Mikä juotinasema hyvä/paras?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kasi
  • Aloitettu Aloitettu
Multa kans ääni Ersan laitteille. 10+ vuotta ollut tämä käytössä ilman aihetta valittaa. Miellyttävin kahva mitä on tullut vastaan. Kärjet on myös suht edullisia.

IMG-20190727-103907.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tässä nopeasti selailin aihetta läpi, niin ei kukaan ollut ehdottanut vielä TS80 kolvia [US$73.72~81.72 18% OFF] MINI TS80 Digital OLED USB Type-C Programable Soldering Iron Station Solder Tool Built-in STM32 Chip Professional Tools from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com

Tuo toimii USB-C virtalähteellä. Youtubesta löytyy paljon revikoita. Uskoisin että tuo kolvi riittäisi monelle foorumilla pyörivälle. Sähköturvallisuus on hyvällä tasolla kun käytetään luotettavaa virtalähdettä.
 
Itse käyttänyt 939 kopiota kans alkuaikoina, mutta sitten tuli hankittua käytettynä Weller WS50 käyttöön ja sitä käytellyt nyt monia vuosia ongelmitta. Töissä tullut käytettyä vuosia WS80 Welleriä, siitäkään pahaa sanottavaa ja isompi teho auttaa monien juotoksien kanssa.

Nyt tuli tilattua jonkun verran netissä hyvää palautetta saanut KSGER T12 asema, käyttää Hakkon kärkiä. Otin tästä DC mallin ja tarkoitus rakennella 18650 kennoista tuohon akku paketti ja mahd myös cc ja cv säädettävä moduli. Eli sitten saisi akkujen varassa pienessä paketissa kolvin ja labralähteen vietyä ilman että tarttee roikkaa vedellä.



Virtalähteen laatuun en ota kantaa, kun tuossa omassa ei sellaista ole.


Mitä tässä nopeasti selailin aihetta läpi, niin ei kukaan ollut ehdottanut vielä TS80 kolvia [US$73.72~81.72 18% OFF] MINI TS80 Digital OLED USB Type-C Programable Soldering Iron Station Solder Tool Built-in STM32 Chip Professional Tools from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com

Tuo toimii USB-C virtalähteellä. Youtubesta löytyy paljon revikoita. Uskoisin että tuo kolvi riittäisi monelle foorumilla pyörivälle. Sähköturvallisuus on hyvällä tasolla kun käytetään luotettavaa virtalähdettä.

Tuossa juuri edellisellä sivulla mainittiin arvostelu videossa tuo. Ainakin T12 aseman paremmaksi puoleksi menee hinta, kärkien selvästi halvempi hinta (t80 yksi kärki maksaa yleensä yli 20e) ja tehoakin tuntuisi käytännössä olevan enemmän T12:ssa. Oikeastaan t80 hyvät puolet on tuo koko ja virtalähde asia toki jos T12 ottaa ilman virtalähdettä niin sama homma siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa juuri edellisellä sivulla mainittiin arvostelu videossa tuo. Ainakin T12 aseman paremmaksi puoleksi menee hinta, kärkien selvästi halvempi hinta (t80 yksi kärki maksaa yleensä yli 20e) ja tehoakin tuntuisi käytännössä olevan enemmän T12:ssa. Oikeastaan t80 hyvät puolet on tuo koko ja virtalähde asia toki jos T12 ottaa ilman virtalähdettä niin sama homma siinä.

Aa katos :) Seilailin puhelimella, niin meni ohitte tuo. Tuon kolvin etuja on kuljetettavuus eli voi tehdä "kenttäkorjauksia" ilman verkkovirtaa, jos käyttää USB-C virtalähdettä.
 
Multa kans ääni Ersan laitteille. 10+ vuotta ollut tämä käytössä ilman aihetta valittaa. Miellyttävin kahva mitä on tullut vastaan. Kärjet on myös suht edullisia.

IMG-20190727-103907.jpg

Mulla sama Ersa paitsi micro-tool kahvalla. Ja sitten Bilteman perinteinen "vitosen" maksava kun pitää irrotella/juotella sellaisia, mihin ei Ersa enää kykene.
 
Tarkoitin yleisellä tasolla; en varsinaisesti sinua.
Se, että HAKKO nimellä myydään väärennettyja tuotteita on todella väärin HAKKOa kohtaan ja täysin moraalitonta.
Aikoinaan TV:stä tuli ohjelma YLE:n kanavalla "vaarallinen väärennös". Siinä toimittaja naamoituneena kiersi paíkkoja, joissa väärennöksiä myytiin. Käytiin esimerkiksi paikassa, jossa oli tarjolla akkuja Nokian kännyköihin. Akkuihin sai muun muassa mukaan sopivia tarroja, joilla ulkonäkö saatiin halutuksi. Toíminta oli todella härskiä.
Kiinassa ja muuallakin väärennetään surutta kaikkea. Netistä voi esimerkiksi ostaa Applen puhelimia, joiden ulkonäkö saattaa muistuttaa Applea, mutta sisältö aivan muuta.

Itse olen koulutukseltani RTV-asentaja ja Datanomi. Olen korjannut työkseni lukuisia laitteita. Kunnon työkalut on todella tärkeitä. Mittalaitteet toki myös. Juotin on huoltomekaanikolle yksi tärkeimpiä työkaluja.
Yksi tuttavani hankki tällaisen HAKKO väärennyksen tietämättään mitä oli ostanut. Ostos ei ollut mieleen. Hän oli ollut yhteydessa HAKKOon Japaniin, kun myyjä ei vastannut sähköposteihin tai puheluihin. Selvisi melko nopeasti, että kyseessä on tuoteväärennös; ei oikea HAKKO. Et arvaa miten paljon tuttavaa hävetti. Yhdessä myöhemmin hankimme hänelle aidon HAKKOn.
Mulla on ollut kolvi kädessä kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla sain auton kellon korjattua muutamaksi kuukaudeksi, mutta toisella kertaa ei enää onnistunutkaan, joten nyt pitäisi ensin vähän nöyrtyä opiskelemaan alkeita ja selvittää mitä on tullut tehtyä väärin, ja mahdollisesti hommata motonetin kympin kolvin ja sen mukana tulleen juotosmetallin oheen jotain (tinaimuri, parempi kolvi, parempi tina ?) välineistöä lisää jos alkaa näyttää siltä että siitä voisi olla apua.

Tässä vaiheessa koen aika hyödylliseksi, jos joku ilmeisen harrastunut juottelija tuo perustellusti ilmi, että 100e vehkeiden lisäksi 20e:lla saa käytännössä yhtä toimivia vehkeitä. Paljon vähemmän hyviä perusteita on kirjoitettu sille, miksi kiinaroinan sijaan pitäisi ostaa joku aito merkkilaite, jos käyttöä tulee 10 vuoden aikana muutama kerta.

Nyt kun muutaman aloittelijavideon katsoi, niin kiinalaisia parin kympin laitteita niissäkin suositeltiin.
 
Biltemakolvilla pärjää vallan mainiosti jossei harrasta kolvailua tai tarvitse tehdä sitä usein. Juotosasemakin on vaan lähinnä mukavuus jos on tarve kolvailla mitään herkempiä vehkeitä lämpötilasäätönsä ansiosta jottei tarvitse omistaa useempaa eritehosta kolvia.
 
Jos aikayksikkö on vuosi, niin ei ehkä kannata näitä ottaa minään tehokäyttäjän tai asiantuntijan neuvoina...
Olin vuosia huoltomekaanikkona. Juottelin tuolloin paljon päivittäin. Nykyään olen työttömänä ja kolme kertaa viikossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Siellä teen tietotekniikkaan liittyviä asennuksia ja korjauksia. Harvemmin tulee juoteltua ja sekin vähä kotona. Vanha ammattitaito on tallella.
Kuntouttavassa työtoiminnassa olisi tarve juotella, mutta heillä ei ole asiallisia työkaluja. Olen esittänyt niitä hankittavaksi. Toistaiseksi niitä ei ole saatu. Rahasta se on kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin aliexpressistä alle 10 Euron kolvisetin, joka mielestäni käyttökelpoinen pienempiinkin juotospisteisiin. Esim. 0201-0402 konkat, 0402-0603 vastukset ja TSSOP-20 (0,5mm jalkaväli)
juotokset onnistui helposti. Vanhalla Wellerin Magnastatilla aikaisemmin juotokset tuskaisia,kun kärjen koko iso ja lämpötila liian alhainen.
US $4.49 10% OFF|60W Adjustable Temperature Electric Soldering Iron Set Welding Solder Station Heat Pencil Repair Tool Kit-in Electric Soldering Irons from Tools on Aliexpress.com | Alibaba Group

Tämän halpiskolvin käytössä kannattaa olla tarkkana, ettei säädä lämpötilaa liian ylös ja polta piirilevyn padejä sekä kolvin terää. Lyijyllisellä tinalla ko. kolvi säädettävä lähelle minimiä.
 
Tilasin aliexpressistä alle 10 Euron kolvisetin, joka mielestäni käyttökelpoinen pienempiinkin juotospisteisiin. Esim. 0201-0402 konkat, 0402-0603 vastukset ja TSSOP-20 (0,5mm jalkaväli)
juotokset onnistui helposti. Vanhalla Wellerin Magnastatilla aikaisemmin juotokset tuskaisia,kun kärjen koko iso ja lämpötila liian alhainen.
US $4.49 10% OFF|60W Adjustable Temperature Electric Soldering Iron Set Welding Solder Station Heat Pencil Repair Tool Kit-in Electric Soldering Irons from Tools on Aliexpress.com | Alibaba Group

Tämän halpiskolvin käytössä kannattaa olla tarkkana, ettei säädä lämpötilaa liian ylös ja polta piirilevyn padejä sekä kolvin terää. Lyijyllisellä tinalla ko. kolvi säädettävä lähelle minimiä.

Eihän tuo mitään maksa, mutta eikö tuollaisella "pitkäkärkisellä" ole perseestä juotella?
 
Eihän tuo mitään maksa, mutta eikö tuollaisella "pitkäkärkisellä" ole perseestä juotella?
Hyvähän sillä oli juotella ,kun lämpötilan sai oikein säädettyä. Kun Wellerillä tina ei sulanut ja 0201 konkkiin tuli vaan tinapalloja ilman kunnon juotosta,niin tällä halpiskolvin pienellä terällä homma onnistui hienosti , eikä tinaa mennyt liikaa juotospisteeseen.
 
Hyvähän sillä oli juotella ,kun lämpötilan sai oikein säädettyä. Kun Wellerillä tina ei sulanut ja 0201 konkkiin tuli vaan tinapalloja ilman kunnon juotosta,niin tällä halpiskolvin pienellä terällä homma onnistui hienosti , eikä tinaa mennyt liikaa juotospisteeseen.
Niin siis, vikahan sinulla on ollut Wellerin kärjessä joka on mennyt huonoksi, ei itse wellerissä (ellei Welleri ole rikki). Yhtälailla siitä Kiinajuottimestakin menee kärki huonoksi ajan saatossa. Uusia kärkiä saa Welleriin kaupasta.
 
Niin siis, vikahan sinulla on ollut Wellerin kärjessä joka on mennyt huonoksi, ei itse wellerissä (ellei Welleri ole rikki). Yhtälailla siitä Kiinajuottimestakin menee kärki huonoksi ajan saatossa. Uusia kärkiä saa Welleriin kaupasta.
Vanhan 24V Magnastat juottimeen (lt säätö kärjessä) en löytänyt riittävän pientä kärkeä.
Kaikki varakärjet ovat lähes metrin halkoja. Kyllä sillä 30 vuotta vanhalla kärjellä vielä tina sulaa, mutta lt on hieman alhainen ja lyijyttömälle tehdyt korjausjuotokset on ongelmallisia.
 
Vanhan 24V Magnastat juottimeen (lt säätö kärjessä) en löytänyt riittävän pientä kärkeä.
Kaikki varakärjet ovat lähes metrin halkoja. Kyllä sillä 30 vuotta vanhalla kärjellä vielä tina sulaa, mutta lt on hieman alhainen ja lyijyttömälle tehdyt korjausjuotokset on ongelmallisia.
Aha, ok. No sitten on ehkä aika tosiaan vaihtaa juotinta jos ei saa kuin isoja kärkiä. Ja vinkki tuohon lyijyttömän sulamiseen; sekoita/sulata lyijyttömään juotokseen lyijyllistä, niin sulaa paremmin.
 
Muistaakseni lyijytön tina pitäisi sulaa hieman yli 200 asteessa ja reflow max lt on yleensä alle 250 C.
Tuskin on kärjen lämpötila 400 astetta jos ei tina sula nopeasti. Onnistuisikohan kärjen ltn mittaus IR lt mittarilla?
Tuossa halpiskolvissa pieni kärki meni kuumaksi,että piirilevyn padit paloi ja terä muotoitu uusiksi, kirjekuoren paperi ja kostea puhdistussieni mustui. Eli kolvin lt asteikkoon ei ollut luottamista.
 
No nyt on Wellerin WE1010 hankittu. Mietin noista tinoista, saako nykyään edes lyijyllistä tinaa vai onko ne kaikki lyijyttömiä? Mitä merkkiä kannattaa ostaa?
Voi Jeesus, tätä pelkäsin kun luin aiempaa viestiä ja toivoin ettet ole ostanut sitä.
Palauta se välittömästi jos se on vielä mahdollista. Tämä malli on susi eikä tule kestämään edes kevyttä käyttöä. Kahvan ja elementin kiinnitys on lapsellisen heppoinen. Pyälletty metalli on painettu kahvan kärjessä olevaan muovi/lasikuituholkkiin ja tulee taatusti löystymään lyhyen käytön jälkeen.
Etsi vaikka kuvia tai ongelmia tähän malliin liittyen niin asia selviää.
 
https://www.amazon.de/gp/product/B079ZN6Q2F/

Onkohan tällaisesta amazonin halpisvehkeestä mihinkään? Nyt käytössä oleva kolvi on noin parikymmentä vuotta vanha autosähköasentajalta peritty 12-volttinen Welleri, jota 230v muuntajalla ajelen. Vähän hasardi viritys, mutta toistaiseksi ajanut kohtuullisesti asiansa.
 
https://www.amazon.de/gp/product/B079ZN6Q2F/

Onkohan tällaisesta amazonin halpisvehkeestä mihinkään? Nyt käytössä oleva kolvi on noin parikymmentä vuotta vanha autosähköasentajalta peritty 12-volttinen Welleri, jota 230v muuntajalla ajelen. Vähän hasardi viritys, mutta toistaiseksi ajanut kohtuullisesti asiansa.

Ei ole henk koht kokemuksia, mutta jättäisin silti ostamatta ihan vaan tuon merkin nimen takia.

"I didn't choose ho life, ho life chose me"
 
Kokeilin kiinasta tilatulla IR mittarilla mitata tuota kärjen lämpötilaa, ei oikein onnistunut tai sitten kolvi on todella rikki, koska en +50°C parempaa tulosta saanu. Millähän tuon saisi luotettavasti mitattua?
Esim. jollain K-tyypin thermoparilla?!
Esim. tällä ja vähän sulattaa tinaa kolvin kärkeen niin paremmin johtaa lämpöä.
 
Kokeilin kiinasta tilatulla IR mittarilla mitata tuota kärjen lämpötilaa, ei oikein onnistunut tai sitten kolvi on todella rikki, koska en +50°C parempaa tulosta saanu. Millähän tuon saisi luotettavasti mitattua?
En onnistunut itsekkään mittaamaan IR-mittarilla kolvin kärjen lämpötilaa. Suuruusluokan kyllä tietää jos tina sulaa. Lasipintaisella NTC vastuksella yritin myös mitata, mutta kovin alhaiseksi jäi tulos aivan kolvin kärjellä. Ehkä onnistuisi paremmin lämmittämällä kolvin kärjellä isoa kuparialuetta tai alumiinipalasta ja mitata niistä.
 
Ir mittarilla ei pysty paljasta metallia mittaamaan tarkasti ilman isompaa vaivaa tietämystä asiasta. Niin monesti näkee tota että joku mittaillu paljasta metallia ja pitää lämpötiloja absoluuttisina tosina.
 
Hanki FG-100 mittari AliExpressistä tuohon lämpötilan mittaukseen. Ei maksa paljon (10€) ja on tuohon käyttöön tarkoitettu.
 
Hanki FG-100 mittari AliExpressistä tuohon lämpötilan mittaukseen. Ei maksa paljon (10€) ja on tuohon käyttöön tarkoitettu.

Meinaatko, että tämä ei muka näyttäisi oikein? ei nyt ole aikaa tilailla kiinasta yhtään mitään, joten on mentävä näillä.
 
Multa kans ääni Ersan laitteille. 10+ vuotta ollut tämä käytössä ilman aihetta valittaa. Miellyttävin kahva mitä on tullut vastaan. Kärjet on myös suht edullisia.

IMG-20190727-103907.jpg

Omat kokemukset Ersasta eivät ole kovin mairittelevat:

+ nopea vaihtaa kärkiä
+ ergonominen kokonaisuus
- käyttöliittymä aivan helvetistä
- keraaminen vastus katkeaa helposti kärjen sisään (käyttäjän moka kuitenkin)

Itsellä on Aoyue 937
+ helppo lämpötilan säätö
+ ergonominen
- vähän hidas
 
Varmastikin, mutta nyt ei ollut aikaa odottaa viikkokausia tuotteen saapumista.

(edit* tuo on Finbullet merkkinen laite. Ei siis täysin sama, kuin tuossa kuvassa oleva. En tiedä millaista kamaa he tekevät)

Kävin ostamassa laitteen ja mittasin Wellerin kärjestä tuloksen. Asetin lämpötilan 300°C juottimesta ja lämpömittari näytti 240°C ja siihen se vähän kuin tuntui hiipuvan. Ei tuo nyt oikein hyvälle näytä jos noin suuri lämpötilaero on oikeasti...

(Edit2* Kun asetin Welleristä lämpötilan 400°C, mittari näytti kärjestä 280°C, että aika suuria heittoja nyt kyllä)
Voisko olla Wellerin kären ja lämmityselementin kontakti huono?
 
Miksi sillä sitten ei meinaa lyijytöntina sulaa oikein? Kokeilin huvikseen tuolla vanhalla marketista ostetulla 60w kolvilla ja sillä pääsi helposti 400°C lukemiin, ei ihme, että sillä on niin helppo sitten juottaa.
Enpä tiedä, jospa siinä Wellerissä sitten on vikaa. Sinun pitäisi testata lämpömittaria vielä jollain muulla säädettävällä juottimella tms. ja sitten varmaankin Weller takuuhuoltoon.

Kannattaisi muuten ostaa lyijyllistä tinaa, lyijyttömällä tulee vain paha mieli..
Tuossa on hyvä vertailu, myös Kiinasta saa toimivaa:
 
Kyllä tuossa jotain häikkää on pakko olla. Lämpö ei siirry kolvin kärkeen nyt jostain syystä. Tuossa paria viestiä aiemmin puhuttiin jotain keraamisesta vastuksesta kärjen sisällä, olisikohan jotain tuohon liittyvää?

Mikä wellerin malli se on ?

Jos ei enää ole takuuta niin kannattaa varmuuden vuoksi avata kahva ja tarkastaa liitokset. Ja samalla mitata vastus.
Eikä olisi ensimmäinen josta menee liitokset huonoksi johdon päässä olevan liittimen sisältä...
 
Laite on Wellerin 1010 ja uusi, joten takuun piirissä vielä on. Joskin tämä kyseinen juotin oli ilmeisesti esittelykäytössä.
Oletko ottanut kärjen irti? Kun kärjen painaa juottimen runkoon, tuntuuko siinä jousi/joustoa eikä kärki vain putoa pohjaan asti paikalleen?
 
Aika köyhältä näyttää Wellerin viritykset kun omassa kiinajuottimessa kärki on ikäänkuin lahje joka livautetaan kolvin lämpöelementin ylle. Varmasti on hyvä kontakti.
 
Ei siinä kyllä mitään joustoa ole. Kärki vain tippuu paikoilleen.
Siis vaikka painat kärkeä syvemmälle, niin se ei mene eikä tunnu joustoa? Minulla on wanha Weller jossa on samat kärjet ja kyllä siinä on selvä tuo jousi eli kärki painuu vähän alle 1cm syvemmälle kun sitä painaa tai ruuvaa holkin kiinni. Luulisi sinullakin olevan tuon kuvankin perusteella, siinähän tuo jousitettu vastustappi on selvästi näkyvissä.
 
Siis vaikka painat kärkeä syvemmälle, niin se ei mene eikä tunnu joustoa? Minulla on wanha Weller jossa on samat kärjet ja kyllä siinä on selvä tuo jousi eli kärki painuu vähän alle 1cm syvemmälle kun sitä painaa tai ruuvaa holkin kiinni. Luulisi sinullakin olevan tuon kuvankin perusteella, siinähän tuo jousitettu vastustappi on selvästi näkyvissä.

Ei vanha käytä samoja vaikka kärki onkin samantyylinen. Tuohon kahvaan mikä tuossa on sopii vain tietyt kärjet T0058770715 - WELLER - Fer à souder WEP 70 - Matedex ja klikkaa toisen kuvan auki missä kerrotaan mitkä kärjet tuossa toimii.
 
Kuuluuko tämän olla tällainen, vai puuttuuko jotain välistä, minulla, kun on aina ollut vain täysrautakärkiä markettikolveissa, niin uusi tuttavuus tämän näköinen.

20190810_133240.jpg

20190810_133300.jpg

Tuohon tulee sitten vain päälle se holkki jolla kärki kiristetään pysymään paikoillaan.

Kyllä tuo netin kuvien perusteella ihan normilta näyttää. Onhan tuo kärki varmasti semmoinen, että se on tarkoitettu juuri tuohon kahvaan mikä juottimessa.
 
Ei vanha käytä samoja vaikka kärki onkin samantyylinen. Tuohon kahvaan mikä tuossa on sopii vain tietyt kärjet T0058770715 - WELLER - Fer à souder WEP 70 - Matedex ja klikkaa toisen kuvan auki missä kerrotaan mitkä kärjet tuossa toimii.
Eli tuossa vastus menee syvemmälle kärkeen? Jotain parannusta Weller on sentään tehnyt, tuossa minulla olevassa (WECP-20/LR-21) vastuksen kontaktialue kärkeen on pieni. Nykyisellä JBC:n asemalla on aika erilaiset fiilikset juotella isompia kappaleita/maatasoja.
 
Eli tuossa vastus menee syvemmälle kärkeen? Jotain parannusta Weller on sentään tehnyt, tuossa minulla olevassa (WECP-20/LR-21) vastuksen kontaktialue kärkeen on pieni. Nykyisellä JBC:n asemalla on aika erilaiset fiilikset juotella isompia kappaleita/maatasoja.

Niin ymmärsin tuon linkissä olevan kuvan perusteella, että se vastus menee syvemmälle ja sen takia tuo kahva ei ole yhteensopiva kaikkien kärkien kanssa vaikka ne siihen koon puolesta menisivät niin se sisäpuolen vastuksen aukko menee syvemmälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 413
Viestejä
4 507 017
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom