koko ajan enemmän :S

Edit: En ole varma miten uusiin pitää mennä, mutta saksalaisissa alkaa olla ajotietokoneissa datatallennin joka seuraa mitä autolla on tehty. Sieltä voi valmistajan työkaluilla onkia esimerkiksi onnettomuustilanteiden kohdalla nuo tuommoset äkilliset jarrutukset, tai autoon tulleet tekniset viat.
 
Kojelautakameroissa on se ikävä puoli että ne melkein aina paljastaa sen että yhden kuljettajan virheet ei yksinään johtanut mihinkään, ellei toinenkin osapuoli myös ole jollain tapaa tehnyt virheitä ;)

Tosi harvoin meinaa on oikeasti tilanteita joissa "syyllisyys" menee 100% toiselle osapuolelle.
Tottakai. Mutta antaa sentään oikeasti sen kuka teki mitä teki. Mikään ei vituta yhtä paljon kuin sana sanaa vastaan ja joka parhaimmillaan vielä muuttuu kun tilannetta myöhemmin lähdetään selvittelemään.
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.
Tämä näitä esimerkkejä miksi kannattaa heti ottaa sitä turvaväliä jos joku kiilaa eteen.

Vanhoilla pykälilläkin taisi jarruttajalla olla vastuuta tahallisissa, mutta sitä kai vähän uudessa lisä selvennettiin. Olisko seuraus se että ihan automaattisesti ei mene kaikki edellä ajavan tarinat läpi.

äläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta.

Tota en tajua, että ensin tehdään virhe, jos joku huomauttaa/varoittaa, niin suututaan ja aletaan riehua, kaikki me tehdään joskus virheitä ja parhaiten niistä selviää kuin pyytää anteeksi ja yrittää korjata vahingot.
 


Nyt vasta huomasin tämän ketjun... Aika paljon tilanteita Keski-Suomesta täällä missä itsekin asustelen ja ~40tkm vuodessa huristelen :D Tunnistin tuosta videolta paljonkin paikkoja missä vastaavia sattuu useamminkin. Varsinkin tuo Kuohun jälkeen oleva ylämäki (Seat ohittaa -kohta) on todella yleinen.

Ja koska ketjuhan on mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa niin listataan omia ärsytyksen aiheita:

- Aivan ehdoton älyttömyys mikä ei mene omaan jakeluun, eli takana tuleva roikkuu puskurissa ja hakee useita kertoja ohituspaikkaa mutta ei mene missään vaiheessa ohi vaan jatkaa roikkumista. Ei ymmärrä.
- Risteyskamikazet. Tullaan risteyksiin sukka syylärissä aivan sokkona ja kiilataan kolmion takaa eteen katsomatta mitä ympärillä tapahtuu. Kaiken huippu on, ettei sitten viitsitä kiihdyttää ripeästi suurimpaan sallittuun vaan jäädään matelemaan nenän eteen.
- Jäädääs jonottaan -kuskit. Keski-Suomessa on paljon pitkiä ja "tyhjiä" teitä missä ei juuri liikennettä normaaliaikaan ole. Yleensä vanhempi henkilö ajaa autollansa reilustikin alle suurimman sallitun ja takana tulevat eivät voi mennä paikan tullen ohi, vaan keräävät jonon ja väläyttelevät vanhukselle että koitas nyt mennä. Jos kerta on tarve päästä ohi, ja paikka ja tilaa on niin miksi sitten jonottaa?
- Tyhjän jarruttajat. Ajetaan tasaisesti pitkää matkaa turvaväleillä, mutta väläytetään silti jarruvaloja, ihan vain varmuuden vuoksi vaikka ei ole mitään syytä. Joskus monta kertaa putkeenkin, joskus muutaman kilometrin välein. Tosin en tiedä että tekevätkö nykyautojen nopeusavustajat tai vastaavat sähköhimmelit tuota vai onko kyseessä vaan jalkaansa jarrupolkimen päällä lepuuttaja.
- Vilkun käyttämättä jättämiset ja eräillä saksalaismerkillä törttöilevät onkin taidettu jo käsitellä mutta siitä huolimatta ne ärsyttävät minuakin.

Myönnettäköön, että ei sitä aina itsekään tule oltua se puhtain pulmunen liikenteessä ja hölmöiltyä itsekin välillä....
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.

Nämä on niitä pahimpia. Törttöilevät ja sitten kun siitä kerrotaan, niin loukkaantuvat ja kostavat.
 
On kyllä taas järjenjättiläisiä pääsiäisliikenteessä. Moottoritiellä olen ohittamassa edellä menevää autoa niin hän päättää käytännössä kiilaten vaihtaa kaistaa eteen ja väläytettyäni valoja kertaalleen (herätykseksi...), päättää tää kuski vetästä äkkijarrut siinä 10m päässä omasta keulasta. Onneks olin jo valmiiks jarrulla keräämässä turvaväliä kun hän siihen eteen yhtäkkiä pomppas. Vauhit siitä 120-> 60 eikä edessä ketään eli ihan kiusallaan tuon teki. Sitten hän kasuaalisti vaihtaa takasin oikealle kaistalle ja kiihdyttää karkuun.

Mitenkäs hypoteettisesti jos tossa ois pelti mennyt ruttuun niin varmaan se ois peräänajajan eli tässä tapauksessa meikän syyks leivottu vaikka toinen ihan ilman syytä keskellä tietä moottoritienopeuksista jarrut vetää ensin kiilattuaan siihen eteen.

Oli muuten about 50-60v mies tuo kuski kansanautolla eli ei mikään bemarihurjastelija.
Ihan vastaava kävi itselle pari vuotta takaperin. Jarruttelijasankari sai vielä omasta autostaan hätävilkutkin päälle kun räppäsi jarrua niin kovaa.

Tilanteen alku oli täysin identtinen, keulaa viistäen kiilataan vasurilla eteen, väläytän valoja ja tän jälkeen tulee brake checkiä. Tän jälkeenhän tämä jeesus ei oikealle mennyt vaikka tilaa olis ollut ja takana oli varmaan 100 autoa jonossa (ajeltiin 90@120 alueella). Onneksi jeesustelijan mokkakikkelissä oli tehoja sen max 150hp ja itellä on se 250hp niin ei paljoa oikealta ohitellessa tarvinnut miettiä kerkeääkö.

Tämmönen kun sattus uudelleen ja olisin sillä tonnin pommilla liikenteessä niin taitaisin kyllä antaa kolahtaa konttiin ja sen jälkeen tuhatta ja sataa taivaanrantaan kun viulut tulisi kuitenkin vähintään puoliksi itselle.
 
Eilen pääsiäisliikenteessä oli, noh, liikennettä. Kymmeniä, kymmeniä ja kymmeniä autoja jonossa, kaikki suunnilleen sitä suurinta sallittua ajaen. Horisonttiin asti autoa auton perään, eli ellet aio ohittaa n. viittäkymmentä autoa yhtä monen kilometrin matkalla, kun vastaan tulee sama määrä autoja, on yhdenkään ohittaminen vähän turhaa. Tuli taas ihmeteltyä näitä joiden on pakko ohittaa vain siksi, että (uskoisin ainakin tämän olevan syynä, muuta en keksi) pidän tarpeeksi hyvää turvaväliä edelläni ajavaan, enkä aja aivan puskurissa kiinni. Autossani on adaptiivinen vakkari, ja pidän sitä sillä etäisyysasetuksella joka sattuu täsmäämään tiehen merkittyjen "Muista turvaväli!" -merkintöjen kanssa. Muutaman kerran takanani olleen piti päästä vain minun ohitseni, ja jäädä sitten siihen. Tämä ei siis ärsytä eikä haittaa lainkaan, vaan lähinnä ihmetyttää että miksi ruuhkaliikenteessä tehdä tarpeettomia ohituksia tiukoissa paikoissa. Kaikki ohittaneet olivat korkeilla SUVeilla liikenteessä, joten aivan varmasti näkivät yhtä kauas kuin minäkin, että jonoa oli niin kauas kuin kuin maapallon kaarevuus antoi nähdä. Yksi näistä sankareista oli mamma Lexuksen ratissa, joka välillä kävi (liioittelematta) metrin päässä takapuskurissa, ja lopulta ohitti, vain pysähtyäkseen kilometrin päässä keskelle tietä odottamaan että pääsee kääntymään vasemmalle. Tämä oli ehkä älyttömin homma eilisessä, siis mitä ihmettä. Ajan täysin normaalisti, provosoimatta, adaptiivinen vakkari päällä (joka kiihdyttää aika rivakasti jos jono kiihdyttää). En edes ymmärrä miten jonotilanteessa voi edes "provosoida" vain ajamalla, jarruja väläyttelemättä? Nämä on näitä mysteereitä joita vaimon kanssa naureskeltiin ja ihmeteltiin.

Ei-ruuhkatilanteissa taajamien ulkopuolella ajan kyllä reippaasti, ja usein mittarissa vähintään se +10 sallittua, kunhan ei ole ihmeemmin liikennettä. Pyrin aina sopeutumaan tilanteeseen, eli ruuhkajonoissa tiedostan että ohittelu on turhaa, kun taas satojen kilometrien matkalla lähden hyvinkin pienellä kynnyksellä mittarimaksimia ajavan yksinäisen auton ohitse. Jos teen virheitä, pyrin aina oppimaan niistä. En roiku kenenkään puskurissa, enkä varsinkaan lähde ketään "opettamaan". Pyrin aina parantamaan ja kehittämään itseäni, joten näitä eilisen tilanteista jäi niin monttu auki että en oikein keksi mitä minun kuuluisi tehdä toisin parantaakseni kokonaistilannetta. Ihan siihen edellä ajavan puskuriin en kuitenkaan lähtisi. :)
 
@kuubalainen ja tuosta syystä mökki kutsuukin itseä vasta tänään. Ei tuohon hv ruuhkaan jaksanut lähteä kun optio oli muuhunkin.
 
@kuubalainen ja tuosta syystä mökki kutsuukin itseä vasta tänään. Ei tuohon hv ruuhkaan jaksanut lähteä kun optio oli muuhunkin.
Sehän se olisi ollut hyvä ratkaisu. Varmaan itsekin olisimme niin tehneet, mutta halutaan jo sunnuntaina takaisin kotiin, niin piti jo eilen lähteä.
Turvallista mökkireissua, ja välttykäänne urpoilta liikenteessä. :D
 
Eilen pääsiäisliikenteessä oli, noh, liikennettä. Kymmeniä, kymmeniä ja kymmeniä autoja jonossa, kaikki suunnilleen sitä suurinta sallittua ajaen. Horisonttiin asti autoa auton perään, eli ellet aio ohittaa n. viittäkymmentä autoa yhtä monen kilometrin matkalla, kun vastaan tulee sama määrä autoja, on yhdenkään ohittaminen vähän turhaa. Tuli taas ihmeteltyä näitä joiden on pakko ohittaa vain siksi, että (uskoisin ainakin tämän olevan syynä, muuta en keksi) pidän tarpeeksi hyvää turvaväliä edelläni ajavaan, enkä aja aivan puskurissa kiinni. Autossani on adaptiivinen vakkari, ja pidän sitä sillä etäisyysasetuksella joka sattuu täsmäämään tiehen merkittyjen "Muista turvaväli!" -merkintöjen kanssa. Muutaman kerran takanani olleen piti päästä vain minun ohitseni, ja jäädä sitten siihen. Tämä ei siis ärsytä eikä haittaa lainkaan, vaan lähinnä ihmetyttää että miksi ruuhkaliikenteessä tehdä tarpeettomia ohituksia tiukoissa paikoissa. Kaikki ohittaneet olivat korkeilla SUVeilla liikenteessä, joten aivan varmasti näkivät yhtä kauas kuin minäkin, että jonoa oli niin kauas kuin kuin maapallon kaarevuus antoi nähdä. Yksi näistä sankareista oli mamma Lexuksen ratissa, joka välillä kävi (liioittelematta) metrin päässä takapuskurissa, ja lopulta ohitti, vain pysähtyäkseen kilometrin päässä keskelle tietä odottamaan että pääsee kääntymään vasemmalle. Tämä oli ehkä älyttömin homma eilisessä, siis mitä ihmettä. Ajan täysin normaalisti, provosoimatta, adaptiivinen vakkari päällä (joka kiihdyttää aika rivakasti jos jono kiihdyttää). En edes ymmärrä miten jonotilanteessa voi edes "provosoida" vain ajamalla, jarruja väläyttelemättä? Nämä on näitä mysteereitä joita vaimon kanssa naureskeltiin ja ihmeteltiin.

Ei-ruuhkatilanteissa taajamien ulkopuolella ajan kyllä reippaasti, ja usein mittarissa vähintään se +10 sallittua, kunhan ei ole ihmeemmin liikennettä. Pyrin aina sopeutumaan tilanteeseen, eli ruuhkajonoissa tiedostan että ohittelu on turhaa, kun taas satojen kilometrien matkalla lähden hyvinkin pienellä kynnyksellä mittarimaksimia ajavan yksinäisen auton ohitse. Jos teen virheitä, pyrin aina oppimaan niistä. En roiku kenenkään puskurissa, enkä varsinkaan lähde ketään "opettamaan". Pyrin aina parantamaan ja kehittämään itseäni, joten näitä eilisen tilanteista jäi niin monttu auki että en oikein keksi mitä minun kuuluisi tehdä toisin parantaakseni kokonaistilannetta. Ihan siihen edellä ajavan puskuriin en kuitenkaan lähtisi. :)
Vittumaisinta noissa ohittelijoissa on se, että moni lähtee ohi aivan liian pienessä raossa tai muuten uhkarohkeasti. Sitten saa ite olla painamassa jarrua kun ohittaja on rinnalla ja vastaantulija lähenee uhkaavasti eikä ohittaja suostu painamaan jarrua ja palaamaan paikalleen.
 
Sehän se olisi ollut hyvä ratkaisu. Varmaan itsekin olisimme niin tehneet, mutta halutaan jo sunnuntaina takaisin kotiin, niin piti jo eilen lähteä.
Turvallista mökkireissua, ja välttykäänne urpoilta liikenteessä. :D
En jaksa uskoa että vältymme. Tänään todennäköisesti noilla kaksikaistaisilla enemmän näitä eri vauhteja ajavia, alinopeutta ajavia ja muita mukavia. Ja prkl pitäisi vielä tuo cruisekin uudelleenkouluttaa ettei tarvitse suhata ilman vakkaria.

Yksi ärsytys on autoilijat jotka ei prkl vaan pysähdy jos näkyvyys suojatielle heikko ja/tai viereisellä kaistalla pysähtynyt auto tms milloin laki vaatii pysähtymään. Ei yksi, ei kaksi tai edes kolme kerta kun joku meinaa jäädä alle tai meinaan itse saada jonkun konttiin kun teen kuten pitää. Itse kiinnitän noihin vielä toki korostetusti huomiota koska tuttu lensi 40kmh päälle ajaneen auton konepellille ja siitä katuun kun käveli suojatiellä jossa toinen auto pysähtyi.
 
Yksi ärsytys on autoilijat jotka ei prkl vaan pysähdy jos näkyvyys suojatielle heikko ja/tai viereisellä kaistalla pysähtynyt auto tms milloin laki vaatii pysähtymään. Ei yksi, ei kaksi tai edes kolme kerta kun joku meinaa jäädä alle tai meinaan itse saada jonkun konttiin kun teen kuten pitää. Itse kiinnitän noihin vielä toki korostetusti huomiota koska tuttu lensi 40kmh päälle ajaneen auton konepellille ja siitä katuun kun käveli suojatiellä jossa toinen auto pysähtyi.
Nää on kyllä sellasia, että pitäis voida dashcamin videoiden perusteella sakottaa ihan tuntuvasti vaikka ajoneuvon haltijaa.
 
Pääsiäisliikenteessä oli n. kolme autoa ja silti pitää ajaa 140 km/h takapuskuriin kiinni ja jäädä siihen.

Yksi ohitti muutama minuutti jälkeeni toisen auton ja välimatkaa oli tuossa välissä useita satoja metrejä. Pakko oli ajaa minut uudelleen kiinni, mutta ohi ei voi mennä. Lopulta tajusi kun 60 km/h alueen vaihduttua 100 km/h alueeksi en alkanutkaan kiihdyttämään vaan jäin rullailemaan eteen. Kännykkä vielä oli korvalla.

Vielä tiukempi kärpänen ei suostunut ohittamaan edes ohituskaistalla. Tie oli sopivan tyhjä, joten suoritin käänteisen ohituksen. Piti tosin jarruttaa 50 km/h asti, kun vasemmalle vaihtaessani vierellä alettiin vaan jarruttamaan.

Huoh.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Pääsiäisliikenteessä oli n. kolme autoa ja silti pitää ajaa 140 km/h takapuskuriin kiinni ja jäädä siihen.

Yksi ohitti muutama minuutti jälkeeni toisen auton ja välimatkaa oli tuossa välissä useita satoja metrejä. Pakko oli ajaa minut uudelleen kiinni, mutta ohi ei voi mennä. Lopulta tajusi kun 60 km/h alueen vaihduttua 100 km/h alueeksi en alkanutkaan kiihdyttämään vaan jäin rullailemaan eteen. Kännykkä vielä oli korvalla.

Vielä tiukempi kärpänen ei suostunut ohittamaan edes ohituskaistalla. Tie oli sopivan tyhjä, joten suoritin käänteisen ohituksen. Piti tosin jarruttaa 50 km/h asti, kun vasemmalle vaihtaessani vierellä alettiin vaan jarruttamaan.

Huoh.
Siis vaihdoit itse vasempaan tyhjälle ohituskaistalle, ja hidastit reilusti alle sallitun jotta toinen menee oikealta ohi josta ei sais ohittaa? Miten meni noin niinkun omasta mielestä? Jos takana tuleva roikkuu puskurissa ja sumarin väläyttely tai reilu hidastaminen ei auta, niin tuo vaan hämmentää toista jos vaihtelet vasurille ja siellä alat jarruttelemaan. Oisit hidastanu siinä omalla kaistallas ja heittäny vilkulla vinkkiä että nyt ois suotava mennä ohi kun kaistakin sitä varten on vieressä vapaana.
 
Toi vasemmalle siirtyminen ja hiljentäminen on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Itselle tulee vaan mieleen et onko kännissä/hullu niin väkisinkin jarruttaa. Toinen on ettei oikealta ohiteta. jäänyt jotenkin selkärankaan.
 
Vielä tiukempi kärpänen ei suostunut ohittamaan edes ohituskaistalla. Tie oli sopivan tyhjä, joten suoritin käänteisen ohituksen. Piti tosin jarruttaa 50 km/h asti, kun vasemmalle vaihtaessani vierellä alettiin vaan jarruttamaan.
Yleensä, kun toinen auto tekee jotain ihan päätöntä, on syytä himmata itsekin, jos ei tiedä mistä on kyse. Kaistanvaihto ja jarrutus on yleensä varma merkki, että edessä on jotain yllättävää väistettävää.
 
Siis vaihdoit itse vasempaan tyhjälle ohituskaistalle, ja hidastit reilusti alle sallitun jotta toinen menee oikealta ohi josta ei sais ohittaa? Miten meni noin niinkun omasta mielestä? Jos takana tuleva roikkuu puskurissa ja sumarin väläyttely tai reilu hidastaminen ei auta, niin tuo vaan hämmentää toista jos vaihtelet vasurille ja siellä alat jarruttelemaan. Oisit hidastanu siinä omalla kaistallas ja heittäny vilkulla vinkkiä että nyt ois suotava mennä ohi kun kaistakin sitä varten on vieressä vapaana.
Toi vasemmalle siirtyminen ja hiljentäminen on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Itselle tulee vaan mieleen et onko kännissä/hullu niin väkisinkin jarruttaa. Toinen on ettei oikealta ohiteta. jäänyt jotenkin selkärankaan.
Suosittelen kummallekin autokoulusta kertaustunteja ennen kuin lähdette liikenteeseen millään ajoneuvolla. Ties mitä muita kuvitteellisia liikennesääntöjä noudatatte. Oikealta saa ohittaa, jos samaan suuntaan kulkee yli yksi kaista, paitsi moottoritiellä, paitsi sielläkin jos ohitettavat ajoneuvot ajavat jonossa, kaistoilla on opastusmerkkejä eri suunnille tai ohittaja käyttää linja-autokaistaa. Tarkkailkaas nyt kumpikin omaa ajoanne kaupunkiliikenteessä ja laskekaa, montako kertaa ohitatte muita oikealta yhden ajokerran aikana.

Ennen tuota tempausta olin: vilkutellut sumuvaloa kahteen otteeseen, toinen kerta ohituskaistan aikana, tarjoillut tuulilasinpesunestettä ja hidastanut rullaillen. Lopputuloksena vähän kauemmas jäämistä ja taas kohta 10 metrin päähän palaaminen.
 
Kaksi päivää sitten viimeksi oli minullakin perässäroikkuja. Kun tuli hetkeksi taajama-alue niin nostin jalan kaasulta. Tippui vauhti 5 kilometriin tunnissa ennenkuin älysi mennä ohi tyhjällä tiellä. Sitten toki kaasutti horisonttiin ylinopeutta kun ärsyyntyi hidastelustani.

Mut kyl muute toimii hitaammalla sytyttävillekin. Silloin harmimpi juttu jos on useampi auto takana, en tietty tee silloin näin.

Edit bonus:

Samalla reissulla joku nero yritti estää takaisinliittymiseni oikealle ohituksen jälkeen moottoritiellä. Tapana on jättää reilu väli ohitettavaan monenkin syyn takia. No tämä teiden ritari vetäisi tietenkin sen ohitettavan eteen ja painoi kaasua saaden melkein minut kiinni kun vilkutin liittymistä takaisin. Sen jälkeen liittyi pois toki puolen kilometrin päästä rampille. Siksi oli kiire ohittaa.
Jälkimmäisessä jouduin painamaan reilusti kaasua kun alkoi valot kadota takapeilistä hipoen perääni.
 
Viimeksi muokattu:
Siis vaihdoit itse vasempaan tyhjälle ohituskaistalle, ja hidastit reilusti alle sallitun jotta toinen menee oikealta ohi josta ei sais ohittaa?
Oikealta ohi ajaminen kaistaa vaihtamatta ei ole sama asia, kuin oikealta ohittaminen.

En näe mitään ongelmaa tuossa mitä @Antti Alien teki. Jos puskurissa roikkuja ei muuten ymmärrä mennä ohi ja muuta liikennettä ei ole, niin mikä tuossa on isoin riski? Se, että se uuno siellä takana hämmentyy eikä menekään ohi?
 
Viimeksi muokattu:
Antti, kokeile rohkeasti bussipysäkkiä tai muuta sopivaa pysähdyspaikkaa seuraavalla kerralla.
Sopiva pysähdyspaikka on oma piha, jos kokee muut liikenteessä olevat pelkiksi esteiksi, joiden pitäisi väistää pois tieltä. En nyt kuitenkaan ihan heti keksi, miksi bussipysäkille väistäminen olisi erilainen tapaus kuin toiselle samansuuntaiselle kaistalle väistäminen. Tietysti jos ei yhtään osaa liikennesääntöjä ja ajelee vain tottumuksen ja oletusten perusteella, se voi tuntua paremmalta vaihtoehdolta.

edit: Hei, opin uusia liikennesääntöjä. Vanha tieliikenneasetus kielsi pysäyttämästä bussipysäkille muutoin kuin ajoneuvoon nousemista tai siitä poistumista varten. Uusi tieliikennelaki sallii pysäyttämisen mistä tahansa syystä, kunhan ei estä linja-autoliikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Kai sä nyt sen verran hitaasti osaat ajaa pysäkin tai pysähtymispaikan läpi, että toinen pääsee ohi ja et oikeasti pysähdy :D
 
Hämmentyisin kyllä, jos edessä oleva auto tekisin tuollaisen liikkeen. Kyllähän siinä ensimmäinen reaktio olisi, että jokin este edessä ja jarrua. Vilkulla ja rauhallisella kaistanvaihdolla voisi olla selkeämpi tilanne takana olevalle. Toivottavasti en törmää tuohon tilanteeseen ts. olen muistanut pitää riittävän turvavälin.
 
Oma paras(pahin) aivopieru oli kerran kun istuin punaisissa valoissa ja soitin puhelun handsfreen kautta. Puhelin tuuttasi pari kertaa ja heti kun puhelun vastaanottaja vastasi niin aivot tulkitsi tämän niin että nyt saa mennä. Keskellä risteystä ihmettelin että miksi sieltä sivulta auto tulee punaisia päin kunnes tajusin että mulla ne punaset edelleen palaa. Oli kyllä tuuria matkassa että ei käynyt mitään.

Itsekkin kerran ajatuksissani ajoin suoraan risteyksen läpi, päin punaisia siis. Melko "jännä" fiilis, kun keskellä risteystä tajuaa, että punaiset palaa, mutta ei enää ehdi mitään tekemään. Onneksi tällöin oli hyvin hiljainen sunnuntaiaamu, eikä muuta liikennettä.

Yleisesti ottaen ei nykyään juuri tee mieli muita kuin aivan pakollisia ajoja ajaa. Bensan hinta on yksi syy, mutta tähän ketjuun sopivammin iso syy myös se, että lähes aina siellä liikenteessä on joku törttöilemässä ja verenpaineet nousee. Tuntuu, että vilkun käyttäminen on jotenkin kallista - joka kerta on näitä, jotka eivät sitä vilkkua saa sitten missään tilanteessa päälle. Eniten itseä ärsyttävät joko järjetöntä ylinopeutta ajavat tai takapuskurissa roikkujat. Useimmiten nämä vielä yhdistyvät. Monella ei ole mitään käsitystä turvaväleistä ja satasen alueella on pakko pamahtaa järjetöntä ylinopeutta siihen perään roikkumaan.

Tietysti itsekkin teen virheitä - en nyt kuitenkaan yllä kerrotun kaltaisia punaisia päin ajoja kuin tuon kerran, mutta pienempiä. Se on liikenteessä ärsyttävää, ettei oikein pysty pahoittelemaan jos käy pieni kämmi.
 
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:

ohjaus.JPG

Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).

Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
 
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:

ohjaus.JPG

Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).

Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
Lisätään tähän ne toopet, jotka keksivät joko sinisen tai punaisen ominaisuudessa pysäköidä niille sijoilleen
 
Kun tulet kolmion takaata, sinulla on väistämisvelvollisuus :facepalm: Eiku sieltä VAG-hermanni suoraan eteen ja poks, sen verran osuin sopivasti että vastapuolen rengaskulmat oli mielenkiintoiset ja hinurilla lähti pois, Toyotassa menee puskuri ja kaarilevike uusiksi, muuten ei mitään:psmoke:
20220417_150645.jpg
 
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:

ohjaus.JPG

Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).

Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
Samaan kategoriaan menevät kuskit, jotka väkisin kääntyvät yhden auton levyiseksi auratulle tielle, osaamatta ensin tehdä itselleen tilaa päästämällä sieltä kapealta tieltä tulossa olevaa pois. Samat ihmiset ovat arvatenkin niitä, jotka ovesta kulkiessa joko tukkivat väkisin yhtäaikaa toisen kanssa oviaukosta tai sitten jäävät hölmistyneenä seisomaan heitä päin aukeavan oven eteen tukoksi.

Yksi risteys tässä lähellä on muutaman kerran tänä talvena ollut sellainenkin, että kummallakaan risteävistä teistä ei mahdu kuin yksi auto kerrallaan kulkemaan. Pitäisi siis osata tehdä puolikas käännös ensin risteykseen, jotta toinen auto mahtuu kääntymään pois edestä. Voin kertoa, että peruutusvaihde on ollut talvella kovassa käytössä.
 
Yleensä, kun toinen auto tekee jotain ihan päätöntä, on syytä himmata itsekin, jos ei tiedä mistä on kyse. Kaistanvaihto ja jarrutus on yleensä varma merkki, että edessä on jotain yllättävää väistettävää.
Tässä tarinassa joku roikku kontissa, tarinnassa ei ole merkkejä että se takanatulia jotain olisi varonut, vaan päinvastoin.

Kontissa roikkujia on liikenteessä ja siinä alkaa ideat alkaa käymää huonoiksi, mutta jos kaistaa vaihtamalla kontissa roikkuja poistu paikalta, niin ainakin kertojan mukaan tilanne laukesi sillä. Tosin voi olettaa että se roikkuja teki saman sitten seuraavan kohdalla.

Jos on kaksi kaistaa suuntaansa, jollain vähän isommalla tiellä, niin yleensä ne kyllä menee ohi, jos tarpeeksi hiljentää, jos tässä oli kyse näistä valta/kantateiden ohituskaistoissa, niin sellaiselle väistö tarina olisi kyllä aika hurja, tosin niin oli kyllä roikkujan sitkeys. (satkun ohituskaisttalla saa olla kyllä tarkkana ettei aiheuta vaaratilannetta jos ohituskaistalle vaihtaa jostain kuudesta kympistä.)
 
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:

ohjaus.JPG

Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).

Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.


Tähän samaan menee ne jotka vasemmalle kääntyessään risteyksessä alkaa kääntämään liian aikaisin ja koukkaa vastaantulevan kaistan kautta
 
Tässä tarinassa joku roikku kontissa, tarinnassa ei ole merkkejä että se takanatulia jotain olisi varonut, vaan päinvastoin.

Kontissa roikkujia on liikenteessä ja siinä alkaa ideat alkaa käymää huonoiksi, mutta jos kaistaa vaihtamalla kontissa roikkuja poistu paikalta, niin ainakin kertojan mukaan tilanne laukesi sillä. Tosin voi olettaa että se roikkuja teki saman sitten seuraavan kohdalla.

Jos on kaksi kaistaa suuntaansa, jollain vähän isommalla tiellä, niin yleensä ne kyllä menee ohi, jos tarpeeksi hiljentää, jos tässä oli kyse näistä valta/kantateiden ohituskaistoissa, niin sellaiselle väistö tarina olisi kyllä aika hurja, tosin niin oli kyllä roikkujan sitkeys. (satkun ohituskaisttalla saa olla kyllä tarkkana ettei aiheuta vaaratilannetta jos ohituskaistalle vaihtaa jostain kuudesta kympistä.)
Kannattaa muistaa, että ei me olla tässä kuultu kuin toisen osapuolen kertomus... Jos se perässätulija mielestään ajoi normaalin ajosuoritteen ja edessä tehdään kaikki mahdolliset kevätjuhla-liikkeet näennäisesti ilman järkevää syytä, niin aika luontevalta tuntuisi olla varovainen silloin kun toinen vaihtaa vielä kaistaa jne.. Sattuuko perskärpäset aina yhdelle vai yksi häröilijä monelle, siinäpä pulma.
 
- Vilkun käyttämättä jättämiset ja eräillä saksalaismerkillä törttöilevät onkin taidettu jo käsitellä mutta siitä huolimatta ne ärsyttävät minuakin.

Tämä. Arvostan bemarikuskeja kun he ajavat reippaasti eivätkä jää eteen teiden tukoksi. Mutta kun kaikkien tavoitteena on sujuva ja dynaaminen liikenne voisi edes liikenneympyrässä vilkuttaa (ulosmennessä!) niin ei tarvitse seuraavassa ympyrän liitymässä olevan odotella turhaan. Vilkkua ja usvaa putkeen io-techin bimmeristit! :)
 
Tämä. Arvostan bemarikuskeja kun he ajavat reippaasti eivätkä jää eteen teiden tukoksi. Mutta kun kaikkien tavoitteena on sujuva ja dynaaminen liikenne voisi edes liikenneympyrässä vilkuttaa (ulosmennessä!) niin ei tarvitse seuraavassa ympyrän liitymässä olevan odotella turhaan. Vilkkua ja usvaa putkeen io-techin bimmeristit! :)
Omissa empiirisissä tutkimuksissani olen kyllä todennut MB-kuskien syyllistyvän vilkutta kääntämiseen vähintään kaksin kerroin todennäköisemmin kuin BMW-kuskit.
 
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:

ohjaus.JPG

Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).

Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
Saattaa olla että jotkut eivät vaan hahmota sitä omaa autoa apukuskin puolelta missä se on menossa. Siksi ei käännytä heti kun pystyy vaan pikkuhiljaa. Tulee monesti kaupungissa vastaan tilanteitakin että vedetään mutkia leveäksi, jos on kanttari apukuskin puolella ja ei tiedetä missä kohtaa pitäisi alkaa kääntymään.
1650363486587.png

Toinen mikä ajolinjoissa monesti ärsyttää on allaoleva (oikeanpuoleinen) rallilinja. Ei ryhmittäydytä sille puolelle minne käännytään, vaan koukataan vastakkaiselta puolelta tietä.
1650363127355.png
 
Kannattaa muistaa, että ei me olla tässä kuultu kuin toisen osapuolen kertomus... Jos se perässätulija mielestään ajoi normaalin ajosuoritteen ja edessä tehdään kaikki mahdolliset kevätjuhla-liikkeet näennäisesti ilman järkevää syytä, niin aika luontevalta tuntuisi olla varovainen silloin kun toinen vaihtaa vielä kaistaa jne.. Sattuuko perskärpäset aina yhdelle vai yksi häröilijä monelle, siinäpä pulma.
Jep, menin kerrotuntarinan mukaan, sillä voi olla jotain totuus perää, tai sitten ei.

Kontissa roikkuja on toki niin yleinen ryhmä liikenteessä, ja niistä joku pieni osa siellä roikkuu, oli vauhtimikä tahansa,
 
Poliisin ohittaminen, possujuna ajaa kehä 3 60km/h kolmen kaistan leveydeltä kun ketään ei uskalla mennä poliisin ohi :facepalm:

Muutamalla kaistan vaihdolla ohi koko junasta vakkarilla 90km/h ja en saannut sakkoja:nb:

On se helvetti vaikeeta
 
Vaikka pitkän talven jälkeen on mahtavaa könytä takaisin moottoripyörän selkään niin muistakaahan rakkaat motoristit pitää se järki mukana hommassa.

Tuli eilen iltalenkillä todistettua niin päättömiä nopeuksia taajama-alueella muutaman moottoripyörän toimesta että oksat pois.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 778
Viestejä
4 663 269
Jäsenet
76 503
Uusin jäsen
Cartier

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom