Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Tämä, se että jäädään siihen keskelle, puoli metriä sivuun ja metri keulaa pidemmälle niin takaa mahtuu ohi, mutta ei, seisotaan kuin kyrpä häissä kaikkien edessä! :facepalm:

Tossa kodin lähellä on tälläinen risteys ja joka päivä kun tulen töistä himaan siinä seisoo joku urpo edessä ja yrittää mennä vasemmalle. Nyt kun ollut prätkällä liikenteessä niin olen ajanut sieltä vasemmalta siihen kuskin ikkunan luokse (mahtuu hyvin kun jätetään siihen liikenteenjakajaan 1,5m väliä:facepalm:) ja kopuutanut ja nätisti kertonut että siellä takana nyt viisi autoa seisoo sun takia että ota enemmän vasemmalle ja metri eteenpäin seuraavalla kerralla.
Mitäs kuskit tähän?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Kerran menin autolla pysäköintihallissa tuollaisen vasemmalle kääntyvän oikeaan reunaan ryhmittyjän rinnalle vasemmalle puolelle kääntyäkseni vasemmalle. Kovasti sieltä tuli torvikonserttia ja varmaan keskisormea, mutta uskon että hän seuraavalla kerralla osaa jo paremmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Molemmat ymmärsi yskän, mutta auton hahmottaminen on vaikeaa, siirsi 20cm eteenpäin ensimäisellä kerralla :asif:
Tämäpä näissä yleensä on, ei se ole oikein tyhmyydestäkään kaikilla kiinni vaan ihan fysiikan/auton mittasuhteiden ymmärtämättömyydestä, jota ei liiemmin ajokorttia myönnettäessä tarkastella.

Auto kuitenkin monella se ainoa väline päästä paikasta a paikkaan b.

Muttajoo, ihan helvetin ärsyttäviähän nuo on, samaten nämä kaikenlaiset matelijat ja parkkipaikoilla peruuttajat, joilla menee minuutti aikaa hivuttaa se auto sinne ruutuun (ja sitten se on vinossa tai viivan päällä).
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tämäpä näissä yleensä on, ei se ole oikein tyhmyydestäkään kaikilla kiinni vaan ihan fysiikan/auton mittasuhteiden ymmärtämättömyydestä, jota ei liiemmin ajokorttia myönnettäessä tarkastella.

Auto kuitenkin monella se ainoa väline päästä paikasta a paikkaan b.

Muttajoo, ihan helvetin ärsyttäviähän nuo on, samaten nämä kaikenlaiset matelijat ja parkkipaikoilla peruuttajat, joilla menee minuutti aikaa hivuttaa se auto sinne ruutuun (ja sitten se on vinossa tai viivan päällä).
Tyhmyyttä on olla oppimatta uutta, varsinkin asiaa jota tekee päivittäin niin luulis että sen haluaa osata hyvin eikä vähän sinne päin?

Jopa muija osaa ajaa autoa paremmin kuin moni mies ja se kun lähtee kehälle tai motarille niin kaasu on pohjassa ja osaa sujuvasti liikkua autolla liikenteessä muiden joukossa eikä törppöile siellä muiden edessä minä minä asenteella.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Rekkakuskit tekevät arvokasta työtään (aika on rahaa) ...

edit:

1000km /80km/h = 12,5h

1000km /88Km/h = 11.37h


Kilpailuetua voi jotkut hakea mm. tinkimällä lepoajoista, ylikuormalla, ylinopeudella jne. valvonnalla ja seuraamuksilla moista hillitään.

Jos tuntihinta on se juttu millä saa sikailla, niin mistä se rekkakuski tietää onko kallein, meinaa äkkiä pari helvempaakin henkilöautokyytiä ylittää sen rekan tuntihinnan.

En ole hirveästi seurannut tätä ketjua ja varmasti tämäkin on jo ollut täällä, mutta kylläpä ärsyttävät ne kuskit, jotka vasemmalle kääntyessä ryhmittyvät tien/kaistan oikeaan reunaan ja päinvastoin. Tilaa kyllä aina olisi ryhmittyä oikein.
Ja ehkä se yleisin , ryhmitytään keskiviivalle, kun ajataan suoraan, tyypillistä osuuksilla joissa ei ole kaistaviivoja, mutta leveyttä kaihdenkaistan verran suuntaan.

Jos jotain hyvää, hakee, niin on kai tuo parempi kuin se ryhmä joka koukkaa ennen kääntymistä.

Vaikeaa noista tekee se että tuntuu olevan tyypillistä alueilla missä vilkunkäyttö myös vaikeaa, eli vaikea arvata mihin vilkuton on menossa.
 
Viimeksi muokattu:

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
60km/h alueella n. 150m ennen taajaman ja 50km/h alueen alkua BMW-kuljettaja päätti ohittaa minut ja yhden toisen mustaa savua pakoputkesta puskien ja jatkoi +80km/h vauhtiaan toista kilometria ennen liikenneympyrään hidastamista. Vastaan tuli poliisi sen jälkeen, kun tää teiden ritari oli mennyt ympyrästä. Harmitti vähän, että pääsi pälkähästä.

Kuljettajan koulutustaustasta, iästä ja muista ominaisuuksista ei varmaan saa täällä esittää olettamuksia. :smoke:
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kilpailuetua voi jotkut hakea mm. tinkimällä lepoajoista, ylikuormalla, ylinopeudella jne. valvonnalla ja seuraamuksilla moista hillitään.
Joo valvonta kuuluu poliisille, joten annan rekkakuskin ohittaa ja painan sitten itse ohitse. Jos joku rekka painaa moottoritiellä 88km/h ohi 80km/h ajavasta rekasta niin, ei olle rikoksista niitä suurimpia. Varsinkin kun nyky rekat ovat parempia ajattevia kuin vanhemmat henkilöoutot. Poliisit tuskin tuon takia edes vaivautuvat kuskia pysäyttämään.

Jos tuntihinta on se juttu millä saa sikailla, niin mistä se rekkakuski tietää kuka kallein, ja äkkiä parempi helvempaakin ylittää rekan hinnan.
Nyt en ymmärtänyt asian ideaa, varsinkin tuo loppu jäi?
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
43
60km/h alueella n. 150m ennen taajaman ja 50km/h alueen alkua BMW-kuljettaja päätti ohittaa minut ja yhden toisen mustaa savua pakoputkesta puskien ja jatkoi +80km/h vauhtiaan toista kilometria ennen liikenneympyrään hidastamista. Vastaan tuli poliisi sen jälkeen, kun tää teiden ritari oli mennyt ympyrästä. Harmitti vähän, että pääsi pälkähästä.

Kuljettajan koulutustaustasta, iästä ja muista ominaisuuksista ei varmaan saa täällä esittää olettamuksia. :smoke:
Ihan mielenkiinnosta, jouduitko hidastamaan, väistämään tai aiheutuiko tuosta muille vaaratilanne?
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Ihan mielenkiinnosta, jouduitko hidastamaan, väistämään tai aiheutuiko tuosta muille vaaratilanne?
Omaan ajamiseeni ei vaikuttanut. Useamman risteyksen ohi ajoi ja ainakin yhdessä niistä on huono näkyvyys lumen takia eikä ihmiset aina malta hidastaa ennen kääntymistä. Vaaratilanteita en osaa arvioida kun keskityin omaan ajamiseeni enemmän.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Siis voi vittu minkä turhan tilanteen taas joku oman elämänsä sankari onnistui aiheuttamaan:

Kyseessä tuollainen "tuplaliittymä" ajettaessa Kehä 1 itään ja siitä liittyessä Tuusulantielle kohti keskustaa. Ajan kuvan punaista autoa ja ns. ensimmäisestä liittymästä on tulossa myös autoja. Sulkuviivan päättymisen jälkeen alan siirtyä tietysti vilkku päällä pikkuhiljaa vasemmalle kaistalle kun sininen auto takaa päättää kiihdyttää raivokkaasti rinnalle. Omat kuskinpuolen renkaat ovat jo siis toisella kaistalla kun auto syöksähtää viereen. Ei siis pyri edelleni vaan todellakin rinnalleni. Tilanne tulee melkoisena yllätyksenä että joten säpsähdän hieman ja palaan omalle loppuvalle kaistalle. Vain tietysti tajutakseni että kaista loppuu melko pian ja täytyy nopeasti jarruttaa ja siirtyä sinisen auton taakse koska se ajaa nyt niin lähellä mustaa autoa eikä väliin mahdu. Siis oikeasti, mitä vittua ihmisten päässä oikein liikkuu? Kokikohan vähän kouluttavansa minua? Tuli varmaan ihan yllätyksenä että liittymästä tulija haluaa vaihtaa kaistaa kun oma kaista loppuu ja vilkkukin näin kertoo...

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 282
Näitä vammaisia riittää. Itse kun tulen rampilta, vedän usein "röyhkeästi" ensimmäiseen auton menevään väliin *soo* *soo* ilman vilkkua, ei siinä ole aina aikaa vilkutella tai
antaa pääväylällä liikkuvalle mulkulle aikaa reagoida vetämällä esim. väli kiinni.

Toisaalta, jos minä olen pääväylällä ja vierekkäisestä liittymästä tulee auto etupuolelle, niin nostan vaikka vähän kaasulta, että pääsee siihen minun ja edellä ajavan väliin.
En taida liikenteessä hirveästi luottaa muiden liikkujien hyväntahtoisuuteen.. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
Tai mitä jos katsoisitte pari-kolme sataa metriä aikaisemmin mihin väliin tähtäätte? Voisi vaikka valita sen missä on tilaa ettei tarvitse mennä kyljestä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 740
Tai mitä jos katsoisitte pari-kolme sataa metriä aikaisemmin mihin väliin tähtäätte? Voisi vaikka valita sen missä on tilaa ettei tarvitse mennä kyljestä.
Ei aina auta kun jotkut vetää kaasu pohjassa tuon raon umpeen, kuten yllä olevassa tapauksessa kävi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ei sitä tilaa aina paljoa ole, yksi vilkaisu ja päätös.
Tämä, juurikin tämä, ihan ensimmäisenä tehdään se oma päätös mihin väliin mennään ja todellakin yllätetään muut. Mutta jos edellinen ei syystä tai toisesta toimi, niin vaihtoehto B, C, tai sitten jarrua kaistan lopussa ja odotellaan vaikka ensi viikkoon, että saat tilaa.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Pakko myöntää että agressiivisella ajolla ja jos olisin vetänyt sulkuviivan yli tiukasti toiselle kaistalle olisin helposti ehtinyt ennen kiihdyttäjää eli virhe tietysti omaltakin kohdaltani. Mutta tuossa kohdassa ei tosiaan ole mitään satoja metrejä aikaa etukäteen katsella tilannetta kun itse liittymäkään ei ole kahtasataa metriä edes pitkä. Vauhtiakin kaikilla kuitenkin yli 80km/h.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 282
Kannattaa olla siinä liittymässä jo mieluummin kovempi vauhti kuin vasemmalla puolella olijoilla, tekee liittymisestä helpompaa.
Tuikkaa suoraan (ensimmäiseen) väliin ja nostaa sitten vähän kaasulta.

Hitaammilla autoilla, kuten omani, tämä on tarkkaa puuhaa. :D
 

GadnenMulkoSilmä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
294
Siis voi vittu minkä turhan tilanteen taas joku oman elämänsä sankari onnistui aiheuttamaan:

Kyseessä tuollainen "tuplaliittymä" ajettaessa Kehä 1 itään ja siitä liittyessä Tuusulantielle kohti keskustaa. Ajan kuvan punaista autoa ja ns. ensimmäisestä liittymästä on tulossa myös autoja. Sulkuviivan päättymisen jälkeen alan siirtyä tietysti vilkku päällä pikkuhiljaa vasemmalle kaistalle kun sininen auto takaa päättää kiihdyttää raivokkaasti rinnalle. Omat kuskinpuolen renkaat ovat jo siis toisella kaistalla kun auto syöksähtää viereen. Ei siis pyri edelleni vaan todellakin rinnalleni. Tilanne tulee melkoisena yllätyksenä että joten säpsähdän hieman ja palaan omalle loppuvalle kaistalle. Vain tietysti tajutakseni että kaista loppuu melko pian ja täytyy nopeasti jarruttaa ja siirtyä sinisen auton taakse koska se ajaa nyt niin lähellä mustaa autoa eikä väliin mahdu. Siis oikeasti, mitä vittua ihmisten päässä oikein liikkuu? Kokikohan vähän kouluttavansa minua? Tuli varmaan ihan yllätyksenä että liittymästä tulija haluaa vaihtaa kaistaa kun oma kaista loppuu ja vilkkukin näin kertoo...

Tuohan on klassinen paikka blokkauksille & muulle perseilylle:rofl2:.
Autossa pitää vaan olla riittävästi tehoa, niin ne blokkaajat hermostuu ja pilaa päivänsä kun niillä alla se diisseli-nuhapumppu ja eivät kerkeä blokkaamaan:bored:.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
Siis voi vittu minkä turhan tilanteen taas joku oman elämänsä sankari onnistui aiheuttamaan:

Kyseessä tuollainen "tuplaliittymä" ajettaessa Kehä 1 itään ja siitä liittyessä Tuusulantielle kohti keskustaa. Ajan kuvan punaista autoa ja ns. ensimmäisestä liittymästä on tulossa myös autoja. Sulkuviivan päättymisen jälkeen alan siirtyä tietysti vilkku päällä pikkuhiljaa vasemmalle kaistalle kun sininen auto takaa päättää kiihdyttää raivokkaasti rinnalle. Omat kuskinpuolen renkaat ovat jo siis toisella kaistalla kun auto syöksähtää viereen. Ei siis pyri edelleni vaan todellakin rinnalleni. Tilanne tulee melkoisena yllätyksenä että joten säpsähdän hieman ja palaan omalle loppuvalle kaistalle. Vain tietysti tajutakseni että kaista loppuu melko pian ja täytyy nopeasti jarruttaa ja siirtyä sinisen auton taakse koska se ajaa nyt niin lähellä mustaa autoa eikä väliin mahdu. Siis oikeasti, mitä vittua ihmisten päässä oikein liikkuu? Kokikohan vähän kouluttavansa minua? Tuli varmaan ihan yllätyksenä että liittymästä tulija haluaa vaihtaa kaistaa kun oma kaista loppuu ja vilkkukin näin kertoo...
Tämän kaltaisia tilanteita on sattunut itsellekin pari kappaletta noin 20v sitten. Siinä myös joku päätti kouluttaa minua, kun auto oli kulkuväline silloin missä ei todellakaan ollut tehoa tarpeeksi lähteä kenenkään kanssa mittaamaan sitä kuka ottaa minkä paikan. Vaikka ennakoi miten niin näitä sattui eteen kuiteskin. Sen jälkeen päätin, että autossa pitää olla sen verran tehoa, että vaikka itse ajaa rauhassa niin nämä "oman egon" mittaajat liikenteessä ei enää tule blokkaamaan samalla tavalla jatkossa. Sanotaan sen verran, että aina käytän vilkkua, että näytän mihin haluan kääntyä tai vaihtaa kaistaa hyvissä ajoin. Se vilkku tuntui olevan monelle punainen vaate. Vaikka vilkun nimenomaan pitäisi olla indikaattori siitä, että annat muille signaalin niin, että liikenne sujuu jouhevasti.

Näitä vammaisia riittää. Itse kun tulen rampilta, vedän usein "röyhkeästi" ensimmäiseen auton menevään väliin *soo* *soo* ilman vilkkua, ei siinä ole aina aikaa vilkutella tai
antaa pääväylällä liikkuvalle mulkulle aikaa reagoida vetämällä esim. väli kiinni.
Itselläni on sellainen tyyli ollut liikenteessä pitkään, että aina vilkkua näyttämällä pääsee eteeni. Annan tilaa vaikka olisi ruuhka, koska se on jouhevuutta. Ei tälläisessä tilanteessa tulisi pieneen mieleenikään blokata ketään.

Mitä tulee ilman vilkkua toisten ajamiseen. Näissä tilanteissa en anna yhtään tilaa vaan se joka haluaa koheltaa liikenteessä. Hän on sitten on vastuussa siitä, että mahtuu tai on mahtumatta, mutta kaasua en löysää yhtään tälläisille ilman vilkkua liikkujille. En siis lisää tai vähennä nopeutta vaan kaistanvaihtaja on vastuussa, että miten ajelee sitten.

Toisaalta, jos minä olen pääväylällä ja vierekkäisestä liittymästä tulee auto etupuolelle, niin nostan vaikka vähän kaasulta, että pääsee siihen minun ja edellä ajavan väliin.
Näin toimin itsekin mikäli joku haluaa kaistan vaihtaa.


Tuohan on klassinen paikka blokkauksille & muulle perseilylle:rofl2:.
Autossa pitää vaan olla riittävästi tehoa, niin ne blokkaajat hermostuu ja pilaa päivänsä kun niillä alla se diisseli-nuhapumppu ja eivät kerkeä blokkaamaan:bored:.
Tämä +1.

Nimenomaan, kun autossa on tarpeeksi tehoa niin suorastaan voi päättää minkä paikan haluaa ottaa, kun sen jo valmiiksi katsoo ja päättää. Eipä ole tullut omalla kohdalla eteen tilanteita viimeiseen 15v, että joku olisi pystynyt blokata liittymästä tuloani. Joku joskus koitti jollain olevinaan omasta mielestään "tehopelillä" blokata rampilta liittymistäni niin minä vaan polkasin kaasulla ohi ja otin sen paikan mikä kuuluu. Kyllä sillä premium auton kuskilla alkoi kädet ja suu käydä sitä mukaa, että päivä oli pilalla.
 

GadnenMulkoSilmä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
294
Tämän kaltaisia tilanteita on sattunut itsellekin pari kappaletta noin 20v sitten. Siinä myös joku päätti kouluttaa minua, kun auto oli kulkuväline silloin missä ei todellakaan ollut tehoa tarpeeksi lähteä kenenkään kanssa mittaamaan sitä kuka ottaa minkä paikan. Vaikka ennakoi miten niin näitä sattui eteen kuiteskin. Sen jälkeen päätin, että autossa pitää olla sen verran tehoa, että vaikka itse ajaa rauhassa niin nämä "oman egon" mittaajat liikenteessä ei enää tule blokkaamaan samalla tavalla jatkossa. Sanotaan sen verran, että aina käytän vilkkua, että näytän mihin haluan kääntyä tai vaihtaa kaistaa hyvissä ajoin. Se vilkku tuntui olevan monelle punainen vaate. Vaikka vilkun nimenomaan pitäisi olla indikaattori siitä, että annat muille signaalin niin, että liikenne sujuu jouhevasti.



Itselläni on sellainen tyyli ollut liikenteessä pitkään, että aina vilkkua näyttämällä pääsee eteeni. Annan tilaa vaikka olisi ruuhka, koska se on jouhevuutta. Ei tälläisessä tilanteessa tulisi pieneen mieleenikään blokata ketään.

Mitä tulee ilman vilkkua toisten ajamiseen. Näissä tilanteissa en anna yhtään tilaa vaan se joka haluaa koheltaa liikenteessä. Hän on sitten on vastuussa siitä, että mahtuu tai on mahtumatta, mutta kaasua en löysää yhtään tälläisille ilman vilkkua liikkujille. En siis lisää tai vähennä nopeutta vaan kaistanvaihtaja on vastuussa, että miten ajelee sitten.



Näin toimin itsekin mikäli joku haluaa kaistan vaihtaa.




Tämä +1.

Nimenomaan, kun autossa on tarpeeksi tehoa niin suorastaan voi päättää minkä paikan haluaa ottaa, kun sen jo valmiiksi katsoo ja päättää. Eipä ole tullut omalla kohdalla eteen tilanteita viimeiseen 15v, että joku olisi pystynyt blokata liittymästä tuloani. Joku joskus koitti jollain olevinaan omasta mielestään "tehopelillä" blokata rampilta liittymistäni niin minä vaan polkasin kaasulla ohi ja otin sen paikan mikä kuuluu. Kyllä sillä premium auton kuskilla alkoi kädet ja suu käydä sitä mukaa, että päivä oli pilalla.
Myönnettäköön tosin ettei itsekään tässä millään urheiluautolla ajele. Mutta kyllä siinä runtua löytyy kun kierroksia antaa vaikka perus arjenvalkoinen perhefarmari onkin, ja merkit poistettu että menee 2.0 TDI:stä, jos ei putkista osaa katsella :bored:.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
Se ärsyttää muiden kyydissäkin istuessa kun aletaan arpomaan niitä nopeuksia liittymissä puolin ja toisin. Jos ajatte vaan tasaista vauhtia siellä päätiellä ettekä kiihdytä tai löysäile ja pidätte turvavälejä niin homma menee omalta osalta ok. Ja liittyessä tosiaan se aikainen havainto että mihin väliin pääsee parhaiten ja vauhdin aikainen sovitus sinne, että päätien tyypit voi myös ennakoida ajoissa minne yritätte. Ilman vilkkua yllättäjät voi suosiolla jäädä harjoittelemaan vielä muutamaksi vuodeksi jonnekkin mökkitielle.

Mutta aina riittää niitä joilla on joku oma sääntö minkä mukaan pitäisi kiihdyttää/hidastaa ja muiden sitten pitäisi lukea ajatukset. Noilla saa yksinkertaisesta toimenpiteestä tehtyä mielenkiintoisen.

muoks: oottekonää oulusta? :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Siis voi vittu minkä turhan tilanteen taas joku oman elämänsä sankari onnistui aiheuttamaan:

Kyseessä tuollainen "tuplaliittymä" ajettaessa Kehä 1 itään ja siitä liittyessä Tuusulantielle kohti keskustaa. Ajan kuvan punaista autoa ja ns. ensimmäisestä liittymästä on tulossa myös autoja. Sulkuviivan päättymisen jälkeen alan siirtyä tietysti vilkku päällä pikkuhiljaa vasemmalle kaistalle kun sininen auto takaa päättää kiihdyttää raivokkaasti rinnalle. Omat kuskinpuolen renkaat ovat jo siis toisella kaistalla kun auto syöksähtää viereen. Ei siis pyri edelleni vaan todellakin rinnalleni. Tilanne tulee melkoisena yllätyksenä että joten säpsähdän hieman ja palaan omalle loppuvalle kaistalle. Vain tietysti tajutakseni että kaista loppuu melko pian ja täytyy nopeasti jarruttaa ja siirtyä sinisen auton taakse koska se ajaa nyt niin lähellä mustaa autoa eikä väliin mahdu. Siis oikeasti, mitä vittua ihmisten päässä oikein liikkuu? Kokikohan vähän kouluttavansa minua? Tuli varmaan ihan yllätyksenä että liittymästä tulija haluaa vaihtaa kaistaa kun oma kaista loppuu ja vilkkukin näin kertoo...

Tampereella ihan vastaava paikka kun nokian motarilta siirrytään ohitustielle. Joku talvi sitten olin itse musta auto ja liittyvä oli punainen kuten kuvassakin.

Punainen auto tuli siihen rinnalle ja ehkä metrin verran edellekkin, itse pidin tasaisen 90kmh mitä yleensä tuossa vauhtia. Siinä kohtaa alkoi sitten siirtyminen mun keulaan (en muista oliko vilkkua vai ei, eipä sitä enää tuossa vaiheessa näe) ja sai väistää pientareen tuntumaan torvi pohjassa ja samalla kiihdyttäen pois alta.

En tiedä mitä avensiskuskin päässä oikein liikkui, oli kaikki aika ja tila kiihdyttää mun eteen tai jättäytyä taakse, mutta keulaan se yritys meinasi päätyä.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Kumma kun ei oo tainnu omalle kohdalle osua kertaakaan sen koommin perseilevää Anjovista kuin Qashqaitakaan, vaikka niitä kyllä näkyy liikenteessä aika paljonkin. Saksan premiumit ja Volvot edelleen yliedustettuina omissa "tilastoissa" ja sitten jotkut RS Skodat mitkä aiheuttaa lähinnä myötähäpeää kiihdyttelyllään jossain kaupungissa vain päästäkseen seisomaan seuraaviin liikennevaloihin. Mutta pakko uskoa, kun noita japskeja jatkuvasti haukutaan. :p
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
32
Nimenomaan, kun autossa on tarpeeksi tehoa niin suorastaan voi päättää minkä paikan haluaa ottaa, kun sen jo valmiiksi katsoo ja päättää.
Teho tosiaan auttaa kummasti. Meidän toisessa autossa on reilut 400 hv ja toisessa 70. Aika paljon mukavampi tuolla nopeammalla on tyypillisesti liittyä rampeille yms. Valitettavasti aina joskus joku triggeröityy "nopean näköisestä" autosta ja alkaa jotain haastaa tai sekoilla. Niinpä takana tulevaa liikennettä saa tarkkailla vielä tarkemmin kuin normaalisti. Yksi vaarallisimmista tilanteista sattui muutama viikko sitten, kun mun kaista oli työmaan takia loppumassa lyhyellä varoituksella. Viereistä kaistaa tuleva huomasi sen ja kiihdytti todella voimakkaasti umpeen välin, johon olin tulossa. Vaikkei päästy vaimon kanssa mihinkään kusipäisyyttä virallisempaan diagnoosiin, mikä saa ihmisen käyttäytymään noin, siitä oltiin kuitenkin varmoja, että toisella autolla liikkuessa samaa ei olisi tapahtunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
547
Kiihdytyskaistalta liittyminen on kyllä joskus haastavaa.
Tuntuu että välillä välit blokataan "kiinni" tai yksinkertaisesti kiihdytetään rinnalla niin ettei pääse vahingossakaan eteen...
Tulin kerran vähän pidemmältä rampilta ja ja katsoin kohdan missä tuikkaan niin eikös rinnalla lähtenyt auto kiihdyttämään.
Painoin reilusti kaasun pohjaan mutta kun mittarin mukaan alkoi lasissa olemaan 160km/h niin oli pakko jänistää kun rinnalla kiihdytti auto samaa tahtia.. :hmm:
Ei päästäny eteen. :poop:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Oma kokemus on osoittanut, että tuollainen välien kiinni ottaminen vähenee kun "merkkaa vilkulla" paikan ajoissa. Ilmeisesti mahdollinen blokkaajakin alkaa empimään blokkausaikeitaan jos vilkulla näyttää, että täältä tullaan. Esim yllä olevassa kuvassa laittaisin suunnilleen tuossa sinisen auton takana vilkun naksuttamaan merkiksi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
. Siis oikeasti, mitä vittua ihmisten päässä oikein liikkuu? Kokikohan vähän kouluttavansa minua? Tuli varmaan ihan yllätyksenä että liittymästä tulija haluaa vaihtaa kaistaa kun oma kaista loppuu ja vilkkukin näin kertoo...
Ehkä näitä kojelautakamera tubettajia.

Ei tuolliasen ainakaan pitäisi eteen tulemisesta mutisevan, jos turvavälin omatoimisesti ajanut lyhyeksi ja vielä kiilaa kiihdyttäne jo kaistalla olijan ulos.


Kiihdytyskaistalta liittyminen on kyllä joskus haastavaa.

Tuntuu että välillä välit blokataan "kiinni" tai yksinkertaisesti kiihdytetään rinnalla niin ettei pääse vahingossakaan eteen...

Tulin kerran vähän pidemmältä rampilta ja ja katsoin kohdan missä tuikkaan niin eikös rinnalla lähtenyt auto kiihdyttämään.

Painoin reilusti kaasun pohjaan mutta kun mittarin mukaan alkoi lasissa olemaan 160km/h niin oli pakko jänistää kun rinnalla kiihdytti auto samaa tahtia.. :hmm:

Ei päästäny eteen. :poop:
Harvoin tuollaisiin törmännyt, mutta joskus, hyväntahtoisena kuvitellut että yrittää auttaa .... Kai tuokin sikailu jonkinverran alueellista. Todella vaarallista.

Mutta helpompia nuo ovat kuin tietyt hidastajat, sillä tuosta kiihdyttäjästä selviää helpommin vähän reippaammin hiljentämällä ja liittymällä sen törttöilijän perään toki edelleen varautua yllättäviin tekoihin.

No myönnän, kun on sen välinkatsonut, niin kyllä se tuntuu jänistämiseltä jos siitä luopuu hidastamalla. :)


Oma kokemus on osoittanut, että tuollainen välien kiinni ottaminen vähenee kun "merkkaa vilkulla" paikan ajoissa. Ilmeisesti mahdollinen blokkaajakin alkaa empimään blokkausaikeitaan jos vilkulla näyttää, että täältä tullaan. Esim yllä olevassa kuvassa laittaisin suunnilleen tuossa sinisen auton takana vilkun naksuttamaan merkiksi.
Kuvittelin että vlkkua oli ajoissa käytetty, useamman sekunnin.

Jos liittyjällä jää vilkku myöhäiseksi, ja näkee vilkun menevän päälle etuoikealla, niin kiihdyttämisen motiivi todennäköisesti liittymisen helpottaminen.

Jos liittyjä on vielä kiihdytysvaiheessa niin hyvinkin ymmärettävää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kannattaa muistaa, että se tahalleen blokkaava on sinusta tietoinen ja taatusti pienimunaisempi, joten voit rauhassa valuttaa kaistalle. Se väistää kyllä lopulta.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Olen huomannut että tulee vähän vastaavanlaisesti joskus itse tehtyä, omassa tapauksessa vaan kyseessä on se että kun on moottoritien nopeusrajoitukset(100km/h tai 120km/h) ja edessä oleva autoilija on liittymässä moottoritielle nopeudella 70-80km/h, niin painelen kyllä heti sulkuviivan päätyttyä moottoritielle ja nostan sallittuun nopeuteen. Toki mikäli turvallisesti on mahdollista tehdä niin siirryn ohituskaistalle jotta edessä ajavalle ei tulis ihan älytöntä paniikkia, minkä tosin on omalla toiminnallaan aiheuttanut.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
32
Kannattaa muistaa, että se tahalleen blokkaava on sinusta tietoinen ja taatusti pienimunaisempi, joten voit rauhassa valuttaa kaistalle. Se väistää kyllä lopulta.
En ainakaan itse pysty luottamaan siihen, että väistää - sen verran erikoista porukkaa tuolla liikkuu. Ja jos tunkee itse väistämisvelvollisena väkisin eteen ja osuu, niin kalliiksi tulee...
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
Pk-seudulla on yleinen ongelma seuraava. Tulet rampista ja haluat liittyä ruuhkassa vaikka Kehä:lle. Näet etukäteen tilan johon liittyä vilkuttamalla, mutta tämä takavasemmalla oleva liikennesankari päättää tahallaan laittaa välin kiinni mentaliteetillä, että minun eteeni et varmasti tule. Näitä on nähnyt tasaisin väliajoin ruuhkissa. Siihen eteen mahtuisi rampilta tulija hyvin, mutta se jo Kehää ajava haluaa tahallaan blokata. Tämä on se ongelma mikäli auto on tehottomampi, koska silloin on myös oletus, että tilaa saisi vilkkua käyttämällä siihen sopivaan väliin.


On joitain vuosia sitten käynyt niin, että oli hyvä väli mihin vaihtaa kaista ruuhkaisella Kehällä 3:lla. Väli mihin olisin vilkulla mennyt niin siinä oli ainakin 3 auton mittaa väliä eli ruuhkassa oikein hyvä väli. No se Kehää ajava päätti kiihdyttää niin kovaa, kun sen auto varmaan liikkui. Tämä siis siinä kohtaa, kun huomasi vilkkuni ja mihin väliin meinasin vaihtaa kaistaa. Olin jo menossa siinä kohtaa missä aloin vaihtamaan kaistaa turvallisesti, kun kuollutkulma kertoikin, että jaahas sieltä ajettii vierelle. No se oli sitten kiihdyttänyt sen välin kiinni mihin meinasin tulla vilkkua näyttämällä ja mihin aluksi olisi mahtunut hyvin. Tässä kohtaa omalta osalta kuvioon tuli eurooppalainen ajokulttuuri. Kiihdytin oman auton hetkessä niin, että olin blokkaajan ”edellä” hieman. Tässä kohtaa laitoin uudelleen vilkun päälle ja lähdin kääntämään siihen väliin omaa autoa, joilloin arjen sankari säikähti sitä miten välin voi myös ottaa väkisin. Ei suomalaiset ole tottunut eurooppalaiseen röyhkeyteen mitä välin ottamiseen tulee. Otin välin siis rauhallisesti, mutta määrätietoisesti haltuun. Tämän jälkeen blokkaajan ilme oli aika priceless ja suu kävi ihan hitosti. Oli siis niin ruuhkainen Kehä, että tuo oli paras väli ennen blokkaus yritystä ja blokkaajan takana liian pienet välit kaikilla autoilla. Minä siis katson jo ramppiin tullessa valmiiksi aina miten siellä on tyhjiä välejä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
En ainakaan itse pysty luottamaan siihen, että väistää - sen verran erikoista porukkaa tuolla liikkuu. Ja jos tunkee itse väistämisvelvollisena väkisin eteen ja osuu, niin kalliiksi tulee...
Sitten on tulkinnut tilanteen väärin. On mahdollista ettei päätiellä ajava ole yksinkertaisesti huomannut sinua. Tällöin ihan oma syy ja saa maksaa laskun häpeällä kuorrutettuna.

Pointtihan tässä ei tietenkään ole se, että kannattaako lähteä perseilyyn mukaan vai ei, vaan siinä, että varsin usein liikennekonfliktit johtuvat virhetulkinnoista, joko itse ajamisesta tai ajamisen motiiveista. Jos joku puhtaasti kiusallaan häiritsee liikennettä, tärkeää on nimenomaan olla lähtemättä siihen leikkiin mukaan. Siinä voi vain hävitä. Koskee mitä tahansa ajosuoritteita, joilla etenemisen sijaan haluaa osoittaa muille paikkansa liikenteen hierarkiassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Pk-seudulla on yleinen ongelma seuraava. Tulet rampista ja haluat liittyä ruuhkassa vaikka Kehä:lle. Näet etukäteen tilan johon liittyä vilkuttamalla, mutta tämä takavasemmalla oleva liikennesankari päättää tahallaan laittaa välin kiinni mentaliteetillä, että minun eteeni et varmasti tule. Näitä on nähnyt tasaisin väliajoin ruuhkissa. Siihen eteen mahtuisi rampilta tulija hyvin, mutta se jo Kehää ajava haluaa tahallaan blokata. Tämä on se ongelma mikäli auto on tehottomampi, koska silloin on myös oletus, että tilaa saisi vilkkua käyttämällä siihen sopivaan väliin.
Kehä I:llä huomattavasti tyypillisempi tilannevariantti on, että liikennevirta hidastuu rampin kohdalla, ja takaa tuleva, rajoituksen mukaan ajava saavuttaa letkaa. Tämä näyttäytyy liittyvälle tahallisena välien kiinni vetämisellä. Tämä on yksi yleisimmistä virhetulkintoja aiheuttavista liikennetilanteista Kehä I:llä. Eikä mikään ihme, sillä lainsäädäntö ei tässä auta liittyjää. Vauhti tulee sovittaa liikennevirran mukaan, mutta kuinka se tehdään turvallisesti kun edessä oleva liikennevirta on hitaampaa kuin takana tuleva? Se, ettei onnettomuuksia tapahdu, on pitkälti takaa tulevien - sinällään oikein ajavien - joustamisen varassa. Ja kuten tiedämme, jotkut joustavat vähemmän kuin enemmän. Keskimääräinen autoilija osaa onneksi käyttäytyä oikein hyvin näissä tilanteissa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
Kehä I:llä huomattavasti tyypillisempi tilannevariantti on, että liikennevirta hidastuu rampin kohdalla, ja takaa tuleva, rajoituksen mukaan ajava saavuttaa letkaa. Tämä näyttäytyy liittyvälle tahallisena välien kiinni vetämisellä. Tämä on yksi yleisimmistä virhetulkintoja aiheuttavista liikennetilanteista Kehä I:llä. Eikä mikään ihme, sillä lainsäädäntö ei tässä auta liittyjää. Vauhti tulee sovittaa liikennevirran mukaan, mutta kuinka se tehdään turvallisesti kun edessä oleva liikennevirta on hitaampaa kuin takana tuleva? Se, ettei onnettomuuksia tapahdu, on pitkälti takaa tulevien - sinällään oikein ajavien - joustamisen varassa. Ja kuten tiedämme, jotkut joustavat vähemmän kuin enemmän. Keskimääräinen autoilija osaa onneksi käyttäytyä oikein hyvin näissä tilanteissa.

Omassa tapauksessa kyse oli blokkaajan kusipäisyydestä vain.

Ei ollut tuolla mitä mainitsit, että letkan etuosassa hiljaisempi vauhti ja takana tulevilla vielä kovempi. Nämä kaikki ajoi täysin samaa vauhtia siinä. Paitsi tämä poikkeus millä tuli pakkomielle ottaa väli kiinni.

Edit. Olen myös ajanut Kehä I:stä aamu- ja iltapäiväruuhkassa. Tiedän myös miten tuo Kehä käyttäytyy autoilijoineen.

Isoin ongelma minkä olen huomannut ruuhkissa ,niin siellä turvavälejä ei ole juuri lainkaan. Tämän takia sitten, kun tulee kolari niin se on yleensä ketjukolari.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
976
Olen huomannut että tulee vähän vastaavanlaisesti joskus itse tehtyä, omassa tapauksessa vaan kyseessä on se että kun on moottoritien nopeusrajoitukset(100km/h tai 120km/h) ja edessä oleva autoilija on liittymässä moottoritielle nopeudella 70-80km/h, niin painelen kyllä heti sulkuviivan päätyttyä moottoritielle ja nostan sallittuun nopeuteen. Toki mikäli turvallisesti on mahdollista tehdä niin siirryn ohituskaistalle jotta edessä ajavalle ei tulis ihan älytöntä paniikkia, minkä tosin on omalla toiminnallaan aiheuttanut.
Tuota on niin vaikea ymmärtää, että miksei sitä kaasua voi avata jo rampilla, vaan valutaan sinne 120-130km/h ajavien autojen sekaan 70km/h :hmm::rolleyes:
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
32
Sitten on tulkinnut tilanteen väärin. On mahdollista ettei päätiellä ajava ole yksinkertaisesti huomannut sinua. Tällöin ihan oma syy ja saa maksaa laskun häpeällä kuorrutettuna.

Pointtihan tässä ei tietenkään ole se, että kannattaako lähteä perseilyyn mukaan vai ei, vaan siinä, että varsin usein liikennekonfliktit johtuvat virhetulkinnoista, joko itse ajamisesta tai ajamisen motiiveista. Jos joku puhtaasti kiusallaan häiritsee liikennettä, tärkeää on nimenomaan olla lähtemättä siihen leikkiin mukaan. Siinä voi vain hävitä. Koskee mitä tahansa ajosuoritteita, joilla etenemisen sijaan haluaa osoittaa muille paikkansa liikenteen hierarkiassa.
Nyt meni pointti ohi. Tarkoitin tilannetta, jossa päätiellä ajava varsin hyvin huomaa liittyvän auton, mutta ei anna tilaa luottaen siihen, että on itse etuajo-oikeutettu ja näin vahvoilla vaikka yhteentörmäys sattuisikin. En myöskään ihan täysin ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla toisella kappaleella, kun juuri ylempänä sanoit, että kannattaa ajaa eteen kun toinen kyllä väistää. :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Nyt meni pointti ohi. Tarkoitin tilannetta, jossa päätiellä ajava varsin hyvin huomaa liittyvän auton, mutta ei anna tilaa luottaen siihen, että on itse etuajo-oikeutettu ja näin vahvoilla vaikka yhteentörmäys sattuisikin. En myöskään ihan täysin ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla toisella kappaleella, kun juuri ylempänä sanoit, että kannattaa ajaa eteen kun toinen kyllä väistää. :D
Noooo.. Ok, summaan nämä mietteet yhteen vertailukelpoisemmin:

Jos on varma, että kusipää blokkaa -> se väistää kyllä, koska haluaa vain kiusata, muttei naarmuja kylkeensä.
Jos luulet, että kusipää blokkaa, eikä se väistäkään -> oma syy kun ajoit toista kylkeen.
Jos on yhtään epävarma toisen motiiveista -> koita ajaa mahdollisimman normaalisti.

Ainoa joka edellisistä on oikein, on viimeinen.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
32
Noooo.. Ok, summaan nämä mietteet yhteen vertailukelpoisemmin:

Jos on varma, että kusipää blokkaa -> se väistää kyllä, koska haluaa vain kiusata, muttei naarmuja kylkeensä.
Jos luulet, että kusipää blokkaa, eikä se väistäkään -> oma syy kun ajoit toista kylkeen.
Jos on yhtään epävarma toisen motiiveista -> koita ajaa mahdollisimman normaalisti.

Ainoa joka edellisistä on oikein, on viimeinen.
Kohta 2 on aina mahdollinen ja nimenomaan sen vuoksi en liittymistilanteissa uskalla tunkea eteen, kuten aiemmin mainitsin. Mutta vaikuttaa nyt yksinkertainen asia sen tason vänkäämiseltä, että parempi lopettaa tähän.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Se moottoritiellä vasemmalle väistäminen kun rampilta tulee porukkaa, ei siinä mitään jos ajetaan samaa vauhtia kun se vasen kaista 120km/h, mutta kun mamma vetää eteen 80km/h lasissa ja vielä ihmettelee kun tulee keskisormea.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
866
Ruuhka-aikaan Kehällä liittymissä eniten päähän ottaa ne sankarit joiden on pakko hyödyntää koko liittymiskaista plus muutama metri piennarta että pääsevät sen 5 autoa edemmäksi väliin mikä on aikaisemman vetoketjun jälkeen ajettu kiinni. Yleisesti 30 km/h madellessa vetoketju toimii ihan kohtalaisesti mutta itsekkin pyrin pitämään välit kiinni nähdessäni näitä parhaassa tapauksessa kiihdytyskaistalle ohittamaan vaihtavia. Samaa usein havaittavissa Kehän päässä motareilla vasen kaista etenee noin 110 - 120 ja oikea 80 - 90 ja aina löytyy näitä oikean kautta pari autoa ohittavia ja jarruvalo loistaen takaisin vasemmalle.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
32
Ruuhka-aikaan Kehällä liittymissä eniten päähän ottaa ne sankarit joiden on pakko hyödyntää koko liittymiskaista plus muutama metri piennarta että pääsevät sen 5 autoa edemmäksi väliin mikä on aikaisemman vetoketjun jälkeen ajettu kiinni.
Pelkässä ohittelutarkoituksessa tuo on munkin mielestä ehdottoman tuomittavaa, mutta liikenteen jouduttamiseksi etenkin ruuhkassa varsin suotavaa. En itse ymmärrä niitä, jotka tunkevat ruuhkaisessa liittymässä sulkuviivan jälkeen saman tien päätielle, vaikka kiihdytyskaistaa olisi jäljellä ja voisi rauhassa katsoa itselleen sopivan välin. Tätä näkee paljon esim. Kehä 1:ltä Tuusulantielle pohjoiseen liityttäessä. Vaikka Kehä 1:ltä tulevaa kiihdytyskaistaa jatkettiin Tuomarinkylän liittymän ohitse, siitä ei ole mitään apua, kun 95% autoista hyödyntää kaistaa max 100 metriä (lukuun ottamatta sitten niitä asian överiksi vetäviä maanteiden ritareita, jotka paahtaa 150 km/h lasissa oikealta kaikkien ohi kaistan ihan loppuu asti). Toinen klassinen paikka on Pasilasta Hakamäentielle Mäkelänkadun suuntaan noustessa. Siinäkin on ihan hyvin tilaa liittyä ruuhka-aikaankin vähän pidemmältä sopivaan väliin, mutta silti valtaosa änkee jo sulkuviivan päältä eteen ja liikennevirta töksähtää siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
866
Pelkässä ohittelutarkoituksessa tuo on munkin mielestä ehdottoman tuomittavaa, mutta liikenteen jouduttamiseksi etenkin ruuhkassa varsin suotavaa. En itse ymmärrä niitä, jotka tunkevat ruuhkaisessa liittymässä sulkuviivan jälkeen saman tien päätielle, vaikka kiihdytyskaistaa olisi jäljellä ja voisi rauhassa katsoa itselleen sopivan välin. Tätä näkee paljon esim. Kehä 1:ltä Tuusulantielle pohjoiseen liityttäessä. Vaikka Kehä 1:ltä tulevaa kiihdytyskaistaa jatkettiin Tuomarinkylän liittymän ohitse, siitä ei ole mitään apua, kun 95% autoista hyödyntää kaistaa max 100 metriä (lukuun ottamatta sitten niitä asian överiksi vetäviä maanteiden ritareita, jotka paahtaa 150 km/h lasissa oikealta kaikkien ohi kaistan ihan loppuu asti). Toinen klassinen paikka on Pasilasta Hakamäentielle Mäkelänkadun suuntaan noustessa. Siinäkin on ihan hyvin tilaa liittyä ruuhka-aikaankin vähän pidemmältä sopivaan väliin, mutta silti valtaosa änkee jo sulkuviivan päältä eteen ja liikennevirta töksähtää siihen.
Juuri tätä kaasupohjassa kaistan loppuun tarkoitin ainakin Kehä 3 Jumbon jälkeen kiihdytyskaistat ovat niin pitkiä, että sulavasti oman välin löytäminen on helppoa. No ehkä se muun liikenteen vauhdin havainnointi ja oman nopeuden siihen sovitus on molemmille ääripäille liian hankalaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Pelkässä ohittelutarkoituksessa tuo on munkin mielestä ehdottoman tuomittavaa, mutta liikenteen jouduttamiseksi etenkin ruuhkassa varsin suotavaa. En itse ymmärrä niitä, jotka tunkevat ruuhkaisessa liittymässä sulkuviivan jälkeen saman tien päätielle, vaikka kiihdytyskaistaa olisi jäljellä ja voisi rauhassa katsoa itselleen sopivan välin. Tätä näkee paljon esim. Kehä 1:ltä Tuusulantielle pohjoiseen liityttäessä. Vaikka Kehä 1:ltä tulevaa kiihdytyskaistaa jatkettiin Tuomarinkylän liittymän ohitse, siitä ei ole mitään apua, kun 95% autoista hyödyntää kaistaa max 100 metriä (lukuun ottamatta sitten niitä asian överiksi vetäviä maanteiden ritareita, jotka paahtaa 150 km/h lasissa oikealta kaikkien ohi kaistan ihan loppuu asti). Toinen klassinen paikka on Pasilasta Hakamäentielle Mäkelänkadun suuntaan noustessa. Siinäkin on ihan hyvin tilaa liittyä ruuhka-aikaankin vähän pidemmältä sopivaan väliin, mutta silti valtaosa änkee jo sulkuviivan päältä eteen ja liikennevirta töksähtää siihen.
Mene katsomaan kehä 1 länteen ja siitä Hämeenlinnan motarille pohjoiseen.

Sitä kaistaa on 2km, kaksi vitun kilometriä ja mitä tekee suomalainen Irma tai Martti volkkari ratissa, heti sulkuviivan jälkeen seis, kyllä seis ja yritetään päästä motarille.

Sillä seurauksella että jonon pää on kehä 1:llä asti Pakilan Teboilin kohdalla! :facepalm:

Kaksi kilometriä sitä kaistaa käytettävissä, kaksi kilometriä, mitä tekee poliisi, jonottaa siellä peukalo perseessä muiden kanssa. :facepalm:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Mene katsomaan kehä 1 länteen ja siitä Hämeenlinnan motarille pohjoiseen.

Sitä kaistaa on 2km, kaksi vitun kilometriä ja mitä tekee suomalainen Irma tai Martti volkkari ratissa, heti sulkuviivan jälkeen seis, kyllä seis ja yritetään päästä motarille.

Sillä seurauksella että jonon pää on kehä 1:llä asti Pakilan Teboilin kohdalla! :facepalm:

Kaksi kilometriä sitä kaistaa käytettävissä, kaksi kilometriä, mitä tekee poliisi, jonottaa siellä peukalo perseessä muiden kanssa. :facepalm:
Ihan hyvä pointti, mutta mietin mahdollista syytä.

Miten se Irja Martti siellä kiihdytyskaistan päässä pääsisi liittyyn, kun siellä motarilla on lisäksi rampilta takana tulevat jotka sulkuviivan loputtua tunkeneet mtoarille.

Siis tuli mieleen että heille on ehkä joskus käynyt niin että takanatuleva on tuikannut viereen, toteuttaen sääntöä eihän siellä tiellä mitään vuoronumeroita ole.

Jos olen oikeassa kohdassa, niin tuossa kai olisi jotain kehittämistä, sulkuviivan pidentäminen, no ei kai se muuta auttai kun että jono olisi vain pidemmälle (ja vähemmän kiihdystyaikaa) , tai no kai sen pysähdyspaikan voisi sijoittaa eri paikkaan ja pitkäsulkuviiva takaisi kiihdytysaikaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ihan hyvä pointti, mutta mietin mahdollista syytä.

Miten se Irja Martti siellä kiihdytyskaistan päässä pääsisi liittyyn, kun siellä motarilla on lisäksi rampilta takana tulevat jotka sulkuviivan loputtua tunkeneet mtoarille.

Siis tuli mieleen että heille on ehkä joskus käynyt niin että takanatuleva on tuikannut viereen, toteuttaen sääntöä eihän siellä tiellä mitään vuoronumeroita ole.

Jos olen oikeassa kohdassa, niin tuossa kai olisi jotain kehittämistä, sulkuviivan pidentäminen, no ei kai se muuta auttai kun että jono olisi vain pidemmälle (ja vähemmän kiihdystyaikaa) , tai no kai sen pysähdyspaikan voisi sijoittaa eri paikkaan ja pitkäsulkuviiva takaisi kiihdytysaikaa.
Tähän lyödään seis vaikka tie jatkuu tuonne niin pitkälle kuin silmä vain kantaa, sen myönnän että toi bussipysäkki on väärässä paikassa, mutta silti se ei edellytä että jos motarilla on ruuhkaan ja se matelee niin lyödään tuohon seis vilkku päälle ja odotettan että joku antaa tilaa niin että jonoa seisoo 2km kehä 1:llä ja senhän tietää mitä se siellä aiheuttaa.

Kun käytettäisiin se koko kaista hyödyksi tie vetää enemmän autoja, siinä on 2km tuota tietä ja aikaa...
 

Liitteet

Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
32
Mene katsomaan kehä 1 länteen ja siitä Hämeenlinnan motarille pohjoiseen.
Esimerkkejä tosiaan riittää roppakaupalla. Tuohon Hämeenlinnantien liittymän kohdalle sopisi jokin liikennemerkki tyyliin "Hyödynnä kiihdytyskaistaa. Kiihdytyskaistan pituus 2km". Vaikea sanoa, auttaisiko se mitään, mutta ei siitä varmaan haittaakaan olisi.
Siis tuli mieleen että heille on ehkä joskus käynyt niin että takanatuleva on tuikannut viereen, toteuttaen sääntöä eihän siellä tiellä mitään vuoronumeroita ole.
Vuoronumerot kyllä on: Edellä ajava menee ensin, oli kyse sitten ohittamisesta tai toiselle tielle liittymisestä. Ainakin itse annan tähän kaikille edellä kulkeville mahdollisuuden, ennen kuin teen omat päätökseni. Valitettavasti liian monen ajotyyliin kuuluu ainakin täällä Etelä-Suomessa ihan ihmeellinen "minä ensin"-änkeäminen, mikä ainoastaan sekoittaa liikennevirran kulkua ja aiheuttaa helposti vaaraakin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 668
Viestejä
4 188 280
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom