Mikä auto minulle?

Voi olla aika nihkeää saada mitään isompia rattaita mahtumaan. Vai mahtuuko?
Yllättävän tilava kontti varsinkin syvyydeltään. Kannattaa ottaa sellainen versio jossa ei ole bosen subbaria mukana, se vie aika ison tilan.

1736281849512.png
 
Saa myös antaa hyvät perustelut, että miksi kannattaisi ennemmin investoida 2021 Model 3 LR/Performance. Latausmahdollisuus järjestyy.
Kun auton ostohinta tulpaantuu, tuleva arvonalenema vähintään tuplaantuu - tai jopa enemmän. Uudemman auton ostaminen ei siis ole taloudellisesti hyvä ratkaisu, ellei sitten ostohinta ole molemmissa sama.

Sitten taas verratessa diesel vs. sähkö, niin dieselautot ovat käyneet läpi ison kertaluontoisen arvonlaskun, kun yleinen politiikka kääntyi joitakin vuosia sitten dieseliä vastaan. Siten suurin arvonalenema vanhemmassa dieselissä on vielä ratkaisevammin jo koettu kuin pelkän iän perusteella tavallisesti on. Sähköautojen osalla taas arvonalenema on useimmissa raporteissa näyttänyt olevan suurempi, kuin vastaavan polttomoottoriauton.

Mitä tulee tuohon Mersuun, niin dieselmoottorin tapauksessa 204-sarjassa tosiaan pääsee vähemmillä murheilla, kuin 205-sarjassa. Mutta itse en kyllä faceliftiä hankkisi, kun kerran parempaa tekniikkaa on vanhemmassa versiossa tarjolla. Kesään 2009 saakka valmistettu OM646 on legendaarinen ikiliikkuja, uudempi OM651 puolestaan paljon ongelmallisempi tapaus. Kaverille ostettiin viime kesänä juurikin OM646-koneella oleva siisti yksilö ja voitiin havaita, että tämän ikäisissä ei enää muutaman mallivuoden ikäero mitään ratkaise, vaan oleellista on yksilöllinen kunto ja käyttöhistoria. Vanhemmalle W204:lle siis järjen ääni täältä.
 
Kertokaapa fiksummat, että olenko työntämässä kädet paskaan?

Ajoprofiili: Työmatkaa 50 km päivässä motaria, johon lisäksi kaupunkiajoa harrasteisiin n. 50 km viikossa. Lisäksi 3-4 reissua Tampereelta Ouluun vuodessa.
Nykyinen auto: 2010 Honda Civic 1.8, joka jää paremmalle puoliskolle satunnaiseen ajoon. Muuten hyvä auto, mutta motari ja matka-ajo tällä tuskaa sisämelun ja kokonsa takia.
Vaatimukset: Neliveto, pienempi sisämelu kuin Hondassa, vakkari (+15k€ autossa adaptiivinen), tehoa vähintään 180 Hv ja ei mielellään ikäviä tyyppivikoja, kun entinen VAG-kuski olen.

Ajatuksena tällä hetkellä hankkia nelivetoinen facelift 250/220 CDI W204 C-mersu (~13k€, ~220tkm). Järkeilin, että kyseinen moottori on suutinongelmien jälkeistä tuotantoa, mutta ei omaa vielä AdBlueta. Lisäksi saisin Mersuun töiden kautta marmorin huollot nyrkkipajan hintaan.
Esimerkiksi: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/14747660

Saa myös antaa hyvät perustelut, että miksi kannattaisi ennemmin investoida 2021 Model 3 LR/Performance. Latausmahdollisuus järjestyy.

Ei oo vielä tullu mersun kanssa työnnetty käsiä paskaan. Luultavammin teslan(tai muun pölynimurin(sähköauto)) kanssa näin kävisi, joten siihen ei oo tulossa perusteluja sen enempää.

Hyvä ja edullinen käyttöauto tuommonen 204 korinen. Ikäähän näillä alkaa jo olemaan, niin jarruputkia voi joutua laittamaan ja tiivisteitä(venttiilikoppa, öljynsuodatinjalka). 4maticeissa etuvetoakselin laakeripesä väljistyy, joka on öljypohjassa, mutta siihen on jo osalla korjaamoista "patentti" keksittynä, mutta noin pienillä kilometreillä tuskin on mitään ongelmaa. Alkavat varmaan jossain 300tkm kohdilla?

OM651 on omien kokemuksien perusteella ollut toimiva ja huoleton moottori. Kolmen erinäisen variaation perusteella, ollut 200cdi, 220cdi ja 250cdi. Eniten tykkäsin tavan 200:sta ohjelmoituna, vakiona aika rento kulkemaan. Suhteellisen eleettömästi ja taloudellisesti tuo 250cdi liikutti w221 ässää, joka itsellä oli 55tkm/~vuosi.

Autoiluun ei ole oikotietä.

edit:

Ylempänä on hyvin sanottu, prefacelifti 204 om646:lla on äärettömän luotettava laite ja vielä idioottivarmemmalla 5g-tronicilla. Tai facelift w211 om646:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapa fiksummat, että olenko työntämässä kädet paskaan?

Ajoprofiili: Työmatkaa 50 km päivässä motaria, johon lisäksi kaupunkiajoa harrasteisiin n. 50 km viikossa. Lisäksi 3-4 reissua Tampereelta Ouluun vuodessa.
Nykyinen auto: 2010 Honda Civic 1.8, joka jää paremmalle puoliskolle satunnaiseen ajoon. Muuten hyvä auto, mutta motari ja matka-ajo tällä tuskaa sisämelun ja kokonsa takia.
Vaatimukset: Neliveto, pienempi sisämelu kuin Hondassa, vakkari (+15k€ autossa adaptiivinen), tehoa vähintään 180 Hv ja ei mielellään ikäviä tyyppivikoja, kun entinen VAG-kuski olen.

Ajatuksena tällä hetkellä hankkia nelivetoinen facelift 250/220 CDI W204 C-mersu (~13k€, ~220tkm). Järkeilin, että kyseinen moottori on suutinongelmien jälkeistä tuotantoa, mutta ei omaa vielä AdBlueta. Lisäksi saisin Mersuun töiden kautta marmorin huollot nyrkkipajan hintaan.
Esimerkiksi: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/14747660

Saa myös antaa hyvät perustelut, että miksi kannattaisi ennemmin investoida 2021 Model 3 LR/Performance. Latausmahdollisuus järjestyy.

Vaikea aina ylipäätään neuvoa suoraan toiselle, mikä auto hommata. Mutta aina voi kertoa mitä itse tekisi samoilla parametreillä:

Laskin että kilometrejä varmaa joku 16 -18 tkm vuodessa? Se on sen verran reilusti, että varsinkaan neliveto bensana tulee kalliiksi, joten ottaisin dieselin ja Mersun (kuten nytkin on s212, vaikka ajokilometrejä 3k km/v). Ja tuossa ei äkkiä tule kuin jo mainitty etuakselin etulaakeri, joka kannattaa ajoissa vaihtaa. Jos saisi nuista ajoista suuren osan kilometrikorvauksena, ottaisin sähköauton. Tai jos ajomäärä olisi isompi, että pienemmät käyttökulut söisi uuden auton arvonalenemaa. Ainakin omalla excelöinnillä ei nuilla kilometreillä saa vielä arvonalenemaa kuoletettua.

Kun auton ostohinta tulpaantuu, tuleva arvonalenema vähintään tuplaantuu - tai jopa enemmän. Uudemman auton ostaminen ei siis ole taloudellisesti hyvä ratkaisu, ellei sitten ostohinta ole molemmissa sama.

Sitten taas verratessa diesel vs. sähkö, niin dieselautot ovat käyneet läpi ison kertaluontoisen arvonlaskun, kun yleinen politiikka kääntyi joitakin vuosia sitten dieseliä vastaan. Siten suurin arvonalenema vanhemmassa dieselissä on vielä ratkaisevammin jo koettu kuin pelkän iän perusteella tavallisesti on. Sähköautojen osalla taas arvonalenema on useimmissa raporteissa näyttänyt olevan suurempi, kuin vastaavan polttomoottoriauton.

Mitä tulee tuohon Mersuun, niin dieselmoottorin tapauksessa 204-sarjassa tosiaan pääsee vähemmillä murheilla, kuin 205-sarjassa. Mutta itse en kyllä faceliftiä hankkisi, kun kerran parempaa tekniikkaa on vanhemmassa versiossa tarjolla. Kesään 2009 saakka valmistettu OM646 on legendaarinen ikiliikkuja, uudempi OM651 puolestaan paljon ongelmallisempi tapaus. Kaverille ostettiin viime kesänä juurikin OM646-koneella oleva siisti yksilö ja voitiin havaita, että tämän ikäisissä ei enää muutaman mallivuoden ikäero mitään ratkaise, vaan oleellista on yksilöllinen kunto ja käyttöhistoria. Vanhemmalle W204:lle siis järjen ääni täältä.

Vaikka OM646 on kestävämmässä maineessa, on se ainakin 211-korissa 200-versiona todella laiska vakiona, Tuikutettuna jo hyvä. OM651 250-versiona on jopa 212-korissa riittävästi tehoa itselle. Ja kyllä näkyy näille OM651 kilometrit maistuvan myös, toki turboja 2 ja ne on juuttuvasiipisiä, plus ne alkupään suutinongelmat
 
Kun auton ostohinta tulpaantuu, tuleva arvonalenema vähintään tuplaantuu - tai jopa enemmän.
Tämä onkin isoin huoli tuon Teslan suhteen.

Mutta itse en kyllä faceliftiä hankkisi, kun kerran parempaa tekniikkaa on vanhemmassa versiossa tarjolla
Jep, OM646 on ilmeisesti todella luotettava, mutta kyllä tuossa pre-faceliftissä on auttamatta vanhentunut sisusta ja moottorissakin liian vähän hönkää itselle.

Ainakin omalla excelöinnillä ei nuilla kilometreillä saa vielä arvonalenemaa kuoletettua.

Pitää vielä itsekkin pyöritellä Exceliä tuommoisen 250CDI W204/W212:n (14k€) ja 2021 Model 3:n (30k€) välillä, niin eiköhän se sillä selviä kumman käyn hakemassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 038
Viestejä
4 573 424
Jäsenet
75 349
Uusin jäsen
Venderi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom