On tämä auton hankkiminen aina sellasta veivausta ja jossittelua omalla kohdalla, että koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee. Enempi pitäs tehdä ko. hankinta järjellä kuin tunteella, mutta... Noh, tilava auto kun on pitänyt viime vuodet olla ja viimeksi teki mieli testata plugaria niin nykyinen auto on GTE Passat. Kätevähän tuolla on kauppareissut ym ajaa sähköllä, tilava ja muutenkin mukava peli. Mutta siinä ei paljoa säästetyt bensat hymyilytä, kun arvo suli 1,5 vuodessa yli kymppitonnin. Akkutakuu kohta loppumassa ja valmistaja ei myöskään mobiilipalvelulle (esim. latauksen ajastus) myönnä jatkoa.
Nyt kahden vaiheilla mitä seuraavaksi, ajaako pienellä riskillä "paaliin" vai taas autoa vaihtoon... Täyssähkö kiinnostaisi mutta edellä mainitun(kin) myötä skeptinen mitä niiden arvolle ym tapahtuu siinä kohtaa kun liikkeet alkaa olla tursuamaan autoja joista akkutakuu ummessa. Näitähän näyttäisi saavan esim. ID4 jo 30k€ nurkilla ja hieman allekin, tuollaista vm 2022-2023 kohtuukilometrein sillä 77kWh tjsp akulla.
Tai sitten max ~15k€ polttis. Hieman pienempikin auto riittää nykyään, mutta tilaa pitää silti olla suht reilusti (pitkä kuski, lapset, ja tavaratilaa). Kilometrejä perus 10-15tkm vuodessa. Farkkuhan se ykkösvaihtoehto edelleen on - miksei myös esim. joku tilava crossover. Vetokoukku plussaa ja suksiboksi pitäis saada katolle ongelmitta.
Tuppaa vaan suuri osa olevan dieseleitä mitä isommasta autosta kyse, eikä diesel sinänsä ole järkevä näillä kilometreillä. Toisaalta niitä saisi edullisesti bensamalleihin verrattuna, tulevaisuudesta ei kukaan varmaksi tiedä kuinka järkevää diesel on tai ei ole. Lisäksi esim. Ad Blue -turhuuden ongelmat.
VAG kulkineet kun on tuttuja niin katsellut esim. A4 B9:ä, yhtä kävin ajamassa ja olihan se mukavaa kyytiä. Kai sen "premiumin" jossain pitääkin vähän näkyä. B8 korillisen saisi edullisemmin mutta niissä ilmeisesti ainakin takatilat vähän niukemmat? Ja toki yleisilme muuutenkin vanhahtavampi.
Sen verran myös ns. lapsettaa että joku hybrid Corolla on vaan auttamatta liian tylsä. Ei sillä että Passattikaan mikään seksivau olisi, mutta anyway.

Penkeillä (kuljettajan) on myös iso merkitys, ei kiitos lättänöille joissa ei mitään sivuttaistukea(kaan) eikä kunnon säätömahdollisuuksia.
Paha juttu myös kun on tottunut varusteisiin kuten ACC, avaimeton keskuslukitus jne. Saati joku digimittaristo tai sähköpenkki. Ainakin ensiksi mainituista on vaikea sittemmin luopua, joka auttamatta nostaa kriteerejä ja siten hankittavan auton hintaa.