Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
647
Toisinaan ihmettelen valojen vilkuttelijoita ohituksen jälkeen esim tänään: 80km/h valtatie, neljän auton letka ajaa sen 50-60 jojoillen ja heistä kun meni ohitte niin hetken päästä alkoi jonon keulalla pitkien vilkutus. Kuitenkin jätin omasta mielestä pitkänkin turvavälin ennen kaistalle paluuta, kaistojen välissä olevan lumivallin takia. Ja nopeasti heistä ohitse pääsi vaikkei edes ns sakkorajaa ylittänyt reilu kilsan "suoralla".

Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Toisinaan ihmettelen valojen vilkuttelijoita ohituksen jälkeen esim tänään: 80km/h valtatie, neljän auton letka ajaa sen 50-60 jojoillen ja heistä kun meni ohitte niin hetken päästä alkoi jonon keulalla pitkien vilkutus. Kuitenkin jätin omasta mielestä pitkänkin turvavälin ennen kaistalle paluuta, kaistojen välissä olevan lumivallin takia. Ja nopeasti heistä ohitse pääsi vaikkei edes ns sakkorajaa ylittänyt reilu kilsan "suoralla".

Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
Koska joidenkin imbesillien mukaan ohittaminen on rikos ja kaikkien pitää ajaa heidän takanaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 232
Joo, siis jäärata yms asiat on varmasti byrokraattisesti vaikeita, vaikkei mulla itselläni mitään kokemusta asioista olekaan. Olisi kiva, jos treenipaikkoja olisi olemassa vaikka ihan kohtuullisella maksullakin saatavilla. Tossahan voisi olla ihan jopa markkinarakoa sellaiselle, että isomman liikekiinteistön parkkipaikka suljettaisiin ilta-aikaan muulta liikenteeltä ja päästettäisiin korvausta vastaan halukkaita polttamaan kumia tms. En tiedä olisiko tuollaisessa jotain lainsäädännöllisiä haasteita, mutta voisi kuvitella, että yksityisalue suljettuna muulta liikenteeltä olisi sellainen paikka, missä saisi vähän panna perää irti. Itse oon käynyt ratapäivillä ihan moottoriradoilla ajamassa, mutta kaikille tuokaan ei ole vaihtoehto.


Todella liukkaalla kelillä ajonopeus korreloi hyvin vahvasti sen suhteen, tapahtuuko mahdollisessa ulosajossa henkilövahinkoja vai ei, joten kyllä ihan perustasolla on kaikista tärkeintä silti noudattaa järkevää tilannenopeutta. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että liukkaalla radalla yms ajoharjoittelu tuo kuljettajille lisää kokemusta siitä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaa toimia, mutta suurimmalle osalle kuskeista tuolla ei kuitenkaan ole merkitystä, koska liukkaalla radalla tietoisesti auton rajoja haetaan pari kertaa silloin parikymppisenä ja sen jälkeen ajaminen on perussuorittamista ja tuollaiset asiat unohtuvat. On se toki ikävää, jos auto puskee motarin rampista penkkaan, mutta jos ajetaan kelin edellyttämällä nopeudella, niin tuskin siinä kuski kuolla kupsahtaa.
Joo ehdottomasti, ja se nyt muutenkin on lähinnä tollasta haaveilua että ihmiset kävisi ihan radalla asti testailemassa menopelejään. TM kiteyttää oikeastaan asian ihan hyvin tässä: Tekniikan Maailma
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
Tätä olen ihmetellyt pitkään. Moni jopa ryhmittyy odottamaan käännöstä väärälle puolelle kaistaa, eli kyseessä ei ole mikään nopea koukkaus. Erityisen ihastuttavaa tällainen on yhdistettynä kyvyttömyyteen käyttää vilkkua. Pariin kertaan olen meinannut ryhmittyä vierelle, kun yhtäkkiä auto onkin kääntynyt melkein kylkeeni.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 066
Tätä olen ihmetellyt pitkään. Moni jopa ryhmittyy odottamaan käännöstä väärälle puolelle kaistaa, eli kyseessä ei ole mikään nopea koukkaus. Erityisen ihastuttavaa tällainen on yhdistettynä kyvyttömyyteen käyttää vilkkua. Pariin kertaan olen meinannut ryhmittyä vierelle, kun yhtäkkiä auto onkin kääntynyt melkein kylkeeni.
Levennetty kaista risteyksessä ja vasemmalle kääntyvä joka ryhmittyy oikealle. Varmaankin tulee hyvä mieli kun takana tuleva joutuu myös pysähtymään vaikka haluaisi jatkaa suoraan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
889
Itsekin ohitin töistä lähtiessä yhden hitaammin jojoleivan letkan ja siinä kaikki 5-6 autoa oli toisistaan alle 10 metrin päässä. Ja vaikka oli parin sentin lumipöpperöä tiellä auraamiseen jälkeen niin ilman äkkinäisiä liikkeitä ohjaamossa, ei ongelmaa. Muutenkin tuntuu että moni on vieraantunut talvi ajamisesta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
383
Tänä aamuna todistin sitä kun lumi tai muu peittää tieltä merkinnät niin oikominen alkaa samantien. Tiellä on risteyksessä levennys josta käännytään vain vasemmalle. Ajomerkinnät ovat että suoraan ajavat ajavat levennyksen kautta. Jonossa 5-7 autoa. Vain minä kiersin kuten kesälläkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Tuo jäärata/-tie oli kyllä aikoinaan se paras mahdollinen opettelupaikka omalla kohdalla, onneksi, ei sitten koskaan tarvinnut varsinaisia luisutteluja tai vastaavia temppuja tehdä kaduilla. Eihän siellä tietenkään rattimieheksi tulla, mutta kyllä se auton käytös ja omat rajat alkaa löytymään ja muistumaan mieleen, kun kymmenettä kertaa saman yön aikana lapioit autoa penkasta mikä on siellä takaovia myöten ja sinulla on tennarit jalassa. Ja ennen kaikkea se leikkimisen halu ja tarve jäi sinne jäälle tai penkkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Oli kyllä taas melko kehittävä vastaus, informaatioarvo 0 tai sitten melko naiivi ja lapsellinen näkökulma asioihin.
Vähän samaan tapaan vastattu kuin "Estetään raiskaukset kieltämällä ne".
Eikä mikään tai vaan nuo kaikki. Varovaisuusvelvoite ei tietenkään mitenkään mitätöi teknisen taidon tärkeyttä. Itse asiassa nollatason taidolla operoiminen on nimenomaisesti varovaisuusvelvoitteen laiminlyömistä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Itsehän sain tänään 2018 vuosimallin Golf Alltrackin luisuun (ei leikityttänyt yhtään ei... :whistling: ), joten eiköhän sen 2015 vuosimallin Skodillacinkin saa. :D

Ja sitten asiaan; tänään ärsytti se, kun edellä ajava oli ensin ajamassa T-risteyksessä suoraan oikein ryhmittyneenä oikeaan reunaan (levennetty kohta), mutta päättikin yhtäkkiä, että kääntyykin vasemmalle. Onneksi oli turvaväli, ajonopeus ja refleksit kohdillaan. Seuraavaksi sitten ajellaan kuin kusi sukassa seuraavaan risteykseen, jossa tämä sankari sitten jää vasemmalle kääntyvien kaistalle vihreisiin seisoskelemaan. Oli pakko painaa torvea, että menee eteenpäin, mutta en siltikään ehtinyt näillä vihreillä, kun kesti useamman sekunnin, että kuskilla syttyi lamppu, ja alkoi se kosla liikkumaan. Katosi sitten jonnekin, kun ei näkynyt enää omalla loppumatkalla.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
516
Noissa esimerkeissäni ei missään kohtaa nopeusrajoitus muuttunut tai edessä oleva liikenne ollut syynä nopeuden vaihteluun, eli niistä ei löydy selitystä 30km/h nopeusvaihtelulle.

Mutta en kyllä tuota logiikkaasikaan ymmärrä. Miksi 20 yli rajoituksen on hyvä 60/80 rajoituksilla, mutta ei enää satasessa? Edessä oleva liikenne tottakai vaikuttaa ajonopeuksiin, mutta jos tyhjällä tiellä 80 alueella laitan vakkariin 87, niin sitten 100 alueella 107.
Jos ajat 60 alueella 80, "säästät" enemmän kuin ajamalla 100 alueella 120. Ensin mainittu on 33% enemmän nopeutta, jäljempi vain 20%. Ajamalla 20 alueella 40 "säästö" on vielä isompi, peräti 100 pinnaa. Otapa vaikka 120 kilometrin matka ja laske kauanko menee noilla nopeuspareilla. Eli siis, jos paikasta A paikkaan B on valittavissa kaksi reittiä, joihin molempiin menee yhtä kauan aikaa rajoitusten mukaan ajettaessa niin silloin kannattaa valita se, jossa on matalampi nopeusrajoitus ja ajaa sakkorajalla -1 jos on kiire ja mikäli molemmilla reiteillä voi ajaa ylinopeutta koko matkan. Sakkoraja on todellinen nopeus +7 (sillä saa siis sakot tutkattuna, tekninen vähennys huomioituna) rajoituksesta riippumatta jolloin suhteellinen nopeusero on sitä suurempi mitä matalampi rajoitus. Niin ja tuohon kysymykseesi, se 20 ylinopeus satasessa nopeuttaa matkantekoa minuuteissa vähemmän kuin kuudenkympin alueella. Ehkä alkuperäisen postaajan mielestä pienempi ajansäästö satasessa ei ole enää sakkoriskin arvoinen.

Tulipa hirviölauseita mutta en jaksa miettiä muokkausta.

Edit: ja höpö höpö. Puutaheinäähän tuo on mutta jätetään muiden naurettavaksi :D Pistetään väsymyksen piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 632
Näin tänään kymmeniä etusumuvaloja, mutta vain yhen takasumuvalon. Kertokaa miksi? Keli mahdollisti myös pitkien valojen käyttämisen.
Jos oli olosuhteet jossa sumareita on tarpeen käyttää niin tässä oma lottorivi:

- Ei mietitä että olisi hyvä että muut näkee sinut (varmaan sama ihmisryhmä joka pukeutuu täysin mustaan kun ovat jalankulkijoina liikenteessä :p )

- Ei tiedetä mistä takasumari menee päälle
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Näin tänään kymmeniä etusumuvaloja, mutta vain yhen takasumuvalon. Kertokaa miksi? Keli mahdollisti myös pitkien valojen käyttämisen.
Täällä länsirannikolla suluvalot syttyvät heti kun on vähänkään pimeää. Etenkin kun ajelee parikymmentä kilometriä kaupungista peltojen keskelle. Onhan se varmaan tosi hienoa nähdä paremmin kymmenen metriä auton nokasta, ja paljon huonommin sinne >100 metrin päähän, minne pitäisi nähdä. Bonusta vastaantulijoiden häikäisemisestä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Erityisen hienoa suorittamista oli ajella tänään silmäpuolena. Joo, eivät olleet sammuneet tällä matkalla. Pariin kertaan kaksi mulkkua peräkkäin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 232
Ja kun ei ne sumuvalot tee (väärissä tilanteissa käytettynä) kenestäkään tai kenenkään autosta yhtään coolimpaa, vaan päinvastoin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Mikähän siinäkin on kun noilla silmäpuolilla on usein myös samanpuoleinen parkkivalokin pimeänä?
Jonkin verranhan näkyy jopa romuja, joista on yksi nurkka kolaroitu pimeäksi.

Normaalitapauksessa se parkkikin on pimeä, koska valojen kunto on muutenkin mitä sattuu ja tämän nimenomaisen valopuutteen suurin merkitys tulee esiin vasta, kun valonheitin sammuu. Hyvällä tsäänssillä siellä on toinenkin parkki pimeä. Kun millään ei ole mitään väliä.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Puuttuuko poliisi nykyään edes noihin valoihin? Niin paljon näkyy autoja missä on toinen puoli pimeänä, että tuskin jokaisella on juuri sillä reissulla polttimo palanut. Toki poliisia ei muutenkaan juurikaan nykyään enää näy, että tuskin niillä riittää aika tuommoisiin.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 644
Puuttuuko poliisi nykyään edes noihin valoihin? Niin paljon näkyy autoja missä on toinen puoli pimeänä, että tuskin jokaisella on juuri sillä reissulla polttimo palanut. Toki poliisia ei muutenkaan juurikaan nykyään enää näy, että tuskin niillä riittää aika tuommoisiin.
Tuskin jaksavat välittää kun näitä kokonaan perä pimeänä ajelijoitakin riittää ihan liikaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Ja vanhemmissa autoissa varsinkaan on täysin mahdotonta tietää onko perästä joku valo palanut vai ei, kun mikään ei siitä ilmoita. Ajovalon pimenemisen sentään huomaa ilman ilmoituksiakin.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 632
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
En tiedä mikä ihmisiä vaivaa, jatkuvasti kuulee kun nastat rouhii ja sutii, voisi luulla että on liukasta. Ihmeen hyvin pääsee silti itse liikkumaan kitkoilla ilman sutimista.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 066
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Loppu oleva kitka (eikä nastarengaskaan, en ota kantaa renkaiden paremmuuteen) ei pidä yhtään sen paremmin.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
325
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Ainakin omassa autossa sutimisenesto on aika herkkä. Jos tuolla kadulla pysähtyy umpihangessa niin ei siitä eteen päin pääse kun renkaat alkaa kaivaa kuoppaa. Pakilla puoli metriä taakse ja taas eteen päin niin liike-energia riittää lumimassan voittamiseen.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Juu, näin siis kaikki ihan lähietäisyydeltä kun ollut pihalla kaivelemassa omaa kopperoa tuolta lumivallin takaa ja kaikilla meno loppui siihen kun renkaat alkoivat vaan sutimaan. Jonkun verran talviautoilua kuitenkin nähnyt suoritettavan aiemminkin, mutta nyt ihan pisti silmään että miten sama homma voi käydä kolmelle eri autolle. Yksi keissi oli kyllä ihan selkeä, ajoi noin 5 km /h naama kiinni tuulilasissa, mutta kahdella muulla oli jonkin verran vauhtiakin. Katu ei ollut edes kovin pahassa kunnossa, normaalia irtolunta.

Ehkä siellä on sitten jotkut sliksit tai tai jo -2 asteessa kivikoviksi muuttuvat Kiinakumit alla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Muijan autossa oli 7v vanhat nastat jotka oli aivan kiveä, siihen päälle automaatti niin se kaivoi itsensä jumiin vaikka alamäkeen, hommattiin uudet kunnon nastat ja nyt kiipeää vaikka puuhun ja tuollainen 30cm uutta lunta ei tunnu missään vaikka pysähtyy keskelle hankea, kaasupohjaan ja elektroniikka rajoittaa sutimista ja hoitaa vedon pitävälle renkaalle.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Jatkoa seuraa, kävin lounastunnilla pyörähtämässä Pasilan Triplassa ja näkyi kyllä muutaman kilsan matkalla melkosia suorituksia. Millonkohan ihmiset oppis sen, että liikennesääntöjä pitää noudattaa vaikka olisikin lunta maassa?

Vajaan 20m ajamisen jälkeen naapuritalon pihasta ampaisi Wolt-kuski valkoisella Yariksellaan suoraan eteen, painoin jarrut ja töötin pohjaan niin kaveri heristi nyrkkiä ja tööttäili takaisin :D Pasilassa joku tilataksi seisoi paikallaan tyhjässä liikenneympyrässä kunnes taakse tuli toinen auto ja soitti torvea. Joka toisessa risteyksessä porukalta ryhmittäytyminen unohtunut kokonaan ja liikennevaloista lähdetään kaasu pohjassa siten, että varmasti rengas sutii siihen asti että lumen alta tulee asfalttia vastaan. Kotimatkalla pizzakuski istui Sturenkadulla autossa selaamassa Instagramia, oli tosin tukkinut oikeanpuolimmaisen kaistan lähes kokonaan.. Pienemmillä kaduilla näkyi myös aika paljon ihmisiä hortoilemassa keskellä katua, meinasin itsekin jäädä jumiin kun joku halusi rämpiä ostoskasseineen keskellä autotietä tallatun jalkakäytävän sijaan, ei meinannut aluksi edes väistyä pois tieltä.

Ei ihme että tuli poliisilta kehoitus välttää autoilua Helsingissä :rolleyes:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 093
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:

Tie 120, eli Vihdintie, Vantaa. Tarkempi paikka: Martinkyläntie.
Liikennevalot. Epäkunnossa.
Ajankohta:
11.01.2021 klo 06:00 alkaen toistaiseksi.
Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.

Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua? :D

Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
864
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:



Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.

Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua? :D

Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
Jos en aivan väärin muista niin kyseessä on ELY:n tie eli heiltä lähtisin kysymään.

On muuten erittäin mukava paikka yrittää päästä vihdintien yli jos valot eivät toimi.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 503
Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.

edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:

Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.

Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua? :D

Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
Siis keltavilkulla vai kokonaan pimeänä?
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.

Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.

Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
Nää iglulla ajelijat pistää kyllä vihaks. Kenelläkään ei oo niin kiire etteikö kerkeis skrabaamaan sitä tuulilasia ja harjaamaan edes enimpiä lumia auton päältä. Siitä postiluukun kokosesta aukosta EI pysty havainnoimaan kunnolla esim. jalankulkijoita. On myös kiva ajella tällasen iglun perässä kun vauhdin kasvaessa katolta alkaa lentelemään lumipaakkuja takana ajavien tuulilasiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
733
Nää iglulla ajelijat pistää kyllä vihaks. Kenelläkään ei oo niin kiire etteikö kerkeis skrabaamaan sitä tuulilasia ja harjaamaan edes enimpiä lumia auton päältä. Siitä postiluukun kokosesta aukosta EI pysty havainnoimaan kunnolla esim. jalankulkijoita. On myös kiva ajella tällasen iglun perässä kun vauhdin kasvaessa katolta alkaa lentelemään lumipaakkuja takana ajavien tuulilasiin.
Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Tuli tuosta aiemmin mainitusta Audikuskista mieleen viime talven Audikuski, joka luuli, että sillä uudella A4-Quattrolla voi oulunlahdentieltä kääntyä noin 60km/h lasissa kainuuntien kiihdytyskaistalle johtavaan mutkaan, vaikka vasta on tuoretta lunta tullut noin 10 senttiä jään päälle. Kyllä minua nauratti kun se Audi puskikin suoraan ja jarruvalot vilkkuivat vaan kun ESC yritti epätoivoisesti pelastaa raukkaa liian kovalta tilannenopeudelta. Itse tulin bemarilla perässä sopivalla vauhdilla mutkaan ja eihän se Audi siitä mihinkään päässyt vaan edelleen olin perässä, kun ensin otin vauhdit pois ja jätin reilusti väliä mutkaan ajettaessa. Sitten yritettiin vouhottaa kiihdyttämällä kaasu pohjassa kuinka "mulla on neliveto nyt se bemari jää" vaan eipä jäänytkään xDrive. Toki jätin kiihdytyskaistan jälkeen turvavälin, ei noista tiedä mitä tekevät.

Oli muuten Audi todella lähellä katukivetystä. Ei kuitenkaan osunut mihinkään, mutta huomasin kyllä, että kyseisellä kuljettajalla ei ollut mitään hajua autonsa käyttäytymisestä, saatikka renkaidensa todellisesta pidosta. Kuvitteli selvästi, että kun hällä on Quattro niin hän voi ajaa kelillä kuin kelillä yhtä lujaa...
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
Ei kyllä järki pakota kaikilla.

60km/h alue, nopeus 35. Ok ei paha. Ymmärrän että keli jne.
Alue vaihtui 40km/h. Nopeus - en pysynyt vauhdilla 40km/h perässä. Mitä vi.. risteys kohdalla (joo niillä oli kolmio, tällä ei).
Alue säilyi 40km/h, moottorijarrulla vauhti 25km/h.

Arvatkaa miksi?
Koska se Nissun QasQai sitimaasturi EI pysty ajamaan lumisen nimismieskiharan päällä 40km/h tms vaan tärinän takia (????) 25km/h. Hyvä luoja, pysyis kotona kun ei vaan suju tuo ajaminen.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.

edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
Kyllähän talven tulle on hyvä käydä autoaan testaamassa, miten se ääritilanteissa käyttäytyy. Aiemmin oli tapana harjoitella mäkilähtöjä talven alussa, käsijarrukäännöksen osaaminen/ sen harjoittelu on muutamalta peltikolarilta pelastanut. Se risteyksen liukkaus vaan joskus yllättää kokeneemankin kuskin.
Tuli tosta mieleen maahanmuuttajataustaiset linja-autokuskit, mitenhän ovat talviliikenteessä pärjäilleet?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tuli tuosta aiemmin mainitusta Audikuskista mieleen viime talven Audikuski, joka luuli, että sillä uudella A4-Quattrolla voi oulunlahdentieltä kääntyä noin 60km/h lasissa kainuuntien kiihdytyskaistalle johtavaan mutkaan, vaikka vasta on tuoretta lunta tullut noin 10 senttiä jään päälle. Kyllä minua nauratti kun se Audi puskikin suoraan ja jarruvalot vilkkuivat vaan kun ESC yritti epätoivoisesti pelastaa raukkaa liian kovalta tilannenopeudelta. Itse tulin bemarilla perässä sopivalla vauhdilla mutkaan ja eihän se Audi siitä mihinkään päässyt vaan edelleen olin perässä, kun ensin otin vauhdit pois ja jätin reilusti väliä mutkaan ajettaessa. Sitten yritettiin vouhottaa kiihdyttämällä kaasu pohjassa kuinka "mulla on neliveto nyt se bemari jää" vaan eipä jäänytkään xDrive. Toki jätin kiihdytyskaistan jälkeen turvavälin, ei noista tiedä mitä tekevät.

Oli muuten Audi todella lähellä katukivetystä. Ei kuitenkaan osunut mihinkään, mutta huomasin kyllä, että kyseisellä kuljettajalla ei ollut mitään hajua autonsa käyttäytymisestä, saatikka renkaidensa todellisesta pidosta. Kuvitteli selvästi, että kun hällä on Quattro niin hän voi ajaa kelillä kuin kelillä yhtä lujaa...
Tästä tulee oma tapaus mieleen, varoitukseksi muille :)
Jokunen vuosi sitten ohitin jonkun "ylivavarovaisen" Kehä 1:den päässä, no ehkä siinä sitten itsellekin tuli vähän liikaa...
siiinä päässä kun käännytään hesaan päin länsiväylää kohti Kehä 1 tiukkenee todella paljon... ja tajusin ettei tää käännykään vaan puskee kaidetta kohti... hetken siinä henkiset hikipisarat mielessä valui ja mielessä kävi, että "saattoi toi äsken ohittamani hemmo naureskella minulle" :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 527
Viestejä
4 193 944
Jäsenet
70 746
Uusin jäsen
vateezz

Hinta.fi

Ylös Bottom