- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 1 289
Jaa, olikos tänään Talvi Yllätti Autoilijan -päivä taas?
Vai tämä?Jaa, olikos tänään Talvi Yllätti Autoilijan -päivä taas?
Koska joidenkin imbesillien mukaan ohittaminen on rikos ja kaikkien pitää ajaa heidän takanaan.Toisinaan ihmettelen valojen vilkuttelijoita ohituksen jälkeen esim tänään: 80km/h valtatie, neljän auton letka ajaa sen 50-60 jojoillen ja heistä kun meni ohitte niin hetken päästä alkoi jonon keulalla pitkien vilkutus. Kuitenkin jätin omasta mielestä pitkänkin turvavälin ennen kaistalle paluuta, kaistojen välissä olevan lumivallin takia. Ja nopeasti heistä ohitse pääsi vaikkei edes ns sakkorajaa ylittänyt reilu kilsan "suoralla".
Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
Joo ehdottomasti, ja se nyt muutenkin on lähinnä tollasta haaveilua että ihmiset kävisi ihan radalla asti testailemassa menopelejään. TM kiteyttää oikeastaan asian ihan hyvin tässä: Tekniikan MaailmaJoo, siis jäärata yms asiat on varmasti byrokraattisesti vaikeita, vaikkei mulla itselläni mitään kokemusta asioista olekaan. Olisi kiva, jos treenipaikkoja olisi olemassa vaikka ihan kohtuullisella maksullakin saatavilla. Tossahan voisi olla ihan jopa markkinarakoa sellaiselle, että isomman liikekiinteistön parkkipaikka suljettaisiin ilta-aikaan muulta liikenteeltä ja päästettäisiin korvausta vastaan halukkaita polttamaan kumia tms. En tiedä olisiko tuollaisessa jotain lainsäädännöllisiä haasteita, mutta voisi kuvitella, että yksityisalue suljettuna muulta liikenteeltä olisi sellainen paikka, missä saisi vähän panna perää irti. Itse oon käynyt ratapäivillä ihan moottoriradoilla ajamassa, mutta kaikille tuokaan ei ole vaihtoehto.
Todella liukkaalla kelillä ajonopeus korreloi hyvin vahvasti sen suhteen, tapahtuuko mahdollisessa ulosajossa henkilövahinkoja vai ei, joten kyllä ihan perustasolla on kaikista tärkeintä silti noudattaa järkevää tilannenopeutta. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että liukkaalla radalla yms ajoharjoittelu tuo kuljettajille lisää kokemusta siitä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaa toimia, mutta suurimmalle osalle kuskeista tuolla ei kuitenkaan ole merkitystä, koska liukkaalla radalla tietoisesti auton rajoja haetaan pari kertaa silloin parikymppisenä ja sen jälkeen ajaminen on perussuorittamista ja tuollaiset asiat unohtuvat. On se toki ikävää, jos auto puskee motarin rampista penkkaan, mutta jos ajetaan kelin edellyttämällä nopeudella, niin tuskin siinä kuski kuolla kupsahtaa.
Tätä olen ihmetellyt pitkään. Moni jopa ryhmittyy odottamaan käännöstä väärälle puolelle kaistaa, eli kyseessä ei ole mikään nopea koukkaus. Erityisen ihastuttavaa tällainen on yhdistettynä kyvyttömyyteen käyttää vilkkua. Pariin kertaan olen meinannut ryhmittyä vierelle, kun yhtäkkiä auto onkin kääntynyt melkein kylkeeni.Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
Levennetty kaista risteyksessä ja vasemmalle kääntyvä joka ryhmittyy oikealle. Varmaankin tulee hyvä mieli kun takana tuleva joutuu myös pysähtymään vaikka haluaisi jatkaa suoraan.Tätä olen ihmetellyt pitkään. Moni jopa ryhmittyy odottamaan käännöstä väärälle puolelle kaistaa, eli kyseessä ei ole mikään nopea koukkaus. Erityisen ihastuttavaa tällainen on yhdistettynä kyvyttömyyteen käyttää vilkkua. Pariin kertaan olen meinannut ryhmittyä vierelle, kun yhtäkkiä auto onkin kääntynyt melkein kylkeeni.
Oli kyllä taas melko kehittävä vastaus, informaatioarvo 0 tai sitten melko naiivi ja lapsellinen näkökulma asioihin.Autolla ajetaan turvallisesti paikasta A paikkaan B. Ei siihen mitään jäärata-ajoa ja luisutteluita tarvita.
Eikä mikään tai vaan nuo kaikki. Varovaisuusvelvoite ei tietenkään mitenkään mitätöi teknisen taidon tärkeyttä. Itse asiassa nollatason taidolla operoiminen on nimenomaisesti varovaisuusvelvoitteen laiminlyömistä.Oli kyllä taas melko kehittävä vastaus, informaatioarvo 0 tai sitten melko naiivi ja lapsellinen näkökulma asioihin.
Vähän samaan tapaan vastattu kuin "Estetään raiskaukset kieltämällä ne".
Saa.2015 vuosimallin Skodaa ei saa luisuun. En ymmärrä mistä puhut...
Jos ajat 60 alueella 80, "säästät" enemmän kuin ajamalla 100 alueella 120. Ensin mainittu on 33% enemmän nopeutta, jäljempi vain 20%. Ajamalla 20 alueella 40 "säästö" on vielä isompi, peräti 100 pinnaa. Otapa vaikka 120 kilometrin matka ja laske kauanko menee noilla nopeuspareilla. Eli siis, jos paikasta A paikkaan B on valittavissa kaksi reittiä, joihin molempiin menee yhtä kauan aikaa rajoitusten mukaan ajettaessa niin silloin kannattaa valita se, jossa on matalampi nopeusrajoitus ja ajaa sakkorajalla -1 jos on kiire ja mikäli molemmilla reiteillä voi ajaa ylinopeutta koko matkan. Sakkoraja on todellinen nopeus +7 (sillä saa siis sakot tutkattuna, tekninen vähennys huomioituna) rajoituksesta riippumatta jolloin suhteellinen nopeusero on sitä suurempi mitä matalampi rajoitus. Niin ja tuohon kysymykseesi, se 20 ylinopeus satasessa nopeuttaa matkantekoa minuuteissa vähemmän kuin kuudenkympin alueella. Ehkä alkuperäisen postaajan mielestä pienempi ajansäästö satasessa ei ole enää sakkoriskin arvoinen.Noissa esimerkeissäni ei missään kohtaa nopeusrajoitus muuttunut tai edessä oleva liikenne ollut syynä nopeuden vaihteluun, eli niistä ei löydy selitystä 30km/h nopeusvaihtelulle.
Mutta en kyllä tuota logiikkaasikaan ymmärrä. Miksi 20 yli rajoituksen on hyvä 60/80 rajoituksilla, mutta ei enää satasessa? Edessä oleva liikenne tottakai vaikuttaa ajonopeuksiin, mutta jos tyhjällä tiellä 80 alueella laitan vakkariin 87, niin sitten 100 alueella 107.
Jos oli olosuhteet jossa sumareita on tarpeen käyttää niin tässä oma lottorivi:Näin tänään kymmeniä etusumuvaloja, mutta vain yhen takasumuvalon. Kertokaa miksi? Keli mahdollisti myös pitkien valojen käyttämisen.
Koska on niin ”coolia” ajella etusumarit päällä.Näin tänään kymmeniä etusumuvaloja, mutta vain yhen takasumuvalon. Kertokaa miksi? Keli mahdollisti myös pitkien valojen käyttämisen.
Täällä länsirannikolla suluvalot syttyvät heti kun on vähänkään pimeää. Etenkin kun ajelee parikymmentä kilometriä kaupungista peltojen keskelle. Onhan se varmaan tosi hienoa nähdä paremmin kymmenen metriä auton nokasta, ja paljon huonommin sinne >100 metrin päähän, minne pitäisi nähdä. Bonusta vastaantulijoiden häikäisemisestä.Näin tänään kymmeniä etusumuvaloja, mutta vain yhen takasumuvalon. Kertokaa miksi? Keli mahdollisti myös pitkien valojen käyttämisen.
Mikähän siinäkin on kun noilla silmäpuolilla on usein myös samanpuoleinen parkkivalokin pimeänä?Erityisen hienoa suorittamista oli ajella tänään silmäpuolena. Joo, eivät olleet sammuneet tällä matkalla. Pariin kertaan kaksi mulkkua peräkkäin.
Jonkin verranhan näkyy jopa romuja, joista on yksi nurkka kolaroitu pimeäksi.Mikähän siinäkin on kun noilla silmäpuolilla on usein myös samanpuoleinen parkkivalokin pimeänä?
Tuskin jaksavat välittää kun näitä kokonaan perä pimeänä ajelijoitakin riittää ihan liikaa.Puuttuuko poliisi nykyään edes noihin valoihin? Niin paljon näkyy autoja missä on toinen puoli pimeänä, että tuskin jokaisella on juuri sillä reissulla polttimo palanut. Toki poliisia ei muutenkaan juurikaan nykyään enää näy, että tuskin niillä riittää aika tuommoisiin.
Jos on päiväsaikaan niin se on ihan sallittua ja automaattista uudemmissa autoissa. Pimeän aikaan pitää tietenkin olla päälläTuskin jaksavat välittää kun näitä kokonaan perä pimeänä ajelijoitakin riittää ihan liikaa.
En tiedä mikä ihmisiä vaivaa, jatkuvasti kuulee kun nastat rouhii ja sutii, voisi luulla että on liukasta. Ihmeen hyvin pääsee silti itse liikkumaan kitkoilla ilman sutimista.Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Loppu oleva kitka (eikä nastarengaskaan, en ota kantaa renkaiden paremmuuteen) ei pidä yhtään sen paremmin.Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Niin tai sitten kitkoissa ei ole sellaisia metallisia elementtejä jotka antaisi äänisignaaleja sutimisesta.En tiedä mikä ihmisiä vaivaa, jatkuvasti kuulee kun nastat rouhii ja sutii, voisi luulla että on liukasta. Ihmeen hyvin pääsee silti itse liikkumaan kitkoilla ilman sutimista.
Ainakin omassa autossa sutimisenesto on aika herkkä. Jos tuolla kadulla pysähtyy umpihangessa niin ei siitä eteen päin pääse kun renkaat alkaa kaivaa kuoppaa. Pakilla puoli metriä taakse ja taas eteen päin niin liike-energia riittää lumimassan voittamiseen.Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Kyllä sen huomaa jos oma auto sutii ilman äänimerkkiäkinNiin tai sitten kitkoissa ei ole sellaisia metallisia elementtejä jotka antaisi äänisignaaleja sutimisesta.
Muijan autossa oli 7v vanhat nastat jotka oli aivan kiveä, siihen päälle automaatti niin se kaivoi itsensä jumiin vaikka alamäkeen, hommattiin uudet kunnon nastat ja nyt kiipeää vaikka puuhun ja tuollainen 30cm uutta lunta ei tunnu missään vaikka pysähtyy keskelle hankea, kaasupohjaan ja elektroniikka rajoittaa sutimista ja hoitaa vedon pitävälle renkaalle.Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Siihen ei mitään poliisin kehoituksia tarvita, se on itsestäänselvyysEi ihme että tuli poliisilta kehoitus välttää autoilua Helsingissä
Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.Tie 120, eli Vihdintie, Vantaa. Tarkempi paikka: Martinkyläntie.
Liikennevalot. Epäkunnossa.
Ajankohta:
11.01.2021 klo 06:00 alkaen toistaiseksi.
Jos en aivan väärin muista niin kyseessä on ELY:n tie eli heiltä lähtisin kysymään.Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:
Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.
Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua?
Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
Siis keltavilkulla vai kokonaan pimeänä?Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:
Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.
Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua?
Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
Pimeänä ne oli ainakin maanantai aamuna. Kliffa mesta kyl ruuhka-aikaan ilman valoja.Siis keltavilkulla vai kokonaan pimeänä?
Nää iglulla ajelijat pistää kyllä vihaks. Kenelläkään ei oo niin kiire etteikö kerkeis skrabaamaan sitä tuulilasia ja harjaamaan edes enimpiä lumia auton päältä. Siitä postiluukun kokosesta aukosta EI pysty havainnoimaan kunnolla esim. jalankulkijoita. On myös kiva ajella tällasen iglun perässä kun vauhdin kasvaessa katolta alkaa lentelemään lumipaakkuja takana ajavien tuulilasiin.Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.
Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?Nää iglulla ajelijat pistää kyllä vihaks. Kenelläkään ei oo niin kiire etteikö kerkeis skrabaamaan sitä tuulilasia ja harjaamaan edes enimpiä lumia auton päältä. Siitä postiluukun kokosesta aukosta EI pysty havainnoimaan kunnolla esim. jalankulkijoita. On myös kiva ajella tällasen iglun perässä kun vauhdin kasvaessa katolta alkaa lentelemään lumipaakkuja takana ajavien tuulilasiin.
Kyllähän talven tulle on hyvä käydä autoaan testaamassa, miten se ääritilanteissa käyttäytyy. Aiemmin oli tapana harjoitella mäkilähtöjä talven alussa, käsijarrukäännöksen osaaminen/ sen harjoittelu on muutamalta peltikolarilta pelastanut. Se risteyksen liukkaus vaan joskus yllättää kokeneemankin kuskin.Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.
edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
Tästä tulee oma tapaus mieleen, varoitukseksi muilleTuli tuosta aiemmin mainitusta Audikuskista mieleen viime talven Audikuski, joka luuli, että sillä uudella A4-Quattrolla voi oulunlahdentieltä kääntyä noin 60km/h lasissa kainuuntien kiihdytyskaistalle johtavaan mutkaan, vaikka vasta on tuoretta lunta tullut noin 10 senttiä jään päälle. Kyllä minua nauratti kun se Audi puskikin suoraan ja jarruvalot vilkkuivat vaan kun ESC yritti epätoivoisesti pelastaa raukkaa liian kovalta tilannenopeudelta. Itse tulin bemarilla perässä sopivalla vauhdilla mutkaan ja eihän se Audi siitä mihinkään päässyt vaan edelleen olin perässä, kun ensin otin vauhdit pois ja jätin reilusti väliä mutkaan ajettaessa. Sitten yritettiin vouhottaa kiihdyttämällä kaasu pohjassa kuinka "mulla on neliveto nyt se bemari jää" vaan eipä jäänytkään xDrive. Toki jätin kiihdytyskaistan jälkeen turvavälin, ei noista tiedä mitä tekevät.
Oli muuten Audi todella lähellä katukivetystä. Ei kuitenkaan osunut mihinkään, mutta huomasin kyllä, että kyseisellä kuljettajalla ei ollut mitään hajua autonsa käyttäytymisestä, saatikka renkaidensa todellisesta pidosta. Kuvitteli selvästi, että kun hällä on Quattro niin hän voi ajaa kelillä kuin kelillä yhtä lujaa...