Lähes sama tilanne kuin sinulla. Mulla siis työsuhdeautona EQB, mutta työsuhde päättyy ensi kuussa. Kovasti olen tykännyt ajella tuolla ja on täyttänyt suunnilleen kaikki toiveet mitä autolta on halunnut. Nyt tilanne on kuitenkin se, että pitää omalla rahalla ostaa joku perhekäyttöön sopiva kuljetin. Olen pallotellut nyt halvemman sähkärin ja plugarin välillä, hintaluokka 20-30 t€. Välillä fiilis on että ostaisi 40 t€ sähköauton ja olisi tyytyväinen, mutta kyllä täytyy myöntää että tuo verotusarvo mitä nyt maksan kuukaudessa on itsellekin hieman liikaa, kun ajot on suhteellisen vähäisiä ja enimmäkseen kaupungissa pyörimistä. Jos tuo olisi omalla rahoituksella ostettu, niin tekisin todennäköisesti myös downgreidauksen. On kuitenkin sen verran elämiskustannukset tässä nousseet lähiaikoina.
Mulla pyörinyt seuraavat mallit mielessä:
Kia Niro , täyssähköisenä, tämä on nyt se todennäköisin mihin kallistun jos ei muuta tule. Tuosta se vanhempi 20-22 malli. Pitäisi olla takuuta jäljellä ja hinnat suhteellisen ok vielä kun ottaa huomioon käyttövoimasäästöt.
Hyundai Tucson hybrid, tämä nyt menee jo sinne 30 t€ molemmin puolin, joten ei välttämättä ole järkeä ostaa vs Niro, koska käyttövoimakustannukset, mutta omaan silmään oikein menevä auto.
Kia Ceed tai Optima, löytyy perhanasti vaihtoehtoja ja pitäisi olla luotettavia pelejä, tylsiä mutta toimivia
Skoda Octavia PHEV, tylsä mutta toimiva
Hyundai i30 farkku hybrid, kts sanakirjasta "perusauto"
tai joku muu Korean laite, niistä ainoastaan hyviä kokemuksia niin sen takia enemmän niihin päin kallellaan.
Tuosta Teslan myynnistähän on Youtubessa nyt enemmänkin puhetta, esim . sähköautotubettaja Miika Ylhäinen on omansa myynyt ja optimoi autoilua