Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Meinaat että tämä lakia rikkova mulkero ottaa toiset jollain tavalla huomioon? Vai pitääkö kaikkien muiden ajatella tätä yhtä/muutamaa sääntöjen vastaisesti ajavaa egoistia, kun näillä sattuu olemaan kiire (ei ole) tai ovat muuten vain parempia kuskeja (eivät ole)?
En usko että ottaa. Mutta ajelen mielluummin autollani kuin olen sairaalassa. Niitä kolareita syntyy joskus, kun kaksi jääräpäätä kohtaa. Useinhan me voimme valita miten toimimme.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Tuossa on kyllä liian pieni turvaväli ja ehkä arvioit nopeudenkin väärin? 40km/h= n. 11,1m/s

-- , etelässä on aika yleistä, että kehillä mennään turhan pieneen väliin päästäkseen vasemmalta kaistalta poistumaan liittymästä
Korjataan tätä siihen muotoon mistä tuossa on oikeasti kyse;
Etelässä, minäminäminä kuskit ei ennakoi alkuunkaan niitä tulevia liittymiä. Ei osata lukea liikennettäja valita kaistaa ajoissa. Ratkaisu: Niihin ramppeihin ajetaan kilpaa. Kuka viimeisenä pääsee sulkuviivan yli ramppiin, on voittaja.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Vaikka vittumaista onkin, niin mikään ei kiellä ajamasta vasemmalla kaistalla, pl moottoritiet. Lähtökohtaisesti sitä ei oleta että joku haluaa ajaa +100 @60 alueella...
Täällä päin on vuosi sitten avattu suuntaansa kaksikaistainen tien pätkä, jossa toiseen suuntaan ajaessa vieläpä kaistat erkanevat eri suuntiin tien päässä. Silti paikallislehdessä ihmiset itkevät, kuinka "hitaat tukkivat ohituskaistan :itku:".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 367
Vaikka vittumaista onkin, niin mikään ei kiellä ajamasta vasemmalla kaistalla, pl moottoritiet. Lähtökohtaisesti sitä ei oleta että joku haluaa ajaa +100 @60 alueella...
Ei pelkästään kiellä, vaan Trafi/Liikenneturva on erikseen kehottanut, että käyttäkää niitä molempia kaistoja samanveroisesti. Jos kaikki pyrkii ajamaan vaan oikeaa kaistaa, vaikeutuu tielle liittyminen ja liikenne hidastuu, kun molempia kaistoja ei käytetä tehokkaasti.


"-Jos ei ole liittymässä tai poistumassa, on vasemman kaistan ajaminen tukkoisella tiellä usein järkevin valinta. Kaikkien etu on, että kaistoja käytetään melko tasaisesti – näin väylälle mahtuu yksinkertaisesti enemmän liikennettä, Mika Jaatinen muistuttaa."

EDIT: Pientä muokkausta.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 659
Ei pelkästään kiellä, vaan Trafi/Liikenneturva on jopa tehnyt kampanjoita kehottaen, että käyttäkää niitä molempia kaistoja samanveroisesti. Jos kaikki pyrkii ajamaan vaan oikeaa kaistaa, vaikeutuu tielle liittyminen ja liikenne hidastuu, kun molempia kaistoja ei käytetä tehokkaasti.

Tuossa yksi nopealla googlauksella löytynyt kommentti:

Kehä I:llä alkaa jo suurimman osan matkaa olla vähintään kolme kaistaa. Mielestäni suurin ongelma nykyisin on, että sitä oikeanpuoleista kaistaa ei osata käyttää. Raskas liikennekin junnaa keskikaistalla tai pahimmillaan vasemmalla. Oikea kaista on usein kaikkein tyhjin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 796
Ei pelkästään kiellä, vaan Trafi/Liikenneturva on erikseen kehottanut, että käyttäkää niitä molempia kaistoja samanveroisesti. Jos kaikki pyrkii ajamaan vaan oikeaa kaistaa, vaikeutuu tielle liittyminen ja liikenne hidastuu, kun molempia kaistoja ei käytetä tehokkaasti.


"-Jos ei ole liittymässä tai poistumassa, on vasemman kaistan ajaminen tukkoisella tiellä usein järkevin valinta. Kaikkien etu on, että kaistoja käytetään melko tasaisesti – näin väylälle mahtuu yksinkertaisesti enemmän liikennettä, Mika Jaatinen muistuttaa."
Oleellinen huomio tässä on tukkoinen tie. Keskiverto kokovartalomulkku vasemman kaistan hinaaja aiheuttaa sen koko tukkoisuuden. Mitä pk-seudulla liikenteeseen tulee, niin yleensä kaikki kaistat osataan ruuhkatilanteissa hyvin käyttää pl. tilanteet, joissa vain tietyltä kaistalta pääsee suosittuun suuntaan. Silloin pk-seudullakin iskee "joku voi tulkita tyhjän kaistan käytön etuiluksi" idiotismi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 796
Kehä I:llä alkaa jo suurimman osan matkaa olla vähintään kolme kaistaa. Mielestäni suurin ongelma nykyisin on, että sitä oikeanpuoleista kaistaa ei osata käyttää. Raskas liikennekin junnaa keskikaistalla tai pahimmillaan vasemmalla. Oikea kaista on usein kaikkein tyhjin.
Tämä toisaalta toimii suht hyvin, kun ne max. 60 km/h seikkailijat pääsevät myös liittymään ilman suurempaa draamaa. Mut joo, saman olen huomannut, että tottumuksesta keskimmäisellä porukka ajelee ulkomuistista.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 261
Keskimmäinen kaista on useimmiten se viimeinen vaihtoehto, jos Kehä I:llä haluaa päästä jonnekin sujuvasti. Monella on jostain syystä kova kiire siirtyä oikealta kaistalta pois ikään kuin se loppuisi pian, mutta toisaalta tämän käytöksen ansiosta se oikea kaista toimiikin niin erityisen hyvin. Välillä myös vasemmanpuoleisin kaista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Keskimmäinen kaista on useimmiten se viimeinen vaihtoehto, jos Kehä I:llä haluaa päästä jonnekin sujuvasti. Monella on jostain syystä kova kiire siirtyä oikealta kaistalta pois ikään kuin se loppuisi pian, mutta toisaalta tämän käytöksen ansiosta se oikea kaista toimiikin niin erityisen hyvin. Välillä myös vasemmanpuoleisin kaista.
Oon tehnyt saman havainnon. Mut täytyy vaan hyväksyä se et liikenteessä on paljon idiootteja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 367
Keskimmäinen kaista on useimmiten se viimeinen vaihtoehto, jos Kehä I:llä haluaa päästä jonnekin sujuvasti. Monella on jostain syystä kova kiire siirtyä oikealta kaistalta pois ikään kuin se loppuisi pian, mutta toisaalta tämän käytöksen ansiosta se oikea kaista toimiikin niin erityisen hyvin. Välillä myös vasemmanpuoleisin kaista.
Tämä toisaalta toimii suht hyvin, kun ne max. 60 km/h seikkailijat pääsevät myös liittymään ilman suurempaa draamaa. Mut joo, saman olen huomannut, että tottumuksesta keskimmäisellä porukka ajelee ulkomuistista.
Minä olen yksi näistä keskikaistan idiooteista. Ajatuksena juuri on, että oikeaa kaistaa vapaana pidettäessä pääsee porukka helpommin liittymään ja poistumaan ja vasenta kaistaa pääsee sitten ne hätäiset ohi. En kieltämättä ennen tätä edes ajatellut, että se jotakuta ottaisi päähän.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Minä olen yksi näistä keskikaistan idiooteista. Ajatuksena juuri on, että oikeaa kaistaa vapaana pidettäessä pääsee porukka helpommin liittymään ja poistumaan ja vasenta kaistaa pääsee sitten ne hätäiset ohi. En kieltämättä ennen tätä edes ajatellut, että se jotakuta ottaisi päähän.
Itse tottunut ajamaan enimmäkseen kolmikaistaisilla motareilla, enkä kieltämättä ennen tuota viesti edes ajatellut, että jollain olisi noin tyhmä syy ajaa keskikaistaa.

Kaksikaistaisilla varmaan vaihdat joka kerta liittymien ajaksi vasemmalle kaistalle samasta syystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 796
Itse tottunut ajamaan enimmäkseen kolmikaistaisilla motareilla, enkä kieltämättä ennen tuota viesti edes ajatellut, että jollain olisi noin tyhmä syy ajaa keskikaistaa.

Kaksikaistaisilla varmaan vaihdat joka kerta liittymien ajaksi vasemmalle kaistalle samasta syystä.
Älähän nyt. Minusta tuo ei ole ollenkaan huono syy ajaa keskimmäisellä huomioiden ne hitaat liittyjät. Typeräksi homma menee vain silloin, jos se keskimmäinen on tukossa ja silti tunkee väkisin siihen.

e: Eikä minua ainakaan ollenkaan ota päähän, jos joku haluaa välttämättä jumittaa keskikaistalla ja jättää "baanan auki" minulle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 367
Itse tottunut ajamaan enimmäkseen kolmikaistaisilla motareilla, enkä kieltämättä ennen tuota viesti edes ajatellut, että jollain olisi noin tyhmä syy ajaa keskikaistaa.

Kaksikaistaisilla varmaan vaihdat joka kerta liittymien ajaksi vasemmalle kaistalle samasta syystä.
En vaihda, ajelen sitä oikeaa kaistaa, ellei ole ruuhkaa, jolloin ajan sitä kaistaa jolla on enemmän tilaa, kuten autokoulussa opetettiin. Pyrin pitämään toki väliä aina seuraavaan sen verran, että siihen pääsee helposti liittymään.

Kerrohan, miksi sillä keskikaistalla nopeusrajoituksen mukaan ajaminen on tyhmää? Kieltämättä tyhmyyteni estää yhä näkemästä miksi toimin hölmösti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 031
Ajatuksena juuri on, että oikeaa kaistaa vapaana pidettäessä pääsee porukka helpommin liittymään ja poistumaan ja vasenta kaistaa pääsee sitten ne hätäiset ohi.
Mun mielestäni tää on vain ja ainoastaan fiksua. Ruuhkatilanteissa toki on hyvä käyttää tien koko kapasiteettia mutta normaalissa liikenteessä keskikaista on se mitä pitkin saa ajella rauhassa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Vittu mitä kusipäitä näköjään täälläkin. Potkia ovia... Kyllä, tietty röykeys on ainakin PK-seudulla tarpeen. Näköjään pitää jo tuonkin takia olla kiitollinen että auto kuvaa joka suuntaan niin saa mukavasti poliisille materiaalia bongiksen kaltaisista idiooteista.
Todellinen kusipää on kylläkin se autoilija, joka ei noudata lain vaatimuksia suojatietä lähestyessään.

Ja siitä kamerasta näkee kyllä erittäin hyvin miten autoilija itse rikkoo tieliikennelakia sitä suojatietä lähestyessään.

IMHO tuollaisilla "pelästytän ettei jalankulkija uskalla lähteä ylittämään suojatietä"-autoilijoilla ei pitäisi olla MITÄÄN asiaa auton rattiin.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Minä olen yksi näistä keskikaistan idiooteista. Ajatuksena juuri on, että oikeaa kaistaa vapaana pidettäessä pääsee porukka helpommin liittymään ja poistumaan ja vasenta kaistaa pääsee sitten ne hätäiset ohi. En kieltämättä ennen tätä edes ajatellut, että se jotakuta ottaisi päähän.
Tulee kyllä ajeltua keskikaistaa jos siinä on tilaa. Osin sama syy, mutta myös se, että en aina ole ihan varma kuinka pitkään oikealla oleva kaista jatkuu ja jos se sitten päättyy, on vaihdettava taas keskikaistalle kuitenkin. Toisaalta olenkin "landelta" ja ajan kehää satunnaisesti muutaman kuukauden välein tms. niin en vaan muista jokaista ramppia tai kaistaa. Keskikaista ainakin jatkuu päätyyn asti, siispä keskikaistalla tulee vähiten kaistanvaihtoja.

Usein keskikaista on kyllä niin täynnä ja siellä on useimmiten kameraan jarruttelijat, että tulee sitten ajettua vasenta sujuvuuden takia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Todellinen kusipää on kylläkin se autoilija, joka ei noudata lain vaatimuksia suojatietä lähestyessään.

Ja siitä kamerasta näkee kyllä erittäin hyvin miten autoilija itse rikkoo tieliikennelakia sitä suojatietä lähestyessään.

IMHO tuollaisilla "pelästytän ettei jalankulkija uskalla lähteä ylittämään suojatietä"-autoilijoilla ei pitäisi olla MITÄÄN asiaa auton rattiin.
Tottakai näkyisi. Mutta tässä tapauksessa kusipää on se potkija sekä autoilija jos on kyse juurikin "pelottelusta".
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Mites muuten noilla 6-kaistasilla menee väistösäännöt jos sekä vasen- ja oikeakaistalainen alkaa vaihtamaan samaan aikaan keskikaistalle. Kumpi on väistämisvelvollinen? Liittymästä tullessa tietysti oikealta tuleva väistää mutta miten suoralla tiellä kaistojenvaihdossa. Oikealta tulevaa väistetään?

Nytkun näillekin seuduille semmonen pätkä on tullut niin on laittanut miettimään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 796
Mielestäni se menee siten, että kumpi ehtii ensin kaistanvaihdon aloittaa, niin se on oikeutettu siihen menemään. Käytännössä lienee helvetin v-mäinen paikka, jos kummassakaan autossa ei ole kameraa tai muuta keinoa saada selville autojen tarkkaa sijaintia mällihetkellä.

e: Kommenttini perustuu siis ihan siihen perusasiaan, että jälkimmäisen alkaessa vaihtamaan kaistaa se kaista ei enää ole tyhjä ja siten kaistalla jo olijaa tulee väistää. Olkoonkin, että toinenkin on siihen vasta tulossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Mites muuten noilla 6-kaistasilla menee väistösäännöt jos sekä vasen- ja oikeakaistalainen alkaa vaihtamaan samaan aikaan keskikaistalle. Kumpi on väistämisvelvollinen? Liittymästä tullessa tietysti oikealta tuleva väistää mutta miten suoralla tiellä kaistojenvaihdossa. Oikealta tulevaa väistetään?

Nytkun näillekin seuduille semmonen pätkä on tullut niin on laittanut miettimään.
Molemmilla on väistämisvelvollisuus.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Ei pelkästään kiellä, vaan Trafi/Liikenneturva on erikseen kehottanut, että käyttäkää niitä molempia kaistoja samanveroisesti. Jos kaikki pyrkii ajamaan vaan oikeaa kaistaa, vaikeutuu tielle liittyminen ja liikenne hidastuu, kun molempia kaistoja ei käytetä tehokkaasti.


"-Jos ei ole liittymässä tai poistumassa, on vasemman kaistan ajaminen tukkoisella tiellä usein järkevin valinta. Kaikkien etu on, että kaistoja käytetään melko tasaisesti – näin väylälle mahtuu yksinkertaisesti enemmän liikennettä, Mika Jaatinen muistuttaa."

EDIT: Pientä muokkausta.
Ihan hyvä ohje, jos on paljon liikennettä ja pidetään ne turvavälit kunnossa eikä tahallaan tukita molempia kaistoja ajamalla rinnakkain samalla noudattaen pilkun tarkasti nopeusrajoitusta tai pahimmillan sen alle ajaen.
Paljon voi siitäkin päätellä, että edessä on paljon tyhjää ja takana pitkät jonot.

Minusta 3-kaistaisilla Kehillä on ihan OK jättää se oikeanpuoleisin kaista heille, jotka poistuvat seuraavissa risteyksissä.
Ovat näin hetken päästä poissa tukkimasta Kehää. Siellä on ruuhka-aikoina jonot päästä päähän ja tukkoisuuden yleisemmin määrää se miten hyvin sieltä pääsee liittymään pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Ai että kun on mukavan jouhevaa ajella hml-tmp väliä tota motaria. Rajoitus 100. Itse ajan sen 106kmh, toinen ajaa 110-115, kolmas ajaa 120 ja neljäs 130-140. Vasurillekkin on kiva mennä vakkarilla kun väliä saa tosissaan hakea mihin mahtuu ilman että nää 130 ajelijat menee paniikkiin kun joku haluaa ajaa rajoituksen mukaan ja ohittaa reippaasti sen mitä tarvitsee. Ja seuraavaksi tänne tulee taas niitä huutelijoita jotka sanoo että sinne vasurille ei ole asiaa jos hidastaa muiden ajelua siellä...

Ja mua ei siis haittaa jos joku haluaa ajaa siellä sen 120-130, itsekin ajaisin edelleen jos kalusto sen sallisi. Mutta vituttaa kun tullaan perseeseen nuohoamaan vaikka ajaa sakkorajalla. Itse ajelen 120-130 talvirajotuksilla niin jätän sen kunnon turvavälin että toinen saa operoida rauhassa. Ihan liian aikasin noita rajotuksia kyllä sorkitaan muutenkin.

Tänään tuli taas semmonenkin hermanni jonka sai ohittaa 4 kertaa tampereelle mentäessä, sen 5-15km pysyi aina edellä tai takana.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
Itsekkin tulee motarilla yritettyä pitää kunnon turvaväli ohituskaistalla, mutta todella usein törmää siihen, että edellä oleva ei vaihda oikealle, vaikka olisi kilometri tilaa jos itse pitää turvavälin. Sitten kun tulee lähemmäksi, niin kaista vaihtuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Itsekkin tulee motarilla yritettyä pitää kunnon turvaväli ohituskaistalla, mutta todella usein törmää siihen, että edellä oleva ei vaihda oikealle, vaikka olisi kilometri tilaa jos itse pitää turvavälin. Sitten kun tulee lähemmäksi, niin kaista vaihtuu.
Niin sitä tulee usein katsottua peileistä että jos takana karavaanissa roikkuja ei tee elettäkään että haluaisi ohi, niin voi hyvin jatkaa omaan tahtiin ajamista. Ohi pääsee kyllä jos tahti ei miellytä. Mutta itse siis vaihdan aina heti oikealle enkä harrasta pitkiä kilometrin ohituksia, ellei ole todella vähän liikennettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 796
Kyllähän tuo kysymyksen asettelu vähän sellaiselta tuoksahtaa, mutta onneksi vastaus ja artikkeliin liittyvät kommentit sentään pitivät järjen tallella. Rupesin kyllä tuossa pohtimaan, että olisiko se vasta oikeusistuin, joka sanoisi lopullisen tuomion asiaan, jos joku niin hullu olisi, että lähtisi asiaa kolaritilanteessa ajamaan(?) Tuossahan on kuitenkin yhden alan ihmisen näkemys vaan aiheesta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Kyllähän tuo kysymyksen asettelu vähän sellaiselta tuoksahtaa, mutta onneksi vastaus ja artikkeliin liittyvät kommentit sentään pitivät järjen tallella. Rupesin kyllä tuossa pohtimaan, että olisiko se vasta oikeusistuin, joka sanoisi lopullisen tuomion asiaan, jos joku niin hullu olisi, että lähtisi asiaa kolaritilanteessa ajamaan(?) Tuossahan on kuitenkin yhden alan ihmisen näkemys vaan aiheesta.
Aika vähän taitaa tulla kiertoliittymissä onnettomuuksia tai ne on aika pieniä johtuen alhaisista nopeuksista. Vastaushan oli ihan hyvä kun kyseessä on tosiaan vain ympyrän muotoinen tie, jossa on useita normaaleja risteyksiä. Järjen käyttö on sallittua ja sitä useimmiten autoilijoilta näissä tapauksissa löytyy. Joskus tietysti aina joku päättää kiihdyttää sisään syystä taikka toisesta ja sen jälkeen osoittaa mieltään valoilla muille, mutta eipä näita usein näe.

Kovia monia ongelmapaikkoja ei ole, mutta ne yleensä korjataan kuten vaikkapa Tampereen ja Pirkkalan välillä oleva Ilmailunkadun ja Naistenmatkan välinen kiertoliittymä, jossa aikoinaan joutui jonottamaan pahimpina päivinä 10-20 minuuttia. Ongelmana oli normaalina päivänä Ilmailunkadulta poistuminen, mutta pahin oli messupäivinä Ilmailunkadulle meneville, jolloin jonot yltivät moottoritielle ja ihan pahimmillaan 3-tien etelästä tulevalta osuudelta saakka. Nykyisin messukeskuksen suuntaan Ilmailunkadulle on rakennettu ohituskaista kiertoliittymän vierelle.

Edit. Ongelma vaikuttaa lähinnä olevan tuo, että ihmiset käsittävät kiertoliittymän jonkinlaisena yhteneväisenä kokonaisuutena. Kuitenkin näissä vaikuttaa onko suojateitä, onko suojatien ennen vain jälkeen kärkikolmio (polkupyöräilijöiden väistämisvelvollisuusvaikutus) vai onko kärkikolmiota ollenkaan, jolloin risteykset ovat tasa-arvoisia ja liittymässä ajava tällöin väistämisvelvollinen. Tampereen Vuoreksessa oli alunperin tasa-arvoinen kiertoliittymä, joka luonnollisesti aiheutti useampia kolareita kun kiertoliittymässä ajavat eivät ymmärtäneet väistämisvelvollisuuttaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 289
Tänään tuli taas semmonenkin hermanni jonka sai ohittaa 4 kertaa tampereelle mentäessä, sen 5-15km pysyi aina edellä tai takana.
Montas kertaa se sut ohitti ?

Tuosta tuli mieleen että noin pitkällä motarivedolla ei kuullosta ihmeelliseltä ja ns samanmoista vauhtia pidetään vilkasliikenteisellä motarilla.

Syntyy siis siitä että vedät vakkarrilla, saavutat hiljaa edellä olevan, mietit ohitatko vai otatko napsumpari pois vakkarista, jos siellä ohituskaistallakkin on liikennettä, niin isommallakkin nopeuserolla voi mennä hetki tai pari kun ohi pääsee, siinä voi kaverin kanssa vaihtua vuoro.
Toisinpäin taasen jos sitä lievää jounoutumista on tullut ja lähdet ohittaa ja lisää pari ylimääräistä napsua vakkariin, ehkä enemmäkin jos siitä jonosta ei meinaa päästä ohi. siinä voi sitten se kaveri jäädä jälkeen.

Oma lukunsa on sitten ne joilla se nopeus vaihtelee reilusti, jos itse menet vakkarilla tasaisesti, niin kanssa autoilija voi ajella oikella vähän hiljempaa ja vasemmalla reilumpaa ylinopeutta.

Sitten toki ne jotka ajaa minia hiljempaa mutta alnnettujen rajoitusten kohdalla painaa sitä samaa tasaista vauhtia ohi.


No lyhyesti. Vilkkaalla motarilla ei aina pysty vetää kymmeniäkilometreja tasaista vakkarivauhti , ainakaan jos ei valtaa vasenta kaistaa itselleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 796
No kyllä jos tuollaisella matkalla noin monta kertaa pumppaa, niin ihan päin persettähän joku autoista ajaa, ihan turha yrittää ymmärtää moista touhua. Ylämäen etanat feat alamäen formula on yksi idioottiryhmä, vitusti kaasua ja aina jonon keulille ohittajat toinen, variaatiota löytyy miksi se vauhti ei pysy tasaisena. Yhdistävänä tekijänä kyvyttömyys havainnoida omaa liikettään suhteessa muihin autoihin. Pahimmat näistä vatupäistä vielä provosoituu, kun x:tä kertaa menee oli, kun on +30 km/h rajoituksen yli hyytynyt (taas) -30 km/h nopeusrajoituksen alle vauhtiin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kyllähän tuo kysymyksen asettelu vähän sellaiselta tuoksahtaa, mutta onneksi vastaus ja artikkeliin liittyvät kommentit sentään pitivät järjen tallella. Rupesin kyllä tuossa pohtimaan, että olisiko se vasta oikeusistuin, joka sanoisi lopullisen tuomion asiaan, jos joku niin hullu olisi, että lähtisi asiaa kolaritilanteessa ajamaan(?) Tuossahan on kuitenkin yhden alan ihmisen näkemys vaan aiheesta.
On joskus tullut noissa ympärikin ajettua :) tilanteen mukaanhan sitä sujuvan liikenteen nimissä usein toimitaan.
Usein ne jonot syntyy kun ei joku uskalla mennä sinne väliin (vaan noudattaa sitä kolmiota orjallisesti) vaikka sitä tilaa olisi. Yleensähän sitä tilaa annetaan jos se koetaan ns. "reiluksi peliksi".

Jos siihen väliin kerkiää ja joku vetää peräkontiin, jossain vaiheessa (matkan kasvaessa liittyvän risteyksestä) katsotaan varmasti sen ympyrässä aiemmin olleen peräänajavan viaksi (hänelläkin on se varomisvelvollisuus).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 289
No kyllä jos tuollaisella matkalla noin monta kertaa pumppaa, niin ihan päin persettähän joku autoista ajaa, ihan turha yrittää ymmärtää moista touhua. Ylämäen etanat feat alamäen formula on yksi idioottiryhmä, vitusti kaasua ja aina jonon keulille ohittajat toinen, variaatiota löytyy miksi se vauhti ei pysy tasaisena. Yhdistävänä tekijänä kyvyttömyys havainnoida omaa liikettään suhteessa muihin autoihin. Pahimmat näistä vatupäistä vielä provosoituu, kun x:tä kertaa menee oli, kun on +30 km/h rajoituksen yli hyytynyt (taas) -30 km/h nopeusrajoituksen alle vauhtiin.
En varma mitä kommentoit, mutta aiemmin puhuttiin Helsinkin - Tamperevälistä, vajaa 180km suurin osa moottoritietä. Kesärajoitukset ajoneuvokohtaiset rajoitukset, niin nopeuserot on suuria.

Vilkkaan liikenteen aikaan voi olla vaikeaa vaikka valtaisi vasemmankaista, ehkä saa sen estettyä ette takaa tuliat ohittele, mutta siinä kai se osaamaton idiootti on tasaisesti ajava.

Mutta sinulla taisi olla ihan joku muu pätkä mielessä.

Mutat jos keskimäärin ajellaa samaa vauhtia, niin nelikaistaisella tiellä ne vuorot voi vaihtua, ei siinä mitään ihmeellistä. Lisääntyy toki jos toisella "dynaamisempi" ajota tapa kuin toisella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Pitääpä heittää yksi ajatus ilmoille siitä, onko ympyrä yksittäinen risteysalue vai monta:

Joissain ympyröissä on myös liikennevalot sisällä, jos kyseessä on yksittäinen risteysalue niin sittenhän kolmiot ei ole voimassa niin kauan kun valot on toiminnassa.

Tai monet valot ympyrässä, vain yhdet voi olla pääopastimet, jos ympyrä olisi yksittäinen risteysalue. Vie vahvasti tulkintaan että ympyrä on loputon tie, jonka varrella on paljon kolmioristeyksiä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Pitääpä heittää yksi ajatus ilmoille siitä, onko ympyrä yksittäinen risteysalue vai monta:

Joissain ympyröissä on myös liikennevalot sisällä, jos kyseessä on yksittäinen risteysalue niin sittenhän kolmiot ei ole voimassa niin kauan kun valot on toiminnassa.

Tai monet valot ympyrässä, vain yhdet voi olla pääopastimet, jos ympyrä olisi yksittäinen risteysalue. Vie vahvasti tulkintaan että ympyrä on loputon tie, jonka varrella on paljon kolmioristeyksiä.
En ymmärrä miten tästä jaksetaan vieläkin tehdä näin monimutkaista. Kärkikolmio velvoittaa väistämään risteyksess muita tielläliikkujia eikä lain sanamuodossa mikään viittaa siihen, että väistämisvelvollisuus olisi jotenkin sidottu siihen saapumishetken tilanteeseen. Tulet kolmion takaa, odotat kunnes pääset muita hidastamatta sinne risteävälle väylälle.

Kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin mitä haeskelet noilla ympyrän sisäisillä valoilla ja että miksi monissa valoissa vain yksi voi olla pääopastin. Ainakin tossa huopalahdessa vai mitä aluetta onkaan oleva suomen isoin ympyrä sisältää monet valot ja ne valot on aina jokaiselle risteykselle omansa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
En ymmärrä miten tästä jaksetaan vieläkin tehdä näin monimutkaista. Kärkikolmio velvoittaa väistämään risteyksess muita tielläliikkujia eikä lain sanamuodossa mikään viittaa siihen, että väistämisvelvollisuus olisi jotenkin sidottu siihen saapumishetken tilanteeseen. Tulet kolmion takaa, odotat kunnes pääset muita hidastamatta sinne risteävälle väylälle.

Kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin mitä haeskelet noilla ympyrän sisäisillä valoilla ja että miksi monissa valoissa vain yksi voi olla pääopastin. Ainakin tossa huopalahdessa vai mitä aluetta onkaan oleva suomen isoin ympyrä sisältää monet valot ja ne valot on aina jokaiselle risteykselle omansa.
Noinhan minäkin lainsäätäjän tarkoituksen käsitän.

Se miten laki on kirjoitettu aiheuttaa erilaisia tulkintoja, joista on ollut hyviä keskusteluja vuosien mittaan @Antti Alien kanssa ainakin, jonka jutuissa on tietty pointti vaikka olenkin eri mieltä niistä tulkinnoista.

Normaalisti liikenneympyrä aiheesta keskustelu päätyy vain hiukan humoristiseksi, kun "vastapuolen" argumentteja ei edes yritetä ymmärtää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Firmojen autoilla liikkuvat runkkarit Kehän ruuhkissa. Viikko pari sitten tuli kaistalle väkisin tunkemista yrittävä vanhustenhoitoon erikoistuneen firman auto yhtä autoa edemmäs ja brake checkaili niin pahasti kostoksi että edessäni ollut bemari meinasi vetää konttiin. Oli firman edustaja "iloinen" kuullessaan tilanteen kun ilmoitti että koko hommasta on video... Eilen taas kotimatkalla ajelin tyytyväisenä kaistallani kävelyvauhteja ja viereisellä kaistalla ollut paku alkaa tunkea kaistalleni, no kelasin ettei huomaa ja tööttään... Paskan marjat, jää hinaamaan varmaan 50m matkalle siihen ihan peiliin kiinni yrittäen pakottaa kaistalta kunnes jättäytyy taakseni ja ampuu kahden kaistan yli rampille. Nappasin kilvety ylös ja pitäisi selvitellä minkä firman auto oli kun sateisen kameran videolta ei saa kuin kilvistä selvää.

Mikä vittu siinä on niin vaikeaa ymmärtää että jos autossa on firman tekstit niin sillä ajetaan järkevästi jos aikomuksena ei ole saada firmalle vihoja niskaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Noinhan minäkin lainsäätäjän tarkoituksen käsitän.

Se miten laki on kirjoitettu aiheuttaa erilaisia tulkintoja, joista on ollut hyviä keskusteluja vuosien mittaan @Antti Alien kanssa ainakin, jonka jutuissa on tietty pointti vaikka olenkin eri mieltä niistä tulkinnoista.

Normaalisti liikenneympyrä aiheesta keskustelu päätyy vain hiukan humoristiseksi, kun "vastapuolen" argumentteja ei edes yritetä ymmärtää.
mites tuo liikennevalohässäkkä siis?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 289
En ymmärrä miten tästä jaksetaan vieläkin tehdä näin monimutkaista. Kärkikolmio velvoittaa väistämään risteyksess muita tielläliikkujia eikä lain sanamuodossa mikään viittaa siihen, että väistämisvelvollisuus olisi jotenkin sidottu siihen saapumishetken tilanteeseen. Tulet kolmion takaa, odotat kunnes pääset muita hidastamatta sinne risteävälle väylälle.
Ymmärsin asian niin että risteyksessä on liikennevalo ohjaus päällä, jolloin vihreällä ei jäädä kolmion taakse odottaan vasemmalta tulevia.

Tosin tuossa kai oli jokin sen tapainen ajatus että jos vastapäätä ympyrää on valot, ja muualle ei niin sitten jotenkin koko ympyrän kolmiot olisi merkityksettömiä.

Tai jokin tietynlainen erikoistapaus, esim joku vapaa oikea tyyppinen risteys toteutus, ne valoristeykset missä oikealla kääntyville valoton reitti kolmiolla, jos siinä kolmion takaa tulevalla ei ole valoja, ja noudattaa kolmiota (eli väistää vasemmalta valoista tulevia).


Edit.

Vai oliko tässä joku sellainen ajatus että joku hässäkkä missä ensin valot ja myöhemmin kolmio ilman valoja, niin ajatus että se myöhempi kolmio ei olisikaan voimassa jos aiemmin oli toimivat valot.

Esim jos ympyrässä ajavalla(kiertävällä) olisi jossain risteyksessä kolmio(*. (ja ympyrään tullessa olisi valot (toiminnassa).


(* nyt pitää vähän miettiä, ympyrässä ajetaan vastapäivää ja niillä oikealta tulevilla on yleensä kolmio (pitäisi olla), joten en heti keksi milloin ympyrää kiertävällä olisi kolmio, no silloin kun olisi uusi ympyrä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
En ymmärrä miten tästä jaksetaan vieläkin tehdä näin monimutkaista. Kärkikolmio velvoittaa väistämään risteyksess muita tielläliikkujia eikä lain sanamuodossa mikään viittaa siihen, että väistämisvelvollisuus olisi jotenkin sidottu siihen saapumishetken tilanteeseen. Tulet kolmion takaa, odotat kunnes pääset muita hidastamatta sinne risteävälle väylälle.
Noinhan se periaatteessa on, tosin liikkennevalot kumoavat tuon kolmion. Ongelma on sitten kun kolareita tulee ja joku ajaa sen kolmion takaa tulevan perään valottomassa liittymässä. Muistelen, että olisi ainakin yksi tapaus, jossa 80-100Km/h alueella 50m päässä risteyksestä katsottiin vielä kolmion takaa tulleen syyksi (aikaa tästä on kymmeniä vuosia). Riippunee myös mihin vautiin se kolmion takaa tuleva ehtii?
Kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin mitä haeskelet noilla ympyrän sisäisillä valoilla ja että miksi monissa valoissa vain yksi voi olla pääopastin. Ainakin tossa huopalahdessa vai mitä aluetta onkaan oleva suomen isoin ympyrä sisältää monet valot ja ne valot on aina jokaiselle risteykselle omansa.
Valot poistavat ton kolmion merkityksen ja niissä voi olla useita liikennevaloja Pitäjänmäen ympyrä on siitä hyvä esimerkki. Päättymätön tie on hyvä kuvaus siitä ympyrästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Firmojen autoilla liikkuvat runkkarit Kehän ruuhkissa. Viikko pari sitten tuli kaistalle väkisin tunkemista yrittävä vanhustenhoitoon erikoistuneen firman auto yhtä autoa edemmäs ja brake checkaili niin pahasti kostoksi että edessäni ollut bemari meinasi vetää konttiin. Oli firman edustaja "iloinen" kuullessaan tilanteen kun ilmoitti että koko hommasta on video... Eilen taas kotimatkalla ajelin tyytyväisenä kaistallani kävelyvauhteja ja viereisellä kaistalla ollut paku alkaa tunkea kaistalleni, no kelasin ettei huomaa ja tööttään... Paskan marjat, jää hinaamaan varmaan 50m matkalle siihen ihan peiliin kiinni yrittäen pakottaa kaistalta kunnes jättäytyy taakseni ja ampuu kahden kaistan yli rampille. Nappasin kilvety ylös ja pitäisi selvitellä minkä firman auto oli kun sateisen kameran videolta ei saa kuin kilvistä selvää.

Mikä vittu siinä on niin vaikeaa ymmärtää että jos autossa on firman tekstit niin sillä ajetaan järkevästi jos aikomuksena ei ole saada firmalle vihoja niskaan.
Tätä näkee, mutta joskun myös sitä ettei haluta päästää autoa väliin ja estetään pahimmillaan poistumaan liittymästä, jonne pääsee Kehillä vasta sieltä kolmannelta kaistalta. Tekevät jopa sitä, että tahallaan nostavat vautiaan, ettei vain pääse "minun" eteen. Kaikki eivät välttämättä tiedä mistä liittymästä pitää poistua ja siinä oikealla ajellaan välillä ns. "alinopeutta". Ja kun ei haluta ajaa 5-10km turhaan mennään sitten "väkisin".
Jos turvavälit pidettäisiin kunnollisina ongelmaa ei useinkaan edes syntyisi.

Ei sekään firman imagoa paranna, että ollaan myöhässä. Siinäpä sitten pomolla miettimistä miten reagoi niihin videoihin. Videon laittajalle tietenkin ollaan kohteliaita, ilmoitetaan "ojennamme" kuljettajaa asiasta :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 406
Ne ketkä ajavat lujempaa mutta ohi ei uskalleta mennä, roikkuvat 15m päässä vesisateessa. Mitä lie noiden päässä liikkuu.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Itse ihmetellyt samaa, luulis olevan stressaavampaa puutteellisella näkyvyydellä olla lähellä.
Toisekseen vaikeuttaa ohituksen ennakointia etenkin jos autossa ei ole voimaa kovin kummoisesti ja näkyvyys olisi olennainen osa ohitusta.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
125
Back to ärsytys, kaksi asiaa nyt toistunut hyvin tiheästi:

1) olemattomat turvavälit maantie- ja motarinopeuksilla, niin valoisalla kuin säkkipimeässä. Mikä ihmeen hinku on tulla siihen persaukseen nuuhkuttamaan jos ei ole aikomustakaan mennä ohi?
2) kyvyttömyys käyttää vilkkua kiertoliittymässä. On todella turhauttavaa odottaa 3-4 auton letka vasemmalta, joista jokainen sitten poistuukin heti ensimmäisestä liittymästä, mutta ei muista käyttää vilkkua. Kiertoliittymään tullessa pannaan se vilkku päälle ajoissa; ihan samalla tavalla kuin muissakin risteyksissä, jos tarkoitus on poistua heti ensimmäisestä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Tänne voi varmaan postata omia videoitakin. Paljon hyviä pätkiä hävinnyt bittiavaruuteen, mutta tuollaisen kokoelman sain silti kasaan.




Tuossa on kaikkea aina harmittomasta hölmöilystä vaaratilanteisiin ja bemarikuskien puutteeliseen kärsivällisyyteen. Tuo Avensiksen punaisia päin ajo oli kyllä lähellä kolaria ja penkan puolelta onneksi löytyi tilaa väistää. Kuskin pää ei missään vaiheessa kääntynyt oikealle, vaikka torvi oli varmaan 5 sekuntia pohjassa itsellä. Kojelautakameran linssi vielä vääristää niin, että monet pätkien autot näyttävät olevan kauempana kuin ne todellisuudessa olivat. Liikenneympyräänkin ampaisseen Pösön kanssa oli lähellä, ettei kolissut. Kuski katsoi vain eteenpäin ja varmaan mietti, että kovasti kiihdyttämällä ehtii kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
676
Tänne voi varmaan postata omia videoitakin. Paljon hyviä pätkiä hävinnyt bittiavaruuteen, mutta tuollaisen kokoelman sain silti kasaan.




Tuossa on kaikkea aina harmittomasta hölmöilystä vaaratilanteisiin ja bemarikuskien puutteeliseen kärsivällisyyteen. Tuo Avensiksen punaisia päin ajo oli kyllä lähellä kolaria ja penkan puolelta onneksi löytyi tilaa väistää. Kuskin pää ei missään vaiheessa kääntynyt oikealle, vaikka torvi oli varmaan 5 sekuntia pohjassa itsellä. Kojelautakameran linssi vielä vääristää niin, että monet pätkien autot näyttävät olevan kauempana kuin ne todellisuudessa olivat. Liikenneympyräänkin ampaisseen Pösön kanssa oli lähellä, ettei kolissut. Kuski katsoi vain eteenpäin ja varmaan mietti, että kovasti kiihdyttämällä ehtii kyllä.
On siellä sitten keltasta sulkuviivaa tai ei niin pimeellä näkee kyllä , jos vain muilla on valot päällä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Mukavia nää ketkä parkissa valot tielle päin ja pitkät päällä
On joo. Itse tulin juuri eilen viimeksi sammutin omat ajovalot kaveria odotellessa etteivät valot paista suoraan toisiin asuntoihin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
On siellä sitten keltasta sulkuviivaa tai ei niin pimeellä näkee kyllä , jos vain muilla on valot päällä.
Jos voi olla varma, ettei tien muodon ja paskojen valojen vuoksi valo peity siinä määrin, ettei sitä näe kauemmas. Keltainen viiva sattuu monesti olemaan sellaisessa paikassa, jossa näköesteitä on. Etenkin syyssäällä, kun heijastavia pintoja on tiellä ja sen ympäristössä nolla, en luottaisi näkeväni valoja mutkan takaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
On siellä sitten keltasta sulkuviivaa tai ei niin pimeellä näkee kyllä , jos vain muilla on valot päällä.
Kunnes sitten joku kerta ei näekään ja lanaa hengiltä vastaatulevan auton kuljettajat. Keltaisella viivalla ohittajat ovat kyllä yksi suurimmista ärsytyksen aiheita. Aikanaan tuli Oulu-Ruka välillä nähtyä todella paljon läheltäpititilanteita näiden kusipäiden vuoksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 380
Viestejä
4 200 049
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom