Mikä juotinasema hyvä/paras?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kasi
  • Aloitettu Aloitettu
Onko suosituksia juottimista, mitkä lämpenevät nopeasti ja ovat pienikokoisia. Tarve lähinnä sillon tällöin juottaa led-nauha tms. Ei mitään kovin tarkkaa työtä.
 
  • Tykkää
Reactions: ode
Multa ei ole tehot tosta TS100:sta loppunut kesken, mutta olisko noilla spekseillä tollanen T12 hyvä:







Käsittääkseni KSGER oli noista paremmasta päästä. Noita on muutama eri versio ja kannattaa katsoa mitä ostaa. Kärjet halpoja.

Mitä eroa noilla versioilla on alottelevan kotitunaa...tinaajan kannalta? Tehot, perusominaisuudet yms näyttäis aika pitkälle samoilta, eli onko V3.1S:ssä (eli tässä US $64.41 28% OFF|KSGER T12 Soldering Iron Station STM32 V3.1S OLED DIY Plastic FX9501 Handle Electric Tools Quick Heating T12 Iron Tips 8s Tins|Electric Soldering Irons| - AliExpress) jotain oleellista eroa vrt. vaikkapa V2.0 (US $30.58 26% OFF|KSGER T12 Soldering Iron station STM32 OLED DIY Kits Solder Electric Tools Welding Iron Tips Temperature Controller Handle Case|solder electrical|soldering iron stationt12 soldering iron station - AliExpress Hinta on kuitenkin tuplat, ja tarve lie pari-muutaman kerran vuodessa, käyttö perus komponenttien juotosta paksumpien (<6mm2) johtojen liitinten juottamiseen.
 
Mitä eroa noilla versioilla on alottelevan kotitunaa...tinaajan kannalta? Tehot, perusominaisuudet yms näyttäis aika pitkälle samoilta, eli onko V3.1S:ssä (eli tässä US $64.41 28% OFF|KSGER T12 Soldering Iron Station STM32 V3.1S OLED DIY Plastic FX9501 Handle Electric Tools Quick Heating T12 Iron Tips 8s Tins|Electric Soldering Irons| - AliExpress) jotain oleellista eroa vrt. vaikkapa V2.0 (US $30.58 26% OFF|KSGER T12 Soldering Iron station STM32 OLED DIY Kits Solder Electric Tools Welding Iron Tips Temperature Controller Handle Case|solder electrical|soldering iron stationt12 soldering iron station - AliExpress Hinta on kuitenkin tuplat, ja tarve lie pari-muutaman kerran vuodessa, käyttö perus komponenttien juotosta paksumpien (<6mm2) johtojen liitinten juottamiseen.
V3.1S näyttäs olevan alumiinikoteloitu, kun taas toi toinen on muovia. Kahvakin näyttäs vähän sirommalta tossa V3.1S mallissa.
Ja sun käyttöön uskon riittävän oikein hyvin toi halvempi.
 
Jep, ulkoset erot kyllä huomas. Mutta noissa kun puhutaan sekä laite- että softaversioista, että mikä niissä sisällä tai toiminnoissa eroaa toisistaan, muuten kuin minimilämpötila 50 vrt 150 astetta? Mihin kotitunaaja edes tarvitsee alle 150 asteen lämpötilaa? Oli tuolla myös alumiinikoppaisia 2.x -versioita, mahdan katella jonkun sellasen setin tilaukseen...
 
käyttö perus komponenttien juotosta paksumpien (<6mm2) johtojen liitinten juottamiseen.
Noista kummastakaan lämpö ei siirry riittävän nopesti paksumpaan kohteeseen, vaikka teho (75W) on riittävä niin pitkä kärki hidastaa lämmön johtumista.
Pienemmissä töissä myös lyhyempi kärkiosa on tarkempi.
Ja turhan paljon säätöjä pari lämpöasetusta riittää (tosin ei kai noista haittaakaan ole paitsi ainakin itse sekoaisin ;) )
 
Tällaista suunnittelin, mutta kenelläkään kokemuksia e-villestä? Toinen vaihtoehto olisi hakea vaan joku kolvi jostain myymälästä pääkaupunkiseudulla niin pääsisi viikonloppuna vielä puuhastelemaan. Vanhemman näppäimistön juotoksia olisi tarkotus purkaa ja jossakin kohti kasata uutta näppäimistöä. Onko antaa suosituksia?
 
Älkää hankkiko väärennettyjä HAKKO juotosasemia tai edes niiden kopioita. Aidot HAKKO juotosasemat on paljon parempia laadultaan. Tästä on ihan omakohtasta kokemusta. Työpaikalle oli hankittu HAKKO kopio juotosasema. Se on todella surkea laadultaan. Sillä joutuu juottelemaan, kun muuta ei ole tarjolla.
Tuosta e-villen juottimesta ei ole kokemusta.
 
Tällaista suunnittelin, mutta kenelläkään kokemuksia e-villestä? Toinen vaihtoehto olisi hakea vaan joku kolvi jostain myymälästä pääkaupunkiseudulla niin pääsisi viikonloppuna vielä puuhastelemaan. Vanhemman näppäimistön juotoksia olisi tarkotus purkaa ja jossakin kohti kasata uutta näppäimistöä. Onko antaa suosituksia?
Itse katsellu tuota pakettia Amazonista:

Tuntuu näistä TS100 ja TS80 vermeistä olevan tusina eri versioo olemassa...
Tuossa vaan olis Amazon myyjänä, joten takuu puolenkin asiat pitäisi hoitua jos tarvetta, sekä palautekin näyttäisi olevan hyvää. Tuo mukana tuleva muuntaja taasen vähän epäilyttää, et mikä Kiina pommi sekin on.
 
Mun mielestä aloitteleva kolvaaja pärjää jo tällaisella
Lämpötilan joutuu kuitenkin hakemaan kokeelliseti, hintaluokka eri.

Tuossa Amazonin kolvissa näköjään myös varaterät mukana joka on plussaa.
 
Oma kanta on, että kun kolvi on sellainen työkalu jossa pääosin yksi riittää ja tuossa 30-50 euron hintaluokassa alkaa saamaan jo laitteita Kiinasta jotka kelpaa eliniäksi harrastajalle, niin miksi ostaa jotain rimpulampaa, johon esim. asiallisten kärkien saatavuus tulevaisuudessa kysymysmerkki. Sinänsä toki varmaan kaikkien kannalta olisi parempi jos tuettaisiin ei-Kiinalaista tuontatoa.

Omakohtaiset kokemukset näistä aivan halvimmista on, että jälki on huonoa ja aivan aloittelijana ei tiedä johtuuko se itsestä vai laitteesta. Osin nämä on toki sellaisia asioita, että pitää oppia itse tai löytää se oma tasonsa minkälaisia työkaluja sietää.

Alkaa kuitenkin olla selvä, että järkevämmän keskustelun kannalta tänne pitäisi tehdä joku hintaluokkiin jaettu suosituslista

Weller® WHS40 juotinasema 40 W | Motonet Oy

Sähköinen juotosasema Rothenberger 30 W

Aattelin hakea jomman kumman noista, varmaan kumpikin näin aloittelijalle sopii (tosin bauhaussin oma näyttää jotenkin laaduttomammalta)? Tuota verkkiksen omaa ei ole saatavilla.

Omaan silmään taas Rothenberg asillisemman oloinen. Ei paukut ole menneet muotoiluun :)

Molemmissa ensimmäiseksi herättää epäilyksiä teho. Mielestäni 30W on liian vähän tehoa yleisesti. Tämä on toki yleistys ja riippuu käyttötarkoituksestakin.

Kannattaa käydä katsomassa tuosta Welleristä ja toisesta käyttäjäarvosteluja:



Molemmissa mielestäni maksat liikaa. Aika heikosti edes PK-seudulla saa kaupasta mitään järkevää. Esimerkiksi näistä lähtisin kuitenkin katsomaan:



Molemmissa osataan varmasti auttaa myös valinnassa kun kertoo budjetin ja käyttötarkoituksen. Molemmat myöt pieniä yrityksiä joiden ei kannata myydä huonoa. Vaikka saahan tuota Welleriä tuolta Radioduolta... Uraltonella on mielestäni vähän järkevämpiä nuo, mutta en kyllä tunne useimpia noita Radioduon alle 100 euron malleja.

Edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Tuo radioduon linkki on kiva, en muistanut koko puljua uudessa paikassa käynyt pari kertaa.

Jos mennään budjetilla niin onkohan tämä sama kuin tuo verkkiksen, näköjään tilattavissa.

Tämä on mielenkiintoinen weller kopio?

Itse olen kyllä weller ukkoja:
Tämmönen ollut 30v käytössä, töissä koko ajan nykyään harvemmin, kerran kahva vaihdettu en tutkinut menikö johto vai vastus?
 
Tuo radioduon linkki on kiva, en muistanut koko puljua uudessa paikassa käynyt pari kertaa.

Jos mennään budjetilla niin onkohan tämä sama kuin tuo verkkiksen, näköjään tilattavissa.

Näyttäis samalta. Verkkokaupasta saa tuohon halvalla kärkiä:



On joo muotokieltä aika rankasti lainattu. Arvosteluita:


Ei nuo nyt kovin huonot arvostelut ole jos poistaa DOA-arvostelut. Omat tiedot Vellemanista tosin on lähinnä jostain elektroniikkasarjoista.

Itse olen kyllä weller ukkoja:
Tämmönen ollut 30v käytössä, töissä koko ajan nykyään harvemmin, kerran kahva vaihdettu en tutkinut menikö johto vai vastus?

487,63 euroa... Aika kovia nuo Wellerien hinnat. Ei sillä etteikö ainakin vanhemmat Wellerit olisi omalla tavallaan todella hyviä ja kestäviä tuotteita. Itseäni erityisesti miellyttää, että ainakin vanhemmissa laitteissa on on kytkentäkaaviot ja vianhakuohjeet käyttöohjeissa. Niin pitäisi olla kaikissa laitteissa. Itsellänikin on WECP-20 parilla kahvalla, ajattelin kokeilla nyt kun sain siihen melko ilmaiseksi käryimun.
 
Ei sillä etteikö ainakin vanhemmat Wellerit olisi omalla tavallaan todella hyviä ja kestäviä tuotteita
Meillä oli joskus töissä n. 10 magnastatia käytössä joskus harvoin meni termari ei just muuta.

Nykyvehkeistä en tiiedä täsäkin ketjussa on epäilty noiden harraste wellereiden laatua?
 
^ Piuhat noista tahtoi myös katkeilla, ihan siitä kahvan juuresta. Kerran pari pystyi fiksaamaan lyhentämällä johtoa, mutta sitten alkoi mennä liian lyhyeksi. Yleisin korjaus oli se kahvan lyöminen työpöydän reunaan kun jäi lämmöt päälle... :) Mulla on varmaan vieläkin jemmassa vastuksia jossain, jostain reilun parinkymmenen vuoden takaa.:hmm:
 
Tuota Verkkokaupan Wattnik ZD-99 mallia on ollut myynnissä tosi kauan. Itsellänikin ollut tuollainen lähinnä satunnaisessa tinailussa käytössä. Joltain huuto.netin myyjältä sen muistaakseni ostin varmaan kohta kymmenen vuotta sitten, kuitenkin aikana ennen Verkkokauppa.comia :giggle: Välillä se saattaa maata pakissa useammankin kuukauden ilman käyttöä, mutta on se ollut muutaman kerran kokonaisia työpäiviäkin tulilla kun joutui enempi led-listoja asentamaan ja juottamaan niihin jatkoja ja liitäntäjohtoja.

Siihen peilattuna uskallan suositella kokeilemaan. Ja kun ei maksa juuri mitään, niin eipä siinä korkeelta putoa jos ei kelpaakaan.
 
Huomautus: Asiaton käytös
Täyttä paskaa suosittelette. Punanen lelu-welleri ja ratzenbergeri: Ei jatkoon.

Vellemannikin on sama ZD-99, uskokaa nyt että rimpuloita, joissa ei ole termostaattia EI kannata hommata.

Aloitteleva kolvaaja vaan lannistuu kun hommasta ei tule hevon paskaa noilla.
 
Itselläni on ollut jokusen vuoden Bilteman termostaattijuotin, maksoi varmaan joku 50e ja ajaa asiansa perushommissa ihan hyvin. Otin samalla vaihtokärkiä niin on joko terävä kartiokärki tai sitten 2mm taltta vaihtoehtoina. Olisi kyllä pitänyt varmaan ottaa vielä yhtä leveämpää malliakin oleva kärki niin pintaliitoshommat olisivat helpompia. Molempia kärkiä on ensimmäisen yksilöt käytössä eli eivät syövy ihan hetkessä pilalle, kuitenkin käyttöä on ollut arviolta parikymmentä tuntia per vuosi. Tuota samaa juotinta ainakin aikanaan myytiin myös HQ- ja Monacor -merkillä.

Jotain Velleman-juotinta tuli joku aika sitten kokeiltua ja totesin että en ainakaan itselle huolisi, kyllä sillä jotein tekee mutta samalla hinnalla kyllä löytyy parempiakin.
 
Älkää hankkiko väärennettyjä HAKKO juotosasemia tai edes niiden kopioita. Aidot HAKKO juotosasemat on paljon parempia laadultaan. Tästä on ihan omakohtasta kokemusta. Työpaikalle oli hankittu HAKKO kopio juotosasema. Se on todella surkea laadultaan. Sillä joutuu juottelemaan, kun muuta ei ole tarjolla.
Tuosta e-villen juottimesta ei ole kokemusta.
Itellä ollu yli 10v kopio HAKKO eikä tuossa kyllä ole ollu mitään valittamista. Samanlainen keraaminen vastus se tuossakin lämpiää kuin aidossakin. Käret on ollu aitoja HAKKOn kärkiä ja niissä kyllä huomaa eron kopioon, kun ovat pitkäikäisempiä ja lämpö siirtyy paremmin. Ei oo kokemusta tosin aidosta HAKKOsta, mutta kyllä toi on omiin tarpeisiin riittänyt oikein hyvin.
 
Noista kummastakaan lämpö ei siirry riittävän nopesti paksumpaan kohteeseen, vaikka teho (75W) on riittävä niin pitkä kärki hidastaa lämmön johtumista.
Pienemmissä töissä myös lyhyempi kärkiosa on tarkempi.
Ja turhan paljon säätöjä pari lämpöasetusta riittää (tosin ei kai noista haittaakaan ole paitsi ainakin itse sekoaisin ;) )
Ai? Mä kun ajattelin, että aiemmin ketjuun linkatulla videolla näkyvä kärjen lämpenemisaika (luokkaa sekunteja 300 asteeseen) juurikin viittais tehokkaaseen lämmön tuottamiseen juotoskohteeseen, jos vertaa vaikka esim. Vellemanista löytyviin videoihin, joissa kärjen lämpenemistä saa odotella rauhassa parikin minuuttia. Ja eihän noiden kärjestä ole näkyvillä kuin 25%, loput on kahvan sisällä, vastaavanlainen nokka tulee perus Vellemanin kahvastakin ulos.
 
Wellerin WECP-20:n jälkeen ostin JBC CD-2BD aseman eikä ole vielä kaduttanut (5 vuotta mennyt).
Weller on yhä tallessa ja toimii, mutta onhan se melkoinen museovehje tuohon JBC:hen verrattuna: iso ja kömpelö kahva, lämpenee hitaasti, kärkien vaihto hankalaa ja hidasta ja tehot loppuu kesken joissain jutuissa. WECP-20:tä ennen minulla oli 220V Weller Magnastat, yhä sekin on tallessa ja toimii.
 
Ai? Mä kun ajattelin, että aiemmin ketjuun linkatulla videolla näkyvä kärjen lämpenemisaika (luokkaa sekunteja 300 asteeseen) juurikin viittais tehokkaaseen lämmön tuottamiseen juotoskohteeseen, jos vertaa vaikka esim. Vellemanista löytyviin videoihin, joissa kärjen lämpenemistä saa odotella rauhassa parikin minuuttia. Ja eihän noiden kärjestä ole näkyvillä kuin 25%, loput on kahvan sisällä,
No eihän mulla kokemusta noista ole lähinnä tämä mietityttää
paksumpien (<6mm2) johtojen liitinten juottamiseen.
Jos lämpö ei siirry nopeasti lämpenee kaikki muu paitsi tina (eristeet sulavat), mun mielestä terissä sais olla suurempi massa.
Perus piirilevy hommiin varmaan kelpo pelejä.
 
Ideanahan noissa Txx vehkeissä juuri on lämmön parempi siirtyminen kärkeen, kun vastus on "yhtä puuta" kärjen kanssa ja lähellä päätä. Kärjen pituus on näin ollen aivan sivuseikka.
 
Täyttä paskaa suosittelette. Punanen lelu-welleri ja ratzenbergeri: Ei jatkoon.

Vellemannikin on sama ZD-99, uskokaa nyt että rimpuloita, joissa ei ole termostaattia EI kannata hommata.

Aloitteleva kolvaaja vaan lannistuu kun hommasta ei tule hevon paskaa noilla.

No joo, voihan se olla noinkin. :giggle: Itse vaan kun alotteli kolvausharrastusta kitaraelektroniikan parissa aikoinaan jollain melkein tuon ikäisellä ja näköisellä vehkeellä

kolvi.jpg

niin olihan se ZD-99 aivan huikea edistys tuollaiseen verrattuna :lol: Ehkä sitä ei vaan sitten paremmasta tiedä. Muutamaa Welleriä joskus koulussa käyttäny tuon nykyisen ZD-99 lisäksi...
 
Nyt olisi taas tarjolla, olikos jollain jo tämä, eli onko ihan pätevä laite hankkia? Hinnalla (25$) ei ole pilattu ainakaan, ainoastaan 12$ postikulut nostaa hintaa (30$ express). Toinen asia on tuo 30pv takuu...
 
Mulla on ollut tämän tyylinen 8586-juotinasema käytössä pari vuotta ja mielestäni kaikinpuolin ok. Omanikin siis 8586 mallilla myyty, mutta säädöt potikoilla kuumailmapuhalluksen lämpötilaa lukuunottamatta. EDIT: On itseasiassa tälläinen, mutta eri merkkinen. Ja ilman oheistilpehöörejä.

ASIAAN;
Mikä tina on tällä hetkellä hyvää ? Aika vähän tulee kolvattua ja varmaan liitoksetkin huonoja ammattilaisten silmin, mutta tuo nykyinen ei sula enää samaan tyyliin kuin edellinen rulla. Ihan suoraan sai nostaa lämpöjä 50-100 astetta kolviin jotta alkaa tapahtua ja siltikin paljon vaikeampaa kolvattavaa kuin edellinen loppunut rulla.
Edellinen oli joku perintörulla ja varmasti Pb kamaa vielä. Tuon uuden otin kotimaisesta liikkeestä, mutta en varmaan osannut valita oikeaa.
En ole koskaan flukseja käyttänyt niin saisi nytkin olla ydintäytelankaa. Ellei erillisestä fluxista ole ammattilaisten mielestä jotain erityistä hyötyä perus läpiladottavien kompojen ja johtojen kolvailussa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuota lyijjyllistä tinaa myydään vielä, mutta siinä lukee ”vain ammattilaisille”. Lyijyllisellä tinalla ja St100 juottimella täällä vielä vedellään ;)
 
ASIAAN;
Mikä tina on tällä hetkellä hyvää ? Aika vähän tulee kolvattua ja varmaan liitoksetkin huonoja ammattilaisten silmin, mutta tuo nykyinen ei sula enää samaan tyyliin kuin edellinen rulla. Ihan suoraan sai nostaa lämpöjä 50-100 astetta kolviin jotta alkaa tapahtua ja siltikin paljon vaikeampaa kolvattavaa kuin edellinen loppunut rulla.
Edellinen oli joku perintörulla ja varmasti Pb kamaa vielä. Tuon uuden otin kotimaisesta liikkeestä, mutta en varmaan osannut valita oikeaa.
En ole koskaan flukseja käyttänyt niin saisi nytkin olla ydintäytelankaa. Ellei erillisestä fluxista ole ammattilaisten mielestä jotain erityistä hyötyä perus läpiladottavien kompojen ja johtojen kolvailussa.


Aika harva on monia tinoja henkilökohtaistesti vertaillut. Itse aikanaan uutta rullaa ostaesa pähkäillessäni päädyin siihen, että omiin vaatimattomiin harrastusjuttuihin todennäköisesti eutektinen 63/37 seos on paras ja ostin sellaista. Eutektinen seos sulaa vähän matalammassa lämpötilassa ja kovettuu nopeammin jäähtyessään, minkä seurauksena juotokset ovat ehkä paremman laatuisia. Lisäksi valisin sellaisen jossa on käsin juottamiseen sopivaa fluksia, joka toimii harrastuskäytössä (ei vaan tuotantolinjan puhtailla piirilevyillä) ja jota ei tarvitse välttämättä puhdistaa pois. Flukseissa on eroja, mutta niitä toisaalta voi lisäillä erikseenkin.

Lisäksi ajattelen, että kun lyijyn kanssa pelataan niin on ihan hyvä, että valmistaja on vastuullinen. Eli joku hyvän valmistajan 63/37 oikealla fluksilla, itselläni Kester 44 63/37. Tuo on ainakin hyvää ja on mukavaa, että välineet on kunnossa ja voi syyttää vain itseään. Olen noita muutaman rullan ostanut Ebaysta ja maksanut noin 40 dollaria posteineen 500g rullista eli aika sama kuin tuon Starelecin hinnat. Kiinalainen vastaava maksaa ehkä 20-30 euroa 500g rulla posteineen, mutta tarkkana saa varmasti olla.

Siis tällaista:


Toi vähän kallista ja vanhaa, mutta miksikäs se menis. Verot voi tulla päälle.

Toisaalta sitten taas olen ymmärtänyt, että jos on oikeat välineet, niin kunnollinen lyijytönkin tina pelaa aika hyvin. Saattaa olla, että siinä on ajan kanssa enemmän luotettavuusongelmia, mutta ehkä harrastustasolla ei niin merkitystä:


Youtubesta löytyy noita vertailuja:


Edit:

Ja lisätään tähän nyt vielä, että hyvien ominaisuuksiensa vastapainona lyijyllisen tinan kanssa pitää noudattaa hyviä työtapoja eli pesee kädet huolellisesti sen käsittelyn jälkeen ja ei syö siellä missä juottaa. Lyijylle ei ole turvallista annosta ja se mm. haittaa aivojen toimintaa pitkäaikaisesti tai pysyvästi (erityisesti lapsilla). Järkevästi toimien altistus on kuitenkin vähäistä. Lisäksi samoja ohjeita pitää kuitenkin noudattaa myös lyijyttömien tinojen kanssa, koska ei nekään metallit/fluksit ole todennäköisesti terveyttä lisääviä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla itellä on useampia asemia käöytössä ja uusimpana tuli TS80p

sanotaan näin että hintaansa nähden varsin hyvä kapine eli tota voi suositella.
Ne punaset harrastelija wellerit jättäsin ostamatta samoin kun kiinalaiset kadat yms Kadan (hakko klooni) kuumailma oli ihan jees mutta juottimella ei tehnyt mitään kaiken lisäksi jäykkä ja lyhyt piuha juottimessa.
 
Itse tilasin langan innoittamana tuon KSGER T12:n muutamalla lisäkärjellä Kiinasta. En ole kyllä päässyt vielä testailemaan, mutta sopii käteen tosi hyvin. Eiköhän tällä saa aikaan vähän parempaa jälkeä kun Bilteman 9$ juotoskynällä.
 
Itellä ollu se TS80 muutaman vuoden, todella tehokas sen "kasettisysteemin" ansiosta missä lämmityselementti on integroitu kärjen kanssa samaan "kasettiin". Samaa rakennetta käyttää esim. JBC jossa hinnat on ihan eri sfääreissä. Ja nuo kärjet on halpoja, kannattaa ostaa muutama erilainen samalla kun tilaa itse kolvin. Tein siihen akun 18650 kennoista (purettu läppärien akuista) niin saa tehdä esim auton kojelaudan alla helposti juotoksia. Itseä ei TS100 innosta se usb-c liitäntä, ja ainakin tähän mennessä on tuo TS80 riittänyt 5x kennoilla mitkä on sarjassa.

Pieksee hinnassa ja lämmitystehossa Wellerin turkoosit analogi- tai digiasemat helposti.
Näissä siis hämmentää nimenomaan se että jos vertaa tuollaista kasettimallista vs. normi irtokärjellä olevaa niin lämmitysteho on aivan erilainen niiden kesken. Ei voi verrata pelkkää Watti lukemaa katsomalla. Jos paksuja johtoja aikoo juottaa niin ehdottomasti ostaa samalla mahdollisimman massiivinen kärki missä on lämpökapasitettia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko noissa TS100 kärjissä laadullisia eroja vai kaikki ali/banggood yms tavara samaa tavaraa?
 
Kyllä vahva oletus on että nuo TS80 ja TS100 on ehtaa kiinatuotantoa, mutta en olisi siitä kovin huolissani. Sähköpostia tutkimalla en löytänyt enää mistä omani tilasin, veikkaisin Banggood. Mutta tod. näk. sama putka niitä suoltaa. Toki varmempi ostaa sellaisesta paikasta mistä tietää että takuu toimii, esim jostain Euroopasta.
 
Ilmeisesti noi kaikki TS100, TS80, T12 ovat kopioineet kärkensä Hakkolta ja tehneet omat elektroniikat ohjaukseen. Googlettelun perusteella Hakkon T12 kärjet käyvät TS100 jos printtaa lukitusadapterin ja kahvan millä saa otteen alempaa.

EDIT.
Tuolla eleshop.eu:ssa on Hakko FX-888D tarjouksessa n. 135e alveineen niin pistimpä sellaisen tilaukseen. Jos tällä kertaa jotain muuta kuin kiina kopioita.
 
Viimeksi muokattu:
Weller WE1010 digital soldering station Onkos tämä mistään kotoisin? Nyt käytössä Yihua 936 Hakko-kopio, jossa alkaa osat irtoilemaan ja helisemään liikaa. Ajattelin ostaa jonkin "aidon" kolvin tilalle. Hintaluokka olisi tuo.

Edit. Pähkäilin tuon Wellerin ja Hakko FX-888d:n välillä. Vertailujen kautta päädyin yllättäen Ersa I-Con Nanoon. Meni hieman yli suunnitellun budjetin, mutta luulisi kestävän lopun ikää. i-CON NANO - Soldering & Desoldering Stations
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ois juotosasema Wurth analog 60. 150-450C. 350e. Ovh.750e
 

Liitteet

  • 20210328_213004.jpg
    20210328_213004.jpg
    2,6 MB · Luettu: 94
  • 20210328_212953.jpg
    20210328_212953.jpg
    1,8 MB · Luettu: 90
Tuli tuolta aiemmin linkatuista linkeistä tilattua lyijyllistä tinaa ja aijai kun alko hymyilyttää kun tuon kanssa juotti. Meni kuin itsekseen nätisti. Aikaisemmin joutu hetken käyttämään halpaa ei lyijyllistä tinaa ja ero on kuin yö ja päivä. Varmasti juottajasta myös kiinni, mutta kyllä se vaan niin helppoa tuon lyijyllisen kanssa on että jatkan käyttöä. Käyttää järkeä tuon kanssa touhutessa. Pesee kädet, ei syö ja höyryille imuri niin en koe että tuossa suurempaa riskiä on.
 
Mikä juotosasema työkäyttöön? Pitäisi löytyä kaasuimuriliitäntä ja pienehkö kärki elektroniikka sekä ohuvien johtojen tinaukseen. Johto saisi olla joustava ja itse kolvi melko kompaktin kokoinen.

Kotikäytössä on itsellä Ersa mutta siihen ei näytä olevan savukaasuimurikolvia.

Suomalaisesta kaupasta mielellään
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 864
Viestejä
4 559 250
Jäsenet
75 056
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom