Miten pienillä herzeillä FreeSync ym VRR näytöt noin yleisesti ottaen toimivat? Mainoksissa kun aina on se maksimi mahdollinen ylikellotettu taajuus koska isompi numero parempi.
Itseäni on vihdoinkin alkanut nyppimään (hehe

) videoiden katselu joiden framerate on vaikkapa 25 fps. Liike vaan on yhtä nykimistä.
Pystyykö FreeSync näytöt esimerkiksi 24 hz taajuuteen? Onko tämän osalta eroja IPS ja OLED välillä? AMD näyttiksellä mennään. (7900xt)
Näyttöjen uusinta on ollut asialistalla jo kauan ja tarttis alkaa asialle jotain tekemään. Kaikki uudet näytöt vaan tuppaa olemaan OLED näyttöjä ja jos yhdellä näytöllä aion mennä niin se on melko todennäköisesti IPS kun tulee desktopilla vietettyä aikaa. Toki jos pistää kaksi näyttöä niin sitten IPS + OLED joille sitten kunnon standi että voin vaihtaa näyttöjen paikat keskenään sen mukaan kumpaa katselen, eli jokin kaksikätinen Ergotron tai vastaava. Ovat varmaan aika selkeästi parempia kuin näyttöjen omat jalat.
(Tuossa kahden näytön systeemissä OLED videoille ja peleille, IPS muuhun)
60 hz 1440p näyttöä olen käyttänyt niin kauan että alkaisi olemaan aika siirtyä nykyaikaan, 32" 4k. Jos menen kahdella näytöllä niin huolettaa hieman että onko 2x32" liian iso yhdistelmä, mutta siihen varmaan auttaa isompi ja tukevampi jalusta. IPS näyttöön aito 10-bit olisi kiva vaikka sitten en näkisikään eroa 8-bit+frc viritykseen. Mutta onko sellaista näyttöä edes olemassa joka on aito 10-bit ja >=120 hz VRR?
Muuta:
- Mitään tuulettimia en halua näyttöön vinkumaan.
- FW päivitykset USB tikulta, näytöllä ei ole mitään asiaa nettiin. Minun käytössäni siis.
- VESA mountti pitää löytyä.
- HDR.. en ole koskaan vielä nähnyt joten en tiedä mitä menetän, jos mitään. Tällä hetkellä ei merkitystä, jotenkin tuntuu turhalta.
- Pidän DisplayPortista paljon enempi kuin HDMIstä, ainakin kaksi DP liitäntää saisi olla.
- ~100% AdobeRGB ainakin siihen IPS ruutuun, taikka siis ainakin mahdollisimman laaja väriavaruus. OLEDeissä taitaa olla melko laaja kaikissa.
- Ainakin televisioissa on nykyään jos jotain smart-kuraa. Vähempi parempi, ei ollenkaan = paras.
- Edellisen kaveriksi, ei televisioita. Vaikka ne kyllä tietty karsiutuu pois jo siinä ettei ole ensimmäistäkään DP liitäntää, eikä toki taida löytyä 32" koossakaan.
Hintahaarukkaa hankala antaa. Halvimmat ja kamalimmat yleensä jää hyllyyn. Usein tulee asioissa tähdättyä semmoseen kohtaan jonka jälkeen hinta alkaa nousemaan jyrkemmin kuin laatu. Näyttöäkin kuitenkin tulee tuijotettua melko paljon niin saisi se nyt edes jonkinlainen olla.
Hankala varmaan on tältä pohjalta vielä mitään suositella, itse pelkään ettei sellaista näyttöä edes ole olemassa minkä minä haluaisin.
Edit: Tähän asti ollut vain suoria näyttöjä. Lievä kaarevuus tuskin haittaakaan kun alkaa tuota kokoakin olemaan. Omaa kokemusta tosiaan ei ole..