Itse ajellut nyt pari vuotta vm. 2020 Skoda Scalalla. Työmatkaa tulee noin 40km/päivä ja kulutus pyörii siellä 4-6l/100km välimaastossa (1.0 bensakone).Olis auton osto edessä, olisko kellään suosituksia näillä kriteereillä?
- Budjetti 15 000€, mieluiten lähempänä 10 000€.
- Kilsoja tulee n. 7000-10000 / vuosi (80% kaupunkiajoa), eli varmaan bensa tai hybrid järkevin
- Pitäisi mahtua takapenkeille kaksi turvaistuinta (selkä menosuuntaan, eli vie jonkin verran tilaa)
- Ei väliä onko manuaali vai automaatti
- Mahdollisimman huoleton, kun ei löydy kauheasti osaamista renkaiden-, öljyjen- ja suodatinvaihtojen lisäksi
- Mieluusti mahdollisimman hiljainen rengasmelun suhteen.
Katsonut mm. Toyota Auriksia, mutta vaikuttais olevan aika ahdasta takapenkillä + tiemelu taitaa olla aika paha?
Kyseessä ns. piilofarmari, vaikka onkin enemmän hatchback, mutta takanakin on varsin hyvät tilat (itsellä juurikin tenavan penkki siellä selkä menosuuntaan). Kivuttomasti mahtuu taaksekin pari ukkoa istumaan eikä tarvitse olla polvet suussa.
Parin vuoden aikana korjauksia on ollut reilulla satasella (jarruvalopaneeli 80€ ja raidetangon pää jokusen kympin) +tietenkin määräaikaishuollot, jotka olen teettänyt merkkarilla (n. 300-400€ välissä tais olla viimeksi).
Rengasmelusta en oikein osaa sanoa, mutta viikonloppuna kaveri totesi, että on hiljaisempi kuin muutaman vuoden vanhempi Kia Ceed(?). Lienee renkaillakin oma merkitys tässä.
Kaiken kaikkiaan varsin tyytyväinen olen ollut. Autohan on noin muuten aika väritön, hajuton ja mauton, mutta saa näihinkin nykyään jo kohtuu hyvät varusteet mukaan. Mukavasti on vienyt paikasta a paikkaan b.