Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä tässä oli kiinni valmiina, kun ostin. Eikä tuossa tosiaan mitään joustoa ole. Jostain syystä kärki ei ainakaan lämpene sille asetettuun lämpötilaan vaan jää sen +-100 alle...
Kai pidät sitä kaasupurkkia suutin alaspäin, kun täytät? Muuten karkaa ja paljon.Amazon.de:stä tuli Versatip, posteineenkin jäi alle Suomen hintojen.
Alkutestien perusteella 100x kätevämpi kuin sähköllä toimivat kolvit ja juotinasemat. Tosin kaasupullosta en keksinyt että mikä täyttösuuttimista olisi se paras, tuntuu kaikki vuotavan ohi.
Selvästikään se sun juotettava kaapeli ei lämpeä tarpeeksi jos se sulanut tina pisaroituu. Voisi kuvitella, että tuommoisessa kaasulla toimivassa olisi tehoa ihan riittävästi lämpötilan puolesta.Tulipa testattua ja todettua, että ei onnistu johtojen kolvaaminen pienessä (5-8°C) pakkasessa, ei ainakaan kaasulla
Tina kyllä sulaa, mutta samantien pisaroituu eikä tartu vaikka miten yrittää kuumentaa.
Kannattaa kokeilla toisella tinalla. Jos se on lyijytöntä mitä siinä tuli niin se vaatii kovemman lämpötilan, kuin lyijyllinen mitä ei yksityisille enää saa kaupoissa myydä. Se muovieriste sulaa paljon matalammassa lämmössä mitä lyijytön tina vaatii lämpötilaksi onnistuneeseen juotokseen. Yleensä se palloksi jääminen johtuu juuri siitä ettei se juotettava kappale ole lämmennyt riittävästi.Kyllä se johto lämpeni kun rupesi muovieristekin jo sulamaan ja palamaan. Voi olla että tuo Dremelin mukana tullut tina ei ole sitä parasta laatua. Se sula tina ei tarttunut kolvin kärkeenkään samaan tapaan kuin sisällä.
Tässäkin oli vikana vain huono tina suhteessa kolviin jonka mukana se tuli. Vein kortin monin verroin tehokkaamman juottimen äärelle ja parin sekunnin uudelleen sulattelu teki korjauksesta pysyvän.Ensimmäisellä kerralla sain auton kellon korjattua muutamaksi kuukaudeksi, mutta toisella kertaa ei enää onnistunutkaan, joten nyt pitäisi ensin vähän nöyrtyä opiskelemaan alkeita ja selvittää mitä on tullut tehtyä väärin, ja mahdollisesti hommata motonetin kympin kolvin ja sen mukana tulleen juotosmetallin oheen jotain (tinaimuri, parempi kolvi, parempi tina ?) välineistöä lisää jos alkaa näyttää siltä että siitä voisi olla apua.
Aivan täyttä paskaa, kuten muutkin edulliset Wellerit tätä nykyä. Pysy kaukana.Olisiko esim. tämä mistään kotoisin: Weller® WHS40 juotinasema 40 W | Motonet Oy
Aivan täyttä paskaa, kuten muutkin edulliset Wellerit tätä nykyä. Pysy kaukana.
No onko sitten heittää ehdotusta siitä, että mikä kannattaisi hankkia? Mielellään tavaraa, mikä on ostettavissa / tilattavissa jostain ilman, että tarvitsee kytätä käytettyä tavaraa.
@E_Mustakari kiitos ehdotuksesta! Tuo Hakko vaikuttaisi kyllä näillä tiedoilla varmasti hyvältä vaihtoehdolta. Täytyy tutkia, että mistähän moisen sitten oikeasti saisi. Ilmeisesti joka tapauksessa menee ulkomailta tilailuksi, mutta tällä hetkellä vähän hidastavat nuo koronaviruksesta johtuvat ongelmat toimituksessa (tullut huomattua muiden tilausten yhteydessä).
@bluedrool sinun postaus oli kyllä mulle tosi hyvä tietopaketti, kiitos. Tällä hetkellä ehkä tuo Hakko olisi ykkösvaihtoehto, mutta myös tuo TS100 voisi kiinnostaa. Täytyy seuraavaksi tutustua tuohon linkkaamaasi videomatskuun. Joku noista rakennussarjoista menee kyllä ehdottomasti tilaukseen, jahka muu välineistö on hallussa.
Olisi kiva kuulla perustelut tälle Wellerin paskuudelle?Aivan täyttä paskaa, kuten muutkin edulliset Wellerit tätä nykyä. Pysy kaukana.
TS100 pesee FX-888D Hakkon mennen tullen kokemuksen perusteella, murto-osalla hinnasta. Siinä missä FX-888D vasta lämpeää, on TS100 ollut jo pitkän aikaa asetetussa lämmössä.
Tuo johtuu siitä, että 888D on aika museokamaa sisäisesti, lämmityselementti on itse kolvissa eikä itse vaihtopäässä, kuten 400-500 euron Hakkoissa, tai 50 euron TS100:ssa. Toki 888D vaihtopäät on halvempia, mutta itse olen hyvin tullut toimeen 3-4 eri vaihtopään kanssa.
Hakkon käyttöliittymä on kanssa jonkun varsinaisen sadistin suunnittelema, kun laitteessa ei ole ylös/alas lämmönsäätöä, pelkkä ylös-nappi ja lämmön laskeminen pitää tehdä kikkailemalla. TS100 miljoona kertaa mukavempi käyttöliittymältään ylös/alas lämmönsäädöllä.
Kannattaa vilkaista:
Olisi kiva kuulla perustelut tälle Wellerin paskuudelle?
No tämä. Kärjen kiristysruuvi on käännettynä näkymättömiin jokaisessa promokuvassa. Yksistään se jo kertoo riittävästi. Oletettavasti Wellerin halpikset menivät paskaksi sen tullessa osaksi Apex Tool Groupia. Syvempää analyysiä eivät halvat nykywellerit ansaitse. Ostakoon ken tahtoo.Tuo asema on täyttä paskaa jo ensivilkaisulla. Katso itse tuota juotoskynää ja päättele voiko tuollaisella tehdä yhtään mitään muuta kuin maksimissaan juotella kasaan jotain kouluelektroniikan sarjoja.
Satasella saa aika paljon parempaakin kun edes vähän katsoo mitä ostaa ja jättää turhat fanipoikailut pois.
TS100 pesee FX-888D Hakkon mennen tullen kokemuksen perusteella, murto-osalla hinnasta. Siinä missä FX-888D vasta lämpeää, on TS100 ollut jo pitkän aikaa asetetussa lämmössä.
Tuo johtuu siitä, että 888D on aika museokamaa sisäisesti, lämmityselementti on itse kolvissa eikä itse vaihtopäässä, kuten 400-500 euron Hakkoissa, tai 50 euron TS100:ssa. Toki 888D vaihtopäät on halvempia, mutta itse olen hyvin tullut toimeen 3-4 eri vaihtopään kanssa.
Hakkon käyttöliittymä on kanssa jonkun varsinaisen sadistin suunnittelema, kun laitteessa ei ole ylös/alas lämmönsäätöä, pelkkä ylös-nappi ja lämmön laskeminen pitää tehdä kikkailemalla. TS100 miljoona kertaa mukavempi käyttöliittymältään ylös/alas lämmönsäädöllä.
Eikös tolle TS100 kuitenkin tule äkkiä saman verran hintaa tai enemmänkin, kun hankkii edellä linkkaillut asiat? Hakkossa tällaista amatööriä houkuttelee tällä hetkellä helppous. Siis, että jos ostaisi tuon asemman, niin alkuun pääsisi sillä, vaihtokärjellä ja tinalla.
Kuvittelisin, että Hakkollakin jonkinlainen jälleenmyyntiarvo on, joten laitteistoa olisi helppo vaihtaa, jos siltä tuntuu? Se on hyvä muistaa, että kun tässä on haaveissa vasta aloitella hommia, niin ihan hetkeen ei mitään erityisen vaativaa tule eteen eli tärkeintä olisi päästä alkuun, mutta siten, että homma ei tyssää yksinkertaisesti liian huonoihin vehkeisiin.
Ja 120 euron Hakko on ikivanhaa tekniikkaa. Toimeen varmasti tulee, mutta parempaakin on nykyisin markkinoilla.On toi TS100 jonkun verran halvempihalvempi. Varsinkin jos pihistelee. Itse rauta 52 euroa + kannettavan virtalähde Torilta tai Ebaysta 15-20 euroa + sieni 3 euroa + kaapeli 3 euroa (joku halvin tatuointikoneen kaapeli Ebaysta) = 78 euroa tai alle. Tuon Gophert-virtalähteenkin kanssa hinta 100-110 euroa, kun taas Hakko jotain 120 euroa posteineen.
Ja 120 euron Hakko on ikivanhaa tekniikkaa. Toimeen varmasti tulee, mutta parempaakin on nykyisin markkinoilla.
Jos välttis Hakkon haluaa, niin FX-951 näkyy olevan 300€ paikkeilla. Noissa on lämmityselementti itse vaihtokärjissä ja parempi (joskaan ei hyvä) käyttöliittymä kuin 888D.
Tähän voin sanoa, että meillä on töissä koko osastolla kaikilla Wellerin WX-2 asemat ja niihin WXMP SET kaveriksi, tuohon saa sitten erilaisia kärkiä jonkin verran ja on kyllä ihan laadukasta, mutta toki hieman kuluttajahinnaltaan tyyristä joutosasemaa. meidän joka työntekijän normisetti on sellainen 800-900€. joillain tuohon vielä noita pico kahvoja (WXPP) joihin menee vielä enemmän erilaisia kärkiä, joten noilla pääsee todella laajasti tekemään erilaisia juotoshommia.
Toki on totta, ettei noita Wellerin parempia juotoasemia ja kahvoja oikein kevyempään harrastekäyttöön kannata hankkia, mutta kyllähän nuo nykyiset mikro ja pico kahvat ja kärjet on todella hyvin ottaneet nopeudessa kiinni saman hintaluokan Metcalit, JBC:t ja Hakkot. Itsellä kotona aikanaan suhteellisen kalliina myyty Hakko, mutta tulee silti korjaukset tehtyä töissä nykyään. Nuo mikro ja pico kärjethän tuo vastuselementin lähemmäs juotoskärjen päätä, jolloin suurempi osa lämmöstä menee perille, eikä jää matkalle huonojen kontaktien takia. Itse en suosittelisi kellekään WT- sarjaa.Omat kokemukset wellereistä koulu- ja työkäytössä ovat sellaisia, että kiinnostaisi kyllä ihan itse omin kätösin testailla jotain vastaavia esim. kiinanvehkeitä vastaan. Tuntuu, että vaikka wellerit vaihtuu muutaman sadan arvoisista tuplasti kalliimmiksi niin silti se on sitä "samaa vanhaa" welleriä... Lämpenee edelleen liian hitaasti jne. Kertoo paljon sekin, että pari vuotta sitten köyhänä opiskelijana tuli hommattua joku kahden-kolmen kympin säädettävä kiinalainen hakkokopio ja jos tuota vastaan laittaisi tuollaisen wellerin 400€ wt-sarjalaisen niin ei tuota welleriä kyllä kovin helposti tulisi suositeltua. Sen puolesta siis, että weller maksaa 10-20 kertaa enemmän ja oikeasti ei käytännössä tarjoa kovinkaan paljon enemmän, ei todellakaan hintansa edestä (ainakaan harrastelijakäytössä). Toki ei ole tullut testattua kuinka kauan tuo kiinanvehje kestää 40h/viikko juottamista...
Tuntuu, että vaikka wellerit vaihtuu muutaman sadan arvoisista tuplasti kalliimmiksi niin silti se on sitä "samaa vanhaa" welleriä... Lämpenee edelleen liian hitaasti jne.
Mulla on hommissa satunnaiseeen pintaliitostinailuun käytössä Wellerin WSM1-asema muutamalla erikokoisella kärjellä ja tätä laitetta ei ainakaan voi hitaaksi haukkua, muutama sekunti ja kärki on kuuma. Kärjet saa myös vaihdettua todella kätevästi lennosta ja aseman hintakin on vielä jokseenkin järjellinen, vaikkakin satunnaiseen kotikäyttöön neljänsadan nurkilla se alkaa mennä aika monelta ohi budjetin.
Jep, 40W on tehoa. Ei sillä mitään kovin isoja massoja lämmitä, mutta pienen pintaliitostavaran kanssa erittäin mukavakäyttöinen peli. Varsinkin kärkien vaihto on sellainen, mistä on vaikea keksiä helpompaa tapaa. Tuossahan lämpöelementti vaihtuu aina kärjen mukana, joka tietty nostaa kärjen hintaa. Mutta kiva peli käyttää, siitä pisteet.Eikö tuo WSM1 ole 40 wattinen? Ja hintaa 300-400€? Maksaako merkki oikeasti noin paljon noissa?
Mistä kannattaisi katsoa juotosasemia kun n. 60€ siihen voisi käyttää, ja vaatimukset:
a) sellaset vaihdettavat kärjet että niitä saa ostettua jostain
b) tehoa joku 80w luokkaa ainakin että saa noita järeitä liitoksia kuumennettua kunnolla
Tiedätkö, mistä löytyisi uusia juotoskärkiä tähän?Tulipa tilattua Alin tsekkikaupasta halpa juotosasema:
Viikossa oli postin tuomana kotiovella.27.92€ |60W Electric Soldering Iron Station Solder Rework 90 480 Celsius Temperature Adjustable Soldering Station Iron with LCD Display|Electric Soldering Irons| - AliExpress
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
Tälläisiä pienikärkisiä tilasin joskus, jotka sopivat mekaanisesti tähänkin kolviin:Tiedätkö, mistä löytyisi uusia juotoskärkiä tähän?