Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
3 293
Kumma juttu, että se raivohullu mahtui hyvin oikealle, mutta tulppa ei :think: Pk-seudun mittapuulla tuossa oli hyvin tilaa. Toki liittymästä tulevat mp-pyöräilijät sotki hieman kuviota. Itse olisin pistänyt jo kuvaaja-auton vieressä vilkun päälle ja vetänyt sitten auton jälkeen oikealle. Tällä yleensä välttää sen, että raivarikuski ei lähde samanaikaisesti vaihtamaan kaistaa.
Se perässä tulia mahtui pientareellekkin, joten sen mahtumiset ei taida olla osoitus turvallisesta mahtumisesta.

Tuossa se "tulppa" ilmeisesti ajoi selkeää ylinopeutta, joko vapaastahdosta, tai sen takia että joku sitä tuuppi.

Jos jollain ihan vilpitön kiire, niin tilan antaminen toki toivottavaa, mutta ei kai nyt tarvitse jokaisen tapakoheltajan takia lähteä itse koheltaan, vaan pitää maltti, eikä myöskään lähteä muita kiusaamaan. Ja ylenpalttinen tilanantaminen ruokkii koheltajien ajotapaa.

Mainitsi motoristit ja sen että perässä tulia koukki välillä oikealle, kaistanvaihton on riski ja jos kontissa roikkunut tekee kaistanvaihdon, niin eihän sen eteenkään voi turvallisesti koukata. Eli se nyt ei tuossa ollut vaihtoehto.

Tuossa "tulppa" oli valinnyt ylinopeuden, joka ei sille roikkujalle riittänyt, mikäs olisi ollut toinen vaihtoehto, hiljentää ja odottaa että oikella on turvallinen tila väistää ? Videosta ei selvinnyt mikä tilanne kuvaajan takana.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
303
Nyt kun amatöörit kesäisin vetää ties mitä peräkärryjä ja traileria autonsa perässä, niin yli puolissa ei vilkut toimi. Siinä on aina kiva veikkailla, että mitähän toi nyt meinaa tossa ja sitten huomata että jaa eihän sillä toimi vilkut siinä kärryssä ja kääntymässähän se olikin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
3 293
Älä nyt viitsi, siinä oli hyvin tilaa. Paljon enemmän kuin pk-seudulla yleensä.
En väitä ja en oikein usko että edellä oleva oli aikaisessa vaihtaa oikealle. (en huomannut vilkkua)

Mutta tilaa siellä ei ollut, se että jotkut muut sikailee, ei tee seikaulusta oiketettua saati suositeltavaa.

Tuossa kohtaa oli liittyvä ramppi/kaista, josta tuli kaksi ajoneuvoa, joten sen takia sinne oikeaan väliin olis vielä vähemmän asiaa joten edellä menijält hyvin toimittu.
Heti perään sinne koukkasi se perässtulia joten se sulki sen vaihtoehdon lopullisesti joten edellä ajavalla ei sinne oikealle olisi ollut mitään asiaa.

Lisäksi moottoritiellä ylimääräiset kaistanvaihdot eivät ole suositeltavia, joten oikella käynti olisi , haitannut siellä olevaa jonoa, ja johtanut turhiin kaistojen vaihtoon.

Jos joku sikailee sinua kohtaa, niin älä kosta sitä muille.

Mitä vaihtoehtoja tulpalla olisi oikeasti ollut, ylinopeuskortti oli käytetty, joten seuraava kai sovittaa nopeus turvalliseksi, sitä jotkut suosittelee, ehkä se takana tulia olisi päässyt pientareelta turavallisemmin ohi, tosin video olisi johtanut toisenlaiseen myrskyyn.
 
Liittynyt
26.04.2018
Viestejä
18
Jouduin viime viikolla ajelemaan kärry perässä kehä 3:sta. Oli kärry ladattu kärryn kantavuuden puitteissa täyteen. Ajelin siinä sitten 80km/h 100km/h alueella, kun en enempää tuolla massalla uskaltanut. Jäin kovasti ihmettelemään niitä tyyppejä, jotka lähti ohittamaan 1-2 km/h kovemmalla vauhdilla. Mitä järkeä? Tuskin olisin itsekään tuossa tilanteessa ohi lähtenyt, jos olisi eteen tullut joku joka ajaa 78km/h.

Liikennettä ei mitenkään huimasti ollut, mutta kyllä useampi tyyppi sai siihen vasemmalle kaistalle luotua jonon omalla minuutin mittaisella ohitussuorituksella. Voisi varmaan edes sen ohitussuorituksen ajaksi vähän kiihdyttää, kun kuitenkin edelleen menisi alle rajoituksen.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 417
Jouduin viime viikolla ajelemaan kärry perässä kehä 3:sta. Oli kärry ladattu kärryn kantavuuden puitteissa täyteen. Ajelin siinä sitten 80km/h 100km/h alueella, kun en enempää tuolla massalla uskaltanut. Jäin kovasti ihmettelemään niitä tyyppejä, jotka lähti ohittamaan 1-2 km/h kovemmalla vauhdilla. Mitä järkeä? Tuskin olisin itsekään tuossa tilanteessa ohi lähtenyt, jos olisi eteen tullut joku joka ajaa 78km/h.

Liikennettä ei mitenkään huimasti ollut, mutta kyllä useampi tyyppi sai siihen vasemmalle kaistalle luotua jonon omalla minuutin mittaisella ohitussuorituksella. Voisi varmaan edes sen ohitussuorituksen ajaksi vähän kiihdyttää, kun kuitenkin edelleen menisi alle rajoituksen.
Näitä 1-2km/h nopeuserolla ohittajia näkyy loppujen lopuksi aika paljon. Ihan sama onko se motari, kehä ohituskaista tai vaikka ihan vaan suora maantiellä. Ilmeisesti pelottaa sakkojen saaminen, niin ei voida sitä kaasua painaa ettei vaan lipsahda yli rajoituksen, mutta ohi on kuitenkin päästävä.
 
Liittynyt
26.04.2018
Viestejä
18
Näitä 1-2km/h nopeuserolla ohittajia näkyy loppujen lopuksi aika paljon. Ihan sama onko se motari, kehä ohituskaista tai vaikka ihan vaan suora maantiellä. Ilmeisesti pelottaa sakkojen saaminen, niin ei voida sitä kaasua painaa ettei vaan lipsahda yli rajoituksen, mutta ohi on kuitenkin päästävä.
Ymmärtäähän tuon silloin, jos mennään rajoituksen mukaan 100km/h ja joku ohittaa vaikka 105km/h vakionopeudensäätimellä ja ei ole muuta liikennettä häiriintymässä. Mutta toi "ajan -18km/h rajoitukseen, mutta ohi on päästävä" on sellainen, joka saa näkemään punaista. Yleisimpiä nämä tilanteet taitaa olla motarilla raskaita ajoneuvoja ohittaessa, mutta kun en sellaista ajele, niin ohitettavan näkökulmasta se oli itselleni uusi juttu.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
549
Monikaan asia liikenteessä ei huvita, ihmetytä ja vituta samaan aikaan niin paljoa kuin vasemman kaistan tahalliset tulppaajat, oli se nyt sitten kuinka sallittua tahansa. Silloin sen toki ymmärtää, jos molemmat kaistat ovat täynnä, mutta sitten kun jumitetaan parhaimmillaan tyhjällä tiellä sitä vasenta kaistaa ja ehkä jopa vielä vähän alinopeutta, niin kyllähän se laittaa väkisinkin miettimään että miksi. Ehkä se on joku trollauksen muoto?
Turhat kaistanvaihdotkin on kielletty, ja varsinkin kehä 2:lla nousee kyllä esiin kysymys, missä vaiheessa sinne vasemmalle kaistalle on sitten kohtuullista jäädä? Pituutta koko pätkällä välillä Länsiväylä-Turunväylä on alle 4km ja kumpikin kaista erkanee eri suuntiin kyseisiä teitä. Jos tarkoitus on poistua vasemmalle, niin mielestäni noin lyhyellä pätkällä mun on turha sinne oikealle vaihtaa kaistaa.

Turhan monta kertaa on käynyt niin, että kun annan sille takana puskurissa ajavalle tilaa siirtymällä jonoon oikealle kaistalle, niin kyse ei olekaan ollut ohitushalusta vaan kyvyttömyydestä turvavälin pitämiseen. Sitten olen itse jäänyt pussiin kun tuo toinen auto on jäänyt siihen rinnalle ajamaan samaa nopeutta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
723
Välillä tuntuu ettei edes ohiteta, vaan jäädään ihan kiusallaan ajamaan ohituskaistaa jonkin toisen auton rinnalle. Jotain tyydytystä nämä mulkut tuosta kai saavat :hmm:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
549
Ymmärtäähän tuon silloin, jos mennään rajoituksen mukaan 100km/h ja joku ohittaa vaikka 105km/h vakionopeudensäätimellä ja ei ole muuta liikennettä häiriintymässä. Mutta toi "ajan -18km/h rajoitukseen, mutta ohi on päästävä" on sellainen, joka saa näkemään punaista. Yleisimpiä nämä tilanteet taitaa olla motarilla raskaita ajoneuvoja ohittaessa, mutta kun en sellaista ajele, niin tästä näkökulmasta se oli itselleni uusi juttu.
Tätä en itsekään ymmärrä. Jos ajat 120km/h alueella 100km/h, niin sen 90km/h ajavan rekan ohi ei voi olla niin kiire, että pitää mennä tulpaksi sen 120km/h ajavan jonon eteen. Kärry perässä ajavia vielä jotenkin ymmärrän jos ajavat kuitenkin lain määrittämää suurinta sallittua, mutta varsinkin vilkkaampina aikoina tuo 100km/h ohittaminen motarilla saa 500m taaempana vauhdin yleensä johonkin 70km/h tienoille, kun jengi ei osaa pitää turvavälejä tai katsoa edellisen auton takapuskuria pidemmälle.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
429
Turhat kaistanvaihdotkin on kielletty, ja varsinkin kehä 2:lla nousee kyllä esiin kysymys, missä vaiheessa sinne vasemmalle kaistalle on sitten kohtuullista jäädä? Pituutta koko pätkällä välillä Länsiväylä-Turunväylä on alle 4km ja kumpikin kaista erkanee eri suuntiin kyseisiä teitä. Jos tarkoitus on poistua vasemmalle, niin mielestäni noin lyhyellä pätkällä mun on turha sinne oikealle vaihtaa kaistaa.
Samoin tulee itsekin toimittua. Varsinkin kun Turunväylältä nousee Kehä II:lle Länsiväylän suuntaan, niin siinähän ajautuu automaattisesti vasemmalle kaistalle. Oikealle kaistalle vaihtamista voi siinä tapauksessa pitää kyllä turhana kaistanvaihtona varsinkin kun hetken päästä pitää vaihtaa takaisin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
2 417
Ymmärtäähän tuon silloin, jos mennään rajoituksen mukaan 100km/h ja joku ohittaa vaikka 105km/h vakionopeudensäätimellä ja ei ole muuta liikennettä häiriintymässä. Mutta toi "ajan -18km/h rajoitukseen, mutta ohi on päästävä" on sellainen, joka saa näkemään punaista. Yleisimpiä nämä tilanteet taitaa olla motarilla raskaita ajoneuvoja ohittaessa, mutta kun en sellaista ajele, niin tästä näkökulmasta se oli itselleni uusi juttu.
Yleensä se 1-2km/h nopeuserolla tapahtuva ohitus häiritsee muuta liikennettä, ellei nyt sitten yöllä tms. jolloin liikenne on todella vähäistä. Varsinkin jos ollaan ohituskaistalla tai muuten maantiellä ohittamassa. Tuollaisella 1-2km/h nopeuserolla ei mitään merkitystä ohittaa, ei vaikuta matka-aikaan käytännössä mitään. Raskaskalusto ja muut rajoitetut ajoneuvot sitten asia erikseen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
483
Turhat kaistanvaihdotkin on kielletty, ja varsinkin kehä 2:lla nousee kyllä esiin kysymys, missä vaiheessa sinne vasemmalle kaistalle on sitten kohtuullista jäädä? Pituutta koko pätkällä välillä Länsiväylä-Turunväylä on alle 4km ja kumpikin kaista erkanee eri suuntiin kyseisiä teitä. Jos tarkoitus on poistua vasemmalle, niin mielestäni noin lyhyellä pätkällä mun on turha sinne oikealle vaihtaa kaistaa.
Ei toi vasemman kaistan tulppaaminen liity Kehä II:een. Siellä voi ihan hyvin vetää päästä päähän vasemmalla kaistalla vaikka tasan 80 km/h, ja oikealta on täysi lupa mennä ohi. Ja sama Kehä I:llä, jossa voi ajaa mitä kaistaa haluaa ja mennä ohi mistä haluaa. Vasemmalla kaistalla olevat tulpat liittyy mm. näihin moottoriteillä hidasteleviin autoihin, jotka eivät kykene tekemään ohitusta turvallisesti, tehokkaasti ja nopeasti.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
549
Ei toi vasemman kaistan tulppaaminen liity Kehä II:een. Siellä voi ihan hyvin vetää päästä päähän vasemmalla kaistalla vaikka tasan 80 km/h, ja oikealta on täysi lupa mennä ohi. Ja sama Kehä I:llä, jossa voi ajaa mitä kaistaa haluaa ja mennä ohi mistä haluaa. Vasemmalla kaistalla olevat tulpat liittyy mm. näihin moottoriteillä hidasteleviin autoihin, jotka eivät kykene tekemään ohitusta turvallisesti, tehokkaasti ja nopeasti.
Kyllä täällä on puhuttu myös kehäteistä, että miksi tulpata vasenta edes luvalla jos takaa on tulossa nopeampia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
3 293
Ei toi vasemman kaistan tulppaaminen liity Kehä II:een. Siellä voi ihan hyvin vetää päästä päähän vasemmalla kaistalla vaikka tasan 80 km/h, ja oikealta on täysi lupa mennä ohi.
Tulppakin saanut uuden merkityksen, kun oikeaa kaistan jonoa selkeästi nopeampaa ja reipasta ylinpeuttaja vasemmalla ajavaa kutustaan "tulppaksi".

Jotkut kutsuu tulpaksi jonossa ajavaa jne.

Erottaa sitten kriikistä ne vasemalla kaistalla ajavat uneksijat, jotka selkeästi sinne nukahtaneet, joita joutuu rajoitustenkin mukaan ajelevat kierteleen.

Käytännön liikenteessä ne pienetkin nopeuserto ärsyttää, kun perävalot näkyy, niin hiljetämisen sijaan kilpaveitti vie ja tuppaa oma vauhti kasvaan, jolloin edellä ajavasta tuleekin tainomasesti tulppa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 052
Mutta tilaa siellä ei ollut, se että jotkut muut sikailee, ei tee seikaulusta oiketettua saati suositeltavaa.

Tuossa kohtaa oli liittyvä ramppi/kaista, josta tuli kaksi ajoneuvoa, joten sen takia sinne oikeaan väliin olis vielä vähemmän asiaa joten edellä menijält hyvin toimittu.
Motot katos maisemaan jo hyvissä ajoin ja olivat väistämisvelvollisia. Ihan turha niihin vedota. Tilan määrästä turha väitellä, mutta toivottavasti et ajele tuolla pelisilmällä pk-seudulla. Muuten voi olla hieman hankalaa liikkua.
Lisäksi moottoritiellä ylimääräiset kaistanvaihdot eivät ole suositeltavia, joten oikella käynti olisi , haitannut siellä olevaa jonoa, ja johtanut turhiin kaistojen vaihtoon.
Tälläkö sä perustelet vasemmalla kaistalla jumittamisen vaikka oikealla pitäisi ajaa? Sulla menee nyt poikkeustilanne ja normaali ajotapa sekaisin.

Mut ihan turha tästä on lässyttää, kukin näkee videon omalla tavallaan. Minusta siinä on selvästä kaksi idioottia kuten käytännössä aina on. En muista kuin yhden kerran, että ”syyttä” joku olisi minuun hermostunut ja sekin oli finninaama rasvalippis teinibemarinsa kanssa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 953
Mut ihan turha tästä on lässyttää, kukin näkee videon omalla tavallaan. Minusta siinä on selvästä kaksi idioottia kuten käytännössä aina on. En muista kuin yhden kerran, että ”syyttä” joku olisi minuun hermostunut ja sekin oli finninaama rasvalippis teinibemarinsa kanssa.
Niitä "syystä" hermostumisia taitaa sitten tapahtuakin päivittäin, päätellen siitä mikä tuntuu olevan asenne liikenteeseen, mikäli myös käyttäytyminen liikenteessä on yhtään sen asenteen mukaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 353
Nyt on parina päivänä peräkkäin sattunut maantielle rampista liittyessä "tilan antajia".

Siis kun itse olet jo ylhäällä rampissa katsonut välin mihin saat auton tai yhdistelmän sujutettua niin se oikealla kaistalla rampin kohdalla ajava ajoneuvo alkaa joko kiihdyttämään tai hidastamaan.

Nyt viimeksi vedin henkilöautolla aivan suurimman sallitun kytkentämassan rajalla olevaa traileria (130hp ja 3000kg yhdistelmän kokonaismassa) ja tarkoituksella löysäilin rampissa että pääsen liittymään maantiellä ajavan taakse niin eiköhän tämä ala minut nähdessään hidastaa :facepalm:

Siinä oli hyvä että oli leveä piennar nimittäin liittymiskaista loppui kesken.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 052
Niitä "syystä" hermostumisia taitaa sitten tapahtuakin päivittäin, päätellen siitä mikä tuntuu olevan asenne liikenteeseen, mikäli myös käyttäytyminen liikenteessä on yhtään sen asenteen mukaista.
Ai kun mä huomioin muut hyvin ja en junnaa kenenkään tiellä :) Voi ehkä tulla sääntörunkkareille yllätyksenä, mutta äärimmäisen harvoin minuun kukaan hermostuu. Tyypillisin tapaus on se, kun menee motarilla ajatukset ristiin. Yritän tehdä tilaa kiihdyttämällä ja toinen samanaikaisesti meinaa kiihdyttää vaihtaakseen eteen. Harvoin noitakin onneksi sattuu.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 028
Ei kanssa-autoilijoissa, vaan kanssamotoristeissa. Onko pakko kaupungissa vetää ns. maksimit? Ymmärtäisin jos kyseessä joku nuori jannu kevarilla tms. mut nyt puhutana keski-ikäisistä janttereista kyykkymopoilla. Sitten suututaan, kun autojen välistä ei pääse, koska kaksi kaistaa muuttuu yhdeksi ja autot menee vetoketjuperiaatteella, kun tää sankari päättää, että hänellä on etuajo-oikeus.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
310
Tänään tuli vastaan erikoinen kuljettaja, joka oli kaiketi sitä mieltä että kolmion takaa liikenneympyrään tulevalla olisi etuajo-oikeus. Hän alkoi soittamaan torvea ja välkyttelemään pitkiä, kun ajoin kiertoliittymässä, enkä liittymässä ajaessa luonnollisestikkaan väistänyt liittymään kolmion takaa tulevaa.
Tampereella Hatanpään valtatiellä on ratikkatyömaan vuoksi korvattu pari valoristeystä väliaikaisella kiertoliittymällä. Paikalla on asianmukaiset liikennemerkit kertomassa asiasta, mutta ilmeisesti työmaan aiheuttama hivenen sekava järjestely ei mene kaikkien autoilijoiden kaaliin. Osa katsoo ajavansa etuajo-oikeutettua väylää, osa väistää (odottelee) oikealta tulevia ja osa jää ihmettelemään, että mitähän tässä pitäisi tehdä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 722
Tätä en itsekään ymmärrä. Jos ajat 120km/h alueella 100km/h, niin sen 90km/h ajavan rekan ohi ei voi olla niin kiire, että pitää mennä tulpaksi sen 120km/h ajavan jonon eteen. Kärry perässä ajavia vielä jotenkin ymmärrän jos ajavat kuitenkin lain määrittämää suurinta sallittua, mutta varsinkin vilkkaampina aikoina tuo 100km/h ohittaminen motarilla saa 500m taaempana vauhdin yleensä johonkin 70km/h tienoille, kun jengi ei osaa pitää turvavälejä tai katsoa edellisen auton takapuskuria pidemmälle.
Eikös tuolla 100km/h ajavalla ole ihan hyväksyttävä oikeus ohittaa 90 ajava rekka, kunhan ei nyt ihan keulan edestä liity ja pakota lukkojarrutukseen ja laittaa vilkun ajoissa. Itse varaudun noissa mahdolliseen ohitukseen ja hiljennän tarvittaessa. En tykkäisi rekan perässä ajella, joten ymmärrän ohitustarpeen.
Toki voishan ohittajakin vähän vauhtiaan nostaa ohituksen ajaksi, jos kiintyvyyttä löytyy. Joitain voi se rekkan vieressä ajo vähän pelottaa ja se kiihtyttäminen unohtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.04.2018
Viestejä
18
Eikös tuolla 100km/h ajavalla ole ihan hyväksyttävä oikeus ohittaa 90 ajava rekka, kunhan ei nyt ihan keulan edestä liity ja pakota lukkojarrutukseen ja laittaa vilkun ajoissa. Itse varaudun noissa mahdolliseen ohitukseen ja hiljennän tarvittaessa. En tykkäisi rekan perässä ajella, joten ymmärrän ohitustarpeen.
Tässä kait kritisoitiin tapaa ohittaa, ei niinkään keskusteltu siitä onko jollain oikeus tehdä niin. Kyllä tuollaisessa tilanteessa pitäisi huomioida muut ja korottaa nopeutta hieman, etenkin jos takana on tulossa autoja kovemmalla nopeudella. Nopeuden nosto ei tässä tilanteessa vaaranna ketään, kun pysytään rajoitusten sisällä.

Tässä omasta mielestä pätee sama sääntö kuin liittymästä liityttäessä. Sovita nopeus siihen kohde kaistalla ajettavaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 953
Eikös tuolla 100km/h ajavalla ole ihan hyväksyttävä oikeus ohittaa 90 ajava rekka, kunhan ei nyt ihan keulan edestä liity ja pakota lukkojarrutukseen ja laittaa vilkun ajoissa. Itse varaudun noissa mahdolliseen ohitukseen ja hiljennän tarvittaessa. En tykkäisi rekan perässä ajella, joten ymmärrän ohitustarpeen.
Toki voishan ohittajakin vähän vauhtiaan nostaa ohituksen ajaksi, jos kiintyvyyttä löytyy. Joitain voi se rekkan vieressä ajo vähän pelottaa ja se kiihtyttäminen unohtuu.
Lain mukainen oikeus on, mutta se on silti kusipäistä käytöstä, jos ei yhtään nosta nopeutta ja takaa tulee useampi nopeampi auto.

Järkevät ja muut huomioonottavat toimintamallit on joko
1) Kiihdyttää sitä rekkaa ohittaessa edes jonkin verran että takaatulijoiden tarvii hidastaa vähemmän.
2) Hidastaa jo hyvissä ajoin ennen sitä rekan saavuttamista hiukan ja päästää nopeammat ohi, ja ohittaa rekka sitten, kun ne nopeammat on menneet ohi.

Ja kumman tahansa sitten tekeekin, kiihdytyksen tai hidastuksen, mitä aiemmin sen tekee, sitä pienempi nopeudenmuutos riittää. Siinä vaiheessa kun alkaa lähestyä sitä rekkaa, pitäisi jo hyvissä ajoin vilkaista myös peiliin, että tuleeko takaa nopeampia autoilijoita.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
5 432
Tyypillisin tapaus on se, kun menee motarilla ajatukset ristiin. Yritän tehdä tilaa kiihdyttämällä ja toinen samanaikaisesti meinaa kiihdyttää vaihtaakseen eteen. Harvoin noitakin onneksi sattuu.
Nuo tehdään niin että päätiellä pidetään tasainen vauhti ihan tuosta syystä, ettei menisi ristiin. Kiihdytyskaistalta tulijalle ärsyttävin on juuri se nopeuttaan vaihteleva tyyppi päätiellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Tyypillisin tapaus on se, kun menee motarilla ajatukset ristiin. Yritän tehdä tilaa kiihdyttämällä ja toinen samanaikaisesti meinaa kiihdyttää vaihtaakseen eteen.
Kuten Tommy Goldfish tuossa edellä jo mainitsi, tämä toimintatapa on jokseenkin perseestä. Kaikkein helpointa sille liittyjälle on sellainen tilanne joka pysyy staattisena, ts. kukaan ei ala "auttamaan" vaan antaa sen väistämisvelvollisen hakea oma paikkansa jonosta.

Eri asia sitten jos meinaa kylkeen tulla tms. mutta normaalissa tilanteessa motarilla ajavan on ehdottomasti parasta jatkaa sillä kaistalla ja nopeudella millä on siihenkin asti ajanut.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 722
Lain mukainen oikeus on, mutta se on silti kusipäistä käytöstä, jos ei yhtään nosta nopeutta ja takaa tulee useampi nopeampi auto.

Järkevät ja muut huomioonottavat toimintamallit on joko
1) Kiihdyttää sitä rekkaa ohittaessa edes jonkin verran että takaatulijoiden tarvii hidastaa vähemmän.
2) Hidastaa jo hyvissä ajoin ennen sitä rekan saavuttamista hiukan ja päästää nopeammat ohi, ja ohittaa rekka sitten, kun ne nopeammat on menneet ohi.

Ja kumman tahansa sitten tekeekin, kiihdytyksen tai hidastuksen, mitä aiemmin sen tekee, sitä pienempi nopeudenmuutos riittää. Siinä vaiheessa kun alkaa lähestyä sitä rekkaa, pitäisi jo hyvissä ajoin vilkaista myös peiliin, että tuleeko takaa nopeampia autoilijoita.
Joo pitkälti samaa mieltä, mutta tuolla on autoilijoita joita rekat pelottavat ja siinä helposti puristaa rattia eikä muita ajattele sekä 100Km/h tuntuu kovalta vaudilta tai kiintyvyyttä ei enää juurikaan ole tai auton keula kevenee. Joten yritän heitä ymmärtää ja varaudun rekan nähdessäni, että sieltä perästä voi joku tulla tohon eteen.
Onhan tuolla varmasti heitäkin "voin tehdä näin". Toin vain esiin, että aivan kaikki eivät tee sitä tahallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 052
Nuo tehdään niin että päätiellä pidetään tasainen vauhti ihan tuosta syystä, ettei menisi ristiin. Kiihdytyskaistalta tulijalle ärsyttävin on juuri se nopeuttaan vaihteleva tyyppi päätiellä.
Kuten Tommy Goldfish tuossa edellä jo mainitsi, tämä toimintatapa on jokseenkin perseestä. Kaikkein helpointa sille liittyjälle on sellainen tilanne joka pysyy staattisena, ts. kukaan ei ala "auttamaan" vaan antaa sen väistämisvelvollisen hakea oma paikkansa jonosta.

Eri asia sitten jos meinaa kylkeen tulla tms. mutta normaalissa tilanteessa motarilla ajavan on ehdottomasti parasta jatkaa sillä kaistalla ja nopeudella millä on siihenkin asti ajanut.
Ihan kyllä oikealta vasemmalle rekan takia tilanteesta puhuin.

e: Ja kiihdytys jo pitkän matkaa ennen kohtaamista. Helposti näkee milloin ajoitus meinaa osua huonosti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 722
Havaitsin uuden nerokkaan "kohteliaisuuden" muodon. Tapahtui vieläpä kaksi kertaa muutaman minuutin välein eri autojen toimesta.

Ensin oli jalankulkija ylittämässä tietä mistä sattuu, ja odotteli liikenteenjakajan päällä vapaata rakoa jatkaakseen ylitystä. Yksi lähestyvistä autoista keksii olla oikein kohtelias ja pysäyttää autonsa keskelle risteystä päästääkseen jalankulkijan yli.

Seuraava jalankulkija oli ihan vaan tien reunassa. Lähimpään suojatiehen olisi ollut matkaa parisen kymmentä metriä. En edes tiedä, mistä autoilija vainusi tienylitysaikeet, mutta niin vain pysähdyttiin päästämään jalankulkijaa yli.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
3 293
Motot katos maisemaan jo hyvissä ajoin ja olivat väistämisvelvollisia. Ihan turha niihin vedota. Tilan määrästä turha väitellä, mutta toivottavasti et ajele tuolla pelisilmällä pk-seudulla. Muuten voi olla hieman hankalaa liikkua.
Tälläkö sä perustelet vasemmalla kaistalla jumittamisen vaikka oikealla pitäisi ajaa? Sulla menee nyt poikkeustilanne ja normaali ajotapa sekaisin.
Sekaisin? Ajotavat, huomaavaisuus.

Jostain syystä pitäisi antaa jollekkin kohelolle puskurissa roikkujalle tilaa, kiilaamalla asiallisesti ajavan eteen, vaihtamalla oikealla kaistalle kohdassa jossa ramppi liittyy motarille ajanhetkenä jolloin sieltä tulee pari motoristiä.

Huomioitava että sillä hetkellä kun edelläajava olisi pitänyt tehdä päätöksen aikeista oikealla kaistalle siirtymisestä, on se liittymä tulossa, sieltä on liittymässä parimotoristia.

Siinä vaiheessa kun motoristit on liittyneet ja kaikkoamassa, edeläajava voisi siirtyö oikealle kaistalla , niin se perässä tulia on jo siellä tai sinne tunkemassa, huomattavan vaarallista siinä alkaa hötkyileen yhtään mitään.

Ja vaikka ei olisi mitään liittyjiä, niin edelläajavalla oli selkeästi vauhti oikeaa jonoa enemmän, halu ohittaa jono, joten oikealla koukkiminen olisi huonovaihtoehto, ja tosiaan silloinkin jonkin perustellun poikkeustilanteen, miksi häiritä muita.

Hyödyt koukkimisesta olisi parhamillaan se että takanatuleva pääsisi ohi, jos summaat sen haittojen kanssa, takantulian hyöty tuskin ylittää muiden haittoja. Mutta nythän ei ollut edes näin hyvää tilannetta.


Ai kun mä huomioin muut hyvin ja en junnaa kenenkään tiellä :) Voi ehkä tulla sääntörunkkareille yllätyksenä, mutta äärimmäisen harvoin minuun kukaan hermostuu. Tyypillisin tapaus on se, kun menee motarilla ajatukset ristiin. Yritän tehdä tilaa kiihdyttämällä ja toinen samanaikaisesti meinaa kiihdyttää vaihtaakseen eteen. Harvoin noitakin onneksi sattuu.
Hyvä ettei muut hermostu.

Noista videokommenteista tuli mieleen että mites toisinpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 052
Sekaisin? Ajotavat, huomaavaisuus.

Jostain syystä pitäisi antaa jollekkin kohelolle puskurissa roikkujalle tilaa, kiilaamalla asiallisesti ajavan eteen, vaihtamalla oikealla kaistalle kohdassa jossa ramppi liittyy motarille ajanhetkenä jolloin sieltä tulee pari motoristiä.

Huomioitava että sillä hetkellä kun edelläajava olisi pitänyt tehdä päätöksen aikeista oikealla kaistalle siirtymisestä, on se liittymä tulossa, sieltä on liittymässä parimotoristia.

Siinä vaiheessa kun motoristit on liittyneet ja kaikkoamassa, edeläajava voisi siirtyö oikealle kaistalla , niin se perässä tulia on jo siellä tai sinne tunkemassa, huomattavan vaarallista siinä alkaa hötkyileen yhtään mitään.

Ja vaikka ei olisi mitään liittyjiä, niin edelläajavalla oli selkeästi vauhti oikeaa jonoa enemmän, halu ohittaa jono, joten oikealla koukkiminen olisi huonovaihtoehto, ja tosiaan silloinkin jonkin perustellun poikkeustilanteen, miksi häiritä muita.

Hyödyt koukkimisesta olisi parhamillaan se että takanatuleva pääsisi ohi, jos summaat sen haittojen kanssa, takantulian hyöty tuskin ylittää muiden haittoja. Mutta nythän ei ollut edes näin hyvää tilannetta.
Mitä sä tällä kuvittelet saavuttavasi? Sä voit lässyttää samaa lauluas maailman ääriin, mutta ei se muuta mun näkemystä ko. tilanteesta. Tai siitä, että siinä oli kaksi idiootti, jotka nyt kohtas. Kuten sanoin, se edellä ajanut olisi esim. voinut jo kuvaajan ohituksen kohdalla laittaa sen vilkun päälle. Tai todennäköisesti päästää jo paljon aiemmin ohi päätellen loppuvideon ylilyönnin suuruudesta, ei ihan normikamaa puolen kilometrin "odottelun" jälkeen. Toki kun Lahteen (?) olivat menossa, niin kaikki on mahdollista.

Hyvä ettei muut hermostu.

Noista videokommenteista tuli mieleen että mites toisinpäin.
Mitä väliä sillä on ärsyyntyykö jostain pelisilmättömästä idiootista, jos se ei näy omassa suorittamisessa? Tosin ehkä pettymys ja myötähäpeä ovat ärsyyntymistä paremmat termit. Ehkä menee ärsyyntymisen puolelle silloin, kun antaa tilaa ja toinen on näitä 0,5 km/h nopeuserolla ohi runkkareita ja aiheuttaa sillä ylimääräistä säätöä. Vastaavasti ilahduttaa, kun jollain on sen verran pelisilmää, että kiihdyttää ennen rekkaa tms. ja luo näin tilaa liittyä vasurille. Tai kehien ruuhkissa joku jättää just sopivasti tilaa jne.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 722
Ja vaikka ei olisi mitään liittyjiä, niin edelläajavalla oli selkeästi vauhti oikeaa jonoa enemmän, halu ohittaa jono, joten oikealla koukkiminen olisi huonovaihtoehto, ja tosiaan silloinkin jonkin perustellun poikkeustilanteen, miksi häiritä muita.
Joo eihän tossa ohituksessa mitään järkeä ollut, mutta jos ohi piti päästä niin huomattavasti turvallisempi olisi ollut ohittaa oikealta (ei ole mitään takeita miten auto käyttäytyy pintareella, pito on erilainen oik./vas. renkaiden kesken). Kunhan tuossa siirtyy oikealla olevan eteen oikeaa kaistaa kovemmalla vauhdilla siirtyminen on kohtalaisen turvallista. Oma asia on sitten miten nopeasti se seuraavan auton perä tulee vastaan. Tuossa näytti tilaa olevan riittävästi suhteessa vauhteihin.
Hyvä, että tuosta selvittiin pelkällä videolla.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
417
Näitä 1-2km/h nopeuserolla ohittajia näkyy loppujen lopuksi aika paljon. Ihan sama onko se motari, kehä ohituskaista tai vaikka ihan vaan suora maantiellä. Ilmeisesti pelottaa sakkojen saaminen, niin ei voida sitä kaasua painaa ettei vaan lipsahda yli rajoituksen, mutta ohi on kuitenkin päästävä.
Itse ajan moottoritiellä vak.nopeusäätimellä 132km/h(mittarinopeus). Ja kyllä, menen ohi vaikka sitä 1-2km/h.
Toki minulla on peilit, ja seuraan, jos takaa olisi tulemassa joku kovemmin, jolloin saatan hetkellisesti painaa kaasua päästäkseni oikealle kaistalle.

Itseä vituttaa nämä, jotka eivät aja tasaista nopeutta. Saat edellä ajavan kiinni vakkarilla, ja kun lähdet ohittamaan, edellä ajava löytääkin vauhtia. Roiku siinä vierellä sitten..
Joskus Salo-Turku välillä olen ohittanut saman auton/tullut ohitetuksi saman auton toimesta 4 kertaa. Ja ajan aina motarilla vakionopeussäätimellä.


Nimimerkillä: Olispa pakussakin adaptiivinen vakionopeudensäädin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 722
Itse ajan moottoritiellä vak.nopeusäätimellä 132km/h(mittarinopeus). Ja kyllä, menen ohi vaikka sitä 1-2km/h.
Toki minulla on peilit, ja seuraan, jos takaa olisi tulemassa joku kovemmin, jolloin saatan hetkellisesti painaa kaasua päästäkseni oikealle kaistalle.

Itseä vituttaa nämä, jotka eivät aja tasaista nopeutta. Saat edellä ajavan kiinni vakkarilla, ja kun lähdet ohittamaan, edellä ajava löytääkin vauhtia. Roiku siinä vierellä sitten..
Joskus Salo-Turku välillä olen ohittanut saman auton/tullut ohitetuksi saman auton toimesta 4 kertaa. Ja ajan aina motarilla vakionopeussäätimellä.


Nimimerkillä: Olispa pakussakin adaptiivinen vakionopeudensäädin.
Voihan olla, että tuo "ei vakkarilla ajava miettii" polttoaineenkulutusta ja kiihdyttää taas alamäkeen. Turhaan siinä "hermojaan" rasittaa, nostelee jos tarvis on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 052
Siinä on monta mäkeä Salo-Turku välillä, missä ehtii hyvin hyytymään ylämäkeen ja kaasutella alamäkeen.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
417
Voihan olla, että tuo "ei vakkarilla ajava miettii" polttoaineenkulutusta ja kiihdyttää taas alamäkeen. Turhaan siinä "hermojaan" rasittaa, nostelee jos tarvis on.
Miksi sitten ajaa motarilla, kun vieressä menee ns. vanha ykköstie? Ja miksi kiihdyttää alamäkeen? Luulis antavan mennä alamäen rullaamalla.

Siinä on monta mäkeä Salo-Turku välillä, missä ehtii hyvin hyytymään ylämäkeen ja kaasutella alamäkeen.
Jännä kun ei 130hv(?) paku hyydy ylämäkeenkään vakionopeussäätimellä noissa mäissä. Painoa takana se 200-300kg. Täyteen kuormattuna kyllä hyytyy.
Edit: ennen Turusta tultaessa ennen Paimion nestettä hyytyy jos ajaa kutosella, pitää ennen mäkeä laittaa vitonen niin tulee haluttua nopeutta ylös.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 722
Miksi sitten ajaa motarilla, kun vieressä menee ns. vanha ykköstie? Ja miksi kiihdyttää alamäkeen? Luulis antavan mennä alamäen rullaamalla.
Motarilla voi painella mittarinopeutta n. 130Km/h ja siinä vieressä max. n. 90Km/h osin selvästi alle. Kaasun lisääminen ylämäkeen vie reippaasti enemmän ja matka-aika ei juurikaan vähene. Ei sinne alamäkeen motareilla paljon/kauan tarvitsekaan kiihdyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 052
Jännä kun ei 130hv(?) paku hyydy ylämäkeenkään vakionopeussäätimellä noissa mäissä. Painoa takana se 200-300kg. Täyteen kuormattuna kyllä hyytyy.
Edit: ennen Turusta tultaessa ennen Paimion nestettä hyytyy jos ajaa kutosella, pitää ennen mäkeä laittaa vitonen niin tulee haluttua nopeutta ylös.
Tuskin se auton "hyytymisestä" on kyse, kun ylämäessä mennään joskus alle 100 km/h ja alamäessä jonon keulaaan takas 150-160 km/h parhaimmillaan. Valitsin termin huonosti. Kerran saatoin kokeilla siinä jyrkässä alamäessä ennen Turku 39 kylttiä (mikä liittymä siinä nyt onkaan), että kuinka paljon se haluaa jonon keulalle :asif: Olin saanut nauttia saman kaverin toilailuista melkein Lohjalta asti. Siihen Turku 39 mäkeenhän se sitten jäi, kun olin edelleen sen etupuolella mäen alkaessa. Osa noista on sellaisia, että jossain kohtaa alamäessä "havahtuvat" ja jäävät sen jälkeen kuin pieru saharaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 722
Jännä kun ei 130hv(?) paku hyydy ylämäkeenkään vakionopeussäätimellä noissa mäissä. Painoa takana se 200-300kg. Täyteen kuormattuna kyllä hyytyy.
Edit: ennen Turusta tultaessa ennen Paimion nestettä hyytyy jos ajaa kutosella, pitää ennen mäkeä laittaa vitonen niin tulee haluttua nopeutta ylös.
Jos koneessa on tehoja, vakionopeusäädin lisää koneeseen mäessä polttoaineen syöttöä eikä vauhti hyydy.
Joskus olen katsellut (yleensä harvemmin) kuinka kulutus nousee jopa yli 30 litr./100km ylämäkeen kaasuttaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
338
Jos koneessa on tehoja, vakionopeusäädin lisää koneeseen mäessä polttoaineen syöttöä eikä vauhti hyydy.
Joskus olen katsellut (yleensä harvemmin) kuinka kulutus nousee jopa yli 30 litr./100km ylämäkeen kaasuttaessa.
Jos polttoainesäästö on syy hiljentää ylämäkeen, niin ei todellakaan kannata muutenkaan ajaa 125km/h.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
2 722
Jos polttoainesäästö on syy hiljentää ylämäkeen, niin ei todellakaan kannata muutenkaan ajaa 125km/h.
Niin... noi on niitä ihmismielen "kiemuroita" 30 litr/100 kulutus näyttää aika kovalta, kun sitä vertaa siihen, että vähän nostaa ja lukema tippuu n. 10 litr/100km. Tosiaan ei sillä "nostamisella" sitä aikaakaan paljon mennetä.

Kuskeja on monia ja kaikilla ei ole vakkarit käytössä, tässä suhteessa olen "pahis", vakkari on autossani (tai ainakin pitäisi olla), mutta en edes tiedä miten se päälle laitetaan :) ohjekirja toki mukana autossa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
419
Niin... noi on niitä ihmismielen "kiemuroita" 30 litr/100 kulutus näyttää aika kovalta, kun sitä vertaa siihen, että vähän nostaa ja lukema tippuu n. 10 litr/100km. Tosiaan ei sillä "nostamisella" sitä aikaakaan paljon mennetä.

Kuskeja on monia ja kaikilla ei ole vakkarit käytössä, tässä suhteessa olen "pahis", vakkari on autossani (tai ainakin pitäisi olla), mutta en edes tiedä miten se päälle laitetaan :) ohjekirja toki mukana autossa.
Niin entä jos 30l/100 pitää kiihdyttää 10s ja 10l/100 35s, jotta pidetään matkanopeus. Tavan henkilöautolla harvemmin näin käy kun tehoa ja vääntöä on massaan suhteutettuna Suomen nopeuksissa tarpeeksi. Mutta miten jos on maksimi kokoinen kärry perässä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 052
Niin... noi on niitä ihmismielen "kiemuroita" 30 litr/100 kulutus näyttää aika kovalta, kun sitä vertaa siihen, että vähän nostaa ja lukema tippuu n. 10 litr/100km. Tosiaan ei sillä "nostamisella" sitä aikaakaan paljon mennetä.

Kuskeja on monia ja kaikilla ei ole vakkarit käytössä, tässä suhteessa olen "pahis", vakkari on autossani (tai ainakin pitäisi olla), mutta en edes tiedä miten se päälle laitetaan :) ohjekirja toki mukana autossa.
Todennäköisesti tuolla humppaamisella ilman vakkaria hukkaat vaan polttoainetta. Ne korkeat piikit johtuu ihan siitä, että painst kaasua enemmän kuin tarvitsis. Kuten joku jo sanoi, tiputa ajonopeutta kautta linjan, jos aiot jotain merkityksellistä säästääkin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
3 293
Itse sain tänää tukevasti tööttäilyä kun ajoin vakkari päällä 51:stä ja kanssa-autoilija ei kyennyt liittymään eteeni tai taakseni ilman tööttäämistä :D
30 aluella , motarilla vai missä 51km/h mittarinmukaan ?

Edit, 51:stä ei tainnut tarkoittaa nopeutta. :)

Jännä kun ei 130hv(?) paku hyydy ylämäkeenkään vakionopeussäätimellä noissa mäissä. Painoa takana se 200-300kg. Täyteen kuormattuna kyllä hyytyy.
Edit: ennen Turusta tultaessa ennen Paimion nestettä hyytyy jos ajaa kutosella, pitää ennen mäkeä laittaa vitonen niin tulee haluttua nopeutta ylös.
Manuaalin vakkarilla voi olla vaikeampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
3 293
Mitä sä tällä kuvittelet saavuttavasi? Sä voit lässyttää samaa lauluas maailman ääriin, mutta ei se muuta mun näkemystä ko. tilanteesta. Tai siitä, että siinä oli kaksi idiootti, jotka nyt kohtas.
On pelottavaa jos näet kaksi-idioottia, joo, kaikki ajoi ylinopeutta, mutta videon perusteella en missään tapauksessa noita pitäisi tasa-arvoisesti idiootteina.


Korostan että minulla ei ole tuosta kuin video, on ollut osallisena tapahtumissa.


Kuten sanoin, se edellä ajanut olisi esim. voinut jo kuvaajan ohituksen kohdalla laittaa sen vilkun päälle.
n. Sekunttikuvaajan ohituksen jälkeen oli perässä roikkuja siirtymässä oikealle, eli se jo yksinään torppasi edelläajavaa vaihtamasta kaistaa.

Ja tuossa siis tulpan kaistanvaihto olisi ollut häriöksi kuvaajalle, häiriöksi kaistanvaihtajalle ainoa joka olisi vähän hyötynyt olisi tuo puskurissa roikkuja, eli summa negatiivinen , ei ehkä riittävä syy riskeerata.

Ennustus varmaan ollut että perässäroikkuja olisi vain mennyt seuraavan kiusaksi.


Hyvä ettei muut hermostu.

Noista videokommenteista tuli mieleen että mites toisinpäin.
Mitä väliä sillä on ärsyyntyykö jostain pelisilmättömästä idiootista, jos se ei näy omassa suorittamisessa? T
....
Ehkä menee ärsyyntymisen puolelle silloin, kun antaa tilaa ja toinen on näitä 0,5 km/h nopeuserolla ohi runkkareita ja aiheuttaa sillä ylimääräistä säätöä.
Jos tunteet herkästi pinnassa, niin se herkästi vaikuttaa omaan suorittamiseen.

Jos alkaa jopa suht asiallisesti ajavat nähdä idiootteina, niin osalla vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
135 384
Viestejä
2 624 701
Jäsenet
51 353
Uusin jäsen
krishabang

Hinta.fi

Ylös Bottom