Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja perusmuro, 18.10.2016.

  1. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 476
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miten sä aina onnistut lukemaan nämä niin, että pitää ajaa ylinopeutta. Ei, ei ja ei. En mä pyydä kuin sen verran ottamaan päätä sieltä omasta perseestä, että huomioi liikenteen kirjoittamattomat käytännöt ja yleisen sujuvuuden. Vaikka sinä ja muutama muu sankari olette ehkä tottuneet saamaan agressiivista palautetta muilta autoilta jatkuvasti, niin ihan tiedoksi vaan, että se ei ole mikään normaalitilanne. Itse ajan paljon ja harvoin tulee minkäännäköistä palautetta. Aiheetonta palautetta ei juuri koskaan pl. hermoheikot vasurintukkijat, jotka löytää kaasupolkimen välittömästi ohituksen tapahduttua.

    e: Tl;dr; Kanssaliikkujia kohtaan voi olla täysi mulkero toimimalla täsmälleen kirkasotsaisesti pykäliä noudattaen. Ripaus järkeä ja harkintaa mukaan, kiitos.
     
    Jetula, Asiantuntija, renpeli ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  2. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    345
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Kohteliaisuus vaikkapa? En tiedä, mutta aika huvittavaa perustella vaikkapa Kehä 2:n hinaaminen vasenta kaistaa Matinkylästä Viheriin, koska "menen sieltä kuitenkin vasemmalle Viherlaaksoon niin turhaa vaihtaa kaistaa muutamaksi kilometriksi" :rolleyes:

    Liikenteessä jos jengi joustaisi puolin ja toisin niin siellä olisi kaikilla paljon mukavampaa. Nykyinen liikennekulttuuri täällä on lähinnä ... idiotismia MinäMinäMinien, kotipoliisihermannien sekä näennäisesti heikkolahjaisten (ajamisen pelko ym ym.) arpoessa keskenään siitä kuka menee minnekin ja ketä on seuraavien liikennevalojen kuningas.

    Itse voin vaihtaa (ja vaihdankin) oikealle milloin tahansa jos takana tuntuu tulevan kiireisempi heppu. Aivan sama onko se virolainen raksapetteri 001-EST -kilvillä, perkeleen teinitööninki-BMW tai öky-AUDI tappajakaahari vai esimerkiksi taksikuski joka tulee perseeseen kiinni. Mitä kauempana noista (ja muutamista muista toheloista) pääsee olemaan, sen parempi. Jännä homma kuinka iso osa kotipoliisispedeistä ottaa vastaavanlaisen oikealle kaistalle nopeammalle tilan antamisen / "väistämisen" suorastaan henkilökohtaisena, tunteisiin voimakkaasti menevänä saatanasta seuraavana manööverinä?? Ja näiden asenne on juurikin tätä perisuomalaista parhautta, eli MINÄ ajan tässä suurinta sallittua nopeutta, MINUN auton mittariheitto on x km/h, kyllä MINÄ sen tiedän enkä MINÄ väistä tästä ketään koska MINUN ei tarvitse väistää ketään koska MINÄ saan ajaa tässä tätä nopeutta, koska MINÄ en ole ikinä ajanut kolarin kolaria enkä MINÄ ole ikinä saanut sakon sakkoa koska MINÄ olen keskivertoa selkeästi parempi kuljettaja eikä MINULLA ole mikään kiire minnekään.

    -Siitä vain kotipoliisit ruksia ruutuun sen mukaan mikä noista MINÄ -kohdista on lähinnä omaa käyttäytymistä liikenteessä.

    :tup:
     
    Asiantuntija, Vaakajenga, Seagle ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  3. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 474
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Näin ei-eteläsuomalaisena voin sanoa (varmaan monen muunkin puolesta) että kun sen muutaman kerran vuodessa joutuu siellä kehillä tai muualla ajelemaan, niin teen sen navigaattoria käyttäen ja ajan tasan sillä kaistalla millä navi neuvoo ajamaan. Oli se sitten vasen tai keskimmäinen tai molemmat yhtäaikaa. Turhan monta kertaa aikanaan käynyt se, että ajanut oikealla ja ruuhkassa ei olekaan päässyt vaihtamaan vasemmalle ajoissa.
    Mutta eiköhän tästäkin joku keksi jotain mussutettavaa
    :slalala:
     
  4. Tzit

    Tzit

    Viestejä:
    253
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2018
    No enpä tiedä. Ruuhka-aikoina varsinkin tuo on turha kaistanvaihto mikä vaan puurouttaa liikennettä jos kaikki näin alkavat tekemään.

    Mutta jos ajan vasenta kaistaa, niin joko ajan oikeaa kaistaa ajavia nopeammin, edessäni vasenta kaistaa ajavan kanssa samaa vauhtia, tai jos oikealla on tarpeeksi iso rako voin myös siirtyä sinne mikäli takaa joku tulee selvästi kovempaa (ja edessäni olisi siis baanaa mennä). Kynnys tällekin on tosin kasvanut, kun välillä se takaa tulija onkin vain pussittanut minut jäämällä itse "hinaamaan" siihen. Jos syystä tai toisesta olen vasemmalla kaistalla ja oikealla on tilaa mennä ohi, en kyllä väistä oikealle kaistalle takaa tulevia. Tarpeeton kaistanvaihtokin on kiellettyä, enkä tosiaan keksi miksi oikealle kaistalle tyhjällä tiellä vaihtaisin, jos vasemmalle olen kääntymässä.

    Kehä 2 ei kuitenkaan kaistasääntöjensä osalta poikkea mitenkään viereisestä Merituulentiestä, jonka kaksikaistaisella osuudella voi ajaa vasenta kaistaa Niittykummusta Suomenojalle. Tällä pätkällä on kuitenkin jostain syystä ihan ok ajaa vasenta kaistaa vaikka alinopeutta, mutta kehä 2:lla pitäisi väistellä takaa tulevia?
     
  5. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 476
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä turistit erottaa elämäntapainkkareista. Pää pyörii kuin puolukka jossain ja muutenkin ajo on ”etsivää”. Pk-seudulla itse asiassa saa yllättävän hyvin tilaa, jos on aidosti epävarma ja menossa väärään paikkaan. Turussa kun laittaa vilkun päälle, niin jonossa ei ole sen jälkeen edes paikallislehden verran tilaa

    e: Merituulen tiellä on valoja yms. settiä, joka tasaa nopeuksia. Kehä 2:sta taas pystyy ajamaan häiriöttä, jos ”tulppia” ei ole edessä.
     
    Eke| tykkää tästä.
  6. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 140
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Tätä olen ihmetellyt jo pidempään kun useasti olen tämän kuullut, mutta pitkään turussa ajaneena en on vielä kokenut. Ihan sama mikä ruuhka päällä ja millä tiellä mennään, niin joka kerta tuntuu saavan tilaa. Ja tilan saamisella tarkoitan sitä että hetkestä kun laitan vilkun päälle, siihen että olen toisella kaistalla kuluu alle 5sek. Kymmenillä eri autoilla myös sama kokemus niin en usko siitäkään olevan kiinni(tosin en ole pahemmin millään lintulautabemareilla kulkenut). Mahdollisista eroista jäljelle jää sitten oma ajotyyli(jos kiihdyttelee huomiotaherättävästi sotkien muiden sujuvaa etenemistä niin suunnilleen kaikki miettii että ratin takana olija saa ihan rauhassa odotella vapaata tilaa) ja ehkä kokemusero siitä miten kello tikittää(5sek tuntuu 5 sekunnilta itselle, eikä 50 sekunnilta niinkuin osalle ratissa).
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2019
    Trespasser tykkää tästä.
  7. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 476
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ootko ajanut paljon muissa kaupungeissa? Kyllä minäkin ajattelin liikenteen Turussa olevan sujuvaa kunnes tuli vedettyä vuosien ”tour” maakunnissa ja pk-seudulla.

    Naantalin pikatiekin täynnä mulkkuja, Artukaisten liittymässä Turun suuntaan aina naurattaa, kun joku yrittää koppimopolla kiihdyttää välin umpeen. Onneksi sen jo tietää, niin osaa ottaa reilun alkuvauhdin ”piilossa”. Manhattanin kohdalla toiseen suuntaan on mitä mainioin kiihdytyssuora pikku kuka-menee-ensin kilpailulle. Muitakin vastaavia paikkoja löytyy, valoista hanaa ja vilkun kanssa nenän eteen ajamaan (alinopeutta). Yksi ryhmä on sitten valuttelijat, jotka tukkii risteyksen kuin risteyksen. Pk-seudulla hirtettäisiin munista ekaan lyhtypylvääseen. Koulukadun ABC ja km suuntaansa on niin saamarin rasittavaa aina ajaa. Eikä perus-turkkulaiset edes ruuhkassa osaa ajaa, kun ei niitä säälittäviä 10 min jonoja voi ruuhkaksi laskea. Sen sitten huomaa miten mm. liikennevaloissa toimitaan.

    Kyllä, hävettää niin maan perkeleesti, että olen joskus ajanut kuten turkulainen. (En nyt lähde avautumaan Satakunnan tai Tampereen seudun liikenteestä, ei niistäkään mitään kehuja saa aikaiseksi.)
     
  8. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 140
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Lohjalla jonkun verran, Tampereella vähäsen, Hämeenlinnassa kohtalaisesti, Helsingissä silloin tällöin, jossain keskisuomen pienemmissä kaupungeissa nuorena enemmänkin. Ihmeempää eroa en ole huomioinut, oma ajotyyli sopii joka paikkaan.

    Nyt kun tarkemmin miettii, niin laittomat risteyksenjätöt on niin tuttuja turussa että kun lähden kääntymään valoista ainoaa kääntyvien kaistaa monikaistaiselle, niin kiihdytän suht ripeästi aina että pääsen vaihtamaan tyhjälle kaistalle, enkä turhaan anna takaa tulevan tehdä poikkaria viereeni viemään tilan. Muuten jäisi seuraaviin valoihin punaisiin katselemaan kun viereinen kaista täyttyy odotellessa. Varsinkin koulukadulla/puistokadulla tätä joutuu tekemään. Mutta sitten taas yleensä noillakin kahdella tiellä jos joudun ruuhkassa kaistaa vaihtamaan, niin lähinnä hymyilyttää miten helppoa se on.

    Artukaisten liittymässä ei näkyvyyttä alkuun tielle ja tiukasta mutkasta ylämäkeen kiihdytys niin tuon tyylin pitäisi olla ihan automaattimen. Ei kenenkään pitäisi saapua katselemaan 80km/h autojonoa puiden takaa millään muulla nopeudella kuin 80. Turvavälit siellä on monesti turhan pienet, mutta sadoista kerroista kun tuolta olen noussut niin eipä ole jäänyt kertaakaan mieleen että joku yrittäisi blokata liittymisen. Yleensä jätän pikkuvaihteen päälle kunnes olen siirtynyt että nopeudenmuutoksen voi tehdä tarvittaessa siinäloppuvaiheilla ilman odottelua.

    Tuli muuten vielä nopeuden vaikutus mieleen noissa kaistanvaihdoissa. Kun etenet vilkku päällä vain hieman hitaammin kuin kaista jolle olet vaihtamassa, takaa tulevat näkevät ettet kuitenkaan hidastele ja jokaiselle takaa saapuvalle auton kuskille jää aikaa miettiä hetki että miksei antaisi tilaa. Jos olisin vauhdikkaampi, noita havaintoja joutuisivat tekemään edelläajavat peilien kautta, jolloin varmasti ei tule samaan tahtiin tilaa.
     
  9. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 476
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei Turussa tai muualla ajaminen vaikeaa ole, vituttaa vaan kun joutuu taantumaan yllätysperustaiseen kaistanvaihtoon, että runkut ei aja väliä kiinni. Ja sit nämä naurettavat kiihdytyskisat valoista :facepalm: CVT-vaihteisella Jazzilla oli aikanaan tuskaa, kun se nosti aina lähdössä kierroksia toteutustavasta johtuen. Johan oli Corolla-Jormien kädet täynnä ohjaamossa, kun tuo ”haastoi”. Aika vähäistä tuo sun ajelu muualla on ollut. Muutaman vuoden pois, niin varmasti aukeis sinunkin silmät. Jos on pk-seudun tavoille oppinut, niin tuskaa on Turussa. Jo pelkkä liikennevalo-ohjaus on ihan perseestä.
     
  10. dude86

    dude86

    Viestejä:
    967
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Jos matkaa on kilsa tai pari niin turha sitä on kaistaa vaihtaa. Oikealta pääsee ohi ja sieltä myös saa ohittaa. Autokoulussa painotettiin ennakointia. Kaupungissa ei ole ohituskaistaa muutenkaan ja joskus se oikealla oleva kaista päättyy kesken matkan.
     
    Tommy Goldfish, shule ja Tzit tykkäävät tästä.
  11. shule

    shule

    Viestejä:
    39
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2017
    Oikealta kaistalta käännytään oikealle/mennään ramppiin, joten on parempi ajaa sitä vasenta, jos ei ole poistumassa tieltä hetkeen. Ja toisaalta rampeista tulee usein porukkaa ketkä ei osaa/uskalla kiihdyttää liikennevirtaan.
    Ja sitten näiden ylinopeus höyrypäiden mielestä kaikkien pitäis ajaa oikealla että ne itse pääsee esteettömästi ajamaan.
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2019
    Tommy Goldfish tykkää tästä.
  12. outonaapuri

    outonaapuri Pro Tukijäsen

    Viestejä:
    1 793
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ite oon ajanu enemmänkin hesessä, lahdessa, oulussa ja jonkin verran jyväskylässä. En muista että ois tyyliin kertaa tai kahta enempää palautetta muilta kulkijoilta ja aina oon vilkulla päässyt väliin (keskellä valojakin vielä vähe laittomasti tyhmänä) jne. 14v ja jotain kolme-neljä miljoonaa oon ajellu.
     
  13. arix

    arix

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    14.11.2016
    Eilen tuli yksi elämänsä sankari vastaan kehä I:llä, keulasta mällätty ja kilvetön vanha punainen 850 volvo kiihdytteli edellä menijöiden takapuskureihin ja ohitteli vapautuneesti. Tosin mutkissa näytti olevan ongelmia kun auto ei meinannut pysyä kaistalla ja jarruvalot paloivat..
    Lisämeriittiinä oli poliisin eristysnauha roikkumassa takakulmasta. :eek:
     
    MedHot tykkää tästä.
  14. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 387
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Ai, kyse olikin kirjoittamattomista säännöistä ja ylinopeuttakaan ei pidä ajaa. Minä kun ihan luulin, että kirjoitit
    Kirjoittamattomista säännöistä kannattaa muistaa liikenteessä tämä: jos aiot ottaa itsellesi vapauksia säännöistä, olisi parempi varmistaa, ettei niin toimimalla haittaa ketään muuta.

    Minä kyllä saatan palkita takaa tulevan kiireisen polkaisemalla reippaasti lisää nopeutta, mutta se edellyttää sitä, että kaahari osoittaa sen verran kunnioitusta, että jää turvavälin päähän. Jos ei turvaväli pysy nopeuden mukaisena, niin nopeus kyllä muuttuu turvavälin mukaiseksi.
     
    emelianenko, baggio, Veetiboy ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  15. Tarnado

    Tarnado

    Viestejä:
    224
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    80 alueella 70, satasen alue niin 85, taas tippuu rajoitus kahdeksaankymmeneen ja vauhti seitsemäänkymppiin. Siitä takas sataseen ja 85... Kohta alkaakin ohituskaista ja sitten mennäänkin vierekkäin rata-ajoja ja 140+ on vauhtia kun pääsen ohi. Kuskina joku seitsemänkymppinen mummeli. Onkohan tuossa joku että kun 2 kaistaa ns omassa käytössä, niin tulee turvallisuudentunnetta, ja sitä myöten hinkua kaasun käyttöön.
     
    dot1q tykkää tästä.
  16. Thug

    Thug

    Viestejä:
    229
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Tai jos se oli nuoruudessaan dragster kuski :D
     
    dot1q, Tarnado ja Super Hessu tykkäävät tästä.
  17. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 476
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja missäköhän kohtaa lainausta kerron, että sen vasuria ajavan pitää ajaa ylinopeutta? Kyllä vasuria voi ajaa ihan rajoituksenkin mukaan silti häiritsemättä perusteettomasti muuta vasurin käyttäjäkuntaa. Kokeile vaikka.
    Mites tää sun kotipoliisi, kouluttaminen ja vuoronumerot sun muut kikkailut ovat sun mielestä liikenteessä toimineet? Mitä vähän muistelen kertomaasi, niin olet tainnut saada palautetta muilta autoilijoilta siinä määrin, että "vuoden valopilkku" ja "vuoden torvisoittokunta" tittelit ovat mitä varmimmin jo ansaittuna. Ei sääntöjä noudattamallakaan (oli ne sitten aitoja tai itse keksittyjä) saa haitata muita tarpeettomasti. Mielipahakin olisi hyvä jättää sinne kotiin murjotettavaksi, jos joku nyt sattuu tekemään "väärin". Kuten joku tässä jo kirjoitti, parempi se on pitää hullut kuskit mahdollisimman kaukana itsestä eikä 0,5cm päässä takapuskurista.
     
    Jetula ja dot1q tykkäävät tästä.
  18. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 387
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    • Käyttäjälle annettu varoitus tai huomautus: Asiaton käytös - henkilökohtaisuuksiin meneminen
    Niin, se toinen mielestäsi oikea tapa oli vaihtaa oikealle, oli siellä tilaa tai ei. Jälleen pitäisi häiritä muuta liikennettä, kunhan sinä pääset ajamaan valitsemaasi nopeutta.

    Jos sinua häiritsee se, ettet pysty ajamaan mitä tahansa nopeutta muun liikenteen vuoksi, kukaan ei ole häirinnyt sinua. Olet vain häiriintynyt. Sanan kaikissa merkityksissä.

    Mainiosti on toiminut, vaikken oikein tiedäkään, miten jonkun intter webbi -nimimerkin keksimiä asioita voisi omakohtaisin kokemuksin yrittää kommentoida.

    Tuolleen vinkkinä: jos joku ajaa 0,5 cm päässä etupuskuristasi, se edellä oleva ei yleensä ole syypää tilanteeseen.
     
    hkultala tykkää tästä.
  19. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 476
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä helvettiä nyt taas :facepalm: Luetko sä edes mitä kirjoitat. Viesti oli ja on edelleen, että älkää jääkö asumaan vasurille (pidemmäksi aikaa kuin on pakko). Toinen osa koski sitä, että jos palautetta tulee jatkuvasti muilta autoilta, niin syytä katsoa peiliin. Suurin osa autoista ajaa ihan ok. Sit on ryhmä rämä, joille pykälät on heti jumalasta seuraavana tärkeysjärjestyksessä (eli itsestä). Tästä seuraa sitten näitä aivopieruja eli vasemman tukkimista ja sun tunnustamaa kouluttamista. Ei oo normaalin kuskin hommia nuo. Voi kauheeta, kun joutuu jonkun muun kuskin takia tekemään jotain. Tuntuuko se susta epäonnistumiselta, jos joku pääsee vahingossa sujuvasti ohi :rofl:
     
    Jetula tykkää tästä.
  20. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 387
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    • Käyttäjälle annettu varoitus tai huomautus: Huomautus - Jätä pois tämä toistuva olkiukkoilu ja sanojen pistäminen toisten keskustelijoiden suuhun, kiitos.
    Sujuvuus on kakkosprioriteetti heti turvallisuuden jälkeen. Sinä vaadit muun liikenteen vaarantamista ja hidastamista, jotta sinä yksin pääsisit ajamaan nopeammin. Lisäksi vielä väitit, että laki vaatisi muita toimimaan niin. Odottelen yhä sitä lakiviitettä.
     
  21. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    359
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Kunpa Tampereen Rantatunnelissa kaikki jotka eivät aio poistua heti tunnelin päätyttyä tajuaisivat ajaa vasenta kaistaa. Varmasti jonkin verran sujuvoittaisi liikennettä. Ei se sitä tosiasiaa poista, että päin helvettiähän tuo on suunniteltu.
     
  22. baggio

    baggio

    Viestejä:
    711
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2019
    En koskaan ajanut tunnelia länteen ruuhka-aikana silloin kun se ei toiminut ja suljettiin lähes joka päivä, mutta porintien risteyksen valojen ajoituksen säädön jälkeen on uskaltanut ja mielestäni se toimii ihan hyvin.

    Jos vauhti joskus hidastuukin kolmeen-neljäänkymppiin, niin autoja vain on liikaa liikenteessä ja julkinen liikenne suhteessa autoiluun liian hakalaa tai kallista. Tykkään autoilusta ja tunnelista niin paljon että maksaisin ihan hyvin mielin tietullia tai reilusti kalliimpaa bensaa. Välityskyvyn parannus ei poista ruuhkia, vaan tyhjiöt täyttyvät aina uusista autoista. Autoilun ihmemaassa autot seisovat kahdeksalla kaistalla.

    Tietysti jokainen voisi oman rattinsa takana yrittää käyttäytyä tunnelissa niin, ettei itse sytytä jarruvaloja tai hidasta vauhtia, tai aiheuta sellaisen tarvetta muille. Kun länteen mennessä ennen tunnelia possujuna pysähtyy, niin todelliset syylliset ovat kännykkään tuijottaneita perässäroikkujia tai sekuntien ja sijoitusten voittamista ruuhkassa tavoittelevia kaistanvaihtelijoita, jotka ovat perseilleet tunnelin keskellä tai loppupäässä joskus viisi minuuttia sitten. Kannattaa mieluummin yrittää olla se ainoa joka jättää muutaman autonmitan väliä ja edellisen auton perävaloja pidemmällä ennakoinnilla katkaisee tätä ketjureaktiota.
     
    Exe tykkää tästä.
  23. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    359
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Toi mun mainitsema tilanne tapahtuu jos joutuu ajamaan tunnelin läpi lielahdesta hervantaan päin (Itään?) aamulla. Vasenkaista voi ammottaa tyhjyyttään kun taas oikea on jonoa päästä päähän. Sitten kun porukka hidastaa jo ennen siirtymistä siihen suhteettoman lyhyelle poistumisrampille niin koko jonon vauhti tippuu sinne 40-50km/h ja autojen väliin ei mahdu paperiarkkia.
    Aika harva kuitenkin poistuu heti tunnelin päätyttyä. Mutta yksi kaista unohtui tosiaan rakentaa kun tunnelia tehtiin :D Ei se ihan hirveetä suunnittelua ja investointia olisi vaatinut (lisää). Silloin se Nokia/Porintie ongelmakin olisi poistunut. Tuonne toiseen suuntaan olisi riittänyt pelkästään pidempi poistumiskaista. Nythän se huonoina aamuina voi mennä täyteen jos ensimmäinen liikenneympyrä ei vedä siitä suunnasta.

    Ja olet ihan oikeassa siinä, että jos haluaa tietää onko pumppu kunnossa niin kannattaa ajaa tunnelissa ilman minkäännäköistä turvaväliä. 90% tuolla tuntuu vetävän niin. Enkä tosiaan ole ikinä oppinut/tajunnut tuota Tampereen jaottelua länteen ja itään :D Mutta eiköhän sen vielä joskus opi ulkopaikkakuntalainenkin. Mitä muuten Pirkanmaan liikenteeseen tulee, niin se oli IMHO joskus ehkä jopa Suomen joustavinta. Nykyään kaikilla tuntuu olevan tatti otassa ja esim. liikenneympyröissä ensimmäinen sisään ja ulos saa ilmeisesti jonkun palkinnon (vauhdista päätellen).
     
  24. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 337
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sais koko laitoksen rajotuksenkin nostaa 80kmh.

    Muutama muukin kai tämän huomannut kun tuntuu että 80kmh vauhdilla pysyy juuri muiden vauhdissa.
     
    Tonnin Seteli ja hkultala tykkäävät tästä.
  25. Mauska

    Mauska

    Viestejä:
    421
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Saisi ehdottomasti nostaa tuon rajoituksen samaan mikä ennen tunnelia on Tampereelle päin mentäessä. Tulee vain enemmän nopeusvaihteluita, kun osa pudottaa vauhdin rajoituksiin, osa jatkaa vanhaa vauhtia, jotkut alle rajoituksen ja loput reipasta ylinopeutta.

    Ja tunnelissa monesti käy tuota, että ensin tuntuu ettei pysy autovirran mukana, mutta sitten ylämäkeen monilla vauhti hyytyy todella nopeasti. Ei taida ihmisiä kiinnostaa vakkarin käyttö tuolla tunnelissa.
     
    Bapsu tykkää tästä.
  26. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    6 595
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Koitetaanpas sitten taas vähän skarpata itse kukin tässä ketjussa sitä asiallista keskustelutapaa ja asioiden esittämistä. Jätetään ne turhat piikittelyt pois myös.
     
  27. qettyz

    qettyz

    Viestejä:
    387
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017

    Luulin että oikesti vaan valuttelee lähemmäs risteystä, mutta käy kai se noinkin sitten.
     
    MedHot, Powe, Tonnin Seteli ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  28. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    359
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Propsit sulle. Ennakoinnista ja siitä, ettet silti ajanut puskuriin kiinni jne. mieltä osoittamaan :tup:
     
    Taika-Jim ja qettyz tykkäävät tästä.
  29. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 474
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Mikä siinä on kun joillekin ei tunnu menevän kaaliin, että jos siinä satasen alueella ajetaan jonossa ja ensimmäisenä menee rekka sekä vastaan tulee katkeamaton jono, niin minä en pysty ajamaan kovempaa vaikka miten roikut metrin päässä takapuskuristani? Päinvastoin, vakkarista naksuu vauhtia pois tasaiseen tahtiin kun tarpeeksi rupeaa vituttamaan.

    Onneksi ajelin kameraan just alle rajan ja puskurissa hilaavalle räpsähti.

    Ja tänään tuli todistettua kaksi läheltä-piti ohitustakin kun ei taas maltettu odottaa sitä paria minuuttia että alkaa ohituskaista.
     
    Hair ja emelianenko tykkäävät tästä.
  30. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    570
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Meinasi joku aika nuori mies (18-22) ajaa bemarin oikeaan etulokariin kun käännyttiin Albertinkadulta -> Uusikatu Oulussa. Olin itse vasemmalla kaistalla ja hän oikealla. Albertinkadulta saa kääntyä vasemmalle kummaltakin kaistalta, mutta vasemmalta kaistalta kääntyvä ryhmittäytyy vasemmalle ja oikealta kaistalta kääntyvä ryhmittäytyy oikealle. Niin eiköhän tämä jantteri kääntänyt oikealta kaistalta ryhmittäytyen vasemmalle kaistalle suoraan keulaa kohti. Sai torvea soittaa ja oli kolina lähellä.

    Noh, toivottavasti nuori mies muistaa ja osaa seuraavalla kerralla ryhmittäytyä oikein ettei tuu vahinkoja.

    Nykyään kun katsoo meininkiä niin muutenkin ihmiset eivät osaa enää ryhmittäytyä oikein, saatikka pysyä omilla kaistoillaan kun pitää sitä perkeleen luuria räplätä...
     
  31. Taika-Jim

    Taika-Jim

    Viestejä:
    1 026
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Nyt on liikenteessä taas nämä nastojen säästäjät. Valoista lähetään kun lehmä makuulta, ettei vaan ropise. Parikin risteystä, missä normaalisti menee se 5-8 autoa helposti vihreillä, niin nyt kaksi-kolme. Ei. Saa. Kiihyttää. Hankkisivat kitkat. Ja sitten kuitenkin ajellaan niillä nastoilla yli vapun, melkein juhannukseen.
     
  32. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    777
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
  33. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 228
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Näyttävä lento todellakin! En ihan koko videota katsonut/kuunnellut, mutta Yariksen kuskihan sanoi, että vastaantulevan auton valot niiasi eli vastaantulija (kuvaaja) jarrutti ja tästä päätteli että jotain tapahtuu. Epäilen, että pysähtymispaikka saattaa selittyä kameran olemassaololla.
     
  34. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    777
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Se on vaan niin harmillista kun kulutuspinnaltaan uuden syvyisissä renkaissa nastat on lentäneet ja katsastusmiehet laskevat puuttunieta nastoja. Varsinkin uudet nastarenkaat kannattaa ajaa sisään (n.500km) pahemmin kiihdyttelemättä. Nastojen pysyvyydessäki , ainakin mainosmiesten mukaan, ollee eroja.
     
  35. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    777
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Saattaa olla kamerakin syynä /tai järkytys, mutta jättää auto keltaisen sulkuviivan kohdalle
    on vaarallista itselle ja muille.
     
  36. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 228
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onneksi tuo tuli auringon suunnasta eli samasta suunnasta tulijoiden pitäisi nähdä hänet helposti. Yllättävän hyvin näytti Yaris kestävän törmäyksen hirveen, vaikka vauhtia tuossa ei tainnut kovin paljoa olla.
     
  37. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    777
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Noi keltaiset sulkuviivat laitetaan mutkiin ja notkelmiin, jos sieltä joku tulee kunnon vauhdilla...
    törmää huonolla tuurilla joko kolariautoon tai kuvausautoon. Mukava huomata, että nykyautot kestävät kohtuu hyvin hirvenkin, liimattu tuulilasi auttanee/jäykistää tuossa paljon.
     
  38. frogbot

    frogbot

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2019
    Näin böndenä juuri pääkaupunkiseudun reissun tehneenä täytyy sanoa, että minä kyllä tykkään tuon alueen liikenteestä. Vaikka autoja on reilusti enemmän kuin kotikaupungissani, niin kaikki kuitenkin toimii hyvin. Vilkulla saa tilaa, kunhan ei jää arpomaan ja kehätiet tekevät navigoinnista ymmärrettävää myös näin ei-paikkakuntalaiselle. En tietenkään mitään tarkkoja katuja osaa tai pysty osoitteeseen ihan lonkalta navigoimaan, mutta sellaiset karkeat siirtymät on helppo hahmottaa ihan ilman navigaattoria.

    Mutta mikä hieman ärsyttää, niin tuolla maanteillä ihmiset, ketkä ajavat 100 rajoituksen alueella jotain reilua 90. Ei siinä mitään, mutta kun ohitat nämä ja pääset taas ajamaan omaa tasavauhtiasi, niin seuraavan 80-rajoituksen aikana samat tyypit ilmestyy takapuskuriin kiinni, ja jos sopiva paikka löytyy, niin jopa ohi. Heilläkin on siis jonkunlainen vakionopeus, mikä ei kuitenkaan muutu mitenkään nopeusrajoitusten mukaan. Ja siihen jäävät taas hidastelemaan, kun rajoitus nousee.
     
  39. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 474
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ilmeisesti jotain vanhoja uskomuksia että nastat ropisee jos kaahailee.

    Itsellä nyt kolmatta talvea samat renkaat ja yhtäkään nastaa ei näyttänyt puuttuvan kun vaihtaessa katsoi. Liikkeelle lähdöt on kuitenkin luokkaa "hauki rannasta" ja välillä tulee ajettua tiukempiin mutkiin niin että esp valo vilkkuu. Ja tämä kuivalla asvaltilla.
     
  40. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    570
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Kyllä ne nastat lähtee jos oikeasti kaahailee. Ei se ole mitään vanhaa uskomusta. Nimimerkillä kokemusta on. Toki toisissa renkaissa paremmin pysyvät, mutta kyllä ne sieltä lähtee jos kaahailee kunnolla jatkuvasti.
     
  41. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 383
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Moni alkaisi tuon videonkin perusteella vittuilemaan, että nimenomaan mentiin puskuriin kiinni tahallaan. Niinhän siinä osittain tehtiin, eli ei annettu liikaa tietä. Se on ihan oikein, koska vain siten mulkku voisi edes teoriassa tajuta. Itsehän ole vielä mulkkuakin kyrvempi ja teen kyllä tiettäväksi. Eihän ne opi, koska jotain dementtejä tai päihtyneitä, mutta ehkä joka sadas voi tajuta jotain.
     
  42. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 383
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tästä on olemassa vielä ärsyttävämpi variaatio. Ajetaan aina noin 60-70 km/h. Ehkä neljänkympin rajoituksella vauhti saattaa laskea hieman alle 60, mutta satasen rajoituksellakaan se ei saavuta kahdeksaakymppiä.

    Jotkut ajavat melkeinpä tasan sitä 62 km/h joka paikassa. Toki vain useamman kilometrin reittiosuuksilla, sillä tämän matkanopeuden saavuttaminen voi kestää jopa minuutteja.
    Joo, kyllä se ajotapa vaikuttaa. Yleensä vetopyörillä on alkuperäistä vähemmän tai renkaista riippuen jopa niukalti nastoja jäljellä, jos renkaat ajetaan loppuun paikkoja vaihtamatta. Jopa ilman suurempaa revittelyä, kun ei vaan jaksa jäädä hidastelemaan öisin talven sulilla keleillä.

    Juuri tällä hetkellä saattaa olla osasyynä käynnissä oleva renkaiden vaihto ja täten renkaiden sisäänajajat. En tiedä, paljonko ensimmäisten satojen kilometrien ajotapa oikeasti nastojen kestävyyteen vaikuttaa, mutta tulee yleensä ajettua tavallista nätimmin uudella sarjalla jokunen päivä. Samalla sitä kuuntelee ja tunnustelee, millainen on tällä kertaa pyörien äänimaailma ja miten tuntuu kiskovan, veteleekö, hienosäädetäänkö painetta.
     
    Viimeksi muokattu: 24.10.2019
  43. mustajoki

    mustajoki

    Viestejä:
    363
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Voi jumalauta Yarismummo älä vedä liinoja kiinni kiihdytyskaistalla! Siinä oli satoja metrejä tyhjää tietä ennen sitä rekkaa,mitä helvettiä

    Tuli todistettua että refleksit toimii kohtuullisesti
     
  44. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    1 005
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Monilla on vaan sellainen laiska tyyli lähteä valoista olipa kesä tai talvi, joten tuskin kokonaan selittyy nastojen säästelyllä. Järkevämpää se sitä paitsi on säästellä kuin lähteä liikkeelle nastat asfalttia ruopien.
     
  45. outonaapuri

    outonaapuri Pro Tukijäsen

    Viestejä:
    1 793
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siitäki löytyy se kultanen keskitie, eli semirauhassa liikkeelle (ettei sudi) ja sitten vähän reilummin siinä rajoilla sutiiko eli ei kohdenopeuteen.

    Jääratarassista ainakin katoaa nastat melko nopeesti :vihellys:
     
  46. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    817
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Näitä muuten on oikeasti olemassa: Tällanen tuli tuossa yks päivä vastaan :rofl:

    Ajeli omaa jumalkäsitystä tukevaa nopeuttaan muiden ohi hiljalleen. Voin taata, että tämä tyyppi näki taustapeilistä mun auton alimmankin etusäleikön - jos ei sitten epähuomiossa livennyt vähän lähemmäs kun ei ihan tasaisin kaasujalka ollut tuolla edessä menevällä. Välillä vähän unohtui se nopeuden ylläpito nimittäin. Ohitin maltilla ja jätin ainakin 1.5sek välin ennen kuin palasin oikealle kaistalle (nastat / kivet jne ei olisi enää osuneet tuulilasiin).

    Arvatkaas missä kohtaa tyyppi heitti keskisormen pystyyn minun suuntaan? Heti kun olin rinnalla. Aivan heti. Ja mitään syytä ei ollut tähän - takanani oli jo 6 auton letka odottelemassa, että tästä teiden ritarista päästään ohitse. Ilmeisesti me kaikki ajettiin liian kovaa ja koko letkasta mä ensimmäisenä vaan ohitin liian sujuvasti hänet :lol:
     
  47. Lyd

    Lyd

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    13.04.2017
    Siis seuraatteko oikeasti mitä joku kuski autossaan missäkin tilanteessa kikkailee? Ehkä mulle on jo liian monta kertaa soiteltu torvea ja lumputeltu valoja turhista kun ei vaan kiinnosta :D
     
  48. dohf

    dohf

    Viestejä:
    295
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Oman auton tehoilla ei rengas turhia suttaisi vaikka peltivanteilla ajelisi, ja silti joutuu himmailemaan kiihdytyksiä, kun edellä ajava arkailee lähdöissä. Tänäänkin joutui yhtä upouutta Octaviaa peesailemaan töihin ajellessa, ja se poloinen ei oikeasti uskaltanut ajaa. 10 alle rajoituksen koko ajan, kahdelta kaistalta kahdelle kääntyessä väisti sitä toista - omaa kääntymistään omalle kaistalleen suorittavaa - kuskia jne. Risteyksistä lähti kuin käsijarru päällä liikkeelle. Positiivinen asia se, ettei ollut pelkoa nastoista omassa tuulilasissa.

    Mites @Manakuski , pitääkö montakin kertaa päivässä ajella Pohjantien sillan yli? On meinaan oman työmatkan välissä, ja hermo menee kahdesti päivässä eli mennen tullen. Ymmärrän rekkojen hidastavan shikaaneihin, mutta kyllä tuo märälläkin asfaltilla menee nätisti rajoituksen 50 km/h henkilöautolla. Hitaimmin olen ajanut noin 10 km/h tuon sillan yli, mutta veikkaisin siinä olleen perioululaisen tukon - kuski toljotti työmaata.
     
  49. outonaapuri

    outonaapuri Pro Tukijäsen

    Viestejä:
    1 793
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sullon vissiin melko tehoton auto kun ainakin minä oon saanu ton isolohko lada-samarankin sutimaan talvikeleillä halutessani :vihellys:
     
  50. calm

    calm

    Viestejä:
    137
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Koko Albertinkatu näyttää olevan erityisen haastava paikka ryhmittäytymisille. Suurin osa Aleksanterinkadulta pohjoisesta tulevista kääntyy oikealle kaistalle tien toisessa päässä. Myös, jos ovat heti kääntymässä Scandicin autohalliin, johon käännytään sitten kahden kaistan yli 90 asteen kulmalla. Siellä toisessa päässä sitten tosiaan myös mennää ihan mitensattuu kahdelta kaistalta vasemmalle milloin mitenkin ristiin.