Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos näkee vähän vaivaa niin voisi käydä lukemassa miten tehdään päätökset tolppien sijainnista ja nopeusrajoitusmerkkien sijainnista niiden yhteyteen. Jos siis asia oikeasti kiinnostaa. Tai sitten jos meinaat että nuo sijoitetaan niin kuin tuossa sanoit niin kerrotko vielä mikä on se virkamies(ja missä virastossa se on töissä ja mitkä on ne ohjeet joilla työskentelee) jonka vastuulle on laitettu turvallisuuden huonontaminen ja ansoitus? ;)

Kannattaisi vaikka joskus pitää ne silmät auki kun siellä tiellä liikkuu, niin voisi nähdä sen todellisuuden. Paperilla voi lukea vaikka mitä, todellisuus tuolla tiellä on toinen. Enhän minä sanonutkaan, että niillä huononnetaan turvallisuutta, mutta ei niillä kyllä sitä lisätäkkään. Sakkoja sen sijaan kerätään kyllä valiton pohjattomaan kassaan (sakkotulot on budjetoitu). Esim Riistaveden kirkon kohdalle on kyllä kamera näppärästi piilotettu kuusien siimekseen, sitä et näe ajoissa. Se olisi voitu sijoittaa vaikka 50m aiemmin, jolloin sen näkisi, mutta ei se piti sinne piiloon ihan tarkoituksella laittaa. Tämä nyt ei ole mitenkään harvinaista näiden sijoittelussa.

Yleensä kun ajaa yhdistelmällä henkilöautot antavat aika mukavasti tilaa liittymiseen (ei välttämättä vaihtamalla kaistaa, vaan selkeästi hidastamalla jolloin tajuan työntyä kaistalle), mistä olen tyytyväinen/kiitollinen. Ei niillä pääse kiihdyttämään sujuvaan liittymiseen sillä tavalla kuin henkilöautolla ja jos niin onnettomasti käy ettei tilaa löytyisi ja joutuisi vaikka pysähtymään niin siinä tarvitaan melkoinen tyhjä tila takana että pääsisi muita hidastamatta/vaarantamatta mukaan liikenteeseen.

En tarkoittanut mitenkään kritisoida raskastaliikennettä, meitä kaikkia varten ne pyörät siellä pyörii. Muuten ei ole kaupassa tavaraa eikä posti kulje. Lähinnä tämä nyt oli suunnattu niille, jotka täällä mesoavat, että ei saa vaihtaa kaistaa rampilta tulijoiden takia. 120 km/h rajoituksella en kyllä näe paljon muuta vaihtoehtoa kuin kaistan vaihtamisen, jos ei halua liikennettä hidastaa ja aiheuttaa mahdollisesti vaaratilanteita. Siellä osa ajelee kuitenkin tappituntumalla räpläten kännykkää. Nopeusero on kuitenkin se ~40km/h vaikka yhdistelmä saisikin sen 80 mittariin. Vaatisi käytännössä jarruttamisen, että noin paljon saisi vauhtia hiljennettyä. Paljon järkevämpää mielestäni vaan tarvittaessa vaihtaa kaistaa. Eihän sitä tietenkään aina vaihdeta, mutta tarvittaessa.

Itsekin olen joskus yhdistelmää ajanut, enkä kyllä haluaisi joutua pysähtymään rampille. Jos on vähänkin enemmän liikennettä, niin varsinkin talvella aika tekemätön paikka siitä paikaltaan päästä yhdistelmällä sulavasti liittymään. Käytännössä sieltä on pakko tulla johonkin väliin pysähtymättä. Siksi vaihdan suosiolla kaistaa, jos näyttää siltä että tilaa ei muuten ole, mutta vasemmalla kaistalla sitä on. 300m metrin väli ei riitä edes tyhjällä yhdistelmällä sivutieltä kolmion takaa kiihdyttää 80km/h nopeuteen, ilman että takana tuleva joutuu hiljentämään (tämä testattiin aikoinaan koulutuksessa). Siitä voi sitten miettiä paljonko sitä tilaa tarvittaisiin kun lähdetään paikaltaan täydellä lastilla ja rajoitus on 120km/h. Talvella toki vielä liukkaus tuo omat haasteensa.

Voi taas vaan ihmetellä tätä ajamista. Pari autoa ajeli 60kmh 12 tiellä kangasalan ja pälkäneen välillä. Lievä vesisade ja pimeää. Ei kai se nyt maailmanloppu ole? Pari lisää sitten kun pälkäneeltä ajeli hämeenlinnan suuntaan.

Ei paljon ihmetytä, näitä kyllä näkee. Se on niin pelottavaa ajaa autolla, parempi ajaa vaan hiljaa.
 
Kannattaisi vaikka joskus pitää ne silmät auki kun siellä tiellä liikkuu, niin voisi nähdä sen todellisuuden. Paperilla voi lukea vaikka mitä, todellisuus tuolla tiellä on toinen. Enhän minä sanonutkaan, että niillä huononnetaan turvallisuutta, mutta ei niillä kyllä sitä lisätäkkään. Sakkoja sen sijaan kerätään kyllä valiton pohjattomaan kassaan (sakkotulot on budjetoitu). Esim Riistaveden kirkon kohdalle on kyllä kamera näppärästi piilotettu kuusien siimekseen, sitä et näe ajoissa. Se olisi voitu sijoittaa vaikka 50m aiemmin, jolloin sen näkisi, mutta ei se piti sinne piiloon ihan tarkoituksella laittaa. Tämä nyt ei ole mitenkään harvinaista näiden sijoittelussa.

Kenelle ne sakkotulot pitäisi kerätä jos ei valtion kassaan?

Nopeusrajoituksia tulisi noudattaa, näkyi sitten sitä kameraa tai ei.
 
Voi taas vaan ihmetellä tätä ajamista. Pari autoa ajeli 60kmh 12 tiellä kangasalan ja pälkäneen välillä. Lievä vesisade ja pimeää. Ei kai se nyt maailmanloppu ole? Pari lisää sitten kun pälkäneeltä ajeli hämeenlinnan suuntaan.
Mikä oli tienpinnan lämpötila? Tähän aikaan talvesta tapahtuva vesisade saattaa luoda peilikirkkaan mustan jään..

Oli se melko häijy tunne joskus, kun 40-50:n vauhdissa tuntui, miten auto vain kävi siirtymään sivuttain kurvissa.. ko tiellä oli 80:n alue ja autossa oli nastalliset pari vuotta vanhat talvirenkaat.. Onneksi oli tien reunassa hieman epätasaista, niin siinä sitten palasi pito.
80:n vauhdilla olisi pusikko armotta pöhähtänyt..

Tänäänkin satoi 6 tiellä vettä, mutta oli myös lumista, joten oli vain "normaali talvikeli" ja voi ajella siinä 80:ä.
 
Muistan joskus kauan sitten.. kun moottoritie oli mustan jään peittämä, jossain 100km/h vauhdissa Corollan renkaat alkoivat sutia 5-vaihteella kun paino vähän enemmän kaasua.
Sekin oli aika jännä tunne 80-luvun autossa. :)
 
Ihan se järki olisi se vauhti pitää siinä ~80, että ei tule turhia jonoja,
Jos joillain kuljettajilla on tapa ajella ylinopeutta, niin meinaatko että tilanne muuttuisi jos rajoitusta nostetaan muutama km/h, vai kävisikö ehkä niin että nämä ylinopeutta ajavat ajaisivat lujempaa ja sen seurauksena keskinoepudet nousisivat, mikä taasen johtaa siihen että rajoitusta laskettaisiin.

Voisiko mitenkään tilannaetta helpottaa se että niitä rajoituksia noudatettaisiin. ja esim nopeusnäyttöjä, niihin kameratolppiin.

Mutta jos saat minut uskomaan että pieni rajoitusten nosto saisi ylinopeutta ajelun loppuun, niin varmaan alkaisin kannattaa ajatusta. (no noin yleisellä tasolla kannatan monella pätkällä vähän reilumpaakin nostoa)

jotka edellä linkatun tutkimuksen aiheuttaa onnettomuuksia.
Jos viittaat siihen linkkii mitä aiemmin kommentoin, niin

Ei liittynyt aiheeseen.

-Siinä puhuttiin liianhitaasti ajamisesta, ei rajoitusten mukaan ajamisesta

- Jutun perusteella onnettomuuksien syy taisi olla lähinnä, liianpienet turvavälit, vaaralliset ohitukset, liikenne raivo jne.

- Ja jos briteissä tapahtuu luokkaa 1500 - 2000 kuolemantapausta vuodessa(mutu), ja jutussa LIIAN hitaastiajamiseen liitettiin yhtenä ennätysvuonna kaksi, tosin ei selvää oliko niissä kyse kuitekin vaarallisesta ohitukset, pienestä turvavälistä, vai liianhitaastiajamisesta. Mutta ei kuitenkaan liittynyt tähän juttuun, paitsi jos olet puuttumassa ylinopeuksiin.

- Jos oikein ymmärsin niin tuossa käytät tutkimusanaa kyllä jo aika löysästi.


Liikenteessäkin on välillä pakko käyttää järkeä jääräpäisen sääntöjen tuijottamisen sijaan.
Kritisoin vähän muuta,
Kannatan järjenkäyttöä, mutta missä se järki, kun joku ylinopeutta ajava "taparikollinen" alkaa painostaan rajoitustenmukaan ajavia ajamaan ylinopeutta.

Joskus voi olla kiire, jolloin kokee ylinopeuden tarpeelliseksi ja riskin arvoiseksi, kannatan toki auttamista. Mutta nämä jotka vain tavan mukaan ylinopeutta ajelevat vievät noiltakin sitä tilaa.

(en väitä että kirjoittaja liikenteessä kuuluisi tähän säntillisesti rajoitustenmukaan ajavaksi, ja etteikö rajoitustenmukaan ajavat ärsyttäisi, myönnän, "taparikollinen" ehkä vähän liikaa provo.)
 
Näyttää yhtä jyrkältä kuin tämä ja tähän kyllä voi ajaa 80km/h, hauskaa se ei ole, mutta voi ajaa.

160618.png

Prätkällä se sitten on jo hauskaa ajaa polvi maassa tuohon...
Olin jo tulossa kommentoimaan juurikin samaa ramppia. Vielä lisäksi mutkan jälkeen tässä on melko lyhyt kiihdytyskaista. Kesällä kerkeää kyllä muskelipemarilla vaikka pysähtyä mutkaan mutta talvella on jo haastava tuo vaikka onkin 80kmh rajoitettu tuo tie mihin liitytään.
 
Olin jo tulossa kommentoimaan juurikin samaa ramppia. Vielä lisäksi mutkan jälkeen tässä on melko lyhyt kiihdytyskaista. Kesällä kerkeää kyllä muskelipemarilla vaikka pysähtyä mutkaan mutta talvella on jo haastava tuo vaikka onkin 80kmh rajoitettu tuo tie mihin liitytään.

Joo ei tuohon talvella saa 80 vauhtia millään jos paljon lunta, tuon tien nopeuden voisi muutenkin pudottaa vaikka 70km/h kehä 3:lle asti tai sitten kaikkien ramppien pituutta pitäisi lisätä...
 
Jostain syystä sekä Kaivokselan että Martinlaakson liittymiskaistat ovat molemmat todella lyhyitä. Lisäksi tuo Martinlaakson kiihdytyskaista on nykyään ihan jäätävässä kunnossa.

Toinen, vielä karmeampi liittyminen on Hämeenkylässä, Vantaalla. Siinä liitytään Tavastkullantieltä suoraan Kehä kolmoselle, ilman kiihdytyskaistaa. Aiemmin tuossa sai ylittää Kehän ja jatkaa suoraan länteen Askiston suuntaan, mutta kuolonkolarin vuoksi vedettiin kaide ja estettiin ylitys.

https://goo.gl/maps/DCiFGgqt3Zu5cWD67
 
Mitä tolppiin tulee, ne pitäisi sijoittaa näkyville paikoille, ei sinne missä niillä eniten saadaa sakkoja. Miksei niitä sijoiteta vaikka koulujen lähelle? Itse en vielä tälläistä tolppaa ole Suomessa nähnyt. Keskelle suoraa tai sitten sopivan kuusen juurelle mutkaan kyllä. Rajoituksenkin voisi laittaa vähän ennen tolppaa, jos kyseessä ei olisi keino rahastaa. Tosin kun budjettiin on määrätty tietty euromäärä, niin eihän se silloin käy.
En tiedä missä ajelet, mutta en ihan allekirjoita, tolppia on sijoitettu paikkoihin joissa esim nopeudet muuttuu, missä ylinopeutta, onnetomuuksia, on niitä taajamissakin.

Jos ongelma on se että se on keskellä suoraa, ja ongelma on jos se on mutkassa, niin ei oikein avaudu mikä se ongelma olikaan.

Eli jos tolppa on paikassa jossa se paljon räpsyy, niin se taitaa olla paikassa jossa ajetaan paljon ylinopeutta, niin kuullostaa paikalta missä valvonnan tarvetta.

Jos jokin yksittäinen kamera paikassa mihin voi ajaa niin että aidosti rajoitus on epäselvä, niin että voi luulla että isompi kuin on, niin merkinät kuntoon.


__
Joskus voisi olla tehokasta lättästä selkeä varoitus valvonnasta ja sen perään sitten tekninen turvaväli, nopeusvalvonta ja perinteinen pysäytyspaikka, niin voisi olla tehokas konsti poimia pahimmat mukaan lukien joukko niitä ajossa somettajia. Ne jotka edes jotekin havainnoivat voisi jatkaa matkaa ilman häiriötä.
Kannatan siis sitä perinteistä valvontaa ja erityisesti opastavaa (ilman sakkoa), uskon että enemmän vaikuttaa pysäytys, kuin se että postissa tulee jotain kirjeitä. Kameratolppaankin, jos ensin varoitettu, ja kerrotti rajoitus ja silti ajaa kuvaan, niin eikö olisi jo aika katsoa sieltä liukuman tiukemmasta päästä ja vähän haastatella kuskia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joillain kuljettajilla on tapa ajella ylinopeutta, niin meinaatko että tilanne muuttuisi jos rajoitusta nostetaan muutama km/h, vai kävisikö ehkä niin että nämä ylinopeutta ajavat ajaisivat lujempaa ja sen seurauksena keskinoepudet nousisivat, mikä taasen johtaa siihen että rajoitusta laskettaisiin.

Voisiko mitenkään tilannaetta helpottaa se että niitä rajoituksia noudatettaisiin. ja esim nopeusnäyttöjä, niihin kameratolppiin.

Mutta jos saat minut uskomaan että pieni rajoitusten nosto saisi ylinopeutta ajelun loppuun, niin varmaan alkaisin kannattaa ajatusta. (no noin yleisellä tasolla kannatan monella pätkällä vähän reilumpaakin nostoa)


Jos viittaat siihen linkkii mitä aiemmin kommentoin, niin

Ei liittynyt aiheeseen.

-Siinä puhuttiin liianhitaasti ajamisesta, ei rajoitusten mukaan ajamisesta

- Jutun perusteella onnettomuuksien syy taisi olla lähinnä, liianpienet turvavälit, vaaralliset ohitukset, liikenne raivo jne.

- Ja jos briteissä tapahtuu luokkaa 1500 - 2000 kuolemantapausta vuodessa(mutu), ja jutussa LIIAN hitaastiajamiseen liitettiin yhtenä ennätysvuonna kaksi, tosin ei selvää oliko niissä kyse kuitekin vaarallisesta ohitukset, pienestä turvavälistä, vai liianhitaastiajamisesta. Mutta ei kuitenkaan liittynyt tähän juttuun, paitsi jos olet puuttumassa ylinopeuksiin.

- Jos oikein ymmärsin niin tuossa käytät tutkimusanaa kyllä jo aika löysästi.


Kritisoin vähän muuta,
Kannatan järjenkäyttöä, mutta missä se järki, kun joku ylinopeutta ajava "taparikollinen" alkaa painostaan rajoitustenmukaan ajavia ajamaan ylinopeutta.

Joskus voi olla kiire, jolloin kokee ylinopeuden tarpeelliseksi ja riskin arvoiseksi, kannatan toki auttamista. Mutta nämä jotka vain tavan mukaan ylinopeutta ajelevat vievät noiltakin sitä tilaa.

(en väitä että kirjoittaja liikenteessä kuuluisi tähän säntillisesti rajoitustenmukaan ajavaksi, ja etteikö rajoitustenmukaan ajavat ärsyttäisi, myönnän, "taparikollinen" ehkä vähän liikaa provo.)

Ei ne ylinopeutta ajavat ole ongelma, jos ne ajavat sitä sitten niin, että ohittavat, eivätkä jaa taakse muodostamaan jonoa.

Sensijaan alinopeutta ajaeliat muodostavat taakseen aina jonon (joka nyt vain on selkeä turvallisuusriski kaikille), kun jotkut eivät vain lähde ohittamaan (Tai ei ole välttävää tilannetta). Sitten joku voi joko hölmöillä jonossa tai jarruttaa äkkiä, kun esim joku elukka hyppää tielle. Tällöin jos yhdenkään perässätulijan huomiokyky on vähän herpaantunut, voi helposti tulla sitten kolari, kun joku tusauttaa tosen perään. Jos ajelee s.e. jonoa muodostuu kaikkein vähiten (KOKEMUKSEN MUKAAN 82-85 /80), niin se on ehdottomasti se turvallisin nopeus.
Eli selkeä ylinopeus on huono, mutta niin on selkeä alinopeuskin, esim kyllä se nopeus pitäisi ehdottomasti pystyä pitämään yli 77 km/h 80:n alueella. Mittarivirhekään ei ole puolustus, sillä se on helppo tarkistaa nykyisin.

Tetysti aina pitää ajaa kelin mukaan. Joskus vain voi olla esim 20 km/h maksimi turvallinen nopeus, jos niin sattuu.
 
Jostain syystä sekä Kaivokselan että Martinlaakson liittymiskaistat ovat molemmat todella lyhyitä. Lisäksi tuo Martinlaakson kiihdytyskaista on nykyään ihan jäätävässä kunnossa.

Toinen, vielä karmeampi liittyminen on Hämeenkylässä, Vantaalla. Siinä liitytään Tavastkullantieltä suoraan Kehä kolmoselle, ilman kiihdytyskaistaa. Aiemmin tuossa sai ylittää Kehän ja jatkaa suoraan länteen Askiston suuntaan, mutta kuolonkolarin vuoksi vedettiin kaide ja estettiin ylitys.

https://goo.gl/maps/DCiFGgqt3Zu5cWD67

Toi on kyllä todella outo liittymä ja en ymmärrä miksi sitä ei ole jo poistettu kun 100m eteenpäin on kunnon liittymä.

Prätkällä toi on ihan jees kun voi huoletta vetää nupit kaakkoon, mutta autolla ei niinkään...
 
Ei ne ylinopeutta ajavat ole ongelma, jos ne ajavat sitä sitten niin, että ohittavat, eivätkä jaa taakse muodostamaan jonoa.

Sensijaan alinopeutta ajaeliat muodostavat taakseen aina jonon (joka nyt vain on selkeä turvallisuusriski kaikille), kun jotkut eivät vain lähde ohittamaan (Tai ei ole välttävää tilannetta).

Jos joku ajaa rajoitusten mukaan, niin ketkä sinne taakse tulevat ? aivan ne ylinopeutta-ajavat. Ketkä lähtee ohitteleen, ne rajoitsutenmukaan ajavat, vain ne ylinopeutta ajavat ? Aivan, ne ylinopeutta-ajavat.

Ketkä on syyllisiä, rajoitustenmukaan ajavat ? he siis ihan oikeasti .

Sitten joku voi joko hölmöillä jonossa tai jarruttaa äkkiä, kun esim joku elukka hyppää tielle. Tällöin jos yhdenkään perässätulijan huomiokyky on vähän herpaantunut, voi helposti tulla sitten kolari, kun joku tusauttaa tosen perään.
Tässä taisit kuvailla riittämättömät turvavälit.

esim kyllä se nopeus pitäisi ehdottomasti pystyä pitämään yli 77 km/h 80:n alueella. Mittarivirhekään ei ole puolustus, sillä se on helppo tarkistaa nykyisin.

Jos ylinopeus sallittu, niin voi sitä ajaa 77 minimillä, tai 80 minimillä.

Mutta jos ei ajeta ylinopeutta, niin se 77km/h vakkariasetus, vaatii jo hyvää vakaria ja tarkkaa kuskia. ja sitä GPS nopeusnäyttö rinnalle. (yleistäen)

Jos ei mennä vakkarilla, tai se on vähän löysempi ja halutaan ajaa vähän rennommin, niin tuosta pitää vähän tiputtaa, vaikka se mittarivirhe olisi tiedossa.

Juu, ärsyttää täälläkin jos joku noudattaa rajoituskia ja itsellä olisi enemmän menohaluja, varsinkin jos joku vetää jotain 70-75 vauhtia 80 alueella. se ero voi tuntua yllättävän isolta jos itsellä olisi haluja mennä sillä kuuluisalla sakkorajalla. Lisäksi se tunne että tuollainen nopeushan on normaali jossain kuudenkympin alueella. Jos vielä tiepätkä jossa kesärajoitus 100, ja joskus viimevuosisadalla sai talvellakkin sen aikaisilla kipoilla huristella sakkorajalla toistasataa .
 
On aikamoista saivartelua ja pulunnussintaa lähteä liikkeelle siitä, että ei voisi huoleti ajaa vähintään tasan rajoituksen verran. Ei se ole xx,0 lukema, johan poliisillakin on -3 km/h automaattivähennys. Täysin mustavalkoinen tulkinta kertoo vaan siitä, että kuskilla ei ole ihan kaikki muumit ohjaamossa; moinen joustamattomuus ei kuulu liikenteeseen.
 
Jos joku ajaa rajoitusten mukaan, niin ketkä sinne taakse tulevat ? aivan ne ylinopeutta-ajavat. Ketkä lähtee ohitteleen, ne rajoitsutenmukaan ajavat, vain ne ylinopeutta ajavat ? Aivan, ne ylinopeutta-ajavat.

Ketkä on syyllisiä, rajoitustenmukaan ajavat ? he siis ihan oikeasti .


Tässä taisit kuvailla riittämättömät turvavälit.



Jos ylinopeus sallittu, niin voi sitä ajaa 77 minimillä, tai 80 minimillä.

Mutta jos ei ajeta ylinopeutta, niin se 77km/h vakkariasetus, vaatii jo hyvää vakaria ja tarkkaa kuskia. ja sitä GPS nopeusnäyttö rinnalle. (yleistäen)

Jos ei mennä vakkarilla, tai se on vähän löysempi ja halutaan ajaa vähän rennommin, niin tuosta pitää vähän tiputtaa, vaikka se mittarivirhe olisi tiedossa.

Juu, ärsyttää täälläkin jos joku noudattaa rajoituskia ja itsellä olisi enemmän menohaluja, varsinkin jos joku vetää jotain 70-75 vauhtia 80 alueella. se ero voi tuntua yllättävän isolta jos itsellä olisi haluja mennä sillä kuuluisalla sakkorajalla. Lisäksi se tunne että tuollainen nopeushan on normaali jossain kuudenkympin alueella. Jos vielä tiepätkä jossa kesärajoitus 100, ja joskus viimevuosisadalla sai talvellakkin sen aikaisilla kipoilla huristella sakkorajalla toistasataa .

Kuten totesin, ne ylinopeutta ajavat yleensä ohittavat. Eivät jää taakse jumimaan, eivätkä myöskään ohita ja hidasta sitten siihen eteen pysyvästi. Ne eivät siis aiheuta jonoutumista.

Jonoutuminen on se paha ongelma, joka voi johtaa sitten pahoihinkin kolareihin. Se on haave, jota en ole ikinä nähnyt, että jonkun 80:n alueella 70:ä köröttelijän taakse tulisi jono, jossa turvavälit olisivat riittävät. Mutta tämmöinen jonon syntyminen harvenee tosiiankin sillä, että ajetaan sen nopeusrajoituksen mukaan, eikä körötellä ilman mitään syytä alinopeutta (Niin kuin jotkut tekevät ja vaarantavat sitten pahasti muiden liikkumisen..)

Jopa linja-autojen on pakko ohitella tuollaisia köröttelijöitä. Niilläkin kun on aikataulut, jotka eivät salli tuollaisia alinopeuksia.
Jos on pakko ajaa huomattavaa alinopeutta, niin olisi fiksua kurvailla aina pysäkeille ja päästää jono ohi.
 
Oli taas ties kuinka monennen kerran naurettava tilanne töistä lähtiessä, ensin kuuden kympin alueella jään edellä menevistä ajoin 65 todellista. Kunnes 80 alkaa ja porukka tulee vauhdilla perä edellä vastaan ja niitä ohittaja pelkääjiä jono täynnä. Onneksi pääsi nopeasti jonosta ohi.
 
Kovavauhtisilla teillä missä on paljon liikennettä on aika selkeä ero turvallisuudessa jos saadaan porukka ajelemaan suunnilleen samoja vauhteja ja karsittua niitä jotka ajelee omia vauhtejaan sieltä pois jollain prosentilla. Virallisten ohjeistusten taustalla on tutkittua faktatietoa eikä mutuiluja.

Ne on Dennisin mutuiluja.
 
Auto voi tiukassa kaarteessa lähteä ympyräradan tangentin suuntaan, jos tilannenopeus on liian kova. Kyse ei ole ajotaidoista, vaan fysiikan lainalaisuuksista. On oikeasti sellaisia kaarteita, joihin ei voi talvella ajaa kovempaa kuin 40 km/h ja liukkaiden kelien aikaan renkaat voivat alkaa luistaa jo tuossa nopeudessa.
Sen ei tosiaan pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, oli ajokorttia tai ei, että pidolla on rajansa ja rajan ylittyessä jatketaan suoraan. Auton saa kääntymään joko pitämällä kaarteen riittävän loivana tai vauhdin riittävän pienenä. Kaarteen jyrkkyyden on määrännyt tieinsinööri, joten kovin montaa muuttujaa ei jää jäljelle.
 
Mikä oli tienpinnan lämpötila? Tähän aikaan talvesta tapahtuva vesisade saattaa luoda peilikirkkaan mustan jään..

Oli se melko häijy tunne joskus, kun 40-50:n vauhdissa tuntui, miten auto vain kävi siirtymään sivuttain kurvissa.. ko tiellä oli 80:n alue ja autossa oli nastalliset pari vuotta vanhat talvirenkaat.. Onneksi oli tien reunassa hieman epätasaista, niin siinä sitten palasi pito.
80:n vauhdilla olisi pusikko armotta pöhähtänyt..

Tänäänkin satoi 6 tiellä vettä, mutta oli myös lumista, joten oli vain "normaali talvikeli" ja voi ajella siinä 80:ä.
Ihan reippaasti oli plussalla, tääläpäin suli eilen taas kaikki.

Tuo kurvissa puskeminen on itselläkin pari kertaa käynyt, viimeksi kuukausi pari sitten vitostiellä. Vauhtia oli nimenomaan n. 60-70 koska tiedostin tien olevan peilijäässä, tästä huolimatta ylämäessä alkoi perä heittelehtiä ja sai hakea uutta vauhtia penkan puolelta.

Kerran kesärenkailla joutunut ajamaan hml tampere edestakaisin kun oli pälähtänyt 20cm lunta yön aikana, ei se erityisen hauskaa ollut.

Ei ne hakkaysitkään mikään jumalan sana ole vaikka niillä monta tilannetta pelastaakin.:smoke:
 
Jos joillain kuljettajilla on tapa ajella ylinopeutta, niin meinaatko että tilanne muuttuisi jos rajoitusta nostetaan muutama km/h, vai kävisikö ehkä niin että nämä ylinopeutta ajavat ajaisivat lujempaa ja sen seurauksena keskinoepudet nousisivat, mikä taasen johtaa siihen että rajoitusta laskettaisiin.

Voisiko mitenkään tilannaetta helpottaa se että niitä rajoituksia noudatettaisiin. ja esim nopeusnäyttöjä, niihin kameratolppiin.

Mutta jos saat minut uskomaan että pieni rajoitusten nosto saisi ylinopeutta ajelun loppuun, niin varmaan alkaisin kannattaa ajatusta. (no noin yleisellä tasolla kannatan monella pätkällä vähän reilumpaakin nostoa)


Jos viittaat siihen linkkii mitä aiemmin kommentoin, niin

Ei liittynyt aiheeseen.

-Siinä puhuttiin liianhitaasti ajamisesta, ei rajoitusten mukaan ajamisesta

- Jutun perusteella onnettomuuksien syy taisi olla lähinnä, liianpienet turvavälit, vaaralliset ohitukset, liikenne raivo jne.

- Ja jos briteissä tapahtuu luokkaa 1500 - 2000 kuolemantapausta vuodessa(mutu), ja jutussa LIIAN hitaastiajamiseen liitettiin yhtenä ennätysvuonna kaksi, tosin ei selvää oliko niissä kyse kuitekin vaarallisesta ohitukset, pienestä turvavälistä, vai liianhitaastiajamisesta. Mutta ei kuitenkaan liittynyt tähän juttuun, paitsi jos olet puuttumassa ylinopeuksiin.

- Jos oikein ymmärsin niin tuossa käytät tutkimusanaa kyllä jo aika löysästi.


Kritisoin vähän muuta,
Kannatan järjenkäyttöä, mutta missä se järki, kun joku ylinopeutta ajava "taparikollinen" alkaa painostaan rajoitustenmukaan ajavia ajamaan ylinopeutta.

Joskus voi olla kiire, jolloin kokee ylinopeuden tarpeelliseksi ja riskin arvoiseksi, kannatan toki auttamista. Mutta nämä jotka vain tavan mukaan ylinopeutta ajelevat vievät noiltakin sitä tilaa.

(en väitä että kirjoittaja liikenteessä kuuluisi tähän säntillisesti rajoitustenmukaan ajavaksi, ja etteikö rajoitustenmukaan ajavat ärsyttäisi, myönnän, "taparikollinen" ehkä vähän liikaa provo.)


Itsellä ei vielä ole ollut sellaista autoa, jossa vakkari ei nopeutta suunnilleen vakiona pidä. Toki se voi hetkellisesti vähän heilahtaa mäessä tms. mutta kyllä se keskimäärin aikalailla siinä on mihin sen laittaa. Ihan hyvin sen vakkarin voi laittaa siihen 80km/h, katsoo mittarivirheen GPS:stä/tien varressa olevasta näytöstä tms. Ei tule sakkoja tolpista eikä tutkasta, vaikka se pari km/h menisi hetkellisesti esim. alamäessä yli. Lisää vaan sitä liikenteen sujuvuutta melkoisesti kun siellä ei kerätä turhaan jonoja. Aika harvassa mahtaa ne kuskit olla, joilla ei olisi jotain laitetta, jossa on GPS. Edelleen niillä liian hitaasti ajavilla viittaan niihin liian hitaasti ajaviin, en rajoitusten mukaisesti ajavaan. Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta, kun ei tunnu millään menevän perille, eli ne jotka ajaa aina sen kymmenen (tai enemmän) alle rajoituksen. Siinä jutussa sanottiin, sen liian hitaasti ajamisen lisääntyneen, ei rajoitusten mukaan ajamisen lisääntyneen. Aiheuttavat jonoja, josta seuraa sitten ongelmia. Näitä köröttelijöitä tuolla tiellä on. Kun ajaa alinopeutta, kerää todella nopeasti jonoa taakseen. Jos vastaan tulevaa liikennettä on reilusti tai tie on mutkainen/mäkinen niin ohittaminen ei välttämättä ihan heti onnistu ilman ohituskaistaa. Sitten kun siihen jonoon tulee se ensimmäinen rekka, niin jonon kasvaminen vaan nopeutuu. Sitten kun se ohituskaista tulee, niin sinne vasemmalle kaistalle menee kuitenkin joku, joka ihan varmuuden vuoksi alaa pari km/h alle rajoituksen, ettei vaan vahingossakaan meni yli. Tämän seurauksena siinä ohituskaistalla ei moni ehdi ohi.

Kesällä paras suoritus oli kyllä yhdellä papalla, joka lähti jonon perältä ohittamaan. Ihan hyvä, mutta vauhtia oli ehkä se 2km/h enemmän kuin jonolla. Jonossa taisi olla 5 ajoneuvoa kun mukaan lasketaan se ensimmäisenä oleva yhdistelmä. Yhdistelmällä painoi aikalailla rajoitinta vasten menemään, mäkeen toki vähän hidastui. Ohittaminen kesti papalla useamman kilometrin. Pappa vaan ajoi tasaisaista tahtia vastaantulevien kaistalla kunnes pääsi lopulta yhdistelmän ohi (ihme kun ei tullut ketään vastaan). Näkyi olevan lapsen lapset kyydissä. Ei pappaa haitannut, että välillä oli ohituskieltoa, liittymää, mäkeä mutkaa ym. Tuttu tie, niin itse en ohittamisen kanssa hötkyillyt kun tuossa missä se ohitti ei oikeastaan voi turvallisesti ohittaa yhdistelmää(ei ole kunnolla näkyvyyttä). Ei tarvitse montaa kilometriä odottaa, niin tule pari hyvää suoraa, jossa pääsee ohi. No pappa sieltä tulikin perä edellä vastaan ajaen ~90km/h todellista nopeutta. Olisi varmaan voinut soittaa poliisin, mutta en kehdannut alkaa kännykkää kaivamaan ja soittamaan kun ei ollut handsfreetä. Pyrin välttämään kännykän räpeltämistä ajaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen niillä liian hitaasti ajavilla viittaan niihin liian hitaasti ajaviin, en rajoitusten mukaisesti ajavaan.
Siinä olemme samaa mieltä että ärsyttää ne jotka tulevat peräedellä vastaan

Yritin heitä puollustaa/ymmärtää, ei siinä väärää jos rajoitusten mukaan mennään. Mutta jos keskinopeudet alkaa putoileen 80 alueella alle seitsemänkympin pysyen alle 70km/h, niin ärsytys kasvaa entisestään, näihin taidettiin kummatkin kannattaa mm niitä nopeusnäyttöjä, jos usein syy vaikuttaa olevan se heillä on väärä käsitys omasta vauhdista.

Siinä kai sitten se ero että kuinka usein tuollaisia näkee, varmaan iso juttu missäpäin liikkuu ja mutuillen talvirenkaan vaihdot ehkä lisää.

Siinä jutussa sanottiin, sen liian hitaasti ajamisen lisääntyneen, ei rajoitusten mukaan ajamisen lisääntyneen. Aiheuttavat jonoja, josta seuraa sitten ongelmia.
Se IL juttu ei ollut kovin kummoinen, ei ollut Suomesta, eikä siinä edes selvinnyt mitä hitaastiajolla tarkoitettiin, klikki kalastelua.

Juttu silti antoi ymmärtää että onnettomuus syyt oli enemmänkin pieni turvaväli, vaaralliset ohitukset, liikenneraivo.

Vertailuluku oli johonkin aiempaan (en hajua kuinka pitkään ja miten ovat nuo tuolla tilastoineet), mutta jos tuota käytetään ylinopeuden puolustamiseen, niin ei siinä verrattu monessako kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa on ollut mukana ylinopeus.

En usko että meillä tuolla oikeassa elämässä kovinkaan suurta näkemyseroa, kunhan nyt olemme ottaneet tässä vain erikannat. :)

Osalta ehkä mennyt ohi että näitä polttoaineen (nykyään sähkönsäästö) ohjeita tulee aina välillä, ja niissä joskus suorastaan yllytetään ajamaan alinopeutta jos sillä tavalla säästää. No se kai enemmän näitä kesärajoitus juttuja, eikä niinkään sovi näihin esimerkin 80 alueisiin. Mutta ei ehkä kannata toivoa liikaa uusista aja mielummin lujempaa kuin merkeistä (jos tilanne sallii)


Edit
Vakkarista vielä, kohtuu hyvällä vakkarilla voi laittaa todellista jonkin verran yli rajoituksen ja tuskin tulee sakkoja vaikka tutkiin/tolppiin ajelisi, kunha vähän katsoo pahimmat paikat. Se ei ollut se juttu, vaan se jos joku nyt haluaa oikeasti noudattaa niitä rajoituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä olemme samaa mieltä että ärsyttää ne jotka tulevat peräedellä vastaan

Yritin heitä puollustaa/ymmärtää, ei siinä väärää jos rajoitusten mukaan mennään. Mutta jos keskinopeudet alkaa putoileen 80 alueella alle seitsemänkympin pysyen alle 70km/h, niin ärsytys kasvaa entisestään, näihin taidettiin kummatkin kannattaa mm niitä nopeusnäyttöjä, jos usein syy vaikuttaa olevan se heillä on väärä käsitys omasta vauhdista.

Siinä kai sitten se ero että kuinka usein tuollaisia näkee, varmaan iso juttu missäpäin liikkuu ja mutuillen talvirenkaan vaihdot ehkä lisää.


Se IL juttu ei ollut kovin kummoinen, ei ollut Suomesta, eikä siinä edes selvinnyt mitä hitaastiajolla tarkoitettiin, klikki kalastelua.

Juttu silti antoi ymmärtää että onnettomuus syyt oli enemmänkin pieni turvaväli, vaaralliset ohitukset, liikenneraivo.

Vertailuluku oli johonkin aiempaan (en hajua kuinka pitkään ja miten ovat nuo tuolla tilastoineet), mutta jos tuota käytetään ylinopeuden puolustamiseen, niin ei siinä verrattu monessako kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa on ollut mukana ylinopeus.

En usko että meillä tuolla oikeassa elämässä kovinkaan suurta näkemyseroa, kunhan nyt olemme ottaneet tässä vain erikannat. :)

Juu toki ne ärsyttää, mutta kun ne ilmeisesti myös aiheuttavat onnettomuuksia, niin alkaa jo vaikuttamaan liikenneturvallisuuteen. Joo varmasti noiden tapaamiseen vaikuttaa paljon vaihtelee missä ajaa. Mitä syrjempään mennään, sen vähemmän ohituskaistoja ja tiet myös mutkaisempia, niin erottuvat selvemmin kun ohittaminen vaikeampaa, joten jonoja syntyy herkemmin. No joo iltapulun jutut nyt yleensä on noita klikki kalasteluja.

Voi hyvin olla, näin netissä kirjoitellessa asiat helposti kärjistyvät paljon herkemmin kuin naamatusten.
 
Sen ei tosiaan pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, oli ajokorttia tai ei, että pidolla on rajansa ja rajan ylittyessä jatketaan suoraan. Auton saa kääntymään joko pitämällä kaarteen riittävän loivana tai vauhdin riittävän pienenä. Kaarteen jyrkkyyden on määrännyt tieinsinööri, joten kovin montaa muuttujaa ei jää jäljelle.
Ei se välttämättä suoraan mene, auton voi tuoda myös luisussa mutkan läpi, jos sillä tilanteen pelastaa. Perän saa kyllä irti vetotavasta riippumatta pelkästään ratilla, jolloin ainakin kääntyvyys paranee. Suositeltavaa on tietysti ajaa järkevästi kelin mukaan.
 
Ei se välttämättä suoraan mene, auton voi tuoda myös luisussa mutkan läpi, jos sillä tilanteen pelastaa. Perän saa kyllä irti vetotavasta riippumatta pelkästään ratilla, jolloin ainakin kääntyvyys paranee. Suositeltavaa on tietysti ajaa järkevästi kelin mukaan.

Kun nopeus on kertakaikkisesti liian iso VS mutkan ominaisuudet (kaarevuus, kaltevuus, pinnan liukkaus), niin se auto ei siitä taivu, vaan kaikki pyörät käy luistamaan. Siinä vaiheessa ei voi muuta, kuin koittaa hahmottaa, missä vaiheessa pito palaa ja kääntää ratin sitten sen mukaan.

Talvikelissä on se ongelma, että tietynlaisten säiden jälkeen tie voi näyttää esim "vähän märältä", mutta siinä ei olekaan pitoa yhtään (Edes nastarenkailla). Sitten jos on vielä uria siinä tiessä, niin sen pahempi. Onneksi oli yhdessä välissä kitka talvirenkaita parit, niin oppi vähän tervettä epäilyä tien ulkonäköä kohtaan tietyillä säillä..

Kesällä taas hiekka sivutie voi yllättää, jos siinä on sopivaa irtohiekkaa (pieniä kiviä). Auto menee, kuin kuulalaakerin kuulien päällä. Kolmasti on meinannut moisen takia käydä "hups" Onneksi nopeus oli sopiva, niin sai tilanteen pelastettua ennen ojaa.. / toista ajoneuvoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kun nopeus on kertakaikkisesti liian iso VS mutkan ominaisuudet (kaarevuus, kaltevuus, pinnan liukkaus), niin se auto ei siitä taivu, vaan kaikki pyörät käy luistamaan. Siinä vaiheessa ei voi muuta, kuin koittaa hahmottaa, missä vaiheessa pito palaa ja kääntää ratin sitten sen mukaan.

Talvikelissä on se ongelma, että tietynlaisten säiden jälkeen tie voi näyttää esim "vähän märältä", mutta siinä ei olekaan pitoa yhtään (Edes nastarenkailla). Sitten jos on vielä uria siinä tiessä, niin sen pahempi. Onneksi oli yhdessä välissä kitka talvirenkaita parit, niin oppi vähän tervettä epäilyä tien ulkonäköä kohtaan tietyillä säillä..

Kesällä taas hiekka sivutie voi yllättää, jos siinä on sopivaa irtohiekkaa (pieniä kiviä). Auto menee, kuin kuulalaakerin kuulien päällä. Kolmasti on meinannut moisen takia käydä "hups" Onneksi nopeus oli sopiva, niin sai tilanteen pelastettua ennen ojaa.. / toista ajoneuvoa.
Kuivalla asvaltillakin voi ajaa liian kovaa, jos ei hahmota sopivaa vauhtia. Sunnuntaina oli hyvä esimerkki, että ei tarvi olla edes pakkasta, mutta tie voi olla jäässä, edes kolmosella ei meinanut löytää pitoa varovaisella kaasulla, kiiltävä tie sentään oli huomattavissa, vaikka paljas asvaltti muuten. Oli siellä joku kolarikin matkan varrella, vaikka kaupunkinopeuksista oli kyse.
 
Kannattaa kuunnella kahta edellistä. Sellainen tilanne, jossa pitoa on eturenkailla, muttei takarenkailla on sellainen marginaalitilanne jota Häkkinenkään ei kunnolla handlaa. Ja se osaa sentään säätää molempia takajarruja itsenäisesti kesken mutkan.

Jos kuitenkin haluaa selvitä liukkaasta mutkasta hyvin, niin tällä sivulla on tullut tosi hyvällä konsentraatiolla hyödyllisiä vinkkejä. Ja Tier 0-3 yhteenveto skillsien mukaan ryhmiteltynä:
0. Silmät kiinni, kädet irti, ollaanhan herran maksamassa kukkarossa.
1.Kaarteen loiventaminen (eli antaa valua syvemmälle)
2.a. Etuvetoisella pieni veto eturenkailla, mutta siten, että kiihtyvyys kuitenkin negatiivinen.
2.b. Takavetoisella lievä vastaohjaus ja kaasua (ihan sama miten paljon)
3. Tien kaltevuuden hyödyntäminen: sisäpuolen ojan avulla saa huimasti lisää kaarrenopeutta, jonka voi vaihtaa negatiiviseen kiihtyvyyteen jos niin haluaa. Eli jos mahdollista ohjata ensin sisäkaarteen ojaan nii selviää vähemmillä vahingoilla vastapuolella. Pahimmillaan ohjautuvuus menee täysin kun pohja ottaa ojan reunaan kiinni. Samalla kuitenkin liike-energiaa katoaa paljon enemmän kuin pelkillä renkailla missään olosuhteissa pystyisi. Jos välttää pohjakosketuksen niin voi silti saada monta astetta ylimääräistä bankkia mutkaan. Yksityiskohdat riippuu auton geometriasta. Yleensä pito kuitenkin menetetään mutkan keskivaiheilla, jolloin sisäpuolelle ohjaaminen on mahdotonta. Tämäkin äärimmäisen harvinainen skenaario siis korostaa ennakoinnin tärkeyttä. Ennakoinnista puolet on järkeä, puolet havainnointikykyä ja puolet onnea. Noista kolmesta voi kukin valita kaksi.
 
Muistan joskus kauan sitten.. kun moottoritie oli mustan jään peittämä, jossain 100km/h vauhdissa Corollan renkaat alkoivat sutia 5-vaihteella kun paino vähän enemmän kaasua.
Sekin oli aika jännä tunne 80-luvun autossa. :)
Tuo on jo erittäin liukkaan kelin merkki, mutta jäätävän tihkun aiheuttama tavallista mustaa jäätä liukkaampi äärimmäinen keli on vielä nextillä levelillä. Viime talvena tällainen tuli vastaan kerran. Lähes tasaisella ja suoralla moottoritiellä mentiin jonossa hetkittäin alle 50 km/h ja autot hakeutuivat silti pieneen sivuluisuun.
 
Muutaman kerran ollut lähellä ettei kolise liikenneympyrässä. Pari on vetänyt liinat kiinni vasta ympyrässä, yhden takia jarrutin itse etten aja kylkeen. Ajokykyä voisi seurata useammin kuin 50v välein :facepalm:
 
Jos itse on vaarassa ajaa toisen kylkeen, voisi kuvitella että olisi itsekin parempi seurata sitä ajokykyä?
 
Sain paikattua toisen tekemän virheen, eikö se riitä?

Juuri näin. Pitää muistaa, että harvoin liikenteessä on yksin ajamassa. Aina ei ole oma virhe, mutta paljon ajaneena tilanne näyttäytyy ennakkoon siltä, että kokenut kuski voi paikata sen toisen osapuolen tekemän virheen niin, että säästytään peltivaurioilta.

Jos itse on vaarassa ajaa toisen kylkeen, voisi kuvitella että olisi itsekin parempi seurata sitä ajokykyä?

Täällä pk-seudulla ainakin liikenneympyrät on sellaisia missä ihmiset ei vaan osaa ajaa sitä oikein. Monesti varsinkin vanhempi autoileva väestö tulee kolmion takaa ympyrään sisälle kuin heitä pitäisi varoa, koska olettavat, että ympyrän sisällä ajavalla on väistämisvelvollisuus heihin nähden. Samoin vilkun käytöt ympyrästä poistuttaessa on aivan hukassa tai vilkutetaan täysin väärin ympyrässä muutenkin.
 
Sain paikattua toisen tekemän virheen, eikö se riitä?
Pari muuta jarrutti ?
Luulen että vinoilun taustalla oli se että jos noin kovasti tapahtuu läheltäpiti tilanteita, niin voisiko toimi jotenkin ennaltaehkäisevästi.

Tuosta tuli myös mieleen aiemmat väännöt kuka väistää ja miten ajetaan, jos satut liikkuu sellaisella pätkällä jossa eri autoilijoilla on vähän erilainen käsitys tavoista tai säännöistä.

Ja onhan niitä paikkoja missä niin totuttu, ja harvinaisesta suunnasta tuleva yllättää.

Vielä vänkäämistä.

Joissain pätkillä on ympyröitä joista voi ajaa aika reippaasti läpi, mistä seuraa että välissä olevasta liittymästä tuleva voi yllättyä/yllättää aika pahasti. -> syytellään toisia.

Pysäyttivät vasta ympyrään, pitäisi pysähtyä ennen ympyrää. Olen ajanut normaalilla vauhdilla ympyrässä esim. 3/4 kierrosta.
En ihan varmaksi hahmota mitä ne on tehneet, mutta tuosta tuli mieleen jotkin paikat missä suurin osa liikenteestä menee tiettyä linjaa (usein "suoraa"), ja jos siellä tekee siitä poikkeavan, esim tuollaisen 3/4 lenkin, niin tuntuu yllättävän monia.


Mutta jotekin jäänyt sellainen olo että tyypillisessä hitaassa ympyrässä voi aika hyvin arvioida miten muut käyttäytyy, (jonka ansioista oletkin selvinnyt peltivahingoilta).

Mutta voi toki ajaa "sujuvasti" jolloin en ihmettele vaikka kolahtaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Pari muuta jarrutti ?
Luulen että vinoilun taustalla oli se että jos noin kovasti tapahtuu läheltäpiti tilanteita, niin voisiko toimi jotenkin ennaltaehkäisevästi.

Tuosta tuli myös mieleen aiemmat väännöt kuka väistää ja miten ajetaan, jos satut liikkuu sellaisella pätkällä jossa eri autoilijoilla on vähän erilainen käsitys tavoista tai säännöistä.

Ja onhan niitä paikkoja missä niin totuttu, ja harvinaisesta suunnasta tuleva yllättää.

Vielä vänkäämistä.

Joissain pätkillä on ympyröitä joista voi ajaa aika reippaasti läpi, mistä seuraa että välissä olevasta liittymästä tuleva voi yllättyä/yllättää aika pahasti. -> syytellään toisia.
Pysäyttivät vasta ympyrään, pitäisi pysähtyä ennen ympyrää. Olen ajanut normaalilla vauhdilla ympyrässä esim. 3/4 kierrosta.
 
Jos itse on vaarassa ajaa toisen kylkeen, voisi kuvitella että olisi itsekin parempi seurata sitä ajokykyä?

:facepalm:

Jos toinen änkeää kolmion takaa eteen, ja rajoitusten mukaan ajava etuajo-oikeutettu joutuu jarruttamaan välttääksen törmäyksen, niin etuajo-oikeutetun ajamisessa on jotain vikaa?

Kerroppas suuressa viisaudessasi, miten pitäisi autolla ajaa jotta ei vaan koskaan tule riskiä, että joutuu jarruttamaan tilanteessa,jossa kolmion takaa joku tuleekin liikennesääntöjen vastaisesti eteen? Alkaa aina itse hidastaamaan ja päästämään niitä kolmion takaa tulevia ensin?
 
En ymmärrä moottoritiellä jarruttelijoita. Siis semmoisia kuskeja, jotka suoralla tienpätkällä yhtäkkiä alkavat jarruja hipsimään. Vauhti ei edes näytä putoavan, mutta jarruvalot syttyvät. Käydäänkö siellä jarrulla heti kun mittari näyttää 1km/h yli rajoituksen?

Eilen vähän vastaavasti kolmostien päädyn liikennevaloihin tullessa (Helsingissä Ruskeasuon risteys) joku skodakuski alkoi 300m ennen valoja 60km/h alueella jarruja "pumppaamaan". Eli jarruvalot paloi 2s, sammui pariksi sekunniksi, paloi 2s, sammui taas jne. Vauhti ei kuitenkaan tippunut yhtään sen nopeammin kuin omalla autolla vapaalla rullatessa tämän takana. Miksi niitä jarruja pitää hypistellä, jos ei edes jarruta moottorijarrua enempää?

Toinen jatkuva ärsytyksen aihe on liikennevaloihin ryömivät. Tänään joku papparainen ajeli 150m päässä oleviin liikennevaloihin 15km/h ja tuntui vaan hidastavan jatkuvasti. Omalla kaistalla oli edessä joku kuorma-auto purkamassa lastia, joten olin tässä kohtaa vaihtamassa kaistaa tämän nysvääjän perään. Vauhti putosi vielä 15->10km/h siinä kuorma-auton kohdalla, ja tässä vaiheessa oli vielä 100m valoihin.

Ei niihin tarvitse täysiä ajaa ja jarruttaa viime tipassa, mutta joku järki voisi olla mukana.
 
En ymmärrä moottoritiellä jarruttelijoita. Siis semmoisia kuskeja, jotka suoralla tienpätkällä yhtäkkiä alkavat jarruja hipsimään. Vauhti ei edes näytä putoavan, mutta jarruvalot syttyvät. Käydäänkö siellä jarrulla heti kun mittari näyttää 1km/h yli rajoituksen?

Eilen vähän vastaavasti kolmostien päädyn liikennevaloihin tullessa (Helsingissä Ruskeasuon risteys) joku skodakuski alkoi 300m ennen valoja 60km/h alueella jarruja "pumppaamaan". Eli jarruvalot paloi 2s, sammui pariksi sekunniksi, paloi 2s, sammui taas jne. Vauhti ei kuitenkaan tippunut yhtään sen nopeammin kuin omalla autolla vapaalla rullatessa tämän takana. Miksi niitä jarruja pitää hypistellä, jos ei edes jarruta moottorijarrua enempää?

Pointti tässä on nimenomaan varoittaa sitä takanatulevaa jostain sillä jarruvalolla.

Sen sijaan että siitä alkaisi ärsyyntymään kannattaisi miettiä, että minkä takia se toinen tekee näin. Ajaako itse liian lyhyen turvavälin päässä, tai näkeekö edellämenijä jotain potentiaalisesti vaarallista, mihin pitäisi itsekin varautua.
 
Pointti tässä on nimenomaan varoittaa sitä takanatulevaa jostain sillä jarruvalolla.

Sen sijaan että siitä alkaisi ärsyyntymään kannattaisi miettiä, että minkä takia se toinen tekee näin. Ajaako itse liian lyhyen turvavälin päässä, tai näkeekö edellämenijä jotain potentiaalisesti vaarallista, mihin pitäisi itsekin varautua.
Jos ajan viereisellä kaistalla 50m taaempana, ei varmasti ole kyse mistään varottelusta. Yleensäkään moottoritiellä ei pitäisi juurikaan olla käyttöä jarrulle ruuhka-aikojen ulkopuolella. Jos on, niin turvaväli on pielessä tai joku on mokannut jotain. Yksinäisen kulkijan jarruttelua tämä ei kuitenkaan selitä.

Hyvin usein vaan silti näkee näitä, joilla jarruvalot vilkkuvat vaikka edessä aivan tyhjä kaista ja ajo-olosuhteissa ei mitään valittamista (eikä ketään puskurissa hiillostamassakaan). Jos näiden kanssa on samaan aikaan vielä päätynyt taajamaan asti, niin vaikuttavat usein niin epävarmoilta kuskeilta, ettei riitä resursseja alkaa muita varottelemaan oman auton kaistalla pitämiseltä.
 
Kannattaa kuunnella kahta edellistä. Sellainen tilanne, jossa pitoa on eturenkailla, muttei takarenkailla on sellainen marginaalitilanne jota Häkkinenkään ei kunnolla handlaa. Ja se osaa sentään säätää molempia takajarruja itsenäisesti kesken mutkan.


0. Silmät kiinni, kädet irti, ollaanhan herran maksamassa kukkarossa.

3. Tien kaltevuuden hyödyntäminen: sisäpuolen ojan avulla saa huimasti lisää kaarrenopeutta, jonka voi vaihtaa negatiiviseen kiihtyvyyteen jos niin haluaa.
Sillä äärirajalla ajamisessa on ongelmana se että pito voi vaihdella hyvin nopeasti.
Toisen laidan pyörillä voi olla ensin pitoa sen verran että jonkinlainen hallittavuus säilyy, mutta sekin voi kadota ihan yhtäkkiä ja sitten rattiin astuu herra Newton.

Unohdit kirkumisen surkein kuski tyyliin.

Kallistuksen varaan laskeminen on sekin kovin riskipeliä jos ei ole tuttu paikka.
Kunnon liukkaalla kallistusta (oikeaan suuntaan) on oltava reilusti että sillä korvaa pidon puuttumisen. Sama pätee kovaan vesisateeseen.
Samoin talviolosuhteissa siellä sisäkurvissa voi olla lunta aika penkka Etelä-Suomen ulkopuolella.
Tai vaikka kovettuneen lumen muhkuroita, jotka potkivat rengasta irti tien pinnasta.
Äärirajoilla mennessä mikä tahansa häiriö voi viedä ne renkaan pidon rippeetkin.



Kesällä taas hiekka sivutie voi yllättää, jos siinä on sopivaa irtohiekkaa (pieniä kiviä). Auto menee, kuin kuulalaakerin kuulien päällä. Kolmasti on meinannut moisen takia käydä "hups" Onneksi nopeus oli sopiva, niin sai tilanteen pelastettua ennen ojaa.. / toista ajoneuvoa.
Tuo voi olla oikeastaan riskialttiimpi kuin talvikeli.
Tässä on lähistöllä yksi valtion soratie johon aina lisäilevät noita "herneitä".
Viime kesänä oli vielä lisätty pääosin vain mutkiin ja siinä tiessä kallistuksia riittää...
Siis ulospäin kun ajetaan omalla laidalla.
Melkolailla kaikki sen tien käyttäjät sentään varmaan tietävät nuo mahdolliset "ansoitukset" ja osaavat varoa mutkia heti kun näkevät ensimmäisen merkin herneiden lisäyksestä.
 
En ymmärrä moottoritiellä jarruttelijoita. Siis semmoisia kuskeja, jotka suoralla tienpätkällä yhtäkkiä alkavat jarruja hipsimään. Vauhti ei edes näytä putoavan, mutta jarruvalot syttyvät. Käydäänkö siellä jarrulla heti kun mittari näyttää 1km/h yli rajoituksen?
Uudemmissa autoissa kaikenlainen automatiikka saattaa tuota aiheuttaa. Vakkaritkin on niin tiukalle viritetty, ettei ne paria pykälää enemmän yli asetetun nopeuden anna auton rullata.
 
Uudemmissa autoissa kaikenlainen automatiikka saattaa tuota aiheuttaa. Vakkaritkin on niin tiukalle viritetty, ettei ne paria pykälää enemmän yli asetetun nopeuden anna auton rullata.
Joillain on ilmeisesti tapana ottaa vakkari pois päältä jarrulla. Selittänee osan kummallisista jarrutteluista.
 
Edellisessä autossa oli vakkari jossa oli jarrutustoiminto. Siellähän luonnollisesti jarruvalot sitten aina välillä vilkkui.
 
Emmä motarista tiiä, mutta jos ajelee vakkari päällä ja ohittaa jonkun ketä tulee perävalot edellä vastaan painamalla kaasua eikä muista laittaa vakkaria pois niin kyllä niiaa mukavasti kun päästää kaasusta ja palaa omalle kaistalle kun vakkari yrittää takaisin asetettuun nopeuteen. Muistaa kyllä parin kerran jälkeen kytkeä sen ohittaessa pois.

Motarilla ei juuri tule kiihdytettyä reilusti ohittaessa, joten samaa efektiä ei tule niin härskisti, mutta siellä ärsyttää adaptiivisen aikainen hidastus eli pitäisi vaihtaa kaista omaan makuun liian aikaisin enennkuin vakkari alkaa jarruttelemaan. Hyvä olisi kun saisi tuon adaptiivisen kytkettyä pois jostain napista kun se alkaa ärsyttämään juuri motarilla jos paljon kaistanvaihtoja kun joutuu ennakoimaan sen toimintaa. Mutta ei kun pitää mennä valikkoihin kahlaamaan ja kuitenkin on taas ihan kiva jos tykkää roikkua jonossa mukana.
 
Risteysalueella oikojat. Taas.

Olin kääntymässä oikeelle ja oikeelta mun suuntaan tulee auto ja 100% mun kaistalla, eikä mitään reaktioo vaikka tuun sieltä. Jos en olis jarruttanut, niin oisin osunu siihen.
 
Juuri näin. Pitää muistaa, että harvoin liikenteessä on yksin ajamassa. Aina ei ole oma virhe, mutta paljon ajaneena tilanne näyttäytyy ennakkoon siltä, että kokenut kuski voi paikata sen toisen osapuolen tekemän virheen niin, että säästytään peltivaurioilta.



Täällä pk-seudulla ainakin liikenneympyrät on sellaisia missä ihmiset ei vaan osaa ajaa sitä oikein. Monesti varsinkin vanhempi autoileva väestö tulee kolmion takaa ympyrään sisälle kuin heitä pitäisi varoa, koska olettavat, että ympyrän sisällä ajavalla on väistämisvelvollisuus heihin nähden. Samoin vilkun käytöt ympyrästä poistuttaessa on aivan hukassa tai vilkutetaan täysin väärin ympyrässä muutenkin.

Tämä sama on kyllä ihan muuallakin Suomessa.

Joissain pätkillä on ympyröitä joista voi ajaa aika reippaasti läpi, mistä seuraa että välissä olevasta liittymästä tuleva voi yllättyä/yllättää aika pahasti. -> syytellään toisia.


En ihan varmaksi hahmota mitä ne on tehneet, mutta tuosta tuli mieleen jotkin paikat missä suurin osa liikenteestä menee tiettyä linjaa (usein "suoraa"), ja jos siellä tekee siitä poikkeavan, esim tuollaisen 3/4 lenkin, niin tuntuu yllättävän monia.


Mutta jotekin jäänyt sellainen olo että tyypillisessä hitaassa ympyrässä voi aika hyvin arvioida miten muut käyttäytyy, (jonka ansioista oletkin selvinnyt peltivahingoilta).

Mutta voi toki ajaa "sujuvasti" jolloin en ihmettele vaikka kolahtaisi.

Itseäni ihmetyttää miten Suomessa ei vieläkään monet ymmärrä miten ympyrässä ajetaan. Jos omistaa ajokortin, niin sen kolmion siihen ympyrään tultaessa pitäisi kyllä riittämään selvittämään jokaiselle kortin omistavalla kuka väistää, ihan sama onko sen kortin saanut ennen kuin noita alkoi tulla. Silti vähän väliä saa näiden takia ympyröissä jarrutella, kun sieltä pitää vaan eteen tulla. Varsinkin talvella, kun siihen eteen jäädään sutimaan kun ei osata edes lähteä liikkeelle vaan yksi rengas vain jauhaa tyhjää. Kun on liukas keli, niin pitää katsoa että varmasti ehtii siihen väliin ilman, että ympyrässä olijat joutuu jarruttamaan. Tämän ymmärtäminen tuntuu olevan liian hankalaa monelle.
 
Emmä motarista tiiä, mutta jos ajelee vakkari päällä ja ohittaa jonkun ketä tulee perävalot edellä vastaan painamalla kaasua eikä muista laittaa vakkaria pois niin kyllä niiaa mukavasti kun päästää kaasusta ja palaa omalle kaistalle kun vakkari yrittää takaisin asetettuun nopeuteen. Muistaa kyllä parin kerran jälkeen kytkeä sen ohittaessa pois.

Motarilla ei juuri tule kiihdytettyä reilusti ohittaessa, joten samaa efektiä ei tule niin härskisti, mutta siellä ärsyttää adaptiivisen aikainen hidastus eli pitäisi vaihtaa kaista omaan makuun liian aikaisin enennkuin vakkari alkaa jarruttelemaan. Hyvä olisi kun saisi tuon adaptiivisen kytkettyä pois jostain napista kun se alkaa ärsyttämään juuri motarilla jos paljon kaistanvaihtoja kun joutuu ennakoimaan sen toimintaa. Mutta ei kun pitää mennä valikkoihin kahlaamaan ja kuitenkin on taas ihan kiva jos tykkää roikkua jonossa mukana.
Kaikilla ajamillani autoilla, joissa on ollut adaptiivinen vakkari, on kaasua koskemalla saanut auton jatkamaan vakionopeutta etäisyydestä riippumatta. Sitä tulee monesti käytettyä estämään äkkijarrutukset mm. kääntymiskaistalla hidastavien autojen vuoksi.

Toisaalta en kyllä ole vielä nähnyt yhtään adaptiivista vakkaria, joka näkisi riittävän pitkälle alkaakseen hidastamaan liian aikaisin. Vakkarin pitämä alle 150 metriä moottoritienopeuksissa on niin lyhyt, ettei lähemmäksi ole mitään syytä mennä samalla kaistalla.
Jos eroa vääjäämättä lähestyvään autoon on 0,1 km/h, voi joko jäädä tyytyväisenä taakse ajelemaan, tai painaa vähän kaasua reippaamman ohituksen takaamiseksi.
 
Emmä motarista tiiä, mutta jos ajelee vakkari päällä ja ohittaa jonkun ketä tulee perävalot edellä vastaan painamalla kaasua eikä muista laittaa vakkaria pois niin kyllä niiaa mukavasti kun päästää kaasusta ja palaa omalle kaistalle kun vakkari yrittää takaisin asetettuun nopeuteen. Muistaa kyllä parin kerran jälkeen kytkeä sen ohittaessa pois.
Enpä ole tuommoisesta kuullutkaan, mutta olisi kyllä hyvä ainakin joissain tilanteissa. Kahdessa edellisessä autossa on alamäissä saanut jarrutella, kun lähtee rullaamaan vakkarin asetuksia kovempaa. Kiihdytyksen jälkeen taas rullailtu sen aikaa, että on taas tiputtu vakkariin asetettuun nopeuteen.

Nykyisen pari vuotiaan auton vakkarin logiikka on jopa vähintäänkin erikoinen. Alamäissä jarruttelun vielä ymmärrän, mutta kun samaa saa tehdä ylämäissäkin. Vauhdin hidastuessa mäessä about 3km/h auto tipauttaa vaihteen pienemmälle ja mäen päällä mennäänkin sitten 3-4km/h vakkarin asetusta kovempaa.
 
Muutama asia mitkä on hyvin ärsyttäviä.

-Liikenneympyröissä kolmion takaa tulijat vaikka heillä on väistämisvelvollisuus. Monesti vielä katsovat suoraan ympyrässä ajavaa ja silti ajetaan eteen tahallaan. Jolloin siinä jää ympyrässä etuajo-oikeutetulle ainoastaan jarruttaa tai sukeltaa etuovesta sisään.

-Perässä roikkujat. Vaikka näillä olisi tilaa mennä ohi, eivät silti mene. Mutta pitää ajaa niin lähellä, että koko takana tulevan etuvaloja ei näy taustapeilistä. En tosiaan näitä tunareita halua kontaktina omaan takakonttiin.

-Ilman vilkkua ajavat. Vilkulla näytetään etukäteen muille tiellä liikkujille mihin olet haluamassa kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä ne ketkä ei käytä vilkkua änkee mitä ihmeellisempiin väleihin kaistanvaihoissa aiheuttaen kaikille muille takana tuleville jarrutustilanteen.

Mikäli ihminen tekee huolimattomuusvirheen liikenteessä hän antaa monesti kädellä merkin nostamalla taustapeilin kohdalle. Minkä näkee niin edestä kuin takana tuleva, että minun virhe. Jolloin sen voi ymmärtää ettei ollut tahallinen teko, vaan vahinko tai huolimattomuusvirhe minkä itsekin huomasi.

Jokaisella tulee joskus virheitä ajaessa ja silloin pitää myöntää, että mokasin. Ei syyttää muita omista virheistä.
 
Tänään meinas mennä äly parkkihallissa, halli missä ulkokehää pitkin tullaan sisään ja mennään ulos. Sitten on näitä väli "käytäviä" missä parkkipaikat, no kun olin lähdössä pois niin kolme autoa mun edessä ja sen ensimmäisen oikealta puolelta tulee jatkuvana jonona autoja, meni yksi auto, toinen, kolmas, neljäs ja yhtenäinen jono koko ajan tulee lisää ja lisää, kymmennen auton kohdalla painoin torvea että menkää nyt jumalauta vetoketjulla ettei sieltä parkkihallista muuten pääse kukaan "sivukäytäviltä" pois!:facepalm:

No sitten sille ekalle annettiin tietä ja se meni, sitten meni yksi pääkäytävää ja tämä mun edessä oli menossa sen taakse niin taxi änkee väksin torvipohjassa siihen eteen eikä päästänyt.:facepalm: No meni sitten sen taxin jälkeen ja kun tuli mun vuoro niin taas yritti yksi hermnanni estää mun tulemisen, mutta pidin pääni ja menin siihen, tää hermanni tulee siihen ikkunaan meuhkaamaan että hän tulee oikealta muhun nähden niin tämä mun edessä oleva tuli sille sitten pitämään puhuttelun että jos vetoketjulla ei päästetä niin kukaan ei pääse mihinkään että turpa umpeen tai se menee umpeen:rofl:

Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa päästä yksi auto väliin ja mennä sitten itse, taas yksi auto väliin ja seuraava!?:confused2:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 263
Viestejä
4 533 559
Jäsenet
74 777
Uusin jäsen
TL123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom