Mikä reititin minulle?

Mulla kaks kerroksinen okt. Taloon tulee kaapeli. Yläkerrassa ja alakerrassa työhuoneet eli tarvitsen kahteen paikkaan netin. Kummassakin huoneessa kaapelirasia. Cattia ei saa vedettyä millään huoneiden välille. Miten paras tapa toteuttaa?

Mulla kaks kerroksinen okt. Taloon tulee kaapeli. Yläkerrassa ja alakerrassa työhuoneet eli tarvitsen kahteen paikkaan netin. Kummassakin huoneessa kaapelirasia. Cattia ei saa vedettyä millään huoneiden välille. Miten paras tapa toteuttaa?
Hieman vielä kysäisen tuosta catin vetämisestä eli onko kaapelirasioiden kaapelit putkessa ja tulevatko samasta tilasta, mihin voisi laittaa kaapelimodeemin? Ideana siis korvata kaapelirasiat cat-rasioilla (RJ45). Itse olen vetänyt noin osaan huoneista catin meidän vanhassa 2-kerroksissa OKT:ssa, tosin antennikaapeleiden kanssa vaihtaen eli putkeen antennikaapelin tilalle cat6a ja rj45 rasia päähän.

Viimeksi muokattu:
Hieman vielä kysäisen tuosta catin vetämisestä eli onko kaapelirasioiden kaapelit putkessa ja tulevatko samasta tilasta, mihin voisi laittaa kaapelimodeemin? Ideana siis korvata kaapelirasiat cat-rasioilla (RJ45). Itse olen vetänyt noin osaan huoneista catin meidän vanhassa 2-kerroksissa OKT:ssa, tosin antennikaapeleiden kanssa vaihtaen eli putkeen antennikaapelin tilalle cat6a ja rj45 rasia päähän.
Putket on mutta yritin vetää johtoa ja ei liiku mihinkään. En uskalla kauheasti vetää ettei mene poikki, mutta kyllä posket täristen kokeilin vedellä mutta ei liikkunut senttiäkään

Jos kaapeleita ei ole putkitettu, niin lienee aika epätoivoista edes yrittää vaihtaa putkia vanhalla kaapelilla vetämällä.

Tuossa tapauksessasi jätit tv-antennikaapelit pois kokonaan?

Putket on mutta yritin vetää johtoa ja ei liiku mihinkään. En uskalla kauheasti vetää ettei mene poikki, mutta kyllä posket täristen kokeilin vedellä mutta ei liikkunut senttiäkään
Ehkä tyhmä kysymys, mutta johto varmaan oli irti toisesta päästä? :) Mutta joo, voi sitten olla, ettei johtoa ole putkitettu koko matkalta tai putki on jostain kohtaa lytyssä. Ikävä homma :(

Jos kaapeleita ei ole putkitettu, niin lienee aika epätoivoista edes yrittää vaihtaa putkia vanhalla kaapelilla vetämällä.

Tuossa tapauksessasi jätit tv-antennikaapelit pois kokonaan?
Jep, tuskin kannattaa lähteä vaihtamaan, jos ei putkia ole. Ei ole pian mitään piuhaa vedettynä.

Ja joo, tv-antennikaapelit jäivät pois kokonaan omassa tapauksessa noista huoneista, mihin vedin catit tilalle.

Jos pitäisi valita Asus RT-AX53U ja TP-Link Archer AX23 AX1800 välillä, niin kumman ottaisitte?

Noita siis katselin itselleni jakamaan 100Mbps valokuityhteyttä. Varmaan omassa suht kevyessä käytössäni molemmat toimisivat hienosti, mutta pitääkö Tp-Linkin kohdalla kuumotella kiinalaisia/reikäistä softaa tai Asuksen kohdalla mahdollisia pätkimisiä, joista tullut luettua tuolta "Asus reittimet" -ketjusta (en ole varma koskeeko tätä mallia)? Ja voikohan pitää paikkaansa, että tuon Asuksen purkin tuki olisi loppumassa jo tämän vuoden lopulla :hmm:

Molempiin pitäisi olla OpenWRT saatavilla, mutta ainakin alkuun olisi tarkoitus saada netti vaan käyttöön minimisäätämisellä.

Viimeksi muokattu:
Tuttava osti Hobbyhallista TP-Link AX23 noin 45eur + postikulut pari kk sitten. Se korvasi vanhemman purkin joka ei kyennyt 500 Mbps nopeuteen wifillä, asunnon valokuitu on 500. Ja malli valittiin siksi, että se on Openwrt-kelpoinen jos tulee jotakin omituista vastaan. Jos kiinalaiset ovat siihen istuttaneet jotakin, niin eipä ole kai kukaan vielä maailmalla sitä löytänyt.

Kerrostalossa, joo. Latasin tuon sovelluksen ja ei näyttänyt olevan päällekkäisyyksiä niissä kanavissa ainakaan, ellen nyt väärin lukenut graafia.

2,4Ghz alueella poikkeuksellista jos ei ole päälekkäin.
20Mhz kaistanleveydellä mahtuu 3 verkkoa ettei häiritse toisiaan, tiukasti niin mahtuu neljä, seassa toki kaikki muu tuon alueen liikenne, esim Bluetooth.

Puhelimella maltillisesti ensin tukiaseman luona, voi kestää aikansa että skannannut, sitten sama muissa reunoissa kämppää. Puhelimien ohjelmat ei näytä kuin tukarien kailottamat, ei niiden asikkaiden. Eli jos naapurin telkkan oman telkan seinän toisella puolella, niin se puhelin ei näytä sitä naapurin telkan sinkkua.

5Ghz alueella helpompaa, leveämpi kaista, läpäisee huonommin väliseiniä, vaatimusten takia ne tukarit voi vaihdella kanavia, riippuen mitä on aluperin arvottu. Mutta tilaa on enemmän, niin vuorottelu ei syö heti kaikkea suorituskykyä.

Mutta kerroit että WiFi tukari jossain lattialla , pöydän alla, yritä optimodan sen paikka. sitä käyttäviin laitteisiin nähden, ja että sillä 5Ghz alueella laadukas sinkku laitteista tukariin päin.

Tsekkaa kaistan laveyd asetukset, jos et jotain Speed test ennätyksiä kokeile, niin 2,4Ghz alueell 20Mhz, ja 5Ghz alueella 40Mhz.

Jos kohteessa paljon WiFi verkkoja, niin jos siellä naapureilta kolme vahvaa 2,4Ghz rinnakkaista verkkoa , niin ei se nyt välttämättä huonoa juttu ole. ruuhkaa toki, mutta kakki kuulee toiset.

Statistiikka

Viestiketjuista
299 524
Jäsenet
81 662
Uusin jäsen
TVA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom