Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
18
Uudenvuoden lupauksena vois lopettaa ton kilttinä olemisen liikenteessä, vaihteeks sai jarrua polkea välttääkseen selvän kolarin kun itse liikenneympyrän sisällä ja ulkoota tullaan reilua ylinopeutta(+60kmh @40) ilman mitään aikomusta hiljentää kolarin välttämiseksi. Jos yksin olisin autossa ollut niin olisi voinut antaa kolarin tapahtua mutta vaimoke kyydissä ja olisi kolahtanut apparin puolelle...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
39
Auton merkillä tuntuu olevan merkitystä kanssakulkijoiden menohaluihin. Aikaisempi rassi oli Rio ja ajelin matkaa +2-4 km rajoituksesta ja aina porukka oli menossa heti ohi. Nyt hieman uudempi 3-sarjan Saksalainen ja ajelen samoja vauhteja: nyt vakkari päällä. Porukka tulee kyllä samaa vauhtia perään kiinni, mutta ei uskalla mennä ohi. Joulun lomaliikenteessä yksi Audi ajoi 70 km perässä ennen kuin uskalsi ohi ajaa. Takaa tullut Focus taisi aiheuttaa painetta ajamalla molemmista ohi :). Ei ollut ruuhkasta kiinni sillä pätkällä. Samaa näkee joskus moottoritiellä, että jäädään kilometritolkulla perään, vaikka kiinni tullaan nopeasti. Tosin nämä on sarjaa mummojen Micrat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 186
Auton merkillä tuntuu olevan merkitystä kanssakulkijoiden menohaluihin. Aikaisempi rassi oli Rio ja ajelin matkaa +2-4 km rajoituksesta ja aina porukka oli menossa heti ohi. Nyt hieman uudempi 3-sarjan Saksalainen ja ajelen samoja vauhteja: nyt vakkari päällä. Porukka tulee kyllä samaa vauhtia perään kiinni, mutta ei uskalla mennä ohi. Joulun lomaliikenteessä yksi Audi ajoi 70 km perässä ennen kuin uskalsi ohi ajaa. Takaa tullut Focus taisi aiheuttaa painetta ajamalla molemmista ohi :). Ei ollut ruuhkasta kiinni sillä pätkällä. Samaa näkee joskus moottoritiellä, että jäädään kilometritolkulla perään, vaikka kiinni tullaan nopeasti. Tosin nämä on sarjaa mummojen Micrat.
Riot ja micrat huojuu niin paljon ettei uskalla jäädä taakse. Saksalaiset on vakaampia ajoltaan muttei mieleltään.

Hyvää uutta vuotta!
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Tänään meinas mennä äly parkkihallissa, halli missä ulkokehää pitkin tullaan sisään ja mennään ulos. Sitten on näitä väli "käytäviä" missä parkkipaikat, no kun olin lähdössä pois niin kolme autoa mun edessä ja sen ensimmäisen oikealta puolelta tulee jatkuvana jonona autoja, meni yksi auto, toinen, kolmas, neljäs ja yhtenäinen jono koko ajan tulee lisää ja lisää, kymmennen auton kohdalla painoin torvea että menkää nyt jumalauta vetoketjulla ettei sieltä parkkihallista muuten pääse kukaan "sivukäytäviltä" pois!:facepalm:

No sitten sille ekalle annettiin tietä ja se meni, sitten meni yksi pääkäytävää ja tämä mun edessä oli menossa sen taakse niin taxi änkee väksin torvipohjassa siihen eteen eikä päästänyt.:facepalm: No meni sitten sen taxin jälkeen ja kun tuli mun vuoro niin taas yritti yksi hermnanni estää mun tulemisen, mutta pidin pääni ja menin siihen, tää hermanni tulee siihen ikkunaan meuhkaamaan että hän tulee oikealta muhun nähden niin tämä mun edessä oleva tuli sille sitten pitämään puhuttelun että jos vetoketjulla ei päästetä niin kukaan ei pääse mihinkään että turpa umpeen tai se menee umpeen:rofl:

Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa päästä yksi auto väliin ja mennä sitten itse, taas yksi auto väliin ja seuraava!?:confused2:
Täytyy sanoa tällei semi jurrissa että @Luukkonen kaikki tekee jotain väärin. Peiliin katsomisen paikka kun tuommoinen määrä valitusta tässä langassa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Täytyy sanoa tällei semi jurrissa että @Luukkonen kaikki tekee jotain väärin. Peiliin katsomisen paikka kun tuommoinen määrä valitusta tässä langassa.
Sehän se tämän ketjun tarkoitus, mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa.

252 sivuun mahtuu aika paljon asioita ja minä en niitä kaikkia ole kirjoittanut.

Sinäkö määräät paljonko saan minnekkin kirjoittaa?
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Sehän se tämän ketjun tarkoitus, mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa.

252 sivuun mahtuu aika paljon asioita ja minä en niitä kaikkia ole kirjoittanut.

Sinäkö määräät paljonko saan minnekkin kirjoittaa?
En minä nähdäkseni määrännyt mitään. Kehoitin katsomaan peiliin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
En minä nähdäkseni määrännyt mitään. Kehoitin katsomaan peiliin.
Eikö tämän ketjun otsikkokin sano että täällä keskustellaan muista kuin itsestä?

Sun pitää tehdä sellainen ketju "peiliin katsomisen paikka"

:tup:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 045
Kaikissa ei edes saa pois kuin jarrulla tai kytkimellä.
Millä muulla tavalla sen voisikaan ottaa pois päältä?

Edit.
Et vissiin tarkoittanutkaan kytkimellä sitä vakkarin aktivointipainiketta? Jarrulla tai siitä painikkeesta se yleensä otetaan pois päältä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 311
Otanpa sitten esille myös tapauksen "kuinka itse ärsytin muita vahingossa liikenteessä".

Juuri kun olin ehtinyt postata tämän, niin pari päivään tämän jälkeen, viime lauantaina...

Asia, mikä ei oikeastaan ärsytä, mutta ihmetyttää:

Kuinka moni autoilija ei osaa avata autostaan lasia ajaessaan sisään parkkihalliin ja ottaessaan parkkilippua lippuautomaatista, vaan avaa lippuautomaatin kohdalla oven ja kiemurtelee sieltä ovenraosta kätensä ulos. Ja joutuu sen takia ajamaan sen auton parin sentin tarkkuudella juuri oikeaan kohtaan että saa sieltä oven raosta sen käden siihen automaatin kohdalle.

Kerran tosin ollut omastakin autosta lasi niin jäässä, ettei auennut, ja joutui tekemään samaa, mutta tätä on näkynyt jo ennen talvea.
No, kuskin ovi sitten jäätyi kiinni pakkasella. Kömmin autoon sisälle repsikan puolelta.

Ajattelin, että nyt on hyvä ajaa auto sisälle parkkitaloon hetkeksi sulamaan, Duon parkkitalossa tunnin ilmainen pysäköinti.

No, se ikkunapa oli myös jäätynyt kiinni, en saanut kuskin puolelta auki ovea ENKÄ ikkunaa, joten en saanut mitenkään otettua sitä lippua sieltä lippuautomaatista ja siinä sitten jumitin parkkitalon sisäänkäynnillä kun taaksekin oli jo heti ajanut pari autoa.

Takanatuleva tuli sitten painamaan nappia ja ottamaan sen lipun minulle.

50min päästä kun lähdin parkkihallista, oli jo sekä ovi että ikkuna molemmat sulaneet siten että toimivat.
 

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
744
Millä muulla tavalla sen voisikaan ottaa pois päältä?

Edit.
Et vissiin tarkoittanutkaan kytkimellä sitä vakkarin aktivointipainiketta? Jarrulla tai siitä painikkeesta se yleensä otetaan pois päältä.
Itekki ihmettelin tätä, ku omassa autossa ei vakkari lähde kytkimellä pois. Vain katkaisijasta tai jarrulla. On muuten ärsyttäviä autot missä vakkari lähtee kytkimen polkasulla pois päältä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 974
Otanpa sitten esille myös tapauksen "kuinka itse ärsytin muita vahingossa liikenteessä".

Juuri kun olin ehtinyt postata tämän, niin pari päivään tämän jälkeen, viime lauantaina...



No, kuskin ovi sitten jäätyi kiinni pakkasella. Kömmin autoon sisälle repsikan puolelta.

Ajattelin, että nyt on hyvä ajaa auto sisälle parkkitaloon hetkeksi sulamaan, Duon parkkitalossa tunnin ilmainen pysäköinti.

No, se ikkunapa oli myös jäätynyt kiinni, en saanut kuskin puolelta auki ovea ENKÄ ikkunaa, joten en saanut mitenkään otettua sitä lippua sieltä lippuautomaatista ja siinä sitten jumitin parkkitalon sisäänkäynnillä kun taaksekin oli jo heti ajanut pari autoa.

Takanatuleva tuli sitten painamaan nappia ja ottamaan sen lipun minulle.

50min päästä kun lähdin parkkihallista, oli jo sekä ovi että ikkuna molemmat sulaneet siten että toimivat.
Oliko lukko jäässä vai oliko ovi jäätynyt tiivisteistään kiinni?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Toinen on tässä, haluan nähdä kun ajat edes kesällä tuohon kovempaa kuin 60km/h.
Tässä liittymässä näki kyllä aikamoisia sankareita kun tuolla vielä asui. Täyteen lastatulla vanhalla pakullakin sai kyllä kelattua sen 100kmh ennen liittymistä, mutta ikävän usein sai eteen jonkun köröttelijän joka ei saanut mutkalla, eikä vielä mutkan jälkeenkään vauhtia lähellekään vaadittavaa. (Mutka tosiaan on aika tiukka, ei talvella jäisenä houkuttele hirveisiin kaasutteluihin)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 531
Kaikilla ajamillani autoilla, joissa on ollut adaptiivinen vakkari, on kaasua koskemalla saanut auton jatkamaan vakionopeutta etäisyydestä riippumatta. Sitä tulee monesti käytettyä estämään äkkijarrutukset mm. kääntymiskaistalla hidastavien autojen vuoksi.

Toisaalta en kyllä ole vielä nähnyt yhtään adaptiivista vakkaria, joka näkisi riittävän pitkälle alkaakseen hidastamaan liian aikaisin. Vakkarin pitämä alle 150 metriä moottoritienopeuksissa on niin lyhyt, ettei lähemmäksi ole mitään syytä mennä samalla kaistalla.
Jos eroa vääjäämättä lähestyvään autoon on 0,1 km/h, voi joko jäädä tyytyväisenä taakse ajelemaan, tai painaa vähän kaasua reippaamman ohituksen takaamiseksi.
Ehkä pitää harjoitella tuota kaasun polkemista kun on vaan tottunut siihen, että ei tarvitse kaasuun koskea jos vakkari.

Taitaa olla aika harvinaista, että joku ohittelee 0,1kmh tai 1-2kmh nopeuseron takia (paitsi jotku rekkapenat). Saa olla aika pitkä matka ajattevanakin, että saavuttelee tolla nopeudella pelkästään vakkarien toimintaerot voi kääntää tuon miten päin vaan. Mun mielestä se nyt on vaan aika tyhmää vaihtaa vasemmalle kaistalle kovin aikaisin. Jos sitä harrastaa pitemmän päälle niin kyllä se vitutusta aiheuttaa muissa kun siellä olisi noita kiire kuskeja ja itse joutuu vaihtamaan sille kaistalle niin aikaisin, että sut melkeen ehditään ohittamaan oikealta. Motarilla onkin aina pakko kytkeä etäisyys minimiin adaptiivisesta niin homma on jotenkin järkevämpi.

Omaan ajotyyliin ainakin motarille sopii paljon paremmin normivakkari kun yleensä muut ajaa hiljempaa niin ja ohi pääsee aina kiitos toisen kaistan. Kaasuun ei tarvitse koskea lainkaan. Korkeintaan pistää vakkarin pois päältä jos näyttää siltä, että joku on tulossa kovempaa ohi ja edessä hitaampi, mutta yleensä senkus ajelee ohitellen. Adaptiivisella se on sellasta ennakoimista, koska pitäisi vaihtaa kaistaa ennen kuin alkaa auto hidastelemaan ja sitten adaptiivisen kiihdyttäminen taas kestää kun vaihtaa kaistaa. Eli joudut itse 'ajamaan' enemmän. Muuten se onkin ihan kiva maantiellä paitsi tuo Optima ajaa ihan liian kontissa kiinni, mutta jos on joku jono missä nopeus seilaa niin aika ylivoimainen.


Enpä ole tuommoisesta kuullutkaan, mutta olisi kyllä hyvä ainakin joissain tilanteissa. Kahdessa edellisessä autossa on alamäissä saanut jarrutella, kun lähtee rullaamaan vakkarin asetuksia kovempaa. Kiihdytyksen jälkeen taas rullailtu sen aikaa, että on taas tiputtu vakkariin asetettuun nopeuteen.
Varmaan kaikissa hybrideissä ainakin niin saa jarrutusenergiaa talteen. Tosin imho vähän tyhmää se jos kiihdytyksen jälkeen alkaa voimakkaasti jarruttamaan vain sen takia kun vakkarissa joku nopeus. Jos kuski juuri kiihdyttänyt niin enegiataloudellisempaa olisi rullata siihen tavoite nopeuteen eikä jarruttaa. Pitäisi sen älynkin nyt tajuta, että ehkä se kuski on nyt ohjaksissa vielä muutaman sekunnin sen kiihdytyksen jälkeenkin ja huomioinut, että voidaan rullata eikä äly ota heti valtaa ja tulkitse, että nyt regeni täysille ja asetettuun nopeuteen.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
86
Auton merkillä tuntuu olevan merkitystä kanssakulkijoiden menohaluihin. Aikaisempi rassi oli Rio ja ajelin matkaa +2-4 km rajoituksesta ja aina porukka oli menossa heti ohi. Nyt hieman uudempi 3-sarjan Saksalainen ja ajelen samoja vauhteja: nyt vakkari päällä. Porukka tulee kyllä samaa vauhtia perään kiinni, mutta ei uskalla mennä ohi. Joulun lomaliikenteessä yksi Audi ajoi 70 km perässä ennen kuin uskalsi ohi ajaa. Takaa tullut Focus taisi aiheuttaa painetta ajamalla molemmista ohi :). Ei ollut ruuhkasta kiinni sillä pätkällä. Samaa näkee joskus moottoritiellä, että jäädään kilometritolkulla perään, vaikka kiinni tullaan nopeasti. Tosin nämä on sarjaa mummojen Micrat.
Tämä on kyllä niin totta. Jos sattuu olemaan ns. "naisten auto" (eli punainen ja pieni) alla niin porukka kyllä painaa helposti ohi..
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 045
En. Kaikissa ei sellaista nappia ole.
Ehkä näin, mutta ei ole kyllä omalle kohdalle koskaan sattunut autoa, jossa olisi sellainen vakionopeudensäädin jota ei voi ottaa pois päältä samasta nappulasta/viiksestä, josta se myös aktivoidaan.

Missä autossa on tuollainen ratkaisu?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 526
Ehkä näin, mutta ei ole kyllä omalle kohdalle koskaan sattunut autoa, jossa olisi sellainen vakionopeudensäädin jota ei voi ottaa pois päältä samasta nappulasta/viiksestä, josta se myös aktivoidaan.

Missä autossa on tuollainen ratkaisu?
Vanhoissa vw.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 922
Kuinkahan vanhoissa? Aika monella vag-paskeella olen elämäni aikana ajanut enkä muista tuollaiseen törmänneeni. Googlessakaan ei yhtään tuollaista näkynyt ja katselin läpi aika lailla kaikki viiksimallit vuoteen -79...
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
472
Minua ärsyttää vilkun käyttämättömyys. Toinen vitutuksen aihe: motarilla joidenkin ohittajien hillitön into kurvata eteen ohitettavien keulaa viistäen. Vaikka kukaan ei hiillosta ohittajan takana ja edessä olisi tilaa. Mutta ei, kurat silmille. Miksi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 526
Kuinkahan vanhoissa? Aika monella vag-paskeella olen elämäni aikana ajanut enkä muista tuollaiseen törmänneeni. Googlessakaan ei yhtään tuollaista näkynyt ja katselin läpi aika lailla kaikki viiksimallit vuoteen -79...
Vuosituhannen taitteessa, noissahan on vain 2 painettavaa nappia ja kytkin mistä viiksi aktivoituu.
 

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
744
Vuosituhannen taitteessa, noissahan on vain 2 painettavaa nappia ja kytkin mistä viiksi aktivoituu.
Penteles, niin taisi ollakki. Ja jos laitto OFF asentoon niin nopeus häipyi muistista. Sitten siihen kytkimeen tuli myöhemmin se cancel asentoki.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 051
Mun mielestä se nyt on vaan aika tyhmää vaihtaa vasemmalle kaistalle kovin aikaisin. Jos sitä harrastaa pitemmän päälle niin kyllä se vitutusta aiheuttaa muissa kun siellä olisi noita kiire kuskeja ja itse joutuu vaihtamaan sille kaistalle niin aikaisin, että sut melkeen ehditään ohittamaan oikealta.
Jos joku siellä ohituskaistalla tulee lujempaa, enemmän sikaa se on viimetingassa vaihtaa eteen, vs vähän aiemmin. Eli tuossa sikailet ohitettavan lisäksi sille toiselle ohittajalle.

Jos takanasi samalla kaistalla ajelee joku, ja jos sinä aijallaan vaihdat ohituskaistalle ja hän sikailee sinusta oikealta ohi, niin se on hänen sikailut, ei sinun, ja sinä voit ihan syystä vilauttaa vaikka pitkiä.


Motarilla onkin aina pakko kytkeä etäisyys minimiin adaptiivisesta niin homma on jotenkin järkevämpi.
Turha se motarilla on, taajamiin ja vähän sitä isompiin nopeuksiin tarkoitettu. Mutta ei ihan hyödytön, on se pieni turvalisä äkkinäisissä tilanteissa, eli ei ehkä ehdointahdoin kannata minimiin säädellä.


Mutta jos adaptiivisen vääntää minimiiin tai pois sen takia että voi ajaa entistä lähemmäksi toisten kontiin, niin menee jo aika tahalliseksi kiusanteoksi/turhaksi vaarantamiseksi.

Muuten se onkin ihan kiva maantiellä paitsi tuo Optima ajaa ihan liian kontissa kiinni, mutta jos on joku jono missä nopeus seilaa niin aika ylivoimainen.
Onhan siitä hyötynsä jos edessä äkkinäisiä hidastuksia ja oma ajatus harhailee muualla.

Jonoista tuli mieleen vakkareiden erot, joissain vakkareissa on +/- käsisäätö joillain 5km/h portailla, tai 10, 05 tasaluivuin, yritä siinä jonossa sitten sovitella vauhtia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 051
En ymmärrä moottoritiellä jarruttelijoita. Siis semmoisia kuskeja, jotka suoralla tienpätkällä yhtäkkiä alkavat jarruja hipsimään. Vauhti ei edes näytä putoavan, mutta jarruvalot syttyvät. Käydäänkö siellä jarrulla heti kun mittari näyttää 1km/h yli rajoituksen?
Uudemmissa autoissa kaikenlainen automatiikka saattaa tuota aiheuttaa. Vakkaritkin on niin tiukalle viritetty, ettei ne paria pykälää enemmän yli asetetun nopeuden anna auton rullata.
Jos auto hiljentää vauhtia, mutta jos mennään vakkarilla ja vakkari pitää tasaista vauhtia niin kuullostaa aika haitalliselta ominaisuudelta, jos vielä vilkuttelee kerrotulla tavalla niin hämmentäähän se kovasti, että mitäs nyt varoitellaan. Eihän ne luistonestotkaan jarruvaloja (toivottavasti) automaattisesti vilkuttele.


Jos hidastetaan, niin silloin tarpeen myös jarruvaloja näyttää.

Tzit kyllä mainitsi esimerkissä että hiljennettiin, tuohon vakkari teoriaan sopisi hyvin, jos on napsutellut vauhtia hiljemmaksi (tai jos edellä joku niin sopeutuva vakkari automaattisesti), tai sitten sillä selkeällä moottorijarrutuksella.

joku skodakuski alkoi 300m ennen valoja 60km/h alueella jarruja "pumppaamaan". Eli jarruvalot paloi 2s, sammui pariksi sekunniksi, paloi 2s, sammui taas jne. Vauhti ei kuitenkaan tippunut yhtään sen nopeammin kuin omalla autolla vapaalla rullatessa tämän takana. Miksi niitä jarruja pitää hypistellä, jos ei edes jarruta moottorijarrua enempää?
Kuski ei välttämättä edes tiedä tuota, pahassa lykyssä jarujenvilkuttelia ihmettelee edellä olevan vilkutusta.


Sellasen automaatti vilkuttelian voisin ottaa mikä tekee tuota jos joku kontissa kiinni.

Toinen jatkuva ärsytyksen aihe on liikennevaloihin ryömivät. Tänään joku papparainen ajeli 150m päässä oleviin liikennevaloihin 15km/h ja tuntui vaan hidastavan jatkuvasti. Omalla kaistalla oli edessä joku kuorma-auto purkamassa lastia, joten olin tässä kohtaa vaihtamassa kaistaa tämän nysvääjän perään. Vauhti putosi vielä 15->10km/h siinä kuorma-auton kohdalla, ja tässä vaiheessa oli vielä 100m valoihin.
Eikö tuo ole aika lähelle opetuksen mukaista ?

Eli ajatus on ettei tarvitse valoihin tarvitse pysähtyä, normaalisiti ei haittaa, mutta tapa edellytää että hyvässä seurannassa muukin liikenne ja halu myös huomioida muut, ettei käy kuten kerroit.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 051
Uudenvuoden lupauksena vois lopettaa ton kilttinä olemisen liikenteessä, vaihteeks sai jarrua polkea välttääkseen selvän kolarin kun itse liikenneympyrän sisällä ja ulkoota tullaan reilua ylinopeutta(+60kmh @40) ilman mitään aikomusta hiljentää kolarin välttämiseksi. Jos yksin olisin autossa ollut niin olisi voinut antaa kolarin tapahtua mutta vaimoke kyydissä ja olisi kolahtanut apparin puolelle...
Ei ne tahalliset, tai osittain tahattomat kolarit herkkua ole, vaikka samalla vähän saisi vihaa muitakohtaan purettua.

(tahallisella/puolitahattomalla tarkoitan vähän kärjistäen tilanteita missä olisi sen kolarin voinut välttää)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Ärsyttää ne, jotka eivät sammuta pitkiä vastaan tullessa, mutta se on ihan inhimillistä että joskus vaan ajatuksissa unohtuu.

Sen sijaan paljon enemmän vitutusta aiheuttavat ne jotka tahallaan kostavat jonkun muun töhöilyn laittamalla sitten omatkin pitkät päälle. Todella kiva sitten jos olet letkassa seuraavana ja itsekin sokaistut siitä välkyttelystä. Kuitenkin kyse pohjimmiltaan turvallisuudesta ja näkyvyydestä niin en vaan voi ymmärtää miksi pitää alkaa tuota tekemään liikenteessä ja pahentaa tilannetta.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Eikö tuo ole aika lähelle opetuksen mukaista ?

Eli ajatus on ettei tarvitse valoihin tarvitse pysähtyä, normaalisiti ei haittaa, mutta tapa edellytää että hyvässä seurannassa muukin liikenne ja halu myös huomioida muut, ettei käy kuten kerroit.
Ideana varmasti hyvä, mutta tuo oli aika liioiteltu toteutustapa. Ongelmalliseksi tuon tosiaan teki se, että takana 10 muuta autoa sitten ryömivät vielä keskellä edellistä risteystä.

Edessä näkyviin punaisiin ei tosiaan tarvi ajaa täyttä vauhtia, mutta se kymmenien metrien päässä valoista ryömimin ei varmasti tuota sitä polttoaineensäästöä tai joustavuutta mitä tuolla punaisten ennakoinnilla yritetään saavuttaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Ärsyttää ne, jotka eivät sammuta pitkiä vastaan tullessa, mutta se on ihan inhimillistä että joskus vaan ajatuksissa unohtuu.

Sen sijaan paljon enemmän vitutusta aiheuttavat ne jotka tahallaan kostavat jonkun muun töhöilyn laittamalla sitten omatkin pitkät päälle. Todella kiva sitten jos olet letkassa seuraavana ja itsekin sokaistut siitä välkyttelystä. Kuitenkin kyse pohjimmiltaan turvallisuudesta ja näkyvyydestä niin en vaan voi ymmärtää miksi pitää alkaa tuota tekemään liikenteessä ja pahentaa tilannetta.
Ärsyttää se täälläkin, mutta vielä enemmän vituttaa näiden määrä. Muutaman jälkeen linja on itsellä kiristynyt ja pitkät menee suoraan päälle jos vastaan sellaisilla tullaan.

Yleensä väläytän jossei ole tehonnut niin olen sitten lasauttanut pitkät päälle. Jotkut laittaa tässä kohtaa pois tai sitten eivät jos on riittävän mulkku.

Varmasti moni laittaa pitkät päälle myös sen vuoksi ettei näe yhtään mitään jos vastapuolella on kunnon pitkät unohtuneet päälle. Varsinkin jos omassa autossa vielä paskat valot ja kaverilla hyvät pitkät niin siinä ei kyllä näe enää yhtään mitään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 051
Ideana varmasti hyvä, mutta tuo oli aika liioiteltu toteutustapa. Ongelmalliseksi tuon tosiaan teki se, että takana 10 muuta autoa sitten ryömivät vielä keskellä edellistä risteystä.

Edessä näkyviin punaisiin ei tosiaan tarvi ajaa täyttä vauhtia, mutta se kymmenien metrien päässä valoista ryömimin ei varmasti tuota sitä polttoaineensäästöä tai joustavuutta mitä tuolla punaisten ennakoinnilla yritetään saavuttaa.
Tuosta muun liikenteen häiritsemisestä ollaan samaa mieltä. Tosi ärsyttävää jos esim välissä valottomia risteyksiä, jotka etuoikeutetut ennkoivat tukkii.

Mutta jos häiriötä, niin eikö se opetus mene niin että vältä pysähtymistä , ja jos paikka sellainen missä tilaa hiljennellä, niin eikö tuo toiminta ole ihan ok ja jos ei ihan pieleen meni niin kaupanpäälle läpimenekin sujuu joutusasti.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Töihin autoillessa oli edessä kaksi pakettiautoa. Jälkimmäinen hiillosti etummaistan. 2 metrin päässä puskurista, meinasi ajaa perään etummaisen kääntyessä vasemmalle, heitti vilkun viime hetkellä päälle ja kaartoi perään. Itse käännyin samaan suuntaan parkkipaikkaa kohti.

Olin varma, että kyseessä oli joku väärällä jalalla herännyt tieraivotapaus, mutta kun sain auton parkkiin ja kävelin hetken matkan päähän pysähtyneiden pakujen ohi, huomasin, että kyseessä työporukka, joka alkoi purkamaan jotain johtokelaa toisesta autosta.

Aloin vain miettimään, kuinka suuri prosentti ilman minkäänlaista turvaväliä ja muutenkin aggressiivisen oloisesti ajavista kuskeista onkin sellaisia, jotka eivät vain osaa ja/tai ymmärrä, miten autoa kuljetetaan turvallisesti :confused2:
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Parkkipaikat. Tänään prismasta tullessa autolle, huomasin että mut oli saarrettu. Vasemmalla paku ja oikealla isompi maasturi. Pakki ja vilkku päälle ja varovasti hivuttamaan ruudusta pois, sen puolen auton mitan pääsin, kun huomasin peilistä vilahduksen takapuskurin liepeillä. Kiireinen lähiöoletettu teki räikkösmäiset liikkeet päästäkseen mun perän ohi sekunnissa. Ei siis tajunnut että en mä nää mitään sieltä kolosta, eikä hidastellut tai pysähtynyt, luotti mun reflekseihin nähtävästi.

Sieltä isojen autojen välistä ei näe mitään. Paikkakin oli semmoinen että pitää pakittaa pois.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
623
Parkkipaikat.


Sieltä isojen autojen välistä ei näe mitään. Paikkakin oli semmoinen että pitää pakittaa pois.
Toi on paska tilanne. Varsinkin kun maksaja hyvin todennäköisesti on ruudusta lähtijä. Siksi suosinkin ruutuun peruuttamista tai blondiparkkia. Hiukan paremmin näkee.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 130
Ärsyttää ne, jotka eivät sammuta pitkiä vastaan tullessa, mutta se on ihan inhimillistä että joskus vaan ajatuksissa unohtuu.
En sammuta! o_O

Omassa uudessa Foccarissa on pimeällä koko ajan teknisesti pitkät päällä, valot kiepsahtavat häikäisemättömään asentoon vastaantulijan tai edellämenevän havaitessaan. Kyseessä adaptiiviset, kääntyvät täysLED -härdellit.

Yleisesti toimivat yllättävän hyvin, jättäen pimeän alueen muiden tielläliikkujien kohdalle. Joskus - ehkä joka 20. auto - automatiikka saattaa jättää "vaihtamatta" lyhyille vastaantulijan kohdalla, joskus sen huomaa itse valojen liikkumattomuudesta, joskus ehtii vastaantulija vilkauttaa.

Itse olen huomannut vastaavanlaisen Focuksen tullessa vastaan että onpa #$## kirkkaat valot, mutta onneksi ihmeen häikäisemättömät toimiessaan.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 052
Ajetaan kehätietä, nopeusrajoitus 80km/h. Märkä keli ja loska lentää pimeässä.
Allasi on yli 10 vuotta vanha Transit, vauhtia 80km/h mittarin mukaan, todellinen nopeus n. 76km/h.
Saavutat edelläsi n. 65km/h ajavan yhtä vanhan Toyota Avensiksen, vaihdat vasemmalle kaistalle tarkoituksena ohittaa tuo sään harmaa Toyota. Ohitat Toyotan ja alat etsiä tätä oikeasta sivupeilistä, oikeaa takaikkunaa mistä varmistaa Toyotan sijainti ei ole. Toyotaa ei näy oikeassa sivupeilistä vaikka ohituksesta on jo yli 10 sekuntia ja meillä oli paljon nopeuseroa, mihin se meni? Uskaltaako tässä vaihtaa takaisin oikealle kaistalle?
Vastauksen saat kun kytket vilkun oikealle, Toyota ilmestyy kuolleesta kulmasta töötti pohjassa ja sentteri pystyssä apukuskin oven kohdalle kiihdyttäen horisonttiin yli 120km/h.
Välillä olisi kiva päästä näiden pään sisälle.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
86
Kehä 1 kun lähdetään Itiksestä kohti länttä. Joku mersu glk ajelee 45 km/h ja ihmettelin mitä vittua tää matelee kun ketään ei ole edessä vaikka kello oli sen 15:45. Porukkaa vaan viuhuu vasemmalta ohi.
Vetäsin sitten kaistanvaidon suoraan sen eteen ja vedet/kurat tuulilasille.
Menis vittu bussilla aiheuttamasta ruuhkaa ja jonoja.

Tuntuu porukalla olevan tapana ajella tuolla kehällä jotain 50 nykyään. Ainut syy minkä keksin että ihmiset ajattelee että seuraavissa valoissa joutuu kumminkin seistä niin ei tarvitse ajaa ripeästi..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Kehä 1 kun lähdetään Itiksestä kohti länttä. Joku mersu glk ajelee 45 km/h ja ihmettelin mitä vittua tää matelee kun ketään ei ole edessä vaikka kello oli sen 15:45. Porukkaa vaan viuhuu vasemmalta ohi.
Vetäsin sitten kaistanvaidon suoraan sen eteen ja vedet/kurat tuulilasille.
Menis vittu bussilla aiheuttamasta ruuhkaa ja jonoja.

Tuntuu porukalla olevan tapana ajella tuolla kehällä jotain 50 nykyään. Ainut syy minkä keksin että ihmiset ajattelee että seuraavissa valoissa joutuu kumminkin seistä niin ei tarvitse ajaa ripeästi..
Liekkö tuntematon paikka ollut? Voin myöntää, että n.4v sitten tuli sora-autolla ajettua aika hiljaan muistaakseni kehä 1:sellä. Tämä sen takia, kun niin monta kaistaa, vasemmalle pitäs kääntyä matkan X kuluttua, mutta ei viittinyt blokkia muiden tietä ajaen oikeaa/keskimmäistä kaistaa.
Viime viikollakin tuli länsisatamaan ajettua haitta-ajoneuvolla, ja hirvitti muiden ajonopeus. No tottakai ajavat minua kovemmin, kun on tutut paikat.
Tästä päästään siihen, että vaikka miten esim. minulla tulee reilusti yli 100tkm vuoteen kilometrejä(työ ja vapaa-aika yhteen laskettuna), niin silti näin "maalla" asuessani, tuo kehä kolmosen sisäpuoli on minulle uutta.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Autossahan saattoi olla ns. etanamoodi päällä eli häiriö moottorissa tjs. Eikös se juuri nopeudet rajoita johonkin tuommoiseen.

edit. Tosin kehä ei ehkä ole se paikka sit lähteä ajamaan moisella.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Kaikenlainen valoautomatiikka alkaa pikkuhiljaa ärsyttää, koska:
1. Karvalakkimallin DRL valot yleensä käyttäjällä aina asennossa nolla, jos sellainen on, ja pirssillä kelataan 24/7 perde pimeänä
2. Automaattipitkät ja matriisivalot, toimiessaan loistavat, mutta lopun 90% ajasta toimivat päin persettä. Viimeksi tänään joku kelasi 150km perässä jollain uudehkolla matriisivalovirityksellä ja voi vee että häikäisi sivupeileistä, taustapeilistä toki ei häikäissyt sitten yhtään ja sivuikkunasta näki metsään oman auton kohdalle erittäin hienosti. Oman Tojon automaattipitkät joutuu myös lähes aina torppaamaan manuaalille, kun käytös on enemmän suoraa vittuilua vuoroin kuskille, vuoroin muille tienkäyttäjille...
3. Kun sitä automatiikkaa ei osata olla olla käyttämättä silloin kun se ei olosuhteisiin sovi aka nykyautoilijoiden uusavuttomuus ja/tai henkisen kapasiteetin riittämättömyys operoimaan sitä kaikkea "haitekkiä":facepalm:
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
535
Toi on paska tilanne. Varsinkin kun maksaja hyvin todennäköisesti on ruudusta lähtijä. Siksi suosinkin ruutuun peruuttamista tai blondiparkkia. Hiukan paremmin näkee.
Tosiaan maksaja on aina ruudusta pois tulija, koska sillä ohi menevällä on etuajo-oikeus.

Joskus kaverillani kävi kyseinen tilanne missä oli ruudusta peruuttamassa pois ja joku kiireinen kolhi auton perän ohi ajavana. Kaverin piikkiin meni kolari niin Poliisin kuin vakuutusyhtiön sanoman mukaan. Jossa ruudusta tulevalla on aina väistämisvelvollisuus.


Ajetaan kehätietä, nopeusrajoitus 80km/h. Märkä keli ja loska lentää pimeässä.
Allasi on yli 10 vuotta vanha Transit, vauhtia 80km/h mittarin mukaan, todellinen nopeus n. 76km/h.
Saavutat edelläsi n. 65km/h ajavan yhtä vanhan Toyota Avensiksen, vaihdat vasemmalle kaistalle tarkoituksena ohittaa tuo sään harmaa Toyota. Ohitat Toyotan ja alat etsiä tätä oikeasta sivupeilistä, oikeaa takaikkunaa mistä varmistaa Toyotan sijainti ei ole. Toyotaa ei näy oikeassa sivupeilistä vaikka ohituksesta on jo yli 10 sekuntia ja meillä oli paljon nopeuseroa, mihin se meni? Uskaltaako tässä vaihtaa takaisin oikealle kaistalle?
Vastauksen saat kun kytket vilkun oikealle, Toyota ilmestyy kuolleesta kulmasta töötti pohjassa ja sentteri pystyssä apukuskin oven kohdalle kiihdyttäen horisonttiin yli 120km/h.
Välillä olisi kiva päästä näiden pään sisälle.
Suoraan sanoen noilla teiden ritareilla ei liiku mitään korvien välissä. Sillon tällöin noita tyhjäpäitä näkee liikenteessä kenellä ei tarvitsisi olla edes autoa vaikka ajo-oikeus olisikin. Säästyy muut tiellä liikkujat.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 070
Ilmankos parkkiksilla välillä näkee tilanteeseen sopimatonta (liian suurta) nopeutta kun tiedetään että se ei ole oma vika jos kolahtaa.
Hyvinkään Citymarketissa on viistoparkit ja merkityt ajosuunnat. Eilen siellä käydessä yksi sankari ajoi "väärään suuntaan" ja meinasin tosiaan peruuttaa alle kun tietysti katsoin vain ettei sieltä toisesta suunnasta tule ketään.

Mitenkähän tollaisessa? Jos toinen ajaa kiellettyä ajosuuntaa vastaan ja peruuttaa siihen alle niin mitä laki siihen sanoo.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 258
Ei ruudusta peruuttaja ole aina syypää. Riippuu yleensä tapauksesta ja siitä kumpi ei ole noudattanut huolellisuusperiaatetta.

Usein maksaja on se joka on liikkeessä, jos toinen osapuoli on jo ehtinyt selvästi pysäyttää. Päälleajo-oikeutta ei ole, vaikka etuajo-oikeutetulla ajoradalla ajaisikin. Normaalisti molemmat ehtivät pysäyttää, tai väistää, kuten Keljunkin tapauksessa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei ruudusta peruuttaja ole aina syypää. Riippuu yleensä tapauksesta ja siitä kumpi ei ole noudattanut huolellisuusperiaatetta.

Usein maksaja on se joka on liikkeessä, jos toinen osapuoli on jo ehtinyt selvästi pysäyttää. Päälleajo-oikeutta ei ole, vaikka etuajo-oikeutetulla ajoradalla ajaisikin. Normaalisti molemmat ehtivät pysäyttää, tai väistää, kuten Keljunkin tapauksessa.
Ja kannattaa aina muistaa että päälle ajaja on syyllinen, vaikka auto on vastaantulijan kaistalla mutta pysähtyneenä ja sitä päin ajetaan niin päälle ajaja on syyllinen.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 258
Kaksi omakohtaista tapausta; toisessa päälle ajaja paikan päällä itse myönsi syyllisyytensä vahinkoilmoituslomakkeeseen, toisessa, paikalle kutsutut poliisit saivat ajajan myöntämään.

Näkee noita vastaantulijoiden kaistallakin päälleajajia lehdissä silloin tällöin. Kääntyvä auto on jäänyt antamaan tietä jalankulkijoille tms, ja jostain kaukaa tullaan kovaa vauhtia katsomatta eteen.

Tässä parkkipaikalta peruuttaneita sarjana päin ajanut sai kahdeksan kuukautta vanketta petoksesta. Joskus vuosituhannen alussa oli samanlainen tapaus Savossa.

Törmääjä vaani parkkipaikalla peruuttavia autoja - vakuutusetsivä käräytti sarjahuijarin
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kaksi omakohtaista tapausta; toisessa päälle ajaja paikan päällä itse myönsi syyllisyytensä vahinkoilmoituslomakkeeseen, toisessa, paikalle kutsutut poliisit saivat ajajan myöntämään.

Näkee noita vastaantulijoiden kaistallakin päälleajajia lehdissä silloin tällöin. Kääntyvä auto on jäänyt antamaan tietä jalankulkijoille tms, ja jostain kaukaa tullaan kovaa vauhtia katsomatta eteen.

Tässä parkkipaikalta peruuttaneita sarjana päin ajanut sai kahdeksan kuukautta vanketta petoksesta. Joskus vuosituhannen alussa oli samanlainen tapaus Savossa.

Törmääjä vaani parkkipaikalla peruuttavia autoja - vakuutusetsivä käräytti sarjahuijarin
Itse olin peruuttamassa peräkärryä pihaan ja auto oli siinä tiellä vastaantulijan kaistalla, mutkan takaa tulee teinijonne bemarilla ja pamauttaa suoraan keulaan kun olin auton takana kattomassa ettei kärry osu mihinkään.

No jonne oli sitä mieltä että mun vika kun olin vastaantulijoiden puolella, poliisi paikalla ja jonne sai 300€ sakon liikenteen vaarantamisesta ja itse en saannut mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
833
Eilen ensimmäinen ärsyttänyt asia oli alihyödynnetty Oulun moottoritien uusi telematiikkajärjestelmä. Vasta Kontinkankaan liittymän kohdalla oli näytöissä teksti, että onnettomuus 2 km päässä, varo jonon päätä, kun se olisi voinut olla jo edellisessä näytössäkin, jolloin olisi voinut kääntyä muualle aiemmin. No, siinä meni sitten varttitunti kilometrin matkalla, kun kaksi kaistaa eteni 0-5 km/h ja lopulta tie ei edes ollut tukossa onnettomuuden kohdalla, vaan kolaroineet ja poliisi olivat siististi kolmannen kaistan takana pientareella. Mutta hyvin lähellä oli, ettei lisäonnettomuudenkin päässyt näkemään, kun joku painoi kolmatta oikeanpuoleista kaistaa tulemaan ehkä 50 km/h kahden muun ollessa käytännössä seisahduksissa ja Peltolan rampin liikenteen vielä tullessa oikealta sekaan. Muiden sattumanvaraisesta etenemisestä johtuen se kuitenkin kolahtamatta onnistui puikkaamaan sieltä kaksi kaistaa vasemmalle, mutta miten edes voi tuommoiseen tilanteeseen tulla ihan liian kovaa, kun jono oli kilometrin mittainen.. Neljän auton ketjukolari aiheutti haittaa Pohjantiellä, nyt liikenne kulkee normaalisti

Sitten seuraavat ärsyttävät kuskit löytyivät Kuusamontieltä Kiimingin jälkeen. Olihan siellä kieltämättä hyvin poikkeava täkäläinen talvikeli, tie oli sula ja märkä. Mutta kun satasen rajoitus alkoi, niin edellä menevän ajonopeudet muuttuivat ihan käsittämättömiksi. Kun vastaantulijoita oli, niin nopeus saattoi hyvinkin olla 110 km/h, mutta kun vastaantulijat loppuivat, niin sitten nopeus vaelsi seittemänkympin tienoille. Toki siellä vähän oli mutkaa niissä kohdin, mutta ei nyt noin paljon tarvisi hidastaa, vaikka liukastakin olisi ollut. Tie 20 on hyvin suora verrattuna mihinkään etelämpänä olevaan valtatiehen.

Jokseenkin sama toistui myös Pudasjärven jälkeen. Kaukaa jo näki, että edellä ohitetaan jotain vähän vaarallisessakin tuntuvissa kohdissa, mutta kun ne pari autoa sieltä sitten itse saavutti, niin selvisi, että nopeus vaihtelee 60-90 km/h koko ajan, ollen enimmäkseen siellä alapäässä. Siinä kohtaa toki oli jo jäätäkin kaistojen välissä, mutta ajourat edelleen täysin sulat ja leveät. Mutta miten ihmeessä voi tuollaisessa sinänsä ihan hyvässä ajokelissä päästä nopeus vaihtelemaan tuollaisella skaalalla ihan jatkuvasti.. Ei ole edes porojen sesonkiaika.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 640
Ajetaan kehätietä, nopeusrajoitus 80km/h. Märkä keli ja loska lentää pimeässä.
Allasi on yli 10 vuotta vanha Transit, vauhtia 80km/h mittarin mukaan, todellinen nopeus n. 76km/h.
Saavutat edelläsi n. 65km/h ajavan yhtä vanhan Toyota Avensiksen, vaihdat vasemmalle kaistalle tarkoituksena ohittaa tuo sään harmaa Toyota. Ohitat Toyotan ja alat etsiä tätä oikeasta sivupeilistä, oikeaa takaikkunaa mistä varmistaa Toyotan sijainti ei ole. Toyotaa ei näy oikeassa sivupeilistä vaikka ohituksesta on jo yli 10 sekuntia ja meillä oli paljon nopeuseroa, mihin se meni? Uskaltaako tässä vaihtaa takaisin oikealle kaistalle?
Vastauksen saat kun kytket vilkun oikealle, Toyota ilmestyy kuolleesta kulmasta töötti pohjassa ja sentteri pystyssä apukuskin oven kohdalle kiihdyttäen horisonttiin yli 120km/h.
Välillä olisi kiva päästä näiden pään sisälle.
Tuokin varmaan luuli, että teit jotain väärin. Itse tuskin tajusi rikkovansa mitään muuta liikennesääntöä kuin ehkä nopeusrajoitusta.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
301
Paitsi jos se on mennyt limppiin kesken ajon siinä Kehällä. Tosin pitäisi ajaa tien sivuun heti:rolleyes:
Syystä että?

Normaali useampi kaistainen seututie, jolla ei ole juurikaan rajoitteita kulkuneuvojen suhteen. Kyllähän siellä harva se päivä näkee kurottajaa sun muuta työkonetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 813
Viestejä
4 272 097
Jäsenet
71 562
Uusin jäsen
lissaw96

Hinta.fi

Ylös Bottom