Jos näkee vähän vaivaa niin voisi käydä lukemassa miten tehdään päätökset tolppien sijainnista ja nopeusrajoitusmerkkien sijainnista niiden yhteyteen. Jos siis asia oikeasti kiinnostaa. Tai sitten jos meinaat että nuo sijoitetaan niin kuin tuossa sanoit niin kerrotko vielä mikä on se virkamies(ja missä virastossa se on töissä ja mitkä on ne ohjeet joilla työskentelee) jonka vastuulle on laitettu turvallisuuden huonontaminen ja ansoitus?
Kannattaisi vaikka joskus pitää ne silmät auki kun siellä tiellä liikkuu, niin voisi nähdä sen todellisuuden. Paperilla voi lukea vaikka mitä, todellisuus tuolla tiellä on toinen. Enhän minä sanonutkaan, että niillä huononnetaan turvallisuutta, mutta ei niillä kyllä sitä lisätäkkään. Sakkoja sen sijaan kerätään kyllä valiton pohjattomaan kassaan (sakkotulot on budjetoitu). Esim Riistaveden kirkon kohdalle on kyllä kamera näppärästi piilotettu kuusien siimekseen, sitä et näe ajoissa. Se olisi voitu sijoittaa vaikka 50m aiemmin, jolloin sen näkisi, mutta ei se piti sinne piiloon ihan tarkoituksella laittaa. Tämä nyt ei ole mitenkään harvinaista näiden sijoittelussa.
Yleensä kun ajaa yhdistelmällä henkilöautot antavat aika mukavasti tilaa liittymiseen (ei välttämättä vaihtamalla kaistaa, vaan selkeästi hidastamalla jolloin tajuan työntyä kaistalle), mistä olen tyytyväinen/kiitollinen. Ei niillä pääse kiihdyttämään sujuvaan liittymiseen sillä tavalla kuin henkilöautolla ja jos niin onnettomasti käy ettei tilaa löytyisi ja joutuisi vaikka pysähtymään niin siinä tarvitaan melkoinen tyhjä tila takana että pääsisi muita hidastamatta/vaarantamatta mukaan liikenteeseen.
En tarkoittanut mitenkään kritisoida raskastaliikennettä, meitä kaikkia varten ne pyörät siellä pyörii. Muuten ei ole kaupassa tavaraa eikä posti kulje. Lähinnä tämä nyt oli suunnattu niille, jotka täällä mesoavat, että ei saa vaihtaa kaistaa rampilta tulijoiden takia. 120 km/h rajoituksella en kyllä näe paljon muuta vaihtoehtoa kuin kaistan vaihtamisen, jos ei halua liikennettä hidastaa ja aiheuttaa mahdollisesti vaaratilanteita. Siellä osa ajelee kuitenkin tappituntumalla räpläten kännykkää. Nopeusero on kuitenkin se ~40km/h vaikka yhdistelmä saisikin sen 80 mittariin. Vaatisi käytännössä jarruttamisen, että noin paljon saisi vauhtia hiljennettyä. Paljon järkevämpää mielestäni vaan tarvittaessa vaihtaa kaistaa. Eihän sitä tietenkään aina vaihdeta, mutta tarvittaessa.
Itsekin olen joskus yhdistelmää ajanut, enkä kyllä haluaisi joutua pysähtymään rampille. Jos on vähänkin enemmän liikennettä, niin varsinkin talvella aika tekemätön paikka siitä paikaltaan päästä yhdistelmällä sulavasti liittymään. Käytännössä sieltä on pakko tulla johonkin väliin pysähtymättä. Siksi vaihdan suosiolla kaistaa, jos näyttää siltä että tilaa ei muuten ole, mutta vasemmalla kaistalla sitä on. 300m metrin väli ei riitä edes tyhjällä yhdistelmällä sivutieltä kolmion takaa kiihdyttää 80km/h nopeuteen, ilman että takana tuleva joutuu hiljentämään (tämä testattiin aikoinaan koulutuksessa). Siitä voi sitten miettiä paljonko sitä tilaa tarvittaisiin kun lähdetään paikaltaan täydellä lastilla ja rajoitus on 120km/h. Talvella toki vielä liukkaus tuo omat haasteensa.
Voi taas vaan ihmetellä tätä ajamista. Pari autoa ajeli 60kmh 12 tiellä kangasalan ja pälkäneen välillä. Lievä vesisade ja pimeää. Ei kai se nyt maailmanloppu ole? Pari lisää sitten kun pälkäneeltä ajeli hämeenlinnan suuntaan.
Ei paljon ihmetytä, näitä kyllä näkee. Se on niin pelottavaa ajaa autolla, parempi ajaa vaan hiljaa.