Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja perusmuro, 18.10.2016.

  1. axxu

    axxu

    Viestejä:
    291
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia :facepalm:

    Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut

    En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?

     
    Ihmemies ja Focus0 tykkäävät tästä.
  2. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 216
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Oho. Olisin ymmärtänyt, jos se olisi muuttunut luokkaa edellisellä viikolla ja siitä ei olisi ollut kylttiä jostain syystä varoittamaan muuttuneesta väistämisvelvollisuudesta.
     
  3. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    965
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Hankala kuvitella, että kukaan vetäisi "ei tässä kolme vuotta sitten kolmiota ollut" periaatteella (eri asia tosiaan jos olisi tyyliin edellisenä päivänä muuttunut), mutta aika moni sen sijaan vetelee fiilispohjalta sen mukaan mikä tuntuu isommalta ja etuajo-oikeutetulta tieltä. Joka kerta kun tästä poiketaan, niin niitä ongelmia tuntuu tulevan.

    Aikaisemmin tästä ketjussa mainitsinkin, mutta oman lähimarketin vieressä on etuajo-oikeutettu liikenteen suunta merkeille annettu kääntyville etuajo-oikeus, ja säännöllisesti tuossa näkee arpomista tai kolmion takaa tuleva tööttäilee kun kääntyvä "tulee eteen". Samoin tasa-arvoiset, joissa toinen tie on fyysisesti pienempi, ihmiset ajelee jatkuvasti aivan miten sattuu, joko jäävät odottamaan vasemmalta tulijaa kun tulevat siitä pienemmästä haarasta, tai sitten meinaavat ajaa oikealta tulevan kylkeen ja eivät edes tajua että vika oli heidän.
     
  4. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    798
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vuosi meni siihen, että loputkin ymmärsi tietyöaikaisten rajoitusten poistuneen Kehä ykkösellä, Kontulan kohdalla länteen ajettaessa.
    Jos porukka ei alle vuodessa sisäistä nopeusrajoituksen _nostoa_, mitäpä luulet miten hyvin uppoaa uusi väistämisvelvollisuus. :confused2:
     
  5. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 114
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siis missä yleensä ilmoitellaan mistään muuttuneesta?

    Täällä laskettiin nopeusrajoituksia ilmoittamatta mitään, siis pysyvästi ja porukka otti sakkoja reippaasti kun ajoivat kuten ennenkin. Ja ajavat kyllä vieläkin, kun suora tie kuitenkin ilman ihmeempiä.
    Toinen ihmetys on stop merkki paikassa millä ei ole mitään väliä. Tai sikäli on, että ei siitä voi mennä kuin hiipien koska vieressä olevan kallion läpi näkee kovin huonosti. Silti stoppi on hieman liioittelua.
     
  6. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 064
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Niin lähinnä mietin omaa toimintaani että menikö nyt ihan pykälien mukaan. Mutta vahinkoa tai vaaratilannettakaan ei tuossa päässyt syntymään.
     
  7. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 216
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Muu vaara -kyltti yhdistettynä "Väistämisvelvollisuus muuttunut" lisäkilpi on melko yleinen, ainakin täällä Pirkanmaalla. Kovin useinhan noita ei puljailla, joten "yleinen" on suhteellinen käsite, mutta melkein aina kun yhtään enemmän liikennöidyllä tiellä tehdään muutoksia laitetaan tuollainen merkki ennen risteystä.
     
  8. Tzit

    Tzit

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2018
    Itseänikin ärsyttää nämä todella paljon, mutta miten saat kaistaa vaihtavana itsestäsi "etuajo-oikeutetun", vaikka toinen vastoin sääntöjä ajaisikin bussikaistaa risteyksen läpi?

    Esim. Helsingissä Mäkelänkadulla keskustaan päin tätä tapahtuu paljon. Piristää aina mukavasti päivää kun näen jonkun tätä temppua yrittävän, mutta pysäkille ennen risteystä pysähtyykin bussi ja sitten jäävät sen taakse jumiin.
     
    Jetula tykkää tästä.
  9. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 287
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Suomen liikenteessä pätee periaate, että kuski voi olettaa, että muut noudattavat liikennesääntöjä.

    Laittomista suunnista tulevia ei siis tarvitse väistää, voi aina sanoa, että "en nähnyt että sieltä tuli ketään, enkä katsonut, koska sieltä ei saa tulla".

    Tätä tosin ei sovelleta lieviin ylinopeuksiin, mutta sovelletaan suuriin ylinopeuksiin.
     
  10. adhocz

    adhocz

    Viestejä:
    215
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Lähtökohta kuitenkin on se, että laittomasti ajavan kuuluu väistää. Jos kolari tulee, on enemmän tuottamuksellinen se lain vastaisesti ajanut. Eihän sitä voi ennakoida toisen jatkavan suoraan, kun vastapuoli ajaa kääntyvien kaistaa.
     
  11. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    2 448
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Velvollisuus katsoa kaistalle jonne vaihtaa on. Siellä voisi ihan laillisestikkin olla bussi, taksi, mopo, polkupyörä tai hälytysajoneuvo. Vaikka siellä olisikin laittomasti h-auto niin et silti saa vaihtaa kaistaa kylkeen. Jos oikeasti kuvittelet että saisit niin käyppä kokeilemassa ja raportoi tänne tulokset. Jään kuvaannollisesti pidättelemään hengitystä siksi aikaa.
     
    Jetula tykkää tästä.
  12. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 287
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jos sillä viereisellä kaistalla on valoissa ekana ollut auto, jonka on pakko kääntyä (ja käytännössä ajaa hitaasti kääntyessään, hidastaen takanaan tulevia ajoneuvoja), ja itse on valoissa toisella kaistalla ekana, ei siellä rinnalla valojen jälkeen voi olla laillisesti sitä toista kaistaa ajavaa kulkuneuvoa, koska sitä laillisesti ajavat bussit ja polkupyörät ovat sen kääntymisvelvoitteisen auton takana eivätkä ole voineet ehtiä siihen.
     
  13. siisseli

    siisseli

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2018

    Ajan tosta päivittäin ja vähintään kerran viikossa näkee kolaroituja autoja. Läheltä piti tilanteita näkee useita kertoja viikossa.
    Tuntuu olevan todella haastava paikka monelle vaikka on selkeästi merkitty.
     
  14. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Jos tuosta valoristeyksestä saa ajaa suoraan, niin se bussikaistalla oleva henkilöauto voi jatkaa kääntymättä matkaansa seuraavaan risteykseen. Pääkaupunkiseudulla tuota tapahtuu jatkuvasti, koska ruuhkissa on todella vaikeaa päästä jouhevasti lyhyellä katuvälillä vaihtamaan kaistaa bussikaistalle.
    => jos ajat kaistaa vaihtaessasi ko. auton kylkeen saanet sakot liikenteen vaarantamisesta. Epäilen, että kolarin korjauskulutkin menevät kaistanvaihtajan (kylkeen ajajan) vakuutuksesta.
     
  15. adhocz

    adhocz

    Viestejä:
    215
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Ei saa. Pääkaupunkiseudulla on vaikea vaihtaa kaistaa juuri näiden mulkkujen vuoksi. Eikä tässä päälle ajamisesta puhuttu (se on aina kiellettyä) vaan siitä sopiiko mulkulle soittaa torvea ja kumpi on oikeassa.

    *edit, kirjoitusvirhe*
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2019 klo 13:11
    hkultala tykkää tästä.
  16. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Mielestäni saa jatkaa seuraavaan risteykseen, jos on lyhyet katuvälit.
    tieliikennelaki 11§
    Ryhmittyminen
    -Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.


    34§
    Ääni- ja valomerkit
    -Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki
    taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien
    huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana
    ohitettaessa.
    -Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava
    ajovaloja vilkuttamalla.

    Eli ei saa sitä torveä vaan "kuittaillekseen" soitella.
     
  17. adhocz

    adhocz

    Viestejä:
    215
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Linja-autokaistalla ajaminen on kielletty muutoin kuin ryhmityttäessä oikealle (TLA 19 §). Ryhmittymistä varten linja-autokaistalle saa siirtyä edellisen risteyksen jälkeen ennen kääntyvää risteystä. Paikoissa, joissa liikennesuunnittelussa halutaan ryhmittyminen tapahtumaan aikaisemmin tai tietyssä kohdassa, lopetetaan linja-autokaista aiemmin (esim. Länsiväylällä itään käännyttäessä Suvisaaristoon ja moni muu paikka).

    Onhan se nyt vaaran paikka, kun etuajo-oikeutettu joutuu liinat kiinni laittamaan ja jarruttamaan yllättävästi.
     
  18. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Paciuksen kadulla ei ole kenelläkään tuon "valittava hyvissä ajoin" aiheuttamaa tarvetta vaihtaa kaistaa. Todella pitkät välit risteysten välillä, ja nämä runkut jotka jatkavat vielä sillan yli suoraan turunväylän suuntaan, jäämättä bensikselle, pitävät tuota bussikaistaa lähinnä omana etuoikeutenaan. Niin paljon etuoikeutena että sitä legitisti käyttävät eivät mahdu joukkoon.
     
  19. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Tästä olemme samaa mieltä. (Vaikka TLA 19§:stä en linja-autokaistasta mainintaa huomannutkaan
    Pääsääntöisesti näin, mutta sitä kyllä sovelletaan liikenteen mukaan.
    Bussikaistoilla ei kannata turhaan taittaa matkaa

    Jos nyt ymmärsin oikein koet? tässä, että sinulla on etuajo-oikeus vaihtaessasi kaistaa bussikaistalle risteyksen jälkeen. Mielestäni olet kaistaa vaihtaessasi väistämisvelvollinen (vaikka kaistalla oleva kuljettaja ei olisi kääntynytkään, muuten suoraan ajon ollessa sallittu), oikeustapauksia tuosta ei tosin minulla ole tiedossa. Omilla euroillani en kyllä lähtisi kokeilemaan. Se auto saattaa olla virkatehtävissä oleva siviilipoliisiautokin.
     
    Jetula tykkää tästä.
  20. adhocz

    adhocz

    Viestejä:
    215
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Tieliikennelaki ei suoranaisesti anna oikeutta edes liikenteen sujuvuuden kannalta ajaa pitempään linja-autokaistalla. Lain mukaan toimimalla itse asiassa siirtyminen kaistalle sujuisi hyvinkin paljon sujuvammin, kun kaikki ryhmittyvät oikein ilman sooloilijoita. Sehän kaistan tarkoituskin on, että julkinen liikenne ja esim. poliisi ja taksit saavat vapaamman reitin.

    Sen myönnän, että esimerkiksi tässä jonot kääntyville ovat niin pitkiä, että sujuvuuden kannalta on syytä vain liittyä jonon perään vaikka kääntyvien jono ulottuukin yleensä yli risteysten.

    Mitä tulee väistämisvelvollisuuteen. Molemmat ovat väistämisvelvollisia. Oikein ajava kaistaa vaihtaessaan, laittomasti ajava jo yllättävän ja sakkoon oikeuttavan ajosuorituksensa takia. Kuten jo edellä totesin, kukaan ei ole päälle ajamassa. Mutta, jos joudun tekemään hätäpelastuksen jonkun muun jonon linja-autokaistalta ohittavan vuoksi, ilmoitan kyllä vaaratilanteesta selvästi. Jos kaikki muut odottavat kiltisti vasemmalla kaistalla, en ymmärrä miksi kukaan puolustelisi koukkaajia ellei sitten itse ole näitä "dynaamisia kuskeja".

    Poliisi aivan liian vähän puuttuu pääkaupunkiseudulla linja-autokaistoilla perseilyyn, joka vielä hidastaa koko liikennettä samalla aiheuttaen vaaratilanteita.
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2019 klo 16:25
  21. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Jos pelkästää sujuvuutta ajatellaan. Niin linja-autokaistan käyttöä oikealle käännyttäessä pitäisi lisätä. Esim. jos tiedät 500m päästä kääntyväsi oikealle ja linja-autokaista on vapaa, ei ole mitään (maalaisjärjellä ajatellen) syytä olla siirtymättä linja-autokaistalle muuta liikennettä tukkimasta ja ilmaa saastuttamasta.
    Eli käytät sitä "maalaisjärkeä" ja sovellat sääntöä. Linkkiäsi en saanut toimimaan.
    Tässä olen edelleen kanssasi eri mieltä, vai onko sinulla tiedossasi joku oikeuden päätös asiasta.
    Tuo linja-autokaistalla ajaminen on huomattavasti lievempi (usein vain huomautus tai rikesakko) kuin tuo varomaton kaistan vaihto.
    Itse kannatan terveen järjen käyttöä ja jätän virkavallan arvioitavaksi onko toimittu oikein.
    Minua ei haittaa, jos joku poistuu jonosta vähän aikaisemmin kääntyäkseen oikealle.

    Poliisilla on rajatut resurssit ja he toimivat niiden puitteissa ja suurimman osan ajastahan tuo linja-autokaistat ovat tyhjillään.
     
    Jetula tykkää tästä.
  22. Plebsant

    Plebsant

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    21.01.2018
    Laissahan lukee, että linja-autokaistaa saa käyttää oikealle käännyttäessä, edellisen risteyksen jälkeen käännyttävään risteykseen ellei sinne ole mahdollisuutta kääntyä joltain muulta kaistalta. Mitään tarkkaa metrin matkaa ei laissa ole eli, jos 2 edellisen risteyksen ja sen risteyksen mistä olet kääntymässä väli on vaikka 10 kilometriä niin olet oikeutettu lain mukaan ajamaan sitä kaistaa sen 10 kilometriä.
     
  23. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 171
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Laki sanoo, että tulee ryhmittyä hyvissä ajoin. Lain alapuolella oleva asetus sanoo bussikaistan merkistä, että sitä voi käyttää kaikki ryhmittymiseen oikealle kääntymiseen. Ainoa maininta risteyksestä on, että merkin vaikutus ulottuu seuraavaan risteykseen. Näillä perustein väitteesi siitä, että bussikaistaa ei saisi koskaan ajaa suoraan, ei pidä pidä paikkaansa. Hyvin lyhyillä risteysväleillä on puhtaasti järkevää ja perusteltua toimintaa. Kilometri- ja risteyskaupalla ei tietenkään.

    e: Eli edeltävän kirjoittajan 10 km ei pidä paikkaansa, sakot napsuis ellei poliisi olisi niin rento, että tulkitsee 10 km = hyvissä ajoin. Tuskin kuitenkaan, kilometrikaupalla ajelu ei ole mitään kääntymiseen ryhmittymistä.
     
    tietokonerikki tykkää tästä.
  24. adhocz

    adhocz

    Viestejä:
    215
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Linkki korjattu
    Kukaan ei sanonut, etteikö maalaisjärkeä pidä noudattaa.
    Oma mielipiteeni oli, että bussikaistoilta itsekäs koukkailu ja lakia vastaan ajaminen ärsyttää kanssa-autoilijoissa. Sinua siis ilmeisesti ei. Ainoa lakia rikkonut tässä aiheessa oli se bussikaistaa ajava. En jaksa enempää vääntää, jos mitään uutta et keskusteluun tuo.
     
  25. miloytyn

    miloytyn

    Viestejä:
    289
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Esim Kehä 1:llä on Turvesuontien ja Kalevalantien välillä 1,5 km pätkä missä ei ole risteyksiä välillä, mutta on bussikaista. Periaatteessa tuon saa ajaa vaikka kokonaan, jos on kääntymässä tuosta seuraavasta risteyksestä.
     
    Rikardo tykkää tästä.
  26. pitkae

    pitkae

    Viestejä:
    174
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Bussikaista päättyy länteen mennessä Kalevalantietä edeltävän bussipysäkin jälkeen, jolloin ryhmittymiseen ei tarvitse käyttää bussikaistaa lainkaan. Ts. tuolla välillä et saa ajaa bussikaistaa lainkaan.
     
  27. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 171
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mites se sun rattiraivo, uhmakas kaistanvaihto jne? Liikenteenvaarantamista kaikki tyyni. Anna poliisin hoitaa mitä ehtivät, hermoraunioksihan sitä tulee jos ottaa itseensä, kun joku pk-seudulla ajelee oma etu edellä. En jaksa enää välittää ellei nyt omaan terveyteen liittyvää uhkaa aiheudu. Bussikaistojen väärinkäyttöön liittyen joutuu kuitenkin katsomaan tuleeko bussia tai taxia. Jos risteys on toistuvasti sellainen, että risteyksen jälkeen on pirullinen ryhmittyä kääntymään, harkitsisin ryhtyä ryhmittymään jo ennen edeltävää risteystä. Kuten itsekin olet jo soveltanut...
     
    Jetula tykkää tästä.
  28. miloytyn

    miloytyn

    Viestejä:
    289
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuotapa en muistanut, mutta sama pätkä itäänpäin on bussikaistaa kokonaan.
    Edit. En kyllä löytänyt google mapsista merkkiä mikä osoittaisi tuon bussikaista päättymisen ennen risteystä.
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2019 klo 16:53
  29. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 114
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eipä täällä tuollaisia ole näkynyt, ja onhan sitä lehtien palstoillakin kyselty. Tietty kukaan ei ole vastannut miksi näin on tehty. Itse kun matelee sitä neljääkymppiä tunnollisesti ja vetää jonoa taakse, niin sekös ärsyttää monesti muita. Seuraavassa risteyksessä onkin liikennevalot ja kaksi kaistaa. Kyllähän nämä puskurissaroikkuvat siirtyvät siihen vasemmalle, ja vihreiden vaihtuessa ottavat ripeän lähdön - joka voi monesti päättyä tutkaan opastekylttinipun takana väijyvään rahastusmaijaan.
     
  30. adhocz

    adhocz

    Viestejä:
    215
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Juuh. Rattiraivo. Taisin kirjaimellisesti sanoa "Itse olen ottanut tavaksi ajaa oikein ja sitten torvi pohjassa näiden väärin ajavien kanssa. Tulkitsen nämä ihmiset yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää." Nimenomaan siis sanoin, että ajetaan oikein ja ei ole uhmakasta rattiraivoa (mielipiteensä voi ilmaista ilmankin raivoa, kokeile vaikka) ja ilmoitan väärin ajavalle tarvittaessa vaaratilanteesta. Toki tarkoituksenmukaisesti torven soinnin pituus on verrannollinen perseilyn suuruuteen.

    Ja vaaraahan tuossa nimenomaan se vastapuoli aiheuttaa. Silloin, kun on bussi tai taksi vierellä, tietää, että pitää antaa tietä. Silloin, kun on Auris, odottaa ettei se kylkeen ole tulossa.
     
  31. pitkae

    pitkae

    Viestejä:
    174
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Nyt kun tarkemmin muistelee, ei tuossa länteenpäin mennessäkään taida muuta olla kuin tien yläpuolisissa opastemerkeissä laitettu kääntyvien kaistaksi. Jossain siinä kehän yli menevän kevlisillan kohdalla.
     
  32. miloytyn

    miloytyn

    Viestejä:
    289
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo tuo kääntyvien merkki siinä on kyllä, mutta se ei käsittääkseni päätä bussikaistaa.
     
  33. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 171
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä se vaaranaiheuttaja olet ihan kuule sinä, jos kuvittelet että sitä bussikaistan Aurista ei tarvitse väistää :facepalm: Torvensoittokaan ei kuulu normaaliin käyttäytymiseen, jos ainoa todellinen vaara on sinun mielesi pahoittuminen.
     
    Jetula tykkää tästä.
  34. pitkae

    pitkae

    Viestejä:
    174
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Mun käsitys on, että edeltävien opasteiden vaikutus lakkaa uusiin. Mutta ei ole mitää perusteita lyödä pöytään. Josko joku viisaampi valistaisi?
     
  35. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 171
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös noissa (bussi)kaistojen päättymisissä ole katkoviivoitus viistosti kohti piennarta? Yleensä kulunut pois. Sinällään tämä on aika akateeminen kysymys, jos ja varmaan kun sitä seuraavaa ristetystä on mainostettu jo kauempaa. Jos tämän jälkeen ryhmittyy bussikaistalle, joka sattuisikin päättymään ennen varsinaista risteystä, niin tuskin tekisi mitenkään väärin.
     
  36. Rikardo

    Rikardo

    Viestejä:
    232
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Tuskinpa siitä mitään seuraksia tulisi vaikkei lain kirjain ihan täyttyisikään.

    Vähän vastavaa paikka taitaa olla tuossa Länsiväylällä Lauttasaaresta Ruoholahteen päin. Itse yleensä vaihdan heti sen jälkimmäisen Lauttasaaren rampin jälkeen bussikaistalle kun käännyn Ruoholahteen. Monesti siinä on muilla kaistoilla ollut ruuhkaa ihan sinne Lauttasaaren puolelle, niin olishan se vähän tyhmää jäädä siihen jonon jatkoksi...
     
  37. miloytyn

    miloytyn

    Viestejä:
    289
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tieliikenneasetuksesta: Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu.

    Eli päättyy ennen seuraavaa risteystä ainoastaan jos on linja-autokaista päättyy liikennemerkki.
     
    pitkae tykkää tästä.
  38. Jynkkytonttu

    Jynkkytonttu

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Päivittäin tulee itsekin tässä risteyksessä ajeltua ja onhan tuo välillä sellaista arpomista monelta, että miten tässä pitäisi ajaa. Jos tuohon jotain järkevää muutosta pitäisi tehdä, niin liikenneympyrä voisi olla hyvä vaihtoehto. Sillä saisi tuon arpomisen loppumaan risteyksessä ja kolarimäärän pienennettyä.
     
  39. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 233
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Näitä saa ihastella tampereellakin, pispalassakin bussikaistalta saisi kääntyä moottoritielle, joka kerta saa katsoa yrittääkö joku pyrkyri ajaa suoraan sieltä. Tässä kohtaa ottanut sitten sen verran rivakan lähdön valoista, ettei tarvitse miettiä kumpi menee ensin.
     
  40. adhocz

    adhocz

    Viestejä:
    215
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Aika monta kertaa nyt on todettu, että kaikki väistävät kaikkia. Miksi haluat provosoida ja saada riitaa vaikka sanoin, ettei asiasta kannata enää vääntää?
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2019 klo 20:21
  41. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Ilman provo-tarkoitusta omasta puolestani totean keskusteluu, että "kaistanvaihtajan tulee väistää bussikaistalla ajavaa". Yleinen varovaisuus on tietenkin hyvä pitää mielessä siellä bussikaistallakin ajaessa.
     
    Jetula tykkää tästä.
  42. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 171
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei tässä ole vääntämisestä kyse, vaan siitä, että tulkintasi ovat yksinkertaisesti väärin ja yrität paeta "ei kannata vääntää" setin alle. Oletko edelleen sitä mieltä, että eilinen 19:59 ja tämän päivän 10:49 viestisi ovat täyttä asiaa? Ymmärrän toki hyvin, että hieman nololtahan se voi tuntua, jos ajattelee toimivansa "minulla on oikeus" tyylisesti ja sitten muutamassa viestissä paljastuu selviä puutteita tietämyksessä.

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Jetula tykkää tästä.
  43. adhocz

    adhocz

    Viestejä:
    215
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Etsin viittaamasi viestit puolestasi:


    Tähän ilmeisesti viittasit edellä. Copy-pastesin tähän ja sitten ratkaisin asian puolestasi.
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2019 klo 22:12
  44. taffeli

    taffeli

    Viestejä:
    137
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Motarilla jatkuvasti vakkarit päällä joka kaistalla välittämättä mitään ympäröivästä liikenteestä. :(
     
    dot1q tykkää tästä.
  45. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    904
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Toisia taas ärsyttää kun mennään vasemmalla ensin kovempaa ohi ja sitten himmataan oikealle. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta kaikkia voi ärsyttää.
     
  46. renpeli

    renpeli

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Mikähän tässä ärsyttää, jos ohittajan himmattukin vauhti on kuitenkin nopeampi kuin sillä ohitetulla? Juuri näinhän kuuluu toimia jos ajelee motaria alle sallitun nopeuden, ja mielii päästä itseään hitaammista ohi.

    Toki se ärsyttää, jos ohittajan nopeus valahtaakin ohituksen ja kaistanvaihdon jälkeen hitaammaksi kuin ohitetulla. Tai ainakin minua ärsyttää, myös jos huomaisin itse ohittajana töpänneeni näin :D
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2019 klo 23:31
    Jetula, dot1q ja taffeli tykkäävät tästä.
  47. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    890
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Bussikaistaskeskusteluun kantaa ottaakseni: vaikka bussikaistaa ei saisi jatkaa risteyksen yli, ei missän tapauksessa siitä kuitenkaan muodostu etuajo-oikeutta kaistaa vaihtavalle.

    Jos kolisee ja koottuja selityksiä kerättäessä väittää viranomaiselle, ettei nähnyt kaistalla ketään ja tätä oletusta vahvisti se, ettei siellä olisi sii tilanteessa pitänyt ollakaan ketään, voi selitys ehkä mennä läpi.

    Jos sen sijaan polleana ilmoittaa, että "toi mulkku tuossa ajoi bussikaistaa risteyksestä suoraan alle", voi olla täysin varma, että pääsee vastaamaan bussikaistaa ajelleen kuluista ja oikeuteen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kun vastapuolen alinta pohjasakkaa oleva autoilija taas selviää hommasta rikesakolla.
     
    Jetula ja Fluxer tykkäävät tästä.
  48. pmatil2

    pmatil2

    Viestejä:
    159
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Bussikaistalle ryhmittyminen kääntymistä (tai muuta syytä) varten. Näitä paikkoja on esim. Mäkelänkadulla, jossa on liikennevaloja todella tiuhaan ja bussikaistalle ryhmittyminen on joissain paikoissa todella tiukalla, parinkymmenen metrin matkalla pitäisi siirtyä täysin tukossa olevalle kaistalle sen sijaan että ennakoisi pari risteystä ennen kun kaistalla on paremmin tilaa.

    Mannerheimintiellä on kumpaankin suuntaan kohta, jossa pitää vaihtaa bussikaistalle että pääsee ajamaan risteyksestä suoraan (ei siis vain kääntyessään oikealle). Ruuhkaisella kadulla usein ennakoin (väärin) ehkä risteystä aiemmin etten tuki liikennettä toisella kaistalla.
     
  49. TunTuri

    TunTuri oh4etc

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itseäni juuri tuo risteys hämäsi aluksi tosi paljon, etenkin kun navigaattori väitti että pitää ottaa se oikeanpuoleisin kaista. Nyt useammin siitä ajaneena osaa kyllä paremmin tuon. ...silti, kovin mielellään en helsinkiin autolla suhaa, etenkin kun liityntäpysäkille jättäen ja julkisilla jatkaen saattaa olla jopa nopeammin perillä.
     
  50. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 027
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oli taas aamulla motarilla sen tason kusipääsuoritus, joita näkee päivittäin, että alkoi vituttaa vaikka omaan ajamiseen sinänsä vaikuttanut. Olin noin 400 metrin päässä pitkästä jonosta ja takaa tulee Audi reilulla ylinopeudella. Sen sijaan, että olisi vaihtanut kaistaa sen jonon taakse, joka lähestyi ramppia piti vielä ohittaa jonon kaksi takimmaista autoa ja kiilata jonon välistä rampille siten, että nämä kaksi viimeistä joutui tekemään reilun jarrutuksen. "Neljä nollaa keulassa, viides ratin takana" piti taas paikkaansa.
     
    Manakuski, renpeli ja hkultala tykkäävät tästä.