Mikä auto minulle?

Sitäkin voi pohtia, pystyisikö nykyisestä autosta tekemään itselleen paremman. Vaihdossa häviät kuitenkin tonneja, joilla maksaa dieselin käyttövoimaveroa aika kauan. Jos tilojen puolesta auto jotenkin välttää, niin Octaviastahan on se Scout-versio ja huonon tien alustaa on saanut normaaliin Octaviaan, joten oikein valituilla jousilla ja iskunvaimentimilla sekä korkeamman profiilin renkailla luulisi saavan muutaman sentin lisää maavaraa. Jos merkkari on nihkeä, niin kysyy vaikka Vagenilta tai muulta merkin tuntevalta itsenäiseltä korjaamolta.
Puolisolla on saman korimallin octavia korotetulla alustalla ja siinä riittää maavara yllättävän hyvin. Sisätilat ja tavaratilakin ovat tosiaan melkoisen isot, joten vaihtamalla on vaikea näitä parantaa. Jos haluaa selkeästi isompaa, niin sitten pitää kyllä katsella jo isomman luokan katumaastureita, mutta suurin osa niistä on myös dieseleitä ja kilsoja on takana jo paljon.
 
Yleensä tykkään tutkailla ja selvitellä vaihtoehtoja, mutta nyt tarvis kyllä jeesiä...

Eli nykyinen auto, 2017 Octavia 1.6d, tekis mieli vaihtaa johonkin sopivampaan ratkaisuun. Ajoa tulee nykyään vain noin 7-8tkm vuodes, josta 90% on kaupunkiajoa 2-7km pätkiä. Octavia on myös ruvennut tuntumaan ahtaalta, kun kaks lastenistuinta täyttää takapenkin ja koiran häkki vie yli puolet kontista. Lisäksi joka viikko kun ajelen metsäteitä, saan jännittää koska sieltä jotain kolahtaa pohjaan liianki lujaa.

Tarve:
- Tilanteeseen järkevämpi käyttövoima
- Tilavampi ku Octavia
- Enemmän maavaraa
- Ennen kaikkea hakusessa hyvä ja mahdollisimman varman tekniikan auto.

Budjetti on Octavian arvo +5000€. Sillä ajettu vasta 150tkm, mutta kahdesta paikasta annettu vaihtoarvoksi vain 10te.
Citroën C5 Aircross vm -19 tai -20? Maavaraa 9 cm enemmän kuin Octaviassa. Takapenkillä on todella hyvin tilaa vaikka on useampi lastenistuin kiinni. Nyt nettiautossa diiselinä alle 15 t€, bensat pari tonnia kalliimpia.
 
Noita PSA bensaturboja ei saa mennä ihmisen ostamaan.
 
Noita PSA bensaturboja ei saa mennä ihmisen ostamaan.
Googlailin noita, niin 1.6 L kone on sama kuin bemarissa ja 1.2 litraisessa näyttäisi olevan tarpeen käyttää oikeita öljyjä ja vaihtaa hihna suositusta tiheämmin.

 
Ehkä nää on enemmänkin toivomuksia ku vaatimuksia.. eikä aina saa mitä haluaa! Käyttövoima on varmastikin se isoin syy miks vaihtoa mietin.

Varmasti kurkkaan nuo sun ehdotukset, litrat ei onneksi koko kuvaa anna kontin koosta.

Suberb Scout voisi olla, joskin menee varmaan yli budjetin.
 
:whistling:

Miten tuommoset pienet moottorit kestää? Vähän itteä pelottais auto missä on 0,9l moottori ja ajeltu reilu 100t km :nb: Tai onko noissa sitten valmistaja kohtaisia eroja. Tuossa on pari tuommosta pikkusta Fiestaa ja Corsaa missä on tuommonen litranen moottori ja mittarilukema 130t km.

Sillä kysyin kun ko. merkeistä ei mitään hajua, tai oikeastaan autoista noin muutenkaan. Niillä ajetaan paikasta A paikkaan B :lol:
Rellun tuo pikkuinen tce kone on aika yksikertaista tekniikkaa, imusarjasuhkutus ja jakoketjulla. Jakoketju noista saattaa venyä +200tkm, mutta sen kulee jos rapisee startissa ja työnä se ei ole kallis, jakoketju ja ratassarja on luokkaa 450€ +työt.

Sitä rellun 1.2tce konetta kannattaa välttää, siinä on sama yksirivinen jakoketju kun tuossa pienemmässä, mutta isompi kone, neljäsylinteriä, suorasuihkutusta ym, nämä kaikki tuo lisää vastusta ketjulle, mikä johtanut jakoketjun venymiseen alle 100tkm kohdalla.

TCe koneiden ainoa tyyppivika on termarin kotelo mikä vuotaa väkisin jossain vaiheessa, kiitos käytetyn materiaalin, muovin ja melko mielenkiintoisen rakenteen.

1000017328.png
 
Mitä tarkoittaa yksityisen ostajan (tai muun) kannalta joissakin autoilmoituksissa olevan "sis alv"?

Tarkoittaako se tavan Matti Meikäläiselle mitään, miten pyyntihintaan tulisi suhtautua?
 
Mitä tarkoittaa yksityisen ostajan (tai muun) kannalta joissakin autoilmoituksissa olevan "sis alv"?

Tarkoittaako se tavan Matti Meikäläiselle mitään, miten pyyntihintaan tulisi suhtautua?

Tarkoittaa, että auto on ollut aina yritysten nimissä ja jos yritys ostaa sen, niin voi vähentää ALV:n kirjanpidossa.

Pyyntihinta voi olla tiukempi, kun auto on yksityisten lisäksi houkutteleva vaihtoehto myös yrityksille. IMHO tuollaisen ostaminen on riskialttiimpaa, koska usein tuollaisella yrityksen omistamalla autolla on ollut paljon käyttäjiä (vuokra-auto, korjaamon sijaisauto, piirivartioinnin auto jne.) ja autoa on sitä myötä saatettu polkea kuin vierasta emäntää. Tai kaikki käyttäjät eivät ole ymmärtäneet, miten sillä pitäisi ajaa (ensi kertaa DSG-vaihteinen alla jne.). Tosin joskus nuo ALV-vähennyskelpoiset pelit kai ovat myös ihan yhden käyttäjän leasingautoja - sellaista voisin harkita.
 
Kyllä ihan ylivoimainen osa alvillisista käytetyistä HENKILÖAUTOISTA on ex liisareita, ei niissä mitään tarvitse jännittää. Käytännössä automaationa täydellinen huoltohistoria ja viat yms. korjattu leasingfirman piikkiin. Ostaisin huomattavasti mieluummin kun jonkun pirkko-liisa penninvenyttäjän vastaavan vaihturin. Menevät yleensä vaihtoon kun kausi päättyy ja aika usein ovat hyvillä renkailla, kun kuuluvat leasingiin. Penninvenyttäjä taas ajaa molemmat rengassarjat vaihtokuntoon ja ostat autoa johon saa joko heti ostaa molemmat renkaat, tai autoliike on ostanut halvimmat pinnoitetut eko-turbot että saa lain kirjaimen täyttymään.

Pieninä poikkeuksina jotain vartiointiliikkeiden tmv. autoja löytyy, mutta ne nyt yleensä näkee kilometrin päähän jos auto on valkoinen perunasäkillä hakattu yaris cross jossa sisusta näyttää tiikerin raatelemalta.
 
Kyllä ihan ylivoimainen osa alvillisista käytetyistä HENKILÖAUTOISTA on ex liisareita, ei niissä mitään tarvitse jännittää. Käytännössä automaationa täydellinen huoltohistoria ja viat yms. korjattu leasingfirman piikkiin. Ostaisin huomattavasti mieluummin kun jonkun pirkko-liisa penninvenyttäjän vastaavan vaihturin. Menevät yleensä vaihtoon kun kausi päättyy ja aika usein ovat hyvillä renkailla, kun kuuluvat leasingiin. Penninvenyttäjä taas ajaa molemmat rengassarjat vaihtokuntoon ja ostat autoa johon saa joko heti ostaa molemmat renkaat, tai autoliike on ostanut halvimmat pinnoitetut eko-turbot että saa lain kirjaimen täyttymään.

Pieninä poikkeuksina jotain vartiointiliikkeiden tmv. autoja löytyy, mutta ne nyt yleensä näkee kilometrin päähän jos auto on valkoinen perunasäkillä hakattu yaris cross jossa sisusta näyttää tiikerin raatelemalta.

Jos muutaman vuoden vanhoista puhutaan, niin:

-Leasingyhtiö huoltaa vain pakollisen (yksityinen saattaa teettää ruostesuojauksen tai huolto-ohjelman ulkopuolisen automaattilaatikon öljynvaihdon tms.)
-Yksityinen on luultavasti korjauttanut viat yhtälailla, onhan uudessa autossa takuu
-Leasingyhtiö laittaa halvimmat jotenkin kelpoiset vanteet ja renkaat (liian usein Dezentiä tms. talvivanteina ja päällä jotain BF Goodrichia - yksityisten autoissa varmaan useammin autoliikkeen tarjoama paketti toisilla orkkisvanteilla ja Contilla/Noksulla)
-Yksityisen autostakin voi valita sen, jossa molemmat rengassarjat eivät ole vaihtokunnossa (tai vaihtoehtoisesti voi yrittää tinkiä ja pääsee ostamaan just sellaiset renkaat kuin itse haluaa eikä tule nastoja kitkamiehelle tai kitkoja nastamiehelle tai kesärenkaita all-season-miehelle)
 
Kunhan ei joudu vauhtipyörää vaihtamaan omistusaikana... Ja olikos noissa EGR vuoto-ongelmaa myös?
Dieselihän karstoittuu ja riesana on kaikki päästölaitteet, jotka ovat mahdollisia vikakohteita. Ja jos verrokkina on 35-40 t€ auto niin arvonalenemalla, rahoituskuluilla ja vakuutuksen hintaerolla vaihtaa sen vauhtipyörän vaikka kahteen kertaan ja silti jää voitolle.

Fiilispohjalt ostaisin siis sähköauton tai xc60 t8 hybridin, mutta järki sanoo että mieluummin joku alle 20 t€ auto käteisellä riittäisi 6000 km vuosittaiselle ajomäärälle.
 
Viimeksi muokattu:
Dieselihän karstoittuu ja riesana on kaikki päästölaitteet, jotka ovat mahdollisia vikakohteita.

Mutta jos verrokkina on 35-40 t€ auto niin arvonalenemalla, rahoituskuluilla ja vakuutuksen hintaerolla vaihtaa sen vauhtipyörän vaikka kahteen kertaan ja silti jää voitolle.

Fiilispohjalta kyllä ostaisin sähköauton tai xc60 t8 hybridin, mutta järki sanoo että mieluummin joku alle 20 t€ auto käteisellä riittäisi 6000 km vuosittaiselle ajomäärälle.
Eikös noilla kilsoilla mene pelkkään dieselveroon se mikä menisi koko vuoden bensakuluihin vastaavalla bensakulkineella?
 
Eikös noilla kilsoilla mene pelkkään dieselveroon se mikä menisi koko vuoden bensakuluihin vastaavalla bensakulkineella?
Jos löytyy hyvä bensa-auto seuraavilla spekseillä niin saa ehdottaa:
- SUV, crossover tai farkku
- neliveto
- automaatti
- webasto
- vakkarit, peruutuskamerat ym.
- vähintään 150 hp
- alle 200 tkm ajettu ja hinta alle 20 t€
 
Jos löytyy hyvä bensa-auto seuraavilla spekseillä niin saa ehdottaa:
- SUV, crossover tai farkku
- neliveto
- automaatti
- webasto
- vakkarit, peruutuskamerat ym.
- vähintään 150 hp
- alle 200 tkm ajettu ja hinta alle 20 t€

Esim. 4th gen RAV4 ? Aika samoilla spekseillä etsin itsekkin, eli jos on ihmisillä kokemusta niin kertokaa.
 
C-mersuja olen myös katsellut mutta aika harvassa on webastoa.
Mites noi pikkubemarit, eli öö F31 ja kattoo vaan, että siinä on se parempi moottori, eli jostain vuosimallista 2017 eteenpäin tms. Ne 320:t on varmaan kaikki nelivetoja, kun se ei maksanut juuri ekstraa. Webasto voi kyllä olla harvemmassa.
 
Mites noi pikkubemarit, eli öö F31 ja kattoo vaan, että siinä on se parempi moottori, eli jostain vuosimallista 2017 eteenpäin tms. Ne 320:t on varmaan kaikki nelivetoja, kun se ei maksanut juuri ekstraa. Webasto voi kyllä olla harvemmassa.
Vähän ajetut bemarit on harvassa.

Tämä seatti menee lähemmäs 30 t€ mutta olisiko hyvä?:
 
Jos löytyy hyvä bensa-auto seuraavilla spekseillä niin saa ehdottaa:
- SUV, crossover tai farkku
- neliveto
- automaatti
- webasto
- vakkarit, peruutuskamerat ym.
- vähintään 150 hp
- alle 200 tkm ajettu ja hinta alle 20 t€


Peruutuskameraa ei kyllä ole, muistaakseni ei tainnut F3x ikäisissä kuulua mihinkään suosittuun varustepakettiin.


Kilsat ja hinta rajalla ja muutenkin noissa saattaa vähän kalliimpia yllätyksiä tulla jos huono tuuri.

Dieseleissä tarjontaa huomattavasti enemmän B9 A4 farkku tai allroadeja esimerkisi ihan mukavasti vaihtoehtoja.
 

Peruutuskameraa ei kyllä ole, muistaakseni ei tainnut F3x ikäisissä kuulua mihinkään suosittuun varustepakettiin.


Kilsat ja hinta rajalla ja muutenkin noissa saattaa vähän kalliimpia yllätyksiä tulla jos huono tuuri.

Dieseleissä tarjontaa huomattavasti enemmän B9 A4 farkku tai allroadeja esimerkisi ihan mukavasti vaihtoehtoja.
Kiitos, mutta ei ikinä 200 tkm ajettua hybridiä. :D
 
Tämä olikin tämä budjetin fiilispohjan ehdotus :) Kun mainitsit XC60 T8.
Siis kalliimpi vaihtoehtoni on alle 100 tkm ajettu Polestar 2 / XC60 T8 tyyliin 35-40 t€.
Toinen vaihtoehto on ostaa alle 20 t€ auto käteisellä.
Näitä kahta vaihtoehtoa olen siis pyöritellyt.

Molempiin vaihtoehtoihin siis mahdollista laittaa 15-20 t€ käsirahaa, mutta kallimmassa autossa tietenkin tulee arvonalenemat, rahoituskulut, kalliimmat vakuutukset jne. yhtälöön mukaan.
 
Kiitos, mutta ei ikinä 200 tkm ajettua hybridiä. :D
Ota huomioon että joskus nuo hybridi akut voivat olla jopa "halpoja". Itse pelkäsin myös ostaa kallista ja akkujen poksumisesta tunnettua hybridiä. Mutta selvittelin niin hinnat ovat 1000-3000e asennettuna. Akut ovat joissain vain nimellisen kokoisia, joten hintaakaan ei tulee kuten esim plugarissa.
 
Tuli tarve kakkosautolle. Pitäisi olla automaatti ja 7000€ budjetti hankaloittaa hieman etsintää. Ajo täysin kaupunkiajoa, ja n. 20 kilometriä tulee päivässä ajoa. Kaksi pientä lasta pitäisi mahtua takapenkille, mutta muuten pienempikin kippo käy. Tarkoitus olisi päästä kustannusten suhteen halvalla, joten joku mahdollisimman luotettava peli olisi kiva.

Tähän asti katsellut Honda Jazzia tai Toyota Yarista. Tuossa hintaluokassa ovat vaan vähän vanhoja pelejä jo. Toisaalta hieman lisää laittamalla löytyisi jo sähköautoja esim. Renault Zoe. Ladattava hybridi löytyy entuudestaan ja sähköautoilu miellyttää. Mitä mieltä? Uskaltaako noita halvempia sähköautoja ostaa?
 
Tuli tarve kakkosautolle. Pitäisi olla automaatti ja 7000€ budjetti hankaloittaa hieman etsintää. Ajo täysin kaupunkiajoa, ja n. 20 kilometriä tulee päivässä ajoa. Kaksi pientä lasta pitäisi mahtua takapenkille, mutta muuten pienempikin kippo käy. Tarkoitus olisi päästä kustannusten suhteen halvalla, joten joku mahdollisimman luotettava peli olisi kiva.

Tähän asti katsellut Honda Jazzia tai Toyota Yarista. Tuossa hintaluokassa ovat vaan vähän vanhoja pelejä jo. Toisaalta hieman lisää laittamalla löytyisi jo sähköautoja esim. Renault Zoe. Ladattava hybridi löytyy entuudestaan ja sähköautoilu miellyttää. Mitä mieltä? Uskaltaako noita halvempia sähköautoja ostaa?

Tuossa hintaluokassa minkä hyvänsä käyttövoiman autolla on lupa hajota kalliisti, vielä kun automaatti on hakusessa. Ei sähköauto liene sen hullumpi valinta, välttyypähän vuotuisilta öljynvaihdoilta eikä päästöjäkään mittailla katsastuksessa. Akkutesti voisi kyllä olla hyvä teettää ennen hankintaa...

Toinen vaihtoehto on sitten se tonnin pommi. Kyyti ja käyttökulut voi 2 tonnin autossa olla samaa kuin 7 tonnin autossa.

https://www.nettiauto.com/subaru/outback/15177972
Täyttänee useimmat vaatimukset - hyvyydestä ei tietoa.

Hyvin on jumalauta arvo säilynyt! 10 vuotta vanha, 175 tkm ajettu ja pyynti 20k€.

Moottorin koeajosta 2015:

Bensiiniversioiden hintahaarukka on 41 010–48 385 euroa
 
Onko kellään kokemusta/tietoa Ford Mondeosta hybridinä? Olen katsellut Toyotan hybridejä kulutuksen ja luotettavuuden takia, mutta autossa saisi olla myös siedettävä melutaso, joka toyotissa taas ei oikein täyty.

Olen ymmärtänyt, että Mondeo olisi mukavampi ajettava ja melutasokin olisi siedettävämpi. Kulutuksen suhteen ei pääse ihan Toyotan hybridien tasolle, mutta mitenhän luotettavuuden ja ylläpitokulujen/varaosien suhteen? Eikö Ford ole kuitenkin kansan auto ja huolto-/korjauskulut sen mukaisia?
 
Tuli tarve kakkosautolle. Pitäisi olla automaatti ja 7000€ budjetti hankaloittaa hieman etsintää. Ajo täysin kaupunkiajoa, ja n. 20 kilometriä tulee päivässä ajoa. Kaksi pientä lasta pitäisi mahtua takapenkille, mutta muuten pienempikin kippo käy. Tarkoitus olisi päästä kustannusten suhteen halvalla, joten joku mahdollisimman luotettava peli olisi kiva.

Tähän asti katsellut Honda Jazzia tai Toyota Yarista. Tuossa hintaluokassa ovat vaan vähän vanhoja pelejä jo. Toisaalta hieman lisää laittamalla löytyisi jo sähköautoja esim. Renault Zoe. Ladattava hybridi löytyy entuudestaan ja sähköautoilu miellyttää. Mitä mieltä? Uskaltaako noita halvempia sähköautoja ostaa?

BMW i3 on kai yleisesti pidetty melko luotettavana. Niitäkin saa karvan verran yli tuon hintaluokan. Hauska kippo ja takapenkille mahtuu jopa aikuiset. Miinuksena takaovien hankaluus.
 
Onko kellään kokemusta/tietoa Ford Mondeosta hybridinä? Olen katsellut Toyotan hybridejä kulutuksen ja luotettavuuden takia, mutta autossa saisi olla myös siedettävä melutaso, joka toyotissa taas ei oikein täyty.

Olen ymmärtänyt, että Mondeo olisi mukavampi ajettava ja melutasokin olisi siedettävämpi. Kulutuksen suhteen ei pääse ihan Toyotan hybridien tasolle, mutta mitenhän luotettavuuden ja ylläpitokulujen/varaosien suhteen? Eikö Ford ole kuitenkin kansan auto ja huolto-/korjauskulut sen mukaisia?

Ei kai noiden ongelmista ole hirveästi kuulunut. Osa Mondeon hybriditeknologiasta kuulemma perustuu Toyotan patenttien lisensointiin, mikä kuulostaa lupaavalta, vaikka voimalinja ei kokonaisuutena olekaan Toyotan.

Merkkifoorumilla on ensimmäisellä kotimaisella 10 sivua keskustelua. Viimeisellä sivulla jo ongelmaakin saatu esiin.


Jos haluaisin hyvän ja hiljaisen hybridin, niin tutustuisin Lexuksen malleihin. Ei kokemusta, mutta Toyotan premium-brändin luulisi olevan hiljaisempi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 218
Viestejä
4 865 065
Jäsenet
78 551
Uusin jäsen
repsekti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom