Mikä reititin minulle?

Kummatkin voivat olla ihan hyviä ratkaisuja. Itse päädyin erilliseen reitittimeen, koska olin hankkinut sen aikaisemmin ja se on ominaisuuksiltaan parempi kuin ZTE:n wifi ja reititin ominaisuudet. Wifi verkon kuuluvuus toki vaihtelee eri laitteiden mukaan - itselleni se ei ole koskaan ollut ongelma pienessä asunnossa. Jos sinulla on jo nyt hyvin toimiva reititin niin voit joko korvata sen 5G-reittimellä tai laittaa 5G-reittimen siltaavaan tilaan ja käyttää nykyistä reititintä muuten. Tällöin 5G-boksi liitetään nykyisen reittimen WAN-porttiin. Kannattaa tutustua laitteiden ohjekirjoihin miten tämä onnistuu. Useimmissa laitteissa WAN-portti on merkitty.

Käytettynä 5G-reittimiä saa aika usein huomattavasti edullisemmin kuin mitä operaattorit tai kaupat tarjoavat. Itselläni on Torista ~100 eurolla ostettu ZTE MC801A joka siltaavassa tilassa hoitaa 5G-netin. Sen rinnalla on erillinen reititin/wifi (Gli net Flint 2). ZTE voi toimia myös reittimenä ja jakaa wifin, mutta itse halusin pitää erillisen laitteen sitä varten.
Flint 2 voin myös suositella. Vaikkakin itsellä käytössä vain dummy AP:na
Wifi 6e nopeudet lähentelee s23 luurilla 1Gbit/s @ 80MHz, mutta jos client päästä löytyy tukea 160Hz, niin revikoiden mukaan pitäisi toimia jopa 1.9Gbit/s.
Ja wan / lan löytyy myös 2.5Gbit portit. HW offload toimii, jolloin reititys toimii täyteen 2.5Gbit nopeuteen asti.
Openwrt hyvin tuettu, joten päivitykset on jatkossakin turvattu.
Ja alennuksista näitä saa pikkasen reilu 100€.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom