Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Ajelin Karkkilasta kohti Forssaa, tyypilliseen tapaani rajoitus +10 vauhtia. Satkun alueella sain pari autoa kiinni ja menin niistä ohi. Salkolan jälkeen tehdään jotain tienparannustöitä ja rajoitus laskee 80 tasolle. Ajelen edelleen kympin yli ja arvatkaapas mitä. No, takapuskurissa on kohtapuoliin kiinni nämä samat sankarit jotka satkun alueella ohitin. Menivät vielä ohi musta.

Mä en vaan ymmärrä sitä, että korkeammalla rajoituksella ajellaan hiljempaa ja alhaisemmalla lujempaa (siis suhteessa rajoitukseen).
Tämä tapahtuu käytännössä joka kerta Kehä III:a itään ajaessa Espoon ja Vantaan rajalla kun rajoitus tippuu 100 -> 80 :D Onneksi on kaksi kaistaa, mutta ihmetyttää silti...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
Tuo kärryhomma on semmonen että sitä tulee kyllä noudatettua, mutta vasta äsken ajelin 1000 kilsan lenkin tyhjällä kärryllä. Menomatkalla oli siis kärry. Tonnipakun perässä tommoinen perus kuomukärry ja kyllä käytin satasen alueet hyödyksi. Mutta en kyllä harrasta jos on yhtään järjellisempiä matkoja ajettavana.
Eiks tämä ole uudessa tieliikennelaissa muuttumassa, että jarruttomalla saa ajaa 100? Eli mikä on syynä että välillä hinkkaat 80 ja välillä 100, poliisin pelko vai? Liikenneturvallisuuteen kun tuo irrationaalinen vauhtien valinta ei voi perustua ja uusi tieliikenne laki on tuolta osin heittämässä koko vanhaa idiotismia romukoppaan... Tietysti aina voi sanoa että laki on laki ja kun se muutttuu niin mennään uudella, mutta sitten luulisi aina ajavan sen 80... Eli tämäkin tuleva muutos taas hyvä esimerkki siitä että kuinka vituiksi nuo nykyrajoitukset on säädetty kun yhtäkkiä voidaan 25% nostaa ylöspäin ilman että ketään kiinnostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
No lähinnä tuota vaan että korostit pitkällä matkalla ajaneesi "aina kun mahdollista" ylinopeutta, mutta sitten muuten ei missään tapauksessa. Ihmetytti vain miksi ei sitten muutenkin voi ajaa yli, paitsi poliisin pelon takia (joka toki on ihan validi pointti) kun liikenneturvallisuudella ko. käytöstä ei oikein voi perustella, jos niitä rajoja on tarvittaessa valmis venyttämään silloin kun se omaan agendaan sopii ja uusi laki venyttänee niitä joka tapauksessa osoittaen että nykylain 80:lle kärryn kanssa ei ole mitään oikeita/järkeviä perusteita.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Jaa-a. En kyllä voi kieltää ettenkö itsekkin joskus saattaisi ajaa tuollaisia vauhteja, nimenomaan kun en sitä nopeusmittaria katso. Käytän kyllä järkeä ja ei sitä mittaria tarvitse sovittaakseen vauhdin tilanteeseen sopivaksi. Ja minä käytän senkin vilkaisun liikenteen seuraamiseen minkä joku muu käyttää nopeusmittarin tarkistamiseen.
Tuo riippuu myös välityksistä, minulla saattaa 60km/h vaihtua melkein 80km/h:ksi ihan huomaamatta, kun väännön alueelle sattuu, joskus vituttaa se "höyhenen" asettelu polkimelle.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Vauhti on kyllä niin helppo nykyautoissa pitää kohdallaan, että en ymmärrä mikä siinä on niin vaikeata. Sitä varten on vakionopeudensäädin. Jatkuvasti näkee uusia ja kalliita autoja, joissa sitä ei käytetä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Vauhti on kyllä niin helppo nykyautoissa pitää kohdallaan, että en ymmärrä mikä siinä on niin vaikeata. Sitä varten on vakionopeudensäädin. Jatkuvasti näkee uusia ja kalliita autoja, joissa sitä ei käytetä.
Autot paranevat mutta kuljettajat eivät. Emäntää ei saa kirveelläkään uhkaamalla käyttämään mitään muuta kuin rattia ja polkimia, koska ei luoteta että vakionopeudensäädin toimii. Se oma vetelä kaasujalkahan pitää vauhdin omasta mielestään paljon paremmin :rolleyes:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Vauhti on kyllä niin helppo nykyautoissa pitää kohdallaan, että en ymmärrä mikä siinä on niin vaikeata. Sitä varten on vakionopeudensäädin. Jatkuvasti näkee uusia ja kalliita autoja, joissa sitä ei käytetä.
Juuri näin. Oma faija hieno esimerkki. Uusi Mondeo alla ja olisiko varmaan viides auto cruisen kanssa ja aina saa muistuttaa että moinen olisi. Samaan aikaa kiroaa kameratolppia ja autoja kun välkkyy. Itsellä cruise päällä varmaan 90% ajasta kun ajan. Niin paljon iisimpää ja rennompaa. Eikä tarvitse pelätä sakkoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Juuri näin. Oma faija hieno esimerkki. Uusi Mondeo alla ja olisiko varmaan viides auto cruisen kanssa ja aina saa muistuttaa että moinen olisi. Samaan aikaa kiroaa kameratolppia ja autoja kun välkkyy. Itsellä cruise päällä varmaan 90% ajasta kun ajan. Niin paljon iisimpää ja rennompaa. Eikä tarvitse pelätä sakkoja.
Ei sitä vakkaria saa käyttää. Polttoaineen kulutus kasvaa, kun ei anna vauhdin pumpata esim. satasen alueella välillä 70-130km/h mäkien mukaan pitäen kaasupolkimen koko ajan täsmälleen samassa asennossa. Moottorijarrutusta ei saa koskaan käyttää, eikä ylämäkeen lisätä kaasua.
Tunnen parikin tällaista tapausta, ja juurikin vanhempia mieshenkilöitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
576
Ei sitä vakkaria saa käyttää. Polttoaineen kulutus kasvaa, kun ei anna vauhdin pumpata esim. satasen alueella välillä 70-130km/h mäkien mukaan pitäen kaasupolkimen koko ajan täsmälleen samassa asennossa. Moottorijarrutusta ei saa koskaan käyttää, eikä ylämäkeen lisätä kaasua.
Tunnen parikin tällaista tapausta, ja juurikin vanhempia mieshenkilöitä.
Oma vaimoni oppi alkoi käyttämään vakkaria, kun häntä muutaman kerran ensin opastin (hänen autossa ei ole vakkaria, mutta minun autossa on). Veljen vaimo ei taas voi käyttää mitään avustuksia, koska ei voi kuulemma hallita autoa silloin. Itse ajelen 95 %:a matkoista vakkari päällä enkä selviäisi ilman.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Kohta eläköityvä äitini ei myöskään suostu käyttämään. On "monelta kuullut" että on ollut ongelmia, muttei pysty yksilöimään ensimmäistäkään ongelmaa, joka siitä aiheutuu. Jotain että joku on sanonut että unohtuu ajaminen tai saattaa nukahtaa kun ei keskity ajamiseen.
Tosiasiassa nuo ovat vain omia ennakkoluulojaan, hän ei vain ymmärrä tekniikkaa edes niin vähän, että vaivautuisi opettelemaan neljän napin käytön.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Moottoritiellä vasemmalla kaistalla roikkuvat...
Pudottelin tänään Mäntsälästä Helsinkiä kohti ja juutuin vasemmalla kaistalla auton taakse joka ajoi mittarin mukaan viisarin verran yli 120, eli nopeus oli noin 117-119.
Ohituksessa sankarilla oli 3 autoa ja tässä meni pari-kolme minuuttia aikaa. Itse seurasin asiallisen välimatkan päässä ja kun ohi oli päästy, aloin odottelemaan koska edelläajava siirtyisi vasemmalle. Nopeus edelleen siis hiukan alle 120 todellista.
Ei sitten mitään alkanut tapahtua, joten hivuttauduin pikkuhiljaa lähemmäs ja lähemmäs, eikä mitään.
Tässä sitä mentiin kilometri pari, kunnes siirryin itse oikealle ja lähdin pikkuhiljaa ohitse, niin sitten se kaasupoljin löytyi, mutta olin kyllä päättänyt jo mennä ohi, joten lisää kaasua ja ohi ja sitten taas vasemmalle kaistalle koska edessä alkoi olla taas ohitettava.
Nopeuden pidin 140 mittarinopeutta ja tämä ensimmäinen auto seurasi sitten samalla nopeudella, tosin ihan sopivan välimatkan päässä.
Ajoi edelleen koko ajan vasenta kaistaa vaikkei oikealla ollut käytännössä juuri ketään.
Pudottautui sitten Keravan liittymästä alas, no se selittääkin jo :)

Pääsinpäs avautumaan, jo helpotti :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 061
Moottoritiellä vasemmalla kaistalla roikkuvat...
Pudottelin tänään Mäntsälästä Helsinkiä kohti ja juutuin vasemmalla kaistalla auton taakse joka ajoi mittarin mukaan viisarin verran yli 120, eli nopeus oli noin 117-119.
Ohituksessa sankarilla oli 3 autoa ja tässä meni pari-kolme minuuttia aikaa. Itse seurasin asiallisen välimatkan päässä ja kun ohi oli päästy, aloin odottelemaan koska edelläajava siirtyisi vasemmalle. Nopeus edelleen siis hiukan alle 120 todellista.
Ei sitten mitään alkanut tapahtua, joten hivuttauduin pikkuhiljaa lähemmäs ja lähemmäs, eikä mitään.
Tässä sitä mentiin kilometri pari, kunnes siirryin itse oikealle ja lähdin pikkuhiljaa ohitse, niin sitten se kaasupoljin löytyi, mutta olin kyllä päättänyt jo mennä ohi, joten lisää kaasua ja ohi ja sitten taas vasemmalle kaistalle koska edessä alkoi olla taas ohitettava.
Nopeuden pidin 140 mittarinopeutta ja tämä ensimmäinen auto seurasi sitten samalla nopeudella, tosin ihan sopivan välimatkan päässä.
Ajoi edelleen koko ajan vasenta kaistaa vaikkei oikealla ollut käytännössä juuri ketään.
Pudottautui sitten Keravan liittymästä alas, no se selittääkin jo :)

Pääsinpäs avautumaan, jo helpotti :)
Itellä kuuluu työmatkaan päivittäin noin 60 km motaria ja on valitettavan tuttu tapaus tällainen. Kunkkuna vielä yksilöt jotka rampilla saavat juuri potkittua sen koslan siihen 100 kmh ja siirtyvä siitä suoraan vasemmalle kaistalle odottelemaan kun 1500m päässä näkyy jo rekka. Vaikka olen ainakin omasta mielestä rauhallinen kuski niin tuota ei kestä katsella ilman että ohittaa oikealta.

Muita mukavia motaripersoonia joista olen ehkä tässäkin ketjussa jo valittanut on nuo rinnalla nysvääjät. Eli ajelevat vakkarilla sen 1-2 kmh nopeempaa ja vilkuttelevat valoja perässä jos siirtyy heidän eteen vasemmalle kun oikealla tulee hitaita eteen. Kun se hidas ajoneuvo on ohitettu ja siirryn takaisin oikealle antaakseni tilaa niin silloin ei tietenkään anneta lisää hanaa että pääsisi reilusti ohi vaan taas juuri nippa napppa nopeempaa yritetään liruttaa. Olen ehkä itekkin mulkvisti kun en enää jaksa itse jarrutella noita varten vaan vedän eteen jos ei suoraan rinnalla ole.

Sitten on nämä pumppaajat (90 % naisia) jotka eivät osaa sitä vakkaria käyttää vaan vauhti kiihtyy aina kun tulee rinnalle, jos siirtyy takaisin taakse niin sitten hidastetaan. Kun pääsee ohi niin parin kilometrin päästä saattavat itse ohittaa ja hetkeä myöhemmin taas jäävät ajamaan hitaampaa. Naiset eivät tällä kuitenkaan ole koskaan kisaan haastaneet toisin kuin jotkut nuoremmat miehet, mutta sillon yleensä tehdään selväksi mitä haetaan.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Niin totta.
Itselläkin nyt työmatka moottoritietä reilu 20km ja täysin samat havainnot täällä.

Kerran yksi tapaus siirtyi oikealle parin valonvilkautuksen jälkeen, kun tulin nopeampana perään.
Ohitettuani tämän huomasin peilistä, että siirtyi taas vasemmalle kaistalle, vaikkei oikealla ollut enää ketään.
Ei vaan voi ymmärtää mitä siellä päässä liikkuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Itellä kuuluu työmatkaan päivittäin noin 60 km motaria ja on valitettavan tuttu tapaus tällainen. Kunkkuna vielä yksilöt jotka rampilla saavat juuri potkittua sen koslan siihen 100 kmh ja siirtyvä siitä suoraan vasemmalle kaistalle odottelemaan kun 1500m päässä näkyy jo rekka. Vaikka olen ainakin omasta mielestä rauhallinen kuski niin tuota ei kestä katsella ilman että ohittaa oikealta.

Muita mukavia motaripersoonia joista olen ehkä tässäkin ketjussa jo valittanut on nuo rinnalla nysvääjät. Eli ajelevat vakkarilla sen 1-2 kmh nopeempaa ja vilkuttelevat valoja perässä jos siirtyy heidän eteen vasemmalle kun oikealla tulee hitaita eteen. Kun se hidas ajoneuvo on ohitettu ja siirryn takaisin oikealle antaakseni tilaa niin silloin ei tietenkään anneta lisää hanaa että pääsisi reilusti ohi vaan taas juuri nippa napppa nopeempaa yritetään liruttaa. Olen ehkä itekkin mulkvisti kun en enää jaksa itse jarrutella noita varten vaan vedän eteen jos ei suoraan rinnalla ole.

Sitten on nämä pumppaajat (90 % naisia) jotka eivät osaa sitä vakkaria käyttää vaan vauhti kiihtyy aina kun tulee rinnalle, jos siirtyy takaisin taakse niin sitten hidastetaan. Kun pääsee ohi niin parin kilometrin päästä saattavat itse ohittaa ja hetkeä myöhemmin taas jäävät ajamaan hitaampaa. Naiset eivät tällä kuitenkaan ole koskaan kisaan haastaneet toisin kuin jotkut nuoremmat miehet, mutta sillon yleensä tehdään selväksi mitä haetaan.
Nämä ovat aivan saatanan ärsyttäviä. Parhaillaan mennään kymmeniä kilometrejä. Oma linjaukseni on myöskin se, että jarrua en käytä vaan kiskasen siihen eteen sitten. Kerran oli ohitus jo kestänyt taas muutaman kilometrin ja oli edennyt peräti keulan kohdalle, rekkaa tms. hitaampaa kalustoa alkoi tulla vastaan niin kiskasin siitä sitten kaasun pohjaan ja eteen, 160km/h ohi rekoista ja tämän jälkeen 130km/h vakkariin takaisin. Meni aikansa kun nysvääjä kaivoi itsensä takaisin peiliin, mutta tällä kertaa tulikin yllättävän rivakasti ohi, eli viesti meni vissiin perille. :smoke:


Itsehän painan näissä tilanteissa tylysti lisää kaasua jos omat ohitukset uhkaa venähtää, juurikin tuon liian pienen nopeuseron vuoksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Tulipa tuosaa Lahdessakin käytyä, mukava oli Tampereelle päin ajella, joskin joku passatti roikkui ensin 20km takana aika lähellä. Ohituskaistalla tämä tuli ohitse kuten vähän odottelinkin ja katosi horisonttiin. Muuten hyvä, mutta n. 2km ohituskaistan jälkeen sama auto tulee perä edellä vastaan n. 80km/h vauhtia (satasen alue). No, ohitin uudelleen ja katselin kun hetken päästä kääntyivät pois. Miksi aletaan himmaamaan kilsa ennen risteystä ja miksi helvetissä pitää vetää ohi ja sen jälkeen jäädä munimaan siihen eteen, jos on jokatapauksessa kääntymässä? Varmaan ihmettelivät kun tulin melkein heti ohi uudestaan siinä satasen alueen lopulla, omassa ajokäytöksessä ei taaskaan voi olla moitteen sijaa.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Yleensä ihmiset himmailee jos eivät ole ihan satavarmoja, että mistä pitää kääntyä, esim. Jos joku vieressä neuvoo, että kohta käännytään. Ihan normaalia käytöstä siinä mielessä. Loppua ei ymmärrä kukaan muu kuin passatin kuski.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 107
Tämä on enemmän ihmetys kuin ärsytys, sillä varsinaista vaaraa ei syntynyt.
Porista Helsinkiin päin tultaessa on jonkin matkaa kahdeksankympin aluetta. Ajoin normaaliin tapaani ehkäpä 82 km/h ja vähitellen saavutin toisen auton, joka ajoi melko tarkkaan tasan 80 km/h. Edellisissä nopeuksissa on mittarivirhe huomioitu.

Auto ei mennyt alinopeutta, joten en edes pohtinut ohitusta. Sitä mietin, että kyseinen auto ei välttämättä aja sataa kun nopeus nousee. Ohitus voisi siis tulla silloin ajankohtaiseksi, mutta ajattelin arvioida tilanteen sitten uudestaan.

Seuraavat tapahtumat kummastuttivat. Takaa alkoi tulla jatkuvalla syötöllä autoja meidän molempien ohi. Ohittajilla ei kuitenkaan tuntunut olevan kiirettä, sillä ohituksen jälkeen he loittonivat hyvin hitaasti, varmaankin juuri kilometrin tai kahden nopeuserolla.

Ihmettelen siis mikä saa ihmisen ohittamaan noin pienen nopeuseron vuoksi. Itse en ainakaan jaksa. Olisi eri asia, jos edellä ajava menisi vaikka 5 km alle rajoituksen, jolloin ohituksella todella saisi matkan sujumaan nopeammin, mutta nyt ei ollut eses kyse alinopeudesta.

Sama ihmetys näkyy vielä vahvemmin kuorma-autojen ja rekkojen kanssa talvirajoitusten aikaan. Monien on silloin pakko päästä ohi raskaista ajoneuvoista, mutta jäävät sitten eteen roikkumaan. Rekkaa kovempaa kuitenkin pääsee vasta moottoritiellä, jolloin ohitus joka tapauksessa olisi helppoa.
Kesäaikaan raskaan ajoneuvon ohitus voi ollakin järkevää kahdeksankympin alueella hyvän tilaisuuden tullen, sillä tulossa voi olla satasen alue, jolloin rekka taas olisi hitaampi.

Pohdintani edellä ajavasta autosta osui oikeaan, eikä hänen nopeutensa juuri noussut satasen rajoituksen myötä, mutta siinä vaiheessa oli onneksi helppo päästä ohi.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 891
sama tuo on taajamassa. ajelin omakotitalo / rivari alueella jossa 40km/h rajoitus ja jokaisessessa kadun kulmassa lapsivaroituskylttejä. ajoin gps mukaan tasan 40km/h niin noin 1km tiepätkällä kerkesi 4 autoa tulla ohite
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 170
Ihmettelen siis mikä saa ihmisen ohittamaan noin pienen nopeuseron vuoksi. Itse en ainakaan jaksa.
Itse kyllä ohitan aina ja joka paikassa jos otan edellä ajavan kiinni ja mulla on riskitön ohituspaikka. Mun logiikka on, että jos otin kiinni, niin menen loppumatkankin kovempaa enkä jaksa jäädä odottelemaan sinne taakse. Ohittamisessa ei kuitenkaan mun mielestä ole mitään ihmeellistä, se on ihan normaali toimenpide liikenteessä eikä mun tarvitse erikseen ”jaksaa” ohittaa hitaammin ajavaa, vaan vain teen sen.

Lisäksi tietty myös se, että ajan vakkarilla aina missä mahdollista, ja suurin osa ei tunnu ajavan niin siellä takana joutuu suurella todennäköisyydellä ajamaan jalkakaasulla enempi vähempi seilaavan nopeuden perässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Itse kyllä ohitan aina ja joka paikassa jos otan edellä ajavan kiinni ja mulla on riskitön ohituspaikka. Mun logiikka on, että jos otin kiinni, niin menen loppumatkankin kovempaa enkä jaksa jäädä odottelemaan sinne taakse. Ohittamisessa ei kuitenkaan mun mielestä ole mitään ihmeellistä, se on ihan normaali toimenpide liikenteessä eikä mun tarvitse erikseen ”jaksaa” ohittaa hitaammin ajavaa, vaan vain teen sen.

Lisäksi tietty myös se, että ajan vakkarilla aina missä mahdollista, ja suurin osa ei tunnu ajavan niin siellä takana joutuu suurella todennäköisyydellä ajamaan jalkakaasulla enempi vähempi seilaavan nopeuden perässä.
Tuo nopeuden seilaus ja humppaus itsellä ainakin suurin syy siihen, että menen mieluummin ohi.

Aika harvan takana on onnistunut vakkarilla ajamaan, vaikka olisi pitkäkin väli.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 113
Silloin tietenkin nopeuden pumppaus peruste on heikko jos sitten päätyy ohittelemaan useita kertoja, joka kerta pumpaten kunnolla vauhtia ohitukseen -> verrattuna tilanteeseen että nappaa pari km/h pois vakkarista ja jää sinne 500m turvavälillä ajelemaan itse tasaista vauhtia vaikka edessä joku menisikin ilman vakkaria.

Saahan ohittelulla tietenkin matkasta mielenkiintoisemman, mutta itse pidän enemmän tylsästä ja tasaisesta matkustamisesta :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 035
Viime yönä ajelin Helsingistä kotiin. Viimeisten 80km aikana näin varmaan kolmisenkymmentä peuraa yms. loikkimassa pientareilla ja tiellä. Saakeli että oli ruuhkaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 113
No jos tykkää matkustaa 10-30 km/h alinopeutta esim. sakkorajaan nähden niin saahan sitä harrastaa.

Itse vietän senkin ajan kotona.
Ei kun jään ajelemaan motarilla traktorin perässä 15km/h... Miksi pitää yrittää keksiä omia määreitä nopeudelle kun viestissä jo alunperin luki että 2km/h pois vakkarista?

Tosin sakkoraja -10km/h käy jo hyvin. Hölmöä vaan lähteä taskulaskimen kanssa lisäilemään ja vähentelemään jotain keksittyjä rajoja tässäkin kohtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Taas tuli ihmeteltyä Helsinki-Turku motarilla nopeuksia tietyöalueella. Siellä on nyt kilometritolkulla nopeus pudotettu 100km/h alueeksi, suurin osa autoilijoista ajaa kuitenkin sen 120km/h todellista? Miten ihmiset perustelee tämän ylinopeuden itselleen? Jopa tunnelissa jossa on 80 rajoitus jotkut eivät hiljennä vauhtiaan, jos on normaali tulot, niin tuostahan saa useiden satasen sakot. Suurin osa näistä ei kuitenkaan aja ylinopeutta 120 alueella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 061
Taas tuli ihmeteltyä Helsinki-Turku motarilla nopeuksia tietyöalueella. Siellä on nyt kilometritolkulla nopeus pudotettu 100km/h alueeksi, suurin osa autoilijoista ajaa kuitenkin sen 120km/h todellista? Miten ihmiset perustelee tämän ylinopeuden itselleen? Jopa tunnelissa jossa on 80 rajoitus jotkut eivät hiljennä vauhtiaan, jos on normaali tulot, niin tuostahan saa useiden satasen sakot. Suurin osa näistä ei kuitenkaan aja ylinopeutta 120 alueella.
Tuo on kyllä hiukan kummallista. Ehkä se on joku yksittäisen ihmisen protesti tai sitten ovat vaan niin uuvatteja etteivät huomaa rajoituksia.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 913
Ja onhan se selvää et jos jonkun sait tasaisella ajolla kiinni niin jatkamalla sitä ohituksen jälkeen se pikkuhiljaa yhtälailla jää taakse.
No en nyt selväksi sanoisi, ei se mitenkään harvinaista ole, että ilman vakkaria ajavat "heräävät" sen ohituksen jälkeen ja kiihdyttävät vauhtiaan.

Mutta hankala tuohon nyt on kenenkään mitä yleispätevää sanoa kun riippuu tilanteesta. Kyllähän se yleensä saavutettaessa huomaa että onko nopeuseroaa paljon vai saavutatko todella hitaasti, jolloin otan yleensä sen napsun pari omasta vakkarista pois. Mukatuva vakkari on tuohon tietysti helppo ratkaisu.

Mutta muihin valitusasioihin:
Kaupungissa pysäköintipaikkaa etsiessä perässä roikkujat. Lievästi ärsyttävää kun löydät taskun johon haluat pysäköidä, niin eikö sitten takanatuleva aja persuksiin kiinni ja estä parkeerauksen, huolimatta siitä että olet hidastanut ja vilkuttanut hyvissä ajoin, että autokoulun käyneen pitäisi tajuta mistä on kysymys.
Viimeisin sankari ei tajunnut vielä siinäkään vaiheessa kun itsellä on pakki ja vilkku päällä että voisi ehkä peruuttaa itse ja joko odottaa tai mennä ohi (ei ollut kolmatta takana), vaan hetken odottelun jälkeen joutui sitten hylkäämään ruudun ja aloittamaan etsinnän alusta. Tässä tapauksessa ei ollut edes paikkavaras (ei sillä että ne sen parempia olisi) vaan jatkoi ohi ruudun.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Viimeisin sankari ei tajunnut vielä siinäkään vaiheessa kun itsellä on pakki ja vilkku päällä että voisi ehkä peruuttaa itse ja joko odottaa tai mennä ohi (ei ollut kolmatta takana), vaan hetken odottelun jälkeen joutui sitten hylkäämään ruudun ja aloittamaan etsinnän alusta. Tässä tapauksessa ei ollut edes paikkavaras (ei sillä että ne sen parempia olisi) vaan jatkoi ohi ruudun.
Tuttua juttua. Oma päätelmä on, että suurin osa ei osaa peruuttaa parkkiin. Kun joku meinaa tehdä niin, seuraa täydellinen jäätyminen. Ei mennä ohi, ei väistetä tai mitään. Munitaan vaan siinä takapuskurissa, koska parkkiin pitää mennä keula edellä ja vekslata sitä autoa 15 minuuttia paikalleen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tai sitten ei kiinnostanut vattujakaan olla tientukkona... En näe tuossa juuri ongelmaa, jos kuorma on ns. järjellinen. 130 km/h Turun motarilla "Greenpeace"-mallinen kumivene audin perässä nosti jo vähän kulmakarvoja. Heittelehti niin maan perkeleesti.
Eipä siinä ongelmaa ollutkaan. Mietin vain, että miksei sitten ajele koko matkaa satasta. Ylinopeus kuin ylinopeus.

Perjantaina nauratti tyhjä koulukuljetusauto, jonka perässä oli tarra "hidastan suojateiden edessä". No ei kyllä hidastanut, eikä edes väistänyt, vaan ohitti minut kun olin hidastamassa päästääkseni jalankulkijan yli. Ei tästä huolimatta ehtinyt seuraavaan risteykseen vihreille, vaan paineli yli punaisen jo vaihduttua. :confused2:
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Autot paranevat mutta kuljettajat eivät. Emäntää ei saa kirveelläkään uhkaamalla käyttämään mitään muuta kuin rattia ja polkimia, koska ei luoteta että vakionopeudensäädin toimii. Se oma vetelä kaasujalkahan pitää vauhdin omasta mielestään paljon paremmin :rolleyes:
Tässä jo itse ajattelin, että kuinka tulen enää edes toimeen ilman vakkaria. Vaan eipä ole ollut tarvetta, kun vanhassa mesessä kyllä tietää nopeuden. Samaa ei voi sanoa noista uudemmista. Miten ne ovat tuossa edes onnistuneet, ruosteinen mätä on siinä kunnossa että kaistalla ei pysy, mutta silti nopeus ei tunnu missään?

Vaan kuljettajat, paitsi etteivät parane, ne huononevat nykyavustimien kanssa päivä päivältä. Suomen surkeimman kuskin tällä kaudella on oikein elävä esimerkki, kuinka parkkiinkaan ei osaa ajaa ilman avustinta. :eek:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Tässä jo itse ajattelin, että kuinka tulen enää edes toimeen ilman vakkaria. Vaan eipä ole ollut tarvetta, kun vanhassa mesessä kyllä tietää nopeuden. Samaa ei voi sanoa noista uudemmista. Miten ne ovat tuossa edes onnistuneet, ruosteinen mätä on siinä kunnossa että kaistalla ei pysy, mutta silti nopeus ei tunnu missään?

Vaan kuljettajat, paitsi etteivät parane, ne huononevat nykyavustimien kanssa päivä päivältä. Suomen surkeimman kuskin tällä kaudella on oikein elävä esimerkki, kuinka parkkiinkaan ei osaa ajaa ilman avustinta. :eek:
Vaan toisaalta osaisitko itse ajaa autoa jossa syncroton laatikko, tai saisitko veivattavan moottorin käyntiin? Ajat muuttuu. Ei sillä että puolustaisin noita kädettömiä mutta avustimet tulee isommin kokoajan ja vanhat kuskit sanoo että kyllä ennen ilman cruisea pärjättiin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei kai se vakkarin tarve nyt siitä tule, että nopeutta olisi hankala pitää polkimella. Jalan pitäminen käytännössä samassa asennossa muutaman tunnin ajan on vain sellainen asia, jota en ainakaan itse viitsi tehdä, jos saa valita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 412
Itse käytän vakkaria lyhyilläkin matkoilla, jää enemmän aikaa keskittyä muuhun liikenteeseen.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Vaan toisaalta osaisitko itse ajaa autoa jossa syncroton laatikko, tai saisitko veivattavan moottorin käyntiin? Ajat muuttuu. Ei sillä että puolustaisin noita kädettömiä mutta avustimet tulee isommin kokoajan ja vanhat kuskit sanoo että kyllä ennen ilman cruisea pärjättiin.
Olen ajanut fullerilla ihan riittävästi ja olen veivannut kampitraktorin käyntiin. Olen myös ajanut puolenvuotta autolla, jossa ei kakkosessa ei ollut syncroa ja lopulta ykköstä ollenkaan. Juu, pitkälle on taannuttu ja nopeasti, kun vielä 10 vuotta sitten noinkin normaaleista asioista on tullut ääriesimerkkejä, joita toisen ei odoteta täyttävän.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kuka tietää paikan kun ajetaan kehä 1 länteen ja lähdetään Hämeenlinnan motarille pohjoiseen? Oli pitkään remontissa ja nyt kun se on valmis niin uuvatit ei osaa ajaa siinä ei sitten yhtään!

Kiihdytyskaista on oikeasti vähintään kilometrin mittainen ja silti kaista pistetään tukkoon ensimmäisen 50m matkalla ruuhka-aikana kun yritetään päästä motarille missä jono lähes seisoo! Ei siinä muuten mitään mutta kun se jono on jo 50m kohdalla jumissa niin se jonon toinen pää on siellä kehä 1 ja sitten seisoo se vitun kehän liikenne myös! :facepalm:

Kun ajettaisi sitä "Kiihdytyskaista" vaikka 500m eteenpäin niin kehä ei menis tukkoon, mutta ei!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Kuka tietää paikan kun ajetaan kehä 1 länteen ja lähdetään Hämeenlinnan motarille pohjoiseen? Oli pitkään remontissa ja nyt kun se on valmis niin uuvatit ei osaa ajaa siinä ei sitten yhtään!

Kiihdytyskaista on oikeasti vähintään kilometrin mittainen ja silti kaista pistetään tukkoon ensimmäisen 50m matkalla ruuhka-aikana kun yritetään päästä motarille missä jono lähes seisoo! Ei siinä muuten mitään mutta kun se jono on jo 50m kohdalla jumissa niin se jonon toinen pää on siellä kehä 1 ja sitten seisoo se vitun kehän liikenne myös! :facepalm:

Kun ajettaisi sitä "Kiihdytyskaista" vaikka 500m eteenpäin niin kehä ei menis tukkoon, mutta ei!
Tuttu paikka. Oma taktiikkani on liittyä ruuhkaliikenteessä ruuhkaiselle kaistalle aina aivan liityntäkaistan päässä. Mitä enemmän provosoin niitä jonossa seisovia, ketkä liittyivät käytännössä heti alkuunsa ja joiden ohi ajelen, niin sitä herkemmin he oppivat saman taktiikan ja kappas, kohta kaikki osaa ajaa ruuhkassa sinne kiihdytyskaistan loppuun, niin ei tuu turhaan tukittua edellisiä väyliä, kuten just tossa paikassa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Kuka tietää paikan kun ajetaan kehä 1 länteen ja lähdetään Hämeenlinnan motarille pohjoiseen? Oli pitkään remontissa ja nyt kun se on valmis niin uuvatit ei osaa ajaa siinä ei sitten yhtään!

Kiihdytyskaista on oikeasti vähintään kilometrin mittainen ja silti kaista pistetään tukkoon ensimmäisen 50m matkalla ruuhka-aikana kun yritetään päästä motarille missä jono lähes seisoo! Ei siinä muuten mitään mutta kun se jono on jo 50m kohdalla jumissa niin se jonon toinen pää on siellä kehä 1 ja sitten seisoo se vitun kehän liikenne myös! :facepalm:

Kun ajettaisi sitä "Kiihdytyskaista" vaikka 500m eteenpäin niin kehä ei menis tukkoon, mutta ei!
Vähän sama kun jos jatkat kehää eteenpäin niin siinä Vihdintien kohdalla on nykyisin koko matkan kolme kaistaa suuntaansa. Silti kaikki ajaa siinä kuin ennen, eli kuin vain kaksi vasemmanpuolesta kaistaa olisi käytössä. No mikäs siinä, kelpaa kyllä mulle kun Kannelmäen jälkeen saa käytännössä omalla kaistalla paahtaa Leppävaaraan saakka kun ottaa sen oikeanpuoleisimman.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Taas tuli ihmeteltyä Helsinki-Turku motarilla nopeuksia tietyöalueella. Siellä on nyt kilometritolkulla nopeus pudotettu 100km/h alueeksi, suurin osa autoilijoista ajaa kuitenkin sen 120km/h todellista? Miten ihmiset perustelee tämän ylinopeuden itselleen? Jopa tunnelissa jossa on 80 rajoitus jotkut eivät hiljennä vauhtiaan, jos on normaali tulot, niin tuostahan saa useiden satasen sakot. Suurin osa näistä ei kuitenkaan aja ylinopeutta 120 alueella.
Tässä pari viikkoa sitten ihmetytti tietyörajoitukset tuolla motarilla. Ainoa perustelu alennetuille rajoituksille tuntui olevan se, että kaistaviivoja oli päällystystöiden takia maalaamatta. Itse kyllä yritin silti hammasta purren ajaa suunnilleen rajoitusten mukaan. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 803
Kaistaviivoista tuli mieleen se tapaus, kun Turusta Helsinkiin päin joku pölö oli onnistunut maalaamaan/vuotamaan maalia useamman kymmenen kilometrin matkan motarille. Sen takia sitten ajeltiin viikkoja etanavauhtia, kun joku voi sekoittaa sen oikeaan reunaviivaan. Voi v.

Päiväsaikaan kaistaviivojen puuttumisen takia tiputettua nopeutta en ymmärrä alkuunkaan, yöllä hyvin voisi olla syytäkin tiputtaa, kun tien reuna voi olla hankala havaita.

e: Näkisin pienoisena ihmeenä, jos poliisi joskus olisi ko. maalauspaikoissa sakottamassa "normaalia" nopeutta ajavia.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 891
suicide konttikärryn työntäjä rantasalmi-varkaus kapean valtatien reunassa. työnti kärriään vastaan, sattu tulemaan rekka samaanaikaan niin ei ollut tilaa väistää kyseistä suicide kottikärry miestä eikä hänkään tajunnu mennä sivuumpaan, tie senverran kapee etten olisi mahtunu ohi, niin jouduin jarruttamaan vauhdin 0km/h koska tällä ei järki riittäny kulkea pientareenpuolella. havahtui vasta siinä vaiheessa kun oli autojono pysähtyneenä katselemassa hänen kärryntyntelyä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
391
30km/h tietyörajoitukset voisi lopettaa, kun kukaan ei noudata ja myöskään kukaan ei valvo. Ei edes ne työmaalla ajelevat kuorma-autot vaikka jantterit heiluu metrin päässä lapioineen. :eek:
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
119
Pyöräilijät jotka ajavat ajoradalle suojatien tai pyörätien jatkeen yli väistämättä autoja. Eilen äiti näytti pienelle, juuri pyörällä ajamaan oppineelle lapsellensa esimerkkiä, tunkemalla ajoradalle ajoneuvoinensa suoraan auton (minä) eteen. En olisi halunnut hidastaa ja pysähtyä, mutta nyt oli (taas) pakko, ettei tule ruumiita. Selvästi luulevat olevansa etuoikeutettuja, ajaessaan autojen eteen ja jos näille tööttää, katsotaan vastaan ja perään kuin rikollista.
Selkeytyksenä vielä, minulla ei ollut kolmiota, enkä kääntynyt, itsemurhapyöräilijät olivat ajoneuvojensa päällä, eivätkä siis taluttaneet.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
368
Yllättävän suuri osa autoilijoistakin tuntuu luulevan että pyöräilijää olisi väistettävä kuvatussa tilanteessa. Työmatkalle osuu muutama samanlainen kohta, ja lähes joka aamu siinä joku urvelo pysähtyy ilman mitään syytä. Näille saa sitten aina töttäillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Saatanan pyöräilijät on kyllä yksi tieliikenteen syöpä kun säännöt ei tunnu kaaliin menevän.

Olin tänään odottamassa jalankulkijana tien ylipääsyä ja valo vaihtuikin jo vihreäksi. Samalla sekunnilla kun aloin työntää jalkaa eteenpäin suhahti edestä tämmöinen trikooasuinen pelle päin punaisia, n. 40km/h ajoväylää pitkin. Mitään en kuullut ja huomannut, että kaveri on tulossa sieltä tuhatta ja sataa. Ens kerralla vastaava tapaus tulee katson ensin vasemmalle ja tämän jälkeen tuuppaan nurin jos meinaa päin polkea.

Autoilijana jos olisin sieltä sivusta tullut olisi lähinnä vaan naurattanut ja säälittänyt kuskin oven kunto ilmalennon jälkeen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Niinno, kyllähän minäkin niille tilaa annan jos ajelevat sääntöjen mukaan, mutta aika monella säännöt hakusessa näin kesän tullen.

Sitäkään en ymmärrä miksi pitää ajaa autotien varressa jos vieressä menee pyörätie.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 105
Niinno, kyllähän minäkin niille tilaa annan jos ajelevat sääntöjen mukaan, mutta aika monella säännöt hakusessa näin kesän tullen.

Sitäkään en ymmärrä miksi pitää ajaa autotien varressa jos vieressä menee pyörätie.
Koska etuajo-oikeus ;)
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 321
Ihmeen paljon tuntuu olevan liikkeellä noita pyöräilijöitä jotka tunkee suojatielle pyöränpäällä sääntöjen vastaisesti.
Tuommoisille itse en anna yhtään tilaa, tosin ei vielä ole tullut törmäilyä.

Vastaavasti pyöräilijänä vittaa autoilijat jotka pysähtyy suojatienpäälle vaikka näkymän takia sen päälle pysähtymiseen ei ole tarvetta ja ennen kaikkea väistämisvelvollisuusmerkki on ennen suojatietä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Saatanan pyöräilijät on kyllä yksi tieliikenteen syöpä kun säännöt ei tunnu kaaliin menevän.

Olin tänään odottamassa jalankulkijana tien ylipääsyä ja valo vaihtuikin jo vihreäksi. Samalla sekunnilla kun aloin työntää jalkaa eteenpäin suhahti edestä tämmöinen trikooasuinen pelle päin punaisia, n. 40km/h ajoväylää pitkin. Mitään en kuullut ja huomannut, että kaveri on tulossa sieltä tuhatta ja sataa. Ens kerralla vastaava tapaus tulee katson ensin vasemmalle ja tämän jälkeen tuuppaan nurin jos meinaa päin polkea.

Autoilijana jos olisin sieltä sivusta tullut olisi lähinnä vaan naurattanut ja säälittänyt kuskin oven kunto ilmalennon jälkeen.
Tampere ja pyöräilijät... :D Itse ajelin eilen kohti Lempäälää tässä:
Taluttaja.png
Kuvan nuolen mukaisessa kohdassa "täti-tyylinen" pyöräilijä on noussut satulasta taluttamaan, ilmeisesti odotteli että joku autoilija pysäyttää :facepalm: Painoin kaasua :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Pyöräilijät jotka ajavat ajoradalle suojatien tai pyörätien jatkeen yli väistämättä autoja. Eilen äiti näytti pienelle, juuri pyörällä ajamaan oppineelle lapsellensa esimerkkiä, tunkemalla ajoradalle ajoneuvoinensa suoraan auton (minä) eteen. En olisi halunnut hidastaa ja pysähtyä, mutta nyt oli (taas) pakko, ettei tule ruumiita. Selvästi luulevat olevansa etuoikeutettuja, ajaessaan autojen eteen ja jos näille tööttää, katsotaan vastaan ja perään kuin rikollista.
Selkeytyksenä vielä, minulla ei ollut kolmiota, enkä kääntynyt, itsemurhapyöräilijät olivat ajoneuvojensa päällä, eivätkä siis taluttaneet.
Tööttiä vaan. Itse töräytän usein noille, jos ehdin. Lyhyt töräys vinkiksi, useamman sekunnin mielenosoitustöötti tuskin menee koskaan perille, lyhyt huomautus voi jopa auttaa. Kyllä itse ainakin toivon, että jos sählään, siitä huomautetaan.

Aiemmin tällä viikolla joku sankari pyyhkäisi väistämisvelvollisena bussin edestä pyörätienjatketta, mopolla! Mahtoiko jäädä kymmentäkään metriä väliä. Ajoradalla rajoitus on tuossa kohdassa 60 km/h.
(kyseisellä kevlillä mopoilla ajo on sallittu)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Saatanan pyöräilijät on kyllä yksi tieliikenteen syöpä kun säännöt ei tunnu kaaliin menevän.

Olin tänään odottamassa jalankulkijana tien ylipääsyä ja valo vaihtuikin jo vihreäksi. Samalla sekunnilla kun aloin työntää jalkaa eteenpäin suhahti edestä tämmöinen trikooasuinen pelle päin punaisia, n. 40km/h ajoväylää pitkin. Mitään en kuullut ja huomannut, että kaveri on tulossa sieltä tuhatta ja sataa. Ens kerralla vastaava tapaus tulee katson ensin vasemmalle ja tämän jälkeen tuuppaan nurin jos meinaa päin polkea.

Autoilijana jos olisin sieltä sivusta tullut olisi lähinnä vaan naurattanut ja säälittänyt kuskin oven kunto ilmalennon jälkeen.
Hassua, että juuri tämä trikooporukka on sitä väkeä, joka on kovimpaan ääneen huutamassa oikeuksiensa perään :D
Vakavasti, trikooporukan eduksi täytyy sanoa se, että vaikuttavat olevan keskimäärin aika hyvin tietoisia liikennesäännöistä, jotka heitä koskevat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 966
Viestejä
4 215 735
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom