Mikä auto minulle?

Osaisiko joku luonnehtia 15-20 vuotta vanhoista Saabeista tärkeimpiä tietoja, ongelmia, hyvää ja huonoa?
Hazaski jo aika kattavasti vastasikin. Painotetaan vielä varaosien saantiin, että joitain ei vaan millään löydy, vaan purkaamolta saa varaosia etsiä. Itsellä esim toinen vetari vaihtokunnossa ja osaa ei vaan saa.
Hienoja autoja, joihin on tosiaan oma harrastajakuntansa ja netistä saa jos jonkinlaista viri/tuning/korjauspalikkaa, jos vaan työkalut pysyy käsissä. Mieleen jäänyt mm. radioon jälkiasennettava bluetooth. Ja radion pikseleitä saa fiksailtua itse piuhan vaihdolla ym.
Ja ainakin omaan 9-5 on aina saanut leimalle laittaa käsijarrut uusiksi, tahtoo talvisin jäätyä myös kiinni. Onhan näissä muitakin tyyppikohtaisia vikoja, mm. huohottimet, ikkunantiivisteet, ikkunoiden avaajien rullat, vaihdekepin puslat väljistyy ym.
Mutta korjaussarjoja melkein kaikkeen saa.

Mutta kaikin puolin luottopeleinä ollut useampia Saabeja, etanolikäyttöisiksi kaikki muunnettu.
Ja juttukaveria saattaa tosiaan välillä ilmestyä, vaikkei mitään erikoisia vehkeitä vielä liikenteessä olekaan.

Tässä suunnitellaan alustavaa auton vaihtoa. Mietittyjä tarpeita:
- SUV/farmari
- Kolmen lapsen istuimet mahduttava, iät 0-6v, istuimista (1-)2 kasvot menosuuntaan ja 1(-2) selkä menosuuntaan
- Uusi / käytetty
- Hintahaarukka 30k - max 40k€ +/- 10%
- Sähkö
- Reissuja tulisi koko perheenä heitettyä, joten jonkun verran tilaa tavaroillekin oltava?
- Muuten ajot pääasiassa 60% kaupunki, 40% maantie
(- Vetokoukku)

Ja jos on omakohtaista kokemusta kolmen lapsen perheestä ja auton hankkimisesta, niin mielelläni kuulen mielipiteitä ja ajatuksia valinnan suhteen.

Nettiauton tarkennetusta hausta henkilömäärä 7 --> ja hakemaan. Aika paljon löytyy "lestabusseja", mutta perinteisemmänkin oloisia vaihtoehtoja on muutama.

Ehkä Model X. mutta suksiboxia siihen ei saa eli tiedostaa sen, ja taitaa vielä yli budjetin olla isommin ajettunakin.

Reilun kolmenkympin pyynnillä löytyy 100-150 tkm ajettua X:ää, tosin vuosimallit lähemmäs 10 vuoden takaa.

Tai sitten jos uudempaa ja vähemmän ajettua, niin Mersun EQB?

Osaisiko joku luonnehtia 15-20 vuotta vanhoista Saabeista tärkeimpiä tietoja, ongelmia, hyvää ja huonoa?
Pari vuotta taivaltanu 2007 9-5:n kanssa ettei ihan samassa haarukassa mutta:
+Automaattilaatikko on Aisinin, ei ihmeellisempiä ongelmia ollu
+185 heppaa vie ton painoista autoa ihan mukavasti, mutta etanolilla on kaupunkikulutus aika päätä huimaava
+Vectorin penkit on ainakin hyvät istua

-Ruostetöihin saa varautua
-Kerran ainoastaan jättänyt parkkipaikalle kun sytkäkasetti hajosi talvella, taitaa olla aika tunnettu ongelma
-Alipaineletkut varmaan haurastunu ajan saatossa
-Jotkut osat on aika kiven alla, esim. itsellä vetarin sisempää suojakumia ei löytynyt oikeanlaista mistään.
-Sanoinko jo ruosteen?

apurungon puslat niissä on melko pehmoset / kuluneet jos ei ole vaihdettu, suosittelen ite uretaanipuslitusta. ohjaus melko epämääräinen väljistyneillä puslilla (päälepäin ei näe eikä katsastuksessa puututa)

Mulla on Model Y -22 (65tkm) tällä hetkellä, sen kanssa tullut aika paljon takkiin jälleenmyyntiarvon myötä, mutta jostain masokistisesta syystä haluaisin vaihtaa sen. Mitään järkisyytä tälle ei mielestäni ole, auto on toiminut tosi hyvin ja tilaa on ollut tarpeeksi. Fiksuna pitäisin tätä vielä 2-4 vuotta tms. Olen kuitenkin tykännyt aina autoista ja kolme vuotta nyt laukaissut halun vaihtoon!

Mielessäni olen pyöritellyt seuraavia vaihtoehtoja:
- Tesla Model S -23 alkaen, näitä aika vähän myynnissä. Mielestäni tämä hieno ja tekniikaltaan hyvä. Plussaa takaluukun ns. kokonaan aukeaminen jolloin tänne mahtuu paljon kamaa, paperien perusteella enemmän kuin Y:hyn. Hinta toki miinus, nämä maksavat noin 70k. Onko järkeä ostaa enää tätä merkkiä tai mallia?
- BMW i5 sedan -24 -alkaen. BMW:n tietty klassisuus ihastuttaa. Tässä toki joutuisi hieman luopumaan esim akun koossa n. 60ke tietämillä, uskoisin kuitenkin tuon 40-mallin riittävän omiin ajoihin. Tila, etenkin kontti mietityttää.
- Volvo S90, tämä ulkonäöllisesti miellyttää omaan silmään, valitettavasti sähköä tästä ei saa joten tämä tiputtautuu pois
- MB EQS/EQE, muotoilu yksinkertaisesti pudottaa tämän pois vaihtoehdoista.
- Ei kiinamerkkejä

Eli siis lyhyesti, unelma-autoni on iso sedan missä iso tavaratila ja sähköinen voimalinja. Lisäksi voimalinjan tulisi olla suht energiatehokas (eli Q8 e-tron tippuu pois)

Budjetti semmoinen 55-70k ja tottakai mielelläni liikuttaisiin tuossa alarajassa. Tämä tulisi joko rahoituksella tai yksityisleasingilla.

Mitään mietteitä tai suosituksia noista vaihtoehdoista tai muita ehdotuksia?

Mulla on Model Y -22 (65tkm) tällä hetkellä, sen kanssa tullut aika paljon takkiin jälleenmyyntiarvon myötä, mutta jostain masokistisesta syystä haluaisin vaihtaa sen. Mitään järkisyytä tälle ei mielestäni ole, auto on toiminut tosi hyvin ja tilaa on ollut tarpeeksi. Fiksuna pitäisin tätä vielä 2-4 vuotta tms. Olen kuitenkin tykännyt aina autoista ja kolme vuotta nyt laukaissut halun vaihtoon!

Mielessäni olen pyöritellyt seuraavia vaihtoehtoja:
- Tesla Model S -23 alkaen, näitä aika vähän myynnissä. Mielestäni tämä hieno ja tekniikaltaan hyvä. Plussaa takaluukun ns. kokonaan aukeaminen jolloin tänne mahtuu paljon kamaa, paperien perusteella enemmän kuin Y:hyn. Hinta toki miinus, nämä maksavat noin 70k. Onko järkeä ostaa enää tätä merkkiä tai mallia?
- BMW i5 sedan -24 -alkaen. BMW:n tietty klassisuus ihastuttaa. Tässä toki joutuisi hieman luopumaan esim akun koossa n. 60ke tietämillä, uskoisin kuitenkin tuon 40-mallin riittävän omiin ajoihin. Tila, etenkin kontti mietityttää.
- Volvo S90, tämä ulkonäöllisesti miellyttää omaan silmään, valitettavasti sähköä tästä ei saa joten tämä tiputtautuu pois
- MB EQS/EQE, muotoilu yksinkertaisesti pudottaa tämän pois vaihtoehdoista.
- Ei kiinamerkkejä

Eli siis lyhyesti, unelma-autoni on iso sedan missä iso tavaratila ja sähköinen voimalinja. Lisäksi voimalinjan tulisi olla suht energiatehokas (eli Q8 e-tron tippuu pois)

Budjetti semmoinen 55-70k ja tottakai mielelläni liikuttaisiin tuossa alarajassa. Tämä tulisi joko rahoituksella tai yksityisleasingilla.

Mitään mietteitä tai suosituksia noista vaihtoehdoista tai muita ehdotuksia?
Sun spekseillä BMW i5 Sedan, VW ID7 tai DS 8 (jos tämän tavaratila riittää).

Model S on perusrakenteeltaan jo 15 vuotta vanha. En ymmärrä kuka tuollaisen ostaa tuollaisella rahalla. Model S:ää ostaessa itse ostaisin varmaan ihan max 30-35 hintaluokan autoa.
En koe saavani mitään lisäetua tuoreemmista.

Statistiikka

Viestiketjuista
280 597
Jäsenet
78 123
Uusin jäsen
lvlr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom