Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Tämä jos joku on idiotismia. Turvalliselle liikenteelle olennaista lienee se, että kuskia tai kalustoa ei päästetä limitille.
Limiitille päästäminen voi olla esim risteyksestä lähtemistä reippaasti ilman että luistonesto puuttuu peliin. Tottumaton ja / tai osaamaton joko hakkaa sitä luistonestoa vasten tai kiihdyttää järjettömän laiskasti. Oman autonsa tunteva voi kiihdyttää reippaasti limiitillä kun ymmärtää milloin se pito loppuu -> Ei tarvitse hakata luistonestoa vasten kaasu pohjassa.

En tiedä mikä nyt esim tuosta tekee idiotismia. Toki keksin monta skenaariota joka kyllä on idiotismia.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
Itse nauran ESP:n ylettömälle ylistämiselle. Eipä ottanu liikenneympyrässä 4-pyöräluisua kiinni. Otin itte.
Eipä ottanu auton perää haltuun motarilla 100 vauhdissa talvella. Otin itte.

Käyttää ken tarvitsee, onnea ja taksikortteja heille.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 649
Hyvin sanottu :rofl2: Huumoriosastolle voisi vielä lisätä oman elämänsä mikakalliot, jotka ajelee moottoripyörällä liimitillä ei-varovaisesti, mutta turvallisesti, ja kun ollaan kurvissa liikkeellä ollessa lähdetty kaatumaan niin polvella vaan pökätään itsensä takaisin pystyyn ja matka jatkuu. En ole kyllä nähnyt kenenkään moottoripyöräilijän ajavan liikenteessä mitään MotoGPtä, jossa kurveissa mottoripyörä on 45 asteen kulmassa ja se polvi on pikkaisen ilmassa jatkuvasti paikkaamassa sitä, jos pito loppuu. Mennäänpä siis fantasiasta takaisin arkielämään: todellisuudessa tavallinen moottoripyöräilijä ei ajele tuolla yleisillä teillä kurveja pyörän ollessa 45 asteen kulmassa, jolloin siitä polvesta olisi mitään hyötyä (lähinnä se polvi ottaisi ensimmäisenä iskua vastaan), ellei nopeutta ole 150 km/h jossain 50 km/h kurvissa.
Jos sä viittaat tuossa muhun, niin ajoin siis radalla (kuten jo ensimmäisessä postauksessa mainitsin), ratakumeilla, ja melkein kuin Mika Kallio konsanaan. Alla mopossa oli vielä Vesa Kallion (Mikan veli ja tallikaveri)rakentama alusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Tälläkin foorumilla on sen verran porukkaa että nuo "oman elämänsä mikakallioiksi" kutsumiset voi osua omaan nilkkaan. Kaikki ihmiset kun ei ole kädettömiä ja seasta löytyy varmasti osaavaakin porukkaa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 632
Ja yksi mikä kannattaa myös eriyttää on luistonesto ja ajonvakautus.

Se kannattaa huomioida siksi että joissain autoissa kun sammuttaa luistoneston, ajonvakautus jää päälle. Esimerkiksi kun mersussa painaa ESP off napista, se sammuttaa luistoneston eli ei pätki tehoja, mutta ajonvakautus on silti päällä. Jos haluaa kaikki pois niin täytyy mennä dyno moodiin joka sammuttaa kaikki avustukset.

Eli vaikka kuskista voi tuntua että on ajotaidot kohdillaan, jos on esimerkin mukainen mersu alla, auto silti auttaa kääntymisessä. Että ei kannata tuudittautua omiin ajotaitoihin, voi tulla yllätys jos menee auton rattiin missä ei ole mitään avustuksia ja yliarvioi omat ajotaidot.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Tälläkin foorumilla on sen verran porukkaa että nuo "oman elämänsä mikakallioiksi" kutsumiset voi osua omaan nilkkaan. Kaikki ihmiset kun ei ole kädettömiä ja seasta löytyy varmasti osaavaakin porukkaa.
Enemmän pistää tällä foorumilla silmään kyllä nämä "rattimiehet" (jotka eivät varmaan koskaan ole edes jääradalla käyneet). Kuvitellaan, että valoista lähteminen rivakasti on jotain "limitillä" ajoa. Kuvitellaan, että jonkun pienen luisun koppaaminen tekee ESP:stä turhan.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Neliveto-octaviassa toimi ainakin ajoavut tänään hyvin kun lähdin töistä ja ekassa risteyksessä oli jäätä. Nätisti piti perän hallussa eikä päästänyt autoa sivuluisuun. Yhtenä talvena samalla tiellä joku rattimies kuoli kun veti lukkoperä-bemarilla rekan keulaan kylki edellä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Itse nauran ESP:n ylettömälle ylistämiselle. Eipä ottanu liikenneympyrässä 4-pyöräluisua kiinni. Otin itte.
Eipä ottanu auton perää haltuun motarilla 100 vauhdissa talvella. Otin itte.

Käyttää ken tarvitsee, onnea ja taksikortteja heille.
Liikenneympyrässä luisut ei ole vaarallisia ja sekään ei pysty fysiikan lakeja kumoamaan vaan aina tarvitaan kuskia koska ohjaavien pyörien pitää aina näyttää sinne minne halutaan mennä, aina.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
ESP on ainakin 95 % tilanteista todella hyvä varuste, mutta kuitenkin autoilijan tulisi tiedostaa sen toiminta ja ajaa kelin mukaan, eikä luottaa ESP:n korjaavan virheet.

Jokunen vuosi sitten, kun juuri oli satanut ensilumet ja muutenkin kaikki paikat olivat jäässä ja todella liukkaat, valitti yksi "ei niin teknisesti lahjakas" tuttuni, että hänen autonsa "kiemurtelee" ja muutenkin käyttäytyy ajossa omituisesti.
Kävin sitten testaamassa tätä autoa ja ensimmäiseksi havaitsin, että kojetaulu loistaa kuin joulukuusi ja ajotietokone kertoi ( monen muun vian lisäksi ) että ajonvakautus ja ABS ovat poissa pelistä.
Auto tuntui ajossa ihan normaalilta ( mitä nyt etupää vähän kolisi ), enkä havainnut mitään kiemurtelua tai omituista käytöstä.
Pyysin sitten tuttuni ratin taakse ja hyppäsin itse apparin paikalle seuraamaan tilannetta ja sieltähän se kiemurtelu ja omituinen käytös löytyi.

Tämä tuttu ajeli todella liukkaalla kelillä ihan samoin ajolinjoin ja nopeuksin, kuin kesäkelissäkin ja kiemurtelu sekä omituinen käytös johtuivat vain siitä, että auto suti ja luisteli ilman ESP:n vakauttavaa vaikutusta.
Ohjasin sitten käyttämään ko. työsuhde BMW:n huollossa ja sanomaan, että korjaavat kaikki viat, sekä mainitsin että talvikelillä voi hieman tiputtaa vauhtia.

Entisessä pakussani ESP puuttui menoon väärässä kohdin joitain kertoja.
Muutaman kerran ESP päätti heittää auton poikittain, kun ajoin talvikelillä liikenneympyrään normaalilla nopeudella ( 30-35 km/h ) poka päällä ( n. 500-700 kg ) ja ohjasin vähän jyrkemmin, jolloin auto oli sitä mieltä että nyt pyörähdetään ja pyrki oikaisemaan auton takapyöriä jarruttelemalla.
Kerran ESP veti kesäkelillä alamäessä pienet äkkijarrutukset, kun auto rullasi vaihde päällä ja perässä oli noin 2500 kg painoinen kärry+minikaivuri yhdistelmä.

Mitään vakavaa näissä tilanteissa ei onneksi päässyt käymään, mutta tosin sellainen WTF-fiilis oli hetken aikaa.

Nyt minulla on neljä autoa, joista yhdessäkään ei ole ABS:iä tai ESP:tä.
Tiedätkö massan vaikutukseen? 700kg kun lähtee työntämään tiettyyn suuntaan niin ei ihmekkään että meinasi pyörähtää kun vielä ohjasit normaalia jyrkemmin:facepalm:

Sitten omat ajovirheet on ESP vika muka? :srofl:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tiedätkö massan vaikutukseen? 700kg kun lähtee työntämään tiettyyn suuntaan niin ei ihmekkään että meinasi pyörähtää kun vielä ohjasit normaalia jyrkemmin:facepalm:

Sitten omat ajovirheet on ESP vika muka?
Samaisesta ympyrästä samanlaisella kuormalla ja ajolinjalla on ajettu vähintään satoja kertoja eri keliolosuhteissa ( myös useammalla eri pakettiautolla ) ja noita kahta kertaa lukuunottamatta auto on mennyt nätisti valittua ajolinjaa, myös paljon liukkaammalla kelillä.
Enkä väittänyt, että ESP:n ei tulisi toimia ko. tilanteessa, mutta joskus toiminta on päinvastaista, kuin kuski haluaisi ja ESP rupeaa kampeamaan autoa suoralle ajolinjalle mutkassa pysymisen sijasta.

Voin kertoa, että tuollainen pitkällä akselivälillä oleva etuvetoinen pakettiauto ei pyörähdä kovin helposti vielä noilla nopeuksilla, vaikka olisi kuormaakin olisi sallitut 1400 kg kyydissä.

Selvästi kun tietoa löytyy, niin kerroppas miksi ESP jarrutti yllättäen alamäessä kärry perässä kesäkelillä, kun kuskilla ei ollu muuta kuin ote ratista, eikä sitä käännetty mihinkään?
Kyseessä oli ilmeisesti ajovirhe?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Samaisesta ympyrästä samanlaisella kuormalla ja ajolinjalla on ajettu vähintään satoja kertoja eri keliolosuhteissa ( myös useammalla eri pakettiautolla ) ja noita kahta kertaa lukuunottamatta auto on mennyt nätisti valittua ajolinjaa, myös paljon liukkaammalla kelillä.
Enkä väittänyt, että ESP:n ei tulisi toimia ko. tilanteessa, mutta joskus toiminta on päinvastaista, kuin kuski haluaisi ja ESP rupeaa kampeamaan autoa suoralle ajolinjalle mutkassa pysymisen sijasta.

Voin kertoa, että tuollainen pitkällä akselivälillä oleva etuvetoinen pakettiauto ei pyörähdä kovin helposti vielä noilla nopeuksilla, vaikka olisi kuormaakin olisi sallitut 1400 kg kyydissä.

Selvästi kun tietoa löytyy, niin kerroppas miksi ESP jarrutti yllättäen alamäessä kärry perässä kesäkelillä, kun kuskilla ei ollu muuta kuin ote ratista, eikä sitä käännetty mihinkään?
Kyseessä oli ilmeisesti ajovirhe?
Tämä on vähän sama kun vankilassa istuu vain syyttömiä ja liikenteessä mikään ei ole oma vika :srofl:

Tiedätkö miten peräkärry käyttäytyy kun rullaat alamäkeen ilman vetoa tai jarrua?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Muutama moottoritieärsytys (kaikki Oulussa):

Eilen rekka-autoilija keksi lähteä ohittamaan toisen rekan ja matkailuauton muodostamaa jonoa 100 alueella. Kesti melko pitkään, onneksi oma liittymä oli aiemmin niin sai vain seurata tilannetta taaempaa.

Töihin tullessa poliisi oli keksinyt hienon paikan pysähtyä, moottoritien kiihdytyskaistan pää. Olisiko siinä ollut joku puhutettava aiemmin, mutta ei se paikasta parempaa tee. Ei edes sinisiä vilkuttamassa, ainoastaan sivuvilkku oikealle. Oulun jääkelissä voisi paikkoja valita paremminkin, toki ymmärrän jos joku pitää moottoritiellä pysäyttää niin pysäytettävähän paikan valitsee, olisivat ohjanneet siitä sitten pari kilometriä eteenpäin ja vaikka huoltoaseman pihaan.

Toinen idiootti, samaisen moottoritien vasemmalla kaistalla tasan mittarinopeutta (--> oikea nopeus n. 93) hiissaava janari, jolla vauhti laski pienessä ylämäessä siitä vielä alemmas. Edelläni ajanut X6 BMW katseli hetken ja ohitti oikealta, johan rupesi vauhtia löytymään pakukuskiltakin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 233
Näiden 306 sivun aikana tää on varmaan tullut esiin ennenkin, mutta yleisimpiä melkein päivittäisiä ärsyttäviä ilmiöitä on kuljettajat jotka ei osaa ennakoida yhtään. Siis yhtään. Eli esimerkiksi 300 metriä ennen exitiä Turunväylälle (mikä tahansa väylä kelpaa) ohitetaan 80 km/h alueella joku 78-83 km/h liikkuvat pari autoa ilman vilkkua järjettömällä kaasulla ja terävillä liikkeillä, vain palatakseen kahden kaistan kautta yhden auton mentävästä välistä oikealle kohti Turunväylää vievää ramppia (ko. kohta Kehä 3:lla lännestä tultaessa). Ja tällaista näkee paljon. Olisit laskenut tapahtumien kulkua 10 sekuntia edemmäs, niin olisit ilman tollasia hölmöjä/vaarallisia liikkeitä päässyt kyllä jo viimeistään Turunväylällä ohi vaikka kenestä hyvänsä.

Ylipäätään mulla on ongelma siinä, miten asioita tehdään enemmän kuin siinä että mitä ne varsinaiset teot sinänsä on. Harvoin mua ärsyttää se, jos jollain on kiire jonnekin ja vedetään reippaasti ohi, se on ihan sama, mutta jos se ohittelu/kaahailu/ryhmittely tehdään äkkipikaisesti haista vittu -vaihteella niin että varmasti annetaan kuran lentää muiden niskaan, eikä varmasti kerrota aikeistaan vilkulla, niin se on syvältä. Ihan muutamalla pienellä eleellä saisi niin paljon anteeksi; juuri se, että kiireelliset temput ja aikeet voi myös tehdä muita kunnioittaen. En mä silloin niin pikkumainen ole, että mua kiinnostaisi, jos joku päättää ajaa eri vauhtia kuin minä. Niinhän teen itsekin välillä. Tuolla on jonkin verran kuljettajia, jotka ei varmaan ole ottaneet ikinä asiakseen harjoittaa ennakointia liikenteessä, eli laskea vähän mahdollisia skenaarioita etukäteen ja tehdä valintoja sen mukaan. Rauhoittaa ajamista paljon.

Ja ylempään keskusteluun tekee mieli sanoa, että olisi se oikeesti ihan hyvä tietää jotain autonsa käytöksestä ja toiminnasta. Siis jos miettii että kaikki ei tiedä, mitkä pyörät autossa vetää tai mitä se ylipäätään edes tarkoittaa. Siinä mielessä joku rataharjoittelupäivä olisi todella hyvä käydä useammin läpi. Itsekin olen, vaikken väitä olevani mikään r4ttimiäs.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Tässä muutama päivä sitten Suomen halki ajaneena tuli kyllä taas hyvä kattaus esille näitä tavallisimpia ärsytyksen aiheita. Menee jo toiston puolelle tämäkin, mutta jäi taas pahasti hampaankoloon :geek:

About 10 auton letka, ajettiin pienen kunnan keskustan läpi 60km/h tietä. Letkassa 3 rekkaa, keulilla uudehko A-sarjan mersu. Kun 60km/h muuttui 80km/h rajoitukseksi, ajeltiin vielä 3km edelleen 60km/h tiiviissä letkassa. Mersu ei tuntunut saavan vauhtia päälle? No aikamme tässä jonossa ajeltiin ja vihdoin vauhtia jo vajaa 80km/h. Tulee ohituskaista, jono alkaa jo vähän tätä ennen kiihtymään, kukaan ei lähde ohittamaan kuitenkaan ketään. Kiihdytän reippaasti ja nopeutta en kehtaa kertoa, pääsin ohi kahdesta autosta ja yhdestä rekasta 800m matkalla :itku:. Sitten kun palasin rekan eteen, niin jouduin jarruttamaan taas alle 80km/h vauhtiin kun toinen kaista loppui. Sitten jatkettiin taas epätasaista 70-80km/h vauhtia possujunassa olemattomilla turvaväleillä. Välillä näissä tilanteissa mietin onko kyse jostain omasta havainnointivirheestä vai tekeekö oikeasti koko letka tuon saman, mutta kai se kertoo tarpeeksi, että edessä menevä alkaa karkaamaan ennen kuin itse alkaa kiihdyttämään.

Tai toinen tapaus, kun kaksikaistaisella 100km/h tiellä rajoituksen mukaan ajaessani pari autoa tulee ohi. Kun ovat päässeet minusta 200m päähän, heillä vauhti tippuu ja alan saavuttamaan. Toinen kaista loppuu ja rajoitus laskee 100->80km/h, niin sitten ajellaankin possujunassa taas epätasaisesti alle 80km/h ilman turvavälejä, eikä aikomustakaan ohittaa edellä meneviä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tässä muutama päivä sitten Suomen halki ajaneena tuli kyllä taas hyvä kattaus esille näitä tavallisimpia ärsytyksen aiheita. Menee jo toiston puolelle tämäkin, mutta jäi taas pahasti hampaankoloon :geek:

About 10 auton letka, ajettiin pienen kunnan keskustan läpi 60km/h tietä. Letkassa 3 rekkaa, keulilla uudehko A-sarjan mersu. Kun 60km/h muuttui 80km/h rajoitukseksi, ajeltiin vielä 3km edelleen 60km/h tiiviissä letkassa. Mersu ei tuntunut saavan vauhtia päälle? No aikamme tässä jonossa ajeltiin ja vihdoin vauhtia jo vajaa 80km/h. Tulee ohituskaista, jono alkaa jo vähän tätä ennen kiihtymään, kukaan ei lähde ohittamaan kuitenkaan ketään. Kiihdytän reippaasti ja nopeutta en kehtaa kertoa, pääsin ohi kahdesta autosta ja yhdestä rekasta 800m matkalla :itku:. Sitten kun palasin rekan eteen, niin jouduin jarruttamaan taas alle 80km/h vauhtiin kun toinen kaista loppui. Sitten jatkettiin taas epätasaista 70-80km/h vauhtia possujunassa olemattomilla turvaväleillä. Välillä näissä tilanteissa mietin onko kyse jostain omasta havainnointivirheestä vai tekeekö oikeasti koko letka tuon saman, mutta kai se kertoo tarpeeksi, että edessä menevä alkaa karkaamaan ennen kuin itse alkaa kiihdyttämään.

Tai toinen tapaus, kun kaksikaistaisella 100km/h tiellä rajoituksen mukaan ajaessani pari autoa tulee ohi. Kun ovat päässeet minusta 200m päähän, heillä vauhti tippuu ja alan saavuttamaan. Toinen kaista loppuu ja rajoitus laskee 100->80km/h, niin sitten ajellaankin possujunassa taas epätasaisesti alle 80km/h ilman turvavälejä, eikä aikomustakaan ohittaa edellä meneviä.
Viime talvena ohitin saman auton Hämeenlinna - Helsinki välillä 5kertaa, VIISI KERTAA! Itse ajoin mittarissa 110km/h vakkarilla koko matkan (todellinen siinä 104-105km/h). Moottoritiellä tuo ei vituta, naurettiin vain kolleegan kanssa mutta maantiellä :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 503
Itse olen ollut kans vastaavanlaisessa tilanteessa useaan otteeseen nelostiellä jyväskylän ja oulun välillä. Vakionopeudensäätimessä sallittu + 10% ja aina välillä joku menee ohi ja tulee kohta perä edellä vastaan. Se että menen sitten uudestaan ohi tuntuu ottavan kovasti luonnon päälle, kun yleensä sieltä takaa tullaan taas tykittämällä heti ohi uudestaan. Sitten onkin hauskaa kun taas muutaman kilometrin jälkeen kyseinen sankari on taas edessä jarruttamassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
433
Viime talvena ohitin saman auton Hämeenlinna - Helsinki välillä 5kertaa, VIISI KERTAA! Itse ajoin mittarissa 110km/h vakkarilla koko matkan (todellinen siinä 104-105km/h). Moottoritiellä tuo ei vituta, naurettiin vain kolleegan kanssa mutta maantiellä :facepalm:
Kas, "parempi" saavutus kun oma kolme ohitusta Tampere - Hämeenlinna välillä...
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Joo, motarilla näistä sentään pääsee ohi. Muutaman kerran kanssa tullut vastaan tämmönen, joka ensin ajaa ohi 140km/h ja kohta tulee perä edellä vastaan 110km/h, ja pariin kertaan sama toistunut. Ei ihan viittä kertaa kuitenkaan.

Älyttömin suoritus oli joltain naiselta volvon ratissa; ensin ajeli perässä, sitten kiihdytti ohi, vaihtoi kaistaa 10m eteen ja roiskautti loskat tuulilasille, sitten laski nopeuden 5km/h sen alle, mitä ensin ajettiin peräkkäin. Joillain ei ilmeisesti ole mitään hahmotuskykyä omaan tai muiden nopeuksiin.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Enemmän pistää tällä foorumilla silmään kyllä nämä "rattimiehet" (jotka eivät varmaan koskaan ole edes jääradalla käyneet). Kuvitellaan, että valoista lähteminen rivakasti on jotain "limitillä" ajoa. Kuvitellaan, että jonkun pienen luisun koppaaminen tekee ESP:stä turhan.
En kyl itseäni kovin kummoiseksi rattimieheksi sanoisi vaikka jäärataa on tullu kierrettyä arviolta muutaman sata tuntia. Modernin ja hyvin toimivan luistoneston ja vakautuksen jätän päälle suosiolla.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Oletko koskaan oikeasti joutunut hätäjarruttamaan? Minä olen. Siinä ei mitään jarruja pumppailla vaan abs-varustuksella olevalla autolla se jarrupoljin painetaan lattiaan kaikin voimin ja pidetään siellä kaikilla voimilla mitä jalasta löytyy. Tällaisessa tilanteessa saattaa auto kuivallakin aavistuksen tarjota perää sivulle, etenkin jos joutuu samalla ohjaamaan esteen ympäri ja vauhtia on ollut jarrutuksen alkaessa noin 100km/h.

Ei, en ole mikään rattimies, mutta näin olen selvinnyt tällaisesta äkkitilanteesta ilman osumaa. Paljon tulee ajettua liikenteessä kun ammattina on tuon taksin kuljettaminen.
Olen testannut jokaisen omistamani auton jarruja hätäjarruttamalla niitä (omistajuuden aikana) useita kertoja. Aivan samaan tapaan kuin testannut kiihtyvyyksiäkin. Se on tavallaan jopa jännempi tunne iskeä 80km/h nopeudesta jarrut pohjaan kuin kiihdyttää paikoiltaan rajusti 80/100 -nopeuksiin. Lisäksi kunnon ABS-rynkytys saattaa avata esimerkiksi tiettyjen automallien tyyppivikana ajan saatossa jumittavia takajarruja.

:tup:
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Joo, motarilla näistä sentään pääsee ohi. Muutaman kerran kanssa tullut vastaan tämmönen, joka ensin ajaa ohi 140km/h ja kohta tulee perä edellä vastaan 110km/h, ja pariin kertaan sama toistunut. Ei ihan viittä kertaa kuitenkaan.

Älyttömin suoritus oli joltain naiselta volvon ratissa; ensin ajeli perässä, sitten kiihdytti ohi, vaihtoi kaistaa 10m eteen ja roiskautti loskat tuulilasille, sitten laski nopeuden 5km/h sen alle, mitä ensin ajettiin peräkkäin. Joillain ei ilmeisesti ole mitään hahmotuskykyä omaan tai muiden nopeuksiin.
Itse ajan pk-seudun kehäteillä 60 alueella 80 ja 80 alueella 100, mutta 100 alueella en (useimmiten) aja 120 saatika 120 alueella 140. Ihan vain disclaimerina tuosta, että pitäisi joka hetki ajaa tietty nopeus yli rajoituksen niin kuin osa puupäistä tuntuu kuvittelevan. Saatan esimerkiksi hidastaa nopeuttani jos eteeni (vasemmalle kaistalle) tulee rapakelillä joku mammeli, paku tai vastaava ja pidän siihen hyvää (pitkää) väliä ettei tarvitse ajaa rapaloskapaskasumussa. Samoin jos näen että vasemmalla kaistalle kerääntyy 2-3-4 auton jono niin en aja sen jonon viimeisen perseeseen kiinni vain koska ajoin hetkeä aiemmin 80-alueella 100km/h.

Perseeseen hinaamaan tulevan, hetkeä aiemmin ohittamani oman elämänsä tyhjäpään mielestä tottakai minä sitten nysvään turhaan vasemmalla kaistalla entiseen nopeuteeni verrattuna ja pumppailen turhanpäiten ja minusta pitää kirjoittaa internetsiin :tup:

:kahvi:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Itse ajan pk-seudun kehäteillä 60 alueella 80 ja 80 alueella 100, mutta 100 alueella en (useimmiten) aja 120 saatika 120 alueella 140. Ihan vain disclaimerina tuosta, että pitäisi joka hetki ajaa tietty nopeus yli rajoituksen niin kuin osa puupäistä tuntuu kuvittelevan. Saatan esimerkiksi hidastaa nopeuttani jos eteeni (vasemmalle kaistalle) tulee rapakelillä joku mammeli, paku tai vastaava ja pidän siihen hyvää (pitkää) väliä ettei tarvitse ajaa rapaloskapaskasumussa. Samoin jos näen että vasemmalla kaistalle kerääntyy 2-3-4 auton jono niin en aja sen jonon viimeisen perseeseen kiinni vain koska ajoin hetkeä aiemmin 80-alueella 100km/h.

Perseeseen hinaamaan tulevan, hetkeä aiemmin ohittamani oman elämänsä tyhjäpään mielestä tottakai minä sitten nysvään turhaan vasemmalla kaistalla entiseen nopeuteeni verrattuna ja pumppailen turhanpäiten ja minusta pitää kirjoittaa internetsiin :tup:

:kahvi:
Noissa esimerkeissäni ei missään kohtaa nopeusrajoitus muuttunut tai edessä oleva liikenne ollut syynä nopeuden vaihteluun, eli niistä ei löydy selitystä 30km/h nopeusvaihtelulle.

Mutta en kyllä tuota logiikkaasikaan ymmärrä. Miksi 20 yli rajoituksen on hyvä 60/80 rajoituksilla, mutta ei enää satasessa? Edessä oleva liikenne tottakai vaikuttaa ajonopeuksiin, mutta jos tyhjällä tiellä 80 alueella laitan vakkariin 87, niin sitten 100 alueella 107.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Noissa esimerkeissäni ei missään kohtaa nopeusrajoitus muuttunut tai edessä oleva liikenne ollut syynä nopeuden vaihteluun, eli niistä ei löydy selitystä 30km/h nopeusvaihtelulle.

Mutta en kyllä tuota logiikkaasikaan ymmärrä. Miksi 20 yli rajoituksen on hyvä 60/80 rajoituksilla, mutta ei enää satasessa? Edessä oleva liikenne tottakai vaikuttaa ajonopeuksiin, mutta jos tyhjällä tiellä 80 alueella laitan vakkariin 87, niin sitten 100 alueella 107.
Logiikkani perustuu puhtaasti siihen, että pk-seudun rajoitukset ovat (isoilla teillä) mielestäni järjestäen sen 20km/h matalat. Monista syistä, kuten liikennemäärät sun muut. Mutta hiljaisempaan / vapaampaan aikaan hyvin vetäviä. Tuo 100km/h tuntuu sopivalta köröttelynopeudelta jolloin päästelen noin 110km/h nopeusmittarini mukaan. Lisäksi olen persaukisen köyhhä ja nopeuden nosto 100 -> 120km/h lisää käyttämissäni 1990-lopun / 2000-alkupuolen bensiinikäyttöisissä, vapaastihengittävissä ajoneuvoissa kulutusta melkoisesti suhteessa sen tuomaan ajalliseen säästöön. Toki jos työnantaja maksaisi polttoaineet, päästelisin 100 alueella +120 ja 120 alueella vähintään ++140.

:kahvi:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
281
Olen testannut jokaisen omistamani auton jarruja hätäjarruttamalla niitä (omistajuuden aikana) useita kertoja. Aivan samaan tapaan kuin testannut kiihtyvyyksiäkin. Se on tavallaan jopa jännempi tunne iskeä 80km/h nopeudesta jarrut pohjaan kuin kiihdyttää paikoiltaan rajusti 80/100 -nopeuksiin. Lisäksi kunnon ABS-rynkytys saattaa avata esimerkiksi tiettyjen automallien tyyppivikana ajan saatossa jumittavia takajarruja.

:tup:
Tämä kannattaa tehdä myös ennen katsastusta, ettei tule turhaa hylkyä. Ainakin itsellä tuppaa autossa käymään niin, että tavallisissa liikennetilanteissa jarrujen käyttö ei ole niin voimakasta, että takajarrut jarruttaisi täysiä; tästä seurannut, että takajarrulevyjen ulkoreunoille tulee pientä pintaruostetta, joka pyyhkiytyy pois ja jarrulevyt kiillottuu puhtaaksi, kun antaa kunnolla runtua.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Lisäksi kunnon ABS-rynkytys saattaa avata esimerkiksi tiettyjen automallien tyyppivikana ajan saatossa jumittavia takajarruja.

:tup:
Tämän takia talvella tulee mentyä välillä ylikovaa että ESP saa antaa jarruille kunnolla töitä.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Tämän takia talvella tulee mentyä välillä ylikovaa että ESP saa antaa jarruille kunnolla töitä.
Tosiaan unohtui mainita, että käyttämissäni ajoneuvoissa ei ole luistonestoa eikä ESP:tä niin sitä(kään) kautta jarrut eivät saa niille useimmiten terveellsitä liikuntaa. Entisessä Alfa-Romeo Mito QV:ni oli tyyppivikana jumittavat takajarrut, joiden herkistely oli maahantuojan huolto-ohjelmassa. Toki erillisenä hinnoiteltuna lisätyönä, jota auton edelliset omistajat eivät olleet ottaneet -> pääsin nauttimaan heidän säästelyistään :) Huomionarvoista on, että hankinta-aikaan 6 vuotiaaseen "pohjoissuomen autoon" oli toinen takajarrusatulakin jo vaihdettu.

Syyskuun lopussa ostamassani Xsara VTS:ssä toisen takajarrun jarrupala ... "piirtää" jarrulevyyn enää vain 50-60% jarrulevyn leveydeltä ja tätä olen koettanut runttailla auki pitkin loppuvuotta.

Summasummarum, JARRUTELKAA :poop:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Enemmän pistää tällä foorumilla silmään kyllä nämä "rattimiehet" (jotka eivät varmaan koskaan ole edes jääradalla käyneet). Kuvitellaan, että valoista lähteminen rivakasti on jotain "limitillä" ajoa. Kuvitellaan, että jonkun pienen luisun koppaaminen tekee ESP:stä turhan.
Missä kohtaa siitä ESP:stä tehtiin turha? En nyt ihan pysy enää kärryillä. Tässä vaikuttaa nyt olevan joku tunnelataus mukana kun keskustelu alkaa mennä keksimisen puolelle.

Voisin pitää itseäni keskivertona kuskina, en siis minään rattimiehenä mutten nyt ihan sysipaskanakaan. Huolestuttavaa keskimääräisenä olemisessa on se että olet tosiaan silloin keskiverto ja siinä alapuolella on sitten myös aika paljon porukkaa. Keskiverroksi pääsemisessä ei nykyään ole kovin suurta kynnystä kun tuntuu että tavan kuljettajalla ei ole mitään hajua auton käyttäytymisestä missään tilanteessa.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 649
Ois kyllä hyvä, jos ihmiset saisivat jossain jääradalla käydä harjoittelmassa pientä korvausta vastaan elektroniikka päällä ja/tai ilman, taatusti vähentäisi talvionnettomuuksia. Itse en ole koskaan kokeillut jääratailua, mutta koko ikä on tullut autolla leikittyä silloin tällöin sopivassa paikassa, joten jonkinlaisen hallinnan kuvittelen omaavani. Silti nyt kun on yli 10 vuotta ajanut autoilla kaikenmaailman elektronisten avustajien kanssa, niin on kyllä epävarma olo ajaa ilman niitä.

Passatin sain kerran niin pahaan ja pitkään kylkimyyryyn, että hakattuaan jarruja siellä täällä 50-100m ajonvakautus vain lakkasi toimimasta, totesi kait ettei datassa ole mitään järkeä. Sitten sen auton saikin oikaistua :)

Tuossa myös yksi syy miksi en ole ratapyörää päivittänyt, huono jarrutus tai kaasunkäyttö nyt johtaa kaatumiseen ilman elektroniikkaa ja tulee ajettua sitten sen mukaan.

Tossa jäärata-ajelussa tai rata-ajelussa ylipäänsä olisi myös se hyöty, ettei tarvitse enää liikenteessä kaahata. Nuorena tuli prätkällä ajettua ihan reikäpäänä liikenteessä, sitten kun radalla on päässyt ajamaan just niin kovaa kuin osaa ja uskaltaa, ei ole mitään tarvetta pelleillä liikenteessä. Meni tuossa 7 vuotta siten, että ajoin vain radalla ja nyt tänä syksynä tuli ostettua toinen mopo katupeliksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Kannattaa harjoitella niitä ääritilanteita niin ei tule kakka housuun moisista niin helposti.

Uskomattoman moni ei ole koskaan kikkaillut autolla mitään ja sitten kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu niin ollaan ihan shokissa. Näin yleisesti ottaen siis.

Mitä enemmän autolla eri kelissä pelleilee, sitä paremmin sen yleensä hallitsee.
Nimenomaan näin, meilläkin meinasi äiti saada sydänkohtauksen ja kovat torut kun kiskasin isolla parkkiksella käsijarrusta.
Ois kyllä hyvä, jos ihmiset saisivat jossain jääradalla käydä harjoittelmassa pientä korvausta vastaan elektroniikka päällä ja/tai ilman, taatusti vähentäisi talvionnettomuuksia. Itse en ole koskaan kokeillut jääratailua, mutta koko ikä on tullut autolla leikittyä silloin tällöin sopivassa paikassa, joten jonkinlaisen hallinnan kuvittelen omaavani. Silti nyt kun on yli 10 vuotta ajanut autoilla kaikenmaailman elektronisten avustajien kanssa, niin on kyllä epävarma olo ajaa ilman niitä.

Passatin sain kerran niin pahaan ja pitkään kylkimyyryyn, että hakattuaan jarruja siellä täällä 50-100m ajonvakautus vain lakkasi toimimasta, totesi kait ettei datassa ole mitään järkeä. Sitten sen auton saikin oikaistua :)

Tuossa myös yksi syy miksi en ole ratapyörää päivittänyt, huono jarrutus tai kaasunkäyttö nyt johtaa kaatumiseen ilman elektroniikkaa ja tulee ajettua sitten sen mukaan.

Tossa jäärata-ajelussa tai rata-ajelussa ylipäänsä olisi myös se hyöty, ettei tarvitse enää liikenteessä kaahata. Nuorena tuli prätkällä ajettua ihan reikäpäänä liikenteessä, sitten kun radalla on päässyt ajamaan just niin kovaa kuin osaa ja uskaltaa, ei ole mitään tarvetta pelleillä liikenteessä. Meni tuossa 7 vuotta siten, että ajoin vain radalla ja nyt tänä syksynä tuli ostettua toinen mopo katupeliksi.
Itsellä vähän päinvastainen tuntuma, ainoastaan yksi auto on ollut esp:n kera ja sekään ei oma. Lopuissa on ollut ainoastaan absit tai ei niitäkään. Sen mukaan on tullut ajeltua ja erinäisiä harjoituksia on tullut tehtyä.

Nuorempana tuli tyhmänä kiskaistua kässäristä loivassa kurvissa, auto ottikin vähän enempi kulmaa ja veti pari kertaa ympäri ilman mitään kontrollia, puolen metrin päähän jäi lampputolpasta. Ton jälkeen tuli harjoiteltua hallituissa olosuhteissa...
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Toki ei ees periaatteessa jäärataa tarttis vaan riittäisi iso parkkipaikkakin tyhjänä missä voisi jo vähän kokeilla.

Toinen toki liukkaan kelin harjoittelujen paikat, noitahan ainakin ennen oli siellä täällä.

Ensimmäinen on poliisisedän mielestä liikenteen vaarantamista ja jälkimmäinen ei onnistu, koska tarttis valvonnat ja vakuutukset jne jne.

Edit: Ja ihan kaikille avoimet jääradathan yleensä tyssäävät lupaprosessiin johon paikasta riippuen halutaan kaikkea ympäristöselvityksistä lähtien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Nykyihmisiä ei oikein tunnu kiinnostavan muutenkaan autoilu. Sillon kun kortti saatiin (ja aika monta vuotta sen jälkeenkin vielä) kaikki lumisateet vedettiin länässä jollain vanhoilla paskoilla pitkin maalaisteitä ja koluttiin kaikki jääradat mitä löydettiin. Se oli pirun hauskaa, kunnon vanhan ajan amistelua. Nykyään sitä taidetaan katsoa halveksuen vaikka tosiasiassa se taitaa olla parempaa talviajon opetusta kuin yksikään ajokoulu. Nykypäivänä viher ja vasemmistoajattelu tuntuu levinneen ainakin korkeampiin koulutusasteisiin niin vallalle ettei tuota hommaa taida enää harrastaa "normaalit" ihmiset ollenkaan. Joskus 20-30v sitten se oli ihan default touhua ja kuului ikään.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Kyllä tuota vieläkin jonkun verran tehdään ja itse olen lähinnä sitä mieltä että ne jääradat auttais siihenkin ettei tarttisi väistellä yövuorosta tullessa jonnea joka luulee ettei siihen aikaan sunnuntaiaamusta ketään kulje ja tulee sillä sierran paskallaan poikittain vastaan :rolleyes:
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 602
Nykyihmisiä ei oikein tunnu kiinnostavan muutenkaan autoilu. Sillon kun kortti saatiin (ja aika monta vuotta sen jälkeenkin vielä) kaikki lumisateet vedettiin länässä jollain vanhoilla paskoilla pitkin maalaisteitä ja koluttiin kaikki jääradat mitä löydettiin. Se oli pirun hauskaa, kunnon vanhan ajan amistelua. Nykyään sitä taidetaan katsoa halveksuen vaikka tosiasiassa se taitaa olla parempaa talviajon opetusta kuin yksikään ajokoulu. Nykypäivänä viher ja vasemmistoajattelu tuntuu levinneen ainakin korkeampiin koulutusasteisiin niin vallalle ettei tuota hommaa taida enää harrastaa "normaalit" ihmiset ollenkaan. Joskus 20-30v sitten se oli ihan default touhua ja kuului ikään.
Tuohan se on, itte sain kortin -98 ja ekat autot oli vanhoja takaveto ritsoja ilman mitään ajoapuja. Niillä teini dexuilla, volvoilla sitten ajettiin aina linkussa kun keli vaan salli ja teho riitti. Silloin tosin oli vielä jääratojakin mihin sai mennä ajelemaan.

Muistan senkin kun korttia ajoin, niin autokoulun opettaja piti hyvänä asiana kun ajaa talvella kortin, saa samalla liukkaan kelin ajoa alle ja silloin kun ei ollut kovin oletettavaa että meidän omissa autoissa ihan heti mitään ajoapuja tulee olemaan, niin hän ajatti meitä paljon ilman niitä apuja. Sanoi vaan että parempi oppia ajamaan ilman niitä heti alkuun, koska ei niitä teidän autoissa varmaan tule olemaan. :D

Nyt sitten reilu pari kymmentä vuotta myöhemmin, niin oikeessahan se ukko oli. Mulla nimittäin oli tossa viime vuonna vielä Opel Corsa -98 mallinen missä ei ollut edes abseja. Mutta hyvin silläkin pärjäs tuola kun tiedosti että mikään ei yritä pitää kädestä ja kaikki on kuskista kiini. Tosin vuodet on tehneet tehtävänsä ja eihän sitä tule edes ajettua samallalailla kun silloin aikoinaan, nykyään jos keli on huono, niin sitten otetaan vauhdista pois ja väitän että ne leikkimiset mitä silloin aikoinaan tuli tehtyä, niin tekee musta paremman kuskin kun mitä olisin ilman niitä. Nyt jos auto tarjoaa vähän kylkeä tai puskee, niin ei tule paniikkia, vaan reaktiot tulee selkäytimestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Jep. Valvontakin on aika paljon tiukempaa. Kuuleman mukaan nykypäivänä poliisi vie kortin jos tahallasi vedät länässä. Junnuaikoina siitä tuli korkeintaan jonkinlainen nuhtelu ja sekin yleensä "pojat on poikia" tyyppisesti.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 632
Jep. Valvontakin on aika paljon tiukempaa. Kuuleman mukaan nykypäivänä poliisi vie kortin jos tahallasi vedät länässä. Junnuaikoina siitä tuli korkeintaan jonkinlainen nuhtelu ja sekin yleensä "pojat on poikia" tyyppisesti.
Riippuu missä. Jos on semi suljetulla parkkiksella niin sakot tulee. Kaveri kertoi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Riippuu missä. Jos on semi suljetulla parkkiksella niin sakot tulee. Kaveri kertoi.
Jep kaverilta ainakin lähti kortti kun paineli jossain syrjäisellä tienpätkällä hyvällä näkyvyydellä lintassa, tuo liikenneturvallisuuden vaarantaminen nyt joo menee vielä mutta että kortti pois ilman että on vetänyt missä sattuu normaalin liikenteen seassa.

Lintassa kun ajelee riittävästi niin oppii kyllä hahmottamaan auton käytöstä kiitettävästi ja ei tule ainakaan paska housuun kun normaalissa ajossa tapahtuu jotain odottamatonta.

Tästä huolimatta ihan ymmärrettävää että tuohon luisutteluun on kova linja, jos sitä katsottaisiin läpi sormien niin siellä olisi kaikki autot perät irti joka nurkalla ja liikenneturvallisuus sitten sen mukainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Risteyksessä ei ihan helposti voi lintassa ajosta syyttää, se auto kun saattaa ihan itsekseen hakea perää sivulle vähän varomattomalla kaasun käytöllä (tai joku lyhyt pajero voi ihan vaan loivassa mutkassa vetää 360+ ennenkuin ehdit edes tajuamaan mitä kävi jos vähän polannetta mistä renkaat nappaa kiinni). Pitää vaan kylmästi kiistää kaikki posliinin jutut ja sanoa että "se vaan lähti ja sitten tein kaikkeni pitääkseni tilanteen hallinnassa". Tuo parkkipaikka hommakin on hauska, kymmeniä/satoja metrejä tilaa joka puolella niin ketäänhän tuossa ei vaaranneta, mutta heikko toki selittää mitään - parempi sladittaa kadulla risteyksessä oikeusturvan kannalta...
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Kyllä nuo teinit vieläkin vetelee pitkin Oulun Raksilan marketteja kylkimyyryssä menemään, eikä Oulun poliisia hirveästi kiinnosta. Joskus saattaa toki itselläkin vähän "lipsahtaa" risteyksessä.
Olen tosin todistanut kun amikset tulivat ikivanahalla Amazonilla kylkimyyryssä punaisia päin eteen ja jatkoivat matkaa professorintietä pitkin koko tien edestakaisin perä irti. Sitten karkasi amazoni lapasesta käännyttäessä kainuuntielle, onneksi vain pyörähtivät. Eivät kuitenkaan siitä välittäneet vaan jatkoivat samanlaista ajamista. Tällainen ei ole sopivaa käytöstä. Se, että joskus vähän risteyksessä "lipsahtaa" niin mikäs siinä, mutta järki nyt olisi suotavaa pitää mukana eikä ajella päin punaisia esimerkiksi, etenkin jos toinen on tulossa samaan risteykseen vihreillä.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 649
Polvella mopo pystyyn? Jutut vaan paranee...
Miten tämän jälkeen kävi?
Olit mutkassa, etunen alta ja mopo pystyyn polvella. Mitäs sille mutkalle kävi?
Moottoripyörällä pari sataa tuhatta kilometriä ajaneensa tiedän että mutkassa on todella vaikeaa vaihtaa suuntaa tai tehdä muutakaan "ylimääräistä". Jarrulla olet metsässä saati polvella...
Tuossa sulle vielä kuvakaappaus tilanteesta juuri ennen etusen lipsahdusta. Piti vallan kaivaa arkistoista.
 

Liitteet

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 005
Risteyksessä ei ihan helposti voi lintassa ajosta syyttää, se auto kun saattaa ihan itsekseen hakea perää sivulle vähän varomattomalla kaasun käytöllä (tai joku lyhyt pajero voi ihan vaan loivassa mutkassa vetää 360+ ennenkuin ehdit edes tajuamaan mitä kävi jos vähän polannetta mistä renkaat nappaa kiinni). Pitää vaan kylmästi kiistää kaikki posliinin jutut ja sanoa että "se vaan lähti ja sitten tein kaikkeni pitääkseni tilanteen hallinnassa". Tuo parkkipaikka hommakin on hauska, kymmeniä/satoja metrejä tilaa joka puolella niin ketäänhän tuossa ei vaaranneta, mutta heikko toki selittää mitään - parempi sladittaa kadulla risteyksessä oikeusturvan kannalta...
Termit olisi myös hyvä pitää hallussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Tarpeeksi kun ajetaan luisussa niin sen jälkeen on aika todennäköistä että auto menee myös lintassa:)
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Nykyihmisiä ei oikein tunnu kiinnostavan muutenkaan autoilu. Sillon kun kortti saatiin (ja aika monta vuotta sen jälkeenkin vielä) kaikki lumisateet vedettiin länässä jollain vanhoilla paskoilla pitkin maalaisteitä ja koluttiin kaikki jääradat mitä löydettiin. Se oli pirun hauskaa, kunnon vanhan ajan amistelua. Nykyään sitä taidetaan katsoa halveksuen vaikka tosiasiassa se taitaa olla parempaa talviajon opetusta kuin yksikään ajokoulu. Nykypäivänä viher ja vasemmistoajattelu tuntuu levinneen ainakin korkeampiin koulutusasteisiin niin vallalle ettei tuota hommaa taida enää harrastaa "normaalit" ihmiset ollenkaan. Joskus 20-30v sitten se oli ihan default touhua ja kuului ikään.
Autolla ajetaan turvallisesti paikasta A paikkaan B. Ei siihen mitään jäärata-ajoa ja luisutteluita tarvita.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ongelmahan tässä yhtälössä ei suinkaan ole se, etteikö tollanen ajoneuvon hallintaan keskittyvä luisuttelu yms parantaisi sitä ajoneuvon hallintaa koskevaa osaa yksilön ajotaidosta, vaan se, ettei suurin osa ihmisistä kuitenkaan tuollaista tee, saatika siinä määrin, että sitten jossain hätätilanteessa oikeasti tulisi selkärangasta se taito estää onnettomuus. Ajovakautukset yms varusteet ovat nykyään niin yleisiä, että tollanen avustamattoman auton hallinnan hyödyllisyys vähenee kaiken aikaa. En katso pahalla, jos joku haluaa treenata asiallisessa paikassa vaikkapa jollain parkkiksella kässärikäännöksiä tai takavetosta autoa vähän pyörittää, kunhan pitää järjen mukana touhussa, mutta pitää muistaa, että tollasella toiminnalla saatu taito hyödyttää tasan vaan sitä nimenomaista henkilöä ja vaikutus kokonaisuuteenkin on mitätön. Lähtökohtana turvallisessa liikenteessä on ennakoiva ja riskejä minimoiva ajo ja uskoisin, että tuollaisella mentaliteetilla liikkuvat kärsivät kyllä vähemmän onnettomuuksista, kuin nämä linttasankarit, jotka saattavat joskus auton vaikkapa ulosajolta tms pelastaa taitojensa takia. Kyllä mullakin on takavetoinen auto, jolla voi ihan kesäkuivallakin ajaa mutkassa kylki edellä ja myönnän, että joskus saatan niin tehdäkin, mutta lähtökohtana silti on tarkkaavainen ajo rajoituksia (etenkin taajamissa) noudattaen.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Ongelmahan tässä yhtälössä ei suinkaan ole se, etteikö tollanen ajoneuvon hallintaan keskittyvä luisuttelu yms parantaisi sitä ajoneuvon hallintaa koskevaa osaa yksilön ajotaidosta, vaan se, ettei suurin osa ihmisistä kuitenkaan tuollaista tee, saatika siinä määrin, että sitten jossain hätätilanteessa oikeasti tulisi selkärangasta se taito estää onnettomuus. Ajovakautukset yms varusteet ovat nykyään niin yleisiä, että tollanen avustamattoman auton hallinnan hyödyllisyys vähenee kaiken aikaa. En katso pahalla, jos joku haluaa treenata asiallisessa paikassa vaikkapa jollain parkkiksella kässärikäännöksiä tai takavetosta autoa vähän pyörittää, kunhan pitää järjen mukana touhussa, mutta pitää muistaa, että tollasella toiminnalla saatu taito hyödyttää tasan vaan sitä nimenomaista henkilöä ja vaikutus kokonaisuuteenkin on mitätön. Lähtökohtana turvallisessa liikenteessä on ennakoiva ja riskejä minimoiva ajo ja uskoisin, että tuollaisella mentaliteetilla liikkuvat kärsivät kyllä vähemmän onnettomuuksista, kuin nämä linttasankarit, jotka saattavat joskus auton vaikkapa ulosajolta tms pelastaa taitojensa takia. Kyllä mullakin on takavetoinen auto, jolla voi ihan kesäkuivallakin ajaa mutkassa kylki edellä ja myönnän, että joskus saatan niin tehdäkin, mutta lähtökohtana silti on tarkkaavainen ajo rajoituksia (etenkin taajamissa) noudattaen.
Totta kai. Ei yleisen liikenteen seassa perseilyä pidä kenenkään tai keneltäkään hyväksyä. Itse lähinnä toivoisin, että niitä turvallisia paikkoja siihen kylkiedellä menemiseen saisi tehtyä helpommin nykyisen byrokratiahelvetin sijasta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 629
Lähtökohtana turvallisessa liikenteessä on ennakoiva ja riskejä minimoiva ajo ja uskoisin, että tuollaisella mentaliteetilla liikkuvat kärsivät kyllä vähemmän onnettomuuksista, kuin nämä linttasankarit, jotka saattavat joskus auton vaikkapa ulosajolta tms pelastaa taitojensa takia.
Juuri näin.

Voi ihan oikeasti miettiä kuinka paljon tapahtuu onnettomuuksia, jotka olisi jollain erikoisemmilla rattiveivauksilla ollut vältettävissä. Väittäisin, että 95% tapauksissa riittää ihan normaali voimakas jarrutus ja tarvittaessa väistöliike.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 649
Tänään oli kyllä nastojen päivä, tie oli niin peilijäässä, että tuulikin tahtoi painaa luisuun autoa kitkarenkailla. Aika rauhassa porukka tänään ajeli kyllä,olipahan motarilla ohituskaista koko ajan tyhjä :)
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 233
Tänään on just sellanen keli, että on se ihan hyvä tietää miten oma auto toimii ja mikä logiikka ohjaa mitäkin tilannetta. Kuten aiemmin tuolla sanottiinkin, suurimman osan tilanteista välttää ajamalla kelin mukaan, pitämällä turvaväliä, ennakoimalla ja tarvittaessa jarruttamalla ja ehkä väistöliikkeellä, mutta esimerkiksi liukkaissa rampeissa ja mutkissa auto voi silti käyttäytyä yllättävällä tavalla, mikäli ei lainkaan tiedä autostaan mitään. Kyse ei ole siitä, että yhtään kenenkään täytyisi opetella driftaamaan tai muita temppuja, vaan ihan perusasioista. Läheltä piti -tilanteita kun välillä näkee syntyvän ihan sen takia, että ratin takana reagoidaan jo maltilliseenkin luisuun turhaan hätäilemällä, mikä taas johtuu siitä ettei olla ikinä harjoiteltu vastaavaa tilannetta.

Tätä ehkä havainnollistaa se, kun itse joskus autokoulun jälkeen 2. vaiheessa kävin liukkaalla radalla, ja siinä missä ennen tätä vaihetta autolla ajaminen aina jossain määrin tuntui siltä että siihen liittyy paljon potentiaalisia yllätyksiä ja avoimia kysymyksiä, niin jo yksi ajokerta liukkaalla radalla auton käytöstä testaten toi paljon varmemman tunteen auton käsittelyn suhteen, kun palasin seuraavan kerran yleiselle tielle. Oli joku ymmärrys siitä, miten auto reagoi jos painan jarrua tässä kohtaa tämän verran tai jätän painamatta ja teenkin rauhallisen väistöliikkeen, tai jos auto tarjoaa liikenneympyrässä perää niin ei se ole mikään maailmanloppu, jne.

Toki nykypäivän autot korjaa jo huomaamattammekin läjäpäin tilanteita ja sikäli monet aamut liikenteessä sujuu ongelmitta, mutta onhan se yksikin onnettomuus yksilötasolla jo liikaa. Tavallisissa oloissa varmaan juuri turvavälit ja ennakointi on se keskeisin keino onnetomuuksien ehkäisyyn, mutta todella sankassa lumipyryssä liukkaalla tiellä tilanne on jo erilainen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tänään oli kyllä nastojen päivä, tie oli niin peilijäässä, että tuulikin tahtoi painaa luisuun autoa kitkarenkailla. Aika rauhassa porukka tänään ajeli kyllä,olipahan motarilla ohituskaista koko ajan tyhjä :)
Ajaa, tuusulan motarilla vasen kaista 60km/h kun mamma oli lähtenyt isolle kirkolle, vittu että menee vati tuollaiseen perseilyyn alle sekunnissa:mad:

Mutta joo liukasta oli, heti kun kierrokset pääsi 2000 ja maksimivääntö käytössä niin vaihteella kuin vaihteella alkoi sutimaan vaikka nastat.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Totta kai. Ei yleisen liikenteen seassa perseilyä pidä kenenkään tai keneltäkään hyväksyä. Itse lähinnä toivoisin, että niitä turvallisia paikkoja siihen kylkiedellä menemiseen saisi tehtyä helpommin nykyisen byrokratiahelvetin sijasta.
Joo, siis jäärata yms asiat on varmasti byrokraattisesti vaikeita, vaikkei mulla itselläni mitään kokemusta asioista olekaan. Olisi kiva, jos treenipaikkoja olisi olemassa vaikka ihan kohtuullisella maksullakin saatavilla. Tossahan voisi olla ihan jopa markkinarakoa sellaiselle, että isomman liikekiinteistön parkkipaikka suljettaisiin ilta-aikaan muulta liikenteeltä ja päästettäisiin korvausta vastaan halukkaita polttamaan kumia tms. En tiedä olisiko tuollaisessa jotain lainsäädännöllisiä haasteita, mutta voisi kuvitella, että yksityisalue suljettuna muulta liikenteeltä olisi sellainen paikka, missä saisi vähän panna perää irti. Itse oon käynyt ratapäivillä ihan moottoriradoilla ajamassa, mutta kaikille tuokaan ei ole vaihtoehto.

Tänään on just sellanen keli, että on se ihan hyvä tietää miten oma auto toimii ja mikä logiikka ohjaa mitäkin tilannetta. Kuten aiemmin tuolla sanottiinkin, suurimman osan tilanteista välttää ajamalla kelin mukaan, pitämällä turvaväliä, ennakoimalla ja tarvittaessa jarruttamalla ja ehkä väistöliikkeellä, mutta esimerkiksi liukkaissa rampeissa ja mutkissa auto voi silti käyttäytyä yllättävällä tavalla, mikäli ei lainkaan tiedä autostaan mitään. Kyse ei ole siitä, että yhtään kenenkään täytyisi opetella driftaamaan tai muita temppuja, vaan ihan perusasioista. Läheltä piti -tilanteita kun välillä näkee syntyvän ihan sen takia, että ratin takana reagoidaan jo maltilliseenkin luisuun turhaan hätäilemällä, mikä taas johtuu siitä ettei olla ikinä harjoiteltu vastaavaa tilannetta.

Tätä ehkä havainnollistaa se, kun itse joskus autokoulun jälkeen 2. vaiheessa kävin liukkaalla radalla, ja siinä missä ennen tätä vaihetta autolla ajaminen aina jossain määrin tuntui siltä että siihen liittyy paljon potentiaalisia yllätyksiä ja avoimia kysymyksiä, niin jo yksi ajokerta liukkaalla radalla auton käytöstä testaten toi paljon varmemman tunteen auton käsittelyn suhteen, kun palasin seuraavan kerran yleiselle tielle. Oli joku ymmärrys siitä, miten auto reagoi jos painan jarrua tässä kohtaa tämän verran tai jätän painamatta ja teenkin rauhallisen väistöliikkeen, tai jos auto tarjoaa liikenneympyrässä perää niin ei se ole mikään maailmanloppu, jne.

Toki nykypäivän autot korjaa jo huomaamattammekin läjäpäin tilanteita ja sikäli monet aamut liikenteessä sujuu ongelmitta, mutta onhan se yksikin onnettomuus yksilötasolla jo liikaa. Tavallisissa oloissa varmaan juuri turvavälit ja ennakointi on se keskeisin keino onnetomuuksien ehkäisyyn, mutta todella sankassa lumipyryssä liukkaalla tiellä tilanne on jo erilainen.
Todella liukkaalla kelillä ajonopeus korreloi hyvin vahvasti sen suhteen, tapahtuuko mahdollisessa ulosajossa henkilövahinkoja vai ei, joten kyllä ihan perustasolla on kaikista tärkeintä silti noudattaa järkevää tilannenopeutta. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että liukkaalla radalla yms ajoharjoittelu tuo kuljettajille lisää kokemusta siitä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaa toimia, mutta suurimmalle osalle kuskeista tuolla ei kuitenkaan ole merkitystä, koska liukkaalla radalla tietoisesti auton rajoja haetaan pari kertaa silloin parikymppisenä ja sen jälkeen ajaminen on perussuorittamista ja tuollaiset asiat unohtuvat. On se toki ikävää, jos auto puskee motarin rampista penkkaan, mutta jos ajetaan kelin edellyttämällä nopeudella, niin tuskin siinä kuski kuolla kupsahtaa.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Joo, siis jäärata yms asiat on varmasti byrokraattisesti vaikeita, vaikkei mulla itselläni mitään kokemusta asioista olekaan. Olisi kiva, jos treenipaikkoja olisi olemassa vaikka ihan kohtuullisella maksullakin saatavilla. Tossahan voisi olla ihan jopa markkinarakoa sellaiselle, että isomman liikekiinteistön parkkipaikka suljettaisiin ilta-aikaan muulta liikenteeltä ja päästettäisiin korvausta vastaan halukkaita polttamaan kumia tms. En tiedä olisiko tuollaisessa jotain lainsäädännöllisiä haasteita, mutta voisi kuvitella, että yksityisalue suljettuna muulta liikenteeltä olisi sellainen paikka, missä saisi vähän panna perää irti. Itse oon käynyt ratapäivillä ihan moottoriradoilla ajamassa, mutta kaikille tuokaan ei ole vaihtoehto.
Käytännössä jos tommosta toimintaa haluaa tehdä niin vähintään kunnalta pitää olla lupa. Ja siihen sitten tarvitaan melu ja ympäristöselvitystä ynnä muuta hauskaa..

Epävirallisestihan noita toki siellä täällä on ja "yksityisen jäätien" saa kuka vain periaatteessa tehdä, mutta jonkun kaikille avoimen harjoittelupaikan pystyyn saaminen ilman vähintään vahvaa yhdistystä/yritystä taustalla ja tarpeellisia kavereita kunnassa on mahdotonta. Yksi tapaus aikanaan torpattiin sillä, että luonnonsuojelualue oli liian lähellä (n. 20km) kyseisestä alueesta. Alle 100m päässä kulki kyllä kahden kaupungin välinen maantie tuhansine autoineen..

Sitten noiden jälkeen tulee vielä vastuu kysymykset vakuutuksineen ynnä muineen..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 572
Viestejä
4 195 213
Jäsenet
70 751
Uusin jäsen
HevosSorsa

Hinta.fi

Ylös Bottom