Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Toisekseen, rampilta tulijaa ei väistetä, kuten videostakin nähdään aiheuttaa se aina turhaa sekoilua kaistojen välillä ja rampilta tulija kuvitteli että siihen toisen eteen suoraan vasemmalle kaistalle on hyvä mennä?
Minusta tuo kaistan vainhto, tilan anto rampilta tulevalle, on ihan hyvä tapa, kunhan katsoo että ei mene vasemmalla kaistalla olevan eteen niin, että hänelle tulee kiirre jarruttaa. Sekoilu tuli tässä siitä, että se rampilta tullut ei katsonut tai välittänyt siinä vasemmalla kaistan vaihtoon jo liian lähellä olevasta punaisesta autosta.

Turvalliseen paikkaan tehtynä (kuten tässä tehtiin) tilan anto liittyjälle on liikenteen joustavuutta parantava asia.
Tässä toki liittymästä tullut olisi siihen eteen/taakse luultavasti uskaltanut tulla. Tuolla näkee niitäkin, että pysähtyvät liityntärampin päässä, kun eivät uskalla liittyä liikennevirtaan.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Minusta tuo kaistan vainhto, tilan anto rampilta tulevalle, on ihan hyvä tapa, kunhan katsoo että ei mene vasemmalla kaistalla olevan eteen niin, että hänelle tulee kiirre jarruttaa. Sekoilu tuli tässä siitä, että se rampilta tullut ei katsonut tai välittänyt siinä vasemmalla kaistan vaihtoon jo liian lähellä olevasta punaisesta autosta.

Turvalliseen paikkaan tehtynä (kuten tässä tehtiin) tilan anto liittyjälle on liikenteen joustavuutta parantava asia.
Tässä toki liittymästä tullut olisi siihen eteen/taakse luultavasti uskaltanut tulla. Tuolla näkee niitäkin, että pysähtyvät liityntärampin päässä, kun eivät uskalla liittyä liikennevirtaan.
Rampilta tulijan väistäminen on tyhmää, varsinkin kun kyseessä on pitkä ramppi ja henkilöauto. Ymmärrän että raskasta liikennettä väistetään, mutta kun ihmiset kumartaa yhdelle, pyllistää he toiselle, kun ei osata katsoa ja ennakoida, vaan lähdetään vaihtamaan kaistaa ja sitten puolikas vilkku ja suoraan eteen tai kylkeen.

Olen satoja kertoja meinannut saada tälläisen väistäjän 30v aikana kylkeeni ja siksi en voi sietää niitä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Rampilta tulijan väistäminen on tyhmää, varsinkin kun kyseessä on pitkä ramppi ja henkilöauto. Ymmärrän että raskasta liikennettä väistetään, mutta kun ihmiset kumartaa yhdelle, pyllistää he toiselle, kun ei osata katsoa ja ennakoida, vaan lähdetään vaihtamaan kaistaa ja sitten puolikas vilkku ja suoraan eteen tai kylkeen.

Olen satoja kertoja meinannut saada tälläisen väistäjän 30v aikana kylkeeni ja siksi en voi sietää niitä.
Kuskeja on monen laisia, joten poikkeuksiakin on. Tässä ko. esimerkissä tilan antanut autoilijakin toimi aivan asiallisesti ketään tosiasillisesti häiritsemättä. Ei ole hänen vika, että rampilta tullut ajoi kuten ajoi ja siitäkin selvittiin jarrujen käytöllä.

Itse tykkään antaa noissa tilaa tarvittaessa ja katson varmasti, etten kiilaa kenenkään eteen. Kun asian tiedostaa noissa on hyvää aikaa seurata mitä takana tapahtuu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 180
Kuskeja on monen laisia, joten poikkeuksiakin on. Tässä ko. esimerkissä tilan antanut autoilijakin toimi aivan asiallisesti ketään tosiasillisesti häiritsemättä. Ei ole hänen vika, että rampilta tullut ajoi kuten ajoi ja siitäkin selvittiin jarrujen käytöllä.

Itse tykkään antaa noissa tilaa tarvittaessa ja katson varmasti, etten kiilaa kenenkään eteen. Kun asian tiedostaa noissa on hyvää aikaa seurata mitä takana tapahtuu.
neli kaistaisella tiellä jos tilaa on vaihtaa kaistaa ja rampilta tunkua ja tai näyttää vaikealta se tuleminen, niin siinä kai riskit vähenee, varsinkin jos vertaa siihen että alkaa jarruttelemalla väisteleen, lisäähän se tien vetovoimaakin.

Videossa syynä kai se että väistettiin kolariariskiä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Minusta tuo kaistan vainhto, tilan anto rampilta tulevalle, on ihan hyvä tapa, kunhan katsoo että ei mene vasemmalla kaistalla olevan eteen niin, että hänelle tulee kiirre jarruttaa.
Mikä tästä tekee tyhmän tavan on se, että kun rampilta tulijalla olisi velvollisuus sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen, niin väistämällä vasemmalle kaistalle siirrät itsellesi vastuun sovittaa nopeus rampilta tulijan vauhtiin; joko menet ohi tai jäät lopulta taakse.

Aika usein, kun tämmöinen tilan antaja kohtaa ripeän kiihdyttäjän, ei hän joko koskaan edes saavuta liittyjää tai jää ajelemaan rinnalle samaa vauhtia vain kiihdyttääkseen pian ohi hidastamaan siihen eteen.

Totta kai on myös tilanteita missä tilan antamiselle on perusteet, eli esim. Raskas liikenne yli 100km/h alueilla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 180
Mikä tästä tekee tyhmän tavan on se, että kun rampilta tulijalla olisi velvollisuus sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen, niin väistämällä vasemmalle kaistalle siirrät itsellesi vastuun sovittaa nopeus rampilta tulijan vauhtiin; joko menet ohi tai jäät lopulta taakse.
Se ei kai iso ongelma, kokonaisuus kai siinä jää plussalle.

Hänellä tuskin oli ajatus vaihdella kaistaa silloin jos ramppi kuski on sen paikan selkeästi katsonut.

Jos ajelee kunnon turvaväleillä, niin harvoin suoranaisesti tarvii autella, riskitilanteita kannata turhan päin riskeerata.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
60
1. Ärsyttää se kun ei vaan päästä liikennevaloista liikkeelle. En edes aja nykyään juuri mihinkään ja silti viikon sisällä jo kaksi jotka ei vaan huomaa kun se valo vaihtuu. Ja nämä tietysti aina vasemmalle kääntyviä eli valot on sellaisia että niistä ei ehkä pääse kuin 3-5 autoa läpi yksillä vihreillä muutenkaan ja sitten puolet siitä ajasta menee siihen kun ei vaan viitsitä ees kattoa niitä valoja vaikka ollaan ekana jonossa.

2. Kiertoliittymässä se vilkku laitetaan poistumisen merkiksi päälle sitten kun ollaan jo poistumassa.

3. Täysin pimeässä ajellaan päiväajovaloilla ilman takavaloja. Miten tämä edes onnistuu, luulis autoissa olevan automaattiset valot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Mikä tästä tekee tyhmän tavan on se, että kun rampilta tulijalla olisi velvollisuus sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen, niin väistämällä vasemmalle kaistalle siirrät itsellesi vastuun sovittaa nopeus rampilta tulijan vauhtiin; joko menet ohi tai jäät lopulta taakse.

Aika usein, kun tämmöinen tilan antaja kohtaa ripeän kiihdyttäjän, ei hän joko koskaan edes saavuta liittyjää tai jää ajelemaan rinnalle samaa vauhtia vain kiihdyttääkseen pian ohi hidastamaan siihen eteen.

Totta kai on myös tilanteita missä tilan antamiselle on perusteet, eli esim. Raskas liikenne yli 100km/h alueilla.
Ei mun vauhti siinä yhtään hidastu eikä nopeudu, mä katson mitä se rampilta tuleva tekee ja päätän sitten palaanko takaisin vai jatkanko sitä vasenta kaistaa.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 794
Kyllä tuo moottoritiellä liittyjiä väistäminen aiheuttaa jatkuvasti turhaa häiriötä ja myös turhia vaaratilanteita. Kysymys on ihan puhtaasti ennakoitavuudesta. Kun vain rampilta tuleva sovittaa vauhtinsa, tällöin muu liikenne on hyvin ennakoitavaa, eikä vaaratilanteen syntyminen tuon takia ole edes mahdollista. Kun aletaan sitä väistämistä tekemään, siinä on usein osallisena iso määrä autoja johon se vaikuttaa, on helppo ihan autojen lukumäärästä jo ymmärtää riskien suhteet. Eli ihan syystä se on kielletty. Tietysti kun vähän liikennettä ja joku rekka tulossa rampilta, ihan ok väistää silloin, jos ilman väistöä hidastaisi rekkaa. Mitä enemmän liikennettä, sitä tuomittavampaa väistellä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Ei mun vauhti siinä yhtään hidastu eikä nopeudu, mä katson mitä se rampilta tuleva tekee ja päätän sitten palaanko takaisin vai jatkanko sitä vasenta kaistaa.
Pointtihan oli siis se, että sun vauhdin pitää hidastua tai nopeutua siinä vaiheessa, jos se rampilta tulija kiihdyttää tasan samaan vauhtiin sun kanssa ja jäätte ajamaan rinnakkain.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 826
no ei tosiaankaan enää tuossa vaiheessa aleta muuttamaan nopeutta, se on rampista tulevan tehtävä.

SEN SIJAAN, ennakoida kannattaa kun itse näkee että ramppiin on tulossa joku joka tod näk liittyy eteen tai taakse.

kun välimatkaa yli 100m tyyliin. voi pistää sen muutaman kmh lisää itselle tai napauttaa vakkarista muutama kmh pois
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 519
no ei tosiaankaan enää tuossa vaiheessa aleta muuttamaan nopeutta, se on rampista tulevan tehtävä.

SEN SIJAAN, ennakoida kannattaa kun itse näkee että ramppiin on tulossa joku joka tod näk liittyy eteen tai taakse.

kun välimatkaa yli 100m tyyliin. voi pistää sen muutaman kmh lisää itselle tai napauttaa vakkarista muutama kmh pois
Juuri näin. Rampilta tuleva säätää omaa nopeuttaan. Tiellä jo ajava jatkaa samaa ellei juuri joku raskaampi tms. Muuten voi äkkiä käydä perinteinen molemmat jarruttavat/kiihdyttävät samaa tahtia ja ollaan taas kusessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 180
Kyllä tuo moottoritiellä liittyjiä väistäminen aiheuttaa jatkuvasti turhaa häiriötä ja myös turhia vaaratilanteita.
Moottoritiet on ihan oma lukunsa, moottoritiellä kaistan vaihtaminen on riski, jopa niin iso riski että lainsäätäjä on rajoittannut kaistanvaihtoja. Lisäksi moottoritiellä ei voi kaistaa valita vapaasti.

Kysymys on ihan puhtaasti ennakoitavuudesta. Kun vain rampilta tuleva sovittaa vauhtinsa, tällöin muu liikenne on hyvin ennakoitavaa, eikä vaaratilanteen syntyminen tuon takia ole edes mahdollista.
Turvavälit, turvavälit, mutta virheitä tehdään, ja vaikka itse voi vaikuttaa, niin se ei aina ole itsestä kiinni.(*

Lisä haastetta voi tuoda yksittäisillä kohteilla, hitaammat rampit, kiihdytyskaista lyhyempiä, ja se että rampilta tulijoilla voi olla pienempi rajoitus kuin siellä varsinaisella motarilla.

Kun aletaan sitä väistämistä tekemään, siinä on usein osallisena iso määrä autoja johon se vaikuttaa, on helppo ihan autojen lukumäärästä jo ymmärtää riskien suhteet. Eli ihan syystä se on kielletty.
Motarillakkin on ohittaminen sallittu, ei ole lainkaan harvinaista että rampilta tulee aujoneuvoja, varsinkin jos kaista on vähän jounoutunut, niin ohituspaikka. (jos ohituskaistalla tilaa). Jos sieltä rampilta on tulossa useampikin, niin helpottaa (turvallisempaa) sieltä tuleville. Usein siellä motarilla on paremmat havaintomahdollisuudet, vähemmän jumppaa.



Mutta, motarilla on se turha kaistojen vaihto jopa kielletty, jos sieltä rampilta on yksi ajoneuvo osaavan näköisesti tulossa, ja itsellä on turvavälit kunnossa eteen ja taakse, niin ei siinä yleensä syytä vaihdella yhtään mihinkään.


Jos jonoutumista ja itsellä (motarilla) ei ole turvavälit kunnossa, jos vielä huomaa ettei ole takanatulevallakaan, niin ei se ole rampiltatulijoiden vika, jotain siinä on tehtävä, että liittyjillä mahdollisuus liittyä turvallisesti.



(*
Turvavälin puute.
Jos siellä rampilla huono näkyvyys, niin huon sinne rampille on jäädä odottaan että tie vapautuu, vaan voi joutu ajaan puolisokkona ja kiihdytyskaistalla sitten ihmetellä mihin menee, ei sinne kiihdytyskaistan päähäkkään uskolla jäädä jos perässä tulijoita.
Sitten on niitä perässätulijoita jotka nappaa ne väliti mihin olit itseäsi sijoittamassa, jopa sulkuviivan ylittäen. Jos tuollaisen hässäkän havaitsee ja vaikka oltaisiin motarilla, niin alkaa siinä oleen "ohittamisen paikka" jotta tilanne purkautuu turvallisesti (itse voi ohittaa ruuhkaa pisteen)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 246
Noita rampilta tai muusta liittymästä avuttomasti moottoritielle täysin arpomalla liittyviä autoja saa kyllä päivittäin jännittää liikenteessä. Täähän on täällä jo koluttu puhki, mutta miten ihmeessä se onkaan jonkun mielestä hyvä idea liittyä 100 km/h rajoitusalueella 50–70 km/h lasissa? Tollanen viittäkymppiä kulkeva kaveri halusi viime viikolla tulla Tuomarilan liittymästä Turunväylälle, vaikka sitä liityntäkaistaa riittää siinä kohtaa kilometrikaupalla ja ruohonleikkurillakin ehtisi saada sen satasen rikki.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
no ei tosiaankaan enää tuossa vaiheessa aleta muuttamaan nopeutta, se on rampista tulevan tehtävä.

SEN SIJAAN, ennakoida kannattaa kun itse näkee että ramppiin on tulossa joku joka tod näk liittyy eteen tai taakse.

kun välimatkaa yli 100m tyyliin. voi pistää sen muutaman kmh lisää itselle tai napauttaa vakkarista muutama kmh pois
Lukekaa ne aiemmat viestit. Ei tässä puhuttu siitä, että motarilla olevan pitää muuttaa nopeutta rampilta tulijan liittymisen helpottamiseksi vaan siitä, että JOS ANNAT TILAA VAIHTAMALLA VASEMMALLE KAISTALLE, ja se rampilta tulija kiihdyttääkin sun kanssa samaan vauhtiin ja ajatte rinnakkain, niin sitten väistäjän pitää muuttaa omaa nopeuttaan.

Tämänkään takia en itse anna tilaa jos auto näyttää siltä, että saattaa kiihdyttää ripeästi samaan vauhtiin mun kanssa. En voi tietää aikooko hän ajaa lopulta 115km/h vai 130km/h, joten parempi vain itse ajaa omaa nopeutta omalla kaistalla ja antaa liittyjän ohittaa tai jäädä taakse
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 180
Lukekaa ne aiemmat viestit. Ei tässä puhuttu siitä, että motarilla olevan pitää muuttaa nopeutta rampilta tulijan liittymisen helpottamiseksi vaan siitä, että JOS ANNAT TILAA VAIHTAMALLA VASEMMALLE KAISTALLE, ja se rampilta tulija kiihdyttääkin sun kanssa samaan vauhtiin ja ajatte rinnakkain, niin sitten väistäjän pitää muuttaa omaa nopeuttaan.
Motari on ihan eri juttu, siellä on eri säännöt ja ohjeet.

SIlloin kun ei puhuta motarista niin kaistat vapaasti muutenkin käytettävissä, jos siellä oikealla kaistalla joku kiihdyttää siihen rinnalla samaan nopeuteen, niin se ihan ok, sitten jos takaa tulee joku kiireisempi "hälytysajossa" , niin sen etenemistä autetaan parhaan mukaan, esim hiljentämälää ja väistämällä toiselle kaistalle. Tai jos oikealta halutaan vaihtaa vasemmalle, esim tulevan kääntymisen takia, niin oikella oleva hiljentää ja vaihtaa rinnalla olleen perään.

Ero motariin myös siinä että muilla teillä ne rampit ja kiihdytyskaistat voi olla kirjavaa sorttia, hitaitai , ei välttämättä riitä vauhdin sovittamiseen. Lisäksi ei motarilla ne turvavälit voi olla pienempiä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Pointtihan oli siis se, että sun vauhdin pitää hidastua tai nopeutua siinä vaiheessa, jos se rampilta tulija kiihdyttää tasan samaan vauhtiin sun kanssa ja jäätte ajamaan rinnakkain.
Olen eri mieltä, minulla on kaksi ensisijaista vaihtoehtoa eli jatkan samaa vauhtia tai vaihdan kaistaa, jos sen voi tehdä turvallisesti muita haittaamatta.
Toki siinä pitää katsoa myös missä kohtaa ramppia sieltä tuleva on ja reagoida tilanteen vaatimusten mukaan, mutta jarruttaminen ja kiihdyttäminen siinä on aika usein riski, koska se liittyjä ei tiedä mintä minä teen.

Ei siinä ole mitään ongelmaa, jos se liittyjä sitten päättääkin ajaa minua kovempaa tai jäädä siihen rinnalleni ajamaan
oikealle kaistalle.=> katson peileistä tuleeko taakseni autoja ja tarpeen tullen menen sen liittyjän eteen tai taakse oikealle kaistalle. En muista että koskaan olisi ollut ongelmia, se liitttyjä usein muistaa että annoin turvallisen liittymisen hänelle eikä ehkä juuri sen takia ala kiusaamaan tarpeettomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
En muista että koskaan olisi ollut ongelmia, se liitttyjä usein muistaa että annoin turvallisen liittymisen hänelle eikä ehkä juuri sen takia ala kiusaamaan tarpeettomasti.
Kiusaamaan? Liittyjä liittyy ja kiihdyttää omaan vauhtiinsa kerta olet antanut tilaa, ei se hänen tehtävänsä ole sitten sun vauhtia arvioida ja muuttaa omaansa jos jäätte rinnakkain ajamaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 180
Kiusaamaan? Liittyjä liittyy ja kiihdyttää omaan vauhtiinsa kerta olet antanut tilaa, ei se hänen tehtävänsä ole sitten sun vauhtia arvioida ja muuttaa omaansa jos jäätte rinnakkain ajamaan.
Ei kai siinä kukaan kiusaa, toinen antanut tilaa, jolloin toisen on ollut helppo ja turvallista liittyä.

Kiusaamista on jos alkaa muutteleen nopeutta toisen mukaan, kaippa noitakin on.

Mutta jos ei ole juuri heti kohta sille kaistalle vaihtamassa niin vakarilla ajelee kunnes oikeasti tulee tarve vaihtaa kaistaa, joskus voi ne vakkari säädöt mennä niin liki ettei ns eroa synny, niin sitten himmaa kun tarve esim kääntyä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kiusaamaan? Liittyjä liittyy ja kiihdyttää omaan vauhtiinsa kerta olet antanut tilaa, ei se hänen tehtävänsä ole sitten sun vauhtia arvioida ja muuttaa omaansa jos jäätte rinnakkain ajamaan.
Ei olekaan mä hoidan sen vauhdin kyllä omalta osaltani. Joskus toki näkee tahallista kiusantekoa, mutta sille ei muuta voi kuin pyrkiä niitä itse välttelemään,"poliisiksi" on turha alkaa.
 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
191
Itseäni ärsyttää suunnattomasti ohittavan auton(kuskin) keulaa hipova siirtyminen takaisin samalle kaistalle, etenkin jos tälle ei liikennetilanteen takia ole välitöntä tarvetta (esim. virhearvio vastaantulijan etäisyydestä tms). Lisämausteena sitten vielä umpioihin ja tuulilasiin lentelevät kivet ja irtonastat näin talvisin. Tässä kuvan tapauksessakin tuo valopisteenä näkyvä vastaantulija oli kohdalla vasta yli 10s päästä, edes muutaman automitan olisi voinut jättää enempi hajurakoa...

Kuvakaappaus 2021-11-22 17-44-15.png
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Itseäni ärsyttää suunnattomasti ohittavan auton(kuskin) keulaa hipova siirtyminen takaisin samalle kaistalle, etenkin jos tälle ei liikennetilanteen takia ole välitöntä tarvetta (esim. virhearvio vastaantulijan etäisyydestä tms). Lisämausteena sitten vielä umpioihin ja tuulilasiin lentelevät kivet ja irtonastat näin talvisin. Tässä kuvan tapauksessakin tuo valopisteenä näkyvä vastaantulija oli kohdalla vasta yli 10s päästä, edes muutaman automitan olisi voinut jättää enempi hajurakoa...

Tämä on kaiken lisäksi erittäin vaarallista kovassa vesisateessa tai lumipyryssä talvessa kun se peittaa ohitettavan näkyvyyden eteenpäin kokonaan.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 237
Itseäni ärsyttää suunnattomasti ohittavan auton(kuskin) keulaa hipova siirtyminen takaisin samalle kaistalle, etenkin jos tälle ei liikennetilanteen takia ole välitöntä tarvetta (esim. virhearvio vastaantulijan etäisyydestä tms). Lisämausteena sitten vielä umpioihin ja tuulilasiin lentelevät kivet ja irtonastat näin talvisin. Tässä kuvan tapauksessakin tuo valopisteenä näkyvä vastaantulija oli kohdalla vasta yli 10s päästä, edes muutaman automitan olisi voinut jättää enempi hajurakoa...

Tämä on syy, miksi ajan itse melkein aina +15km/h vauhtia maanteillä ja motarilla. Suurin osa uuvateista jää taakse. Nykyinen rikesakko on kuitenkin reilusti pienempi kun tuulilasiremppa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Rähmää 1 cm asfaltilla ja joku repii tähän aikaan asuntoalueella perävetoista rivinelosta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 519
Rähmää 1 cm asfaltilla ja joku repii tähän aikaan asuntoalueella perävetoista rivinelosta.
En hyväksy perseilyä sinällään mutta miten tuo koneen sylinterimäärä ja missä muodossa ovat liittyy mihinkään. Olisiko V4 tai boxeri parempi vai pitäisikö olla 3 tai 5 sylinteriä. Vai jopa V12 ja neliveto?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Ns mölinä pakoputki, ja kierrosten laulatus niin paljon että erotat äänestä mikä moottori..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 382
Tänään oli ainakin kolmas kerta vuoden sisällä kun meinaa kolahtaa liikenneympyrässä, ellei itse väistä ympyrään ajavaa. Mikähän tuossakin on noin vaikeaa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Kun kytätään ohituspaikkaa hitaan ajoneuvon puskurissa ja ohitukseen lähtiessä kiihdytys alotetaan kaistanvaihdon jälkeen.

Tänään hämeenlinnanväylällä jossain Kaivokselan kohdalla ajeli tiekarhu, ja jo kaukaa näin kun joku Audisti teki kuvatun mukaisen suorituksen. Sitten tiekarhun perään jäi rekka, ajeli siinä tappituntumalla noin 50km/h kun autoja menin vasemmalta ohi, itse lähestyin vasemmalla kaistalla 80km/h todellista nopeutta. Kyllähän sitä osasi odottaa, mutta rekka täräytti isomman oikeudella 50km/h mittarissa siihen vasemmalle kaistalle suoraan mun eteen.

Tekis elämän kaikille helpommaks, kun jättää vähän väliä siihen ohitettavaan ja kiihdyttää ennen ohitusta.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
125
Tänään oli ainakin kolmas kerta vuoden sisällä kun meinaa kolahtaa liikenneympyrässä, ellei itse väistä ympyrään ajavaa. Mikähän tuossakin on noin vaikeaa.
Jotkut tulee ympyrään tosiaan vähän semmosella testaavalla otteella, että väistääkö. Sitten jarrutus viime tingassa jos et oo chicken.

Ei siinä, on itelläki pari kertaa kerta kaikkiaan jääny näkemättä ympyrässä ensin ollut, ja jälkikäteen aina hirvee pohtiminen et miten oli mahdollista. Joka kerta oon onnistunut syyttämään liian suurta tilannenopeutta (milloin kullakin osapuolella), mutta eipä onneks oo vielä ympyrässä tarvinnu muiden väistää mua... :rolleyes:
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Yleensä suurin ongelma ympyröissä on liian pieni halkaisija ja lähestyvien ajoneuvojen synkroninen nopeus, niin että oikealla oleva ei näe A-pilarin takaa vilaustakaan tulijasta. Tämä on mahdollista myös tavan T- risteyksissä ja neljän tien risteyksissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 185
Rähmää 1 cm asfaltilla ja joku repii tähän aikaan asuntoalueella perävetoista rivinelosta.
Toihan on ihan parasta. Oon jo aikuinen mies mutta silti ostin viime talvena talvilintan jolla ajelin pitkin kaiteita ja sillanpieliä ihan tahallani. Voiko sen parempaa höyryjen päästelyä enää ollakaan.

En tosin asuntoalueella...
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 652
Röykeät menevät ympyröistä läpi niin että sujahtaa.
Liian moni siellä jää arpomaan.
Joo, ja täydet dorkat ajavat ympyrän keskikiveytyksen läpi useasta autosta ohi jos joku jää hidastelemaan. Esim suojatiellä olevan kävelijän takia. On nimittäin nähty, ja tuli melkein kylkeen.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 294
Jahas, tänään käytiinkin pitkästä aikaa todella lähellä kolaria. Valoristeys, vasen kaista jatkuu suoraan (yksikaistaisena), oikea kaista kääntyy vain oikealle (kaista päättyy kokonaan). Valot vaihtui vihreäksi, lähden ajelemaan rauhassa autoletkan perässä. Yhtäkkiä huomaan oikeasta sivupeilistä, että joku Volvo syöksyy oikeaa kaistaa suoraan, on hetkessä rinnalla ja jos en olisi jarruttanut äkillisesti, olisi paukauttanut kylkeen törkeästi kiilatessaan kaistalleni. Kauhea oli vissiin kiire päästä köröttelemään 60-alueella autoletkan perässä. Saatana, että kiehahti kyllä hyvin kun käytiin noin typerässä paikassa täysin tarpeettoman lähellä kolaria, itsellä vielä vaimo ja tenava kyydissä. Eikä ollut suinkaan eka kerta kun tuossa paikassa näkee tuota perseilyä. Kova on saatana joillakin kiire omaan hautaansa.

Edit. Tein havainnollistavan kuvan.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Toihan on ihan parasta. Oon jo aikuinen mies mutta silti ostin viime talvena talvilintan jolla ajelin pitkin kaiteita ja sillanpieliä ihan tahallani. Voiko sen parempaa höyryjen päästelyä enää ollakaan.

En tosin asuntoalueella...
Juu olen ajanut telikärrylläkin sivuluisussa hiekka pätkällä, mukavaa puuhaa. Mutta 23.00 aikaan asuntoalueella. Ei kiitos.
Nelikollahan tuo on myös erimukavaa puuhaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 382
Jotkut tulee ympyrään tosiaan vähän semmosella testaavalla otteella, että väistääkö. Sitten jarrutus viime tingassa jos et oo chicken.

Ei siinä, on itelläki pari kertaa kerta kaikkiaan jääny näkemättä ympyrässä ensin ollut, ja jälkikäteen aina hirvee pohtiminen et miten oli mahdollista. Joka kerta oon onnistunut syyttämään liian suurta tilannenopeutta (milloin kullakin osapuolella), mutta eipä onneks oo vielä ympyrässä tarvinnu muiden väistää mua... :rolleyes:
Omalla autolla ei viitsi kolaroida. Muuten voisi olla painamatta jarrua jos ääliö kolmion takaa haluaa tulla.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
301
Tänään oli ainakin kolmas kerta vuoden sisällä kun meinaa kolahtaa liikenneympyrässä, ellei itse väistä ympyrään ajavaa. Mikähän tuossakin on noin vaikeaa.
Joo tuota sattuu saakka usein itsellekin, että jotkut koittaa tunkea väkisin ympyrään.

Itsellä on ympyrä vähän ennen kotia, käännyn ympyrässä "vasemmalle" eli edestä päin suoraan yli tulevat joutuu väistämään, ja on tässä jo useammalla näyttänyt paniikkijarrutus tulevan :D

Itsellä on niin vanha paska, että evvk jos se menee lunastukseen, ja näillä jotka kuvittelee ettei tarvitse väistää ympyrässä olevia on lähes aina joku uudehko kallis premium alla, niin näillä on enemmän menetettävää.

En nyt tietenkään tahallaan kaasuta kenenkään kylkeen jos ehtii edestä, mutta en kyllä itse ala antamaan tietä/pysähtymään ympyrään, vain siksi että Herra volvot ja bemarit kokee että saa ajaa miten sattuu.

Syksyllä oli pakko antaa motarilla tietä, kun joku hullu nainen päätti ohittaa ja lähti kirjaimellisesti tulemaan takaisin minun kaistalle, kun oli sen keula ehkä oman kuskin oven kohdalla?? Eli suoraan kylkeen vaan, ja tällä oli vielä pennut + mies kyydissä.

Ei ole kyllä ikinä noin käynyt, monet kiilaa ihan nokan eteen vaan toi olisi kirjaimellisesti tullut kylkeen ja satasen vauhdissa ei kehdannut kokeilla onneaan, vaikka nainen se olisi maksajan rooliin päässyt. Toivottavasti ajaa joskus (yksin) päin puuta ja halvaantunuttaa itsensä, niin ei tapa ulkopuolisia tai perhettään. Oli sen verran vaarallista muutenkin se ajo, muitakin näkyi ohittavan miten sattuu.

Muuten oisin poliisille jo soittanut, mutta omassa autossa ei kuule melun takia puhelinta
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
Kaupungissa monikaistaisella tiellä vilkutta kaistalta toiselle haahuilijat (ei sillä, vilkkuvammaisuus on perseestä muuallakin). Näillä sankareilla on myös korotettu riski, että jos kaksi kaistaa kääntyy risteyksessä samaan suuntaan, niin käännöksessä leikataan viereiselle kaistalle. Tänään töihin tullessa sai taas katsella jonkun pakukuskin toilailuja Uudenmaankadulta Espalle saakka. Liikennettä tosin oli sen verran vähän, että sankarin edesottamukset eivät realisoituneet ikävällä tavalla. Autoilu on vähän kuin armeija, jossa pääsee läheiseen kosketukseen kansakunnan läpileikkauksen kanssa :kahvi:.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 519
Viimepäivinä havaittu törkeästi rikkoutuneita vilkkuja. Etenkin autoissa joissa ne normaalisti toimivat. Sirupula pakottanut varastamaan osia vanhoista? Kuskeissa kun ei koskaan ole vikaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 246
Jostain syystä edelleen enemmän kuin melkein kylkeen liikenneympyrässä tulevat ärsyttää ne myöhäiset vilkut. Tai vilkuttomuudet. Vilkusta ei ole mitään hyötyä, jos sitä näyttää juuri ennen exitiä, jolloin ympyrään tuleva on jo ehtinyt pysähtyä. Se on sellanen "aha oho tässä oli vilkkukin, sori unohtu, no mutta nyt päälle naks". Toivottavasti autoihin tulee joskus jonkinlainen tekoäly, joka on yhteydessä ihmisen aivoihin, ja tekee tällaiset päätökset kuljettajan puolesta hyvissä ajoin.
 

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
133
Yks tuttu otti joskus hirveet pultit kun ajoin liikenneympyrään vilkku päällä, tarkoituksena poistua heti seuraavasta. Siitäkin sitten kunnon riita aikaiseksi kun mun mielestä lain kirjain täyttyy ja tutun mielestä sitä ei missään nimessä saa käyttää kuin vasta poistuessa... Mun perustelu oli liikenteen nopeuttaminen ihan kaikkien osalta kun näkevät jo kaukaa että "toi kääntyy heti." Ei nyt niin paljon asia ole kiinnostanut että olisin TLL vilkaissut.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 180
Yks tuttu otti joskus hirveet pultit kun ajoin liikenneympyrään vilkku päällä, tarkoituksena poistua heti seuraavasta. Siitäkin sitten kunnon riita aikaiseksi kun mun mielestä lain kirjain täyttyy ja tutun mielestä sitä ei missään nimessä saa käyttää kuin vasta poistuessa... Mun perustelu oli liikenteen nopeuttaminen ihan kaikkien osalta kun näkevät jo kaukaa että "toi kääntyy heti." Ei nyt niin paljon asia ole kiinnostanut että olisin TLL vilkaissut.
Oikein toimit.

Vilkkua pitää käyttää ajoissa, se vähän vaikeaa kuvaillussa tilanteessa jos vasta ympyrässä kytkisi vilkun päälle.
Ja useissa ohjeissa nimenomaan neuvotaan tekemään kuten kuvailit (oletus että se poistuminen on pian ympyrään saapumisen jälkeen)

On totta että jotkut on huolissaan vilkun liiallisesta käytöstä, ainakin osa näistä mutisijoista on sellaisia että olisi suuri voitto jos heidän oma vilkun käyttökin olisi liiallista.


Vilkusta ei ole mitään hyötyä, jos sitä näyttää juuri ennen exitiä,
Laajemmin tätä viimetingassa käyttöä on perusteltu sillä että poliisit ei puutu, eli sillä pienennetään "sakko" riskiä.
Se ei ole selvinnut mikä hyöty, eikö samalla vaivalla voisi käyttää ihan kunnolla sitä vilkkua, ehkä jotkut kokee jotekin noloksi käyttää vilkkua. Itsetunto ei kestä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
890
Eilen oli taas käsittämätöntä. Land cruiser ohittaa vauhdilla Tampereen ohitustiellä, okei ei mitään antaa mennä. No se kääntyy samalle rampille vt12:lle pispalan suuntaan. Ja sitten kiihdytyskaistalla sillä tekee tiukkaa päästä yli kuuttakymppiä :facepalm:
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Yks tuttu otti joskus hirveet pultit kun ajoin liikenneympyrään vilkku päällä, tarkoituksena poistua heti seuraavasta. Siitäkin sitten kunnon riita aikaiseksi kun mun mielestä lain kirjain täyttyy ja tutun mielestä sitä ei missään nimessä saa käyttää kuin vasta poistuessa... Mun perustelu oli liikenteen nopeuttaminen ihan kaikkien osalta kun näkevät jo kaukaa että "toi kääntyy heti." Ei nyt niin paljon asia ole kiinnostanut että olisin TLL vilkaissut.
Ihan oikein. Noin teen itsekkin niin ei tarvitse seuraavassa risteyksessä olevien jäädä arpomaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 185
Oikein toimit.

Vilkkua pitää käyttää ajoissa, se vähän vaikeaa kuvaillussa tilanteessa jos vasta ympyrässä kytkisi vilkun päälle.
Ja useissa ohjeissa nimenomaan neuvotaan tekemään kuten kuvailit (oletus että se poistuminen on pian ympyrään saapumisen jälkeen)
Mä taas katson tällaisissa tilanteissa että nyt tulee joku idiootti joka vilkuttaa jo ympyrään ajaessa -> ei mitään hajua mihin se nyt sitten oikeasti on kääntymässä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Mä taas katson tällaisissa tilanteissa että nyt tulee joku idiootti joka vilkuttaa jo ympyrään ajaessa -> ei mitään hajua mihin se nyt sitten oikeasti on kääntymässä.
Autokoulussakin nykyään neuvotaan, että vilkku päälle heti sisäänajettaessa, jos meinaat poistua heti ensimmäisestä. Näin minäkin sitten toimin ja oletan myös muiden toimivan samoin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
98
Mä taas katson tällaisissa tilanteissa että nyt tulee joku idiootti joka vilkuttaa jo ympyrään ajaessa -> ei mitään hajua mihin se nyt sitten oikeasti on kääntymässä.
Sama. On tullut nähtyä useampi liikenneympyrässä ajotaidotonta vilkulla sisään tulevaa, mutta suoraan ajava. Kolarin sattuessa väärä vilkku ei vaikuta edes korvausvelvollisuuksiin, joten paljon turvallisempaa ajaa olettaen että kuski ei osaa käyttää vilkkua oikein liikenneympyrässä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 789
Viestejä
4 192 134
Jäsenet
70 788
Uusin jäsen
Bäri

Hinta.fi

Ylös Bottom