Mikä auto minulle?

Löytyykö autoa edullisesta hintaluokasta, johon saisi näppärästi 3 lastensistuinta (1-eteen on ok myös?)

Perheautoa/tila-autoa siis katselmuksessa. Tarve lähinän sen takia, kun nykyinen vaikuttaa "hajoavan alle" ja voisi panostaa hieman.

Hintaluokka karkeasti 4000-17 000e.

Siinä muutamia ehdotuksia alkuun.
 
Löytyykö autoa edullisesta hintaluokasta, johon saisi näppärästi 3 lastensistuinta (1-eteen on ok myös?)
Tai minkä ostaisitte? Ehkä kätevintä olisi, jos jopa isofixitkin löytyisi edestä apukuskin paikalta - onkohan sellaisia vanhoja autoja olemassa, mistä löytyisi?
Toki nerokkain olisi 3x isofixit takana,

Perheautoa/tila-autoa siis katselmuksessa. Tarve lähinän sen takia, kun nykyinen vaikuttaa "hajoavan alle" ja voisi panostaa hieman.

Hintaluokka karkeasti 4000-17 000e.
Volvo V70. Niitä on tarjolla ihan hitokseen paljon, eli näkyy myös hinnoissa. Itse ostin maaliskuussa siistin ja ruosteettoman yksilön alle neljällä tonnilla.
 
Auton hankinta edessä. Vaimolle pitäisi auto vaihtaa. Samalla tämä olisi meidän ainoa käytössä oleva auto. Itsellä farmari golf mutta tytär ominut sen ja vei sen aikoinaan muuttokuorman mukana.. Kilometrejä vuodessa alle 10000. Lyhyttä ajoa. Harkinnassa peräkoukullinen tila-auto. Mietinnässä vain onko se bensa, plug in, hydridi vai sähkö. Yrittänut opiskella mikä kävisi parhaiten mutta tyhjään päähän ei uppoa. Saiisiko täältä suosituksia tähän liittyen?
Edit.
Tällä hetkellä tuntuu että vaihtoehdot on seuraavat: Skoda karoq, Tiguan, Kia Sportage tai Raw4

Seat Ateca kannattaa ottaa listalle, se kun on käytännössä Karoq, mutta Seatin brändi on Suomessa vähemmän arvostettu kuin Skodan, joten käytettyjen hinnat vähän maltillisemmat.
 
Löytyykö autoa edullisesta hintaluokasta, johon saisi näppärästi 3 lastensistuinta (1-eteen on ok myös?)
Tai minkä ostaisitte? Ehkä kätevintä olisi, jos jopa isofixitkin löytyisi edestä apukuskin paikalta - onkohan sellaisia vanhoja autoja olemassa, mistä löytyisi?
Toki nerokkain olisi 3x isofixit takana,

Perheautoa/tila-autoa siis katselmuksessa. Tarve lähinän sen takia, kun nykyinen vaikuttaa "hajoavan alle" ja voisi panostaa hieman.

Hintaluokka karkeasti 4000-17 000e.

Renault Espace. Tilaa on kaikille takapenkillä.
 
Nykyinen G20 330e neliveto tarkoitus päivittää jossain vaiheessa.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
-Bmw G30 545e
-Audi A7 55 tfsi e
-Bmw i4 m50
Saa toki ehdottaa muitakin vastaavia. Budjetti jonkin verran yli 40t€. Itsellä ei mahdollisuutta tällä hetkellä ladata kotona, mutta mökillä onnistuu. Ainoa vaan kun kaikki kiinnostavat (lue budjettiin sopivat ja riittävän uudet) polttis autot ovat hybrideitä. Sähkärit alkavat olla aika fiksulla tasolla latausnopeuden ja rangen puolesta, Diisseliä ei järkeä ostaa, ajan n. 15 tkm vuodessa ja paljon lyhyttäkin ajoa PK-seudulla. Pidemmät ajot pääosin TRE-HKI väliä.

Mitä raadin kokemuksia kyseisistä tai vastaavista autoista?
 
Nykyinen G20 330e neliveto tarkoitus päivittää jossain vaiheessa.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
-Bmw G30 545e
-Audi A7 55 tfsi e
-Bmw i4 m50
Saa toki ehdottaa muitakin vastaavia. Budjetti jonkin verran yli 40t€. Itsellä ei mahdollisuutta tällä hetkellä ladata kotona, mutta mökillä onnistuu. Ainoa vaan kun kaikki kiinnostavat (lue budjettiin sopivat ja riittävän uudet) polttis autot ovat hybrideitä. Sähkärit alkavat olla aika fiksulla tasolla latausnopeuden ja rangen puolesta, Diisseliä ei järkeä ostaa, ajan n. 15 tkm vuodessa ja paljon lyhyttäkin ajoa PK-seudulla. Pidemmät ajot pääosin TRE-HKI väliä.

Mitä raadin kokemuksia kyseisistä tai vastaavista autoista?

Jos G20:sta siirtymässä niin i4 M50 aika kiva, valinnan varaakin ihan kohtuullisesti.

G30 ei välttämättä kannata edes kokeilla, kuitenkin napsun paremmin viimeistelty, kun pienemmät mallisarjat. Siihen tottuessa alkaa äkkiä budjettiin sopivat vaihdokit huveta. Taisi bemarin plugeissa olla muutenkin aika lyhyet akku-takuut enemmän ajaville.
 
Jos G20:sta siirtymässä niin i4 M50 aika kiva, valinnan varaakin ihan kohtuullisesti.

G30 ei välttämättä kannata edes kokeilla, kuitenkin napsun paremmin viimeistelty, kun pienemmät mallisarjat. Siihen tottuessa alkaa äkkiä budjettiin sopivat vaihdokit huveta. Taisi bemarin plugeissa olla muutenkin aika lyhyet akku-takuut enemmän ajaville.
Joo. Itse asiassa ton 545e:n kävinkin koeajamassa. Ikävästi vaan nastat siinä alla niin ei ajettavuudesta voi sanoa enempää mutta oma G20 Ac schnitzerin jousilla tuntui paremmalta. Myös 745e:tä miettinyt vaihtoehtona, toki ne hieman kalliimpia vielä. Kyllä, 100 tkm asti takuuta vaan. Esim audin plugareissa 160 tkm.
 
Nykyinen G20 330e neliveto tarkoitus päivittää jossain vaiheessa.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
-Bmw G30 545e
-Audi A7 55 tfsi e
-Bmw i4 m50
Saa toki ehdottaa muitakin vastaavia. Budjetti jonkin verran yli 40t€. Itsellä ei mahdollisuutta tällä hetkellä ladata kotona, mutta mökillä onnistuu. Ainoa vaan kun kaikki kiinnostavat (lue budjettiin sopivat ja riittävän uudet) polttis autot ovat hybrideitä. Sähkärit alkavat olla aika fiksulla tasolla latausnopeuden ja rangen puolesta, Diisseliä ei järkeä ostaa, ajan n. 15 tkm vuodessa ja paljon lyhyttäkin ajoa PK-seudulla. Pidemmät ajot pääosin TRE-HKI väliä.

Mitä raadin kokemuksia kyseisistä tai vastaavista autoista?

Lexus ES300?

Ei kyllä ole neliveto ja tehoissakin jää paljon jälkeen mutta väittäisin merkittävästi huolettomammaksi kuin nuo mainitut hybridit.
 
Syksyllä tulee vuosi täyteen Bassadonen leasingia ja aion palauttaa tuon nykyisen auton heille heti kun mahdollista. Seuraavaksi ajattelin palata takaisin vanhempiin autoihin ja kesän aikana pitäisi siksi löytää käyttöauto hintahaarukassa 2-5 t€. Vaatimukset ovat seuraavan suuntaiset:
- Kestävä perustekniikka ja ruostehuoleton kori. Perustekniikalla tarkoitan tässä ensisijaisesti moottori-vaihteisto yhdistelmää apulaitteineen.
- Mukava ajaa ja erityisesti hiljainen maantieajossa, tämän vuoksi lähinnän isomman keskiluokan autot osuvat haarukkaan.
- Varusteista pakollisia lähinnä ilmastointi ja vakkari.
- Kohtuullinen polttoaineen kulutus ja muut käyttökulut.
- Mahdollisimman vähän ajettu (budjetti huomioon ottaen liikutaan kuitenkin varmaan 200-300 tkm välillä, itsellä tulee kilometrejä 10-15 tuhatta vuoteen).

Merkillä, mallilla, korimallilla, polttoaineella, vaihteiston tyypillä tai vetotavalla ei ole väliä, kunhan yllä olevat vaatimukset täyttyvät. Iällä ei myöskään varsinaisesti ole merkitystä, mutta mielellään saisi olla lähempänä 10v kuin 20v. En pelkää huoltotarvetta tai kohtuullisia korjaustarpeitakaan, kunhan tosiaan moottori- tai vaihteistoremontteja ei tarvitse tehdä, eikä etenkään paikkailla ruostevaurioita.

Itse olen katsellut ensisijaisesti Rellun Laguna mk3:sta eli 2008 tai tuoreemmat, dieselkoneella koska bensakoneiset näyttävät olevan hyvin janoisia. Dieseliä on myös paremmin tarjolla ja ovat ilmeisesti aika kestäviä kunhan huollot on tehty. Laguna pitäisi olla myös mukava ja hiljainen, ja korit näyttävät pysyvän hyvin ruosteettomina.

Muita vaihtoehtoja joita olen vilkuillut ovat Ford Mondeo (ikähaarukkaan sopivat Fordit tuppaavat olemaan enemmän tai vähemmän ruosteessa, ei ehkä hiljaisin?), Peugeot 508 (1,6 bensakoneet ovat pommeja eli poissa laskuista), Opel Insignia (jotkin moottoriversiot ilmeisesti myös ongelmaisia, ruostetta?).

Mielellään kuulen kokemuksia ja kommentteja yllä listatuista ja mahdollisia ehdotuksia muista malleista, jotka sopivat spekseihin ja hintahaarukkaan. Myös jos pienemmässä keskiluokassa (ns. Golf-luokassa) on hintahaarukkaan osuvia malleja, jotka ovat erityisen hiljaisia sisältä.
 
Citroen C5 dieselillä?

Tämä on ollut myös jossain vaiheessa mielessä, ylimääräistä monimutkaisuutta tekniikkaan tuova kaasunestejousitus vain mietityttää enkä ole löytänyt mistään selkeää tietoa sen korjaustarpeista. Eli mitä, miten kalliilla ja missä vaiheessa sitä joutuu huoltamaan tai korjaamaan. C5 voisi silti olla yksi vaihtoehto, tosiaan diesel koska 1.6 bensa on sama pommi kuin Peugeoteissa ja 2 litrainen bensa taas kuluttaa melkoisesti.
 
C5 mk.3:sta on rautajousillakin, mutta ei kaasuneste mitenkään erityisen hankala ole, niitä jousipalloja voi joutua aikanaan vaihtamaan tai korjaamaan jos alkavat vuotamaan.
 
C5 mk.3:sta on rautajousillakin, mutta ei kaasuneste mitenkään erityisen hankala ole, niitä jousipalloja voi joutua aikanaan vaihtamaan tai korjaamaan jos alkavat vuotamaan.
Palloja ei kannata pelätä, ne maksavat alle satasen kappale ja helppoja vaihtaa. Kalliimpi rasti ovat kolmoskoppaisen jousitolpat, ne vuotavat ohivuotonsa näkyville, koska kolmoskopassa säästettiin ohivuotojen talteenkeräys (takaisin säiliöön) pois. Lisäksi näillä vuosilla putkistojen ruosteisuus, varsinkin tuossa hintaluokassa. Korikaan ei vastusta ruostetta yhtä hyvin kuin edeltäjänsä.

Sellaisen villikortin heittäisin tähän väliin kuin c3 picasso dieselinä. Yllättävän hiljainen tuon näköiseksi ja paljon mukavempi jousitus kuin tavallisessa kolmosessa.
 
Syksyllä tulee vuosi täyteen Bassadonen leasingia ja aion palauttaa tuon nykyisen auton heille heti kun mahdollista. Seuraavaksi ajattelin palata takaisin vanhempiin autoihin ja kesän aikana pitäisi siksi löytää käyttöauto hintahaarukassa 2-5 t€. Vaatimukset ovat seuraavan suuntaiset:
- Kestävä perustekniikka ja ruostehuoleton kori. Perustekniikalla tarkoitan tässä ensisijaisesti moottori-vaihteisto yhdistelmää apulaitteineen.
- Mukava ajaa ja erityisesti hiljainen maantieajossa, tämän vuoksi lähinnän isomman keskiluokan autot osuvat haarukkaan.
- Varusteista pakollisia lähinnä ilmastointi ja vakkari.
- Kohtuullinen polttoaineen kulutus ja muut käyttökulut.
- Mahdollisimman vähän ajettu (budjetti huomioon ottaen liikutaan kuitenkin varmaan 200-300 tkm välillä, itsellä tulee kilometrejä 10-15 tuhatta vuoteen).

Merkillä, mallilla, korimallilla, polttoaineella, vaihteiston tyypillä tai vetotavalla ei ole väliä, kunhan yllä olevat vaatimukset täyttyvät. Iällä ei myöskään varsinaisesti ole merkitystä, mutta mielellään saisi olla lähempänä 10v kuin 20v. En pelkää huoltotarvetta tai kohtuullisia korjaustarpeitakaan, kunhan tosiaan moottori- tai vaihteistoremontteja ei tarvitse tehdä, eikä etenkään paikkailla ruostevaurioita.

Itse olen katsellut ensisijaisesti Rellun Laguna mk3:sta eli 2008 tai tuoreemmat, dieselkoneella koska bensakoneiset näyttävät olevan hyvin janoisia. Dieseliä on myös paremmin tarjolla ja ovat ilmeisesti aika kestäviä kunhan huollot on tehty. Laguna pitäisi olla myös mukava ja hiljainen, ja korit näyttävät pysyvän hyvin ruosteettomina.

Muita vaihtoehtoja joita olen vilkuillut ovat Ford Mondeo (ikähaarukkaan sopivat Fordit tuppaavat olemaan enemmän tai vähemmän ruosteessa, ei ehkä hiljaisin?), Peugeot 508 (1,6 bensakoneet ovat pommeja eli poissa laskuista), Opel Insignia (jotkin moottoriversiot ilmeisesti myös ongelmaisia, ruostetta?).

Mielellään kuulen kokemuksia ja kommentteja yllä listatuista ja mahdollisia ehdotuksia muista malleista, jotka sopivat spekseihin ja hintahaarukkaan. Myös jos pienemmässä keskiluokassa (ns. Golf-luokassa) on hintahaarukkaan osuvia malleja, jotka ovat erityisen hiljaisia sisältä.
Ihan äkkiseltään voin onnitella kahdesta asiasta: erittäin viisaat ajatukset auton hankkimisasiassa, ja toisekseen harkintaan otettu dieselmoottorinen Laguna III. Pitempää viestiä ehtimättä nyt kirjoittaa voin todeta, että Laguna III ja varsinkin dieseltekniikalla on äärimmäisen laadukas auto ja vaikea on löytää muuta mallia, missä olisi niin hyvä yhdistelmä kestävyyttä sekä tekniikassa että pelleissä. Ainoa haaste on oikean yksilön löytäminen, koska noita ei valtavasti ole aina tarjolla. Näkisin kuitenkin, että Renaultin tyyppivika numero 1, eli huonot omistajat, ei yhtä suuresti Laguna III:a kosketa kuin pienempiä malleja. Itse etsisin nimenomaan Lagunan, jos autoilun järkevyys olisi tärkein kriteeri. Nimim. Renaultilla jo 9 vuotta arkiajot hoitanut pitkän linjan autoharrastaja.
 
Muita vaihtoehtoja joita olen vilkuillut ovat Ford Mondeo (ikähaarukkaan sopivat Fordit tuppaavat olemaan enemmän tai vähemmän ruosteessa,

Mielellään kuulen kokemuksia ja kommentteja yllä listatuista
Meillä on ollut Mondeo mk4 - 07 diesel automaatti nyt seitsemän vuotta, kilometrit 200-295tkm. Ei pahaa sanottavaa. Korjauksen tarve on ollut lähinnä kuluvia osia. Ruostetta on toisessa takaovessa, takakontin luukussa ja lokasuojien alaosissa missä kuraläpät hankaa. Ei kuitenkaan mitään läpi lahoa, vaan ennemminkin maalin lohkeamia. Plussaa myös merkkiin olevasta diagnostiikka softasta joka ilmainen ja kattava (forscan). Ajettavuus näissä erinomainen hintaisekseen. Oma autoni on titanium varusteilla ja penkit ainakin tässä ihan asialliset myös pidemmän matkan ajuun. Jotain nitinöitä ja natinoita kuuluu auton sisustasta epätasaisella tiellä muovien hangatessa toisiaan, premium tuntumaa ei siis ole. Ajomelu ok, ei pahin mahdollinen, mutta ei tämä mikään bemari ole. Ostaisin heti uudemman korisen vastaavan jos tietäisin sen yhtä luotettavaksi ja edulliseksi pitää, hieman sellaisia tässä katsonutkin.
 
Täytyy kans antaa kehut laguna kolmoselle, esson baarin miesten hyviä ranskalaisia saa vaan grilliltä, höhö jutut saa kaupan päälle 😁

Ajoin omalla 1.5dcillä liki 200tkm siitä sai vielä melkein saman minkä maksoin ostaessa 😁 yksi pyörännapa vaihdettiin normi jarrujen ja öljyjen lisäksi.

Todella huoleton ja varma auto.
 
Kiitos kommenteista ja vinkeistä, varmaan kohdistan hakua siis edelleen ranskalaisten ja erityisesti Lagunan suuntaan. C5 tai 508 toki ovat myös listalla, jos sopiva yksilö tulee vastaan. Olen ajanut pitkään PSA / Stellantis konsernin tuotteilla, joten ranskalaisissa ei ole mitään uuttaa. Ovat käytettynä varsin sopivia vekottimia edulliseen autoiluun, kunhan onnistuu välttämään pahimmat tyyppiviat.

Tällä hetkellä nettiautossa on muutamakin kiinnostava relluyksilö

Nuo kaikki vain sattuvat olemaan Pohjois-Pohjanmaan suunnalla eli vähän kaukana täältä pk-seudulta. Ja ajattelin seurata tilannetta vielä jonkin aikaa, tuota nykyistä kun on pakko pitää vielä runsaat 2kk niin en välttämättä ihan vielä ole ostamassa, ellei tule aivan huippuyksilöä huippuhinnalla vastaan.
 
Itse olen katsellut ensisijaisesti Rellun Laguna mk3:sta eli 2008 tai tuoreemmat, dieselkoneella koska bensakoneiset näyttävät olevan hyvin janoisia. Dieseliä on myös paremmin tarjolla ja ovat ilmeisesti aika kestäviä kunhan huollot on tehty. Laguna pitäisi olla myös mukava ja hiljainen, ja korit näyttävät pysyvän hyvin ruosteettomina.

Mulla oli muutaman vuoden Laguna, olisko ollut vm. 2010, 2 litran dieselautomaatti. Voimalinja tuntui kyllä hyvältä, oli tosin perheen eka diesel, joten ei vertailukohtaa muihin dieselautoihin. Istuin oli omaan makuun ei niin hyvä kuin oletin, perse puutui. Muuten auto toimi ok, en muista paljonko tuli ajettua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 853
Viestejä
4 792 914
Jäsenet
77 855
Uusin jäsen
Sergei Pavlov

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom