Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tonnin kahden pommi japsi vapari bensatekniikalla, kun/jos porsii paaliin, helmapellit suurin murhe noissa 2000-2010 kuitenkin perustekniikka yksinkertaista vielä eikä kalliita vikoja, bensa maistuu, mutta ylläpito muuten halpaa, eikä korjaamolla käyttökään vie toista munuaista. Hybridi Yaris ei kovin "halpaa" enää ole koska hankinta hinta.Mietin tässä uusien töiden ja autoilun pakollisuuden nimissä halvinta mahdollista autoilua. Ajoa tulisi todennäköisesti alle 10 tkm/vuosi. Näillä ehdottomuuksilla olen asiaa hahmotellut:
- ilmastointi
- yksi isofix-kiinnike
- edes jonkinlainen mielikuva kestävästä käyttöautosta.
"Yariksen hankit" lienee ehdotusten kärkipäässä matalien käyttökustannusten ja jälleenmyyntiarvon vuoksi? Jos Yarista hankkisi niin onkohan kuinka oleellista että auto olisi "kevytbybridi", ainakin vuosittainen autovero olisi pienempi kuin vastaavassa bensavehkeessä? Vai syökö arvonalenema tämän veroedun nopeasti?
Olen näitä periaatteita ajatellut "säästötoimenpiteinä" toistaiseksi:
- vain pakollinen liikennevakuutus
- kun mahdollista, auto seisontaan
- ei autopaikkaa, kadunvarsipysäköinti
- hankkiessa renkaiden kunto oltava vähintään kohtalainen.
Tarjoaako joukkoliikenne minkälaisen ajonatinnon?Se on kyllä todella henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuvainen asia, mikä tuntuu kalliilta ja mikä halvalta. Varsinainen ajonautinto tuollainen mahdollisimman halvalla autolla ajelu ei ole, ja hintalappu nousee nopeasti polttoainakulutuksen mukana. Valitsisin toimivan joukkoliikenteen jos mahdollista.
Juuri näin. Eipä tullut kertaakaan käytyä harjallisessa pesussa sen auton kanssa. Suihkepullossa aina vettä mukana jos lintu oli käyttänyt autoa vessana jne...Ja pesukatu voi naarmuttaa autoa jos harjalliseen pesuun erehtyy.![]()
Kun perässä kysymysmerkki niin ilmeisesti kysyt tosissasi. Helppo vastata että paljon parempi se liikkumisnautinto on julkisilla ja esim. yhdistämällä tähän hyötyliikuntaa. Varsinkin kun vertaa ajamisen tuskaa pikku kotterolla josta saa maksaa minimissään tuon 140e kuussa. Maksaahan se toki kun polkupyörää enemmän käyttää mutta ihan pikkurahoja auton kuluihin verrattuna.Tarjoaako joukkoliikenne minkälaisen ajonatinnon?
Se on kyllä todella henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuvainen asia, mikä tuntuu kalliilta ja mikä halvalta. Varsinainen ajonautinto tuollainen mahdollisimman halvalla autolla ajelu ei ole, ja hintalappu nousee nopeasti polttoainakulutuksen mukana. Valitsisin toimivan joukkoliikenteen jos mahdollista.
Handling
Out on the open road, the Ford Fiesta is great fun to drive. Its handling is agile, the steering is precise, it corners crisply and there’s very little body roll.
- Agile, adjustable handling with little body roll
- Feels like a much larger car on motorway jaunts
- Sporty Fiesta ST is even more engaging
Back in town, the little Ford is easy to park and has a tight turning circle, making three-point turns easy. Then there’s Stall Prevention, a nifty little innovation designed to help drivers in low-speed manoeuvres by increasing engine revs – it means you should never find yourself caught out at the traffic lights again.
Get it onto the motorway and you can see why the Fiesta is seen by many as a “small big car”. It’s very stable, cruises easily and doesn’t feel out of place. The ride is good too, although the ST-Line has a firmer set-up and is aimed at buyers looking for a sportier car.
Joukkoliikenteen etu on se, että voi rauhassa juoda lonkeron tai pari kun odottelee seuraavaa siirtoa. Autoilussa sitä ei katsota hyvällä. Matkustajana penkit ovat aika epämukavat busseissa, ei reisitukea, saati hyvää selkänojan säätöä, mut ehkä bussin kuskilla on jonkinlainen mukava asento että voi rennosti nauttia sen ajamisesta.Tarjoaako joukkoliikenne minkälaisen ajonatinnon?
Toimiva joukkoliikenne on unelma joka ei ole toteutunut kuin alueella jossa jo muutenkin pärjäisi ilman sitä, eli keskustassa. Kriteerinä siis aika jolla pääsee perille verrattuna yksityisautoiluun.
Corolla farkussa isompi takapaksi ku ProCeedissä. Muutenkin laadukkaampi.Onko kokemuksia yaris crossista 1.5 hybridillä, vai onko ajo-ominaisuudet kaukana camrystä? Ei ole vielä sitä tullut koeponnistettua. Camry ois muuten selvä valinta mut olematon paksin luukku (tilaa olisi, mut porrasperä sekä niihin kun ei saa kuulemma vetokoukkua? Mielessä käynyt myös polestar 2, mut menee varmaan 4-5v että taloyhtiön pihalla onnistuisi lataus eli eiköhän täyssähkö ole sitten poissuljettu. Proceediäkin vähän miettinyt ilman hybridi-ominaisuuksia, koska farmari ja moottorikin pitäisi olla ihan kestävä.
2009 focus jää talouteen seisontaan ns extra-autona, ei ole mitään järkeä antaa sitä pois vaihdossa kun arvo on olematon. Talveksi menee vielä keula, helmat ja perä maalaukseen, niin on taas ulkonäkökin kunnossa. Hyvä ja halpa auto ylläpitää (vakuutuksiin yms korjauksiin menee n. 140e/kk + polttoaineet), mut 5v ja 200tkm ajon jälkeen voisi jo ykköskulkineen vaihtaa. Tai sitte vaan jatkaa vielä sen 4-5v ajoa tuolla, öljyjä ja jarruja vaihdellessa menisi.
Joukkoliikenteen etu on se, että voi rauhassa juoda lonkeron tai pari kun odottelee seuraavaa siirtoa. Autoilussa sitä ei katsota hyvällä. Matkustajana penkit ovat aika epämukavat busseissa, ei reisitukea, saati hyvää selkänojan säätöä, mut ehkä bussin kuskilla on jonkinlainen mukava asento että voi rennosti nauttia sen ajamisesta.
Ei kyllä ikimaailmassa. Muutama satanen kuussa siitä että pääset vapaasti liikkumaan vs se että oma elinalue on vain muutamia kilometrejä asuinpaikasta.Kun perässä kysymysmerkki niin ilmeisesti kysyt tosissasi. Helppo vastata että paljon parempi se liikkumisnautinto on julkisilla ja esim. yhdistämällä tähän hyötyliikuntaa. Varsinkin kun vertaa ajamisen tuskaa pikku kotterolla josta saa maksaa minimissään tuon 140e kuussa. Maksaahan se toki kun polkupyörää enemmän käyttää mutta ihan pikkurahoja auton kuluihin verrattuna.
Onhan tätä fistausta tullut joskus oikein harrastettuakinTodellakin mieltymyksistä kiinni sanoa, ettei Fiesta olisi ajonautinto.
![]()
Used Ford Fiesta Hatchback (2008 - 2017) engines
Read our experts' views about the Ford Fiesta Hatchback (2008 - 2017) driving and performance, how it performs compared to its rivals and more.www.parkers.co.uk