Mikä reititin minulle?

Kiitos jälleeen viisaudestanne! Tässähän oikein sydän lämpenee kun yksinkertaista opastetaan niin hyväntahtoisesti. ❤️ Tulee joulumieli. Jatkan ohjeillanne upgreidausta ja laitan lopputuuletuksen kun valmista. 😀
Kun hankit uuden kaapelimodeemin niin muista sitten että sinun pitää aktivoida se DNA asiakaspalvelun kautta antamalla heille modeemin mac-numero:

Elisa ilmoittaa, ettei laitteessa ole päivitettävää firmwarea, käyttöliittymää, eli se on (niin kuin Planet) pelkkä mediamuunnin/silta joka kääntää vdsl2:n signaalin ethernetiksi. Lisäksi se kykenee 1Gbps nopeuteen, jos kupariverkko on laadukas. Hintaa tuolla taisi olla 150€, eli ei mikään kovin kallis jos sillä gigabitin verkon saa aikaan vdsl2 verkkoon. Siihen perään joku hyvä reititin tai kytkin ja reititin tarpeen mukaan.

Ei saa gigaa VDSL2-verkoissa, vaan ainoastaan G.Fast-verkoissa.Taitaa Elisalla olla edelleen 100M maksimi VDSL2:lla.

Kysymyksenä oli huono, siis yritin kysyä että toimiiko tuo Adtran G.fast modeemi myös isäntä tilassa, siis että kahdella modeemilla saisi kuparin parin yli (p2p) sillan.

Ilmeisesti vastaus oli johonkin muuhun.

Itse olen siinä käsityksessä että CO ja CPE versiot noista on erikseen.
Valmistajan sivut ei ole ihan kuluttaja suunnattuja, niin ei oikein osunut. (en siis löytänyt pienellä vaivalla)

Odotukseni oli että on vain orja, sekin jotain jos erikseen isäntäversio, jos jostain saa kohtuu vaivalla ja hinnalla.

Markkinoilla on joillain valmistajilla isäntiä, (hinta laput sitten toisen näköisiä) tai sekä että, mutta ei hajua miten hyvin toimii eri merkkiset keskenään.

Siis tässä se että laittaa luokaa 500€ kahteen modeemin, vs se että ostaa pari Elisa taustaista käytettyjen markkinoilta, tai Elisalta uutena.

Viimeksi muokattu:
Pakko kysyä neuvoa ennen kuin alan tarjouksia metsästämään.
Eli, minulla on kotona MeidänKuitu 200/200 mbit/s valokuitu ja reitittimenä on Genexis Pure ED500A. Muuten tämä on ollut toimiva paketti, mutta ikää tällä on jo kolmisen vuotta. Kaksi isointa murheenaihetta, on että itse en pysty päivittämään reititintä sekä että langattoman verkon kantama ei riitä talon toiseen päähän.

Olenkin alkanut miettimään että laittaisin kotiin Mesh-verkon, tai jos yhdellä hyvällä reitittimellä saa verkon kattamaan koko talon, niin miksei sellainenkin menisi.
Reititin sijaitsee vaatehuoneessa datakaapissa, joten jo lähtökohtaisesti signaalin kantama on kovilla.
Mikä olisi paras ratkaisu että saan langattoman netin yltämään jokaiseen nurkkaan?

Pakko kysyä neuvoa ennen kuin alan tarjouksia metsästämään.
Eli, minulla on kotona MeidänKuitu 200/200 mbit/s valokuitu ja reitittimenä on Genexis Pure ED500A. Muuten tämä on ollut toimiva paketti, mutta ikää tällä on jo kolmisen vuotta. Kaksi isointa murheenaihetta, on että itse en pysty päivittämään reititintä sekä että langattoman verkon kantama ei riitä talon toiseen päähän.

Olenkin alkanut miettimään että laittaisin kotiin Mesh-verkon, tai jos yhdellä hyvällä reitittimellä saa verkon kattamaan koko talon, niin miksei sellainenkin menisi.
Reititin sijaitsee vaatehuoneessa datakaapissa, joten jo lähtökohtaisesti signaalin kantama on kovilla.
Mikä olisi paras ratkaisu että saan langattoman netin yltämään jokaiseen nurkkaan?
Jos nykyinen reitin suorituu siitä palomuuri/nat touhusta, ja haaste on WiFi verkon kattavuus, ja ilmeisesti talossa ei ole yleiskaapelointia millä saisi sen toisen tukarin piuhalla kiinni.

Jos jostain laitekaapista ei oikein meinaa kuulua, niin onnistuuko sellainen että sieltä piuhala saisit vaatehuoneen tai varsisinaisen huonee nkattoon Wifi tukarin piuhalla, POE vrransyöttä datkaapilta. Rahaa palaa noin satanen no enemmänkin jos haluaa. Jos ei tuolla onnistua, niin helpoin on MESH paketti, niissä tulee myös isäntä joka yleensä toimii reittimenä.
Reititin on se missä voi miettiä pidemmällä juoksulla, haluaako paukkuja sen verran että giganen netti joskus tulevaisuudessa on pullonkaula eikä reititin.
Mes toteuksessakin se isäntä tukari olisi hyvä saada hyvään paikkaan, tärkeeää siinä että orjalla on siihen erinomainen yhteys, mutta kuvauksesta sain mielikuvan että se ei ole ongelma, orja vain tarpeeksi lähelle isäntää.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 782
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom