Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Kaikissa autoissa riittää tehot kiihdyttämään normaaleissa moottoritien rampeissa moottoritien vauhtiin, 100-120km/h. Eri asia on jollei kuljettaja uskalla kuolemanpelkoisena kierrättää autonsa moottoria esimerkiksi yli 3500rpm tai ei uskalla painaa kaasua enempää kuin mitä painaa lähiöissä / kotipihalla / kaupoilla käydessään.
Varmaan totta, mutta aina ei mene hyvin.

Rampilla voi olla matalarajoitus, jyrkkä mutka, lisäksi voi olla huono näkyvyys, rampilla ei voi ennakoida.
Lyhyet kiihdystyskaista ei helpota. Huonolla kelillä loppu voi olla todella huono.

Mutta ongelma syntyy yleensä niistä umpisurkeista turvaväleistä ja vaaranpaikat "nopeista" liikkeistä.

Nopeusrajoituksista vielä, joku kertoi että rampinrajoitus on voimassa siihen saakka kun motarilla tulee rajoitusmerkki, no kaise yleisrajoitus sentäs tulee voimaan kun kaistaa vaihtaa. Mutta jos kuskina pitää valita ylinopeuslappu vai liikennevirtaan sovitettu nopeus, kaistanvaihdon ajaksi, niin valitsen jälkimmäisen.

Ja arveluttavaa se jääräpäisesti väistämättäoleminenkin silloin kun rampiltatulijalla on ongelmia, motarilla saa ohittaa, joten ei siihenkään voi vedota jääräpäisyydestä. Tämä siis silloin jos ongelmia, normaalisti riittää ne kunnon turvavälit, tasainen rajoitustenmukainen nopeus.


Vuodenajasta riippumatta näkee näitä 60 ajavia rampilla vaikka olisi suorakin ramppi. Sitten kun aikovat liittyä niin kiihdyttävät 100 tai ainakin lähelle. Usein näkee näillä vaarallisia liittymisiä myös. Siinä joutuu sitten itsekin ongelmiin ellei ole huomannut hidastelijaa ajoissa ja jättänyt tarkoituksella extrapitkää väliä.
Se totta että joillain kuskeilla on ongelmia kiihdytellä, liittyvät sokkona kauan ennen kiihdytyskaistan päättymistä riittävällä ajokelilläkin. Mutta monessapaikkaa nuo harvinaisia verrattuna niihin määriin missä rampilta tullaa jonossa, useampi auto tunkee samaan väliin, osa dynaamisista koukkii nopeilla liikkeilla sulkuviivan kautta parin kaista yli keskimmäiselle kaistalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
737
Tässä viimeisen vuoden aikana on liikennekulttuuri muuttunut jotenkin todella huolestuttavasti. Osa ajaa vain suoraan eteenpäin tyhjää tuijottaen seuraamatta lainkaan muuta liikennettä.
Mielestäni liikennekulttuurin huolestuttavin käänne on se, että niin monella on katse kännykässä kun pitäisi ajaa. Omien havaintojeni perusteella tämä on eniten nuorten kuskien ongelma eli sitä mukaa kun tämä uusi sukupolvi pääsee ratin taakse niin tämä tulee vain yleistymään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Risteyksessä oleva STOP-merkki ei mitenkään rajoita tai tarkoita pysähtymispaikkaa. Pysähtymispaikka voi vaihdella huomattavasti kulloisenkin STOP-merkillisen risteyksen näkemäesteiden mukaan. STOP-merkki itsessään ei ole pysähtymispaikka eikä juuri sen kohdalla tarvitse pysähtyä. Voit ajaa vaikka 5m siitä ohitse ennen kuin pysähdyt.
Älä nyt vaihda maalitolppien paikkoja vaikka satuit jo oman maalin tekemään. Sä selittelit ihan omiasi siitä, että pelkkä pysähdys mihin tahansa paikkaan riittää, kun vaatimuksena oikeasti on pysähtyminen paikkaan, josta risteävän liikenteen näkee. Kuten sanoin, niin 10-15 metriä heikon näkyvyyden paikassa risteyksestä poispäin voi olla tekemätön paikka selittää poliisille mikset pysähtynyt (uusiksi). Mut ihan sama, kommentoin sun selittelyjäs vain sen takia, kun jeesustelit toiselle, että ei osaa sääntöjä, mutta itse kirjoitat myös ihan soopaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Itse ajan päivittäin stop risteyksestä jossa ensimmäisen pysähdyttyä stop merkille (kesällä viivalle) näkee ihan hyvin toisena olevana risteyksen liikenteen. Ei todellakaan tulisi mieleenkään auton mitan vuoksi kiihdyttää ja pysähtyä uudelleen ja taas kiihdyttää jos poikkitien liikenne vain mahdollistaa ajamaan toisen perässä tielle. Jos joskus sakot saan niin koitan muistaa tänne ilmoitella.
Itseasiassahan stop merkki muuttuu kolmioksi kun olet pysähtynyt, eikö?
Tässä kohtaa Tosin vanha kuva näköjään kun risteyksessä ei enää ole vastaantulijoita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Syystä että? Mites talvella?
Viiva määrää pysähtymispaikan, johon kuuluu pysähtyä. Ajat viivan läpi pysähtymättä niin sakot saat, jos poliisi jaksaa puuttua. Talvella mennään sen mukaan, että näkyykö viiva vai ei. Jos ei näy, niin sitten pitää pysähtyä sellaisessa paikassa, että näkee risteävän liikenteen. Ei tästä pidä tehdä liian vaikeaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Nimenomaan. Jos olen kyseisessä risteyksessä toisena autona stopin takana ajan surutta sen perässä risteävälle tielle koska olen jo ollut pysähtyneenä ennen viivaa ja näen risteävän liikenteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Nimenomaan. Jos olen kyseisessä risteyksessä toisena autona stopin takana ajan surutta sen perässä risteävälle tielle koska olen jo ollut pysähtyneenä ennen viivaa ja näen risteävän liikenteen.
Sä et nyt taida ymmärtää mitä tarkoittaa "pysäytettävä viivan kohdalle".
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Tuossa itseasiassa sitten toinen stop risteys missä käyttäydyn eritavalla. Stop Tuossa googlen kamera hämää korkeudellaan ja vasemmalle on itseasiassa pieni nyppylä jonka taakse henkilöauto voi jäädä katveeseen ja kaarteeseen. Pysähdyn aina vaikka edellä menevä lähtisikin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Sä et nyt taida ymmärtää mitä tarkoittaa "pysäytettävä viivan kohdalle".
Ja talvi liukkaalla säännöstä ei tarvitse välittää? Olen varmaan jotenkin vanha, mutta joskus oppinut että se viiva on viimeinen kohta pysähtyä. Voi myös pysähtyä ennen sitä kohtaan jossa näkee risteävän liikenteen. Btw aika moni ei ole huomannut uutta risteyksenjättösääntöä. Jos yksi kaista kääntyy ja käännyttävällä tiellä on kaksi+ kaistaa voi mennä mille kaistalle vaan. (risteyksessä kaistaa vaihtava väistää)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Ja talvi liukkaalla säännöstä ei tarvitse välittää? Olen varmaan jotenkin vanha, mutta joskus oppinut että se viiva on viimeinen kohta pysähtyä. Voi myös pysähtyä ennen sitä kohtaan jossa näkee risteävän liikenteen. Btw aika moni ei ole huomannut uutta risteyksenjättösääntöä. Jos yksi kaista kääntyy ja käännyttävällä tiellä on kaksi+ kaistaa voi mennä mille kaistalle vaan. (risteyksessä kaistaa vaihtava väistää)
Jos viiva näkyy, pysähdyt keula viivan kohdalla. Jos ei näy, pysähdyt paikkaan josta näkee. "Yllättäen" molemmissa tapauksista täysjärkiset pysähtyvät suurinpiirtein samaan kohtaan. Edelleen, turha tehdä tästä mitenkään vaikeaa. Eihän tuo aiempi keskustelu koskenut edes tarkkaa pysähtymispaikkaa vaan Hoo Lee Fukin väärää väitettä siitä, että pelkkä stop-merkki ei mitenkään määrää sitä paikkaa mihin pitää pysähtyä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Jos viiva näkyy, pysähdyt keula viivan kohdalla. Jos ei näy, pysähdyt paikkaan josta näkee. "Yllättäen" molemmissa tapauksista täysjärkiset pysähtyvät suurinpiirtein samaan kohtaan. Edelleen, turha tehdä tästä mitenkään vaikeaa. Eihän tuo aiempi keskustelu koskenut edes tarkkaa pysähtymispaikkaa vaan Hoo Lee Fukin väärää väitettä siitä, että pelkkä stop-merkki ei mitenkään määrää sitä paikkaa mihin pitää pysähtyä.
Se maaginen sana pysähtyy. Kun olen jo pysähtynyt edellä menevän takana, tulkitsen että olen stopin tarkoituksen täyttänyt ja se on käytännössä kolmio.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Se maaginen sana pysähtyy. Kun olen jo pysähtynyt edellä menevän takana, tulkitsen että olen stopin tarkoituksen täyttänyt ja se on käytännössä kolmio.
Tulkitse ihan miten haluat, mutta et sä sen viivan kohdalla ole pysähtynyt, jos siinä on toinen autokin ollut välissä.

e: Tokihan aina löytyy niitäkin vajakkeja, jotka jättää valojen viivaan pari autonmittaa väliä....
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Säännöt on siis muuttuneet vuoden -97 jälkeen. No enpä ole sakkoja saanut stop merkin takia. Mopolla sain joskus sakot kyydittämisestä kun se oli silloin no no.
Ja nuo vajakit mitkä mainitsit varsinkin kääntyviin liikennevaloihin ärsyttää. Miten voi olla niin vaikeaa ajaa anturin kohdalle että ne valot voisi joskus jopa vaihtua sujuvasti. Vaihtuuhan ne ajallisesti jossain vaiheessa, mutta...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Säännöt on siis muuttuneet vuoden -97 jälkeen. No enpä ole sakkoja saanut stop merkin takia. Mopolla sain joskus sakot kyydittämisestä kun se oli silloin no no.
Ja nuo vajakit mitkä mainitsit varsinkin kääntyviin liikennevaloihin ärsyttää. Miten voi olla niin vaikeaa ajaa anturin kohdalle että ne valot voisi joskus jopa vaihtua sujuvasti. Vaihtuuhan ne ajallisesti jossain vaiheessa, mutta...
Eivät ole. Jostain syystä liikennemerkit puuttuvat vuoden 1981 tieliikenneasetuksen verkkoversiosta, mutta ainakin tieliikenneasetuksen muutoksessa 328/1994 stop-merkin määritelmä viivan osalta kuuluu seuraavasti: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle."

Olet siis vain ajellut niin kuin muutkin liikennesääntöjä tuntemattomat, ja alkanut jossain vaiheessa kuvittelemaan, että teet oikein. Tällainen omien liikennesääntöjen keksiminen tuntuu olevan valitettavan yleistä.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
34
Tässä kun oli parikin ihmettelyä miksi rampista on joku ajamassa tien ainoan auton kylkeen, niin todennäköisin selitys on kuollut kulma. Useista rampeista kiihdytellessä voi päätietä kulkeva auto jäädä näppärästi kuolleeseen kulmaan. Autokoulussa sain demonstraation kuinka peilien väliseen katveeseen saa perävaunullisen rekankin piiloon. Itse vilkaisen aina sivulle ennenkuin kaista vaihtuu, ja on siellä välillä ollut auto mitä en ole peileistä havainnut lainkaan. Tästä syystä aina korpeaa kun näkee sankareita jotka vasemmalla kaistalla matelevat 3km/h ”lujempaa” kuin ohittamansa ajoneuvot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Ajelin tuossa pari tuntia sitten pimeätä kantatie 41:sta Huittisista kohti Turkua ja katselin mikä ihme edessä menee. Joo, traileri ja auto päällä. Trailerin ainoa valo oli vasemmanpuolinen äärivalo, muuten täysin pimeä. Luonnollisesti traileri kuormineen peitti myös vetoauton valot.

Oikeasti, mikä siinä kärryn valojen toimivuuden tarkistamisessa on niin vaikeaa?
Ei siinä tarkistamisessa mitään vaikea ole, mutta itsekin olen joskus vetänyt pimeää kärryä kun on sattunut tarvitsemaan. Siinä kohtaa kun inspis iskee, ei aleta vaihtelemaan mitään johtosarjoja tai pistokkeita. Paremmalla aikaa sitten korjailin moiset.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Älkää tehkö liian vaikeaa siitä stoppiristeyksen läpi ajosta. Puolissa risteyksistä et näe stopin tai viivan takaa yhtään mitään, itse ajan sinne mistä näkee. Sitten toinen puolisko risteyksistä vasuriin menijä ei näe mitään mutta oikealle kääntyjällä on kilsan verran näkyvyyttä väistettäviin autoihin.

Itse tuntemattomalla paikalla vaivaudun pysäyttämään noissa, tutussa paikassa himmaan ennen lätkää pyöräilijöiden ym varalta ja valuttelen d päällä kunnes näkyvyys on täysin tarkistettu. Eipä noita poliiseja paljoa näy liikenteessä niin turha vaivata päät sillä mihin pysähtyy, käyttää sen enegian siihen että katsoo mitä stop-lätkän takana tapahtuu.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Eilen motarilla meinas tulla rampista liittyvä kylkeen, sivusuunnassa varmaan noin metri jäi väliä ja siinä vaiheessa olin jo 1/3 auton verran väistänyt vasemmalle kaistalle. Oman auton edessä tyhjää tilaa varmaankin 200 metriä ja takanakin lähemmäs 100 metriä. Tottakai olisin voinut vaihtaa jo ajoissa vasemmalle kaistalle ja antaa näin liittyjälle tilaa, mutta kun liittyvä auto oli henkilöauto joka näytti jo saavan hyvin kiihdytettyä 100 km/h vauhtiin niin ajattelin että osaa tähdätä mun eteen tai taakse kun tilaa hyvin oli tarjolla.
Motari mainittu. Liittyvän velvollisuus on liittyä muita häiritsemättä. Ongelma tässä oli 100 % vain ja ainoastaan liittyjän ajotaidottomuudessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Ei siinä tarkistamisessa mitään vaikea ole, mutta itsekin olen joskus vetänyt pimeää kärryä kun on sattunut tarvitsemaan. Siinä kohtaa kun inspis iskee, ei aleta vaihtelemaan mitään johtosarjoja tai pistokkeita. Paremmalla aikaa sitten korjailin moiset.
Huollestuttavaa tai jätit jotain oleellista kertomatta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Motari mainittu. Liittyvän velvollisuus on liittyä muita häiritsemättä. Ongelma tässä oli 100 % vain ja ainoastaan liittyjän ajotaidottomuudessa.
Jokaisella tiellä missä on kiihdytyskaistoja, tai useampia kaistoja yhteen suuntaan on sillä KAISTAN VAIHTAJALLA velvollisuus vaihtaa kaistaa muita häiritsemättä, joka päivä työmatkalla 35km edestaikaisin, useampi auto vaihtaa kaistaa niin että joudun itse jarruttamaan etten aja perään, tai muuten vain reagoimaan väistämällä tms kun ängetään siihen eteen vaikka nopeuseroa on 20-30km/h eikä sitä paskaa saada kiihtymään 5-vaihteella :facepalm:

Liikenne on nykyään niin perseestä että ihmettelen ettei siitä puhuta enempää, kameroista kyllä jaksetaan nurista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Motari mainittu. Liittyvän velvollisuus on liittyä muita häiritsemättä. Ongelma tässä oli 100 % vain ja ainoastaan liittyjän ajotaidottomuudessa.
Mitäs teet jos ei ole kunnon turvavälejä, joten mitäs teet, joten liikenteen jonoutuessa erittäin iso ongelman aiheuttajia on ne jo motarilla ajavat. (tässä en kommentoi niitä tapauksia missä kiihdytyskaistalta tulia onnistuu kiilaan tunnin ainoaan motarilla ajavaan.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
@pulatunnus Kuten sanottu, ajotaidottomien osuus on liikenteessä liian suuri.

Tuo kuvaamasi muna-kana tilanne johtuu useimmiten siitä, että motarilla ajaa pari ajotaidotonta jotka pomppii kaistalta toiselle. Huomioimatta muiden nopeutta, ja ohittavat esimerkiksi rekkoja 101 km/h mittarinopeudella. Tähän päälle vielä vasemmalla kaistalla patologisesti nataavat kuljettajat, jolloin vasemman kaistan sujuva käyttö on menetetty kokonaan.
Tällöin sekä vasen että oikea kaista pumppaa näiden ajotaidottominen takia ja turvavälien noudattaminen tuhoutuu tuohon jonojen huojuntaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Tuo kuvaamasi muna-kana tilanne johtuu useimmiten siitä, että motarilla ajaa pari ajotaidotonta jotka pomppii kaistalta toiselle. Huomioimatta muiden nopeutta, ja ohittavat esimerkiksi rekkoja 101 km/h mittarinopeudella. Tähän päälle vielä vasemmalla kaistalla patologisesti nataavat kuljettajat, jolloin vasemman kaistan sujuva käyttö on menetetty kokonaan.
Tällöin sekä vasen että oikea kaista pumppaa näiden ajotaidottominen takia ja turvavälien noudattaminen tuhoutuu tuohon jonojen huojuntaan.
Rajoitusten mukaan ajaminen tuskin on syys pieniin turvaväleihin, osa kaistan vaihtajista toki myös käyttää liianpieniä turvaväleijä. motarilla menaa aivan liianusein jono jossa vain ensimmäisellä on asiallinen turvaväli.

Kyse ei ole parista ajotaidottomasta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mitäs teet jos ei ole kunnon turvavälejä, joten mitäs teet, joten liikenteen jonoutuessa erittäin iso ongelman aiheuttajia on ne jo motarilla ajavat. (tässä en kommentoi niitä tapauksia missä kiihdytyskaistalta tulia onnistuu kiilaan tunnin ainoaan motarilla ajavaan.
Turvavälin pitäminen on mahdottomuus koska väliin ängetään koko ajan, varsinkin ruuhka aikana mitkään 100m turvavälit on mahdottomuus, kun jo 10m väliin ihmiset tunkee.

Toinen on se että ihmiset ei oikeasti osaa yhtään hahmottaa mihin se auto kannattaa sijoittaa jonossa vaan kaista vaihdetaan ja vilkkut tulee päälle siinä vaiheessa kun ollaan jo toisella kaistalla.

Ei tästä ole kuin pari päivää niin kehä kolmosella ajan vasenta kaistaa erään hermannin perässä mikä ajaa puoli auton mittaa oikealla olevan edellä, mutta samaa vauhtia ja ketään ei ole edessä ainakaan seuraavan kilometrin matkalla.

Sitten alkaa se haparointi ja jo tässä vaiheessa arvaan että se haluaisi vaihtaa kaistaa oikealle ja nostan jalan kaasulta, no vilkku syttyy ja lähtee kääntämään, niin että se oikealla oleva painaa torvea ja jarrua ettei tule kolaria, no sitten painaa se mun edessä oleva jarrua lisää ja nopeus putoaa siitä 80 ->60 ja vilkku koko ajan päällä ja väkisin änkee sen oikealla olevan taakse jarruvalot palaen niin että nyt kaksi jonoa ajaa enää 40km/h. :facepalm:

kun oikea ratkaisu olisi ollut katsoa se kuollut kulma, todeta että jaa, siinä on auto, painaa kaasua ja mennä sen eteen, eikä aiheuttaa valtavaa hässäkkää pudottamalla nopeus 80 tiellä 40km/h että voi vaihtaa kaistaa väkisin sen taakse:facepalm:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Rajoitusten mukaan ajaminen tuskin on syys pieniin turvaväleihin, osa kaistan vaihtajista toki myös käyttää liianpieniä turvaväleijä. motarilla menaa aivan liianusein jono jossa vain ensimmäisellä on asiallinen turvaväli.

Kyse ei ole parista ajotaidottomasta.
ja motarilla vasemman kaistan jono on melkein aina sen ensimmäisen vika joka hyvin usein on lähtenyt ohittamaan sitä rekkaa ajamalla 120 alueella 100km/h, eikä ymmärrä sitä asiaa että aiheuttaa valtavan jonon taakse kun ei malta odottaa hetken että nopeammat menee ohi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
ja motarilla vasemman kaistan jono on melkein aina sen ensimmäisen vika joka hyvin usein on lähtenyt ohittamaan sitä rekkaa ajamalla 120 alueella 100km/h, eikä ymmärrä sitä asiaa että aiheuttaa valtavan jonon taakse kun ei malta odottaa hetken että nopeammat menee ohi.
Turvavälin valitsee se perässätulia. Jos edessä menevä ajaa tasaista nopeutta niin ei pitäisi olla vaikeaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 033
Ei tästä ole kuin pari päivää niin kehä kolmosella ajan vasenta kaistaa erään hermannin perässä mikä ajaa puoli auton mittaa oikealla olevan edellä, mutta samaa vauhtia ja ketään ei ole edessä ainakaan seuraavan kilometrin matkalla.
Nää on sellaisia kuskeja joilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä sen oman auton ympärillä on. Ei seurata muuta liikennettä, ei katsella peilejä. Ollaan matkustajia vaikka istutaankin kuskin penkillä.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 523
Jos oletetaan että siellä vasemmalla kaistalla olisi vaikkapa 20 auton jono hyvillä 50 metrin turvaväleillä menossa rekan ohi 100km/h 120km/h alueella, niin kyllähän siinä käy niin että oikealla kaistalla joku tahvo ihmettelee että mikähän se tuo jono tuossa on kun nuin matelee ja painelee oikeata kaistaa sinne rekan persauksiin ja puikkaa sieltä johonkin turvaväliin itse sekaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tässä oikein sellainen malliesimerkki mitä näkee päivittäin, hauskinta asiassa on se että kuten niin monesti, kiihdytyskaista jatkuu satoja ja taas satoja metrejä niin pakko päästä siinä ensimmäisen 10m matkalla sinne motarille



Tuolta videon harmaan auton kuskilta toivottavasti otettu kortti pois, tappaa vielä jonkun.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Jos edessä olija pomppaa 120 alueella 100km/h vauhdilla muiden eteen niin mitäpä meinaat siinä tapahtuvan.
Sillä nopeudella ei ole merkitystä. (*

Eteenpompaaminen on tyhmää, mutta edelleen se perässä tulia valitsee sen turvavälin.

Ja usein ne turvavälit on hukassa kesärajoituksilla 120km/h etenevässä jonossa


(*
Hitaammat nopeudet, niin pienemmät turvavälit voi riittää, mutta ei se juttu tässä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 267
Kehä 3 on itse asiassa otollinen pätkä mennä seuraamaan sitä osaamattomuutta, mistä täälläkin usein kerrotaan. Juuri näitä tapauksia, joille valkenee 3-tien kohdalla itään mentäessä, että oho olen vasemmalla kaistalla ja pitäisi Hämeenlinnaan päästä joten jarrutellaan ja hyökätään kolmen kaistan läpi. Eihän sitä voi kiertää seuraavan liittymän kautta? Tai 100 km/h alueella mennään reilusti alle, tai ainakin epätasaisesti, ja 60 km/h työmaalla tullaankin 90 km/h ohi, kunnes jarrutellaan, koska pitääkin päästä Vihdintielle.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kehä 3 on itse asiassa otollinen pätkä mennä seuraamaan sitä osaamattomuutta, mistä täälläkin usein kerrotaan. Juuri näitä tapauksia, joille valkenee 3-tien kohdalla, että oho olen vasemmalla kaistalla ja pitäisi Hämeenlinnaan päästä joten jarrutellaan ja hyökätään kolmen kaistan läpi. Eihän sitä voi kiertää seuraavan liittymän kautta? Tai 100 km/h alueella mennään reilusti alle, tai ainakin epätasaisesti, ja 60 km/h työmaalla tullaankin 90 km/h ohi, kunnes jarritellaan, koska pitääkin päästä Vihdintielle.
ja Tuusulan moottoritiellä kukaan ei aja vasemmalla kaistalla 100km/h, ei edes sunnuntaisin ja ilman valon vikutusta tilaa ei tajuta antaa. Ihmiset ei ymmärrä liikennesääntöjä, ei kiinnosta.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 288
Tässä oikein sellainen malliesimerkki mitä näkee päivittäin, hauskinta asiassa on se että kuten niin monesti, kiihdytyskaista jatkuu satoja ja taas satoja metrejä niin pakko päästä siinä ensimmäisen 10m matkalla sinne motarille



Tuolta videon harmaan auton kuskilta toivottavasti otettu kortti pois, tappaa vielä jonkun.
No ei kyllä katsonut yhtään.. ja liittymisnopeuskin aivan liian alhainen. Ehkä jonkinlainen ajokoe tietyin aikavälein olisi paikallaan tai ainakin niille, jotka ovat jääneet kiinni liikennerikkeistä.. :hmm:

Nostan itse joskus kaasulta, jos joku on rampilla kiihdyttämässä rinnalle tai jo edellä, en koe sen olevan itseltäni pois.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
864
Tässä oikein sellainen malliesimerkki mitä näkee päivittäin, hauskinta asiassa on se että kuten niin monesti, kiihdytyskaista jatkuu satoja ja taas satoja metrejä niin pakko päästä siinä ensimmäisen 10m matkalla sinne motarille



Tuolta videon harmaan auton kuskilta toivottavasti otettu kortti pois, tappaa vielä jonkun.
Tässä toinen

 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Kaistan vaihtajan tehtävä on seurata tilannetta sivupeilistä ja sivuikkunasta ja varmistaa että kaistanvaihto tapahtuu turvallisesti.
Älä ? ;-)
Ei nyt ollut tuosta kyse vaan turvaväleistä, jos joku tötöilee niin ei silti itse tarvi tötöillä.

Se on ihan sama millä nopeudella se eteen vaihtaa, se turvaväli pidetään (*. Väliaikasti voi tinkiä, mutta tässä nyt siitä puhe että jonoissa monella alueella ne turvavälit on onnettomia, ja se että jossain vaiheessa joku on eteen vaihtanut ei ole syys luopua turvaväleistä siitä eteenpäin.


(*
Juu, en tarkoita että vauhti pitää nostaa , vaan pidettävä riittävä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 288
Tuossahan kuvaaja olisi voinut ennakoida vaihtamalla vasemmalle jo hyvissä ajoin, jos siellä oli tilaa?
Taas ongelmana näyttää olevan, että siltä rampilta liitytään aivan liian hiljaa, olisi kannattanut jättää väliä siihen säiliöautoon ja kelata enemmän nopeutta ennen liittymistä.
Onkohan tämä hyvinkin yleinen ongelma, itse ei tule hyvin paljoa motareita ajettua, toki useamman kerran vuoteen kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 249
Tässä oikein sellainen malliesimerkki mitä näkee päivittäin, hauskinta asiassa on se että kuten niin monesti, kiihdytyskaista jatkuu satoja ja taas satoja metrejä niin pakko päästä siinä ensimmäisen 10m matkalla sinne motarille



Tuolta videon harmaan auton kuskilta toivottavasti otettu kortti pois, tappaa vielä jonkun.
Eilen viimeksi ihan vastaava tilanne Pirkkalan ABC:n kohdilla. Ihan tyylipuhtaasti olisi rampilta tuleva Toyota pyyhkäissyt mut vasemmalle kaistalle, ellen olisi itse sinne mennyt.

Eihän tuolla nykyään uskalla ajaa selvinpäin.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 523
Itse käsitin että tilanne oli se, että joku puskee toiselta kaistalta eteen suunnilleen metrin päähän puskurista niin että takaa tuleva joutuu tekemään hätäjarrutuksen. Siinä ei paljon pysty turvaväliksi yhtäkkiä muuttumaan. Toki jos tulee takaa 120km/h ja kilometrin päässä edessä joku vaihtaa kaistaa 100km/h vauhdissa, niin kyllähän siinä on aikaa havaita että perävalot lähestyy uhkaavasti ja höllätä kaasua.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 249
Tuossahan kuvaaja olisi voinut ennakoida vaihtamalla vasemmalle jo hyvissä ajoin, jos siellä oli tilaa?
Tuossa tulee vastuukysymykset esiin. Toki, jos tietää varmasti, että kaista on tyhjä, niin sitten vaihto on ihan hyvä vaihtoehto. Teen tätä itse joskus. Aika usein se näkyvyys rampille ei kuitenkaan ole sellainen, että vaihdon voisi tehdä hyvissä ajoin. Silloin jos ei ole tarkkaan seurannut vasemman kaistan tilannetta, niin vaihdolla voi saada aikaan vielä pahempia tilanteita. Syyllinen ei silloin ole se rampilta tuleva muumi, vaan sinä itse, joka hyvää hyvyyttäsi annoit muumille tilaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 033
Tuossahan kuvaaja olisi voinut ennakoida vaihtamalla vasemmalle jo hyvissä ajoin, jos siellä oli tilaa?
Olisi tietysti voinut ja ehkä olisi ollut syytäkin, mutta noin periaatteessa laki kieltää moisen. Moottoritiellä ohituskaista on vain ohittamista varten, eikä siellä saa muuten ajella.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 589
Viestejä
4 205 444
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom