Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja perusmuro, 18.10.2016.

  1. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Aina joskus pitää ajaa oulujoen ylittävän sillan yli pohjantietä pitkin. Eipä siinä kun laitan vaan bemarin aktiivivakkarin päälle ja odotan, paitsi jos en ole poistumassa kuusamontien liittymästä, silloin toivoisin vasemman kaistan vetävän. Eihän se vedä kun se autolla ajaminen on niin helvetin pelottavaa nykyään. Ei siinä silti auta kuin olla kärsivällinen ja hereillä, siinä kun kolisee jatkuvasti. Aktiivivakionopeudensäädintä ruuhka-avustimella suosittelen kaikille. Jos ostatte uuden auton, ottakaa tämä kyseinen lisävaruste, säästytte paljolta mielipahalta/stressiltä, etenkin jos olette aktiivisia kuljettajia.
     
  2. Trespasser

    Trespasser

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Todellakin tämä. Eilen ärsytti mopoautokuskit, joiden perässä olin lähdössä Turun länsikeskuksen Citymarketista ulos. Ulosmenorampilla on kaistat vasemmalle ja oikealle kääntyville erikseen. Jostain syystä todella moni ei vaan tajua katsoa merkkejä tossa kohtaa, vaan menevät ihan pokkana oikealle kääntyvien kaistalle ja siitä sit kääntyvät vasemmalle kuitenkin. Ilmeisesti luulevat, että vasen kaista on sisäänajoa varten tai jotain, ja huomio on jossain muualla kuin opasteissa. Varmaan siinä luurissa just.

    Kolmesta peräkkäin olleesta mopoautosta vain keskimmäinen kääntyi oikealta kaistalta oikealle, kaksi muuta kääntyi vasemmalle estäen muiden sujuvan etenemisen. Riskinähän tossa on, että jos menee torvea soittamaan, niin teini panikoi ja ajaa jonkun alle vielä. Muutenkin tuolla hallissa näkee mopoautojen lisäksi ihan perinteisiä mopojonneja temppuilemassa autojen välissä/keulimassa ja muutenkin säheltämässä, vaikka siellä on mopolla ajo kielletty virallisin merkein kaikissa sisääntuloissa. Jokusen vaaratilanteen ovat tuolla aiheuttaneet, jonka johdosta sinne nuo kieltokyltitkin tuli jokin aika sitten.

    Tässä punaisen auton kohdalla siis pönöttivät, tosin vähän enemmän reunassa, että ei mahtunut oikealle kääntyvänä hivuttautumaan edes ohi.

    Tossa linkissä pari metriä eteenpäin näkyvä suojatien jatkeelle johtava ramppi on myös itsemurhafillaristien lempipaikka. Ihan vaan "muutaman" kerran sieltä on joku mummo tullut täyttä vauhtia suojatien yli. Eipä se sinällään haittaa, kun oma nopeus on aina sellainen että auton saa pysäytettyä, mut moni ajaa tosta ns. kaasu pohjassa. Onhan noilla Nuijamaankadun suojateillä tainnut aika monta onnettomuutta sattuakin.
     
  3. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 340
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Noi parkkihallijonnet on ihan helvetin rasittava ilmiö. Saatetaan tulla jostain seinän takaa sen mitä mopo kulkee eikä katsota mihinkään. Kolinaa odotellessa.

    Kannattaisi näiden miettiä jos joku sattuu ulostamaan esim. Suburbania ruudusta, subben omistajaa tuskin paljon kiinnostaa tuleeko sieltä mopojonne 50kmh kylkeen
     
    Trespasser tykkää tästä.
  4. Galaxy

    Galaxy

    Viestejä:
    220
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Työmatkalla Texasissa ja katsellut tässä useampana iltana jo aivan käsittämätöntä ilmiötä. Kun tulee pimeää osa autoilijoista laittaa pitkät päälle ja todellakin pitää niitä sitten päällä kokoajan. Heitetään nyt mutulla vaikka 5% autoilijoista tekee näin. Tietysti myös etusumarit on päällä kun onhan ne niin helvetin siistit.
     
    MedHot tykkää tästä.
  5. Crom

    Crom

    Viestejä:
    262
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Voi olla että siellä ei moni ymmärrä valojen käyttöä, tuskin niitä ehditään yhden päivän autokoulussa paljoa opettamaan.
     
  6. Vipa^

    Vipa^

    Viestejä:
    446
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Vitun perkeleen sokeat kuskit! Onneksi ei sentään kolaria tullut. Töistä lähtiessa joku idiootti risteyksessä vastakkaisesta suunnasta tullut luuli, että minulla on väistämisvelvollisuus, koska käännyn vasemmalle ja hän oikealle.

    Tässä risteyksessä väistetään kamera-auton suunnasta tulevia autoja. Eli jos tulee tuolta edestä oikeustaloon suunnalta, on väistämisvelvollinen, koska kolmio. No tämä arjen sankari ei vissiin nähnyt sitä kolmiota ja ajaa kuten "ainahan tästä on näin menty".

    Google Mapsin kuva otettu siis 10 vuotta sitten, on hieman muuttunut tuo risteys uuden matkakeskuksen sekä sitten oikeustalon edustan remontin takia.

    Tämän jälkeen lähdetään samaan suuntaan niin eiköstä sitä ohi oikealta (vaihdoin suoraan vasemmalle kaistalle, koska käännyin vasemmalle myöhemmin, hyi minua) ja keskari pystyssä hirveällä kiihdytyksellä. Hyvä ettei ajanut oikealla kaistalla ajaneen perään.
     
  7. M3TAL_L0RD

    M3TAL_L0RD

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Kolmiohan ei vaikuta vastaan tulevien väistämiseen eli vasemmalle kääntyjä väistää.
     
    slmnn ja Tommy Goldfish tykkäävät tästä.
  8. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 148
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Nyt olisi tosiaan hyvä ottaa väistämissännöt haltuun. Jos tuossa siis nykyään on kolmio vastaantulijoilla niin et silti saa kamera-auton suunnasta kääntyä vastaantulijan eteen. Vielä. 1.6.2020 jälkeen saat.
     
  9. tunke

    tunke

    Viestejä:
    198
    Rekisteröitynyt:
    19.04.2017
    Vasen kaistahan sulla pitääkin valita kun tulet vasemmalle kääntäen ja kaksi kaistaiselle tielle.
    Oliko tuossa tilanteessa ylipäätään kumpikaan väistämisvelvollinen kun tulette vastakkaisista suunnista ja käännytte samalle tielle. Molemmat ottaa alkuun sen oman puoleisen kaistan ja loppu menee kaistanvaihto säännöillä.
     
  10. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 476
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuon tyylisissä risteyksissähän on monesti merkattu kolmion lisäksi etuajo-oikeutettu väylä, että ei tule epäselvyyksiä/virhetulkintoja. Sinällään tässä kyllä ei tainnut kumpikaan tehdä virhettä, jos ja kun tielle, jolle käännyttiin oli kaksi kaistaa. Vasemmalle kääntynyt ryhmittyi vasemmalle kaistalle ja oikealle kääntynyt oikealle. Keskaria ja hiiltymistä lukuun ottamatta kaikki hyvin :)

    e: Hidas ja sokea, tunkehan jo tämän saman tuohon kirjoitti :sori:
     
  11. Vipa^

    Vipa^

    Viestejä:
    446
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Hmmm... kiitos huomioista, korjaan tekstiäni tähän. Eli siis kamera-auton suunnasta ei käännytä vasemmalle risteyksestä, vaan kyseessä on kaista, joka kaartaa vasemmalle. Tämä on siis tehty sen takia, että sieltä tulee matkakeskuksesta lähtevät bussit, jolloin näihin nähden on kaikilla väistämisvelvollisuus. Ja siis oikeustalon suunnasta tulevilla on lisäkilpi 861 kolmion alla. Ja tästä siis jatkoin matkaa seuraavaan risteykseen, josta käännyin oikealle tielle 12, suoraan vasemmalle kaistalle. Näköjään jäi tämä laittamatta tuohon alkuperäiseen postaukseen.
     
  12. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 476
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No sitten asia on harvinaisen selvä. En kyllä ymmärrä miten tuon etuajo-oikeus+kolmio hirvityksen pystyy missaamaan.
     
  13. Vipa^

    Vipa^

    Viestejä:
    446
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    "Ei tässä ennenkään kolmiota ole ollut."
     
    dot1q tykkää tästä.
  14. Jetula

    Jetula

    Viestejä:
    202
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2018
    Lun Vipan viestit kymmenen kertaa läpi, mutta, ei kyllä silti aukottomasti selvinnyt mitä se tuolla avautumisella yritti selvittää.
     
  15. Vipa^

    Vipa^

    Viestejä:
    446
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Sitä, että idiootti meinaa väistämisvelvollisena ajaa kylkeen, koska "ei tässä ennenkään kolmiota" ollut.
     
  16. Jonaz

    Jonaz

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    11.10.2017
    Siis onko puhumasi oikeustalon suunta linkittämäsi kuvan etuoikealta tulevien suunta?
    Myöhemmin kerroit heillä olevan lisäkilven joka kertoo että nimenomaan sieltä tulevilla on etuajo-oikeus?
     
  17. Vipa^

    Vipa^

    Viestejä:
    446
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kyllä, etuoikealle on oikeustalo. Ja ei, näinhän minä en kirjoittanut, vaan alla boldattuna:

    Lisäkilpi 861. Etuajo-oikeutetun liikenteen suunta

    Lisäkilpeä käytetään selventämään kääntyvää etuajo-oikeutettua suuntaa risteyksessä. Lisäkilpeä voidaan käyttää liikennemerkkien 211 (etuajo-oikeutettu tie), 231 (kolmio) tai 232 (Stop) ja erityisestä syystä myös merkin 189 (muu vaara) yhteydessä. Kuviota sovelletaan tilanteen mukaan.

    Eli, idiootti tuli väistämisvelvollisena kolmiosta ja lisäkilvestä huolimatta ja meinasi ajaa kylkeen.
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2019
  18. Jonaz

    Jonaz

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    11.10.2017
    Aivan, hätäisesti luin väärin. Jotenkin kuvittelin tuon väylän profiilin perusteella että kamera-auton suunnasta tulevilla pitäisi olla vähintään kolmio mutta ilmeisesti se onkin toisinpäin?
     
  19. Jetula

    Jetula

    Viestejä:
    202
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2018
    No jaa, selaista sattuu. Taitava osaa suhtautua muiden virheisiin tyynesti, noilla itteään kiusaaminen jälkikäteen tekee haittaa vain itselle.

    Eilen joku yritti ajaa oikeasti kylkeen. Oli ryhmittynyt väärin kääntyvälle ja lähti päin kääntyvien punaisia ajamaan suoraan menevien mukana liikenteenjakajien erottavalle kapealle kaistalle. Osasin ennakoida ja väistin jakajan päälle parkkiin kun torvella ei ollut mitään vaikutusta. Noviisille olisi sattunut kolari. Sain viestin kyllä perille myöhemmin.

    Porista Turkuun taas tuttuja liikenneraivotapauksia. Lähinnä edellä ohittavien kärsimystä seuraten, kun itse noita osaa jo välttää; Ohituksen aikana vauhti nousee 80 - - > 120, ainakin jos joku tulee vastaan, ohituskaistoilla +40% lisää vauhtia, rekkaan ei jätetä turvaväliä, jotta kukaan ei vaan mahtuisi eteen. Tuolla välillä noihin on jo turtunut.

    Eräs bemmikuski veti pahimmat överit. Vapaalla maantiellä ajeli 5 alle rajoituksen keräten pitkän jonon taakseen. Sitten jäi rekan taakse junaamaan. Ohitukaistalla vetäisi 140 lasissa rekan ohi vasenta kaistaa päätyyn asti ettei vain kukaan häntä ohita. Mutta sitten kun tämä bemari saavutti seuraavan rekan alkoi typerimmät leikit. Takaa tulevia ohittajia yritti ensin kiilata vasemmalle, sitten kun eräs kuski pääsi bemarin ohi, muttei enää rekan, ajoi bemari rekan perään kiinni. Yritti siis estää tämän ohittajan kaistalle palaamisen ja kiilasi ohittajaa päin vastaantulijaa.
     
  20. Vipa^

    Vipa^

    Viestejä:
    446
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kuten sanoin, kyseinen kuva on otettu 10 vuotta sitten. Risteys on muuttunut noin neljä vuotta (2016 vuoden alussa) sitten, kun Lahden Matkakeskus otettiin käyttöön.
     
  21. Jonaz

    Jonaz

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    11.10.2017
    Edit: moderoin itse itseäni ot:n jauhamisesta.
     
  22. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 135
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017


    Vahvaa suorittamista. Kerran vielä ymmärrän vahingon piikkiin, mutta että kahdesti peräkkäin..
     
    wii4ever ja Tarnado tykkäävät tästä.
  23. Thug

    Thug

    Viestejä:
    234
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Itse olin tavallaan eilen ärsyttävä kuski. Olin ohittamassa rekkaa ohituskaistalla kun polttoaine loppui rekan rinnalla ja oli toinen auto takana. Lieventävänä asianhaarana oli poraamalla tankkiin autonpohjan kautta varastettu polttoainetta. Enkä huomannut mitään ennempää kun jo aikaisemmin oli polttoaine vähissä :D.
     
    Hair tykkää tästä.
  24. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 148
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
  25. axxu

    axxu

    Viestejä:
    460
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei kai siinä mitään tarkoituksella ajettu kolaria? Yrittää jarruttaa mutta ei ehdi.

    Hieno kommentti tuolla jollakin kun kameran salama vähtää että se oli merkki jumalan väliintulosta :facepalm:
     
  26. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 148
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Näytti itsestä siltä että painettiin kaasua eikä jarrutettu?
     
  27. axxu

    axxu

    Viestejä:
    460
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Omaan silmään näyttää kyllä että etupää niiaa juuri ennen osumaa ja jarruvalotkin loistaa kun auto kääntyy ympäri.
     
  28. Tzit

    Tzit

    Viestejä:
    253
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2018
    Jatketaan vähän samaa linjaa, eli asioita mitkä ei ärsytä, vaan päinvastoin. Ei ehkä menty lainkirjan mukaisesti, mutta toi hyvän mielen.

    Ajelin tätä pätkää: https://goo.gl/maps/XKGfdvocyWNL7dJU6

    Edessä meni auto peräkärryn kanssa, paikassa 100km/h rajoitus. Vastaan tuli jatkuvasti autoja. Tuossa kun levennetty piennar alkoi, veti peräkärrykuski pientareen puolelle. Ajeli edelleen sitä reilua 80km/h, mutta päästi takaa tulevat ohitse tuolla suoralla.

    Mutta jotta pysytään myös ketjun aihepiirissä, niin ennen tätä ajelin taas jonkun perässä, joka oli sitä mieltä, ettei tarvitse nostaa nopeutta 50->70km/h, kun on kääntymässä pois kuitenkin 3km päästä. Ja tämän (ja muut huomioivan peräkärrykuskin jälkeen) taas motarilla perinteisesti joku ajeli 120km/h alueella 115km/h, ja kun ohitin tätä nopeusrajoituksen laskiessa sataseen työmaan kohdalla, niin tämähän jatkoi sitä samaa 115km/h.
     
  29. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 980
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tarkoituksella? Tuossa ei kyllä 100% varmuudella ollut mitään tarkoituksellisuutta. Ihan tavallinen kolari, jossa puhdas sattuma pelasti ne jalankulkijat. En ymmärrä miksi kukaan yrittäisi tuota maalata miksikään muuksi.
     
    TommiZeliard tykkää tästä.
  30. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    818
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Jämsä ei pettänyt tälläkään kertaa. Mercedes-Benz E farkku ledeillä ajaa peräkärry perseessään 80km/h 100km/h rajoituksen alueella. Arvatkaa tämän ikämiehen nopeus kun ohituskaista alkoi;

    A) 110km/h
    B) 120km/h
    C) 80km/h

    Perässään hänellä 8 auton jono, eikä ihme että näin :facepalm:

    Ps: B rappu
     
    Skrapa ja Zyrppa tykkäävät tästä.
  31. arska638

    arska638

    Viestejä:
    186
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toimii se toistekin päin. 60km/h kyltin kohalla suhahti mersu ohitte noin silmämääräisesti arvioiden vähän toista sataa lasissa vasemmalta ohi. Olin jo valmis ilmottelemaan töihin ja kotiapäin että tässä nyt voi vähän kestää kun ei tiedä mitä romua siellä rännissä on vastassa, mutta sai onneksi vissiin toosansa pidettyä edes jotenkin omalla kaistallaan.
    Talvea ja kunnon liukkaita odotellessa...
     
    MarkusV tykkää tästä.
  32. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    1 005
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Se on jännä, että Suomessa saadaan liikenneruuhka aikaiseksi yhden yksikaistaisen liikenneympyrän takia, kun samaan aikaan jossain Intiassa miljoona autoa ja mopoa suhaa sujuvasti ristiin rastiin. Vetoketjuperiaate ja joustaminen ei vaan toimi kovin hyvin täällä peräpohjolassa. Ympyrästä poistuttaessa ei osata tai viitsitä käyttää vilkkua oikeaoppisesti, jotta muutkin tietäisivät mihin olet menossa. Ajetaan ympyrään letkassa niin pienillä väleillä, että muut eivät pysty toisesta suunnasta ympyrään sujuvasti liittymään. Jos tilaa kuitenkin olisi, niin eihän siihen uskalleta mennä, vaan odotellaan ensin kaikki autot sadan metrin päästäkin. Ja se odotteluhan tapahtuu tietenkin suojatien päällä tukkien kevyen liikenteen kulun.
     
    oongee ja baggio tykkäävät tästä.
  33. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 148
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Tykkään sinänsä siitä Suomalaisesta tavasta verrattuna tuohon intialaiseen sujuvaan suhaamiseen. Intian tieliikenne entistä vaarallisempaa – onnettomuuksissa kuolee 16 ihmistä joka tunti
     
  34. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    1 005
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Siellä ~ 1,3 miljardin ihmisen maassa liikenteen määrätkin on vähän toista luokkaa kuin täällä. No, se ei joka tapauksessa ollut pointtini, vaan työmatkalla on siis liikenneympyrä (kiertoliittymä kai sen virallinen nimi on), joka vetää liikenteen aivan tukkoon aamuisin. Siinä voisi ihmiset opetella ajamaan työmatkaliikenteen sujuvoittamiseksi. Tai sitten liikennesuunnittelu ei vaan ole onnistunut, sillä aiemmin siinä oli iso Y-risteys ja en muista vastaavia kilometrien mittaisia ruuhkia silloin olleen. Voihan liikenteen määräkin olla hieman kasvanut asutuksen määrän jatkuvasti kasvaessa.
     
    Viimeksi muokattu: 28.10.2019
  35. taski

    taski

    Viestejä:
    566
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
     
    hkultala tykkää tästä.
  36. axxu

    axxu

    Viestejä:
    460
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Niin paljon näkee tuota väärää vilkuttamista ja vilkun pois jättämistä että ei niihin jäljellä oleviin oikein vilkuttaviinkaan voi luottaa. Sen lisäksi menee vielä omaan piikkiin jos luotat toisen vilkkuun ja tulee osuma. Nykään tulee ympyrät ajettua niin ettei muiden vilkuilla siihen ole juuri vaikutusta.
     
  37. tuoppi´

    tuoppi´

    Viestejä:
    1 579
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Sama ja risteyksissä myös katson, että varmasti kääntyvät.
    Sori vaan, jos jollain menee hermo takana odotellessa, mutta mieluummin odotan sen muutaman sekunnin pidempään kuin joudun itse maksumieheksi kun jollakin on unohtunut vilkku päälle.
     
    Latvus tykkää tästä.
  38. maukka86

    maukka86

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2016
    Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.
     
  39. miloytyn

    miloytyn

    Viestejä:
    424
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Miten se vasemmalle vilkuttaminen muka sujuvoittaa liikennettä, kun kuitenkin pitää vilkuttaa oikealle kun poistuu. Toisin sanoen mitä lisäarvoa tuo vasemmalle vilkuttaminen tuo verrattuna että vilkku ei ole päällä ympyrässä ja ulosajaessa vilkutetaan oikealle?

    Minä en vain näe mitään eroa informaation kannalta noissa kummassakaan tapauksessa, mitä nyt toisessa vilkku välähtelee vasemmalle.
     
    Tarnado ja hkultala tykkäävät tästä.
  40. King Im Jo

    King Im Jo

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    14.07.2019
    Eniten ehkä vituttaa kanssa-autoilijoissa se että niillä on kortti.
     
    Chaos tykkää tästä.
  41. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 062
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mun työmatka vie Googlen mukaan vartin, totuus noin 20min jos muita urpoja vähänkään liikenteessä. Jos sataa vettä on se 30min, tänään kun satoi ensimmäistä kertaa lunta, +40min! :darra:

    On se ihmeellinen asia... :facepalm:
     
  42. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    1 011
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No tuo ei kyllä tuo mitään lisäarvoa kenellekään, tuo vain lisää turhia signaaleja kuljettajien seurattavaksi.
     
    hkultala tykkää tästä.
  43. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 228
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Vilkku vasemmalle on hyvä merkki siitä, että vilkuttaja ei tiedä mitä tekee. Minulle se on signaali, että vilkuttaja saattaa tehdä ihan mitä tahansa.

    Vilkku oikealle ennen ympyrää tarkoittaa, että vilkuttaja aikoo poistua ympyrän ensimmäisestä liittymästä. Autokoulun kirjassakin opetettiin toimimaan näin.
     
    Powe ja hkultala tykkäävät tästä.
  44. Diplomaatti

    Diplomaatti

    Viestejä:
    182
    Rekisteröitynyt:
    30.07.2019
    Siis etkö sä näe ilman sitä vilkkuakin, että Jorma-Maija ajaa liikenneympyrässä?

    #vainskutsijutut
     
    testeri ja hkultala tykkäävät tästä.
  45. Taika-Jim

    Taika-Jim

    Viestejä:
    1 026
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Hyvä tapa. Täälläpäin nuo ympyrät on niin pieniä, että vilkku ehtii välähtää tasan kerran tai max. kaksi, jos aiot poistua samantien ensimmäisestä liittymästä. Sama ongelma toki myöhemmin poistuessa, vaikka alat vilkuttamaan jo edellisen liittymän kohdalla niin ei hyötyä.

    Tai jos ei "oikaise", niin joutuu ratilla veivaamaan oikea-vasen-oikea, ja sitten se vilkku menee pois päältä. Viimeisessä oikeassa onkin jo turha, kun ei se minnekkään näy.
     
  46. Crom

    Crom

    Viestejä:
    262
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Tuohon vain ei voi luottaa jos on itse odottamassa ympyrään liittymistä, varsinkin isomissa ympyröissä joissa voi tulkita että useampi liittymä lähtee ns. oikealle.
     
  47. King Im Jo

    King Im Jo

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    14.07.2019
    Vitut. Se vilkku laitetaan päälle vasta sitten kun on edellisen liittymän kohdalla tai mielellään snadisti aikasemmin, riippuen miten se ympyrä toimii.
    Ainiin, piti ajatella sitä joka on liittymässä siellä muutaman kymmenen tai sadan metrin päässä...
    Sille voi näyttää keskisormea ja toivoa että omaan autoon tulee uuta peltiä.
     
  48. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 228
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Pitää paikkansa, eikä se vilkku valitettavasti velvoita kääntymään/poistumaan sen osoittamaan suuntaan.
    Niin? Edellinen liittymähän on "ohitettu" tai sitä ei ole, jos poistuu ensimmäisestä liittymästä. Siksi siinä tapauksessa laitetaan vilkku ennen ympyrää.
     
  49. King Im Jo

    King Im Jo

    Viestejä:
    303
    Rekisteröitynyt:
    14.07.2019
    Jep se edellinen liittymä on ohitettu, mutta olet menossa seuraavaan. En ymmärrä mitä haet tolla ajotyylilläs.
     
  50. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 228
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Sitä että ajotyyli on ennakoitavaa. Tässä vielä rautakankea:

    [​IMG]
    Eli sama tapa kuin vihreällä autolla: vilkku päälle ennen ympyrää, jos aikoo kääntyä oikealle. Tässä ei pidä hämääntyä vasemmalle vilkuttajista (kuva ei ole Suomesta).