Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 554
Todellakin tämä. Eilen ärsytti mopoautokuskit, joiden perässä olin lähdössä Turun länsikeskuksen Citymarketista ulos. Ulosmenorampilla on kaistat vasemmalle ja oikealle kääntyville erikseen. Jostain syystä todella moni ei vaan tajua katsoa merkkejä tossa kohtaa, vaan menevät ihan pokkana oikealle kääntyvien kaistalle ja siitä sit kääntyvät vasemmalle kuitenkin. Ilmeisesti luulevat, että vasen kaista on sisäänajoa varten tai jotain, ja huomio on jossain muualla kuin opasteissa. Varmaan siinä luurissa just.

Kolmesta peräkkäin olleesta mopoautosta vain keskimmäinen kääntyi oikealta kaistalta oikealle, kaksi muuta kääntyi vasemmalle estäen muiden sujuvan etenemisen. Riskinähän tossa on, että jos menee torvea soittamaan, niin teini panikoi ja ajaa jonkun alle vielä. Muutenkin tuolla hallissa näkee mopoautojen lisäksi ihan perinteisiä mopojonneja temppuilemassa autojen välissä/keulimassa ja muutenkin säheltämässä, vaikka siellä on mopolla ajo kielletty virallisin merkein kaikissa sisääntuloissa. Jokusen vaaratilanteen ovat tuolla aiheuttaneet, jonka johdosta sinne nuo kieltokyltitkin tuli jokin aika sitten.

Tässä punaisen auton kohdalla siis pönöttivät, tosin vähän enemmän reunassa, että ei mahtunut oikealle kääntyvänä hivuttautumaan edes ohi.

Tossa linkissä pari metriä eteenpäin näkyvä suojatien jatkeelle johtava ramppi on myös itsemurhafillaristien lempipaikka. Ihan vaan "muutaman" kerran sieltä on joku mummo tullut täyttä vauhtia suojatien yli. Eipä se sinällään haittaa, kun oma nopeus on aina sellainen että auton saa pysäytettyä, mut moni ajaa tosta ns. kaasu pohjassa. Onhan noilla Nuijamaankadun suojateillä tainnut aika monta onnettomuutta sattuakin.
Noi parkkihallijonnet on ihan helvetin rasittava ilmiö. Saatetaan tulla jostain seinän takaa sen mitä mopo kulkee eikä katsota mihinkään. Kolinaa odotellessa.

Kannattaisi näiden miettiä jos joku sattuu ulostamaan esim. Suburbania ruudusta, subben omistajaa tuskin paljon kiinnostaa tuleeko sieltä mopojonne 50kmh kylkeen
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
333
Työmatkalla Texasissa ja katsellut tässä useampana iltana jo aivan käsittämätöntä ilmiötä. Kun tulee pimeää osa autoilijoista laittaa pitkät päälle ja todellakin pitää niitä sitten päällä kokoajan. Heitetään nyt mutulla vaikka 5% autoilijoista tekee näin. Tietysti myös etusumarit on päällä kun onhan ne niin helvetin siistit.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
355
Työmatkalla Texasissa ja katsellut tässä useampana iltana jo aivan käsittämätöntä ilmiötä. Kun tulee pimeää osa autoilijoista laittaa pitkät päälle ja todellakin pitää niitä sitten päällä kokoajan. Heitetään nyt mutulla vaikka 5% autoilijoista tekee näin. Tietysti myös etusumarit on päällä kun onhan ne niin helvetin siistit.
Voi olla että siellä ei moni ymmärrä valojen käyttöä, tuskin niitä ehditään yhden päivän autokoulussa paljoa opettamaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
484
Vitun perkeleen sokeat kuskit! Onneksi ei sentään kolaria tullut. Töistä lähtiessa joku idiootti risteyksessä vastakkaisesta suunnasta tullut luuli, että minulla on väistämisvelvollisuus, koska käännyn vasemmalle ja hän oikealle.

Tässä risteyksessä väistetään kamera-auton suunnasta tulevia autoja. Eli jos tulee tuolta edestä oikeustaloon suunnalta, on väistämisvelvollinen, koska kolmio. No tämä arjen sankari ei vissiin nähnyt sitä kolmiota ja ajaa kuten "ainahan tästä on näin menty".

Google Mapsin kuva otettu siis 10 vuotta sitten, on hieman muuttunut tuo risteys uuden matkakeskuksen sekä sitten oikeustalon edustan remontin takia.

Tämän jälkeen lähdetään samaan suuntaan niin eiköstä sitä ohi oikealta (vaihdoin suoraan vasemmalle kaistalle, koska käännyin vasemmalle myöhemmin, hyi minua) ja keskari pystyssä hirveällä kiihdytyksellä. Hyvä ettei ajanut oikealla kaistalla ajaneen perään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
3 947
Vitun perkeleen sokeat kuskit! Onneksi ei sentään kolaria tullut. Töistä lähtiessa joku idiootti risteyksessä vastakkaisesta suunnasta tullut luuli, että minulla on väistämisvelvollisuus, koska käännyn vasemmalle ja hän oikealle.

Tässä risteyksessä väistetään kamera-auton suunnasta tulevia autoja. Eli jos tulee tuolta edestä oikeustaloon suunnalta, on väistämisvelvollinen, koska kolmio. No tämä arjen sankari ei vissiin nähnyt sitä kolmiota ja ajaa kuten "ainahan tästä on näin menty".

Google Mapsin kuva otettu siis 10 vuotta sitten, on hieman muuttunut tuo risteys uuden matkakeskuksen sekä sitten oikeustalon edustan remontin takia.

Tämän jälkeen lähdetään samaan suuntaan niin eiköstä sitä ohi oikealta (vaihdoin suoraan vasemmalle kaistalle, koska käännyin vasemmalle myöhemmin, hyi minua) ja keskari pystyssä hirveällä kiihdytyksellä. Hyvä ettei ajanut oikealla kaistalla ajaneen perään.
Nyt olisi tosiaan hyvä ottaa väistämissännöt haltuun. Jos tuossa siis nykyään on kolmio vastaantulijoilla niin et silti saa kamera-auton suunnasta kääntyä vastaantulijan eteen. Vielä. 1.6.2020 jälkeen saat.
 
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
230
Tämän jälkeen lähdetään samaan suuntaan niin eiköstä sitä ohi oikealta (vaihdoin suoraan vasemmalle kaistalle, koska käännyin vasemmalle myöhemmin, hyi minua) ja keskari pystyssä hirveällä kiihdytyksellä. Hyvä ettei ajanut oikealla kaistalla ajaneen perään.
Vasen kaistahan sulla pitääkin valita kun tulet vasemmalle kääntäen ja kaksi kaistaiselle tielle.
Oliko tuossa tilanteessa ylipäätään kumpikaan väistämisvelvollinen kun tulette vastakkaisista suunnista ja käännytte samalle tielle. Molemmat ottaa alkuun sen oman puoleisen kaistan ja loppu menee kaistanvaihto säännöillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 023
Kolmiohan ei vaikuta vastaan tulevien väistämiseen eli vasemmalle kääntyjä väistää.
Tuon tyylisissä risteyksissähän on monesti merkattu kolmion lisäksi etuajo-oikeutettu väylä, että ei tule epäselvyyksiä/virhetulkintoja. Sinällään tässä kyllä ei tainnut kumpikaan tehdä virhettä, jos ja kun tielle, jolle käännyttiin oli kaksi kaistaa. Vasemmalle kääntynyt ryhmittyi vasemmalle kaistalle ja oikealle kääntynyt oikealle. Keskaria ja hiiltymistä lukuun ottamatta kaikki hyvin :)

e: Hidas ja sokea, tunkehan jo tämän saman tuohon kirjoitti :sori:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
484
Hmmm... kiitos huomioista, korjaan tekstiäni tähän. Eli siis kamera-auton suunnasta ei käännytä vasemmalle risteyksestä, vaan kyseessä on kaista, joka kaartaa vasemmalle. Tämä on siis tehty sen takia, että sieltä tulee matkakeskuksesta lähtevät bussit, jolloin näihin nähden on kaikilla väistämisvelvollisuus. Ja siis oikeustalon suunnasta tulevilla on lisäkilpi 861 kolmion alla. Ja tästä siis jatkoin matkaa seuraavaan risteykseen, josta käännyin oikealle tielle 12, suoraan vasemmalle kaistalle. Näköjään jäi tämä laittamatta tuohon alkuperäiseen postaukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 023
No sitten asia on harvinaisen selvä. En kyllä ymmärrä miten tuon etuajo-oikeus+kolmio hirvityksen pystyy missaamaan.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
273
Lun Vipan viestit kymmenen kertaa läpi, mutta, ei kyllä silti aukottomasti selvinnyt mitä se tuolla avautumisella yritti selvittää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
484
Sitä, että idiootti meinaa väistämisvelvollisena ajaa kylkeen, koska "ei tässä ennenkään kolmiota" ollut.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
201
Sitä, että idiootti meinaa väistämisvelvollisena ajaa kylkeen, koska "ei tässä ennenkään kolmiota" ollut.
Siis onko puhumasi oikeustalon suunta linkittämäsi kuvan etuoikealta tulevien suunta?
Myöhemmin kerroit heillä olevan lisäkilven joka kertoo että nimenomaan sieltä tulevilla on etuajo-oikeus?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
484
Siis onko puhumasi oikeustalon suunta linkittämäsi kuvan etuoikealta tulevien suunta?
Myöhemmin kerroit heillä olevan lisäkilven joka kertoo että nimenomaan sieltä tulevilla on etuajo-oikeus?
Kyllä, etuoikealle on oikeustalo. Ja ei, näinhän minä en kirjoittanut, vaan alla boldattuna:

Hmmm... kiitos huomioista, korjaan tekstiäni tähän. Eli siis kamera-auton suunnasta ei käännytä vasemmalle risteyksestä, vaan kyseessä on kaista, joka kaartaa vasemmalle. Tämä on siis tehty sen takia, että sieltä tulee matkakeskuksesta lähtevät bussit, jolloin näihin nähden on kaikilla väistämisvelvollisuus. Ja siis oikeustalon suunnasta tulevilla on lisäkilpi 861 kolmion alla. Ja tästä siis jatkoin matkaa seuraavaan risteykseen, josta käännyin oikealle tielle 12, suoraan vasemmalle kaistalle. Näköjään jäi tämä laittamatta tuohon alkuperäiseen postaukseen.
Lisäkilpi 861. Etuajo-oikeutetun liikenteen suunta

Lisäkilpeä käytetään selventämään kääntyvää etuajo-oikeutettua suuntaa risteyksessä. Lisäkilpeä voidaan käyttää liikennemerkkien 211 (etuajo-oikeutettu tie), 231 (kolmio) tai 232 (Stop) ja erityisestä syystä myös merkin 189 (muu vaara) yhteydessä. Kuviota sovelletaan tilanteen mukaan.

Eli, idiootti tuli väistämisvelvollisena kolmiosta ja lisäkilvestä huolimatta ja meinasi ajaa kylkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
201
Kyllä, etuoikealle on oikeustalo. Ja ei, näinhän minä en kirjoittanut, vaan alla boldattuna:
Aivan, hätäisesti luin väärin. Jotenkin kuvittelin tuon väylän profiilin perusteella että kamera-auton suunnasta tulevilla pitäisi olla vähintään kolmio mutta ilmeisesti se onkin toisinpäin?
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
273
Sitä, että idiootti meinaa väistämisvelvollisena ajaa kylkeen, koska "ei tässä ennenkään kolmiota" ollut.
No jaa, selaista sattuu. Taitava osaa suhtautua muiden virheisiin tyynesti, noilla itteään kiusaaminen jälkikäteen tekee haittaa vain itselle.

Eilen joku yritti ajaa oikeasti kylkeen. Oli ryhmittynyt väärin kääntyvälle ja lähti päin kääntyvien punaisia ajamaan suoraan menevien mukana liikenteenjakajien erottavalle kapealle kaistalle. Osasin ennakoida ja väistin jakajan päälle parkkiin kun torvella ei ollut mitään vaikutusta. Noviisille olisi sattunut kolari. Sain viestin kyllä perille myöhemmin.

Porista Turkuun taas tuttuja liikenneraivotapauksia. Lähinnä edellä ohittavien kärsimystä seuraten, kun itse noita osaa jo välttää; Ohituksen aikana vauhti nousee 80 - - > 120, ainakin jos joku tulee vastaan, ohituskaistoilla +40% lisää vauhtia, rekkaan ei jätetä turvaväliä, jotta kukaan ei vaan mahtuisi eteen. Tuolla välillä noihin on jo turtunut.

Eräs bemmikuski veti pahimmat överit. Vapaalla maantiellä ajeli 5 alle rajoituksen keräten pitkän jonon taakseen. Sitten jäi rekan taakse junaamaan. Ohitukaistalla vetäisi 140 lasissa rekan ohi vasenta kaistaa päätyyn asti ettei vain kukaan häntä ohita. Mutta sitten kun tämä bemari saavutti seuraavan rekan alkoi typerimmät leikit. Takaa tulevia ohittajia yritti ensin kiilata vasemmalle, sitten kun eräs kuski pääsi bemarin ohi, muttei enää rekan, ajoi bemari rekan perään kiinni. Yritti siis estää tämän ohittajan kaistalle palaamisen ja kiilasi ohittajaa päin vastaantulijaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
484
Aivan, hätäisesti luin väärin. Jotenkin kuvittelin tuon väylän profiilin perusteella että kamera-auton suunnasta tulevilla pitäisi olla vähintään kolmio mutta ilmeisesti se onkin toisinpäin?
Kuten sanoin, kyseinen kuva on otettu 10 vuotta sitten. Risteys on muuttunut noin neljä vuotta (2016 vuoden alussa) sitten, kun Lahden Matkakeskus otettiin käyttöön.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
326
Itse olin tavallaan eilen ärsyttävä kuski. Olin ohittamassa rekkaa ohituskaistalla kun polttoaine loppui rekan rinnalla ja oli toinen auto takana. Lieventävänä asianhaarana oli poraamalla tankkiin autonpohjan kautta varastettu polttoainetta. Enkä huomannut mitään ennempää kun jo aikaisemmin oli polttoaine vähissä :D.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
587
Woman Slams Into Drunk Driver Plowing Through Red Light Mere Feet Before He Would've Hit Couple Pushing Stroller

Aika onnistunut alle sekunnissa tehty päätös ajaa kolari tarkoituksella. Vähän siinä ja siinä että kuuluuko tähän ketjuun, mutta eniten voisi sanoa rattijuoppojen ärsyttävän liikenteessä. Rangaistukset tuosta on liian pieniä.
Ei kai siinä mitään tarkoituksella ajettu kolaria? Yrittää jarruttaa mutta ei ehdi.

Hieno kommentti tuolla jollakin kun kameran salama vähtää että se oli merkki jumalan väliintulosta :facepalm:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
3 947
Ei kai siinä mitään tarkoituksella ajettu kolaria? Yrittää jarruttaa mutta ei ehdi.

Hieno kommentti tuolla jollakin kun kameran salama vähtää että se oli merkki jumalan väliintulosta :facepalm:
Näytti itsestä siltä että painettiin kaasua eikä jarrutettu?
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
356
Jatketaan vähän samaa linjaa, eli asioita mitkä ei ärsytä, vaan päinvastoin. Ei ehkä menty lainkirjan mukaisesti, mutta toi hyvän mielen.

Ajelin tätä pätkää: https://goo.gl/maps/XKGfdvocyWNL7dJU6

Edessä meni auto peräkärryn kanssa, paikassa 100km/h rajoitus. Vastaan tuli jatkuvasti autoja. Tuossa kun levennetty piennar alkoi, veti peräkärrykuski pientareen puolelle. Ajeli edelleen sitä reilua 80km/h, mutta päästi takaa tulevat ohitse tuolla suoralla.

Mutta jotta pysytään myös ketjun aihepiirissä, niin ennen tätä ajelin taas jonkun perässä, joka oli sitä mieltä, ettei tarvitse nostaa nopeutta 50->70km/h, kun on kääntymässä pois kuitenkin 3km päästä. Ja tämän (ja muut huomioivan peräkärrykuskin jälkeen) taas motarilla perinteisesti joku ajeli 120km/h alueella 115km/h, ja kun ohitin tätä nopeusrajoituksen laskiessa sataseen työmaan kohdalla, niin tämähän jatkoi sitä samaa 115km/h.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 155
Woman Slams Into Drunk Driver Plowing Through Red Light Mere Feet Before He Would've Hit Couple Pushing Stroller

Aika onnistunut alle sekunnissa tehty päätös ajaa kolari tarkoituksella. Vähän siinä ja siinä että kuuluuko tähän ketjuun, mutta eniten voisi sanoa rattijuoppojen ärsyttävän liikenteessä. Rangaistukset tuosta on liian pieniä.
Tarkoituksella? Tuossa ei kyllä 100% varmuudella ollut mitään tarkoituksellisuutta. Ihan tavallinen kolari, jossa puhdas sattuma pelasti ne jalankulkijat. En ymmärrä miksi kukaan yrittäisi tuota maalata miksikään muuksi.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 250
Jämsä ei pettänyt tälläkään kertaa. Mercedes-Benz E farkku ledeillä ajaa peräkärry perseessään 80km/h 100km/h rajoituksen alueella. Arvatkaa tämän ikämiehen nopeus kun ohituskaista alkoi;

A) 110km/h
B) 120km/h
C) 80km/h

Perässään hänellä 8 auton jono, eikä ihme että näin :facepalm:

Ps: B rappu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
204
Aina joskus pitää ajaa oulujoen ylittävän sillan yli pohjantietä pitkin. Eipä siinä kun laitan vaan bemarin aktiivivakkarin päälle ja odotan, paitsi jos en ole poistumassa kuusamontien liittymästä, silloin toivoisin vasemman kaistan vetävän. Eihän se vedä kun se autolla ajaminen on niin helvetin pelottavaa nykyään. Ei siinä silti auta kuin olla kärsivällinen ja hereillä, siinä kun kolisee jatkuvasti. Aktiivivakionopeudensäädintä ruuhka-avustimella suosittelen kaikille. Jos ostatte uuden auton, ottakaa tämä kyseinen lisävaruste, säästytte paljolta mielipahalta/stressiltä, etenkin jos olette aktiivisia kuljettajia.
Toimii se toistekin päin. 60km/h kyltin kohalla suhahti mersu ohitte noin silmämääräisesti arvioiden vähän toista sataa lasissa vasemmalta ohi. Olin jo valmis ilmottelemaan töihin ja kotiapäin että tässä nyt voi vähän kestää kun ei tiedä mitä romua siellä rännissä on vastassa, mutta sai onneksi vissiin toosansa pidettyä edes jotenkin omalla kaistallaan.
Talvea ja kunnon liukkaita odotellessa...
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 210
Se on jännä, että Suomessa saadaan liikenneruuhka aikaiseksi yhden yksikaistaisen liikenneympyrän takia, kun samaan aikaan jossain Intiassa miljoona autoa ja mopoa suhaa sujuvasti ristiin rastiin. Vetoketjuperiaate ja joustaminen ei vaan toimi kovin hyvin täällä peräpohjolassa. Ympyrästä poistuttaessa ei osata tai viitsitä käyttää vilkkua oikeaoppisesti, jotta muutkin tietäisivät mihin olet menossa. Ajetaan ympyrään letkassa niin pienillä väleillä, että muut eivät pysty toisesta suunnasta ympyrään sujuvasti liittymään. Jos tilaa kuitenkin olisi, niin eihän siihen uskalleta mennä, vaan odotellaan ensin kaikki autot sadan metrin päästäkin. Ja se odotteluhan tapahtuu tietenkin suojatien päällä tukkien kevyen liikenteen kulun.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
3 947
Se on jännä, että Suomessa saadaan liikenneruuhka aikaiseksi yhden yksikaistaisen liikenneympyrän takia, kun samaan aikaan jossain Intiassa miljoona autoa ja mopoa suhaa sujuvasti ristiin rastiin. Vetoketjuperiaate ja joustaminen ei vaan toimi kovin hyvin täällä peräpohjolassa. Ympyrästä poistuttaessa ei osata tai viitsitä käyttää vilkkua oikeaoppisesti, jotta muutkin tietäisivät mihin olet menossa. Ajetaan ympyrään letkassa niin pienillä väleillä, että muut eivät pysty toisesta suunnasta ympyrään sujuvasti liittymään. Jos tilaa kuitenkin olisi, niin eihän siihen uskalleta mennä, vaan odotellaan ensin kaikki autot sadan metrin päästäkin. Ja se odotteluhan tapahtuu tietenkin suojatien päällä tukkien kevyen liikenteen kulun.
Tykkään sinänsä siitä Suomalaisesta tavasta verrattuna tuohon intialaiseen sujuvaan suhaamiseen. Intian tieliikenne entistä vaarallisempaa – onnettomuuksissa kuolee 16 ihmistä joka tunti
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 210
Tykkään sinänsä siitä Suomalaisesta tavasta verrattuna tuohon intialaiseen sujuvaan suhaamiseen. Intian tieliikenne entistä vaarallisempaa – onnettomuuksissa kuolee 16 ihmistä joka tunti
Siellä ~ 1,3 miljardin ihmisen maassa liikenteen määrätkin on vähän toista luokkaa kuin täällä. No, se ei joka tapauksessa ollut pointtini, vaan työmatkalla on siis liikenneympyrä (kiertoliittymä kai sen virallinen nimi on), joka vetää liikenteen aivan tukkoon aamuisin. Siinä voisi ihmiset opetella ajamaan työmatkaliikenteen sujuvoittamiseksi. Tai sitten liikennesuunnittelu ei vaan ole onnistunut, sillä aiemmin siinä oli iso Y-risteys ja en muista vastaavia kilometrien mittaisia ruuhkia silloin olleen. Voihan liikenteen määräkin olla hieman kasvanut asutuksen määrän jatkuvasti kasvaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
884
Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
587
Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
Niin paljon näkee tuota väärää vilkuttamista ja vilkun pois jättämistä että ei niihin jäljellä oleviin oikein vilkuttaviinkaan voi luottaa. Sen lisäksi menee vielä omaan piikkiin jos luotat toisen vilkkuun ja tulee osuma. Nykään tulee ympyrät ajettua niin ettei muiden vilkuilla siihen ole juuri vaikutusta.
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 164
Niin paljon näkee tuota väärää vilkuttamista ja vilkun pois jättämistä että ei niihin jäljellä oleviin oikein vilkuttaviinkaan voi luottaa. Sen lisäksi menee vielä omaan piikkiin jos luotat toisen vilkkuun ja tulee osuma. Nykään tulee ympyrät ajettua niin ettei muiden vilkuilla siihen ole juuri vaikutusta.
Sama ja risteyksissä myös katson, että varmasti kääntyvät.
Sori vaan, jos jollain menee hermo takana odotellessa, mutta mieluummin odotan sen muutaman sekunnin pidempään kuin joudun itse maksumieheksi kun jollakin on unohtunut vilkku päälle.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
21
Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
553
Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.
Miten se vasemmalle vilkuttaminen muka sujuvoittaa liikennettä, kun kuitenkin pitää vilkuttaa oikealle kun poistuu. Toisin sanoen mitä lisäarvoa tuo vasemmalle vilkuttaminen tuo verrattuna että vilkku ei ole päällä ympyrässä ja ulosajaessa vilkutetaan oikealle?

Minä en vain näe mitään eroa informaation kannalta noissa kummassakaan tapauksessa, mitä nyt toisessa vilkku välähtelee vasemmalle.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 893
Mun työmatka vie Googlen mukaan vartin, totuus noin 20min jos muita urpoja vähänkään liikenteessä. Jos sataa vettä on se 30min, tänään kun satoi ensimmäistä kertaa lunta, +40min! :darra:

On se ihmeellinen asia... :facepalm:
 

Freeze

Elitisti
Team Ryzen
Team NVIDIA
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.
No tuo ei kyllä tuo mitään lisäarvoa kenellekään, tuo vain lisää turhia signaaleja kuljettajien seurattavaksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 380
Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
Vilkku vasemmalle on hyvä merkki siitä, että vilkuttaja ei tiedä mitä tekee. Minulle se on signaali, että vilkuttaja saattaa tehdä ihan mitä tahansa.

Vilkku oikealle ennen ympyrää tarkoittaa, että vilkuttaja aikoo poistua ympyrän ensimmäisestä liittymästä. Autokoulun kirjassakin opetettiin toimimaan näin.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
541
Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.
Siis etkö sä näe ilman sitä vilkkuakin, että Jorma-Maija ajaa liikenneympyrässä?

#vainskutsijutut
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 201
Vilkku oikealle ennen ympyrää tarkoittaa, että vilkuttaja aikoo poistua ympyrän ensimmäisestä liittymästä. Autokoulun kirjassakin opetettiin toimimaan näin.
Hyvä tapa. Täälläpäin nuo ympyrät on niin pieniä, että vilkku ehtii välähtää tasan kerran tai max. kaksi, jos aiot poistua samantien ensimmäisestä liittymästä. Sama ongelma toki myöhemmin poistuessa, vaikka alat vilkuttamaan jo edellisen liittymän kohdalla niin ei hyötyä.

Tai jos ei "oikaise", niin joutuu ratilla veivaamaan oikea-vasen-oikea, ja sitten se vilkku menee pois päältä. Viimeisessä oikeassa onkin jo turha, kun ei se minnekkään näy.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
355
Vilkku oikealle ennen ympyrää tarkoittaa, että vilkuttaja aikoo poistua ympyrän ensimmäisestä liittymästä. Autokoulun kirjassakin opetettiin toimimaan näin.
Tuohon vain ei voi luottaa jos on itse odottamassa ympyrään liittymistä, varsinkin isomissa ympyröissä joissa voi tulkita että useampi liittymä lähtee ns. oikealle.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
524
Vitut. Se vilkku laitetaan päälle vasta sitten kun on edellisen liittymän kohdalla tai mielellään snadisti aikasemmin, riippuen miten se ympyrä toimii.
Ainiin, piti ajatella sitä joka on liittymässä siellä muutaman kymmenen tai sadan metrin päässä...
Sille voi näyttää keskisormea ja toivoa että omaan autoon tulee uuta peltiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 380
Tuohon vain ei voi luottaa jos on itse odottamassa ympyrään liittymistä, varsinkin isomissa ympyröissä joissa voi tulkita että useampi liittymä lähtee ns. oikealle.
Pitää paikkansa, eikä se vilkku valitettavasti velvoita kääntymään/poistumaan sen osoittamaan suuntaan.
Vitut. Se vilkku laitetaan päälle vasta sitten kun on edellisen liittymän kohdalla tai mielellään snadisti aikasemmin, riippuen miten se ympyrä toimii.
Ainiin, piti ajatella sitä joka on liittymässä siellä muutaman kymmenen tai sadan metrin päässä...
Sille voi näyttää keskisormea ja toivoa että omaan autoon tulee uuta peltiä.
Niin? Edellinen liittymähän on "ohitettu" tai sitä ei ole, jos poistuu ensimmäisestä liittymästä. Siksi siinä tapauksessa laitetaan vilkku ennen ympyrää.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
524
Pitää paikkansa, eikä se vilkku valitettavasti velvoita kääntymään/poistumaan sen osoittamaan suuntaan.

Niin? Edellinen liittymähän on "ohitettu" tai sitä ei ole, jos poistuu ensimmäisestä liittymästä. Siksi siinä tapauksessa laitetaan vilkku ennen ympyrää.
Jep se edellinen liittymä on ohitettu, mutta olet menossa seuraavaan. En ymmärrä mitä haet tolla ajotyylilläs.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 380
Jep se edellinen liittymä on ohitettu, mutta olet menossa seuraavaan. En ymmärrä mitä haet tolla ajotyylilläs.
Sitä että ajotyyli on ennakoitavaa. Tässä vielä rautakankea:


Eli sama tapa kuin vihreällä autolla: vilkku päälle ennen ympyrää, jos aikoo kääntyä oikealle. Tässä ei pidä hämääntyä vasemmalle vilkuttajista (kuva ei ole Suomesta).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
95 585
Viestejä
1 918 636
Jäsenet
40 518
Uusin jäsen
jufoso

Hinta.fi

Ylös Bottom