Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

@tietokonerikki En tiedä kenelle vastasit, kun lainauksesi ovat päin seiniä mutta jos minulle, niin ajokortti taskussa vuodesta 1995 eli on tässä tovi jo ajettu autolla.

Mutta hei, tule vaan päälle liittymästä. Saadaan sitten poliisin kanssa kaikki hyvät naurut.
En tiedä mihin viittaat, en edellisessä "usealle kerralla" vastauksessani sinulle vastannut. Mä en ja tahallani kenenkään päälle, se on hel**tin typerää., Mutta en myöskään vedä ulos tollasessa paikassa, jos joku siihen yrittää pakottaa.
Kertomassani tapauksessakin ajoin piennarta pitkin niin reunassa kuin pystyin.
 
Älä ikinä oleta kenenkään antavan sulle tilaa. Kun vaihdat kaistaa (myös kiihdytyskaistalta), niin SINULLA on vastuu sen suorittamisesta turvallisesti. SINUN tulee sovittaa vauhtisi niin, että sen vaihdon voi tehdä turvallisesti (valitettavasti tätä ohjenuoraa sovelletaan hyvin heikosti myös ns. normaaleissa kaistanvaihdoissa).

Kyllä, tilaa annetaan ja joskus hyvä niin, mutta et voi olettaa näin tapahtuvan. Ikinä.
 
Kuvaaja hiljensi kun alkoi valua kohti, vaara tilanteessa sitä asiallista äänimerkin käyttöä ei kannata arastella, varoitus vaaratilanteesta on ihan eriasia kuin vaaratilanteen tai törttöilyn jälkeen annetun mielen ilmaisut.

Tuossa tilanteessa kaistanvaihto olisi ollut hätiköity ja saman tyyppinen virhe minkä mersukuski teki.

Kolarit syntyy yleensä useamman virheen seurauksena, siksi kannattaa vältellä tahallisia virheitä.

Toki oletetaan että kuvajaa on tarkkaillut myös omaa ympäristöä ja sen onko tilaa vaihtaa kaistaa, mutta huomioitava että tuollaisessa tilanteessa huomiota ja keskittymistä vie tuo mersu, joten riski vaihdella kaistaa, varsinkin kun kolarin pysty välttään ilman kaistanvaihtoa.

Tässä vielä se tilanne että rampilla ja kiihdytyskaistalla mersukuskilla oli hyvät mahdollisuudet liittyä turvallisesti.
Tilanne on toinen silloin jos siellä rampilla/kiihdytyskaistalla on hässäkkä josta näkee jo päälle ettei siltä pystytä liittymään turvallisesti ilman väistämistä.

Mitä voi tehdä ensikerralla paremmin, yrittää varmistaa että rampilta kiihdytyskaistalle tulija havaitsee minut sinut mahdollisimman hyvin. Ja aina katsoa valmis pakkoreitti, jos tilanne pahanee, ja valmistautua varoittamaan, esim äänimerkillä vaarasta, ajoissa.
Vastaan tässä sulle erikseen, niin ei mene vaikeaksi seurata.
Katsoin ton Mersun liittymisen videon nyt uudestaan.
-Kellon ollessa 26 sekunnin kohdalla autojen väli oli n. 6m ja kuvaajalla vauhtia 106Km/H
- kellon ollessa 28 sekunnin kohdalla väli käytännössä sama ja kuvaajalla edelleen vauhtia 106KM/H
(Toi on siis kohta missä Mersun kannattaa olla johdonmukainen ja hän siinä keskittynee jo siihen kaistan päähän)

Tosta siis voidaan päätellä, että se Mersukin ajoi 106Km/H. Luulen siis, että saattoi olla 100km/h rajoitusalue.
Tuossa siis kuvaajalla oli riittävästi aikaa todeta tilanne ja järkeäkin sen verran että tilanteelta selvittiin.
 
En kiistä ollenkaan, ettenkö olisi jo hyvissä ajoin arvannut mitä kiihdytyskaistan päässä tulee tapahtumaan. Pointti oli se, että ärsyttää kun ei osata liittyä motarille niin kuin pitää. Tuohan on käytännössä sama kuin jos lähestyisit T-risteystä kolmion takaa, ensin näytät pysähtyvän ja sitten kiihdytätkin päätietä ajavan auton eten niin, että se joutuu jarruttamaan.

Jos olisi vaikka nostanut kätensä virheen merkiksi niin tätä videota ei täällä olisi, mutta oman mokan tiedostamisen sijaan päätti heristellä nyrkkiä ikään kuin olisi ollut mun homma antaa tilaa.
 
Vastaan tässä sulle erikseen, niin ei mene vaikeaksi seurata.
Katsoin ton Mersun liittymisen videon nyt uudestaan.
-Kellon ollessa 26 sekunnin kohdalla autojen väli oli n. 6m ja kuvaajalla vauhtia 106Km/H
- kellon ollessa 28 sekunnin kohdalla väli käytännössä sama ja kuvaajalla edelleen vauhtia 106KM/H
(Toi on siis kohta missä Mersun kannattaa olla johdonmukainen ja hän siinä keskittynee jo siihen kaistan päähän)

Tosta siis voidaan päätellä, että se Mersukin ajoi 106Km/H. Luulen siis, että saattoi olla 100km/h rajoitusalue.
Tuossa siis kuvaajalla oli riittävästi aikaa todeta tilanne ja järkeäkin sen verran että tilanteelta selvittiin.
Hyvät poiminnat
26-27 sekunnin kohdalla (video 10s) kuvaaja saavutti mersua 27-28s (video 11-12) kohdalla mersu kiilasi eteen.

Nuo siis ne kohdat missä kuvaajan ei kuulu nopeutta muuttaa, mersulla parempi mahdollisuus liittyä taakse, vs se että kiihdytti ja kiilasi ilman vilkkua eteen.

Jos kuvaaja ei ollut muutamaa sekunttia aiemmin tehnyt kaistanvaihto päätöstä, niin tuossa se olisi enään mahdollista vain riskialttiina hätävaihtona (jos tilaa), eli tilanteessa missä ainoa konsti välttää kolari. Kuvaajan valinta hiljentää vauhtia oli pienin paha, en varma väistikö vasempaan.

Jos kuvaajaa haluat välttämättä kritisoida, niin ilmeisesti vähän kuohahti kun hiljentämisen jälkeen lähti tuuppiin.


Jos olisi vaikka nostanut kätensä virheen merkiksi niin tätä videota ei täällä olisi, mutta oman mokan tiedostamisen sijaan päätti heristellä nyrkkiä ikään kuin olisi ollut mun homma antaa tilaa.
Kaikki tehdään virheitä, myös ammattilaiset, niistä kyllä selviäisi paljon paremmin jos pyydettäisiin anteeksi. Jos edes vähän itsetuntoa niin luulis olevan nöyrää poikaa. ja kaikilla parempi mieli.

En kiistä ollenkaan, ettenkö olisi jo hyvissä ajoin arvannut mitä kiihdytyskaistan päässä tulee tapahtumaan.
Tämä hyvä, siis se että varautuu pahimpaan.
 
Hyvät poiminnat
26-27 sekunnin kohdalla (video 10s) kuvaaja saavutti mersua 27-28s (video 11-12) kohdalla mersu kiilasi eteen.

Nuo siis ne kohdat missä kuvaajan ei kuulu nopeutta muuttaa, mersulla parempi mahdollisuus liittyä taakse, vs se että kiihdytti ja kiilasi ilman vilkkua eteen.
Mun pointti tossa oli, että se Mersu ajoi jo ylinopeutta, minusta olisi voinut lisätäkin vauhtiaan. Mutta emme tiedä. hänen autonsa välityksiä eli joutuiko tossa vaihtamaan. Sitten tossa on niitä kuolleita kulmiakin.
Jos kuvaaja ei ollut muutamaa sekunttia aiemmin tehnyt kaistanvaihto päätöstä, niin tuossa se olisi enään mahdollista vain riskialttiina hätävaihtona (jos tilaa), eli tilanteessa missä ainoa konsti välttää kolari. Kuvaajan valinta hiljentää vauhtia oli pienin paha, en varma väistikö vasempaan.
Joo noissa tosiaan kannattaa katsella taakseenkin, jotta tietää etukäteen. Mitä on mahdollista tehdä jos eteen tulee.
Jos kuvaajaa haluat välttämättä kritisoida, niin ilmeisesti vähän kuohahti kun hiljentämisen jälkeen lähti tuuppiin.
No mä sillä, fiksustihan tossa kuitenkin toimi, minusta vaan hyvä esimerkki siitä, miten kaksi kuskia voi saman tilanteen kokea aivan erilailla. Töötti on tossa ihan inhimillistä :)
Kaikki tehdään virheitä, myös ammattilaiset, niistä kyllä selviäisi paljon paremmin jos pyydettäisiin anteeksi. Jos edes vähän itsetuntoa niin luulis olevan nöyrää poikaa. ja kaikilla parempi mieli.

Tämä hyvä, siis se että varautuu pahimpaan.
Aivan, jos luit mun tapauksen, nostin kaverille peukkua. On aivan turhaa tilannetta lisää kärjistää. Uskon, että hänelläkin oli mukavampi säikähdyksen? jälkeen jatkaa matkaansa.
En kiistä ollenkaan, ettenkö olisi jo hyvissä ajoin arvannut mitä kiihdytyskaistan päässä tulee tapahtumaan. Pointti oli se, että ärsyttää kun ei osata liittyä motarille niin kuin pitää. Tuohan on käytännössä sama kuin jos lähestyisit T-risteystä kolmion takaa, ensin näytät pysähtyvän ja sitten kiihdytätkin päätietä ajavan auton eten niin, että se joutuu jarruttamaan.

Ei tota kyllä T-risteykseen voi verrata. Siinä sinne risteykseen pysähtyminen ei haittaa, koska näin oletetaankin tapahtuvan. Tossa kaistalla taas siitä ei pitäisi pysähtyä muuten kuin pakosta. Mä siis uskon, että toi Mersu kuski oletti sun antavan tietä.
Jos olisi vaikka nostanut kätensä virheen merkiksi niin tätä videota ei täällä olisi, mutta oman mokan tiedostamisen sijaan päätti heristellä nyrkkiä ikään kuin olisi ollut mun homma antaa tilaa.
Joo tässä me ollaan samaa mieltä :)

Missäs toi muuten tapahtui?
 
Ei tota kyllä T-risteykseen voi verrata. Siinä sinne risteykseen pysähtyminen ei haittaa, koska näin oletetaankin tapahtuvan. Tossa kaistalla taas siitä ei pitäisi pysähtyä muuten kuin pakosta. Mä siis uskon, että toi Mersu kuski oletti sun antavan tietä.

Mikä sun mielestä on se pakkotilanne jossa pitää pysähtyä, jos kerran se ei riitä että ilman pysähtymistä ajat toisen auton kylkeen?
 
Näitä oli etelemmässäkin viime talvena, jos alunperin lyhyt kaista ja silti se "ajoura" kaartaa toiselle kaistalla kesken kiihdytyskaistan, niin tuntemattomassa paikassa menee tilanne hankalaksi varsinkin pienillä vajaavetoisilla. No joissa kohteissa oli aurattu lumivallikin edessä sellainen ettei sinne asiaa isommallakaan, + joissain yksittäis tapauksessa se varsinaisen tien oikenkaista ajoura lekkaisi kiihdytyskaistan puolelle.

Kyllähän noiden kanssa pärjäisi jos siellä kohde tiellä olisi asialliset turvavälit
Joo. Joskus harvoin tällainen pahan kelin ja laiminlyödyn tienpidon yhdistelmä on niin paha, ettei sinne moottoritielle kannata riskienhallintanäkökulmasta lainkaan mennä vaan kaarrella ties mistä muualta vaikka läpi umpihangen. Tuollaisilla raiteilla kun ei enää välttämättä väistetä kun seuraavassa liittymässä sieltä tulee tämä, joka ilmoitti niittaavansa suoraan kylkeen jalka työasennossa, ellei toinen väistä.
 
Mikä sun mielestä on se pakkotilanne jossa pitää pysähtyä, jos kerran se ei riitä että ilman pysähtymistä ajat toisen auton kylkeen?
Jos huomaat, että sinne väliin ei vaan voi mennä ilman, että siellä pääväyllä tulee ketjukolari. Kokenut kuljettaja osaa sen kyllä arvioida halutessaan.
 
Jos huomaat, että sinne väliin ei vaan voi mennä ilman, että siellä pääväyllä tulee ketjukolari. Kokenut kuljettaja osaa sen kyllä arvioida halutessaan.
Koetko olevasi kokenut kuljettaja sitten? Ja jos peilejä ei voi katsoa tai käyttää kun ovat niin pienet niin miten huomaat missä vaiheessa sinne väliin voi mennä ja ei voi mennä. Tai mites liittymät joissa on huono näkyvyys? Tai paha keli? Kerros missä tilanteissa aiot ajaa kylkeen?
 
Koetko olevasi kokenut kuljettaja sitten? Ja jos peilejä ei voi katsoa tai käyttää kun ovat niin pienet niin miten huomaat missä vaiheessa sinne väliin voi mennä ja ei voi mennä. Tai mites liittymät joissa on huono näkyvyys? Tai paha keli? Kerros missä tilanteissa aiot ajaa kylkeen?
Olen kokenut kuljettaja (monenlaisia ajoneuvoja ajaneena), enkä ole koskaan saanut sakkoja paria lievää ylinopeussakkoa lukkunottamatta.
Osaan kyllä katsoa peileistä, mutta siinä vaan on kuolleita kulmia ja kaikki eivät osaa se on realismia ja
peilin kautta toisen nopeuden arviointi on vaan monelle vaikeampaa. Varsinkin kun itse samalla kiihdyttää lyhyellä kaistalla.

-Pieni vinkki uusille kuskeille. Kumartumalla lyhyeksi ajaksi eteenpäin pystyt näkemään paremmin onko siellä kuoleessa kulmassa auto.

Mä jo kerroin käytännön esimerkin, en aja metsään sen takia, että joku tahallaan ylinopeutta käyttäen yrittää estää liittymisen kaistan päässä muuten tyhjällä tiellä. Itselläni on ollut toi ongelma vain kerran. Kykenen kyllä liittymään normaaliin liikennevirtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kokenut kuljettaja (monenlaisia ajoneuvoja ajaneena), enkä ole koskaan saanut sakkoja paria lievää ylinopeussakkoa lukkunottamatta.
Osaan kyllä katsoa peileistä, mutta siinä vaan on kuolleita kulmia ja kaikki eivät osaa se on realismia ja
peilin kautta toisen nopeuden arviointi on vaan monelle vaikeampaa.
-Pieni vinkki uusille kuskeille. Kumartumalla lyhyeksi ajaksi eteenpäin pystyt näkemään paremmin onko siellä kuoleessa kulmassa auto.

Mä jo kerroin käytännön esimerkin, en aja metsään sen takia, että joku tahallaan ylinopeutta käyttäen yrittää estää liittymisen kaistan päässä muuten tyhjällä tiellä. Itselläni on ollut toi ongelma vain kerran. Kykenen kyllä liittymään normaaliin liikennevirtaan.
Kuitti tälle :facepalm:
 
Siis miten tahallaan yrittää estää liittymisen?
Se mitä moni tekee ruuhka-aikaan eli kiihdytetään sulkemaan väli ettei joku vain pääse liittymään edellesi. Myönnän tekeväni tuota vasemmalla kaistalla parin tietyn liittymän kohdalla kun jengi ampuu kohtuu tyhjältä pitkältä liityntäkaistalta suoraan keskikaistan yli vasemmalle kaistalle hidastaen koko liikennevirtaa ja aiheuttaen vaaratilanteita. Vedän välin kiinni ennen liittymää ja löysään kun liittymän ohi on ajettu. Oikealla kaistalla tuossa taas ei olisi mitään järkeä mutta silti jengi tykkää tuota tehdä varsin paljon.

Aiemmin rikkinäiseltä koneelta vain unohtui mainita tuo estely.
 
Joo. Joskus harvoin tällainen pahan kelin ja laiminlyödyn tienpidon yhdistelmä on niin paha, ettei sinne moottoritielle kannata riskienhallintanäkökulmasta lainkaan mennä vaan kaarrella ties mistä muualta vaikka läpi umpihangen. Tuollaisilla raiteilla kun ei enää välttämättä väistetä kun seuraavassa liittymässä sieltä tulee tämä, joka ilmoitti niittaavansa suoraan kylkeen jalka työasennossa, ellei toinen väistä.
Tätä en huomannut sait vastaamaan. Joo keli pitää aina huomioda ja arvioida sen muodostamat lisäriskit. Tossa mun tapauksessani kuiva kesäkeli ja lyhyt kiihdytyskaista 80Km tielle n. 30 km vauhdista kiihdyttäen.
Joskus tosiaan on fiksumpaa jopa kierrellä. Etelässä onneksi noi päätiet ovat usein hyvässä kunnossa. Sivutiet asuinalueilla nyt aivan järkyttävän huonossa. Ei oikein tiedä mistä uskaltaa matalla maavaralla olevalla autolla ajaa, ettei pohjaa kolhisi.
 
Se mitä moni tekee ruuhka-aikaan eli kiihdytetään sulkemaan väli ettei joku vain pääse liittymään edellesi. Myönnän tekeväni tuota vasemmalla kaistalla parin tietyn liittymän kohdalla kun jengi ampuu kohtuu tyhjältä pitkältä liityntäkaistalta suoraan keskikaistan yli vasemmalle kaistalle hidastaen koko liikennevirtaa ja aiheuttaen vaaratilanteita. Vedän välin kiinni ennen liittymää ja löysään kun liittymän ohi on ajettu. Oikealla kaistalla tuossa taas ei olisi mitään järkeä mutta silti jengi tykkää tuota tehdä varsin paljon.

Aiemmin rikkinäiseltä koneelta vain unohtui mainita tuo estely.
Niin joo. Noita suoraan liittymästä vasemmalle kaistalle ampuvia raketteja ei tule hyvällä katsottua. Siinä ei paljoa kuski nenäänsä pidemmälle ajattele.
 
Katsoin ton paikan, jos Mersu tulee huoltoasemalta, tossa on ton kaarteen kohdalla ehkä 30km/h, josta on max 200m kiihdyttää liittymisnopeuteen.
Jos Mersu 0-sataan 12s (niitä on hitaampiakin kiihtymään liikenteessä) =>vie n. 8 sekkaa kun on 30-100 => km 65km/h eli 18m/s=> 8*18=144m
jos 100km/h auto kulkee 28m/s eli sillä on 2 sekkaa liittymisnopeuteen tulonsa jälkeen ennenkuin on vaan mentävä sille päätielle.
Pyhtymistä ei voi enää edes harkita pysähtymismatka (joka sisältää sen reagoimisajankin) ollee reilusti yli 100m 100km/h vauhdista.

Ei mikään kovin turvallinen liittymä
 
Katsoin ton paikan, jos Mersu tulee huoltoasemalta, tossa on ton kaarteen kohdalla ehkä 30km/h, josta on max 200m kiihdyttää liittymisnopeuteen.
Jos Mersu 0-sataan 12s (niitä on hitaampiakin kiihtymään liikenteessä) =>vie n. 8 sekkaa kun on 30-100 => km 65km/h eli 18m/s=> 8*18=144m
jos 100km/h auto kulkee 28m/s eli sillä on 2 sekkaa liittymisnopeuteen tulonsa jälkeen ennenkuin on vaan mentävä sille päätielle.
Pyhtymistä ei voi enää edes harkita pysähtymismatka (joka sisältää sen reagoimisajankin) ollee reilusti yli 100m 100km/h vauhdista.

Ei mikään kovin turvallinen liittymä

Tuossa kaarteessa voit ajaa kesällä noin 50-60 km/h ja talvella 50 km/h. En näe mitään ongelmia.

Edit; katsoin toisesta kulmasta tuota mutkaa, selvästi sitä voi ajaa kesällä vaikka 90 km/h ja talvella liukkauden mukaan lähes yhtä kovaa. Hanaa vaan. Hyvä näkyvyys tuossa vielä eli ei mitään ongelmia.

Jos ei onnistu niin mun puolesta vaikka kortti pois.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kaarteessa voit ajaa kesällä noin 50-60 km/h ja talvella 50 km/h. En näe mitään ongelmia.
Hieno sitten 0-100 12 sekassa kiintyvällä auton kuskilla on n. 3 sekuntia aikaa liittymisnopeuteen tulonsa jälkeen ennenkuin on vaan mentävä sille päätielle. Kuitenkin toi ramppi voisi olla pitempi ja toivotaan, että kaikilla on hyvää tahtoa tossa turvata liittyminen.
 
Kun tuota ramppia katsoo niin on juu ramppi missä ei voi pelätä runtata kaasua pohjaan muttei kyllä mikään hankalin mahdollinen koska mutka ei ole tiukka eikä loppua kohti kiristyvä kuten jotkut rampit. Hitaammalla autolla kiihdytys pitää aloittaa hyvissä ajoin mutta näkisin kyllä että hitaammallakin tuossa pääsee vauhtiin. Sanotaan että pohjalla on se 50-60kmh vauhtia ja kaasu pohjassa kiihdyttää niin pitäisi kyllä riittää. Toki teho tuo tuossakin turvaa koska tarjoaa optioita ja itsellä esim on aikalailla lähtökohta että kiihdytän rampilla jo pieneen ylinopeuteen ja sitten hidastan sopivaan väliin. Tämä ollut tapana aina vaikka alla olisi ollut mikä auto mutta tottakai teho auttaa kummasti. Vaatii hittaammalla autolla (esim entinen MK2 Focus farkku 1.6 vaparilla tai vanha Audi 80 farkku 2.0 vaparilla) toki joissakin rampeissa aika kovaa mutkanopeutta mutta täysin tehtävissä ilman että ollaan limitillä.
 
Kun tuota ramppia katsoo niin on juu ramppi missä ei voi pelätä runtata kaasua pohjaan muttei kyllä mikään hankalin mahdollinen koska mutka ei ole tiukka eikä loppua kohti kiristyvä kuten jotkut rampit. Hitaammalla autolla kiihdytys pitää aloittaa hyvissä ajoin mutta näkisin kyllä että hitaammallakin tuossa pääsee vauhtiin. Sanotaan että pohjalla on se 50-60kmh vauhtia ja kaasu pohjassa kiihdyttää niin pitäisi kyllä riittää. Toki teho tuo tuossakin turvaa koska tarjoaa optioita ja itsellä esim on aikalailla lähtökohta että kiihdytän rampilla jo pieneen ylinopeuteen ja sitten hidastan sopivaan väliin. Tämä ollut tapana aina vaikka alla olisi ollut mikä auto mutta tottakai teho auttaa kummasti. Vaatii hittaammalla autolla (esim entinen MK2 Focus farkku 1.6 vaparilla tai vanha Audi 80 farkku 2.0 vaparilla) toki joissakin rampeissa aika kovaa mutkanopeutta mutta täysin tehtävissä ilman että ollaan limitillä.
Joo mutta siinä pitää tajuta se tehdä, eikä se ole itsestään selvä paikkaa tuntemattoman käydessä huoltoasemalta bensaa.
Se yksi sekuntti saattaa olla ratkaiseva aika havannoida ja mitä arempi kuski sitä isompi riski tollasissa paikoissa.

Petikossa on totakin pahempi rampi ja siinäkin pahimmillan suoraan huoltamolta. Käytiin joitain vuosia sitten autokaupoilla ja testasin kohtuuhintaista laitetta puolisolleni. Se kauppa tyssäsi siihen, kun se laite oli tehoiltaa "onneton lutku" ja eihän se kerinnyt turvallisesti kiihtymään 80 vautiin (n.135m ramppi etelään ja tiukka mutka ensin), vaan piti jarruttaa :) Uskoi puolisonikin sen jälkeen, ettei mitään tehottomia lutkuja kannata ostaa vaikka ei muuten kovaa ajaisikaan. Auton kiihtyvyys tarvittaessa 60-120 alueella on turvallisuustekiä.
 
Jos siinä oikea kolaririski pääsee tulemaan, voi sitä itsekin painaa vähän jarrua ja päästää kaveri tielle. Tuo on aika iso ongelma kun jengi alkaa keksiä omia liikennesääntöjä ja ottaa sitten tuommoiseen riskitilanteeseen mukaan ne vasempaan kaistaa ajavat ihan turhaan. Peilit on, joo mutta ajokokemus on opettanut että nimenomaan näillä vasemmalle väistävillä niitä ei katsota.
No mä käytän sitä peiliä enkä mene vasemmalle jos siellä on joku muu.

Ymmärrän kyllä että jotkut vaihtaa vasurille keulaan kaistaa kun panikoivat rampista tulijan edestä pois. Olen myös itse joutunut vastaavaan tilanteeseen eikä se ole kivaa. En kuitenkaan ymmärrä mikä siinä on ongelma jos väistän esim. rekkaa kun se tulee rampista ja vasemmalla on tilaa siihen.

Kaikki tämä keskustelukin tässä yläpuolella kertoo vaan siitä että n.50% suomalaisista on täysin kyvyttömiä ajamaan autoaan kun kerran rampista tulijan liittyminenkin on niin vaikeaa. Enkä tarkoita että sitä tarvitsisi tehdä mutta kyllä se kertoo paljon liittymiskulttuuristakin jos jatkuvasti oikean kaistan ajajat "joutuvat" väistämään vasurille.

Itse meen sinne vasemmalle niin ei tarvi miettiä mitä rampista liittyjä puuhaa.
 
No mä käytän sitä peiliä enkä mene vasemmalle jos siellä on joku muu.

Ymmärrän kyllä että jotkut vaihtaa vasurille keulaan kaistaa kun panikoivat rampista tulijan edestä pois. Olen myös itse joutunut vastaavaan tilanteeseen eikä se ole kivaa. En kuitenkaan ymmärrä mikä siinä on ongelma jos väistän esim. rekkaa kun se tulee rampista ja vasemmalla on tilaa siihen.

Kaikki tämä keskustelukin tässä yläpuolella kertoo vaan siitä että n.50% suomalaisista on täysin kyvyttömiä ajamaan autoaan kun kerran rampista tulijan liittyminenkin on niin vaikeaa. Enkä tarkoita että sitä tarvitsisi tehdä mutta kyllä se kertoo paljon liittymiskulttuuristakin jos jatkuvasti oikean kaistan ajajat "joutuvat" väistämään vasurille.

Itse meen sinne vasemmalle niin ei tarvi miettiä mitä rampista liittyjä puuhaa.
En tiedä mitä tarkoitat, mutta etelässä ne autojen välit ovat usein niin pienet, että pohjosemmasta tulleet eivät vaan uskalla mennä niihin rakoihin. Sitä sitten voi miettiä onko vika siinä pohjosenkuskissa vain etelän miesten pelossa, että joku "saa**na" voi liittyä siihen mun eteen. "no et kyllä liity"-autoilijoitakin valitettavasti löytyy.
 
Hieno sitten 0-100 12 sekassa kiintyvällä auton kuskilla on n. 3 sekuntia aikaa liittymisnopeuteen tulonsa jälkeen ennenkuin on vaan mentävä sille päätielle. Kuitenkin toi ramppi voisi olla pitempi ja toivotaan, että kaikilla on hyvää tahtoa tossa turvata liittyminen.
Helppo sinne on liittyä kun nopeus on lähes sama kuin liikenteellä siinä päätellä

Edit: no joo ei ehkä olekaan ihan helppo jos joku vetää oikeaa kaistaa 130 km/h
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoinen vääntö saatiin yhdestä liittymisestä aikaan... Ymmärrän käyttäjän tietokonerikki pointin tuossa, että liikenne on yhteispeliä, mutta videon nähneenä liittyjä voisi tosiaan joko kiihdyttää lisää tai himmata seuraavaan väliin, kun siinä tilaa näkyi olevan. Se on ihan eriasia sitten jo keskustella jostain ruuhkaliikenneskenaariosta jne, jolloin myös sielä päätiellä ajavalla pitää olla valmiutta joustamaan, jotta liikenne sujuu.
 
Suurimmat ongelmat noissa liittymissä:

- Päätietä menevät eivät pidä selkeitä välejä mihin uskaltaa tulla väliin.

- Kehä III:n Petikon ABC:n kohdalla (sekä länteen että itään) superlyhyet liittymät joissa jopa Teslalla voisi olla vaikea kiihdyttää turvallisesti muun liikenteen sekaan ruuhka-aikoina.


Hämeenlinnanväylällä pohjoiseen päin on samanlaisia esim. Kannelmäen/Kaarelan ja Kaivokselan kohdalla. Yök.
 
Suurimmat ongelmat noissa liittymissä:

- Päätietä menevät eivät pidä selkeitä välejä mihin uskaltaa tulla väliin.

- Kehä III:n Petikon ABC:n kohdalla (sekä länteen että itään) superlyhyet liittymät joissa jopa Teslalla voisi olla vaikea kiihdyttää turvallisesti muun liikenteen sekaan ruuhka-aikoina.


Hämeenlinnanväylällä pohjoiseen päin on samanlaisia esim. Kannelmäen/Kaarelan ja Kaivokselan kohdalla. Yök.
Joo, täällä kehätiet + sisäpuoliset motarit akselilla on aika paljon paskoja liittymiä, esimerkiksi toi pohjoisempi myyrmäki/martsari pohjoiseen, jossa ne nyt onneksi paikkaili sitä asfalttia kun oli hirveä perunapeltokin aiemmin. Näissä paikoissa on vaan pakko saada joustoa muulta liikenteeltä ja painaa itse kaasua minkä pystyy.
 
Tampereen seudulla omat läheltä piti -tilanteet on tulleet ohitustien ja Hervannan valtaväylän rampissa, tarkemmin siinä rampissa mistä Kalevan ja Hervannan suunnasta tulevat ensin yhdistyvät yhdelle kaistalle ja sen jälkeen ne vielä yhdistyvät motarille Vaasan suuntaan.


Tuossa pitää olla aika tarkkaavainen kun on nuo kaksi yhdistyvää ramppia, illalla aurinko paistaa suoraan kohti ja tuo kohta on vielä ihan kohtuullisessa mäessä. Lisäksi aiemmin on körötelty Hervannan valtaväylää 70 km/h ja siitä pitäisi nopeutta nostaa vielä reippaasti. Helposti jää se kuollut kulma tarkistamatta. Liikennettähän tuossa piisaa jatkuvasti.
 
Nyt kävi sellainen juttu mitä ei ole ajourani aikana ikinä aiemmin tapahtunut. Ajelin valtatiellä ja perään liimautui kanssa-autoilija. Siinä se roikkui mun perässä varmaan kymmenkunta kilometriä noin sekunnin turvavälillä, mutta ei lähtenyt ohittamaan vaikka tuli siihen sopivia paikkoja.
Olikohan ns. energiansäästelijä, halusi mennä sun imussa?

En tiedä kuinka suurta säästöä henkilöauton imussa ajo tuo, rekkojen ja kuorma-autojen perässähän jotkut tapaavat himmailla, varsinkin viime aikoina.
 
Tuossa kaarteessa voit ajaa kesällä noin 50-60 km/h ja talvella 50 km/h. En näe mitään ongelmia.

Edit; katsoin toisesta kulmasta tuota mutkaa, selvästi sitä voi ajaa kesällä vaikka 90 km/h ja talvella liukkauden mukaan lähes yhtä kovaa. Hanaa vaan. Hyvä näkyvyys tuossa vielä eli ei mitään ongelmia.

Jos ei onnistu niin mun puolesta vaikka kortti pois.
Vilasin karttaa, Google katukuva bugitti, ilmankuvien perusteella siinä saattaa olla hyvä näkyvyys. Mutta jos nyt kuvitellaan tuosta ajamista, niin kaarteen kohdalla ehkä alkaa se näkyvyys, missä sitten arvioi mihin tähtään, eli jos kaarteeseen tulee reippaasti, eikä tarvi himmailla, niin ehkä se 90 joillain silloin onnistuu, mutta se ei voi olla oletus, vaan poikkeus.

Mutta vaikka siinä kaarteessa saisi sen vajaa 40, niin matkaa kiihdytyskaistan päähän 250metriä, eli jos ynnää että se satametriä aikaa kiihdyttää ennen kaistaa, niin se jälkeen vielä 50 metriä kenkiä siihen että valkoinen viiva loppuu. Kyllä se 80 saa kerittyä melkein millä vaan, ja siinä satametriä optimointi varaa.

Oleellista on se että on katsonut sen paikan hyvissä ajoin mihin tähtää, jos motarilla turvavälit kunnossa niin ei pitäisi olla ongelmaa, jos se tähtäys osuu siihen toisen perään, niin sitä kiihdytystä voi jatkaa rauhassa siellä varsinaisella kaistalla.

Ongelma on se että turvavälit ei aina ole kunnossa, jolloin sitten joutuu kiilaamaan, ja silloin eduksi että kerätty sitä vauhtia samaan kuin possujunassa. Eli tätä tilannetta kai kuvailtu sillä että motarilla ajavat estävät rampiltatulijoit liittymästä, jolloin heillä se pallo tehdä se tila.

En kuitenkaan ymmärrä mikä siinä on ongelma jos väistän esim. rekkaa kun se tulee rampista ja vasemmalla on tilaa siihen.
Näitäkin yksilöitä on, jotka ajavat oikeaa kaistaa, näkevät että rekka tai vastaava tulee, mutta tohottaa vakarilla vaikka kylkeen "koska oikeus".

Rekan saa motarilla ohittaa, ja ohituksen voi aloittaa turvavälin päästä, niin ei siinä voi vedota edes mihinkään kun se on kielletty.

Eli noi käytännössä on tilanteita, joissa se oikeata ajava kerkiää altapois, tai sitten ohittaa asiallisesti, jos ohotis ei onnistu, esim ohituskaista ruuhkaisuuden takia, niin sitten pitää siihen rekkaan asiallisen turvavälin, eli hiljentää hyvissä ajoin.

Enkä tarkoita että sitä tarvitsisi tehdä mutta kyllä se kertoo paljon liittymiskulttuuristakin jos jatkuvasti oikean kaistan ajajat "joutuvat" väistämään vasurille.
Tyypillin ongelma on ne puuttuvat turvavälit. niin siellä oikella kaistalla, kuin sieltä rampilta tulijoilta.

Video kai poikkeus, mutta en väitä etteikö jossain pätkillä olisi niitä töhöjä jotka osuvat siihen ainokaiseenkin, jos vain sattuu lähimän olemaan.

Videon pistaajaa ymmärrän hyvin, haaste sen verran suuri että häiritsee jos meidän muiden rampilta tulemista, tarkoitain sitä että mutuna tuntuu että kun sen paikan katsot ja seuraat sitä yhtäautoa, niin se saakin päähän tehdä jotain vauhtimuutoksia, kaistanvaihtojen ym. katoaa yhtä-äkkiä siitä peilistä missä juuri oli.
 
Viimeksi muokattu:
Suurimmat ongelmat noissa liittymissä:

- Päätietä menevät eivät pidä selkeitä välejä mihin uskaltaa tulla väliin.

- Kehä III:n Petikon ABC:n kohdalla (sekä länteen että itään) superlyhyet liittymät joissa jopa Teslalla voisi olla vaikea kiihdyttää turvallisesti muun liikenteen sekaan ruuhka-aikoina.


Hämeenlinnanväylällä pohjoiseen päin on samanlaisia esim. Kannelmäen/Kaarelan ja Kaivokselan kohdalla. Yök.
Juuri noita Petikon liittymän tyyppisiä ajoin takaa. Mukavan kireä mutka joka pahimmillaan vielä kiristyy loppua kohden. Nuo on niitä missä pitää runtata itse mutkaan jo varsin hyvää tahtia jotta pääsee liittymään samaa nopeutta. Kun mutkassa ylläpitää vauhdin ei tuo lopun kiihdytys ole edes paha.
 
Juuri noita Petikon liittymän tyyppisiä ajoin takaa. Mukavan kireä mutka joka pahimmillaan vielä kiristyy loppua kohden. Nuo on niitä missä pitää runtata itse mutkaan jo varsin hyvää tahtia jotta pääsee liittymään samaa nopeutta. Kun mutkassa ylläpitää vauhdin ei tuo lopun kiihdytys ole edes paha.
Tuossa kai tavoite 80 kymppiä, mutta nuo vähän hämää, mihin suunnittelia pyrkinyt, ratkaisu vaikuttaa siltä että halutaan se nopeus pitää matalana mutkan loppuunasti, mutta toimii vähemmän vilkkailla teillä. mutta ei teillä joissa vilkas liikenne ja ne välit on mitä on. Jos mutkan jälkeen tarkoitus kiihdyttää siihen kahdeksaan kymppiin, niin pitä sitä varten tehdä tila. Liikenteessä muutakin kuin perheautoja ja sitä pirteämpiä.

Nämä kai niitä mihin toivotaan ihan oikeasti sitä vetuketju käytäntöä, mutta ne nopeudet pitäs olla samalla tontilla. se toki onnistuu jos pudotetaan pääväylän oikean kaistan nopeutta, jolloin se vetoketjukin voisi toimia.
 
Tuossa kai tavoite 80 kymppiä, mutta nuo vähän hämää, mihin suunnittelia pyrkinyt, ratkaisu vaikuttaa siltä että halutaan se nopeus pitää matalana mutkan loppuunasti, mutta toimii vähemmän vilkkailla teillä. mutta ei teillä joissa vilkas liikenne ja ne välit on mitä on. Jos mutkan jälkeen tarkoitus kiihdyttää siihen kahdeksaan kymppiin, niin pitä sitä varten tehdä tila. Liikenteessä muutakin kuin perheautoja ja sitä pirteämpiä.

Nämä kai niitä mihin toivotaan ihan oikeasti sitä vetuketju käytäntöä, mutta ne nopeudet pitäs olla samalla tontilla. se toki onnistuu jos pudotetaan pääväylän oikean kaistan nopeutta, jolloin se vetoketjukin voisi toimia.
Noissa on hyvin usein kiinni siitä että pelätään polkea sitä kaasua. Näin olen itse havainnut sekä samaa kirosi jo autokoulun maikka vuonna miekka ja kivi kun teholukemat ja etenkin vääntölukemat alkoivat pikkuhiljaa kasvaa taas autoissa joissa oli 90-luvun alun teholukemat 80-luvulta mutta auton paino taas huomattavasti 80-lukua enemmän ja vielä 2v sitten kun exä ajeli korttinsa samaa ongelmaa kirosi hänen autokoulumaikkansa (molempia maikkoja ja oppilaita yhdisti tässä tilanteessa se että ajokokemusta oli jo junnuajoilta ja sitäkautta autoa ei pelätty ja maikan ei tarvinnut olla niin uhm... hissukka ja uskalsi sanoa asioita suoremmin). Tuloksena ettei uskalleta ajaa mutkaan, eikä uskalleta käyttää kierroksia joilla se teho on etenkin pienemmissä koneissa. Ennen oli ihan normia että jos aiot liittyä tielle niin se oli kaasujalka suorana tai et liittynyt. Omalla 100ampeerilla kun liityt tielle niin se on ihan puhtaasit kaasu pohjassa hyvin ajoissa ja siitä vaan sekaan. Sama oli kuplan kanssa. 30hp riitti mutta välillä oli tiukkaa ja motarit piti hyväksyä että 80kmh on se vauhti mihin tähdätä. Talvikelit sitten ovat jo oma lukunsa ja etuvedolla/takavedolla on oikeasti vaikea liittya vähän siellä ja täällä jos ei ole pokkaa vetää aivan limitillä ja koska pitoa ei ole ei se tehokaan mitään auta.
 
Tampereen seudulla omat läheltä piti -tilanteet on tulleet ohitustien ja Hervannan valtaväylän rampissa, tarkemmin siinä rampissa mistä Kalevan ja Hervannan suunnasta tulevat ensin yhdistyvät yhdelle kaistalle ja sen jälkeen ne vielä yhdistyvät motarille Vaasan suuntaan.


Tuossa pitää olla aika tarkkaavainen kun on nuo kaksi yhdistyvää ramppia, illalla aurinko paistaa suoraan kohti ja tuo kohta on vielä ihan kohtuullisessa mäessä. Lisäksi aiemmin on körötelty Hervannan valtaväylää 70 km/h ja siitä pitäisi nopeutta nostaa vielä reippaasti. Helposti jää se kuollut kulma tarkistamatta. Liikennettähän tuossa piisaa jatkuvasti.
Tuossa on tullut pariinkin kertaan jarrutettua ihan reippaasti oikealla kaistalla ajaessa, kun joku on liittynyt joko Vaasaan menevälle motarille tai Jyväskylään päin menevälle motarille 70km/h (100km/h alue). Noissa on kuitenkin suht reippaasti kiihdytyskaistaa ja hyvä näkyvyys, joten tuo on ihan täysin kuskeista kiinni.
 
Aikamoinen vääntö saatiin yhdestä liittymisestä aikaan... Ymmärrän käyttäjän tietokonerikki pointin tuossa, että liikenne on yhteispeliä, mutta videon nähneenä liittyjä voisi tosiaan joko kiihdyttää lisää tai himmata seuraavaan väliin, kun siinä tilaa näkyi olevan. Se on ihan eriasia sitten jo keskustella jostain ruuhkaliikenneskenaariosta jne, jolloin myös sielä päätiellä ajavalla pitää olla valmiutta joustamaan, jotta liikenne sujuu.
video
edessä tilaa kaempana edessä jono (takana olevaa tilannetta emme tiedä)
@pulatunnus Tarkistin ton matkan, joo siitä kaarteesta on tosiaan 250m, mutta vidolta ton tilanteen näkee selvästi

Videolla aika--autojenväli-- Kuvaajan nopeus
17:14:24 --n.25m --107Km/h
-Mersu oli valkoisen sulkuviivan lopussa josta katkoviiva alkaa, siitä saadaan ilmakuvasta mitattua, että Mersulla on 92m matkaa siihen kun hänen on pakko siirtyä toiselle kaistalle. Eli 103km/h keskinopeudella => 28.6m/s=> aikaa 3.2s

25s --n.10m--106km/h
26s --n.8m--106km/H mersu vielä omalla kaistallaan
27s --n.5-6m --106km/h mersu vielä omalla kaistallaan, mutta jo lähellä viivaa kaistan kapeneminen alkaa 15-20m päässä
28s --n.5-6m -- 106km/h mersun oli jo pakko siirtyä osin päätielle koska kaista kapeni, eikä enää varmasti katsonut peiliin vaan eteensä.
29s -- kuvaaja alkoi jarruttaa vauhtia 102km/h ja väli suureni Mersu edelleen aivan reunassa tilansa puitteissa

Mä tulkitsen ton niin, että Mersukuski koki, että tilaa annetaan, silti jätti kaiken jätettämissä olevan tilan. Siksi ymmärrän hänen närkästyksensä töötistä, inhimilistähän sekin on sen tööttäämisen ohella :)
Kun vielä muistetaan, että hän näki mittarista ajaneensa jo yli tien sallittua nopeutta.
Sitä missä kohtaa kuvaaja oli ns. kuollessa kulmassa (jolloin autoa ei näe peilistä) en osaa tosta hahmottaa.

Mutta hyvä esimerkki miten vähässä ajassa (tässä 3.2 s) kuskin pitää kyetä tekemään oikeat päätökset.
Koen ihan hyväksi, että välillä palautetaan mieleen sen liittyjänkin kannalta asiat sekä sen liikentessä joustamisen turvallisuutta lisäävänä tekijänä.

Toki olet oikeassa, että olis Mersu voinut kovempaakin (lakia rikkoen ) ajaa, jos ei jotain vaihtamisongelmaa juuri tossa ollut ja sitä jonoa emme siellä takan tässä pysty arvioimaan
 
Aikamoinen vääntö saatiin yhdestä liittymisestä aikaan... Ymmärrän käyttäjän tietokonerikki pointin tuossa, että liikenne on yhteispeliä, mutta videon nähneenä liittyjä voisi tosiaan joko kiihdyttää lisää tai himmata seuraavaan väliin, kun siinä tilaa näkyi olevan. Se on ihan eriasia sitten jo keskustella jostain ruuhkaliikenneskenaariosta jne, jolloin myös sielä päätiellä ajavalla pitää olla valmiutta joustamaan, jotta liikenne sujuu.

Eikä tämä ole muuten edes ensimmäinen vastaava vääntö. Olisikos joskus alku/-loppuvuodesta ollut ihan samanlainen keissi, että joku laittoi tänne videon, missä rampilta tuleva rikkoo liikennesääntöjä ja vaarantaa liikennettä. Tässä videossa kuvaaja taisi jotenkin reagoida rampilta tulevan liikkeisiin ja varmaan jotain sääntöäkin tuli rikkoneeksi yrittäessään selvitä kotiin asti.

Täällä sitten paremmisto sai tutkia sen videon frame kerrallaan löytäen kuvaajan toimista runsaasti moitittavaa.
 
Mä tulkitsen ton niin, että Mersukuski koki, että tilaa annetaan, silti jätti kaiken jätettämissä olevan tilan. Siksi ymmärrän hänen närkästyksensä töötistä, inhimilistähän sekin on sen tööttäämisen ohella :)
Kun vielä muistetaan, että hän näki mittarista ajaneensa jo yli tien sallittua nopeutta.
Eihän se mersukuski edes käyttänyt vilkkua, joten mistä ihmeestä se voisi kuski kokea että sille jätettäisiin tilaa.
Ymmärtääkseni mersukuskilla oli kaarteessa hyvä näkyvyys mistä katsoa paikka, joten kuvaava auto ajoi tasaista vauhtia, niin ennustettavuus hyvä joten mersukuskilla kaikki edellytykset onnistumiseen liittymiseen, autokin kiihty riittävästi. Mersukuskin edellä meni toinen auto, joka vei kuvajaan edellä olevan paikan, joten mitään ideaa ole sinne edes pyrkiä.

Videon julkaisijan kertoman mukaan kuvajaan takana oli reilusti tilaa, siis jäi käsitys että ihan oikeasti reilusti tilaa, niin tässä tarinassa on kai luotettava siihen. Jos ei olisi ollut tilaa, niin mersukuski olisi sinne kaarteeseen jäänyt sitä tilaa odottomaan, tai sitten kiriä mahdollisimman pitkälle kuvaajan eteen, ja ajoissa aikeet tuoda esille.

Videosta jäi käsitys että mersukuski oli joko kortiton amatööri, tai ihan puhdas tapa sikailia, jälkimmäistä tukee hänen kerrottu käytöksensä tilanteen jälkeen.
 
Eikä tämä ole muuten edes ensimmäinen vastaava vääntö. Olisikos joskus alku/-loppuvuodesta ollut ihan samanlainen keissi, että joku laittoi tänne videon, missä rampilta tuleva rikkoo liikennesääntöjä ja vaarantaa liikennettä. Tässä videossa kuvaaja taisi jotenkin reagoida rampilta tulevan liikkeisiin ja varmaan jotain sääntöäkin tuli rikkoneeksi yrittäessään selvitä kotiin asti.

Täällä sitten paremmisto sai tutkia sen videon frame kerrallaan löytäen kuvaajan toimista runsaasti moitittavaa.
Jep, tärkeintä nyt olis varmaan kaikille tiedostaa ja muistaa, että siinä ratissa päätökset täytyy joskus tehdä hyvin lyhyellä varoitusajalla, jolloin esimerkiksi tilanteissa, missä joku tunkee rampilta väistämisvelvollisena eteen saattaa vaan käydä niin, että tämä tiellä normaalisti ajava joutuu jotain poikkeuksellista tehdä ja turha siitä nyt on nipottaa, pääasia ettei kolaria tule. Jos sitten haluaa kommentoida, että tässä kävi niin, että ajoin sääntöjen mukaan ja tällä toisella oli vähän vaikeuksia, niin en mä nyt ihan ymmärrä sitäkään, että puolustellaan sitten tätä alkuperäistä sääntöjen rikkojaa. Mainitsin toki, että ruuhkatilanteet jne vaatii enemmän joustoa, mutta eipä tuossakaan videossa mitään ongelmia näkynyt kuvaajalla olevan tilanteen selvittämiseksi ja silti siihen tartutaan. En ihmettele yhtään, että tuolla teillä on näitä ongelmatapauksia, kun foorumiotannallakin keskusteluun osallistujista enemmän tai vähemmän 50% syyllistää mielummin vakkarilla päätiellä ajajaa ja voisin kuvitella, että tällasella foorumilla porukka on kuitenkin ehkä astetta enemmän valveutunutta, kuin moni tavan kansalainen.
 
Eihän se mersukuski edes käyttänyt vilkkua, joten mistä ihmeestä se voisi kuski kokea että sille jätettäisiin tilaa.
Ymmärtääkseni mersukuskilla oli kaarteessa hyvä näkyvyys mistä katsoa paikka, joten kuvaava auto ajoi tasaista vauhtia, niin ennustettavuus hyvä joten mersukuskilla kaikki edellytykset onnistumiseen liittymiseen, autokin kiihty riittävästi. Mersukuskin edellä meni toinen auto, joka vei kuvajaan edellä olevan paikan, joten mitään ideaa ole sinne edes pyrkiä.

Videon julkaisijan kertoman mukaan kuvajaan takana oli reilusti tilaa, siis jäi käsitys että ihan oikeasti reilusti tilaa, niin tässä tarinassa on kai luotettava siihen. Jos ei olisi ollut tilaa, niin mersukuski olisi sinne kaarteeseen jäänyt sitä tilaa odottomaan, tai sitten kiriä mahdollisimman pitkälle kuvaajan eteen, ja ajoissa aikeet tuoda esille.

Videosta jäi käsitys että mersukuski oli joko kortiton amatööri, tai ihan puhdas tapa sikailia, jälkimmäistä tukee hänen kerrottu käytöksensä tilanteen jälkeen.
Mitä sillä vilkulla tossa tekee, kyllä kaikki tietää että ei se siihen 106km/h vaudista pysähdy, kun vielä näkee että kaista päättyy. Etkö pistä nopeusrajotukselle mitää merkitystä vaikka vilkun käyttä on tärkeää?
Tossahan oli kuvaajalla tilaa ajaa ylinopeutta vasemmalla kaistallakin. Kaikki eivät mieti mittarivirhettä.

Tossa vielä todella vähän aikaa lopussa ei siinä enää edes saa hidastaa, koska toi kuvaajakin olisi voinut hidastaa.
Meidän on tässä helppoa "huudella", mutta tossa se Mersukuski 92m (sulkuviivan lopussa) ennen ehkä totesi että tilaa on mennä eteen ja ehkä siitä alkoi liittymissuunnitelmaansa tehdä.

Jottei nyt jää väärää kuvaa, en mä tässä pyri kuvaajaakaan moittimaan, vaan tuomaan asian esiin sen liittyjän kannalta ja eritoten sen joustamisen merkityksen.
 
Eikä tämä ole muuten edes ensimmäinen vastaava vääntö. Olisikos joskus alku/-loppuvuodesta ollut ihan samanlainen keissi, että joku laittoi tänne videon, missä rampilta tuleva rikkoo liikennesääntöjä ja vaarantaa liikennettä. Tässä videossa kuvaaja taisi jotenkin reagoida rampilta tulevan liikkeisiin ja varmaan jotain sääntöäkin tuli rikkoneeksi yrittäessään selvitä kotiin asti.

Täällä sitten paremmisto sai tutkia sen videon frame kerrallaan löytäen kuvaajan toimista runsaasti moitittavaa.
Puhutkohan mun edellisestä videosta? :D Alla olevan postauksen jälkeen sain kuulla, kuinka olisi pitänyt vaan jatkaa oikeaa kaistaa eikä vaihtaa vasemmalle :rofl:


 
Viimeksi muokattu:
Jos nopeusrajoitus onkin tässä se kuuma peruna, miksi mersukuski painaa väkisin kuvaajan eteen sekä ylinopeudella että vilkutta?

Aikamoiseksi mittailuksi menee tämäkin asia täällä. Lasketaan jotain sekunteja tai metrejä tilanteessa, jossa on vain yksi väärässä oleva autoilija. Mersukuski. Hänellä on kaikki maailman aika joko hidastaa tai kaasuttaa reippaaseen vauhtiin. Sen sijaan himmailee liittymisessä ja odottaa että häntä väistetään.
 
Mitä sillä vilkulla tossa tekee, kyllä kaikki tietää että ei se siihen 106km/h vaudista pysähdy, kun vielä näkee että kaista päättyy.
Vilkku kertoo aikeesta vaihtaa kaistaa, vilkuttomuus kertoo ettei aikomusta vaihtaa kaistaa.

Kun mersukuski ei käytä vilkkua niin hän viestii ettei ole vielä tulossa, vaan todennäköisesti ottaa paikkansa kuvaajan takana.

Kuvaaja oli varautunut ja valmiina yllättävään ratkaisuun ja kolarivältettiin, mutta jos kuvaaja olisi tehnyt omia oletuksia ja antanut tilaa hiljentämällä, niin mersukuskilta olisi vaikeutunut se kuvaajan taakse sijoittuminen.

Olet varmaan joutunut tilanteeseen missä olet katsonut paikkasi jonkin auton taakse, vähän oma vauhti kasvannut liikaa ja alat hiljentämällä sovittaa nopeuttasi, ja siinä samalla se toinen rinnalla alkaa tekemään samaan.


Tossahan oli kuvaajalla tilaa ajaa ylinopeutta vasemmalla kaistallakin.
Tämä käyty läpi, tilanteen alussa kuvaajalla ei ollut mitään syytä vaihtaa kaistaa, oli siellä tilaa tai ei. Näistä turhista kaistanvaihdoista syntyy kaikenlaista hämminkiä. Meistä varmaan moni kokenut tilanteen kun olet rampilta tulossa ja paikan katsonut, niin se seuraamasi auto katoaa kaistalta jonnekkin, liityt sitten motarilla ja huomaat että joku sekoilee ohituskaistan ja vasemmankaista välillä.

kuvaajan tilanteessa taasen ns hätäkaistanvaihto on aina isompi riski, mitä pitää välttää jos kolari muuten vältettävissä. Kaistaa vaihtamalla kuvajaa toistaisi juuri ne virheet mitä mersukuski teki.


Puhutkohan mun edellisestä videosta? :D Alla olevan postauksen jälkeen sain kuulla, kuinka olisi pitänyt vaan jatkaa oikeaa kaistaa eikä vaihtaa vasemmalle :rofl:
Linkkaamasi postauksen videossa taisi tulkinta olla että ohitat hitaammat autot eli oikein, + sieltä rampilta tuli jono millä ei mitään mahdollisuuksia liittyä liikenne virtaan turvallisesti.
 
Nyt kun Vihdintie ja valoihin hidastelu mainittiin, niin pelisilmää pitäisi olla. Esimerkiksi tässä kohdassa minulle on tehty niin, että olisin menossa oikealle kääntyvälle kaistalle ja oikealle palaa vihreä nuolivalo, mutta edessäni oleva suoraan menevä näkee itelleen punaisen valon ja päättääkin aloittaa moottorijarrutuksen niin ajoissa, että en ehdi sillä kyseisellä vihreällä kääntymään. Ei siinä elämästä paljoa mene hukkaan mutta itse pyrin poikkeuksetta huomioimaan onko takanani autoja jos alan hidastaa vauhtia reilummin ennen valoristeystä.

Tässä kohtaa Tuusulan motarin loppupäässä käy noin pari kertaa viikossa ainakin, koetat kääntyä oikealle ja vihreä nuoli palaisi, mutta bensansäästäjä valuttaa autoaan hitaasti oikealla kaistalla kun suoraan ajaville palaa punainen, ruuhka-aikaan melko kyrpää touhua kun tuonne oikealle on niin paljon menijöitä että ei ehdi edes yhdellä vihreällä siitä läpi usein.

Nämä on näitä narsisteja joille se oma napa on lähimpänä ja liikennekäytöskin sen mukaista, 'vitut muista tielläliikkujista' tyyppejä, itse aina koetan ottaa muut huomioon vaikka se ei olisi optimaalista omalta kannalta, yhtä paljon kyrpii nämä heput kuin vaikka kaupan kassajonossa etuilevat ja vastaavat. Pieniä asioita mutta miksi käyttäytyä paskasti kun voisi ottaa muutkin huomioon.
 
Vilkku kertoo aikeesta vaihtaa kaistaa, vilkuttomuus kertoo ettei aikomusta vaihtaa kaistaa.

Kun mersukuski ei käytä vilkkua niin hän viestii ettei ole vielä tulossa, vaan todennäköisesti ottaa paikkansa kuvaajan takana.

Kuvaaja oli varautunut ja valmiina yllättävään ratkaisuun ja kolarivältettiin, mutta jos kuvaaja olisi tehnyt omia oletuksia ja antanut tilaa hiljentämällä, niin mersukuskilta olisi vaikeutunut se kuvaajan taakse sijoittuminen.

Olet varmaan joutunut tilanteeseen missä olet katsonut paikkasi jonkin auton taakse, vähän oma vauhti kasvannut liikaa ja alat hiljentämällä sovittaa nopeuttasi, ja siinä samalla se toinen rinnalla alkaa tekemään samaan.



Tämä käyty läpi, tilanteen alussa kuvaajalla ei ollut mitään syytä vaihtaa kaistaa, oli siellä tilaa tai ei. Näistä turhista kaistanvaihdoista syntyy kaikenlaista hämminkiä. Meistä varmaan moni kokenut tilanteen kun olet rampilta tulossa ja paikan katsonut, niin se seuraamasi auto katoaa kaistalta jonnekkin, liityt sitten motarilla ja huomaat että joku sekoilee ohituskaistan ja vasemmankaista välillä.

kuvaajan tilanteessa taasen ns hätäkaistanvaihto on aina isompi riski, mitä pitää välttää jos kolari muuten vältettävissä. Kaistaa vaihtamalla kuvajaa toistaisi juuri ne virheet mitä mersukuski teki.
Tohon vilkun käyttämättömyyteen. Et nyt voi tosissasi olla, että uskot tossa, että Mersuntarkoitus ei ole tulla kaistalle.
Joo tossa musta molemmat toimi ennalta-arvattavasti ja näin ei tossa oikeasti mitään vaaraa edes ollut.

Kyllä mä menen ihan surutta 30m väliin jos tarve siihen on (jono) liittyen aivan sen edellä ajavan peräkontiin, jotta sille takana olevalle jää aikaa perua se välin umppeen laitto. Kaikki eivät vaan aja samalla lailla.
Enkä halua jättää sitä kaistan päähän, jossa siihen umpeenlaittajan toimiin on vaikeampi reakoida, koska on pakko katsoa eteenpäin.

Kuvaaja pystyi tossa kontrolloimaan vauhtia, joten ehkä siinä oli halu antaa painetta?? Mersukuskille, eikä siinä lopussa ollisi ollut siitä mitään hyötyäkään, koska Mersukuski ei enää peiliin katsonut vaan pyrki irti tilanteesta pysyen mahd. oikeassa reunassa.
Kaistan vaihto ei minusta ole turha, jos sen voi tehdä turvallisesti ja avittaa sen mahdollisesti aran kuljettajan liittymistä. Mutta voimme olla tästä eri mieltäkin. Jos näin ollaan uskossamme vahvoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tohon vilkun käyttämättömyyteen. Et nyt voi tosissasi olla, että uskot tossa, että Mersuntarkoitus ei ole tulla kaistalle.
Joo tossa musta molemmat toimi ennalta-arvattavasti ja näin ei tossa oikeasti mitään vaaraa edes ollut.
Kuvaaja pystyi tossa kontrolloimaan vauhtia, joten ehkä siinä oli halu antaa painetta??
Ei käyttänyt vilkkua, niin oletus että ei tule eteen, vaan taakse. Kuvaajan asemassa on varsin vaarallista toimintaa jos olisi olettanut tulevan eteen ja alkanut hiljentään aiemmin, kuin teki.
Kuvaaja selkeästi seurasi ja varautu siihen että saattaa tulla eteen, ja hänen ansiosta ei tullut kolaria.

Kyllä mä menen ihan surutta 30m väliin jos tarve siihen on (jono) liittyen aivan sen edellä ajavan peräkontiin, jotta sille takana olevalle jää aikaa perua se välin umppeen laitto. Kaikki eivät vaan aja samalla lailla.
Enkä halua jättää sitä kaistan päähän, jossa siihen umpeenlaittajan toimiin on vaikeampi reakoida, koska on pakko katsoa eteenpäin.
Pakkohan se on jos motarilla on lauma idootteja. silloin kuten sanoit ja sitten otetaan se asiallinen turvaväli. Vaarallista se on, mutta minkäs teet jos olet sellaiseen tilanteeseen ajautunut.


Kaistan vaihto ei minusta ole turha, jos sen voi tehdä turvallisesti ja avittaa sen mahdollisesti aran kuljettajan liittymistä. Mutta voimme olla tästä eri mieltäkin. Jos näin ollaan uskossamme vahvoja.
Ei sitä ehdontahdoin tarvi välttää, jos sen haluat tehdä turvallisesti niin videon tilanteessa se vaihto olisi pitänyt aloittaa useita sekuntteja aiemmin. Se tapa taasen johtaa niihin aiemmin kerrottuihin hämmentäviin tilanteisiin. ns hätäkaistan vaihto sitten jos kolari ei ole muuten vältettävissä.

Vertaisin sitä niihin kuljettajiin jotka pysähtyvät suojatien eteen antaakseen pyöräilijälle tilaa, joo kiva ja koteliasta mutta isossa kuvassa vaarallista.
 
Ei sitä ehdontahdoin tarvi välttää, jos sen haluat tehdä turvallisesti niin videon tilanteessa se vaihto olisi pitänyt aloittaa useita sekuntteja aiemmin. Se tapa taasen johtaa niihin aiemmin kerrottuihin hämmentäviin tilanteisiin. ns hätäkaistan vaihto sitten jos kolari ei ole muuten vältettävissä.

Vertaisin sitä niihin kuljettajiin jotka pysähtyvät suojatien eteen antaakseen pyöräilijälle tilaa, joo kiva ja koteliasta mutta isossa kuvassa vaarallista.
Joo itse olisin luutavasti tossa vaihtanut vasemmalle jo paljon aiemmin, vasen kaista näytti olevan tyhjä. Eikä siitä vaihdosta silloin olisi ollut kenellekään haittaa. Uuden laissa oleva "ennakointi velvollisuus " vähän siihen suuntaa yrittää ohjaillakin, ei kylläkään pakoita.

Tosta vilkun käytöstä vielä, oletko sitä mieltä?, että rampissa ollessa vasta sitten kun tietää, että ton taakse liityn pitää vilkuttaa? Joudun myöntämään, että olen toiminut vuosikausia aivan väärin jos näin on. Mulla vilkku on jo päällä kun vasta mietin mihin mahdollisesti voin mahtua ja voin keskittyä siihen siirtymiseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 748
Viestejä
4 662 119
Jäsenet
76 496
Uusin jäsen
oskaraspvik89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom