Mikä juotinasema hyvä/paras?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kasi
  • Aloitettu Aloitettu
IMG_20190905_115114.jpg
Hintaluokka saisi olla se 50-200€ ja mielellään digitaalinen näyttö[/QUOTE]

Luovun JBC (CD-2BB) asemastani 150e. (ovh 300e). Ollut varalaitteena ja käytetty alle 10 kertaa eli uuden veroinen.

katso liitettä 270789
 
Ei istu aivan topikin kysymykseen, mutta mikä näistä parin kympin juotinasemista olisi paras? Joskus tuollaista tarvitsisi esim. ledinauhan ja johtojen kiinnittämiseen.
 
Piti ostaa juotin ja kävin nopeasti nykytilanteen läpi ja pääydyin ostamaan TS100:n Bangoodista:

MINI TS100 Digital OLED Programmable Interface DC5525 Soldering Iron Station Built-in STM32 Chip Professional Tools from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com

Kiinasta tilattuna tolla kupongilla 38.88$ eli noin 35 euroa posteineen. Parin kymmenen sentin lisämaksulla Bangood korvaa tullimaksut, jos ne napsahtaa.

Kärkiä:

Drillpro Original Replacement Soldering Iron Tips For TS100 Digital LCD Soldering Iron B2 BC2 I K Tool Accessories from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com

Kaapeli:

RJXHOBBY XT60 Male Bullet Connector to Male DC 5.5X 2.5mm DC5525 Rubber Power Cable for TS100 Electric Soldering Iron RC Parts from Toys Hobbies and Robot on banggood.com

Tuohon toiseen päähän sitten haluamansa liittimet tai XT60-adapteri. Noista tarvikkeista sai vielä uuden käyttäjän kupongeilla muutaman euron pois. Ei jalustaa vielä, kokeilen ensin toimiiko vanhan jalustan kanssa. Virtalähteenä Gophert 0-30V 5A, joka oli vanhastaan.

Tässä videolla oli noita tarvikkeita näytetty jonkun verran:



Tässä tehdään uusi kaapeli tatuointilaitteen kaapelista (halpoja):



Jos jollakin oli vielä toi Hakko FX-888D hakusessa, niin täältä olis saanu melko kohtuullisella hinnalla aitoja:

HAKKO FX-888D genuine soldering station 220V, silver

Posteineen 126,64 euroa. Ei tulleja.
 
Amazon.de:stä tuli Versatip, posteineenkin jäi alle Suomen hintojen.

Alkutestien perusteella 100x kätevämpi kuin sähköllä toimivat kolvit ja juotinasemat. Tosin kaasupullosta en keksinyt että mikä täyttösuuttimista olisi se paras, tuntuu kaikki vuotavan ohi.
Kai pidät sitä kaasupurkkia suutin alaspäin, kun täytät? Muuten karkaa ja paljon.
 
Tulipa testattua ja todettua, että ei onnistu johtojen kolvaaminen pienessä (5-8°C) pakkasessa, ei ainakaan kaasulla:rolleyes:
Tina kyllä sulaa, mutta samantien pisaroituu eikä tartu vaikka miten yrittää kuumentaa.
Selvästikään se sun juotettava kaapeli ei lämpeä tarpeeksi jos se sulanut tina pisaroituu. Voisi kuvitella, että tuommoisessa kaasulla toimivassa olisi tehoa ihan riittävästi lämpötilan puolesta.
 
Kyllä se johto lämpeni kun rupesi muovieristekin jo sulamaan ja palamaan. Voi olla että tuo Dremelin mukana tullut tina ei ole sitä parasta laatua. Se sula tina ei tarttunut kolvin kärkeenkään samaan tapaan kuin sisällä.
Kannattaa kokeilla toisella tinalla. Jos se on lyijytöntä mitä siinä tuli niin se vaatii kovemman lämpötilan, kuin lyijyllinen mitä ei yksityisille enää saa kaupoissa myydä. Se muovieriste sulaa paljon matalammassa lämmössä mitä lyijytön tina vaatii lämpötilaksi onnistuneeseen juotokseen. Yleensä se palloksi jääminen johtuu juuri siitä ettei se juotettava kappale ole lämmennyt riittävästi.
 
Toinen syy tuolle pallonmuodostukselle on että juotettavassa kohteessa on epäpuhtauksia, seim jotain rasvaa tai hapettumaa tai sitten jotkut johtimet ovat vaan sellaista materiaalia johon tina ei meinaa tarttua, kuten alumiinijohtimet tai teräslankavahvisteiset. Jotkut kiinajohdot ovat ihan toivottomia, yksikin johto näytti ihan kuparilta mutta ei siihen tinaa saanut tarttumaan mitenkään.
 
Eli ilmeisesti paskassa tinassa ei ollut juoksutetta juuri ollenkaan. Monen halpisjuottimen mukana on tullut todella ala-arvoista tinaa jolla ei voi juottaa mitään peltikattoa pienempää ja sitäkin vain juotosnesteen kera.

Ja tosiaan kylmissä tai muuten haastavissa paikoissa itse käytän erillistä lisäfluksia joka auttaa aika paljon tuossa tarttumisessa.

Yleensä on helpompi poistaa ylimääräistä fluksia kuin kiukutella huonon juottuvuuden takia, joten jos juottelee paljon johtoja hankalissa paikoissa tai muuten sellaisia asioita että tietää että on epäpuhtauksia niin tuo fluksi auttaa aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisellä kerralla sain auton kellon korjattua muutamaksi kuukaudeksi, mutta toisella kertaa ei enää onnistunutkaan, joten nyt pitäisi ensin vähän nöyrtyä opiskelemaan alkeita ja selvittää mitä on tullut tehtyä väärin, ja mahdollisesti hommata motonetin kympin kolvin ja sen mukana tulleen juotosmetallin oheen jotain (tinaimuri, parempi kolvi, parempi tina ?) välineistöä lisää jos alkaa näyttää siltä että siitä voisi olla apua.
Tässäkin oli vikana vain huono tina suhteessa kolviin jonka mukana se tuli. Vein kortin monin verroin tehokkaamman juottimen äärelle ja parin sekunnin uudelleen sulattelu teki korjauksesta pysyvän.
 
Silikoninen tatuointikoneen kaapeli toimii hienosti TS100 kanssa, tein itse tuohon banaaniliittimet ja DC-pään. Todella taipuisa ja ei sula jos sattuu vahingossa kolvilla osumaan.

2020-03-25 13.19.39.jpg
 
On herännyt kiinnostus alkaa opettelemaan yksinkertaisia juotostöitä, jotta pystyisi vaihtamaan itse esim. vanhojen NES/SNES pelien paristot ja kenties pienen harjoittelun jälkeen jotain komponenttejakin eri laitteisiin (lähinnä konkkia siis). Ensimmäinen ongelma on nyt se, että olen täysin pihalla siitä, millainen olisi hyvä juotin/kolvi.

Olisiko esim. tämä mistään kotoisin: Weller® WHS40 juotinasema 40 W | Motonet Oy

Lisäksi kiinnostaa, että miten olisi hyvä lähteä harjoittelemaan hommaa, jotta ei tarvitsisi heti kättelyssä rikkoa mitään? Onko esim. olemassa jotain harjoituskittejä, missä olisi jotain höpöhöpökomponentteja, joita voisi juotella toisiinsa? Vai olisiko tyhmä idea käydä vain vaikka jostain kierrätyskeskuksesta joku vanha romu (emolevy tms.), mitä voisi roplailla?
 
Aivan täyttä paskaa, kuten muutkin edulliset Wellerit tätä nykyä. Pysy kaukana.

No onko sitten heittää ehdotusta siitä, että mikä kannattaisi hankkia? Mielellään tavaraa, mikä on ostettavissa / tilattavissa jostain ilman, että tarvitsee kytätä käytettyä tavaraa.
 
Esim. Hakko fx-888 on aika varma valinta ja samaa hintaluokkaa. D-malli myös jos kärsivällisyys riittää hankalan käyttöliittymän kanssa.
 
No onko sitten heittää ehdotusta siitä, että mikä kannattaisi hankkia? Mielellään tavaraa, mikä on ostettavissa / tilattavissa jostain ilman, että tarvitsee kytätä käytettyä tavaraa.

Jo ehdotettu Hakko fx-888 on hyvä:


Samalla voi ostaa tuohon "paremman" kärjen (nämä on osin makuasioita), esimerkiksi T180-D24:


Toisena vaihtoehtona ehdottaisin itsekin muutama kuukausi sitten ostamaani TS100-kolvia:


Tykkään tuohon kärkenä DS-D24:


Tarvitset lisäksi kaapelin:


Kärjen puhdistukseen "sienen":


Ja virtalähteen:


Jos ottaa tuon virtalähteen noiden lisäkaapeleiden kanssa niin saat niillä ensimmäisenä projektina hyvin kolvailtua itsellesi tuon kolvin virtakaapelin yhdistämällä banaaniliittimet kaapeliin. Tuo virtalähde on muutoinkin todella hyödyllinen eleketroniikkahommissa.

Kolvin ja virtalähteen lisäksi ostaisin halvan (ja ihan hyvän) yleismittarin (tämä tai 8009):


Lisäksi tarvitset hyvää (lyijyllistä) tinaa! Huonon tinan kanssa vaan turhaudut ja lyijyttömän tinan kanssa juottaminen on vaikeampaa. Käsien pesu lyijypitoisen tinan käsittelyn jälkeen on fiksua. En osaa tässä neuvoa, että mikä nykyään on hyvää ja halpaa, omat rullani on vuosia vanhoja. Oma nykyinen tina on "Kester 44 Rosin Core Solder 63/37 .031" ja olen ollut tähän tyytyväinen.

Juottamista voi harjoitella esimekiksi kokoamalla rakennussarjoja:


Edit:

Katsoin tämän sarjan jokin aika sitten:



Tajusin tuosta useita perusasioita, joita en ollut aiemmin tajunnut eikä kukaan ollut vaivautunut selittämään. Tyylillisesti tuo on myös itseäni miellyttävää vanhan ajan opetusta. Youtubesta löytyy toki paljon muitakin hyviä opetusvideoita.
 
Viimeksi muokattu:
@E_Mustakari kiitos ehdotuksesta! Tuo Hakko vaikuttaisi kyllä näillä tiedoilla varmasti hyvältä vaihtoehdolta. Täytyy tutkia, että mistähän moisen sitten oikeasti saisi. Ilmeisesti joka tapauksessa menee ulkomailta tilailuksi, mutta tällä hetkellä vähän hidastavat nuo koronaviruksesta johtuvat ongelmat toimituksessa (tullut huomattua muiden tilausten yhteydessä).

@bluedrool sinun postaus oli kyllä mulle tosi hyvä tietopaketti, kiitos. Tällä hetkellä ehkä tuo Hakko olisi ykkösvaihtoehto, mutta myös tuo TS100 voisi kiinnostaa. Täytyy seuraavaksi tutustua tuohon linkkaamaasi videomatskuun. Joku noista rakennussarjoista menee kyllä ehdottomasti tilaukseen, jahka muu välineistö on hallussa.
 
TS100 pesee FX-888D Hakkon mennen tullen kokemuksen perusteella, murto-osalla hinnasta. Siinä missä FX-888D vasta lämpeää, on TS100 ollut jo pitkän aikaa asetetussa lämmössä.

Tuo johtuu siitä, että 888D on aika museokamaa sisäisesti, lämmityselementti on itse kolvissa eikä itse vaihtopäässä, kuten 400-500 euron Hakkoissa, tai 50 euron TS100:ssa. Toki 888D vaihtopäät on halvempia, mutta itse olen hyvin tullut toimeen 3-4 eri vaihtopään kanssa.

Hakkon käyttöliittymä on kanssa jonkun varsinaisen sadistin suunnittelema, kun laitteessa ei ole ylös/alas lämmönsäätöä, pelkkä ylös-nappi ja lämmön laskeminen pitää tehdä kikkailemalla. TS100 miljoona kertaa mukavempi käyttöliittymältään ylös/alas lämmönsäädöllä.

Kannattaa vilkaista:
 
@E_Mustakari kiitos ehdotuksesta! Tuo Hakko vaikuttaisi kyllä näillä tiedoilla varmasti hyvältä vaihtoehdolta. Täytyy tutkia, että mistähän moisen sitten oikeasti saisi. Ilmeisesti joka tapauksessa menee ulkomailta tilailuksi, mutta tällä hetkellä vähän hidastavat nuo koronaviruksesta johtuvat ongelmat toimituksessa (tullut huomattua muiden tilausten yhteydessä).

Toi batterfly.com ainakin toimittaa Euroopasta, eli 1-2 viikossa tulee hitaammallakin toimituksella. Bangoodista/Kiinasta (jos ei ota eurooppalaisesta varastosta) tulee sitten noin kuukaudessa.

@bluedrool sinun postaus oli kyllä mulle tosi hyvä tietopaketti, kiitos. Tällä hetkellä ehkä tuo Hakko olisi ykkösvaihtoehto, mutta myös tuo TS100 voisi kiinnostaa. Täytyy seuraavaksi tutustua tuohon linkkaamaasi videomatskuun. Joku noista rakennussarjoista menee kyllä ehdottomasti tilaukseen, jahka muu välineistö on hallussa.

Eipä mitään. Kannattaa tosiaan ottaa se mikä hyvänä pidetty, helppo saaada, kohtuuhintainen ja miellyttää itseä. Noita vaihtoehtoja on tosiaan nykymaailmassa niin paljon. Paitsi vanhoja hyviä merkkejä, niin Aliexpressistä/Ebaysta/Bangoodista ym. saa vähintään satoja eri laitteita. Osa on tosi hyviä ja halpoja ja osa ihan kuraa. Helposti homma menee melko turhaksi laitteiden vertailuksi. Tämäkin harrastus on kuitenkin pääasiassa tekemistä eikä niinkään laitteista kiinni.

Noita lähteitä opiskeluunhan on myös ihan valtavasti. Suomeksi vähän huonommin ainakaan tuoretta. Perusasiathan ei paljon sinänsä muutu, mutta monet lähteet ovat ainakin itselleni liian teoreettisia. Esimerkiksi tätä monet jenkit suosittelevat (en ole kuin selaillut):


Tuossa on myös projekteja ja tuota saa ostettua myös komponenttipaketin kanssa eli voi rakentaa kirjan ohjeiden mukaan.
 
TS100 pesee FX-888D Hakkon mennen tullen kokemuksen perusteella, murto-osalla hinnasta. Siinä missä FX-888D vasta lämpeää, on TS100 ollut jo pitkän aikaa asetetussa lämmössä.

Tuo johtuu siitä, että 888D on aika museokamaa sisäisesti, lämmityselementti on itse kolvissa eikä itse vaihtopäässä, kuten 400-500 euron Hakkoissa, tai 50 euron TS100:ssa. Toki 888D vaihtopäät on halvempia, mutta itse olen hyvin tullut toimeen 3-4 eri vaihtopään kanssa.

Hakkon käyttöliittymä on kanssa jonkun varsinaisen sadistin suunnittelema, kun laitteessa ei ole ylös/alas lämmönsäätöä, pelkkä ylös-nappi ja lämmön laskeminen pitää tehdä kikkailemalla. TS100 miljoona kertaa mukavempi käyttöliittymältään ylös/alas lämmönsäädöllä.

Kannattaa vilkaista:


Kieltämättä toi digitaalisen käyttöliittymä on erikoinen. Itselläni on ollut tuo FX-888 ja se oli ihan hyvä. Siinä tosin onkin säätönuppi.

Toisaalta ei kai sitä lämpöä hirveästi tarvitse säätääkään, kun käyttää samaa tinaa. Itse ainakin pääasiassa napsautan kolvin päälle, juotan ja pistän sen pois päältä. En hirveästi ole lämpöä säädellyt sen jälkeen kun sain sen kohdalleen. Tämä siis TS100:lla.
 
Olisi kiva kuulla perustelut tälle Wellerin paskuudelle?

Tuo asema on täyttä paskaa jo ensivilkaisulla. Katso itse tuota juotoskynää ja päättele voiko tuollaisella tehdä yhtään mitään muuta kuin maksimissaan juotella kasaan jotain kouluelektroniikan sarjoja.
Satasella saa aika paljon parempaakin kun edes vähän katsoo mitä ostaa ja jättää turhat fanipoikailut pois.
 
Tuo asema on täyttä paskaa jo ensivilkaisulla. Katso itse tuota juotoskynää ja päättele voiko tuollaisella tehdä yhtään mitään muuta kuin maksimissaan juotella kasaan jotain kouluelektroniikan sarjoja.
Satasella saa aika paljon parempaakin kun edes vähän katsoo mitä ostaa ja jättää turhat fanipoikailut pois.
No tämä. Kärjen kiristysruuvi on käännettynä näkymättömiin jokaisessa promokuvassa. Yksistään se jo kertoo riittävästi. Oletettavasti Wellerin halpikset menivät paskaksi sen tullessa osaksi Apex Tool Groupia. Syvempää analyysiä eivät halvat nykywellerit ansaitse. Ostakoon ken tahtoo.
Mulla on vieläkin kakkosjuottimena Magnastaatti yli 40 vuoden takaa, enkä odota sen lakkaavan toimimasta pitkään aikaan.
 
TS100 pesee FX-888D Hakkon mennen tullen kokemuksen perusteella, murto-osalla hinnasta. Siinä missä FX-888D vasta lämpeää, on TS100 ollut jo pitkän aikaa asetetussa lämmössä.

Tuo johtuu siitä, että 888D on aika museokamaa sisäisesti, lämmityselementti on itse kolvissa eikä itse vaihtopäässä, kuten 400-500 euron Hakkoissa, tai 50 euron TS100:ssa. Toki 888D vaihtopäät on halvempia, mutta itse olen hyvin tullut toimeen 3-4 eri vaihtopään kanssa.

Hakkon käyttöliittymä on kanssa jonkun varsinaisen sadistin suunnittelema, kun laitteessa ei ole ylös/alas lämmönsäätöä, pelkkä ylös-nappi ja lämmön laskeminen pitää tehdä kikkailemalla. TS100 miljoona kertaa mukavempi käyttöliittymältään ylös/alas lämmönsäädöllä.

Eikös tolle TS100 kuitenkin tule äkkiä saman verran hintaa tai enemmänkin, kun hankkii edellä linkkaillut asiat? Hakkossa tällaista amatööriä houkuttelee tällä hetkellä helppous. Siis, että jos ostaisi tuon asemman, niin alkuun pääsisi sillä, vaihtokärjellä ja tinalla.

Kuvittelisin, että Hakkollakin jonkinlainen jälleenmyyntiarvo on, joten laitteistoa olisi helppo vaihtaa, jos siltä tuntuu? Se on hyvä muistaa, että kun tässä on haaveissa vasta aloitella hommia, niin ihan hetkeen ei mitään erityisen vaativaa tule eteen eli tärkeintä olisi päästä alkuun, mutta siten, että homma ei tyssää yksinkertaisesti liian huonoihin vehkeisiin.
 
Eikös tolle TS100 kuitenkin tule äkkiä saman verran hintaa tai enemmänkin, kun hankkii edellä linkkaillut asiat? Hakkossa tällaista amatööriä houkuttelee tällä hetkellä helppous. Siis, että jos ostaisi tuon asemman, niin alkuun pääsisi sillä, vaihtokärjellä ja tinalla.

Kuvittelisin, että Hakkollakin jonkinlainen jälleenmyyntiarvo on, joten laitteistoa olisi helppo vaihtaa, jos siltä tuntuu? Se on hyvä muistaa, että kun tässä on haaveissa vasta aloitella hommia, niin ihan hetkeen ei mitään erityisen vaativaa tule eteen eli tärkeintä olisi päästä alkuun, mutta siten, että homma ei tyssää yksinkertaisesti liian huonoihin vehkeisiin.

On toi TS100 jonkun verran halvempi. Varsinkin jos pihistelee. Itse rauta 52 euroa + kannettavan virtalähde Torilta tai Ebaysta 15-20 euroa + sieni 3 euroa + kaapeli 3 euroa (joku halvin tatuointikoneen kaapeli Ebaysta) = 78 euroa tai alle. Tuon Gophert-virtalähteenkin kanssa hinta 100-110 euroa, kun taas Hakko jotain 120 euroa posteineen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa helpon plug and play ratkaisun, niin suosittelen harkitsemaan myös TS100 "pikkuveljeä" TS80, jossa on USB-C laturi ja mukana tulee silikonikaapeli.



Ainoa tuossa on että laturin pitää tukea QuickCharge3 standardia, mutta esim. verkkokaupasta sellaiselle tulee hintaa huimat 15€ (linkki) ja toimii tietenkin myös puhelimen lataamiseen.
 
On toi TS100 jonkun verran halvempihalvempi. Varsinkin jos pihistelee. Itse rauta 52 euroa + kannettavan virtalähde Torilta tai Ebaysta 15-20 euroa + sieni 3 euroa + kaapeli 3 euroa (joku halvin tatuointikoneen kaapeli Ebaysta) = 78 euroa tai alle. Tuon Gophert-virtalähteenkin kanssa hinta 100-110 euroa, kun taas Hakko jotain 120 euroa posteineen.
Ja 120 euron Hakko on ikivanhaa tekniikkaa. Toimeen varmasti tulee, mutta parempaakin on nykyisin markkinoilla.

Jos välttis Hakkon haluaa, niin FX-951 näkyy olevan 300€ paikkeilla. Noissa on lämmityselementti itse vaihtokärjissä ja parempi (joskaan ei hyvä) käyttöliittymä kuin 888D.
 
Ja 120 euron Hakko on ikivanhaa tekniikkaa. Toimeen varmasti tulee, mutta parempaakin on nykyisin markkinoilla.

Jos välttis Hakkon haluaa, niin FX-951 näkyy olevan 300€ paikkeilla. Noissa on lämmityselementti itse vaihtokärjissä ja parempi (joskaan ei hyvä) käyttöliittymä kuin 888D.

Apua, tässähän on käymässä kohta, kuten yleensä. Ensin ajattelee, että ostan jonkun halvan ratkaisun, sitten tajutaan, että kannattaakin ostaa vähän kalliimpaa ja lopulta ostetaankin sitten kallista. :lol:

Luulen, että vedän tässä rajan nyt tuonne 100 € tienoille. Ottipa nyt minkä tahansa edellä mainituista vaihtoehdoista, niin kyllä se varmasti minun tarpeet täyttää.

Tota TS80 katsoin myös, mutta jotenkin arveluttaa tuossa tuo USB.
 
Ostin jonkun olisko ollut Dremel:n kaasukolvin ja en ole saanut tuolla yhtään onnistunutta juotosta vielä tehtyä. Käytän mukana tullutta tinaa ja se sulaa vai palloksi ja putoaa( ei edes jää kärkeen kiinni), tämä on ilmeisesti paskaa tinaa. Mistä saisin kunnollista tinaa hommattua kun kolvia varmaan tulen tulevaisuudessakin tarvitsemaan vai riittäisikö jos ostan juoksutetta ja sillä lutraan joka kerta kun haluan jotain kolvata?
 
Dremelin kaasuvehje tulee pienimmälläkin teholla aivan sairaan kuumaksi ja haihduttaa tai polttaa juoksutteen pois saman tien. Olen sellaisella juottanut paksuhkoa johtoa korvakkeisiin, mutta vain käyttäen kunnollista lyijyllistä Multicorea ja Kesteriä.
 
Tähän voin sanoa, että meillä on töissä koko osastolla kaikilla Wellerin WX-2 asemat ja niihin WXMP SET kaveriksi, tuohon saa sitten erilaisia kärkiä jonkin verran ja on kyllä ihan laadukasta, mutta toki hieman kuluttajahinnaltaan tyyristä joutosasemaa. meidän joka työntekijän normisetti on sellainen 800-900€. joillain tuohon vielä noita pico kahvoja (WXPP) joihin menee vielä enemmän erilaisia kärkiä, joten noilla pääsee todella laajasti tekemään erilaisia juotoshommia.
 
Tähän voin sanoa, että meillä on töissä koko osastolla kaikilla Wellerin WX-2 asemat ja niihin WXMP SET kaveriksi, tuohon saa sitten erilaisia kärkiä jonkin verran ja on kyllä ihan laadukasta, mutta toki hieman kuluttajahinnaltaan tyyristä joutosasemaa. meidän joka työntekijän normisetti on sellainen 800-900€. joillain tuohon vielä noita pico kahvoja (WXPP) joihin menee vielä enemmän erilaisia kärkiä, joten noilla pääsee todella laajasti tekemään erilaisia juotoshommia.

Omat kokemukset wellereistä koulu- ja työkäytössä ovat sellaisia, että kiinnostaisi kyllä ihan itse omin kätösin testailla jotain vastaavia esim. kiinanvehkeitä vastaan. Tuntuu, että vaikka wellerit vaihtuu muutaman sadan arvoisista tuplasti kalliimmiksi niin silti se on sitä "samaa vanhaa" welleriä... Lämpenee edelleen liian hitaasti jne. Kertoo paljon sekin, että pari vuotta sitten köyhänä opiskelijana tuli hommattua joku kahden-kolmen kympin säädettävä kiinalainen hakkokopio ja jos tuota vastaan laittaisi tuollaisen wellerin 400€ wt-sarjalaisen niin ei tuota welleriä kyllä kovin helposti tulisi suositeltua. Sen puolesta siis, että weller maksaa 10-20 kertaa enemmän ja oikeasti ei käytännössä tarjoa kovinkaan paljon enemmän, ei todellakaan hintansa edestä (ainakaan harrastelijakäytössä). Toki ei ole tullut testattua kuinka kauan tuo kiinanvehje kestää 40h/viikko juottamista...
 
Viimeksi muokattu:
Juu, kotikäytössä mullakin on Bilteman aikanaan myymä säädettävä juotinasema, ei siis se digitaalimalli vaan ihan liukupotikalla säädettävä malli. Samaista vekotinta on taidettu myydä ainakin Monacor- ja HQ-merkillä. Väittäisin että hakkaa mulla duunissa käytössä olevan säädettävän Wellerin mennen tullen, lämpiää nopeammin, halvemmat ja kestävämmät kärjet (enkä ole kuin vasta yhden saanut loppuun) ja muutenkin kahva on omaan räpylään miellyttävämpi. Tosin, kahvan johto on lyhyempi ja aavistuksen jäykempi ja teline on oletuksena vähän rimpula mutta pienellä modauksella telineestä tuli tukevampi ja samaan yhteyteen tuli tinarullan pidike.

Ei tuokaan Bilteman ihme mikään raketti ole lämpiämään ihan kylmästä mutta kun ensin laittaa sen lämpiämään ja sitten rupeaa valmistelemaan muuten juotoshomma niin kun on saanut kaikki työkalut ja komponentit hollille niin on jo käyttövalmis, toisin kuin duunipaikan welleri jonka kanssa saa käydä tupakalla kun sen laittaa päälle.

edit:
Lämpötila-asteikkohan tuossa ei pitänyt paikkaansa mutta olen merkkaillut tussilla liukusäätimen asteikolle viivoja eri käyttötarkoituksia varten.
 
Omat kokemukset wellereistä koulu- ja työkäytössä ovat sellaisia, että kiinnostaisi kyllä ihan itse omin kätösin testailla jotain vastaavia esim. kiinanvehkeitä vastaan. Tuntuu, että vaikka wellerit vaihtuu muutaman sadan arvoisista tuplasti kalliimmiksi niin silti se on sitä "samaa vanhaa" welleriä... Lämpenee edelleen liian hitaasti jne. Kertoo paljon sekin, että pari vuotta sitten köyhänä opiskelijana tuli hommattua joku kahden-kolmen kympin säädettävä kiinalainen hakkokopio ja jos tuota vastaan laittaisi tuollaisen wellerin 400€ wt-sarjalaisen niin ei tuota welleriä kyllä kovin helposti tulisi suositeltua. Sen puolesta siis, että weller maksaa 10-20 kertaa enemmän ja oikeasti ei käytännössä tarjoa kovinkaan paljon enemmän, ei todellakaan hintansa edestä (ainakaan harrastelijakäytössä). Toki ei ole tullut testattua kuinka kauan tuo kiinanvehje kestää 40h/viikko juottamista...
Toki on totta, ettei noita Wellerin parempia juotoasemia ja kahvoja oikein kevyempään harrastekäyttöön kannata hankkia, mutta kyllähän nuo nykyiset mikro ja pico kahvat ja kärjet on todella hyvin ottaneet nopeudessa kiinni saman hintaluokan Metcalit, JBC:t ja Hakkot. Itsellä kotona aikanaan suhteellisen kalliina myyty Hakko, mutta tulee silti korjaukset tehtyä töissä nykyään. Nuo mikro ja pico kärjethän tuo vastuselementin lähemmäs juotoskärjen päätä, jolloin suurempi osa lämmöstä menee perille, eikä jää matkalle huonojen kontaktien takia. Itse en suosittelisi kellekään WT- sarjaa.
 
Juu, kalliimmat wellerit ovat tietty ihan ok mutta harrastekäyttöön kotiin se hinta/laatu -käyrä vaan alkaa aika vahvasti ehdottaa jotain muuta.

Eli vähintään 10x halvemmallakin pärjää käytännössä samalla tavalla ellei homma ole jatkuvaa (enkä ensimmäisenä siihenkään welleriä suosittelisi), harrastekäytössä tuskin se hi-hifein ratkaisu on järkevä ellei ihan jokapäiväisesti aio harrastaa. Esimerkkinä tuo oma halpismalli joka ei ole todellakaan mikään markkinoiden paskin, tähän mennessä olen samat hommat pystynyt sillä tekemään kuin duunissa olevalla Wellerillä, osan jopa kätevämmin. Esim pintaliitososien kanssa on hommat luistaneet huomattavasti paremmin.

Sitten tietty on sekin puoli mihin on tottunut ja yleisesti kokemus, itse olen juotellut jopa pintaliitososia "peltikattokolvilla" eli ilman termostaattia ja ainoa kärki on kuparinen 5mm leveä mohlo. Onnistuu se toki paskemmillakin välineillä, vaatii vaan vähän enemmän kokemusta. Työmukavuus sitten onkin eri juttu jos varrataan tuollaiseen "peltikattokolviin", se vaatii vaan pirusti harjoittelua että homma onnistuu mutta nykyaikaisilla välineillä on vaan aika paljon helpompaa.
 
Tuntuu, että vaikka wellerit vaihtuu muutaman sadan arvoisista tuplasti kalliimmiksi niin silti se on sitä "samaa vanhaa" welleriä... Lämpenee edelleen liian hitaasti jne.

Mulla on hommissa satunnaiseeen pintaliitostinailuun käytössä Wellerin WSM1-asema muutamalla erikokoisella kärjellä ja tätä laitetta ei ainakaan voi hitaaksi haukkua, muutama sekunti ja kärki on kuuma. Kärjet saa myös vaihdettua todella kätevästi lennosta ja aseman hintakin on vielä jokseenkin järjellinen, vaikkakin satunnaiseen kotikäyttöön neljänsadan nurkilla se alkaa mennä aika monelta ohi budjetin.
 
Mulla on hommissa satunnaiseeen pintaliitostinailuun käytössä Wellerin WSM1-asema muutamalla erikokoisella kärjellä ja tätä laitetta ei ainakaan voi hitaaksi haukkua, muutama sekunti ja kärki on kuuma. Kärjet saa myös vaihdettua todella kätevästi lennosta ja aseman hintakin on vielä jokseenkin järjellinen, vaikkakin satunnaiseen kotikäyttöön neljänsadan nurkilla se alkaa mennä aika monelta ohi budjetin.

Joku ihan upouusi wt-sarjan (taitaa olla tarkemmin toi 1010h) 400-500€ asema on kuin videon vanhempaa mallia katselisi. Ei nyt ehkä ihan NOIN hidas, mutta paljon hitaampi kuitenkin kuin tuo kiinanrauta :dead::

Kyllä kai nuo wt-sarjan vehkeetkin harrastekäyttöön kuitenkin ovat ihan soivia pelejä jos on varaa maksaa ylimääräistä merkistä.
 
Eikö tuo WSM1 ole 40 wattinen? Ja hintaa 300-400€? Maksaako merkki oikeasti noin paljon noissa?
 
Eikö tuo WSM1 ole 40 wattinen? Ja hintaa 300-400€? Maksaako merkki oikeasti noin paljon noissa?
Jep, 40W on tehoa. Ei sillä mitään kovin isoja massoja lämmitä, mutta pienen pintaliitostavaran kanssa erittäin mukavakäyttöinen peli. Varsinkin kärkien vaihto on sellainen, mistä on vaikea keksiä helpompaa tapaa. Tuossahan lämpöelementti vaihtuu aina kärjen mukana, joka tietty nostaa kärjen hintaa. Mutta kiva peli käyttää, siitä pisteet.

Kotona mulla on n. puolet tuosta maksanut pieni Ersa, joka on jonkin verran hitaampi vaikka enemmän tehoa, kärkien vaihto kuumana hankalampaa ym. mutta molemmilla hommat hoituu.
 
Mistä kannattaisi katsoa juotosasemia kun n. 60€ siihen voisi käyttää, ja vaatimukset:

a) sellaset vaihdettavat kärjet että niitä saa ostettua jostain
b) tehoa joku 80w luokkaa ainakin että saa noita järeitä liitoksia kuumennettua kunnolla
 
Mistä kannattaisi katsoa juotosasemia kun n. 60€ siihen voisi käyttää, ja vaatimukset:

a) sellaset vaihdettavat kärjet että niitä saa ostettua jostain
b) tehoa joku 80w luokkaa ainakin että saa noita järeitä liitoksia kuumennettua kunnolla

Multa ei ole tehot tosta TS100:sta loppunut kesken, mutta olisko noilla spekseillä tollanen T12 hyvä:







Käsittääkseni KSGER oli noista paremmasta päästä. Noita on muutama eri versio ja kannattaa katsoa mitä ostaa. Kärjet halpoja.
 
Tiedätkö, mistä löytyisi uusia juotoskärkiä tähän?
Tälläisiä pienikärkisiä tilasin joskus, jotka sopivat mekaanisesti tähänkin kolviin:
Nuo ei kuitenkaan kovin laadukkaita ja ylikuumentamalla kärki katoaa nopeasti ja kupari tulee esiin.
Näitä ja laadukkaampia (Hakko yhteensopivia?) kärkiä löytyy aika monelta myyjältä.
Eikä ole ainakaan hinnalla pilattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 413
Viestejä
4 507 017
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom