Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Joo, mutta jos oikein katsoin vain sen liittyjän tunkeminen heti sinne vasemmalle aikeutti muille jarrutustarvetta?
Kuvaajan edessä joku jarrutti turhaan?, liekkö rotesti takanatulevan turvavälistä. Sekä noilla muilla " muistutus " kuvaajan ylinopeudesta?
Kyllähän tosta 88:sta vielä ohi halutaan. Tykkään antaa kiireisimmille sopivassa kohdin tilaa, ei se kaistanvaihto niin iso asia ole, saa samalla vähän toimintaa.
Ei tulisi kyllä mieleenkään alkaa motarilla rotestoimaan ja muistuttamaan jarruttelemalla sitä takana 8 km/h ylinopeudella vasenta kaistaa ajavaa. Mutta oma logiikkansa kai siinäkin on.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
529


Huono ennakointi ja turhat kaistanvaihtot ärsyttää. Tässäkin edellä menevät jarruttelevat turhaan ja yksi väistää ihan turhaan kiihdytyskaistalta tulijaa. Vaihtavat lopulta ristiin kaistoja ja vasenta kaistaa takana tuleva jarruttaa. Pieniä asioita mutta jotenkin näiden näkeminen päivittäin liikenteessä vaan ärsyttää
Tuossa edellä ajavassa Volvossa on todennäköisesti adaptiivinen vakkari (ja ehkä muissakin autoissa) ja sen takia noi jarruttelee?
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Itse joskus napautan adaptiivisen hetkeksi pois päältä jos näen että joku vaihtaa kaistaa eteeni liian lähelle. Jarruttaa Volvo ainakin aika voimakkaasti jos siihen auto ilmestyy eteen ja adaptiivinen säädetty maksimi etäisyydelle.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Itse joskus napautan adaptiivisen hetkeksi pois päältä jos näen että joku vaihtaa kaistaa eteeni liian lähelle. Jarruttaa Volvo ainakin aika voimakkaasti jos siihen auto ilmestyy eteen ja adaptiivinen säädetty maksimi etäisyydelle.
Uutta tietoa mulle. Hyvin todennäköinen syy jarrujen valojen vilkkumiseen. Noissa turvalaitteissa on vielä kehittämisen varaa. Vitarassa varoittelee viereisistä autoista joskus ärsytykseen asti. On kuulemma hyvä, että jarruttaa liian lähelle mennessä, vaikka ei vakkaria käytäkään.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Yango... tuo vitun Yango. Tuossa tovi sitten ohjeistin kuskia poistumaan taloyhtiön nurmikoilta ajelemasta (navigointi näyttää että pitää ajaa oman taloyhtiön pihaan vaikka kohde on seuraava taloyhtiö) ja toki tunnustan että hiukan ärähdin päivittämään navigaattorinsa ja sain vastaukseksi keskisormea ja ikkunasta kohti sylkemistä. Kuva autosta, poliisit perään ja poliisilta ohje tehdä rikosilmoitus pahoinpitelystä/sen yrityksestä. Eipä tuolle mitään kannata tehdä tai edes tekisi kun ei osunut ja ilman osumaa on käytännössä mahdoton todistaa muuta kuin että auto ja kuski olivat paikalla. Tulee kyllä otettua ajaessa Yangon kuskeihin aikamoiset etäisyydet ja pidettyä huoli että jos on mahdollista päästä hiukan kauemmas näistä niin otan ja käytän tämän mahdollisuuden.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Yango... tuo vitun Yango. Tuossa tovi sitten ohjeistin kuskia poistumaan taloyhtiön nurmikoilta ajelemasta (navigointi näyttää että pitää ajaa oman taloyhtiön pihaan vaikka kohde on seuraava taloyhtiö) ja toki tunnustan että hiukan ärähdin päivittämään navigaattorinsa ja sain vastaukseksi keskisormea ja ikkunasta kohti sylkemistä. Kuva autosta, poliisit perään ja poliisilta ohje tehdä rikosilmoitus pahoinpitelystä/sen yrityksestä. Eipä tuolle mitään kannata tehdä tai edes tekisi kun ei osunut ja ilman osumaa on käytännössä mahdoton todistaa muuta kuin että auto ja kuski olivat paikalla. Tulee kyllä otettua ajaessa Yangon kuskeihin aikamoiset etäisyydet ja pidettyä huoli että jos on mahdollista päästä hiukan kauemmas näistä niin otan ja käytän tämän mahdollisuuden.
Laita yangolle palautetta niin kuskilta viedään ajokeikat pois parhaassa tapauksessa tietyksi ajaksi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ylipäänsä ajovalojen polttaminen parkissa oletuksena paljastaa varmuudella amatöörin. Täydet valot ei juuri selity muulla kuin vittuilulla tai kännillä.
Autot on erilaisia ja jos ei tilannetta kuvattu, niin ne valot voi olla ihan tarkoituksella.

- Ajovalo automatiikka, niissä eroja, osassa automalleja on ajovalot auton käydessä päällä, ja niiden sammuttaminen vaatii käyttäjän toimia ja lisää riskiä että myös unohtuvat pois päältä.

- Jos ajoneuvo ei ole käynnissä, niin joissain malleissa voi edelläoleva tilanne syntyä kun "virrat" on tarpeeksi pitkällä päällä ja "virtojen" päällä pitämiseen voi olla jokin muu syy kuin känni tai kettuilu.

- Joskus voi olla halu (tarve) pitää valoja päällä , ehkä niin intesiivisesti ettei huomaa haittaa

- Selvin päin, mutta ei vaan tiedosta haittaa, joko kiinnittää johonkin muuhun, tai ei välttämättä edes tiedä, (ei kokemusta) haitasta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Laita yangolle palautetta niin kuskilta viedään ajokeikat pois parhaassa tapauksessa tietyksi ajaksi.
Tuskinpa. Ei todisteita suuntaan tai toiseen. Poliisi toki otti tosissaan ja lähti vissiin metsästämään.

EDIT: Piti se nyt kuitenkin pistää tuo palaute. Sen verran haista paska touhua. Mitää muuta kuin pahoittelut tuosta tuskin seuraa... Mutta onpahan laitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tarkasti katsottuna videolla viisi eri autoa painelee jarrupoljinta ja yksi vaihtaa turhaan kaistaa.
Itse kiihdytän ylinopeuteen 88 km/h ja vaihdan vasemmalle kaistalle eikä ole mitään syytä polkea jarrua tai vaihtaa kaistaa.
Mutta kuten sanoin pieni ja turha asia mutta ärsyttää, kun edessä painellaan jarrua ilman näkyvää syytä mikä olisi ennakoiden vältettävissä.
Jos viittaat oikealla kaistalla jonossa ajaviin, niin videosta ei varmaksi voi sanoa, mutta arvailla voi, heillä alkoi turvaväli lyhenee, joten hidastus tarvetta, jos vetänyt vakkarilla tuohon asti, niin jarru varmaan mitenkään outoa, samalla varoittaa perässätuliaa hiljentämisestä. Eka farkkuvolvo olisi voinut (pitänyt) himmata aiemmin, mutta ehkä kuvaajan rampilta tulo on vaikuttanut, jos ennusti kuvaajan tulon taakse.

Joissain ajoneuvoissa jarruvalot voi vilahtaa jo moottorijartuksessa, ja joissain vakkarikin näyttää jarruvaloja jos hiljennetään.


Se auto joka antoi rampiltatulijalle tilaa, niin yksi mahdollinen tilanne se että kiihdytyskaistalla olija näytti ajoissa vilkkua ja oli oikealla kaistalla ajavaa edellä, ehkä on näyttänyt silti että se tulee siihen eteen huomattavasti hitaammalla vauhdilla, joten tuo tumma auto lähti sitä ohittaan.

Ei välttämättä huono arvio, jos katsoo videota eteenpäin, niin rampilta tullut kiilasi suorilta ohituskaistalla olevan eteen, joka joutu hiljentään. Ehkä tuossa pelastuttiin kolarilta.

Enempää jarruvaloja ei tainnut olla ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
Tuskinpa. Ei todisteita suuntaan tai toiseen. Poliisi toki otti tosissaan ja lähti vissiin metsästämään.

EDIT: Piti se nyt kuitenkin pistää tuo palaute. Sen verran haista paska touhua. Mitää muuta kuin pahoittelut tuosta tuskin seuraa... Mutta onpahan laitettu.
Eipä tähän juuri muuta ratkaisua ole kuin se, että ihmisillä olisi järkeä. Vähänkään täysipäisessä maailmassa tuollaista syöpää ei olisi, koska kukaan ei menisi kyytiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Jos viittaat oikealla kaistalla jonossa ajaviin, niin videosta ei varmaksi voi sanoa, mutta arvailla voi, heillä alkoi turvaväli lyhenee, joten hidastus tarvetta, jos vetänyt vakkarilla tuohon asti, niin jarru varmaan mitenkään outoa, samalla varoittaa perässätuliaa hiljentämisestä. Eka farkkuvolvo olisi voinut (pitänyt) himmata aiemmin, mutta ehkä kuvaajan rampilta tulo on vaikuttanut, jos ennusti kuvaajan tulon taakse.

Joissain ajoneuvoissa jarruvalot voi vilahtaa jo moottorijartuksessa, ja joissain vakkarikin näyttää jarruvaloja jos hiljennetään.


Se auto joka antoi rampiltatulijalle tilaa, niin yksi mahdollinen tilanne se että kiihdytyskaistalla olija näytti ajoissa vilkkua ja oli oikealla kaistalla ajavaa edellä, ehkä on näyttänyt silti että se tulee siihen eteen huomattavasti hitaammalla vauhdilla, joten tuo tumma auto lähti sitä ohittaan.

Ei välttämättä huono arvio, jos katsoo videota eteenpäin, niin rampilta tullut kiilasi suorilta ohituskaistalla olevan eteen, joka joutu hiljentään. Ehkä tuossa pelastuttiin kolarilta.

Enempää jarruvaloja ei tainnut olla ?
Siis onkohan tässä OP:lla nyt ongelma hidastuvuus vai jarruvalot? Onko jonkun mielestä moottorijarrutus ilman jarruvaloja parempi?

Liikenne pumppaa ihan väistämättä ja valot kertoo hidastuvuudesta. En näe mitään epänormaalia tai mistä pitäisi mieli pahoittaa.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780


Huono ennakointi ja turhat kaistanvaihtot ärsyttää. Tässäkin edellä menevät jarruttelevat turhaan ja yksi väistää ihan turhaan kiihdytyskaistalta tulijaa. Vaihtavat lopulta ristiin kaistoja ja vasenta kaistaa takana tuleva jarruttaa. Pieniä asioita mutta jotenkin näiden näkeminen päivittäin liikenteessä vaan ärsyttää
Hyvä video. Vaikka tuossa ei mitään dramaattista tai törkeää tapahdukaan, kaikki nuo jarrun polkijat ovat ongelmakuljettajia liikenteessä, pelisilmä/taito/kokemus puuttuu, ja siksi aiheuttavat tuollaista aivan turhaa häiriötä. Ja toki eniten se rampilta tulija, joka tuli vasemmalle kaistalle liian lähelle toisen auton eteen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Hyvä video. Vaikka tuossa ei mitään dramaattista tai törkeää tapahdukaan, kaikki nuo jarrun polkijat ovat ongelmakuljettajia liikenteessä, pelisilmä/taito/kokemus puuttuu, ja siksi aiheuttavat tuollaista aivan turhaa häiriötä. Ja toki eniten se rampilta tulija, joka tuli vasemmalle kaistalle liian lähelle toisen auton eteen.
Oletko tosissasi ?

Videossa pahin oli se jolla jarruvalot ei välähtäneet.

Suksiboxi kuski , näytti tilannetta seuraavaan ja siihen reagoivan.

Muilla varmaan turvavälit alimittaisia, jos sitä tarkoita ongelma kuljettajana, niin varmaan totta.


Volvo kuskin , oli ehkä aiemmin mokannut sen turvavälin, mutta ehkä siinä huomioi sitä rampiltatulijaa, ei ohitaankaan päässyt kun rinnalla ohittava auto. Rampilta tulossa auto, joutuu miettiin että ajaako tasaisesti vai hiljentääkö. Taakse ei nähty, mutta todennäköisesti Volvon perässäkin tulee auto.

Kun viimein hijensi, niin ihan turvallisuus juttu että jarruvalot.

Se punaisen auton kuski, jonka eteen rampiltatulia kiilas, niin senkin pakko jarruttaa, jos meinaat sitä edeltävää kaistan vaihtajaa, että olisi jo silloin pitänyt jarruttaa, ehkä videosta ihan suorilta näe etäisyyksiä, ehkä hiljensi, vaikka ei valot vilkkuneet.

Turvaväleistä voi aina kritisoida, en sillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Oletko tosissasi ?

Videossa pahin oli se jolla jarruvalot ei välähtäneet.

Suksiboxi kuski , näytti tilannetta seuraavaan ja siihen reagoivan.

Muilla varmaan turvavälit alimittaisia, jos sitä tarkoita ongelma kuljettajana, niin varmaan totta.


Volvo kuskin , oli ehkä aiemmin mokannut sen turvavälin, mutta ehkä siinä huomioi sitä rampiltatulijaa, ei ohitaankaan päässyt kun rinnalla ohittava auto. Rampilta tulossa auto, joutuu miettiin että ajaako tasaisesti vai hiljentääkö. Taakse ei nähty, mutta todennäköisesti Volvon perässäkin tulee auto.

Kun viimein hijensi, niin ihan turvallisuus juttu että jarruvalot.

Se punaisen auton kuski, jonka eteen rampiltatulia kiilas, niin senkin pakko jarruttaa, jos meinaat sitä edeltävää kaistan vaihtajaa, että olisi jo silloin pitänyt jarruttaa, ehkä videosta ihan suorilta näe etäisyyksiä, ehkä hiljensi, vaikka ei valot vilkkuneet.


Turvaväleistä voi aina kritisoida, en sillä.
Missä tuolla kukaan kiilasi punaisia autoja? Suoralla tiellä jarruttelijat ovat yksinkertaisesti huonoja kuskeja ellei joku automaattinen vakkari sitten sitä automaattisesti tee. Liikenne soljui tuossa yllä olevassa videossa oikein nätisti muuten eikä jarruttelulle ollut mitään tarvetta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Missä tuolla kukaan kiilasi punaisia autoja? Suoralla tiellä jarruttelijat ovat yksinkertaisesti huonoja kuskeja ellei joku automaattinen vakkari sitten sitä automaattisesti tee. Liikenne soljui tuossa yllä olevassa videossa oikein nätisti muuten eikä jarruttelulle ollut mitään tarvetta.
Jos jätetään ns "dynaamiset" kuskit pois, niin silloi samaa mieltä liikennevirrassa usein kyse liianpienestä turvavälistä, tai vakkarin käytöstä.
Dynaamisilla kuskeilla taasen kyse tavasta kiihdytellä, ja hiljennellä viimetingassa.

Volvolla oli liianpieni turvaväli, mutta siinä tilanteessa jarruvalot hyvä ja suotava tapa viestiä että nyt hiljennetään.

Seuraava jarruttaja oli jonka kylkeen/eteen meinas rampilta tulla, tilanne videossa epäselvä, mutta en tuosta sitä jarrutusta vielä huonoksi sanoisi. Videon perusteella se näytti siltä että saattaa tulle suorilta kaistalle , ja myöhempi käytös tukee arvausta.

Suksiboxi kuski reagoi siihen tilanteeseen hiljentämällä, huomaa että sen perässä tuli toinen auto ja vasemmalla kuvajaa. Eikö sitä toimintaa pitäisi kehua?

Kuvaajan edelle ohituskaistalle mennyt punainen auto, sen oli pakko hiljentää ja viimeistään tuossa kohtaa jarruttaa, Jos virhettä haet, niin tässä kyse siitä jarruttiko liianmyöhään.
 
Viimeksi muokattu:

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Hyvä video. Vaikka tuossa ei mitään dramaattista tai törkeää tapahdukaan, kaikki nuo jarrun polkijat ovat ongelmakuljettajia liikenteessä, pelisilmä/taito/kokemus puuttuu, ja siksi aiheuttavat tuollaista aivan turhaa häiriötä. Ja toki eniten se rampilta tulija, joka tuli vasemmalle kaistalle liian lähelle toisen auton eteen.
Tämä, itse kanssa ihmettelen välillä miksi suoralla tiellä pitää painaa jarrua, 99% tapauksia pelkkä kaasun nosto riittää.

Toisekseen, rampilta tulijaa ei väistetä, kuten videostakin nähdään aiheuttaa se aina turhaa sekoilua kaistojen välillä ja rampilta tulija kuvitteli että siihen toisen eteen suoraan vasemmalle kaistalle on hyvä mennä?
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Jos jätetään ns "dynaamiset" kuskit pois, niin silloi samaa mieltä liikennevirrassa usein kyse liianpienestä turvavälistä, tai vakkarin käytöstä.
Dynaamisilla kuskeilla taasen kyse tavasta kiihdytellä, ja hiljennellä viimetingassa.

Volvolla oli liianpieni turvaväli, mutta siinä tilanteessa jarruvalot hyvä ja suotava tapa viestiä että nyt hiljennetään.

Seuraava jarruttaja oli jonka kylkeen/eteen meinas rampilta tulla, tilanne videossa epäselvä, mutta en tuosta sitä jarrutusta vielä huonoksi sanoisi. Videon perusteella se näytti siltä että saattaa tulle suorilta kaistalle , ja myöhempi käytös tukee arvausta.

Suksiboxi kuski reagoi siihen tilanteeseen hiljentämällä, huomaa että sen perässä tuli toinen auto ja vasemmalla kuvajaa. Eikö sitä toimintaa pitäisi kehua?

Kuvaajan edelle ohituskaistalle mennyt punainen auto, sen oli pakko hiljentää ja viimeistään tuossa kohtaa jarruttaa, Jos virhettä haet, niin tässä kyse siitä jarruttiko liianmyöhään.
Katsoitko videota?

Miksi kohdassa 00:47 auto vaihtaa kaistaa vasemmalle ja heti perään takaisin oikealle? Todella huonoa pelisilmää varsinkin kun siinä on auto 10m säteellä tulossa.

Tuo turha kaistanvaihto vielä jotenkin meni, mutta rampilta tulija joka menee suoraan eteen vasemmalle kaistalle, kortti pois liikenteen vaarantamisesta, aivan täysi idiootti.

Siinä oikealla kaistalla oli tilaa enemmän kuin tarpeeksi kaikille ja rampilta tulija on se joka väistää muita, piste.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Katsoitko videota?

Miksi kohdassa 00:47 auto vaihtaa kaistaa vasemmalle ja heti perään takaisin oikealle? Todella huonoa pelisilmää varsinkin kun siinä on auto 10m säteellä tulossa.
Katsoin video, ja tuota kohtaa yritin arpoa.

En tiedä miten se tilanne on tuolle näyttänyt, joten videon perusteella sitä arvoin.

- Rampilta tulee auto, vidoen perusteella tumma auto pelkäsi että tulee suoraan kaistalle, hiljensi ja lähti sitä ohittaan vasemmalla kaistalla.

- Pelko ei tainnut olla aiheeton jos videota katsoo hetken eteenpäin ja näkee rampiltatulian touhut.

- Vaihtoi toki punaisen auton eteen , käytti kuitekin lyhyesti vilkkua ennen kaistanvaihto, nuo toki virheitä normaalitilanteessa, mutta jos kyse vaaran, kolarin välttämisestä niin aikaa toki vähemmän toimia oikein, ja siinä vältettiin isompi riski. Ja väliä jäi punaiseen reilummaksi kuin jolloin muilla videossa.


Siinä oikealla kaistalla oli tilaa enemmän kuin tarpeeksi kaikille ja rampilta tulija on se joka väistää muita, piste.
Siinä ei kai epäselvää, mutta ei kai kukaan päällekkään aja, ehdontahdoin kolaria aja, vaan jos voi välttää vaaratilanteen (pienemmällä riskillä) niin sen tekee.

Jos hän vältti tuolla kolarin, niin meni plussalle.

Sitä voidaan ajankanssa miettiä ajankanssa miten voisi paremmin toimia.

- Jarruttaminen , varmaan "automaattista", äänimerkki on monelle vähän liiankorkean kynnyksen takana, osalla taasen paniikissa se käsi jää torvelle pienemmästäkin.

- Moottoritielläkin saa ohittaa, ja nelikaistaisella normaalilla tiellä kaistanvaihto ei tarvi suoranaista syytä, tässä kuitekin syy oli ohitta.

- Moottoritiellä kaistapujottelu on kiellettyä ja riskiä lisäävää, eikä jollain nelikaistatiellä pujottelua ole suotavaa.

- Jos tulee yllättävä vaaratilanne niin siinä vähän ajantaju kärsii ja ihan toimita kuin rauhallisissa tilanteissa. Jos tuota paluuta oikealle kaistalla paluuta kritisoita, toki ihan turhan nopeasti palas eteen.


Tämä, itse kanssa ihmettelen välillä miksi suoralla tiellä pitää painaa jarrua, 99% tapauksia pelkkä kaasun nosto riittää.
Yleensä se jarrutellun tarve johtuu liianpienistä turvaväleistä. (tai tavasta ottaa vakkari pois).

Videossa taisi kaikilla olla syytä painaa jarrua.
 
Viimeksi muokattu:

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Katsoin video, ja tuota kohtaa yritin arpoa.

En tiedä miten se tilanne on tuolle näyttänyt, joten videon perusteella sitä arvoin.

- Rampilta tulee auto, vidoen perusteella tumma auto pelkäsi että tulee suoraan kaistalle, hiljensi ja lähti sitä ohittaan vasemmalla kaistalla.

- Pelko ei tainnut olla aiheeton jos videota katsoo hetken eteenpäin ja näkee rampiltatulian touhut.

- Vaihtoi toki punaisen auton eteen , käytti kuitekin lyhyesti vilkkua ennen kaistanvaihto, nuo toki virheitä normaalitilanteessa, mutta jos kyse vaaran, kolarin välttämisestä niin aikaa toki vähemmän toimia oikein, ja siinä vältettiin isompi riski. Ja väliä jäi punaiseen reilummaksi kuin jolloin muilla videossa.




Siinä ei kai epäselvää, mutta ei kai kukaan päällekkään aja, ehdontahdoin kolaria aja, vaan jos voi välttää vaaratilanteen (pienemmällä riskillä) niin sen tekee.

Jos hän vältti tuolla kolarin, niin meni plussalle.

Sitä voidaan ajankanssa miettiä ajankanssa miten voisi paremmin toimia.

- Jarruttaminen , varmaan "automaattista", äänimerkki on monelle vähän liiankorkean kynnyksen takana, osalla taasen paniikissa se käsi jää torvelle pienemmästäkin.

- Moottoritielläkin saa ohittaa, ja nelikaistaisella normaalilla tiellä kaistanvaihto ei tarvi suoranaista syytä, tässä kuitekin syy oli ohitta.

- Moottoritiellä kaistapujottelu on kiellettyä ja riskiä lisäävää, eikä jollain nelikaistatiellä pujottelua ole suotavaa.

- Jos tulee yllättävä vaaratilanne niin siinä vähän ajantaju kärsii ja ihan toimita kuin rauhallisissa tilanteissa. Jos tuota paluuta oikealle kaistalla paluuta kritisoita, toki ihan turhan nopeasti palas eteen.



Yleensä se jarrutellun tarve johtuu liianpienistä turvaväleistä. (tai tavasta ottaa vakkari pois).

Videossa taisi kaikilla olla syytä painaa jarrua.
Tuo turha kaistanvaihto olisi vältetty sillä että joko ajoissa vauhtia lisää, tai vauhtia pois.

Itse myös annan äänimerkkiä hyvin herkästi, mutta pahin on kyllä toi rampilta tulija, suoraan vasemmalle kaistalle toisen eteen, jos olisin poliisi ottaisin kortin heti pois!

Mutta videossa hyvin näkee kuinka kaksi toopea saa kolmannen pahaan paikkaan vaikka hän ei ole tehnyt mitään väärin, tämä kun olisi tapahtunut aamu/iltapäivä ruuhkassa niin ei tarvitse miettiä miksi siellä ajetaan 50km/h.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tuo turha kaistanvaihto olisi vältetty sillä että joko ajoissa vauhtia lisää, tai vauhtia pois.
Varmaan joo, mutta jos nyt ajelee rajoitusten mukaan, niin en tiedä miksi olisi pitänyt vauhtia varmuuden vuoksi ottaa pois ramppien kohdilla. (se puski sieltä aika yllättäen eteen), se suksioxi kuski reagoi toivommalalsi tavalla, kun näki tilanteen kauempaa.

Ja ainakin jossain on opetettu että ennen ja kiihdystkaistan kohdalla pitäisi ajaa ennustettavasti tasaista nopeutta, jotta rampiltatulijan kiihdystyskaistalta olisi helppo liittyä valittuun paikkaan.

Nelikaistaisella tiellä saa kaistaa vaihtaa, motarilla kynnys korkeampi, mutat sielläkin ohittaa. Kummassakaan ei se muuten vain toisten eteen kiilailla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Toisekseen, rampilta tulijaa ei väistetä, kuten videostakin nähdään aiheuttaa se aina turhaa sekoilua kaistojen välillä ja rampilta tulija kuvitteli että siihen toisen eteen suoraan vasemmalle kaistalle on hyvä mennä?
Minusta tuo kaistan vainhto, tilan anto rampilta tulevalle, on ihan hyvä tapa, kunhan katsoo että ei mene vasemmalla kaistalla olevan eteen niin, että hänelle tulee kiirre jarruttaa. Sekoilu tuli tässä siitä, että se rampilta tullut ei katsonut tai välittänyt siinä vasemmalla kaistan vaihtoon jo liian lähellä olevasta punaisesta autosta.

Turvalliseen paikkaan tehtynä (kuten tässä tehtiin) tilan anto liittyjälle on liikenteen joustavuutta parantava asia.
Tässä toki liittymästä tullut olisi siihen eteen/taakse luultavasti uskaltanut tulla. Tuolla näkee niitäkin, että pysähtyvät liityntärampin päässä, kun eivät uskalla liittyä liikennevirtaan.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Minusta tuo kaistan vainhto, tilan anto rampilta tulevalle, on ihan hyvä tapa, kunhan katsoo että ei mene vasemmalla kaistalla olevan eteen niin, että hänelle tulee kiirre jarruttaa. Sekoilu tuli tässä siitä, että se rampilta tullut ei katsonut tai välittänyt siinä vasemmalla kaistan vaihtoon jo liian lähellä olevasta punaisesta autosta.

Turvalliseen paikkaan tehtynä (kuten tässä tehtiin) tilan anto liittyjälle on liikenteen joustavuutta parantava asia.
Tässä toki liittymästä tullut olisi siihen eteen/taakse luultavasti uskaltanut tulla. Tuolla näkee niitäkin, että pysähtyvät liityntärampin päässä, kun eivät uskalla liittyä liikennevirtaan.
Rampilta tulijan väistäminen on tyhmää, varsinkin kun kyseessä on pitkä ramppi ja henkilöauto. Ymmärrän että raskasta liikennettä väistetään, mutta kun ihmiset kumartaa yhdelle, pyllistää he toiselle, kun ei osata katsoa ja ennakoida, vaan lähdetään vaihtamaan kaistaa ja sitten puolikas vilkku ja suoraan eteen tai kylkeen.

Olen satoja kertoja meinannut saada tälläisen väistäjän 30v aikana kylkeeni ja siksi en voi sietää niitä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Rampilta tulijan väistäminen on tyhmää, varsinkin kun kyseessä on pitkä ramppi ja henkilöauto. Ymmärrän että raskasta liikennettä väistetään, mutta kun ihmiset kumartaa yhdelle, pyllistää he toiselle, kun ei osata katsoa ja ennakoida, vaan lähdetään vaihtamaan kaistaa ja sitten puolikas vilkku ja suoraan eteen tai kylkeen.

Olen satoja kertoja meinannut saada tälläisen väistäjän 30v aikana kylkeeni ja siksi en voi sietää niitä.
Kuskeja on monen laisia, joten poikkeuksiakin on. Tässä ko. esimerkissä tilan antanut autoilijakin toimi aivan asiallisesti ketään tosiasillisesti häiritsemättä. Ei ole hänen vika, että rampilta tullut ajoi kuten ajoi ja siitäkin selvittiin jarrujen käytöllä.

Itse tykkään antaa noissa tilaa tarvittaessa ja katson varmasti, etten kiilaa kenenkään eteen. Kun asian tiedostaa noissa on hyvää aikaa seurata mitä takana tapahtuu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kuskeja on monen laisia, joten poikkeuksiakin on. Tässä ko. esimerkissä tilan antanut autoilijakin toimi aivan asiallisesti ketään tosiasillisesti häiritsemättä. Ei ole hänen vika, että rampilta tullut ajoi kuten ajoi ja siitäkin selvittiin jarrujen käytöllä.

Itse tykkään antaa noissa tilaa tarvittaessa ja katson varmasti, etten kiilaa kenenkään eteen. Kun asian tiedostaa noissa on hyvää aikaa seurata mitä takana tapahtuu.
neli kaistaisella tiellä jos tilaa on vaihtaa kaistaa ja rampilta tunkua ja tai näyttää vaikealta se tuleminen, niin siinä kai riskit vähenee, varsinkin jos vertaa siihen että alkaa jarruttelemalla väisteleen, lisäähän se tien vetovoimaakin.

Videossa syynä kai se että väistettiin kolariariskiä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Minusta tuo kaistan vainhto, tilan anto rampilta tulevalle, on ihan hyvä tapa, kunhan katsoo että ei mene vasemmalla kaistalla olevan eteen niin, että hänelle tulee kiirre jarruttaa.
Mikä tästä tekee tyhmän tavan on se, että kun rampilta tulijalla olisi velvollisuus sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen, niin väistämällä vasemmalle kaistalle siirrät itsellesi vastuun sovittaa nopeus rampilta tulijan vauhtiin; joko menet ohi tai jäät lopulta taakse.

Aika usein, kun tämmöinen tilan antaja kohtaa ripeän kiihdyttäjän, ei hän joko koskaan edes saavuta liittyjää tai jää ajelemaan rinnalle samaa vauhtia vain kiihdyttääkseen pian ohi hidastamaan siihen eteen.

Totta kai on myös tilanteita missä tilan antamiselle on perusteet, eli esim. Raskas liikenne yli 100km/h alueilla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mikä tästä tekee tyhmän tavan on se, että kun rampilta tulijalla olisi velvollisuus sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen, niin väistämällä vasemmalle kaistalle siirrät itsellesi vastuun sovittaa nopeus rampilta tulijan vauhtiin; joko menet ohi tai jäät lopulta taakse.
Se ei kai iso ongelma, kokonaisuus kai siinä jää plussalle.

Hänellä tuskin oli ajatus vaihdella kaistaa silloin jos ramppi kuski on sen paikan selkeästi katsonut.

Jos ajelee kunnon turvaväleillä, niin harvoin suoranaisesti tarvii autella, riskitilanteita kannata turhan päin riskeerata.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
60
1. Ärsyttää se kun ei vaan päästä liikennevaloista liikkeelle. En edes aja nykyään juuri mihinkään ja silti viikon sisällä jo kaksi jotka ei vaan huomaa kun se valo vaihtuu. Ja nämä tietysti aina vasemmalle kääntyviä eli valot on sellaisia että niistä ei ehkä pääse kuin 3-5 autoa läpi yksillä vihreillä muutenkaan ja sitten puolet siitä ajasta menee siihen kun ei vaan viitsitä ees kattoa niitä valoja vaikka ollaan ekana jonossa.

2. Kiertoliittymässä se vilkku laitetaan poistumisen merkiksi päälle sitten kun ollaan jo poistumassa.

3. Täysin pimeässä ajellaan päiväajovaloilla ilman takavaloja. Miten tämä edes onnistuu, luulis autoissa olevan automaattiset valot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Mikä tästä tekee tyhmän tavan on se, että kun rampilta tulijalla olisi velvollisuus sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen, niin väistämällä vasemmalle kaistalle siirrät itsellesi vastuun sovittaa nopeus rampilta tulijan vauhtiin; joko menet ohi tai jäät lopulta taakse.

Aika usein, kun tämmöinen tilan antaja kohtaa ripeän kiihdyttäjän, ei hän joko koskaan edes saavuta liittyjää tai jää ajelemaan rinnalle samaa vauhtia vain kiihdyttääkseen pian ohi hidastamaan siihen eteen.

Totta kai on myös tilanteita missä tilan antamiselle on perusteet, eli esim. Raskas liikenne yli 100km/h alueilla.
Ei mun vauhti siinä yhtään hidastu eikä nopeudu, mä katson mitä se rampilta tuleva tekee ja päätän sitten palaanko takaisin vai jatkanko sitä vasenta kaistaa.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Kyllä tuo moottoritiellä liittyjiä väistäminen aiheuttaa jatkuvasti turhaa häiriötä ja myös turhia vaaratilanteita. Kysymys on ihan puhtaasti ennakoitavuudesta. Kun vain rampilta tuleva sovittaa vauhtinsa, tällöin muu liikenne on hyvin ennakoitavaa, eikä vaaratilanteen syntyminen tuon takia ole edes mahdollista. Kun aletaan sitä väistämistä tekemään, siinä on usein osallisena iso määrä autoja johon se vaikuttaa, on helppo ihan autojen lukumäärästä jo ymmärtää riskien suhteet. Eli ihan syystä se on kielletty. Tietysti kun vähän liikennettä ja joku rekka tulossa rampilta, ihan ok väistää silloin, jos ilman väistöä hidastaisi rekkaa. Mitä enemmän liikennettä, sitä tuomittavampaa väistellä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Ei mun vauhti siinä yhtään hidastu eikä nopeudu, mä katson mitä se rampilta tuleva tekee ja päätän sitten palaanko takaisin vai jatkanko sitä vasenta kaistaa.
Pointtihan oli siis se, että sun vauhdin pitää hidastua tai nopeutua siinä vaiheessa, jos se rampilta tulija kiihdyttää tasan samaan vauhtiin sun kanssa ja jäätte ajamaan rinnakkain.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
no ei tosiaankaan enää tuossa vaiheessa aleta muuttamaan nopeutta, se on rampista tulevan tehtävä.

SEN SIJAAN, ennakoida kannattaa kun itse näkee että ramppiin on tulossa joku joka tod näk liittyy eteen tai taakse.

kun välimatkaa yli 100m tyyliin. voi pistää sen muutaman kmh lisää itselle tai napauttaa vakkarista muutama kmh pois
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
no ei tosiaankaan enää tuossa vaiheessa aleta muuttamaan nopeutta, se on rampista tulevan tehtävä.

SEN SIJAAN, ennakoida kannattaa kun itse näkee että ramppiin on tulossa joku joka tod näk liittyy eteen tai taakse.

kun välimatkaa yli 100m tyyliin. voi pistää sen muutaman kmh lisää itselle tai napauttaa vakkarista muutama kmh pois
Juuri näin. Rampilta tuleva säätää omaa nopeuttaan. Tiellä jo ajava jatkaa samaa ellei juuri joku raskaampi tms. Muuten voi äkkiä käydä perinteinen molemmat jarruttavat/kiihdyttävät samaa tahtia ja ollaan taas kusessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kyllä tuo moottoritiellä liittyjiä väistäminen aiheuttaa jatkuvasti turhaa häiriötä ja myös turhia vaaratilanteita.
Moottoritiet on ihan oma lukunsa, moottoritiellä kaistan vaihtaminen on riski, jopa niin iso riski että lainsäätäjä on rajoittannut kaistanvaihtoja. Lisäksi moottoritiellä ei voi kaistaa valita vapaasti.

Kysymys on ihan puhtaasti ennakoitavuudesta. Kun vain rampilta tuleva sovittaa vauhtinsa, tällöin muu liikenne on hyvin ennakoitavaa, eikä vaaratilanteen syntyminen tuon takia ole edes mahdollista.
Turvavälit, turvavälit, mutta virheitä tehdään, ja vaikka itse voi vaikuttaa, niin se ei aina ole itsestä kiinni.(*

Lisä haastetta voi tuoda yksittäisillä kohteilla, hitaammat rampit, kiihdytyskaista lyhyempiä, ja se että rampilta tulijoilla voi olla pienempi rajoitus kuin siellä varsinaisella motarilla.

Kun aletaan sitä väistämistä tekemään, siinä on usein osallisena iso määrä autoja johon se vaikuttaa, on helppo ihan autojen lukumäärästä jo ymmärtää riskien suhteet. Eli ihan syystä se on kielletty.
Motarillakkin on ohittaminen sallittu, ei ole lainkaan harvinaista että rampilta tulee aujoneuvoja, varsinkin jos kaista on vähän jounoutunut, niin ohituspaikka. (jos ohituskaistalla tilaa). Jos sieltä rampilta on tulossa useampikin, niin helpottaa (turvallisempaa) sieltä tuleville. Usein siellä motarilla on paremmat havaintomahdollisuudet, vähemmän jumppaa.



Mutta, motarilla on se turha kaistojen vaihto jopa kielletty, jos sieltä rampilta on yksi ajoneuvo osaavan näköisesti tulossa, ja itsellä on turvavälit kunnossa eteen ja taakse, niin ei siinä yleensä syytä vaihdella yhtään mihinkään.


Jos jonoutumista ja itsellä (motarilla) ei ole turvavälit kunnossa, jos vielä huomaa ettei ole takanatulevallakaan, niin ei se ole rampiltatulijoiden vika, jotain siinä on tehtävä, että liittyjillä mahdollisuus liittyä turvallisesti.



(*
Turvavälin puute.
Jos siellä rampilla huono näkyvyys, niin huon sinne rampille on jäädä odottaan että tie vapautuu, vaan voi joutu ajaan puolisokkona ja kiihdytyskaistalla sitten ihmetellä mihin menee, ei sinne kiihdytyskaistan päähäkkään uskolla jäädä jos perässä tulijoita.
Sitten on niitä perässätulijoita jotka nappaa ne väliti mihin olit itseäsi sijoittamassa, jopa sulkuviivan ylittäen. Jos tuollaisen hässäkän havaitsee ja vaikka oltaisiin motarilla, niin alkaa siinä oleen "ohittamisen paikka" jotta tilanne purkautuu turvallisesti (itse voi ohittaa ruuhkaa pisteen)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Noita rampilta tai muusta liittymästä avuttomasti moottoritielle täysin arpomalla liittyviä autoja saa kyllä päivittäin jännittää liikenteessä. Täähän on täällä jo koluttu puhki, mutta miten ihmeessä se onkaan jonkun mielestä hyvä idea liittyä 100 km/h rajoitusalueella 50–70 km/h lasissa? Tollanen viittäkymppiä kulkeva kaveri halusi viime viikolla tulla Tuomarilan liittymästä Turunväylälle, vaikka sitä liityntäkaistaa riittää siinä kohtaa kilometrikaupalla ja ruohonleikkurillakin ehtisi saada sen satasen rikki.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
no ei tosiaankaan enää tuossa vaiheessa aleta muuttamaan nopeutta, se on rampista tulevan tehtävä.

SEN SIJAAN, ennakoida kannattaa kun itse näkee että ramppiin on tulossa joku joka tod näk liittyy eteen tai taakse.

kun välimatkaa yli 100m tyyliin. voi pistää sen muutaman kmh lisää itselle tai napauttaa vakkarista muutama kmh pois
Lukekaa ne aiemmat viestit. Ei tässä puhuttu siitä, että motarilla olevan pitää muuttaa nopeutta rampilta tulijan liittymisen helpottamiseksi vaan siitä, että JOS ANNAT TILAA VAIHTAMALLA VASEMMALLE KAISTALLE, ja se rampilta tulija kiihdyttääkin sun kanssa samaan vauhtiin ja ajatte rinnakkain, niin sitten väistäjän pitää muuttaa omaa nopeuttaan.

Tämänkään takia en itse anna tilaa jos auto näyttää siltä, että saattaa kiihdyttää ripeästi samaan vauhtiin mun kanssa. En voi tietää aikooko hän ajaa lopulta 115km/h vai 130km/h, joten parempi vain itse ajaa omaa nopeutta omalla kaistalla ja antaa liittyjän ohittaa tai jäädä taakse
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Lukekaa ne aiemmat viestit. Ei tässä puhuttu siitä, että motarilla olevan pitää muuttaa nopeutta rampilta tulijan liittymisen helpottamiseksi vaan siitä, että JOS ANNAT TILAA VAIHTAMALLA VASEMMALLE KAISTALLE, ja se rampilta tulija kiihdyttääkin sun kanssa samaan vauhtiin ja ajatte rinnakkain, niin sitten väistäjän pitää muuttaa omaa nopeuttaan.
Motari on ihan eri juttu, siellä on eri säännöt ja ohjeet.

SIlloin kun ei puhuta motarista niin kaistat vapaasti muutenkin käytettävissä, jos siellä oikealla kaistalla joku kiihdyttää siihen rinnalla samaan nopeuteen, niin se ihan ok, sitten jos takaa tulee joku kiireisempi "hälytysajossa" , niin sen etenemistä autetaan parhaan mukaan, esim hiljentämälää ja väistämällä toiselle kaistalle. Tai jos oikealta halutaan vaihtaa vasemmalle, esim tulevan kääntymisen takia, niin oikella oleva hiljentää ja vaihtaa rinnalla olleen perään.

Ero motariin myös siinä että muilla teillä ne rampit ja kiihdytyskaistat voi olla kirjavaa sorttia, hitaitai , ei välttämättä riitä vauhdin sovittamiseen. Lisäksi ei motarilla ne turvavälit voi olla pienempiä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Pointtihan oli siis se, että sun vauhdin pitää hidastua tai nopeutua siinä vaiheessa, jos se rampilta tulija kiihdyttää tasan samaan vauhtiin sun kanssa ja jäätte ajamaan rinnakkain.
Olen eri mieltä, minulla on kaksi ensisijaista vaihtoehtoa eli jatkan samaa vauhtia tai vaihdan kaistaa, jos sen voi tehdä turvallisesti muita haittaamatta.
Toki siinä pitää katsoa myös missä kohtaa ramppia sieltä tuleva on ja reagoida tilanteen vaatimusten mukaan, mutta jarruttaminen ja kiihdyttäminen siinä on aika usein riski, koska se liittyjä ei tiedä mintä minä teen.

Ei siinä ole mitään ongelmaa, jos se liittyjä sitten päättääkin ajaa minua kovempaa tai jäädä siihen rinnalleni ajamaan
oikealle kaistalle.=> katson peileistä tuleeko taakseni autoja ja tarpeen tullen menen sen liittyjän eteen tai taakse oikealle kaistalle. En muista että koskaan olisi ollut ongelmia, se liitttyjä usein muistaa että annoin turvallisen liittymisen hänelle eikä ehkä juuri sen takia ala kiusaamaan tarpeettomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
En muista että koskaan olisi ollut ongelmia, se liitttyjä usein muistaa että annoin turvallisen liittymisen hänelle eikä ehkä juuri sen takia ala kiusaamaan tarpeettomasti.
Kiusaamaan? Liittyjä liittyy ja kiihdyttää omaan vauhtiinsa kerta olet antanut tilaa, ei se hänen tehtävänsä ole sitten sun vauhtia arvioida ja muuttaa omaansa jos jäätte rinnakkain ajamaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kiusaamaan? Liittyjä liittyy ja kiihdyttää omaan vauhtiinsa kerta olet antanut tilaa, ei se hänen tehtävänsä ole sitten sun vauhtia arvioida ja muuttaa omaansa jos jäätte rinnakkain ajamaan.
Ei kai siinä kukaan kiusaa, toinen antanut tilaa, jolloin toisen on ollut helppo ja turvallista liittyä.

Kiusaamista on jos alkaa muutteleen nopeutta toisen mukaan, kaippa noitakin on.

Mutta jos ei ole juuri heti kohta sille kaistalle vaihtamassa niin vakarilla ajelee kunnes oikeasti tulee tarve vaihtaa kaistaa, joskus voi ne vakkari säädöt mennä niin liki ettei ns eroa synny, niin sitten himmaa kun tarve esim kääntyä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kiusaamaan? Liittyjä liittyy ja kiihdyttää omaan vauhtiinsa kerta olet antanut tilaa, ei se hänen tehtävänsä ole sitten sun vauhtia arvioida ja muuttaa omaansa jos jäätte rinnakkain ajamaan.
Ei olekaan mä hoidan sen vauhdin kyllä omalta osaltani. Joskus toki näkee tahallista kiusantekoa, mutta sille ei muuta voi kuin pyrkiä niitä itse välttelemään,"poliisiksi" on turha alkaa.
 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
190
Itseäni ärsyttää suunnattomasti ohittavan auton(kuskin) keulaa hipova siirtyminen takaisin samalle kaistalle, etenkin jos tälle ei liikennetilanteen takia ole välitöntä tarvetta (esim. virhearvio vastaantulijan etäisyydestä tms). Lisämausteena sitten vielä umpioihin ja tuulilasiin lentelevät kivet ja irtonastat näin talvisin. Tässä kuvan tapauksessakin tuo valopisteenä näkyvä vastaantulija oli kohdalla vasta yli 10s päästä, edes muutaman automitan olisi voinut jättää enempi hajurakoa...

Kuvakaappaus 2021-11-22 17-44-15.png
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Itseäni ärsyttää suunnattomasti ohittavan auton(kuskin) keulaa hipova siirtyminen takaisin samalle kaistalle, etenkin jos tälle ei liikennetilanteen takia ole välitöntä tarvetta (esim. virhearvio vastaantulijan etäisyydestä tms). Lisämausteena sitten vielä umpioihin ja tuulilasiin lentelevät kivet ja irtonastat näin talvisin. Tässä kuvan tapauksessakin tuo valopisteenä näkyvä vastaantulija oli kohdalla vasta yli 10s päästä, edes muutaman automitan olisi voinut jättää enempi hajurakoa...

Tämä on kaiken lisäksi erittäin vaarallista kovassa vesisateessa tai lumipyryssä talvessa kun se peittaa ohitettavan näkyvyyden eteenpäin kokonaan.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Itseäni ärsyttää suunnattomasti ohittavan auton(kuskin) keulaa hipova siirtyminen takaisin samalle kaistalle, etenkin jos tälle ei liikennetilanteen takia ole välitöntä tarvetta (esim. virhearvio vastaantulijan etäisyydestä tms). Lisämausteena sitten vielä umpioihin ja tuulilasiin lentelevät kivet ja irtonastat näin talvisin. Tässä kuvan tapauksessakin tuo valopisteenä näkyvä vastaantulija oli kohdalla vasta yli 10s päästä, edes muutaman automitan olisi voinut jättää enempi hajurakoa...

Tämä on syy, miksi ajan itse melkein aina +15km/h vauhtia maanteillä ja motarilla. Suurin osa uuvateista jää taakse. Nykyinen rikesakko on kuitenkin reilusti pienempi kun tuulilasiremppa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Rähmää 1 cm asfaltilla ja joku repii tähän aikaan asuntoalueella perävetoista rivinelosta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Rähmää 1 cm asfaltilla ja joku repii tähän aikaan asuntoalueella perävetoista rivinelosta.
En hyväksy perseilyä sinällään mutta miten tuo koneen sylinterimäärä ja missä muodossa ovat liittyy mihinkään. Olisiko V4 tai boxeri parempi vai pitäisikö olla 3 tai 5 sylinteriä. Vai jopa V12 ja neliveto?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Ns mölinä pakoputki, ja kierrosten laulatus niin paljon että erotat äänestä mikä moottori..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 350
Tänään oli ainakin kolmas kerta vuoden sisällä kun meinaa kolahtaa liikenneympyrässä, ellei itse väistä ympyrään ajavaa. Mikähän tuossakin on noin vaikeaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 270
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom