Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse käyttänyt 939 kopiota kans alkuaikoina, mutta sitten tuli hankittua käytettynä Weller WS50 käyttöön ja sitä käytellyt nyt monia vuosia ongelmitta. Töissä tullut käytettyä vuosia WS80 Welleriä, siitäkään pahaa sanottavaa ja isompi teho auttaa monien juotoksien kanssa.
Nyt tuli tilattua jonkun verran netissä hyvää palautetta saanut KSGER T12 asema, käyttää Hakkon kärkiä. Otin tästä DC mallin ja tarkoitus rakennella 18650 kennoista tuohon akku paketti ja mahd myös cc ja cv säädettävä moduli. Eli sitten saisi akkujen varassa pienessä paketissa kolvin ja labralähteen vietyä ilman että tarttee roikkaa vedellä.
Virtalähteen laatuun en ota kantaa, kun tuossa omassa ei sellaista ole.
Mitä tässä nopeasti selailin aihetta läpi, niin ei kukaan ollut ehdottanut vielä TS80 kolvia [US$73.72~81.72 18% OFF] MINI TS80 Digital OLED USB Type-C Programable Soldering Iron Station Solder Tool Built-in STM32 Chip Professional Tools from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com
Tuo toimii USB-C virtalähteellä. Youtubesta löytyy paljon revikoita. Uskoisin että tuo kolvi riittäisi monelle foorumilla pyörivälle. Sähköturvallisuus on hyvällä tasolla kun käytetään luotettavaa virtalähdettä.
Tuossa juuri edellisellä sivulla mainittiin arvostelu videossa tuo. Ainakin T12 aseman paremmaksi puoleksi menee hinta, kärkien selvästi halvempi hinta (t80 yksi kärki maksaa yleensä yli 20e) ja tehoakin tuntuisi käytännössä olevan enemmän T12:ssa. Oikeastaan t80 hyvät puolet on tuo koko ja virtalähde asia toki jos T12 ottaa ilman virtalähdettä niin sama homma siinä.
Multa kans ääni Ersan laitteille. 10+ vuotta ollut tämä käytössä ilman aihetta valittaa. Miellyttävin kahva mitä on tullut vastaan. Kärjet on myös suht edullisia.
Mulla on ollut kolvi kädessä kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla sain auton kellon korjattua muutamaksi kuukaudeksi, mutta toisella kertaa ei enää onnistunutkaan, joten nyt pitäisi ensin vähän nöyrtyä opiskelemaan alkeita ja selvittää mitä on tullut tehtyä väärin, ja mahdollisesti hommata motonetin kympin kolvin ja sen mukana tulleen juotosmetallin oheen jotain (tinaimuri, parempi kolvi, parempi tina ?) välineistöä lisää jos alkaa näyttää siltä että siitä voisi olla apua.Tarkoitin yleisellä tasolla; en varsinaisesti sinua.
Se, että HAKKO nimellä myydään väärennettyja tuotteita on todella väärin HAKKOa kohtaan ja täysin moraalitonta.
Aikoinaan TV:stä tuli ohjelma YLE:n kanavalla "vaarallinen väärennös". Siinä toimittaja naamoituneena kiersi paíkkoja, joissa väärennöksiä myytiin. Käytiin esimerkiksi paikassa, jossa oli tarjolla akkuja Nokian kännyköihin. Akkuihin sai muun muassa mukaan sopivia tarroja, joilla ulkonäkö saatiin halutuksi. Toíminta oli todella härskiä.
Kiinassa ja muuallakin väärennetään surutta kaikkea. Netistä voi esimerkiksi ostaa Applen puhelimia, joiden ulkonäkö saattaa muistuttaa Applea, mutta sisältö aivan muuta.
Itse olen koulutukseltani RTV-asentaja ja Datanomi. Olen korjannut työkseni lukuisia laitteita. Kunnon työkalut on todella tärkeitä. Mittalaitteet toki myös. Juotin on huoltomekaanikolle yksi tärkeimpiä työkaluja.
Yksi tuttavani hankki tällaisen HAKKO väärennyksen tietämättään mitä oli ostanut. Ostos ei ollut mieleen. Hän oli ollut yhteydessa HAKKOon Japaniin, kun myyjä ei vastannut sähköposteihin tai puheluihin. Selvisi melko nopeasti, että kyseessä on tuoteväärennös; ei oikea HAKKO. Et arvaa miten paljon tuttavaa hävetti. Yhdessä myöhemmin hankimme hänelle aidon HAKKOn.
Olin vuosia huoltomekaanikkona. Juottelin tuolloin paljon päivittäin. Nykyään olen työttömänä ja kolme kertaa viikossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Siellä teen tietotekniikkaan liittyviä asennuksia ja korjauksia. Harvemmin tulee juoteltua ja sekin vähä kotona. Vanha ammattitaito on tallella.Jos aikayksikkö on vuosi, niin ei ehkä kannata näitä ottaa minään tehokäyttäjän tai asiantuntijan neuvoina...
Tilasin aliexpressistä alle 10 Euron kolvisetin, joka mielestäni käyttökelpoinen pienempiinkin juotospisteisiin. Esim. 0201-0402 konkat, 0402-0603 vastukset ja TSSOP-20 (0,5mm jalkaväli)
juotokset onnistui helposti. Vanhalla Wellerin Magnastatilla aikaisemmin juotokset tuskaisia,kun kärjen koko iso ja lämpötila liian alhainen.
US $4.49 10% OFF|60W Adjustable Temperature Electric Soldering Iron Set Welding Solder Station Heat Pencil Repair Tool Kit-in Electric Soldering Irons from Tools on Aliexpress.com | Alibaba Group
Tämän halpiskolvin käytössä kannattaa olla tarkkana, ettei säädä lämpötilaa liian ylös ja polta piirilevyn padejä sekä kolvin terää. Lyijyllisellä tinalla ko. kolvi säädettävä lähelle minimiä.
Hyvähän sillä oli juotella ,kun lämpötilan sai oikein säädettyä. Kun Wellerillä tina ei sulanut ja 0201 konkkiin tuli vaan tinapalloja ilman kunnon juotosta,niin tällä halpiskolvin pienellä terällä homma onnistui hienosti , eikä tinaa mennyt liikaa juotospisteeseen.Eihän tuo mitään maksa, mutta eikö tuollaisella "pitkäkärkisellä" ole perseestä juotella?
Niin siis, vikahan sinulla on ollut Wellerin kärjessä joka on mennyt huonoksi, ei itse wellerissä (ellei Welleri ole rikki). Yhtälailla siitä Kiinajuottimestakin menee kärki huonoksi ajan saatossa. Uusia kärkiä saa Welleriin kaupasta.Hyvähän sillä oli juotella ,kun lämpötilan sai oikein säädettyä. Kun Wellerillä tina ei sulanut ja 0201 konkkiin tuli vaan tinapalloja ilman kunnon juotosta,niin tällä halpiskolvin pienellä terällä homma onnistui hienosti , eikä tinaa mennyt liikaa juotospisteeseen.
Vanhan 24V Magnastat juottimeen (lt säätö kärjessä) en löytänyt riittävän pientä kärkeä.Niin siis, vikahan sinulla on ollut Wellerin kärjessä joka on mennyt huonoksi, ei itse wellerissä (ellei Welleri ole rikki). Yhtälailla siitä Kiinajuottimestakin menee kärki huonoksi ajan saatossa. Uusia kärkiä saa Welleriin kaupasta.
Aha, ok. No sitten on ehkä aika tosiaan vaihtaa juotinta jos ei saa kuin isoja kärkiä. Ja vinkki tuohon lyijyttömän sulamiseen; sekoita/sulata lyijyttömään juotokseen lyijyllistä, niin sulaa paremmin.Vanhan 24V Magnastat juottimeen (lt säätö kärjessä) en löytänyt riittävän pientä kärkeä.
Kaikki varakärjet ovat lähes metrin halkoja. Kyllä sillä 30 vuotta vanhalla kärjellä vielä tina sulaa, mutta lt on hieman alhainen ja lyijyttömälle tehdyt korjausjuotokset on ongelmallisia.
Voi Jeesus, tätä pelkäsin kun luin aiempaa viestiä ja toivoin ettet ole ostanut sitä.No nyt on Wellerin WE1010 hankittu. Mietin noista tinoista, saako nykyään edes lyijyllistä tinaa vai onko ne kaikki lyijyttömiä? Mitä merkkiä kannattaa ostaa?
https://www.amazon.de/gp/product/B079ZN6Q2F/
Onkohan tällaisesta amazonin halpisvehkeestä mihinkään? Nyt käytössä oleva kolvi on noin parikymmentä vuotta vanha autosähköasentajalta peritty 12-volttinen Welleri, jota 230v muuntajalla ajelen. Vähän hasardi viritys, mutta toistaiseksi ajanut kohtuullisesti asiansa.
Esim. jollain K-tyypin thermoparilla?!Kokeilin kiinasta tilatulla IR mittarilla mitata tuota kärjen lämpötilaa, ei oikein onnistunut tai sitten kolvi on todella rikki, koska en +50°C parempaa tulosta saanu. Millähän tuon saisi luotettavasti mitattua?
En onnistunut itsekkään mittaamaan IR-mittarilla kolvin kärjen lämpötilaa. Suuruusluokan kyllä tietää jos tina sulaa. Lasipintaisella NTC vastuksella yritin myös mitata, mutta kovin alhaiseksi jäi tulos aivan kolvin kärjellä. Ehkä onnistuisi paremmin lämmittämällä kolvin kärjellä isoa kuparialuetta tai alumiinipalasta ja mitata niistä.Kokeilin kiinasta tilatulla IR mittarilla mitata tuota kärjen lämpötilaa, ei oikein onnistunut tai sitten kolvi on todella rikki, koska en +50°C parempaa tulosta saanu. Millähän tuon saisi luotettavasti mitattua?
Esim. jollain K-tyypin thermoparilla?!
Esim. tällä ja vähän sulattaa tinaa kolvin kärkeen niin paremmin johtaa lämpöä.
Motonetissä näyttäs olevan 14,90€ joku, mutta en tiiä sisältyykö tohon anturia vai pitääkö se hommata erikseen...Löytyykö näitä edullisesti Suomesta?
Motonetissä näyttäs olevan 14,90€ joku, mutta en tiiä sisältyykö tohon anturia vai pitääkö se hommata erikseen...
Lämpötilamittari K-tyypin antureille | Motonet Oy
Motonetissä näyttäs olevan 14,90€ joku, mutta en tiiä sisältyykö tohon anturia vai pitääkö se hommata erikseen...
Lämpötilamittari K-tyypin antureille | Motonet Oy
Hanki FG-100 mittari AliExpressistä tuohon lämpötilan mittaukseen. Ei maksa paljon (10€) ja on tuohon käyttöön tarkoitettu.
Ei taida näyttää oikein. Tuskin Weller noin pielessä on.Meinaatko, että tämä ei muka näyttäisi oikein? ei nyt ole aikaa tilailla kiinasta yhtään mitään, joten on mentävä näillä.
Multa kans ääni Ersan laitteille. 10+ vuotta ollut tämä käytössä ilman aihetta valittaa. Miellyttävin kahva mitä on tullut vastaan. Kärjet on myös suht edullisia.
Voisko olla Wellerin kären ja lämmityselementin kontakti huono?Varmastikin, mutta nyt ei ollut aikaa odottaa viikkokausia tuotteen saapumista.
(edit* tuo on Finbullet merkkinen laite. Ei siis täysin sama, kuin tuossa kuvassa oleva. En tiedä millaista kamaa he tekevät)
Kävin ostamassa laitteen ja mittasin Wellerin kärjestä tuloksen. Asetin lämpötilan 300°C juottimesta ja lämpömittari näytti 240°C ja siihen se vähän kuin tuntui hiipuvan. Ei tuo nyt oikein hyvälle näytä jos noin suuri lämpötilaero on oikeasti...
(Edit2* Kun asetin Welleristä lämpötilan 400°C, mittari näytti kärjestä 280°C, että aika suuria heittoja nyt kyllä)
Enpä tiedä, jospa siinä Wellerissä sitten on vikaa. Sinun pitäisi testata lämpömittaria vielä jollain muulla säädettävällä juottimella tms. ja sitten varmaankin Weller takuuhuoltoon.Miksi sillä sitten ei meinaa lyijytöntina sulaa oikein? Kokeilin huvikseen tuolla vanhalla marketista ostetulla 60w kolvilla ja sillä pääsi helposti 400°C lukemiin, ei ihme, että sillä on niin helppo sitten juottaa.
Kyllä tuossa jotain häikkää on pakko olla. Lämpö ei siirry kolvin kärkeen nyt jostain syystä. Tuossa paria viestiä aiemmin puhuttiin jotain keraamisesta vastuksesta kärjen sisällä, olisikohan jotain tuohon liittyvää?
Oletko ottanut kärjen irti? Kun kärjen painaa juottimen runkoon, tuntuuko siinä jousi/joustoa eikä kärki vain putoa pohjaan asti paikalleen?Laite on Wellerin 1010 ja uusi, joten takuun piirissä vielä on. Joskin tämä kyseinen juotin oli ilmeisesti esittelykäytössä.
Siis vaikka painat kärkeä syvemmälle, niin se ei mene eikä tunnu joustoa? Minulla on wanha Weller jossa on samat kärjet ja kyllä siinä on selvä tuo jousi eli kärki painuu vähän alle 1cm syvemmälle kun sitä painaa tai ruuvaa holkin kiinni. Luulisi sinullakin olevan tuon kuvankin perusteella, siinähän tuo jousitettu vastustappi on selvästi näkyvissä.Ei siinä kyllä mitään joustoa ole. Kärki vain tippuu paikoilleen.
Siis vaikka painat kärkeä syvemmälle, niin se ei mene eikä tunnu joustoa? Minulla on wanha Weller jossa on samat kärjet ja kyllä siinä on selvä tuo jousi eli kärki painuu vähän alle 1cm syvemmälle kun sitä painaa tai ruuvaa holkin kiinni. Luulisi sinullakin olevan tuon kuvankin perusteella, siinähän tuo jousitettu vastustappi on selvästi näkyvissä.
Eli tuossa vastus menee syvemmälle kärkeen? Jotain parannusta Weller on sentään tehnyt, tuossa minulla olevassa (WECP-20/LR-21) vastuksen kontaktialue kärkeen on pieni. Nykyisellä JBC:n asemalla on aika erilaiset fiilikset juotella isompia kappaleita/maatasoja.Ei vanha käytä samoja vaikka kärki onkin samantyylinen. Tuohon kahvaan mikä tuossa on sopii vain tietyt kärjet T0058770715 - WELLER - Fer à souder WEP 70 - Matedex ja klikkaa toisen kuvan auki missä kerrotaan mitkä kärjet tuossa toimii.
Eli tuossa vastus menee syvemmälle kärkeen? Jotain parannusta Weller on sentään tehnyt, tuossa minulla olevassa (WECP-20/LR-21) vastuksen kontaktialue kärkeen on pieni. Nykyisellä JBC:n asemalla on aika erilaiset fiilikset juotella isompia kappaleita/maatasoja.