• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Motarilla siltaremontti ja 50km/h rajoitus. Ajan oikeaa kaistaa ja vasemmalta tulee Audi Q3 rinnalle ja ohi, ajaen pari km/h kovempaa kuin minä. Työmaa loppuu ja nopeusrajoitus vaihtuu takaisin 120km/h, painan kaasua ja ohitan Audin joka ei saa jostain syystä autoaan kiihtymään, pistän cruisen päälle ja siirryn vasemmalle kaistalle ohittelemaan oikealla kaistalla junnaavia autoja, kunnes ehkä kilometrin kiihdytyksen jälkeen Audi on saanut kelattua tarpeeksi vauhtia ja roikkuu nyt 30cm päässä takapuskurissa.
Minunko vika se oli että et osaa kiihdyttää?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
374
Tänään tuli vastaan oikein taneleiden kuningas PSA:n pakettiautolla eteen Porvoon motarilla. Pakettiautomiehen edessä 3 autoa, ja tämä 4:n auton letka eteni melkolailla samaa 110km/h vauhtia siistissä jonossa. Pakumiehelle tuli kummasti kiire lähteä ohittamaan edessään olevia heti kun tulen itse ohituskaistaa n. 125km/h vakkariin kyseisen ukon reviirille - kiilaa vajaan autonmitan päästä eteeni ilman vilkkua ja huomattavasti matalemmalla nopeudella. Siitä sitten jarrut ja torvi hyvään käyttöön. Tuon jälkeen löytyy pakusta kaasupoljin, painaa seuraavan jonon perään oikealle kaistalle ja siellä taas himmaillee siihen 10km/h alle nopeusrajoituksen tahtiin. Itse jatkan ohituskaistalla samaa 125km/h vakkarilla, ja joskin taas kun tulen kyljelle tulee kiirettä ohittaa - iskee vilkkua päälle, mutta jääkin kaistallensa odottelemaan.

Mikä helvetti siinä on, ettei ole minkäänlaista tajua ympäristöstänsä liikenteessä ja/tai liikenteen rytmistä, vai ihan vittuilun takia pitää siinä survoa eteen juuri viime hetkellä. Joka tapauksessa tuollaiset tankeropunkeroautistit voisivat liikkua vaikka polkupyörällä, tai jollain muulla, mikä ei ole muun liikenteen vaaraksi valtateillä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Kulkee mutta ei kiihdy. Etkö nyt ymmärtänyt tilannetta vai mistä oikeen höpötät?
Ymmärsin, kun itse olin paikalla näkemässä. Hyvin olisi ehtinyt koko letkasta ohi sillä kaasunkäytöllä, mitä kyseinen herra annosteli. Ylinopeussakot ei juuri näyttäneet volkkarimiestä pelottavan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
No ehkä just siinä tilanteessa olisi sitten ehtinyt. Ne muutamat kerrat olen säästellyt ohituskaistalle asti ja kyrpiintynyt siihen kun koko jono koittaa hakea siinä järjestyksensä uudelleen ja taaimmaiselta sijalta ei ole mitään toivoa päästä ohi kenestäkään ennen ohituskaistan loppua.

Luulin että oli riittävän selvästi ilmaistu logiikka.
Ymmärrän logiikan ja voihan se olla, että kaverilla oli ihan aikuisten oikeasti kiire ja pelkäsi, että jää tosiaan jonkun 2 km/h erolla ohittavan taakse jumiin koko ohituspätkän ajaksi. Se on kyllä totisen totta, että Up! on ihan väärä auto jos on oikeasti kiire.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Motarilla siltaremontti ja 50km/h rajoitus. Ajan oikeaa kaistaa ja vasemmalta tulee Audi Q3 rinnalle ja ohi, ajaen pari km/h kovempaa kuin minä. Työmaa loppuu ja nopeusrajoitus vaihtuu takaisin 120km/h, painan kaasua ja ohitan Audin joka ei saa jostain syystä autoaan kiihtymään, pistän cruisen päälle ja siirryn vasemmalle kaistalle ohittelemaan oikealla kaistalla junnaavia autoja, kunnes ehkä kilometrin kiihdytyksen jälkeen Audi on saanut kelattua tarpeeksi vauhtia ja roikkuu nyt 30cm päässä takapuskurissa.
Minunko vika se oli että et osaa kiihdyttää?
Saksan vehkeillä on usein turvavälit olleet kadoksissa. Mikä lie syynä vai näyttääkö niillä mittarit 20 alle todellisuuden...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
No onhan se aina kiva olettaa että muiden toiminnassa ei ole mitään järkeä ja logiikkaa ja itse tekee kaiken oikein...
Meillä on semmoiset jutut kuin liikennesäännöt, jotka on yleensä aika loogisia niin ei tarvitse miettiä omia logiikoita liikenteeseen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Niin ja niiden mukaan ohittaminen on sallittua. Ei tuossa ollut muuta perseilyä kun se yksi mielenosoituksellinen keltaisen yli ohitus ennen ohituskaistaa.

En ymmärrä mikä suakin aina vituttaa näissä ohittelijoissa, anna tilaa vaan niin sillä se selviää.
(Turhaan) ohittelu on aina riskialtista ja vaarantaa useiden tiellä liikkujien hengen. Tuo viimeinen keltaisen viivan ohitus kertoo, että ko. kuski on täysin piittaamaton liikennesäännöistä ja kanssa-autoilijoiden turvallisuudesta. Se mua vituttaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Ei se ohittelu ole turhaa. Ihan liian monta kertaa jäänyt ohituskaista lyhyeksi kun se possujuna nussii siellä keskenään.
Tuolla pätkällä se ohittelu on 100% turhaa. Aletaanko taas vääntämään siitä minuutin säästöstä jonka voi laittaa säästöpossuun ja käyttää useina tunteina vuodessa?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Ei aleta. Näkemysero. Sun näkemys on jonossa ajelu ja ohittajan ei.

Jos puhutaan pelkästä ohittamisesta niin se on tuollaisen jonon tapauksessa järkevää hoitaa heti kun mahdollista, muuten jono jää turhaan kasvamaan pituutta.

Vituttaa kyllä tommoinen "kaikki ohitukset on vaarallisia"-asenne myös, mutta sama se niin kauan kun tyydyt kiroilemaan asiaa netissä ja ratin takana.
Kaikki ohitukset on aina riskitilanteita. Se on fakta mitä on ihan turha yrittää kaunistella. Ohittaja on se, joka päättää onko ohitus riskin arvoinen. Valitettavasti ohittaja riskeeraa samalla aina jonkun toisenkin turvallisuuden, mikä aiheuttaa lähtökohtaisesti nuivan asenteeni ohitteluun.

Itsehän ajelen letkoissa sellaisella välillä, että siihen pystyy ihan rauhassa tuikkaamaan väliin jos siltä tuntuu.

Ja puhutaan siis tietenkin näistä normaaleista 20 km/h eron ohituksista. Selvästi hiljempaa ajavien ohittamisessa voi ajansäästöllisesti ollakin järkeä ja ohitus yleensä sujuu myös pienemmillä riskeillä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Kaikki autolla ajamiset on riskitilanteita, turha kaunistella.

Mää sanomassa riskitilanteeksi ohitusta viiden kilsan näkyvyydellä joka suuntaan. (=kaikki ohitukset) Varmaan motarillakin ohitus on riskitilanne tolla mittapuulla.

Eipä ole kyllä enää mitään lisättävää, antaa olla taas.
Suurin osa vaaratilanteista johtuu ohittajan havainnointivirheen vuoksi. Mitä enemmän ohittelee, sitä suuremmalla todennäköisyydellä virhe tapahtuu. Maantienopeuksissa virhe voi helposti johtaa kolariin, joka varsin usein vielä johtaa vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan.

Moottoritiellä ja muilla kaksikaistaisilla "ohittaminen" on eri asia, mutta tottakai sun pitää kärjistää että saat pointtia ohuisiin argumentteihisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ajelinpa vklp maakuntiin ja takaisin helsingistä n. 300km/siivu. Havaintoja: motarilla aika moni köröttelee vasemmalla kaistalla turhaan eli eivät anna nopeammalle tietä siirtymällä oikealle vaikka sauma onkin. Ajelin itse n. 135 mittarinopeutta hyvillä säillä ja monta kertaa sai valoja vilkutella, että tajusivat antaa tilaa, jotkut eivät tajunneet, joten ohitin oikealta kun sen verran reippaasti sitä tilaa oli ennen seuraavaa "ohitettavaa". Peilejä ei siis oikein katsella. Maantiellä homma toimi ihan jees, mitä nyt joku volkkari sai hepulit, kun ohitin sen. Ajelin itse isolla v8 sportilla poikkeuksellisesti, joten ohitukset sujuivat helposti ja turvallisesti. Muuten semi sujuvaa, eikä aivan pahimpia leikkauksia eteen motarillakaan sattunut, vaikka kyllä eteen hidastelemaan muutaman kerran siirryttiin.

Tänä aamuna kehä1 ajelin lintuvaaran rampilta lepuskin tunneliin eli kohti tapiolaa. Joko pikku toyotaa siinä ennen liittymää oikeanpuolimmaisella (tunnelissa 2 oikealta), kuljettanut ei arvannut, että autoni kiihtyy matkavauhtiin nopeasti, tai ei ollenkaan huomannut minua, mutta päädyin hänen kuolleeseen kulmaansa samaa n. 70 nopeutta. Noh toyota kuski päätti vetää "suomimiehen" (en nähnyt oliko nainen vai mies) kaistanvaihdon eli ensin kääntyy ratti ja sitten tulee vilkku. Meinasi tulla niin pahasti suoraan kylkeen, että jouduin lukkojarruttamaan (ei abs jarruja) hätäjarrutuksena. Olisin osunut toyotaan, mutta sain jarrut nopeasti lukosta ja ohjattua vielä sivulle. Toyotan kuski meni tilanteesta paniikkiin ja jarrutti oman nopeutensa 30 tunneliin (siirryin hänen taaksensa, itse halusin vasemmalle, hän oikealle). Kyllä vähän tykytti työpaikallakin, kun sinne tunneliin kolaroidessa tulisi 4 kaistalla rusinaa kymmeniä autoja aamuruuhkassa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Just nyt ärsyttää jonesky.

Toi valojen vilkuttelu on kyllä jotain sellaista ( :facepalm: ), mitä nykyään enää harvemmin näkee. Onneksi näin, aivan turhaa provosointia. Oikealta koukkaaminenkin on sellaista puuhaa, että siinä voi tulla pipi nopeasti. Riippuu toki miten pienestä välistä on kyse. Käytännön kokemuksen kautta menen oikealta ohi vain silloin, kun en ko. nukkujan takia joudu vaihtamaan kaistaa. Ts. olen jo valmiiksi oikealla ja kaveri ei ole pitkällä pätkällä osoittanut mitään merkkejä vaihtaa kaistaa.

Mutta hyvä, että sait jarrutettua tunnelissa. Olisit todennäköisesti päässyt maksamaan, jos mälli olisi ollut heti liittymän jälkeen. Siinä on kolmio ja sinä liittyjänä väistät vaikka ajaisit "omaa" kaistaasi. Sitä on turha kysyä miten pitkän matkan jälkeen liittymästä on "turvassa" omalla kaistallaan, sitä ei laki kerro.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Just nyt ärsyttää jonesky.

Toi valojen vilkuttelu on kyllä jotain sellaista ( :facepalm: ), mitä nykyään enää harvemmin näkee. Onneksi näin, aivan turhaa provosointia. Oikealta koukkaaminenkin on sellaista puuhaa, että siinä voi tulla pipi nopeasti. Riippuu toki miten pienestä välistä on kyse. Käytännön kokemuksen kautta menen oikealta ohi vain silloin, kun en ko. nukkujan takia joudu vaihtamaan kaistaa. Ts. olen jo valmiiksi oikealla ja kaveri ei ole pitkällä pätkällä osoittanut mitään merkkejä vaihtaa kaistaa.
Miksi sitä vasemmalle kaistalle nukahtanutta ei saisi herättää? Tuskin tässä kuitenkaan on kyse siitä, että mennään konttiin kiinni vetämään 5-10 sekunnin stroboshowta.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ajoin 10km hidastelijan perässä, joka ajoi melkein koko tuon matkan 20 alle rajoituksen. Näkyvyys ei riittänyt ohitukseen, kun mäkiä ja mutkia oli reilusti ja autojakin tuli vastaan, ei varmaan huomannut taajaman loppumisen merkkiä, kun se oli väärällä puolella tietä, mutta pitäisi se jossakin vaiheessa tajuta. Samalla reissulla oli vielä eräs vauhdin pumppaaja kaupungin puolella, joka lopuksi hidasti ensin vauhtinsa ja sai sitten vasta vilkun päälle.

Yleisesti muutenkin huomaa miten nuo tomaattikuskit perseilee rajotuksien kanssa taajamassa, on se niin kivaa huudattaa moottoria kolmosella, kun ei saa edes nelosta päälle tai ei viiti koko ajan olla vaihtamassa, kun se vauhti vaihtelee välimatkasta huolimatta ja vielä hienompaa on ajella lyhyellä kakkosvaihteella jonkun etanan perässä. Tuo perseily on täysin tahallista, kun se ei liikenteestä johdu.

Kaksi liikennemerkkiä oli väärällä puolella tietä, kun tolppien asennuksissa on säästetty ja laitettu samaan tolppaan, eikö tuo ole jo lakien vastaista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 075
Kaksi liikennemerkkiä oli väärällä puolella tietä, kun tolppien asennuksissa on säästetty ja laitettu samaan tolppaan, eikö tuo ole jo lakien vastaista?
Riippuu merkistä, osa täytyy asentaa oikealle. Tieliikenneasetuksesta liikennemerkkikohdasta löytyy sijoitusohjeet: Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
"13 § (29.4.1994/328)
Varoitusmerkki sijoitetaan, jollei jäljempänä toisin säädetä,.." <- Tuo jollei kohta monilta jää huomaamatta, koska osalla merkeistä on muista poikkeavat sijainnit.

Väärin asetettua merkkiä ei tarvitse noudattaa, jos vaikka väri, koko, korkeus tai sijainti tiellä on väärin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
En todella ymmärrä jonossa ajajien järjenjuoksua. Pari päivää sitten ajoin mökille, jonon ensimmäinen ajoi tasan 100 km/h mittarinopeutta, gps:n mukaan 93 (hetken ajoin perässä odottaen ohituspaikkaa). Toinen ajoi suurinpiirtein samaa vauhtia, mutta haitariliikkeellä, kun ei uuden Jaguaarin manuaalissa taideta kertoa vakkarin käytöstä. Sinne kymmenennelle jonossa olijalle - missä itse olin - vaikutuksena oli nopeuden pumppaus 60-100 satasen alueella ilman näkyvää syytä. Helvetin rasittavaa ajaa.

Pidemmillä suorilla ajoin koko letkasta ohi muutamalla ohituksella, ja loppumatka menikin tyhjää tietä tuijottaessa vakkari päällä.

Pisti miettimään, mikseivät ne jonossa kohdissa 3-9 körötelleet edes yrittäneet hitaammin ajavista ohi, vaan mieluummin pumppaavat kaasun ja jarrun väliä kymmeniä kilometrejä? Taustapeilistä näin, että ainut ohittaja lisäkseni kilometrien pituisella tyhjällä suoralla oli takanani ajanut jonon viimeinen auto. Kyllä, pohjois-pohjanmaalla muutaman henkilöauton jono saa tukittua koko saamarin kaistan. Asun ääliöiden keskuudessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Just nyt ärsyttää jonesky.

Toi valojen vilkuttelu on kyllä jotain sellaista ( :facepalm: ), mitä nykyään enää harvemmin näkee. Onneksi näin, aivan turhaa provosointia. Oikealta koukkaaminenkin on sellaista puuhaa, että siinä voi tulla pipi nopeasti. Riippuu toki miten pienestä välistä on kyse. Käytännön kokemuksen kautta menen oikealta ohi vain silloin, kun en ko. nukkujan takia joudu vaihtamaan kaistaa. Ts. olen jo valmiiksi oikealla ja kaveri ei ole pitkällä pätkällä osoittanut mitään merkkejä vaihtaa kaistaa.

Mutta hyvä, että sait jarrutettua tunnelissa. Olisit todennäköisesti päässyt maksamaan, jos mälli olisi ollut heti liittymän jälkeen. Siinä on kolmio ja sinä liittyjänä väistät vaikka ajaisit "omaa" kaistaasi. Sitä on turha kysyä miten pitkän matkan jälkeen liittymästä on "turvassa" omalla kaistallaan, sitä ei laki kerro.
Oon vähän eri mieltä tosta kolmion vaikutuksesta. Lopulta totakin riideltäisiin oikeudessa, mutta uskoisin, että kaistaa vaihtava saataisiin kyllä syylliseksi, mikäli ei heti mahdollisuuden alettua vaihda kaistaa ja mikäli ei vilkulla ilmoita aikeistaan vaan kaistanvaihto alkaa ennen vilkkua. Ymmärrän että kaistalle tullessa vilkku oikealle samaan kohtaan tuleva olisi ehkä etuajo-oikeutettu kaistalleni vaikka kaihtaa vaihtaisikin, mutta pakko siinö on jotain järkeä olla. Tuolla tunnelissa sitäpaitsi äkkiä kerkeää oikealle kaistalle vaihtava jonkun oikealle kaistalle vaihtoa miettivän viereen jolloin ei olekaan väistämisvelvollisen asemassa. Eli kovin paljon välittömästi liittymäkaistan jälkeen kaistaa vaihtava ei tiedä, vaihtaako hän kaistaa väistämisvelvollisena tai etuajo-oikeutettuna. Kehällä kun oikealta ohittaminen ei ole kiellettyä ja tuo tunnelin oikeanpuolimmainen kaista on hyvä esimerkki siitä, kuinka oikealta menee ihan liukumalla ohi kun muilla kaistoilla jarrutellaan.

Mitä valojen vilkutteluun tulee niin taakse tullessani vilautin kerran pari pitkiä, jos oikealla oli sen verran pitkä väli, ettei sielä käyminen häiritse ajoa. Jos kundi ei vaihtanut niin ihan kevyellä kaasulla itse sieltä ohi. Ajoin siis ruuhka-aikojen ulkopuolella selkeästi.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Riippuu merkistä, osa täytyy asentaa oikealle. Tieliikenneasetuksesta liikennemerkkikohdasta löytyy sijoitusohjeet: Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
"13 § (29.4.1994/328)
Varoitusmerkki sijoitetaan, jollei jäljempänä toisin säädetä,.." <- Tuo jollei kohta monilta jää huomaamatta, koska osalla merkeistä on muista poikkeavat sijainnit.

Väärin asetettua merkkiä ei tarvitse noudattaa, jos vaikka väri, koko, korkeus tai sijainti tiellä on väärin.
Oikein tai ei, mutta eihän noita välttämättä edes huomaa, kun kaistan yli joutuu tiirailemaan ja vielä kesken mutkan harmaata kylttiä, nopeusrajoituksesta kyse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Toi valojen vilkuttelu on kyllä jotain sellaista ( :facepalm: ), mitä nykyään enää harvemmin näkee. Onneksi näin, aivan turhaa provosointia. Oikealta koukkaaminenkin on sellaista puuhaa, että siinä voi tulla pipi nopeasti. Riippuu toki miten pienestä välistä on kyse. Käytännön kokemuksen kautta menen oikealta ohi vain silloin, kun en ko. nukkujan takia joudu vaihtamaan kaistaa. Ts. olen jo valmiiksi oikealla ja kaveri ei ole pitkällä pätkällä osoittanut mitään merkkejä vaihtaa kaistaa.


Mä oon viimeaikoina käyttänyt vilkkua vasemmalle, jos edessä oleva ei meinaa antaa tietä. Näkyy ainakin kun bemarin LED-ajovalojen vilkku on iso viiva. Se on toiminut nyt tähän asti joka kerta tai ainakin pari viime kertaa.

Onkohan se vähemmän vai enemmän provo?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 075
Oikein tai ei, mutta eihän noita välttämättä edes huomaa, kun kaistan yli joutuu tiirailemaan ja vielä kesken mutkan harmaata kylttiä, nopeusrajoituksesta kyse.
Harmaata kylttiä eli:


Merkki 362

Merkillä osoitetaan, että merkillä 361 osoitettu nopeusrajoitus päättyy ja siirrytään yleisen tai alueellisen nopeusrajoituksen piiriin.





Merkki 364

Merkki osoittaa merkillä 363 osoitetun nopeusrajoitusalueen päättymisen. Nopeusrajoitusalue päättyy myös toista nopeusrajoitusaluetta osoittavaan merkkiin 363.




364. Nopeusrajoitusalue päättyy

16 § (29.4.1994/328)
Merkit 332, 334, 342, 362, 364 ja 374 voidaan sijoittaa yksinomaan ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai sen yläpuolelle.


Kyllä noita merkkejä pitäisi osata katsella juuri niistä kohdista missä niiden kuuluisikin olla.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
En todella ymmärrä jonossa ajajien järjenjuoksua. Pari päivää sitten ajoin mökille, jonon ensimmäinen ajoi tasan 100 km/h mittarinopeutta, gps:n mukaan 93 (hetken ajoin perässä odottaen ohituspaikkaa). Toinen ajoi suurinpiirtein samaa vauhtia, mutta haitariliikkeellä, kun ei uuden Jaguaarin manuaalissa taideta kertoa vakkarin käytöstä. Sinne kymmenennelle jonossa olijalle - missä itse olin - vaikutuksena oli nopeuden pumppaus 60-100 satasen alueella ilman näkyvää syytä. Helvetin rasittavaa ajaa.

Pidemmillä suorilla ajoin koko letkasta ohi muutamalla ohituksella, ja loppumatka menikin tyhjää tietä tuijottaessa vakkari päällä.

Pisti miettimään, mikseivät ne jonossa kohdissa 3-9 körötelleet edes yrittäneet hitaammin ajavista ohi, vaan mieluummin pumppaavat kaasun ja jarrun väliä kymmeniä kilometrejä? Taustapeilistä näin, että ainut ohittaja lisäkseni kilometrien pituisella tyhjällä suoralla oli takanani ajanut jonon viimeinen auto. Kyllä, pohjois-pohjanmaalla muutaman henkilöauton jono saa tukittua koko saamarin kaistan. Asun ääliöiden keskuudessa.
Jonossa voi ajaa ilman pumppaustakin, mutta vaatii, ettei roikuta koko ajan sen edellä ajavan perseessä kiinni. Tämä toki vaatii sitten enemmän älliä kuin keskiverto suomalaisautoilijalta löytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
En todella ymmärrä jonossa ajajien järjenjuoksua. Pari päivää sitten ajoin mökille, jonon ensimmäinen ajoi tasan 100 km/h mittarinopeutta, gps:n mukaan 93 (hetken ajoin perässä odottaen ohituspaikkaa). Toinen ajoi suurinpiirtein samaa vauhtia, mutta haitariliikkeellä, kun ei uuden Jaguaarin manuaalissa taideta kertoa vakkarin käytöstä. Sinne kymmenennelle jonossa olijalle - missä itse olin - vaikutuksena oli nopeuden pumppaus 60-100 satasen alueella ilman näkyvää syytä. Helvetin rasittavaa ajaa.

Pidemmillä suorilla ajoin koko letkasta ohi muutamalla ohituksella, ja loppumatka menikin tyhjää tietä tuijottaessa vakkari päällä.

Pisti miettimään, mikseivät ne jonossa kohdissa 3-9 körötelleet edes yrittäneet hitaammin ajavista ohi, vaan mieluummin pumppaavat kaasun ja jarrun väliä kymmeniä kilometrejä? Taustapeilistä näin, että ainut ohittaja lisäkseni kilometrien pituisella tyhjällä suoralla oli takanani ajanut jonon viimeinen auto. Kyllä, pohjois-pohjanmaalla muutaman henkilöauton jono saa tukittua koko saamarin kaistan. Asun ääliöiden keskuudessa.
Juuri näin teen itsekkin, vituttaa tuommonen jumitus. Kutostiellä kaksi peräkärryä keräsivät peräänsä 6-8 auton letkan joista kukaan ei uskaltanut ohittaa, sama homma Taavetti - Hamina välisellä pätkällä jossa jonoa johti joku punto, suorilla nopeus saattoi nousta lähelle 80km/h, mutta mutkaosuudella laski aina sinne viiteenkymppiin. Kyseessä siis ihan cruise päällä ajettava kaksinumeroinen tie. Olin viides auto jonossa ja ohitin kaikki kerralla, esimerkin jälkeen pari muutakin uskalsi puntosta ohi seuraavalla suoralla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Taavetti - Hamina välisellä pätkällä jossa jonoa johti joku punto, suorilla nopeus saattoi nousta lähelle 80km/h, mutta mutkaosuudella laski aina sinne viiteenkymppiin. Kyseessä siis ihan cruise päällä ajettava kaksinumeroinen tie.
Onneksi tekevät tuolle tieosuudelle ohituskaistaparin ensivuonna (liikenneviraston lähteen mukaan kaksi ohituskaistaparia, mutta viime aikoina ollut juttua vain "parista"). Enemmänkin saisi tulla. Siinä määrin mutkaisuudeltaan ja mäkisyydeltään vittumainen tuo tie, että jos siinä vieläpä joku punto vetelee rekan edessä, niin jonoa kertyy varmasti.
Tuntuu siinä määrin noudattavan jotain "luonnonlakia" tuokin tieosuus, että vastaantulijat tulevat aina, kun ohitus olisi näkyvyyden kannalta mahdollinen.

Jos tuleminen tapahtui Taavetin suunnasta, ja kun tämä tie 26 on nyt paraikaa asfaltin uusimisessa koko osuudelta ja kerryttää pitkää jonoa odotuspaikoilla, Puntolla taisi olla aikamoinen lauma johdettavanaan. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 306
Oon vähän eri mieltä tosta kolmion vaikutuksesta. Lopulta totakin riideltäisiin oikeudessa, mutta uskoisin, että kaistaa vaihtava saataisiin kyllä syylliseksi, mikäli ei heti mahdollisuuden alettua vaihda kaistaa ja mikäli ei vilkulla ilmoita aikeistaan vaan kaistanvaihto alkaa ennen vilkkua. Ymmärrän että kaistalle tullessa vilkku oikealle samaan kohtaan tuleva olisi ehkä etuajo-oikeutettu kaistalleni vaikka kaihtaa vaihtaisikin, mutta pakko siinö on jotain järkeä olla. Tuolla tunnelissa sitäpaitsi äkkiä kerkeää oikealle kaistalle vaihtava jonkun oikealle kaistalle vaihtoa miettivän viereen jolloin ei olekaan väistämisvelvollisen asemassa. Eli kovin paljon välittömästi liittymäkaistan jälkeen kaistaa vaihtava ei tiedä, vaihtaako hän kaistaa väistämisvelvollisena tai etuajo-oikeutettuna. Kehällä kun oikealta ohittaminen ei ole kiellettyä ja tuo tunnelin oikeanpuolimmainen kaista on hyvä esimerkki siitä, kuinka oikealta menee ihan liukumalla ohi kun muilla kaistoilla jarrutellaan.

Mitä valojen vilkutteluun tulee niin taakse tullessani vilautin kerran pari pitkiä, jos oikealla oli sen verran pitkä väli, ettei sielä käyminen häiritse ajoa. Jos kundi ei vaihtanut niin ihan kevyellä kaasulla itse sieltä ohi. Ajoin siis ruuhka-aikojen ulkopuolella selkeästi.
Kehäykköselle liittyminen tuosta Lintuvaaran rampista on välillä jännää touhua, kun liikenteessä on ikävän usein "sinähän et siihen eteen tunge, perkele!"-henkisiä formulakuskeja. Ja tunnelin päässä jarruvalot palaa kirkkaana kameratolpan edessä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Kehäykköselle liittyminen tuosta Lintuvaaran rampista on välillä jännää touhua, kun liikenteessä on ikävän usein "sinähän et siihen eteen tunge, perkele!"-henkisiä formulakuskeja. Ja tunnelin päässä jarruvalot palaa kirkkaana kameratolpan edessä.
Ei sielä mitään kameratolppaa kyllä ole, vaan porukka jarruttelee vissiin "velvollisuudentunnosta". Toiseen suuntaan tunnelin suuaukolla on kamera. Itse aika usein ajelen leppävaaraan tuon tunnelin läpi tarkoituksena päästä sellon liittymästä ulos, eli ajan sitä toinen oikealta kaistaa tunnelissa. Koska edessä jarrut paistaa niin saatan vaihtaa sinne oikeanpuolimmaiselle kaistalle, mikäli tilaa on ja liukua moottorijarrulla ja vaihtaa takaisin pari autoa edempänä tai jopa samaan väliin mistä lähdin. Pääasia, etten joudu turhaan jarruttelemaan ja sitten taas tunnelin pohjalta kaasua lisää, kun moottorijarrulla tunneliin 60 sukeltaessa vauhtia olisi ulos tullessakin 60 vaikka välillä käväisisi rullaten 80.. Tyhmiä on suomen kuskit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 306
Eihän siinä edes ole kameratolppaa länteen päin? Sehän on itään päin meneville.

Vai meinasitko siitä lintuvaaran rampista itään päin, siinähän tulee melkein heti tolppa.
Haha, muistan varmaan sitten väärin tuon suunnan. Tarvii katsoa tänään, kun menen Verkkokaupassa käymään. Itsellä kun ei ole mikään kiire liikenteessä, niin ei tarvi noista tolpista stressata. :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Haha, muistan varmaan sitten väärin tuon suunnan. Tarvii katsoa tänään, kun menen Verkkokaupassa käymään. Itsellä kun ei ole mikään kiire liikenteessä, niin ei tarvi noista tolpista stressata. :D
Joo, sen takiahan toi jarruttelu on aivan mielipuolista touhua sielä tunnelissa :D Eikö porukka autokoulusta muista, että alamäessä mennään ilmaseksi ja jarruttelu on bensan tuhlausta. Pelottaakohan jengiä, että tunnelin pakokaasuissa jommalla kummalla reunalla seisoo poliisi henkensä uhalla tutkan kanssa ja snaippaa neljältä kaistalta kaikki joiden ylinopeus ylittää alamäessä 65... siltä se meinaan vaikuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Joo, sen takiahan toi jarruttelu on aivan mielipuolista touhua sielä tunnelissa :D Eikö porukka autokoulusta muista, että alamäessä mennään ilmaseksi ja jarruttelu on bensan tuhlausta. Pelottaakohan jengiä, että tunnelin pakokaasuissa jommalla kummalla reunalla seisoo poliisi henkensä uhalla tutkan kanssa ja snaippaa neljältä kaistalta kaikki joiden ylinopeus ylittää alamäessä 65... siltä se meinaan vaikuttaa.
Luulen että ne kamerat pelottaa kun niitä ei tunnelista näe. Varmuuden vuoks jarruttaa mielummin kuin rykäsee 85km/h tolppaan 60-alueella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 306
Jarruvalot siinä länteen päin mennessä kyllä vilkkuu silti, kun mäki on niin jyrkkä ja nopeus kasvaa.
Varmaan sen takia itsellänikin joku kameramielleyhtymä oli. Osalle tosin Turun/Leppävaaran kyltit tulee yllätyksenä ja sitten arvotaan jarrun kanssa, mihin mennään.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
976
Ajeltiinpa 3 kilsaa rekkojen takana niiden kisaillessa motarilla.

Miksei sitä vasenta kaistaa voi vaikka kieltää raskaalta liikenteeltä niin ei tarvis kerätä pitkää jonoa noiden vatipäiden takana.
Mitäpä ne kiellot ikinä on kusipäitä koskeneet. Ammattina sankari, just joo, haistakoon paskat. En halua yleistää, mutta tuntuu että harmillisen suuri osa ammattiautoilijoista on aivan kusipäitä.

Tuohan on muuten Euroopassa jo voimassa, eli siellä on monella tieosuudella ettet saa raskaalla liikenteellä ohittaa lainkaan. Sille on oma liikennemerkkikin.


Ja vaikka tuo ohituskielto ei olisikaan kaikilla teillä voimassa, niin aivan kaikkialla on sen lisäksi voimassa (siis ainakin Saksan laissa) minimi nopeusero, jolla saa lähteä ohittamaan:
Elefantenrennen – Wikipedia

Noh, miten tuo sitten toimii käytännössä. Viimeeksi tänäkesänä tuli ajeltua noin 10Mm Eurooppaa ympäri ja ei nää rekkapojat jaksa kieltoja oikein noudattaa. Heti kun vain mieli tekee niin se Scania väännetään autobaanalla vasemmalle kaistalle, aivan riippumatta muusta liikennetilanteesta. Jälleen näin jopa niitä kaikkien kolmen kaistan tukkoja, siinä mennään 10min kaikki kolme rinta rinnan, kukaan ei luovuta.

Mahtaa myös ottaa sen ohitettavan hermoon, kun hänkään ei voi yhtään kaasua keventää, vaan on aivan pakko kisata loppuun asti. Sehän olisi aivan mahdottomuus olla sen verran joustava että jos toteaa että takanatulevan Ivecon rajoitin nyt sattuu olemaan +0.8km/h enemmän ja tuo kusipää haluaa sen turvin oikeasti olla illalla kotona 2 minuuttia aikaisemmin ja lähtee ohittamaan, niin ei jaksaisi kiusata nopeampia henkilöautoja ja päästäisi mulkun ohi. En ymmärrä :facepalm:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Varmaan sen takia itsellänikin joku kameramielleyhtymä oli. Osalle tosin Turun/Leppävaaran kyltit tulee yllätyksenä ja sitten arvotaan jarrun kanssa, mihin mennään.
Joo, mutta noi jarruvalot alkaa loistaa siinä tunnelin mäessä, missä ei mitään kylttejä oo.. Lepuskin tienviitat on ennen tunnelia ja sit tunnelin jälkeen turkuun ja helsinkiin pääsee kaikkia kaistoja. Väittäisin kuitenkin, että aamuruuhkissa 99% autoilijoista jotka tostakin ajaa, ajavat siitä päivittäin tai vähintäänkin sen verran usein, että aika selvää on, minne mennään. Oon ollut niin kyllästynyt tähän suomalaisen liikenteen joustamattomuuteen, että oon aidosti sitä mieltä, että tänne ei oikeasti voida tehdä autobaanoja rajottamattomilla nopeuksilla, koska se ois ihan samanlaista ämpyilyä motarilla ja nopeempien hidastamista kuin nytkin. Kaikkia vituttaisi ja onnettomuudet lisääntyisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tehdäämpä tänne tällainen lista. Listaan kaikki mua vituttavat asiat listaan ja seuraava saa jatkaa. Lisätkää vituttavia asioita mielenne mukaan ja laittakaa +1 aina lisää niihin kohtiin jotka vituttavat. Jos listalla on jo +1 niin muokkaa +2 jne. Saadaan siis taulukko foorumivoimin mikä vituttaa. Asioita ei saa poistaa listalta, mutta jos jokin ei vituta, niin ei lisää sinne sitä plussaa. Lyhyet kuvaukset vain.

1. Ohituskaistakiihdyttelijät (maanteillä)
2. Alinopeutta ajavat (ei moottoritie)
3. Alinopeus moottoritien ohituskaistalla
4. Motarin ohituskaistalle kiilaaminen ohittajan eteen
5. Väistämissääntöjen noudattamatta jättäminen
6. Maantien possujunat hitaan perässä ilman turvavälejä
7. Motareille selkeästi alinopeutta liittyvät
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Oon vähän eri mieltä tosta kolmion vaikutuksesta. Lopulta totakin riideltäisiin oikeudessa, mutta uskoisin, että kaistaa vaihtava saataisiin kyllä syylliseksi, mikäli ei heti mahdollisuuden alettua vaihda kaistaa ja mikäli ei vilkulla ilmoita aikeistaan vaan kaistanvaihto alkaa ennen vilkkua. Ymmärrän että kaistalle tullessa vilkku oikealle samaan kohtaan tuleva olisi ehkä etuajo-oikeutettu kaistalleni vaikka kaihtaa vaihtaisikin, mutta pakko siinö on jotain järkeä olla....
Tuosta on Murossa ketju, jossa muistaakseni on ihan oikeuden (ennakko)päätökset. Käytännössä jos olet liittymässä ja risteysalueella mälläät, niin maksat. Siis vaikka toinen vaihtaa kaistaa. Asia on epäselvä sen takia, että risteysalue ko. paikoissa on hankala määrittää. Kaistanvaihto ilman vilkkua on hankala todistaa ilman kameraa tai ystävällistä sivullista.
Mitä valojen vilkutteluun tulee niin taakse tullessani vilautin kerran pari pitkiä, jos oikealla oli sen verran pitkä väli, ettei sielä käyminen häiritse ajoa. Jos kundi ei vaihtanut niin ihan kevyellä kaasulla itse sieltä ohi. Ajoin siis ruuhka-aikojen ulkopuolella selkeästi.
Muutama vuosi sitten kehä 3:lla viimeksi tullut vilkuttelija vastaan. Finninaamainen teini ruosteisella isolla bemarilla. Molemmat kaistat oli täys, joten apinan höyryäminen omassa takapuskurissa oli aika rasittavaa. Valot vilkku, auto menee laidasta laitaan kaistalla ja etäisyys puskurista veklas sunnuntaihesarin ja muutaman metrin väliä. Tuulilasini peseminen ei tainnut auttaa asiaan :D Ei se "hienostunut" vilkuttelu kauempaa varmaan niin pahaa ole vaikka joku siitäkin todennäköisesti vetää herneet nenään.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
544
Uuteen ajokorttilakiin on kaavailtu mm. ettei ensimmäistä korttia hakevalta vaadittaisi enää lääkärintodistusta. Liikennelääketieteen professori Timo Tervo kommentoi asiaa uusimmassa TM-lehdessä; "Se on katastrofaalinen esitys kun ajattelee vaikkapa sitä, kuinka moni nuori keskeyttää varusmiespalveluksensa psyykkisistä syistä."
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuosta on Murossa ketju, jossa muistaakseni on ihan oikeuden (ennakko)päätökset. Käytännössä jos olet liittymässä ja risteysalueella mälläät, niin maksat. Siis vaikka toinen vaihtaa kaistaa. Asia on epäselvä sen takia, että risteysalue ko. paikoissa on hankala määrittää. Kaistanvaihto ilman vilkkua on hankala todistaa ilman kameraa tai ystävällistä sivullista.
Muutama vuosi sitten kehä 3:lla viimeksi tullut vilkuttelija vastaan. Finninaamainen teini ruosteisella isolla bemarilla. Molemmat kaistat oli täys, joten apinan höyryäminen omassa takapuskurissa oli aika rasittavaa. Valot vilkku, auto menee laidasta laitaan kaistalla ja etäisyys puskurista veklas sunnuntaihesarin ja muutaman metrin väliä. Tuulilasini peseminen ei tainnut auttaa asiaan :D Ei se "hienostunut" vilkuttelu kauempaa varmaan niin pahaa ole vaikka joku siitäkin todennäköisesti vetää herneet nenään.
Joo, ymmärrän pointtisi, mutta tuo ei ole risteysaluetta ja kolmion vaikutusetäisyys on muutenkin kyseenalainen. Väittäisin lähes satavarmasti, että kaistaa vaihtava ajoneuvo tuollaisessa tilanteessa (tulee kylkeen) on syyllinen, koska ei se kärkikolmio tarkoita sitä, että pitää ennustaa toisten kaistanvaihdot, eli et saisi ajaa kenenkään vieressä tuossa vahingossakaan, koska silloinhan tulee altistaneeksi itsensä kylkeen ajamiselle. Olen sitä mieltä, että tuo kärkikolmio koskee tuossa ensisijaisesti kehälle liittymistä ja toissijaisesti sitä, ja tilannetta missä joku tulee kaistojen yhtymäkohtaan vilkun kanssa. Sitten kun kummatkin on omilla kaistoillaan, tuo kolmio ei voi päteä siitäkään syystä, että oikealla kaistalla oleva ei välttämättä ole rampista tullut, jolloin kaistaa vaihtava ei voi automaattisesti tietää, onko hän vai kaistalla oleva väistämisvelvollinen. Tieliikenneasetus ja tieliikennelaki ovat kärkikolmion kannalta epäselviä ja tuo tapaus pitäisi ehdottomasti selventää sellaiseksi, että kaistalla olijalla ei ole kolmion takia väistämisvelvollisuutta kaistalle tulijoita kohtaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Pohjustuksena: Liityin kehä1 lännen suuntaan lintuvaaran liittymästä. Liittymäkaista jatkuu omana kaistanaan. Tunnelin suuaukolla auto meinasi vaihtaa kaistaa kylkeeni ja seurasi pohdintaa siitä, että kärkikolmio liittymäkaistalla tekisi minut väistämisvelvolliseksi kaistaa vaihtavaa kohtaan. @Kvarkki ainakin esimerkissään näin toi ilmi.

Itseasiassa nopea googlettelu paljasti, että tuo kärkikolmio eli liikennemerkki 231 ei ehkä tieliikenneasetuksen sananmuodoiltaan ole millään lailla sitova moottoriteiden liittymäkaistoilla tai tässä tapauksessa kehä 1 liittymäkaistalla, sillä liittymäkaistat eivät ole risteyksiä. Mikäli joku tietää kehäteiden poikkeavista säännöistä, niin kommentit ovat tervetulleita. Rinnastan sen liikennesääntöjen puitteissa moottoritieksi, kun poiminnoillani pohtien perustelen tilannetta:

Tieliikenneasetus sanoo kärkikolmiosta näin:

"Merkki 231


Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus. (23.12.1998/1133)"


Merkki siis koskee ainoastaan risteysalueita, josta ei ole kyse, sekä tieliikennelain 14 § mainittuja kohtia:

TLL 14 §:
"Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)

Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)

Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku."




Kuten huomataan, myöskään TLL 14 § ei käsittele millään tavoin moottoritien liittymää vaan risteysaluetta, joka ei ole kyseessä. Tästä voitaisiin siis päätellä, että kärkikolmio ei edes virallisesti aseta väistämisvelvollisuutta moottoritielle liityttäessä, vaan TLL 21 § määrittää tämän:

"Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."

Jotta kiviä ei jää kääntämättä, tutkitaan vielä tieliikenneasetuksen moottoriteiden liikennesääntöjä koskevat lakitekstit. Kyseessä on tieliikenneasetuksen 2 Luku ja alla mahdollisia tilanteeseen viittaavia poimintoja:

TLA 5 §:
"Ajoneuvon saa ajaa moottoritielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä ja moottoritieltä pois vain tien päättymiskohdasta tai käyttäen ajosuunnassa opastusmerkein osoitettua erkanemistietä.


Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.


Moottoritieltä poistuvan kuljettajan on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle taikka ajokaistalle, joka on liikennemerkillä osoitettu poistuvalle liikenteelle. Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille."


Nyt kun myös moottoriteitä koskevat liikennesäännöt ovat otettu huomioon, havaitaan, ettei kärkikolmio itseasiassa aikaansaa väistämisvelvollisuutta, joka moottoritielle liityttäessä on, vaan tämä väistämisvelvollisuus määritellän laissa muuten. Myöskään erkanemiskaistalle aikoville ei ole määritetty mitään etuajo-oikeutta jo siellä olevia kohtaan, eikä kärkikolmio sitä lain mukaan myöskään aiheuta. Kaistaa vaihtavaa koskee siis TLL 21 § mukainen väistämisvelvollisuus, mikäli liittymäkaista ja erkanemiskaista ovat samaa kaistaa, samoin liittymäkaistalta liittyvää koskee väistämisvelvollisuus. Kaistaa vaihtava on siis kaistalla pysyvään nähden väistämisvelvollinen kolmiosta riippumatta.

Johtopäätöksenä voisin todeta, että tuo kärkikolmio on tuolla vain ja ainoastaan muistuttamassa tilanteesta. Täällähän käsiteltiin tapausta aiemmin, jossa risteyksen oikealle kääntyvillä oli pyörätien takia kolmio ja oikealle kääntyvät päätyivät omalle kaistalleen. Siinä keississä kyseessä oli risteys, joka ei nyt ole kyseessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Älä nyt taistele tuulimyllyjä vastaan. Tulkinta tuosta asiasta on täysin selvä, monessa paikassa noita on ihmetelty ja jeesusteltu järjenvastaisina, kun omaa kaistaansa ajava joutuu väistämään. Ei auta, liittyjä väistää risteysalueella. Ja kuten sanoin, ainoa epäselvyys liittyy siihen missä se risteysalue päättyy tällaisessa tilanteessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 816
Tehdäämpä tänne tällainen lista. Listaan kaikki mua vituttavat asiat listaan ja seuraava saa jatkaa. Lisätkää vituttavia asioita mielenne mukaan ja laittakaa +1 aina lisää niihin kohtiin jotka vituttavat. Jos listalla on jo +1 niin muokkaa +2 jne. Saadaan siis taulukko foorumivoimin mikä vituttaa. Asioita ei saa poistaa listalta, mutta jos jokin ei vituta, niin ei lisää sinne sitä plussaa. Lyhyet kuvaukset vain.

1. Ohituskaistakiihdyttelijät (maanteillä)
2. Alinopeutta ajavat (ei moottoritie)
3. Alinopeus moottoritien ohituskaistalla
4. Motarin ohituskaistalle kiilaaminen ohittajan eteen
5. Väistämissääntöjen noudattamatta jättäminen
6. Maantien possujunat hitaan perässä ilman turvavälejä
7. Motareille selkeästi alinopeutta liittyvät
8. "Käännä ensin rattia/hidasta autoa ja sitten vasta vilkkua" -autoilijat
9. "Pannaan vilkku päällä jo kolme risteystä ennen kuin käännytään" -autoilijat
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Voisit kans sitten linkittää ja vaikka vielä boldata niitä päivänselviä skenaarioita kun kerran niistä puhut.
Ei tässä nyt varmaan tartte joka kuukausi tanssia samaa tangoa? Tässäkin ketjussa 21.6.2017 tienoilla keskustelua aiheesta reippaastikin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
193
Tänään sai taas ajella Kuopio-Joensuu välin jonkun sokean tai järjettömän kekkeruussin perässä, joka myös satasen alueella hyppäsi sen jarrupolkimen päälle kaksin jaloin kun kameratolppa tuli vastaan ja nopeus tippui varmasti sinne alle kahdeksankympin. Pitäisi varmaan strobovaloin laittaa niitä nopeusrajoituksia vilkkumaan tien laidat täyteen niin ehkä sujuvoittasi myös sokeiden ajamista. Hiivatin syyläpalli.

Mutta jottei päivä ihan mennyt pieleen, suuren hymyn nosti huulille kun joku ohitti meidät (tässä vaiheessa en ollut enää kuskina, työkaveri ohjasti) mondeollaan, ja kappas vain, kissalan pojathan siinä olikin vastassa ja pyysivät herraa pysähtymään tien laitaan. Keveämielinen hymähtely täytti automme. Samaa tuskin tapahtui mondeossa...
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Autoillessa vituttaa tasan 2 asiaa:

- Reilua ylinopeutta ajavat
- "perässäroikkujat", eli ne jotka ei osaa pitää turvaväliä

Jälkimmäinen seikka vituttaa/kuumottaa sitä enemmän, mitä isommasta paskakasasta on kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ei tässä nyt varmaan tartte joka kuukausi tanssia samaa tangoa? Tässäkin ketjussa 21.6.2017 tienoilla keskustelua aiheesta reippaastikin.
Jos lukisit tekstini selvästi, niin huomaisit, että kyseessä ei ole risteys kuten aiemmassa tilanteessa, jota täällä käsiteltiin. Linkkaa mulle keissi motarille/vastaavalle tilanteesta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 599
Viestejä
4 185 528
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom