Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vilkulla osoitetaan että olen tulossa ja siihen ehkä joku fiksu voi vähän hidastaakin että mahtuu paremmin. Sitä varten turvavälit liikenteessä että edellämenijällä on vähän varaa vaikka hidastaa jos tarve vaatii
 
Eikä tämä ole muuten edes ensimmäinen vastaava vääntö. Olisikos joskus alku/-loppuvuodesta ollut ihan samanlainen keissi, että joku laittoi tänne videon, missä rampilta tuleva rikkoo liikennesääntöjä ja vaarantaa liikennettä. Tässä videossa kuvaaja taisi jotenkin reagoida rampilta tulevan liikkeisiin ja varmaan jotain sääntöäkin tuli rikkoneeksi yrittäessään selvitä kotiin asti.

Täällä sitten paremmisto sai tutkia sen videon frame kerrallaan löytäen kuvaajan toimista runsaasti moitittavaa.

Ei ole ensimmäinen eikä toinenkaan kerta kun täällä nämä samat vasemmalle väistäjät vänkäävät tästä asiasta. Eikä vaadi kummoisia ennustajan lahjoja jotta voi sanoa, että tämä ei myöskään jää viimeiseksi.
 
Juuri noita Petikon liittymän tyyppisiä ajoin takaa. Mukavan kireä mutka joka pahimmillaan vielä kiristyy loppua kohden. Nuo on niitä missä pitää runtata itse mutkaan jo varsin hyvää tahtia jotta pääsee liittymään samaa nopeutta. Kun mutkassa ylläpitää vauhdin ei tuo lopun kiihdytys ole edes paha.
Just ajoin tuosta ohi ja mikä tuon tekee vieläkin pahemmaksi, mikä tuossa kuvassa ei ihan niin selvästi näy, on että siinä on ylämäki. Pitää tiukan mutkan jälkeen kiihdyttää ylämäkeen erittäin lyhyessä liittymässä, 80 km/h tielle joka on varsin raskaasti liikennöity, autoja jatkuvana letkana ruuhka-aikoina.

Lisäksi se livenä näyttää lyhyemmältä kuin tuossa Google Mapsin kuvassa, tuo kuva on jotenkin "venynyt" pituussuunnassa.

Onneksi minulla ei ole tarve käyttää tuota tai samassa kohdassa toisella puolella olevaa liittymää, yhden kerran olen tuosta tainnut nousta Kehä III:lle länteen päin.

Kun nyt tarkemmin mietin niin onhan noita samanmoisia "lyhytliittymiä" paljon muuallakin, nimenomaan Kehä III:lla. Esim. jos haluat Tikkurilasta liittyä Kehä III:lle itäänpäin, kiva lyhyt liittymä jyrkkään ylämäkeen... sentään siinä tapauksessa siihen ei tulla hirmuisen tiukasta mutkasta, mutta silti.

Kehä I:llä tuntuu jostain syystä tuollaisia kukkasia olevan vähemmän, panostettu enemmän pitkiin sujuviin liittymiin? On sielläkin kai pari samankaltaista...
 
Viimeksi muokattu:
Just ajoin tuosta ohi ja mikä tuon tekee vieläkin pahemmaksi, mikä tuossa kuvassa ei ihan niin selvästi näy, on että siinä on ylämäki. Pitää tiukan mutkan jälkeen kiihdyttää ylämäkeen erittäin lyhyessä liittymässä, 80 km/h tielle joka on varsin raskaasti liikennöity, autoja jatkuvana letkana ruuhka-aikoina.

Lisäksi se livenä näyttää lyhyemmältä kuin tuossa Google Mapsin kuvassa, tuo kuva on jotenkin "venynyt" pituussuunnassa.

Onneksi minulla ei ole tarve käyttää tuota tai samassa kohdassa toisella puolella olevaa liittymää, yhden kerran olen tuosta tainnut nousta Kehä III:lle länteen päin.
Mä joskus oikein testasin tosta petikon ST1:n liittymästä etelään, kameran kuvatessa, että siihen mutkaan voi syöttää jotain max.50km/h kun soveltaa rata-ajon ajolinjoja, siinä oli vielä hiekkaa kaarteen ulkoreunassa suoralle tultaessa, jolloin luistonesto tuli päälle.

Varmuuden vuoksi: Ko. testi oli myöhään illalla ja varmistin, ettei autoja ollut sen varalta jos olisinkin liukunut Kehälle ja kuiva keli kesällä. Kaikkee nää keskustelut laittaa tekemään :)
 
Mä joskus oikein testasin tosta petikon ST1:n liittymästä etelään, kameran kuvatessa, että siihen mutkaan voi syöttää jotain max.50km/h kun soveltaa rata-ajon ajolinjoja, siinä oli vielä hiekkaa kaarteen ulkoreunassa suoralle tultaessa, jolloin luistonesto tuli päälle.

Varmuuden vuoksi: Ko. testi oli myöhään illalla ja varmistin, ettei autoja ollut sen varalta jos olisinkin liukunut Kehälle ja kuiva keli kesällä. Kaikkee nää keskustelut laittaa tekemään :)
Pakko sanoa että tutkimustyö kohdillaan :D. Mielenkiinnosta, mikä auto ja mitkä renkaat alla? Kohta on prkl puolet IO:sta vääntämässä jonossa samaa liittymää kilpaillen kuka vetää tuon mutkan koviten :D. Luulen kyllä henk.koht. että jopa talvinakeilla pitäisi päästä kevyesti 50kmh yli mutkan läpi koska tuo onnistuu monissa tiukemmissakin mutkissa mutta voihan tuossa tosiaan tuo hiekka+esim kallistus tms sotkea.
 
Pakko sanoa että tutkimustyö kohdillaan :D. Mielenkiinnosta, mikä auto ja mitkä renkaat alla? Kohta on prkl puolet IO:sta vääntämässä jonossa samaa liittymää kilpaillen kuka vetää tuon mutkan koviten :D. Luulen kyllä henk.koht. että jopa talvinakeilla pitäisi päästä kevyesti 50kmh yli mutkan läpi koska tuo onnistuu monissa tiukemmissakin mutkissa mutta voihan tuossa tosiaan tuo hiekka+esim kallistus tms sotkea.
Ehkä on parempi etten autosta tässä enempää, ihan tavallinen 120hp kulunein kesärenkain ja vain sen kerran koeteltuna, sattui kamera olemaan mukana ja kun noin hyvä sauma, en vaan malttanut olle kokeilematta. Tosiaan meni siinä hiekalle asfaltin päällä olleelle, ja ei nyt ihan täysi yritys. Normiajolinjoilla tuskin tossa 50 ajellaan varsinkin kun tulee sieltä ST1 liittymästä kehän puolelta. Ja toi siis keskellä mutkaa. Siitähän se kiihdytys alkaa suoralle.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään illalla Länsiväylällä tapahtui jotakin omituista. Ajan harvan liikenteen aikaan normaalia väylän vauhtia. Samaa mitä kaukana edellä ja kaukana takana ajavat. Pitkältä näkyy jo kun harmahko Toyota ajaa tyhjällä tiellä vasenta kaistaa muita hitaammin - arvioiden kaksi nopeusyksikköä alle rajoituksen. Mitäpä siinä, lähes tyhjällä tiellä ei ongelmaa. Jatkan kaistaani normaalia vauhtia. Kun saavutan tuota vasemman kaistan autoa, hän alkaakin kiihdyttää. Ajamme sitten kilometritolkulla yhtä matkaa, kunnes kaistallani oleva hitaampi alkaa lähestyä. Ajattelin, että vasemmalla kaistalla nukkuva ei ole ihan tilanteen tasalla, joten parempi nostaa nopeutta ja mennä ensin ohi. Noh, vasemman kaistan kuski huomasi aikeeni ja kiihdytti myös. Kun kävi selväksi, ettei tästä nyt ainakaan eteen mennä, hidastin taas. Vasemman kaistan kuski jatkoi (ylinopeutta), kunnes saavutti edessä olevani, jolloin jarrutti ja hidasti täsmälleen samaan nopeuteen. Tässä mentiin taas hetki molempien takana ilman mahdollisuutta mennä ohi. Ihan sama, ei ollut kiire. Kuitenkin edellä oleva siirtyi pian erkaantumiskaistalle, joten kaistani vapautui. Odottelin hetkisen josko vasemman kaistan kuski siirtyisi lainmukaiselle kaistalleen. Ei siirtynyt, joten vaihdoin normaaliin matkanopeuteeni, joka väistämättä johti ohiajamiseen. Seurasin koko prosessin ajan ettei meinaa vaihtaa kylkeen, ja onneksi ei vaihtanut - hän oli minusta hyvin tietoinen. Siellä se keskimmäinen sormi odotti hyvin määrätietoisena kun livuin ohi.

Jäin vain miettimään, että mitä pykäliä tai käytäntöjä tuo saattoi käyttää huonon liikennekäytöksensä perusteena. Mitään ongelmaa, vaaraa tai häiriötä ei ollut kenellekään läsnä. Paitsi korkeintaan minulla, mutta en kokenut sitä häiriöksi. Ihmettelin vain, mikä minun ajamisessani tuota nuorta naista oikein provosoi.
 
Juuri noita Petikon liittymän tyyppisiä ajoin takaa. Mukavan kireä mutka joka pahimmillaan vielä kiristyy loppua kohden. Nuo on niitä missä pitää runtata itse mutkaan jo varsin hyvää tahtia jotta pääsee liittymään samaa nopeutta. Kun mutkassa ylläpitää vauhdin ei tuo lopun kiihdytys ole edes paha.
Lähes päivittäin ajan tuosta, niin Yaris hybrid, kuin LandCruiser saa tuossa tarvittavan +80km/h vauhtia. Jos joku väittää ettei saa niin on vika vain ja ainoastaan ratin ja penkin välissä.
 
Lähes päivittäin ajan tuosta, niin Yaris hybrid, kuin LandCruiser saa tuossa tarvittavan +80km/h vauhtia. Jos joku väittää ettei saa niin on vika vain ja ainoastaan ratin ja penkin välissä.
Rättisitikalla voisi olla tekemistä ja niitä sentään näkee liikenteessä toisin kuin esim. BMW Isetta.
 
Rättisitikalla voisi olla tekemistä ja niitä sentään näkee liikenteessä toisin kuin esim. BMW Isetta.
Ei kannata vertailla museoikäistä autoa moderniin autoon...

Sitä paitsi, museoajoneuvon kuljettajat osaa ajaa paremmin kuin muut, vaikka eivät ole liikenteen nopeimpia kuskeja.
 
Ei kannata vertailla museoikäistä autoa moderniin autoon...

Sitä paitsi, museoajoneuvon kuljettajat osaa ajaa paremmin kuin muut, vaikka eivät ole liikenteen nopeimpia kuskeja.
Museoajoneuvojen ja muuten huomattavan vanhojen autojen kuljettajat myös yleensä tunnistaa ne autonsa rajat, eivätkä väkisin tunge sinne 120km/h rajotuksen motarille, vaan valitsevat sen vieressä pujottelevan maisemareitin :)
 
Toi Petikon liittymä länteen on siinä mielessä kieltämättä turhauttava, että Kehä 3:lla on usein huonot turvavälit ja paljon raskasta liikennettä, joten tavallaan en ihmettele, jos se ei ole kaikille se mieluisin liittymä. Tossa voi tosiaan joko vetää jo mutkan niin lujaa kuin lähtee tai sitten tunkea lappu lattiaan siinä mutkan loppuvaiheessa, josta varmasti ehtii nähdä tiellä olevan tilanteen. Mikäli siis tuntuu siltä, että lujassa mutka-ajossa ei ehdi tulkita ruuhkaa.

Välttyypähän siltä, että ajelee liityntäsuoralle silmät kiinni 50 km/h, hankaloittaa takana liittyvien elämää ja lopulta pysähtyy kaistan loppuun, koska "ei ehtinyt liittyä".
 
Vähitellen taas nämä pyöräilijät. Tänäänkin suojatielle veti eteen papparainen hidastamatta vaikka oli väistämisvelvollinen ja eipä sillä vaikka olisi ollut etuajo-oikeutettukin niin ei saakeli kun vedetään hidastamatta sivusta eteen ilman että päätä edes käänsi.
 
Vähitellen taas nämä pyöräilijät. Tänäänkin suojatielle veti eteen papparainen hidastamatta vaikka oli väistämisvelvollinen ja eipä sillä vaikka olisi ollut etuajo-oikeutettukin niin ei saakeli kun vedetään hidastamatta sivusta eteen ilman että päätä edes käänsi.
Pyöräilijä oppii vasta sitten kun jää ensimmäisen kerran alle, 99% miespyöräilijöistä täysiä kusipäitä jotka luulevat olevansa jumalaakin korkemmalla :facepalm:
 
Tänään illalla Länsiväylällä tapahtui jotakin omituista. Ajan harvan liikenteen aikaan normaalia väylän vauhtia. Samaa mitä kaukana edellä ja kaukana takana ajavat. Pitkältä näkyy jo kun harmahko Toyota ajaa tyhjällä tiellä vasenta kaistaa muita hitaammin - arvioiden kaksi nopeusyksikköä alle rajoituksen. Mitäpä siinä, lähes tyhjällä tiellä ei ongelmaa. Jatkan kaistaani normaalia vauhtia. Kun saavutan tuota vasemman kaistan autoa, hän alkaakin kiihdyttää. Ajamme sitten kilometritolkulla yhtä matkaa, kunnes kaistallani oleva hitaampi alkaa lähestyä. Ajattelin, että vasemmalla kaistalla nukkuva ei ole ihan tilanteen tasalla, joten parempi nostaa nopeutta ja mennä ensin ohi. Noh, vasemman kaistan kuski huomasi aikeeni ja kiihdytti myös. Kun kävi selväksi, ettei tästä nyt ainakaan eteen mennä, hidastin taas. Vasemman kaistan kuski jatkoi (ylinopeutta), kunnes saavutti edessä olevani, jolloin jarrutti ja hidasti täsmälleen samaan nopeuteen. Tässä mentiin taas hetki molempien takana ilman mahdollisuutta mennä ohi. Ihan sama, ei ollut kiire. Kuitenkin edellä oleva siirtyi pian erkaantumiskaistalle, joten kaistani vapautui. Odottelin hetkisen josko vasemman kaistan kuski siirtyisi lainmukaiselle kaistalleen. Ei siirtynyt, joten vaihdoin normaaliin matkanopeuteeni, joka väistämättä johti ohiajamiseen. Seurasin koko prosessin ajan ettei meinaa vaihtaa kylkeen, ja onneksi ei vaihtanut - hän oli minusta hyvin tietoinen. Siellä se keskimmäinen sormi odotti hyvin määrätietoisena kun livuin ohi.

Jäin vain miettimään, että mitä pykäliä tai käytäntöjä tuo saattoi käyttää huonon liikennekäytöksensä perusteena. Mitään ongelmaa, vaaraa tai häiriötä ei ollut kenellekään läsnä. Paitsi korkeintaan minulla, mutta en kokenut sitä häiriöksi. Ihmettelin vain, mikä minun ajamisessani tuota nuorta naista oikein provosoi.
Hyvä että oot noin kärsivällinen, itellä olisi varmaan palanut proppu viimestään siinä kohassa kun ajetaan kilsatolkulla rinnakkain tarkotuksella.

Tosin näissä taas auttaa kun on tehokkaampi auto niin pienellä polkasulla pääsee oikealtakin siihen eteen ja tommosella nuhatojotalla kerkeä tekemään yhtään mitään vaikka yrittäisikin.

Joku aivovammanen siellä taas on ollut, ei näitä voi selittää.
 
Hyvä että oot noin kärsivällinen, itellä olisi varmaan palanut proppu viimestään siinä kohassa kun ajetaan kilsatolkulla rinnakkain tarkotuksella.

Tosin näissä taas auttaa kun on tehokkaampi auto niin pienellä polkasulla pääsee oikealtakin siihen eteen ja tommosella nuhatojotalla kerkeä tekemään yhtään mitään vaikka yrittäisikin.

Joku aivovammanen siellä taas on ollut, ei näitä voi selittää.
Ei pidä aliarvioida tojataa, tietysti riippuu iästä. Ei nyt sentään aussien tasolla olla, jossa jokainen auto voi olla sleeper, mutta on niitä laitettujakin, jossa löytyy turboa ja pienillä rööreillä optimoitua pakosarjaa.
 
Ei pidä aliarvioida tojataa, tietysti riippuu iästä. Ei nyt sentään aussien tasolla olla, jossa jokainen auto voi olla sleeper, mutta on niitä laitettujakin, jossa löytyy turboa ja pienillä rööreillä optimoitua pakosarjaa.
Juu mutta toisaalta kuinka monesti moisia liikenteessä tulee oikeasti vastaan. Vuosikymmenten aikana mieleen jääneet näkemäni/tietämäni oikeasti nopeat sleepperit: paskanruskea Saab 900 joka lähti niin maan perkeleesti kun lähti ohittamaan meikäläistä, vanhan duunikaverin 90-luvun vikoja takaveto Volvoja jossa se 400hp+ ja levitetyt vakio alut, pienet putkenpäät jne jne, Toyota Corolla joka oli mallia full on amis tuning mutta todellisuudessa todella pitkälle rakennettu varsin kaheli laitos, vanhan työkaverin Subaru mallia 90-luvun alusta jossa se 450hp+ ja täysin vakio ulkokuori, jokunen nopea Audi ja BMW, jenkkejä jokunen japsi josta joista tavallaan kuitenkin voi jo olettaa niiden olevan mahdollisesti nopeita tai helvetin nopeita... Eli 99% ajasta jos näet hitaan auton... se on hidas auto.l Kuten @Bapsu sanoi niin noista nyt tosiaan ampuu ohi varsin helposti ties millä.
 
Lähes päivittäin ajan tuosta, niin Yaris hybrid, kuin LandCruiser saa tuossa tarvittavan +80km/h vauhtia. Jos joku väittää ettei saa niin on vika vain ja ainoastaan ratin ja penkin välissä.
Uskon, kaikki eivät vaan osaa syöttää eivät aja noinkaan tekohokkaila. En nyt enää muista mikä se tehoton lutku oli mitä oltiin säästösyistä ostamassa, mutta se nyt ei vaan kiihtynyt ja oli pakko jarruttaa. Vanhat tehottomat laitteet jotka kiihtyvät 1-100 20sekunnissa sitten vielä erikseen (onneksi noi on jo aika historiallisia laitteita)
 
Ei pidä aliarvioida tojataa, tietysti riippuu iästä. Ei nyt sentään aussien tasolla olla, jossa jokainen auto voi olla sleeper, mutta on niitä laitettujakin, jossa löytyy turboa ja pienillä rööreillä optimoitua pakosarjaa.
Ei toki mutta 99% nussuttelijoista ajelee noilla perus avensiksilla tms. Kyllä toi 250hp/370nm riittää ihan hyvin moneen perhekippoon verrattuna.
 
Tässä on yksi kohta, jossa välillä näkee aika lennokkaita liittymisiä. Kohdan huonosti tuntevat jättävät helposti sen kiihdyttämisen mutkan jälkeen ja sitten ollaankin sormi suussa, kun matkaa tehdä se kiihdytys ja turvallinen liittyminen on jäljellä noin 100 metriä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on yksi kohta, jossa välillä näkee aika lennokkaita liittymisiä. Kohdan huonosti tuntevat jättävät helposti sen kiihdyttämisen mutkan jälkeen ja sitten ollaankin sormi suussa, kun matkaa tehdä se kiihdytys ja turvallinen liittyminen on jäljellä noin 100 metriä.
Mikähän tässä on syynä, että tehty noin lyhyt kaista tuohon. Tilaa näyttäisi olevan. Edellisessä tapauksessa oli silta, ja on ymmärrettävää että säästää miljoonia kun ei tarvitse tehdä siltaan viidettä kaistaa.
 
Jokin kuudes aisti pelasti tällä kertaa. Ajelin rekan perässä ja sillä kyydissä työmaakontteja. Leveähkö kuljetus, joten mitoitin turvavälin siten, että rekankuljettaja näkee minut peileistä. Rekka alkoi kääntymään tutussa paikassa vasemmalle ja tiesin, että pääsen oikealta ohi 80km/h vauhtia. Jokin tunne käski kuitenkin hiljentää, koska en nähnyt koko kokoonpanoa. Edessä olikin yllätys, kun kontti oli lastattu mielenkiintoisesti ja takaylitystä olikin melkoisesti. Tuosta kun olisi jollain bussilla pyyhkäissyt oikealta ohi niin olisi tullut rumaa jälkeä.

 
Jokin kuudes aisti pelasti tällä kertaa. Ajelin rekan perässä ja sillä kyydissä työmaakontteja. Leveähkö kuljetus, joten mitoitin turvavälin siten, että rekankuljettaja näkee minut peileistä. Rekka alkoi kääntymään tutussa paikassa vasemmalle ja tiesin, että pääsen oikealta ohi 80km/h vauhtia. Jokin tunne käski kuitenkin hiljentää, koska en nähnyt koko kokoonpanoa. Edessä olikin yllätys, kun kontti oli lastattu mielenkiintoisesti ja takaylitystä olikin melkoisesti. Tuosta kun olisi jollain bussilla pyyhkäissyt oikealta ohi niin olisi tullut rumaa jälkeä.



En ilman hidastusta ensin edes nähnyt tuota ylitystä. Hyvä tuuri / taito kävi.
 
Kaksi metriä saa olla takana peräylitystä vaihtokorilla. Taisi ylittyä tuossa niin että heilahti.
 
Työmatka vaihtui sellaiseksi, että nopeusrajoitukset seilaavat jatkuvasti ees taas. Ulkomuistista 8 km matkalla: 40-50-40-30-40-30-40-50-40-50-30-50.

Kyllä hämmentää, miten vaikea niitä rajoituskylttejä voi olla lukea. Suurin osa vetelee vähintään 40 km/h tuon ensimmäisen ja toisen 30 km/h alueen, vaikka kummassakin on hidastetöyssy, rajoituksen pituus n. satametriä ja syynä toisessa koulu ja toisessa päiväkoti. Hidasteen jälkeen taas kaasu pohjaan, ja jos joku kehtaa noudattaa nopeusrajoitusta, tullaan perään kiinni ajamaan. Viimeisellä 40 km/h alueella suurin osa jatkaa 50 km/h edellä menevään kiinni, mutta rajoituksen noustessa jää ajamaan 40 km/h.

Viimeinen 30 km/h on miinoitettu neljällä hidastetöyssyllä, joihin näin lumien taas sulettua joutuu todellakin hidastamaan. Turhan monelle se tuntuu tulevan täydellisenä yllätyksenä ja takana hypitään hädissään jarrulle. Kiihdytykset hidasteen jälkeen suoritetaan mahdollisimman hitaasti ja takana tulevaan syntyy yleensä reilu välimatka, mutta joka kerta on pakko takana ajaa ylinopeutta perään kiinni ajelemaan.

Toinen reittivaihtoehto kiertää moottoritien kautta ja siellä on yhtä hauskaa ajella. Liittymiskaistalle laskee todella pitkä ramppi, ja oma nopeuteni on moottoritielukemissa kauan ennen liittymiskaistan alkua. Takana tapahtuu yleensä jompi kumpi kahdesta vaihtoehdosta: joko takana tuleva jää kauas taakse ja ajelee ylinopeutta kiinni, eikä lähde ohi, tai sitten hinkkaa koko liittymisen ajan puskurissa, eikä lähde liittymisen jälkeenkään ohi.

Mikä siinä takapuskurissa niin kovasti kiinnostaa? Eikö pysty ajamaan ilman vetoautoa, vai onko liikenteeseen keskittyminen sillä tasolla, että edessä oleva ajoneuvo on vain jokin este, jonka saavuttaessa pitää hidastaa?
 
Työmatka vaihtui sellaiseksi, että nopeusrajoitukset seilaavat jatkuvasti ees taas. Ulkomuistista 8 km matkalla: 40-50-40-30-40-30-40-50-40-50-30-50.

Kyllä hämmentää, miten vaikea niitä rajoituskylttejä voi olla lukea. Suurin osa vetelee vähintään 40 km/h tuon ensimmäisen ja toisen 30 km/h alueen, vaikka kummassakin on hidastetöyssy, rajoituksen pituus n. satametriä ja syynä toisessa koulu ja toisessa päiväkoti. Hidasteen jälkeen taas kaasu pohjaan, ja jos joku kehtaa noudattaa nopeusrajoitusta, tullaan perään kiinni ajamaan. Viimeisellä 40 km/h alueella suurin osa jatkaa 50 km/h edellä menevään kiinni, mutta rajoituksen noustessa jää ajamaan 40 km/h.

Viimeinen 30 km/h on miinoitettu neljällä hidastetöyssyllä, joihin näin lumien taas sulettua joutuu todellakin hidastamaan. Turhan monelle se tuntuu tulevan täydellisenä yllätyksenä ja takana hypitään hädissään jarrulle. Kiihdytykset hidasteen jälkeen suoritetaan mahdollisimman hitaasti ja takana tulevaan syntyy yleensä reilu välimatka, mutta joka kerta on pakko takana ajaa ylinopeutta perään kiinni ajelemaan.

Toinen reittivaihtoehto kiertää moottoritien kautta ja siellä on yhtä hauskaa ajella. Liittymiskaistalle laskee todella pitkä ramppi, ja oma nopeuteni on moottoritielukemissa kauan ennen liittymiskaistan alkua. Takana tapahtuu yleensä jompi kumpi kahdesta vaihtoehdosta: joko takana tuleva jää kauas taakse ja ajelee ylinopeutta kiinni, eikä lähde ohi, tai sitten hinkkaa koko liittymisen ajan puskurissa, eikä lähde liittymisen jälkeenkään ohi.

Mikä siinä takapuskurissa niin kovasti kiinnostaa? Eikö pysty ajamaan ilman vetoautoa, vai onko liikenteeseen keskittyminen sillä tasolla, että edessä oleva ajoneuvo on vain jokin este, jonka saavuttaessa pitää hidastaa?
Kyvyttömyys pitää tasaista nopeutta ilman kiintopistettä :D? Tuli mieleen siitä että ajoin reissun kameravalvottuja teitä sähköautolla jossa moottorin ääntä ei siis ole joten nopeuden arviointi matka-ajossa on pirun vaikeaa vs polttis (tarkkuus siis mallia ettei kamera välähdä vs että nopeus heittää jonkin verran) ja vakkarin tutka oli peittynyt jäällä joten vakkari oli poissa pelistä. Silloin tuli 80kmh teillä napsittua se random rekka ja jäätyä sen perään niin ei tarvinnut tuijotella niin mittaria kunhan vaan seurasi aivottomana rekkaa. Toinen mikä voisi olla on jokaisen oma kieroutunut logiikka mikä on ok nopeus ajaa vs että mennään liian kovaa (itsellä oma logiikka on mittari joka on säädetty kilsalleen gps nopeuteen jonka päälle voin tarvittaessa lyödä sen 5-10kmh gps nopeutta kun jotkut taas toteavat että 60kmh alue on vain ohje ja paahtavat huoleti 100kmh kuten esim pari työkaveria) tai liian hiljaa (automallit joita ajaa yleensä vanhempi väki tai väki jota autoilu ei kiinnosta pätkääkään) joten jäädään sitten jumiin konttiin.
 
Kyvyttömyys pitää tasaista nopeutta ilman kiintopistettä :D? Tuli mieleen siitä että ajoin reissun kameravalvottuja teitä sähköautolla jossa moottorin ääntä ei siis ole joten nopeuden arviointi matka-ajossa on pirun vaikeaa vs polttis (tarkkuus siis mallia ettei kamera välähdä vs että nopeus heittää jonkin verran) ja vakkarin tutka oli peittynyt jäällä joten vakkari oli poissa pelistä. Silloin tuli 80kmh teillä napsittua se random rekka ja jäätyä sen perään niin ei tarvinnut tuijotella niin mittaria kunhan vaan seurasi aivottomana rekkaa.
Mikäs siinä, mutta voi kai sitä seurata ihan normaalin, vähintään muutaman sekunnin turvavälin päästä. Kaupunkialueella tosin pitäisi olla vähän enemmän hereillä.

Itse tulee sähköllä ajellessa kuunneltua moottorin pörinän sijaan renkaiden ääntä. Se toki vaihtelee pinnan mukaan, mutta ihan hyvin pysyy vauhti tasaisena, kunhan pari kertaa minuutissa jaksaa vilkaista mittaristoa. Niin se moottorin äänikin toisaalta muuttuu mäkien mukaan.
 
Mikäs siinä, mutta voi kai sitä seurata ihan normaalin, vähintään muutaman sekunnin turvavälin päästä. Kaupunkialueella tosin pitäisi olla vähän enemmän hereillä.

Itse tulee sähköllä ajellessa kuunneltua moottorin pörinän sijaan renkaiden ääntä. Se toki vaihtelee pinnan mukaan, mutta ihan hyvin pysyy vauhti tasaisena, kunhan pari kertaa minuutissa jaksaa vilkaista mittaristoa. Niin se moottorin äänikin toisaalta muuttuu mäkien mukaan.
Eipä tuossa ongelmaa ole pitää nopeutta jos ei tarvitse kameroita varoa. 10kmh heittely tulee täydet tehot käytössä ja tehot puolittamalla saisi varmaan vielä huomattavasti pienemmäksi. Kyllähän se sähkökin ääntä pitää renkaittensa kanssa yms mutta itsellä musiikki peittää (ja kuulo kiittää). Tuo olennainen pari kmh ero taas voi olla se ero ei välähdystä/välähdys+ei seurauksia/välähdys+varoitus/välähtys+sakkoja välillä. Kerran olen elämäni aikana tolpan väläyttänyt ja sekin prkl alinopeutta ajaessa kun vissiin kalibroivat laitteita tms :D. Lompakon kannalta ei järkevää harjoitella tuota diskoversiota.
 
Viimeksi muokattu:
Työmatka vaihtui sellaiseksi, että nopeusrajoitukset seilaavat jatkuvasti ees taas. Ulkomuistista 8 km matkalla: 40-50-40-30-40-30-40-50-40-50-30-50.

Kyllä hämmentää, miten vaikea niitä rajoituskylttejä voi olla lukea. Suurin osa vetelee vähintään 40 km/h tuon ensimmäisen ja toisen 30 km/h alueen, vaikka kummassakin on hidastetöyssy, rajoituksen pituus n. satametriä ja syynä toisessa koulu ja toisessa päiväkoti. Hidasteen jälkeen taas kaasu pohjaan, ja jos joku kehtaa noudattaa nopeusrajoitusta, tullaan perään kiinni ajamaan. Viimeisellä 40 km/h alueella suurin osa jatkaa 50 km/h edellä menevään kiinni, mutta rajoituksen noustessa jää ajamaan 40 km/h.

Viimeinen 30 km/h on miinoitettu neljällä hidastetöyssyllä, joihin näin lumien taas sulettua joutuu todellakin hidastamaan. Turhan monelle se tuntuu tulevan täydellisenä yllätyksenä ja takana hypitään hädissään jarrulle. Kiihdytykset hidasteen jälkeen suoritetaan mahdollisimman hitaasti ja takana tulevaan syntyy yleensä reilu välimatka, mutta joka kerta on pakko takana ajaa ylinopeutta perään kiinni ajelemaan.

Samaa ihmettelen melkein aina, kun noita 30kmh alueita ajaa. Laitan itse vakkariin aina sen rajoitus + 5kmh. Harvoin jää yksin. Sama ilmiö toki kaikilla alueilla: jono muodostuu perään, jos ei aja vähintään +10kmh vauhtia.

Nythän noita rajoitusohjeita aletaan uusia, ja odotettavissa on runsaasti lisää 30kmh alueita sekä mahdollisesti myös muita pudotuksia taajamanopeuksiin. Tällä toivottavasti olisi edes jotain vaikutusta liikennekulttuuriin. 30kmh alueiden määrä lisää narahtamisriskiä ja pikkuhiljaa kaasujalka alkaa ehkä kevenemään taajamissa.
 
Samaa ihmettelen melkein aina, kun noita 30kmh alueita ajaa. Laitan itse vakkariin aina sen rajoitus + 5kmh. Harvoin jää yksin. Sama ilmiö toki kaikilla alueilla: jono muodostuu perään, jos ei aja vähintään +10kmh vauhtia.

Nythän noita rajoitusohjeita aletaan uusia, ja odotettavissa on runsaasti lisää 30kmh alueita sekä mahdollisesti myös muita pudotuksia taajamanopeuksiin. Tällä toivottavasti olisi edes jotain vaikutusta liikennekulttuuriin. 30kmh alueiden määrä lisää narahtamisriskiä ja pikkuhiljaa kaasujalka alkaa ehkä kevenemään taajamissa.
Kerros pointti tuossa jatkuvan 30kmh rajoituksen himossasi? Koulut yms tottakai ymmärrettävää... Mutta mikä piru saa hinkumaan taajamanopeuksien pudottamista. Johan tässä jo madellaan monin paikoin nytkin.

EDIT: Ja tarkennuksena, itsellä on se 3-4kmh yli rajoituksen vakkarissa taajamassa eli ei voi kaahailijaksi huudella.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa ihmettelen melkein aina, kun noita 30kmh alueita ajaa. Laitan itse vakkariin aina sen rajoitus + 5kmh. Harvoin jää yksin. Sama ilmiö toki kaikilla alueilla: jono muodostuu perään, jos ei aja vähintään +10kmh vauhtia.

Nythän noita rajoitusohjeita aletaan uusia, ja odotettavissa on runsaasti lisää 30kmh alueita sekä mahdollisesti myös muita pudotuksia taajamanopeuksiin. Tällä toivottavasti olisi edes jotain vaikutusta liikennekulttuuriin. 30kmh alueiden määrä lisää narahtamisriskiä ja pikkuhiljaa kaasujalka alkaa ehkä kevenemään taajamissa.

Olen huomannut, että yllättävän moni kuski ei tunnu osaavan ajaa autolla hiljaa. Puoliso ajelee ihan surutta 10-20km/h ylinopeuksia 30-60 alueilla ja auton ryömittäminen on ihan utopiaa. Kytkin ylös ja kaasua on aina tyylinä.

Kerros pointti tuossa jatkuvan 30kmh rajoituksen himossasi? Koulut yms tottakai ymmärrettävää... Mutta mikä piru saa hinkumaan taajamanopeuksien pudottamista. Johan tässä jo madellaan monin paikoin nytkin.

Oma teoria on, että nyt autoilijat ajaa keskimäärin 10km/h ylinopeutta aina taajamissa eli 40 alueella autot ajaa keskimäärin 50. Kun rajoitus pudotetaan 30 niin ajetaan 40 ja jarrutusmatka lyhenee huomattavasti ja kevyen liikenteen turvallisuus paranee huomattavasti. Muistaakseni tällä perusteltiin myös sitä miksi motareiden nopeuksia ei nostettu 130km/h, koska yhä useampi olisi ajanut 140km/h ja päästöt olisi lisääntyneet.
 
Olen huomannut, että yllättävän moni kuski ei tunnu osaavan ajaa autolla hiljaa. Puoliso ajelee ihan surutta 10-20km/h ylinopeuksia 30-60 alueilla ja auton ryömittäminen on ihan utopiaa. Kytkin ylös ja kaasua on aina tyylinä.



Oma teoria on, että nyt autoilijat ajaa keskimäärin 10km/h ylinopeutta aina taajamissa eli 40 alueella autot ajaa keskimäärin 50. Kun rajoitus pudotetaan 30 niin ajetaan 40 ja jarrutusmatka lyhenee huomattavasti ja kevyen liikenteen turvallisuus paranee huomattavasti. Muistaakseni tällä perusteltiin myös sitä miksi motareiden nopeuksia ei nostettu 130km/h, koska yhä useampi olisi ajanut 140km/h ja päästöt olisi lisääntyneet.
Voi olla mutta mitä enemmän noita lasketaan, sen enemmän jengi vaan toteaa että haistakaa vittu ajan mitä ajan ja jos jotain tulee niin tulee. Tuohon kun lisää sen papparaisen vanhalla Toyotallaan jossa mittari näyttää 10kmh liikaa niin tadaa mennään 30kmh alueella 20kmh. Viimeksi tänään painoin 50kmh alueella ohi ukosta joka ajoi 35kmh ja heristi vielä nyrkkiä kun kun olin rinnalla. Paikkana suora avoin tie jossa ei risteävää liikennettä yms.
 
Kerros pointti tuossa jatkuvan 30kmh rajoituksen himossasi? Koulut yms tottakai ymmärrettävää... Mutta mikä piru saa hinkumaan taajamanopeuksien pudottamista. Johan tässä jo madellaan monin paikoin nytkin.

Ne ovat turvallisuuden kannalta tärkeitä alueilla, jossa liikkuu paljon kevyttä liikennettä. Ero törmätessä 40kmh vs 30kmh kevlin kanssa on luumurtumat vs. mustelmat. 50kmh niin alkaakin olla jo todennäköisempää että lähtee henki. Eikä varmaan tarvi edes mainita sitä, että havainnointi on helpompaa, kun menee hiljaisempaa?

Viihtyvyys on toinen seikka,joskin toissijainen. On kivempaa liikkua kävellen/pyörällä sellaisilla alueilla, jossa autot menee hiljaisempaa. Vähemmän melua ja pölyä.
 
Ne ovat turvallisuuden kannalta tärkeitä alueilla, jossa liikkuu paljon kevyttä liikennettä. Ero törmätessä 40kmh vs 30kmh kevlin kanssa on luumurtumat vs. mustelmat. 50kmh niin alkaakin olla jo todennäköisempää että lähtee henki. Eikä varmaan tarvi edes mainita sitä, että havainnointi on helpompaa, kun menee hiljaisempaa?

Viihtyvyys on toinen seikka,joskin toissijainen. On kivempaa liikkua kävellen/pyörällä sellaisilla alueilla, jossa autot menee hiljaisempaa. Vähemmän melua ja pölyä.
En väitä vastaan mutta yritän tuoda muitakin näkemyksiä mukaan. Itse ainakin olen huomannut että nykyautolla 30kmh on niin naurettavan pieni nopeus että keskittyminen herpaantuu helpommin. Nykyisen mallin mukaan 30kmh on PÄÄOSIN varattu juurikin noille kriittisille alueille mallilla "hei nyt on 30kmh rajoitus, pitäkäähän silmät auki" vs mitä tunnutaan haluavan eli 30kmh normi ajoon mikä tarkottaisi että tuo 30kmh alueen "erikoisuus" ja painoarvo katoaisi ja jengi ajaisi sillä ihan samalla tavalla aivot narikassa kuin muuallakin. Ja kyllä, olen ottanut itse kontaktia auton kanssa vuosia sitten, sisko on lentänyt 50kmh ajaneen auton konepellin kautta katuun suojatieltä jne jne eli on kokemusta myös siitä kun jokin menee vikaan.
 
Voi olla mutta mitä enemmän noita lasketaan, sen enemmän jengi vaan toteaa että haistakaa vittu ajan mitä ajan ja jos jotain tulee niin tulee. Tuohon kun lisää sen papparaisen vanhalla Toyotallaan jossa mittari näyttää 10kmh liikaa niin tadaa mennään 30kmh alueella 20kmh. Viimeksi tänään painoin 50kmh alueella ohi ukosta joka ajoi 35kmh ja heristi vielä nyrkkiä kun kun olin rinnalla. Paikkana suora avoin tie jossa ei risteävää liikennettä yms.

Valtion kirstussa pohja ei täyty ihan hetkessä. Jos siis maksukykyä riittää, niin mikä ettei. Mun mielestä on vaan ollut paljon vähemmän stressaavaa mennä taajamissa hiljempaa, jos vertaa aiemmin kun nuorena ajotyyli oli paljon aggressiivisempi. Hyvät podcastit auttaa myös kummasti.

Sitäpaitsi kesällä on jopa ihan mielekästä ajella hiljaa ja katsella maisemia :tup:
 
Valtion kirstussa pohja ei täyty ihan hetkessä. Jos siis maksukykyä riittää, niin mikä ettei. Mun mielestä on vaan ollut paljon vähemmän stressaavaa mennä taajamissa hiljempaa, jos vertaa aiemmin kun nuorena ajotyyli oli paljon aggressiivisempi. Hyvät podcastit auttaa myös kummasti.

Sitäpaitsi kesällä on jopa ihan mielekästä ajella hiljaa ja katsella maisemia :tup:
Eli katselet maisemia... Mitenkäs tämä menee yhteen 30kmh ja turvallisuuden kanssa? Eikös autoa ajaessa tulisi keskittyä ajamiseen, etenkin näillä erityistä varovaisuutta vaativilla alueilla?
 
Eli katselet maisemia... Mitenkäs tämä menee yhteen 30kmh ja turvallisuuden kanssa? Eikös autoa ajaessa tulisi keskittyä ajamiseen, etenkin näillä erityistä varovaisuutta vaativilla alueilla?

Keskustella voi monella tapaa. Jos jätetään nämä olkiukot pois heti alkuunsa?
 
Keskustella voi monella tapaa. Jos jätetään nämä olkiukot pois heti alkuunsa?
Toki. Samantien jos jätetään ne 30kmh rajoituksen yhtä hyvät perustelut pois. MIelestäni esitin kuitekin ihan järkeviä argumentteja 30kmh rajoituksen puolesta valikoiduilla alueilla ja miksi ne tulisi säilyttää ja miksi se ei monin paikoin olisi se oikea rajoitus.
 
Toki. Samantien jos jätetään ne 30kmh rajoituksen yhtä hyvät perustelut pois. MIelestäni esitin kuitekin ihan järkeviä argumentteja 30kmh rajoituksen puolesta valikoiduilla alueilla ja miksi ne tulisi säilyttää ja miksi se ei monin paikoin olisi se oikea rajoitus.

No, ei mulla sen turvallisuuden (+viihtyvyyden) lisäksi muuta ollut. Tästä turvallisuusteosta on ihan kohtalaisen vahvaa tutkimusnäyttöä, joskaan yleensä se pelkkä kyltti ei itsessään riitä, vaan tueksi tarvitaan oikea ympäristö ja valvontaa.

Ymmärrän tuon pointtisi, että 30kmh spämmi ei vaan toimi, mutta ollaan kyllä vielä aika kaukana siitä, että noita olisi riesaksi asti. Eikä siitä ole tulossakaan mitään yleisrajotusta ja hyvä niin. Hyvänä esimerkkinä on esim oman 20k kaupungin keskusta, jossa melko vilkkaan torikeskustan läpi menee 0,5km pätkä 40kmh rajoitusaluetta. Tuossa se 30kmh olisi oikeasti paikallaan. Tarkemmin mietittynä täällä ei taida olla ensimmäistäkään ei-työmaa 30kmh aluetta (varmasti on siis jossain, mutta ei omassa kuplassa).
 
No, ei mulla sen turvallisuuden (+viihtyvyyden) lisäksi muuta ollut. Tästä turvallisuusteosta on ihan kohtalaisen vahvaa tutkimusnäyttöä, joskaan yleensä se pelkkä kyltti ei itsessään riitä, vaan tueksi tarvitaan oikea ympäristö ja valvontaa.

Ymmärrän tuon pointtisi, että 30kmh spämmi ei vaan toimi, mutta ollaan kyllä vielä aika kaukana siitä, että noita olisi riesaksi asti. Eikä siitä ole tulossakaan mitään yleisrajotusta ja hyvä niin. Hyvänä esimerkkinä on esim oman 20k kaupungin keskusta, jossa melko vilkkaan torikeskustan läpi menee 0,5km pätkä 40kmh rajoitusaluetta. Tuossa se 30kmh olisi oikeasti paikallaan. Tarkemmin mietittynä täällä ei taida olla ensimmäistäkään ei-työmaa 30kmh aluetta (varmasti on siis jossain, mutta ei omassa kuplassa).
Ja itse taas ajelen Helsingin lähiössä 30kmh alue/yleisrajoituksilla :D. Kukaan ei aja tuota 30kmh kuin yhdessä tiukassa mutkassa talvella koska kadut ovat ihan normi katuja joissa ei ole kouluja tms, näkyvyydet eivät ole huonot vs moni 50kmh tie ja silti piti lätkiä se 30kmh rajoitus.

EDIT: Tuo on niin alueriippuvaista. Edellisen kämpän alueella oli ihan perus 50kmh tai 40kmh rajoitukset ja kouluilla 30kmh. Nykyinen onkin sitten tämä 30kmh ihan missä sattuu lähiö. Onneksi asuu alueen laidalla joten pääsee nopeasti "normaali" alueelle.
 
Ja itse taas ajelen Helsingin lähiössä 30kmh alue/yleisrajoituksilla :D. Kukaan ei aja tuota 30kmh kuin yhdessä tiukassa mutkassa talvella koska kadut ovat ihan normi katuja joissa ei ole kouluja tms, näkyvyydet eivät ole huonot vs moni 50kmh tie ja silti piti lätkiä se 30kmh rajoitus.

EDIT: Tuo on niin alueriippuvaista. Edellisen kämpän alueella oli ihan perus 50kmh tai 40kmh rajoitukset ja kouluilla 30kmh. Nykyinen onkin sitten tämä 30kmh ihan missä sattuu lähiö. Onneksi asuu alueen laidalla joten pääsee nopeasti "normaali" alueelle.

Tässähän meillä Suomessa olisi runsaasti opittavaa teiden suunnittelussa esim. Hollannista. Kun tie muistuttaa lentokenttää, niin ei toki ole mikään valtava ihme, että siinä mennään kovaa, vaikka se 30kmh olisi ihan perusteltu turvallinen nopeus.

Silti näen, että pelkästään rajoituksia päivittämällä saadaan edes jonkinlainen nettopositiivinen (laskeva) vaikutus taajamanopeuksiin. Näin asian näkee ilmeisesti myös valtioneuvosto.
 
Tässähän meillä Suomessa olisi runsaasti opittavaa teiden suunnittelussa esim. Hollannista. Kun tie muistuttaa lentokenttää, niin ei toki ole mikään valtava ihme, että siinä mennään kovaa, vaikka se 30kmh olisi ihan perusteltu turvallinen nopeus.
No tavalllaan tuokin. Kyllähän se kummasti pistää monen ihmettelemään miksi rajoitus on 30kmh jos kaikkialle näkee, missään ei näytä liikkuvan mitään yms yms kun et tunne aluetta. Tosiasiassa alueella voi olla vaikka 3 päiväkotia, kaksi koulua ja vanhustenkoti ihan kiinni toisissaan ja tuota ei aina autolla ajaessa näe mitenkään.
 
Ymmärrän tuon pointtisi, että 30kmh spämmi ei vaan toimi, mutta ollaan kyllä vielä aika kaukana siitä, että noita olisi riesaksi asti. Eikä siitä ole tulossakaan mitään yleisrajotusta ja hyvä niin.
Ymmärtääkseni Helsinkin ja Tampere on kolmenkympin rajoituksia ottanut ahkerasti käyttöön, eli käytännössä tullut pätkille joissa autoilijat tottuneet 40km/h+ rajoituksiin, jotka aiemmin 50km yleisrajoitusilla.

Näiden rettien välilä asuvilla tai usein liikkuvilla on voinut syntyä ei vain satojen metrien, vaan kilometrien pätkiä joita pitäisi körötellä kolmeakymppiä, vs nuoruuden 50 minimi.

Siitähän tuossa kyse että se ihmishenki on nykyään niin rajusti kalliimpi.
No tavalllaan tuokin. Kyllähän se kummasti pistää monen ihmettelemään miksi rajoitus on 30kmh jos kaikkialle näkee, missään ei näytä liikkuvan mitään yms yms kun et tunne aluetta. Tosiasiassa alueella voi olla vaikka 3 päiväkotia, kaksi koulua ja vanhustenkoti ihan kiinni toisissaan ja tuota ei aina autolla ajaessa näe mitenkään.

Tämä juuri se ongelma, autolija mieltää sen sopivan nopeuden noilla kriteereillä, miten lujaa pystyy ajamaan, miten näkee maisemaa. Mistä seuraa se että ajetaan lujempaa kuin se sopiva, tai jopa määrätty korkein sallittu.
Tästä seuraa sitten se että tienpitäjä alkaa rakentelee tiellä esteitä, ensin niitä töyssyjä, sitten ihan kierrettäviä esteitä, kavennuksia jne. pitkälti ihan sen takia että se kuljettaja ei pysty henkisesti sitä auton nopeutta hallitseen ilman noita ulkoisia fyysisiä esteitä. Näistä esteistä taasen syntyy lisäkustannus, niin väylän ylläpidolle, kuin sille tiellä liikkujalle.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän tässä on syynä, että tehty noin lyhyt kaista tuohon. Tilaa näyttäisi olevan. Edellisessä tapauksessa oli silta, ja on ymmärrettävää että säästää miljoonia kun ei tarvitse tehdä siltaan viidettä kaistaa.
Onko tuossa ajatus että tiukan T-liittymään sijaan tehdään pieni kiihdytyskaista hepottaan, mutta käyttäjät tuikkaa suoraan sekaan, miettimättä onko tie vapaa vai ei. Linkin perusteella kolmion kohdalla erinomainen näkyvyys.

Linkissä toinen huomio, kuvausautolla kun vähän peruuttaa, niin esimerkki välien kiinni pitämisestä, missä ns turvavälissä jo valmiina pari henkilöautoa (linja-auton ja kuorma-auton välissä kaksi henkilöautoa)
 
Ymmärtääkseni Helsinkin ja Tampere on kolmenkympin rajoituksia ottanut ahkerasti käyttöön, eli käytännössä tullut pätkille joissa autoilijat tottuneet 40km/h+ rajoituksiin, jotka aiemmin 50km yleisrajoitusilla.

Näiden rettien välilä asuvilla tai usein liikkuvilla on voinut syntyä esi satojen metrien, vaan kilometrien pätkiä joita pitäisi körötellä kolmeakymppiä, vs nuoruuden 50 minimi.

Siitähän tuossa kyse että se ihmishenki on nykyään niin rajausti kalliimpi.


Tämä juuri se ongelma, autilija mieltää sen sopivan nopeuden noilla kriteereillä, miten lujaa pystyy ajamaan, miten näkee maisemaa. Mistä seuraa se että ajetaan lujempaa kuin se sopiva, tai jopa määrätty korkein sallittu.
Tästä seuraa sitten se että tienpitäjä alkaa rakentelee tiellä esteitä, ensin niitä töyssyjä, sitten ihan kierrettäviä esteitä, kavennuksia jne. pitkälti ihan sen takia että se kuljettaja ei pysty henkisesti sitä auton nopeutta hallitseen ilman noita ulkoisia fyysisiä esteitä. Näistä esteistä taasen syntyy lisäkustannus, niin väylän ylläpidolle, kuin sille tiellä liikkujalle.
No siis yksi ongelma on se että autojen järjestelmät ovat parantuneet vitusti, jarrutusmatkat kutistuneet, valot parantuneet, vauhdin tunne kadonnut (120kmh ei tunnu miltään ja 80kmh tielle kiihdyttäessä saa olla tosi himmaillen kaasun kanssa ettei ole se 120kmh liittymässä) mutta nopeudet vain painetaan väkisin alas. 30kmh 100a:n ratissa ei tunnu yhtään niin typerältä kuin ajaa tuoreella autolla jossa on kaikki järjestelmät ja turvajutut ja tuntuu ettet edes liiku. Vaikuttaa kummasti fiilikseen ja haluun totella noita. Itse olen niitä kusipäitä jotka noudattavat ja sekös pistää jengiä vituttamaan.
 
No siis yksi ongelma on se että autojen järjestelmät ovat parantuneet vitusti, jarrutusmatkat kutistuneet, valot parantuneet, vauhdin tunne kadonnut (120kmh ei tunnu miltään ja 80kmh tielle kiihdyttäessä saa olla tosi himmaillen kaasun kanssa ettei ole se 120kmh liittymässä) mutta nopeudet vain painetaan väkisin alas. 30kmh 100a:n ratissa ei tunnu yhtään niin typerältä kuin ajaa tuoreella autolla jossa on kaikki järjestelmät ja turvajutut ja tuntuu ettet edes liiku. Vaikuttaa kummasti fiilikseen ja haluun totella noita. Itse olen niitä kusipäitä jotka noudattavat ja sekös pistää jengiä vituttamaan.
Vain hyvin pienessä osassa autoja on jotenkin toimivat päälleajo estimet, siis järjestelmät pitkä pysäyttää auton ja/tai väistää kohteen. Ja vain osassa niitä autoja jotka eivät noita ominaisuuksia ulosmittaa.

Ja eikä se tekniikka meille ympärivuotista kesäsäätä tee.

Eli kyllä tässä kai joutuu odottamaan niitä itseajavia-autoja ja ns "älyteitä" ennenkuin voidaan alkaa muuttaa suuntaa nopeuksissa.

Jos taasen meinasti että kuskin on vaikea sitä nopeutta ns takapuolituntumalla arvioida, se toki totta, varsinkin jos ei tuttu ajoneuvo, siinä taasen auttaa hyvät vakkarit. Täsä voi tulla vähän apuja jos ennen itseajavia, jos ajoneuvoihin tulee hyviä kattonopeusrajoittimia.
 
Oletko kenties se kuka meinasi tulla mun kylkeen kun olin siinä vasemmalla kaistalla juuri vierellä!? :facepalm:

Kun sitä rampilta tulijaa EI VÄISTETÄ että liikenne helpottuu!
Paljon helpompaa kun ramppeja sisältävät pätkät roilottelee menemään vasenta kaistaa vaikka oikea olisi enimmäkseen tyhjä.

Tälleen on tullut tehtyä koko autoiluhistoria ja toistaseksi ei ole tullut sanomista vaikka se vähän laitonta olisikin.
 
Ymmärtääkseni Helsinkin ja Tampere on kolmenkympin rajoituksia ottanut ahkerasti käyttöön, eli käytännössä tullut pätkille joissa autoilijat tottuneet 40km/h+ rajoituksiin, jotka aiemmin 50km yleisrajoitusilla.

Näiden rettien välilä asuvilla tai usein liikkuvilla on voinut syntyä ei vain satojen metrien, vaan kilometrien pätkiä joita pitäisi körötellä kolmeakymppiä, vs nuoruuden 50 minimi.

Siitähän tuossa kyse että se ihmishenki on nykyään niin rajusti kalliimpi.
Melu- ja pölypäästöt on myös merkittävästi pienemmät kun nopeuksia alennetaan. Vaikuttaa kaupungin viihtyvyyteen.
 
Sen verran tullut kaikenlaista liikenteessä vastaan, että tein uuden kokoelmavideon. Löysin myös joitakin vanhempia pätkiä, jotka otin mukaan.




Videon puolivälissä väkisin eteen tunkenut Volvo XC70 oli kyllä mielenkiintoinen tapaus. Oletin, että se jää liikenteenjakajan viereen odottamaan vuoroaan, mutta sehän tulikin yllättäen eteen. Tie oli jäinen, eikä toiselle kaistalle voinut väistää. Kyseisellä tiellä oli vielä 60-rajoitus ja jos olisin ajanut sitä vauhtia, olisi pelti voinut kolista jouluaattona.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 778
Viestejä
4 663 269
Jäsenet
76 503
Uusin jäsen
Cartier

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom